Leuke kans ja, de ervaring is wellicht meer waard dan het geld dat je verdient. Zou me niet te druk over maken dat je niet het onderste uit de kan hebt gehaald.
Kun je niet alsnog zeggen dat je bent geschrokken van de hoge prijzen van de huur en dat je graag een compensatie hiervoor wilt? Of iets in die richting. Verder onderhandelen kun je altijd nog proberen.Smuggler schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 18:30:
inkomsten belasting is in SP ongeveer 20%
hypotheek aftrek die we genieten in NL is ongeveer 2800 euro per jaar.
updates volgen volgende weekdit weekend eens alles op een rijtje zetten.
Ik zou het zeker doen, ook al hou je er nu financieel niets aan over. Het is gewoon een hele goede ervaring. Daarnaast opent het ongetwijfeld deuren voor de toekomst.
Verwijderd
Doen natuurlijk. De ervaring is misschien nog wel belangrijker dan het geld.
Overigens weer een voorbeeld waarvan blijkt dat je leven vast ligt als je enkel naar spaarratio kijkt. Dit is een investering in de toekomst, maar dat past niet in het FO-plaatje. Ergens mist in het algemene FO verhaal een deel over hoe om te gaan met gewenste en ongewenste veranderingen.
Overigens weer een voorbeeld waarvan blijkt dat je leven vast ligt als je enkel naar spaarratio kijkt. Dit is een investering in de toekomst, maar dat past niet in het FO-plaatje. Ergens mist in het algemene FO verhaal een deel over hoe om te gaan met gewenste en ongewenste veranderingen.
Belasting betalen is natuurlijk niet iets wat je op Independer kan vergelijken waar het nou net het meest gunstige iskoksie schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 18:20:
Waarom uitschrijven uit NL? Als je ingeschreven blijft en hier belasting blijft betalen, kun je je HRA behouden. Is natuurlijk afhankelijk van wat gunstiger is: uitschrijven en in S'pore belasting betalen of ingeschreven blijven, HRA genieten en hier belasting betalen. Zou ik eens door laten rekenen, kan flink schelen.
https://www.iras.gov.sg/i...sident-and-Non-Residents/
[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 21-05-2016 11:50 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Verwijderd
Voor Singapore vergeet de CPF trouwens niet. Dit is echt een aanzienlijk percentage wat je verplicht op een geblokkeerde spaarrekening moet zetten en dit mag enkel voor aankoop huis, pensioen of medische zorg gebruikt worden. 12,75% voor de werkgever en 15% voor de werknemer. Volgens mij kun je dit geld wel weer terugkrijgen als je Singapore weer verlaat.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2016 12:00 ]
Ben ik nu de enige die denkt dat je het helemaal niet moeten laten afhangen van hoeveel geld het oplevert of hoe goed het in theorie volgens sommige voor de toekomst zou kunnen zijn?
Lijkt het je leuk om te doen: Doe het. Lijkt het je niks: Doe het niet. Is niet het hele idee echter het (streven naar) FO zijn dat je je niet hoeft te laten leiden door je financiën? Nu iets doen wat je niks lijkt zodat je daarna mogelijk eerder met pensioen kan gaan lijkt mij nog steeds een hele vreemde mogelijkheid.
Zelf heb ik overigens nog wel een visitekaartje ergens liggen van iemand van een bedrijf in Singapore waar ik zo zou kunnen gaan werken (geloof dat het een Huawei afdeling was). Maar zelf lijkt het me echt niks daar te wonen, en dus doe ik het niet. Ik laad me niet leiden door wat me meer geld oplevert als dat me niet gelukkiger maakt, waarbij ik in de lekkere positie zit hier zowel goed te verdienen als gelukkig te zijn. Als ik mijn droom baan in bijvoorbeeld de VS tegen kom zal ik het waarschijnlijk doen. Maar ik ga er niet heen enkel om wat meer te verdienen of voor het leuke op mijn CV.
Lijkt het je leuk om te doen: Doe het. Lijkt het je niks: Doe het niet. Is niet het hele idee echter het (streven naar) FO zijn dat je je niet hoeft te laten leiden door je financiën? Nu iets doen wat je niks lijkt zodat je daarna mogelijk eerder met pensioen kan gaan lijkt mij nog steeds een hele vreemde mogelijkheid.
Zelf heb ik overigens nog wel een visitekaartje ergens liggen van iemand van een bedrijf in Singapore waar ik zo zou kunnen gaan werken (geloof dat het een Huawei afdeling was). Maar zelf lijkt het me echt niks daar te wonen, en dus doe ik het niet. Ik laad me niet leiden door wat me meer geld oplevert als dat me niet gelukkiger maakt, waarbij ik in de lekkere positie zit hier zowel goed te verdienen als gelukkig te zijn. Als ik mijn droom baan in bijvoorbeeld de VS tegen kom zal ik het waarschijnlijk doen. Maar ik ga er niet heen enkel om wat meer te verdienen of voor het leuke op mijn CV.
Denk dat je ook voor de toekomst moet kijken, deze ervaring kan je kater natuurlijk weer meer opleveren bij andere banen.
Zou wel nog zeker een woonkosten vergoeding regelen, is helemaal niet ongebruikelijk in dergelijke steden. Overigens denk ik wel dat 4000 euro per maand aan de hoge kant is, moet goedkoper kunnen. Voor 4000 euro kun je ook voor 130 euro per nacht in een hotel zitten incl. Ontbijt
Edit: http://www.numbeo.com/cos...ult.jsp?country=Singapore
Hier wat data voor leefkosten in Singapore, delen door 1.5 want singapore dollar. 4000 euro kan dus wel, maar dan heb je 3 slaapkamers hartje centrum.
Zou wel nog zeker een woonkosten vergoeding regelen, is helemaal niet ongebruikelijk in dergelijke steden. Overigens denk ik wel dat 4000 euro per maand aan de hoge kant is, moet goedkoper kunnen. Voor 4000 euro kun je ook voor 130 euro per nacht in een hotel zitten incl. Ontbijt
Edit: http://www.numbeo.com/cos...ult.jsp?country=Singapore
Hier wat data voor leefkosten in Singapore, delen door 1.5 want singapore dollar. 4000 euro kan dus wel, maar dan heb je 3 slaapkamers hartje centrum.
[ Voor 22% gewijzigd door Blik1984 op 23-05-2016 10:25 ]
Hi allen,
Tijd terug dat ik hier gepost heb.
Even kort mijn situatie:
Leeftijd: 25
Woonsituatie: (weer) thuiswonend
Studie: sinds januari afgeronde Master bedrijfskunde
Werk: twee-jarig traineeship sinds april 2015 (+ nog zaterdagbaan t/m augustus)
Inkomen: €2180 bruto per maand (32 uur) = €28.000 per jaar (+€450 bruto uit bijbaan tot augustus)
Spaargeld: momenteel €52.000 waarvan zo'n $6000 in dollars is en klein gedeelte in crowdfunding
Status: vriendin (21, ook thuiswonend en momenteel versnelde MBO-studie aan het afronden)
Momenteel vind ik het lastig in te schatten hoe mijn loonontwikkeling zal zijn de komende jaren. Ik ben tijdens het afronden van mijn master al begonnen met werken. Echter nu ik sinds januari klaar ben wil ik eerlijk gezegd toch wel opzoek naar iets buiten de overheid waar ik 36-40 uur kan werken en ook beter kan verdienen.
Hetgeen waarover ik momenteel in dubio zit is het feit dat mijn spaargeld (vrij fors
) aan het groeien is en ik niet zo goed weet wat ik hiermee wil doen. Een woning kopen en het dus in de stenen stoppen, of toch beleggen en het vermogen spreiden?
Kijkend naar Financiele Onafhankelijkheid ben ik zeer geinteresseerd in lange termijn beleggingen. Maar of het dan verstandig is mijn geld toch in stenen te steken of juist te spreiden (in fondsen en crowdfundingprojecten en eventueel individuele aandelen) is de vraag die mij continu bezig houdt.
Wat is jullie advies aan mij?
Even kort mijn situatie:
Inkomen: €2180 bruto per maand (32 uur) = €28.000 per jaar (+€450 bruto uit bijbaan tot augustus)
Spaargeld: momenteel €52.000 waarvan zo'n $6000 in dollars is en klein gedeelte in crowdfunding
Status: vriendin (21, ook thuiswonend en momenteel versnelde MBO-studie aan het afronden)
Momenteel vind ik het lastig in te schatten hoe mijn loonontwikkeling zal zijn de komende jaren. Ik ben tijdens het afronden van mijn master al begonnen met werken. Echter nu ik sinds januari klaar ben wil ik eerlijk gezegd toch wel opzoek naar iets buiten de overheid waar ik 36-40 uur kan werken en ook beter kan verdienen.
Hetgeen waarover ik momenteel in dubio zit is het feit dat mijn spaargeld (vrij fors

Kijkend naar Financiele Onafhankelijkheid ben ik zeer geinteresseerd in lange termijn beleggingen. Maar of het dan verstandig is mijn geld toch in stenen te steken of juist te spreiden (in fondsen en crowdfundingprojecten en eventueel individuele aandelen) is de vraag die mij continu bezig houdt.
Nadat je je basis buffers in orde hebt moet je naar mijn idee de risico's spreiden: dus én, én en én, i.p.v. of. Dat gezegd hebbende stop ik nu de bulk van mijn spaargeld in een nieuwbouwhuis, en ga daarna periodiek index beleggen via Meesman. Mijn basis buffers zijn al goed op orde.
[ Voor 26% gewijzigd door Milmoor op 23-05-2016 19:53 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Een zeer aanzienlijke buffer voor die leeftijd. Ik ben zelf een jaartje ouder en heb iets minder dan dat, maar daarnaast ook nog eens een studieschuld (het nadeel van 6 jaar lang (samen-)wonen in het centrum van een middelgrote studentenstad).erniee schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:41:
Hi allen,
Even kort mijn situatie:
Hetgeen waarover ik momenteel in dubio zit is het feit dat mijn spaargeld (vrij fors) aan het groeien is en ik niet zo goed weet wat ik hiermee wil doen. Een woning kopen en het dus in de stenen stoppen, of toch beleggen en het vermogen spreiden?
Kijkend naar Financiele Onafhankelijkheid ben ik zeer geinteresseerd in lange termijn beleggingen. Maar of het dan verstandig is mijn geld toch in stenen te steken of juist te spreiden (in fondsen en crowdfundingprojecten en eventueel individuele aandelen) is de vraag die mij continu bezig houdt.![]()
Ikzelf zou - mits het qua timing goed uitkomt - in elk geval een toekomstbestendig huis kopen. Maar aangezien je nog in dubio bent qua baan is dat in jouw geval misschien nog niet verstandig, omdat je in een heel andere regio terecht kan komen met werk. Die 32 uur vind ik zelf wel lekker qua werk/prive balans, maar het salaris is een typisch traineeshipsalaris wat sowieso omhoog kan als je 'echt' werk vindt. Ik heb namelijk een soortgelijk pad bewandeld en ben wel bij semi-overheid gebleven. Zelfs daar kan je al snel een schaal (of zelfs 2) omhoog, eventueel nog zonder periodiek.
En wat hierboven ook al gezegd wordt: ik zou het sowieso spreiden, niet alleen in de breedte maar ook over de tijd. Bijvoorbeeld vanaf nu elke maand € 250,- storten per beleggingsrekening (ik noem maar een bedrag), In één keer 20k op zo'n rekening storten zou voor mij niks zijn, want dat lijkt wat meer op speculeren.
Hetgeen je vrij opneembaar hebt op een spaarrekening kan je misschien nog in een depositoladderconstructie zetten, hoewel dat met de huidige rentes zelfs met zulke bedragen tientjeswerk is. Als je geen eigen huis ook geen andere grote risico's hebt is dat in elk geval fijn om het onderste uit de kan te schrapen.
Ik zou voor jezelf bepalen hoeveel je nodig hebt om een woning te kopen, plus wat je in wil leggen op je hypotheek. Daarnaast een buffer die je dan aan wil houden. Alles wat daarbuiten valt kun je nu al beleggen toch?!
Ik woon en werk sinds een maand of 8 in Singapore. Laat ik even wat informatie geven:Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 11:58:
Voor Singapore vergeet de CPF trouwens niet. Dit is echt een aanzienlijk percentage wat je verplicht op een geblokkeerde spaarrekening moet zetten en dit mag enkel voor aankoop huis, pensioen of medische zorg gebruikt worden. 12,75% voor de werkgever en 15% voor de werknemer. Volgens mij kun je dit geld wel weer terugkrijgen als je Singapore weer verlaat.
* Je kwalificeert je alleen voor CPF als je een Singaporese nationaliteit hebt of PR (Permanent Resident) bent. Als nieuwkomende buitenlander geldt dit dus niet. Je MAG storten op een SRS account (Supplementary Retirement Scheme tot een max bedrag wat tax deductable is. In geval van korstondig verblijf is dat het niet waard
* Informeer goed of je als Employee of Self-Employed belast wordt. Dan kan uitmaken maar het hoogste tarief wordt denk ik niet gehaald. Maandvergoeding is ~S$23,000 wat een totaal oplevert van S$135,000. Door het progressief systeem hier haal je max 17% over een klein gedeelte. Zie ook hier: https://www.iras.gov.sg/i...r-Taxes/Income-Tax-Rates/
Hier vind je ook belastingregels voor Self-Employed
* Tijdelijke woning voor EUR4,000/mnd moet goed kunnen. Dan heb je een luxe 1-2 kamer appartement in goede wijk, volledig gemeubileerd
* Laat je HEEEEL goed informeren wat betreft zorgverzekering. Ik denk nl niet dat je gedekt ben. Zorg in Singapore kan heel duur zijn omdat je private en (semi)-overheidsinstanties hebt. De zorg is in beide systemen erg goed maar de kosten kunnen serieus uit de klauwen lopen. Ik ben via werkgever verzekerd bij een uitgebreide internationale verzekering van Cigna die meer dan US$1,000/mnd kost
* €500 retour alleen buiten hoogseizoen en weekend en met overstap (wrs Emirates goedkoopste oplossing). Rechtstreeks met KLM of SA kost je minimaal €700
* Als je je uitschrijft bouw je geen AOW op dus (klein) WAO gat
Integreren is hier zeer makkelijk. Vrijwel iedereen spreekt goed Engels en alle borden, flyers etc zijn minimaal in het Engels. Ik vind het tot nu toe zeer aangenaam, m.n. door het tropisch klimaat
Mocht je meer willen weten, je mag me altijd DM-en
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Niet helemaal waar. In principe ben je belastingplichtig op het moment dat je loon verdient in SG tenzij je loonbelasting blijft betalen in je homecountry EN er is een belastingverdrag tussen je homecountry en SG ter voorkoming van dubbele belasting.fsfikke schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 11:47:
[...]
Belasting betalen is natuurlijk niet iets wat je op Independer kan vergelijken waar het nou net het meest gunstige isAls je >182 in Singapore woont of werkt ben je daar gewoon belastingplichtig.
https://www.iras.gov.sg/i...sident-and-Non-Residents/
Het aantal dagen bepaalt alleen of je als non-resident tax payer of resident tax payer behandelt wordt. De progressieve tax rates ligt voor non-resident tax payer VEEL hoger dan resident tax payer.
Je kan ook gebruik maken van Oom Verzekeringen, die is goed geprijsd voor Nederlanders die in het buitenland wonen. https://www.oomverzekerin...t-buitenland-verzekering/Chief-XL schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 07:22:
[...]
* Laat je HEEEEL goed informeren wat betreft zorgverzekering. Ik denk nl niet dat je gedekt ben. Zorg in Singapore kan heel duur zijn omdat je private en (semi)-overheidsinstanties hebt. De zorg is in beide systemen erg goed maar de kosten kunnen serieus uit de klauwen lopen. Ik ben via werkgever verzekerd bij een uitgebreide internationale verzekering van Cigna die meer dan US$1,000/mnd kost
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Ik ben een week in Singapore tijdje geleden geweest, maar die 100% luchtvochtigheid zou me toch snel gaan vervelenChief-XL schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 07:22:
[...]
Ik vind het tot nu toe zeer aangenaam, m.n. door het tropisch klimaat
Dat kan ik me heel goed voorstellen maar ben er snel aan gewend geraakt. Heb bijna 4jr in HK gewoond en dat helpt ook wat dat betreft. Het kan heel goed zijn dat ik over een aantal jaar de seizoenen ga missen maar tot nu toe vind ik het heerlijk. Onz gezin kan iedere dag lekker zwemmen (hebben zwembad op de compound) en op de vrije dagen gewoon in korte broek en t-shirt naar buiten. Zolang je de ergste hitte tussen 12:00 en 14:00 vermijdt dan is het prima te doen.Sissors schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:53:
[...]
Ik ben een week in Singapore tijdje geleden geweest, maar die 100% luchtvochtigheid zou me toch snel gaan vervelen.
Mogelijk moet de vermogensheffing nog verder op de schop. 
http://uitspraken.rechtsp...nt?id=ECLI:NL:PHR:2016:41
Dit is al enkele maanden oud, en is al eerder besproken in dit topicTazzios schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:16:
Mogelijk moet de vermogensheffing nog verder op de schop.
edit:
... maar de search laat mij in de steek
... maar de search laat mij in de steek

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2016 13:35 ]
Oeps, en Ik dacht het topic nog wel goed bij te houden.

[ Voor 61% gewijzigd door Tazzios op 24-05-2016 13:32 ]
Op jouw leeftijd - toen ik net afgestudeerd was - heb ik mijn eerste woning gekocht en boven de executiewaarde + k.k. zelf gefinancierd met een groot deel van het geld wat ik toen had. Voordeel is dat je begint met een lagere financiering en de rente door de betere LTV lager uitkomt (risico-opslagen blijven (deels) achterwege). Verder word je dan ook niet verplicht om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Opgeteld scheelt dit meteen in de maandlasten en dit pakt weer positief uit voor je spaarquote.erniee schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:41:
Hi allen,
Even kort mijn situatie:
Hetgeen waarover ik momenteel in dubio zit is het feit dat mijn spaargeld (vrij fors) aan het groeien is en ik niet zo goed weet wat ik hiermee wil doen. Een woning kopen en het dus in de stenen stoppen, of toch beleggen en het vermogen spreiden?
Kijkend naar Financiele Onafhankelijkheid ben ik zeer geinteresseerd in lange termijn beleggingen. Maar of het dan verstandig is mijn geld toch in stenen te steken of juist te spreiden (in fondsen en crowdfundingprojecten en eventueel individuele aandelen) is de vraag die mij continu bezig houdt.![]()
Dit. Geld raak je gewoon na een paar maanden. De inhoud van een baan is belangrijker om het langer vol te houden.Sissors schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:28:
Ben ik nu de enige die denkt dat je het helemaal niet moeten laten afhangen van hoeveel geld het oplevert of hoe goed het in theorie volgens sommige voor de toekomst zou kunnen zijn?
Iemand voor aankoop investeringsvastgoed wel eens deelgenomen aan executieveiling?
Websites als bijvoorbeeld veilingbiljet of veilingnotaris? Ik ben nl. benieuwd naar de ervaringen.
Tegenwoordig kan je ook online bieden als ik het zo zie.
Websites als bijvoorbeeld veilingbiljet of veilingnotaris? Ik ben nl. benieuwd naar de ervaringen.
Online wel pas na aanmelden en controle door notaris, storten waarborgsom.Galactic schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 07:34:
Iemand voor aankoop investeringsvastgoed wel eens deelgenomen aan executieveiling?
Ik heb wel eens deelgenomen als in de zin van dat ik geboden heb. Zat er 1 x net een paar K naast, maar je moet voor jezelf echt een grens stellen. Heb dus (nog) nooit gekocht via executieveiling.
Als je geïnteresseerd ben, zou ik eerst gewoon eens langsgaan zodat je weet hoe het er aan toegaat.
En lees goed de voorwaarden. Geen ontbindende voorwaarden, betalen (veelal) binnen 4 weken. Alle risico's en mogelijke bijkomende kosten zijn voor jou.
Ook alle vorderingen die er nog op het pand zijn (WOZ, rioolrechten, afvalstoffenheffingen etc etc) zijn voor jouw rekening. Het is dus raadzaam goed na te gaan welke verplichtingen er nog op rusten.
Verder is de staat van onderhoud vaak niet al te best, als mensen geen geld hebben voor de hypotheek dan zitten ze vaak al een tijd krap bij kas en hadden ze vaak al langere tijd geen geld besteed aan onderhoud.
Van te voren goed kijken naar de staat van onderhoud dus. Ontbindende voorwaarden zoals uitkomsten bouwtechnische keuring zijn vaak niet mogelijk bij een executie veiling.
Verder is de staat van onderhoud vaak niet al te best, als mensen geen geld hebben voor de hypotheek dan zitten ze vaak al een tijd krap bij kas en hadden ze vaak al langere tijd geen geld besteed aan onderhoud.
Van te voren goed kijken naar de staat van onderhoud dus. Ontbindende voorwaarden zoals uitkomsten bouwtechnische keuring zijn vaak niet mogelijk bij een executie veiling.
Ja dat is nu net de plus. Veelal goedkoop kopen (denk ik toch) en dan kan je opknappen en meerwaarde genereren. Of risico's wegnemen en op reguliere markt verkopen voor pak hem beet 10% meer.
Ga ook de stap wagen. Investeren in een eenkamer woning waar ik al een huurder voor heb. Woont nu in bij mij, maar heb de extra ruimte zelf nodig. Er zijn een aantal te koop bij mij in de buurt voor ongeveer 90.000 EUR. Alleen de financiering lijkt lastig. Bij een normale hypotheek, mag ik niet verhuren. Bij een hypotheek voor een beleggingspand is de koopsom net te laag, beginnen bij 75.000 waarbij ze maximaal 60 of 70 % van de waarde financieren.
Hebben mensen hier tips voor de financiering?
Wellicht een open deur: cash?MisterBlue schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 09:53:
Hebben mensen hier tips voor de financiering?`
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Ik denk dat het heel lastig wordt. Het bedrag is niet interessant voor verstrekkers van hypotheken op beleggingspanden. Dus bij voorkeur uit cash betalen. Alternatief 2de hypotheek op je eigen woning. Anders kijken of je een hypotheek kan krijgen uit de informele sfeer. Er zijn genoeg vermogende particulieren die graag direct een hypotheek willen verstrekken. Wellicht kan een lokale tussenpersoon of financieel adviseur hier mee helpen. Die weten vaak wel waar het geld zit.MisterBlue schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 09:53:
.................
Mits alles netjes en correct op papier dan ben ik bereid om 10k bij te dragen voor een deel van de huurinkomsten.
En natuurlijk eventuele winst bovenop mijn eigen bijdrage bij verkoop.
[ Voor 24% gewijzigd door BabyRattle op 28-05-2016 18:19 ]
Een crowdsourcing rondje hier kan idd best een idee zijn. Als de risicos en papierwerk op orde zijn zullen er vast wel mensen mee willen doen 👍BabyRattle schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:17:
Mits alles netjes en correct op papier dan ben ik bereid om 10k bij te dragen voor een deel van de huurinkomsten.
Als je het risico voor de bank netjes laag houdt dan kun je vast wel een hypotheek krijgen waarbij je wel mag verhuren.MisterBlue schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 09:53:
Ga ook de stap wagen. Investeren in een eenkamer woning waar ik al een huurder voor heb. Woont nu in bij mij, maar heb de extra ruimte zelf nodig. Er zijn een aantal te koop bij mij in de buurt voor ongeveer 90.000 EUR. Alleen de financiering lijkt lastig. Bij een normale hypotheek, mag ik niet verhuren. Bij een hypotheek voor een beleggingspand is de koopsom net te laag, beginnen bij 75.000 waarbij ze maximaal 60 of 70 % van de waarde financieren.
Mijn bank vroeg om verklaring van werkgever en het huurcontract. Zolang je inkomen genoeg is om beiden hypotheken te dragen zonder huurder, en zolang je huurcontract de huurbescherming genoeg afbakent dan is er vast wel een mogelijkheid te vinden. Wellicht niet tegen de laagste rente, maar dan wordt de huurprijs gewoon wat hoger
Ctrl+k
Wellicht kunnen ze je hier de goede richting op helpen?
https://www.vastgoedhypotheek.nl/
Is van NIBC
https://www.vastgoedhypotheek.nl/
Is van NIBC
Of gewoon crowdfunding op geldvoorelkaar.nl. Heb je volgens mij zo vol gefund hoor.
Met veel kosten...
Hoeveel % rendement denk je te gaan maken?
Bij NN kun je een persoonlijke lening tegen 4.5% afsluiten zonder bij komende kosten. Max. 50K. Moet je de andere helft dus zelf/op andere wijze inbrengen.
Hoeveel % rendement denk je te gaan maken?
Bij NN kun je een persoonlijke lening tegen 4.5% afsluiten zonder bij komende kosten. Max. 50K. Moet je de andere helft dus zelf/op andere wijze inbrengen.
Sorry, geen idee wat het kost als je daar als lener de boer opgaat. Dat is best veel begrijp ik uit je reactie? In dat geval niet handig om te doen natuurlijk, want dat hakt dan flink in je rendement.rube schreef op zondag 29 mei 2016 @ 07:41:
Met veel kosten...
Nou ja, veel. Wat is veel. Maar waarschijnlijk is het verhaal met het rentepercentage en de bijkomende kosten niet meer (erg) winstgevend. kosten staan gewoon op de GVE site vermeld.
Ik ga proberen de hypotheek als tweede woning voor mezelf af te sluiten. Mijn huurder is een familielid en een andere optie was om naar een grotere woning te verhuizen om het ruimtegebrek probleem op te lossen. Een studio erbij kopen heeft echter minder impact voor mij en bied mij extra opties later is de gedachte. Ik profiteer dan nu van een lage rente en tegen de tijd dat ik echt commercieel ga verhuren ga ik wel versneld aflossen.
Verwijderd
Hou je rekening met het puntenstelsel? Een woning van 90.000 valt daar hoogstwaarschijnlijk onder en dan is er gewoon een maximale huur. Zeker als je net een woning gekocht hebt zal het weleens verliesgevend kunnen zijn. Later haalt de inflatie je in en ga je pas geld verdienen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2016 10:02 ]
Sowieso mag je het niet verhuren bij een gewone hypotheek, en ik vraag me wel af of de bank niet heel vreemd op gaat kijken als je zegt voor jezelf een tweede woning te gaan kopen die je dan nog bijna compleet door de bank moet laten financieren.
Volgens de Hypotheker die ik laatst sprak is dat prima mogelijk als je minimaal 10% zelf inlegt.Sissors schreef op zondag 29 mei 2016 @ 10:36:
Sowieso mag je het niet verhuren bij een gewone hypotheek, en ik vraag me wel af of de bank niet heel vreemd op gaat kijken als je zegt voor jezelf een tweede woning te gaan kopen die je dan nog bijna compleet door de bank moet laten financieren.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ja ik heb gekeken naar het puntenstelsel, ik zou max 400 EUR voor kunnen vragen. Ik schat een vergelijkbaar bedrag aan maandelijkse aflossing te hebben. Maar in de eerste plaats gaat het er nu puur om een ruimteprobleem in privé situatie op te lossen en niet om winst.
Ik heb 50 tot 70 procent financiering nodig, maar probeer het wel met zo min mogelijk eigen geld te doen. Ik weet dat niet je niet mag verhuren, maar ik zie dit een beetje als eigen gebruik. Het is hetzelfde principe als een studentenwoning kopen voor je kind, omdat woonruimte vinden in grote steden zo lastig is.
In elk geval komende week een afspraak met een hypotheek adviseur hierover.
Ik heb 50 tot 70 procent financiering nodig, maar probeer het wel met zo min mogelijk eigen geld te doen. Ik weet dat niet je niet mag verhuren, maar ik zie dit een beetje als eigen gebruik. Het is hetzelfde principe als een studentenwoning kopen voor je kind, omdat woonruimte vinden in grote steden zo lastig is.
400 x 12 maanden = 4800 / 90000 = 5.3% bruto aanvangsrendement.
Op hoeveel kom je uit als je onderhoud/vve rekent, gemeentelijke belastingen, advertentie / leegstand rekent?
Ik denk dat je op max. circa 3.5% uit gaat komen. Rente voor lenen zal niet veel lager zijn denken ik. Rendement op eigen vermogen zal daardoor niet veel hoger uitkomen als 4%. Is niet heel veel.
Ik ben wel benieuwd wat uit je gesprek met de hypotheek adviseur komt. Laat je het hier weten?
Op hoeveel kom je uit als je onderhoud/vve rekent, gemeentelijke belastingen, advertentie / leegstand rekent?
Ik denk dat je op max. circa 3.5% uit gaat komen. Rente voor lenen zal niet veel lager zijn denken ik. Rendement op eigen vermogen zal daardoor niet veel hoger uitkomen als 4%. Is niet heel veel.
Ik ben wel benieuwd wat uit je gesprek met de hypotheek adviseur komt. Laat je het hier weten?
Verwijderd
Vergeet niet dat een tweede woning niet aftrekbaar is.MisterBlue schreef op zondag 29 mei 2016 @ 11:22:
Ja ik heb gekeken naar het puntenstelsel, ik zou max 400 EUR voor kunnen vragen. Ik schat een vergelijkbaar bedrag aan maandelijkse aflossing te hebben. Maar in de eerste plaats gaat het er nu puur om een ruimteprobleem in privé situatie op te lossen en niet om winst.
En dat de waarde minus schulden mee telt in box 3.Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:36:
[...]
Vergeet niet dat een tweede woning niet aftrekbaar is.
Klopt en netto komt er dus niks bij, gaat eerder wat af vanwege kosten. Mijn berekeningen zijn gemaakt zonder hra, maar wel dat ik een lage rente van rond de 2% heb.Torgo schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:33:
[...]
En dat de waarde minus schulden mee telt in box 3.
Lage rente minimaal 20jaar vastzetten is mijn advies.
Maar 85% van de woz waarde bij verhuur.Torgo schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:33:
[...]
En dat de waarde minus schulden mee telt in box 3.
Verwijderd
Klinkt als een planMisterBlue schreef op zondag 29 mei 2016 @ 11:22:
En de WOZ-waarde is lager dan de werkelijke waarde.
Geef mij de gegevens van deze beste man. Met slechts 10% inleg koop ik morgen nog 10 appartement voor de verhuur.BCC schreef op zondag 29 mei 2016 @ 11:18:
[...]
Volgens de Hypotheker die ik laatst sprak is dat prima mogelijk als je minimaal 10% zelf inlegt.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2016 19:49 ]
De Hypotheker in Zwolle, doe m de groeten
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Dank, nu nog de uitvoering ervan. Wist trouwens niet dat slechts een deel van de waarde van de woning wordt gebruikt voor Box 3. Dus minder vermogensbelasting en ook geen belasting over huurinkomsten?Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2016 @ 19:47:
[...]
Klinkt als een planJe weet toch nooit van te voren of het werkt, maar je toont in ieder geval initiatief. Verhuur is toch voor de langere termijn, over 10 jaar maak je echt een fors rendement.
[...]
En de WOZ-waarde is lager dan de werkelijke waarde.
Niet een deel van de waarde, maar de waarde in verhuurde staat.
Vandaar ook dat slechts 10% eigen geld normaal niet voldoende is.
Geen belasting over huurinkomsten, tenzij het 'werk' is (bv. Permanent via Airbnb en alles zelf doen )
Geen belasting over huurinkomsten, tenzij het 'werk' is (bv. Permanent via Airbnb en alles zelf doen )
Eigen inleg is inderdaad vaak een groter aandeel, omdat de executiewaarde in verhuurde staat een stuk lager ligt door de vrij sterke huurdersbescherming in het Nederlandse huurrecht.rube schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:49:
Niet een deel van de waarde, maar de waarde in verhuurde staat.
Gisteravond ben ik naar de jaarvergadering geweest van Meesman, erg leuk om even met Hendrik Meesman en Jacques Wintermans te spreken! Nieuwe inzichten in beleggen heeft het niet opgeleverd, iets wat enigszins ook fijn is. De grootste toegevoegde waarde was om de gezichten achter de organisatie te zien.
Zijn jullie ook geweest/wat waren jullie bevindingen?
Ik heb nog wel even getwijfeld toen ik de uitnodiging kreeg of ik zou gaan. Ik was vooral benieuwd of er al ruimte zou zijn voor kostenverlaging. Omdat hun doel niet winstmaximalisatie is, en ze steeds meer geld in de portefeuille hebben, zouden de kosten op een gegeven moment omlaag kunnen. Is daar nog iets over gezegd? En hoeveel mensen komen af op zo'n jaarvergadering (puur uit nieuwschierigheid)?Dennis606 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:18:
Gisteravond ben ik naar de jaarvergadering geweest van Meesman, erg leuk om even met Hendrik Meesman en Jacques Wintermans te spreken! Nieuwe inzichten in beleggen heeft het niet opgeleverd, iets wat enigszins ook fijn is. De grootste toegevoegde waarde was om de gezichten achter de organisatie te zien.
Ik had gevraagd om een webcast en die komt waarschijnlijk volgend jaar.
Zelf ook rekeningen lopen bij Meesman, maar ik denk eerlijk gezegd dat ook bij Meesman winstgroei een doel is, maar niet het enige doel. Ze zeggen inderdaad wel in hun purpose schaalvoordelen door te willen geven aan de klant, dus interessant zou zijn om de ontwikkeling van het belegd vermogen te zien. 0,5% kosten is niet echt veel (incl afdekken divididendlek), maar ook niet weinig.Aliene schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:37:
[...]
Ik heb nog wel even getwijfeld toen ik de uitnodiging kreeg of ik zou gaan. Ik was vooral benieuwd of er al ruimte zou zijn voor kostenverlaging. Omdat hun doel niet winstmaximalisatie is, en ze steeds meer geld in de portefeuille hebben, zouden de kosten op een gegeven moment omlaag kunnen. Is daar nog iets over gezegd? En hoeveel mensen komen af op zo'n jaarvergadering (puur uit nieuwschierigheid)?
Uiteraard is dat punt ook besproken, iets waar ik zelf ook nieuwsgierig naar was. Het gecreeerde schaalvoordeel vanaf 2014 (de laatste keer dat een kostenverlaging is doorgevoerd) en de daarmee gepaarde verhoging van de omzet (immers krijgen ze een percentage van het fondsvermogen) zetten ze nu in om de service naar de klanten toe te verbeteren. Jacques Wintermans gaf geen concreet antwoord maar "wellicht als het fondsvermogen 400 miljoen is" Hij benadrukte wel dat het zeker het streven is om de schaalvoordelen terug te geven aan de klant.Aliene schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:37:
[...]
Ik heb nog wel even getwijfeld toen ik de uitnodiging kreeg of ik zou gaan. Ik was vooral benieuwd of er al ruimte zou zijn voor kostenverlaging. Omdat hun doel niet winstmaximalisatie is, en ze steeds meer geld in de portefeuille hebben, zouden de kosten op een gegeven moment omlaag kunnen. Is daar nog iets over gezegd? En hoeveel mensen komen af op zo'n jaarvergadering (puur uit nieuwschierigheid)?
Door het wegwerken van het dividendlek en het uitlenen van effecten worden de 0,5% kosten volledig goedgemaakt, in 2014 zaten ze 0,1% onder de index en in 2015 zelfs 0,1% erboven. Uitstekend resultaat, onder de streep eigenlijk geen kosten (alhoewel een verlaging natuurlijk leidt tot meer winst voor de participanten).
De ontwikkeling van het belegd vermogen is zichtbaar in de jaarverslagen. in 2015 is een groei gerealiseerd van 150 mln. naar 210 mln. Huidig fondvermogen is 225 mln.JURIST schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:47:
[...]
Zelf ook rekeningen lopen bij Meesman, maar ik denk eerlijk gezegd dat ook bij Meesman winstgroei een doel is, maar niet het enige doel. Ze zeggen inderdaad wel in hun purpose schaalvoordelen door te willen geven aan de klant, dus interessant zou zijn om de ontwikkeling van het belegd vermogen te zien. 0,5% kosten is niet echt veel (incl afdekken divididendlek), maar ook niet weinig.
[ Voor 19% gewijzigd door Dennis606 op 31-05-2016 12:00 ]
Meesman rekent 0,5% kosten. Nu doe ik op dit moment voor mijzelf een portfolio van indextrackers met kosten van 0,2/0,3% beheren via Binck. Waarom hebben jullie voor Meesman gekozen en niet in eigen beheer?
Spreadkosten & dividendbelasting is niet terug te krijgen. Per saldo is meesman dan alsnog goedkoper. Ook vind ik meesman een goed initiatief wat ik graag steun.
Maar wat ik vertelde, jij blijft dan iets achter op de index terwijl meesman gelijk loopt (geven de plus 0,1% en de min 0,1% van 2015 en 2014)
Maar wat ik vertelde, jij blijft dan iets achter op de index terwijl meesman gelijk loopt (geven de plus 0,1% en de min 0,1% van 2015 en 2014)
[ Voor 31% gewijzigd door Dennis606 op 31-05-2016 12:59 ]
Ik regel het ook zelf bij Binck Basic, een combinatie van 40% VXUS, 40% VTI & 10% BND of bonds van Think, en 10% speelgeld. Echter, hou er wel rekening mee dat dit allemaal arbeidsintensiever is dan Meesman en niet iedereen heeft zin/tijd/kennis om zich er in te verdiepen.Mirved schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:51:
Meesman rekent 0,5% kosten. Nu doe ik op dit moment voor mijzelf een portfolio van indextrackers met kosten van 0,2/0,3% beheren via Binck. Waarom hebben jullie voor Meesman gekozen en niet in eigen beheer?
Een maandelijkse inleg van 1000 euro met 0,25% transactiekosten kost je 2,5. Bij Binck basic betaal ik minimaal 10
En als je het over Binck fundcoach hebt, die zijn ook niet goedkoop...
Ik weet niet helemaal hoe ik de opmerking moet lezen over dat de 0,5% wordt goedgemaakt met uitleen van effecten. Het zou kunnen dat Meesman in de toekomst de nederlandse vanguard gaat worden als dat zo is :-)
ThinkETF claimt dat zij door hun Nederlandse structuur geen last hebben van het dividendlek.Dennis606 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:58:
Spreadkosten & dividendbelasting is niet terug te krijgen. Per saldo is meesman dan alsnog goedkoper. Ook vind ik meesman een goed initiatief wat ik graag steun.
Zou dan enkel de spreadkosten zijn en die 0,1%. Ik ben wel nieuwsgierig geraakt over Meesman. De lage spreadkosten kunnen natuurlijk aardig oplopen en het automatisch overmaken iedere maand zonder een hoop eigen gedoe spreekt mij wel aan.
Is de structurering van de fondsen makkelijk aan te passen? Ik wil naarmate ik meer tegen mijn pensionering aan kom switchen naar minder risicovolle beleggingen. Gaat dat makkelijk of komen er dan weer een hoop kosten bij kijken?
Switchen geeft dezelfde kosten als de aan- en verkoopkosten: 0,25%Mirved schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:26:
[...]
ThinkETF claimt dat zij door hun Nederlandse structuur geen last hebben van het dividendlek.
Zou dan enkel de spreadkosten zijn en die 0,1%. Ik ben wel nieuwsgierig geraakt over Meesman. De lage spreadkosten kunnen natuurlijk aardig oplopen en het automatisch overmaken iedere maand zonder een hoop eigen gedoe spreekt mij wel aan.
Is de structurering van de fondsen makkelijk aan te passen? Ik wil naarmate ik meer tegen mijn pensionering aan kom switchen naar minder risicovolle beleggingen. Gaat dat makkelijk of komen er dan weer een hoop kosten bij kijken?
zie o.a. hier: https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/kosten
Ik zit zelf bij BrandNewDay, die hebben hogere kosten, 0,50% maar geen kosten voor switchen. Lastig te bepalen wat beter is...
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Meesman heeft geen lage spreadkosten maar geen spreadkosten! (tenminste die hebben ze natuurlijk wel, dat is altijd als ze iets aankopen maar dat valt allemaal onder de 0,5% TER/LKF). Aanpassen gaat heel gemakkelijk en kost 0,25%. Maar die kosten zijn echt peanuts. Ik zal het illustreren.Mirved schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:26:
[...]
ThinkETF claimt dat zij door hun Nederlandse structuur geen last hebben van het dividendlek.
Stel je voor je hebt 100.000 belegd op 80% aandelen en 20% obligaties.
Over tien jaar wil je naar 60% obligaties en 40% aandelen. 40% wordt dus verkocht en aangekocht. 40k betaal je dus een kwart procent over, oftewel 100 euro. Wel verspreid over 10 jaar om van 80/20 naar 40/60 te gaan. Dat is 10 euro per jaar en dus 0,01%, wat betekent dat de TER van 0,5 gemiddeld naar 0,51% gaat, nauwelijks verschil dus.
Minder werk. En Meesman genereert meer rendement dan ikzelf doe op Binck, dus ik laat het ook lekker zoMirved schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:51:
Met de hypotheek adviseur gesproken en een vastgoed hypotheek bij NIBC is helaas niet mogelijk omdat het te financieren bedrag onder de 75000 euro zit.rube schreef op zondag 29 mei 2016 @ 11:36:
400 x 12 maanden = 4800 / 90000 = 5.3% bruto aanvangsrendement.
Een gewone hypotheek voor een tweede woning voor eigen gebruik is echter wel goed te doen. Dit is dan ook het plan. De eerste jaren zit er toch een familielid in die in wezen bij me inwoont, en ik zou het dan binnen twee tot vijf jaar kunnen aflossen.
De woning intussen ook bezichtigd en het is idd een woning waar ik zelf ook in zou kunnen wonen. Op termijn zou ik dus mijn huidige woning kunnen verhuren i.p.v. de nieuwe woning.
Wat zijn de spreadkosten die je bedoeld, ik ben nog beginnende in het indexbeleggen maar ik ben niet bekend met deze term (in het engels misschien wel?)Dennis606 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:58:
Amerikaanse dividendbelasting kun je toch verrekenen met box 3 mits je daar voldoende vermogen voor hebt. Als je een US fonds koopt dat in Ierland genoteerd staat krijg je inderdaad dividendlekkage.
Is het niet ook zo dat Meesman minder aantrekkelijk wordt als je (ruim) boven de VRH grens zit?
Mogelijk dat het kostentechnisch dan interessanter om via Lynx of degiro direct in dollars te kopen?
[ Voor 11% gewijzigd door Ernie op 31-05-2016 18:00 ]
Met zoveel vragen zou ik het daarvoor bedoelde topic bezoeken: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7Arno E schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:55:
[...]
Wat zijn de spreadkosten die je bedoeld, ik ben nog beginnende in het indexbeleggen maar ik ben niet bekend met deze term (in het engels misschien wel?)
Amerikaanse dividendbelasting kun je toch verrekenen met box 3 mits je daar voldoende vermogen voor hebt. Als je een US fonds koopt dat in Ierland genoteerd staat krijg je inderdaad dividendlekkage.
Is het niet ook zo dat Meesman minder aantrekkelijk wordt als je (ruim) boven de VRH grens zit?
Mogelijk dat het kostentechnisch dan interessanter om via Lynx of degiro direct in dollars te kopen?
Ik heb er een nachtje over geslapen en besloten het gewoon te gaan doen, de tweede woning gaan kopen. Ik kan het op verschillende manieren gebruiken.
- Ik kan het inrichten als thuis werkruimte voor mezelf en op de balans zetten van mijn onderneming. Rente en servicekosten kan ik dan wel als kosten opvoeren. Als de waarde stijgt moet ik daar dan wel belasting over betalen bij verkoop en bij verlies juist minder belasting. Dit dempt het risico van leegstand een beetje.
- Ik kan het gewoon verhuren.
- Ik kan er op termijn zelf in gaan wonen en mijn huidige woning verhuren. Deze is dan niet gebonden aan een maximale huurprijs.
- Ik kan er op termijn zelf in gaan wonen en mijn huidige woning verkopen. Overwoog al een tijdje om kleiner te gaan wonen.
Poging om je vragen te beantwoorden:Arno E schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:55:
[...]
Wat zijn de spreadkosten die je bedoeld, ik ben nog beginnende in het indexbeleggen maar ik ben niet bekend met deze term (in het engels misschien wel?)
Spreadkosten zijn de kosten veroorzaakt door het verschil in de bied-laat koers.
Stel je voor een ETF is 100 euro waard, dan is de spread (bied/laat koers) 99,95 / 100,05. Dat betekent dat bij verkoop je 99,95 krijgt en bij koop 100,05 moet betalen. Aangezien je zelfs bij buy en hold minimaal 1 keer koopt en 1 keer verkoopt je totaal 10 cent kosten hebt. (eenmalig kopen voor 100,05 en verkopen voor 99,95= 10 cent verlies).
Hoe meer er gehandeld wordt in het fonds of ETF hoe lager de spreadkosten zijn. Illiquide fondsen (weinig handel) kunnen een zeer hoge spread hebben.
Bij Meesman is het 1 koers, een spread van 0 dus. Kopers en verkopers krijgen op dezelfde dag (per week bij Meesman) dezelfde koers. Die kosten bespaar je dus.
Voor dividendkosten klopt het dat je deze zelf terug kunt krijgen, dat is echter alleen de Nederlandse belasting. Je hebt de bronbelasting en de nederlandse dividendbelasting. 100 euro dividend in Italie wordt bijvoorbeeld (ik ken de tarieven niet uit mn hoofd) 15% ingehouden. 85 euro komt Nederland binnen en daarover wordt weer 15% ingehouden, 12,75 dus. Totaal 27,75 ingehouden dividend op 100 euro. het Nederlandse deel kun je terugkrijgen en het Italiaanse deel moet je de fiscale en bureaucratische molen in om het terug te krijgen. Bij een wereldwijde spreiding is dit niet te doen omdat de administratie in andere landen ook kosten met zich meebrengt. Meesman haalt deze kosten terug voor ons allemaal tegelijk. De kosten die zij hiervoor maken vallen onder 0,5% beheerskosten. Geld ook voor de spreadkosten (spread op aandelen én spread op het inkopen van andere valuta)
Dus als je zelf gaat kopen heb je moeilijkheden met terugvragen van dividendbelasting bij mogelijk tientallen overheden, heb je spreadkosten, transactiekosten, eventueel bewaarkosten, kosten om de rekening aan te houden, valutakosten, spread op de valuta aan-/verkopen. Bij Meesman zijn deze vereenvoudigd tot 0,25% transactie en 0,5% beheerskosten.
Tenslotte maakt het niet uit of je boven of onder de VRH grens zit. Waar je geld ook staat, er wordt belasting geheven over het saldo op 1 januari, de aangifte inkomstenbelasting wordt niet beinvloed of je belegt bij meesman, degiro, alex, think, etc.
Het verbaast mij dat je een "gewone" hypotheek voor 2de woning krijgt. Is de hypotheek adviseur van je plannen om het te verhuren op de hoogte? Gaf hij aan of/wat de minimale inleg van eigen geld was en welke rentepercentage je kreeg aangeboden (en voor hoe lang)?MisterBlue schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:20:
[...]
Een gewone hypotheek voor een tweede woning voor eigen gebruik is echter wel goed te doen. Dit is dan ook het plan. De eerste jaren zit er toch een familielid in die in wezen bij me inwoont, en ik zou het dan binnen twee tot vijf jaar kunnen aflossen.
Als je het op de balans zet van de onderneming, geeft dit geen problemen met de bank?MisterBlue schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 08:06:
• Ik kan het inrichten als thuis werkruimte voor mezelf en op de balans zetten van mijn onderneming. Rente en servicekosten kan ik dan wel als kosten opvoeren. Als de waarde stijgt moet ik daar dan wel belasting over betalen bij verkoop en bij verlies juist minder belasting. Dit dempt het risico van leegstand een beetje.
Bovendien kun je kosten dan wel opvoeren maar is verhuur wel belast. Wij hebben er zelf bewust voor gekozen om onze huidige 2 appartementen in box 3 te houden. Ik denk dat je goed de mogelijkheden en consequenties op korte en lange termijn moet bekijken om niet overhaast een beslissing te nemen die achteraf misschien niet de beste was.
Succes in ieder geval en ik ben benieuwd naar het vervolg.
Ons 2de appartement is overigens 3 dagen nadat het op Funda kwam verhuurd. Nog een paar laatste dingen doen en dan is de inschatting dat vanaf volgende maand zo ongeveer 60% van onze uitgaven gedekt zijn door cashflow van huur, rente en dividend.
Je krijgt nooit 2x een dividend aanslag. Dat is pertinent onwaar.Dennis606 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 08:30:
[...]
Voor dividendkosten klopt het dat je deze zelf terug kunt krijgen, dat is echter alleen de Nederlandse belasting. Je hebt de bronbelasting en de nederlandse dividendbelasting. 100 euro dividend in Italie wordt bijvoorbeeld (ik ken de tarieven niet uit mn hoofd) 15% ingehouden. 85 euro komt Nederland binnen en daarover wordt weer 15% ingehouden, 12,75 dus. Totaal 27,75 ingehouden dividend op 100 euro. het Nederlandse deel kun je terugkrijgen en het Italiaanse deel moet je de fiscale en bureaucratische molen in om het terug te krijgen. Bij een wereldwijde spreiding is dit niet te doen omdat de administratie in andere landen ook kosten met zich meebrengt. Meesman haalt deze kosten terug voor ons allemaal tegelijk. De kosten die zij hiervoor maken vallen onder 0,5% beheerskosten. Geld ook voor de spreadkosten (spread op aandelen én spread op het inkopen van andere valuta)
Dus als je zelf gaat kopen heb je moeilijkheden met terugvragen van dividendbelasting bij mogelijk tientallen overheden, heb je spreadkosten, transactiekosten, eventueel bewaarkosten, kosten om de rekening aan te houden, valutakosten, spread op de valuta aan-/verkopen. Bij Meesman zijn deze vereenvoudigd tot 0,25% transactie en 0,5% beheerskosten.
Tenslotte maakt het niet uit of je boven of onder de VRH grens zit. Waar je geld ook staat, er wordt belasting geheven over het saldo op 1 januari, de aangifte inkomstenbelasting wordt niet beinvloed of je belegt bij meesman, degiro, alex, think, etc.
Dividend wordt altijd enkel geheven in het land waar het dividend wordt uitgekeerd, tegen de daar geldende belasting (tussen de 0 en 25%). Als dat land een verdrag heeft met Nederland, heb je echter het 'recht' om slechts 15% te hoeven betalen.
Als je formeel aangeeft elders inwoner te zijn (bijvoorbeeld met dat W8 formuliertje voor de US) wordt je belastingpercentage aangepast naar het verdragstarief. Goedkopere brokers laten je dat zelf uitzoeken (zoals DeGiro), de duurdere doen dat allemaal automatisch voor je (zoals Binck).
Eveneens is je VRH verhaal onwaar, het betalen van VRH is juist een kritisch kantelpunt voor dividend uit het buitenland.
Bij je belastingaangifte kan je het buitenland dividend wat er nog over blijft (meestal 15%) enkel verrekeken tegen je de VRH kosten. Dit gaat namelijk op het principe dat je niet 2x belasting betaald (VRH is belasting over rendement op je vermogen, en dividendbelasting is belasting over rendement op je vermogen) - zodoende kan je hieruit nooit teruggave krijgen, best-case is dat je VRH 0 wordt. Dat vraagt echter, bij een beetje FO vermogen, een dergelijk hoog dividend dat dat geen probleem zal vormen.
Enkel binnenlands dividend (dus van aandelen gekocht aan de beurs in Amsterdam) kun je volledig met je belastingaangifte verrekenen - deze krijg je dus ook terug wanneer je geen VRH 0 is.
Gevolg is dus dat je een dividend lek hebt op aandelen in het buitenland als je:
- Niet je boekhouding verzorgt en bij goedkopere broker zit
- Er geen verdrag is
- Je niet (genoeg) VRH betaald om het dividend terug te vragen.
Zo krijg ik, 'dankzij' de VRH, effectief het volledige dividend ongeacht of ik in de US, Engeland, Nederland, Belgie, Duitsland of waar dan ook mijn spullen koop. Het ene deel is cash, de rest wordt tegen de VRH weggestreept waardoor ik na de belastingaangifte evenveel op de bankrekening heb staan.
Duidelijk verhaal. Bedankt, en bedankt Xanaroth voor de toevoeging over VRH hier vlak boven. Dit is precies wat ik bedoeld mbt VRH.Dennis606 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 08:30:
[...]
Poging om je vragen te beantwoorden:
Spreadkosten zijn de kosten veroorzaakt door het verschil in de bied-laat koers.
Stel je voor een ETF is 100 euro waard, dan is de spread (bied/laat koers) 99,95 / 100,05. Dat betekent dat bij verkoop je 99,95 krijgt en bij koop 100,05 moet betalen. Aangezien je zelfs bij buy en hold minimaal 1 keer koopt en 1 keer verkoopt je totaal 10 cent kosten hebt. (eenmalig kopen voor 100,05 en verkopen voor 99,95= 10 cent verlies).
Hoe meer er gehandeld wordt in het fonds of ETF hoe lager de spreadkosten zijn. Illiquide fondsen (weinig handel) kunnen een zeer hoge spread hebben.
Bij Meesman is het 1 koers, een spread van 0 dus. Kopers en verkopers krijgen op dezelfde dag (per week bij Meesman) dezelfde koers. Die kosten bespaar je dus.
Hoe zit het met de statement dat de 0.5% TER van Meesman bijna tenietgedaan wordt door het gebrek aan dividendlekkage.
Stel dat je het vergelijkt met S&P 500 UCITS ETF (VUSA, TER=0.07%) of Total stock market (VTI, TER=0.05%). Als je in dollars koopt heb je geen dividendlekkage, mits je een W-8BEN formulier hebt ingevuld en je voldoende belasting betaalt in box 3 om de dividendbelasting te mogen terugvragen. Natuurlijk zijn dit significant andere fondsen dan Meesman wereldwijd.
Stel dat je Total world stock (VXUS, TER=0.13%) koopt in dollars. Dan kan het fonds dus verplicht zijn om dividendbelasting te betalen door het ontvangen van dividend uit het buitenland (buiten US in dit geval). Er hoeft geen dividendbelasting betaald te worden over het ontvangen dividend door de bezitter van fonds. (mits W-8BEN en ruimte in box 3).
Terugkomend op dividendbelasting aan de fondszijde(en het ontbreken ervan bij Meesman?). De vraag die ik niet kan beantwoorden is hoeveel dividendbelasting Meesman en VXUS moeten betalen aan de fondszijde.
Met ETFs is het een ander verhaal echter omdat die wel zelf ook dividend belasting moeten betalen, en die kan jij niet terugvragen.Xanaroth schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:57:
[...]
Gevolg is dus dat je een dividend lek hebt op aandelen in het buitenland als je:
- Niet je boekhouding verzorgt en bij goedkopere broker zit
- Er geen verdrag is
- Je niet (genoeg) VRH betaald om het dividend terug te vragen.
En dan gaat het afhangen welk percentage die moeten betalen, hoeveel dividend ze uberhaupt krijgen, in welk land ze gevestigd zijn, etc.
DeGiro heeft inmiddels ook de W8 formulierenXanaroth schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:57:
[...]
Als je formeel aangeeft elders inwoner te zijn (bijvoorbeeld met dat W8 formuliertje voor de US) wordt je belastingpercentage aangepast naar het verdragstarief. Goedkopere brokers laten je dat zelf uitzoeken (zoals DeGiro), de duurdere doen dat allemaal automatisch voor je (zoals Binck).
Om de kosten even in perspectief te plaatsen:
Ik heb VTI en VXUS ETF's via De Giro gekocht, waar ze in de kernselectie zitten en ik dus 1x per maand deze ETF's kan kopen of verkopen zonder transactiekosten. Verder rekent De Giro geen bewaarloon, service fee of hoe die onzin ook heten moge. Wel een jaarlijkse connection fee van 7,50 per beurs, die betaal ik toch al vanwege andere fondsen en aandelen die ik heb. Ze worden aan dezelfde beurs verhandeld, dus dat is 7.50 voor beiden samen per jaar.
Blijft over: de TER van de ETF zelf en eventuele dividendlekkage. Ik heb een W8 formuliertje ingevuld via De Giro, dus houden ze 15% dividendbelasting in over deze US-genoteerde ETF's. Deze verreken ik met m'n VRH. Enige wat ik dan nog mis is de dividendbelasting die de ETF zelf moet betalen en ik niet kan terugvragen.
De TER van VXUS en VTI is 0.13% en 0.05% respectievelijk. Op www.trackerbelegger.nl is de historische dividend lekkage uitgerekend voor deze ETF's. Voor VTI is het 0%, omdat het een US ETF is in US aandelen kan alle dividend belasting verrekend worden. Voor VXUS is dat 0.12%.
Totale kosten zijn dus voor VTI 0.05%, voor VXUS 0.25% plus de 7,50 beurs connection fee per jaar. Om een goede spreiding te krijgen houdt ik ze in een verhouding 50-50 aan, dus mijn gemiddelde kosten% is 0.15% plus 7,50 per jaar (die ik eigenlijk ook voor mijn andere aandelen en fondsen toch al betaal, maar vooruit, ik reken dit voor nu even helemaal toe aan deze twee ETF's. .
Als ik dat vergelijk met de Meesman kosten van 0.5% per jaar en 0.5% transactiekosten eenmalig (0.25% aankoop, 0.25% verkoop), dan lijkt Meesman me relatief duur. Even 1x per maand een plukje VTI en VXUS kopen is idd wat meer werk dan automatisch geld overmaken naar Meesman, maar ook niet zoveel dat ik daar 0.35% meer TER voor over heb. En dan laat ik in-en uitstappen en switchen even buiten beschouwing.
Volgens mij is Meesman per saldo duurder dan mijn combi. Geeft niks, ieder zijn ding en ik kan me voorstellen dat het gemak van Meesman voor sommigen het wel waard is, maar ik wilde eea even in perspectief zetten.
Ik heb VTI en VXUS ETF's via De Giro gekocht, waar ze in de kernselectie zitten en ik dus 1x per maand deze ETF's kan kopen of verkopen zonder transactiekosten. Verder rekent De Giro geen bewaarloon, service fee of hoe die onzin ook heten moge. Wel een jaarlijkse connection fee van 7,50 per beurs, die betaal ik toch al vanwege andere fondsen en aandelen die ik heb. Ze worden aan dezelfde beurs verhandeld, dus dat is 7.50 voor beiden samen per jaar.
Blijft over: de TER van de ETF zelf en eventuele dividendlekkage. Ik heb een W8 formuliertje ingevuld via De Giro, dus houden ze 15% dividendbelasting in over deze US-genoteerde ETF's. Deze verreken ik met m'n VRH. Enige wat ik dan nog mis is de dividendbelasting die de ETF zelf moet betalen en ik niet kan terugvragen.
De TER van VXUS en VTI is 0.13% en 0.05% respectievelijk. Op www.trackerbelegger.nl is de historische dividend lekkage uitgerekend voor deze ETF's. Voor VTI is het 0%, omdat het een US ETF is in US aandelen kan alle dividend belasting verrekend worden. Voor VXUS is dat 0.12%.
Totale kosten zijn dus voor VTI 0.05%, voor VXUS 0.25% plus de 7,50 beurs connection fee per jaar. Om een goede spreiding te krijgen houdt ik ze in een verhouding 50-50 aan, dus mijn gemiddelde kosten% is 0.15% plus 7,50 per jaar (die ik eigenlijk ook voor mijn andere aandelen en fondsen toch al betaal, maar vooruit, ik reken dit voor nu even helemaal toe aan deze twee ETF's. .
Als ik dat vergelijk met de Meesman kosten van 0.5% per jaar en 0.5% transactiekosten eenmalig (0.25% aankoop, 0.25% verkoop), dan lijkt Meesman me relatief duur. Even 1x per maand een plukje VTI en VXUS kopen is idd wat meer werk dan automatisch geld overmaken naar Meesman, maar ook niet zoveel dat ik daar 0.35% meer TER voor over heb. En dan laat ik in-en uitstappen en switchen even buiten beschouwing.
Volgens mij is Meesman per saldo duurder dan mijn combi. Geeft niks, ieder zijn ding en ik kan me voorstellen dat het gemak van Meesman voor sommigen het wel waard is, maar ik wilde eea even in perspectief zetten.
Als je een ETF koopt voor alleen Amerika, en je dus alles terug kunt vragen dmv een W8-ben formulier ben je goedkoper uit via DeGiro inderdaad. Als je wereldwijde dekking hebt wordt het wat lastiger met terugvragen in 20 landen.Arno E schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:14:
[...]
Duidelijk verhaal. Bedankt, en bedankt Xanaroth voor de toevoeging over VRH hier vlak boven. Dit is precies wat ik bedoeld mbt VRH.
Hoe zit het met de statement dat de 0.5% TER van Meesman bijna tenietgedaan wordt door het gebrek aan dividendlekkage.
Stel dat je het vergelijkt met S&P 500 UCITS ETF (VUSA, TER=0.07%) of Total stock market (VTI, TER=0.05%). Als je in dollars koopt heb je geen dividendlekkage, mits je een W-8BEN formulier hebt ingevuld en je voldoende belasting betaalt in box 3 om de dividendbelasting te mogen terugvragen. Natuurlijk zijn dit significant andere fondsen dan Meesman wereldwijd.
Stel dat je Total world stock (VXUS, TER=0.13%) koopt in dollars. Dan kan het fonds dus verplicht zijn om dividendbelasting te betalen door het ontvangen van dividend uit het buitenland (buiten US in dit geval). Er hoeft geen dividendbelasting betaald te worden over het ontvangen dividend door de bezitter van fonds. (mits W-8BEN en ruimte in box 3).
Terugkomend op dividendbelasting aan de fondszijde(en het ontbreken ervan bij Meesman?). De vraag die ik niet kan beantwoorden is hoeveel dividendbelasting Meesman en VXUS moeten betalen aan de fondszijde.
even kort samengevat over de fondsen bij degiro.
Als je binnen de kernselectie fondsen / ETF van de amerikaanse beurs neemt (US) betaal je enkel 7,50.
Mocht ik dit willen aanvullen met een euro- of wereldfonds (DE) of (IE) betaal ik ook hier 7,50 aan connection fee. Dus 2 á 3 maal.
Ik zit nu voor een laag bedrag bij de ING.
Maar bij meer inleg is degiro voordeliger. Zal dan proberen meer op US fondsen te zitten en maar eenmalige fee van 7,50 te krijgen.
Als je binnen de kernselectie fondsen / ETF van de amerikaanse beurs neemt (US) betaal je enkel 7,50.
Mocht ik dit willen aanvullen met een euro- of wereldfonds (DE) of (IE) betaal ik ook hier 7,50 aan connection fee. Dus 2 á 3 maal.
Maar bij meer inleg is degiro voordeliger. Zal dan proberen meer op US fondsen te zitten en maar eenmalige fee van 7,50 te krijgen.
Bij een wereldwijde ETF genoteerd in Amerika kun je alleen de Amerikaanse dividendbelasting terugvragen toch?Dennis606 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:00:
[...]
Als je een ETF koopt voor alleen Amerika, en je dus alles terug kunt vragen dmv een W8-ben formulier ben je goedkoper uit via DeGiro inderdaad. Als je wereldwijde dekking hebt wordt het wat lastiger met terugvragen in 20 landen.
Uiteindelijk is de vraag dus hoeveel dividendlekkage de ETF VXUS heeft ten opzichte van Meesman Wereldwijd.
De dividendlekkage tussen het fonds en bezitter van het fonds (ik) begrijp ik nu. Ik probeer dit te weten te komen omdat één van de verkooppunten van Meesman is dat zij de amerikaanse dividendbelasting helemaal terugvragen. Er wordt in de brief op de website van Meesman echter niet gesproken over dividendbelasting van andere landen.
Bedoel je het opzetten van handelsmogelijkheden?Toml83 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:36:
even kort samengevat over de fondsen bij degiro.
Dat is toch €2,50 per jaar per beurs voor zowel de normale als de custody account (volgens de tariefbladen in ieder geval). Euronext brussel en amsterdam zijn gratis.
Overigens had ik deze "verborgen" kosten nog niet gezien, die hebben ze goed weten te verstoppen. Dankje!
Onderbuikgevoel zegt dat Meesman een prachtig product heeft. Maar gevoelens en investeren gaan niet samen.
Mwah, ik denk dat het wel belangrijk is, en je kan het zelfs als zo ongeveer het belangrijkste zien. En natuurlijk moet je daarbij opletten hoeveel geld je gevoelens je kosten. Maar random voorbeeld: Als jij weet dat je bij X gemiddeld 6% rendement hebt, maar ook het risico dat het naarbeneden gaat, en je weet dat jij dan 's nachts wakker ligt als je investering in de min staat, dan is het gewoon een slecht idee, hoe goed het idee logisch gezien ook is.Onderbuikgevoel zegt dat Meesman een prachtig product heeft. Maar gevoelens en investeren gaan niet samen.
De maximale inkomstafhankelijke zorgbijdrage wordt ook elk jaar hoger :x 2901 euro ! zo heeft shoppen naar de goedkoopste zorgverzekering ook geen zin meer
.
[ Voor 21% gewijzigd door BCC op 01-06-2016 19:18 ]
een vraag inzake beleggen. Gesteld op het beleggingsforum..
[ Voor 80% gewijzigd door Toml83 op 01-06-2016 20:18 ]
[ Voor 38% gewijzigd door Krisp op 01-06-2016 19:54 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ja, was eerlijk over de plannen. Maar er komt eerst een familielid in zonder huurcontract, eigenlijk gewoon inwonen dus. Als de bank achteraf moeilijk zou doen, kan ik volgens hem dan wel een deal sluiten en binnen een jaar of zo alles aflossen. Ik denk dat hij ook niet zoveel risico zag, omdat het om een relatief laag bedrag gaat.rube schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 08:35:
[...]
Het verbaast mij dat je een "gewone" hypotheek voor 2de woning krijgt. Is de hypotheek adviseur van je plannen om het te verhuren op de hoogte? Gaf hij aan of/wat de minimale inleg van eigen geld was en welke rentepercentage je kreeg aangeboden (en voor hoe lang)?
[...]
Ik leg 20k in en 70k is financiering. Rente van 1,65% vast voor vijf jaar, 270 euro per/maand aflossing.
Dit is het fallback scenario voor als de woning leeg komt te staan en ik het niet kan verhuren om een of andere reden. Alles blijft gewoon op mijn naam en gaat niet in een bv of zo. Het is in wezen dan een extra studeerkamer voor me die ik zakelijk gebruik.Als je het op de balans zet van de onderneming, geeft dit geen problemen met de bank?
Bovendien kun je kosten dan wel opvoeren maar is verhuur wel belast. Wij hebben er zelf bewust voor gekozen om onze huidige 2 appartementen in box 3 te houden.
Dank je en ook voor de feedback. Verwacht dat het nog een paar jaar duurt voordat ik het net als jullie op Funda plaats. 60%, dus nog 40% en jullie zijn FO zonder te hoeven interen?Succes in ieder geval en ik ben benieuwd naar het vervolg.
Ons 2de appartement is overigens 3 dagen nadat het op Funda kwam verhuurd. Nog een paar laatste dingen doen en dan is de inschatting dat vanaf volgende maand zo ongeveer 60% van onze uitgaven gedekt zijn door cashflow van huur, rente en dividend.
5 jaar voor mijn gevoel korte periode. Wat als de rente omhoogspringt ?
Was er geen mogelijkheid voor 10 a 20 jaar ?
Was er geen mogelijkheid voor 10 a 20 jaar ?
@Misterblue: in principe wel. Maar wil nog wat meer buffer hebben (voor als uitgaven stijgen, rendement beetje tegenvalt). FO met buffer gaat nog wel een paar jaar duren, maar moet voor 45 jaar wel gehaald zijn.
Inderdaad, rente 10, 15 of 20 jaar? Of helft 10 jaar en andere helft 20 jaar oid.?
Neerwaarts potentieel is zeer klein. Extra rente voor langer vastzetten is ook beperkt.
Inderdaad, rente 10, 15 of 20 jaar? Of helft 10 jaar en andere helft 20 jaar oid.?
Neerwaarts potentieel is zeer klein. Extra rente voor langer vastzetten is ook beperkt.
Versneld kunnen aflossen zonder boete is de reden dat ik de rente niet te lang wil vast zetten.
Wat is jouw leverage eigenlijk? Hoeveel eigen geld heb je in je woningen gestoken?rube schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 23:19:
@Misterblue: in principe wel. Maar wil nog wat meer buffer hebben (voor als uitgaven stijgen, rendement beetje tegenvalt). FO met buffer gaat nog wel een paar jaar duren, maar moet voor 45 jaar wel gehaald zijn.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Icecreamfarmer, zie
@Misterblue: boeterente kan nooit heel hoog worden omdat de rente al zo laag staat. Dus is volgens mij wel te overzien als je versneld zou willen aflossen? Maak wat sommetjes, dan zie je hoeveel de boete zou kosten.
Maar waarom zou je versneld willen aflossen als je zo'n lage rente hebt en het toch niet je eigen woning is (dus geen VRH vrijstelling bij aflossing).
Edit: als aanvulling: vermogensopbouw komt bij ons voornamelijk uit simpelweg sparen van loon. De vrij recente Inkomsten uit vastgoed (en deposito, dividend) is voornamelijk om daadwerkelijk cashflow te generen uit vermogen om ook echt FO te worden. Deze cashflow levert "slechts" circa 20% van hetgeen we dit jaar totaal denken te sparen. 80% van onze vermogensgroei komt daarmee dus simpelweg uit sparen van loon.
@Misterblue: boeterente kan nooit heel hoog worden omdat de rente al zo laag staat. Dus is volgens mij wel te overzien als je versneld zou willen aflossen? Maak wat sommetjes, dan zie je hoeveel de boete zou kosten.
Maar waarom zou je versneld willen aflossen als je zo'n lage rente hebt en het toch niet je eigen woning is (dus geen VRH vrijstelling bij aflossing).
[ Voor 29% gewijzigd door rube op 02-06-2016 09:55 ]
Misschien zijn gevoel en onzekerheid en daarom meer zekerheid wil hebben door het snel af te lossen.
Ja, wij hebben ook e.e.a. afgelost op onze hypotheek met 5.5%, maar ik zou graag nog een lening hebben tegen 2 of 2.5% voor 10 jaar of langer.
Gevoel is ook belangrijk en op dit moment lijkt het wellicht nog een groot bedrag, maar over 5 of 10 jaar mogelijk allang niet meer en is de lening tegen een extreem lage rente wellicht nog wel erg prettig. En zo niet, wat is dan de boeterente daadwerkelijk (scenario's). En je kan ook een ladder maken zoals ik aangaf, 1 lening tegen 5 jaar vast, 1 tegen 10 jaar vast etc.
Gevoel is ook belangrijk en op dit moment lijkt het wellicht nog een groot bedrag, maar over 5 of 10 jaar mogelijk allang niet meer en is de lening tegen een extreem lage rente wellicht nog wel erg prettig. En zo niet, wat is dan de boeterente daadwerkelijk (scenario's). En je kan ook een ladder maken zoals ik aangaf, 1 lening tegen 5 jaar vast, 1 tegen 10 jaar vast etc.
Aandeel cashflow uit vermogen 20% van de vermogensopbouw lijkt weinig als dit al 60% van je uitgaven dekt, maar het kan zijn dat je dit jaar een versnelling doormaakt in opbouw. Zelf zit ik op een aandeel van ca. 30% bij 40% van de uitgaven, al ligt mijn spaarquote wat lagerrube schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:32:
Icecreamfarmer, zie
[...]
Edit: als aanvulling: vermogensopbouw komt bij ons voornamelijk uit simpelweg sparen van loon. De vrij recente Inkomsten uit vastgoed (en deposito, dividend) is voornamelijk om daadwerkelijk cashflow te generen uit vermogen om ook echt FO te worden. Deze cashflow levert "slechts" circa 20% van hetgeen we dit jaar totaal denken te sparen. 80% van onze vermogensgroei komt daarmee dus simpelweg uit sparen van loon.
De rente is zo laag, dat je bijna een persoonlijke lening kan nemen om tot het boetevrije bedrag van je hypotheek af te lossen... eens even rekenen
Exact, dat komt door onze hoge spaarquote.JURIST schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:47:
[...]
Aandeel cashflow uit vermogen 20% van de vermogensopbouw lijkt weinig als dit al 60% van je uitgaven dekt, maar het kan zijn dat je dit jaar een versnelling doormaakt in opbouw. Zelf zit ik op een aandeel van ca. 30% bij 40% van de uitgaven, al ligt mijn spaarquote wat lager
Mijn mening is ook dat in de eerste periode van vermogensopbouw de spaarquote veel belangrijk is als rendement op vermogen. Pas later gaat rendement maken belangrijk(er) worden.
overigens nog goed nieuws voor FO-ers met kinderen op de kinderopvang. Volgend jaar volgens voorstel minimaal 33% toeslag voor eerste kind i.p.v. 23,8%. Ruim 9% kostenbesparing dus. Daar valt niet tegenop te bezuinigen....
https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2017
https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2017
Dat gaat ons dan toch wel weer even een whooping 15 euro/mnd besparen
(maar alles is welkom hoor
).
(maar alles is welkom hoor
Reden van aflossen is dat ik dan geen gedoe heb met de geldverstrekker als ik serieus ga verhuren. Maar voor langere tijd goedkoop geld hebben is natuurlijk ook interessant. Ik ga nog wat rekensommetjes maken. Ik kan wel het risico dragen dat de rente na vijf jaar verdubbeld, dus daarvoor hoeft het niet.rube schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:06:
Ja, wij hebben ook e.e.a. afgelost op onze hypotheek met 5.5%, maar ik zou graag nog een lening hebben tegen 2 of 2.5% voor 10 jaar of langer.
Verwijderd
Eigenlijk heb je de hefboom nodig om serieus te gaan verhuren. Dus niet aflossen en de inkomsten gebruiken om voor een nieuw huis in te leggen.MisterBlue schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:35:
[...]
Reden van aflossen is dat ik dan geen gedoe heb met de geldverstrekker als ik serieus ga verhuren. Maar voor langere tijd goedkoop geld hebben is natuurlijk ook interessant. Ik ga nog wat rekensommetjes maken. Ik kan wel het risico dragen dat de rente na vijf jaar verdubbeld, dus daarvoor hoeft het niet.
Ja ik bedoelde eigenlijk een specifiek verhuurpand. Globaal zie ik 1 staat tot 4.rube schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:32:
Icecreamfarmer, zie
[...]
Dus van een pand van 100k heb jij zelf 75k ingelegd?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
We hebben alleen een hypotheek op ons eigen huis.
[ Voor 4% gewijzigd door rube op 02-06-2016 22:46 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.