Ik dacht laat ik eens een update doen in dit topic, aangezien ik mede door deel 1. Onze financiën anders ben gaan indelen.
Op 9 april 2014 had ik mijn eerste post geplaatst.
woensdag 09 april 2014 19:45
BekijkBookmark0Henk 'm!
Ray187
Feli met jullie kindje.
Als mede jonge papa kan ik zeggen dat er niks mooiers is, maar soms ook niks vervelenders (lees 4 x wakker worden snachts)
Zoveel sparen ppffff zou ik niet kunnen en willen.
Mijn netto loon is €3200 en mijn vrouw part time netto €1900. iets boven modaal geloof ik.
Onze huidige spaarpot is nu 2880 euro.
Ik moet wel zeggen dat we net getrouwd zijn in Thailand (nee wij zijn niet Thais) dat een paar knaken heeft gekost.
Ik heb een hobby dat heet home theatre. Me kleding moet een bepaald merk hebben. 2 auto's en een motor. Me vrouw is gek op schoenen (ja heeull raar hahaha ) voornamelijk Louboutins en Jimmy Choo.
Hypotheek is 450K 100% afl. vrij. Huis hoeft niet van ons te worden. €1900 bruto p/m en teruggaaf is €720 pm.
Huis gekocht in 2008 toen ik 31 was en me vrouw 25. Verder niet nagedacht over het huis of toekomst. We vonden het een mooi huis. Lekker ruim

Nu wel wat spijt, want zelfs met een kleine in huis had een kleiner huis van 350K ook makkelijk gekund qua ruimte.
Ik vind het knap als je zo ver vooruit denkt en als doel hebt om te stoppen met je 50ste.
Wij hebben gewoon iets we leven nu. En nu zijn we gezond nu overal van genieten. Misschien laat onze gezondheid het later niet meer toe om van alles te doen.
We sparen wel lekker voor onze zoon. Voornamelijk voor ze opleiding prive of regulier.
Maar nogmaals chapeau voor je spaarkunst
PS. Ik had een maatje die spaarde ook zoveel en die zat zelfs over de 100K op ze 30e.
Op deze post kreeg ik een hoop reacties. En dat heeft me aan het denken gezet.
FO worden heb ik wel een ander beeld bij dan sommige andere. Namelijk een fijn leven hebben, zonder te hoeven werken als loonslaaf of zelfstandige.
Dat is maar voor weinig weggelegd gelukkig. Zou een gekke wereld zijn als niemand meer werkt voor een werkgever.
Dat gezegd. Door getriggerd te worden dat we verstandiger met onze financiën om moeten gaan is eergisteren de 2e stap uitgevoerd.
Onze lonen zijn niet veel veranderd.
Ik - full time € 4700 bruto
Vrouw - part time € 2500 bruto
Acties:
We zijn meer gaan sparen, om zo een betere buffer te hebben voor just in case. We hebben onze hypotheek toen niet aangepast.
Ik heb een draaitabel gemaakt van onze uitgaven en gekeken waar we onnodig geld aan uitgeven.
1 van de simpele besparingen zijn waar doe je de boodschappen. We zijn van supermarkt veranderd en dat scheelde ons al 20e pw. Klinkt niet veel, maar als je dat x 52 weken doet heb je al 1040 euro verdient

Aan mijn hobby heb ik weinig uitgeven, want dat vond ik niet nodig. Ergens tevreden mee zijn kan je enorm veel geld besparen.
Kleding en vakanties zijn hetzelfde gebleven. Daar wil ik niet op besparen.
Huis:
Hypotheek - € 453.535
Rente 5% 10 jaar vast tot 07-2018
De exceutie waarde is volgens Obvion € 462.500
Hypotheek vorm 100% afl. vrij
Bruto maandlast € 1.898
Belasting teruggaaf € 748
Iets meer dan een maand geleden zijn we gaan kijken naar het aanpassen van de hypotheek en wat we willen.
2 weken geleden hebben we € 50.000 boetevrij afgelost. En gisteren hebben we een boete betaald, om de rente vaste periode open te breken en gebruik te maken van de huidige rente. De boete was € 17.645. Deze is fiscaal aftrekbaar en daar krijgen we volgend jaar een kleine 40% van terug.
Nieuwe maandlasten huis:
Bruto maanlast € 873,47
Belasting teruggaaf € 348.46
Door dit aan te passen zakt de NETTO hypotheek last met € 616. Toch een serieus bedrag dacht ik zo.
Het bedrag wat bespaard word gaat elke maand naar een andere rekening. Wil daar een deel van gebruiken om elk jaar een boetevrije aflossing te doen. Dat zal in de maandlast weinig schelen, maar wel over 22 jaar als er geen fiscaal voordeel meer is of we het huis gaan verkopen en er geen restschuld op zit.
Ons spaarpotje is nu wat hoger dan voorheen. ~ 35k tov de 3k in me eerste post
Verder leven we nog op een soortgelijke voet, we genieten nog evenveel van het leven of zelfs meer vanwege de gezinsuitbreiding. Alleen gaan we bewuster met de financiën om.
Voelt erg fijn om te weten dat de woning schuld lager is dan de waarde van het huis. Geen een zekere rust. Uiteraard weten we niet wat er nog meer gaat veranderen in huizenland.
Kabbelmannetje en accountant hebben het meest gereageerd op mijn post. Mede door jullie reacties ben ik gaan nadenken. Bovenstaande is daar een resultaat van.
Thanks