Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.364.799 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:08

BCC

murphsy schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 19:44:
[...]
lBeleggen is gericht op dividend.
Dit roepen veel mensen in dit topic en ik probeer dit nu al een jaar maar elke keer als ik een goed renderend dividend fond koop, dan gebeurt er iets mee: Hes - overgekocht, Twente kabel - gestopt met het uitkeren dividend, delta loyd - dividend verlaagd ivm gedoe met geldreserves en groot aandeelhouders. Wat kan ik beter doen dan alles maar in Meesman te gooien?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:18
BCC schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 21:24:
[...]

Dit roepen veel mensen in dit topic en ik probeer dit nu al een jaar maar elke keer als ik een goed renderend dividend fond koop, dan gebeurt er iets mee: Hes - overgekocht, Twente kabel - gestopt met het uitkeren dividend, delta loyd - dividend verlaagd ivm gedoe met geldreserves en groot aandeelhouders.
Er is in dit topic inderdaad een dominante stroming voor dividendgeorienteerd beleggen waarbij veelal voorbij wordt gegaan aan de vele kanttekeningen die daarbij horen. De term dividend trap bestaat niet voor niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:53
Rukapul schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 20:03:
Dat is een drogredenering. Het verlies aan verdiencapaciteit dient als potentieel verlies / kosten ingeboekt te worden. Bij heel veel beroepen komt daar nog flink wat bovenop omdat het toekomstige inkomen ook structureel lager zal liggen.

* Rukapul betaalt aan kinderopvang ca 900 euro netto per maand en verliest als gezin ca 1000 euro netto per maand aan inkomsten (ouderschapsverlof, etc.). De rest van de kosten is praktisch verwaarloosbaar 8)7 Zonder kinderen zouden we heel vroeg FO zijn (dubbele spaarratio). Als de jongste naar de basisschool gaat is er al iets tegen de 180k euro netto verdwenen.

Moraal van het verhaal: als je beide een beetje leuk verdient en je hebt niet een of andere oppasslaafoma dan zijn kinderen heel erg duur.
Mee eens, 4 jaar (of langer als je meer kinderen wil) uit de running zijn qua werk zorgt ervoor dat er een enorm gat ontstaat qua ervaring. Probeer dan nog maar eens baan te vinden op eenzelfde niveau. Bijna altijd zul je op een lager niveau moeten instappen en dat zal dus eigenlijk voor je hele carriëre tegen je kunnen werken qua loon-niveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Rukapul schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 21:38:
[...]

Er is in dit topic inderdaad een dominante stroming voor dividendgeorienteerd beleggen waarbij veelal voorbij wordt gegaan aan de vele kanttekeningen die daarbij horen. De term dividend trap bestaat niet voor niets ;)
Ik ben vooral een lurker in dit topic. Dus ik voeg weinig kleur toe ;)

Het hangt een beetje af welke aandelen je koopt natuurlijk. Ik koop goed geprijsde grote namen (met gebrek aan een betere naam); coca cola, unilever, ahold, nike, etc.

Joekels waarvan ik verwacht dat ze nog mee doen. Alleen kopen wanneer in de aanbieding natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

murphsy schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 22:11:
[...]

Ik ben vooral een lurker in dit topic. Dus ik voeg weinig kleur toe ;)

Het hangt een beetje af welke aandelen je koopt natuurlijk. Ik koop goed geprijsde grote namen (met gebrek aan een betere naam); coca cola, unilever, ahold, nike, etc.

Joekels waarvan ik verwacht dat ze nog mee doen. Alleen kopen wanneer in de aanbieding natuurlijk ;)
Nog een lurker hier. Hoe bepaal jij dat jouw grote namen in de aanbieding zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

murphsy schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 22:11:
(met gebrek aan een betere naam); coca cola, unilever, ahold, nike, etc.

De naam die je zoekt is "blue chips" of "Aristocrats".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Rukapul schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 20:03:
Dat is een drogredenering. Het verlies aan verdiencapaciteit dient als potentieel verlies / kosten ingeboekt te worden. Bij heel veel beroepen komt daar nog flink wat bovenop omdat het toekomstige inkomen ook structureel lager zal liggen.

* Rukapul betaalt aan kinderopvang ca 900 euro netto per maand en verliest als gezin ca 1000 euro netto per maand aan inkomsten (ouderschapsverlof, etc.). De rest van de kosten is praktisch verwaarloosbaar 8)7 Zonder kinderen zouden we heel vroeg FO zijn (dubbele spaarratio). Als de jongste naar de basisschool gaat is er al iets tegen de 180k euro netto verdwenen.

Moraal van het verhaal: als je beide een beetje leuk verdient en je hebt niet een of andere oppasslaafoma dan zijn kinderen heel erg duur.
Ik begrijp natuurlijk dat we zonder kleine eerder FO zouden kunnen zijn, maar dat willen we niet. Wat ik weerlegde was dat het nog veel meer in onze spaarcapaciteit de komende periode zal gaan kosten omdat de kleine straks naar de opvang moet. Dat is ten opzichte van de huidige situatie niet zo.

Aandelen bepaal ik op basis van welke merken en producten ik zelf veel gebruik en in mijn omgeving veel zie. Dan onderzoek ik toekomstpotentieel (kort gezegd 'educated guesses'). Daarbij gebruik ik zoveel mogelijk mijn eigen professionele kennis (ik koop vooral in mijn eigen vakgebied of aangrenzend). Aanbiedingen bereken ik op basis van historisch dividend (hoeveel % ga ik maken op inleg nu). Kortom op basis van de wereld om me heen en daarna met veel Excel :P

Er is geen magische formule!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Dat is inderdaad belangrijk murphsy. Zo word CAT bijvoorbeeld flink elke keer negatief in het licht gezet maar zie ik toch elke dag wel 5+ CAT werktuigen in de weer als ik aan het fietsen ben :-) OOK bij ons op de zaak rijden er kleine heftrucks rond.

Het gevoel wat je krijgt bij het bedrijf is belangrijk, vooral ook als je er in investeerd voor een beetje van je toekomstige FO inkomen.

Nuttige link spreadsheet is maandelijks investeren a.d.h yield en avg dividend growth rate en dan kan je rustig een berekening erop los laten.

https://docs.google.com/s...w-B35YlO1UovQ/edit#gid=14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
murphsy schreef op zondag 08 mei 2016 @ 08:53:
[...] Daarbij gebruik ik zoveel mogelijk mijn eigen professionele kennis (ik koop vooral in mijn eigen vakgebied of aangrenzend).`

[...]

Er is geen magische formule!
Begrijpelijk, maar je loopt hiermee wel een risico dat je bevooroordeeld bent / een blinde vlek hebt. Ook uit oogpunt van diversificatie zou ik hiermee voorzichtig zijn: als het jouw bedrijfstak economisch even minder voor de wind gaat word je dubbel geraakt (salaris & waarde aandelen).

Voor de meeste stervelingen is de magische formule helaas erg saai: spreiding, lage kosten en op vaste momenten aankopen.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:38
Hier wisselende ervaringen met aandelen selectie, variërend van missers met KPN en Ahold tot succes met selectie van een portefeuille o.b.v. kengetallen. Ik begon echter langzaam te beseffen dat ik eigenlijk meer aan het gokken was dan aan het beleggen. Maar ondertussen wel meer kennis opgedaan en voor mezelf de conclusie getrokken dat er voor mij een aantal punten van belang zijn om hopelijk het rendement uit de boekjes te halen.

1) De zogenaamde "asset allocation", met daarin een evenwichtige verdeling tussen vermogensbestanddelen met minder gecorreleerde rendementen. Bekend hierin is een portefeuille met aandelen en obligaties, maar ook de permanent portfolio is een bekend voorbeeld. Doel is het rendement te stabiliseren door de volatiliteit te verlagen doordat hopelijk niet alles tegelijk door het putje gaat. Vaak wordt het psychologische effect hiervan onderschat, een lagere drawdown op je portefeuille geeft rust! Waardoor je bijvoorbeeld geen overhaaste verkoopbeslissing gaat nemen voor het in waarde gedaalde vermogensbestanddeel, sterker nog via herbalancering ga je bijkopen! Studies geven aan dat 80-90% van het resultaat bepaald wordt door de asset allocation. Systematisch en dus gedisciplineerd herbalanceren is succesfactor hier. Bijkomend voordeel voor FO van een minder volatiel rendement is dat de Safe Withdrawal Rate toeneemt.

2) Binnen de categorie aandelen is spreiding via een ETF minder risicovol dan eigen aandelen selectie. Nadeel is dat je niet meer rendement kan halen dan de index. Maar dat is ook het voordeel! Studies wijzen keer op keer uit dat het erg moeilijk is om de markt te verslaan. Buy low, sell high... als het zo gemakkelijk zou zijn, was ik al miljonair. Het voordeel van een ETF is systematisch beleggen zonder emotie. Maar dan moet punt 1. ook systematisch gedaan worden, anders gaat het daar alsnog mis.

3) Het beperken van de kosten. Door te werken met een goedkope ETF voor alle vermogensbestanddelen uit 1. Naast goedkoop beheer, voorkomt dit ook veel handelen, wat tot hoge transactiekosten leidt (vroeger was dit nog erger). Maar je verliest ook geld door bid-ask spread, zeker als volume kleiner is. Dit alles kan je zo 1% op je rendement schelen, ook hier zijn studies over.

Het gaat om het vinden van een optimum hierin. Een goedkope ETF voor aandelen en obligaties is zo gevonden. Maar zo wilde ik ook nog een ETF die mij exposure geeft in zogenaamde managed futures om opbrengsten te hebben die relatief onafhankelijk zijn van zowel obligaties als aandelen. Een beetje als goud in de permanent portfolio. Maar dat kost ca. 1% op jaarbasis helaas (maar een schijntje van wat vroeger usance was voor deze exposure).

Mijn huidige verdeling is 30% aandelen, 40% langlopende obligaties en 30% managed futures. Herbalanceren binnen bandbreedtes door maandelijks te checken. Gemiddeld 2x per jaar herbalanceren. Het is eigenlijk een vervolg van eerdere permanent portfolio. Portefeuille blijft zeker achter in goede aandelen jaren, maar ook in jaren met weinig trends in prijsvorming voor managed futures om van te profiteren (2015). Maar grootste risico ben ik overigens zelf door hierin steeds verder te willen tweaken...

Begin 2016 en ik geloof najaar 2015 toen aandelen naar beneden gingen, bleef de portefeuille stabiel. Maar toen aandelen herstelden was deze voorsprong zo weer weg, haha. Natuurlijk geeft dat geen garanties dat dit zal gebeuren helaas, het toont alleen aan dat de rendementen ongecorreleerd kunnen zijn.

Overigens begrijp ik ook de filosofieën van bijvoorbeeld dividend investing. Voor mij zelf heb ik echter ontdekt dat ik grote draw downs niet goed verteer en het soms achterblijven bij aandelen indices wel (als een soort prijs van diversificatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000

BCC

Wat is een managed future?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:38
Een fonds dat belegt in zogenaamde futures markten voor grondstoffen (energie, landbouw producten, edelmetalen), valuta, rentes en soms ook aandelenindices. Deze beleggingen gebeuren meestal via een trendvolgend systeem, dus long gaan bij opgaande trend en short bij neergaande trend. Bekend als vorm van "momentum investing". Dit is een zeer risicovolle strategie bij één markt, maar zo'n strategie kan wel tegelijkertijd in 20 of meer markten zitten. Waardoor het wel gediversifieerd is.

Het voordeel voor een belegger is dat dit een strategie is die niet afhankelijk is van opgaande economie (aandelen) of neergaande economie/lagere inflatie (obligaties), maar van prijstrends in markten. Het grote risico van deze strategie is geen trends, dat wil zeggen op veel markten kleine bewegingen in prijzen die snel weer teniet worden gedaan. In 2015 was er zo'n jaar. Jarenlang kan zo'n strategie niks opleveren en ineens als bijvoorbeeld aandelen of obligaties het laten afweten, rendement genereren (of niet). Helaas zijn er nooit garanties, maar onderzoek wijst uit dat juist bij sterke bewegingen in aandelen / obligaties (vaak indicatief voor trends in markten), deze managed futures het vaak goed doen.

Historisch liggen rendement en volatiliteit grofweg op niveau aandelen, maar dat verschilt wel per fonds. Het selectierisico is groter dan bij ETF obligaties / aandelen helaas.

Vroeger was deze strategie alleen toegankelijk voor professionele investeerders als aanvulling op aandelen/obligaties/vastgoed, maar tegenwoordig ook steeds meer voor kleine beleggers. Het voordeel ten opzicht van directe exposure in grondstoffen (goud), vind ik dat ook bij prijsdalingen rendement kan worden gemaakt.

Is slechts de basics, google bij interesse vooral verder. Begin vooral ook bij de achtergrond om deze belegging te doorgronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blik1984 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 21:56:
[...]

Mee eens, 4 jaar (of langer als je meer kinderen wil) uit de running zijn qua werk zorgt ervoor dat er een enorm gat ontstaat qua ervaring. Probeer dan nog maar eens baan te vinden op eenzelfde niveau. Bijna altijd zul je op een lager niveau moeten instappen en dat zal dus eigenlijk voor je hele carriëre tegen je kunnen werken qua loon-niveau
Die 4 jaar kun je overbruggen met part-time (vrijwilligers) werk of studie. Al werk je maar 5 uur per week, het staat een stuk beter op je CV dan een leegte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2016 @ 01:16:
[...]

Die 4 jaar kun je overbruggen met part-time (vrijwilligers) werk of studie. Al werk je maar 5 uur per week, het staat een stuk beter op je CV dan een leegte...
Ja, dat kan natuurlijk. Moet je wel maar zin in hebben als je ook nog eens full-time thuis zit met 1 of meer kinderen. En een paar uur vrijwilligerswerk valt natuurlijk in het niet bij gewoon je baan houden en 3 of 4 dagen werken.

Maar dat het beter op je cv staat, is uiteraard waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00
Net de eind afrekening ontvangen voor gas en licht in ons "nieuwe" huis na het eerste volledige jaar hier gewoond te hebben. 1045 m3 gas, 1933kwh electra en 221kwh electra terug geleverd (voor 11 EUR vergoeding 😖). 176 EUR moeten bijbetalen en een verhoging van het maandelijkse voorschot bedrag naar 116 EUR. Meteen overgestapt naar een andere aanbieder, via gaslicht.com en de prognose is nu 860 EUR voor een jaar. Scheelt nogal!

Ik moet nu wel wachten op het contract van de nieuwe aanbieder (max 10 dagen) en dan nog 14 dagen bedenktijd, dus toch nog een maand verloren en ook te lang bij de vorige aanbieder blijven hangen (door de verhuizing). Ik ga nu strak na 11 maanden weer checken voor aanbiedingen, makkelijk verdiend.

[ Voor 25% gewijzigd door Torgo op 10-05-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja elk jaar switchen loont voor (bijna) iedereen wel. Zelfs als je heel weinig verbruikt. Ik heb zelf een reminder in de agenda staan voor dit soort dingen, makkelijk geld besparen met al die vergelijkingswebsites die je tot je beschikking hebt om het rekenwerk voor je te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:50
Als je jaarlijks overstapt via Gaslicht.com krijg je netjes bericht van hen dat je contract binnen een bepaalde tijd afloopt. Zij zetten dan een overzichtje voor overstappen voor je in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik raad iedereen in mijn omgeving aan om regelematig voor alles over te stappen. Maar ik krijg ontzettend veel de feedback, "teveel moeite"of "Wat als het straks niet meer werkt", etc...

Laat staan dat ik over FO begin.

[ Voor 8% gewijzigd door it0 op 10-05-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:13
Het overstappen van energieleverancier is nog wel de minste moeite... Kost me letterlijk niet meer dan 5 minuten werk. En dat terwijl het al snel 200 euro 'welkomstpremie' oplevert. Ik wou dat ik elke dag kon overstappen :D
Overstappen van internetleverancier is wat minder eenvoudig, en doe ik alleen als het meer dan een paar euro per maand scheelt. Of wanneer ik, zoals laatst, een tweede prijsverhoging binnen een jaar kreeg (van XS4ALL) dat vind ik gewoon abnormaal, en dan ga ik gewoon weg.
Wisselen van bank is misschien nog wel het lastigste.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

it0 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:10:
Ik raad iedereen in mijn omgeving aan om regelematig voor alles over te stappen. Maar ik krijg ontzettend veel de feedback, "teveel moeite"of "Wat als het straks niet meer werkt", etc...

Het is een beetje de trend om zo min mogelijk te willen doen, vooral geen risico willen nemen en een stukje angst met een vleugje luiheid maakt het compleet ;) Suf voorbeeld: cashback actie voor een product wat mijn wederhelft had gekocht. Wederhelft zat beetje uit te stellen > toch even fijntjes gepushed omdat de actie maar beperkt liep. Is ''maar" 15 euro, maar ik krijg dat niet verdiend met 3 minuten werken! En de grap met FO/FMA is, dat je op een nog vitale leeftijd lekker meer je eigen ding kunt doen en nee kunt zeggen tegen veel dingen waar je geen zin (meer) in hebt. Dat alleen al is toch een leuk vooruitzicht :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

NovapaX schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:15:

Wisselen van bank is misschien nog wel het lastigste.
Persoonlijk vind ik wisselen van water nog het moeilijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:30
it0 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:48:
[...]

Of stadsverwarming.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
it0 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:48:
[...]

Regenton + waterfilter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Even een vraagje over besparingen, aangezien we aan inkomsten niet heel veel kunnen doen

Grof zitten wij momenteel aan de volgende 'vaste lasten':
Hypotheek ongeveer 700 euro - HRA doen we eind van het jaar wel
Gemeentelijke belastingen (ongeveer 800 euro op jaarbasis)
levensverzekering 13 euro
autoverzekering + rechtbijstand auto + hulpverl. + inzittende 42 euro
opstalverzekering / inboedelverzekering / aansprakelijkheidsverzekering 100 euro op jaarbasis ongeveer
reisverzekering doorlopend 15 euro
zorgverzekeringen 220 euro
waterschapsbelasting (ongeveer 320 op jaarbasis)
ziggo 45 euro
mobiele telefoons 60 euro
energiebedrijf 138 euro (we krijgen filnk wat terug eind van het jaar)
water 20 euro per maand

Ik heb toch zo alle 'vaste' kosten? Of mis ik bepaalde verzekeringen of andere kosten waar ik nog geen abonnement heb / klant / etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:07

CeesKees

I rest my Kees

Ik mis volgens mij motorrijtuigenbelasting
Voorziening onderhoud auto.
Brandstofkosten

En waarom het een per maand, en het ander per jaar

Doe dan jaarbedragen en pak grofweg 1/12 om een maandbedrag te bepalen

[ Voor 50% gewijzigd door CeesKees op 10-05-2016 16:38 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
CeesKees schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:36:
Ik mis volgens mij motorrijtuigenbelasting
Voorziening onderhoud auto.
Brandstofkosten

En waarom het een per maand, en het ander per jaar

Doe dan jaarbedragen en pak grofweg 1/12 om een maandbedrag te bepalen
Klopt, die 20 euro staat niet in het lijstje maar wel in mij Excel. Onderhoud en brandstofkosten uiteraard ook. Boodschappen, persoonlijke verzorging, etc. ook. Het gaat alleen even om de basis. De auto gebruiken is 'luxe', dus die kosten wil ik even uit de 'vaste lasten' houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

tweakerdennis schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:34:
Even een vraagje over besparingen, aangezien we aan inkomsten niet heel veel kunnen doen
Ik ken je natuurlijk je persoonlijke situatie niet maar ik geloof niet zo in doorlopende reisverzekering, op jaarbasis kost een tijdelijke mij meestal minder.

Ziggo is tripple play neem ik aan, wellicht kan je eens bellen of het goedkoper kan. Ik betaal voor hetzelfde 28,50 bij ziggo.

Mobiel is redelijk hoog, ik neem aan dat je aan het aflossen bent?

[ Voor 3% gewijzigd door it0 op 10-05-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
it0 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:49:
[...]

Ik ken je natuurlijk je persoonlijke situatie niet maar ik geloof niet zo in doorlopende reisverzekering, op jaarbasis kost een tijdelijke mij meestal minder.

Ziggo is tripple play neem ik aan, wellicht kan je eens bellen of het goedkoper kan. Ik betaal voor hetzelfde 28,50 bij ziggo.

Mobiel is redelijk hoog, ik neem aan dat je aan het aflossen bent?
Doorlopende reisverzekering is een puntje om naar te kijken voor ons beiden. Die hebben we nu ook los van elkaar, vonden we handig voor plotselinge uitstapjes maar die zijn tegenwoordig met een eigen huis op 1 hand te tellen :). Misschien 1x per jaar een weekendje of midweek naar Center Parcs.

Ziggo is televisie/internet: https://www.ziggo.nl/tv-internet/start/. Dat is het goedkoopste dat ze hebben...

Mobiel heb ik een abonnement van 10 euro, vrouwlief zit nog een half jaar vast aan een 55 euro abonnement en daarna gaat die ook flink naar beneden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
it0 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:49:
[...]

Eens en oneens. Eens dat deze reisverzekering te duur is, ik betaal voor 2 volwassenen en 2 kinderen nog geen 7 euro per maand voor werelddekking. Oneens dat een tijdelijke goedkoper is, dat is echt 9 vd 10 niet het geval. Tenzij je echt heel weinig op vakantie gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

tweakerdennis schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:54:

Ziggo is televisie/internet: https://www.ziggo.nl/tv-internet/start/. Dat is het goedkoopste dat ze hebben...
Ziggo zijn grappenmakers, wat er op de website staat boeit niet. Ik betaal voor start 28,50 en dat is geen tijdelijke actie. Je moet als je belt zeggen dat de buren minder betalen. Mijn ziggo internet+bellen 10 euro, de rest is tv. Het beste is als je naar een actie kan verwijzen, gewoon zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja ik betaal ook 28,50 voor Ziggo (uit mijn hoofd), omdat het TV gedeelte via waterschap gaat en daardoor komt er nog een keer 18 euro ofzo bovenop. Nog steeds goedkoper dan in andere plekken in Nederland (gezien dat voor een 120mbps abbo is), maar het zou me toch wel beetje verbazen als Ziggo zomaar hem bijna 20 Euro korting gaan geven per maand.

De zorgverzekering (wat ook relatief een hoge post is) vind ik prijzig overigens, tenzij er echt een reden voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:40:
Ja elk jaar switchen loont voor (bijna) iedereen wel. Zelfs als je heel weinig verbruikt. Ik heb zelf een reminder in de agenda staan voor dit soort dingen, makkelijk geld besparen met al die vergelijkingswebsites die je tot je beschikking hebt om het rekenwerk voor je te doen.
Hier ook al een hele tijd jaarlijks aan het switchen en op mijn initiatief ook ouders, schoonouders en zus. Gelukkig heb je GasLicht en consorten. Lastiger wordt het als je gebeldstalkt wordt door energiebedrijven die menen je een goed aanbod te kunnen doen. Vaak zijn tarieven erg lastig te vergelijk.

Overigens had ik laatst Nuon zakelijk aan de deur omdat ik zelfstandige ben. Nu zat ik particulier al bij Nuon, dus ze konden me niet laten overstappen. Ze bleven echter wel volhouden dat een zakelijk abonnement voordeliger is dan particulier. Omdat ik echter vanuit huis werk (en dus volgens de letter van de BD geen eigen kantoor met opgang enz. heb), lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik zakelijke energie als kosten kan opvoeren of de omzetbelasting kan verrekenen. Iemand ervaringen met 'zakelijke energie' als ZZPer vanuit huis?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:42
Ik zit bij Greenchoice zakelijk, dat was simpel goedkoper dan hun particuliere aanbod. Maak verder geen gebruik van kosten opvoeren of BTW terugvragen...

Nadeel als zakelijke klant is dat je eventueel voor zonnepanelen niet voldoet aan de 'kleine zelfstandige regeling' en je alle BTW kan terugvragen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Sissors schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 22:28:
De zorgverzekering (wat ook relatief een hoge post is) vind ik prijzig overigens, tenzij er echt een reden voor is.
Ik € 101,-, zei € 112,- ongeveer. Dit omdat deze verzekering een goede dekking heeft als het op zwangerschap aankomt. Die van mij zou inderdaad wel een tientje goedkoper kunnen, die van mijn vrouw niet..
it0 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 22:11:
[...]
Je moet als je belt zeggen dat de buren minder betalen. Mijn ziggo internet+bellen 10 euro, de rest is tv. Het beste is als je naar een actie kan verwijzen, gewoon zeuren.
En dat 'zeuren' zit dus niet in mij ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
it0 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:10:

Hier dan een berichtje van de andere kant ;)

Ik had nuon en eneco voor elektra en gas, bij mijn verhuizing is dit enorm misgelopen en ben hier maanden mee bezig geweest om dit goed te krijgen. Met alle kosten die ik moest maken voor de betaalde "service" lijnen en de nodige dreigende afsluitbrieven van de netbeheerder moet ik zeggen dat ik deze stap liever oversla als het niet echt nodig is. Dus hun doel is in ieder geval behaald :+. Ik stap dan ook niet jaarlijks over maar kijk wel om de zoveel tijd of alles nog nodig is en goedkoper of beter kan.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Lurk al een tijdje mee in het topic. Thanks voor alle info!

Ons doel is dat we over 15 jaar hypotheekvrij zijn (dat is 15 jaar voor de officiële afloop). Dan zou ik qua werk desgewenst een flinke stap terug kunnen doen. Daarvoor moeten we per maand € 750 extra aflossen , maar op dit moment zitten we op € 500 per maand. Ons huishouden bestaat uit twee volwassenen en twee kinderen.

Onderstaand onze kosten per maand. Ben benieuwd wat jullie als de beste besparingsopties zien?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De belangrijkste besparing die ik zelf zie, is het omlaag brengen van de energiekosten. Ben al begonnen met alles LED in de woonkamer en keuken en met het isoleren van de spouw en de vloer. Nu de zolder nog isoleren...maar dat is veel werk. Daarnaast zou ik de autokosten graag omlaag brengen, dat is nu € 580 per maand voor afschrijving, onderhoud, verzekeringen en diesel (rij 35.000 km per jaar), maar zie daar praktisch geen kans toe, want de auto is al tweedehands en rijdt al 1:20. Andere goede besparingsopties?

[ Voor 5% gewijzigd door Burgerman op 11-05-2016 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Je hebt 2 kinderen maar een (kleinere) benzineauto die ook 1 op 20 rijdt scheelt een hoop MRB. En als je een simpele motor neemt ook onderhoud.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
kraades schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:01:
Je hebt 2 kinderen maar een (kleinere) benzineauto die ook 1 op 20 rijdt scheelt een hoop MRB. En als je een simpele motor neemt ook onderhoud.
Dit is een overweging die ik voor mijzelf ook aan het maken ben. Op dit moment rijd ik tussen de 35K en de 40K per jaar in een B-segmenter. Echter zijn kleine diesels de laatste jaren echt enorm duur geworden, en het onderhoud is ook niet mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
Burgerman schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:41:

Ons doel is dat we over 15 jaar hypotheekvrij zijn (dat is 15 jaar voor de officiële afloop). Dan zou ik qua werk desgewenst een flinke stap terug kunnen doen. Daarvoor moeten we per maand € 750 extra aflossen , maar op dit moment zitten we op € 500 per maand. Ons huishouden bestaat uit twee volwassenen en twee kinderen.

Onderstaand onze kosten per maand. Ben benieuwd wat jullie als de beste besparingsopties zien?

Members only:

De belangrijkste besparing die ik zelf zie, is het omlaag brengen van de energiekosten. Ben al begonnen met alles LED in de woonkamer en keuken en met het isoleren van de spouw en de vloer. Nu de zolder nog isoleren...maar dat is veel werk. Daarnaast zou ik de autokosten graag omlaag brengen, dat is nu € 580 per maand voor afschrijving, onderhoud, verzekeringen en diesel (rij 35.000 km per jaar), maar zie daar praktisch geen kans toe, want de auto is al tweedehands en rijdt al 1:20. Andere goede besparingsopties?
Wij gebruiken slechts 40% van jullie gas/elektriciteit (met een oude hoekwoning zonder spouw/vloer isolatie), daarbij is mijn vrouw 5-6 dagen per week thuis. Ik denk dat daar nog wel iets te halen valt, zeker in koude maanden misschien toch de kachel wat lager en een dikke trui aan scheelt al enorm. Daarnaast vind ik 270 euro per maand aan kleding echt aan de hoge kant. Wij geven met een gezin van 3 gemiddeld 94 euro per maand uit. En nee, er loopt niemand als een zwerver bij. Ik koop bijvoorbeeld 1 keer leren schoenen van 100 euro, en zodra de zolen versleten zijn breng ik ze bij de lokale schoenmaker en zijn ze voor 20 euro weer als nieuw en kunnen ze weer een paar jaar mee.

Dingen als Kapper/Kantoorspullen etc vind ik lastig in te schatten, maar wij hebben inmiddels voor 50 euro een knip/tondeuse set aangeschaft en daar is in ieder geval mijn haar goed mee te knippen. Scheelt 130 euro per jaar, dus dat ding was na een half jaar al dik terugverdiend.

[ Voor 3% gewijzigd door Nightquest77 op 11-05-2016 09:35 ]

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:50
kraades schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:01:
De ervaring die ik heb is dat zuinige benzine auto's (2e-hands, dat wel) flink duurder in aanschaf zijn dan een gebruikte diesel. Van dat verschil kun je weer een paar jaar in je diesel blijven rijden, mits die verder goed bevalt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:12
zuinig rijden? neem een Prius uit 2007, benzine en 1:20ik rij (all-in) voor 17 cent/km

Giften, tja ik vind het niet meer dan van beschaving getuigen dat je genoeg geeft.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
merauder schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:16:
[...]

Dit is een overweging die ik voor mijzelf ook aan het maken ben. Op dit moment rijd ik tussen de 35K en de 40K per jaar in een B-segmenter. Echter zijn kleine diesels de laatste jaren echt enorm duur geworden, en het onderhoud is ook niet mis.
Ik zal mijn profetie nog een keer uiten ;)

LPG, zeker bij 35k per jaar! Extra onderhoud valt reuze mee, en als je tweedehands koopt is de LPG installatie grotendeels afgeschreven, MRB iets hoger maar met met de huidige literprijs van (beetje zoeken in de buurt) á €0,51 per liter is dit al heel snel goed gemaakt.

(mijn auto levert door woon werk verkeer en wat zakelijke kilometers elke maand netto geld op 8-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Members only:
Auto kan je denk ik weinig aan doen als je zoveel km's rijdt. Dan gaat het merendeel van je budget namelijk in onderhoud/verbruik zitten, en een andere auto lost dat niet op. Diesel zit je zowiezo aan vast met dergelijk hoog aantal km's. Ja, MRB is relatief hoog voor diesel maar je tank beurt is een stuk goedkoper (zowel beter verbruik voor diesel als lagere literprijs). Break-even zit meestal tussen de 20-30k km/jaar, afhankelijk van de verbruikscijfers.
Eventueel kun je nog naar je velgen+banden kijken. Elke inch maat groter van je velg kost brandstof, dus als je bv van 17" naar 16/15" gaat zal dat schelen. Hetzelfde geldt voor banden, label A ipv B scheelt je 0,5L/100km, dus als je nog geen energiezuinige banden hebt met kleine velgen kan dat met jouw km's aardig gaan aantikken.

Hooguit kun je kijken naar een nieuwere diesel, die doen relatief makkelijk 1:25-1:30 als je een beetje verantwoord rijdt. Mijn c-segment benzine doet al 1:20 namelijk, met 15" velgen en energiezuinige banden.

Schrik wel van je elektra rekening. Zit zelf op 17/maand (en dan heb ik allerlei dingen staan als nas, tv, mediaspeler, kpn box, tv, reciever - en altijd alles lekker non-FO op standby). Nu is je gezin wel groter, maar jouw verbruiksniveau zit wel 4 volwaardige woningen ipv 1 woning van 4. Ga ervan uit dat je niet 4 tvs met alles erbij, 4 koelkasten/vriezers etc hebt staan.
Overweeg dus eens wat apparaten eerder te gaan vervangen. Grote kans dat sommige hiervan (wasmachine, droger, koelkast/vriezer, lampen, tv etc) economisch 'op' zijn. Echt oude apparatuur (zeg 5 jaar of ouder) verbruikt vaak relatief zoveel tegenover nieuw A+++, dat als je nu vervangt je meer dan de aanschafwaarde bespaart aan elektra verbruik.

Verder zie ik niet echt schokkende zaken. Hooguit eigen risico omhoog gooien voor de verzekeringen afhankelijk van je buffer en gezondheid.

Vergeet trouwens niet dat met al die extra hypotheek stortingen, je elk jaar o.a. minder rente gaat betalen. Daarnaast zullen jullie in loon wel blijven groeien neem ik aan. Dus langzaam aan zou je het beschikbare bedrag waarmee je extra aflost toch omhoog zien gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 11-05-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Xanaroth schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:59:
[...]

Auto kan je denk ik weinig aan doen als je zoveel km's rijdt. Dan gaat het merendeel van je budget namelijk in onderhoud/verbruik zitten, en een andere auto lost dat niet op. Diesel zit je zowiezo aan vast met dergelijk hoog aantal km's. Ja, MRB is relatief hoog voor diesel maar je tank beurt is een stuk goedkoper (zowel beter verbruik voor diesel als lagere literprijs). Break-even zit meestal tussen de 20-30k km/jaar, afhankelijk van de verbruikscijfers.

Hooguit kun je kijken naar een nieuwere diesel, die doen relatief makkelijk 1:25-1:30 als je een beetje
verantwoord rijdt. Mijn c-segment benzine doet al 1:20 namelijk.
Ik rijd 35-40k km per jaar, heb vrijwel geen onderhoud, betaal maar 80 euro/maand aan "brandstof" en geen wegenbelasting, misschien maar eens gaan kijken naar elektrisch rijden...
Schrik wel van je elektra rekening. Zit zelf op 17/maand (en dan heb ik allerlei dingen staan als nas, tv, mediaspeler, kpn box, tv, reciever - en altijd alles lekker non-FO op standby). Nu is je gezin wel groter, maar jouw verbruiksniveau zit wel 4 volwaardige woningen ipv 1 woning van 4. Overweeg dus eens wat apparaten eerder te gaan vervangen. Grote kans dat sommige hiervan (wasmachine, droger, koelkast/vriezer, lampen, tv etc) economisch 'op' zijn.
Echt oude apparatuur (zeg 5 jaar of ouder) verbruikt vaak relatief zoveel tegenover nieuw A+++, dat als je nu vervangt je meer dan de aanschafwaarde bespaart aan elektra verbruik.
Tuurlijk kun je besparen op elektriciteit, dat doe ik zelf ook (LED-lampen, zuinige appraten, etc.), maar in deze situatie is proberen je gasverbruik omlaag te krijgen veel relevanter (gas is veel duurder), ik betaal in mijn goed geïsoleerde huis nog geen 60 euro per maand (en dat is met een vrouw die geen programma wil programmeren, maar alles constant aan laat staan).
Vergeet trouwens niet dat met al die extra hypotheek stortingen, je elk jaar o.a. minder rente gaat betalen. Daarnaast zullen jullie in loon wel blijven groeien neem ik aan. Dus langzaam aan zou je het beschikbare bedrag waarmee je extra aflost toch omhoog zien gaan.
Een relevantere vraag van mij zou zijn: "Is dit de woning waarin je de rest van je leven gaat wonen"? Als er in de toekomst nog een groter huis komt dan kun je natuurlijk het vermogen dat in je huidige huis zit wel meenemen, maar zit je tegen die tijd waarschijnlijk weer vast een een andere hypotheek...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:12
ybos schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:57:
[...]

Ik zal mijn profetie nog een keer uiten ;)

LPG, zeker bij 35k per jaar! Extra onderhoud valt reuze mee, en als je tweedehands koopt is de LPG installatie grotendeels afgeschreven, MRB iets hoger maar met met de huidige literprijs van (beetje zoeken in de buurt) á €0,51 per liter is dit al heel snel goed gemaakt.

(mijn auto levert door woon werk verkeer en wat zakelijke kilometers elke maand netto geld op 8-) )
welke wagen rij je dan?

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ga eens kijken naar een goede Lupo 3L.
Heb ik ook, diesel, kost ±55 euro per maand wegenbelasting en rijdt zonder als een oma te rijden makkelijk 1 op 27. Verzekering is ook iets van 15-20 eu per maand?

In combinatie met mijn eigen bedrijf hou ik zelfs tussen de 1000 en 2000 euro OVER per jaar aan deze auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
Shapeshifter schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:09:
Ik rijd 35-40k km per jaar, heb vrijwel geen onderhoud, betaal maar 80 euro/maand aan "brandstof" en geen wegenbelasting, misschien maar eens gaan kijken naar elektrisch rijden...
Elektrisch rijden zou ik wel willen, maar heb wekelijk meerdere ritten van > 80 km en regelmatig ritten van meer dan 200 km. Volgens mij is elektrisch rijden dan nog niet haalbaar / economisch, toch? Een Tesla aanschaffen lijkt me per kilomter niet goedkoper dan de Ford Focus die ik nu heb. :)
Tuurlijk kun je besparen op elektriciteit, dat doe ik zelf ook (LED-lampen, zuinige appraten, etc.), maar in deze situatie is proberen je gasverbruik omlaag te krijgen veel relevanter (gas is veel duurder), ik betaal in mijn goed geïsoleerde huis nog geen 60 euro per maand (en dat is met een vrouw die geen programma wil programmeren, maar alles constant aan laat staan).
Hmmm...dan misschien toch die zolder maar gaan isoleren...denk dat daar de meeste winst te behalen valt.
Een relevantere vraag van mij zou zijn: "Is dit de woning waarin je de rest van je leven gaat wonen"? Als er in de toekomst nog een groter huis komt dan kun je natuurlijk het vermogen dat in je huidige huis zit wel meenemen, maar zit je tegen die tijd waarschijnlijk weer vast een een andere hypotheek...
Niet de rest van m'n leven, maar voor zover we nu kunnen overzien wonen we hier wel de komende 15 jaar. Bij een eventuele verhuizing is de hypotheek dan volledig afgelost. Lijkt me geen probleem, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Burgerman schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:55:
[...]

Elektrisch rijden zou ik wel willen, maar heb wekelijk meerdere ritten van > 80 km en regelmatig ritten van meer dan 200 km. Volgens mij is elektrisch rijden dan nog niet haalbaar / economisch, toch? Een Tesla aanschaffen lijkt me per kilomter niet goedkoper dan de Ford Focus die ik nu heb. :)
Het is niet voor iedereen, maar vaak wordt de optie over het hoofd gezien. Mijn woon-werk afstand is ook 75km enkele rit, maar heb niet vaak ritten >100km (bovendien heeft mijn vrouw sinds een tijdje een swift die ik daarvoor zou kunnen gebruiken). Overigens heb ik er wel vaak genoeg ritten van >150km mee gemaakt, half uurtje snelladen halverwege en je kunt weer door. Wat mij betreft acceptabel.
Hmmm...dan misschien toch die zolder maar gaan isoleren...denk dat daar de meeste winst te behalen valt.
Is niet mutually exclusive he, je kunt het ook gewoon allebei doen...
Niet de rest van m'n leven, maar voor zover we nu kunnen overzien wonen we hier wel de komende 15 jaar. Bij een eventuele verhuizing is de hypotheek dan volledig afgelost. Lijkt me geen probleem, toch?
Geen probleem, maar misschien iets om rekening mee te houden als je nu probeert in te schatten hoeveel geld je nodig hebt als je FO wilt zijn ;)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
Schrik wel van je elektra rekening. Zit zelf op 17/maand (en dan heb ik allerlei dingen staan als nas, tv, mediaspeler, kpn box, tv, reciever - en altijd alles lekker non-FO op standby). Nu is je gezin wel groter, maar jouw verbruiksniveau zit wel 4 volwaardige woningen ipv 1 woning van 4. Ga ervan uit dat je niet 4 tvs met alles erbij, 4 koelkasten/vriezers etc hebt staan. Overweeg dus eens wat apparaten eerder te gaan vervangen.
Ben niet echt heel zuinig met apparaten (Sonos, NAS, buitenlampen, etc.) maar denk inderdaad dat er bij b.v. vriezer en koelkast nog wel wat te halen valt...die zijn al oud. Thanks voor de tip!
Hooguit eigen risico omhoog gooien voor de verzekeringen afhankelijk van je buffer en gezondheid.

Er is een gezonde buffer en eigen risico van de zorgverzekeringen is ook maximaal. Dat zorgt voor een prijs van € 72 per maand per persoon (DSW). Best netjes volgens mij.

In de berekening van die in 15 jaar aflossen, moet ook met de vrijvallende rentekosten afgelost worden om het target te halen. Helaas valt daar dus niets meer te halen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Ik rij bewust oud hok, in dit geval honda civic 1.4 op LPG. Ik koop altijd auto van max 1500, is beetje een gok, maar ik ben van mening dat een auto niet zo maar stuk gaat als je er normaal mee doet. Ik ga er vanuit dat ik slechts 1 jaar met een auto rij (dus geen onderhoud, APK e.d.).
Ik bied hem altijd aan voor apk, geen grote problemen, dan tokkelen we gewoon jaartje door (ververs dan zelf even de olie en luchtfilter en check de remblokken), en dat gaat vaak goed. Nog nooit (afkloppen) met panne gestaan, maar dat is een risico wat ik neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
Shapeshifter schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:00:
Het is niet voor iedereen, maar vaak wordt de optie over het hoofd gezien. Mijn woon-werk afstand is ook 75km enkele rit, maar heb niet vaak ritten >100km (bovendien heeft mijn vrouw sinds een tijdje een swift die ik daarvoor zou kunnen gebruiken). Overigens heb ik er wel vaak genoeg ritten van >150km mee gemaakt, half uurtje snelladen halverwege en je kunt weer door. Wat mij betreft acceptabel.
Ben wel benieuwd welke elektrische auto je dan rijdt? Is dat al een beetje betaalbaar? Een investering van b.v. € 15.000 zou denkbaar voor mij zijn als dat per kilometer veel scheelt, maar veel meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14

Members only:

... Andere goede besparingsopties?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Verbruik van koken op gas is te verwaarlozen, ongeveer 3% van het verbruik is te wijten aan koken op gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Burgerman schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:09:
[...]

Ben wel benieuwd welke elektrische auto je dan rijdt? Is dat al een beetje betaalbaar? Een investering van b.v. € 15.000 zou denkbaar voor mij zijn als dat per kilomter veel scheelt, maar veel meer niet.
Ik rijd een Nissan LEAF uit 2011, die heb ik in 2014 gekocht voor 20k€, maar je kunt ze nu tweedehands vinden rond de 12,5k€. Eerlijkheid gebied me wel te melden dat ik tot dusverre op mijn werk gratis kon laden (over een maand niet meer :( ) en dat ik niet had verwacht dat de afschrijving zo hoog zou zijn en mogelijk moeten er een paar cellen van de accu vervangen worden volgend jaar en ik weet nog niet hoeveel dat gaat kosten, maar verder kan ik nu nog lekker alle financiële voordeeltjes meepakken :)

Wat ideaal zou zijn voor mij is een elektrische auto die, ook in de winter, 150km range heeft, zodat ik heen en weer naar mijn werk kan rijden, dan tank ik thuis mijn goedkope stroom (zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Shapeshifter schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:57:
[...]

Wat ideaal zou zijn voor mij is een elektrische auto die, ook in de winter, 150km range heeft, zodat ik heen en weer naar mijn werk kan rijden, dan tank ik thuis mijn goedkope stroom (zonnepanelen).
Hou wel rekening mee dat salderen maximaal 5000 kWh is en waarschijnlijk na 2020 wordt afgeschaft. Wanneer de zon schijnt is je auto namelijk op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Deveon schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:08:
[...]

Hou wel rekening mee dat salderen maximaal 5000 kWh is en waarschijnlijk na 2020 wordt afgeschaft. Wanneer de zon schijnt is je auto namelijk op kantoor.
Bij mijn huidige leverancier is het onbeperkt, verder geloof ik niet dat het stel op sprong afgeschafd wordt, daarvoor is er een te grote lobby van huizenbezitters, ik denk eerder dat er een overgangsregeling komt. Overigens gebruik ik (helaas) nog voldoende elektriciteit om de rest af te dekken (of ik heb een te klein dak, zo kun je het ook zien)...

Het zou de overheid sieren als ze het nog een tijdje in stand hielden (zeker om hun Europese doelstellingen te halen), maar het zou me niet verbazen als er dingen gaan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00

Metro2002

Memento mori

Members only:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Shapeshifter schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:14:
[...]

Bij mijn huidige leverancier is het onbeperkt, verder geloof ik niet dat het stel op sprong afgeschafd wordt, daarvoor is er een te grote lobby van huizenbezitters, ik denk eerder dat er een overgangsregeling komt. Overigens gebruik ik (helaas) nog voldoende elektriciteit om de rest af te dekken (of ik heb een te klein dak, zo kun je het ook zien)...

Het zou de overheid sieren als ze het nog een tijdje in stand hielden (zeker om hun Europese doelstellingen te halen), maar het zou me niet verbazen als er dingen gaan veranderen.
Er wordt inderdaad gesproken over een versobering in 2020, maar je kent de politiek. Onvoorspelbaar. De HRA was ook heilig en zouden ze ook niks aan doen. Dat kon een nog veel grotere lobby ook niet voorkomen.

Uiteindelijk is het salderen ook gewoon niet reëel. Met de ontwikkelingen van warmtepompen en elektrische auto's gaat de vraag naar energie in momenten dat de zon niet of weinig schijnt ontzettend toenemen. Ook is de opbrengst is onvoorspelbaar en kan plots over een regio wegvallen. Vorig jaar maakt zich in Duitsland al zorgen over de stabiliteit van het net tijdens de zonsverduistering en onze afhankelijkheid van de zon als directe bron wordt alleen maar groter. Ik denk dat de volgende stap voor zonne-energie moet komen van het bufferen voor een paar dagen (ik denk zo 1-2 jaar extra ROI/TVT). En dat de stroom in de zomer / overdag goedkoper wordt en 's nachts en in de winter duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Zijn er hier overigens users die ook p2p lending "beoefenen" als diversificatie?

Ik ben momenteel actief op 3 platformen:
- geldvoorelkaar (slechts 1 lening a 100 Euro) loopt al een flinke tijd en lijkt prima te werken. Wel wat omslachtig allemaal
- Bondora.com heb hier 375 euro gestort, heb totaal nu ±412 euro aan leningen uitstaan daar.
- Eergisteren gestart bij mintos.com met 100 euro, nog geen echte resultaten na 2 dagen uiteraard.

Ervaringen zijn eigenlijk wel OK eigenlijk:

Bondora
Bij Bondora moet je redelijk goed kijken wat je aan leningen neemt. 90% van mijn spaanse leningen zijn over due (en zie ik waarschijnlijk niet meer terug), Finland is ook wat lastig, al is dat een heel stuk minder. Estlandse leningen zijn redelijk betrouwbaar (slechts 1 over due)
Mijn rendement is wat laag, mede door die spaanse leningen: 6,3%. (volgens bondora is 10-20% rendement gemiddeld)
Deze spaanse leningen probeer ik nog te verkopen op de tweedehandse markt met 50% discount.

Mintos.com
Mooie van deze site is dat ze je initiele lening terugbetalen als een lener 60 dagen over due is. Dit doen ze in samenwerking met derde partijen. Als ik de recenties mag geloven werkt dat erg goed. Dus een stuk meer zekerheid dat je iig je inleg weer terug hebt. Rentes op de leningen zijn wel een STUK lager dan bij Bondora, volgens mijn overzicht nu 11,3% (wat uiteraard zeer netjes is).

p2p lending is natuurlijk wel high risk, ben benieuwd hoe het over een 6-tal maanden is met mijn proefballonnetjes.

Indien interesse kan ik af en toe wel een tussenstandje geven van de ervaringen. Ben ook benieuwd naar andere verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:49
netfast schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:44:
Zijn er hier overigens users die ook p2p lending "beoefenen" als diversificatie?

Ik ben momenteel actief op 3 platformen:
- geldvoorelkaar (slechts 1 lening a 100 Euro) loopt al een flinke tijd en lijkt prima te werken. Wel wat omslachtig allemaal
- Bondora.com heb hier 375 euro gestort, heb totaal nu ±412 euro aan leningen uitstaan daar.
- Eergisteren gestart bij mintos.com met 100 euro, nog geen echte resultaten na 2 dagen uiteraard.

Ervaringen zijn eigenlijk wel OK eigenlijk:

Bondora
Bij Bondora moet je redelijk goed kijken wat je aan leningen neemt. 90% van mijn spaanse leningen zijn over due (en zie ik waarschijnlijk niet meer terug), Finland is ook wat lastig, al is dat een heel stuk minder. Estlandse leningen zijn redelijk betrouwbaar (slechts 1 over due)
Mijn rendement is wat laag, mede door die spaanse leningen: 6,3%. (volgens bondora is 10-20% rendement gemiddeld)
Deze spaanse leningen probeer ik nog te verkopen op de tweedehandse markt met 50% discount.

Mintos.com
Mooie van deze site is dat ze je initiele lening terugbetalen als een lener 60 dagen over due is. Dit doen ze in samenwerking met derde partijen. Als ik de recenties mag geloven werkt dat erg goed. Dus een stuk meer zekerheid dat je iig je inleg weer terug hebt. Rentes op de leningen zijn wel een STUK lager dan bij Bondora, volgens mijn overzicht nu 11,3% (wat uiteraard zeer netjes is).

p2p lending is natuurlijk wel high risk, ben benieuwd hoe het over een 6-tal maanden is met mijn proefballonnetjes.

Indien interesse kan ik af en toe wel een tussenstandje geven van de ervaringen. Ben ook benieuwd naar andere verhalen.
Zeker, ik heb 20k weggezet op deze manier. Maar ik vind Bondora en Mintos (info is zeer summier en weinig concreet, daarnaast discutable leners) wel iets heel anders dan Geld Voor Elkaar (uitgebreide pitches van bedrijven en projecten waar je zelf een gevoel bij kunt hebben).

Bij bondora had ik wat speelgeld weggezet, aantal gingen default en de rest heb ik verkocht op hun market. Ben daar verder quitte uitgekomen na een half jaartje.

Ben nu een jaar bezig en heb nu zo'n 70 projecten bij Geldvoorelkaar, lendico (beetje bondora-achtig qua info), kapitaalopmaat, funding circle en investormatch met bedragen van 100 tot 1500 per project. 1 van mijn projecten is failliet (uiteraard 1 waar ik 1500 in heb zitten) maar betaalt privé nog door, 2 anderen betalen zeer wisselvallig en deze maand heb ik er weer 1 nieuwe bij die nog niet betaald heeft en de status daarvan is tot nu toe onbekend.

Ik moet zeggen dat er de laatste paar maanden heel veel troep voorbij komt waar ik niet in zou investeren. Ik probeer er af en toe een pareltje uit te halen, maar het is zo gek tegenwoordig dat er soms een ton wordt opgehaald in een paar minuten bij projecten waarbij ik denk: daar zou ik nooit in investeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Deveon schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:08:
[...]

Geloof er niks van dat het compleet afgeschaft gaat worden. Ik verwacht wel een maximum met eventueel een overgangsregeling. De overheid heeft ook gewoon duurzaamheidsdoelstellingen te halen, en een onderdeel daarvan gaat zijn dat er meer duurzame energie moet komen van zon en wind.

Wat je zelf ook al aangeeft, een versobering van de huidige regeling is wel te verwachten.

Mij maakt het niet bijzonder veel uit, ik heb de panelen in ieder geval al terugverdient ergens in 2018. Daarna is het pure winst

[ Voor 16% gewijzigd door Blik1984 op 11-05-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:54
hv08 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:10:
[...]

Ik moet zeggen dat er de laatste paar maanden heel veel troep voorbij komt waar ik niet in zou investeren. Ik probeer er af en toe een pareltje uit te halen, maar het is zo gek tegenwoordig dat er soms een ton wordt opgehaald in een paar minuten bij projecten waarbij ik denk: daar zou ik nooit in investeren :)
Hier nu sinds eind 2014 ruim 10/K geinvesteerd (€100-500), verdeeld over zo'n 50 projecten bij Geldvoorelkaar, Collin Crowfund, Kapitaalopmaat.
Mijn ervaring is op zichzelf niet heel slecht, maar iedereen lijkt erop te duiken nu de rente extreem laag is en er komen inderdaad ook (steeds meer) matige proposities voorbij, waarschijnlijk om aan de vraag te voldoen. Projecten van winkels, café's, fitnesscentra e.d. laat ik standaard voorbij gaan,

Zelf nu één concreet faillissement meegemaakt, maar daar blijft het denk ik niet bij. Het netto rendement ligt dus denk ik uiteindelijk rond 3%-5% na afschrijvingen.

Het is m.i. een goede diversificatie, maar meer dan 5% en maximaal 10% ga ik er niet insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:13
Misschien hier nog een interessante van een, mijns inziens, redelijk 'leuk' bedrijf:
https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/140616/description

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik heb in totaal in 20 projecten geïnvesteerd, 19 via GvE en 1 via Symbid. Via Symbid is meer een project wat me persoonlijk erg aanspreekt (lokale bierbrouwer), dus wat minder voor het rendement gedaan.

Ik heb goede ervaringen bij gve, daarbij wel zeggende dat ik al een jaar lang niks meer heb geïnvesteerd. Laatste tijd komen er steeds minder interessante dingen voorbij. Maar van de 19 projecten bij GvE zijn er nu 3 compleet afbetaald en alle andere projecten lopen nog. Dus geen defaults

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NovapaX schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:48:
Misschien hier nog een interessante van een, mijns inziens, redelijk 'leuk' bedrijf:
https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/140616/description
Ik heb ze bij BNR op de radio hun plan horen uitleggen. Ik ben niet onder de indruk omdat de onderbouwing ontbreekt in de sheet. Ze geven geen absolute cijfers over omzet en marges want dat zou concurrentiegevoelig zijn en een financiele onderbouwing van de prognosecijfers die ze wel geven is er ook niet. Een lening vereist dan wel veel vertrouwen in de betrokken personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:16
Mezelf even quoten (speciaal op verzoek van Rakupul ;) )
rube schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:39:
Dank je.

Eerste de laatste nog even:

[...]

Verwachte balans na aankoop 2de appartement:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
activa                                   passiva
31% vastgoed (eigen huis)                80% eigen vermogen 
22% vastgoed (verhuur)                   20% hypotheekschuld
21% vastgoed (verhuur)
27% Permanent portfolio (beleggingen)                                                  
4% beleggingspolis hypotheek
1% overig (zakelijk, privé lening, werk)
1% Crowdfunding 
-5% Rekening courant 
===+                                     ===+
100%                                     100%

Individuele aandelen gaan de deur uit. Voortaan eenvoudiger: indexfondsen in de permanent portfolio. Crowdfunding laat ik ook uitlopen. Straks alleen nog maar vastgoed en overzichtelijke belegingen.
Rekening courant is -5% :X :+, we moeten nog even kijken wat het beste is, of een paar maanden "rood" staan of een deposito openbreken. Ligt een beetje aan de cashflow/kosten.

Vermogen zit straks wel overwegend in vastgoed: 73%. Dat is tegenspraak met mijn credo "spreiden, spreiden, spreiden". Nou ja, het is nog geen 100% en het is verspreid over 3 objecten 8) .

(voor de oplettende rekenaar, ja ergens mist 2% doordat hier is afgerond)
2de appartement is nu in ons bezit. Balans (per eind) mei:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
29.1% vastgoed (eigen huis)                76% eigen vermogen 
20.0% vastgoed (verhuur)                   24% hypotheekschuld
19.5% vastgoed (verhuur)
25.4% Permanent portfolio (beleggingen)                                                  
3.4% beleggingspolis hypotheek
1.1% Aandelen werkgever
0.9% Crowdfunding 
0.3% Bank en spaarrekeningen 
0.2% overig 

In plaats van een deposito openbreken hebben we een doorlopend krediet genomen die we in een aantal maanden weer aflossen. Hoewel dit geen echte hypotheek is, heb ik het voor de balans daar wel onder gezet. Vandaar dat hypotheekschuld van 20% naar 24% is gegaan.

Het is (voor mij) wel lekker overzichtelijk geworden nu:
29.1% OG = eigen huis
39.5% OG = 2 appartementen voor verhuur
30.8% Overige beleggingen (waarvan 25.4% Permanent Portfolio)
0.6% overig
Bijna alles is dus geïnvesteerd.

De komende weken het appartement opknappen en zorgen dat deze ook verhuurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

rube schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:25:

Kan je iets meer vertellen over het verhuur van appartement, leegstand, probleem met huurders/bank eventueel andere uitdagingen die je bent tegengekomen?
Moet je veel research doen om een geschikt pand te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:28

Tank80

Cyanide&&Happiness

netfast schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:44:
/knip
IBen ook benieuwd naar andere verhalen.
Hier ~8k geïnvesteerd sinds vorig jaar in 18 projecten met €300-1000 per keer (17 projecten heb ik €300 of €500 inzitten). Gemiddeld rendement (zonder faillissementen) is zo'n 7-7,5%. De platformen waar ik beleg zijn de bekende Geldvoorelkaar en Kapitaalopmaat maar ook op Horeca Crowdfunding. Vooral de laatste zijn de projecten vaak erg snel weg. De platformen werken voor mij prima.

Ik ben tevreden met hoe het werkt, het blijft echter een gok. Het geïnvesteerde geld reken ik psychologisch niet meer als vermogen maar heb ik afgeschreven en ik zie de maandelijkse inkomsten als extra inkomsten. Daarnaast is een motivatie om dit te doen dat ik het mooi vind om kleine ondernemers op deze manier te ondersteunen.

Van 1 project zojuist bericht gekregen dat de betalingen uitgesteld worden, even afwachten waar dat op uit gaat komen. Zoals eerder al genoemd neemt de kwaliteit van de projecten wel af, alhoewel er soms nog wel eens wat interessants voorbijkomt. Vaak moet je er dan inderdaad wel snel bij zijn, erg verbazingwekkend hoe snel het soms gaat.

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik loop ook al af en toe te kijken naar crowdfunding, maar kan het rendement nog niet goed berekenen.
Is er misschien iemand die al een excel heeft gemaakt voor het rendement, waarbij je het uitgekeerde bedrag direct weer investeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:17

Sandyman538

SandstorM [148839]

Tank80 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:09:
[...]

Hier ~8k geïnvesteerd sinds vorig jaar in 18 projecten met €300-1000 per keer (17 projecten heb ik €300 of €500 inzitten). Gemiddeld rendement (zonder faillissementen) is zo'n 7-7,5%.
En dat is denk ik de crux. Hierdoor kun je heel moeilijk een rendement aangeven. Want als er 1 van je 20 projecten failliet gaat zal je rendement zakken richting de 0%. Maar gaan er 2 failliet dan schiet je er ineens honderden euro's bij in.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sandyman538 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:55:
[...]

En dat is denk ik de crux. Hierdoor kun je heel moeilijk een rendement aangeven. Want als er 1 van je 20 projecten failliet gaat zal je rendement zakken richting de 0%. Maar gaan er 2 failliet dan schiet je er ineens honderden euro's bij in.
Dat zal nog wel meevallen, aangezien de projecten natuurlijk al een gedeelte hebben terugbetaald voordat ze failliet gaan. Een project gaat nooit vanuit maand 1 failliet. Maar daadwerkelijk rendement berekenen is idd wel lastig vanwege de kans op defaults.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:20
Ernemmer schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:31:
Ik loop ook al af en toe te kijken naar crowdfunding, maar kan het rendement nog niet goed berekenen.
Is er misschien iemand die al een excel heeft gemaakt voor het rendement, waarbij je het uitgekeerde bedrag direct weer investeert.
Ik heb de opzet van zo'n excel al in elkaar gezet, was 5 min werk. Is in principe een cashflow-schema. Maar ik zie zo gauw niet hoe ik een excelbestand kan bijvoegen. Stuur maar een DM, dan mail ik hem je toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:27
ybos schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:08:
[...]

Ik rij bewust oud hok, in dit geval honda civic 1.4 op LPG. Ik koop altijd auto van max 1500, is beetje een gok, maar ik ben van mening dat een auto niet zo maar stuk gaat als je er normaal mee doet. Ik ga er vanuit dat ik slechts 1 jaar met een auto rij (dus geen onderhoud, APK e.d.).
Ik bied hem altijd aan voor apk, geen grote problemen, dan tokkelen we gewoon jaartje door (ververs dan zelf even de olie en luchtfilter en check de remblokken), en dat gaat vaak goed. Nog nooit (afkloppen) met panne gestaan, maar dat is een risico wat ik neem.
Ik rijd een Mercedes 190d 2.0 automaat uit '84, daar heb je echt zo goed als geen onderhoud aan en de techniek gaat gewoon niet stuk. kost nu 86 per maand aan mrb en 6,50 per maand verzekering. 1 x per 2 jaar apk.

Enige nadeel is de uitstraling van de auto waar de wederhelft moeite mee heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:49
MaxHardcore schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:12:
[...]

Ik rijd een Mercedes 190d 2.0 automaat uit '84, daar heb je echt zo goed als geen onderhoud aan en de techniek gaat gewoon niet stuk. kost nu 86 per maand aan mrb en 6,50 per maand verzekering. 1 x per 2 jaar apk.

Enige nadeel is de uitstraling van de auto waar de wederhelft moeite mee heeft :)
En je mag in sommige steden het centrum er niet meer mee in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:27
hv08 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:49:
[...]

En je mag in sommige steden het centrum er niet meer mee in :)
Dat klopt, het centrum van Rotterdam en Utrecht mag ik met die auto niet in. Maar ik woon in het hoge noorden en hoef daar nooit te zijn. :)

Ik ben ook in overweging om naast deze auto een Mercedes W123 200D te kopen, die zijn er inmiddels van 40+ dan rijdt je dus voor alleen je verzekering a la 6,50 per maand en mag je wel overal komen. Die zijn alleen niet snel.

Je kunt daar dan wel weer een iets modernere motor in zetten. Uiteindelijk kun je niet goedkoper rijden dan in een oude Mercedes diesel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Onder het motto bezuinigen is makkelijker dan meer inkomen genereren: Even een belrondje gedaan onder de lunch. Resultaat:

Members only:

Bellen loont. Echt! Niet gewoon via online aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
En wat vraag je dan? Mag het een eurotje minder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

DappereDodo schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:04:
En wat vraag je dan? Mag het een eurotje minder zijn?
Komt het eigenlijk wel op neer. Veel meer dan 'ik zie bij concurrent x een net even betere aanbieding, kan je nog wat aan de prijs doen?' of zelfs alleen 'is dat echt je beste prijs?' hoef je niet te zeggen. Het zal niet altijd lukken, en misschien moet je soms benoemen dat je overweegt om over te stappen.

Je moet er wel om vragen, ja. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Bij Menzis met de tandartsverzekering konden ze mij alleen een "fysio" upgrade geven.
Nu nog steeds heb ik dat allemaal niet eens nodig dus er zijn ook bedrijven die jou niks "beters" dan de concurrent kunnen geven... terwijl besured waar ik nu bij zit wel goede dekking heeft voor de tandarts.

Grote partij als Menzis kon niet een beter aanbod doen dan Besured. Echt raar soms maar inderdaad energiecontracten levert flink wat op.

Ik ben van 130 pm naar 95 pm gegaan met zelfde verbruik maar flink lagere gasprijs.
Er zijn ook geen flinke verschillen tussen 1 en dubbeltarief meer dus ik zou mijn zinnen zetten op 1tarief.
Allemaal door een simpel belletje ben ik van een 3jarig unitedconsumers energiecontract al halverwege kunnen stoppen zonder een boetebedrag te betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door BabyRattle op 13-05-2016 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
BabyRattle schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 21:53:
Bij Menzis met de tandartsverzekering konden ze mij alleen een "fysio" upgrade geven.
Nu nog steeds heb ik dat allemaal niet eens nodig dus er zijn ook bedrijven die jou niks "beters" dan de concurrent kunnen geven... terwijl besured waar ik nu bij zit wel goede dekking heeft voor de tandarts.

Grote partij als Menzis kon niet een beter aanbod doen dan Besured. Echt raar soms maar inderdaad energiecontracten levert flink wat op.

Ik ben van 130 pm naar 95 pm gegaan met zelfde verbruik maar flink lagere gasprijs.
Er zijn ook geen flinke verschillen tussen 1 en dubbeltarief meer dus ik zou mijn zinnen zetten op 1tarief.
Allemaal door een simpel belletje ben ik van een 3jarig unitedconsumers energiecontract al halverwege kunnen stoppen zonder een boetebedrag te betalen.
Boetebedragen worden in principe altijd vergoed door de nieuwe energieleverancier. Staat vaak zelfs in de voorwaarden. Sowieso energie maar voor 1 jaar afsluiten, zeker gezien de dalende tarieven van de afgelopen jaren.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Vorige week na een ingeving besloten dat spaargeld toch wel erg weinig oplevert. Ik had al één heel aandeel J&J (wilde wat dingen proberen) en met het verhogen van het dividend van $3,- naar $3,20 (6,7%) heb ik er 10 aandelen bij gekocht. Ik wil eigenlijk nog meer aandelen kopen van andere bedrijven, het idee is om de aandelen zeker 20-30 jaar vast te houden. Ik dacht zelf aan Coca-Cola (KO) maar wellicht zijn er anderen met (betere) ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:42
Loev schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 09:01:
Vorige week na een ingeving besloten dat spaargeld toch wel erg weinig oplevert. Ik had al één heel aandeel J&J (wilde wat dingen proberen) en met het verhogen van het dividend van $3,- naar $3,20 (6,7%) heb ik er 10 aandelen bij gekocht. Ik wil eigenlijk nog meer aandelen kopen van andere bedrijven, het idee is om de aandelen zeker 20-30 jaar vast te houden. Ik dacht zelf aan Coca-Cola (KO) maar wellicht zijn er andere met betere ideeën.
Precies een voorbeeld wat in beleggen topic thuishoort en niet hier. Zie roze topic waarschuwing hieronder aan het topic :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
vandermark schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 09:11:
[...]

Precies een voorbeeld wat in beleggen topic thuishoort en niet hier. Zie roze topic waarschuwing hieronder aan het topic 8)
Je hebt gelijk, sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

coelho schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 01:05:
[...]

Boetebedragen worden in principe altijd vergoed door de nieuwe energieleverancier. Staat vaak zelfs in de voorwaarden. Sowieso energie maar voor 1 jaar afsluiten, zeker gezien de dalende tarieven van de afgelopen jaren.
Wel goed je verloopdatum in de gaten houden, mij hadden ze mooi geen bericht gestuurd. Daardoor heb ik een maand lang fors meer betaald. Volgens de leverancier had dat bericht wel gestuurd moeten zijn, maar gaat dat "wel eens" verkeerd.

De koophuis zoektocht heeft weer twee likely suspects opgeleverd. Vind het soms wel frustrerend om wensen en budget tot elkaar te brengen. Ik wil natuurlijk meer dan dat ik wil betalen :+

Groentetuin draait dit jaar weinig productie helaas. Met de geboorte van onze eerste te laat begonnen, en onze appelbomen zijn niet in bloesem gekomen. Wordt alleen aardbeien, kruiden en framboos dit jaar dus. Volgend jaar weer aan de peultjes, tomaten en sla.

Vakantiegeld is binnen, een deel direct gereserveerd voor vakantie. Maar wat zal ik eens met de rest gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
19.5% vastgoed (verhuur)
1.1% Aandelen werkgever
0.9% Crowdfunding 
0.2% overig 

In plaats van een deposito openbreken hebben we een doorlopend krediet genomen die we in een aantal maanden weer aflossen. Hoewel dit geen echte hypotheek is, heb ik het voor de balans daar wel onder gezet. Vandaar dat hypotheekschuld van 20% naar 24% is gegaan.

29.1% OG = eigen huis
0.6% overig

Interessant om te zien. Stevige exposure aan de woningmarkt, maar dat is m.i. geen slechte keuze gezien de staat van de markt en de te realiseren cashflow. Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
19.5% vastgoed (verhuur)
1.1% Aandelen werkgever
0.9% Crowdfunding 
0.2% overig 

29.1% OG = eigen huis
0.6% overig

mooi! heb zelf iets van 90% in OG en wil ook naar meer andere beleggingen. Wat heb jij allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
In het kader van FO en diversificatie van de portefeuille heb ik nu niet de vrije middelen en tijd om zelfstandig een beleggingspand aan te kopen en te gaan verhuren. Wel vind ik woningen in Nederland een interessante belegging. Via reguliere ETF's en beleggingsfondsen is er vaak een sterke concentratie in de VS.
In Nederland kwam ik een tijdje terug in het FD een nieuw initiatief tegen waarbij met een collectief beleggers een aantal woningen voor de verhuur wordt aangekocht en waarbij een overzichtelijke participatie vanaf € 5.000 mogelijk is. Eerste fonds is in Breda gesloten, Amsterdam en Rotterdam volgen. Kosten eenmalig 2,5% over de aankoop + jaarlijks 12% van de huurpenningen voor asset management en operationeel beheer.
http://brickfund.com/
Iemand hier een oordeel over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmarko
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 14:12
JURIST schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:55:
In het kader van FO en diversificatie van de portefeuille heb ik nu niet de vrije middelen en tijd om zelfstandig een beleggingspand aan te kopen en te gaan verhuren. Wel vind ik woningen in Nederland een interessante belegging. Via reguliere ETF's en beleggingsfondsen is er vaak een sterke concentratie in de VS.
In Nederland kwam ik een tijdje terug in het FD een nieuw initiatief tegen waarbij met een collectief beleggers een aantal woningen voor de verhuur wordt aangekocht en waarbij een overzichtelijke participatie vanaf € 5.000 mogelijk is. Eerste fonds is in Breda gesloten, Amsterdam en Rotterdam volgen. Kosten eenmalig 2,5% over de aankoop + jaarlijks 12% van de huurpenningen voor asset management en operationeel beheer.
http://brickfund.com/
Iemand hier een oordeel over?
Ik moet zeggen dat ik het een heel interessant platform vind. De reden waarom ik momenteel alleen in aandelen zit, is dat het voor mij nauwelijks mogelijk is om in NL vastgoed te beleggen gezien mijn beleggingsporto daar momenteel te klein voor is als je nog een beetje spreiding wil. Daarnaast zijn er zaken zoals gedoe met onderhoud en lastige huurders voor mij ook reden waarom ik niet snel in vastgoed zou beleggen.

Dit platform heeft een antwoord op al mijn bovenstaande argumenten. Een hele mooie mogelijkheid voor diversificatie. Relatief kleine participaties, gespreid over meerdere panden, en onderhoud en beheer wordt geregeld. Wat wil je nog meer?? Ik ga me er eens goed in verdiepen.

Tuurlijk zijn er wel een aantal zaken om rekening mee te houden:
- Het platform bestaat nog niet zo lang, blijft dit stabiel? blijft het bestaan? (ja, je betaalt er iedere maand voor)
- Hoe eenvoudig gaat het verkopen van de participaties, mocht ik er ooit vanaf willen?
- Mocht er extra onderhoud/kosten nodig zijn en medeparticipanten kunnen/willen niet extra bijleggen, hoe gaat dat verder?
- Kosten betreffen 12% van huurinkomsten.. ik ben er nog niet helemaal over uit of dit een reeel percentage is, of dat niet te hoog (of te laag) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap