Aan het COA verhuren?
👉🏻 Blog 👈🏻
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Aan het COA verhuren?
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Ernemmer schreef op woensdag 27 april 2016 @ 09:07:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Galactic schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:40:
Moet dit nu echt allemaal met MO tag???
[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 27-04-2016 10:43 ]
Verwijderd
Tja... het is maar hoe je het ziet. Ik ontrek niks van de aandelen dmv verkoop zelf alleen eet ik de vruchten(dividend) van de boom.Black Sparrow schreef op woensdag 27 april 2016 @ 08:52:
[...]
Je hebt hierover in eigen beheer 2-3x zoveel kosten (iets dat telt bij een rente van 0%), daarnaast kan je het rendement van het pensioenfonds gewoon opzoeken in het jaarverslag van het betreffende fonds:
https://www.pfvervoer.nl
Daarnaast is het alleen maar goed voor je om gediversificeerde inkomstenbronnen te hebben, i.p.v. al je bezit in dividend aandelen. Bij een rentestijging bijvoorbeeld blijft je pensioen gelijk, maar zullen je dividendaandelen een flinke knauw krijgen.
[ Voor 15% gewijzigd door FreeShooter op 27-04-2016 12:43 ]
Vermoedelijk eerder vanwege risico op valuta fluctuaties. Er circuleerden enige tijd geleden (nog steeds?) ook turkse obligaties met rentes van 9-12%FreeShooter schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:20:
Hoe zit het met geld laten rentenieren op een bankrekening in een niet EU land? Ik had vorig jaar een paar duizend euro op een bankrekening in Nieuw Zeeland. Omdat ik het geld nodig had en de koers vrij goed was heb ik het naar NL gehaald. Maar daar kreeg daar wel 4% rente op een gewone spaarrekening.
Waarom doet niemand dat? Zijn daar regels aan gebonden? Of is dat vooral omdat je geen bankgarantie hebt bij het omvallen van een bank en door de fluctuaties van de valuta?
God does not play dice
Verwijderd
FreeShooter schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:20:
Hoe zit het met geld laten rentenieren op een bankrekening in een niet EU land? Ik had vorig jaar een paar duizend euro op een bankrekening in Nieuw Zeeland. Omdat ik het geld nodig had en de koers vrij goed was heb ik het naar NL gehaald. Maar daar kreeg daar wel 4% rente op een gewone spaarrekening.
Waarom doet niemand dat? Zijn daar regels aan gebonden? Of is dat vooral omdat je geen bankgarantie hebt bij het omvallen van een bank en door de fluctuaties van de valuta?
GoT zou het hele topic MO kunnen maken.Sissors schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:47:
Ik zie het punt niet echt. Nou ja, de laatste post van Fable zie ik niet echt reden in van de mo tag, maar verder, waarom niet? Als je de layout niet leuk vind van de MO blocks kan je met wat custom CSS dat vast wel fixen.
[ Voor 13% gewijzigd door Krisp op 27-04-2016 19:27 ]
Wat je terug krijgt als je het zelf in een pensioen regeling stopt (bijv banksparen of pensioen beleggingsproducten).mrmrmr schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:40:
Ze kunnen bij wijze van spreken ook het pensioen als extra salaris uitkeren (daarmee wordt het wel belast, er zitten ook voordelen aan een pensioen).
lok-quoteDrunken idiot schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:00:
Ik volg dit forum al enige tijd met grote belangstelling en wil iedereen alvast bedanken voor alle wijze lessen, het delen van strategieën, en de hoge mate van 'met elkaar meedenken' wat ik erg leuk en inspirerend vind! Het stukje gamification dat daarbij hoort, wat ik bij velen van jullie wel proef, is hierbij een mooie extra motivatie ;-)
Verwijderd
5 of 10 jaar eerder kan altijd nog, in 2026 loopt je bankspaarhypotheek 20 jaar en heb je renteherziening. Dan ben je vrij om af te lossen wat je wil en evt. bij te storten. En dan kun je sowieso inkorten zonder advieskosten. Zou me dus eerst focussen op de aflossingsvrije hypotheek en overige investeringenDrunken idiot schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:40:
Dank voor de reacties!
@Blik1984: thnx! scenario 2 is inderdaad een no-brainer. Gevoelsmatig lijkt het me nog wel leuk om bijv. al 5 of 10 jaar eerder dan 2036 "hypotheekvrij" te zijn maar dit is wellicht meer gevoel/emotie dan ratio. Het lijkt me gevoelsmatig veel schelen als je 5 of 10 jaar lang geen 5% rente betaalt over ca 235K, maar daar staat het hoge rendement wat ook Highland aanhaalt inderdaad tegenover.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Ik zou als ik jou was een TCO-berekening maken voor het kopen van een ander (iets duurder) huis. Het is misschien wat contra-intuitief, maar je bespaart pakweg 20% van de waarde van je hypotheek als je over kunt stappen zonder een boete te betalen. Daar kun je dus (pakweg) een 15% duurder huis kopen, waarbij je de andere 5% besteedt aan kosten koper. Of en hoe je een spaarhypotheek kunt afkopen bij de verkoop van een huis weet ik niet, daar zou ik een adviseur voor inschakelen.Drunken idiot schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:40:
Dank voor de reacties!
@Moah: Scenario 4 hebben we even overwogen, maar gevoelsmatig zitten we nu goed in een vrij ruime tussenwoning met alle voorzieningen (en vriendjes/vriendinnetjes van de kids) in de buurt. Verhuizen in deze Vinexwijk (Leidsche Rijn) past niet goed met het FO doel vind ik, want ook al is rente heel laag, we zouden dan toch al snel een grotere schuld aangaan, omdat woningprijzen flink gestegen zijn. Dus maandlasten kunnen we dan wel optimaliseren, maar ik vind zsm hypotheekvrij worden interessanter omdat we dan nog flexibeler worden en geld overhouden voor andere zaken.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Zou prima kunnen ja. Ik ging uit van annuitair/lineair, bankspaarhypotheken zijn van voor mijn tijd en weer een compleet andere situatie, omdat er een aantal regels omheen zitten die vervroegd aflossen sowieso een stuk complexer maken.Drunken idiot schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:00:
@Sissors: jij noemde op 19 april dat je slechts om 2 redenen looptijdverkorting zou overwegen? Is bovenstaande case niet een mogelijk derde reden?
Bij het kopen van een huis zitten vaak nog wel een hoop andere kosten verborgen. Verhuiskosten, dubbele rente eventueel, stuk nieuwe inboedel en andere inrichting (gordijntje hier en daar bijvoorbeeld), verbouw- en schilder-werk, etc.Krisp schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:11:
[...]
Ik zou als ik jou was een TCO-berekening maken voor het kopen van een ander (iets duurder) huis. Het is misschien wat contra-intuitief, maar je bespaart pakweg 20% van de waarde van je hypotheek als je over kunt stappen zonder een boete te betalen. Daar kun je dus (pakweg) een 15% duurder huis kopen, waarbij je de andere 5% besteedt aan kosten koper. Of en hoe je een spaarhypotheek kunt afkopen bij de verkoop van een huis weet ik niet, daar zou ik een adviseur voor inschakelen.
Eens. Daarom zeg ik ook: maak een TCO-berekening.Blik1984 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:39:
[...]
Bij het kopen van een huis zitten vaak nog wel een hoop andere kosten verborgen. Verhuiskosten, dubbele rente eventueel, stuk nieuwe inboedel en andere inrichting (gordijntje hier en daar bijvoorbeeld), verbouw- en schilder-werk, etc.
Het kan best voordelig worden door de lage rente, maar er zijn echt een heleboel andere factoren die je ook mee zult moeten nemen in het hele verhaal rondom verhuizen om zo een lagere rente te krijgen. Vaak is de boeterente incasseren gewoon goedkoper (en die boeterente is idd aftrekbaar)
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik zou allereerst blij zijn met de bankspaarhypotheken die je hebt lopen. Nog altijd heb ik spijt is dat ik geen volledige bankspaarhypotheek heb gesloten en nu kan het niet meer. Je betaalt 5,1% resp. 4,9%, maar je ontvangt hetzelfde en bovendien betaal je geen VRH over het saldo. Zeker als je 40,4%-52% inkomstenbelasting betaalt, is dat in deze tijd al snel veel waard. Ik zou checken of je al aan de maximale storting zit en zo niet nog bijstorten als je die ruimte hebt.Drunken idiot schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:00:
Ik volg dit forum al enige tijd met grote belangstelling en wil iedereen alvast bedanken voor alle wijze lessen, het delen van strategieën, en de hoge mate van 'met elkaar meedenken' wat ik erg leuk en inspirerend vind! Het stukje gamification dat daarbij hoort, wat ik bij velen van jullie wel proef, is hierbij een mooie extra motivatie ;-)
Zelf ben ik nog lang niet FO en moeten mijn vrouw en ik (beiden 34 jaar) nog zeker ons langere termijnplaatje en ambitie op FO vlak gaan bepalen. De afgelopen jaren zijn we vooral druk geweest een gezin met drie jonge kids (oudste zoontje is nu 6.5 jaar) uit de grond te stampen en te runnen en tegelijkertijd een zo leuk mogelijke carrière er om na te houden. Het positieve daarvan is dat we nu een aardige work/life balance gevonden hebben en tegelijkertijd echt niet mogen klagen qua inkomsten.
Voor mij is het belangrijkste inzicht dat ik uit dit forum en de FO discussies hebt gehaald het inzicht dat we uiteraard wel "mee kunnen groeien" in uitgaven (groter huis, luxere goederen kopen etc.) omdat we meer zijn gaan verdienen of omdat iedereen om ons heen dat doet (enige groepsdruk ervaren wij soms ook wel), maar dat het ons eigenlijk een veel prettiger gevoel geeft hier bewust mee om te gaan en andere keuzes te maken. Voor ons heeft dat geleid tot het inzicht dat we juist nog veel kunnen optimaliseren aan de uitgaven kant zonder in te boeten op 'quality of life'. En de gedachte dat de flexibiliteit (niet meer hoeven te werken na bijv. je 50ste) is ook wel heel stoer, al vind ik dat zelf nog het lastigste omdat je al snel geleefd wordt van dag-tot-dag in een drukke baan en gezinsleven.
Sinds januari stop ik alles in YNAB puur om meer inzicht te krijgen in wat we uitgeven. Werkt erg goed qua "in your face" ;-)
Dus zijn er nu 3 magazine abonnementen gestopt, ben ik geswitched van energieleverancier, hebben we gemiddeld nu 250 EUR per maand op boodschappen kunnen besparen door heel simpele tweaks (nog steeds 650 EUR per maand hoor incl luiers en drogisterij spul, no worries), en hebben we veel kunnen besparen op kinderopvangkosten door een Nanny te nemen (grootste bottleneck achteraf gezien was dat ik het veel te decadent vond klinken altijd) want met 3 kids scheelt dat aanzienlijk vergeleken met dagopvang en BSO op een crèche.
De enige 'eindbaas' post die verder opvalt in ons huishoudboekje is De Hypotheek. Hier geven we het meeste aan uit, vooral rente, en zeker nu de afgelopen pagina's opnieuw hier goede discussies plaatsvinden over wel of niet (extra) aflossen, of looptijd verkorten, zou ik jullie graag om feedback vragen:
Totale hypotheekschuld: 330.000 EUR, hypotheekrenteaftrek in hoogste cat.
Bank: ING
Afgesloten in 2011 (leningdeel 2a en 2b overigens meegenomen van hypotheek uit 2006)
Leningdeel 1: Aflossingsvrij, 80.000 EUR, 3,65% rente, rentevast tot 2025, einddatum 2041
Leningdeel 2a: Bankspaar, 117.500 EUR, 5,1% (!) rente, rentevast tot 2026, einddatum 2036
Leningdeel 2b: Bankspaar, 117.500 EUR, 4,9%(!) rente, rentevast tot 2026, einddatum 2036
Rentemiddeling vorig jaar en ook dit jaar aangevraagd vanwege hoge rente op vooral deel 2a en 2b maar dan doet ING een voorstel met boete van 2,5% waardoor nieuwe voorwaarden alsnog op 5% rente uitkomen. Kansloos dus.
Door een toen maximale extra storting 2 jaar terug op hypotheekdeel 2a zitten we nu al op de maximale bandbreedte (1:7 bij ING). En omdat we in 2011 ook geld gestopt hebben in deel 2b is daar volgens mij de bandbreedte ook al benut (will check…). Omdat ik de rente zo hoog vind, zeker kijkend naar de marktrente nu, maar ik hem niet omlaag krijg door rentemiddeling, dacht ik: wat kan ik doen. Ik zie 3 scenario's:
Scenario 1: volgens mij kan ik het beste de hoge rente in mijn voordeel gebruiken door extra te storten. Maar dat moet bij ons dan gepaard gaan met looptijdverkorting. Hoe dat kan, of dat mag van ING, en hoe vaak je dit kunt doen vind ik nog ingewikkeld. Ik ga hier ook met de ING adviseur over bellen, maar ben benieuwd of jullie dit überhaupt zouden overwegen.
Scenario 2: Ik kan ook een deel van ons spaargeld (we houden daarnaast een gezonde buffer aan) besteden om eerst de aflossingsvrije hypotheek af te lossen.
Scenario 3: Ik zou juist ook kunnen aflossen op de bankspaardelen omdat je dan het snelste snijdt in hoge rentelast maandelijks, maar volgens mij ga ik dan boetes krijgen omdat het spaarpotje meer geldt gaat opleveren aan einde looptijd tov de dan nog openstaande hypotheekschuld?
Specifieke vragen
@Sissors: jij noemde op 19 april dat je slechts om 2 redenen looptijdverkorting zou overwegen? Is bovenstaande case niet een mogelijk derde reden?
@JURIST, netfast: hebben jullie gewoon aan de telefoon geregeld dat je meer op 1 hypotheekdeel van de ING kan aflossen jaarlijks dan de 10% grens die ik ook dacht te hebben?
@all: welk van bovenstaande scenario's vinden jullie het slimst, en/of hebben jullie tips hoe ik dit eens goed kan uitrekenen voor mijn specifieke scenario. Ik zoek naar de manier om over de gehele doorlooptijd gezien natuurlijk het minste kwijt te zijn aan rentekosten, maar door hypotheekrenteaftrek, EWF, en niet helemaal kunnen doorzien hoe groot het effect van rente-op-rente is op de bankspaarhypotheek weet ik niet of juist looptijdverkorting interessant is, of juist niet.
Goede tips. Dank!JURIST schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:50:
[...]
Ik zou allereerst blij zijn met de bankspaarhypotheken die je hebt lopen. Nog altijd heb ik spijt is dat ik geen volledige bankspaarhypotheek heb gesloten en nu kan het niet meer. Je betaalt 5,1% resp. 4,9%, maar je ontvangt hetzelfde en bovendien betaal je geen VRH over het saldo. Zeker als je 40,4%-52% inkomstenbelasting betaalt, is dat in deze tijd al snel veel waard. Ik zou checken of je al aan de maximale storting zit en zo niet nog bijstorten als je die ruimte hebt.
Openbreken van het rentecontract van een bankspaarhypotheek is zelden interessant. Een lagere rente betekent immers een hogere spaarpremie.
Verder zou ik indien de 2a en 2b zijn volgestort, aflossen op 1. In jouw geval kan je 330/80 = > 40% per jaar boetevrij aflossen. Dit kan gewoon online, contact adviseur niet nodig. Afkopen en oversluiten kan ook, daarbij zou rekening gehouden moeten worden met het boetevrije deel.
Verder aangezien ik in ongeveer dezelfde gezinssituatie zit wel benieuwd: hoe verhouden zich de kosten van een nanny tot KDV en BSO?
JBplap schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:35:
Heeft er ook iemand ervaring met het omzetten van een bankspaarhypotheek naar bv annuitair?
1. Wat vind een hypotheekverstrekker daarvan? Kan dat uberhaupt? Evt zonder de rente aan te passen, maar alleen de vorm omzetten.
Op moment dat je ook de rente wilt herzien lijtk me dat je een boete gaat betalen.
2. Wat vind de belastingdienst daarvan? Moet je dan bv ook vrh betalen over het deel van je spaarsaldo dat groter is dan je inleg (dus op je rendement).?
Online kan ik er weinig over vinden.
Andere oplossing zou zijn huis verkopen, en daarna weer terug kopen, betaal je wel K.K.
[ Voor 1% gewijzigd door Tazzios op 28-04-2016 15:54 . Reden: bedrag foutje ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Tazzios schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:35:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hmm, daar gaat het eigenlijk over mensen die boeterente willen ontlopen.Highland schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:48:
@JBplap: in deze column vind je meer over de verkoop-terugkoop-constructie: http://www.homefinance.nl...verkopen-taboe-991151.asp
Klopt, uitbetalen is niet echt handig. de vrijstelling herhalen vind ik wat zonde dus kijk hier even: vrijstelling bij KEWJBplap schreef op donderdag 28 april 2016 @ 17:26:
[...]
Dus als ik het goed begrijp heb je met de belastingdienst niets van doen gehad?
Ik neem aan dat op het moment van omzetten er nog minder dan 35k in het spaarpotje zat, en dus niets hebt laten uitkeren?
En bij dezelfde geld verstrekker bent gebleven? (Welke?) Hoe ging dat omzetten in zn werk, met adviseur ertussen of direct? En nog een boete of iets moeten betalen?
Verder daar nog kosten voor gemaakt?
Of een annuïteiten nou echt veel flexibeler is dan spaarbank valt denk wel mee. Bij beide heb je rentevaste periodes en bij beide mag je maar een x percentage aflossen. Ik zou het goed berekenen voordat je gaat wijzigen. Een spaarbank wordt alleen inflexibel indien je het spaarpotje maximaal vol gooit. De meeste mensen realiseren zich dat echter te laat.Hmm, daar gaat het eigenlijk over mensen die boeterente willen ontlopen.
Dat is niet mijn doel met de constructie. (Ik wil best dezelfde rente als die ik nu heb, maar wil meer flexibiliteit met aflossen).
Mijn doel is het loskomen van die minimale 20 jaar die mijn spaarhypotheek moet lopen.
[ Voor 28% gewijzigd door Tazzios op 28-04-2016 19:37 ]
Ik heb dat vorige week uitgezocht. Het is in de 2e kamer aan de orde gekomen, maar op basis van een assessment van de DNB werd toen het risico voor de verzekeraars te groot geacht. Er is toen gekozen de beklemming zoals het genoemd wordt in een beperkt aantal gevallen op te heffen. Volstrekt absurd natuurlijk en meteen een goede reden om binnenkort dit maar weer eens onder de aandacht van de politiek te brengen. Was ik in elk geval wel van plan.JBplap schreef op donderdag 28 april 2016 @ 17:26:
Mijn doel is het loskomen van die minimale 20 jaar die mijn spaarhypotheek moet lopen.
mo was meer omdat jij in mo begonTazzios schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:42:
Klopt, uitbetalen is niet echt handig.
Hoe groot het eindbedrag minimaal kan zijn hangt af van de inhoud van spaarpotje, gewenste looptijd en daar aan gerelateerd de bandbreedte.
Of een annuïteiten nou echt veel flexibeler is dan spaarbank valt denk wel mee. Bij beide heb je rentevaste periodes en bij beide mag je maar een x percentage aflossen. Ik zou het goed berekenen voordat je gaat wijzigen. Een spaarbank wordt alleen inflexibel indien je het spaarpotje maximaal vol gooit. De meeste mensen realiseren zich dat echter te laat.
Opties:
aflossen op de spaarbank kan ook mits je nog bandbreedte over hebt.
Anders aflossen met verkorten van loop tijd maar weet niet of dat zonder aanvullende kosten kan.
na 15 jaar splitsen en omzetten mits je rond de vrijstelling blijft. Indien de rente periode nog doorloop zelfde rente houden.
Ben wel benieuwd in wat voor gevallen dat dan is inderdaad.Rukapul schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:35:
[...]
assessment van de DNB werd toen het risico voor de verzekeraars te groot geacht. Er is toen gekozen de beklemming zoals het genoemd wordt in een beperkt aantal gevallen op te heffen. Volstrekt absurd natuurlijk
Als het goed is heb ik notulen van het Kamerdebat en het assessment ergens opgeslagen.
Ik heb al meerdere keren afgelost op mijn spaarbank.JBplap schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:55:
...
'Aflossen' kan toch juist niet? (dus totale hypotheek schuld verlagen) je kunt toch alleen bijstoren in je potje (waardoor je alleen maar sneller aan je gevulde potje zit).
Looptijd is bij maar 20 jaar en heb die max vrijstelling ook nodig.
...
[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 28-04-2016 22:14 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
^^ Yup, tijd voor een modbreakBCC schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:13:
Is er ook een fatsoenlijke website die dit allemaal benoemt? Want het duizelt mij nog flink: vrijstellingen, aflossen, bijstorten, bandbreedte, belasting regels, hypotheekrente aftrek en gekoppelde rentes van een vaste looptijd, 10% boetevrij aflossen, NHG rentekorting, et cetera 😁
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Het pensioenfonds investeert het geld toch per persoon?reteppd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:30:
In Europa is daarnaast sprake van vergrijzing, waardoor pensioenfondsen meer moeten uitkeren dan ze binnenkrijgen.
Dalende prijzen? Van een paar producten zijn de prijzen inderdaad gedaald, maar het meeste is toch nog steeds gestegen.Aan de andere kant is er op dit moment sprake van deflatie (als ik politiek correct zou zijn, was het negatieve inflatie). Dalende prijzen zorgen ook bij 0 rendement voor meer bestedingsruimte.
Er zullen in de toekomst bubbels komen en bubbels klappen, dus rendementen zullen in de toekomst ook vast wel weer wat hoger worden.Denken jullie ook dat de toekomstige rendementen lager zullen liggen dan in het verleden? En hoe voorkomen jullie dat 0-groei voor een veel langer FO-pad zorgt?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Je imiteert me mateloos.
Ik doel niet op mijn pensioen (tegen de tijd dat ik met pensioen mag, ben ik al mijn inleg in een collectief pensioenfonds kwijt). Ik bedoel dat pensioenfondsen en verzekeraars aandelen moeten gaan verkopen ipv aankopen, waardoor de prijzen van aandelen onder druk komen te staan.Onbekend schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 23:08:
[...]
Het pensioenfonds investeert het geld toch per persoon?Het aantal deelnemers zou niet uit moeten maken op de hoogte van de uitkering. (zoals ze dat uitleggen)
Het enige probleem is dat ze waarschijnlijk verkeerd hebben ingeschat dat mensen tegenwoordig langer leven dan vroeger.
Een laag rendementsvooruitzicht is ook wel iets wat mij zorgen baart ihkv vermogensopbouw. je kunt natuurlijk kijken naar de afgelopen 100 jaar en de conclusie trekken dat aandelen ook in de toekomst 6%-7% rendement opleveren, maar dat gemiddelde zou het komende decennium best eens (flink)reteppd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:30:
Om snel FO te bereiken is een hoge spaarquote belangrijk. 50% betekent 17 jaar is de algemene regel. Maar hierbij gaat men uit van een hoog rendement. Wat als dat rendement in de toekomst eens lager ligt. Bijvoorbeeld op 0? Dan betekent 50% na 17 jaar, maar 17 jaar "zonder geld" kunnen.
Er zijn de laatste dagen aardig wat partijen geweest die gezegd hebben dat we rekening moeten houden met een lagere winst op vermogen.
In Europa is daarnaast sprake van vergrijzing, waardoor pensioenfondsen meer moeten uitkeren dan ze binnenkrijgen. Daardoor zullen ze van de kopers- naar de verkoperskant van de beurs gaan. Waarschijnlijk heeft dit dan weer lagere beurskoersen tot gevolg.
Aan de andere kant is er op dit moment sprake van deflatie (als ik politiek correct zou zijn, was het negatieve inflatie). Dalende prijzen zorgen ook bij 0 rendement voor meer bestedingsruimte.
Denken jullie ook dat de toekomstige rendementen lager zullen liggen dan in het verleden? En hoe voorkomen jullie dat 0-groei voor een veel langer FO-pad zorgt?
[ Voor 67% gewijzigd door Rukapul op 30-04-2016 15:56 ]
Wat bedoel je met structureel bijhouden?Rukapul schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:52:
Kreeg de invitation wel thuis maar vond het enigszins tegen het FO principe ingaan
Vraag aan de mensen hier die hun supermarkt uitgaven structureel bijhouden: wat is jullie inflatiecijfer daar? Op de een of andere manier kruipen die uitgaven bij ons omhoog zonder dat ik er de vinger op kan leggen. Lastige voor mezelf is dat ik moet corrigeren voor een overgang c1000-Lidl-Jumbo, maar ook puur bij die laatste kruipt het omhoog.
Warren Buffett is misschien wel het klassieke voorbeeld van 'onder je stand leven': http://www.investopedia.c...ers/10/buffett-frugal.aspFor the first time in the company's history, Berkshire Hathaway will live stream its annual shareholder meeting for all of the world to see. Investors and non-investors alike will be able to witness history, live, as Chairman and CEO Warren Buffett and his right-hand man Charlie Munger share their unscripted views on the company, the markets, the economy, and whatever other topic that may come up.
[ Voor 28% gewijzigd door mossel op 01-05-2016 18:43 ]
Verwijderd
Feitelijk zijn dit geen eenmalige kosten. Ze komen misschien eens in de paar jaar terug, maar je moet ze toch echt meenemen in het FO plaatje.tweakerdennis schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:59:
Helaas afgelopen maand slechts 26% van ons inkomen kunnen sparen. Veel 'eenmalige' kosten gehad; kanaalreiniging huis, tuinset, waterschapsbelasting, ladder, beits tuin, etc. Zonder deze kosten zou het 48% geweest zijn.
We hebben nu wel als doel om voor mei zeker 40% te sparen
Heb je aanbiedingen/eenmalige uitgaven ook meegenomen?Rukapul schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:52:
Kreeg de invitation wel thuis maar vond het enigszins tegen het FO principe ingaan
Vraag aan de mensen hier die hun supermarkt uitgaven structureel bijhouden: wat is jullie inflatiecijfer daar? Op de een of andere manier kruipen die uitgaven bij ons omhoog zonder dat ik er de vinger op kan leggen. Lastige voor mezelf is dat ik moet corrigeren voor een overgang c1000-Lidl-Jumbo, maar ook puur bij die laatste kruipt het omhoog.
Wat anderen ook al zeggen: maak voor jezelf inzichtelijk wat nu echt eenmalig is.tweakerdennis schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:59:
Helaas afgelopen maand slechts 26% van ons inkomen kunnen sparen. Veel 'eenmalige' kosten gehad; kanaalreiniging huis, tuinset, waterschapsbelasting, ladder, beits tuin, etc. Zonder deze kosten zou het 48% geweest zijn.
[ Voor 36% gewijzigd door Xanaroth op 01-05-2016 13:47 ]
Kanaalreiniging, gaat dat over de schoorsteen, of kanalen van een luchtverwarmingssysteemtweakerdennis schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:59:
Ja. Moet je niet lezen om van te leren, maar puur als vermaak of interesse in de persoon.mossel schreef op zondag 01 mei 2016 @ 12:04:
Edit: heeft iemand toevallig zijn biografie The Snowball gelezen? Zit nog te twijfelen gezien aantal pagina's.
Wikipedia: The Snowball: Warren Buffett and the Business of Life
Yup. Goed boek, maar geen hands-on beleggingsboek.Rukapul schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:48:
[...]
Ja. Moet je niet lezen om van te leren, maar puur als vermaak of interesse in de persoon.
Gaat me voornamelijk om de persoon en (leren van) zijn levensfilosofie. Heb geen pretenties, koop maandelijks wat oersaaie VTI'sRukapul schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:48:
[...]
Ja. Moet je niet lezen om van te leren, maar puur als vermaak of interesse in de persoon.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Als je dan zo'n claim doet, onderbouw hem danSmuggler schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:02:
Caravan was 1500 euro. Verkoopwaarde dit moment 2000 euro.
Vriendendeal. vergelijkbare caravans staan tussen de 2000 en 2500 euro op marktplaats.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ik wil niet heel vervelend zijn hoor maar 7 euro per dag lukt je in Nederland ook nog wel, zeker als dat per persoon is.Luxurydiver schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:52:
Erg leuk topic, vooral de eerste 4 pagina's heb ik met een grote glimlach doorgenomen.
Kan je op al deze vragen JA zeggen, dan kunnen de meeste mensen met een redelijke baan al stoppen met werken op hun 35e. Echter ze zullen dan met hun spaargeld naar een derde wereld land moeten afreizen om daar iedere dag op het strand te gaan genieten van de zon, zee en het strand. Dit zijn landen waar je nog lokaal (Dus geen US franchise tenten) kan eten voor 7 euro / dag.
Ik verwacht dat ie bedoelt uitetenMetro2002 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:18:
[...]
Ik wil niet heel vervelend zijn hoor maar 7 euro per dag lukt je in Nederland ook nog wel, zeker als dat per persoon is.
Haha en wat is het nut van dit bericht? Zo ken ik er ook nog wel een paar.Luxurydiver schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:52:
Erg leuk topic, vooral de eerste 4 pagina's heb ik met een grote glimlach doorgenomen.
Ben nu over de helft van mijn leven en heel veel bezig geweest met het topic FO.
Zal mijn visie op dit topic delen. Wil je snel FO zijn en kan je de volgende zaken accepteren?
-Ben je een persoon die met weinig en simpele dingen tevreden is?
-Kan je leven zonder luxe?
-Hecht je niet aan status?
-Ben je gezond en behoef je geen dagelijkse medicijnen?
-Heb je geen dure verslavingen?
-Heb je een partner die exact hetzelfde denkt over FO? (Zo niet, zou je kunnen leven zonder een vaste partner want dit kost je namelijk op termijn altijd geld. Zeker een partner die wensen heeft t.a.v. huis, auto, dure hobbies, badkamer, keuken, trouwen, scheiden, etc.)
-Kan je leven zonder kinderen? (Mijn calculatie is 200k / kind goed verzorgd tot 25 jaar met afgeronde studies zonder schulden)
-Kan je makkelijk emigreren?
Kan je op al deze vragen JA zeggen, dan kunnen de meeste mensen met een redelijke baan al stoppen met werken op hun 35e. Echter ze zullen dan met hun spaargeld naar een derde wereld land moeten afreizen om daar iedere dag op het strand te gaan genieten van de zon, zee en het strand. Dit zijn landen waar je nog lokaal (Dus geen US franchise tenten) kan eten voor 7 euro / dag.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Dat lijkt me ook wel. En wil hier iedereen ook echt volledig FO worden of is handiger leven een goed haalbaar doel? Daarmee bedoel ik geen hypotheek en lage maandlasten (door bezuinigingen, zonnepanelen etc...). Daardoor is eerder stoppen met werken of althans (veel) minder werken goed mogelijk.Dennis606 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:21:
Als je kinderen hebt, medicijnen gebruikt, je partner geeft wat meer uit dan jij (tenslotte is altijd iemand de zuinigste) en je wil niet emigreren kun je ook best met 40 fo zijn. Hoef je zelfs geen directeur voor te worden
Camping is meestal goedkoper dan hotel, dus dan kan vakantiekosten drukken. Vergeet niet dat er ook nog operationele kosten zijn bij dit soort bezittingen (denk aan stalling e.d.)Smuggler schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:02:
Heb een aantal vakanties vooruit betaald door een Caravan aan te schaffen. Dat moet zich terug verdienen met minder bungalows en (sta)caravans te huren door het jaar door. Caravan was 1500 euro. Verkoopwaarde dit moment 2000 euro.
Afschrijving is dus niet zo hoog. Maar ook als de waarde over 2 jaar 0 is, is de Aanschaf terug verdient, doordat we goedkoper op vakantie kunnen.
Deze vraag moet ik wel met Ja beantwoorden,Luxurydiver schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:52:
Wat is vandaag de dag luxe? een Tv? computer? laptop? smartphone? een nieuwe auto?-Kan je leven zonder luxe?
Wilde ik met Ja beantwoorden, maar "status" doet wel iets met mij, ik wil graag uitstralen dat het goed met mij gaat en dat ik het allemaal goed voor elkaar heb, om zo de mindere kanten te verhullen. Hoeft niet persee geld te kosten. Ik zal nooit ergens geld aan uit geven alleen voor de buitenwereld. maar als ik geld uitgeef aan mijzelf dan show ik dat wel.-Hecht je niet aan status?
Dit kan je helaas niet kiezen, ik ben meermalig chronisch ziek. Waardoor ik zo'n 2000 euro per jaar uit eigen zak moet betalen omdat het zorgsysteem in nederland faalt.-Ben je gezond en behoef je geen dagelijkse medicijnen?
Wat is een verslaving en wat is duur? ja ik ben gadgets en games verslaafd. aan de andere kant ik kan mij prima bedwingen om nog steeds geen VR-bril te bestellen ondanks dat ik het geld klaar heb liggen en toch de komende 20 jaar niets van merk als ik het uitgeef.-Heb je geen dure verslavingen?
Dit helpt ontzettend, maar betekent niet dat je dezelfde keuzes moet maken als je partner, zo geef ik meer geld uit dan nodig aan: gadgets, games, auto's en zij meer aan het huis en knutselspullen. Trouwen staat nogsteeds op het lijstje hier...... toch maar eens tijd voor vrij maken komende weken.-Heb je een partner die exact hetzelfde denkt over FO? (Zo niet, zou je kunnen leven zonder een vaste partner want dit kost je namelijk op termijn altijd geld. Zeker een partner die wensen heeft t.a.v. huis, auto, dure hobbies, badkamer, keuken, trouwen, scheiden, etc.)
200K per kind is 1000 euro per kind per maand... Gelukkig zijn kinderen een stuk goedkoper.-Kan je leven zonder kinderen? (Mijn calculatie is 200k / kind goed verzorgd tot 25 jaar met afgeronde studies zonder schulden)
Kan in nederland ook prima heel goedkoop leven, heb ik geen dure vliegtickets voor nodig om vrienden in het thuisfront weer op te zoeken-Kan je makkelijk emigreren?
Bedankt voor het warme welkomFreeShooter schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:10:
Zoals ik het begrijp ben jij al (goed op weg) FO, Luxurydiver? Misschien kun je ons je situatie eens verder toelichten? Het klinkt in ieder geval interessant.
Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai
FO en gelukkig zijn is niet aan elkaar verbonden; het zijn totaal andere dimensies. En 'het systeem' maakt het mogelijk dat jij een huis kan kopen. Je hoeft ook geen hypotheek te nemen; je hoeft ook niet te gaan werken, dan maak je alleen maar gebruik van 'het' systeem.Luxurydiver schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 07:53:
[...]
Wederom ben ik nu FO maar ben erachter gekomen dat het meer een mindset is dan dat je een grote bulk geld onder je matras moet hebben liggen. Want veel geld bezitten maakt zeker niet gelukkig(er)
FO is een mindset dat je je geen slaaf voelt van het systeem.
Schiet tussen de palen en je scoort!
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Uit de rest van het verhaal begrijp ik dat dit niet de omvang heeft van de openstaande hypotheekdelen?M.I.G. schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:06:
Door wat omstandigheden de laatste jaren hebben we wat extra geld op onze spaarrekening staan.
[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 03-05-2016 11:15 ]
Laten we het zo zeggen, we hebben inderdaad wat geld uit een erfenis. Maar niet zoveel. Tevens heb ik nu een goed betaalde baan waarbij ik mezelf voorhoud dat dit zo kan aflopen. Dan moet ik op zoek naar een baan waar ik zeer waarschijnlijk niet zoveel zal verdienen. Wat extra is gaat op aan sparen en dus verlagen van de lasten. Zodat we ook bijv. bij werkloosheid etc, we niet in de shit komen. We doen ook nog veel leuke dingen erbij (USA vakantie etc) dus we geven het ook gewoon uit, maar een deel is voor de toekomst. Inderdaad risicomijdend op dit moment.Rukapul schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:14:
[...]
Uit de rest van het verhaal begrijp ik dat dit niet de omvang heeft van de openstaande hypotheekdelen?
Persoonlijk zou ik namelijk de optie achter de hand houden om bij de renteherzieningsperiode in 2019 de bankspaarhypotheek geheel af te lossen en het aflossingsvrije deel zo spoedig mogelijk (ervoor of erna). Op zich jammer qua rendement omdat het dan pas een beetje begint te renderen, maar je zit vast in de constructie tenzij je hele korte rentevaste periodes neemt als verlenging (de fiscale beklemming valt weg na 20 jaar).
Dit alles onder de aanname dat je risicomijdend bent, spaargeld niets oplevert en EWF en VRH bespaard kan worden.
Vergeet ook niet dat een mogelijk lagere rente op je bankspaarhypotheek ook gaat zorgen voor een hogere netto inleg en dat een lage rente op je bankspaarhypoteek netto dus maar weinig impact heeft. Indien je niet meer kunt bijstorten is aflossen de enige optie om je lasten naar beneden te krijgen. Een aflossing heeft direct impact op je rente en je netto inleg.M.I.G. schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:44:
[...]
Laten we het zo zeggen, we hebben inderdaad wat geld uit een erfenis. Maar niet zoveel. Tevens heb ik nu een goed betaalde baan waarbij ik mezelf voorhoud dat dit zo kan aflopen. Dan moet ik op zoek naar een baan waar ik zeer waarschijnlijk niet zoveel zal verdienen. Wat extra is gaat op aan sparen en dus verlagen van de lasten. Zodat we ook bijv. bij werkloosheid etc, we niet in de shit komen. We doen ook nog veel leuke dingen erbij (USA vakantie etc) dus we geven het ook gewoon uit, maar een deel is voor de toekomst. Inderdaad risicomijdend op dit moment.
Hoe zie jij de optie van aflossen van bankspaarhypotheek? Over 3 jaar zal er een x bedrag opgebouwd zijn. Dat is iets minder dan de helft. Dan moet er 60K bij. Door mogelijk bij te storten probeer ik dat bedrag te verhogen zodat het nu beter rendeert. Echter de bandbreedte 1/10 remt dat af. Dat is wat we nu aan het laten berekenen zijn. Ik kan natuurlijk nu al aflossen op de hypotheek, zodat het verschil opbouw en eindbedrag minimaal wordt.
Even inzoomen op je huidige situatie, zou ik niet alleen kijken naar de kosten-kant, maar ook naar het rendement: Je hebt op je bankspaar-hypotheek nu een gegarandeerd rendement van 5,5% op je inleg! De rente die je bruto betaalt, krijg je dus eigenlijk netto terug (althans voor het bedrag dat je hebt staan).M.I.G. schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:06:
Momenteel (ong).
- 45.000 aflossingsvrij tot 2019, rente 5,4%
- 115.000 Bankspaar hypotheek tot 2019, rente 5,5%
Disclaimer: ik ben geen hypotheek-specialistTelerion schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:30:
Stel je hebt in je eentje een huis gekocht.
Is het dan ook zo dat als je bijvoorbeeld na 15 jaar, je partner bijschijft bij je huis, dat dan je vrijstelling verdubbeld?
Er is 15 jaar lang premie betaald.
Ik ken de voorwaarden van je hypotheek niet, maar het zou goed kunnen dat als je partner is bijgeschreven, daardoor ook het recht ontstaat als zijnde een begunstigde van de uitkering. Dat moet je verder zelf nazoeken in de papieren (of bij de hypotheekadviseur, of hypotheekverstrekker)Gezamenlijke vrijstelling
Hebt u een fiscale partner? Dan kunt u allebei de vrijstelling krijgen. U moet dan wel allebei zelfstandig begunstigde zijn van de uitkering. U bent begunstigde als u recht hebt op een uitkering.
Volgens mij niet. Je kan niemand toevoegen aan een bankspaarconstructie. Ik heb dit vorig jaar zelf gehad. Ik had al 10 jaar een bankspaarrekening en heb samen met mijn vriendin een nieuw huis gekocht. De bankspaarrekening is mee genomen en de rest is gefinancierd met een lineare hypotheek. Mijn vriendin betaald wel mee, maar de bankspaarrekening (en het tegoed) staat alleen op mijn naam, het huis staat op beide namen en de hypotheek ook. Dus de bankspaarpot is van mij alleenTelerion schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:30:
Stel je hebt in je eentje een huis gekocht.
Is het dan ook zo dat als je bijvoorbeeld na 15 jaar, je partner bijschijft bij je huis, dat dan je vrijstelling verdubbeld?
Er is 15 jaar lang premie betaald.
Ik weet niet precies hoe ze het dividend berekenen, ben pas in januari ingestapt en kreeg in juni ongeveer 1 euro per aandeel (waarde was toen ruim 90 euro, vergelijkbaar met nu). Maar weet niet of ze alleen een moment-opname doen in juni van het aantal aandelen, of het per maand bijhouden per persoon. Niet ieder individueel bedrijf in het fonds keert natuurlijk op hetzelfde moment uit, dus dat maakt de aanname een beetje lastig.Dennis606 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:11:
Wellicht offtopic maar weet niet waar het anders te vragen.
Weten jullie hoeveel dividend er wordt uitgekeerd (gemiddeld uiteraard) bij MSCI world index (meesman aandelen wereldwijd) Ik lees online verschillende bronnen van 2-2,6%. Ik weet dat yield/dividend niet veel uitmaakt maar ben wel benieuwd
Zo makkelijk is het niet om het te bepalen. Omdat ik (en eigenlijk iedereen die bij Meesman belegt) ook maandelijks bijkoop heb ik ook een gedeelte van de tijd minder aandelen gehad dan de uiteindelijke 1% waarde begin juni.Dennis606 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 15:36:
Ik begon zelf eind vorig jaar (oktober ongeveer) en ik kreeg geen dividend op mijn jaaropgaaf. 1% lijkt me erg weinig toch?
Een vergelijkbaar fonds waar ik in beleg (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF) heeft gemiddeld 2,41% uitgekeerd over de afgelopen periode. 1% is dus vrij weinig voor een MSCI world index fonds/ETF.Dennis606 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:11:
Wellicht offtopic maar weet niet waar het anders te vragen.
Weten jullie hoeveel dividend er wordt uitgekeerd (gemiddeld uiteraard) bij MSCI world index (meesman aandelen wereldwijd) Ik lees online verschillende bronnen van 2-2,6%. Ik weet dat yield/dividend niet veel uitmaakt maar ben wel benieuwd
[ Voor 4% gewijzigd door Torgo op 05-05-2016 13:41 ]
Uiteindelijk is het een simpel rekensommetje dat alles met de verhouding inkomsten vs uitgaven te maken heeft.Luxurydiver schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:52:
-Kan je leven zonder luxe?
-Hecht je niet aan status?
-Ben je gezond en behoef je geen dagelijkse medicijnen?
-Heb je geen dure verslavingen?
-Heb je een partner die exact hetzelfde denkt over FO?
-Kan je leven zonder kinderen?
-Kan je makkelijk emigreren?
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Blik1984 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:03:
[...]
Zo makkelijk is het niet om het te bepalen. Omdat ik (en eigenlijk iedereen die bij Meesman belegt) ook maandelijks bijkoop heb ik ook een gedeelte van de tijd minder aandelen gehad dan de uiteindelijke 1% waarde begin juni.
Met 250 tot 300 per maand red je het alleen als je kind niet naar een kdv/gastouder gaat en je niet minder gaat werken. Weet niet of dat voor jullie het geval gaat zijn, maar wel iets om rekening mee te houdenmurphsy schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 10:25:
Inmiddels twee jaar lekker bezig met FO. Beetje bij beetje opbouwen. Eerste jaar gemikt op besparen, uiteindelijk zo'n €400 p/mnd kunnen snoeien. Tweede jaar vooral bezig geweest met inkomsten doen stijgen, zonder de uitgaven te vergroten. Nu derde jaar: een kind!
De eerste weken met onze gezinsuitbreiding waren een openbaring qua sparen, haha. Al die dingen die je nodig hebt / handig zijn. Bezuinigen hierop wilden we niet. Maar niet gedachteloos uitgeven, bewust kiezen. Merk dat veel prima tweedehands te kopen is, dat scheelt. Voeding is erg duur, luiers vallen mee als je koopjes jaagt en groot inkoopt. We verwachten zo'n €250 tot €300 per maand extra kwijt te zijn de komende jaren, maar daar zit dan ook een spaarpotje in.
Vanaf zijn zesde kan hij mooi aan het werk. iPhones repareren ofzo
Verder loop ik lekker op planning. Aandelen portefeuille groeit lekker, net zoals de spaarrek. Huis kopen na een jaar nog steeds niet gelukt. Budget en wensen lijken elkaar niet te vinden, we zoeken rustig door.
Klinkt positief. Wat is is het plan (heb je een FO-plan?) en wat is 'lekker groeien'? Wat Blik1984 zegt klopt; je ziet vaak dat bij de komst van een kind stijging van de kosten tegelijk plaatsvindt met een daling van het inkomen of forse kosten voor kinderopvang. €250-€300 per maand inclusief sparen is dan niet veel, maar wie weet.murphsy schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 10:25:
Inmiddels twee jaar lekker bezig met FO. Beetje bij beetje opbouwen. Eerste jaar gemikt op besparen, uiteindelijk zo'n €400 p/mnd kunnen snoeien. Tweede jaar vooral bezig geweest met inkomsten doen stijgen, zonder de uitgaven te vergroten. Nu derde jaar: een kind!
De eerste weken met onze gezinsuitbreiding waren een openbaring qua sparen, haha. Al die dingen die je nodig hebt / handig zijn. Bezuinigen hierop wilden we niet. Maar niet gedachteloos uitgeven, bewust kiezen. Merk dat veel prima tweedehands te kopen is, dat scheelt. Voeding is erg duur, luiers vallen mee als je koopjes jaagt en groot inkoopt. We verwachten zo'n €250 tot €300 per maand extra kwijt te zijn de komende jaren, maar daar zit dan ook een spaarpotje in.
Vanaf zijn zesde kan hij mooi aan het werk. iPhones repareren ofzo
Verder loop ik lekker op planning. Aandelen portefeuille groeit lekker, net zoals de spaarrek. Huis kopen na een jaar nog steeds niet gelukt. Budget en wensen lijken elkaar niet te vinden, we zoeken rustig door.
[ Voor 10% gewijzigd door Magpie op 07-05-2016 16:44 ]
Ik heb het geluk dat mijn vrouw nu thuis voor de kleine zorgt. Tegen de tijd dat zij weer wil werken zal dat netto positief zijn, ze gaat natuurlijk niet werken als de opvang duurder is dan haar inkomen. Dat soort keuzes kunnen maken is eigenlijk al een beetje FOJURIST schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 15:21:
[...]
Klinkt positief. Wat is is het plan (heb je een FO-plan?) en wat is 'lekker groeien'? Wat Blik1984 zegt klopt; je ziet vaak dat bij de komst van een kind stijging van de kosten tegelijk plaatsvindt met een daling van het inkomen of forse kosten voor kinderopvang. €250-€300 per maand inclusief sparen is dan niet veel, maar wie weet.
[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 07-05-2016 20:09 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq