joramoudenaarde schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:03:
@Xanaroth:
Als ik de oude en nieuwe lasten een op een naast elkaar leg, hou ik ongeveer 100-200 euro per maand apart voor onderhoud. Ik heb nog een potje met "onderhoud" geld apart staan waar ik voor de eerste verdieping dubbel glas van wil laten plaatsen, en waar ik het huis eenmalig van wil laten schilderen (daarna heb ik tijd om het allemaal zelf te doen namelijk). Het maandelijkse stukje geld wil ik dan gebruiken om over een paar jaar het dak te isoleren, want de rest van het huis is als we klaar zijn nagenoeg compleet opgeknapt en heeft de komende jaren geen/weinig onderhoud nodig.
De ramen op de eerste verdieping moeten nog vervangen worden voor dubbelglas (en gelijk in kunststof vanwege de onderhoudsvriendelijkheid), en verder laat ik het één keer verven door een schilder. Daarna kan ik 't zelf goed bijhouden.
Ik heb het over elke 20-30 jaar je complete dak in principe vervangen. Houtwerk, (tenzij hardhout en heel goed onderhouden) is ook jaartje of 10-20.
Mijn ouders hadden bijvoorbeeld nieuwbouw in de jaren '90, en dan kom je de eerste jaren heel ver. Alles begint vanaf '0' dus je kunt rustig budget bij elkaar sparen voor onderhoud. Maar nu jaartje of 15-20 verder zijn ze toch dik 40k aan onderhoud verder (vervangingen al het houtwerk zoals kozijnen want had zn beste tijd gehad, badkamer/keuken die op waren, 2-3x buitenkant/binnenkant verfen, keertje vloer vervangen, cv vervangen, vaatwassertje/koelkast kapot, etc).
Gezien je praat over enkel naar dubbelglas vervangen (investering/verbetering), neem ik aan dat die woning aanzienlijk ouder is met bijbehorende extra kwaaltjes en onderhoud. En je dus niet met een woning begint waar alle tellers op '0' staan zoals bij nieuwbouw maar sommige zaken aardig wat eerder aan de beurt zijn dan met nieuwbouw. Dat betekend dat je behoorlijk wat cash al moet hebben liggen of op korte termijn extra weg moet leggen.
Dubbelglas is al achterhaald, tegenwoordig zit je al aan dubbel/triple glas met speciale coatings en gasvullingen (HR+++). Lijkt er daarmee op dat die woning een jaartje of 20-30 al achterloopt en dus serieus geld gaat vragen op zeer korte termijn.
Dus ja, verbeteringen als isolatie zijn leuk. HR glas en dakisolatie is super voor FO. Maar ik vraag echt naar basis onderhoud die eigenlijk helemaal niks doet voor kostenbesparing/investering.
Houd je daar voldoende rekening ook mee in je kostenplaatje en onderhoudsbudget? Hoe zit je verwachtte onderhoudsplan in elkaar, en als je straks in 1 klap 10-15k moet neerleggen over 1-2-5 jaar als je groter onderhoud moet doen heb je tegen die tijd daar voldoende budget voor? Is bijvoorbeeld dakisolatie wel nuttig als je kijkt hoe lang het dak nog meegaat of kun je dat beter uitstellen en pas doen als je het dak vervangt?
Doel is niet om je al deze vragen te laten beantwoorden, vraag me oprecht af of je voldoende alle zaken mee hebt genomen en je niet te rooskleurig naar onderhoudskosten kijkt.
offtopic:
Heb toevallig dit gesprek laatst ook thuis gehad, want ben zelf voor woning aan het kijken. Ouders vonden dat ik enorm overdreef over de kosten, totdat ik ze liet nakijken wat ze zelf al hadden uitgegeven de afgelopen jaartjes. Woningkosten sluipen, gaat over hele lange tijdsperiodes waardoor vaak geen besef is hoeveel het eigenlijk kost.
Vuistregel is 1% van de woningwaarde per jaar sparen is onderhoud, woningverbeteringen als isolatie/zonnepanelen zitten niet in dat budget meegenomen.
[
Voor 30% gewijzigd door
Xanaroth op 22-04-2016 14:42
]