Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.364.760 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:57
NovapaX schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:34:
Waar komt toch de fabel vandaan dat kinderen zo duur zijn?
Kinderen zijn behoorlijk goedkoop hoor. De kinderbijslag dekt de meeste uitgaven al. Je moet alleen niet drie keer op een dag dure olvarit potjes gaan geven, en altijd maar dure bio-koekjes en van die zoete sap (heel gezond hoor... jaja!). (Gewoon water en een rijstwafel, en gewone boterhammen en de verse groenten en pasta die je zelf ook eet vinden ze, eventueel gepureerd, ook erg lekker!)

Verder: Wasbare luiers (investering vooraf, en iets vaker poep aan je handen) Kleding gewoon tweedehands of in ieder geval niet te duur (zeker de eerste periode groeien ze er zo uit). Nieuwe hoogglans witte babykamer? Onzin, absoluut zonde van je geld!
Kinderwagen? Die van €950 zijn best mooi, maar die tweedehands van €300 doet het net zo goed, beschadigen doet hij toch! Of beter nog: Een draagdoek en/of een handige drager (ook handig als je kind aan het clusteren slaat en je overdag anders alleen maar met je kind op je arm loopt)

Natuurlijk kosten kinderen je extra geld, maar veel meer dan gemiddeld 50 euro per kind per maand hoeft het niet te zijn. (met voor het eerste kind misschien €750 aanschaf van babyspullen zoals ledikantje, luiers, badje, verzorgingsspulletjes en toch wat nieuwe babykleertjes omdat het toch ook leuk is om zelf die eerste pakjes nieuw te kopen.)

Er zijn overigens wel degelijk situaties waar een kind aanzienlijk geld kan kosten, bij bijzondere behoeften, allergieën of andere lichamelijke toestanden of omstandigheden.
Denk dat je de 2 grootste kostenposten wel mist. Namelijk dat ouders minder gaan werken en kinderopvang. Daarnaast kan babyvoeding de 1ste maanden ook een aardige kostenpost zijn. Alleen daarmee kom je al bijna aan die 50 euro per maand waar je het over hebt, aangezien een pak babyvoeding richting de 10 euro per pak gaat, en je een week doet met babyvoeding.

Voor de rest heb je gelijk. Met name in het begin krijg je een heleboel dingen van vrienden/familie. Wellicht dat ouders nog wat meebetalen aan iets, wij hebben kinderkamer en kinderwagen gekregen van onze ouders bijvoorbeeld. Meeste kinderkleding gaat max 5-10 keer aan, dus 2dehands kleding is van prima kwaliteit. En een heleboel kun je ook lenen, aangezien je het toch maar zeer korte tijd nodig hebt. Zo hebben wij alle spullen die je enkel de eerste weken/maanden nodig hebt geleend van een vriendin.

En onderschat de kosten voor zwangerschapskleding niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Voor veel van die kosten hoef je als ouders niet per definitie op te draaien. Het is een keuze om dat wel te doen (en het zou mijn keuze ook zijn, maar dat zie ik dan wel)
Maar waarom je met een kind opeens naar Parijs zou moeten?

Natuurlijk kun je het niet allemaal voorzien, en is het ook een kwestie van 'roll with the punches'
Maar er heerst soms het idee dat kinderen slecht zijn voor je FO plannen, dat kan best zo zijn, maar ik geloof niet in de mate waarin dat soms verondersteld wordt.

Bovendien kunnen diezelfde kinderen de (verdere) toekomst juist ook heel waardevol blijken. (dat is overigens geen garantie, want ook daar zijn veel te veel slechte voorbeelden te vinden)
Feit is dat, mocht je een lang leven beschoren zijn, je op den duur toch afhankelijk zal worden (niet financieel, maar lichamelijk waarschijnlijk wel) dat is lichtelijk off-topic, maar wel het overwegen waard.

@Blik1984: De opvangkosten en het minder werken heb ik later inderdaad toegevoegd, terechte opmerking!
Overigens weet ik dat de borstvoeding regelmatig mislukt (vaak door slecht advies en te snel opgeven, borstvoeding moet je als moeder en kind leren, net als dat een kind moet leren lopen) Maar vaak wordt bij voorbaat voor kunstvoeding gekozen, wat 1. minder goed is voor het kind, en 2. een stuk duurder is en 3. veel meer 'gedoe' is dan flesvoeding, hoewel vaak op het laatste punt, in mijn ogen onterecht, het tegengestelde wordt aangenomen.

Zwangerschapskleding is wel een dingetje, ook daar is veel tweedehands wel te krijgen, en is de noodzaak ook wel afhankelijk van het soort kleding wat al in de kast ligt. En helemaal afhankelijk van wat de zwangere in kwestie geacht wordt naar haar werk te dragen etc.

[ Voor 31% gewijzigd door NovapaX op 25-03-2016 12:55 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
tweakerdennis schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:40:
Kinderopvang (we werken beiden overdag), nieuwe gezinsauto i.p.v. huidige Suzuki Alto, middelbare school uitstapjes boekengeld, rijbewijs, HBO/universiteit, tripje Auschwitz op zijn/haar 12e, vakantie Parijs, enzovoort. Al met al gaat er nog wel aardig wat geld in zitten.

En bovenal: we weten nu nog niet hoe het leven gaat lopen. We hebben een leuk eengezinshuis gekocht, waar we toch echt in willen blijven wonen. Mocht 1 van ons arbeidsongeschikt raken, dan daalt het inkomen gigantisch en stijgen de uitgaven. Voor hetzelfde geval krijgen we een kind welke een beperking heeft, ook dat vergt geld. Daarnaast zijn er nog zoveel factoren welke we niet kunnen voorzien; hoe meer geld we achter de hand hebben, hoe beter!
De eerste 4 jaar zijn by far het duurste in een kinderleven. Studiekosten betalen is optioneel.

En dat je nu al rekening gaat houden met kosten op de middelbare school of dat je toekomstige kind een beperking heeft zegt wel iets over je risico-mijdende gedrag, hoe wil je zoiets incalculeren dan? En boeken zijn vooralsnog gratis, dus die kun je alvast schrappen van je "begroting"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:54
Blik1984 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:55:
[...]
De eerste 4 jaar zijn by far het duurste in een kinderleven. Studiekosten betalen is optioneel.
Ik denk alleen als je kinderopvang moet inkopen, anders zijn de eerste vier jaar niets bijzonders. Zelfde voor minder werken.
En dat je nu al rekening gaat houden met kosten op de middelbare school of dat je toekomstige kind een beperking heeft zegt wel iets over je risico-mijdende gedrag, hoe wil je zoiets incalculeren dan? En boeken zijn vooralsnog gratis, dus die kun je alvast schrappen van je "begroting"
Maar toch gaan kinderen meer kosten naarmate ze ouder worden (is mijn N=1 ervaring, kinderopvang/BSO/opportunity costs niet meegerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 09:17
[...]

Ik waag dat te betwijfelen, vergeet niet dat als de kids eenmaal 4 jaar zijn je voor vakanties bijvoorbeeld vast zit aan schoolvakanties en daarmee hoogseizoen en bijbehorende prijzen. Waar je normaal 3 keer van op vakantie kon gaan red je dan niet eens voor 1 keer.
Daarnaast wat te denken van sporten met bijbehorende contributies en kleding en attributen?
Of muziekles en bijbehorend instrument?
Kleding en schoenen kun je nauwelijks meer doorschuiven op die leeftijd, tenminste niet zo makkelijk als dat het in de eerste 4 jaar ging.
Een dagje uit of een keer uit eten is gelijk maal 4 a 5

Tuurlijk je kunt het net zo gek maken als je wilt, maar wil je je kinderen iets meegeven dan kun je niet helemaal zonder in mijn optiek.
Wij gaan dus echt niet iedere week de hort op of stikken van de daguitjes en ook geen 3 sporten en muziekles per kind (3 stuks), echt alles in het redelijke, maar per saldo kost het genoeg.
Kortom, ik heb er bewust voor gekozen en doe het met alle liefde van de wereld, maar beschouw het vanuit puur FO optiek toch wel als een zeer grote factor van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
rube schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:06:
[...]

Ik denk alleen als je kinderopvang moet inkopen, anders zijn de eerste vier jaar niets bijzonders. Zelfde voor minder werken.

[...]

Maar toch gaan kinderen meer kosten naarmate ze ouder worden (is mijn N=1 ervaring, kinderopvang/BSO/opportunity costs niet meegerekend).
Ik denk dat dat alleen geldt als je je kinderen ergens gratis kan laten opvangen, zoals bij ouders bijvoorbeeld. In veel andere gevallen ben je gewoon veel geld kwijt aan ofwel minder werken danwel kdv-kosten zelf. In het geval van tweakerdennis, waar ze beiden full-time werken, ontkom je er bijna niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Cujo74 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:07:
[...]

Ik waag dat te betwijfelen, vergeet niet dat als de kids eenmaal 4 jaar zijn je voor vakanties bijvoorbeeld vast zit aan schoolvakanties en daarmee hoogseizoen en bijbehorende prijzen. Waar je normaal 3 keer van op vakantie kon gaan red je dan niet eens voor 1 keer.
Daarnaast wat te denken van sporten met bijbehorende contributies en kleding en attributen?
Of muziekles en bijbehorend instrument?
Kleding en schoenen kun je nauwelijks meer doorschuiven op die leeftijd, tenminste niet zo makkelijk als dat het in de eerste 4 jaar ging.
Een dagje uit of een keer uit eten is gelijk maal 4 a 5

Tuurlijk je kunt het net zo gek maken als je wilt, maar wil je je kinderen iets meegeven dan kun je niet helemaal zonder in mijn optiek.
Wij gaan dus echt niet iedere week de hort op of stikken van de daguitjes en ook geen 3 sporten en muziekles per kind (3 stuks), echt alles in het redelijke, maar per saldo kost het genoeg.
Kortom, ik heb er bewust voor gekozen en doe het met alle liefde van de wereld, maar beschouw het vanuit puur FO optiek toch wel als een zeer grote factor van belang.
Kost ook allemaal geld natuurlijk, maar het valt in het niet met 2 ouders die allebei een dag minder werken en alsnog 500 euro in de maand netto aan opvang kwijt zijn voor 2 kinderen. Kost ons gewoon meer dan 1.000 euro per maand op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:55
[...]

Is risico-mijdend gedrag niet een voorwaarde voor FO? Uitgaan van 'het negatieve', zodat het alleen maar kan meevallen?

Wij missen niks in het leven. Wij missen het niet uit eten gaan niet. Wij missen het niet op vakantie gaan niet. Misschien dat we dat ooit gaan missen, maar we hebben het beide nooit gehad en mogelijk missen we het daarom niet. Wij hebben geen behoefte aan dure hapjes 's avonds op de bank, niet aan elke dag een groot stuk vlees van de slager, etc. Het is een keuze enerzijds, maar ook gewoon gewend gedrag anderzijds. Het maximale kunnen sparen zonder dat het ten koste gaat van ons geluk :+ . Een keer een tosti? Heerlijk, kunnen we van 'genieten' omdat we het zelden doen. 1 keer per jaar uit eten omdat we op die dag zijn getrouwd? Yups, maar dan gaan we ook gewoon naar een restaurantje aan het water waar we voor 50 euro klaar zijn.

Ik snap je wel en we leven inderdaad bewust zuinig (waarom in de avond de kachel aan? Dat kost € 1,- aan gas terwijl we ook onder een kleedje kunnen gaan zitten), maar we zijn echt niet minder gelukkig dan de mensen die wekelijks in een restaurant zitten, die wekelijks sushi eten, enzovoort.

En m.b.t. kinderen: ik zie dat als een hele grote verantwoordelijkheid en dat betekent dat ik ook mijn toekomstige kinderen financieel moet kunnen geven wat ze nodig hebben (en dat zal ook gewoon Zeeman kleding zijn, spullen van marktplaats als we het nieuw te duur vinden zoals een fiets, niet elk jaar op vakantie aangezien we ook gewoon thuis kunnen genieten en ook kunnen gaan kamperen - wat overigens ook veel geld kost tegenwoordig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:48
Het nemen van verantwoorde risico's kan je juist heel erg helpen bij het behalen van FO: of wil je je FO-vermogen helemaal bij elkaar sparen tegen een toprente van 1,0%, VRH van 1,2% en inflatie van 1%?
Daarnaast (maar dat is persoonlijk): wat is de lol van FO als je je hele leven risico's mijdt? Alsof je na het behalen van je FO wel risico's gaat nemen? Neem dan gewoon een passende baan, leef zuinig (zonder op te potten), ga werken tot je pensioen (evt. 32 of 24 uur) en je hebt je hele leven een risicoloos en makkelijk bestaan. Er is geen goed of fout daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
Blik1984 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:11:
[...]

Kost ook allemaal geld natuurlijk, maar het valt in het niet met 2 ouders die allebei een dag minder werken en alsnog 500 euro in de maand netto aan opvang kwijt zijn voor 2 kinderen. Kost ons gewoon meer dan 1.000 euro per maand op dit moment
Dat klopt, hebben wij zelf ook last van en met 3 kinderen uiteindelijk na paar jaar de keuze gemaakt dat partner is gestopt met werken, weet er dus alles van.
Mijn reactie was meer gericht op je statement dat eerste 4 jaar het duurste zijn van allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
tweakerdennis schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:17:
[...]

Is risico-mijdend gedrag niet een voorwaarde voor FO? Uitgaan van 'het negatieve', zodat het alleen maar kan meevallen?
Ja, maar wel in beperkte mate. Want risico-mijdend gedrag zorgt er ook voor dat je dus geen risico's zult nemen in je spaargedrag en investeringen en je dus een buiten proportionele buffer zult aanhouden die geen inkomsten zullen genereren. En dat is ook een onderdeel van FO worden, dat je buffer passief geld voor je genereert.

Als jij vind dat je een buffer moet hebben voor mogelijke arbeidsongeschiktheid, baanverlies, het mogelijk krijgen van een kindje met een ongeneeslijke ziekte, etc etc, dan is dat een keuze die je zelf moet maken. Maar het zal je juist eerder tegenwerken in je weg naar FO toe, dan dat het je gaat helpen. Want je focust je dan juist op enkel en alleen risico's en niet naar de kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Cujo74 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:37:
[...]

Dat klopt, hebben wij zelf ook last van en met 3 kinderen uiteindelijk na paar jaar de keuze gemaakt dat partner is gestopt met werken, weet er dus alles van.
Mijn reactie was meer gericht op je statement dat eerste 4 jaar het duurste zijn van allemaal.
Ik zie voorlopig nog niet dat mijn kinderen meer dan 1000 euro per maand extra kosten als ze wat ouder zijn. Waarbij ik dus wel vind dat studiekosten optioneel zijn om te betalen. Dus dan lijken mij de eerste 4 jaar wel de duurste qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:55
Blik1984 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:52:
[...]

Ik zie voorlopig nog niet dat mijn kinderen meer dan 1000 euro per maand extra kosten als ze wat ouder zijn. Waarbij ik dus wel vind dat studiekosten optioneel zijn om te betalen. Dus dan lijken mij de eerste 4 jaar wel de duurste qua kosten.
En die kosten vind ik als ouder/opvoeder wel mijn verantwoordelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
Blik1984 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:52:
[...]

Dus na 4 jaar gaan jullie allebei weer volledig aan de slag en is er niks aan het handje?
Je hebt dan toch gewoon nog BSO etc. tijd vanaf 2/3 uur 's-middags zal toch ook overbrugd moeten worden.
Los van het feit of je uberhaubt allebei weer volledige "normale"aantal uren gaat draaien

Oke het zal misschien samen geen € 1.000 zijn maar nog steeds redelijk bedrag.
Samen met door mij genoemde kosten denk ik dat je dus ook na die 4 jaar nog zeer forse kostenpost hebt.

Zelf heb ik dus 3 kinderen in leeftijd van 10,9 en 6 jaar en ervaar persoonlijk de huidige jaren als een stuk duurder dan de eerste 4 jaren.

[ Voor 7% gewijzigd door Cujo74 op 25-03-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Ik heb zelf drie kinderen die prima mee kunnen op school. Met het leenstelsel is er geen gift vanuit de maatschappij meer voor studenten. Om te voorkomen dat mijn kinderen starten met een enorme studieschuld, hou ik daarom wel rekening met een flinke uitgave aan studiekosten. Ik heb daar eens een begroting voor gemaakt, dat gaat me wel € 50.000 kosten. En dan lukt het me nog lang niet om ze schuldenvrij te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Cujo74 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:58:
[...]

Dus na 4 jaar gaan jullie allebei weer volledig aan de slag en is er niks aan het handje?
Je hebt dan toch gewoon nog BSO etc. tijd vanaf 2/3 uur 's-middags zal toch ook overbrugd moeten worden.
Los van het feit of je uberhaubt allebei weer volledige "normale"aantal uren gaat draaien

Oke het zal misschien samen geen € 1.000 zijn maar nog steeds redelijk bedrag.
Samen met door mij genoemde kosten dank ik dat je dus ook na die 4 jaar nog zeer forse kostenpost hebt
Mijn vriendin is eigen baas en kan haar tijd zelf indelen, in plaats van dat ze nu 1 volle dag vrij is verdeeld ze die vrije dag over de middagen heen. Ik ga gewoon full-time werken. Geen BSO nodig.

Dus die kosten zijn voor ons vrij beperkt
tweakerdennis schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:58:
[...]

En die kosten vind ik als ouder/opvoeder wel mijn verantwoordelijkheid :)
Begrijp me goed, ik heb voor beide kids ook al enkele duizenden euro's apart staan voor de studie. Dus ik spaar er ook wel degelijk voor. Maar dat neemt niet weg dat ik me niet vooraf voor 100% committeer om alles te betalen, als de mogelijkheid er is doe ik dat wel, maar als de mogelijkheid er niet is ga ik er niet voor kromliggen. Verder, met een kleine studieschuld is niks mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Maar laten we even ophouden over wanneer kinderen het meeste geld kosten. Denk dat de volgende conclusie van het Nibud wel redelijk in lijn ligt van de verwachting als je kijkt naar kosten:

1 kind: 17% van besteedbaar inkomen
2 kinderen: 26% van besteedbaar inkomen
3 kinderen: 33% van besteedbaar inkomen

Kortom, denk dat we kunnen concluderen dat een kind enerzijds of anderzijds een aardige kostenpost is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Blik1984 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:16:
Maar laten we even ophouden over wanneer kinderen het meeste geld kosten. Denk dat de volgende conclusie van het Nibud wel redelijk in lijn ligt van de verwachting als je kijkt naar kosten:

1 kind: 17% van besteedbaar inkomen van je uitgaven
2 kinderen: 26% besteedbaar inkomen van je uitgaven
3 kinderen: 33% besteedbaar inkomen van je uitgaven

Kortom, denk dat we kunnen concluderen dat een kind enerzijds of anderzijds een aardige kostenpost is :)
Fixed. We zitten hier trenslotte wel op het FO forum :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 14:31
Highland schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:01:
Ik heb zelf drie kinderen die prima mee kunnen op school. Met het leenstelsel is er geen gift vanuit de maatschappij meer voor studenten. Om te voorkomen dat mijn kinderen starten met een enorme studieschuld, hou ik daarom wel rekening met een flinke uitgave aan studiekosten. Ik heb daar eens een begroting voor gemaakt, dat gaat me wel € 50.000 kosten. En dan lukt het me nog lang niet om ze schuldenvrij te houden!
Mag ik vragen wat je dan wel allemaal in rekening neemt? Ik heb net mijn studie afgerond en mijn vriendin is op dit moment nog bezig en beide zat/zitten we op jaarbasis < €1500,- aan studiekosten (excl materiaal) de een volwaardige studie kan je denk ik €10k als post reserveren incl. materialen. Kan zijn dat ik nog wat over het hoofd zie hoor maar dit is altijd mijn gedachtegang geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 16:17
rube schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:24:
[...]

Fixed. We zitten hier trenslotte wel op het FO forum :+
Helemaal eens. de analyse van Nibud toont weliswaar aan dat hogere inkomens gemiddeld ook meer aan hun kinderen uitgeven en dat het aandeel dus ongeveer gelijk blijf, maar dit is tegelijkertijd het bewijs dat mensen 'naar hun stand gaan leven' en de buren en vrienden willen bijhouden. Als FO-er weet je dat je onder je stand moet leven om echt vooruit te komen. Daar hoort ook bij de kosten van kinderen enigszins in de hand houden.

Ik denk overigens wel dat er een kleine hobbel in de kosten zit voor jonge kinderen, vooral als je weinig kinderopvangtoeslag krijgt, maar hoe daarna is zonder KDV moet ik nog ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
EdjeCageman schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:42:
[...]

Mag ik vragen wat je dan wel allemaal in rekening neemt? Ik heb net mijn studie afgerond en mijn vriendin is op dit moment nog bezig en beide zat/zitten we op jaarbasis < €1500,- aan studiekosten (excl materiaal) de een volwaardige studie kan je denk ik €10k als post reserveren incl. materialen. Kan zijn dat ik nog wat over het hoofd zie hoor maar dit is altijd mijn gedachtegang geweest.
Sinds alles een lening is geworden is dat plaatje ietsje anders, op basis van een studie van 4 jaar (puur inschatiing van mijn kant, ken niet alle kosten uit mijn hoofd):

OV-kaart: 100 euro per maand = 5000 euro
Lesgeld + boeken: 3000 x 4 = 12000 euro
Stufi: 8000 euro (hier een combinatie genomen van thuiswonend en uitwonend

En dat is natuurlijk per kind, dus zonder teveel overdrijven kom je op een kostenpost uit van 75.000 euro voor 3 kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Ik ging in de begroting er van uit dat de kinderen financieel alles zelf betalen (dus geen giften van kleding/boeken/eten/...), uitwonend en 5 jaar studeren. Uit mijn hoofd € 1.200/maand, waarvan onze bijdrage € 300/maand per kind. Bij dat uitgangspunt moet er door de kinderen dus nog behoorlijk bijgeleend en bijverdiend worden.

Je kan uiteraard goedkoper rekenen (thuiswonen, nominaal studeren), maar uit eigen ervaring weten we dat dat niet altijd vanzelf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Blik1984 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:50:
[...]

Sinds alles een lening is geworden is dat plaatje ietsje anders, op basis van een studie van 4 jaar (puur inschatiing van mijn kant, ken niet alle kosten uit mijn hoofd):

En dat is natuurlijk per kind, dus zonder teveel overdrijven kom je op een kostenpost uit van 75.000 euro voor 3 kinderen.
Dit komt aardig in de buurt van mijn plaatje. Ik heb alleen de laatste post wat hoger gezet. Ik ga uit van 30k p.p., bij ons 90K

Maar het is een keuze om dit wel/niet te doen, zoals ook al is gezegd.

[ Voor 4% gewijzigd door JURIST op 25-03-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 14:31
Ik mis nog altijd iets denk ik
[...]
In de huidige regeling wordt dit nog altijd omgezet naar een gift, maar natuurlijk altijd wel veilig om af te dekken.
[...]
Studiekosten had ik zo goed als goed *O*
[...]
Wat moet ik hieronder zien? Zakgeld?

Daarnaast heb ik uitwonend niet in mijn berekening meegenomen, dat is natuurlijk wel iets wat er flink in hakt.

[ Voor 3% gewijzigd door EdjeCageman op 25-03-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
EdjeCageman schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:24:
Ik mis nog altijd iets denk ik

[...]

In de huidige regeling wordt dit nog altijd omgezet naar een gift.

[...]

Studiekosten had ik zo goed als goed *O*

[...]

Wat moet ik hieronder zien? Zakgeld?

Daarnaast heb ik uitwonend niet in mijn berekening meegenomen, dat is natuurlijk wel iets wat er flink in hakt.
stufi als in studiefinanciering, kreeg je tot voor kort van de overheid. Weet niet precies hoe dat nu precies werkt bij DUO. Van de OV-kaart wist ik niet dat dat een gift blijft. Maar als je als student op kamers gaat wordt dat natuurlijk wel een forse kostenpost idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:02
[...]

OV-kaart is volgens mij nog steeds een gift.
Lesgeld + boeken kan nog wel €800,- p.j. minder.
Stufi is eigen keuze.

Ik vond zelf het idee wat mijn ouders hadden opzich wel goed. Zij hebben ervoor gekozen dat ik mijn studie zelf moest betalen. Dit moest een soort van extra motivatie voor mij zijn om de studie zo snel mogelijk te halen. Ik zou uiteindelijk de totale kosten terug krijgen zodra ik mijn diploma had gehaald. Helaas raakte mijn ouders beide werkloos.

Achja, ik ben in ieder geval tijdens mijn studie al financieel onafhankelijk geworden van mijn ouders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:52
Wel of niet betalen voor de studie van je kind, die keuze heb je niet! Je bent wettelijk verplicht alle kosten van school en studie tot het 21e levensjaar van je kind volledig te betalen!
Zie bv hier http://www.ouders.nl/arti...ngmeerderjarigen-18-21-jr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
shadowlyse schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:00:
Wel of niet betalen voor de studie van je kind, die keuze heb je niet! Je bent wettelijk verplicht alle kosten van school en studie tot het 21e levensjaar van je kind volledig te betalen!
In de praktijk heb je die keuze natuurlijk wel, ongeacht wat een artikel of de wet daarover zegt. Ik heb dit geld nooit gehad van mijn ouders maar ik twijfelde er geen moment over om naar de rechter te stappen. Dat heeft ook met eigen verantwoordelijkheid en de manier van opvoeden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:52
finsdefis schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:03:
[...]

In de praktijk heb je die keuze natuurlijk wel, ongeacht wat een artikel of de wet daarover zegt. Ik heb dit geld nooit gehad van mijn ouders maar ik twijfelde er geen moment over om naar de rechter te stappen. Dat heeft ook met eigen verantwoordelijkheid en de manier van opvoeden te maken.
Dat is waar maar vanuit FO oogpunt geen slimme zet. Als je denkt: "ha ik voed mijn kind zo op dat ie het logisch vindt dat ie alles lekker zelf betaalt" en dan op een dag komt er toch een rechtszaak, ben je de lul. Dus beter spaar voor de studie van je kind.
Als je aan kinderen begint, neem dan ook je verantwoordelijkheid en doe er alles aan wat in het redelijke ligt om je kind een goede startpositie te geven op de arbeidsmarkt door naar vermogen bij te dragen aan de studie van je kind.
Ergo wel het geld hebben maar niet bijdragen aan de studie van je kind vind ik niet kunnen.
Aan de andere kant kennen we allemaal van die "pappa betaalt toch wel studenten" die eerst op kosten van de ouders drie jaar gaan zuipen en dan pas een keer een beetje serieus gaan studeren, dat wil je ook niet. Je wilt niet dat je zuurverdiende en gespaarde geld in rook opgaat doordat de studie van je kind verandert in drie jaar durende zuipvakantie....
Dus betalen voor je studie van je kind ja! Mits je kind wel zijn studie binnen bepaalde kaders haalt. bv nominaal + 1 jaar of wat je dan ook maar afspreekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
shadowlyse schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:14:
[...]

Dat is waar maar vanuit FO oogpunt geen slimme zet. Als je denkt: "ha ik voed mijn kind zo op dat ie het logisch vindt dat ie alles lekker zelf betaalt" en dan op een dag komt er toch een rechtszaak, ben je de lul. Dus beter spaar voor de studie van je kind.
Als je aan kinderen begint, neem dan ook je verantwoordelijkheid en doe er alles aan wat in het redelijke ligt om je kind een goede startpositie te geven op de arbeidsmarkt door naar vermogen bij te dragen aan de studie van je kind.
Ergo wel het geld hebben maar niet bijdragen aan de studie van je kind vind ik niet kunnen.
Aan de andere kant kennen we allemaal van die "pappa betaalt toch wel studenten" die eerst op kosten van de ouders drie jaar gaan zuipen en dan pas een keer een beetje serieus gaan studeren, dat wil je ook niet. Je wilt niet dat je zuurverdiende en gespaarde geld in rook opgaat doordat de studie van je kind verandert in drie jaar durende zuipvakantie....
Dus betalen voor je studie van je kind ja! Mits je kind wel zijn studie binnen bepaalde kaders haalt. bv nominaal + 1 jaar of wat je dan ook maar afspreekt. :)
Ik denk dat we allebei wel hetzelfde willen, d.w.z. een balans vinden. Dat verschilt natuurlijk zo erg per kind en per ouder. Naast dat het wettelijk verplicht is zou je ook kunnen beargumenteren dat het moreel verplicht / wenselijk is om je kind te ondersteunen.

Dan is nog de vraag hoe ver die ondersteuning moet gaan. Zelf zou ik een balans proberen te vinden, door bijvoorbeeld het college- en boekengeld te betalen. Ik ben er echter ook van overtuigd dat zelfvoorzienendheid en zelfredzaamheid waardevol zijn en zou bijvoorbeeld niet bijdragen in de kosten van een kamer. Ik heb zelf ook de overweging gemaakt om op kamers te gaan en kon dat betalen door flink wat naast mijn studie te werken (de stufi ging naar collegegeld en wat levensonderhoud).

Dat ik dan misschien op de achtergrond alsnog spaar en het geld achteraf schenk (bijv. bij aankoop van een huis) hoeft mijn zoon/dochter dan nog niet te weten :D maar dat gaat eigenlijk juist weer in tegen het hele idee van FO en het is ook geen zonde om aan je eigen FO te denken naast hetgeen je eventueel in de opvoeding mee wil geven.

Achja, los van deze overwegingen zijn er nog zoveel variabelen die kunnen veranderen. De kosten van een studie, mogelijkheden tot werk, reisafstand tot studie/stage, afschaffing OV-kaart, meenemen studieschuld bij hypotheek, etc. etc.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 25-03-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:44

Sandyman538

SandstorM [148839]

En hoe zie je dat voor je bij ouders die 4 a 5 kinderen hebben waarvan er dus een stuk of 2/3 tegelijk in de leeftijd van 18-21 jaar zitten waarbij 1 ouder thuis het huishouden doet en de ander achter de kassa zit bij de Albert Heijn? Waar zouden zij dat in hemelsnaam van moeten betalen. Kun je wel een verhaal op hangen dat je bij een rechter je gelijk kunt halen, maar als er geen geld is gaan ze dat echt niet betalen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
Dat artikel mist een hoop nuance en zit op minimaal een punt ronduit fout (een enkele voogd heeft geen onderhoudsplicht). Typisch een artikel van een advocaat welke overal risico's identificeert, maar geen (redelijke) scenarios uitwerkt en daarmee echt informeert. Wel slim hoor, want met > EUR 200 / uur ben je eerder FO :)

Overigens wel grappig hoor om eerst naar duo.nl te verwijzen, gedaagd te worden, glimlachend het vonnis aan te horen en daarna een afschrift van het nieuwe testament af te geven :P

[ Voor 41% gewijzigd door Rukapul op 25-03-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je ouders het geld niet hebben, ben je wel een erg naar persoon als je het vervolgens bij de rechter wil afdwingen.

In de praktijk heb je hiervoor gewoon een studielening.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Lethalis schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 08:04:
[...]

Als je ouders het geld niet hebben, ben je wel een erg naar persoon als je het vervolgens bij de rechter wil afdwingen.

Ik heb de wetshistorie en rechtspraak er niet op nageslagen, maar volgens mij gaat het om niet meer dan een inspanningsverplichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 08:04:
[...]

Niet helemaal waar.

Het idee achter de financiering van studeren is lang als volgt geweest, maar met het leenstelsel is dit iets gewijzigd.

1/3 voor de overheid, 1/3 voor de ouders en 1/3 voor de student. Mochten de ouders het niet kunnen dragen dan neemt de overheid die 1/3 voor zijn rekening door middel van de aanvullende beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 27-03-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Eerste kwartaal van dit jaar bijna voorbij. Net als in het bedrijfsleven leidt focus op de korte termijn af van de lange termijn, maar toch:
Lastig kwartaal door de slinger op de beurzen:
YTD -3,8% op beleggingen, +2,4% op totaal vermogen.
Jullie op koers? Iemand een betere performance?

[ Voor 9% gewijzigd door JURIST op 29-03-2016 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Laatst online: 17-09 15:28
Zit hier iemand in goudmijnaandelen? Zijn aardig omhoog gegaan dit jaar, sommige +80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
hetzelfde, beleggingen minus 4-5% , totaal vermogen +5,5%. Spaarsaldo is flink meegevallen het eerste kwartaal!
Ik zal vast wel iets in goudmijnaandelen hebben via MSCI world index. Geen significant deel; dit is niet het beleggingstopic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:30
Aandelen heb ik (nog) niet helaas. Wil ik wel mee aan de slag gaan richting einde van het jaar. Spaarquote ziet er redelijk uit. Deze gaat binnenkort wel omhoog als het goed is. Afgelopen tijd namelijk geïnvesteerd in tuinaanleg en woninginrichting.
Aflossingen lopen ook op peil.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
jaapbrandhof schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:09:
Afgelopen tijd namelijk geïnvesteerd in geld uitgegeven aan tuinaanleg en woninginrichting.
Fixed*. Investeringen leveren namelijk geld op (of althans, dat is toch wel de insteek).

*tenzij je geld verdient met je moestuin en met het verhuren van je woning voor fotoshoots oid, maar dat denk ik niet :+

[ Voor 18% gewijzigd door rube op 30-03-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
rube schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:13:
[...]

Fixed*. Investeringen leveren namelijk geld op (of althans, dat is toch wel de insteek).

*tenzij je geld verdient met je moestuin en met het verhuren van je woning voor fotoshoots oid, maar dat denk ik niet :+
Je huis kan er meer waard door worden ;-)

Nog iets anders: hoe gaan jullie om met voorlopige teruggaaf van de Belastingdienst en voorschotten voor energie enzo?

Als je teveel via voorlopige teruggaaf hebt aangevraagd moet je dit 'gewoon' terugbetalen, zonder rente dus. Zelfde met energie. Door je voorschot te laag in te zetten krijg je achteraf 'gewoon' een naheffing. Door dit soort 'gratis' leningen heb je gedurende het jaar meer vermogen om te laten renderen. Met een beetje HRA en te laag voorschot kan je op die manier makkelijk zo'n € 300,- per maand 'lenen'.
Normaliter past een lening niet bepaald in het FO plaatje omdat lenen geld kost, maar in principe zijn dit 'gratis' leningen. Je kan dat geld natuurlijk niet stoppen in vervroegde aflossing maar het wel op andere manieren laten renderen. Of zie ik nu iets over het hoofd? Het levert niet verschrikkelijk veel op, maar alle beetjes helpen toch?

Op dit moment doe ik persoonlijk juist het tegenovergestelde, een te hoog voorschot en alleen achteraf aangifte. Op die manier krijg ik twee keer per jaar een 'meevaller' die ik inzet voor extra aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
Tehh schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:14:
[...]

Nog iets anders: hoe gaan jullie om met voorlopige teruggaaf van de Belastingdienst en voorschotten voor energie enzo?
[knip]
Ik vul alles conservatief in, en krijg daardoor ook vaak 'meevallers'. Ik boek belastingteruggave gewoon onder inkomsten, omdat het gewoon uitgesteld nettoloon is wat mij betreft. In de statistieken krijg je dan wel pieken, maar dat maakt niet zoveel uit, dat is nu eenmaal de feitelijke representatie. Gas/Elektriciteit heb ik wel een normaal voorschotbedrag, dit heeft als voordeel dat mijn 'Toon' dan precies laat zien of ik goed presteer of niet. Als in de Toon staat dat ik elke maand 100 euro onder het voorschotbedrag zit is het competitieve element weg en verbruik ik dus méér.

YTD savings rate 32%
Investeringen +2%

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Kwartaal hier is beleggingen YTD +2,6% op het moment (ondanks de USD -4% en GBP -6% YTD, in beiden zit meer vermogen op de beurs dan in EUR op het moment).
Totaal vermogen +8,41% (dus inclusief extra inleg/sparen) tot nu toe dit jaar. Best fijn na de dip vorig jaar weer eens mooie getallen te zien, maar tegelijkertijd jammer dat de uitverkoop kort duurde.

Savingsrate on track voor mijn doel van 30% voor dit jaar (vorig jaar was het 24% op jaarbasis), dus kan al een beetje gaan kijken hoe ik die volgend jaar op kan krikken naar de 33%. 1/3e sparen rolt lekker van de tong :).

Passieve inkomsten (dividend/rente) was vorig jaar jaar ~750/jaarbasis, staat nu op ~850/jaarbasis. Doel is 1000 euro/jaar aan het einde van dit jaar, dus op zich ligt het aardig op schema. Met name ING met hun 340% dividend verhoging helpt het voor nu aardig vooruit.
Lange termijn doel is 13% omhoog per jaar, die red ik in elk geval met gemak nu dus kan dan straks ook wat tegenslagen gaan opvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 30-03-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:30
rube schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:13:
[...]

Terechte opmerking. Maar ik zie het in dit geval echt als investering aangezien het een nieuwbouwwoning betreft waar nog een onbewerkte tuin bij zat. Nu is het daadwerkelijk een bruikbare tuin geworden. Geen akelige zwarte grond en veel onkruid meer.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:42

Piper

No guts, no glory

jaapbrandhof schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:12:
[...]

Terechte opmerking. Maar ik zie het in dit geval echt als investering aangezien het een nieuwbouwwoning betreft waar nog een onbewerkte tuin bij zat. Nu is het daadwerkelijk een bruikbare tuin geworden. Geen akelige zwarte grond en veel onkruid meer.
Het is in feite nog steeds geen investering. Je tuin is namelijk ongeveer net zoveel meer waard geworden als het bedrag wat jij er in hebt gestoken. In het geval van zo'n onbewerkte tuin naar een bewerkte tuin is het meer een verplaatsing van vermogen volgens mij.

Net worth zo'n +-7k minder negatief geworden so far dit jaar en de savingsrate is in ieder geval +45%, als ik de hypotheekaflossingen meetel in ieder geval boven de 50%.
Het kleine beetje indextrackers wat ik heb staat voor dit jaar op iets van -15% dus dat schiet lekker op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube

Een huis om in te wonen is ook geen investering. Dat wil niet zeggen dat je er niet wat voor terugkrijgt (dak boven je hoofd, fijne woonomgeving, geen onkruid...) maar het levert je geen inkomsten op en geen waardevermeerdering (over het algemeen is dat niet de insteek bij inrichting/tuin). Dus het blijven kosten imo.

Niet dat ik het afkeur ofzo, maar er zit gewoon een belangrijk verschil in uitgaven en investeren.

Spuit elf...

[ Voor 30% gewijzigd door rube op 30-03-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Laatst online: 17-09 15:28
Dennis606 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:53:
hetzelfde, beleggingen minus 4-5% , totaal vermogen +5,5%. Spaarsaldo is flink meegevallen het eerste kwartaal!
Ik zal vast wel iets in goudmijnaandelen hebben via MSCI world index. Geen significant deel; dit is niet het beleggingstopic!
Het was wel een goede stap in de richting van FO geweest als je die had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
YTD beleggingen staan "nog" negatief: -1.5%

Netto waarde is echter gestegen met 0.55% sinds 1 januari, dus toch wel redelijk tevreden. Zeker gezien de vele grote vooruitbetalingen.

[ Voor 114% gewijzigd door Arthas op 30-03-2016 19:35 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:25
Kwartaal resultaten uitwerken gaat wel erg ver 😀. Ik hou het bij 1x per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
superpolm schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:13:
[...]

Het was wel een goede stap in de richting van FO geweest als je die had gekocht.
Achteraf beleggen is altijd redelijk makkelijke manier om FO te worden ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tehh schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:14:
[...]

Als je teveel via voorlopige teruggaaf hebt aangevraagd moet je dit 'gewoon' terugbetalen, zonder rente dus. Zelfde met energie. Door je voorschot te laag in te zetten krijg je achteraf 'gewoon' een naheffing. Door dit soort 'gratis' leningen heb je gedurende het jaar meer vermogen om te laten renderen. Met een beetje HRA en te laag voorschot kan je op die manier makkelijk zo'n € 300,- per maand 'lenen'.
Normaliter past een lening niet bepaald in het FO plaatje omdat lenen geld kost, maar in principe zijn dit 'gratis' leningen. Je kan dat geld natuurlijk niet stoppen in vervroegde aflossing maar het wel op andere manieren laten renderen. Of zie ik nu iets over het hoofd? Het levert niet verschrikkelijk veel op, maar alle beetjes helpen toch?

Op dit moment doe ik persoonlijk juist het tegenovergestelde, een te hoog voorschot en alleen achteraf aangifte. Op die manier krijg ik twee keer per jaar een 'meevaller' die ik inzet voor extra aflossing.
Ik wilde altijd uit principe geen voorschotten voor energie betalen. Ik vind het hele system van voorschotten idioot. Het is me sinds kort gelukt dit van me af te laten glijden en me er niet meer druk over te maken, uiteindelijk kan het geld dat je er mee bespaart ook niet op tegen de moeite die je er voor moet doen.

Te veel voorschot vragen van de belastingdienst lijkt me een slecht idee. Hoe meer onregelmatigheid in je transacties met de belastingdienst, hoe groter de kans dat ze je hele dossier een keer gaan uitpluizen denk ik maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben tot nu toe niet ontevreden over dit jaar. Met beleggen ben ik pas begonnen eind 2015 en de bulk van spaar- naar beleggingsrekening was in eind januari, daardoor heb ik mooi in het dal gemikt waar we nu een beetje uit aan het klimmen zijn. Overigens puur toeval hoor, ik heb geen glazen bol! Mijn "winst" is tot nu toe zo'n 3%. Niet wereldschokkend, maar toch mooi meegenomen :)
Spaarpercentage dit jaar is tot nu toe zo'n 10% hoger dan het gemiddelde van vorig jaar, dus ook daar ben ik prima tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Torgo schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:39:
Kwartaal resultaten uitwerken gaat wel erg ver 😀. Ik hou het bij 1x per jaar.
Ja en nee, ik heb zelfs een overzicht per maand. Kost me elke maand 5-10 minute om alles netjes bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 19:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik heb gezondigd in het FO worden, vandaag 2 dikke wagens besteld. totaal 80K waarschijnlijk (tesla 3)
Dat gaat mij toch 1 jaar extra werken opleveren.... nu met 43 met pensioen ipv 42.
Wie weet verdienen de auto's zich een beetje terug (elektrisch).
Mja een hobby mag geld kosten. misschien wordt het bedrag nog wel kleiner ivm elektisch rijden.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Hobbie mag geld kosten, maar het ontgaat me dan waarom 2 stuks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ik zie ook het nut niet van 2 dezelfde auto's, beiden nieuw.

Veel logischer zou zijn 1 elektrisch en een goedkopere tweedehands benzine als 2e auto voor de langere ritten/vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Hobbies mogen best geld kosten :)

Ik heb het belasting geld bij ons thuis uit de begroting gelaten.

Mevr Natas,was zeer blij dat er straks een leuk bedrag vrij komt voor een spending spree aan kleding en gadgets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
JURIST schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:00:
Eerste kwartaal van dit jaar bijna voorbij. Net als in het bedrijfsleven leidt focus op de korte termijn af van de lange termijn, maar toch:
Lastig kwartaal door de slinger op de beurzen:
YTD -3,8% op beleggingen, +2,4% op totaal vermogen.
Jullie op koers? Iemand een betere performance?
Hier beleggingen +2,2% (actueel doch heeft - 13% gestaan op diepste punt) en totale vermogen op +8.4%

Dus eigenlijk nog best netjes ondanks het samenwonen met de vriendin en de daarmee samenhangende hogere uitgaven voor appartement en vaste kosten etc.

Groot punt is dat we nu aan het kijken zijn voor aankoop huis of grond om te bouwen de volgende maanden.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Smuggler schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:19:
Ik heb gezondigd in het FO worden, vandaag 2 dikke wagens besteld. totaal 80K waarschijnlijk (tesla 3)
Dat gaat mij toch 1 jaar extra werken opleveren.... nu met 43 met pensioen ipv 42.
Mja een hobby mag geld kosten. misschien wordt het bedrag nog wel kleiner ivm elektisch rijden.
...je kunt altijd morgen nog annuleren. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Ligt ook een beetje aan welke uitvoering je voor ogen hebt. In de VS worden bedragen van het basismodel van $35k genoemd. Als ik dan de Basis S voor $74k zie staan en de leuke, met alle toeters en bellen van iets van $100k, vermoed ik dat de 3 met de gadgets iets van $50k per stuk gaat kosten. In Nederland dan zo'n $60k per stuk ivm allerlei heffingen.

Alleen jammer dat die 1000 dollar aanbetaling per auto er pas eind 2017 uit gaat komen, wanneer de productie start. Of nog later als ik de berichten over uitgestelde leveringen voor Europa zo hoor.

Vannacht even kijken op de Tesla website. Weet je gelijk hoe je auto er uit gaat zien :)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Waarom geen private lease contract afsluiten? Dat scheelt een gat in je vermogen en heeft misschien een positief psychologisch effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

JURIST schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:03:
[...]

Waarom geen private lease contract afsluiten? Dat scheelt een gat in je vermogen en heeft misschien een positief psychologisch effect.
We moeten nog even kijken welke financiering we precies pakken voor de auto.
We kunnen kopen, lenen, private lease en lease via het bedrijf waar we werken, incl europese tankpas en dat voor beide auto's.
Maar op dit moment is daar niets zinnigs over te zeggen aangezien er in die tijd te veel regels en inzichten kunnen veranderen. Uiteindelijk kost nog gewoon geld. het positieve psychologische effect is wanneer ik heb berekend wat op het einde het goedkoopste is voor wat ik krijg.

ach als ik de berekening over 2 jaar niet goed krijg annuleer ik hem weer, dan ben ik 40 euro rente misgelopen? ;)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ben jij toevallig hoogleraar aan de TU/e? Die had er ook 2 besteld. Rijdt nu model S en twingo volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Smuggler schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:15:
[...]

We moeten nog even kijken welke financiering we precies pakken voor de auto.
We kunnen kopen, lenen, private lease en lease via het bedrijf waar we werken, incl europese tankpas en dat voor beide auto's.
Totaal off-topic, maar wat heb je in godsnaam aan een tankpas bij een Tesla?
maxoss schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:01:
[...]

Stroom is ook niet gratis?
Stroom tank je niet.

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 01-04-2016 13:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33
fsfikke schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 01:44:
[...]

Totaal off-topic, maar wat heb je in godsnaam aan een tankpas bij een Tesla?
Stroom is ook niet gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De Tesla supercharger laderstations zijn gratis voor model S eigenaren.

Dat wat je niet meer uit hoeft te geven draagt bij aan financiele onafhankelijkheid, dus dit soort deals is wel van invloed.

@pirke
Je bedoelt Maarten Steinbuch.

De beste tijd om een model S te kopen ligt achter ons, ze worden steeds duurder door het afschaffen van milieusubsidies. Ergens in 2018 is er een nieuwe kans met de model 3. Een paar uur geleden waren er al 115.000 van besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JURIST schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:03:
[...]

Maar kost normaal gesproken simpelweg meer dan als je het koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
pirke schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 01:04:
[...] @ Smuggler

Ben jij toevallig hoogleraar aan de TU/e? Die had er ook 2 besteld. Rijdt nu model S en twingo volgens mij.
Of ben je toevallig MMM :)

Money Has Made Me Weak: MMM Family Spending Rises to $256,000
(iets naar beneden scrollen voor de twee Tesla's)

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Laatst online: 21:30
mossel schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 08:11:
[...]

Je bent ervan bewust dat het een 1 april grap is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
mossel schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 08:11:

FreeShooter schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:00:
Je bent ervan bewust dat het een 1 april grap is?
Dat dacht ik eerst ook maar Smuggler zijn post is van 31 maart (twee nieuwe Tesla's in de pre-order aankondigen in notabene het FO topic, en dan sommige reacties hierop dat hobby's geld mogen kosten 8)7.

Waar is kabelmannetje voor het uitdelen van de nodige face punches >:).
Zit natuurlijk een beetje te geinen maar de insteek van dit topic is in mijn ogen behoorlijk afgezwakt.

[ Voor 3% gewijzigd door mossel op 02-04-2016 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Laatst online: 21:30
mossel schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:22:
[...]

[...]

[...]

Dat dacht ik eerst ook maar Smuggler zijn post is van 31 maart (twee nieuwe Tesla's in de pre-order aankondigen in notabene het FO topic, en dan sommige reacties hierop dat hobby's geld mogen kosten 8)7.

Waar is kabelmannetje voor het uitdelen van de nodige face punches >:).
Zit natuurlijk een beetje te geinen maar de insteek van dit topic is in mijn ogen behoorlijk afgezwakt.
De insteek van de meeste in dit topic is (naar mijn idee): financiële bewustwording waarbij uitgaven bewuste keuzes zijn waarbij je jezelf afvraagt 'maakt mij dit gelukkiger?' en 'heb ik hier X aantal dagen/weken/maanden/jaren werken voor over'.

Als iemand graag 1 à 2 jaar langer werkt om in een Tesla te kunnen rijden, past dat ook prima in dit topic. Iedereen zal zo zijn eigen 'verleidingen' hebben, sommige wat duurdere dan anderen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
FreeShooter schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:40:
[...]

De insteek van de meeste in dit topic is (naar mijn idee): financiële bewustwording waarbij uitgaven bewuste keuzes zijn waarbij je jezelf afvraagt 'maakt mij dit gelukkiger?' en 'heb ik hier X aantal dagen/weken/maanden/jaren werken voor over'.

Als iemand graag 1 à 2 jaar langer werkt om in een Tesla te kunnen rijden, past dat ook prima in dit topic. Iedereen zal zo zijn eigen 'verleidingen' hebben, sommige wat duurdere dan anderen. :+
We hebben het dan meer over financiële bewustheid of verantwoordelijkheid dan financiële onafhankelijkheid.

Om de 80K Tesla's van Smuggler als voorbeeld te nemen, maar op elke uitgave van toepassing. Uitgaande van een afschrijving in 8 jaar (10K per jaar) en de '4% regel', moet er 250.000 euro aan vermogen tegenover staan om deze hobby vol te kunnen houden. Het lijkt me niet dat dit bedrag in "1 à 2 jaar" bij elkaar wordt gespaard, en anders ben ik daar meer in geïnteresseerd dan de aanschaf van X.

Prima dat het een hobby is (gun ik een ieder van harte) maar het heeft niets met (het streven naar) financiële onafhankelijkheid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

FreeShooter schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:40:
[...]

Dat denk ik ook, bewustwording is een belangrijke stap hierin. en het inzichtelijk hebben dat bepaalde keuzes ervoor zorgen dat je inderdaad maanden langer moet werken.
Ik houd al mijn uitgaven bij op de euro nauwkeurig. en daarbij ook een planning om met 42 (nu 43) jaar financieel onafhankelijk te zijn. Vervoer is hier de grootste "verplichte" kostenpost in huis (1500 euro per maand voor 2 auto's op dit moment (afschrijving (700) + onderhoud (150) + brandstof (350)+ belastingen (200)+ verzekeringen (100) ) (voor dat bedrag rijden we 80K kilometer per jaar met de 2 auto's, zo'n 6700km per maand. en dat komt uit op 22,5 cent per kilometer.

Even wat gedachtes achter deze keuze met oog op FO zijn.
Op dit moment bezitten we 2 auto's met aanschafwaardes van 19.000 euro (opel corsa 2011) en 23.000 euro (renault clio 2013), beiden nieuw aangeschaft destijds. De keuze voor nieuwe diesel is destijds gemaakt vanwege de betrouwbaarheid tegenover oudere auto's. zie de keuze voor de eerste auto in: Smuggler in "nieuwe auto goedkoper dan 15 jaar oude auto" (situatie is nu anders geworden maar op dat moment heb ik de beslissing genomen voor mijn eerste nieuwe auto). We hebben de auto's nodig om ons geld te verdienen. er zijn ten tijde van de aanschaf vele senario's doorlopen en nieuw was een logische keuze.

Eenmaal FO en gestopt met werken kan er sowieso 1 auto auto de deur uit wegens overbodig, en waarschijnlijk allebei.

Maar de komende jaren (we moeten nog 17 jaar tot we 43 zijn), hebben we de auto's voor de deur elke werkdag nodig.... Onze baas ziet dat ook en we worden goed gecompenseerd voor het nodig hebben van de auto's.
We nemen dus als feit aan dat we de 2 auto's toch nodig zullen hebben en dat we door het werk ik en mijn vriendin een zeer betrouwbare auto nodig hebben die ook nog na zelf 200.000 km erin te hebben gereden het blijft doen. Ja dat kost geld. oja. met een gemiddelde snelheid van 70km/u spenderen wij dus gezamelijk 1100 uur per jaar in de auto. gemiddeld 1,5 uur per dag.
Deze kosten zijn allang meegenomen in mijn berekening naar FO op 42 jarige leeftijd.
Aan vakanties geven wij gezamelijk 1000 euro per jaar uit, iets met keuzes maken :).

Ik ben al jaren fan van elektrische auto's en heb er lang over na gedacht om een Tesla model S te kopen, echter kon ik de aanschaf van deze auto niet verantwoorden in mijn FO plan.
Met deze 35K-40K auto is dat anders. De eerste 20K per auto zit al in mijn FO berekening voor 42 jaar.
De overige 20K per auto zijn de echte uitgaven, en deze 40K zijn dus het probleem (en niet de 80K).
Maar het voordeel van deze auto's is dat ze een stuk goedkoper te rijden zijn, afhankelijk van alle belasting maatregelen die nog kunnen veranderen.

We rijden nu 2 diesels = 2400 euro per jaar aan belastingen.
brandstof = stuk goedkoper, 1000 euro per jaar voordeel?
en onderhoud is ook een stuk lager = 600 euro per jaar voordeel?
Stel dat al deze voordelen maar 2 jaar lang duren (huidige belastingplannen duren tot en met 2020 en als we de auto's begin 2019 binnen krijgen hebben we dus 4000 euro voordeel.
De echte kosten van deze auto's zal dus ongeveer 36K bedragen inplaats van 80K zoals in het topic wordt gesuggereerd.

36K kosten, ja dat is een hoop geld. :X

Dat betekend dat we 36K meer moet verdienen tegenover het huidige plan om met FO te kunnen.
Maar vriendinlief werkt ook fulltime.
Deze 36K netto wordt bij ons in 7 maanden verdient op dit moment.

allebei 7 maanden werken om in een super leuke auto te rijden....inplaats van een opel corsa en een renault clio. ja waarschijnlijk duurt dat maar 8 jaar, maar dat is voor latere zorg, we zijn op dit moment niet van plan om de rest van ons leven zulke dure auto's te rijden. maar daar heb ik op dit moment geen zicht op.

Oja ik schrijf al mijn auto's altijd af naar 0 euro. denk dat een model 3 wat meer rest waarde heeft.

Ik ben mij heel bewust van al mijn uitgaven, vandaar dat ik in dit topic graag ieder zijn inzichten lees en mijn eigen inzichten graag deel om feedback te krijgen. Maar de keuze voor deze auto is dus iets ingewikkelder en doordachter dan gewoon 80K uitgeven :+ . Heel veel keuzes in het verleden hebben mij de mogelijkheid gegeven om deze keuze te maken. En over 2 jaar maak ik de rekensom helemaal compleet om te kijken wat de daadwerkelijke economische schade gaat worden in mijn balans voordat ik de 2 auto's daadwerkelijk bestel.

Ja mijn FO datum gaat van 42,7 jaar naar 43,3 jaar. ik ben nu 26,7. 8)
En ik heb het gevoel dat ik dan iets bijdraag aan het milieu voor jullie allemaal O+

Voor de vraagsteller hierboven.
Stel dat we de rest van ons leven zulke auto's willen gaan rijden.... dan kost dat natuurlijk een stuk meer.
elke 8 jaar: 7 maanden werken.
We moeten nog 64 jaar?... dus 8x7 maanden = 56 maanden = minmaal 4,6 jaar langer werken. met z'n 2en alleen voor de auto voor de deur. en ik ben er in mijn FO berekeningen juist vanuit gegaan dat als we stoppen met werken er een auto de deur uit zo gaan en we een goedkope auto zouden nemen omdat we dan toch bijna niet meer zouden rijden. en anders gaat mijn FO plan al gauw naar over de 50 jaar..... :'(
En dat is zeker niet de bedoeling!.

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 02-04-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmarko
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 14:12
Leuk om jou situatie en inzichten zo uitgebreid te lezen. Hier een vergelijkbare situatie, loop echter een paar jaar achter (of ben eigenlijk een paar jaar ouder), mijn FIRE ligt momenteel tussen een leeftijd van 46 en 50 jr, afhankelijk van gekke fratsen zoals het kopen van een Tesla, een iets groter huis, of het krijgen van meer dan 2 kinderen. Heb momenteel een spaarquote van zo'n 50%.

Wat ik alleen niet begrijp aan je berekening is dat je zegt dat je 36.000 euro extra nodig hebt voor de auto's en dat als je dat in 7 maanden verdient, dat je dan slechts 7 maanden later financieel onafhankelijk bent. Ik verdien samen met mijn vriendin een vergelijkbaar bedrag in 7 maanden, echter als ik mijn vaste kosten hier vanaf haal (blijft er 18000 euro over in 7mnd), betekent dit dat als ik 36.000 euro uitgeef, we 14 maanden langer door moeten werken ipv 7 ?? Of mis ik wat? (compounding etc. buiten beschouwing gelaten)

Ben benieuwd wat jou spaarquote is en of er voor de toekomst een kinderwens bestaat ?

[ Voor 3% gewijzigd door elmarko op 02-04-2016 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

elmarko schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:19:
[...]

Leuk om jou situatie en inzichten zo uitgebreid te lezen. Hier een vergelijkbare situatie, loop echter een paar jaar achter (of ben eigenlijk een paar jaar ouder), mijn FIRE ligt momenteel tussen een leeftijd van 46 en 50 jr, afhankelijk van gekke fratsen zoals het kopen van een Tesla, een iets groter huis, of het krijgen van meer dan 2 kinderen. Heb momenteel een spaarquote van zo'n 50%.

Wat ik alleen niet begrijp aan je berekening is dat je zegt dat je 36.000 euro extra nodig hebt voor de auto's en dat als je dat in 7 maanden verdient, dat je dan slechts 7 maanden later financieel onafhankelijk bent. Ik verdien samen met mijn vriendin een vergelijkbaar bedrag in 7 maanden, echter als ik mijn vaste kosten hier vanaf haal (blijft er 18000 euro over in 7mnd), betekent dit dat als ik 36.000 euro uitgeef, we 14 maanden langer door moeten werken ipv 7 ?? Of mis ik wat? (compounding etc. buiten beschouwing gelaten)

Ben benieuwd wat jou spaarquote is en of er voor de toekomst een kinderwens bestaat ?
De vaste lasten heb je ook als je FO bent. en horen in het plan te zitten dat je genoeg geld hebt om dat te kunnen betalen, als het goed is heb je dat dus al afgedekt met een pot geld. Die vaste lasten zijn tegen die tijd niet meer zo hoog.
Dus in situatie 1 kan ik stoppen met 42,7 en dan hoef ik niet meer te werken.
In situatie 2 kom ik op dat moment 36.000 euro te kort. Dus ik hoef alleen dat gat van 36.000 euro dicht te werken.

Kan het verhaal veel ingewikkelder maken:
Werken : minder thuis = goedkopere energie rekening.:
Werken: 2 auto's onderhouden = hogere kosten.
eerder uitgeven van geld = misgelopen rente.
Langere carrière = meer geld op het einde want dan verdien je het meeste.
enz enz enz. in the end: om geld uit te geven moet je het verdienen :). 36K uitgeven is 36K verdienen.
Zelfs in mijn excel sheet probeer ik dat allemaal mee te nemen maar exact krijg je het toch niet te zien.
Er zijn gewoon te veel variabelen. en sommige zoals loonsverhogingen zijn niet terug te vinden in mijn excel sheet.
Wel wat kolommen als 1 van ons morgen arbeidsongeschikt raak of overlijd en de situatie daarna.

Spaar quota ligt op ongeveer 46% op dit moment. (dit moet nog omhoog, maar met 26 jaar ben je ook nog een leven aan het opbouwen. (vorig jaar dingen aangeschaft zoals droger. TV, oven, 2 laptops + desktop, 2 tuin bankjes).
Dit jaar nog een wasmachine (met tijdschakelaar), en waarschijnlijk nog wat dingen.
Bijna alles wat wordt gespaard verdwijnt op dit moment nog in verschillende schulden: hypotheek (3,6% en 2,8% rente), studie (0,6% rente) en een lening (2% rente).
Als ik 35 ben moeten alle schulden verdwenen zijn en begint het echte sparen.

Kinderen, Ja die wens is er en ja die kosten een hoop geld. de hele basis in in de berekening opgenomen,
Maar graag willen we onze kinderen een goede start meegeven. (Lees: geld voor studie en eerste huis). Dit is niet opgenomen in mijn berekeningen naar FO. Maar ik heb ook geen salarisverhogingen meegerekend in mijn FO plan. Dus wie weet kan ik ze toch nog iets leuks meegeven.....

Dat zijn dan weer genoeg details uit mijn administratie voor vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Smuggler schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:17:
[...]

De vaste lasten heb je ook als je FO bent. en horen in het plan te zitten dat je genoeg geld hebt om dat te kunnen betalen, als het goed is heb je dat dus al afgedekt met een pot geld. Die vaste lasten zijn tegen die tijd niet meer zo hoog.
Dus in situatie 1 kan ik stoppen met 42,7 en dan hoef ik niet meer te werken.
In situatie 2 kom ik op dat moment 36.000 euro te kort. Dus ik hoef alleen dat gat van 36.000 euro dicht te werken.

Kan het verhaal veel ingewikkelder maken:
Werken : minder thuis = goedkopere energie rekening.:
Werken: 2 auto's onderhouden = hogere kosten.
eerder uitgeven van geld = misgelopen rente.
Langere carrière = meer geld op het einde want dan verdien je het meeste.
enz enz enz. in the end: om geld uit te geven moet je het verdienen :). 36K uitgeven is 36K verdienen.
Zelfs in mijn excel sheet probeer ik dat allemaal mee te nemen maar exact krijg je het toch niet te zien.
Er zijn gewoon te veel variabelen. en sommige zoals loonsverhogingen zijn niet terug te vinden in mijn excel sheet.
Wel wat kolommen als 1 van ons morgen arbeidsongeschikt raak of overlijd en de situatie daarna.

Spaar quota ligt op ongeveer 46% op dit moment. (dit moet nog omhoog, maar met 26 jaar ben je ook nog een leven aan het opbouwen. (vorig jaar dingen aangeschaft zoals droger. TV, oven, 2 laptops + desktop, 2 tuin bankjes).
Dit jaar nog een wasmachine (met tijdschakelaar), en waarschijnlijk nog wat dingen.
Bijna alles wat wordt gespaard verdwijnt op dit moment nog in verschillende schulden: hypotheek (3,6% en 2,8% rente), studie (0,6% rente) en een lening (2% rente).
Als ik 35 ben moeten alle schulden verdwenen zijn en begint het echte sparen.

Kinderen, Ja die wens is er en ja die kosten een hoop geld. de hele basis in in de berekening opgenomen,
Maar graag willen we onze kinderen een goede start meegeven. (Lees: geld voor studie en eerste huis). Dit is niet opgenomen in mijn berekeningen naar FO. Maar ik heb ook geen salarisverhogingen meegerekend in mijn FO plan. Dus wie weet kan ik ze toch nog iets leuks meegeven.....

Dat zijn dan weer genoeg details uit mijn administratie voor vandaag.
Knap om op die leeftijd al zo bezig te zijn! Ik zou graag zo'n excel eens zien, al is het maar met fictieve cijfers. Al is het maar om mij aan het denken te zetten :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik heb, ook volledig tegen de eigenlijke FO principes in, een pre-order van de Tesla gedaan (wel pas gisteren, dus sta ergens achterin het rijtje...)

Op dit moment kan ik nog goed overzien wat het kostenniveau precies zou zijn, en ik weet ook nog niet 100% zeker of ik tot aanschaf zou overgaan. Eea zal sterk afhankelijk zijn van onze persoonlijke situatie dan en mijn opdrachtgevers.

Zoals iemand ook al beschreef, omdat je niet vast zit aan de koop, zou je enkel een klein rentederving hebben. Of Tesla moet natuurlijk failliet gaan.

Al met al, een beslissing die me wat moeite heeft gekost, maar zowel Elon Musk als Tesla zijn entiteiten waarvan ik echt geloof dat ze de wereld verder willen brengen, en dat is een missie die ik graag wil ondersteunen, ook als dat mijn FO wat verder naar achteren brengt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bonsaiboom op 03-04-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Wij hebben net een andere nieuwe (2de hands) auto gekocht. Die moet wel weer 6-7 jaar meegaan. Tegen die tijd kijken we wel of een 2de hands elektrische auto goed betaalbaar is. De op dit moment beschikbare 2de hands 'betaalbare' elektrische auto's hebben nog niet voldoende actieradius om familie en een aantal vrienden (zonder tussenstop om op te laden) te bezoeken. Dat icm de prijzen heeft ons besluiten om hopelijk bij de volgende auto voor elektrische te gaan.

Ander nieuws: 10% loonsverhoging gekregen op mijn toch al aardig goede salaris. Ook een bonus van ruim 1 maandsalaris.
FI bereiken kost tijd maar de sneeuwbal begint wel steeds meer vaart te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
rube schreef op zondag 03 april 2016 @ 17:34:

Ander nieuws: 10% loonsverhoging gekregen op mijn toch al aardig goede salaris. Ook een bonus van ruim 1 maandsalaris.
FI bereiken kost tijd maar de sneeuwbal begint wel steeds meer vaart te krijgen.
Dat tikt goed aan en kun je meteen bijschrijven bij je spaarquote. Dat is vast niet onder toepassing van een CAO, of ben je geswitched naar een specialistische naar managementfunctie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Tikt goed aan! Maar spaarquote gaat steeds minder snel omhoog als die al redelijk hoog is. Ik verwacht dat dit onze spaarquote zo'n 2% op zal schroeven. Target spaarquote over 12 maanden, na vol jaar hoger loon en verhuur 2de appartement, is zo'n 73%.

Ha, nee geen CAO voor mij. Ik werk voor buitenlands bedrijf (met leidinggevende op ander continent).
Het is een specialistische functie (met stukje management). Geen switch, meer soort van promotie op papier. In de praktijk geen verandering. Geen IT overigens :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
Interessante uitleg. Ik zie wat overeenkomsten met mijzel: Ik ben zelf 25, getrouwd, koophuis, 1 kindje en nog 1 onderweg, en heb ook alle denkbare scenario's in Excel verwerkt en kan zeer nauwkeurig (met alle variabelen die ik nu weet) mijn pensioenleeftijd schatten. Bij mij staat die nu ook op 42, maar als ik nu een Tesla koop dan schiet mijn pensioendatum al snel richting de 50. In mijn berekeningen doet het namelijk veel meer pijn om een dergelijke uitgave te doen in de beginfase van de vermogensopbouw, dan wanneer ik diezelfde uitgave op 35-40 jarige leeftijd zou doen, omdat ik o.a. wel reken met verwachtte Compound Annual Growth Rate van mijn investeringen. Doe jij dit ook in je calculaties?

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
Ik ben benieuwd wat de streefbedragen hier zijn voordat je jezelf FO noemt. Ik ben nu eind twintig, en hoop over een jaar of 20, uiterlijk als ik 50 ben, FO te zijn. Dan zou ik zo'n 750,000 moeten hebben en een grotendeels afbetaald huis.

Dit is aan de ene kant een vrij conservatieve schatting, omdat ik er van uit ga dat ik de komende 20 jaar maandelijks hetzelfde bedrag blijf sparen, terwijl mijn salaris hopelijk nog flink wat zal stijgen. Aan de andere kant wil ik wel graag kinderen en dan ook al minder gaan werken. Dus dat beinvloedt het spaargedrag weer in negatieve zin.

Ik vind het ik/wij verhaal ook niet altijd eenvoudig, omdat ik een stuk meer spaar dan hij (deels omdat ik meer verdien, deels omdat hij meer een 'geld moet rollen' instelling heeft, al is het ook niet zo dat hij heel onverantwoordelijk met geld omgaat). Maar ik wil straks natuurlijk ook niet zelf met pensioen terwijl hij nog 20 jaar moet werken. Daarom ga ik er nu maar vast vanuit dat ik spaar voor ons samen. Dan kunnen we altijd nog zien hoe het loopt.

Wat is jullie streefbedrag? En gaan jullie er echt samen voor, of apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Aliene schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:45:
Ik ben benieuwd wat de streefbedragen hier zijn voordat je jezelf FO noemt. Ik ben nu eind twintig, en hoop over een jaar of 20, uiterlijk als ik 50 ben, FO te zijn. Dan zou ik zo'n 750,000 moeten hebben en een grotendeels afbetaald huis.

Dit is aan de ene kant een vrij conservatieve schatting, omdat ik er van uit ga dat ik de komende 20 jaar maandelijks hetzelfde bedrag blijf sparen, terwijl mijn salaris hopelijk nog flink wat zal stijgen. Aan de andere kant wil ik wel graag kinderen en dan ook al minder gaan werken. Dus dat beinvloedt het spaargedrag weer in negatieve zin.

Ik vind het ik/wij verhaal ook niet altijd eenvoudig, omdat ik een stuk meer spaar dan hij (deels omdat ik meer verdien, deels omdat hij meer een 'geld moet rollen' instelling heeft, al is het ook niet zo dat hij heel onverantwoordelijk met geld omgaat). Maar ik wil straks natuurlijk ook niet zelf met pensioen terwijl hij nog 20 jaar moet werken. Daarom ga ik er nu maar vast vanuit dat ik spaar voor ons samen. Dan kunnen we altijd nog zien hoe het loopt.

In een notendop komt het bij ons op het volgende neer.
We doen alles samen, dus we gaan straks samen met "pensioen" als we 42 zijn.
Groffe aannames: Rente die ik krijg gaat direct ten kosten van inflatie en belastingen.
Ik blijf redelijk sober leven.
Geld mag op als ik 70 ben. heb toch een mini pensioen opgebouwd + AOW.

Dus vanaf 42 jaar moet ik voor 28 jaar sparen om te overbruggen.
Kosten die ik niet meer heb:
Hypotheek -> 100% afgelost.
Energie -> Zonnepanelen enzo.
vervoer -> bijna niet nodig heb toch geen werk.
Eten -> groente tuin. (eerste bomen zijn al gepland).

Daarnaast Ik heb 1000 euro nodig per maand om samen rond te komen.
(afschrijving van vanalles enzo. en wat verzekeringen).
1000euro * 12maanden * 28jaar = 336.000 euro nodig voor ons samen.
Dit bedrag mag dan helemaal op zijn als we 70 zijn geworden. (daarna AOW + pensioen als dat nog bestaat). Pensioen sparen we op dit moment allebei 100% van wat is toegestaan.

Dit is de meest simpele versie.
Uiteindelijk de uitgaven zover mogelijk verlagen. en genoeg geld om dat lang vol te houden.
Ik heb het voordeel dat we er allebei bijna dezelfde instelling hebben.

Een maand later met pensioen is ook meteen 1000 euro minder nodig om te starten met pensioen gaan.

Na 70 jaar kunnen we het huis verkopen en daar de 20/30 jaar daarna van leven.

****Dit is een zeer versimpelde weergave***** mijn excel rekent veel meer uit maar komt uiteindelijk op het bovenstaande neer als uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Streefbedrag is erg afhankelijk van de situatie en je doel:
-alleen, met partner, met kinderen
-mag het geld op zijn op bepaalde leeftijd (welke) of wil je een (flinke) erfenis kunnen nalaten
-ga je uit van overbrugging tot "officieel" (aanvullend) pensioen (WAO) of ga je uit van de regel 25 a 30 x jaaruitgaven?
-heb je nog specifieke wensen/dromen (b.v. kinderen kunnen laten studeren)

Zonder context is een streefbedrag dus niet zo heel relevant en zul je bedragen voorbij kunnen zien komen die waarschijnlijk variëren van 200K (kabelmannetje) tot >2 miljoen (eh...anderen).

Wij gaan er in zoverre samen voor dat het vermogen en de inkomsten daaruit fifty-fifty is. Maar ik ben er de drijvende kracht achter en vind het ook prettiger om FO te kunnen zijn. Nu we als een stuk op weg zijn, begint ze wel meer en meer te zien dat het werkt en we echt al minder afhankelijk zijn, onze passieve inkomsten zijn binnenkort b.v. al zo'n 60% van haar inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:51
Smuggler schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:15:
[...]

Waar ga je dan wonen? Niet om te trollen, oprecht nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
rube schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:46:
[...]

Streefbedrag is erg afhankelijk van de situatie en je doel:
-alleen, met partner, met kinderen
-mag het geld op zijn op bepaalde leeftijd (welke) of wil je een (flinke) erfenis kunnen nalaten
-ga je uit van overbrugging tot "officieel" (aanvullend) pensioen (WAO) of ga je uit van de regel 25 a 30 x jaaruitgaven?
-heb je nog specifieke wensen/dromen (b.v. kinderen kunnen laten studeren)

Zonder context is een streefbedrag dus niet zo heel relevant en zul je bedragen voorbij kunnen zien komen die waarschijnlijk variëren van 200K (kabelmannetje) tot >2 miljoen (eh...anderen).
Klopt helemaal dat het zonder context weinig zegt, dus als dat erbij vermeldt kan worden, is het helemaal mooi :)!

Mijn/ons streefbedrag is dus wel voor ons samen. Al kan ik me misschien wel voorstellen dat ik al wat eerder minder zal gaan werken. Ik hoef niet per see een erfenis na te laten, ik zou mijn kinderen (als het allemaal lukt) wel graag een goede start mee willen geven dmv ondersteuning tijdens de studies. Daarna ga ik er van uit dat ze het zelf kunnen redden.

Ik denk dat de 750,000 redelijk ruim genomen is, omdat we inderdaad maar zo'n 20-25 jaar hoeven te overbruggen tot AOW en aanvullend pensioen (dat we beiden opbouwen). Dus misschien kunnen we tezijnertijd, als de verwachte uitgaven wat duidelijk in beeld te brengen zijn wel wat lager gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-12-2024

b32

meintje schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:47:
[...]

Ik ga er vanuit dat ze de huur hebben meegenomen in die berekening. Maar wat doe je als op dat moment het pensioen of aow niet meer bestaat.

Ik maak mij daar toch wat zorgen om en heb daarom voor ons bij de FO-datum het zo berekend dat we vanaf dat moment voor 'altijd' kunnen leven van de '4%', zonder dat het totaalbedrag minder wordt. Dat betekent wel dat voor ons de leeftijd dus een stuk naar achter moet en rond de 52 zal liggen. Maar dan hebben we wel een afgelost huis en kunnen we leven van een jaarlijks 4% van ons vermogen (waarbij ik nog eens moet nazoeken hoe dat werkt voor Nederland met de VRH).

Het is uiteindelijk voorlopig vooral een doel om naartoe te werken, maar de kans is aanwezig dat we daarna nog gewoon blijven werken omdat we dat leuk vinden. Maar dat zien we dan wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
[...]

In een notendop komt het bij ons op het volgende neer.
We doen alles samen, dus we gaan straks samen met "pensioen" als we 42 zijn.
Groffe aannames: Rente die ik krijg gaat direct ten kosten van inflatie en belastingen.
Ik blijf redelijk sober leven.
Geld mag op als ik 70 ben. heb toch een mini pensioen opgebouwd + AOW.

Dus vanaf 42 jaar moet ik voor 28 jaar sparen om te overbruggen.
Kosten die ik niet meer heb:
Hypotheek -> 100% afgelost.
Energie -> Zonnepanelen enzo.
vervoer -> bijna niet nodig heb toch geen werk.
Eten -> groente tuin. (eerste bomen zijn al gepland).

Daarnaast Ik heb 1000 euro nodig per maand om samen rond te komen.
(afschrijving van vanalles enzo. en wat verzekeringen).
1000euro * 12maanden * 28jaar = 336.000 euro nodig voor ons samen.
Dit bedrag mag dan helemaal op zijn als we 70 zijn geworden. (daarna AOW + pensioen als dat nog bestaat). Pensioen sparen we op dit moment allebei 100% van wat is toegestaan.

Dit is de meest simpele versie.
Uiteindelijk de uitgaven zover mogelijk verlagen. en genoeg geld om dat lang vol te houden.
Ik heb het voordeel dat we er allebei bijna dezelfde instelling hebben.

Een maand later met pensioen is ook meteen 1000 euro minder nodig om te starten met pensioen gaan.

****Dit is een zeer versimpelde weergave***** mijn excel rekent veel meer uit maar komt uiteindelijk op het bovenstaande neer als uitgangspunt.
Leuk om jullie aanpak te lezen. Aan de ene kant ook vrij conservatief (dat je geen rendement rekent; of iig dat gelijk stelt aan inflatie en belasting), maar aan de andere kant ook wel een redelijk strak budget (lijkt mij dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

meintje schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:47:
[...]

Het huis is op dit moment 3Ton waard. (tegen die tijd waarschijnlijk een stuk meer, maar dat boeit niet).
Indien je dit verkoopt komt er 3Ton? vrij. dit geld kan je gebruiken om de laatste jaren iets te huren.

Ook bestaan er constructies zoals een omgekeerde hypotheek.
Steeds een stukje meer schuld opbouwen :). zodat als je het huis verkoopt weer op 0 terecht komt.

Maar als AOW + Pensioen blijven bestaan maak ik me daar geen zorgen over.
Maar indien nodig kunnen we dus het huis opeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 15:14
Het streef bedrag is echt persoonlijk in de zin van hoeveel je nodig hebt. Ik kan je daar niet echt in helpen want ik kan niet weten hoeveel kinderen je wilt/kan hebben en hoeveel je voor hen wilt betalen. (Om maar 1 ding te noemen). Ik ben bijvoorbeeld best tevreden met een 3 kamer appartement als wij 50 zijn, maar ik ken ook mensen die bij 40+ naar een huis van een half miljoen gaan en dus nog een aantal jaar gaan werken. Misschien gaan we zelfs naar het "tiny house" concept toe waarbij we een stukje land kopen in the middle of nowhere en 3/4 van het jaar ergens anders zijn ;)

Mijn doel is daardoor ook een afbetaald huis (die ik weer zal verkopen om kleiner te wonen) en 400.000 sparen. Dit wordt met huidig loon nog een uitdaging met 2 kinderen omdat ik ze studieschuldvrij naar hun eerste woning wil "sturen").

Momenteel proberen we de maandelijkse kosten in te perken door o.a.:
- groentetuin en fruit van stuiken en bomen
- zonnepanelen (en later boiler)

Het sparen doen wij samen, zij werkt niet (in loondienst) omdat ze heeft gekozen voor de kinderen te zorgen. Als ze ouder zijn wil ze weer wat meer werken maar nu zorg ik voor het inkomen en het spaargeld.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nightquest77
[...]

[knip]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door Nightquest77 op 04-04-2016 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Aliene schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:54:
[...]
Klopt helemaal dat het zonder context weinig zegt, dus als dat erbij vermeldt kan worden, is het helemaal mooi :)!

Mijn/ons streefbedrag is dus wel voor ons samen. Al kan ik me misschien wel voorstellen dat ik al wat eerder minder zal gaan werken. Ik hoef niet per see een erfenis na te laten, ik zou mijn kinderen (als het allemaal lukt) wel graag een goede start mee willen geven dmv ondersteuning tijdens de studies. Daarna ga ik er van uit dat ze het zelf kunnen redden.

Ik denk dat de 750,000 redelijk ruim genomen is, omdat we inderdaad maar zo'n 20-25 jaar hoeven te overbruggen tot AOW en aanvullend pensioen (dat we beiden opbouwen). Dus misschien kunnen we tezijnertijd, als de verwachte uitgaven wat duidelijk in beeld te brengen zijn wel wat lager gaan zitten.
Bedenk wel dat je aanvullend pensioen beperkt zal zijn als je dat "maar" inlegt tot < 50 jaar.
Wat je stelt komt het heel erg overeen met onszelf (gezin, 2 kinderen).
Mijn target voor FO is dit te behalen voor mijn vijfenveertigste verjaardag. En gedurende het pad daarna toe pas ik de plannen/wensen/tijd aan waar nodig.
Een van de belangrijkste zaken is denk ik dat je ook als je FO bent, flexibel blijft in het reduceren van uitgaven en/of verhogen van inkomsten.
Als ik b.v. van mijn 45-50 nog een klein beetje freelance werk doe, dan hoeft dat maar een paar uur per week te zijn en dekt het toch een groot gedeelte van de uitgaven. In die periode ben je dus al FO, maar doordat je nog een klein beetje werkt vergroot je je buffer dus nog wel flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Nightquest77 schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:10:
[...]

Duidelijk, wij doen het zeer vergelijkbaar. Ik heb een heel veel stuurvariabelen waar ik uiteindelijk de volgende grafiek uit krijg:

[afbeelding]
Begrijp ik uit het figuur dat je feitelijk nog niet eens begonnen bent aan je FO reis?

Ik vind zo'n grafiek dan behoorlijk gewaagd. Ik werk nu 14 jaar en ben altijd wel redelijk spaarzaam geweest maar ik had niet vooraf uitgaven en vermogensopbouw kunnen voorspellen. Op dit moment kan ik dat veel beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 04-04-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
gr8-jen schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:10:
Het streef bedrag is echt persoonlijk in de zin van hoeveel je nodig hebt. Ik kan je daar niet echt in helpen want ik kan niet weten hoeveel kinderen je wilt/kan hebben en hoeveel je voor hen wilt betalen. (Om maar 1 ding te noemen). Ik ben bijvoorbeeld best tevreden met een 3 kamer appartement als wij 50 zijn, maar ik ken ook mensen die bij 40+ naar een huis van een half miljoen gaan en dus nog een aantal jaar gaan werken. Misschien gaan we zelfs naar het "tiny house" concept toe waarbij we een stukje land kopen in the middle of nowhere en 3/4 van het jaar ergens anders zijn ;)

Mijn doel is daardoor ook een afbetaald huis (die ik weer zal verkopen om kleiner te wonen) en 400.000 sparen. Dit wordt met huidig loon nog een uitdaging met 2 kinderen omdat ik ze studieschuldvrij naar hun eerste woning wil "sturen").

Momenteel proberen we de maandelijkse kosten in te perken door o.a.:
- groentetuin en fruit van stuiken en bomen
- zonnepanelen (en later boiler)

Het sparen doen wij samen, zij werkt niet (in loondienst) omdat ze heeft gekozen voor de kinderen te zorgen. Als ze ouder zijn wil ze weer wat meer werken maar nu zorg ik voor het inkomen en het spaargeld.
Ik snap dat het idd erg persoonlijk is. De grote verschillen in uitgaven zie je hier vaak voorbij komen, dat vind ik juist hetgeen dat zo interessant is aan het topic. Ik heb voor mezelf dus een soort streefbedrag in mijn hoofd, maar realiseer me ook dat er nog heel veel kan veranderen. Toch vind ik het prettig om iig al een soort van 'pensioensdatum' in mijn hoofd te hebben.

Ik denk dat het voor iedereen die ver van FO af zit lastig is om uitgaven en inkomsten te voorspellen in de toekomst, daarom vind ik het ook leuk om te horen wat het (voorlopige) streefbedrag is. Maar wat Rube zegt is hierin denk ik erg belagrijk: flexibiliteit in het aanpassen van je uitgaven en inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Aan het begin stak ik ook veel tijd in prognoses en mooie grafiekjes, die tijd had ik beter kunnen steken in het verwerven van extra inkomsten :P
Maar het gaf wel veel inzicht in de variabelen en de grote effecten die voor het oog kleine keuzes kunnen hebben.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
Rukapul schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:24:
[...]

Begrijp ik uit het figuur dat je feitelijk nog niet eens begonnen bent aan je FO reis?

Ik vind zo'n grafiek dan behoorlijk gewaagd. Ik werk nu 14 jaar en ben altijd wel redelijk spaarzaam geweest maar ik had niet vooraf uitgaven en vermogensopbouw kunnen voorspellen. Op dit moment kan ik dat veel beter.
Ik ben inderdaad nog maar relatief kort bezig, ben dan ook met mijn 25 jaar nog maar kort aan het werk.

Het is gewaagd in die zin dat je niet je leven moet ophangen aan zulke voorspellingen. Het is op geen enkele manier bedoeld om 100% accurate te zijn. Maar wat het wel duidelijk maakt is het effect van bezuinigingen, en de gevolgen van een bepaalde savings rate, en daar hebben we al grote stappen in gezet. Mijn grafiek zelf is zeer conservatief voor ons, het houdt geen rekening met loonsverhoging (behalve inflatiecorrectie), en ik hou heel conservatieve withdrawelrates en CAGR's aan. Dat alles terwijl ik nog flinke loonsverhogingen mag verwachten in de toekomst. Verder valt er met de kennis die ik nu heb simpelweg niet te verwachten dat het veel slechter uitvalt dan hier voorspeld. Grote eenmalige uitgaven hebben we allemaal al gehad (trouwen, huis kopen, kinderen, eerste keer auto's kopen) en voor grote terugkerende kosten maak ik gewoon reserveringen. Daarnaast heb ik los van de bedragen in de grafiek een buffer in cash, en betaal ik ook nog eens los van deze grafiek netjes mijn hypotheek af.

Mocht ik ziek raken, mijn vrouw overlijden etc, dan verandert de grafiek wel, maar zijn we dusdanig goed verzekerd dat we ook niet meer hoeven te werken. Enige wat zou kunnen gebeuren is langdurige werkloosheid, maar met mijn skillset maak ik me daar absoluut geen zorgen over. Mijn vrouw werkt ook nog eens zeer beperkt op dit moment, dus we kunnen altijd nog compenseren door haar meer te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb net even op een bierviltjepost-it m'n berekening gemaakt. Ik zie dat ik 4400 euro / maand wegpis aan uitgaven exlusief netto hypotheek en netto kinderopvang. Ik schat dat ik een afgelost huis + maximaal 1M nodig heb. Conclusie: met de huidige spaarquote van 30% uit arbeidsinkomen ben ik tegen de AOW leeftijd sustainable FO :+ In de praktijk eerder.

Het mag duidelijk zijn dat ik niet aan withdrawel rates of CAGRs doe. In die zin doe ik dus ook niet aan geplande FO, maar wel aan vermogensaccumulatie om een zo goed mogelijk uitgangspunt te creeren.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 04-04-2016 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:42

Piper

No guts, no glory

Wij hebben ook geen richtbedrag. 25x jaaruitgaven als grof mikpunt..
Over 15 jaar hebben we ook weer 15 jaar extra data om te kijken of de 4% rule nog steeds in stand is gebleven. Het hele FO-denken is dan ook vooral een richting en (nog) geen doel.

Leuk om te zien dat hier meer en meer jonge(lui) rondlopen en mee bezig zijn. Mocht je je wederhelft er wat meer bij betrokken willen hebben kan je proberen om meer te laten zien welke mogelijkheden het allemaal biedt. Er zullen weinig mensen zijn die je direct enthousiast krijgt om €500,= per maand minder uit te gaan geven ;-)

Verder is het momenteel vooral een afweging in welke volgorde en wanneer je bepaalde dromen waar wil maken. Nu 6 weken naar Nieuw-Zeeland is niet geweldig voor je savings-rate en net worth. Als je over 10 jaar met kinderen gaat is het opeens wel 2x zo duur..keuzes ;) Luxe-problemen zijn ook problemen en ook al regent het zonnestralen, het regent nog steeds :+
Pagina: 1 ... 48 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.