FreeShooter schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:40:
[...]
De insteek van de meeste in dit topic is (naar mijn idee): financiële bewustwording waarbij uitgaven bewuste keuzes zijn waarbij je jezelf afvraagt 'maakt mij dit gelukkiger?' en 'heb ik hier X aantal dagen/weken/maanden/jaren werken voor over'.
Als iemand graag 1 à 2 jaar langer werkt om in een Tesla te kunnen rijden, past dat ook prima in dit topic. Iedereen zal zo zijn eigen 'verleidingen' hebben, sommige wat duurdere dan anderen.

Dat denk ik ook, bewustwording is een belangrijke stap hierin. en het inzichtelijk hebben dat bepaalde keuzes ervoor zorgen dat je inderdaad maanden langer moet werken.
Ik houd al mijn uitgaven bij op de euro nauwkeurig. en daarbij ook een planning om met 42 (nu 43) jaar financieel onafhankelijk te zijn. Vervoer is hier de grootste "verplichte" kostenpost in huis (1500 euro per maand voor 2 auto's op dit moment (afschrijving (700) + onderhoud (150) + brandstof (350)+ belastingen (200)+ verzekeringen (100) ) (voor dat bedrag rijden we 80K kilometer per jaar met de 2 auto's, zo'n 6700km per maand. en dat komt uit op 22,5 cent per kilometer.
Even wat gedachtes achter deze keuze met oog op FO zijn.
Op dit moment bezitten we 2 auto's met aanschafwaardes van 19.000 euro (opel corsa 2011) en 23.000 euro (renault clio 2013), beiden nieuw aangeschaft destijds. De keuze voor nieuwe diesel is destijds gemaakt vanwege de betrouwbaarheid tegenover oudere auto's. zie de keuze voor de eerste auto in:
Smuggler in "nieuwe auto goedkoper dan 15 jaar oude auto" (situatie is nu anders geworden maar op dat moment heb ik de beslissing genomen voor mijn eerste nieuwe auto). We hebben de auto's nodig om ons geld te verdienen. er zijn ten tijde van de aanschaf vele senario's doorlopen en nieuw was een logische keuze.
Eenmaal FO en gestopt met werken kan er sowieso 1 auto auto de deur uit wegens overbodig, en waarschijnlijk allebei.
Maar de komende jaren (we moeten nog 17 jaar tot we 43 zijn), hebben we de auto's voor de deur elke werkdag nodig.... Onze baas ziet dat ook en we worden goed gecompenseerd voor het nodig hebben van de auto's.
We nemen dus als feit aan dat we de 2 auto's toch nodig zullen hebben en dat we door het werk ik en mijn vriendin een zeer betrouwbare auto nodig hebben die ook nog na zelf 200.000 km erin te hebben gereden het blijft doen. Ja dat kost geld. oja. met een gemiddelde snelheid van 70km/u spenderen wij dus gezamelijk 1100 uur per jaar in de auto. gemiddeld 1,5 uur per dag.
Deze kosten zijn allang meegenomen in mijn berekening naar FO op 42 jarige leeftijd.
Aan vakanties geven wij gezamelijk 1000 euro per jaar uit, iets met keuzes maken

.
Ik ben al jaren fan van elektrische auto's en heb er lang over na gedacht om een Tesla model S te kopen, echter kon ik de aanschaf van deze auto niet verantwoorden in mijn FO plan.
Met deze 35K-40K auto is dat anders. De eerste 20K per auto zit al in mijn FO berekening voor 42 jaar.
De overige 20K per auto zijn de echte uitgaven, en deze 40K zijn dus het probleem (en niet de 80K).
Maar het voordeel van deze auto's is dat ze een stuk goedkoper te rijden zijn, afhankelijk van alle belasting maatregelen die nog kunnen veranderen.
We rijden nu 2 diesels = 2400 euro per jaar aan belastingen.
brandstof = stuk goedkoper, 1000 euro per jaar voordeel?
en onderhoud is ook een stuk lager = 600 euro per jaar voordeel?
Stel dat al deze voordelen maar 2 jaar lang duren (huidige belastingplannen duren tot en met 2020 en als we de auto's begin 2019 binnen krijgen hebben we dus 4000 euro voordeel.
De echte kosten van deze auto's zal dus ongeveer 36K bedragen inplaats van 80K zoals in het topic wordt gesuggereerd.
36K kosten, ja dat is een hoop geld.
Dat betekend dat we 36K meer moet verdienen tegenover het huidige plan om met FO te kunnen.
Maar vriendinlief werkt ook fulltime.
Deze 36K netto wordt bij ons in 7 maanden verdient op dit moment.
allebei 7 maanden werken om in een super leuke auto te rijden....inplaats van een opel corsa en een renault clio. ja waarschijnlijk duurt dat maar 8 jaar, maar dat is voor latere zorg, we zijn op dit moment niet van plan om de rest van ons leven zulke dure auto's te rijden. maar daar heb ik op dit moment geen zicht op.
Oja ik schrijf al mijn auto's altijd af naar 0 euro. denk dat een model 3 wat meer rest waarde heeft.
Ik ben mij heel bewust van al mijn uitgaven, vandaar dat ik in dit topic graag ieder zijn inzichten lees en mijn eigen inzichten graag deel om feedback te krijgen. Maar de keuze voor deze auto is dus iets ingewikkelder en doordachter dan gewoon 80K uitgeven

. Heel veel keuzes in het verleden hebben mij de mogelijkheid gegeven om deze keuze te maken. En over 2 jaar maak ik de rekensom helemaal compleet om te kijken wat de daadwerkelijke economische schade gaat worden in mijn balans voordat ik de 2 auto's daadwerkelijk bestel.
Ja mijn FO datum gaat van 42,7 jaar naar 43,3 jaar. ik ben nu 26,7.
En ik heb het gevoel dat ik dan iets bijdraag aan het milieu voor jullie allemaal
Voor de vraagsteller hierboven.
Stel dat we de rest van ons leven zulke auto's willen gaan rijden.... dan kost dat natuurlijk een stuk meer.
elke 8 jaar: 7 maanden werken.
We moeten nog 64 jaar?... dus 8x7 maanden = 56 maanden = minmaal 4,6 jaar langer werken. met z'n 2en alleen voor de auto voor de deur. en ik ben er in mijn FO berekeningen juist vanuit gegaan dat als we stoppen met werken er een auto de deur uit zo gaan en we een goedkope auto zouden nemen omdat we dan toch bijna niet meer zouden rijden. en anders gaat mijn FO plan al gauw naar over de 50 jaar.....
En dat is zeker niet de bedoeling!.
[
Voor 6% gewijzigd door
Smuggler op 02-04-2016 16:55
]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber