Blik1984 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:48:
[...]
Omdat het toevallig voor jou zo geldt dat je huis 4x zoveel waard is geworden betekent tegelijkertijd ook niet dat het voor een heleboel wel zo is. Een hele generatie voor jou profiteert er wel van en zogezegd een hele generatie na jou ook.
Dat jouw ouders geluk hadden betekent tegelijkertijd _niet_ dat het voor iedereen geldt. Om je eigen woorden te gebruiken: Een hele generatie voor jouw ouders had het geluk niet, en een hele generatie na jouw ouders had het geluk ook niet. Dat is wat ik probeer uit te leggen. Huizenprijzen stuiteren heen en weer en het moment van kopen/verkopen is enorm van belang. Je mag net zo goed mijn huis als het huis van je ouders niet als maatstaf nemen. Ik kocht op de top, zij in de dip.
Maar om even terug te komen op die 'generaties' De mensen voor me die geluk hadden kochten tussen 1970-1975 en de mensen na me die geluk hadden kochten tussen 1985 en 1990.
Zo groot zijn die generaties dus niet. Normaal reken je iets van 25-30 jaar voor een generatie. Je veegt ongeveer alles tussen 1960 en 2000 op een grote hoop. En dat mag je nu net niet doen. Vijf jaar verschil kan een enorm verschil uit maken. Kijk maar naar de laatste 5 jaar.
En daar komt nog bij dat als je maar ver genoeg terug gaat in de tijd dat de inflatie zijn altijd werk doet. Zelfs met een langdurige inflatie van maar 2% (Ja ik weet het, nu is hij lager, maar dat komt vnl door de dalende olieprijs, hij is ook wel eens 6% geweest) verdubbelen prijzen iedere 35 jaar. Dus ja, in geld uitgedrukt is mijn huis bijna in waarde verdubbeld, maar nee, ik kan er niet twee keer zo veel voor kopen. Een ander huis is namelijk ook veel duurder geworden, en een brood ook net als een liter melk.
En je kan wel zeggen dat aflossing de laatste jaren erg laag was uitgedrukt in percentage van mijn huidige inkomen. Maar je moet wel meerekenen dat bij de aankoop in die tijd je gewoon 35000 gulden netto zelf moest sparen om een huis van 160000 te kopen. Anders kreeg je gewoon geen hypotheek. Mijn maandsalaris was toen ~1300 gulden. Zie maar eens wat voor investering je moest doen om een huis te kunnen kopen.
En waar je ook niet op ingaat is dat mijn huis en alle andere huizen hier in de wijk, samen met nog 100den andere jaren 50 wijken in Nederland niet meer de huizen zijn die ze waren toen ze gebouwd werden. Ze zijn bijna allemaal fors verbeterd met muur,vloer en dakisolatie, dubbel glas, erkers de tuin in, dakkapellen enz. Je mag dan wel even die dingen meerekenen in de aanschafwaarde van het huis. Mijn dakkapel kostte ergens in 1982, 15K tel dat maar bij de 159 op. Ik heb een aantal jaren geleden het hele huis van HR++ glas laten voorzien. Dat was iets van 12K (euro). En dan zijn er nog zat kleinere verbeteringen geweest: Spouwmuurisolatie, vloer isolatie, dak isolatie. Maar dat soort dingen geldt ook voor de buren die het huis in 1990 kochten. En voor al de mensen die in soortgelijke woningen wonen.
En dan is je huis misschien maar 2x over de kop gegaan. Dan nog heb je weinig te klagen tegenover huurders die jarenlange huurverhogingen krijgen en die kostenpost nooit omlaag zullen zien gaan.
Dat heb ik dus zelf al gezegd. Maar daar ging mijn opmerking niet over.
En je hebt als huurder misschien het gemak dat je bij een huisbaas aan kunt kloppen. Maar je hebt gewoon heel weinig te eisen, want als de verhuurder er geen zin in heeft gebeurt er gewoon niks. De voorbeelden die je geeft als huurder zijnde zijn wel heel erg geromantiseerd, alsof je kunt onderhandelen over onderhoud aan de kozijnen en dergelijke... Bij 90% van de verhuurders in ieder geval niet. Huurwoningen zijn vaak ouderwets, slecht onderhouden en hebben keukens en badkamers van hele bedenkelijke kwaliteit.
Ik heb zomaar het idee dat jij, met als voorbeeld je ouders, de waardevermeerdering van de huizen fors romantiseert. Je vergeet nl ook nog dingen mee te nemen als onderhoud. En dat kan hard oplopen.
Mijn vriendin woont in een huurhuis, als 25 jaar. Als je niets vraagt wordt eens in de 15 jaar de keuken vernieuwd en de toiletten. Maar als je klachten hebt dan wordt het de eerste 10 jaar gerepareerd, en in de volgende 5 jaar vervroegd vervangen. Haar keuken is een paar jaar geleden vervangen, ze kon uit een aantal types kiezen en ook uitzoeken hoe de opstelling van de kastjes/spoelbak was. CV ketel wordt standaard iedere 10 jaar vervangen. Bij echte problemen eerder. Buiten schilderen is iedere 5 jaar. De laatste keer was groot onderhoud en kon ook een nieuwe kleur worden gekozen.
Haar badkamer had lekkage, daar was binnen 2 dagen iemand bij om provisorisch te dichten. Na een maand of 3 kreeg ze een nieuwe badkamer. Dat geintje kostte mij laatst 8000, en dan deed ik nog veel zelf.
Een kennisje van woont heel ergens anders, ook in een huurhuis. Ze kwam uit een koophuis. De wasmachine werd in de keuken geplaatst. Hmmm de houten vloer trilde wel heel erg. Verhuurder gebeld, ja daar hadden ze vaker klachten over gehad. Hoppa, er kwam iemand die en betonnen sokkel in de kruipkelder plaatste. Hij zag dat ook haar toiletpot niet volgens de standaard was dus een week later werd die even vervangen.