http://www.mrmoneymustach...e-true-cost-of-commuting/
zoals beloofd de link over de MMM post over commuting, erg relevant in deze discussie.
zoals beloofd de link over de MMM post over commuting, erg relevant in deze discussie.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Het kost wel meer, maar wanneer je het duur vindt is relatief.Deveon schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:59:
[...]
Duur is enkel relatief op een zeer energiezuinige woning (bijv passief zodat je geen G&L hoeft te betalen). Een grote woning kost (vergelijkbaar met een grote auto) gewoon meer als een kleine.
De geschiedenis toont dat op een enkele uitzondering de waarde van een huis stijgt, maar deze wist wordt terniet gedaan door onderhoud, OZB belasting en de rente(verlies) van de financering.
Uiteindelijk kost een grote woning gewoon meer geld als een kleine woning.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Duur en goedkoop zijn meer gerelateerd aan wat je ervoor krijgt, niet zo zeer de hoeveelheid geld. 100k voor een huis is goedkoop, maar voor een auto is het duur. Of een woonhuis van 400k in hartje Adam (goedkoop blijkbaar) of in Oud Pekula (duur).Lethalis schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:05:
[...]
Het kost wel meer, maar wanneer je het duur vindt is relatief.
Persoon A kan 200k duur vinden, persoon B vindt het spotgoedkoop en vindt 500k pas duur.
Daarom is "duur" relatief.
Overigens heb ik zelf een huis uit 2002 met energielabel A
Klopt, het gaat er volgens mij om dat je bepaalt wat je nodig heb om (iig in je plan) je geluk te maximaliseren met het geld dat je daarvoor vrij wilt maken. Je zou er bijna een Lineair Programmeren probleem van kunnen maken.rube schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:13:
[...]
Ik ben van mening dat het niet nodig om een huis op locatie A te hebben EN minimaal X kamers EN minimaal een tuin van X meter EN XYZ etc, om gelukkig te zijn.
Hier bekijk je het wel heel zwart-wit. Ik denk niet dat Workaholic het zo bedoelt. Ik denk dat hij inschat dat hij meer van zijn woonwensen kan vervullen met een huis van rond de 400k dan van rond de 200k...NovapaX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:40:
Het lijkt me daarom ook de verkeerde volgorde om eerst te bepalen hoeveel je wilt uitgeven. En dan pas te gaan kijken wat je allemaal wel niet kan krijgen in die prijsklasse.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
De aanname is dat de woning ook goed valt bij een toekomstige partner. Als die nog niet in beeld is, is het wel speculeren.AcXeller schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:11:
[...]
Heb ik hier ook gedaan, maar dan met een wat lager bedrag. Punt voor mij was dat ik nog wel eens vast kon komen te zitten in deze woning als de huizenmarkt compleet inzakte (2009 gekocht) en dat ik dus niet met een 2 kamer appartement zit en een gezin met 2 kinderen. Te ver vooruit kijken ? Misschien, maar heb er absoluut geen spijt van tot op heden. Daarnaast is elke keer verhuizen en kopen/verkopen ook niet bepaald goedkoop.
[ Voor 23% gewijzigd door Workaholic op 31-03-2015 08:17 ]
Een woning aankopen je settelen en je huis aflossen is mijn inziens een goed begin naar FO/ financieel bewustzijn. Maar investeren in een woonhuis (ik zou het persoonlijk nooit investeren noemen als het je woonhuis betreft) gaat je nooit FO maken. Om volledig/grotendeels FO te worden zul je naast je woonhuis vermogen rendabel moeten maken.Workaholic schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:12:
Voor mij is het FO nog steeds een doel, maar daar hoort ook een woonsituatie bij waarin ik alle kanten op kan en kan settlen.
Je kunt toch ook een huis kopen van 200-300k waar ruimte is voor 1-2 kinderen. Kan zelfs in de Randstad (ik woon zelf in Utrecht in een dergelijk huis). Ik snap niet echt waarom je zo gefixeerd bent op dat huis van 400k en waarom je dat als investering ziet? Een dergelijk huis kost je waarschijnlijk ook fors meer aan energie en onderhoud.Workaholic schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:12:
Ik heb wel een leuke discussie op gang gebracht zie ik.
Moet het nog een keer goed laten uitrekenen wat ik per maand netto kwijt ga zijn met een moderne hypotheek van 400k, maar een investering in een huis lijkt voor mij vooralsnog de beste keuze wetende dat ik nu maandelijks meer dan 1000 euro over maak naar mijn spaarrekening en halverwege het jaar alweer richting de 125k aan spaargeld bij elkaar heb.
Voor mij is het FO nog steeds een doel, maar daar hoort ook een woonsituatie bij waarin ik alle kanten op kan en kan settlen. Wellicht denk ik dan te ver vooruit als het gaat om mijn woonsituatie als vrijstaande, maar het huren + kleine appartement staat me gewoon tegen. Een tussenstap in de vorm van een kleinere woning, durf ik dan niet aan omdat ik daarbij voor mijn gevoel juist het risico loop om te moeten gaan verkopen (en binnen een paar jaar maak je eerder verlies dan winst).
Moet het dan perse een huis zijn van 400k, nee absoluut niet, maar als ik het kan betalen en ook nog met 100k omlaag kan brengen door eigen middelen (inclusief daarna nog jaarlijks af te lossen) dan ben ik naar mijn idee nog steeds goed opweg naar FO zijnen heb ik een beter rendement voor mijn spaargeld.
In iedere geval dank voor jullie waardevolle input! Laat de huizenjacht maar beginnen
Dat is alleen de verkeerde insteek, ik heb het huis gekocht voor mijzelf. Mocht de huizenmarkt echter zo ver in elkaar storten dat je bij verkoop met een enorme restschuld zou zitten en dus niet kan verkopen dan kan ik er nog steeds met een gezin wonen als dat nodig is. Ik heb nu gewoon alle ruimtes in gebruik en laat dus geen zaken omdat er misschien een keer een gezin moet wonen.MisterBlue schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:01:
[...]
De aanname is dat de woning ook goed valt bij een toekomstige partner. Als die nog niet in beeld is, is het wel speculeren.
20*350ZO45°
Met dat verschil dat je een huis redelijkerwijs wel nodig hebt om te kunnen leven.Richard schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:20:
Ben nu bezig in Rich Dad Poor Dad 2 CashFlow Quadrant:
[afbeelding]
Je eigen woonhuis is een Liability, geen Asset
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
En wat vind je ervan? Ik vind hem een inspirerende man en met name de cashflow quadrant vind ik een sterk stuk van hem (of een goed gejat stuk als hij het weer van iemand anders heeft).Richard schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:20:
Ben nu bezig in Rich Dad Poor Dad 2 CashFlow Quadrant:
Je eigen woonhuis is een Liability, geen Asset
Lijkt me niet. Aan een financiering kun je meer en eenvoudiger voorwaarden verbinden en zorgt voor een constante cashflow nadeel is dat je niet deelt in het succes van het bedrijf. Daarnaast sta je als vreemd vermogen verschaffer bij een liquidatie eerder in rij om een deel van je centen terug te krijgen. Aandelen deel je mee in het succes van het bedrijf gaat het mis sta je achteraan bij de curator en je hebt geen zekere cashflow.rube schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:56:
Een bedrijf financieren is toch hetzelfde als aandelen (bij uitgifte) kopen?
Ah, ok, ik dacht dat Krisp bedoelde om inderdaad geld te verstreken in ruil voor aandelen.Accountant schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:33:
[...]
Lijkt me niet. Aan een financiering kun je meer en eenvoudiger voorwaarden verbinden en zorgt voor een constante cashflow nadeel is dat je niet deelt in het succes van het bedrijf. Daarnaast sta je als vreemd vermogen verschaffer bij een liquidatie eerder in rij om een deel van je centen terug te krijgen. Aandelen deel je mee in het succes van het bedrijf gaat het mis sta je achteraan bij de curator en je hebt geen zekere cashflow.
Rich Dad Poor Dad vond ik al een erg goed boek, na uitlezen meteen "de rest" van Kiyosaki gekocht, en dan leek me Rich Dad Poor Dad 2 Cashflow Quadrant me het meest geschikte vervolg om in verder te lezen. Zoals ik het hier wel vaker vernoem bij het bespreken van een boek, pak er "Best Practices" uit, welke je tot uitvoering kunt brengen.Accountant schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:33:
[...]
En wat vind je ervan? Ik vind hem een inspirerende man en met name de cashflow quadrant vind ik een sterk stuk van hem (of een goed gejat stuk als hij het weer van iemand anders heeft).
[ Voor 18% gewijzigd door Richard op 31-03-2015 14:27 . Reden: Zie edit-tags. ]
20*350ZO45°
Liefst beideRichard schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:22:
[...]
Wat ik bijvoorbeeld wel een hele mooie vind, en voor mezelf van toepassing is "werk ergens om er iets te kunnen leren, niet voor het geld"
Het hebben van een coach/voorbeeld/aanspreekpunt kom ik ook in meerdere boeken tegen. Dat was voor mij ook eigenlijk de hoofdreden om met dit topic te beginnen. Ik wilde meer weten over FO en andere verhalen horen (het liefst in de Nederlandse taal en o.b.v. Nederlandse wet-en regelgeving). Een persoonlijke mentor lijkt me ook lastig te vinden. Dus dit lijkt me een mooi alternatief, misschien wat minder diepgang maar wel ook meerdere meningen en dat is ook prettig.Richard schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:22:
[...]
Verder zegt hij ook ergens dat zijn "Rich Dad" regelmatig gecoached werd, maar kan het niet letterlijk terugvinden in mijn boek of E-reader, dus zal wel de verkeerde zoekwoorden gebruiken.
Edit: Hij spreekt zelf in zijn B-quadrant steeds over "Own a System", nou daar ben ik achter gekomen. Ben 1x door zijn bedrijf gebelt om 16:55uur (werkdag), ik heb opgenomen en aangegeven dat ze op een slecht moment belde vanwege werk. Ze hebben me werkelijk 3 weken lang iedere werkdag teruggebelt tussen 16:55 en 17:00. De 2x dat ik wel op kon nemen kreeg ik een dode lijn. Uiteindelijk hebben ze mij afgelopen zaterdag succesvol gesproken (de aanhouder wint zullen we maar zeggen)
[ Voor 12% gewijzigd door Krisp op 31-03-2015 15:58 ]
[ Voor 15% gewijzigd door rally op 31-03-2015 15:39 ]
http://www.deyterra.com
Insourcen van klussen levert al snel aardig wat op, ik heb bijvoorbeeld afgelopen zondag met een vriend een flinke kast gemaakt op zolder. Aan materiaal ongeveer 200 euro kwijt en aan ontwerp en manuren, nul euro (m.u.v. de lunch en avondeten). Als ik dit aan een mannetje had overgelaten via werkspot was ik zo 600-700 euro kwijt geweest. En dat geldt natuurlijk voor veel meer qua kluswerk.Xanaroth schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:06:
Zeker, vooral basis dingen als timmerman, loodgieter, tegelzetter, landbouw, onderhoud auto/fiets/.., zijn vakken die zeer interessant zijn om op te pakken om jezelf handiger (en goedkoper) te maken en er nog betaald voor wordt ook. Helemaal als je FO bent, en geld geen factor meer is en je vrij bent om tegen minimumloon in de leer te gaan. Zoveel dingen in/om het huis waar je dan (uiteindelijk) goedkoper mee uit bent.
Zo zit ik momenteel mezelf op financiën te richten, ondanks dat ik nog het volle pond aan geld belangrijker vindt. Marketing doorzien, beetje kunnen onderhandelen zijn ook punten waar je op lange termijn goed mee kunt besparen.
[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 31-03-2015 16:10 ]
Sparql TV wiki
Ik denk dat het nog nieteens een mentor/coach op financieel gebied hoeft te zijn, eentje op persoonlijk vlak kan je denk ik ook erg goed helpen om dingen te realiseren, en een stok achter de deur te houden.Accountant schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:03:
[...]
Het hebben van een coach/voorbeeld/aanspreekpunt kom ik ook in meerdere boeken tegen. Dat was voor mij ook eigenlijk de hoofdreden om met dit topic te beginnen. Ik wilde meer weten over FO en andere verhalen horen (het liefst in de Nederlandse taal en o.b.v. Nederlandse wet-en regelgeving). Een persoonlijke mentor lijkt me ook lastig te vinden. Dus dit lijkt me een mooi alternatief, misschien wat minder diepgang maar wel ook meerdere meningen en dat is ook prettig.
Ze wilden me eenBen wel benieuwd waarvoor ze je belde. Hij is ook sterk in networkmarketing ofzoiets (vage term) willen ze je misschien zijn spelletje verkopen of nog meer boeken? Want er is ook een cashflow quadrant game een soort monopolyspel waarbij je uit de ratrace moet komen. Dat gaat mij dan weer wat ver daarbij vraag ik me wel af wat moet je ermee???
aanbiedenFree Introduction to Rich Dad Coaching
20*350ZO45°
Op papier wel. In de praktijk zie ik het als wezenlijk verschillend: financiering (zoals ik het bedoel) impliceert actieve betrokkenheid bij het bedrijf. Daarmee is het niet alleen een financiële investering, maar ook het inzetten van mijn netwerk, kennis en vaardigheden. Een stukje ondernemerschap dus.rube schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:56:
Een bedrijf financieren is toch hetzelfde als aandelen (bij uitgifte) kopen?
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Klopt. Ik kende het woord niet, dank daarvoor.Bonsaiboom schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:47:
Krisp - je bedoelt een vorm van angel investing?
Dat is inderdaad het principe van aandelenmarkten. Echter, dat principe is in veel gevallen vrijwel volledig verdwenen. Daarbij zijn de bedrijven die normaliter veel uitkeren meestal niet het type bedrijven waar ik ethisch gezien in wil investeren.Waarom zie je de aandelenmarkt als een zero-sum game? Bij elke transactie klopt dat inderdaad wel, maar er is toch echt ook een breder effect aan de hand. Zo horen die bedrijven toch echt ook winst te maken en dividend uit te keren. Dat is immers de basis waarom aandelen interessant zijn, het is niet zoals bij goud dat er voor je investering niet gewerkt wordt. De bedrijven en de aandelen hebben een intrinsieke waarde (ondanks dat ze daarvoor niet verhandeld worden).
Ik wou je even een hart onder de riem steken: dat stukje ethiek maak je het jezelf niet moeilijk mee, daarmee maak je dat je trots bent op jezelf. Hou dat vast. Ik neem aan dat je doelt op de fossiele brandstoffen industrie? (En misschien farmaceutisch? Of voedsel monopolisten als Mondola?)Krisp schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:53:
[...]
Klopt. Ik kende het woord niet, dank daarvoor.
[...]
Dat is inderdaad het principe van aandelenmarkten. Echter, dat principe is in veel gevallen vrijwel volledig verdwenen. Daarbij zijn de bedrijven die normaliter veel uitkeren meestal niet het type bedrijven waar ik ethisch gezien in wil investeren.
Ik weet het, ik maak het mezelf moeilijk. Soms overweeg ik gewoon het klooster in te gaan. Dan ben ik onafhankelijk van alle aardse lasten en kan ik me eindelijk bezig houden met echt belangrijke zaken.
[ Voor 5% gewijzigd door Exar op 31-03-2015 19:49 ]
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
Interessant, ik volg de huizenmarkt in Nederland vrij goed en vind dit ook wel het overwegen waard. Echter, ik zie ook dat je hier tijd in moet steken en dat is voor mij nu lastig. Ik vroeg me onlangs af waarom er geen beleggingsfondsen zijn die in Nederlandse vrije huursector woningen beleggen.Je zit dan met kosten van beheerapparaat, maar dat zou best aantrekkelijk kunnen zijn. Wie weet dat dat met de verdere ontwikkeling van de financiële markten nog komt.rube schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:34:
Inderdaad.
Daar over gesproken: wij zijn nu aan het kijken om een klein huisje te kopen voor de verhuur. Dit is puur als diversificatie van de beleggingen en een wat meer continue passieve inkomsten te genereren.
Ik kom als aanschafrendement uit op zo'n 6% netto. Hoger kan wel maar dan gaat het al snel richting kamer verhuur of panden in (ogenschijnlijk) mindere staat met waarschijnlijk ook hoger onderhoud (en per saldo wellicht niet eens een veel hoger rendement).
Ik twijfel of ik 6% genoeg vind, op "de beurs" is het een stuk makkelijker maar kan de cashflow ook een aantal jaar negatief zijn.
Mijn gevoel zegt dat een klein pandje met een vaste maandelijkse cashflow om het "eens te proberen" wel interessant is. Bevalt het niet, dan verkopen we het over een aantal jaar weer en erg veel (in absolute bedragen) kunnen we er dan niet op verliezen.
Mocht er een vervolg komen...dan laat ik het wel weten
Levert de auto niets meer op als je hem nu verkoopt dan? Dat bedrag zou je natuurlijk van de afschrijving af moeten halen. Zeg hij levert nog 2500 op, dan is de afschrijving 750 per jaar en niet 1000.Fimke schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 21:38:
Ik wil graag de kosten van onze auto in kaart brengen. Tot nu toe heb ik de volgende posten per jaar.
1000 afschrijving (10 jaar geleden gekocht voor 10.000)
0500 onderhoud
0500 wegenbelasting
0200 verzekering
1200 benzine (gemiddeld)
-------
3400 per jaar
283 euro/mnd. Dit is 17,5% van mijn salaris en 7,5% van ons gezamenlijke salaris.
Ik vind het best veel geld en helemaal als je bedenkt dat we ons woon/werkverkeer op de fiets en met de trein doen. We kunnen niet zonder auto, omdat we niet in de stad wonen. Voor de zwemlessen die er binnen een jaar aankomen is een auto wel handig. Maar vind het toch wel interessant om te bekijken wat de alternatieven voor een eigen auto zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Fimke op 31-03-2015 21:50 ]
[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 31-03-2015 21:59 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Verschilt per persoon, ik zou het in ieder geval niet (structureel) doen.Fimke schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 22:06:
Vrienden zijn misschien ook nog een optie. Wie heeft er geen auto en hoe bezwaarlijk is dat?
toettoett
[ Voor 40% gewijzigd door NovapaX op 31-03-2015 22:52 ]
Sparql TV wiki
nadeel is ook dat je fiets ondanks hangsloten toch gestolen kan worden, zelfs op het limburgse platteland (been there, bought the T-shirt).AcXeller schreef op woensdag 01 april 2015 @ 08:37:
Hier nu bijna een jaar geen auto, voor het werk heb ik een OV kaart. Woon niet heel dicht op OV en trein is minimaal 35 minuten reizen. Was gewend aan een lease auto maar door baanwissel verdween de auto.
Voordelen:
- Meer fietsen en beter voor de conditie, je gaat ook vaak wat energieker de dag door omdat je echt wel wakker word tijdens het fietsen.
- Stuk minder kosten voor vervoer
- Geen "gedoe" met de auto (onderhoud, schades)
- In het OV ben je langer onderweg maar je kan wel een boek lezen of iets anders voor jezelf (FO boeken)
- Je ben doelgerichter met je reizen, je gaat niet zomaar even shoppen en dus geld uitgeven
- Voor een hoop zaken kan je ook gewoon de boel thuis laten bezorgen
Nadelen:
- Je moet veel meer gaan plannen, leuk dat jij het 2:00 wil maken maar de laatste bus gaat om 23:00
- Reizen neemt meestal een stuk meer tijd in
- Even snel tussendoor naar vrienden/winkel zit er niet meer in (tenzij op fiets afstand)
- Als je wat grote of zware spullen wilt halen (bouwmarkt, dierenvoer etc.) dan moet je vaak weer andere mensen lastig vallen voor een rit
- Als je een "noodsituatie" hebt (kind ziek, iemand plotseling in het ziekenhuis) dan word het lastig en moet je maar hopen dat er buren zijn die je kunnen helpen
- Sommige hobby's of sporten zijn eigenlijk niet te doen zonder auto tenzij je dus weer andere mensen lastig gaat vallen
- Je bent een stuk meer aan het weer overgeleverd, hoewel je met de juiste kleding hier redelijk tegen kan
Door omstandigheden kan ik misschien een nette 2e hands auto kopen en ik moet zeggen dat ik wel geneigd ben om die te kopen. Het feit dat ik vooral mijn ouders steeds lastig val voor ritjes vind ik toch wel bezwaarlijk, het is immers mijn keuze om geen auto te hebben en FO worden door lekker te freeloaden heb ik op z'n zachts gezegd wat moeite mee.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
[ Voor 32% gewijzigd door Xanaroth op 01-04-2015 08:46 ]
Inderdaad, de auto biedt toch een grote vrijheid. Dus vrijheid financieel nastreven en het daarna op het gebied van mobiliteit inleveren zou niet mijn keuze zijn. Het is aleen wel een redelijk grote post.Xanaroth schreef op woensdag 01 april 2015 @ 08:43:
Kan me dat goed voorstellen, ben zelf ook niet van plan de auto ooit weg te doen. Hooguit kijken naar goedkoper rijden (kleiner, zuiniger, 2e/3e hands, zoveel mogelijk fietsen..).
Financieel onafhankelijk zijn lijkt me heerlijk, maar als je in ruil daarvoor een andere afhankelijkheid erbij krijgt (zoals lenen van auto van anderen) dan wordt je nooit echt onafhankelijk.
Zie je ook terug op MMM - geloof dat die in een jaar tijd 71 dollar had uitgegeven aan brandstof. Gooi daar een goedkope WA verzekering bij (20 euro/maand?) en een oude bak van <5000 euro. Dan heb je wel een auto op de momenten dat je het nodig hebt, maar kan je de maandlasten richting de 40-50 per maand krijgen.
overweeg dan een elektrische scooter, stil, geen fijnstof, voldoende actieradius. En evt. versleten accupack is met handigheid zelf te vervangen. En soms stimuleert de gemeente dit vervoersmiddelKrisp schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:12:
Waar ik wel onlangs over nadacht is een scooter. 95% van de ritjes die ik maak is binnen de 30km, dus daarmee zou ik best voordeel hebben. Bovendien kun je hem ook in de stad gebruiken, waar ik nu vooral fiets (ook op langere stukken). Meerdere vliegen in een klap dus.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Goed punt. Enig nadeel is dat ik geen ruimte heb waar ik die scooter op kan laden, want ik heb een appartement.NielsTn schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:13:
[...]
overweeg dan een elektrische scooter, stil, geen fijnstof, voldoende actieradius. En evt. versleten accupack is met handigheid zelf te vervangen. En soms stimuleert de gemeente dit vervoersmiddel
Hoe kom je aan 1200 benzine als je alle dagen al naar jullie werk gaan met fiets/OV? Is dat niet meer dan 15.000 km of zo op een jaar, of 300km/week?Fimke schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 21:50:
Oh ja restwaarde, zal ongeveer 1500 zijnScheelt toch wel iets.
0850 afschrijving (10 jaar geleden gekocht voor 10.000
0500 onderhoud
0500 wegenbelasting
0200 verzekering
1200 benzine (gemiddeld)
-------
2754 per jaar
229,50 euro/mnd. Dit is 14,3% van mijn salaris en 6,1%van ons gezamenlijke salaris.
[ Voor 42% gewijzigd door NovapaX op 01-04-2015 10:36 ]
Sparql TV wiki
De BD vraagt bij mij om een "Openbaar Vervoersverklaring", en mijn werkgever wil me die niet geven.Ascension schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:14:
Voordeel van OV is natuurlijk wel dat het meestal 100% door de werkgever wordt vergoed en als je het zelf moet betalen het belastingaftrekbaar is.
20*350ZO45°
Sparql TV wiki
Krisp schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:12:
Waar ik wel onlangs over nadacht is een scooter. 95% van de ritjes die ik maak is binnen de 30km, dus daarmee zou ik best voordeel hebben. Bovendien kun je hem ook in de stad gebruiken, waar ik nu vooral fiets (ook op langere stukken). Meerdere vliegen in een klap dus.
NielsTn schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:13:
[...]
overweeg dan een elektrische scooter, stil, geen fijnstof, voldoende actieradius. En evt. versleten accupack is met handigheid zelf te vervangen. En soms stimuleert de gemeente dit vervoersmiddel
Had ik ook overwogen. Uiteindelijk gekozen voor compromis: elektrische fiets.Krisp schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:12:
[...]
Goed punt. Enig nadeel is dat ik geen ruimte heb waar ik die scooter op kan laden, want ik heb een appartement.![]()
Reizen met de trein is best prijzig. Ik ben voor Utrecht-Rotterdam maandelijks 260 euro kwijt. Met de auto zou het 60km enkele reis zijn. De trein is dan wel goedkoper, maar zeker niet goedkoop.
[ Voor 28% gewijzigd door kmf op 01-04-2015 12:23 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Wij hebben zelf alleen een lease-auto die we alleen zakelijk rijden, verder geen auto. Voor dergelijke noodgevallen gebruik ik de 500 privé-kilometers die je mag rijden met de lease-auto. Doen we pas sinds dit jaar en het bespaart ons 450 euro per maand. Voor andere gevallen dat we een auto nodig hebben gebruiken we Snappcar. Komend weekend gaat dat voor de 2de keer gebeuren. Rest doen we met OV (voordeel van wonen in Utrecht)hv08 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:36:
Los van het kostenaspect: afgelopen paar jaar moest ik meerdere malen midden in de nacht naar een huisartsenpost of ziekenhuis (voor kindje, mezelf en ander direct familielid). Ik ga toch niet om 2.00 bij de buren aanbellen met de vraag of ik hun auto mag lenen omdat ik uit kostenoverwegingen zelf geen auto heb...
Voor dat soort momenten investeer ik dus om even een auto te huren via Snappcar, heb er minimaal 10 in mijn directe omgeving die ik hiervoor kan kiezen. Voor mij tast het de onafhankelijkheid in ieder geval niet aan. Ik laat me er niet door beperken. Daarnaast heb ik ook (schoon)ouders die het nul probleem vinden om even langs de Lidl te rijden voor ons. Die komen er wekelijks dus is een kleine moeite.Sissors schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:19:
Ik zou zelf niet overwegen mijn auto weg te doen, het geeft me zo'n stuk onafhankelijkheid, en dat is juist voor mij ook de hele reden voor FO richting te gaan: Juist om niet afhankelijk te zijn van andere. Vorige week nog tuinstoelen in de aanbieding bij de Lidl, en ik had nog tuinstoelen nodig. Oftewel dan pak je de auto, ga je langs de lidl, en heb je 4 nieuwe tuinstoelen voor een mooie prijs. De Lidl is prima op fietsafstand, maar om dat nou op de fiets te gaan halen.
Dat was toevallig ook de reden dat wij direct een auto hadden gekocht. Leasebak was ingeleverd en we waren van plan om eerst een jaartje kijken of we met fiets en OV kunnen redden (en af en toe auto lenen)hv08 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:36:
Los van het kostenaspect: afgelopen paar jaar moest ik meerdere malen midden in de nacht naar een huisartsenpost of ziekenhuis (voor kindje, mezelf en ander direct familielid). Ik ga toch niet om 2.00 bij de buren aanbellen met de vraag of ik hun auto mag lenen omdat ik uit kostenoverwegingen zelf geen auto heb...
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik weet niet wat een MMMideeAuto is. Maar het is een aankoop met de juiste balans vanBTU_Natas schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:14:
Kmf, bedoel je een nieuwe nieuwe auto, of een MMM idee auto?
1
| eenmalige kosten + terugkerende vaste kosten + terugkerende variabele kosten / minimale eisen + luxe |
Mijn woonwerkverkeervergoeding is 19 cent per kilometer. Mijn auto verbruikt aan benzine 10 cent per kilometer.Metro2002 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:07:
comfort kost geld. De afweging is aan iedereen zelf. Maar een kleine oude auto aanhouden kost bijna niks en je kan met redelijk weer alsnog fietsen
Dat probeer ik te doen iig.
[ Voor 45% gewijzigd door kmf op 01-04-2015 20:31 ]
Ik noem dat gewoon "een auto die bij me past".BTU_Natas schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:29:
een Mister money mustache auto.... eentje die spot goedkoop is, kwa onderhoud,onkosten,bezine enz.
Ik rijd dagelijks 10km op de motor (muv sneeuw/ijzel). Regen / wind is toch prima te doen met motorkleding?Metro2002 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:07:
Een beetje regen en harde wind is vervelend als je werk op 5km afstand ligt, het is bijna ondoenlijk als je 22km enkele reis moet fietsen. Heb het vorig jaar eerst met een scootertje geprobeerd en alhoewel dat spotgoedkoop was (5 euro verzkering per maand en verbruik van 1 op 50... ) bleef het rotweer probleem en tada, de motor heeft natuurlijk exact dezelfde probleemn met rotweer.
Regen gaat wel, harde wind zoals gister... nee bedankt. Vond het vandaag ook niet erg aangenaam. bovendien heb ik ruim 40km te gaan. voor 10km pak ik de trapfiets welRukapul schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:36:
[...]
Ik rijd dagelijks 10km op de motor (muv sneeuw/ijzel). Regen / wind is toch prima te doen met motorkleding?
[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 01-04-2015 20:59 ]
Sparql TV wiki
Terwijl je zelf een gloednieuwe leaseauto voor de deur hebt staan, huur je dus andermans oude auto om geld te besparen... Zoiets zou ook alleen in Nederland gebeuren!Blik1984 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:25:
Voor dat soort momenten investeer ik dus om even een auto te huren via Snappcar, heb er minimaal 10 in mijn directe omgeving die ik hiervoor kan kiezen.
Je bent niet de eerste die dit heeft bedacht, helaas bestaat er al een uitspraak tegen dit creatieve idee:RemcoDelft schreef op woensdag 01 april 2015 @ 22:51:
[...]
Terwijl je zelf een gloednieuwe leaseauto voor de deur hebt staan, huur je dus andermans oude auto om geld te besparen... Zoiets zou ook alleen in Nederland gebeuren!
Zou het niet heel mooi zijn als je zelf je eigen leaseauto van je leasemaatschappij mag huren? Zou je daar fiscaal mee weg kunnen komen in een mooie constructie? Omdat je dan gewoon huur betaald, zou het niet als "loon in natura" tellen.
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Het is inderdaad vrij krom. Het verhaal zou ook wat anders zijn als ik geen 10% eigen bijdrage zou hoeven betalen van mijn baas bij prive-gebruik.RemcoDelft schreef op woensdag 01 april 2015 @ 22:51:
[...]
Terwijl je zelf een gloednieuwe leaseauto voor de deur hebt staan, huur je dus andermans oude auto om geld te besparen... Zoiets zou ook alleen in Nederland gebeuren!
Zou het niet heel mooi zijn als je zelf je eigen leaseauto van je leasemaatschappij mag huren? Zou je daar fiscaal mee weg kunnen komen in een mooie constructie? Omdat je dan gewoon huur betaald, zou het niet als "loon in natura" tellen.
spotgoedkoop is niet per se MMM, het gaat erom dat je totaalplaatje zo goedkoop mogelijk uitvalt.BTU_Natas schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:29:
een Mister money mustache auto.... eentje die spot goedkoop is, kwa onderhoud,onkosten,bezine enz.
BTU_Natas schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:29:
Wij rijden geen auto, om medische redenen, maar denk dat als een van ons 100% gezond was geweest er ook geen auto was gekomen. Het kost vrij veel in verhouding vind ik, maar nu moet ik wel aangeven dat ik mijn leven lang al fiets en dat ook mijn favo vervoersmiddel is: vrijer dan OV. Boodschappen doen we samen met de fietsen, loeigrote bestellingen doen we via de AH bezorgservice of we vragen een vriend(in) om even met ons te heen-en-weeren. Komt niet vaak voor, is meer iets voor tijdens sneeuw/gladheid. We fietsen ook allebei naar het werk: 8km enkele reis voor de missus, 16 km enkele reis voor mij. Geen kinderen, ook wel handig om te vermeldenFimke schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 22:06:
Wie heeft er geen auto en hoe bezwaarlijk is dat?
Als je een kilometervergoeding krijgt van je werkgever kan dat soms rendabel zijn. Er zijn ook werkgevers die het reizen via het OV stimuleren en je een trajectkaart vergoeden. Maar dan kom je wel uit bij de grotere bedrijven. Het nadeel is dan wel dat je schrikt als je ineens zelf weer voor je OV-kosten moet opdraaienBeQuietAndDrive schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:58:
Maar OV kost toch ook geld? Die auto op de vorige pagina die 230 euro per maand kost. Die doe je weg en dan ga je elke dag met OV naar je werk. Ik ging laatst een keer van Arnhem naar Utrecht met de trein. Ideaal. Maar wel bijna 21 euro retour. Als je dat elke dag moet doen voor je werk, dan weet ik nog niet wat goedkoper is.
[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 02-04-2015 10:06 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
[ Voor 5% gewijzigd door Shapeshifter op 02-04-2015 09:53 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Het is krom dat je bijtelling vanuit de belasting (en in dit geval ook vanwege mijn werkgever) het privé-gebruik dermate duur maakt, ik betaal 450 euro per maand daarvoor en dan moet ik benzine in het buitenland ook nog zelf betalen. Dat zorgt ervoor dat ik een auto huur indien ik die nodig heb, met het vliegtuig op vakantie ga en daar ook weer een auto huur. Dat allemaal is an sich wel vrij krom.Sissors schreef op donderdag 02 april 2015 @ 07:50:
Tja moeilijk om het krom te noemen als het anders gewoon wordt gebruikt voor belastingontduiking.
Je kunt toch ook een vrij nieuwe kleine 2dehands auto kopen? MMM rijdt bijvoorbeeld in een Yaris.Sissors schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:30:
In de praktijk kom je dan eigenlijk altijd uit op een aftandse auto die je nog een jaar kan rijden voordat hij naar de sloop moet. Dan heb ik liever toch een wat luxere en betrouwbare auto.
Maar daarnaast heeft-ie nog minimaal 1 groot/zwaar bakbeest staan. Autokosten in de VS zijn totaal niet te vergelijken met hier.Blik1984 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:57:
MMM rijdt bijvoorbeeld in een Yaris.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Die heeft die de deur uit gedaan toch? Dacht dat die maar 1 auto hadRemcoDelft schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:15:
[...]
Maar daarnaast heeft-ie nog minimaal 1 groot/zwaar bakbeest staan. Autokosten in de VS zijn totaal niet te vergelijken met hier.
Das een mooie.. komt bij mij uit 29,- (nu 36,-), praktisch 20% eraf.RemcoDelft schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:15:
[...]
Maar daarnaast heeft-ie nog minimaal 1 groot/zwaar bakbeest staan. Autokosten in de VS zijn totaal niet te vergelijken met hier.
In ander bespaarnieuws: "Promovendum" adverteert tenminste 20% goedkoper te zijn dan je huidige autoverzekering! Ik betaal nu 23 euro all-risk, ze geven online 35 euro aan, maar zeggen ook 20% onder mijn huidige te gaan zitten. Ik moet de polisvoorwaarden nog wel even doornemen, maar het klinkt aantrekkelijk.
[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 02-04-2015 10:40 ]
Zo ver had ik nog niet gekeken. Nu heb ik wel een rechtsbijstandsverzekering, maar (volgens mij) nu ook wel een vriendelijke verzekeraar.Xanaroth schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:30:
Das een mooie.. komt bij mij uit 29,- (nu 36,-), praktisch 20% eraf.
Echter zie ik zorgwekkend veel negatieve reacties op het internet.
[ Voor 37% gewijzigd door kmf op 02-04-2015 11:41 ]
Dat kan prima ja. Maar als we het over de goedkoopste optie overall hebben, dan is dat het niet. En zoals ik zei, niks mis mee, ik zou zelf ook zoiets kopen, maar als je zo goedkoop mogelijk gaat kom je niet daar op uit.Blik1984 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:57:
[...]
Je kunt toch ook een vrij nieuwe kleine 2dehands auto kopen? MMM rijdt bijvoorbeeld in een Yaris.
Als niet leaserijder kom ik dan toch uit op de vraag welk smiley hierbij past. Zoals:Blik1984 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:51:
[...]
Het is krom dat je bijtelling vanuit de belasting (en in dit geval ook vanwege mijn werkgever) het privé-gebruik dermate duur maakt, ik betaal 450 euro per maand daarvoor en dan moet ik benzine in het buitenland ook nog zelf betalen.
Volgens mij vraagt-ie niet om medelijden. Maar de keuze is wel begrijpelijk. Het is ook een van de redenen dat hier geen leaseauto staat. Een kleine berekening leerde dat de goedkoopst mogelijke auto (vorig jaar, dus nog 14%) met alle persoonlijke omstandigheden meegerekend netto ruim 32k kost voor 4 jaar.Sissors schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:35:
Vergeef me als ik niet heel veel medelijden met leaserijders heb.
[ Voor 30% gewijzigd door RemcoDelft op 02-04-2015 12:54 ]
[ Voor 51% gewijzigd door hv08 op 04-01-2016 07:42 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq