-AzErTy- schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 08:50:
[...]
Hmm dit zou nog kunnen tegenvallen, zelf beleg ik via Binckbank en als ik bekijk op jaarbasis heb ik zo'n 360€ aan transactiekosten alleen. Hou er rekening mee dat als kleine belegger dubbel dividend belasting regelen een drama is etc.Dus daar verlies je nog heel wat €'s.
Als je dit dan vergelijkt met een s&p500 index fonds van Vanguard aan 0.05% jaarlijkse fee dan zal het toch héél moeilijk worden om daar mee in competitie te gaan.
Hoewel ik het zelf niet doe ben ik er wel van overtuigd dat op kostbasis zo'n ultra low fonds qua kosten niet te verslaan is zeker als je dat via DeGiro ofzo aankoopt zonder aankoopkosten.
Als ik de komende 50-60 jaar die fees betaal (0,x% hier, 0,x% daar) tegenover 20-30 jaar transactiekosten, ga je snel anders er tegenaan kijken. Vooral als je je bedenkt dat FO kijkt naar je kosten. Bij iets als Binck, gaan mijn kosten naar 0 vanaf mijn FO moment (immers geen inleg meer) terwijl bij ETF-achtige fondsen de kosten op dat moment zowel maximaal zijn als blijvend.
Laten we eens zeggen 250k belegd na 30 jaar. Binck is vanaf dan 0,- per jaar. Een basis 0,05% vanguard +0,15% bewaarloon maakt 0,2% per jaar voor 500 euro/jaar aan in principe eeuwigdurende kosten.
Die resterende zeg 20 jaar van mijn leven scheelt het dus 500 euro/jaar, om de eerste 30 jaar 360 euro transactiekosten te hebben. Grofweg al break even, en dan negeer ik de fonds+bewaarloon kosten die gedurende de eerste 30 jaar worden gemaakt.
Puur vanuit kosten, en voldoende lange termijn, kun je dus best kritisch naar zelfs dusdanig kleine onkosten kijken welke procentueel zijn (dus elk jaar maar bij stijgend vermogen).
Andere aspect is, dat je dat geld wel moet genereren. Dus waar ik nu uitga van grofweg 12-15k netto per jaar nodig te hebben, is dan 12,5-15,5k nodig. Scheelt dan ineens dik 3-4% wat ik extra moet zien op te brengen, om hetzelfde besteedbaar inkomen te hebben.
Dus EN het kost me meer over mijn gehele leven gezien, en moet nog eens meer sparen (dus langer tot FO-punt bereikt wordt) ook? Lijkt mij dus iets om wel even goed bij stil te staan.
Helemaal omdat je transactiekosten enorm makkelijk kunt verlagen door bijvoorbeeld de 1 maand geen aankopen te doen. Of dat geld in een of meerdere van de andere 11 aankopen te stoppen.
Zelf beleggen (zodat je geen bewaarloon hebt) maar daarbij een fonds (of meerdere) kiezen om handmatig elke maand/2 maanden een aankoop in te doen, kan dus best lonen op de lange termijn. Dan heb je bijvoorbeeld transactiekosten + 0,05% vanguard, waardoor je een mooie middenweg kunt krijgen van 'maar' 125/jaar aan vaste lasten naast de 180-360 euro aanschafkosten per jaar. Alleen zo kun je toch je risico onder controle houden, en toch redelijk grip houden op de vaste lasten voor als je FO bent.
[
Voor 13% gewijzigd door
Xanaroth op 05-10-2015 16:53
]