Ik heb al eerder aangegeven dat FO zijn voor vele definities vatbaar is, en dat best valt te argumenteren dat jij bij uitstek afhankelijk bent van het financiële systeem voor jouw voortbestaan.kabelmannetje schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:33:
[...]
Dat kan je risicovol vinden, maar ik kijk naar wat de (wetenschappelijke) modellen uit het verleden uitrekenen.
Bij deze twijfel je direct aan de definitie "FO" (95% zekerheid over periode 30 jaar geen geld nodig) zoals deze omschreven is. Mitigatiemiddelen zijn er wel. Je hebt immers tientallen jaren nog de tijd om wat geld bij te verdienen of om je uitgaven aan te passen. FO is ook: flexibel zijn.
Ik ben het met je eens dat de huidige samenleving afhankelijkheid aanmoedigt, en dat alleen al het streven naar onafhankelijkheid een lovenswaardige is.Dit systeem is niet mijn keuze, onze overheid heeft dit systeem bedacht.
Ik ben van mening dat het streven/propageren door onze overheid naar maximale consumptie, het maximaal uitputten van de aarde, ambtelijke/coorperatieve corruptie en het werken tot je erbij neervalt, ethisch niet te verantwoorden. Ik begrijp dan ook niet je "gebruik maken" van de maatschappij. Ik heb nog nooit een cent mogen ontvangen of mijn handje opgehouden. Er zijn weinig NLers die dat kunnen navertellen. Bovendien zet ik mij "gratis" in voor dezelfde maatschappij door overal en nergens te vrijwilligeren.
Aan de andere kant besef ik mij ook dat mijn investering in dezelfde coöperaties mede het systeem in stand houdt. Het is niet anders.
Er is wel een alternatief: je zou kunnen gaan nadenken over een systeem waarbij je geen enkele financiële transactie meer hoeft te doen. Er zijn in de wereld al verschillende initiatieven die dat nastreven. Bovendien wordt FO-zijn daar alleen maar makkelijker van.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)