Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.451 views

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

kabelmannetje schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:33:
[...]

Dat kan je risicovol vinden, maar ik kijk naar wat de (wetenschappelijke) modellen uit het verleden uitrekenen.
Bij deze twijfel je direct aan de definitie "FO" (95% zekerheid over periode 30 jaar geen geld nodig) zoals deze omschreven is. Mitigatiemiddelen zijn er wel. Je hebt immers tientallen jaren nog de tijd om wat geld bij te verdienen of om je uitgaven aan te passen. FO is ook: flexibel zijn.
Ik heb al eerder aangegeven dat FO zijn voor vele definities vatbaar is, en dat best valt te argumenteren dat jij bij uitstek afhankelijk bent van het financiële systeem voor jouw voortbestaan. ;)
Dit systeem is niet mijn keuze, onze overheid heeft dit systeem bedacht.
Ik ben van mening dat het streven/propageren door onze overheid naar maximale consumptie, het maximaal uitputten van de aarde, ambtelijke/coorperatieve corruptie en het werken tot je erbij neervalt, ethisch niet te verantwoorden. Ik begrijp dan ook niet je "gebruik maken" van de maatschappij. Ik heb nog nooit een cent mogen ontvangen of mijn handje opgehouden. Er zijn weinig NLers die dat kunnen navertellen. Bovendien zet ik mij "gratis" in voor dezelfde maatschappij door overal en nergens te vrijwilligeren.

Aan de andere kant besef ik mij ook dat mijn investering in dezelfde coöperaties mede het systeem in stand houdt. Het is niet anders.
Ik ben het met je eens dat de huidige samenleving afhankelijkheid aanmoedigt, en dat alleen al het streven naar onafhankelijkheid een lovenswaardige is. :) Voor de volledigheid: de manier waarop je leeft is zeer zeker een goede stap, ik betwijfel alleen of het een eindstation is. Volgens mij ben je pas halverwege.

Er is wel een alternatief: je zou kunnen gaan nadenken over een systeem waarbij je geen enkele financiële transactie meer hoeft te doen. Er zijn in de wereld al verschillende initiatieven die dat nastreven. Bovendien wordt FO-zijn daar alleen maar makkelijker van.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-11 11:03
Finwe schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:26:
[...]
Daar ben ik het zeker ook mee eens. Maar dan moet je ook voorzichtig zijn met uitspraken als "ik ben FO", of "het is risicoloos om X% per jaar op te nemen". Zoals kabelmannetje zelf ook zei, je moet continu bereid zijn om je plannen aan te passen en te reageren op nieuwe ontwikkelingen. Ja, de 4% withdrawal rate is waarschijnlijk okee, maar er zijn scenario's waarin het niet okee is. Als je dat risico voor jezelf accepteert is het verder geen probleem. Maar er is een risico, en dat risico wordt ook groter naarmate je jezelf meer blootstelt aan bijdragen van de staat. Aannemen dat alleen AOW genoeg is om over 30 jaar je gewenste leven te leiden zou voor mij geen acceptabel risico zijn.
Zo is het. Laat ik het vertalen van de Amerikaanse naar het Nederlandse systeem om aan te geven wat de "risico's" zijn. In de VS (waar je nauwelijks enige sociale vangnetten hebt) wordt 4% als FO beschouwd. Dan krijg je verder geen pensioen of andere sociale voordelen als het mis gaat.
Hetzelfde percentage (plus vrh) als de Amerikanen hou ik ook aan. Maar met het verschil: hier heb je een vangnet voor als het geheel mis gaat.

Nu komt het verschil in Nederlandse mentaliteit om de hoek kijken: een Amerikaan voelt zich bij deze 4% onttrekking onafhankelijk en zorgeloos. Aan de reacties merk ik zelf dat een Nederlander in dezelfde situatie nog steeds niet zeker van zijn zaak is. Terwijl je ook nog een 100%(!!!) garantie krijgt op een nette woning, eten en af en toe nog leuke dingen kan doen. Voor het geval dat het mis gaat.

Ik heb eens een leuk stuk gelezen van iemand die dacht FO te zijn en juist op dat moment knalt de beurs enorm naar beneden. Die hebben toen een lange trail gelopen en zijn superlowbudget met een busje lang door de USA getoerd. De trip was pas voorbij toen ze weer op het oude bedrag zaten. Dit soort flexibelheid moet je hebben! :9

[ Voor 10% gewijzigd door kabelmannetje op 29-09-2015 14:56 ]

• kabelmannetje
Krisp schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:46:
Er is wel een alternatief: je zou kunnen gaan nadenken over een systeem waarbij je geen enkele financiële transactie meer hoeft te doen. Er zijn in de wereld al verschillende initiatieven die dat nastreven. Bovendien wordt FO-zijn daar alleen maar makkelijker van.
Je bedoelt systemen als LETS?

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Iets in die richting. Tegenlicht had er een tijdje terug een aflevering over, hier een artikeltje.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• kabelmannetje
Krisp schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:58:
[...]
Iets in die richting. Tegenlicht had er een tijdje terug een aflevering over, hier een artikeltje.
Ja, een mooie mindset! Produceren wat je nodig hebt en het verschil verkopen. Goedkoop stukje land, tiny house erop welke je zelf bouwt. Via WWoofen anderen laten werken in ruil voor eten en onderdak. Eventueel een tweede eco-huisje om te verhuren. Dan heb je nauwelijks kapitaal nodig.

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-11 03:54
Waarom zo somber over het verdwijnen van de AOW?
Natuurlijk wordt het grotere (overigens al jarenlang bekende) aantal ouderen steeds weer aangegrepen om te zeggen dat alles zo onbetaalbaar zou worden.
Maar dat is meer omdat het uit politiek correcte overwegingen zo "lastig" is om andere zaken te benoemen?

Over 40 jaar bestaat de potentiële beroepsbevolking volgens het CBS, net als nu overigens, uit ongeveer 10 miljard mensen.
Op dit moment zijn er ruim 2,3 miljoen 67-plussers. Over 40 jaar zullen dat er 4 miljoen zijn; als we tenminste allemaal de sterk gestegen levensverwachting gaan halen: velen hebben nu (3) dubbele taken die onze (groot)ouders niet hadden.

Vanwege de fiscalisering van de AOW gaat een AOW-er ook premie betalen, dus hij zal netto dan geen plm. 1000,- per maand meer ontvangen, maar slechts 820,-
Voor het gemak ga ik er dan van uit dat iedere oudere een alleenstaanden-AOW ontvangt (gehuwden en samenwonenden ontvangen elk minder, dus ik ga uit van de duurste variant).
Het verschil bedraagt dan over 40 jaar (t.o.v. nu) maximaal 1 miljard.
Natuurlijk is dat veel geld. Maar op de totale begroting (en nog 40 jaar te gaan en met een berekening die gebaseerd is op de meest kostbare variant) lijkt me dit alles geen reden tot acute paniek of zorg?!

Als die 10 miljoen potentiële beroepsbevolking, net als wij nu, allemaal 6000,- AOW premie per jaar bijdragen, dan moet er volgens mij voldoende binnenkomen? Twee werkenden per AOW-er moet voldoende zijn. Het is eerder de vraag wat er met alle AOW-miljarden is gebeurd in de tijd dat er kennelijk op iedere oudere nog 5 werkenden/premiebetalers waren?
Ook in de rest van het (belasting)systeem is/wordt al behoorlijk "voorkomen" dat ouderen voordelen hebben/houden.
Dus vooralsnog ga ik er van uit dat ik nog iets terug ga zien van mijn AOW bijdrage aan het systeem.

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:55
Lim987 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:35:
Vanwege de fiscalisering van de AOW gaat een AOW-er ook premie betalen, dus hij zal netto dan geen plm. 1000,- per maand meer ontvangen, maar slechts 820,-
Voor het gemak ga ik er dan van uit dat iedere oudere een alleenstaanden-AOW ontvangt (gehuwden en samenwonenden ontvangen elk minder, dus ik ga uit van de duurste variant).
Het verschil bedraagt dan over 40 jaar (t.o.v. nu) maximaal 1 miljard.
Natuurlijk is dat veel geld. Maar op de totale begroting (en nog 40 jaar te gaan en met een berekening die gebaseerd is op de meest kostbare variant) lijkt me dit alles geen reden tot acute paniek of zorg?!
Dat is natuurlijk wel zo, maar de AOW bestaat niet in een vacuüm. Zorg en opvang zijn andere belangrijke kostenposten voor ouderen. Wie zegt dat de overheid straks niet besluit om minder AOW uit te keren aan mensen met een vermogen boven de 100000 euro? Of dat je een deel van je zorg zelf moet gaan betalen? Er zijn al genoeg inkomensafhankelijke uitkeringen als precedent.

Ik vind het prima als je denkt dat de AOW over 30 jaar nog bestaat - ik ben het zelfs met je eens. Maar het gaat me te ver om te zeggen dat je FO bent omdat je vanaf je 65e 1000 euro van de staat krijgt, en zelf maar 500 euro bijlegt vanuit je eigen vermogen. Die garantie is er gewoon niet.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-11 08:07
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:27:
[...]

Ja, een mooie mindset! Produceren wat je nodig hebt en het verschil verkopen. Goedkoop stukje land, tiny house erop welke je zelf bouwt. Via WWoofen anderen laten werken in ruil voor eten en onderdak. Eventueel een tweede eco-huisje om te verhuren. Dan heb je nauwelijks kapitaal nodig.
Ik geloof er zelf in dat verduurzaming en ruilhandel uiteindelijk tot een nieuwe economie gaat leiden, vooral als reactie op het feit dat mensen steeds minder te besteden hebben, en er ook steeds meer met gesloten beurzen geregeld wordt.

De eerste tekenen zie ik al in mijn omgeving. Onder minderbedeelden is het bijvoorbeeld al de normaalste zaak om spullen te ruilen of weg te geven en worden spullen weer gerepareerd of hergebruikt.

Wel een interessante gedachte. Als je geen geld meer nodig hebt, ben je gewoon FO.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Vandaag mooie statistiek, mogelijk dat in 2080 maar liefst 12% van de mensen 80+ is, waar dit nu nog 5% is (en 15 jaar geleden 3,5%). Met tegen die tijd 30% aan 65+ers (nu 18,5%). Denk je eens in wat dat kan gaan doen met zaken als gezondheidszorg, AOW, pensioenen.

Ik denk niet dat je er blind van uit moeten blijven gaan, dat wij die nog krijgen in de huidige vorm. Het is nu al richting onhoudbaar aan het gaan, laat staan als die post nog eens meer dan verdubbeld.

Rekening houden met een appeltje voor de dorst (wat aow/pensioen dat vrijkomt) is leuk. Echter in de basis interen op vermogen omdat je hier toch gebruik van kunt maken, lijkt mij een vrij groot risico om in te calculeren. Kan best zijn dat een groot deel van de mensen hier, dat vermogen straks nodig heeft om andere zaken op te kunnen vangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 29-09-2015 16:30 ]

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik zit momenteel toch een beetje te tobben betreft mijn huidige woning. Mijn originele insteek was om er half-half te gaan wonen wanneer ik de rest van de tijd in het buitenland spendeer. Nu valt dat financieel wel te overbruggen en in geval van half-half is mij dat nog wel waard om een eigen persoonlijke plek in Nederland te hebben. Maar tegelijkertijd moet ik realistisch zijn en heb je in zo'n situatie in ieder geval de helft van de tijd dubbele lasten en ergens voelt dat wel als een blok aan mijn been. Nu zit ik dan ook te kijken naar wat te doen in een situatie wanneer ik langer dan helft van de tijd buiten Nederland ga doorbrengen,

Recentelijk ben ik toch wat meer Airbnb gaan gebruiken en dit bevalt me toch wel erg goed, vooral wanneer je op één plek een langere tijd gaat zitten. Het brengt een wat meer huiselijke setting met zich mee en is simpelweg ook goedkoper dan een vergelijkbaar verblijf in een hotel. Maar dit heeft mij ook te denken gezet voor een eventuele verhuur van mijn eigen appartement. Het zou ideaal zijn als ik voor die langere periodes mijn woning gewoon weet te verhuren, zodat het ook gewoon wat oplevert.

Als ik op Airbnb kijk naar vergelijkbare woningen in het centrum van Utrecht, gaan die wel voor minimaal 2000 in de maand door. Ik heb echter geen idee van de bezettingsgraad. Ik zou dan ook langere termijn verhuur prefereren aan expats bijvoorbeeld zodat ik niet om de haverklap met dingen als sleuteloverdracht en appartement schoonmaken hoef bezig te houden.

Ik weet van mijn buren dat ze een vergelijkbaar appartement als dat van de mijne in de vrije sector voor 1550/maand kaal hebben verhuurd een half jaar geleden. Onlangs hebben ze deze woning verkocht voor 345k, wat ze een aardig verlies opgeleverd heeft. Zoals tijdje terug gepost ga ik uit van een vergelijkbare prijs voor mijn woning en zit ik zelf dan aan een waardeverlies van 100k. Sta dus niet te trappelen om nu te verkopen.

Het is nog wel een enorme drempel voor dat ik zo een besluit ga nemen. Sowieso wanneer ik dit ga doen zal ik mijn woning volledig moeten strippen. Alle persoonlijke spullen zou ik weghalen en alleen meubilair en tv achterlaten. Voor die tijd ga ik ook nog wat renovaties (vernieuwde badkamer en dakterras) laten uitvoeren die al in de planning staan om het spik en span op te kunnen leveren. Het gevoel van mijn 'eigen plekje' zoals ik dat nu ken zal dan volledig weg zijn.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• kabelmannetje
Kid Buu schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:20:
Ik zit momenteel toch een beetje te tobben betreft mijn huidige woning. Mijn originele insteek was om er half-half te gaan wonen wanneer ik de rest van de tijd in het buitenland spendeer. Nu valt dat financieel wel te overbruggen en in geval van half-half is mij dat nog wel waard om een eigen persoonlijke plek in Nederland te hebben. Maar tegelijkertijd moet ik realistisch zijn en heb je in zo'n situatie in ieder geval de helft van de tijd dubbele lasten en ergens voelt dat wel als een blok aan mijn been. Nu zit ik dan ook te kijken naar wat te doen in een situatie wanneer ik langer dan helft van de tijd buiten Nederland ga doorbrengen,
Heel herkenbaar! Aan de ene kant een "eigen plekkie" en aan de andere kant inderdaad precies zoals jij het omschrijft. Zorgen, blok aan je been, remmen om andere dingen te doen.
Het heeft mij ook een paar jaar gekost om tot een goed besluit te komen. Uiteindelijk de handel verkocht (wel met winst, voornamelijk door aflossing) en dit voelt echt heel vrij.
Ik huur het komend half jaar wat en het is gewoon een heel fijn idee dat je gewoon de sleutel in kan leveren en dan is 't klaar.

AirBNB is zeker een optie en als je je huis verkocht hebt, dan maken een half jaar AirBNB voor 60e/dag vast ook niet heel veel uit. De komende jaren ben ik op reis, maar zit ook al over de periode ná te denken.

Zelf zat ik te denken aan: bus kopen, verbouwen en inrichten. Voor 150/maand in de zomer op de stadscamping hier staan tussen mei-sept. Daarna busje bij vrienden parkeren of in een caravanschuur. Ben ik de rest van het jaar vrij om óf met busje Europa door te toeren, of om per fiets/motor/backpackend te relaxed in Azië.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-11 08:36

icecreamfarmer

en het is

Kid Buu schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:20:

Recentelijk ben ik toch wat meer Airbnb gaan gebruiken en dit bevalt me toch wel erg goed, vooral wanneer je op één plek een langere tijd gaat zitten. Het brengt een wat meer huiselijke setting met zich mee en is simpelweg ook goedkoper dan een vergelijkbaar verblijf in een hotel. Maar dit heeft mij ook te denken gezet voor een eventuele verhuur van mijn eigen appartement. Het zou ideaal zijn als ik voor die langere periodes mijn woning gewoon weet te verhuren, zodat het ook gewoon wat oplevert.

Als ik op Airbnb kijk naar vergelijkbare woningen in het centrum van Utrecht, gaan die wel voor minimaal 2000 in de maand door. Ik heb echter geen idee van de bezettingsgraad. Ik zou dan ook langere termijn verhuur prefereren aan expats bijvoorbeeld zodat ik niet om de haverklap met dingen als sleuteloverdracht en appartement schoonmaken hoef bezig te houden.

Ik weet van mijn buren dat ze een vergelijkbaar appartement als dat van de mijne in de vrije sector voor 1550/maand kaal hebben verhuurd een half jaar geleden. Onlangs hebben ze deze woning verkocht voor 345k, wat ze een aardig verlies opgeleverd heeft. Zoals tijdje terug gepost ga ik uit van een vergelijkbare prijs voor mijn woning en zit ik zelf dan aan een waardeverlies van 100k. Sta dus niet te trappelen om nu te verkopen.

Het is nog wel een enorme drempel voor dat ik zo een besluit ga nemen. Sowieso wanneer ik dit ga doen zal ik mijn woning volledig moeten strippen. Alle persoonlijke spullen zou ik weghalen en alleen meubilair en tv achterlaten. Voor die tijd ga ik ook nog wat renovaties (vernieuwde badkamer en dakterras) laten uitvoeren die al in de planning staan om het spik en span op te kunnen leveren. Het gevoel van mijn 'eigen plekje' zoals ik dat nu ken zal dan volledig weg zijn.
Je zou er iets kleins (en goedkoops) naast kunnen kopen voor persoonlijk gebruik en je huidige appartement meer als investering kunnen zien. De verhuur sores vervolgens uitbesteden aan een bedrijf zodat je op je buitenlandse trip niet lastig gevallen wordt.

Dan houdt je iets persoonlijks maar is het een kleiner blok :D .

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

@kabelmannetje
Wanneer je schrijft: verkocht met winst door aflossing, hoe bedoel je dat? Mijn huidige hypotheek resteert nog 225k, na aflossing van precies de helft. Dit beschouw ik zelf toch niet bepaald als met winst verkopen :+

Reden voor mij om het niet te gaan verkopen is niet eens zozeer het verlies dat ik er op zou maken. Het is namelijk geen zekerheid of dat ooit weer herstelt naar oude niveau. Het is eerder dat ik het gewoon dan zal beschouwen als een vastgoed investering. Stel ik verkoop het, waar dan het rendement op behalen? Rente staat historisch laag en de beurs komt ook met nodige risico's. Een stukje vastgoed zoals nu zou een ideale spreiding voor mij zijn.

Voor de rest heb ik toentertijd design meubels speciaal op maat voor dit appartement gekocht. Verkeren nog in prima technische staat maar zijn economisch gezien zo goed als afgeschreven. Ik ben ze niet van plan over te hevelen en ik denk dat het een meerwaarde zal bieden voor gemeubileerde verhuur.

@icecreamfarmer
In het kader van flexibiliteit zou ik dan liever gewoon iets tijdelijk huren via Airbnb. Ik zou liever mijn eigen woning behouden dan een constructie van een kleinere woning er bij in Nederland. Juist om dat ik van plan ben langere periodes in het buitenland door te brengen, dan zou ik eerder in het buitenland gegeven moment iets kopen. Ideale zou zijn dat de verhuur van mijn huidige woning de kosten van het huren van een woning elders kunnen dekken.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Kid Buu schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:11:
@icecreamfarmer
In het kader van flexibiliteit zou ik dan liever gewoon iets tijdelijk huren via Airbnb. Ik zou liever mijn eigen woning behouden dan een constructie van een kleinere woning er bij in Nederland. Juist om dat ik van plan ben langere periodes in het buitenland door te brengen, dan zou ik eerder in het buitenland gegeven moment iets kopen. Ideale zou zijn dat de verhuur van mijn huidige woning de kosten van het huren van een woning elders kunnen dekken.
Wij hebben ons huurappartement opgezegd, aangezien we toch 3 weken per maand voor werk op de baan zijn. Die andere week doen we airbnb/hotel. Het is goedkoper. Neem wel een postpus voor officiele communicatie ;)

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-11 03:54
Finwe schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:54:
[...]

Dat is natuurlijk wel zo, maar de AOW bestaat niet in een vacuüm. Zorg en opvang zijn andere belangrijke kostenposten voor ouderen. Wie zegt dat de overheid straks niet besluit om minder AOW uit te keren aan mensen met een vermogen boven de 100000 euro? Of dat je een deel van je zorg zelf moet gaan betalen? Er zijn al genoeg inkomensafhankelijke uitkeringen als precedent.

Ik vind het prima als je denkt dat de AOW over 30 jaar nog bestaat - ik ben het zelfs met je eens. Maar het gaat me te ver om te zeggen dat je FO bent omdat je vanaf je 65e 1000 euro van de staat krijgt, en zelf maar 500 euro bijlegt vanuit je eigen vermogen. Die garantie is er gewoon niet.
Eens. Ik vind ook dat FO los staat van AOW (of welke uitkering dan ook).
Als je van een uitkering goed kunt leven, ben je toch ergens van afhankelijk, namelijk van die uitkering.

En, inderdaad zijn ook nu al veel zaken/bijdragen inkomens/kapitaal-afhankelijk gemaakt.
Tot nu toe leidt dat volgens mij vooral tot het (eerder) doorsluizen van geld naar kinderen en dergelijke.
Omdat jongeren hun leven nog aan het opbouwen zijn, kan dit leiden tot méér uitgaven.
Dus tot zover kan het voor de economie in zijn algemeen -maar alleen op hele korte termijn- goed uitpakken.

Als men minder AOW gaat uitkeren aan mensen die geld krijgen uit een pensioenvoorziening en/of aan mensen met spaargeld, dan is dat een regelrechte uitnodiging om maar helemaal niets meer te doen aan zorgen/sparen voor je oude dag. Waarom zou je dan nog?
Even extreem gesteld: wie nooit iets heeft opgebouwd/gespaard/gewerkt/bijgedragen krijgt dan AOW ad 1000,- per maand. En wie altijd zijn best heeft gedaan om te werken, bij te dragen en heeft betaald om na zijn pensionering 2200,- netto AOW+pensioen op te bouwen (of dat uit spaargeld te kunnen financieren), zou dan géén AOW krijgen en heeft dus maar 1200,-, ofwel 200,- meer dan wanneer hij helemaal niets had gedaan. Lijkt me geen wenselijke situatie?

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Overigens om nog even terug te komen op mijn eerdere opmerking. Ik begrijp heel goed dat je op een gegeven moment besparingen moet doorvoeren of dingen moet laten om met een beperkt inkomen een bepaald doel te bereiken. Ik denk echter niet dat het in de geest van het topic is om uitgebreid, m.i. hardcore, allerlei tientjes werk tot in het extreme te bespreken.
AcXeller schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:18:
[...]
@Kid Buu, volgens mij heb je een soortgelijke opmerking al eens eerder gemaakt maar ik weet niet wat je dan wel verwacht ? Hebben we het dan wel over het gouden ei ? Of wil je graag dat we voor jou een leuke daginvulling bedenken :P
Klopt, dat heb ik al eens eerder aangehaald. Mijn verwachting/voorkeur gaat uit naar het bespreken van inkomensgroei of andere vormen van ontwikkeling (de stap naar freelancer of zelfstandig ondernemer bijv.). Dan maar liever dat het topic wat langer stil ligt bij gebrek aan zinnige content dan dat ik dagelijks zie langskomen wat de weekaanbieding van de broccoli is.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:12

Metro2002

Memento mori

Kid Buu schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:33:
Overigens om nog even terug te komen op mijn eerdere opmerking. Ik begrijp heel goed dat je op een gegeven moment besparingen moet doorvoeren of dingen moet laten om met een beperkt inkomen een bepaald doel te bereiken. Ik denk echter niet dat het in de geest van het topic is om uitgebreid, m.i. hardcore, allerlei tientjes werk tot in het extreme te bespreken.
Tientjes werk per maand komt neer op tienduizenden euro's werk over de tijdspannes waar het hier om gaat natuurlijk.

Als je 50 euro per maand kan besparen en je hebt het over 30 of 40 jaar tijd dan praat je intussen wel over 18000 tot 24.000 euro aan geld.

En vaak loopt het tientjeswerk uit tot honderden euro's per maand wat je vaak zomaar weggooid.
Het mes snijdt aan 2 kanten natuurlijk, sparen gaat sneller waardoor je meer geld kan investeren voor FO én je hebt ook nog eens minder nodig voor FO omdat je bespaart hebt.

Het is een heel groot onderdeel van FO.
Iemand met een enorm salaris kan wel nooit FO worden vanwege zijn hoge maandelijkse lasten terwijl iemand met bij wijze van spreken het minimumloon het wel kan worden omdat die zijn maandlasten extreem laag heeft kunnen krijgen :)

Inkomen is ook belangrijkm aar de uitgaven zijn IMHO nog véél belangrijker. Die bepalen immers of je uiteindelijk wel of niet FO kan worden. Een hoger inkomen versnelt het proces alleen maar, de uitgaven bepalen of het uberhaupt kan. :)

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:07
JURIST schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:36:
[...]
FO worden gaat voor mij nu over meer (passief) inkomen genereren en dat laatste komt minder vaak voorbij, terwijl het nu juist zeer actueel is.
Er is volgens mij aardig wat voorbij gekomen over de beurs e.d. en verhuur van OG. Anderen hebben ook nog wel wat andere zaken aangegeven. Ook op andere blogs zie ik niet veel meer andere zaken. Er zijn inderdaad een hoop mensen op zoek naar rendement!
De diversiteit hier is groot, maar ik denk zeker ook dat er een aantal zijn die de komende 15 FO denken te worden. Ik zit zo rond die 15 jaar met de huidige koers.
Wij rond de 6 jaar schat ik zo in. Met alle gebruikelijke disclaimers :+
Ortep schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:01:
[...]
Haha, om echt jong FO te zijn moet je ongeveer een loterij winnen. Of bewijzen dat het perpetuum mobile toch bestaat en er een patent op hebben zodat je de wereld van energie kan voorzien. Of een flinke erfenis natuurlijk. Niet iets waar je je toekomst op kan plannen. Misschien op die erfenis na dan.
Dat ben ik niet met je eens. Als je kijkt op het ERE forum zijn er genoeg mensen die vanaf 0 binnen 10 jaar FO zijn. Maar dat is extreem en vereist ook een speciale aanpak, die 99% van de mensen er niet voor over heeft. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan, ook voor mensen die niet al te veel verdienen is het mogelijk. Vandaar dat het besparen imo wel degelijk (voor de massa) heel belangrijk is.
Mijn bewuste start was iets eerder. Ik was 38 toen ik met een financiële man in de arm nam. Die vroeg wat is je doel en stel het ambitieus. Ik stelde dat ik met 50 met pensioen wilde kunnen gaan als ik daar zin in had. Zijn conclusie: Gaat niet lukken zonder extreme maatregelen. Zijn stelling was dat 58 wel haalbaar was. Maar dan moest alles mee zitten. Natuurlijk zat niet alles mee. Maar soms viel er ook iets erg mee. Effectief heb ik 57 gehaald.
Nooit heel veel uitgegeven hier en dat hielp toen het inkomen niet zo lang geleden flink omhoog ging. Dus 3 jaar geleden over gegaan van "gewoon veel sparen" naar echt serieus een target gesteld en alles bijhouden. Als we dit dus nog 6 jaar zo volhouden, dan lukt het ons als we 45 zijn.
Lim987 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:13:
Wat is over het algemeen dan het spaardoel en euro's dat jullie voor ogen hebben om op je 55e FO te zijn?
Afgeloste eigen woning + 720.000,-?
Van 55e t/m 84e is 30 jaar. Dus 360 maanden x 2000,- is 720.000,- (als doelkapitaal op je 55e)?
Ik ga uit van de regel 25 a 30 x je jaaruitgaven (dus 3.3 a 4% netto rendement na VRH/inflatie).
Dit is in principe de regel om de hoofdsom intact te laten. Ik ga daarvan uit om omdat we dan "nog maar" 45 zouden zijn. Als je 55 of 60 als doel hebt en het is "alleen" ter overbrugging is het wat anders.

Daarbij heb ik een aantal buffers als het rendement een beetje tegenvalt: een beetje extra inkomsten de eerste jaren door hier en daar wat te werken, pensioen en eventueel AOW van 65/67/69 ofzo, de hoofdsom mag eventueel kleiner worden na verloop van tijd. Volgens mij hebben we daarmee dan genoeg buffers om het tot het einde toe uit te houden.

Maar hierbij geeft het ook meteen aan dat als je dus 100 euro kunt besparen per maand, dat dit zo'n 33K scheelt wat je minder nodig hebt. Dat scheelt toch weer een tijd sparen (en dus verplicht werken).

Op dit moment zijn ongeveer 33% van onze uitgaven gedekt door cashflow uit vermogen (huur, dividend, rente). Daarbij reken ik koerswinsten (verliezen) dus niet mee (dan zou het theoretisch al bijna 50% moeten zijn).
Als we zouden stoppen met werken vallen enkele uitgaven weg en zou de huidige cashflow ongeveer 40% dekken. Spaarquote ligt op dit moment op 64%, maar ik verwacht dat de komende 12 maanden naar 70% te kunnen krijgen. De inkomsten zijn namelijk o.a. gestegen door huurinkomsten en uitgaven zullen iets dalen. De "sneeuwbal" krijgt dus steeds meer vaart.

Nou ja, de rest is hierboven wel zo'n beetje gezegd :P.
Succes allen ;)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:34
Het gaat zoals altijd over wat iemand acceptabel vind om in te leveren.

Ik persoonlijk geniet liever van jaarlijkse leuke vakanties en lekker eten dan dat ik moet bezuinigen daarop. Dus dan maar een paar jaar later, of helemaal niet FO. Zonder dat hoef ik geen FO te worden

• rube
Je stelt dat bij genieten per definitie een bepaald minimum uitgaven patroon hoort.
Zolang je daar aan vast blijft houden zul je waarschijnlijk ook niet open staan voor andere mogelijkheden.

Tuurlijk, leven kost geld. Maar persoon A beleeft net zoveel avonturen op vakantie en kan net zo lekker eten voor de helft of minder als persoon B. En dat hoeft niet altijd extreem te zijn of door jezelf "genot" te ontzeggen. Er zijn ook andere methoden.

Edit: maar 99% heeft die 'moeite' er niet voor over en zal dus niet FO worden. Hooguit iets eerder met pensioen gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door rube op 29-09-2015 22:01 ]

• Blik1984
rube schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 21:56:
Je stelt dat bij genieten per definitie een bepaald minimum uitgaven patroon hoort.
Zolang je daar aan vast blijft houden zul je waarschijnlijk ook niet open staan voor andere mogelijkheden.

Tuurlijk, leven kost geld. Maar persoon A beleeft net zoveel avonturen op vakantie en kan net zo lekker eten voor de helft of minder als persoon B. En dat hoeft niet altijd extreem te zijn of door jezelf "genot" te ontzeggen. Er zijn ook andere methoden.

Edit: maar 99% heeft die 'moeite' er niet voor over en zal dus niet FO worden. Hooguit iets eerder met pensioen gaan.
Het verschil tussen jou en mij is dat FO een levensdoel van je is geworden en jij daar zo goed als alles voor opzij zet om dat te bereiken. Voor mij is FO veel meer een bewuste manier van leven, niet alleen qua geld maar daar horen ook duurzame keuzes bij. Chapeau voor iedereen die voor 3 euro per dag kan eten, maar los van het feit dat ik een zoontje heb met speciaal dieet, zou het mij gewoon niet lukken (en ik zou het ook niet willen, mijn quinoa-salade met zalm, avocado, komkommer, sesamzaadjes en wasabi-mayonaise van vanavond was iets te lekker).

Ik hoef helemaal niet een bepaalde hoeveelheid geld uit te geven om te genieten, zoals jij het stelt. Maar in sommige gevallen laat ik mij niet leiden door het kostenplaatje, maar kies ik voor iets waarvan ik vind dat het het geld waard is. Dat kan een biologisch kippetje zijn, maar ook dat leuke airbnb appartementje in Kaapstad met uitzicht op de Tafelberg en een zwembad met hetzelfde uitzicht. Kost misschien een paar tientjes meer, maar so be it.

Als dat dus betekent dat ik niet FO zal worden, dan is dat maar zo. het is niet mijn ultieme levensdoel om FO te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 29-09-2015 23:56 ]

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Om even op Metro2002 te reageren en de discussie daar na. Natuurlijk snap ik dat het zeker voor de massa een enorme slok op de borrel zal schelen om meerdere tientjes per maand te besparen, dat tikt relatief gezien zeker aan. Waar ik mij aan stoor is dat er in dit topic tot in den treurnis gediscussieerd wordt over de meeste kleine besparingen tot in de kleinste details, 'bespaar' die discussies mij betreft maar voor een apart (diehard) kostenbesparingstopic. Prima dat je het doet, maar totaal niet interessant verder voor dit topic.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
FO is voor mij ook echt iets anders dan consuminderen. Die tientjes worden niet zomaar honderdjes per maand, eerder honderdjes per jaar.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11

polthemol

Moderator General Chat
Metro2002 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:49:
[...]

Tientjes werk per maand komt neer op tienduizenden euro's werk over de tijdspannes waar het hier om gaat natuurlijk.
naar aanleiding van dit topic ben ik mijn eigen centenzaken eens onder de loep gaan nemen en die 10tjes per maand zijn inderdaad aardig wat over een gehele maand gezien (laat staan over een jaar of over 20 / 30 jaar). Heb hier zonder enige pijn ~100 euro weggesneden per maand. Dingen waar ik nog eens niet over hoefde te twijfelen toen ik ze op een lijstje had staan :D

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Hbeez
  • Laatst online: 22-10 09:27
Metro2002 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 20:49:
[...]

Inkomen is ook belangrijkm aar de uitgaven zijn IMHO nog véél belangrijker. Die bepalen immers of je uiteindelijk wel of niet FO kan worden. Een hoger inkomen versnelt het proces alleen maar, de uitgaven bepalen of het uberhaupt kan. :)
Qua inkomen is er ruimte om honderden zoniet duizenden euro's per maand extra te kunnen sparen. Per uitgaven tientjes. Dus qua inkomen is er veel meer potentieel. Als je kijkt naar het grote plaatje dan zou de focus in dit topic veel meer moeten liggen op inkomen.

Bovendien zijn discussies over uitgaven zeer persoonlijk, afhankelijk van wat iemand belangrijk vindt en wat prioriteit heeft.

Misschien tijd voor een nieuw topic.. Dit topic begon als ' FO voor de modale man', nieuw topic wordt 'FO voor de man/vrouw die geen genoegen neemt met modaal' ;)

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Blik1984 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 21:50:
Het gaat zoals altijd over wat iemand acceptabel vind om in te leveren.

Ik persoonlijk geniet liever van jaarlijkse leuke vakanties en lekker eten dan dat ik moet bezuinigen daarop. Dus dan maar een paar jaar later, of helemaal niet FO. Zonder dat hoef ik geen FO te worden
In mijn ogen ben je dan ook FO. Alleen hoef je niet met je 50e misschien te stoppen met werken, maar doe je wel je hele leven lang wat je wilt, onafhankelijk van het geld.

Ik heb zelf als doel gesteld om met ons 60e het huis dat we dan hebben, hypotheek vrij te hebben zodat we daardoor eigenlijk FO zijn in mijn ogen. Nu met twee startsalarissen kunnen we jaarlijks al extra aflossen, dus voorzie in de toekomst zeker geen problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door RickvN op 30-09-2015 07:28 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• Config
Hbeez schreef op woensdag 30 september 2015 @ 07:12:
'FO voor de man/vrouw die geen genoegen neemt met modaal' ;)
Hear hear!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Qua inkomen is er ruimte om honderden zoniet duizenden euro's per maand extra te kunnen sparen. Per uitgaven tientjes. Dus qua inkomen is er veel meer potentieel. Als je kijkt naar het grote plaatje dan zou de focus in dit topic veel meer moeten liggen op inkomen.

Bovendien zijn discussies over uitgaven zeer persoonlijk, afhankelijk van wat iemand belangrijk vindt en wat prioriteit heeft.
De discussie over meer inkomen is eveneens zeer persoonlijk. Als het daadwerkelijk zo makkelijk is om honderden zo niet duizenden euros per maand meer aan inkomsten te verkrijgen dan zou iedereen dat wel doen denk je niet ;)

Voor veel mensen is inkomen vergroten domweg geen optie, sommige mensen kunnen misschien niet verder doorgroeien of zijn domweg niet slim genoeg om een hogere functie te krijgen die meer verdient .
Enige dat dan nog kan is bv voor jezelf beginnen maar dat brengt ook risicos met zich mee die niet iedereen wil nemen.

Iemand die een camper koopt en daarin gaat wonen zal binnen no-time FO zijn al zal je dan wel die levensstijl vol moeten houden , dat jij die levensstijl niet ambieert is wat anders :P Het ging in dit topic om FO worden en dat lukt met lage lasten en een normaal inkomen uiteindelijk veel sneller dan met een hoog inkomen en hoge uitgaven. Als ik nu in een camper zou gaan wonen kan ik binnen 13 jaar FO zijn tegenover tegen de 60 jaar met mijn huidige uitgavenpatroon, als ik mijn inkomen verdubbel (!) duurt het alsnog ruim 30 jaar. En de kans dat mijn inkomen verdubbelt is niet zo heel groot gok ik zo.

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 30-09-2015 09:31 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Kid Buu schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:11:
@kabelmannetje
Wanneer je schrijft: verkocht met winst door aflossing, hoe bedoel je dat? Mijn huidige hypotheek resteert nog 225k, na aflossing van precies de helft. Dit beschouw ik zelf toch niet bepaald als met winst verkopen :+

Reden voor mij om het niet te gaan verkopen is niet eens zozeer het verlies dat ik er op zou maken. Het is namelijk geen zekerheid of dat ooit weer herstelt naar oude niveau. Het is eerder dat ik het gewoon dan zal beschouwen als een vastgoed investering. Stel ik verkoop het, waar dan het rendement op behalen? Rente staat historisch laag en de beurs komt ook met nodige risico's. Een stukje vastgoed zoals nu zou een ideale spreiding voor mij zijn.

Voor de rest heb ik toentertijd design meubels speciaal op maat voor dit appartement gekocht. Verkeren nog in prima technische staat maar zijn economisch gezien zo goed als afgeschreven. Ik ben ze niet van plan over te hevelen en ik denk dat het een meerwaarde zal bieden voor gemeubileerde verhuur.

@icecreamfarmer
Logisch. Je doet dan eigenlijk wat ik zeg maar je veranderd het "buitenland"in deze. NL wordt dan buitenland. En het huidige buitenland wordt dan je thuisland.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Metro2002 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:21:
[...]

De discussie over meer inkomen is eveneens zeer persoonlijk. Als het daadwerkelijk zo makkelijk is om honderden zo niet duizenden euros per maand meer aan inkomsten te verkrijgen dan zou iedereen dat wel doen denk je niet ;)

Voor veel mensen is inkomen vergroten domweg geen optie, sommige mensen kunnen misschien niet verder doorgroeien of zijn domweg niet slim genoeg om een hogere functie te krijgen die meer verdient .
Enige dat dan nog kan is bv voor jezelf beginnen maar dat brengt ook risicos met zich mee die niet iedereen wil nemen.
Dat doe je dus met sparen. Ik heb binnen 3 jaar een vermogen opgebouwd wat met beleggingen nu €150 extra pm aan inkomen genereert. Zou ik wat risicovoller willen beleggen of zou de spaarrente normaliseren dan zou ik het dubbele ontvangen.

Dat schiet veel beter op dan hele dagen uit blik eten.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 08:16
icecreamfarmer schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:44:
Bijzonderheden: Ben op zoek naar mijn eigen woning maar woon nu nog steeds thuis omdat ik liever zou huren maar daarvoor in mijn woonplaats niet voor in aanmerking kom (te veel voor sociaal, te weinig voor het schaarse private huur).
...

Strategische middelen:
Verdien met mijn 36 uur 1,5 modaal en kan zodoende flink sparen (70%)
1.5 modaal verdienen en toch niet kunnen privé huren? Kan je dit even toelichten? Wat zijn de huurprijzen misschien?
Het is geen verwijt hoor, gewoon enorm verbaasd. Of vind je gewoon dat je spaarquota te laag zou komen als je zou huren ipv thuis bij de ouders te wonen?

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Lointje schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:14:
[...]

1.5 modaal verdienen en toch niet kunnen privé huren? Kan je dit even toelichten? Wat zijn de huurprijzen misschien?
Het is geen verwijt hoor, gewoon enorm verbaasd. Of vind je gewoon dat je spaarquota te laag zou komen als je zou huren ipv thuis bij de ouders te wonen?
Ik woon in een dorp en daar is private huur zo goed als non-existent.
Wat er te huur is kost vaak €1200+ en daar verdien ik niet genoeg voor.
Er is dus niets in de prijsrange rond de €700.

• Xanaroth
[...]

Misschien tijd voor een nieuw topic.. Dit topic begon als ' FO voor de modale man', nieuw topic wordt 'FO voor de man/vrouw die geen genoegen neemt met modaal' ;)
De ironie is echter dat je dit niet geheel doordacht hebt vanuit FO perspectief. Immers, FO gaat om de verhouding van inkomsten danwel spaargeld tegenover je kosten.

Neem de 4% regel, wat neerkomt op 25x je jaaruitgaven als spaargeld nodig hebben. Dus 10 euro minder uitgaven per maand is 120 per jaar is 3000 euro volgens deze regel wat je minder nodig zal hebben. Terwijl je ondertussen die 10 euro/maand meer kunt gaan sparen. Dat werkt dus dubbelop, en daardoor veel efficiënter dan simpelweg inkomen vergroten.

Je kan wel 20 euro netto per maand erop vooruit gaan, en toch minder vooruitgang boeken op je FO-punt dan wanneer je je kosten met 10 euro verlaagd en dat deel extra gaat sparen. Simpelweg doordat FO werkt vanuit procenten en relatieve opzichten, niet de absolute waardes van sparen/kosten.
Doe dat met meerdere tientjes, en je kan in 1 jaar aan besparing jezelf een grotere spaarverhoging geven dan meerdere jaren aan loonsverhogingen kunnen doen.

Zo is mijn verwachting dat per 1 januari de kosten met een 50/maand omlaag gaan (o.a. aanpassen ziektekosten verzekering, nalopen verzekeringen/elektra, invloed van fietsen ipv auto, etc). Het is pas mijn eerste serieuze jaar voor FO dus kan nog grote stappen nemen. Effectief dus ruim 100 netto/maand aan 'verhoging'. Ik verwacht niet dat mijn baas me ruim 5% erbij gaat geven :P .

Gooi daar de verwachtte plannen van prinsjesdag bij (+1,7%) en een meer realistische verhoging van 3% (coa+beoordeling) en ik kijk ineens naar bijna 10% effectieve verhoging, ipv bijna 5% verhoging aan puur salaris, door die 'paar tientjes'. De echt grote posten (wonen, auto) moet ik nog aan beginnen maar dat vraagt iets meer stabiliteit en zekerheid richting de toekomst op persoonlijk vlak.
icecreamfarmer schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:16:
[...]

Ik woon in een dorp en daar is private huur zo goed als non-existent.
Wat er te huur is kost vaak €1200+ en daar verdien ik niet genoeg voor.
Er is dus niets in de prijsrange rond de €700.
Volgens mij ben je totaal niet realistich. 710 is de sociale huurgrens dit jaar (volgend jaar weer hoger), dus met jouw inkomen kom je uberhaupt niet in aanmerking voor een woning van 700 euro. Dat is dan nog exclusief servicekosten, gwl, etc.

Je zal eerder naar minimaal 800, misschien zelfs 900, moeten kijken als je wilt huren. Echter mag dat met 1,5x modaal totaal geen probleem vormen.

[ Voor 47% gewijzigd door Xanaroth op 30-09-2015 10:38 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:40

Sandyman538

SandstorM [148839]

icecreamfarmer schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:11:
[...]

Dat doe je dus met sparen. Ik heb binnen 3 jaar een vermogen opgebouwd wat met beleggingen nu €150 extra pm aan inkomen genereert. Zou ik wat risicovoller willen beleggen of zou de spaarrente normaliseren dan zou ik het dubbele ontvangen.
Op zich natuurlijk interessant dat dit jou gelukt is, maar het is in het kader van het topic misschien nog wel nuttiger hoe je dit bereikt hebt? Hoeveel geld heb je in beleggingen gestopt, welke aandelen/etf's weet ik ik veel heb je gekocht etc. etc. Daar kunnen andere mensen dan misschien het 1 en ander van opsteken of zich realiseren, tsja, ik kan niet in 3 jaar 50k aan in aandelen beleggen, dus voor mij is dit geen optie.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

icecreamfarmer schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:11:
[...]

Absoluut netjes maar vereist volgens mij een fiks kapitaal (rond de 50k neem ik aan?) om 150 euro p/m mee binnen te harken, en dat is dus niet voor iedereen weggelegd. Zoals ik al zei: niet iedereen heeft de capaciteit of wil het risico nemen.

En dit:
Dat schiet veel beter op dan hele dagen uit blik eten.
Besparen staat natuurlijk niet gelijk aan hele dagen uit blik eten. Ik heb het dan meer over overbodige zaken schrappen of terugbrengen. Verzekeringen die niet (meer) nodig zijn, boodschappen doen bij een andere supermarkt, mobiele telefoon met een goedkoper abonnement als je bv toch je databundel amper aanspreekt, verzekeringen oversluiten naar goedkopere aanbieders, etc. Dingen die geld opleveren zonder dat ze inboeten op je comfort. En natuurlijk kan je tot in het extreme gaan maar hoe ver je wilt gaan is helemaal persoonsgebonden.

Ik ben in elk geval met besparingen al meer dan 150 euro per maand opgeschoten zónder daar ook maar enige vorm van comfort voor in te hoeven leveren.

:) Maar ieder zijn eigen manier.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 30-09-2015 10:41 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Xanaroth schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:21:
[...]

De ironie is echter dat je dit niet geheel doordacht hebt vanuit FO perspectief. Immers, FO gaat om de verhouding van inkomsten danwel spaargeld tegenover je kosten.

Neem de 4% regel, wat neerkomt op 25x je jaaruitgaven als spaargeld nodig hebben. Dus 10 euro minder uitgaven per maand is 120 per jaar is 3000 euro volgens deze regel wat je minder nodig zal hebben. Terwijl je ondertussen die 10 euro/maand meer kunt gaan sparen. Dat werkt dus dubbelop, en daardoor veel efficiënter dan simpelweg inkomen vergroten.

Je kan wel 20 euro netto per maand erop vooruit gaan, en toch minder vooruitgang boeken op je FO-punt dan wanneer je je kosten met 10 euro verlaagd en dat deel extra gaat sparen. Simpelweg doordat FO werkt vanuit procenten en relatieve opzichten, niet de absolute waardes van sparen/kosten.
Doe dat met meerdere tientjes, en je kan in 1 jaar aan besparing jezelf een grotere spaarverhoging geven dan meerdere jaren aan loonsverhogingen kunnen doen.

Zo is mijn verwachting dat per 1 januari de kosten met een 50/maand omlaag gaan (o.a. aanpassen ziektekosten verzekering, nalopen verzekeringen/elektra, invloed van fietsen ipv auto, etc). Het is pas mijn eerste serieuze jaar voor FO dus kan nog grote stappen nemen. Effectief dus ruim 100 netto/maand aan 'verhoging'. Ik verwacht niet dat mijn baas me ruim 5% erbij gaat geven :P .

Gooi daar de verwachtte plannen van prinsjesdag bij (+1,7%) en een meer realistische verhoging van 3% (coa+beoordeling) en ik kijk ineens naar bijna 10% effectieve verhoging, ipv bijna 5% verhoging aan puur salaris, door die 'paar tientjes'. De echt grote posten (wonen, auto) moet ik nog aan beginnen maar dat vraagt iets meer stabiliteit en zekerheid richting de toekomst op persoonlijk vlak.

[...]

Volgens mij ben je totaal niet realistich. 710 is de sociale huurgrens dit jaar (volgend jaar weer hoger), dus met jouw inkomen kom je uberhaupt niet in aanmerking voor een woning van 700 euro. Dat is dan nog exclusief servicekosten, gwl, etc.

Je zal eerder naar minimaal 800, misschien zelfs 900, moeten kijken als je wilt huren. Echter mag dat met 1,5x modaal totaal geen probleem vormen.
Ja ho rond €700 he dus plus €150 reken ik daar ook nog bij. Bij €700 private huur moet je inkomen €2800 pm zijn. Maar al rek ik het naar €900 dan nog ga ik niet vinden hier.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:38
Config schreef op woensdag 30 september 2015 @ 00:29:
FO is voor mij ook echt iets anders dan consuminderen. Die tientjes worden niet zomaar honderdjes per maand, eerder honderdjes per jaar.
Ligt eraan op welk niveau je dit doet.
Ik heb duur huis en auto's de deur uit gedaan en dat scheelt mij minstens €1500 netto per maand.

👉🏻 Blog 👈🏻

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Metro2002 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:39:
[...]

Absoluut netjes maar vereist volgens mij een fiks kapitaal (rond de 50k neem ik aan?) om 150 euro p/m mee binnen te harken, en dat is dus niet voor iedereen weggelegd. Zoals ik al zei: niet iedereen heeft de capaciteit of wil het risico nemen.
Mee eens. Ik ben echter met €500 begonnen op 1-1-2012. Nu zijn mijn kosten laag maar wat ik wil aangeven is extra inkomsten vanaf een relatief klein vermogen (€60k) vanzelf voor extra inkomsten gaan zorgen en dat dit steeds sneller gaat. Overigens een andere manier is loonsverhogingen. Omdat ik al snel doorhad dat als je er zelf niet om vraagt er vaak niets gebeurd ben ik daar vanaf dag 1 actief op gaan inzetten. Dat heeft geresulteerd in een stijging van ca. 9% per jaar.
En dit:

[...]

Besparen staat natuurlijk niet gelijk aan hele dagen uit blik eten. Ik heb het dan meer over overbodige zaken schrappen of terugbrengen. Verzekeringen die niet (meer) nodig zijn, boodschappen doen bij een andere supermarkt, mobiele telefoon met een goedkoper abonnement als je bv toch je databundel amper aanspreekt, verzekeringen oversluiten naar goedkopere aanbieders, etc. Dingen die geld opleveren zonder dat ze inboeten op je comfort. En natuurlijk kan je tot in het extreme gaan maar hoe ver je wilt gaan is helemaal persoonsgebonden.

Ik ben in elk geval met besparingen al meer dan 150 euro per maand opgeschoten zónder daar ook maar enige vorm van comfort voor in te hoeven leveren.

:) Maar ieder zijn eigen manier.
Oh ik probeer mijn uitgaven ook te optimaliseren maar uiteindelijk is daar al snel een grens bereikt.
Dit itt inkomen waarbij ook nog eens een procent stijging al en veel grotere impact heeft.

MBT vermogen is dat veelal door sparen verkregen. Koerswinsten of verliezen realiseer ik pas wanneer ik weer verkoop. Heb bijna 30% belegd waarvan een groot deel (2/3de) in bedrijfsobligaties. 1/3de in wat probeersels High yield dividend etf, BDC's, etc. Dat moet ik nog eens gaan structureren naar 1 of 2 etf's.

• zomertje
  • Laatst online: 11-11 01:28

zomertje

Barisax knorretje

Voor degenen die naar het buitenland willen vertrekken. Als je ooit terug wil naar Nederland op t moment dat je hulpbehoevend bent heb je nergens recht op. Je bent geen inwoner van een gemeente en dan kom je er dus niet in. Je mag dan particulier gaan huren en daarna pas gaan kijken voor eventuele zorgfaciliteiten. Misschien iets om rekening mee te houden. Heb dit uit eigen ervaring meegemaakt met mn moeder van toen 72, gelukkig hadden we geld om een seniorenwoning te kunnen kopen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Config
kraades schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:47:
[...]

Ligt eraan op welk niveau je dit doet.
Ik heb duur huis en auto's de deur uit gedaan en dat scheelt mij minstens €1500 netto per maand.
Het niveau van tientjes, obviously.

Jouw besparingen zijn van een ander, veel effectiever niveau, daar had ik het dan niet over.
[...]
[...]
Het balletje dat Hbeez denk ik opgooit (anders ik wel) is dat dit soort redenaties (vooral die leipe spaarratio) kunnen doorschieten in een race to the bottom om maar snel klaar te zijn. Het is het denken dat je je doelen sneller kan bereiken door je ambities te verkleinen totdat de formule klopt met je wensbeeld ;).

[ Voor 49% gewijzigd door Config op 30-09-2015 11:47 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

icecreamfarmer schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:01:
[...]

Mee eens. Ik ben echter met €500 begonnen op 1-1-2012. Nu zijn mijn kosten laag maar wat ik wil aangeven is extra inkomsten vanaf een relatief klein vermogen (€60k) vanzelf voor extra inkomsten gaan zorgen en dat dit steeds sneller gaat.
Noem het maar een klein vermogen. :P 60k is voor mij ruim 8 jaar sparen. 150 euro per maand besparen was voor mij 1 tot 2 maanden werk. Zie je het verschil al een beetje ;)

En natuurlijk, als je zóveel kan sparen en zoveel inkomsten hebt datje blijkbaar bijna 2.000 euro per maand kan sparen is dat stukken efficienter dan 150 euro proberen te besparen ;)
Config schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:38:
[...]
Het balletje dat Hbeez denk ik opgooit (anders ik wel) is dat dit soort redenaties (vooral die leipe spaarratio) kunnen doorschieten in een race to the bottom om maar snel klaar te zijn. Het is het denken dat je je doelen sneller kan bereiken door je ambities te verkleinen totdat de formule klopt.
Ambities verkleinen of domweg het ook leuk vinden om minimalistischer te leven en kijken wat je nou écht nodig hebt om gelukkig te zijn. Ik ben er voor mezelf achter dat dat stukken minder is dan ik altijd heb gedacht en het bevalt me zo eigenlijk veel beter. :) Ik ben wel een beetje klaar met dat eindeloze consumeren en je huis volstouwen met spullen die je toch nooit gebruikt. Het voegt letterlijk niks toe aan mijn leven. Dingen die wél wat toevoegen komen nog steeds binnen hoor, heb niet voor niks een dure laptop staan van meer dan 1000 euro, een auto én een motorfiets en nog wat hebbedingetjes. Maar het zijn allemaal weloverwogen aanschaffen geweest.

[ Voor 57% gewijzigd door Metro2002 op 30-09-2015 11:49 ]

• Xanaroth
Config schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:38:

Het balletje dat Hbeez denk ik opgooit (anders ik wel) is dat dit soort redenaties (vooral die leipe spaarratio) kunnen doorschieten in een race to the bottom om maar snel klaar te zijn. Het is het denken dat je je doelen sneller kan bereiken door je ambities te verkleinen totdat de formule klopt met je wensbeeld ;).
De race naar de bottom is ontstaan, omdat het op die manier veel sneller en makkelijker FO worden is dan om genoeg te verdienen. Zie onder andere de mr money moustache uitleg, die heeft het best mooi uiteen gezet. Als je eenmaal voldoende geld verdient om FO als doel te stellen, zal het je altijd meer moeite kosten om je loon omhoog te brengen dan je kosten omlaag.
De gemiddelde nederlander heeft een bruto inkomen van 24k/jaar. Dus de kans dat je een significant inkomen van zeg 3x modaal bereikt is heel klein. De kans dat je 30% van je maandelijke lasten af kan halen (willen is iets persoonlijks voor iedereen) is echter zeer significant.

Alles kan natuurlijk doorschieten, maar pas als je de essentie snapt (ratio's) kun je voor jezelf keuzes maken waar je meer waarde aan hecht. Want dan kun je het gaan vertalen in 'x maanden langer werken' en voor jezelf een afweging gaan maken. Vakantie uitgave is nog vrij simpel om te willen behouden, maar hoe belangrijk is bijvoorbeeld 1x per week een stukje zalm/biefstuk/afhaal voor je? 1 maand langer werken? 15 maanden langer werken? Of ruil je het misschien uit tegen 1 dag vegetarisch eten...

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 30-09-2015 12:04 ]

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

[...]

Qua inkomen is er ruimte om honderden zoniet duizenden euro's per maand extra te kunnen sparen. Per uitgaven tientjes. Dus qua inkomen is er veel meer potentieel.
Ik ben wel benieuwd hoe je je inkomen zoveel kunt verhogen zonder in te boeten op kwaliteit van leven?
Want dat inboeten op kwaliteit gebruiken aantal mensen hier om niet te besparen op tientjes.

Maar dat gevoel heb ik juist bij ander werk, meer reistijd/langere dagen etc. En dat wil ik dus absoluut niet, dan liever wat langer doorwerken :)
Ik zou best meer willen verdienen (wiet niet :X ), maar ik ga echt niet in de file staan voor werk.
Metro2002 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:43:

Ambities verkleinen of domweg het ook leuk vinden om minimalistischer te leven en kijken wat je nou écht nodig hebt om gelukkig te zijn. Ik ben er voor mezelf achter dat dat stukken minder is dan ik altijd heb gedacht en het bevalt me zo eigenlijk veel beter. :)
+1 8)
Ben zelf ook enorm bezig met declutteren in m'n huis (en zoveel had ik al niet), Elk (groot) item dat vertrekt lucht weer op, geen zorgen meer over.
Heerlijk ook om gewoon verschillende deuren open te doen in huis en gewoon een lege kamer aan te treffen. (Eigenlijk is mn huis gewoon te groot ja (130m2) maar wil gewoon een eigen garage en dat is lastig te vinden bij kleinere woningen.)

• technorabilia
+10.
Ga terug naar de basis en zie waar het leven werkelijk om draait en wat echt belangrijk is.
En nee, ik ben geen zweverig type.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Config
Naja ieder voor zich.

Als ik bij mijn moeder ga wonen ben ik per direct FO. Nou, woo-fucking-hoo. Champagne Aldi bubbels!

By the way, voor de meerderheid is het inderdaad lastig FO te worden. Vanwege het geld, maar ook omdat FO niet zou kunnen bestaan zonder dat de meerderheid in het werken/consumeren patroon zou blijven zitten. Ben ik even blij dat ik geen meerderheid ben. Het geeft niet dat het haalbaar is voor "de meeste mensen"

[ Voor 58% gewijzigd door Config op 30-09-2015 12:41 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

[...]

Noem het maar een klein vermogen. :P 60k is voor mij ruim 8 jaar sparen. 150 euro per maand besparen was voor mij 1 tot 2 maanden werk. Zie je het verschil al een beetje ;)

En natuurlijk, als je zóveel kan sparen en zoveel inkomsten hebt datje blijkbaar bijna 2.000 euro per maand kan sparen is dat stukken efficienter dan 150 euro proberen te besparen ;)

[...]
Daar heb je gelijk in. Echter in het kader van FO is 50k niets. Je hebt het 10 voudige nodig.
Ambities verkleinen of domweg het ook leuk vinden om minimalistischer te leven en kijken wat je nou écht nodig hebt om gelukkig te zijn. Ik ben er voor mezelf achter dat dat stukken minder is dan ik altijd heb gedacht en het bevalt me zo eigenlijk veel beter. :) Ik ben wel een beetje klaar met dat eindeloze consumeren en je huis volstouwen met spullen die je toch nooit gebruikt. Het voegt letterlijk niks toe aan mijn leven. Dingen die wél wat toevoegen komen nog steeds binnen hoor, heb niet voor niks een dure laptop staan van meer dan 1000 euro, een auto én een motorfiets en nog wat hebbedingetjes. Maar het zijn allemaal weloverwogen aanschaffen geweest.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

icecreamfarmer schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:17:
[...]

Daar heb je gelijk in. Echter in het kader van FO is 50k niets. Je hebt het 10 voudige nodig.

[...]
Kijk, en daar hebben we dus het punt waar ik op doelde: Ik heb bij lange na geen half miljoen nodig om FO te worden :)

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 30-09-2015 13:22 ]

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:40

Piper

No guts, no glory

[...]

Hear hear! Een andere mindset levert je veel meer op dan wat tientjeswerk besparen links en rechts. Daarom eerst maar eens wat boeken aan t lezen om deze mindset te verstevigen en te onderbouwen. Op die manier is het voor mij/ons veel makkelijker om bepaalde dingen wel/niet te doen.

Over dat inkomen vergroten, ik denk dat dat voor meer mensen mogelijk is dan men denkt. Als we in NL ipv al dat TV kijken maar 1 uurtje per dag een (studie)boek open zouden slaan hadden we pas echt een kenniseconomie..;)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Piper schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:44:
[...]

Hear hear! Een andere mindset levert je veel meer op dan wat tientjeswerk besparen links en rechts. Daarom eerst maar eens wat boeken aan t lezen om deze mindset te verstevigen en te onderbouwen. Op die manier is het voor mij/ons veel makkelijker om bepaalde dingen wel/niet te doen.

Over dat inkomen vergroten, ik denk dat dat voor meer mensen mogelijk is dan men denkt. Als we in NL ipv al dat TV kijken maar 1 uurtje per dag een (studie)boek open zouden slaan hadden we pas echt een kenniseconomie..;)
Met studieboeken en studeren verhoog je je IQ niet .. :)

• Piper
  • Laatst online: 19:40

Piper

No guts, no glory

Dat zei ik ook niet..;)

• Xanaroth
Metro2002 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:20:
[...]

Kijk, en daar hebben we dus het punt waar ik op doelde: Ik heb bij lange na geen half miljoen nodig om FO te worden :)
Net even snel gekeken, huidige verwachting zit rond de 300-350k hier. Dat is in een ideaal geval, want kan dan een dikke auto blijven rijden, op vakanties gaan en zal nooit op vermogen hoeven in te teren.

Als ik daar beetje aan sleutel, kan ik misschien met 250k wegkomen in de basis en de er rest er bovenop is luxe. Aangezien een gemiddelde woning 500k kostenpost meebrengt (totale hypotheek aflossing+rente over 30 jaar) is dat die 250k cash behalen geen absurd hoog of ver gezocht bedrag.
Sterker nog, omdat het geld oplevert (rente/dividend/groei aandelen vermogen) ipv kost (rente) zal ik niet daadwerkelijk die volle 250k hoeven te sparen, maar minder dan 200k.

Het verhaal van iets waarbij het woordje 'miljoen' in voorkomt, hoort bij mensen die denken dat je enkel via de loterij winnen je je baas de dikke vinger kunt geven en geen grip of goed beeld hebben van de werkelijke kosten om goed te kunnen leven.

Ter indicatie: ben aan het kijken voor een woning, hypotheeklast daarvoor is 680 euro/maand. Ik spaar 300/maand. Zet dat in perspectief van bovenstaand verhaal, en ik ben FO op het moment dat de schuld is afbetaald op mn 60e.
Gooi daar nu het sausje van rente krijgen ipv betalen overheen, en de planning verschuift langzaam richting de 55 (uitgaande van geen salarisstijgingen of kostenbesparingen de komende 25 jaar. right..).

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 30-09-2015 16:20 ]

• elmarko
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 14:12
Xanaroth schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:18:
[...]

Net even snel gekeken, huidige verwachting zit rond de 300-350k hier. Dat is in een ideaal geval, want kan dan een dikke auto blijven rijden, op vakanties gaan en zal nooit op vermogen hoeven in te teren.

Als ik daar beetje aan sleutel, kan ik misschien met 250k wegkomen in de basis en de er rest er bovenop is luxe. Aangezien een gemiddelde woning 500k kostenpost meebrengt (totale hypotheek aflossing+rente over 30 jaar) is dat die 250k cash behalen geen absurd hoog of ver gezocht bedrag.
Sterker nog, omdat het geld oplevert (rente/dividend/groei aandelen vermogen) ipv kost (rente) zal ik niet daadwerkelijk die volle 250k hoeven te sparen, maar minder dan 200k.
Zou je je berekening wat kunnen specificeren?

Als ik naar het bedrag kijk van 300.000 euro waar je niet op in hoeft te teren, bereken ik namelijk het volgende. Risico vrij kapitaal wat je uit vermogen kan halen is 4% (evt. via dividend). Verder betaal je in NL zo'n 1,2% VRH. Betekent dat je 2,8% (4%-1,2%) per jaar kunt uitgeven, dit betekent 700 euro (300k * 2,8% / 12) per maand. Kun je daarvan rondkomen?

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

elmarko schreef op woensdag 30 september 2015 @ 17:02:
[...]

Zou je je berekening wat kunnen specificeren?

Als ik naar het bedrag kijk van 300.000 euro waar je niet op in hoeft te teren, bereken ik namelijk het volgende. Risico vrij kapitaal wat je uit vermogen kan halen is 4% (evt. via dividend). Verder betaal je in NL zo'n 1,2% VRH. Betekent dat je 2,8% (4%-1,2%) per jaar kunt uitgeven, dit betekent 700 euro (300k * 2,8% / 12) per maand. Kun je daarvan rondkomen?
Daarom mijn €500k dan zit je op ongeveer bijstandsniveau.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:00
Bijstandsniveau vinden we in dit topic niet hetzelfde als FO.

• technorabilia
Precies. ;)

Ik ga hier ook niet op een houtje bijten maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je een stuk blijer bent zonder grote kostenposten zoals auto of hypotheek en steeds minder afhankelijk bent van je inkomen uit werk. Als je de omslag hebt gemaakt dan wordt het alleen maar beter.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-11 23:12
upje schreef op woensdag 30 september 2015 @ 18:33:
Maar wat is bijstandniveau? In een hypotheekvrij vrijstaand huis wonen welke bijna geen energiebehoefte heeft op een goede lokatie. Met moestuin en enkele dieren zodat je in voedsel kan voorzien welke een gelijkaardige kwaliteit heeft dan biologisch voedsel. Dan een beschikbaar inkomen hebben van 1.000 euro per maand is voor mij al geen bijstand meer. Je kan met weinig geld zeer veel doen als je alles wat efficiënt inricht en een beetje handig bent en houd van tuinieren en klussen ;)

• Hbeez
  • Laatst online: 22-10 09:27
[...]

Ik snap het principe, maar ik heb mijn uitgaven al geminimaliseerd: ik laat nu mijn inkomen stijgen en hou mijn uitgaven constant. Zodoende stijgt mijn spaarratio elk jaar significant. Er is weinig ruimte om mijn uitgaven te verlagen zonder in te boeten op de kwaliteit van mijn leven.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik beschouw mijzelf daarom ook semi-FO. Mijn huidige levensstijl is niet slechts alleen te financieren van rendement uit mijn vermogen. Echter kan ik er wel dermate veel basis kosten (o.a. huisvesting en primaire levensbehoeftes) mee afdekken. In de strikte definitie van het woord zou ik pas echt FO bereiken als ik een vermogen heb van minimaal een paar miljoen.

Ben overigens ook helemaal niet klaar voor een situatie dat ik puur alleen zou rentenieren en voor de rest niks meer zou doen. Ik vind momenteel mijn verhouding van werken en leuke dingen doen zelfs onevenwichtig worden ondanks dat het financieel allemaal uit komt. Heeft ook deels mee te maken dat ik al een aardig lijstje van mijn bucket list heb afgewerkt. Momenteel snak ik weer een beetje naar de tijd dat ik vol ambitie vers vanuit de middelbare school mijn eigen bedrijf begon en de wereld aan mijn voeten had :*)

Aankomende maandag ga ik voor een maand naar LA toe, o.a. mijn voormalig zakenpartner en inmiddels goede vriend (die inmiddels wel echt FO is) op zoeken. Hopelijk doe ik daar de nodige inspiratie op voor nieuwe toekomstplannen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

upje schreef op woensdag 30 september 2015 @ 18:33:
Wie is we? Want als mijn huis is afgelost is bijstandsniveau ruim voldoende om van rond te komen en absoluut genoeg voor FO. Ik zou dan zelfs met nog minder rond kunnen komen.

• kabelmannetje
Kid Buu schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:37:
Ik beschouw mijzelf daarom ook semi-FO. Mijn huidige levensstijl is niet slechts alleen te financieren van rendement uit mijn vermogen. Echter kan ik er wel dermate veel basis kosten (o.a. huisvesting en primaire levensbehoeftes) mee afdekken. In de strikte definitie van het woord zou ik pas echt FO bereiken als ik een vermogen heb van minimaal een paar miljoen.
Zelf verdiende ik met een paar maanden reisleideren (wat ik niet eens al werk zag) jaarlijks 3000-4000 euro. Om diezelfde 300-4000 euro te verdienen uit passief inkomen, moet je met een beetje baan al vele jaren fulltime werken.
De keuze op een hobby-baantje is dan al snel gemaakt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:23:
[...]

Wie is we? Want als mijn huis is afgelost is bijstandsniveau ruim voldoende om van rond te komen en absoluut genoeg voor FO. Ik zou dan zelfs met nog minder rond kunnen komen.
Dat is dus geen bijstandsniveau, want dan mag je geen afgelost huis hebben.

• technorabilia
Bijstandsniveau. Niet echt in de bijstand. :)

👉🏻 Blog 👈🏻

• kabelmannetje
Sissors schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:01:
[...]
Dat is dus geen bijstandsniveau, want dan mag je geen afgelost huis hebben.
Het ging hier om een FO ter hoogte van bijstandsnivo, dus rond 1000e/maand. Met een afgelostte woning inderdaad ruim voldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door kabelmannetje op 30-09-2015 21:03 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:41
Xanaroth schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:00:
[...]
Vakantie uitgave is nog vrij simpel om te willen behouden, maar hoe belangrijk is bijvoorbeeld 1x per week een stukje zalm/biefstuk/afhaal voor je? 1 maand langer werken? 15 maanden langer werken? Of ruil je het misschien uit tegen 1 dag vegetarisch eten...
Veel financieel afhankelijker dan dit wordt het volgens mij niet. Dertig jaar lang financieel geobsedeerd zijn om daarna financieel onafhankelijk te zijn, inderdaad ieder zijn ding.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Xanaroth
assje schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 09:21:
[...]

Veel financieel afhankelijker dan dit wordt het volgens mij niet. Dertig jaar lang financieel geobsedeerd zijn om daarna financieel onafhankelijk te zijn, inderdaad ieder zijn ding.
Je bent altijd afhankelijk van het budget wat je beschikbaar hebt. Zelfs als je braaf elke maand je volledige salaris opmaakt, zul je altijd in essentie afhankelijk blijven van geld.
Zelfs wanneer je volledig off-grid gaat, wordt je afhankelijk van zaken als het weer en je moestuintje/kippen. Dan verruil je gewoon afhankelijkheid van het ene middel naar het andere.

Je moet het dus niet zien als iets dat stopt na 30 jaar, het is een manier van leven. Het stopt niet nadat je je FO-punt hebt bereikt, het stopt niet als je je pensioen/aow leeftijd bereikt, het is een instelling waarbij je besluit dat tijd in dit leven, met name de periode waarin je nog echt iets kunt ondernemen voordat ouderdom je inhaalt, meer waard is dan luxe goederen bezitten bijvoorbeeld.
Het is een besluit waarbij je niet meegaat met de meute van lemmings op de snelweg die braaf achteraan sluiten elke ochtend. Je neemt zelf het heft in eigen handen om je leven te gaan bepalen zoals jij dat wilt, niet zoals de maatschappij die heeft ingericht.

Bijvoorbeeld collega van me, die zn pensioen aan het plannen was, en mijn eigen eye-opener. Echter zijn begrafenis vond enkele maanden voordat het pensioen zou beginnen plaats. 40 jaar hard gewerkt om 'eindelijk' te kunnen gaan leven, was uiteindelijk voor niets. Fijn hoor al die luxe goederen en consumpties, maar uiteindelijk heeft hij in die 60 jaar nooit echt kunnen leven.
Nee, doe mij maar 20-30 jaar van wat het merendeel 40-50 jaar moet doen, en geef mij die 10-20 jaar extra pensioen maar in ruil voor dat biefstukje en die dure nike schoenen :) .

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 01-10-2015 09:59 ]

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kid Buu schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:37:
Ben overigens ook helemaal niet klaar voor een situatie dat ik puur alleen zou rentenieren en voor de rest niks meer zou doen. Ik vind momenteel mijn verhouding van werken en leuke dingen doen zelfs onevenwichtig worden ondanks dat het financieel allemaal uit komt. Heeft ook deels mee te maken dat ik al een aardig lijstje van mijn bucket list heb afgewerkt. Momenteel snak ik weer een beetje naar de tijd dat ik vol ambitie vers vanuit de middelbare school mijn eigen bedrijf begon en de wereld aan mijn voeten had :*)
Misschien moet je dan niet consuminderen maar eens ervaringminderen ?

Aangezien je al op jonge leeftijd over een redelijke financiële zekerheid beschikt en kennelijk al heel veel hebt gedaan van je bucket list kan ik me voorstellen dat je dus ook op het gebied van ervaringen een soort van verzadigingspunt kan bereiken waarna het vooral nog "been there, done that" is. En wat kan je dan eigenlijk nog doen als je zo'n beetje alle leukste dingen al gedaan hebt ? Wat dat betreft zou je jouw punt over het genereren van meer inkomsten in dit topic ook in twijfel kunnen trekken. Hebben wij hier niet genoeg ambitie of is het voor jou gewoon nooit genoeg ?

Ik zet hem even wat scherp neer maar dat is meer bedoeld om het gedachteproces te triggeren. Het punt dat je verlangt naar vroeger lijkt er op dat het huidige gedrag dus geen voldoening geeft of in ieder geval niet genoeg. Ik vraag mij persoonlijk dan ook af of je volgende project waar je een paar ton mee verdiend dit wel zal geven. Het "tevreden zijn met minder" wat hier regelmatig langs komt zou zomaar ook op jouw van toepassing kunnen zijn, nou zal jouw "minder" eerder in het luxe gedeelte vallen van de meeste. Want wanneer is het voor jouw genoeg ? Bij zes miljoen euro (en misschien ben je er al) ? Of schuift die grens toch weer wat verder zodra je daar bent ?

Zoals ik je teksten lees heb ik namelijk een idee dat je geen voldoening krijgt terwijl je het waarschijnlijk financieel het beste voor elkaar hebt hier. En als je toch echt graag een zaak wilt opstarten, wel eens nagedacht over het helpen van mensen of dieren die het wat minder hebben ? Met jouw gereis zal je vast eens wat plekken gezien die wat minder waren.

Mijn YouTube kanaal

• BabyRattle
  • Laatst online: 08-11 21:24
Finwe schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:36:
[...]

Die 720.000 renderen hopelijk ook nog een beetje terwijl je het opneemt over de tijd, hoewel je natuurlijk niet meer zo veel risico's kan nemen en het vooral met obligaties of depositos zal moeten doen.

Het bedrag hangt natuurlijk heel erg af van de levensstijl die ja na je 55e wil aanhouden. Ik heb respect voor mensen hier die van 15000 euro per jaar zouden kunnen rondkomen. Zelf zou ik graag veel reizen, en alleen al een vliegticket naar bijvoorbeeld Amerika of Azie kost al snel 800 euro per persoon. Daar gaat al 10% van je hele jaarbudget van 15000 euro! En nu vind ik kamperen wel leuk, maar kan me voorstellen dat ik op die leeftijd ook graag in een hotel zit. Misschien ook niet hoor, maar dat zijn wel dingen waar ik rekening mee wil houden.

Dat vind ik persoonlijk ook een groot risico met vroeg FI worden; je denkt misschien nu wel dat je weet wat je over 30 jaar wilt, maar wie weet hoe je over 30 jaar tegen de wereld aankijkt. Dus wat extra buffer om opties te hebben vind ik zelf zeer wenselijk.
Kijk wat je natuurlijk ook kunt doen is helft van het jaar werken voor reizen terwijl je FO bent en andere helft van het jaar betaald+ onbetaald verlof opneemt. Zodat je alsnog genoeg geld hebt voor reizen + semi FO bent de eerste tijd om te "wennen"

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:41
Xanaroth schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 09:55:
[...]

Bijvoorbeeld collega van me, die zn pensioen aan het plannen was, en mijn eigen eye-opener. Echter zijn begrafenis vond enkele maanden voordat het pensioen zou beginnen plaats. 40 jaar hard gewerkt om 'eindelijk' te kunnen gaan leven, was uiteindelijk voor niets. Fijn hoor al die luxe goederen en consumpties, maar uiteindelijk heeft hij in die 60 jaar nooit echt kunnen leven.
Nee, doe mij maar 20-30 jaar van wat het merendeel 40-50 jaar moet doen, en geef mij die 10-20 jaar extra pensioen maar in ruil voor dat biefstukje en die dure nike schoenen :) .
Uiteraard, maar ik heb juist het idee dat ik nu leef, grotendeels juist door het werk dat ik doe. Ik hoef dus niet zo snel mogelijk naar een situatie waar dat niet meer hoeft. Als je pensioen ziet als een bevrijding waarna je pas echt kunt gaan leven ben je sowieso al niet goed bezig wat mij betreft. Zoals jij het beschrijft is de weg naar FO precies hetzelfde, het leven begint pas als dat bereikt is en dan is imo net zo erg.

Ik leef liever nu, en dan op zo'n manier dat ik in de toekomst zo min mogelijk zorgen heb. Inderdaad dus goed nadenken over uitgaven en niet exact uitgeven wat binnenkomt puur voor de presentatie aan de buitenwereld. Op deze manier heb ik na mijn 50e voldoende achter de hand om flexibel te zijn mocht het zo zijn dat mijn werk dan niet meer zo leuk is als nu, dat is voor mij echte financiële onafhankelijkheid en ook nu al, niet pas over 30 jaar.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:20
Eens met assje. Het is belangrijk te beseffen dat de weg naar het doel toe net zo belangrijk is als het doel: natuurlijk is niet alles even leuk, maar dat is nu eenmaal het leven.

Ik geniet ook van mijn werk en contacten daar. En verder ben ik (oa ivm mantelzorg) een paar uur minder per week gaan werken, zodat ik iets meer ruimte heb om dingen te regelen en niet alles steeds in de hoogste versnelling hoeft.

Voor mezelf beschouw ik dit als een soort prepensioen, en elke dag die ik daarvan genoten heb, kan geen enkele regeling, overheid of voortijdig overlijden mij afnemen.

• Blik1984
assje schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:38:
[...]

Uiteraard, maar ik heb juist het idee dat ik nu leef, grotendeels juist door het werk dat ik doe. Ik hoef dus niet zo snel mogelijk naar een situatie waar dat niet meer hoeft. Als je pensioen ziet als een bevrijding waarna je pas echt kunt gaan leven ben je sowieso al niet goed bezig wat mij betreft. Zoals jij het beschrijft is de weg naar FO precies hetzelfde, het leven begint pas als dat bereikt is en dan is imo net zo erg.

Ik leef liever nu, en dan op zo'n manier dat ik in de toekomst zo min mogelijk zorgen heb. Inderdaad dus goed nadenken over uitgaven en niet exact uitgeven wat binnenkomt puur voor de presentatie aan de buitenwereld. Op deze manier heb ik na mijn 50e voldoende achter de hand om flexibel te zijn mocht het zo zijn dat mijn werk dan niet meer zo leuk is als nu, dat is voor mij echte financiële onafhankelijkheid en ook nu al, niet pas over 30 jaar.
Precies, voor mij is het een wisselwerking tussen het leven nu en het leven na het werk. Ik ga niet alles op alles zetten en me alles ontzeggen om pas te kunnen 'leven' als ik met pensioen ben. Ik wil nu bepaalde dingen doen in het leven en datzelfde leefpatroon aanhouden als ik stop met werken.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 23:59
ook eens met hierboven. ben grotendeels FO maar het werk wat ik nog wel doe geeft een goede invulling van de dag (parttime).

De dagen zijn lang als je echt niks om handen hebt. Zelfs reizen/sporten/tuinieren/lezen/koken/andere hobby's zijn niet altijd toereikend. (al kun je ook structureel vrijwilligerswerk doen).

Meeste mensen hebben behoefte aan bepaald ritme (als is "te veel werken" er ook bij genoeg mensen in geslopen, die kunnen niet meer zonder!)

Ben al aantal jaren aan het vooruit kijken hoe dan een structureel leven te hebben. (zeker als je al redelijk vroeg kunt stoppen).

• dcl!
trekker22 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:01:
De dagen zijn lang als je echt niks om handen hebt. Zelfs reizen/sporten/tuinieren/lezen/koken/andere hobby's zijn niet altijd toereikend. (al kun je ook structureel vrijwilligerswerk doen).
Kijk, en daar heb ik dan weer nooit last van (gehad). Was vroeger ook altijd stomverbaasd over klasgenoten die zich hadden verveeld in de grote vakantie.
Maar idd zal ik bij geen werk nog wat extra vrijwilligerswerk oppakken, gewoon leuk om te doen en je bouwt weer heel andere contacten op dan je normale kring.

• trekker22
dcl! schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:24:
[...]

Kijk, en daar heb ik dan weer nooit last van (gehad). Was vroeger ook altijd stomverbaasd over klasgenoten die zich hadden verveeld in de grote vakantie.
Maar idd zal ik bij geen werk nog wat extra vrijwilligerswerk oppakken, gewoon leuk om te doen en je bouwt weer heel andere contacten op dan je normale kring.
nou ik denk dat er een verschil is tussen 6 weken - 6 maanden alleen vrije tijd of dat je dat 10-20 jaar hebt.

maar het is gewoon dingen zoeken die je leuk vindt en ook inderdaad contacten opbouwen!

• krazzer
  • Laatst online: 10-11 11:57

krazzer

Tijd is een illusie

dcl! schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:24:
Zelfde hier, ik kan niet herinneren dat ik mij ooit heb verveeld. Er zijn oneindig veel nieuwe hobby's die je kunt uitoefenen, of zelf bedenken. En zelfs als je je verveeld, dan zal je uit die verveling uiteindelijk vanzelf wel iets verzinnen.

Mijn plan is in ieder geval om van mijn hobby dat mijn werk is geworden weer voornamelijk mijn hobby te maken :)

• dcl!
trekker22 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:32:
[...]

nou ik denk dat er een verschil is tussen 6 weken - 6 maanden alleen vrije tijd of dat je dat 10-20 jaar hebt.

maar het is gewoon dingen zoeken die je leuk vindt en ook inderdaad contacten opbouwen!
Dat klopt, maar mijn ervaring is dat als je met het een begint, je vaak weer in iets anders rolt ook. Dus hoe langer je een hobby(club)/vrijwilligerswerk hebt, je van het een weer in het ander komt.
Ik vermoed dat mijn probleem eerder zal zijn dat ik na pakweg 10 jaar dingen moet gaan afbouwen :)

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

AcXeller schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:04:
[...]

Misschien moet je dan niet consuminderen maar eens ervaringminderen ?

Aangezien je al op jonge leeftijd over een redelijke financiële zekerheid beschikt en kennelijk al heel veel hebt gedaan van je bucket list kan ik me voorstellen dat je dus ook op het gebied van ervaringen een soort van verzadigingspunt kan bereiken waarna het vooral nog "been there, done that" is. En wat kan je dan eigenlijk nog doen als je zo'n beetje alle leukste dingen al gedaan hebt ? Wat dat betreft zou je jouw punt over het genereren van meer inkomsten in dit topic ook in twijfel kunnen trekken. Hebben wij hier niet genoeg ambitie of is het voor jou gewoon nooit genoeg ?
Wat betreft je punt van minderen van ervaringen: daar ben ik al over uit ja. Het in korte tijd van hot naar her gaan is inderdaad niet mijn ding gebleken. Ik heb deze manier wel heel veel kunnen zien maar ik merkte dat het dodelijk vermoeiend was om om de paar dagen weer te verplaatsen en ergens anders naar toe te gaan. Ik raakte oververzadigd op die manier, daarom in het vervolg langer op 1 plek doorbrengen.

Wanneer ik over ambitie sprak doelde ik op het feit dat de nadruk in dit topic meer lag op het extreme kosten besparen. Ik ben niet de enige die met dit tegengeluid kwam, mijn definitie van FO is meer dan alleen je bestedingspatroon minimaliseren, mijn nadruk ligt meer op het excelleren.
Ik zet hem even wat scherp neer maar dat is meer bedoeld om het gedachteproces te triggeren. Het punt dat je verlangt naar vroeger lijkt er op dat het huidige gedrag dus geen voldoening geeft of in ieder geval niet genoeg. Ik vraag mij persoonlijk dan ook af of je volgende project waar je een paar ton mee verdiend dit wel zal geven. Het "tevreden zijn met minder" wat hier regelmatig langs komt zou zomaar ook op jouw van toepassing kunnen zijn, nou zal jouw "minder" eerder in het luxe gedeelte vallen van de meeste. Want wanneer is het voor jouw genoeg ? Bij zes miljoen euro (en misschien ben je er al) ? Of schuift die grens toch weer wat verder zodra je daar bent ?
De gebrek aan voldoening momenteel is inderdaad zeker één van de redenen, maar de constatering van je is onjuist. Ik ben nooit primair gedreven door het financiële aspect toen ik mijn bedrijf begon. Als je één van mijn eerste posts in het eerste deel terugleest vertel ik over dat ik van iets wat mijn hobby was later mijn werk heb kunnen maken. Mijn huidige website (inmiddels bestaat die al 12 jaar) die ik nog run heb ik de eerste 2 jaar op hobby basis gerund voordat het ook maar enigszins noemenswaardig geld begon te verdienen. De jaren er voor ook wat kleine websites gehad puur uit hobby overwegingen. Maar het internet ontwikkelt zich snel en het is naïef om te denken dat deze website het eeuwige leven is beschoren.

Het tevreden zijn met minder is een rekbaar begrip. Mijn grootste kostenpost is reizen en zoals ik al zei een aardig gedeelte van mijn bucket list af kunnen strepen. De kosten die ik vooral de afgelopen 2 jaar heb gemaakt zijn dan ook eerder een incident. Mijn uitgaven buiten het reizen om zijn alles behalve extravagant, ik heb niet eens een eigen auto (en nog seeds geen rijbewijs :+).
Zoals ik je teksten lees heb ik namelijk een idee dat je geen voldoening krijgt terwijl je het waarschijnlijk financieel het beste voor elkaar hebt hier. En als je toch echt graag een zaak wilt opstarten, wel eens nagedacht over het helpen van mensen of dieren die het wat minder hebben ? Met jouw gereis zal je vast eens wat plekken gezien die wat minder waren.
Ik ben er nog niet over uit wat ik wil gaan doen en hoop komende tijd wat inspiratie op te doen. Ik weet niet eens of het wel iets internet gerelateerd zal zijn. Ik zoek het in ieder geval in dezelfde kern als waar het ooit begon: het echt leuk vinden om te doen.

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kid Buu schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:52:
Wanneer ik over ambitie sprak doelde ik op het feit dat de nadruk in dit topic meer lag op het extreme kosten besparen. Ik ben niet de enige die met dit tegengeluid kwam, mijn definitie van FO is meer dan alleen je bestedingspatroon minimaliseren, mijn nadruk ligt meer op het excelleren.
Dat snap ik en ben ik ook met je eens, mijn opmerking was met het gevoel dat het geld nooit hard genoeg kan binnenkomen. Maar zoals je al aangeeft is dat gelukkig niet de primaire drijfveer.
Ik ben er nog niet over uit wat ik wil gaan doen en hoop komende tijd wat inspiratie op te doen. Ik weet niet eens of het wel iets internet gerelateerd zal zijn. Ik zoek het in ieder geval in dezelfde kern als waar het ooit begon: het echt leuk vinden om te doen.
Mooi streven en volgens mij heel de gedachte achter FO ;)

Dan zal ik eens een kleine toevoeging maken in de richting die jij graag wilt maar ben bang dat er weinig mensen wat aan hebben :P

Naast het feit dat ik ruim een jaar geleden van baan ben gewisseld ben ik bezig om wat grotere zaken op te pakken op het werk zodat er binnen 1 a 2 jaar nog een extra stap gedaan kan worden in het salaris maar ik denk dat de rek er daarna wel uit is.

Verder het afgelopen jaar flink wat geld in de hobby gestoken (uiteraard wel in de aanbieding :p). Ik verwacht hier de komende jaren hooguit kostendekkend mee te kunnen zijn en als het meezit misschien dat ik er een klein zakcentje aan over hou. Maar dit is vooral voor de leuk en als het goed gaat hou ik er nog wat aan over.

Mijn YouTube kanaal

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:37

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Weer een tijd niet gepost, ik liep zelfs een maand achter met mijn uitgaven en inkomsten bij te werken en dat is me nog nooit overkomen sinds ik deze bijhoud. De laksheid en luiheid komt van 2 kanten enerzijds doordat de aandelen toch flink zijn gekelderd en ik even mijn kop in het zand heb gestoken. Nooit prettig geld te zien verdampen ook wetende dat het wel weer terug komt. Anderzijds de verbouwing van de tuin en kinderkamer hier heb ik eigenlijk alles zelf aan gedaan behalve het inhuren van een stratenmaker en een stucadoor (fascinerend beroep zou er graag een cursus in willen volgen). Erg tevreden met het eindresultaat en ik vermoed een besparing gerealiseerd van € 5.000 en trots op het eindresultaat.

Volgend jaar gaat een interessant jaar worden. Onze wensen en uitgaven sluipen toch langzaam omhoog we geven nu ongeveer € 3.300 tot € 3.500 uit en volgend jaar gaat mijn vrouw met deels betaald ouderschapsverlof. De salarisberekening hebben we al ontvangen samen met een 1 dag extra opvang (voor ons aankomende kind) en onze zoon die naast 1 dagopvang 2 ochtende naar de creche zal gaan verwacht ik dat de uitgaven toch fors zullen toenemen richting de € 3.800. Hier zit gelukkig nog steeds ruimte in om te sparen maar het vergt toch wat aandacht.

Als kind 2 geboren is kunnen we wat concreter gaan plannen. De eerste vraag hierbij is willen we nog een kind 3 want hier worden eigenlijk alle vervolg stappen op ingezet. Bij een antwoord ja, dan komen er huisvestigingsvraagstukken en vervoers vraagstukken aan de orde en deze hebben denk ik een zwaar negatieve druk op het toekomstige FO. Persoonlijk vind ik 2 kinderen ook wat praktischer en vermoed ik dat ik daar mijn handen al aan vol heb. Blijft het bij 2 kinderen dan kunnen we gerichter de toekomst gaan plannen.

Eerst nog maar eens wat geld uitgeven aan ons hudige huis. Aangezien we er nog 12 jaar willen wonen wil ik de badkamer en keuken ook nog vernieuwen zodat we er zelf nog zolang mogelijk van kunnen genieten.

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
De genoemde bedragen door sommigen om FO te zijn in de trand van 300k lijken mij zo extreem laag.

Van welk bedrag gaat de rest van de posters in dit topic uit en is dat voor 1 persoon of echt met partner? Of simpeler hoeveel maandelijks passief inkomen denk je nodig te hebben? Zijn er hier mensen die FO plannen te worden zonder eigen huis?

Persoonlijk vind ik die 4% regel zeer optimistisch en ga ik liever uit van 3%.

500k lijkt mij in huidige dag € met een afbetaald huis ideaal en ja dit is breed genomen.
Alleen zorgt inflatie @2% ervoor dat dit op pensioendatum over 16-17j eerder 700k moet worden...

Extra moeilijk in de berekening is kinderen, als alles meezit zou ik liefst op 45 op early retirement gaan maar dan zit je sowieso nog met kinderen die nog op school zitten en nog heel wat studiekosten met zich meebrengen. Hoe houden jullie hier rekening mee?

God does not play dice

• rube
Studiekosten zie ik als een totaal bedrag, dus x Euro per kind naast het totaal kapitaal wat nodig is om verder permanent van te kunnen leven.

Ik ga zelf (voorlopig) uit van zo'n 40K ondersteuning per kind voor de studie.

• trekker22
-AzErTy- schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:17:
De genoemde bedragen door sommigen om FO te zijn in de trand van 300k lijken mij zo extreem laag.

Van welk bedrag gaat de rest van de posters in dit topic uit en is dat voor 1 persoon of echt met partner? Of simpeler hoeveel maandelijks passief inkomen denk je nodig te hebben? Zijn er hier mensen die FO plannen te worden zonder eigen huis?

500k lijkt mij in huidige dag € met een afbetaald huis ideaal en ja dit is breed genomen.
Alleen zorgt inflatie @2% ervoor dat dit op pensioendatum over 16-17j eerder 700k moet worden...

Extra moeilijk in de berekening is kinderen, als alles meezit zou ik liefst op 45 op early retirement gaan maar dan zit je sowieso nog met kinderen die nog op school zitten en nog heel wat studiekosten met zich meebrengen. Hoe houden jullie hier rekening mee?
ik zou ook tellen op 1000k en afbetaald als je al met 45 en studerende kinderen je zelf FO wil noemen. De toekomst is gewoon te onzeker (rente/inflatie/overheid)

• Blik1984
-AzErTy- schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:17:

300k vind ik persoonlijk ook weinig, uitgaande van 4% is dat 1000 euro per maand, en daar zou ik het zeker niet mee redden.

Wat je alleen niet moet vergeten mee te nemen in je overwegingen is dat je op een gegeven moment een pensioen gaat krijgen, en je passieve inkomen en onttrekkingen dus omlaag kunnen. De 4% waar vaak vanuit wordt gegaan is natuurlijk wel een Amerikaanse maatstaf op basis van iemand die geen pensioen/AOW krijgt. Als je met je 50ste met pensioen gaat hoef je bijvoorbeeld eigenlijk maar 20 jaar te overbruggen tot pensioen, en zou je kunnen volstaan met 5%-4,5% SWR ipv 4%. Je eindbedrag wordt daarmee een stuk lager.

• Finwe
Blik1984 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:47:
[...]

300k vind ik persoonlijk ook weinig, uitgaande van 4% is dat 1000 euro per maand, en daar zou ik het zeker niet mee redden.

Wat je alleen niet moet vergeten mee te nemen in je overwegingen is dat je op een gegeven moment een pensioen gaat krijgen, en je passieve inkomen en onttrekkingen dus omlaag kunnen. De 4% waar vaak vanuit wordt gegaan is natuurlijk wel een Amerikaanse maatstaf op basis van iemand die geen pensioen/AOW krijgt. Als je met je 50ste met pensioen gaat hoef je bijvoorbeeld eigenlijk maar 20 jaar te overbruggen tot pensioen, en zou je kunnen volstaan met 5%-4,5% SWR ipv 4%. Je eindbedrag wordt daarmee een stuk lager.
Ik vind 300K ook te weinig, en richt zelf meer op 750k + afgelost huis. Dat is met een SWR van 4% 30000 per jaar, ongeveer 2500 per maand. Dit heeft inderdaad ook deels met kinderen te maken, die rond de tijd dat ik op dat bedrag hoop te zitten misschien gaan studeren, etc. Ik wil vooral op die leeftijd nog gewoon flexibel kunnen zijn, en als ik een of andere hobby erbij krijg die wat centen kost, dan wil ik dat ook gewoon kunnen doen. Heb bijvoorbeeld altijd graag vlieglessen willen nemen, maar dat is er nog niet van gekomen.

Anders ben je FO maar zit je nog steeds in een soort "gevangenis", waarbij je de dingen die je graag doet gewoon niet kunt betalen. Maar dat is natuurlijk allemaal heel persoonlijk, en alleen al het niet hebben van kids verandert dit plaatje aanzienlijk.

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-11 14:55
Waarom zou 300k om FO te worden weinig zijn? Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wannéér je FO wilt worden, en wat je aan financiële middelen hebt als je met pensioen gaat op je 67e (of 70e voor de jongeren).

Als ik rond m'n 50e verjaardag FO wil zijn, er van uitgaande dat ik aan €1400 per maand genoeg heb, dan zou ik aan €285.600 genoeg hebben. Zelfs minder als je de rente op dat bedrag meerekent. Dat is genoeg voor FO tot aan m'n pensioen, waarna ik een privé pensioenrekening heb die vrij komt. Rond die leeftijd hoop ik ook m'n hypotheek afbetaald te hebben, dus zoals dat er nu naar uit ziet heb ik zelfs minder dan €1400 nodig :)

Overigens is die €1400 dan ook genoeg om voor m'n kind te kunnen zorgen, en m'n vrouw heeft dan ongeveer ook dat bedrag nog aan inkomen of FO-"uitkering". Dat is ruimschoots voldoende voor het kind, vakanties, en alles wat we nu (zonder kind) ook doen om te genieten van het leven.

Als het kind op ten duur het huis uit is, dan zou €1400 per maand voor ons beide zelfs genoeg zijn. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Kapotlood op 02-10-2015 12:37 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als 25 jarige focus me eigenlijk alleen maar op de weg naar FO toe. Wanneer ik in de buurt kom ga ik pas nadenken over hoe ik mijzelf bezig ga houden tijdens mijn FO en dus wat hiervoor benodigd is.

Gezien ik ons huis momenteel gebouwd wordt en de tweede zoon onderweg is zal dit zonder aanzienlijke financiële meevaller niet voor mijn 50ste worden.

• Finwe
joramoudenaarde schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 12:32:
Waarom zou 300k om FO te worden weinig zijn? Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wannéér je FO wilt worden, en wat je aan financiële middelen hebt als je met pensioen gaat op je 67e (of 70e voor de jongeren).
Het zal niet voor iedereen te weinig zijn, het is gewoon persoonlijk. Zoals ik al zei, als ik bijvoorbeeld nog eens vlieglessen wil gaan nemen red ik het echt niet met 300k. Uiteindelijk is het natuurlijk ook een trade-off. Op een gegeven moment heb je bijvoorbeeld 300K, en kan je denken: is die dure hobby het me nog wel waard om 10 jaar door te werken, of ga ik gewoon genoegen nemen met minder? Persoonlijk zit ik ook in de situatie dat ik (hopelijk) de 750k binnen een redelijke tijd kan halen, dus dat maakt het ook al anders. Als ik daarvoor alsnog tot mijn 60e moest doorbikkelen zou ik ook genoegen nemen met minder.

• trekker22

Als ik rond m'n 50e verjaardag FO wil zijn, er van uitgaande dat ik aan €1400 per maand genoeg heb, dan zou ik aan €285.600 genoeg hebben. Zelfs minder als je de rente op dat bedrag meerekent. Dat is genoeg voor FO tot aan m'n pensioen, waarna ik een privé pensioenrekening heb die vrij komt. Rond die leeftijd hoop ik ook m'n hypotheek afbetaald te hebben, dus zoals dat er nu naar uit ziet heb ik zelfs minder dan €1400 nodig :)

Overigens is die €1400 dan ook genoeg om voor m'n kind te kunnen zorgen, en m'n vrouw heeft dan ongeveer ook dat bedrag nog aan inkomen of FO-"uitkering". Dat is ruimschoots voldoende voor het kind, vakanties, en alles wat we nu (zonder kind) ook doen om te genieten van het leven.

Als het kind op ten duur het huis uit is, dan zou €1400 per maand voor ons beide zelfs genoeg zijn. :)
over hoeveel jaar ben je bij die 300k, want hoeveel is die 1400 nog waard na aftrek inflatie?

• Kapotlood
Voor wat ik voor mijn eigen situatie heb uitgerekend, zou ik met een afbetaald huis, aan maximaal €1400 genoeg hebben om met z'n tweeën prima van te kunnen leven. Het huis is tegen die tijd afbetaald, en over de inflatie maak ik me niet al teveel zorgen. Je loon groeit over het algemeen mee met de inflatie, en je investeringen ook (deels) als je 't belegd. Terwijl op datzelfde moment je hypotheek, onafhankelijk of de wáárde van je huis stijgt, steeds lager wordt. Zelfs als ik niets extra's aflos is de hypotheek op m'n 55e afbetaald.

Echt heel veel moeite om hypotheekloos te leven op m'n 50e hoef ik dus al niet te doen. En met 2 inkomens is ±€250.000 bij elkaar sparen ook niet echt onmogelijk. €900 per maand sparen in de komende 15 jaar op een indexrekening zou bij een gemiddelde rente al genoeg kunnen zijn. En we sparen nu bijna het dubbele per maand, dus dat gaat wel lukken. Als we 'n kindje krijgen zal het spaargeld even op een lager pitje liggen in de eerste jaren, maar zelfs dan houden we nog genoeg geld over om door te sparen voor ons FO-doel.

Het is en blijft beleggen, dus het kan ook anders lopen... misschien wordt het minder en misschien meer dan de beoogde €250.000. Maar het gaat hoe dan ook een goed bedrag zijn om op vooruit te kunnen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Kapotlood op 02-10-2015 13:27 ]

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23

Pensioen is iets waar ik liever niet al teveel op reken. Ik zie het meer als icing on the cake dan dat ik er het echt onderdeel van mijn plan laat zijn.

Bovendien stelt het pensioen van een zelfstandige met een zeer korte loopbaan in België natuurlijk niets voor. Ergens heb ik ook schrik dat tegen die tijd er zal geredeneerd worden: "oh jij krijgt 1500 aan inkomsten uit dividend dan heb je dat pensioen helemaal niet nodig."

God does not play dice

• Kapotlood
Oh, ik houd ook amper rekening dat ik dalijk nog een AOW'tje over hou. Maar ik ben wel bezig met een eigen aanvullend pensioen via een privé pensioenrekening. En die zou tegen die tijd ook ±€1100 moeten kunnen opleveren per maand. Ik hou die twee dingen namelijk wel apart: een stukje FO via eigen middelen, en een stukje pensioen uit eigen middelen. :)

• Xanaroth
trekker22 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:14:
[...]

over hoeveel jaar ben je bij die 300k, want hoeveel is die 1400 nog waard na aftrek inflatie?
Als we uitgaan van een fictief scenario waarbij je loonstijging exact overeenkomt met de inflatie, dan kun je elk jaar je spaarbedrag ook verhogen met de inflatie en verandert je richtpunt kwa leeftijd niet. Dus nu 300k op je 50e wordt dan misschien 350 of 400k of je 50e nodig, maar het blijft in essentie FO op dezelfde leeftijd omdat je ook steeds meer gaat sparen idem aan dezelfde inflatie.

edit: lijkt er trouwens, na de update van deze maand, op dat ik definitief dit jaar mijn doelen voor 2015 haal. De voorwaartse 12 maanden voor 2016 ziet er ook al uit dat alle targets binnen zijn, moet dat alleen nog wel 'eventjes' gaan doen. Betekend dat ik al met een schuin oog naar 2017 kan gaan kijken. Hoe verder ik vooruit kan werken, hoe makkelijker er straks tegenslagen op te vangen zijn die ongetwijfeld ook zullen komen ergens in de volgende 25-30 jaar.

Trouwens ook bizar, voor elke 4,5 euro die ik momenteel spaar, wordt er 1 aangevuld vanuit passief inkomen (dividend) voor 5,5 euro aan vermogen om nieuwe aankopen te doen. En met de hoge yields die momenteel te halen zijn met veel uitkeringen >3%, ben ik heel benieuwd wat er volgend jaar op dit vlak verder nog mogelijk is.

[ Voor 39% gewijzigd door Xanaroth op 02-10-2015 14:05 ]

• Blik1984
-AzErTy- schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:40:
[...]

Pensioen is iets waar ik liever niet al teveel op reken. Ik zie het meer als icing on the cake dan dat ik er het echt onderdeel van mijn plan laat zijn.

Bovendien stelt het pensioen van een zelfstandige met een zeer korte loopbaan in België natuurlijk niets voor. Ergens heb ik ook schrik dat tegen die tijd er zal geredeneerd worden: "oh jij krijgt 1500 aan inkomsten uit dividend dan heb je dat pensioen helemaal niet nodig."
Ik heb gewoon een eigen pensioenpot, dus ik hou daar wel degelijk rekening mee.

AOW neem ik niet mee, je weet nooit wat daarmee gaat gebeuren. Voor hetzelfde geldt is het er niet meer over 40 jaar. Die kans is groter dan dat het er nog wel is

• koentje115
trekker22 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:14:
[...]

Je hebt inflatie en persoonlijke inflatie: mijn uitgaven dalen jaarlijks (sinds 2005!).
Was er inflatie in de voorbije 10 jaar? Natuurlijk.
Heb ik daar last van? Neen, ik heb steeds efficiënter met geld leren omgaan. (Met het behouden van dezelfde levensstijl).
Uiteraard stopt dat op een bepaald moment ;)

W.r.t. 300k; je kan een erg goed leven leiden met 1000 euro per maand. Dat lijkt onvoorstelbaar voor velen, maar je kan
  • gebruik maken van je kapitaal om de total cost of ownership (TCO) erg laag te maken: je initiële inleg is hoog, maar omdat het product lang meegaat is de maandelijkse kost erg laag. Je koopt bijvoorbeeld kwaliteitsvolle schoenen die 10 jaar mee gaan. De maandelijkse kost van dat paar schoenen zal lager zijn dan wanneer je elk jaar een nieuw paar koopt.
  • tweede-hands koopt en dus iemand anders de afschrijving laat betalen. Wij kopen onze inboedel grotendeels tweede-hands. Wanneer we deze beu zijn (of verhuizen), verkopen wij de inboedel voor dezelfde prijs of met lichte winst. (Al een paar keer herhaald)
  • gebruik maken van andere mensen. Wij betalen bijna nooit voor hotelovernachtigen, omdat we meestal logeren bij vrienden (over heel de wereld). Het helpt om om te gaan met de expat community (ook in eigen land). Uiteraard zorgen wij er ook voor dat andere mensen kunnen slapen. Wij betalen ook bijna nooit voor vluchten, omdat we beiden een lang weekendje breien aan een werk-trip of gebruik maken van de verzamelde miles.

• trekker22
koentje115 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:30:
[...]

Je hebt inflatie en persoonlijke inflatie: mijn uitgaven dalen jaarlijks (sinds 2005!).
Was er inflatie in de voorbije 10 jaar? Natuurlijk.
Heb ik daar last van? Neen, ik heb steeds efficiënter met geld leren omgaan. (Met het behouden van dezelfde levensstijl).
Uiteraard stopt dat op een bepaald moment ;)

W.r.t. 300k; je kan een erg goed leven leiden met 1000 euro per maand. Dat lijkt onvoorstelbaar voor velen, maar je kan
  • gebruik maken van je kapitaal om de total cost of ownership (TCO) erg laag te maken: je initiële inleg is hoog, maar omdat het product lang meegaat is de maandelijkse kost erg laag. Je koopt bijvoorbeeld kwaliteitsvolle schoenen die 10 jaar mee gaan. De maandelijkse kost van dat paar schoenen zal lager zijn dan wanneer je elk jaar een nieuw paar koopt.
  • tweede-hands koopt en dus iemand anders de afschrijving laat betalen. Wij kopen onze inboedel grotendeels tweede-hands. Wanneer we deze beu zijn (of verhuizen), verkopen wij de inboedel voor dezelfde prijs of met lichte winst. (Al een paar keer herhaald)
  • gebruik maken van andere mensen. Wij betalen bijna nooit voor hotelovernachtigen, omdat we meestal logeren bij vrienden (over heel de wereld). Het helpt om om te gaan met de expat community (ook in eigen land). Uiteraard zorgen wij er ook voor dat andere mensen kunnen slapen. Wij betalen ook bijna nooit voor vluchten, omdat we beiden een lang weekendje breien aan een werk-trip of gebruik maken van de verzamelde miles.
Hier komt altijd om de hoek kijken wat iemand als FO ziet :-)
Vind het zelf wel leuk de laatste nieuwe dingen te kopen. Lekker eten (geen schnitzels als deurmatten restaurant)

Maar vind het goed dat ieder eigen invulling heeft.

En als je tijdens het FO worden makkelijk 5-10k per maand verdiende, lijkt het me lastig dan ineens van 1-2K te gaan leven

[ Voor 3% gewijzigd door trekker22 op 02-10-2015 15:50 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
trekker22 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:49:
[...]

En als je tijdens het FO worden makkelijk 5-10k per maand verdiende, lijkt het me lastig dan ineens van 1-2K te gaan leven
Het gaat er niet om wat er binnenkomt, maar wat eruit gaat.
Als er nu 5k binnenkomt, en 4k linea recta naar de spaarrekening gaat en er dus maar 1k 'opgemaakt' wordt, dan kun je ook van 1k leven als er niets meer binnenkomt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik rich me ook op 300.000 EUR. Ik ben van plan om te emigreren en op relatief jonge leeftijd. Voor mijn 40e. Er zijn veel landen waar je goed kan leven van zo'n 1000 EUR per maand. Ik ga eind van dit jaar naar Thailand voor 3 maanden, kijken hoe het me daar bevalt.

Ik zal niet stoppen met werken als ik FO ben. Integendeel. Ik zou me full-time storten op mijn eigen ideeën en plannen (apps bouwen voor mezelf ipv voor baas).

[ Voor 23% gewijzigd door MacWolf op 02-10-2015 15:58 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51
koentje115 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:30:
[...]

Probleem met dit soort voorbeelden is dat een goed leven voor jou (of een ander met soortgelijke voorbeelden) niet per definitie ook een goed leven voor een willekeurig ander is.
Nu ben ik niet heel actief in dit topic (qua reageren, lees het wel) en heb op zich wel interesse in FO maar ik krijg bijna letterlijk de rillingen van dit soort lijstjes.
Klinkt misschien een beetje zwaar maar voor ons zou het leven volgens jouw lijstje een afschuwelijk leven zijn en ik kan me er voor mezelf helemaal niets bij voorstellen dat dat een goed leven zou zijn.
Dan werk ik nog liever door tot ik m'n laatste adem uit blaas.
Wat dat betreft lijkt dit topic zo afentoe op een uitgeschreven versie van "Extreme Cheapskates" :P
http://www.tlc.com/tv-shows/extreme-cheapskates/

Aan de ene kant is er bij ons de wens om eerder te (kunnen) stoppen met werken maar tegelijkertijd willen we ook nu genieten van het leven en is dat laatste niet of nauwelijks meer mogelijk (voor ons) bij zaken die hier soms voorbij komen (is overigens geen waarde oordeel, het is alleen dat het voor ons niet zou werken en dat we er doodongelukkig van zouden worden als er geen financiële noodzaak was om zo te leven)

• koentje115
trekker22 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:49:
[...]

Hier komt altijd om de hoek kijken wat iemand als FO ziet :-)
Vind het zelf wel leuk de laatste nieuwe dingen te kopen. Lekker eten (geen schnitzels als deurmatten restaurant)

Again, dat is persoonlijk:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het punt dat ik probeerde te maken: je kan de levenskwaliteit hebben van iemand die 2 a 3k uitgeeft voor minder dan 1000 euro per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door koentje115 op 02-10-2015 16:23 ]

• koentje115
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:10:
[...]

Probleem met dit soort voorbeelden is dat een goed leven voor jou (of een ander met soortgelijke voorbeelden) niet per definitie ook een goed leven voor een willekeurig ander is.
Nu ben ik niet heel actief in dit topic (qua reageren, lees het wel) en heb op zich wel interesse in FO maar ik krijg bijna letterlijk de rillingen van dit soort lijstjes.
Klinkt misschien een beetje zwaar maar voor ons zou het leven volgens jouw lijstje een afschuwelijk leven zijn en ik kan me er voor mezelf helemaal niets bij voorstellen dat dat een goed leven zou zijn.
Dan werk ik nog liever door tot ik m'n laatste adem uit blaas.
Wat dat betreft lijkt dit topic zo afentoe op een uitgeschreven versie van "Extreme Cheapskates" :P
http://www.tlc.com/tv-shows/extreme-cheapskates/

Aan de ene kant is er bij ons de wens om eerder te (kunnen) stoppen met werken maar tegelijkertijd willen we ook nu genieten van het leven en is dat laatste niet of nauwelijks meer mogelijk (voor ons) bij zaken die hier soms voorbij komen (is overigens geen waarde oordeel, het is alleen dat het voor ons niet zou werken en dat we er doodongelukkig van zouden worden als er geen financiële noodzaak was om zo te leven)
Dit is niet cheapskate. Het punt is dat je de levenskwaliteit kan hebben van iemand die 2k a 3k uitgeeft voor minder dan 1k. Onze spullen zijn typisch van hogere kwaliteit dan wat zo iemand in huis zou halen. (TCO matters...)
Rukapul schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:27:
Vrijwel alle punten komen voort uit een expat bestaan. Handig als dat in eigen voordeel omgebogen kan worden, maar representatief, generiek herhaalbaar, of gegarandeerd houdbaar over levensfases is het zeker niet.

Wel een goed voorbeeld voor degenen die wel in een vergelijkbare positie zitten.
De principes zijn nog steeds toepasbaar, maak TCO zo laag mogelijk, koop tweede-hands, en wees sociaal met expats - ik heb de meeste leren kennen toen ik nog in mijn geboortestad woonde.

[ Voor 16% gewijzigd door koentje115 op 02-10-2015 16:30 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43
Vrijwel alle punten komen voort uit een expat bestaan. Handig als dat in eigen voordeel omgebogen kan worden, maar representatief, generiek herhaalbaar, of gegarandeerd houdbaar over levensfases is het zeker niet.

Wel een goed voorbeeld voor degenen die wel in een vergelijkbare positie zitten.
Pagina: 1 ... 28 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.