“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Of de bedragen klein zijn, dat hangt er vanaf hoe groot je portefeuille is en dat hoeft natuurlijk niet. Dividend op jaarbasis loopt bij enige portefeuilleomvang al snel op tot boven de € 1.000 en dat vind ik niet weinig. Je hebt wel gelijk dat je zegt dat bedrijven niet zodanig mature moeten zijn dat ze weinig mogelijkheden voor herinvestering zien en dat is met sommige oude dividend aristocrats wel het geval. Dat geldt alleen zeker niet voor alle uitkerende bedrijven.Galactic schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:19:
[...]
Zoiezo heb ik al een afkeer aan bedrijven die cash moeten uitkeren omdat ze het zelf niet rendebel kunnen herinvesteren. Soms koop ik zulke aandelen wel omdat ik kansen zie. Maar geef dan net wel de voorkeur aan jaarlijks of halfjaarlijks dividend. Als er 1 ding is waar ik een hekel aan heb is het maandelijkse uitkeringen (deze zorgen voor extra administratie en daar heb ik geen zin in, bovendien zijn de bedragen dan ook nog eens vaak zeer klein).
In het kader van FO-motivatie vind ik het stimulerend als er dividenduitkeringen binnenkomen, maar ik ga om die reden niet alleen in bijvoorbeeld oliemajors investeren.
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt, persoonlijk vind ik 1.000 euro dividend weinig, ik draai daar mijn hand niet voor om. Laat ons zeggen dat je 200.000 investeerd en je krijgt gemiddeld 4% dividend. Laat ons zeggen dat je 5 aandelen hebt en 3 EFT's (zou best meer zijn omwille van betere spreiding maar dit is een voorbeeld). Dan zou je 8 verschillende fondsen moeten opvolgen. Als die dan allen maandelijks dividend zouden uitkeren zou dat op 83,33 euro dividend komen per maand per fonds (mogelijk ook nog allemaal verschillende landen, met andere steeds veranderlijke regime's). Dat is veel gezeik voor weinig vind ik persoonlijk. Geef mij dan maar (bijvoorbeeld) een Berkshire Hataway of een Markel, die hun inkomsten herinvesteren, zodat ik er weinig omkijken naar heb. Bovendien ook belastingtechnisch VEEL interessanter (voor mij als Belg zeker, maar voor de Nederlanders hier ook wel). Beurs is voor mij deels hobby, deels om geld mee te verdienen, probeer het dan ook beetje efficient te doen.JURIST schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:23:
[...]
Of de bedragen klein zijn, dat hangt er vanaf hoe groot je portefeuille is en dat hoeft natuurlijk niet. Dividend op jaarbasis loopt bij enige portefeuilleomvang al snel op tot boven de € 1.000 en dat vind ik niet weinig. Je hebt wel gelijk dat je zegt dat bedrijven niet zodanig mature moeten zijn dat ze weinig mogelijkheden voor herinvestering zien en dat is met sommige oude dividend aristocrats wel het geval. Dat geldt alleen zeker niet voor alle uitkerende bedrijven.
In het kader van FO-motivatie vind ik het stimulerend als er dividenduitkeringen binnenkomen, maar ik ga om die reden niet alleen in bijvoorbeeld oliemajors investeren.
[ Voor 71% gewijzigd door Galactic op 18-08-2015 13:56 ]
Of gewoon lekker FO zijn maar gewoon het werk blijven doen dat je leuk vind (alleen is het geen verplichting meer). Werken kan dan gewoon je "vrijetijdsbesteding" zijn net zoals tuinieren dat kan zijn. FO is wat mij betreft dus niet gelijk aan niet werken, alleen aan niet perse hoeven werken.Galactic schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:50:
DAT is nu net ook het deel van het hele FO gebeuren waar je goed moet over nadenken. Nadenken over wat je gaat doen met de vrije tijd indien je FO bent. Er valt namelijk een gat van +- 50 uur weg (reistijd inbegrepen) indien je niet meer gaat werken. Voor mij is dat onder andere klussen (mogelijk doe ik nog een nieuwbouwprojectje), tuinieren, astrologie, etc.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Klopt helemaal, iedereen bekijkt die FO anders. Voor mij is dat het niet meer moeten werken voor baas en/of klant. Dat is voor mij het echte FO zijn. Voor jou is dat waarschijnlijk andersassje schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:54:
[...]
Of gewoon lekker FO zijn maar gewoon het werk blijven doen dat je leuk vind (alleen is het geen verplichting meer). Werken kan dan gewoon je "vrijetijdsbesteding" zijn net zoals tuinieren dat kan zijn. FO is wat mij betreft dus niet gelijk aan niet werken, alleen aan niet perse hoeven werken.
Ik zie mezelf niet stilzitten in ieder geval, maar zorg wel dat ik ruim voldoende tijd kan nemen voor al m'n hobbies, waar ik best een hoop tijd mee kan vullen.
Moet wel zeggen dat ik onlangs een paar keer de vraag heb gekregen of ik met FO-wezen, en het doen van de dingen die ik wíl doen, dan wel gelukkig en wel de rest van m'n leven kan vullen. Voornamelijk omdat leeftijdgenoten dan wél kinderen, een baan en/of andere verplichtingen hebben, en dus niet gelijktijdig kunnen genieten van die extra tijd en vrijheid.
Toen ik die vraag voorgeschoteld kreeg moest ik toch even nadenken. Ik hoop rond m'n 55e (deels) FO te kunnen worden, en zou dan met een beetje geluk ±25 jaar m'n tijd zelf moeten zien te verdelen. Maar als je na gaat dat je in je laatste jaren vaak toch niet helemáál goed ter been meer bent zit je toch niet actief 25+ jaar te vullen. En als ik bedenk dat ik de afgelopen 20 jaar al genoeg heb geleerd en genoten van de dingen die ik wilde doen, en hoeveel tijd ik vaak tekort kom voor de dingen die ik niet heb kúnnen doen, dan lijkt me dat geen enkel probleem
Inderdaad,Galactic schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:50:
DAT is nu net ook het deel van het hele FO gebeuren waar je goed moet over nadenken. Nadenken over wat je gaat doen met de vrije tijd indien je FO bent. Er valt namelijk een gat van +- 50 uur weg (reistijd inbegrepen) indien je niet meer gaat werken. Voor mij is dat onder andere klussen (mogelijk doe ik nog een nieuwbouwprojectje), tuinieren, astrologie, etc.
[...]
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt, persoonlijk vind ik 1.000 euro dividend weinig, ik draai daar mijn hand niet voor om. Laat ons zeggen dat je 200.000 investeerd en je krijgt gemiddeld 4% dividend. Laat ons zeggen dat je 5 aandelen hebt en 3 EFT's (zou best meer zijn omwille van betere spreiding maar dit is een voorbeeld). Dan zou je 8 verschillende fondsen moeten opvolgen. Als die dan allen maandelijks dividend zouden uitkeren zou dat op 83,33 euro dividend komen per maand per fonds (mogelijk ook nog allemaal verschillende landen, met andere steeds veranderlijke regime's). Dat is veel gezeik voor weinig vind ik persoonlijk. Geef mij dan maar (bijvoorbeeld) een Berkshire Hataway of een Markel, die hun inkomsten herinvesteren, zodat ik er weinig omkijken naar heb. Bovendien ook belastingtechnisch VEEL interessanter (voor mij als Belg zeker, maar voor de Nederlanders hier ook wel). Beurs is voor mij deels hobby, deels om geld mee te verdienen, probeer het dan ook beetje efficient te doen.
ik heb 2 aandelen in de biotech sector (hoog risico) en daar ben ik elke dag wel enige tijd mee bezig.
Freelance werk richting columns/fotograaf bijvoorbeeld, of actievere rollen innemen in sportvereniging/school van de kids.... Niks zorgen maken over voldoende klussen binnenhalen of wat het verdient. Als je het maar leuk vindt wordt het enige criteria.
Zo lijkt mij chaufferen wel wat. Beetje in dikke auto's het land door cruisen, als student ook nog gedaan. Het autorijden is heerlijk, maar voor dat loontje red ik nu de rekeningen niet. Als het echter niet de rekeningen meer hoeft te denken, dan is het een heel ander verhaal.
[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 18-08-2015 17:20 ]
Toch blij dat ik 10 minuten op de fiets enkele reis zit, scheelt een hele hoop tijd.Galactic schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:50:
DAT is nu net ook het deel van het hele FO gebeuren waar je goed moet over nadenken. Nadenken over wat je gaat doen met de vrije tijd indien je FO bent. Er valt namelijk een gat van +- 50 uur weg (reistijd inbegrepen) indien je niet meer gaat werken.
Maar waarom per sé voor die enorme drop gaan? (Wat ook veel doen door 40 uur tot aan hun pensioen te werken). Ieder het zijne natuurlijk, maar ik zou eerder vantevoren naar 32 uur gaan. 24 uur zal lastiger worden bij veel werkgevers. Maar voor degene die wat freelance kunnen werken zal dat vaak ook een optie zijn.
Zelf denk ik binnen een jaartje of 3 al van 40 naar de 32 urenweek te gaan. Dat kan binnen mijn huidige baan, en is wel mogelijk bij veel banen. Nog minder uren helaas niet. Maarja, dan denk ik nog een jaartje of 7 door te gaan op de 32 urenweek. Dan ben ik 40 en heb ik daarna wel alle nodige kennis om zo goed als volledig zelfvoorzienend door het leven te gaan. Wat ik graag doe, doe ik dan, de rest is uit te besteden. Door geen hypotheek en geen auto, heb je zoiezo al zeer beperkte kosten. Ik denk van 2.500-3.000 netto per maand vlot te kunnen leven dan en alles te kunnen doen en laten wat we willen.Sissors schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:37:
[...]
Toch blij dat ik 10 minuten op de fiets enkele reis zit, scheelt een hele hoop tijd.
Maar waarom per sé voor die enorme drop gaan? (Wat ook veel doen door 40 uur tot aan hun pensioen te werken). Ieder het zijne natuurlijk, maar ik zou eerder vantevoren naar 32 uur gaan. 24 uur zal lastiger worden bij veel werkgevers. Maar voor degene die wat freelance kunnen werken zal dat vaak ook een optie zijn.
Volgens mij vergeet je dat er goede amerikaanse kwaliteitsbedrijven zijn die hun dividend al vele jaren tussen de 7 en 10% JAARLIJKS verhogen.Galactic schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:50:
[...]
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt, persoonlijk vind ik 1.000 euro dividend weinig, ik draai daar mijn hand niet voor om. Laat ons zeggen dat je 200.000 investeerd en je krijgt gemiddeld 4% dividend. Laat ons zeggen dat je 5 aandelen hebt en 3 EFT's (zou best meer zijn omwille van betere spreiding maar dit is een voorbeeld). Dan zou je 8 verschillende fondsen moeten opvolgen. Als die dan allen maandelijks dividend zouden uitkeren zou dat op 83,33 euro dividend komen per maand per fonds (mogelijk ook nog allemaal verschillende landen, met andere steeds veranderlijke regime's). Dat is veel gezeik voor weinig vind ik persoonlijk. Geef mij dan maar (bijvoorbeeld) een Berkshire Hataway of een Markel, die hun inkomsten herinvesteren, zodat ik er weinig omkijken naar heb. Bovendien ook belastingtechnisch VEEL interessanter (voor mij als Belg zeker, maar voor de Nederlanders hier ook wel). Beurs is voor mij deels hobby, deels om geld mee te verdienen, probeer het dan ook beetje efficient te doen.
Nu bijvoorbeeld dit jaar 1000 euro dividend is volgend jaar rond de 1070(7%) 1120(12%) euro. Jaar DAAROP is het 1144 - 1254 zonder er zelf extra geld in gestoken te hebben....doordat het dividend jaarlijks verhoogd word. Dat is volgens DividendMantra "secret sauce" wat het dividend growth investing zo aantrekkelijk maakt voor degenen die richting FO werken.
Hebben wij het over grotere bedragen... kan ook! :-) 10000 jaarlijks dividendinkomen volgend jaar 10700 met een 7% verhoging en met een 10% verhoging gewoon 1000 euro meer bovenop de 10000 euro met als totaal 11000 euro...
Vraag eens aan je baas of hij je loonverhoging kan geven van 7%? hah
Voorbeeldje is (CAT) Caterpillar is amerikaans aandeel.
Afgelopen 7 jaar dividend growth rate:12.84%
Zoals je hieronder kan zien laatste 3 jaar was dit:
2015 10%verhoging
2014 16.7% verhoging
2013 15% verhoging
2015 Caterpillar declares $0.77 dividend
Caterpillar (NYSE:CAT) declares $0.77/share quarterly dividend, 10% increase from prior dividend of $0.70.Forward yield 3.49%Payable Aug. 20; for shareholders of record July 20; ex-div July 16.
2014 Caterpillar Inc. declares $0.70 dividend
Caterpillar Inc. (CAT) declares $0.70/share quarterly dividend, 16.7% increase from prior dividend of $0.60.Forward yield 2.57%Payable Aug. 20; for shareholders of record July 21; ex-div July 17.
2013 Caterpillar (CAT) declares $0.60/share quarterly dividend, 15% increase from prior dividend of $0.52. Forward yield 2.88 % For shareholders of record July 22.Payable August 20.Ex-div date July 18.(PR)
Vele jaren heeft het aandeel rond de 2.50% yield gezeten en is op dit moment 4%( zit in het actievak in de supermarkt)
Financieel vrij zijn en leven op je dividendinkomen.. meegaan met de inflatie EN jaarlijks er op VOORUIT gaan. Denk dat je er toch nog een keertje over na moet denken. Het is geen get rich quick scheme
1000 dollar per maand investeren in dit soort aandelen met dividend growth rates rond de 10% per jaar die al vele jaren bestaan zou jou zo binnen 9/10 jaar financieel vrij maken. Leuke calculator voor degenen die het weleens willen uitproberen open de link en download die spreadsheet Bestand>Downloaden als>Microsoft Excel
https://docs.google.com/s...YlO1UovQ/edit?usp=sharing
[ Voor 38% gewijzigd door BabyRattle op 18-08-2015 22:15 ]
Met zulke bedragen klinkt het al gauw interessantBabyRattle schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:45:
[...]
Volgens mij vergeet je dat er goede amerikaanse kwaliteitsbedrijven zijn die hun dividend al tientallen jaren tussen de 7 en 10% JAARLIJKS verhogen.
Nu bijvoorbeeld dit jaar 1000 euro dividend is volgend jaar rond de 1070-1120 euro meer. Jaar DAAROP is het 1144 - 1254 zonder er extra geld in gestoken te hebben....doordat het dividend jaarlijks verhoogd word. Dat is volgens DividendMantra "secret sauce" wat het dividend growth investing zo aantrekkelijk maakt voor degenen die richting FO werken.
lol+lol=hihi
Zo beschrijf je het anders wel...
En als je wat rendement wil halen dan heb je momenteel weinig keuze behalve de beurs (of je moet zelf vastgoed gaan verhuren), maar als je risicoloos 7-10% rendement kon halen, dan was er nu wel een bank waarbij je 4% rendement op je spaargeld kreeg, en dat ze dat allemaal in dividend aandelen stoppen. Die is er niet, drie keer raden waarom: Het is alles behalve risicoloos.
En dat is natuurlijk prima, maar je moet jezelf er niet zomaar mee rijk rekenen. Je kan overigens ook gewoon andere aandelen/fondsen kopen. Enige verschil is dat sommige genoeg geld hebben en dus dividend uitkeren, en dat andere wel bestemmingen hebben voor dat geld, en dus hun bedrijf laten groeien waardoor het aandeel meer waard wordt.
Ik vind het het nu dan ook erg jammer dat ik noodgedwongen door mijn werk twee jaar moet uitstappen, maar zal zeker weer beginnen wanneer ik dat weer mag.
RISICO zeg je? dan zeg ik diversificatieSissors schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:05:
[...]
Zo beschrijf je het anders wel...
En als je wat rendement wil halen dan heb je momenteel weinig keuze behalve de beurs (of je moet zelf vastgoed gaan verhuren), maar als je risicoloos 7-10% rendement kon halen, dan was er nu wel een bank waarbij je 4% rendement op je spaargeld kreeg, en dat ze dat allemaal in dividend aandelen stoppen. Die is er niet, drie keer raden waarom: Het is alles behalve risicoloos.
En dat is natuurlijk prima, maar je moet jezelf er niet zomaar mee rijk rekenen. Je kan overigens ook gewoon andere aandelen/fondsen kopen. Enige verschil is dat sommige genoeg geld hebben en dus dividend uitkeren, en dat andere wel bestemmingen hebben voor dat geld, en dus hun bedrijf laten groeien waardoor het aandeel meer waard wordt.
Bijvoorbeeld 50 bedrijven dat als er 1 wegvalt je maar 2% minder dividendinkomen krijgt.
Ik zeg alleen maar.. gemiddeld 50% payout ratio. Niet dat alle inkomsten van een bedrijf naar een dividenduitkering gaan. Risico is maar net wat mensen willen. Ga voor kwaliteit en je kan bijna niet fout gaan. JNJ keert al dividend uit sinds februari 1970 en heeft het elk jaar al verhoogd. Vandaar dat het ook een dividend aristocrat is.
Johnsson & Johnsson heeft bijvoorbeeld 33biljoen aan cash& short term investments liggen. Investeerders worden gewaardeerd en zo bouwt een bedrijf een goede status voor investeerders.
EN toch lukt het ze om gemiddeld 7% te verhogen op jaarbasis..
Maargoed ik hou erover op en mensen moeten zelf weten wat ze met hun geld doen.
Wil mensen alleen e.e.a laten zien dat veel mogelijk is en wil mijn kennis met jullie delen voor degenen die nog zitten te twijfelen of ze uberhaupt FO kunnen worden.
[ Voor 3% gewijzigd door BabyRattle op 18-08-2015 23:44 ]
Punt is ook dat ik liever een aandeel heb die juist flink omlaag gaat door macro gebeurtenissen tijdens de jaarwisseling zodat ik minder vermogensrendementsheffing hoef te betalen doordat mijn portfolio niet teveel in de plus staat :-)DivWhis schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:32:
Dividend beleggen is ook vooral leuk om te doen. Noem me oppervlakkig/materialistisch maar ik genoot er erg van om iedere maand het bedrag wat ik aan dividend ontving te zien groeien. Ook is het een strategie waarbij ik zelf rustiger slaap. Schommelingen van de beurs zijn bijna irrelevant omdat ik de onderliggende waarde van de portfolio vele malen minder boeiend vind dan de daadwerkelijke dividend inkomsten. Dat mijn totale rendement hoger had kunnen zijn door groei aandelen te kopen/verkopen doet er voor mij niet zo toe. Een strategie die past bij mijn persoonlijkheid en zorgt dat ik rustig slaap is me best wat rendement waard.
Ik vind het het nu dan ook erg jammer dat ik noodgedwongen door mijn werk twee jaar moet uitstappen, maar zal zeker weer beginnen wanneer ik dat weer mag.
Het hebben van meerdere "paychecks" van 10-20 bedrijven die je iets geven in de maand is leuk om naar uit te kijken. Met de grafiek zijn er wel WAT schommelingen omdat elk bedrijf vaak in verschillende kwartalen betaald maar het gaat toch echt omhoog en ik moet zeggen ik kijk niet naar maandbedragen maar meer naar jaarbedragen en deel dat door 12 en dan weet ik wat ik gemiddeld per maand vang aan dividend.
Bij mij begon het destijds met Realty Income die de 15e van de maand vaak betaald. Al is het maar 0.13$ van 1 aandeel dat je binnenkrijgt het is toch IETS :-) beetje bij beetje groeit het wel en voor mij is het inderdaad ook de rust die je hebt doordat er sterke bedrijven zijn die een hele goede history hebben met een wide moat (voor concurrentie is moeilijk te kopieeren)
Doe al 15 jaar aan beleggen en ben financieel goed onderlegd dus hoe een dividend en de groei daarvan werkt weet ik. Op lange termijn hebben dividendaandelen bijna altijd een ondermaats rendement. Dat is omdat de winsten worden uitgekeerd omdat men niet goed weet hoe het rendabel te herinvesteren binnen het bedrijf, of omdat de aandeelhouders perse een dividend willen ontvangen. Als beginnend investeerder heel leuk om te krijgen, maar die fase ben ik zelf al jaren gepasseerd. Geef mij maar een aandeel dat harder in waarde stijgt (dan een dividendaandeel). Als ik het geld dan nodig heb, kan ik zelf kiezen of ik 1, 10, 100 of 1000 aandelen daarvan verkoop tegen een transactiekost van pakweg 1$/1€ bij een goede broker. Ook kan ik tot op de 1 dag nauwkeurig zelf kiezen wanneer ik desinvesteer en zulk aandeel verkoop.BabyRattle schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:45:
[...]
Volgens mij vergeet je dat er goede amerikaanse kwaliteitsbedrijven zijn die hun dividend al vele jaren tussen de 7 en 10% JAARLIJKS verhogen.
Nu bijvoorbeeld dit jaar 1000 euro dividend is volgend jaar rond de 1070(7%) 1120(12%) euro. Jaar DAAROP is het 1144 - 1254 zonder er zelf extra geld in gestoken te hebben....doordat het dividend jaarlijks verhoogd word. Dat is volgens DividendMantra "secret sauce" wat het dividend growth investing zo aantrekkelijk maakt voor degenen die richting FO werken.
Hebben wij het over grotere bedragen... kan ook! :-) 10000 jaarlijks dividendinkomen volgend jaar 10700 met een 7% verhoging en met een 10% verhoging gewoon 1000 euro meer bovenop de 10000 euro met als totaal 11000 euro...
Vraag eens aan je baas of hij je loonverhoging kan geven van 7%? hah
Voorbeeldje is (CAT) Caterpillar is amerikaans aandeel.
Afgelopen 7 jaar dividend growth rate:12.84%
Zoals je hieronder kan zien laatste 3 jaar was dit:
2015 10%verhoging
2014 16.7% verhoging
2013 15% verhoging
2015 Caterpillar declares $0.77 dividend
Caterpillar (NYSE:CAT) declares $0.77/share quarterly dividend, 10% increase from prior dividend of $0.70.Forward yield 3.49%Payable Aug. 20; for shareholders of record July 20; ex-div July 16.
2014 Caterpillar Inc. declares $0.70 dividend
Caterpillar Inc. (CAT) declares $0.70/share quarterly dividend, 16.7% increase from prior dividend of $0.60.Forward yield 2.57%Payable Aug. 20; for shareholders of record July 21; ex-div July 17.
2013 Caterpillar (CAT) declares $0.60/share quarterly dividend, 15% increase from prior dividend of $0.52. Forward yield 2.88 % For shareholders of record July 22.Payable August 20.Ex-div date July 18.(PR)
Vele jaren heeft het aandeel rond de 2.50% yield gezeten en is op dit moment 4%( zit in het actievak in de supermarkt)
Financieel vrij zijn en leven op je dividendinkomen.. meegaan met de inflatie EN jaarlijks er op VOORUIT gaan. Denk dat je er toch nog een keertje over na moet denken. Het is geen get rich quick scheme
1000 dollar per maand investeren in dit soort aandelen met dividend growth rates rond de 10% per jaar die al vele jaren bestaan zou jou zo binnen 9/10 jaar financieel vrij maken. Leuke calculator voor degenen die het weleens willen uitproberen open de link en download die spreadsheet Bestand>Downloaden als>Microsoft Excel
https://docs.google.com/s...YlO1UovQ/edit?usp=sharing
Trouwens, momenteel heb ik niets belegd in de beurs omdat ik ze overgewaardeerd vind (10-20%). Bovendien investeerd ik het liefst op de Amerikaanse beurs en wacht ik wel af tot ik terug dollars kan kopen tegen een betere koers (1.2-1.3). Ondertussen heb ik geïnvesteerd in vastgoed (eigen huis bouwen). Dat kost toch ook wel wat, en ik heb er nu in ieder geval een goede buffer voor vrij.
[ Voor 6% gewijzigd door Galactic op 19-08-2015 07:03 ]
Maar die 7-10% verhoging is niet de effectieve verhoging. Het is de huidige (bijvoorbeeld) 3% die een verhoging krijgt van 7%, wat dan 3,21% zou worden. Bij 100.000 aan dividend aandelen zou dat dan geen €3000 worden maar €3120.BabyRattle schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:45:
DIVERSIFICATIE zeg je? dan zeg ik onzinBabyRattle schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:33:
[...]
RISICO zeg je? dan zeg ik diversificatie
Oké dat is natuurlijk niet zo simpel, diversificatie is goed en belangrijk. Maar zoals jij hier weer in de rest van je post doet, alsof het allemaal gratis geld is, is mijn inziens naiief. Als jij denkt met nagenoeg geen risico 7-10% rendement te kunnen krijgen, dan neem ik aan dat je alle leningen die je kan krijgen gemaxed hebt en in dividend aandelen hebt gestoken? Waarom is er geen bank/maatschappij waar ik 4% rendement op mijn spaargeld krijg, wat die weer allemaal in dividend aandelen steken en zo een mooie winst maken? Antwoord: Er is toch zat risico. Dat heb je altijd als je een beetje rendement wil hebben, daar is niks mis mee, maar je moet het niet mooier voorstellen dan het is.
Zelf vind ik dat overigens geen lekker idee, bedrijven die geforceerd elk jaar dividend uitkering verhogen. Ik heb liever dat ze dan uitbetalen afhankelijk van hoe het gaat met ze, dan dat in slechte tijden lekker blijven verhogen totdat de handel klapt.Ga voor kwaliteit en je kan bijna niet fout gaan. JNJ keert al dividend uit sinds februari 1970 en heeft het elk jaar al verhoogd. Vandaar dat het ook een dividend aristocrat is.
Overigens is de TL;DR van dividend beleggen dat het leuk is omdat je gewoon per tijdseenheid geld ervan kan krijgen zonder iets te verkopen, maar effectief is het niet significant anders dan beleggen in niet-dividend uitkerende aandelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 19-08-2015 07:40 ]
followup: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7
Hij wekt de indruk dat iedereen kan doen wat hij kan (en dat is ook zo als je dezelfde inkomsten hebt), en dat is niet de werkelijkheid.
Maar als je kijkt naar zijn uitgaven en inkomsten overzicht zie je dat hij verre, verre van FO is maar zoveel verdient met zijn Blog activiteiten dat hij wel goed op weg is. Hij kan bij lange na nog niet leven van het dividend, ondanks de $200k die hij al heeft.
Wat hem (in mijn ogen) nu al een FO gevoel geeft is het feit dat hij nu doet wat hij leuk vind en er ook nog eens goed aan verdient. Als hij niet de Blog gerelateerde inkomsten had zou hij gewoon weer in de garage auto's aan het repareren zijn. Of (hij was daar diep ongelukkig vermoed ik) ergens anders aan het werk.
Wat steekt is dat hij telkenmale roept hoe blij hij wel niet is dat hij gestopt is met zijn baan en nu kan doen wat hij leuk vind. Dat is gewoon voor 99% van de mensen niet weggelegd. "Kijk mij dit doen en succes hebben, dat kunnen jullie ook" is maar ten (kleine) dele waar, en dan nog niet eens voor iedereen. Net als niet iedereen een Steve Jobs kan zijn, ook al kopieer je je zijn eigenschappen en gedrag.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Tevens rekent hij dividend als inkomen maar koersbewegingen niet. Dat is een zeer arbitraire keuze. Zeker voor iemand die alleen nog maar in een opgaande markt actief is geweest.
Wat ik wel met 'm eens ben, is dat iedereen dit tot op zekere hoogte zelf ook kan. Je kúnt vaak veel meer (be)sparen dan je denkt, en je kunt ook vroeger stoppen als je daar zelf je best voor doet. En als je die €200.000 niet alleen wilt gebruiken om dividend van te krijgen (en dat als inkomen te gebruiken), dan kun je er ook veel meer mee. Je kan bijvoorbeeld dat bedrag ook maandelijks deels uit laten keren en als inkomen gebruiken, dat kan zomaar 8-10 jaar overbruggen, afhankelijk van of je je huis hebt afbetaald e.d. natuurlijk. Als je de rente die je over dat bedrag meetelt red je 't vast wel om daar 10+ jaar van te leven.
Maar zo rooskleurig als hij het schetst geloof ik ook niet zo. Maar daar moet je z'n blog ook niet voor lezen denk ik. M'n vrouw d'r ouders hadden het niet zo breed (zijn Amerikaans), en toch hebben ze veel meer dan wat we hier hebben... puur omdat de kosten heel anders werken daar.
Nu leer ik bijna dagelijks nog bij m.b.t. beleggen, maar ik probeer deels zijn idee aan te houden en deels een index-belegging te volgen (ETF's). Eigenlijk tweeledig: enerzijds omdat ik wil zien wat beide beleggingsvormen doen, en anderzijds omdat ik niet al m'n (belegde) geld op één paard wil wedden. Maar deze 2 onderdelen van m'n FO-plan, naast de andere dingen waar ik me mee bezig hou, gebruik ik wel om een deel van zijn toekomstplannen hier in Nederland toe te gaan passen. Een stukje vrijheid om zelf te bepalen hoe en waar ik werk, minder afhankelijk van een inkomen omdat je je rekening moet betalen, en meer tijd om je te richten op je eigen geluk en gezondheid.
Uiteindelijk wil ik qua geld 3 kanten op:
- Stukje dividend beleggingen voor een zakcentje per maand/kwartaal.
- Stukje index beleggingen voor een groeiend vermogen
- Stukje spaargeld voor makkelijk bereikbaar geld.
Wat me dan, hopelijk rond m'n 55e, de volgende dingen op levert:
- Ik bepaal waar, wanneer en hoe vaak ik werk. Ik doe het voor m'n plezier en niet voor het geld.
- Ik kan voor m'n eigen gezondheid en plezier zorgen, want je bepaald je eigen tijdsbesteding.
- Zonder dat ik dingen hoef te laten omdat ik er geen tijd of geld voor heb.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik geloof Dividendmantra het gaat redden om echt FO te worden binnen afzienbare tijd. Geld maakt geld, en hij spaart maandelijks zo veel geld wat hij in z'n aandelen kan stoppen dat dat steeds harder groeit. Hij lijkt me ook wat meer beleggings-instinct te hebben dan het meerendeel van het volk (zoals ik), wat 'm zo te zien tot nu toe goed op weg geholpen heeft.
Er is niemand die eraan twijfelt dat DividendMantra binnenkort FO is, alleen niet om de reden die hij predikt. Hij wordt gewoon FO omdat hij zijn kosten laag houdt en veel spaart (mede, en vooral, mogelijk gemaakt door hoge inkomsten). Elke andere manier van ETF achtig beleggen werkt voor hem ook.joramoudenaarde schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:35:Ik moet trouwens wel zeggen dat ik geloof Dividendmantra het gaat redden om echt FO te worden binnen afzienbare tijd. Geld maakt geld, en hij spaart maandelijks zo veel geld wat hij in z'n aandelen kan stoppen dat dat steeds harder groeit. Hij lijkt me ook wat meer beleggings-instinct te hebben dan het meerendeel van het volk (zoals ik), wat 'm zo te zien tot nu toe goed op weg geholpen heeft.
En dat is hartstikke prima.
Ik lees zijn blog graag, hij schrijft bovengemiddeld goed, alleen om KEER op KEER te lezen hoe blij hij wel niet is dat hij niet meer zijn oude beroep uitoefent, daar begin ik me aan te storen...en door die ergernis (ergernisje eigenlijk) begon ik me af te vragen hoe het nu werkelijk zit met DividendMantra. En dat heb ik nu een stuk helderder, niks ten nadele van DividendMantra overigens, het zij hem van harte gegund.
MrMoneyMoustache heeft ook zo z'n eigen manier van schrijven, wat je maar net moet liggen als bezoeker. De rest waarschijnlijk ook. Maar dat heb ik sowieso wel vaker bij Amerikanen. Je moet bij Amerikanen bijna altijd een beetje door de regels heen lezen of luisteren... ze hebben vaak wat meer de neiging om met wat meer show/flair hun bereikte doelen op te "fluffen" dan de over het algemeen wat nuchtere Nederlander.
Mee eens. Wat volg je zoal wel ??Galactic schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:15:
Ik heb het ook eens bekeken, die kerel heeft gewoon op een moderne manier (blogger) een onderwerp aangepakt wat veel (vaak beginnende) beleggers interesseerd. Al 10 jaar bestaan dit soort websites en op mening financiële sites komen over die dividend strategieën vaker artikels. Dat is zo omdat er markt voor is. Hij boort die op een moderne manier aan en lijkt daar success in te hebben. Zijn rendementen ook bekeken, die zijn gewoon ondermaats. Benieuwd wat hij zou doen bij sterk dalende markt. Verder voor mij geen leesvoer om te volgen.
Wat ik een tijd geleden ook al schreef, 200k aan aandelen in zijn portfolio en slechts 7.000 dollar per jaar aan inkomsten. Dan moet je wel een serieuze hoeveelheid in aandelen hebben zitten wil je er van kunnen leven. Het is natuurlijk een mooi principe, maar het is één van de manieren om rendement te maken. Maar diversificatie is het nietpoehee schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:11:
Maar als je kijkt naar zijn uitgaven en inkomsten overzicht zie je dat hij verre, verre van FO is maar zoveel verdient met zijn Blog activiteiten dat hij wel goed op weg is. Hij kan bij lange na nog niet leven van het dividend, ondanks de $200k die hij al heeft.
Dat is wel te verklaren. De koers wisselt per minuut en is in zekere zin irrelevant totdat je verkoopt.Rukapul schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:27:
Dat punt wilde ik ook nog opmerken nav een bezoek aan zijn blog gisteren. Hij houdt duizenden dollars per maand over wat hij spaart en heeft maar een paar honderd dollar aan inkomsten uit dividend (tegen een paar duizend dollar aan uitgaven). Hij is dus op weg naar FO door z'n spaargedrag, maar niet specifiek door z'n beleggingsstrategie.
Tevens rekent hij dividend als inkomen maar koersbewegingen niet. Dat is een zeer arbitraire keuze. Zeker voor iemand die alleen nog maar in een opgaande markt actief is geweest.
Ik snap zijn strategie wel maar denk ook dat hij het te rooskleurig ziet. Zelf vind ik het ook leuk om naar mijn maandelijkse inkomen te kijken wat uit dividenden/interest komt. Het is gewoon leuk om een maand aan extra inkomsten per jaar te ontvangen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Daar zit een heel groot knelpunt. Stel je was in 2007 FO gegaan, dan had je in 2008 misschien wel 2x zoveel aandelen (in termen van aantallen) moeten verkopen als je van plan was en daardoor potentieel in de knel gekomen. Dividend blijft echter juist in deze tijden vaak gewoon doorgaan bij de grotere namen (zie trackrecords van >100 jaar non-stop dividend uitkeringen) waardoor het op de langere termijn betrouwbaarder is.
Dan zit je mooit tijdens de crash aandelen te kopen tegen korting, omdat je inkomsten doorlopen, in plaats van extra op te moeten nemen.
Zie het als een middenweg tussen simpelweg banksparen en volledig toeleggen op beleggen en handelen.
Niet het maximale rendement, maar in ruil daarvoor wel extra stabiliteit en zekerheid. Vermogen stijgt misschien niet zo hard, maar de kant omlaag is daardoor een stuk minder heftig.
Mmet een 50+ jaar ervan moeten leven, is een beetje zekerheid best prettig in mijn ogen.
Volg zelf deze methode ook, zie nu ruim 550/jaar aan dividend en ~200/jaar een rente binnenkomen. Beiden zijn ongeveer een even groot bedrag, dus dat loopt nogal uiteen (3,2% vs 0,8% meen ik). En met elke verhoging van dividend wordt dat verschil ook groter, want krijg dan meer inkomsten zonder een grotere inleg.
Dividend 'rendement' zal trouwens nog eens ~17% hoger worden (~3,7%, toch bijna 100 euro meer) wanneer ik volgend jaar mijn belastingaangifte doe. Niet echt als geld opleveren, maar wel minder vermogens belasting te betalen. Betekend uiteindelijk toch weer minder vermogen nodig voor FO. Bovendien, minder belasting = minder kosten, dus als bonusje ook nog paar euro extra te sparen ook weer.
Dat deel wordt trouwens vaak over het hoofd gezien is mijn gevoel. Bij vermogen beleggen heb je 1,2% vermogen belasting, bij dividend belasting mag je het daarop juist in mindering brengen waardoor je effectief gewoon je gehele dividend netto krijgt. Plus natuurlijk nog steeds potentiele koerswijzigingen welke voor die aandelen net zo goed gelden.
[ Voor 45% gewijzigd door Xanaroth op 19-08-2015 15:47 ]
Sommige dingen die hier aangedragen worden zijn mijns inziens niet juist, of geven blijk dat je nog niet goed in argumenten en oplossingen achter de andere strategieen hebt verdiept. Dit is niet belerend of op de man gespeeld bedoeld, dus excuses als het wel zo overkomt:
Dividend is beter voor de belasting
We nemen 2 bedrijven A en B, wiens aandelen 1000 euro kost (en ook precies 1000 euro balanswaarde tegenover staat, for simplicities sake). Beiden maken 40 euro per aandeel winst na belastingen. Bedrijf A houdt het op de balans, en B keert 30 euro uit als dividend. Aandeel bedrijf A is na dat jaar 1040 euro waard, en bedrijf B 1010 euro. Voor beiden moest je 12 euro vermogensbelasting betalen, maar omdat bedrijf B een dividenduitkering doet, mag je daarop ingehouden dividendbelasting verrekenen. Die is 15%, dus in dit geval krijg je op je rekening 25,50 van bedrijf B. Totale waarde na belastingen:
Bedrijf A 1040 - 12 = 1028
Bedrijf B 1010 - (12-4.5) + 25.50 = 1028
Je houdt hetzelfde over, alleen 'voelt' het alsof je minder belasting betaald omdat jij hem niet direct betaald hebt. Alleen heeft bedrijf B voor jou besloten dat je een gedeelte cash hebt in plaats van in equity. De vermogensbelastingdruk in het volgende jaar is ook gelijk (immers, beiden vertegenwoordigen 1028 in euros).
@Sissors hierboven - juist, je betaalt nooit minder dan 1,2% zelfs als je veel dividendinkomsten hebt (je krijgt dan weliswaar de teveel betaalde dividendbelasting terug geloof ik).
Sequence of returns is desastreus bij "gewoon" FO
Als je naar cFireSim e.d. gaat kijken, of zelf gaan narekenen, zijn de scenarios waarin de beurs in elkaar dondert wanneer je net met FO gaat, inderdaad de scenarios waar je je FO niet haalt. Hier zijn een paar oplossingen voor, die door de "gewone FO" bloggers ook aangeraden worden.
Mogelijkheid een is om een cash buffer aan te houden. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan 3 jaaruitgaves in cash en depositos. Gedraagt de beurs zich keurig, dan onttrek je 1 jaaruitgave per jaar, en vul je je depositos aan. Crasht ie, dan teer je in op die buffer. Als de beurs zich dan na 3 jaar nog niet op een fatsoenlijk niveau herstelt heeft, dan kom je weer in de slechte scenarios terecht, maar die zijn dan vele malen minder slecht dan substantieel moeten verkopen tijdens een crash.
Mogelijkheid twee is om rondom je FO meer in bonds te stoppen. Door je asset allocatie te veranderen van 80/20 equity/bonds naar bijvoorbeeld 50/50 op moment van stoppen, en dan weer verder terug naar 65/35 oid over langere periode, dan haal je volatiliteit uit het verloop ten koste van rendement. Aangezien je je withdrawal rate op bijvoorbeeld 4% houdt, vind je het dus prima als je minder rendement maakt in de retirement-fase dan in de groei-fase. Wat ze hiervoor zeggen is eigenlijk "you won the game, why take more risk?". In verreweg de meeste van die simulatievoorbeelden sterf je met een enorm bedrag op je rekening. Dat kan je op deze manier wat aanpakken.
Een market crash maakt niet uit voor dividendbeleggers
Er spreekt een soort betoverende veiligheid uit van de dividend aristocrats - bedrijven die simpelweg altijd uitbetalen en steeds meer en hoger! En de onderliggende nominale waarde maakt me niet uit, dus ik heb niet de stress die bij beleggen komt.
Even een snelle scan op fallen dividend aristocrats geeft me dit artikel op seekingalpha:
http://seekingalpha.com/a...llen-dividend-aristocrats
Van de eerste pagina:
Rest van het artikel heeft een verdere analyse, ik heb dit verder niet gechecked. Het is natuurlijk een beetje vreemd dat enkele van de grootste, stabiele bedrijven in de wereld geen last zouden hebben van een enorme crash. Natuurlijk zijn er bedrijven die besluiten dividend te verminderen omdat het anders onhoudbaar is. Bij dividend investeren heb je ook de verantwoordelijkheid de houdbaarheid van de uitkeringen in de gaten te houden. Bij een marktcrash, kan gerust een groot deel van je dividendportfolio besluiten dat ze minder, of niet uitkeren, of dat ze failliet gaan.In Memoriam: The Aristocrats Who Have Departed
The Dividend Aristocrats is a list of companies that have raised their dividends each year for at least the past 25 years. Heading into the financial crisis in 2008, 59 companies from the S&P 500 Index were members of this elite stock market club. But in the more than five years since, 23 companies have departed from the aristocracy, which represents a nearly 40% turnover for the group as nearly as many companies were added to the list over the same time period.
Overigens zijn hier ook vergelijkbare methodes mogelijk met cash en bonds en depositos e.d. om klappen van de beurs op te vangen. Die klappen zullen bij dividend methodes minder zijn, maar de koerstwinsten tijdens de opbouwfase zullen ook minder zijn. Daarbij is het ook aannemelijk dat bedrijven die al "klaar" zijn met groeien en geen goede investeringen meer vinden, ook gemiddeld wat minder rendement zullen leveren.
Kijk je alleen naar dividend wat je krijgt (85%) dan lijkt het ineens veel onaantrekkelijker dan een koerswinst van gelijk niveau 'want dat is netto'. Echter, zoals je berekening ook laat zien, maakt dat over het gehele jaar genomen niet uit.
Aristocrates is verder een leuke titel, maar zegt verder weinig. Bijvoorbeeld is die titel enkel bij non-stop verhogen van dividend van toepassing. Stel dat je 45 jaar je dividend verhoogt en dan 2008/9 hetzelfde uitbetaald als het jaar ervoore, erna weer 7 jaar je dividend hebt verhoogt. Dan gaat je teller terug eerst terug naar 0 en ondertussen weer naar 7, terwijl dat an sich een heel mooi resultaat is waardoor je als belegger inderdaad niks van een crisis merkt.
Verdwijnen van de lijst zegt dus niks over de daadwerkelijke prestaties van de bedrijven op dividend gebied.
Zo ging bijvoorbeeld TD-bank terug naar 0. Ze hebben namelijk het dividend stabiel gehouden. Kijk je verder, zie je dat het dividend ondanks die pauze x2,5 is gegaan in 10 jaar tijd, omdat ze 2-3 verhogingen hebben per jaar.
[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 20-08-2015 11:09 ]
De premievrije waarde was rond 2012 ongeveer 6k, niet echt schokkend dus. Maar als ik het zou laten uitbetalen zou automatisch 42 procent (oid) worden ingehouden aan loonheffing plus dat ik nog een boete aan de belastingdienst zou moeten betalen omdat ik het al die tijd heb gebruikt om de factor A aan te vullen.
Nu begint het te kriebelen en wil ik weer verder sparen, is het verstandig om verder te gaan met deze pot (is ondergebracht bij Nationale Nederlanden). Of is het beter om overnieuw te beginnen omdat je misschien nog vast zit aan ongunstige voorwaarden van de oude regeling?
Toen ik vroeger eens belde met de belastingdienst had iemand nog een tip dat ik de lijfrente zou kunnen doorstoten naar banksparen, is dat nog een goede optie?
Je moet je afvragen wat het beste is dan:
- 1.000 inleggen en 25% belastingsvoordeel krijgen, een verzekeringspot die 2.5% opbrengt
- 1.000 inleggen zonder voordeel hoe jij dat wil, opneembaar wanneer jij dat wilt tegen 4,5%
Zelf heb ik de afweging ook moeten maken (in België). Het voordeel was wel dat ik een goed pensioenfondsen heb gevonden wat ongeveer belegd in wat ik wil tegen lage kosten. Maar dan nog, hier zit 10% van mijn belegd vermogen in puur om belastingtechnisch zo goed mogelijk uit te komen.
Schoonpa (Nederlander) had ook van die lijfrentepolissen, ik vind dat toch een heel gezeik. Hij heeft het meeste hiervan geschonken aan mijn vriendin (en haar broer) toen die nog studeerden en geen inkomen hadden. Maargoed, ben wel een beetje thuis in de Nederlandse fiscaliteit, maar een expert ben ik niet.
Kortom, geld vastzetten met allerlei overheidsregeltjes (die ook nog kunnen veranderen). Weer terughoudend en bekijk het nuchter. Ik zou eerder geneigd zijn het niet te doen dan wel.
Hoe doen jullie dan het volgende, ik heb bijvoorbeeld kosten en inkomen vanwege hypotheek en kinderopvangtoeslag. Strepen jullie dat inkomen weg tegenover de inkomsten om tot een spaarquote te komen?
Het is inderdaad nogal verschillend per persoon en het maakt in essentie ook niet zoveel uit zolang je maar transparant bent over de berekenings methode wanneer je de resultaten hier post of vergelijkt met anderen.Blik1984 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:00:
Hoe berekenen jullie precies jullie spaarratio? In principe is het toch het geld wat je apart zet (spaart) vs je uitgaven?
Hoe doen jullie dan het volgende, ik heb bijvoorbeeld kosten en inkomen vanwege hypotheek en kinderopvangtoeslag. Strepen jullie dat inkomen weg tegenover de inkomsten om tot een spaarquote te komen?
Zelf hanteer ik:
inkomsten uit loon als inkomsten.
uitgaven zijn
hypotheek rente minus HRA
kinderopvang is niet van toepassing maar als ik hem zou hebben zou ik het als uitgaven opnemen minus de kinderopvangtoeslag.
geen uitgaven zijn:
aflossing hypotheek
inleg in bankspaar/pensioen
investeringen (beurs/real-estate/whatever)
geen inkomsten zijn:
dividenten/rentes/koersstijgingen
Overigens heb ik zelf mijn spaarratio nooit berekend. Dat vind ik niet zo relevant omdat het een moment opname is. Zowel je inkomsten als je uitgaven veranderen zoveel tijdens je leven dat een ratio berekenen mijns inziens niet zo zinvol is. Liever werk ik naar een spaardoel/vermogen toe zoals Accountant al eens genoemd heeft. Een doel bijvoorbeeld van 1.000.000 EUR. (en dan is weer de grote vraag, tel je je huis mee als vermogen of niet, ik doe dat wel)
[ Voor 19% gewijzigd door Torgo op 21-08-2015 13:49 ]
inkomsten = loon enz
sparratio = wat gaat er naar beleggingen, spaarrekeningen en vervroegd pensioen.
Aflossingen hypotheek tel ik niet mee omdat de waarde van je huis kan veranderen.
Spaarrente is nu zo lag dat het net de inflatie en de belasting dekt. Beleggingsrendementen zijn ook onzeker.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Hij heeft zichzelf eens vergeleken met de s&p 500 en die benchmark heeft hij verslagen. Waaruit concludeer je dat zijn rendementen ondermaats zijn? (Zeg miet dat het niet zo is, ben gewoon benieuwd)Galactic schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:15:
Ik heb het ook eens bekeken, die kerel heeft gewoon op een moderne manier (blogger) een onderwerp aangepakt wat veel (vaak beginnende) beleggers interesseerd. Al 10 jaar bestaan dit soort websites en op mening financiële sites komen over die dividend strategieën vaker artikels. Dat is zo omdat er markt voor is. Hij boort die op een moderne manier aan en lijkt daar success in te hebben. Zijn rendementen ook bekeken, die zijn gewoon ondermaats. Benieuwd wat hij zou doen bij sterk dalende markt. Verder voor mij geen leesvoer om te volgen.
Die snap ik nietzomertje schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:48:
Aflossingen hypotheek tel ik niet mee omdat de waarde van je huis kan veranderen.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Stel dat je huis 250K waard is en je hypotheek ook. Dan los je 50K af (fictief tralala)mekkieboek schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:28:
[...]
Die snap ik niet. Ik zou zeggen, aflossing op je hypotheek heeft invloed op de waarde van je hypotheek en toch niet op de waarde van je huis?
Dan zou je zeggen dat je 50K gespaard hebt. Totdat de waarde van je huis daalt naar 220K, dan heb je ineens maar 20K gespaard. Ik weet niet hoe je daarmee moet rekenen dan.
Stel je zet de 50k op een spaarrekening, dat resulteert in rente. Omgekeerd resulteeert aflossing in minder rentekosten. De euro (spaarrekening) zou ook 20% kunnen dalen. Aandelen fluctueren ook in waarde. Als die 50k aflossing invloed heeft op je maandlast/opbrengst dan kun je dat toch niet helemaal weglaten? Die waardedaling naar 220k ook niet maar dat lijkt mee een ander lijssie.zomertje schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:31:
[...]
Dan zou je zeggen dat je 50K gespaard hebt. Totdat de waarde van je huis daalt naar 220K, dan heb je ineens maar 20K gespaard. Ik weet niet hoe je daarmee moet rekenen dan.
[ Voor 30% gewijzigd door mekkieboek op 21-08-2015 14:46 ]
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Je omschijft het wel lastig...zomertje schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:48:
ik reken grofweg met het volgende:
inkomsten = loon enz
sparratio = wat gaat er naar beleggingen, spaarrekeningen en vervroegd pensioen.
Spaarrente is nu zo lag dat het net de inflatie en de belasting dekt. Beleggingsrendementen zijn ook onzeker.
spaarratio = inkomsten - uitgaven / inkomsten x 100
3000 EUR inkomsten - 1500 uitgaven / 3000 x 100 = 50%
Als je je hypotheek aflossing niet mee telt als uitgaven dan komt het vanzelf goed mits je gewoon alles wat je niet uitgeeft telt als sparen.
Voor je balans is het een ander verhaal, maar dat heeft niets met een spaarratio te maken.
pirke schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:59:
Lekker in box 3 sparen zodat je erbij kan wanneer je wilt. Handig als je het voor je 70e wilt opnemen....
Mmm ja, dat is inderdaad wel een argument, mbt het feit dat je het vastzet. Echter, als ik het goed herinner kunnen lijfrentepremies aftrekbaar zijn (afhankelijk van de hoogte van je factor A). Dus een deel krijg je terug, dat boost je rendement natuurlijk behoorlijk.Galactic schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 07:32:
Ken natuurlijk je leeftijd en situatie niet. Maar vaak is het zo dat je bij al die bank en verzekeringsproducten een matig rendement krijgt. Het (mogelijke) belastingsvoordeel is leuk bij inleg, maar als je dan op termijn van 30 jaar een mager rendement boekt, ben je dat uiteindelijk ook weer "kwijt".
Schoonpa (Nederlander) had ook van die lijfrentepolissen, ik vind dat toch een heel gezeik. Hij heeft het meeste hiervan geschonken aan mijn vriendin (en haar broer) toen die nog studeerden en geen inkomen hadden. Maargoed, ben wel een beetje thuis in de Nederlandse fiscaliteit, maar een expert ben ik niet.
Was vroeger met spaarloon helemaal mooi, en bruto sparen plus de lijfrentepremie aftrek, dubbel kassa
Is het feit dat je die lijfrentespremie (voor een deel) terugkrijgt, niet een argument om ze te nemen? Het is maar een redelijk beperkt bedrag, zat te denken aan 51 euro per maand (dat was het vroeger ook). Dan zit je op 612 euro per jaar x 30 werkjaren plus startpot en het rendement.... pakembeet 30k aan het eind van de rit. Niet echt veel natuurlijk, kun je misschien klein jaartje eerder van stoppen met werken ...
Spaarquota schommelen meestal nogal dat klopt. Wat ik bijvoorbeeld doe is kijken naar een voortschrijdend jaargemiddelde, dan valt het het mee. Spaardoel is zeker belangrijk, maar voor mij is de spaarratio wel een onderdeel van het FO-dashboard en één van de belangrijke knoppen waar je aan kan draaien om het tempo te sturen.Torgo schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:42:
[...]
Zowel je inkomsten als je uitgaven veranderen zoveel tijdens je leven dat een ratio berekenen mijns inziens niet zo zinvol is. Liever werk ik naar een spaardoel/vermogen toe zoals Accountant al eens genoemd heeft. Een doel bijvoorbeeld van 1.000.000 EUR. (en dan is weer de grote vraag, tel je je huis mee als vermogen of niet, ik doe dat wel)
Een target bedrag alleen is nietszeggend:
1 miljoen is niets als je 2 ton per jaar uitgeeft en 'teveel' als je van 7k per jaar leeft.
Ik was ff niet zo scherpTorgo schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:05:
[...]
Je omschijft het wel lastig...
spaarratio = inkomsten - uitgaven / inkomsten x 100
3000 EUR inkomsten - 1500 uitgaven / 3000 x 100 = 50%
Als je je hypotheek aflossing niet mee telt als uitgaven dan komt het vanzelf goed mits je gewoon alles wat je niet uitgeeft telt als sparen.
Voor je balans is het een ander verhaal, maar dat heeft niets met een spaarratio te maken.
Kort: waardedaling van je huis doet niet ter zake wat betreft wel of niet aflossen.zomertje schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:31:
[...]
Stel dat je huis 250K waard is en je hypotheek ook. Dan los je 50K af (fictief tralala)
Lang:
Dit hangt voor een belangrijk deel af van je hypotheekrente. Ik zou ruwweg zeggen als die 2x zo hoog is als de marktrente (nu 1 tot 1.5%) dan is aflossen al te overwegen.
Bij een hypotheekrente van 4% of hoger is aflossen al snel rendabel. Persoonlijk los ik graag af (ik ken genoeg mensen die een probleem krijgen om het huis af te lossen, met name met de oude aflossingsvrije hypotheken). En het is ook een emotie, gewoon lekker gevoel dat het huis bijna is afbetaald.
Niet aflossen, dan moet je die 50k natuurlijk wel laten renderen (en 1.2% VRH helpt ook niet). Dat is vaak lastiger dan men zichzelf wijsmaakt.
En dan ligt het ook nog aan je (afnemende) hypotheekrente aftrek...
Best lastig, maa nogmaals, de waardewijziging van je huis doet niet ter zake wat betreft keuze van aflossen of niet. Het gaat om de hypotheek (en die trekt zich niets aan van de werkelijke waarde van je huis), de bank wil dat geld terug (met rente!), of je huis nou 0 of 500k is...
Als je nu 60 bent is 70 wel een mooie horizon om naar te kijken. Als je nu 30-40 bent zou ik niks in box 1 vastzetten voor 30-40 jaar.Red devil schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:38:
[...]
[...]
Mmm ja, dat is inderdaad wel een argument, mbt het feit dat je het vastzet. Echter, als ik het goed herinner kunnen lijfrentepremies aftrekbaar zijn (afhankelijk van de hoogte van je factor A). Dus een deel krijg je terug, dat boost je rendement natuurlijk behoorlijk.
Was vroeger met spaarloon helemaal mooi, en bruto sparen plus de lijfrentepremie aftrek, dubbel kassa
Is het feit dat je die lijfrentespremie (voor een deel) terugkrijgt, niet een argument om ze te nemen? Het is maar een redelijk beperkt bedrag, zat te denken aan 51 euro per maand (dat was het vroeger ook). Dan zit je op 612 euro per jaar x 30 werkjaren plus startpot en het rendement.... pakembeet 30k aan het eind van de rit. Niet echt veel natuurlijk, kun je misschien klein jaartje eerder van stoppen met werken ...
Stel je hebt nu 10k met de keuze om dat 30 jaar tegen 5% weg te zetten in box 3 met 42% belasting, of tegen 2,5% in box 1 zonder belastingheffing:
Box 1 berekening: 10k * 1,025^30 = 21k
Box 3 berekening : 10k * 0.58 * 1,05^30 = 25k
Het rendement in box 1 is gewoon lager als een pensioenfonds het voor je gaat beleggen: zij maken veel meer kosten. Wel heb je geen vermogensrendementsheffingen, en wat die de komende 30 jaar gaan doen weet natuurlijk niemand. Wel is de 5% gemiddeld rendement bij zelf beleggen erg weinig, in de praktijk zal het gemiddelde ergens tussen de 5% en 10% uitkomen. Na 20 jaar kun je dan een herverdeling doen en steeds meer in obligaties gooien zodat je wat crash gevoeliger bent. Bij een in box 1 vastgezet iets kan dat allemaal niet, en als je in de laatste 5 jaar een crash krijgt hang je. Zie alle polissen die 3-6 jaar geleden zijn afgelopen. Ik ben liever flexibel en zelf in controle en accepteer de (positieve en negatieve) gevolgen daarvan. Ieder zijn ding
Nu heb ik als doel om veel vermogen op te bouwen. Misschien koop ik over 10 jaar wel cash een huis van een miljoen en begin ik opnieuw met 0 vermogen op de bank... wie zal het zeggen? Ik kan zover niet vooruit kijken dus zet ik niks vast in box 1.
Beetje rare vergelijking. Als je via BND een pensioen rekening gebruikt wordt het gewoon in Vanguard fondsen belegd en de extra kosten zijn slechts iets van 0.2% TER. En rekenen met 42% loonheffing ipv 52% is ook optimistisch en je laat de 1.2% VRH weg in de vergelijking. Als je BND neemt is het rendement inclusief VRH dus 1% hoger per jaar ipv 2.5% lager vergeleken met zelf index beleggen.pirke schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 23:06:
[...]
Als je nu 60 bent is 70 wel een mooie horizon om naar te kijken. Als je nu 30-40 bent zou ik niks in box 1 vastzetten voor 30-40 jaar.
Stel je hebt nu 10k met de keuze om dat 30 jaar tegen 5% weg te zetten in box 3 met 42% belasting, of tegen 2,5% in box 1 zonder belastingheffing:
Het rendement in box 1 is gewoon lager als een pensioenfonds het voor je gaat beleggen: zij maken veel meer kosten. Wel heb je geen vermogensrendementsheffingen, en wat die de komende 30 jaar gaan doen weet natuurlijk niemand. Wel is de 5% gemiddeld rendement bij zelf beleggen erg weinig, in de praktijk zal het gemiddelde ergens tussen de 5% en 10% uitkomen. Na 20 jaar kun je dan een herverdeling doen en steeds meer in obligaties gooien zodat je wat crash gevoeliger bent. Bij een in box 1 vastgezet iets kan dat allemaal niet, en als je in de laatste 5 jaar een crash krijgt hang je. Zie alle polissen die 3-6 jaar geleden zijn afgelopen. Ik ben liever flexibel en zelf in controle en accepteer de (positieve en negatieve) gevolgen daarvan. Ieder zijn ding
Nu heb ik als doel om veel vermogen op te bouwen. Misschien koop ik over 10 jaar wel cash een huis van een miljoen en begin ik opnieuw met 0 vermogen op de bank... wie zal het zeggen? Ik kan zover niet vooruit kijken dus zet ik niks vast in box 1.
Met hierboven.pirke schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 23:06:
[...]
Als je nu 60 bent is 70 wel een mooie horizon om naar te kijken. Als je nu 30-40 bent zou ik niks in box 1 vastzetten voor 30-40 jaar.
Hierin vergeet je wel erg makkelijk even de 1,2% VRH die je in je box 3 berekening zou moeten hebben. Maak van je 5% (waar haal je dat, met eenzelfde risicoprofiel?) dus maar 3,8% waardoor je berekening op 17.8k terecht komt. VRH is overigens ook precies de reden dat ik wel aan box 1 beleggen doe bij BND, want die 1,2% tikt gewoon simpelweg enorm hard aan in je rendementen. Regels zullen vast veranderen, en ik zal ook vast wel ergens nog balen van veranderingen, maar het staat in ieder geval op mijn naam en dubbelt als een OVR-verzekering mocht het nodig zijn.
pirke schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 23:06:
[...]
Bedankt voor de opmerkingen, geeft een interessante kijk op de materie. Helaas zit ik naast de 42% belasting die je zou betalen als ik de lijfrente zou opnemen ook nog eens met een boete van de b'dienst omdat ik de lijfrentepremies tijdens het lopen van de lijfrente heb ik afgetrokken.Bonsaiboom schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:23:
[...]
Met hierboven.
Hierin vergeet je wel erg makkelijk even de 1,2% VRH die je in je box 3 berekening zou moeten hebben. Maak van je 5% (waar haal je dat, met eenzelfde risicoprofiel?) dus maar 3,8% waardoor je berekening op 17.8k terecht komt. VRH is overigens ook precies de reden dat ik wel aan box 1 beleggen doe bij BND, want die 1,2% tikt gewoon simpelweg enorm hard aan in je rendementen. Regels zullen vast veranderen, en ik zal ook vast wel ergens nog balen van veranderingen, maar het staat in ieder geval op mijn naam en dubbelt als een OVR-verzekering mocht het nodig zijn.
Daar gaat nu niemand op in, is het feit dat je die deels mag aftrekken (ervanuitgaande dat je factor A dit toestaat) al verantwoordelijk voor een redelijk rendement?
Ben me nu wel van bewust dat het geld voor de lange termijn is en dat je het niet zomaar kunt opnemen.
Ja, dat onderbrengen bij een andere partij werd ook geopperd door b'dienst tijd geleden. Doorstoren naar banksparen. Is dat dan, mits je niet je eigen rekening gebruikt, een methode om het hele bedrag te gebruiken voor een andere bankspaarconstructie?hv08 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:07:
20% Revisierente, naast de belastingheffing. Mijns inziens ben je dan behoorlijk kapitaal aan het vernietigen. Ik zou het persoonlijk in box 1 laten, je kunt wel eventueel de polis afkopen indien je de kosten te hoog vindt en onderbrengen bij een andere partij (zoals bnd), maar dan moet je erop letten dat het rechtstreeks gaat en niet via je eigen rekening. Dan blijft het box 1 maar wel een ander product.
Ligt aan de voorwaarden van wat je nu hebt, ik heb laatst een box 1 lijfrente beleggingspolis van Zwitserleven overgezet naar bnd. Kost eenmalig een bedrag aan bnd (dacht 195 euro) en ze regelen het voor je. Gewoon even huidige aanbieder bellen en vragen naar de opties.Red devil schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:22:
[...]
Ja, dat onderbrengen bij een andere partij werd ook geopperd door b'dienst tijd geleden. Doorstoren naar banksparen. Is dat dan, mits je niet je eigen rekening gebruikt, een methode om het hele bedrag te gebruiken voor een andere bankspaarconstructie?
Let wel op: ik ben fan van BND door hun transparantie en lage kosten, maar BND is (index) beleggen, niet banksparen. Dus als je niet wil beleggen met je inleg moet je een andere partij kiezen.Red devil schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:22:
[...]
Ja, dat onderbrengen bij een andere partij werd ook geopperd door b'dienst tijd geleden. Doorstoren naar banksparen. Is dat dan, mits je niet je eigen rekening gebruikt, een methode om het hele bedrag te gebruiken voor een andere bankspaarconstructie?
Eens, al is de rente dan helemaal om te huilenTorgo schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:43:
[...]
Let wel op: ik ben fan van BND door hun transparantie en lage kosten, maar BND is (index) beleggen, niet banksparen. Dus als je niet wil beleggen met je inleg moet je een andere partij kiezen.
Maar in die berekening is ook niet meegenomen dat je in box 1 nog IB moet afrekenen, nu wel tegen gereduceerd tarief, maar wie weet of dat zo blijft. Box 3 is al belastingvrij.Bonsaiboom schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:23:
[...]
Met hierboven.
Dat is niet meegenomen inderdaad. Dat heeft echter slechts een kleine impact op de bereking. Neem de volgende zaken:creator1988 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:00:
[...]
Maar in die berekening is ook niet meegenomen dat je in box 1 nog IB moet afrekenen, nu wel tegen gereduceerd tarief, maar wie weet of dat zo blijft. Box 3 is al belastingvrij.
A - IB percentage nu (42 of 52%)
B - IB percentage over n jaar (onbekend)
n - aantal jaren
R - rendementspercentage zonder VRH
Dan geeft box 1 sparen je voor 10000 euro:
10.000 * (1 + R)^n * (1 - B )
En box 3 sparen je voor 10000 euro:
10.000 * (1 - A) * (1 + R - 0.012)^n
Als A > B dan is de eerste sowieso interessanter. Als B > A dan kan de tweede interessanter zijn, maar dan heb je alsnog een kleine n of R nodig om het interessanter te maken. Bijvoorbeeld bij B = 50% (en ja dat is bizar hoog), n = 20 en R = 5% kom je op de volgende berekening:
Box 1:
10000 * (1,05) ^20 * (0.5) = 13266
Box 3:
10000 * (0.52) * (1.038)^20 = 10963
Dat rekent dan met nu 42% belasting en in de toekomst 50% belasting. Het compounding effect van -1,2% VRH telt gewoon hard op bij een langere termijn.
Het is alsnog aan een ieder persoonlijk natuurlijk, maar het lijkt me dat het moeilijk is om in box 3 een box 1 regeling te 'verslaan'. Box 3 is overigens ook niet zo vrijheid blijheid als velen denken dat het is, de regelgeving kan daaromtrent net zo goed veranderen.
Maar er komt zoals elke paar jaar weer een complete herziening van het belastingstelsel aan, dus wie weet...
[ Voor 38% gewijzigd door pirke op 25-08-2015 11:58 ]
Verwijderd
Abonnementen en vaste lasten onder de loep genomen (had ik 2 jaar geleden ook al eens gedaan), toch weer 100 euro per maand kunnen besparen..
Ik ga niet voor FA op jonge leeftijd, heb niet echt het doel om eerder te stoppen met werken.
Korte planning voor komende 30 jaar (dan ben ik 65).
- Huis aflossen
- Langlopende beleggersrekening geopend, geschat eindkapitaal 150k over 30 jaar.
- Mijn vader heeft onlangs zijn laatste huis gekocht en 50k eigen geld erin gestoken. Ik ben enig erfgenaam. Wanneer dit geld ooit vrij komt zal dit geinvesteerd worden voor aflossing van mijn huis of op een gunstige spaarvoorziening/belegging).
Op dit moment is het doel om over 30 jaar 200k aan eigen vermogen te hebben en een hypotheekvrij huis.
We wonen nu in een prima huis en ik zie me er nog zeker 15 jaar wonen, misschien tegen die tijd wanneer de kinderen ook volwassen zijn dat we nog een keer verhuizen is reëel.
Ik heb een wens om ooit nog een keer een huis te laten bouwen, zover ik nu kan inschatten zou dit niet van invloed hoeven zijn op mijn einddoel.
Ik verwacht wanneer de kinderen het huis uit zijn ik meer geld overhoud en de hypotheek versneld kan aflossen.
Daarnaast bouwen we nog vermogen op door normaal te sparen voor een auto, verbouwing, vakanties etc.. En wanneer we teveel sparen zetten we dit ook in voor de langere termijn doelen door tussentijds een deel af te lossen op de hypotheek etc.
Waarom wil ik 200k aan besteedbaar geld met 65?
- Misschien om eerder te kunnen stoppen met werken? (of gedeeltelijk).
- Luxer leven, lekker op vakantie kunnen wanneer we willen.
- Misschien een vakantiehuisje in Zuid Europa?
- Geen geldzorgen als er weer eens gekort word op de AOW of pensioenen.
- Andere leuke dingen...
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2015 16:32 ]
p.s.: ik weet dat ik deze vraag al eens eerder in iets andere vorm heb gesteld, maar heb nu wat meer details van onszelf die ik graag eens wilde vergelijken, en vroeg me af of er mensen zijn die toevallig wat cijfers willen delen. (of percentages cq. verhoudingen)
[ Voor 9% gewijzigd door Kapotlood op 26-08-2015 17:05 ]
Wanneer je €1500 per maand spaart dan bouw je in een jaar toch een aardig bedrag op. Ik spaar/beleg eenzelfde bedrag iedere maand en los jaarlijks op de hypotheek af, waardoor de maandlasten ieder jaar dalen. Hierdoor kun je, bij gelijkblijvende inkomsten & kosten, meer sparen, waardoor FO weer een stap dichterbij komt.joramoudenaarde schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:03:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
p.s.: ik weet dat ik deze vraag al eens eerder in iets andere vorm heb gesteld, maar heb nu wat meer details van onszelf die ik graag eens wilde vergelijken, en vroeg me af of er mensen zijn die toevallig wat cijfers willen delen. (of percentages cq. verhoudingen)
joramoudenaarde schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:03:
Members only:
Je moet je vooral niet laten ontmoedigen door situaties van anderen. Hooguit dat je er inspiratie van opdoet.
En 6 jaar geleden was ons inkomen circa 30%(!) van wat we nu hebben. Situaties kunnen dus (snel) veranderen..
Het is een beetje een dubio situatie als ik puur kijk naar de inkomens en uitgaven zoals je ziet
Beetje offtopic zie ik nu (ik dwaal af)… ik was vooral nieuwschierig omdat ik alles aan het doorrekenen ben
[ Voor 5% gewijzigd door Kapotlood op 26-08-2015 21:47 ]
Het enige dat ik kan zeggen is dat je soms op een andere manier* zaken (financieel) goedkoper/ beter voor elkaar kunt krijgen.
Niet dat wij dat wel (met alles) doen, maar dat is m.i. de enige methode om je spaarratio flink te verhogen als je niet sterk je loon kan verhogen.
*Ik denk dan b. v. aan kinderdagopvang met ouders onderling regelen. Mogelijk een andere baan met andere werktijden/dagen (en/of gedeeltelijk thuis) zodat je toch meer uren en inkomen kunt genereren.
En ja, dit heeft ook nadelen, althans minder 'makkelijk', maar kan wel veel geld schelen. Een beetje meer 'ERE' denken/uitvoeren, maar nogmaals dat is niet zo makkelijk voor het merendeel van de bevolking
Verwijderd
Hypotheek aflossen is gegarandeerd rendement, investeren in iets anders veelal niet (of heeft een zelfde of lager rendement). Maar het is meestal niet of, maar en.
Ik betaal 5,8% rente, dus gegarandeerd 3% rendement wat ik direct merk op mijn uitgaves.Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 23:00:
Ik lees hier al een tijdje mee en merk op dat veel mensen hun hypotheek versneld willen aflossen. Waarom het geld niet in iets investeren wat geld oplevert i.p.v. wat geld 'kost'? Ben benieuwd naar jullie meningen.
Investeren in aandelen is leuk, maar het rendement heb je pas als je het ook daadwerkelijk verzilvert.
Dus ik doe allebei, aflossen en aandelen
Mochten mensen vanuit een uitkeringssituatie met behulp van een bedrijfsstart financieel onafhankelijk willen worden. Google dan eens op "Bbz" (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen) Ook voor gevestigde ondernemers met financiele problemen een orientatie waard!
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_26-08-2015
Het is een beetje een gevoelskwestie. Ik zit nu bijvoorbeeld compleet variabel qua hypotheek, hetgeen me redelijk wat geld opleverd. Ik weet dat als ik nu hard aflos ik het ook makkelijk kan hebben als de rente over een paar jaar is verdubbeld. En ook hier geldt weer dat ik niet alles in mijn hypotheek stop:Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 23:00:
Ik lees hier al een tijdje mee en merk op dat veel mensen hun hypotheek versneld willen aflossen. Waarom het geld niet in iets investeren wat geld oplevert i.p.v. wat geld 'kost'? Ben benieuwd naar jullie meningen.
- 4 x maandelijks vaste uitgaven als reservepot
- (ook) eigen pensioen aanvullen
- en financiele positie versterken door geld steeds meer achter te houden
- grote posten zoals een auto spaar ik voor zodra ik een andere heb gekocht. op deze manier heb ik weer geld voor een ander als de oude is afgeschreven.
Dit was niet reeel 4 jaar terug en elk potje was een stuk kleiner dan nu, maar door telkens een beetje af te lossen krijg ik het jaar daarop bijvoorbeeld speling om meer af te lossen en ook iets meer te sparen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Cash => (zeer) snel beschikbaar geld
Beleggingen => aandelen, obligaties, trackers etc.
Vastgoed => al onze vastgoedbezittingen minus de nog openstaande hpyotheekschulden
Voor cash management, dat is een kwestie van zuinig leven, maar dat is ook gewoon onze levenstijl, daar moeten we niet erg veel moeite voor doen.
Leuke is dat we al in alle fases hebben gezeten van opbouw. Soms ging de cash vlot hoger, soms de belegginen, en nu de waarde van het vastgoed (omdat we zelf onze woning bouwen).
Onze cash blijft momenteel ongeveer gelijk. Beleggingen zijn verkocht, maar de vermogensopbouw in vastgoed is momenteel groot.
Ik snap je vraag heel goed en vroeg het mij zelf ook af. Voor nu gaat het bij mij makkelijk want ik heb geen kinderen en ben nog op zoek naar woonruimte (wat niet echt wil vlottenjoramoudenaarde schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:44:
Oh, de ontmoediging komt ook zeker niet doordat ik naar anderen kijkIk kan me gewoon met de beste wil geen manier zien waarop ik met ons inkomen "all of the above" kan invoegen in ons leven.
Members only:
Het is een beetje een dubio situatie als ik puur kijk naar de inkomens en uitgaven zoals je ziet
Beetje offtopic zie ik nu (ik dwaal af)… ik was vooral nieuwschierig omdat ik alles aan het doorrekenen ben
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Het begin is het moeilijkste, en daarmee het meest vervelende. Dan spaar je wel, maar zie je nog niet echt resultaat en kan het voelen als jezelf zaken ontzeggen zonder er iets voor terug te krijgen.joramoudenaarde schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:44:
Oh, de ontmoediging komt ook zeker niet doordat ik naar anderen kijkIk kan me gewoon met de beste wil geen manier zien waarop ik met ons inkomen "all of the above" kan invoegen in ons leven.
Members only:
Tegelijkertijd is het hele FO ook een vraag van "waar geef ik geld aan uit" en "vind ik het dat waard". Misschien heb je zaken waar je geld aan uitgeeft die het helemaal niet waard zijn en kan je op die manier toch een aardig bedrag besparen.
Heb je bijvoorbeeld een mogelijkheid om met andere ouders in de buurt opvang af te spreken? Of bij grootouders?
Bij mij is het FO verhaal wat anders dan bij de meeste, omdat ik een (deel van) mijn eigen bedrijf heb verkocht en daardoor eigenlijk best een bult geld vrijkwam. En onder het mom van "wat moet ik daar nu mee" kwam ik op het FO pad.
Maar je punt over "waar geef ik geld aan uit" en "vind ik het dat waard" is zondermeer waar. Een hoop ouders hebben voor kinderen gekozen en geven helemaal niets om geld. Of in ieder geval is het kind voor hun belangrijker dan een eventuele spaarrekening.
Maar gezien de wijzigingen in Nederland m.b.t. het pensioenstelsel, belastingstelsel, hypotheekmarkt, het studie-leenstelsel, e.d., maakt het bij mij wel een hoop los: ik weet bijvoorbeeld van m'n ouders (ben nu zelf 36) dat één werkende ouder en een moeder die thuis voor de kinderen zorgt, prima werkt. Maar nu is dat financieel gezien vele malen minder interessant dan wanneer je allebij 4 dagen werkt bijvoorbeeld. Als je dan alle wijzigingen in de bovengenoemde stelsels meeerkent, dan wordt ik toch wel heel nieuwschierig hoe dat 1-op-1 onze toekomst beïnvloed afhankelijk van de keuzes die we maken.
Ook mijn FO-wens en toekomstige privé pensioen spelen daar voor een flink deel in mee. Ik ga er bijvoorbeeld niet van uit dat ik met mijn AOW nog steeds de ±70% krijg die de mensen van nu wel krijgen... er van uitgaande dat ze voldoende ardbeidsjaren hebben gemaakt uiteraard. Juist om al die punten lijkt 't me belangrijk om alle cijfers eens goed op een rijtje te krijgen, en daar onze toekomstplannen op aan te passen waar nodig (en afhankelijk van onze persoonlijke wensen)
[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 27-08-2015 11:17 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Doet niet iedereen dat dan? Je kan dat niet op 1 hand tellen hoeveel mensen kinderen uitstellen voor de carriere. Dat is dus ook rechtstreeks omwille van (financiële) zekerheid.vandermark schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:16:
Toch vind ik eventuele kinderwensen beinvloeden ivm FO wensen wel vrij ver gaan... Kinderen krijgen is imo niet vergelijkbaar met dure auto's rijden of verre vakanties doen (in die zin dat je daar 'makkelijk' aanpassingen in kan doen). Als jouw partner een kinderwens heeft (en in de regel is het vaak de dame inderdaad bij wie dat komt) zou ik inderdaad goed in overleg gaan wat dat betekent... En ja, kinderen kosten veel geld. Niet zozeer in de directe kosten maar vooral in het minder gaan werken. FO plannen worden dus zeer beinvloed...
Members only:
Ook als je geen ouders/familie in de buurt hebt is het mogelijk de kinderopvangkosten betaalbaar te houden. In veel steden heb je ouderparticipatiecreches. Dan moet je zelf een dag(deel) oppassen, en andere ouders doen dan hetzelfde. Heb zelf (nog) geen kinderen, en weet niet of ik hiervoor zou kiezen (je moet het ook wel leuk vinden, niet alleen vanwege het geld doen) maar het kan een optie zijn.joramoudenaarde schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:03:
We hebben geen vrienden of familie in de buurt waar we 't eventuele kind dan zouden kunnen onderbrengen als zijnde kinderopvang. Misschien dat zoiets verandert op 't moment dat een kind naar school gaat en je sociale kring zich daar ook aan aanpast. Mijn familie zit op ongeveer een uur afstand, in de compleet tegenovergestelde richting van werk naar huis, en haar ouders wonen in Amerika. Best lastig om die in te schakelen áls ze al zouden willen
Dit is bijvoorbeeld de tekst van zo'n creche:
(http://kdvdekrakeling.nl/)
"De kosten voor de opvang bij de Krakeling zijn ongeveer 70% lager dan op een regulier kinderdagverblijf. Door de actieve bijdrage van alle ouders kunnen deze kosten zo laag blijven. Vanwege het principe ‘ouderparticipatie’ is de bijdrage in tijd groter. Het kost 45 euro per maand / per dagdeel. Als je vier dagdelen brengt en een dagdeel draait, dan betaal je 5 X 45 euro = 225 euro. (Een uur kost 2,31 euro)
Omdat we een erkend Kinderdagverblijf zijn kan je in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. Hiervoor heb je het Uittreksel Register Kinderopvang Utrecht nodig."
Bedankt, dat is inderdaad een interessant alternatief! Ik zie alleen dat je vanaf 2016 geen recht meer hebt op kinderopvangtoeslag bij een ouderparticipatiecreche, dus dat scheelt wel weer. Maar zelfs dan zijn de kosten zo de helft van een normale creche. En zelf zo'n dagje meehelpen lijkt me dan ook geen probleem
http://www.kinderopvangto...n-aparte-status-2657715W/
Bedenk je dan wel dat je de kosten dan netto worden, en dan het verschil met een "normaal" kdv een stuk kleiner wordt. Daarnaast moet je het ook maar willen, een dagdeel op een kdv rondlopen. Ik zou gillend gek worden. En daarnaast kun je je ook afvragen of je je kind op een kdv wilt achterlaten waar ook ongeschoold personeel rondloopt. Zou jij je kind zomaar bij iedere ouder vertrouwen.joramoudenaarde schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:37:
@Aliene:
Bedankt, dat is inderdaad een interessant alternatief! Ik zie alleen dat je vanaf 2016 geen recht meer hebt op kinderopvangtoeslag bij een ouderparticipatiecreche, dus dat scheelt wel weer. Maar zelfs dan zijn de kosten zo de helft van een normale creche. En zelf zo'n dagje meehelpen lijkt me dan ook geen probleemBest de moeite waard om daar eens een kijkje te nemen!
http://www.kinderopvangto...n-aparte-status-2657715W/
Als het echt goedkoop wilt houden is het een alternatief, maar aangezien het verschil niet meer zo groot wordt of de kosten zelfs gelijk zijn komen er opeens een heleboel andere bezwaren bij waar je aan moet denken
Hetzelfde bezwaar zou ik overigens hebben bij opvang door grootouders en sommige gastouders.
Maar vooralsnog is het bij ons niet zo ver, dus ik pak alles aan om even mee te kunnen nemen in m'n berekeningen. Ik hou wel van een beetje inzicht
In de afgelopen 10 jaar is er heel wat veranderd.
Klopt, maar uitstellen vind ik toch heel wat anders dan de keuze wel/geen kinderen te willen krijgen.Galactic schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:05:
[...]
Doet niet iedereen dat dan? Je kan dat niet op 1 hand tellen hoeveel mensen kinderen uitstellen voor de carriere. Dat is dus ook rechtstreeks omwille van (financiële) zekerheid.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
joramoudenaarde schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:03:
Members only:
Met zulke inkomens kan je met je 50e al met pensioen, als je niet al teveel luxe vereist that is..Blik1984 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:33:
Moet wel zeggen dat ik veel hoge inkomens voorbij zie komen, gezamenlijke inkomens van meer dan 5000 euro netto en sommigen zelfs nog fors meer. Dan is het, met een beetje verstandig omgaan met je geld, geen vraag of je FO wordt maar eerder wanneer je het gaat worden.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Dat denk ik ook, maar je kan niet in de toekomst kijken natuurlijk. Persoonlijk vraag ik mij ook af hoe lang mijn expertise nog relevant genoeg is en hoe lang de markt goed genoeg blijft voor zo'n goed salaris. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het ook best een stuk lager kan zijn in de toekomst. Eigenlijk is dat mijn hoofd reden om nu bezig te zijn met FO.cbr600f4i schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:48:
[...]
Met zulke inkomens kan je met je 50e al met pensioen, als je niet al teveel luxe vereist that is..
Ja dat is puur de inkomenskant. Maar ik blijf dat altijd lastig vinden om met iemand te vergelijken. Eerst zit je al met bruto/netto. Dan heb je nog voordelen zoals wagen, bonussen, eenmalige premies weet ik wat allemaal. Bovendien gaan sommigen hier waarschijnlijk ook al een passief inkomen hebben.Blik1984 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:33:
Moet wel zeggen dat ik veel hoge inkomens voorbij zie komen, gezamenlijke inkomens van meer dan 5000 euro netto en sommigen zelfs nog fors meer. Dan is het, met een beetje verstandig omgaan met je geld, geen vraag of je FO wordt maar eerder wanneer je het gaat worden.
Klopt, maar ook dat gebeurt. Dat is toch één van de redenen waarom koppels kiezen om kinderloos te blijven. Waarschijnlijk niet het geld rechtstreeks, maar de vrijheid die ze moeten opgeven.vandermark schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 19:51:
[...]
Klopt, maar uitstellen vind ik toch heel wat anders dan de keuze wel/geen kinderen te willen krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Galactic op 28-08-2015 07:37 ]
Ik ben zelf ook een dag thuis met de kinderen, dat is voor mij ook een stukje FO. Als ik zou werken zou ik meer overhouden, maar een dag in de week (buiten het weekend) je kinderen zien vind ik niet meer dan logisch.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.