Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.462 views

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 15:12
Kopen om te verhuren uit die blog is gewoon een andere vorm van investeren met geleend geld en een kleine inleg eigen geld. Zo kan iedereen een hoge ROI op eigen geld halen, maar als hij geen huurder vindt zit hij wel met een -200% ROI op zijn eigen geld... Oftewel hoge ROI brengt meer risico met zich mee. Investeren met geleend geld is zo'n vorm.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-11 08:07
Ardbeg10 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:32:
Vind dit een interessant artikel, te meer omdat ik zelf ook steeds meer van mening ben dat kopen niet altijd financieel aantrekkelijker hoeft te zijn dan huren. Los ervan of je, als je een huis koopt en je de komende XX jaar in de schulden steekt, wel echt financieel onafhankelijk bent.

Anyway, de conclusie dat "house-hacking" financieel veel interessanter is dan zowel kopen als huren vind ik erg kort door de bocht. Zeker omdat het hele artikel, waaruit de conclusie wordt getrokken, bestaat uit een fictief voorbeeld dat een soort van "best-case" scenario beschrijft.

Ben wel benieuwd wat de consensus onder de medetweakers is, of kopen om te verhuren inderdaad in grote mate bijdraagt aan het sneller opbouwen van wealth en het eerder bereiken van FO.
Ik vermoed (met de nadruk op vermoed) namelijk dat in Nederland de financiele voordelen slechts in zeer geringe mate opwegen tegen de verplichtingen; volgens mij houdt de wet de hand erg boven het hoofd van de huurder, dus ik weet niet of "house-hacking" wel zo een no-brainer is als in het artikel wordt vermeld.
Zodra je kamers verhuurt geef je simpelweg minder geld uit aan je woning, of als je het goed aanpakt, verdien je hier zelfs geld op. Om er het meeste uit te halen is het wel zaak om een geschikte woning voor dit doel te vinden, bij voorkeur een huis die in een eerder stadium is samengevoegd tot 1 adres, zoals een beneden en bovenwoning.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-11 16:27

Blord

Hello Kitty !

Ik heb in België een aantal appartementen gekocht voor verhuur. Het geld kwam van de bank in vorm van hypotheek plus een eigen bijdrage van het spaargeld. Ik heb de annunitair hypotheek gekozen met een vaste rente gedurende de hele periode. De aflossing is dus bekend. De huurinkomsten zijn gelijk aan de aflossing van de hypotheek. Wel stijgt de huur wegens de jaarlijks index aanpassing.

De rompslomp van verhuren en eventueel zoeken naar nieuwe huurders besteed ik uit aan een derde partij.
Er is een jaarlijkse vergadering van de eigenaren van het gebouw. Daar worden de zaken besproken van gezamelijke kosten zoals onderhoud van de trappenhuis, renovaties etc.
Er zijn altijd wel onvoorziene kosten zoals waterlekkage. De huurders behandelen het woonst nooit zo goed dan wanneer ze zelf de eigenaars zijn.

Dit is een vermogensopbouw in vastgoed. Investeren in de toekomst. Binnen 9 jaar is de hypotheek afgelost en zijn de appartementen van mij. Een aanvullende pensioen doe ik niet aan. Ik hou de financiële zaakjes liever in eigen hand.

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Piper schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:55:
Het is inderdaad wel een erg optimistisch verhaal. Buiten dat zijn banken hier toch niet zo heel erg gecharmeerd van verhuren van zaken waar ze een hypotheek op hebben dus dan moet je toch al een fors deel cash inleggen. Als je datzelfde deel dan tegen die 11,5% weg zou zetten wil ik de rekensom nog wel eens zien..;) Als iemand trouwens weet waar je die 11,5% zo kan halen hoor ik het graag. Dan zet ik m'n hypotheek vandaag nog om naar aflossingsvrij..;)
De NL situatie is toch redelijk verschillend agv andere regelgeving. Al denk ik dat een bouwvallig appartement/huis kopen in Amsterdam en dat grotendeels zelf opknappen en de dan de helft verhuren financieel best interessant kan zijn...
Los van het feit of je 11,5% haalt met bepaalde beleggingen (lees: niet alleen de beurs) geeft het artikel een beeld weer waarbij het niet altijd een no-brainer is om te kopen vs huren. Op MMM stond laatst ook een artikel over kopen vs huren.

Het mooie van beide artikelen is dat er wordt uitgegaan van meerdere zaken dan alleen kopen (of huren) en er voor altijd blijven wonen. MMM is van mening dat je zo dicht mogelijk bij je huis moet werken, of werken dichtbij je huis, om je reistijd en reiskosten te verminderen.

Het tweede is een scenario dat geschetst wordt wanneer je huurt, en alle kosten die je bij het aanschaf en onderhoud (en leuke dingen kopen in voor in je huis) bij de koop van een huis gaat investeren.

Deze twee zaken zetten me toch aan het denken...kopen is lang niet altijd voordelig.

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-11 14:55
Blord schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:12:Dit is een vermogensopbouw in vastgoed. Investeren in de toekomst. Binnen 9 jaar is de hypotheek afgelost en zijn de appartementen van mij. Een aanvullende pensioen doe ik niet aan. Ik hou de financiële zaakjes liever in eigen hand.
Mag ik vragen hoe je het voor elkaar krijgt om 'n appartement in 9 jaar hypotheekvrij te krijgen? Werkt dat zo anders in België vergeleken met Nederland? Of heb je misschien een dusdanig inkomen waarmee je die aflossing in 9 jaar prima redt bijvoorbeeld? Of woon je zelf relatief goedkoop waardoor je veel geld over houdt aan het einde van de maand?

Op zich lijkt het hebben van een extra (te verhuren) appartement me wel interessant… als je de hypotheek snel kunt aflossen van zo'n huisje kan het soms best een leuk stukje extra inkomen zijn. Ik zou het zelf niet zo snel gebruiken als een 'aanvullend pensioen' daarentegen: als ik later te oud ben om dat allemaal zelf te regelen en bij te houden, dan heb ik liever een vast stukje inkomen wat automatisch op m'n rekening wordt bijgeschreven. Maar tot die tijd… :)

• pirke
9 jaar lang 8% rendement per jaar = 1,08^9 = 2, oftewel een verdubbeling. Aangezien het oorspronkelijke bedrag geleend was, is dat na 9 jaar terugverdiend.

Hier zitten de kosten van de financiering nog niet in...

[ Voor 16% gewijzigd door pirke op 05-08-2015 13:45 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De afgelopen weken heb ik middels een goede vakantie de FO lat weer wat verder buiten bereik gelegd :+ maar ook dit topic enigszins bijgehouden en nog wat aan het eigen inzicht gedaan.

Wat me aan de discussie hier opviel is dat er een aantal mensen er nogal hun eigen rapportages op nahouden met als toppunt enkelen die zich bijna geheel baseren op budgetten en reserveringen, selectief posten weglaten of alvast tegen elkaar wegstrepen, etc. Het mag vrij duidelijk zijn dat als zoiets niet voor een langere periode door harde cash flow gegevens gestaafd wordt dat het maar de vraag is of het wel correct is, nog los van de vraag of het zodanig gestandaardiseerd is dat het vergelijkbaar is.

Een tweede aspect is dat een aantal mensen hier met enorm lage uitgaven voor een aantal posten strooien, terwijl ze die uitgaven eigenlijk al gekapitaliseerd hebben. Met andere woorden: een (deels) afgeloste hypotheek, zonnepanelen, etc. moet voor de vergelijkbaarheid vermeld worden. Met een eenvoudige stelpost kan het vervolgens vergeleken worden.

In mijn vakantie heb ik me door een flink deel van "Kapitaal in de 21e eeuw" van Pikety heengewerkt en dat geeft toch wel aardige inzichten. Heel treffende bijvoorbeeld hoe het soort kapitaal wat men hier heeft overeenkomst met de groep van mensen met enig vermogen in het boek, maar ook dat het grootste deel van het inkomen nog steeds uit arbeid komt en niet uit kapitaal, en natuurlijk dat we bijna allemaal hier nog gewoon financiele prutsertjes zijn en zeker niet de kapitalistische vermogenden :+ Lezenswaardig!

Tenslotte nog wat gehobbiet met Python om het inzicht in de uitgaven verder te vergroten en minder met Excel te hoeven prutten. Het resultaat is dat ik van alle uitgaven sinds 2013 per categorie zo het overzicht kan creeren inclusief de individuele onderliggende uitgaven. Mooi voor op de thuisserver om e.e.a. samen in de gaten te houden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

(alle getallen zijn clickable voor onderliggende uitgaven, inkomsten worden ook ondersteund, totalen en spaarquote moeten nog en dan vervangt het excel geheel)

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ardbeg10 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:32:
[...]

Vind dit een interessant artikel, te meer omdat ik zelf ook steeds meer van mening ben dat kopen niet altijd financieel aantrekkelijker hoeft te zijn dan huren. Los ervan of je, als je een huis koopt en je de komende XX jaar in de schulden steekt, wel echt financieel onafhankelijk bent.

Anyway, de conclusie dat "house-hacking" financieel veel interessanter is dan zowel kopen als huren vind ik erg kort door de bocht. Zeker omdat het hele artikel, waaruit de conclusie wordt getrokken, bestaat uit een fictief voorbeeld dat een soort van "best-case" scenario beschrijft.

Ben wel benieuwd wat de consensus onder de medetweakers is, of kopen om te verhuren inderdaad in grote mate bijdraagt aan het sneller opbouwen van wealth en het eerder bereiken van FO.
Ik vermoed (met de nadruk op vermoed) namelijk dat in Nederland de financiele voordelen slechts in zeer geringe mate opwegen tegen de verplichtingen; volgens mij houdt de wet de hand erg boven het hoofd van de huurder, dus ik weet niet of "house-hacking" wel zo een no-brainer is als in het artikel wordt vermeld.
Tja, als je puur naar de vaste maandlasten kijkt is het bij een koopwoning vrijwel altijd lager dan huren in Nederland. Zelfs wanneer je niet gelijkwaardig vergelijkt (voor mij bijvoorbeeld 80m2 appartement is ruim 760/maand, kopen 120m2 woonhuis met tuin is <600/maand na HRA).

Dan kan de koper dus juist meer beleggen, en op de langere termijn meer winst behalen. Ligt verder geheel aan je eigen lange termijn plan, kostenplaatje, risicobereidheid etc. Koper moet immers wel cash potje hebben voor (onverwacht) onderhoud.

Ga je echter niet voor lange termijn kopen (20-30 jaar of meer) maar korte termijn (5-10 jaar) voordat je weer gaat verhuizen, dan gaan zaken als k.k. en waardevermindering een veel grotere rol spelen. Dan heb je met de huidige markt een significante kans dat je met verlies eindigt en je effectieve kosten per maand voor koopwoning veel hoger zijn.
Ook is dan onverwacht onderhoud over een veel kortere periode af te schrijven en daarmee een veel groter risico. Stel je moet 5k aan je dak uitgeven in het eerste jaar. Over 5 jaar is dat 83/maand extra, over 20 jaar nog maar 21/maand.

Dus vergeleken met de afgelopen 10 jaar is dat niet echt verandert. Korte termijn (grofweg 5-10 jaar) op 1 plek wonen neigt naar voordeel voor huren, lange termijn (20-30 jaar of langer) geeft voordeel voor kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 05-08-2015 14:16 ]

• Blord

Blord

Hello Kitty !

8% is wel erg optimistisch. :)
Rekent maar meer op 4% rendement zoals dat is berekend in de vastgoed brochure.

Ik ben wel eerder begonnen. De 9 jaar is de restende hypotheek. Het begon op 13-jaar hypotheek, zo'n 4 jaar geleden. Een derde van de rit is al gedaan.

In België worden veel van deze constructies gedaan voor mensen die wat over hebben. Opbrengstappartementen heten dit. Sommigen verhuren een mooi plekje aan zee zoals de appartementen in Knokke. Anderen verhuren kots aan studenten in Leuven. Ik verhuur algemeen.

Zelf woon ik in een koophuis. De huizenprijzen in België zijn erg schappelijk. :)
joramoudenaarde schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 13:08:
[...]

Op zich lijkt het hebben van een extra (te verhuren) appartement me wel interessant… als je de hypotheek snel kunt aflossen van zo'n huisje kan het soms best een leuk stukje extra inkomen zijn. Ik zou het zelf niet zo snel gebruiken als een 'aanvullend pensioen' daarentegen: als ik later te oud ben om dat allemaal zelf te regelen en bij te houden, dan heb ik liever een vast stukje inkomen wat automatisch op m'n rekening wordt bijgeschreven. Maar tot die tijd… :)
Het is ook bedoeld als appeltje voor de dorst. Iedereen krijg sowieso een basis pensioen. De appartementen zijn allang eigen bezit als ik op pensioen gerechtigde leeftijd ben.
Mocht ik dan niet genoeg inkomen hebben dan verkoop ik toch een appartement.
Alles wat ik over hou zijn toch voor de kinderen.

[ Voor 42% gewijzigd door Blord op 05-08-2015 14:25 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:08
Silver7 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:50:
[...]

Is dat je complete hypotheekbedrag (189k) of een bepaald bedrag van een complete hypotheek?
nee, complete hypotheek (volledig aflosvrije hypotheek, initiele looptijd 30 jaar tegen 5,2%).

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 05-08-2015 16:01 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:45
Domme vraag... wat doe je met Python in dat overzicht dat Excel niet kan? :)

[ Voor 41% gewijzigd door Knakker op 05-08-2015 16:05 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:08
Accountant schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:52:
[...]

Wat is je huidige leeftijd? Zet je in op hypotheekvrij of bouw je ook nog Box3 kapitaal op?
40 jaar at the moment, bouw verder geen kapitaal op (voornamelijk (ver)snel(d) aflossen, maar zie t huis als onderdeel zoals Gerhard Hormann beschrijft ;) minder werken, meer vrije tijd, gelukkiger gezond oud Mogen worden.
Huis is met huidige wetgeving energieneutraal ;) (5kwp panelen, zonneboiler met CV-support) :) dat helpt ook

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 05-08-2015 16:11 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Rukapul
  • Nu online
Knakker schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:04:
[...]

Domme vraag... wat doe je met Python in dat overzicht dat Excel niet kan? :)
Meerdere dingen:
• direct onderliggende uitgaven raadplegen
• eenvoudiger raadpleegbaar in huishouden
• meer info (jaren) naast elkaar (kan in excel, maar had ik al m'n sheets voor om moeten klussen)
• minder handmatige acties (bv data refresh)
• een skill bijhouden die potentieel geld waard is ;)
Natuurlijk kan alles in Excel, maar op een gegeven moment moet je er steeds meer moeite in steken om iets aan te passen. In mijn geval klassificeer ik sowieso al het merendeel van de uitgaven (3 bankrekeningen en 2 creditcards) geheel automatisch via hetzelfde script. Het is dus een logische uitbreiding om ook ondersteuning voor de rapportage toe te voegen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 05-08-2015 16:26 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

Ik kreeg ook de indruk dat je de draaitabelfunctie opnieuw had uitgevonden. :+

[ Voor 62% gewijzigd door Tazzios op 05-08-2015 16:35 ]

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Rukapul schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:19:
[...]

Meerdere dingen:
• direct onderliggende uitgaven raadplegen
• eenvoudiger raadpleegbaar in huishouden
• meer info (jaren) naast elkaar (kan in excel, maar had ik al m'n sheets voor om moeten klussen)
• minder handmatige acties (bv data refresh)
• een skill bijhouden die potentieel geld waard is ;)
Natuurlijk kan alles in Excel, maar op een gegeven moment moet je er steeds meer moeite in steken om iets aan te passen. In mijn geval klassificeer ik sowieso al het merendeel van de uitgaven (3 bankrekeningen en 2 creditcards) geheel automatisch via hetzelfde script. Het is dus een logische uitbreiding om ook ondersteuning voor de rapportage toe te voegen :)
Ik zie nog steeds niets dat veel makkelijk met excel dan met Python kan maargoed. Je onderhoudt inderdaad wel een skill... ;)

Nu de rente in Amerika weer langzaam gaat stijgen, mogen wij dan verwachten dat iig de rente daling hier in NL wel klaar is of gaat dat nog verder? Persoonlijk denk ik dat de rek er wel uit en dan we de eerste stijging weer gaan zien in 2016.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Xanaroth schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:15:
[...]

Dus vergeleken met de afgelopen 10 jaar is dat niet echt verandert. Korte termijn (grofweg 5-10 jaar) op 1 plek wonen neigt naar voordeel voor huren, lange termijn (20-30 jaar of langer) geeft voordeel voor kopen.
Het ligt er zoveel aan waar je het doet en wat je anders met je geld doet. Toen ik recent (minder dan jaar geleden) kocht had ik een hoop spaargeld dat ik kon gebruiken. Ik zou anders nooit een groot gedeelte daarvan in aandelen (snel) gestopt hebben, dus dat had 0% opgeleverd nu (1.2% rente minus 1.2% vermogensbelasting). Als ik het voor mijn situatie uitrekende kwam ik uit op een break-even tijd van ruwweg 1.5 jaar, misschien 2 jaar, al zou het huren wel significant minder zijn in badkamer/keuken (blijft wel lastig vergelijken dus).

Sterker nog, als ik keek naar huren was het overgrote merendeel ook bij bedragen van 800-900 euro per maand kale huur woningen waar je nog een significante hoeveelheid geld in moest steken (en dat is niet in die 1.5 jaar meegerekend). Want muren/plafond meestal in erg slechte staat, alle vloer moest vaak vervangen worden (in wat ik gekocht heb enkel laminaat in slaapkamers), en keukens met enkel en alleen een gasfornuis: Geen koelkast, geen vaatwasser, geen magnetron/oven, etc. Dus dat moet dan ook allemaal gekocht worden. En tuurlijk op marktplaats kan je dat alles bij elkaar voor 100 euro kopen, maar ook dat is geen eerlijke vergelijking met wat ik nu heb.

Met de lage rente en overdrachtsbelasting lijkt het mij moeilijk te ontkennen dat we nu gewoon een tijd hebben waarbij kopen al snel uit kan, maar het hangt van je eisen af. Wat nu als de huizenprijzen morgen halveren? Geweldig toch, ik verwacht de komende 30 jaar niet een kleinere woning te gaan kopen, dus dan is de volgende woning die ik zou kopen ook goedkoper. Ga ik niet verhuizen dan maakt het ook niet uit wat de huizenprijs doet.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik moet nog maar zien dat de rente gaat stijgen in USA... Ze hebben het nu steeds over september, maar geloof er helemaal geen snars van. Zie veel eerder een nieuwe QE ingezet worden... (#4 alweer)
Al is #3 nooit echt gestopt.

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Blord schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:12:
Dit is een vermogensopbouw in vastgoed. Investeren in de toekomst. Binnen 9 jaar is de hypotheek afgelost en zijn de appartementen van mij. Een aanvullende pensioen doe ik niet aan. Ik hou de financiële zaakjes liever in eigen hand.
Totdat de Belgische overheid besluit dat ze het begrotingstekort gaan opvullen met belastingen op huurinkomsten. Of een realistisch kadastraal inkomen.

Geld op rekeningen/aandelen krijg je gemakkelijker het land uit. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door koentje115 op 06-08-2015 06:48 ]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
NielsTn schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:07:
[...]

40 jaar at the moment, bouw verder geen kapitaal op (voornamelijk (ver)snel(d) aflossen, maar zie t huis als onderdeel zoals Gerhard Hormann beschrijft ;) minder werken, meer vrije tijd, gelukkiger gezond oud Mogen worden.
Huis is met huidige wetgeving energieneutraal ;) (5kwp panelen, zonneboiler met CV-support) :) dat helpt ook
Dat zou ik ook doen als ik zeker wist dat ik blijf wonen in huis (met voorkeur voor toeters en bellen wat energiezuinig betreft).

Wat zijn eigenlijk de voordelen van volledige (100%) aflossingsvrijehypotheek?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Silver7 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 07:43:
[...]
Maximaal gebruik van HRA en vroeger werd geacht dat je woning toch per definitie meer waard wordt. Ik kan me op de middelbare school nog herinneren dat mijn economie leraar dit concept geweldig vond. Ben benieuwd of die dat nu nog steeds vind...

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:40

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
NielsTn schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:07:
[...]

Dan woon je dus vanaf je 50 ste dus in feite gratis (op groot onderhoud en gemeentelijke belastingen na) incl. een mooi reserve in de vorm van een woonhuis wat je altijd ten gelde zou kunnen maken in geval van nood. Dat is een mooi pensioenplan en geeft inderdaad de mogelijkheid om de work life balance te optimaliseren in je eigen voordeel.
Silver7 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 07:43:
[...]

Lagere maandlasten (door geen aflossing en 100%HRA) daardoor zou je in theorie het geld dat je normaal misloopt op aflossingen en minder HRA kunnen investeren in andere renderende producten. De inflatie snoept het geld van je hypotheek af en je kunt later met goedkopere euro's je huis eventueel aflossen. Volgens mij werd het zo een beetje verkocht.

Niks mis met een aflossingsvrije hypotheek als je verstand van de materie hebt en je wel een aflossingsplan hebt en uitvoert. Dus voor de meeste mensen geldt dat een aflossingsvrije hypotheek naar mijn mening te gevaarlijk is omdat ze niet alle scenario's doorrekenen (zie de crisis van de afgelopen jaren).

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Aflossingsvrij is erg fijn voor mensen die begrijpen hoe het in elkaar zit.
Mensen die aflossingsvrij hebben zouden in ieder geval moeten sparen/beleggen/etc. om het initiele leen bedrag af te kunnen lossen na xx jaar.
Echter veel mensen doen dat dus niet en moeten dan het huis verkopen om de lening in te kunnen lossen (feitelijk dus al die tijd het huis gehuurd van de bank) Met een mogelijke restschuld als toetje...

Voor FO'ers is Aflossingsvrij in iedergeval erg fijn. (als je nog gebruik kan maken van de HRA)

Wij staan op het punt een nieuw huis te kopen en kunnen nog aflossingsvrij nemen met HRA. daarnaast moet minimaal 50% annuitair of lineair zijn. het aflossingsvrije deel ga ik als laatste extra aflossen, eerst de delen annuitair. Want mochten we weer verhuizen na bv 10 jaar en ik heb nog steeds een deel aflossingsvrij over zou je dat volgens de huidige regelingen alsnog weer mee mogen nemen MET HRA

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:54

Piper

No guts, no glory

Klein vraagje voor de rekenguru´s hier. Ik zit even een blogje te typen over onze hypotheek en door te rekenen wat het ons op heeft geleverd door een huis met NHG te kopen t.o.v. zonder. We hebben hierdoor X minder aan rente betaald en Y meer afgelost in 5 jaar tijd. Tevens waren onze maandlasten Z lager. Is de totale ´winst´ dan X+Y+Z of reken ik dan een 'besparing' dubbel mee?(ik denk van niet, maar toch;)) Uiteraard moet ik de NHG-kosten er even aftrekken ;)

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-11 09:47
Natuurlijk heeft X invloed op Z, is logisch toch dat je die niet zomaar moet optellen...

Daarnaast is Y niet 1op1 winst. Aflossen moet je toch. Winst is nog maar te bekijken. Door af te lossen hoef je minder rente te betalen, dat is je winst. Maar als je het geld tegen 8% had laten renderen heb je verlies.

[ Voor 55% gewijzigd door vandermark op 06-08-2015 09:34 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik wil graag sparen voor mijn pensioen. Door de lagere pensioenafdracht door de werkgevers voel ik nog meer de noodzaak om zelf een aanvullend pensioen op te bouwen.

Mijn gegevens:

- 29 jaar
- € 150,- per maand is te missen zonder gevolgen
- Geen eigen huis
- Initiële inleg mogelijk

Ik heb zelf gekeken naar de contructies die nu worden aangeboden. De combinatie van banksparen in combinatie met een deel defensief beleggen lijkt mij nu het meest aantrekkelijk. Dit zou, als ik 65 ben, een eindbedrag kunnen opleveren van € 250.000,- bij een initiële inleg van € 10.000,-. Ik zou dan € 100,- per maand banksparen en € 50,- per maand beleggen.

Zie ik mogelijkheden over het hoofd? Zijn er nog zaken waar ik op moet letten als ik zo'n product zou afsluiten?

• Piper

Piper

No guts, no glory

Ik heb in ieder geval elke maand minder betaald dan dat ik anders gedaan zou hebben en ik heb meer afgelost dan dat ik anders zou hebben. Dat geld wat afgelost is ipv naar de bank gegaan is dus mijn 'winst' en het feit dat mijn maandlasten lager waren is ook mijn 'winst'. Ik moet dus Z en Y bij elkaar optellen om het verschil met een hypotheek zonder NHG te berekenen.

Winst is hier niet echt winst nee, minder verlies dan.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Piper schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 09:47:
Ik heb in ieder geval elke maand minder betaald dan dat ik anders gedaan zou hebben en ik heb meer afgelost dan dat ik anders zou hebben. Dat geld wat afgelost is ipv naar de bank gegaan is dus mijn 'winst' en het feit dat mijn maandlasten lager waren is ook mijn 'winst'. Ik moet dus Z en Y bij elkaar optellen om het verschil met een hypotheek zonder NHG te berekenen.

Winst is hier niet echt winst nee, minder verlies dan.
Je besparing op betaalde netto rente is winst, aflossing heeft daar niets mee te maken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Xanaroth
Piper schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 09:32:
Klein vraagje voor de rekenguru´s hier. Ik zit even een blogje te typen over onze hypotheek en door te rekenen wat het ons op heeft geleverd door een huis met NHG te kopen t.o.v. zonder. We hebben hierdoor X minder aan rente betaald en Y meer afgelost in 5 jaar tijd. Tevens waren onze maandlasten Z lager. Is de totale ´winst´ dan X+Y+Z of reken ik dan een 'besparing' dubbel mee?(ik denk van niet, maar toch;)) Uiteraard moet ik de NHG-kosten er even aftrekken ;)
Stel even grof gezegd:

100k hypotheek is 2,3% rente (NHG)
110k hypotheek is 2,9% rente (geen NHG).

Besparing is dus in eerste instantie al 10k die je minder hebt uitgegeven. Vervolgens is je besparing het renteverschil (0,6% over 100k) en de rente over het extra bedrag (2,9% over 10k).
Even grof gezegd kun je dus stellen [verschil in hypotheekhoogte] + [8,9% over [verschil in hypotheekhoogte] per jaar is je initiele besparing, maar dat moet je nog wel corrigeren voor HRA, annuitair aflossen en dan het totaal bepalen voor de volledige looptijd van de hypotheek. Kan dat zo snel hier niet doen, maar geeft je in elk geval een idee waar te beginnen voor knutselen in excel.

Verder, doordat je extra aflost, hoef je minder rente te betalen. Dus je besparing is de rente over het afgeloste deel. Stel je lost in het 2e jaar 10k af op de NHG hypotheek, dan scheelt het je 2,3% rente over die 10k (besparing dus grofweg 230 euro/jaar) voor 29 jaar, wederom te corrigeren voor annuitair verloop en HRA.

Maar zoals gezegd, bekijk ook de alternatieven. Wat nou als je de 'extra' aflossing al die 30 jaren zou sparen (= rente ontvangen, geen geld hoeven lenen voor grote aankopen) of zelfs beleggen. Dan kan het zomaar zijn dat de extra aflossing je uiteindelijk juist geld kost ipv dat je rentekosten bespaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 06-08-2015 10:03 ]

• Piper

Piper

No guts, no glory

Ik wil puur even laten zien wat over 5 jaar genomen het verschil is bij dezelfde hypotheek mét NHG en zónder NHG. Het verschil in netto maandlasten is geld dat ik bij de NHG hypotheek overhoud en het geld wat na 5 jaar extra is afgelost tov de géén NHG hypotheek is extra aan mijn vermogen toegevoegd en dus ook een besparing tov van géén NHG. In mijn eerste post moet ik dus alleen Y+Z optellen volgens mij.

Verder los ik die besparing níet extra af(maar stop ik die in mijn studieschuld;)) dus hoef ik ook geen beleggingsrendementen mee te nemen. We lossen puur het minimale verplichte bedrag op de hypotheek af.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 19:39
Tja ik heb ook een groot deel aflosvrij, het deel spaarhypotheek hebben we volgestort en langzaam hebben we een 20.000 afgelost op het aflosvrije. Dit alles maakt het nu wel mogelijk om nu op mijn 35ste 3 dagen te gaan werken en meer van mijn gezin te kunnen genieten. Ook loon is gestegen, maar met alleen dat had het niet gekund.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-11 07:58

DarkKnight

Narf

Ojjorz schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 09:46:
Ik wil graag sparen voor mijn pensioen. Door de lagere pensioenafdracht door de werkgevers voel ik nog meer de noodzaak om zelf een aanvullend pensioen op te bouwen.

Mijn gegevens:

- 29 jaar
- Geen eigen huis

Ik heb zelf gekeken naar de contructies die nu worden aangeboden. De combinatie van banksparen in combinatie met een deel defensief beleggen lijkt mij nu het meest aantrekkelijk. Dit zou, als ik 65 ben, een eindbedrag kunnen opleveren van € 250.000,- bij een initiële inleg van € 10.000,-. Ik zou dan € 100,- per maand banksparen en € 50,- per maand beleggen.

Zie ik mogelijkheden over het hoofd? Zijn er nog zaken waar ik op moet letten als ik zo'n product zou afsluiten?
Als je een horizon hebt van 30+ jaar, zou ik niet zó defensief gaan sparen. Maar dat is mijn persoonlijke opinie.
Verder is een combinatie van banksparen en beleggen wel handig, ja. Let wel heel erg goed op de kosten die gerekend worden. Want met 'maar' € 150 in de maand/per transactie gaan de transactiekosten en beheerkosten naar verhouding hard erin hakken. Dus als er iets aangeboden wordt, reken het zelf door en kijk ook vooral of je het niet zelf kan doen ipv uit te besteden aan een derde partij.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

Mijn gegevens:

- 29 jaar
- Geen eigen huis

- let goed op de (verborgen) kosten
- bedenk hoe defensief of offensief je wil wil zijn. Pensioen producten bieden vaak de optie om offensief te beginnen en defensiever te worden als je tegen je pensioen leeftijd aanloopt.
- Als je gebruik maakt van een pensioen product dan is je inleg aftrekbaar van de belasting (tot een bepaalde hoogte, google op jaarruimte en let op pensioenaangroei factor A. je kan je jaar ruimte tot geloof ik 5 jaar terug nog benutten)en betaal je geen vermogensrendementsheffing a la 1.2% per jaar. Het nadeel is minder flexibiliteit, maar dat zie ik niet echt als een nadeel als het voor je pensioen aanvulling is.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van BrandNewDay. Die gebruiken onderliggende Vanguard Index fondsen en zijn zeer transparant over de kosten. Ik heb zelf een pensioen rekening waar maandelijks 200 euro wordt ingelegd. Elk jaar krijg ik daar weer 52% van terug via de inkomstenbelasting. Je moet op de pensioen datum van de inleg een pensioen product kopen.

Dus als jij netto 150 euro te besteden hebt, kun je 250 per maand inleggen en dan krijg je 100 euro (of meer afhankelijk van welke inkomstenbelasting je in valt) terug. Op die manier gaat het best hard met je opbouw. Je moet als je met pensioen gaat wel weer inkomstenbelasting betalen over de inkomsten die je met dit product krijgt)

• vandermark
Ik zou om het simpel & goedkoop te houden een rekening bij BrandNewDay openen. Lage kosten en met 30 jaar zou ik gewoon gaan beleggen.

• BabyRattle
  • Laatst online: 08-11 21:24

Mijn gegevens:

- 29 jaar
- Geen eigen huis

Zelf voor de grap deze spreadsheet https://docs.google.com/p...FCOVU0dXZZMUE&mode=public Onderin de spreadsheet is een kopje dca 30 year model

gebruikt voor je maar "30" jaar beleggen op een 3% yield gemiddelde dividend growth rate van 7% per jaar en voor 150 euro/163 dollar per maand zou jou dit hieronder opleveren :

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1508/115886/UmJMIsct.png

Wat je tussentijds aan belasting betaald heb ik natuurlijk niet meegenomen in de berekening

Na 30 jaar terwijl je 36 jaar weg bent van je 65 zou je een jaarlijkse dividend inkomstenstroom hebben van tegen de 24000 dollar.. rond de 22000 euro op jaarbasis.
Cashflow is better then cash :-)

[ Voor 3% gewijzigd door BabyRattle op 06-08-2015 11:44 ]

• Kapotlood
vandermark schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:53:
Ik zou om het simpel & goedkoop te houden een rekening bij BrandNewDay openen. Lage kosten en met 30 jaar zou ik gewoon gaan beleggen.
Ik had toevallig een paar weken geleden het idee om m'n huidige pensioenrekening bij Delta Lloyd over te boeken naar Brandnewday, maar zag dat de beheerkosten van BND ongeveer 0,14% hoger liggen dan Delta Lloyd. Nu vind ik de opzet en layout van de site wel prettiger bij BND, maar om daar nu 0,14% hogere beheerkosten voor te betalen…

Maar inderdaad… met zo'n lange horizon (±30 jaar) zou ik ook zeker wat meer (offensief) beleggen. Zelfs met de beperkte tijd dat ik daar nu mee bezig ben zie ik meer met m'n geld gebeuren dan de afgelopen 3 jaar aan pensioensparen (in positieve zin). :)

• vandermark
En weet je zeker dat bij DeltaLoyd alle kosten zijn opgenomen? BND is daar erg duidelijk/transparant over, bij deltaloyd kan ik het niet zo snel vinden.

Edit: dit lees ik even snel bij Deltaloyd bij hun pensioen beleggingsproducten...

"Zijn alle kosten voor mijn beleggingspensioen opgenomen bij totaal kosten?
Nee, de kosten voor het beheer van de beleggingen zijn niet opgenomen. Voor het beheer van de beleggingen brengen de fondsbeheerders de kosten in rekening. Deze fondsbeheerkosten zijn al verwerkt in de koers van het beleggingsfonds. De fondsbeheerkosten ziet u niet als geldbedrag terug op het Kosten- en waardeoverzicht. In het Kosten- en waardeoverzicht hebben wij wel de kosten voor het beheer van de beleggingen als percentage opgenomen, zodat u inzicht hebt in de hoogte van deze kosten. Eventuele aan- en verkoopkosten van de beleggingen zijn apart in het Kosten- en waardeoverzicht opgenomen. De fondsbeheerkosten worden ook wel Lopende kosten genoemd."

[ Voor 73% gewijzigd door vandermark op 06-08-2015 11:37 ]

• Kapotlood
Als ik me niet vergis staat het hier in:
https://www.deltalloyd.nl...brochure_tcm48-184071.pdf

Daar staat voor zover ik kan terugvinden dat je 0,44% beheerkosten betaalt, wat best een stuk minder is datn de 0,59% bij BND. Dit geldt dan bij zelf beleggen… als je niet zelf belegt zijn die kosten nét iets hoger, maar nog steeds lager dan bij BND.

Ik vind/vond BND erg transparant en prettig qua contact, maar tenzij ik iets over het hoofd zie begrijp ik niet zo goed waarom ze het zoveel beter lijken te doen dan DeltaLloyd m.b.t. pensioenen.

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:46:
Als ik me niet vergis staat het hier in:
https://www.deltalloyd.nl...brochure_tcm48-184071.pdf

Daar staat voor zover ik kan terugvinden dat je 0,44% beheerkosten betaalt, wat best een stuk minder is datn de 0,59% bij BND. Dit geldt dan bij zelf beleggen… als je niet zelf belegt zijn die kosten nét iets hoger, maar nog steeds lager dan bij BND.

Ik vind/vond BND erg transparant en prettig qua contact, maar tenzij ik iets over het hoofd zie begrijp ik niet zo goed waarom ze het zoveel beter lijken te doen dan DeltaLloyd m.b.t. pensioenen.
BND zijn kosten van het fonds + beheerkosten = 0,59%
Delta loyd is kosten van het fonds (?) + beheerkosten van 0,44% = ?

• Kapotlood
Oh echt? Als naast Delta Lloyd's beheerkosten er ook nog (eventuele) beheerkosten van de fondsen zelf bij komt, dan komt BND inderdaad een stuk beter uit de bus. Ik heb toch maar even contact opgenomen met Delta Lloyd om te vragen hoe dat zit met die beheerkosten… als die echt hoger uitvallen dan ga ik eens vragen of ik m'n pensioen deposito (samen met m'n variabel sparen en beleggen deel) kan overboeken naar BND. :)

• Tazzios

Tazzios

..

kun je belastingvrij pensioen opbouwen als je niet werkt?
Als ik FO ben en een gedeelte pas na mijn pensioen nodig heb is het natuurlijk mooi meegenomen indien ik nog gebruik kan maken van fiscaal voordeel.

• Kapotlood
Goeie vraag… ik weet dat je, afhankelijk van je inkomen als je wél werkt, een bepaalde fiscale jaarruimte hebt waarin je belastingtechnisch voordelig voor je pensioen kunt sparen. Maar of en hoe dat werkt als je FO bent weet ik niet. Het lijkt me, als je FO bent, ook niet écht noodzakelijk om voor je pensioen te sparen in dat geval. Je bent ten slotte FO, en hebt dan (als het goed is) vanaf dat moment een x-aantal jaar aan inkomen gegenereerd :)

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-11 07:58

DarkKnight

Narf

joramoudenaarde schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:12:
Oh echt? Als naast Delta Lloyd's beheerkosten er ook nog (eventuele) beheerkosten van de fondsen zelf bij komt, dan komt BND inderdaad een stuk beter uit de bus. Ik heb toch maar even contact opgenomen met Delta Lloyd om te vragen hoe dat zit met die beheerkosten… als die echt hoger uitvallen dan ga ik eens vragen of ik m'n pensioen deposito (samen met m'n variabel sparen en beleggen deel) kan overboeken naar BND. :)
Volgens mij mag je niet zomaar de lopende kosten wegmoffelen. Dus ook de kosten van het onderliggende fonds moeten duidelijk en opvraagbaar zijn. Zo worden bij mij netjes de lopende kosten van de Vanguard tracker gemeld, zowel bij aankoop als nu bij mijn Kostenoverzicht.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:28
Tazzios schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:18:
Als ik FO ben en een gedeelte pas na mijn pensioen nodig heb is het natuurlijk mooi meegenomen indien ik nog gebruik kan maken van fiscaal voordeel.
Volgens mij mag het niet, maar het lijkt me ook niet voordelig. Je bespaart dan alleen
de 1,2% vermogensbelasting, terwijl je bij de uitkering ervan wel inkomensbelasting moet betalen.

• Tazzios

Tazzios

..

Een deel van de inleg zou je mogelijk ook nog terug krijgen.

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:28
Tazzios schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:49:
Een deel van de inleg zou je mogelijk ook nog terug krijgen.
Maar als je geen inkomen hebt betaal je ook geen inkomensbelasting. Dus dan krijg je toch ook niet een deel van je inleg terug?

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

DarkKnight schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:34:
[...]

Als je een horizon hebt van 30+ jaar, zou ik niet zó defensief gaan sparen. Maar dat is mijn persoonlijke opinie.
Verder is een combinatie van banksparen en beleggen wel handig, ja. Let wel heel erg goed op de kosten die gerekend worden. Want met 'maar' € 150 in de maand/per transactie gaan de transactiekosten en beheerkosten naar verhouding hard erin hakken. Dus als er iets aangeboden wordt, reken het zelf door en kijk ook vooral of je het niet zelf kan doen ipv uit te besteden aan een derde partij.
Zou life-cycle beleggen, waarbij het risico lager wordt naarmate je de einddatum nadert, dan een goede optie zijn? Ik zat zelf op het defensieve pad omdat ik in ieder geval wil dat er een basis is als ik 65 ben. Dit ondervang ik natuurlijk al door 2/3 van het bedrag te sparen.
Torgo schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:52:
[...]

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van BrandNewDay. Die gebruiken onderliggende Vanguard Index fondsen en zijn zeer transparant over de kosten. Ik heb zelf een pensioen rekening waar maandelijks 200 euro wordt ingelegd. Elk jaar krijg ik daar weer 52% van terug via de inkomstenbelasting. Je moet op de pensioen datum van de inleg een pensioen product kopen.
BND heeft zelf geen spaarproduct. Die willen ze ook niet aanbieden volgens de (vriendelijke) meneer aan de telefoon. Ik zou mijn producten dan dus moeten splitsen. Iemand een goede tip voor het bankspaarproduct?

[ Voor 27% gewijzigd door Ojjorz op 06-08-2015 12:56 ]

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-11 23:12
Blord schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:12:
Ik heb in België een aantal appartementen gekocht voor verhuur. Het geld kwam van de bank in vorm van hypotheek plus een eigen bijdrage van het spaargeld. Ik heb de annunitair hypotheek gekozen met een vaste rente gedurende de hele periode. De aflossing is dus bekend. De huurinkomsten zijn gelijk aan de aflossing van de hypotheek. Wel stijgt de huur wegens de jaarlijks index aanpassing.

De rompslomp van verhuren en eventueel zoeken naar nieuwe huurders besteed ik uit aan een derde partij.
Er is een jaarlijkse vergadering van de eigenaren van het gebouw. Daar worden de zaken besproken van gezamelijke kosten zoals onderhoud van de trappenhuis, renovaties etc.
Er zijn altijd wel onvoorziene kosten zoals waterlekkage. De huurders behandelen het woonst nooit zo goed dan wanneer ze zelf de eigenaars zijn.

Ik vraag me toch echt af wat voor objecten je dan hebt gekocht, en in welke stad? Heb ook wel eens voor opbrengsteigendommen gezien. Maar als ik zie voor welke prijzen dat dikwijls verkocht raakt, dan weet ik niet eens hoe je aan rendement komt.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-11 08:36

icecreamfarmer

en het is

Galactic schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:06:
[...]

Ik vraag me toch echt af wat voor objecten je dan hebt gekocht, en in welke stad? Heb ook wel eens voor opbrengsteigendommen gezien. Maar als ik zie voor welke prijzen dat dikwijls verkocht raakt, dan weet ik niet eens hoe je aan rendement komt.
Veel eigen geld. Als je 100% financiert wordt het idd knap lastig.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Galactic
Nee dat is niet wat ik bedoel. ik bedoel als je iets verhuurd aan 500 euro wat je 130.000 inclusief alle aankoopkosten betaald hebt (zijn zowat de prijzen in België), kan je geen rendement maken. Toch niet als je syndicuskosten (VME) onderhoud etc. mee rekend. Daarom ben ik benieuwd wat hij precies gekocht heeft en waar.

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 14:53
Ook benieuwd naar wat voor pand dat dan is.

In mijn regio (Leuven) is de vuistregel nog steeds dat er tussen de 20 en 30 jaar huur gerekend moet worden als verkoopprijs (lekker irrationele vastgoedmarkt).

Zelfs zonder onderhoud, financieringskost, overhead (leegstand), ...is het rendement dan nog maar 3% tot 5%.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 01:28

zomertje

Barisax knorretje

BabyRattle schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:29:
[...]

Zelf voor de grap deze spreadsheet https://docs.google.com/p...FCOVU0dXZZMUE&mode=public Onderin de spreadsheet is een kopje dca 30 year model

gebruikt voor je maar "30" jaar beleggen op een 3% yield gemiddelde dividend growth rate van 7% per jaar en voor 150 euro/163 dollar per maand zou jou dit hieronder opleveren :

[afbeelding]

Wat je tussentijds aan belasting betaald heb ik natuurlijk niet meegenomen in de berekening

Na 30 jaar terwijl je 36 jaar weg bent van je 65 zou je een jaarlijkse dividend inkomstenstroom hebben van tegen de 24000 dollar.. rond de 22000 euro op jaarbasis.
Cashflow is better then cash :-)
Eigenlijk kun je dus naast de 4% regel ook nog rekenen met dividend inkomsten en snellere groei van je vermogen als je die inkomsten in het begin ook herinvesteert :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
icecreamfarmer schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:17:
[...]

Veel eigen geld. Als je 100% financiert wordt het idd knap lastig.
Daarmee is je rendement dus eigenlijk hetzelfde als de rente die de bank ontvangt voor je hypotheek. Zal rond de 3-4% zijn op dit soort leningen. Lijkt mij de hassle van particulier eigenschap en verhuur niet waard, maar dat heb ik hier al eerder uit de doeken gedaan.
Tazzios schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:18:
Tja, inleg in aanvullend pensioen gebeurt door aftrek in box 1. Heb je daar geen inkomen, heb je dus ook geen belastingvoordeel. En zoals anderen zeggen betaal je wel in box 1 belasting als je de uitkering krijgt. Het antwoord hierop is dus eigenlijk nee. Je zal box 1 inkomen nodig hebben om voordeel te krijgen, en bovendien heb je dan ook nog genoeg inkomen in alle boxen nodig om ervoor te zorgen dat je de arbeidskorting en algemene heffingskorting niet roet in het eten laat gooien. De aftrek is vergelijkbaar met HRA, waar je ook niets/weinig aan hebt als je geen box 1 inkomen hebt.

Effectief, zonder HRA, zal je dan denk ik een inkomen van rond de 14k nodig hebben om het voordeel te krijgen.

Ik ben daardoor nu ook als een dolle op dat aanvullend pensioen (overigens ook bij BND, vanwege lage kosten en diverse fondsen) aan het sparen. Dat potje mag mooi groeien voor na de 67, en speelt tegelijk een mooie overlijdensrisicoverzekering mocht ik vroeg komen te overlijden want dat zit dan gewoon in de erfenis (hoewel ik wel verwacht dat er dan 42-52% IB overheen gaat, maar dan nog).

• DeFiNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:03
Zijn er mogelijkheden om te dividend beleggen via een tracker die ervoor zorgt dat het risico gespreid is? En hoe voordelig is dit?

_0.o_

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-11 08:36

icecreamfarmer

en het is

Bonsaiboom schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:59:
[...]

Daarmee is je rendement dus eigenlijk hetzelfde als de rente die de bank ontvangt voor je hypotheek. Zal rond de 3-4% zijn op dit soort leningen. Lijkt mij de hassle van particulier eigenschap en verhuur niet waard, maar dat heb ik hier al eerder uit de doeken gedaan.

[...]

Tja, inleg in aanvullend pensioen gebeurt door aftrek in box 1. Heb je daar geen inkomen, heb je dus ook geen belastingvoordeel. En zoals anderen zeggen betaal je wel in box 1 belasting als je de uitkering krijgt. Het antwoord hierop is dus eigenlijk nee. Je zal box 1 inkomen nodig hebben om voordeel te krijgen, en bovendien heb je dan ook nog genoeg inkomen in alle boxen nodig om ervoor te zorgen dat je de arbeidskorting en algemene heffingskorting niet roet in het eten laat gooien. De aftrek is vergelijkbaar met HRA, waar je ook niets/weinig aan hebt als je geen box 1 inkomen hebt.

Effectief, zonder HRA, zal je dan denk ik een inkomen van rond de 14k nodig hebben om het voordeel te krijgen.

Ik ben daardoor nu ook als een dolle op dat aanvullend pensioen (overigens ook bij BND, vanwege lage kosten en diverse fondsen) aan het sparen. Dat potje mag mooi groeien voor na de 67, en speelt tegelijk een mooie overlijdensrisicoverzekering mocht ik vroeg komen te overlijden want dat zit dan gewoon in de erfenis (hoewel ik wel verwacht dat er dan 42-52% IB overheen gaat, maar dan nog).
Een manier is om er eerst zelf te wonen en het dan pas te verhuren.
Ik heb zelf de berekeningen ook gedaan maar het is geen vetpot.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Galactic schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:06:
[...]

Ik heb hier twee appartement gekocht voor 110K per stuk. Hypotheek is 125K voor twee ofwel de aflossing is 1000 per maand. De rest kwam uit spaartegoeden. Huur is 500euro per appartement. Dus net genoeg om de bankaflossing mee te betalen.

Nu komen er nog kleine kosten bij van paar honderd euro per jaar aan onderhoud, reparaties ed.
De onroerende voorheffing kwam net binnen en deze bedraagt 915euro voor beide woningen.
Dan kom ik op ongeveer 4,5% rendement

Nu heb ik de overdrachtsbelasting niet meegerekend. Dat is de belasting die je moet betalen als je een onroerende goed koopt. Deze is eenmalig bij aankoop en bedraagt 10%.
Deze wordt uitgesmeerd voor de periode van woningbezit. Als je bijvoorbeeld na 20jaar weer verkoopt dan was de gemiddelde overdrachtsbelasting 0,5% per jaar.

Het is geen vetpot maar het verzekert wel voldoende inkomsten in de toekomst.
Daarnaast is ook nog de woningprijs. Ik weet niet wat de toekomst brengt maar stijging van huizenprijzen is altijd wel meegenomen. :)

https://www.google.be/map...3312!8i6656!6m1!1e1?hl=nl

[ Voor 8% gewijzigd door Blord op 06-08-2015 14:46 ]

• Torgo
Ojjorz schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:53:
[...]
BND heeft zelf geen spaarproduct. Die willen ze ook niet aanbieden volgens de (vriendelijke) meneer aan de telefoon. Ik zou mijn producten dan dus moeten splitsen. Iemand een goede tip voor het bankspaarproduct?
ff gegoogled en bijv Abn Amro heeft een bankspaarproduct.

https://www.abnamro.nl/nl...ioenaanvulling/index.html

• Torgo
DeFiNL schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:03:
Zijn er mogelijkheden om te dividend beleggen via een tracker die ervoor zorgt dat het risico gespreid is? En hoe voordelig is dit?
Die zijn er wel, alleen heb je te maken met dividend lekkage (dividend leakage). google er maar naar... er zijn nogal veel meningen over en het is complexe materie.

Het komt er op neer dat als jij een ETF koopt dat wanneer een fonds dividend uitkeert, er dividend belasting wordt ingehouden. Vervolgens keert de ETF dividend aan jou uit en dan wordt er wéér dividend belasting ingehouden. Best case scenario krijg je die tweede terug maar de eerste niet.

voorbeeld:

Jij hebt een ETF en in de ETF zit Shell. Jou ETF zit zelf in Ierland. Shell keert dividend uit aan de Ierse ETF met inhouding van 15% dividend belasting. De ETF keert jou dividend uit minus 15% dividend belasting.

Als jij direct Shell aandelen koopt wordt er ook 15% dividend belasting ingehouden, maar die kan je weer terug krijgen via de inkomsten belasting.

Buitenlandse aandelen wordt alweer wat complexer, maar ook daar kun je de dividend belasting van terug krijgen als NL er een belasting verdrag mee heeft.

Deze vraag hoort eigenlijk in het beleggerstopic en als je vervolgvragen hebt stel ze daar anders krijgen we een mod-break :)

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Elke grote bank of verzekeraar heeft het inderdaad. Was alleen benieuwd of iemand een goede/goedkope kent. Ook per bank lijken de kosten weer te verschillen en anders opgebouwd te zijn.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
DeFiNL schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:03:
Hiervoor ben je beter thuis in het beleggen topic op dit forum, zoals anderen ook zeggen. Wat hierboven gezegd is over dividendlek, meesman.nl heeft die opgelost, maar heeft geen dividend growth fondsen helaas.

Iemand heeft er ook een uitgebreide blogpost over gemaakt (econowiser geloof ik) maar die kan ik zo 123 niet terugvinden. Zal wel zoeken als je wil. Komt erop neer dat je een USD tracker die op div. growth gefocussed is wel zou kunnen gebruiken.

• Galactic
Blord schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:39:
[...]

Ik heb hier twee appartement gekocht voor 110K per stuk. Hypotheek is 125K voor twee ofwel de aflossing is 1000 per maand. De rest kwam uit spaartegoeden. Huur is 500euro per appartement. Dus net genoeg om de bankaflossing mee te betalen.

Nu komen er nog kleine kosten bij van paar honderd euro per jaar aan onderhoud, reparaties ed.
De onroerende voorheffing kwam net binnen en deze bedraagt 915euro voor beide woningen.
Dan kom ik op ongeveer 4,5% rendement

Nu heb ik de overdrachtsbelasting niet meegerekend. Dat is de belasting die je moet betalen als je een onroerende goed koopt. Deze is eenmalig bij aankoop en bedraagt 10%.
Deze wordt uitgesmeerd voor de periode van woningbezit. Als je bijvoorbeeld na 20jaar weer verkoopt dan was de gemiddelde overdrachtsbelasting 0,5% per jaar.

Het is geen vetpot maar het verzekert wel voldoende inkomsten in de toekomst.
Daarnaast is ook nog de woningprijs. Ik weet niet wat de toekomst brengt maar stijging van huizenprijzen is altijd wel meegenomen. :)

https://www.google.be/map...3312!8i6656!6m1!1e1?hl=nl
Dus laat ons zeggen aankoop 220.000 + 12,5% voor alle kosten en notaris is dat 247.500 euro.
Huurinkomsten minus leegstand, onderhoud belastingen etc 20 x 500 = 10.000 euro

Dan heb je een netto rendement van 4%. Niet slecht in de huidige omstandigheden, maar persoonlijk vind ik dat te laag voor het extra werk dat het met zich meebrengt, en het risico dat komt kijken bij het bezitten van vastgoed. Dan koop ik liever een vastgoedaandeel (op het juiste moment). Voor verhuur zou ik toch echt minimum mikken op nettorendement van 5% maar nog beter 6% (als ik zo een project vind koop ik meteen, maar die zijn natuurlijk niet te vinden).

• Torgo
Galactic schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 07:58:
[...]

Dus laat ons zeggen aankoop 220.000 + 12,5% voor alle kosten en notaris is dat 247.500 euro.
Huurinkomsten minus leegstand, onderhoud belastingen etc 20 x 500 = 10.000 euro

Dan heb je een netto rendement van 4%. Niet slecht in de huidige omstandigheden, maar persoonlijk vind ik dat te laag voor het extra werk dat het met zich meebrengt, en het risico dat komt kijken bij het bezitten van vastgoed. Dan koop ik liever een vastgoedaandeel (op het juiste moment). Voor verhuur zou ik toch echt minimum mikken op nettorendement van 5% maar nog beter 6% (als ik zo een project vind koop ik meteen, maar die zijn natuurlijk niet te vinden).
Je vergeet de (potentiele) waardestijging van vastgoed mee te nemen in de vergelijking. Aangezien we er ook vanuit gaan dat de beurs op lange termijn altijd stijgt lijkt het me reeël om voor vastgoed een waardestijging gelijk aan de inflatie mee te nemen. En ook de huurinkomsten zullen jaarlijks met minimaal de inflatie gaan stijgen als het goed is. Dan wordt het plaatje heel anders!

[ Voor 4% gewijzigd door Torgo op 07-08-2015 09:12 ]

• pirke
Totdat de overheid weer iets stoms bedenkt...

Vastgoed prijzen zullen in 30 jaar tijd waarschijnlijk ongeveer de inflatie volgen, en huren zullen waarschijnlijk alleen maar stijgen. Wat dat betreft zal het rendement hoger liggen dan die 4%, maar een vetpot is het niet. Als ik 15% rendement kon krijgen dan wil ik die moeite er best insteken, maar voor 4% noem ik het geen passief inkomen maar gewoon werk :)

• Galactic
Torgo schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:11:
[...]

Je vergeet de (potentiele) waardestijging van vastgoed mee te nemen in de vergelijking. Aangezien we er ook vanuit gaan dat de beurs op lange termijn altijd stijgt lijkt het me reeël om voor vastgoed een waardestijging gelijk aan de inflatie mee te nemen. En ook de huurinkomsten zullen jaarlijks met minimaal de inflatie gaan stijgen als het goed is. Dan wordt het plaatje heel anders!
Dat vergeet ik niet hoor. Ik heb het hier over aanvangsrendement. hou bijvoorbeeld ook geen rekening met alle andere risico's, bijvoorbeeld waardedaling, stijging van belastingen etc. Bovendien moet je ook je tijd nog meetellen dat je hierin steekt, en als je dat niet doet en uitbesteed kost het je ook geld. Het gaat erop neer komen dat je uiteindelijk heel goedkoop aan het werken bent (laag uurtarief) of dat je rendement echt laag gaat worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Galactic op 07-08-2015 10:23 ]

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:56
Die 4% is over het geleende/totaal bedrag toch? niet zijn eigen inleg?

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:41
Onze target is circa 5.5 a 6% netto huuropbrengst. Nu 2 x huur ontvangen, voelt wel goed zo'n cash flow :).

Ik verwacht dat de waarde van het pand de inflatie wel ongeveer zal volgen (op langere termijn). Op hele lange termijn krijg je natuurlijk ook grotere kosten, of zelfs geheel nieuwbouw, maar sloop zal waarschijnlijk de komende 50 jaar nog niet zijn (en dan verkopen we ons aandeel in de grond wel....als we dan nog leven).

• Blord

Blord

Hello Kitty !

saveljos schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:04:
Die 4% is over het geleende/totaal bedrag toch? niet zijn eigen inleg?
Dat klopt, over het totaal bedrag. Het is nu zo'n 3,5 jaar aan de gang en de cash-flow is toch aardig.
In ieder geval beter dan wanneer ik met het geïnvesteerde bedrag ging sparen.

Ik laat het beheer over aan een derde partij. Deze is het contactpunt voor alle zaken met betrekking tot het gebouw/verhuur. Ik krijg de huur niet rechtstreeks van de huurder maar van die derde partij.
De echte huurinkomsten is hoger maar ik krijg 500euro huur per appartement.

Ook zijn mijn huurinkomsten gegarandeerd. Voor leegstand is de risico voor de derde partij. Er is maar een keer gebeurd dat het appartement leeg stond en dat was na de oude huurder was vertrokken en voordat de nieuwe huurder erin kwamen. Mijn geld werd gewoon netjes uitbetaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Blord op 07-08-2015 12:23 ]

• Blord

Blord

Hello Kitty !

pirke schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:02:
Totdat de overheid weer iets stoms bedenkt...

Vastgoed prijzen zullen in 30 jaar tijd waarschijnlijk ongeveer de inflatie volgen, en huren zullen waarschijnlijk alleen maar stijgen. Wat dat betreft zal het rendement hoger liggen dan die 4%, maar een vetpot is het niet. Als ik 15% rendement kon krijgen dan wil ik die moeite er best insteken, maar voor 4% noem ik het geen passief inkomen maar gewoon werk :)
Vermogensopbouw gaat altijd langzaam tenzij je de lotto wint of zo.
15% rendement is niet echt realistisch. Als ik wist waar je dit rendement kunt halen dan was ik allang binnen.
Je leent geld van de bank tegen marktrente en met 15% heb je instant winst. :)

Het ging mij niet om de rendement in de eerste plaats. Je hoort toch verhalen dat de babyboomers en ouderen het geluk hadden dat de huizen prijzen toen laag waren en nu hoog. De waarde van de huizen zijn nu een veelvoud van wat ze toen betaald hadden.
Nou dat wil ik later ook meemaken maar dan heb je wel vastgoed nodig. Anders ga je in de toekomst misschien klagen van "Had ik maar..... ".

• assje
  • Nu online
Blord schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:57:
[...]

Vermogensopbouw gaat altijd langzaam tenzij je de lotto wint of zo.
15% rendement is niet echt realistisch. Als ik wist waar je dit rendement kunt halen dan was ik allang binnen.
Je leent geld van de bank tegen marktrente en met 15% heb je instant winst. :)

Het ging mij niet om de rendement in de eerste plaats. Je hoort toch verhalen dat de babyboomers en ouderen het geluk hadden dat de huizen prijzen toen laag waren en nu hoog. De waarde van de huizen zijn nu een veelvoud van wat ze toen betaald hadden.
Nou dat wil ik later ook meemaken maar dan heb je wel vastgoed nodig. Anders ga je in de toekomst misschien klagen van "Had ik maar..... ".
Dat is een mogelikheid, een andere mogelijkheid is dat wij gewoon de boot gemist hebben, de exorbitante stijging achter de rug is en de komende 20/30 jaar een correctie zijn. Als je alles van te voren weet kan je met iedere investering een mooi rendement halen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:07
Studentenpand kun je met eigen middelen minimaal 6% halen.

Ik heb studentpand & uitgeleend geld (hypotheek op onderpand) en zit gemiddeld op 8% laatste 2 jaar.

Studio/appartement in goeie stad aankopen haal je ook wel 7,5-8

Alleen is de vraag: wil student over 20 jaar nog zo krap wonen. Maar dan weer terugbouwen en verkopen.
Maar prijzen moeten niet te hard stijgen komende jaren als je nog wil aankopen.

Mocht je geld bij bank kunnen krijgen tegen 4% heb je zelfs een hefboom maar meer risico.

[ Voor 9% gewijzigd door trekker22 op 07-08-2015 19:12 ]

• rube
Al ruim 4 dagen geen post meer, is iedereen al FO? :)

Iemand hier (recent) ervaring om naast eigen geld ook een hypotheek/lening te gebruiken voor aanschaf onroerend goed?

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:09
rube schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 07:39:

Iemand hier (recent) ervaring om naast eigen geld ook een hypotheek/lening te gebruiken voor aanschaf onroerend goed?
Heb je de smaak te pakken? :)

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:07
rube schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 07:39:

zover ik weet is de Nibc bank de enige die zoiets nog overweegt...

• rube
hv08 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 07:56:
[...]
Heb je de smaak te pakken? :)
Haha, ja misschien wel. Zou niet nu direct zijn omdat ik eerst wil kijken hoe de eerste gaat. Maar misschien over 18 maanden ofzo, met circa 50% financiering (mits rente en voorwaarden goed zijn).

Ben dan ook gewoon benieuwd naar persoonlijke recente ervaringen.

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11 12:30
trekker22 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:31:
[...]

zover ik weet is de Nibc bank de enige die zoiets nog overweegt...
Wel hoge rentepercentages. Bij <50% MW, 1 jaar vast voor 3.85%.

• Galactic
Het zelfbouwen van ons huis wat een belangrijk deel is van ons FO-project vlot maar moeizaam. Mede omdat ik een 3 tal weken er weinig aan heb kunnen werken wegens ongelukje. Ondertussen is die blessure genezen maar zit de laatste week het weer ook niet mee. Mede daarom sta ik te popelen om verder te kunnen werken!

Waar ik de laatste tijd wel mee zit is dat ik het huis bouwen zo leuk vind, dat ik meer en meer met tegenzin naar mijn huidige kantoorbaan ga. Die baan betaald goed (41.000 per jaar bruto met tig voordelen en bedrijfswagen) en draagt op deze manier goed bij aan het steven naar FO. Het is geen optie om zelf in de bouwsector te gaan. Het is niet interessant om dit voltijds te doen omdat dit naar mijn mening te belastend is voor je gezondheid. Bovendien is ook de verloning slecht. Het voordeel dat je je eigen huis kan bouwen is dit je niet iemand moet inhuren aan 40-50 euro per uur.

Andere acties die ik recent heb genomen naar FO toe is dat ik in September een avondopleiding begin als sanitair installateur. Dan bezit ik zelf ook de kennis om sanitaire leidingen te leggen, gasleidingen, sanitaire toestellen te installeren zoals lavabo, douche, bad en in het 2de jaar van de opleiding leren we de installatie en afregeling van een CV-ketel.

Naar mijn mening de beste manier om FO te worden is veel kennis opdoen en hebben zodat je veel zelf kan doen en niemand moet inhuren. Ook wel een beetje het idee van MMM denk ik. Maar goed, ik denk dat ik nog 2 tot 3 jaar doorbijt met de huidige baan, en dan daar toch ook andere opties ga bekijken. ik schat in totaal nog een jaar of 8-10 te moeten werken, dan ben ik 38-40.

• Xanaroth
Galactic schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 07:26:
Het zelfbouwen van ons huis wat een belangrijk deel is van ons FO-project vlot maar moeizaam. Mede omdat ik een 3 tal weken er weinig aan heb kunnen werken wegens ongelukje. Ondertussen is die blessure genezen maar zit de laatste week het weer ook niet mee. Mede daarom sta ik te popelen om verder te kunnen werken!

Waar ik de laatste tijd wel mee zit is dat ik het huis bouwen zo leuk vind, dat ik meer en meer met tegenzin naar mijn huidige kantoorbaan ga. Die baan betaald goed (41.000 per jaar bruto met tig voordelen en bedrijfswagen) en draagt op deze manier goed bij aan het steven naar FO. Het is geen optie om zelf in de bouwsector te gaan. Het is niet interessant om dit voltijds te doen omdat dit naar mijn mening te belastend is voor je gezondheid. Bovendien is ook de verloning slecht. Het voordeel dat je je eigen huis kan bouwen is dit je niet iemand moet inhuren aan 40-50 euro per uur.

Andere acties die ik recent heb genomen naar FO toe is dat ik in September een avondopleiding begin als sanitair installateur. Dan bezit ik zelf ook de kennis om sanitaire leidingen te leggen, gasleidingen, sanitaire toestellen te installeren zoals lavabo, douche, bad en in het 2de jaar van de opleiding leren we de installatie en afregeling van een CV-ketel.

Naar mijn mening de beste manier om FO te worden is veel kennis opdoen en hebben zodat je veel zelf kan doen en niemand moet inhuren. Ook wel een beetje het idee van MMM denk ik. Maar goed, ik denk dat ik nog 2 tot 3 jaar doorbijt met de huidige baan, en dan daar toch ook andere opties ga bekijken. ik schat in totaal nog een jaar of 8-10 te moeten werken, dan ben ik 38-40.
Zo was er laatst mooi programma op TV, van stelletje dat zelf uitbouw wou maken. Toen ze gingen kijken naar hoeveel tijd het zou kosten om zelf te doen, met alle gevolgen van dien (extra rentelasten, 2 woningen aanhouden, koop/huur specialistisch gereedschap zoals cementmolen..) besloten ze toch maar een team van 5 man in te huren. Dat was uiteindelijk toch goedkoper.

Dat eigen huis bouwen klinkt leuk, maar hoe heb je de totale financiële afweging gemaakt? Ja je bespaart loonkosten, alleen verhoudt dit zich ook tot alle extra kosten die je hierdoor moet maken? En hoe zit het met de risico's m.b.t extra kosten zoals ervaring/vakmanschap (ken jou niveau niet, maar als er nu iets fout gaat moet je alle kosten betalen ipv dat het bij de aannemer ligt), en bijvoorbeeld dat je normaliter garantie krijgt voor enkele jaren?

Soms bewust meer geld uitgeven/investeren kan over lange termijn, juist voor dit soort grote projecten, best goedkoper uitpakken richting FO.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 14-08-2015 10:18 ]

• Galactic
Ja ik doe het half zo snel als de vakman, maar die kost mij 42,5 euro per uur. Dus ik sta mijn hobby te doen tegen iets meer dan 20 euro per uur. Moet er dan bij opmerken dat de kwaliteit van mijn werk beter is dan de vakman (zowel de ervaring als het betere werk zorgt ervoor dat ik het trager doe). Garantie, tja, ik ken er wel wat van en wil je toch wel zeggen dat dit vaak een wassen neus is hoor. Voor uitbouw zal het waarschijnlijk niet interessant zijn om al het material en dergelijke aan te kopen dat klopt. Voor een volledige bouw wel, wij hebben veel 2dehands gekocht, kosten vielen goed mee, bepaalde dingen al weer terug verkocht, nog niets met verlies, sommige dingen zelfs met winst, kost je wel weer tijd inderdaad, maar de middagpauze op het werk is toch niet betaald ;) Maar goed, we doen dit niet puur uit financiële redenen (alhoewel het bij ons wel rendeert) maar ook omdat we het heel leuk vinden.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:51
Galactic schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:28:
Ja ik doe het half zo snel als de vakman, maar die kost mij 42,5 euro per uur. Dus ik sta mijn hobby te doen tegen iets meer dan 20 euro per uur. Moet er dan bij opmerken dat de kwaliteit van mijn werk beter is dan de vakman (zowel de ervaring als het betere werk zorgt ervoor dat ik het trager doe). Garantie, tja, ik ken er wel wat van en wil je toch wel zeggen dat dit vaak een wassen neus is hoor. Voor uitbouw zal het waarschijnlijk niet interessant zijn om al het material en dergelijke aan te kopen dat klopt. Voor een volledige bouw wel, wij hebben veel 2dehands gekocht, kosten vielen goed mee, bepaalde dingen al weer terug verkocht, nog niets met verlies, sommige dingen zelfs met winst, kost je wel weer tijd inderdaad, maar de middagpauze op het werk is toch niet betaald ;) Maar goed, we doen dit niet puur uit financiële redenen (alhoewel het bij ons wel rendeert) maar ook omdat we het heel leuk vinden.
Ik vind het nogal wat om te zeggen dat jouw werk beter qua kwaliteit is dan dat van de vakman

• Xanaroth
Galactic schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:28:
Dat is precies mijn punt. Als je het uitbesteedt, lopen er meerdere mannetjes rond die het 2x zo snel doen.

Dus je project duurt nu niet 2x zo lang, maar stel dat er anders 5 man rondloopt zit je een factor 10 langer over dit project te doen, samen met wat ik aangaf aan zaken als risico's (je draagt nu zelf alle lasten, ipv dat het budget vast staat en de aannemer het risico op zich neemt). Vandaar dus mijn nieuwsgierigheid richting de financiele achtergrond, en of het onder de streep echt interessant is kijkend naar 'overhead' als dubbele lasten en huur van spullen.

Dat je het leuk vindt om te doen is alleen maar mooi, en fijn voor je. Zeg dus ook zeker niet dat je het op moet geven of ermee moet stoppen, gewoon doen wat je leuk vindt. Vraag me alleen maar af of het in FO beeld niet juist nadelig is als je het totale project wat betreft kosten bekijkt. Dit is immers het FO topic :)

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 14-08-2015 11:46 ]

• Galactic
Xanaroth schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:44:
[...]

Dat is precies mijn punt. Als je het uitbesteedt, lopen er meerdere mannetjes rond die het 2x zo snel doen.

Dus je project duurt nu niet 2x zo lang, maar stel dat er anders 5 man rondloopt zit je een factor 10 langer over dit project te doen, samen met wat ik aangaf aan zaken als risico's (je draagt nu zelf alle lasten, ipv dat het budget vast staat en de aannemer het risico op zich neemt). Vandaar dus mijn nieuwsgierigheid richting de financiele achtergrond, en of het onder de streep echt interessant is kijkend naar 'overhead' als dubbele lasten en huur van spullen.

Dat je het leuk vindt om te doen is alleen maar mooi, en fijn voor je. Zeg dus ook zeker niet dat je het op moet geven of ermee moet stoppen, gewoon doen wat je leuk vindt. Vraag me alleen maar af of het in FO beeld niet juist nadelig is als je het totale project wat betreft kosten bekijkt. Dit is immers het FO topic :)
Je hebt verschillende manieren om met een vakman samen te werken. Ik nam in bovenstaande voorbeeld de goedkoopste manier, namelijk deze man per uur betalen. Als ik mijn opdracht volledig zou uitbesteden, zou deze inderdaad alle risico's er bij nemen. Maar dan zou het mij nog meer kosten. Die aannemer rekend daar gewoon extra voor als risicopremie. Idem met hun materiaal, daar rekenen ze gewoon voor hoor. Zelf kan ik nog niet precies zeggen hoeveel het ons gaat schelen. Maar op ruwbouw enkel gaat dit liggen tussen de 50.000 en 70.000 euro. We zullen daar dan zelf schat ik 2.000 uur werk voor hebben verricht.

Als je dat gaat wegen tegen het loon van jan modaal dan is dit zeker interessant. Maar goed, ik ben technisch onderlegd, mijn vriendin ook, en dat is niet iedereen. Zeg dan ook niet dat het voor iedereen de beste weg is naar FO. In ons geval hebben we reeds appartement in eigendom. Hier zie ik weinig dubbele lasten. Financiëel ook geen probleem, alles betaald van eigen geld (= groot voordeel want geen gezeik met banken en regeltjes). Als ik geld nodig heb maak ik het gewoon vrij uit beleggingen / buffer (=spaarrekening).

• mossel
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:54:
[...]

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat jouw werk beter qua kwaliteit is dan dat van de vakman
Iets met don't feed the trolls, zucht..

Mooi werk Galactic! Onafhankelijkheid van 'vakmannen' is wat mij betreft een groot onderdeel van (financiële) onafhankelijkheid.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Blik1984
mossel schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:15:
[...]

Iets met don't feed the trolls, zucht..

Mooi werk Galactic! Onafhankelijkheid van 'vakmannen' is wat mij betreft een groot onderdeel van (financiële) onafhankelijkheid.
Als je niet eens ergens een kritische kanttekening bij mag zetten... Wat een onzin.

Iemand die beweert dat die beter werk oplevert dan een vakman zet ik mijn vraagtekens bij. Helemaal in deze context waarbij vele verschillende vakmannen nodig zijn zoals bij het bouwen van een huis. Galactic is dus een beter dan gemiddelde loodgieter, timmerman, elektricien, schilder, stucadoor, etc. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon onzin. Desalniettemin heb ik er wel degelijk respect voor dat iemand dat werk allemaal zelf op zich neemt. Persoonlijk zou ik het niet kunnen, ben nou niet bepaald handig.

En als ik dan een complaintypants ben, dan so be it.

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 14-08-2015 12:39 ]

• Galactic
Blik1984 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:36:
[...]

Als je niet eens ergens een kritische kanttekening bij mag zetten... Wat een onzin.

Iemand die beweert dat die beter werk oplevert dan een vakman zet ik mijn vraagtekens bij. Helemaal in deze context waarbij vele verschillende vakmannen nodig zijn zoals bij het bouwen van een huis. Galactic is dus een beter dan gemiddelde loodgieter, timmerman, elektricien, schilder, stucadoor, etc. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon onzin. Desalniettemin heb ik er wel degelijk respect voor dat iemand dat werk allemaal zelf op zich neemt. Persoonlijk zou ik het niet kunnen, ben nou niet bepaald handig.

Ik had het in dit geval over het ruwbouwwerk.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Er zit een verschil tussen beter werk opleveren en beter werk op kunnen leveren. Zelf kijk je er jaren tegenaan, maar die vakman wil (heel kort door de bocht) alleen maar geld vangen. Helemaal als je een fixed bedrag betaald. Hoe sneller opgeleverd, hoe meer winst.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:40
Ik geloof best dat een handige DIYer die zijn eigen huis bouwt het veel beter doet dan de doorsnee bouwvakker. Mijn ervaring met vaklui is dat ze het wel kunnen, maar snel & slordig doen, zodat iemand die het nog moet leren, maar die netjes werkt (i.e., jijzelf), uiteindelijk het beste werk levert.

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:51:
[...]

Er zit een verschil tussen beter werk opleveren en beter werk op kunnen leveren. Zelf kijk je er jaren tegenaan, maar die vakman wil (heel kort door de bocht) alleen maar geld vangen. Helemaal als je een fixed bedrag betaald. Hoe sneller opgeleverd, hoe meer winst.
Bovenstaande inderdaad. Kunnen is totaal iets anders dan daadwerkelijk doen. Bovendien wanneer je een vaste prijs afspreekt wordt het meestal niet gewaardeerd dat de opdrachtgever zelf al het bouwmateriaal inkoopt (wat begrijpelijk is).

Bovendien bouwt Galactic zijn huis vermoedelijk in Vlaanderen. Daar, waar de huismarkt en de bouwsector niet zijn ingestort en aannemers en "vakmensen" zich slecht werk en het niet nakomen van afspraken zich nog kunnen veroorloven (en dit zeer vaak voorkomt).

• Blik1984
Galactic schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:42:
[...]

Ik had het in dit geval over het ruwbouwwerk.
ok, bedankt voor de verduidelijking :)

• Galactic
Zygapophysis schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:31:
[...]

Bovenstaande inderdaad. Kunnen is totaal iets anders dan daadwerkelijk doen. Bovendien wanneer je een vaste prijs afspreekt wordt het meestal niet gewaardeerd dat de opdrachtgever zelf al het bouwmateriaal inkoopt (wat begrijpelijk is).

Bovendien bouwt Galactic zijn huis vermoedelijk in Vlaanderen. Daar, waar de huismarkt en de bouwsector niet zijn ingestort en aannemers en "vakmensen" zich slecht werk en het niet nakomen van afspraken zich nog kunnen veroorloven (en dit zeer vaak voorkomt).
Klopt, is in Vlaanderen, maar in Nederland betaal je per uur (btw inclusief) niet veel minder volgens mij. En als je veel minder betaald zal je volgens mij nooit een goed vakman kunnen bemachtigen.
Blik1984 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:02:
[...]

ok, bedankt voor de verduidelijking :)
Geen probleem hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Galactic op 14-08-2015 14:27 ]

• merauder
[...]

Ik ben zelf ook zo'n zelf-renoveerder. Van 'helemaal niks kunnen' ben ik inmiddels bezig met het genieten van mijn tweede renovatieproject.

Heel veel bouwwerkzaamheden zijn niet echt moeilijk. Qua loodgieterswerk / electro kom je al heel erg ver met een bepaalde hoeveelheid technisch inzicht. Het werk verschilt niet heel erg veel met het vak van netwerkbeheerder, met als enig verschil dat er in plaats van data er water, stroom of gas door de leidingen loopt. Uiteindelijk wil je in beide situaties een netjes eindresultaat, de fijne knoopjes zitten dan in details zoals een retour / aanvoer leiding bij een CV of een koppeling waterdicht / gasdicht maken ipv de connectoren goed te knippen.

Schilderen / stukadoren / tegelen zijn wat mij betreft typische vakken waar je vooral ervaring, en misschien een beetje begeleiding in moet hebben om dit goed te doen. Deze mensen moeten het materiaal vooral aanvoelen en hier naar handelen. Als je een beetje aanleg hebt, en een beetje instructie, kun je binnen een jaar werkervaring al een rechte wand stukadoren, waarbij ervaring vooral helpt met de lastigere situaties.

Het verschil tussen de vakman en de DHZ-er is vooral de ervaring. Als DHZ-er timmer ik in de avonduren / weekend eens een plafond. De vakman doet dit elke dag, en leert vooral hoe hij dit steeds slimmer / sneller / netter kan doen.

• Piper

Piper

No guts, no glory

Eens met bovenstaande. Zelf ook zonder echte kluservaring verbouwd. Leidingen aanleggen voor CV, radiatoren aanleggen, elektra aanleggen, riool/waterleiding. Het is vooraf even uitzoeken via internet en vooral een kwestie van doen. Als je dan toch een vakman in huis hebt ergens voor kijk dan meteen een beetje af bij 'm en check welke handige gereedschappen/materialen hij heeft. De meeste vakmannen vinden het naar mijn mening erg leuk om nog wat uit te leggen terwijl ze bezig zijn.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:38
De afgelopen tijd heb ik wat nagedacht over de psychologische kant van het FO-traject bij mezelf. Vooral in het kader van dat het nog wel even duurt voordat het doel gerealiseerd is. De meeste mensen hebben voldoende discipline om te sparen/investeren, maar de wijze waarop je geprikkeld en gestimuleerd wordt kan voor iedereen anders zijn.

Ik merk dat cashflows voor mij stimulerender werken dan vermogenswinst of potentieel toekomstig rendement. Je ziet dan periodiek geld binnenkomen. Tegelijkertijd weet ik dat het kiezen voor uitbetalende ETF's/Indexfondsen fiscaal meestal niet de beste optie is. Helemaal rationeel ben ik daarbij dus niet, maar het werkt voor mijn motivatie wel beter.

Op dit moment ontvang ik door het jaar heen bedragen uit een depositoladder die ik in het verleden heb opgebouwd. In het kader van het vergroten van de cashflow kijk ik o.a. naar dividend growth investing om veel meer mee te gaan doen. Jammer is dat het daarbij dan het mooiste is als er vier keer per jaar dividend wordt uitgekeerd maar dat geldt vooral Amerikaanse aandelen en die zijn op dit moment vrij hoog gewaardeerd.
Is iemand bekend met een dividend growth ETF in Europese aandelen die vier keer per jaar dividend uitkeert?

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10 13:38
JURIST schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 15:47:
Is iemand bekend met een dividend growth ETF in Europese aandelen die vier keer per jaar dividend uitkeert?
Ik gebruik daar deze ETF voor:
SPDR S&P Euro Div Aristocrats UCITS ETF IE00B5M1WJ87 0,3 % TER

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:15
shenr schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 09:39:
[...]

Ik gebruik daar deze ETF voor:
SPDR S&P Euro Div Aristocrats UCITS ETF IE00B5M1WJ87 0,3 % TER
Die is toch Semi-Annual (halfjaarlijks)??

In https://www.spdrseurope.com/product/fund.seam?ticker=SPYW+GY heb je een mooi overzicht!

You're either part of the solution or you're part of the problem

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10 13:38
Excuses, je hebt helemaal gelijk. Ik beleg ook in de Global Aristocrats ETF en die is per kwartaal. Ging er eigenlijk vanuit dat deze dat ook was.

• assje
  • Nu online
Piper schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:17:
Eens met bovenstaande. Zelf ook zonder echte kluservaring verbouwd. Leidingen aanleggen voor CV, radiatoren aanleggen, elektra aanleggen, riool/waterleiding. Het is vooraf even uitzoeken via internet en vooral een kwestie van doen. Als je dan toch een vakman in huis hebt ergens voor kijk dan meteen een beetje af bij 'm en check welke handige gereedschappen/materialen hij heeft. De meeste vakmannen vinden het naar mijn mening erg leuk om nog wat uit te leggen terwijl ze bezig zijn.
Ik heb nou precies het tegenovergestelde. In mijn omgeving is het heel gebruikelijk om vrijwel alles zelf te doen. Best wel veel connecties ook om aan materiaal en gereedschap te komen. Verder kan ik ook vrij veel aangezien in tijdens mijn (technische) studie altijd in de unitbouw gewerkt heb waar ik alles tegenkwam; schilderen, timmeren, riolering, waterleiding, lassen echt gewoon alles.

Desalniettemin heb ik mezelf voorgenomen om minder zelf te gaan doen. Ik ben nu bezig mijn zolder te isoleren en net strak af te werken maar heb toch wel besloten dat dit het laatste (grote) project is dat ik zelf doe.

Volgend jaar moet de voortuin gaan gebeuren en ga ik gewoon eens een mannetje laten komen daarvoor. De moeite van het zoeken op internet, vergelijken en nadenken is het me gewoon niet waard. Kost dan maar wat meer maar tenzij het een hobbyklus is die ik voor m'n lol doe begin ik er gewoon niet meer aan.

Hetzelfde met het onderhoud van mijn motor, altijd van plan geweest al het onderhoud zelf te gaan doen. Dat wil zeggen dat je avonden op internet gaan zitten kijken hoe alles precies in elkaar zit e.d. Ik ga het gewoon niet meer doen, ik breng dat ding weg en laat er gewoon aan doen wat moet gebeuren.

Het moet leuk blijven, stress is voor op het werk, niet voor thuis ;)

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:38
shenr schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:04:
Excuses, je hebt helemaal gelijk. Ik beleg ook in de Global Aristocrats ETF en die is per kwartaal. Ging er eigenlijk vanuit dat deze dat ook was.
Dank, deze zijn bekend. Jammer blijft dat de meeste Europese fondsen en aandelen vaak maar 1 tot 2 keer per jaar uitkeren, dat is toch vaak lang wachten. Daarmee ook lastiger om zonder stukken te verkopen en een over het hele jaar gespreid/continu (dividend)inkomen op te bouwen zoals naar voren komt in de staatjes op blogs als die van bijvoorbeeld Dividendmantra

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-11 11:57

krazzer

Tijd is een illusie

assje schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:41:
[...]
Ik heb nou precies het tegenovergestelde. In mijn omgeving is het heel gebruikelijk om vrijwel alles zelf te doen.

...

Ik doe het meeste zelf. Als ik er echt de tijd voor neem en wat rondvraag of rond speur op internet kom ik er meestal wel uit. Het nadeel is dat sommige dingen de eerste keer toch niet helemaal goed doe, maar daarna wel weet hoe het moet.

Bijvoorbeeld het schilderen van de muren, ik weet nu dat ik niet meer zomaar allemaal vrienden moet uitnodigen (omdat ik dacht dat iedereen het wel kon) en dat er heel handig spul is om die kleine gaatjes in het beton mee te vullen :P)

Omdat ik nog fulltime werk, heb ik toch maar weinig tijd voor klussen en in m'n vakanties doe ik liever ook iets anders. Ik verwacht dan ook als ik eenmaal FO ben dat ik véél meer klussen zelf ga doen (en waarschijnlijk beter)

• merauder
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:41:
[...]
Ik heb nou precies het tegenovergestelde. In mijn omgeving is het heel gebruikelijk om vrijwel alles zelf te doen. Best wel veel connecties ook om aan materiaal en gereedschap te komen. Verder kan ik ook vrij veel aangezien in tijdens mijn (technische) studie altijd in de unitbouw gewerkt heb waar ik alles tegenkwam; schilderen, timmeren, riolering, waterleiding, lassen echt gewoon alles.

Desalniettemin heb ik mezelf voorgenomen om minder zelf te gaan doen. Ik ben nu bezig mijn zolder te isoleren en net strak af te werken maar heb toch wel besloten dat dit het laatste (grote) project is dat ik zelf doe.

Volgend jaar moet de voortuin gaan gebeuren en ga ik gewoon eens een mannetje laten komen daarvoor. De moeite van het zoeken op internet, vergelijken en nadenken is het me gewoon niet waard. Kost dan maar wat meer maar tenzij het een hobbyklus is die ik voor m'n lol doe begin ik er gewoon niet meer aan.

Hetzelfde met het onderhoud van mijn motor, altijd van plan geweest al het onderhoud zelf te gaan doen. Dat wil zeggen dat je avonden op internet gaan zitten kijken hoe alles precies in elkaar zit e.d. Ik ga het gewoon niet meer doen, ik breng dat ding weg en laat er gewoon aan doen wat moet gebeuren.

Ik denk dat je juist niet tuinieren uit moet willen besteden als je op weg wilt zijn naar FO. En ja, dat wordt gezegd door iemand die amper 2 jaar geleden nog de grootst mogelijke hekel aan tuinieren had.

Spitten, graven, maar ook met de hand grasmaaien zijn enorm goede alternatieven voor de sportschool, en beweging heb je als mens toch wel nodig. Ik werk zelf op kantoor, en had vooraf nooit durven denken dat veel bewegen zoveel doet voor mijn welzijn. Sterker nog, op regenachtige dagen, en nu mijn tuin een beetje af begint te raken mis ik zelfs het werken in de tuin.

Verder is het zo dat tuinieren redelijk overeenkomt met een hobby zoals bijvoorbeeld een modelspoor. Het is eigenlijk nooit af, en naast het onderhoud ontstaan er altijd weer nieuwe ideeën. Denk aan het gezelliger maken, want persoonlijk gruwel ik van die 'onderhoudsarme' zen-tuinen die er in de regel als grafzerken uitzien.

Behalve gezond kan je uit een tuin ook natuurlijke resources halen. Bij het koken gebruiken wij bijvoorbeeld onze laurierplanten als smaakmaker, hebben we het hele voorjaar het terras verwarmd met een eerder omgekapte boom, en overwegen we om volgend jaar een moestuin op te starten.

• Galactic
JURIST schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:06:
[...]

Dank, deze zijn bekend. Jammer blijft dat de meeste Europese fondsen en aandelen vaak maar 1 tot 2 keer per jaar uitkeren, dat is toch vaak lang wachten. Daarmee ook lastiger om zonder stukken te verkopen en een over het hele jaar gespreid/continu (dividend)inkomen op te bouwen zoals naar voren komt in de staatjes op blogs als die van bijvoorbeeld Dividendmantra
Zoiezo heb ik al een afkeer aan bedrijven die cash moeten uitkeren omdat ze het zelf niet rendebel kunnen herinvesteren. Soms koop ik zulke aandelen wel omdat ik kansen zie. Maar geef dan net wel de voorkeur aan jaarlijks of halfjaarlijks dividend. Als er 1 ding is waar ik een hekel aan heb is het maandelijkse uitkeringen (deze zorgen voor extra administratie en daar heb ik geen zin in, bovendien zijn de bedragen dan ook nog eens vaak zeer klein).

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-11 11:57

krazzer

Tijd is een illusie

merauder schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:19:
Ik denk dat je juist niet tuinieren uit moet willen besteden als je op weg wilt zijn naar FO. En ja, dat wordt gezegd door iemand die amper 2 jaar geleden nog de grootst mogelijke hekel aan tuinieren had.

...
Tuinieren is volgens mij ook wel een van dé hobby's die een FO'er zou moeten hebben. Ik heb er zelf nog helemaal niets mee, dus het is goed om te lezen dat jij tuinieren leuk bent gaan vinden terwijl je eerst een hekel aan had :)
Pagina: 1 ... 22 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.