Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Hoe dan ook zal in Nederland over het algemeen wonen je grootste uitgave zijn.Xanaroth schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:03:
[...]
Grens sociaal is ~650, daar zit ik dus ruim boven. Verder als ik dus kijk naar kopen, valt hier relatief makkelijk (relatief, want kopen is een grote stap) erg veel te besparen.
Kijkend naar de rest van mijn kosten, is #1 woning van bijna 770, gevolgd door auto van 250 (incl benzine). Zit dus een factor 3 tussen de 2 grootste kosten.
Kijkend naar mijn inkomen, gaat ruim 1/3e naar deze ene afrekening.
Dus ja, dat vind ik enorm veel.
Niet dat ik zeg dat kopen niet verstandig kan zijn, maar verkijk je ook niet op de bijkomende kosten daarvan. Alleen kijken naar de netto lasten van de hypotheek, dan vergeet je toch ook vies veel posten die er nog bij komen kijken. MMM heeft daar overigens net een goede post over gemaakt (in favor of huren in veel gevallen).
Wil je ergens een paal in de grond rammen met "van mij" en daar langere tijd blijven wonen, by all means dan is kopen hoogstwaarschijnlijk goedkoper. Maar een huurappartement of woning in Nederland met een redelijke huur, is zo'n slechte deal nog niet.
Oke, niet meegekregen dat die sinds deze maand zo enorm is opgerekt. Toen ik 1,5 jaar geleden (nog net 2013) deze woning aannam, was het nog ~650. Kennelijk is het vorig jaar (verhoging tot 680) en dit jaar (710) met bijna 10% gestegen. Excuus.Sandyman538 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:10:
[...]
Grens sociaal is 710,68, (Rijksoverheid), dus daar zit je net boven. Dat het je grootste kostenpost is begrijp ik.
Klopt, vandaar dus 'ongeveer', want zitten zeker haken en ogen aan. Puur kijkend naar hypotheek,en geen eigen vermogen inleggen zou het <580 zijn aan maandlasten, ruim 200/maand minder. Daar neem ik dus even grofweg een voorschot op van 50/maand op 'overigen'.Bonsaiboom schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:13:
[...]
Hoe dan ook zal in Nederland over het algemeen wonen je grootste uitgave zijn.
Niet dat ik zeg dat kopen niet verstandig kan zijn, maar verkijk je ook niet op de bijkomende kosten daarvan. Alleen kijken naar de netto lasten van de hypotheek, dan vergeet je toch ook vies veel posten die er nog bij komen kijken. MMM heeft daar overigens net een goede post over gemaakt (in favor of huren in veel gevallen).
Wil je ergens een paal in de grond rammen met "van mij" en daar langere tijd blijven wonen, by all means dan is kopen hoogstwaarschijnlijk goedkoper. Maar een huurappartement of woning in Nederland met een redelijke huur, is zo'n slechte deal nog niet.
[ Voor 48% gewijzigd door Xanaroth op 31-07-2015 10:17 ]
Maar jou huur zal de afgelopen 2 jaar ook wel niet stil gestaan hebbenXanaroth schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:13:
[...]
Oke, niet meegekregen dat die sinds deze maand zo enorm is opgerekt. Toen ik 1,5 jaar geleden (nog net 2013) deze woning aannam, was het nog ~650. Kennelijk is het vorig jaar (verhoging tot 680) en dit jaar (710) met bijna 10% gestegen. Excuus.
[...]
Klopt, vandaar dus 'ongeveer'. Puur kijken naar hypotheek, zou het <580 zijn aan maandlasten.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Nee ik bedoel dat ik ook opgegroeid ben op 110m2 met 5 kamers en dat ik in de buurt waar ik hiervoor heb gewoond ook genoeg gezinnen in kleine flatwoningen van 60m2 heb zien opgroeien. Mijn vrouw is zelfs in een 3 kamer flat van 60m2 opgegroeid met zijn 5en !Shapeshifter schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 09:43:
[...]
Tuurlijk kun je op 60m^2 wonen, maar daar zou ik niet gelukkig van worden (van woning heb ik inmiddels toch wel duidelijk genoeg aangegeven dat het een keuze is om niet klein te wonen). Je gaat mij echter niet wijsmaken dat je in een huis van 60m^2 5 functionele kamers kan aanbrengen, dit komt dus een beetje over als een stromanargument, eerst een klein huis aanhalen als voorbeeld en vervolgens een ander huis wat haast wel groter moet zijn aanvoeren als voldoende om in te wonen. Overigens woon ik in een dergelijk huis (ieder kind een eigen kamer en een werkkamer, de logeerkamer zou in de toekomst mogelijk voor een derde ingezet kunnen worden, tevens hebben we nog wel eens mensen over de vloer) dus ik snap je punt niet zo.
Nogmaals: niks mis met je keuze maar het is en blijft dat: een keuze
Maar een groot deel van die situatie heb je wel zelf in de hand (zie bv de woonsituatie dus)Het gaat me niet alleen om de complicaties, het gaat me om het feit dat je er aan voorbij gaat dat kinderen an sich ontzettend veel geld kosten, die complicaties maakten dat gerust nog eens twee keer zo duur. Het is een paar pagina's terug al besproken en hier en daar door sommigen onderschreven dat een gezin van 4 personen met kleine kinderen (in de luiers nog dus) eigenlijk niet rond kan komen voor 2k€/maand en ik durf te beweren dat 2,5k€/maand ook moeilijk zou zijn. Dat is wat ik de hele tijd al roep. Niet dat het onmogelijk is, maar dat de situatie bepalend is.
[...]
[ Voor 1% gewijzigd door Metro2002 op 31-07-2015 10:24 . Reden: quotes werken niet in mo ]
Het vrijgezelle leven zonder kinderen lijkt mij persoonlijk echt ideaal
@JBplap:
Ik vind dat een gekke gedachte. Ik ben heel erg zelfstandig opgegroeid en doordrenkt met het idee dat je verantwoordelijk bent voor je eigen zaken. Om dan voor andere dingen te gaan bepalen buiten een werksfeer om ligt niet in mijn natuur. Ik wil ook niet het risico gaan lopen dat mijn hogere inkomen een machtspositie wordt, ik denk niet dat onze relatie daar op lange termijn beter van zou worden. Heb het al eens eerder genoemd, maar ik betaal haar min of meer om op de kinderen te passen, ik vermoed dat als zij van dat "salaris" haar deel van de vaste lasten betaalt er voor haar niet veel overblijft, maar dat hangt een beetje af van het "salaris" wat je dan zou afspreken. Hoe doe jij dat dan met je partner als ze geld wil uitgeven aan iets wat jij overbodig vindt, verbied je dat dan? Wat ga je dan doen als jij geld aan iets uit wilt geven wat zij overbodig vindt? Uit de hoogte doen en haar erop wijzen dat jij al het geld binnen brengt dus dat ze niets te zeggen heeft? Ik vind het gewoon een lastige situatie, overleg en overtuiging lijkt me de beste route.
Ah zo, wat de keuze betreft ben ik het met je eens hoor, ik voel me niet geroepen om op 60m^2 te gaan wonenMetro2002 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:21:
Nee ik bedoel dat ik ook opgegroeid ben op 110m2 met 5 kamers en dat ik in de buurt waar ik hiervoor heb gewoond ook genoeg gezinnen in kleine flatwoningen van 60m2 heb zien opgroeien. Mijn vrouw is zelfs in een 3 kamer flat van 60m2 opgegroeid met zijn 5en !
Nogmaals: niks mis met je keuze maar het is en blijft dat: een keuze
Wij zijn getrouwd toen ik 21 was, ik was toen helemaal nog niet bezig met FO, er zijn dus ook geen concrete afspraken op dat vlak gemaakt toen. Natuurlijk praten we er nu over, maar als zij claimt dat bijvoorbeeld kleding nou eenmaal zo duur is en ik geef aan dat ik denk van niet, dan heb je een verschil van mening en dan? Zou je zover gaan om de kraan dicht te draaien?In een goed huwelijk / goede relatie lijkt het me vrij normaal dat je praat over je financiën dus ja wij hebben dat vanaf het begin van onze relatie af aan geregeld.
Zoals ik al zei: het is evenveel als een complete bijstandsuitkering (bruto gezien) . Ik snap dat je het in verhouding met andere woningen bekijkt maar het is en blijft wel veel geld.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...hief/2013/2013-020-pb.htm
Gemiddelde woonlasten zijn voor kopers volgens het CBS 770 euro en volgens RTL 792 euro:
http://www.rtlnieuws.nl/n...-700-euro-kwijt-aan-wonen
Nogmaals: niet om je keuze aan te vallen maar om even aan te geven dat het bovengemiddeld veel is en dat dus een gevolg is van de keuze om te wonen in een groot huis.
En electrisch rijden: Dat zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan rijden op brandstof maar dat is wel een beetje afhankelijk van wat voor een soort auto's je hiervoor reed ivm aanschafprijs.
Voor mij zou het zeer ongunstig uitpakken omdat electrische auto 's ook 2e hands behoorlijk duur zijn en ik nog nooit meer dan 4.000 euro voor een auto heb uitgegevenDat verschil in aanschafprijs rij ik er nooit uit. Als je echter altijd nieuw reed of duurdere 2e hands auto 's reed is dat geen argument meer en rij je inderdaad goedkoper dan voorheen.
Als je FO wilt worden zul je ook je gezinsleden mee moeten krijgen, anders wordt het een moeilijk verhaal denk ik zo
Tja, noem het kort door de bocht, maar als de gemiddelde woonlast 800 euro is en ik betaal netto 950, mwa, dan ga ik daar niet voor verhuizen. Laat wonen dan maar mijn zonde zijn
En dat meekrijgen kost nou eenmaal tijd, vandaar dat ik dingen roep als "over 3 jaar" en dergelijke...
[ Voor 51% gewijzigd door Shapeshifter op 31-07-2015 10:40 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik heb mijn 13e maand,vakantiegeld én hypotheekrente aftrek teruggave ook niet meegeteld als inkomenTorgo schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 19:07:
[...]
Daar komt natuurlijk wel een klein stukje aap uit de mouw.Je kunt niet zeggen ik leef van 1950 per maand, maar tel de vakantie niet mee omdat die van het vakantiegeld wordt betaald.
Vakantie geld net als bonussen, 13'de maand en (inkomsten) belasting teruggave is gewoon inkomen. Als je daar wat van uitgeeft is dat gewoon onderdeel van je maandelijks uitgaven. Jaarlijkse uitgaven doe je /12 en bereken je per maand of je telt alles op voor een jaar en doet dat /12.
Die inkomsten gebruik ik voor vakanties (meestal de helft van het vakantiegeld kwijt aan vakantie) en voor de wat onverwachtere zaken zoals eens een dure reparatie aan de auto / motor / huis etc.
Kan je wel melden dat als ik dat ook mee moet rekenen het maandbedrag aan lasten nog wat lager gaat uitkomen.
Sommige dingen zijn nou eenmaal niet goed van te voren in te calcuren dus ik hou wat speling.
Mijn hobbies zijn motorrijden, fietsen en gamen. Gamen doe ik op mijn computer die ik toch al heb en motorrijden doe ik naar mijn werk en heel af en toe (om de maand ofzo) eens een rondje op het eiland in het weekend, toch een schokkende 5 euro ofzo aan benzine. En fietsen kost uberhaupt geen kont.Blik1984 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 19:14:
[...]
Idd, en hobbies ook niet meenemen... Waar hebben we het dan nog over?
Wat heeft het voor zin om "stoer" te doen over leven op een bijstandsinkomen als je een aantal uitgaves niet meeneemt
Kortom: die kosten nagenoeg niks.
[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 31-07-2015 10:39 ]
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Aanschafprijs is geen kosten, afschrijving en rentederving zijn kosten.Metro2002 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:21:
[...]
En electrisch rijden: Dat zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan rijden op brandstof maar dat is wel een beetje afhankelijk van wat voor een soort auto's je hiervoor reed ivm aanschafprijs.
Voor mij zou het zeer ongunstig uitpakken omdat electrische auto 's ook 2e hands behoorlijk duur zijn en ik nog nooit meer dan 4.000 euro voor een auto heb uitgegevenDat verschil in aanschafprijs rij ik er nooit uit. Als je echter altijd nieuw reed of duurdere 2e hands auto 's reed is dat geen argument meer en rij je inderdaad goedkoper dan voorheen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik zou knippen in de kapper, mijn vriendin heeft lang haar en gaat daardoor niet zo vaak naar de kapper en is vaak ook niet zo duur. Ik denk dat ze elke 3 maand laat bijknippen en dan 3 maand erna volledig. Kost ons iets van 25 euro per keer gemiddeld denk ik. Weet niet wat de kosten van kleuren zijn, maar moet je afwegen of je dat het waard vind natuurlijk.zomertje schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:56:
Even de vrouwen versie![]()
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Loterijticketje is uiteraard het makkelijkste om weg te laten, kans dat je wint is minimal ten opzichte van het bedrag dat je hierin investeerd. BH, tja mijn vriendin heeft ook grote maar en die BH's gaan inderdaad 60-80 euro het stuk. Ze koopt wel steeds kwaliteit hoor, dus die gaan best lang mee.
[ Voor 4% gewijzigd door Galactic op 31-07-2015 11:05 ]
Hoe je het zelf graag berekend moet je natuurlijk zelf weten maar het heeft weinig zin om daar dan iets over tegen anderen te zeggen.
Als we hier met elkaar willen vergelijken zullen we toch ook (enigzins) naar dezelfde getallen moeten kijken.
Volgens mij is het beste helemaal niet te praten over uitgaven per maand omdat er dan allerlei verschillen zijn in jaarposten die wel/niet worden meegenomen. Beter is het al te spreken over uitgaven per jaar, het liefst dan nog gemiddeld over 5 jaar oid.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten wat hij doet en waar de prioriteiten liggen maar als ik als vrijgezel dit bedrag uit zou geven (met als doel eerder te kunnen stoppen met werken) zou ik toch nog eens nadenken waar ik nou eigenlijk mee bezig ben.Xanaroth schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 09:48:
Aangezien mensen budget moeilijk kunnen geloven, post ik maar eens mijn lijstje van deze maand:
"Leftover" pocket money 46,8
We hadden het over uitgaves, los van je inkomsten. Dus dan is het een beetje flauw om een aantal posten weg te halen om maar onder die 2000 euro te komen.Metro2002 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:36:
[...]
Ik heb mijn 13e maand,vakantiegeld én hypotheekrente aftrek teruggave ook niet meegeteld als inkomen
Die inkomsten gebruik ik voor vakanties (meestal de helft van het vakantiegeld kwijt aan vakantie) en voor de wat onverwachtere zaken zoals eens een dure reparatie aan de auto / motor / huis etc.
Kan je wel melden dat als ik dat ook mee moet rekenen het maandbedrag aan lasten nog wat lager gaat uitkomen.
Sommige dingen zijn nou eenmaal niet goed van te voren in te calcuren dus ik hou wat speling.
[...]
Mijn hobbies zijn motorrijden, fietsen en gamen. Gamen doe ik op mijn computer die ik toch al heb en motorrijden doe ik naar mijn werk en heel af en toe (om de maand ofzo) eens een rondje op het eiland in het weekend, toch een schokkende 5 euro ofzo aan benzine. En fietsen kost uberhaupt geen kont.
Kortom: die kosten nagenoeg niks.
Of mag ik dan ook een gedeelte van mijn inkomsten gebruiken om de hypotheek weg te halen uit mijn uitgaven-overzicht.
Het blijkt in ieder geval wel, het is zo makkelijk nig niet om onder de 2k per maand te komen, zelfs voor een alleenstaande blijkt het al lastig te zijn. Laat staan voor een gezin met kinderen
assje schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:08:
[...]
Hoe je het zelf graag berekend moet je natuurlijk zelf weten maar het heeft weinig zin om daar dan iets over tegen anderen te zeggen.
Als we hier met elkaar willen vergelijken zullen we toch ook (enigzins) naar dezelfde getallen moeten kijken.
Volgens mij is het beste helemaal niet te praten over uitgaven per maand omdat er dan allerlei verschillen zijn in jaarposten die wel/niet worden meegenomen. Beter is het al te spreken over uitgaven per jaar, het liefst dan nog gemiddeld over 5 jaar oid.
Ben even bezig geweest, heb nu alles meegenomen:Blik1984 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:18:
[...]
We hadden het over uitgaves, los van je inkomsten. Dus dan is het een beetje flauw om een aantal posten weg te halen om maar onder die 2000 euro te komen.
Of mag ik dan ook een gedeelte van mijn inkomsten gebruiken om de hypotheek weg te halen uit mijn uitgaven-overzicht.
Dat ik het normaal anders bereken is omdat ik altijd als volgt redeneer:
Alles per maand heb ik in een budget staan
Per jaar vallen er een paar dingen aardig tegen elkaar weg: Vakantiegeld tegen vakantie. HRA tegen gemeentelijke belastingen en onderhoud aan huis etc. Grote dingen als koelkasten, auto's etc gaan gewoon van het spaargeld af als het nodig is.
Maar zo is het inzichtelijk wat we kwijt zijn met alles meegerekend
Als alleenstaande woon je veelal kleiner, heb je maar 1 auto te onderhouden, maar 1 zorgverzekering te betalen, doe je maar voor 1 persoon boodschappen etc. Onder de 2k komen als alleenstaande is echt geen kunst.Het blijkt in ieder geval wel, het is zo makkelijk nig niet om onder de 2k per maand te komen, zelfs voor een alleenstaande blijkt het al lastig te zijn. Laat staan voor een gezin met kinderen
Gezin is inderdaad lastig maar genoeg die het doen.
[ Voor 26% gewijzigd door Metro2002 op 31-07-2015 11:26 ]
zomertje schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:56:
Even de vrouwen versie![]()
Members only:
Dat jij het anders berekent is natuurlijk aan jou, maar op het moment dat je probeert te vergelijken is het niet praktisch.Metro2002 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:24:
Ben even bezig geweest, heb nu alles meegenomen:
Members only:
Dat ik het normaal anders bereken is omdat ik altijd als volgt redeneer:
Alles per maand heb ik in een budget staan
Per jaar vallen er een paar dingen aardig tegen elkaar weg: Vakantiegeld tegen vakantie. HRA tegen gemeentelijke belastingen en onderhoud aan huis etc. Grote dingen als koelkasten, auto's etc gaan gewoon van het spaargeld af als het nodig is.
Maar zo is het inzichtelijk wat we kwijt zijn met alles meegerekend
Als alleenstaande woon je veelal kleiner, heb je maar 1 auto te onderhouden, maar 1 zorgverzekering te betalen, doe je maar voor 1 persoon boodschappen etc. Onder de 2k komen als alleenstaande is echt geen kunst.
Dat je als alleenstaande makkelijk van <2k€/maand rond zou moeten kunnen komen ben ik helemaal met je eens, zelfs met alleen een partner moet dat ook wel lukken als je op een lijn ligt...
[ Voor 33% gewijzigd door Shapeshifter op 31-07-2015 11:37 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Een paar pagina's terug hadden we 't hier even over kinderen en de mate van invloed op je uitgaven dat ze hebben. Dat is behoorlijk wat als je meetelt dat je vaak toch een dagje minder werkt voor een papa/mama dag. Als we hier een kind zouden hebben kan ik me ook niet voorstellen dat we onderaan de streep minder dan €2000 uit zouden geven. Kinderbijslag en opvangtoeslag reken ik dan ook mee als "inkomsten", maar zelfs dan "kost" één kind al snel €1000 als je álles bij elkaar op telt (dagje minder werken per persoon, 3 dagen opvang, eten, kleertjes etc.). Hoe minder je verdient, hoe meer je van de overheid krijgt, dus dat beïnvloed de kosten van een kind ook drastisch.
In ons geval, als ik kindkosten zou meerekenen, zou ik van ±30% spaargeld p.p., naar ongeveer 5% spaargeld p.p. gaan in de eerste 4 jaar. In de 8 jaar daarna (basisschool periode) stijgt dat naar ongeveer 10-15% p.p., en in de jaren van studeren (ca. 12-20) stijgt dat weer wat meer omdat ze ook zelf een parttime baantje nemen en vaker van huis zijn. Eventuele salarisverhoging hou ik dan natuurlijk geen rekening mee, maar kinderen zijn een flinke aanslag op je FO-doel.
Maar wat betreft andere uitgaven zoals vakanties, telefoniekosten, verzekeringen, maar vooral op boodschappen is vaak erg veel te besparen als je daar wat tijd in stopt. Daar halen wij onze grootste "winst" uit. Sporten doen we bij Basic-Fit bijvoorbeeld, en we delen de sportpas. Kost ons ±€8 p.p. per maand... dus dat scheelt fors vergeleken bij een gewone sportschool waar we ±€35 p.p. per maand kwijt zouden zijn.
Genoeg? Dat is rond bijstandsniveau, dus dat valt nou ook wel weer mee. Helemaal Als je bedenkt wat voor extratjes deze mensen allemaal krijgen.Metro2002 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:24:
[...]
[...]
Als alleenstaande woon je veelal kleiner, heb je maar 1 auto te onderhouden, maar 1 zorgverzekering te betalen, doe je maar voor 1 persoon boodschappen etc. Onder de 2k komen als alleenstaande is echt geen kunst.
Bijstandsniveau? 1 keer modaal bedoel je. Bijstandsniveau ligt wel even iets lager.Blik1984 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:44:
[...]
Genoeg? Dat is rond bijstandsniveau, dus dat valt nou ook wel weer mee. Helemaal Als je bedenkt wat voor extratjes deze mensen allemaal krijgen.
Bijstandsniveau voor 2 personen komt neer op ongeveer 1850 euro.Metro2002 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:46:
[...]
Bijstandsniveau? 1 keer modaal bedoel je. Bijstandsniveau ligt wel even iets lager.
Jouw modale inkomen is gebaseerd op 1 persoon, niet op basis van een stelletje of een gezin
Voor 2 personen , ja sorry dan heb je idd gelijk .Blik1984 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:48:
[...]
Bijstandsniveau voor 2 personen komt neer op ongeveer 1850 euro.
Jouw modale inkomen is gebaseerd op 1 persoon, niet op basis van een stelletje of een gezin
In de bijstand is de situatie vaak wel anders natuurlijk:
- Sociale huurwoning
- Auto niet direct noodzakelijk
- Geen reiskosten van en naar werk
- De hele dag de tijd om aanbiedingen bij supermarkten te pakken
- Witgoed e.d vaak via gemeente te regelen
- gemeentelijke belastingen worden kwijtgescholden
Scheelt toch allemaal flink in de kosten.
Als ik bij mijn berekening domweg 1 auto weglaat scheelt dat al 185 euro in de maand. Helemaal geen auto en motor en de totale kosten dalen al naar 1668 euro. En dan wonen we nog waar we nu wonen.
Haal ik de gemeentelijke lasten er ook nog eens vanaf dan kom ik zelfs op 1585 euro uit.
Dus is er nog wat geld over voor 2 kids
[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 31-07-2015 12:02 ]
Ja, ik weet dat het best veel is voor singles van mijn leeftijd. Maar met af en toe erop uit (vooral film), 1-2x uit eten en elke week keertje afhaal (lekker lui op zaterdag haha) vind ik dit het waard tegenover die 50,- extra sparen. Moet natuurlijk ook gewoon genieten en dingen ondernemen, niet helemaal sufkijken op uitgaven/spaarquote.assje schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:17:
[...]
Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten wat hij doet en waar de prioriteiten liggen maar als ik als vrijgezel dit bedrag uit zou geven (met als doel eerder te kunnen stoppen met werken) zou ik toch nog eens nadenken waar ik nou eigenlijk mee bezig ben.
Verder heb ik weinig behoefte aan materiële zaken. En om mij heen is iedereen bezig met werkloos zijn, partime werken of bijbaantjes vanwege de (nog altijd) aanhoudende crisis. Die hebben gewoon het geld niet om vaker 1/2x per maand iets te ondernemen.
Zo ga ik graag lekker uit eten en er rustig voor zitten met een drankje, maar komt het vaak uit op pizza of KFC omdat de omgeving simpelweg niet zoveel te besteden heeft.
[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 31-07-2015 12:15 ]
Meen je dit of mis ik het sarcasme?Xanaroth schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 12:09:
[...]
Ja, ik weet dat het best veel is voor singles van mijn leeftijd. Maar met af en toe erop uit (vooral film), 1-2x uit eten en elke week keertje afhaal (lekker lui op zaterdag haha) vind ik dit het waard tegenover die 50,- extra sparen. Moet natuurlijk ook gewoon genieten en dingen ondernemen, niet helemaal sufkijken op uitgaven/spaarquote.
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 31-07-2015 12:33 ]
Ik heb even nagekeken, in 2013 had ik als vrijgezel een uitgave van 1730€ per maand (waarvan 850€ naar de hypotheek van het huis ging). Hierin zit alles omvat van kosten en nog niets verwerkt van teruggave van belasting etc, gewoon alles wat ik heb betaald in dat jaar met kaart, cash of visa.
Keurig elk kwartaal BTW & flink belasting betalen dus
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Af en toe denk ik erover om zelf maar een detacheringsbureau op te zetten als je ziet hoeveel die krijgen zonder er significant wat voor hoeven te doen. Beetje netwerken&administratie, en personeel (of freelancers) doen de rest. Ook een vorm van FO: genoeg personeel hebben zodat je alles kunt uitbesteden.
[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 31-07-2015 15:50 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Valt mee hoor. Ik kan prima van 827,- /maand rondkomen. Tel er nog 200 voor leuke dingen op (ov, benzine, uit eten, etc) en je zit net over de 1000/maand. Gaat ook nog eens hyp. rente aftrek + toeslag ziekenfonds vanaf, bij mij 214.Blik1984 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:18:
[...]
We hadden het over uitgaves, los van je inkomsten. Dus dan is het een beetje flauw om een aantal posten weg te halen om maar onder die 2000 euro te komen.
Het blijkt in ieder geval wel, het is zo makkelijk nig niet om onder de 2k per maand te komen, zelfs voor een alleenstaande blijkt het al lastig te zijn. Laat staan voor een gezin met kinderen
hypotheek 236
Ziekenfonds 63
reisverzekering5
afl. hyp. 149
internet 13
verz. huis/WA 23
water 7
electriciteit/gas 47
voedsel 125
waterschapslasten 15
woz/milieuheffing 42
uitgaan 70
mobiel 12
ING 3
Motorrijtuigenbel. 10
Motorverzekering 7
uitgaven € 827.00
Was ook nav de post van Xanaroth, ik zou er zelf ook een stuk onder zitten als ik alleenstaand zou zijn. Maar er zijn er ook gewoon een boel mensen die boven de 2k zittenkabelmannetje schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 17:38:
[...]
Valt mee hoor. Ik kan prima van 827,- /maand rondkomen. Tel er nog 200 voor leuke dingen op (ov, benzine, uit eten, etc) en je zit net over de 1000/maand. Gaat ook nog eens hyp. rente aftrek + toeslag ziekenfonds vanaf, bij mij 214.
hypotheek 236
Ziekenfonds 63
reisverzekering5
afl. hyp. 149
internet 13
verz. huis/WA 23
water 7
electriciteit/gas 47
voedsel 125
waterschapslasten 15
woz/milieuheffing 42
uitgaan 70
mobiel 12
ING 3
Motorrijtuigenbel. 10
Motorverzekering 7
uitgaven € 827.00
De situatie is in NL wel heel anders dan de USA voor de kopen Vs huren discussie. Zodra je hier in NL de particuliere huur in 'moet' is kopen al snel een aantrekkelijkere optie wat mij betreft. Zeker met de huidige rentestanden is de stap naar kopen best aantrekkelijk. Ben blij dat wij vorig jaar de stap hebben gemaakt. De netto huur toen is de bruto hypotheek nu en daarvan is meer dan de helft aflossing.Bonsaiboom schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:13:
[...]
Hoe dan ook zal in Nederland over het algemeen wonen je grootste uitgave zijn.
Nee ik heb geen kindereren 😊Shapeshifter schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:27:
[...]
Members only:
[...]
Dat jij het anders berekent is natuurlijk aan jou, maar op het moment dat je probeert te vergelijken is het niet praktisch.
Members only:
Dat je als alleenstaande makkelijk van <2k€/maand rond zou moeten kunnen komen ben ik helemaal met je eens, zelfs met alleen een partner moet dat ook wel lukken als je op een lijn ligt...
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Verwijderd
Prachtig! Meer ruimte tot je beschikking hebben betekent vaak meer rommel verzamelen. Kleine zolder helemaal vol = weinig spullen, grote zolder helemaal vol = veel spullen. Niet kopen is beter, dus liever nog 3 keer nadenken voor de aanschaf.merauder schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:18:
[...]
Sterker nog, ik heb het nagerekend en ik kom zelfs op een € 1950,- per maand. Waar ik erg veel op bespaar is door niet al te groot maar ook relatief goedkoop te wonen. Dit werkt door in diverse vaste lasten, zoals energie, hypotheek, gemeentelijke belastingen, etc.
Onderschat de voordelen van een kleiner huis ook niet. Zo heeft mijn huis geen zolder, en moet ik bij elke aankoop, en in het bijzonder grote aankoop nadenken of er wel ruimte is. Vervolgens ga je meten / passen waardoor je eigenlijk alweer vergeten bent wat je ook alweer zou kopen. Ruimte om je af te zonderen van het gezin of partner? Dat is mijn inziens ook een mythe. Als ik echt even alleen wil zijn ga ik wel in de tuin zitten, pak ik een klusje op, of ga ik een blok wandelen.
Mijn echte weg naar besparing kwam overigens doordat ik steeds minder als een consument ben gaan denken. Dit omdat je als consument doorgaans mag genieten van een sigaar uit eigen doos. Zo heb ik zelf nog steeds geen zonnepanelen op het dak. Niet omdat ik niet in deze techniek geloof, maar meer omdat het veel zinvoller is om in eerste instantie stroomverbruik terug te dringen. Wat ik namelijk niet verbruik hoef ik ook niet op te wekken, met als gevolg dat ik met 1000Wp mijn volledige stroomverbruik afdek. Veel consumenten denken hier wat minder over na, en hebben in de praktijk geïnvesteerd in gratis sluipverbruik.
Ons eigen gebouwd huis beschrijft meer dan 150 m2 woonruimte met 2 badkamers en 4 slaapkamers voor ons ouders en 2 jonge kinderen dus 1 logeerkamer waar de kinderen vaak slapen gewoon omdat het kan. Legio gezinnen met kinderen op hogere leeftijd van zeg 16 jaar die nog eens groot en nieuw gaan bouwen, niks mis mee maar na 1 jaar ploeteren en eindelijk bewoonbaar gemaakt trekken de kinderen al bijna weer het huis uit om elders te studeren - daar zitten ze dan die ouders alleen met z'n 2 in hun nieuwe al te grote huis met veel kamers over....niet handig.
Dus voor elke periode in je leven is er een beste beslissing.
Ik ben zelf werkzaam in zeer consument gerichte producten die dagelijks nodig zijn waarvan ik de vele A merken die we maken zelf nooit zou kopen want de B merken doen het ook goed. Altijd wel apart om te horen wat de marketing afdelingen nu weer bedacht hebben om hun marktaandeel te vergroten of waarom juist dit product zo uniek is en een must have - dit zijn de grote jongens waarvan vele hier aandelen in hun portfolio hebben. Maar ik kan er persoonlijk nooit bij, ik ga er technisch mee om en de bla bla verhalen erom heen van de klant interesseren mij weinig en ik beschouw mezelf dan ook als een slechte consument. De vragende ogen van de marketeers waarom ik niet net zo denk als zij doen mij glimlachen. Ons boodschappenlijstje is simpel en ik moet persoonlijk direct in de supermarkt het spul blindelings kunnen pakken en zodoende grijp ik nooit naar andere merken. De meest succesvolle producen veranderen ook nooit, veranderen kost veel geld en de kans op meer omzet is maar beperkt naar mijn mening. Hypes zijn sowieso niet interessant en gaan snel aan mij voorbij.
Zonnepanelen zijn leuk maar de ROI is niet goed. De huidige hardware is aan verbetering toe. Bovendien is de lobby van energieleveranciers het niet eens met de particuliere energie productie en zodra het subsidie idee is weg gevaagd gaat het snel over. Ik ben geen aanhanger van zonnepanelen.
Mwah, mijn zonnepanelen zijn na 4 jaar terugverdient en hebben daarna een ROI van meer dan 20% per jaar. En dat is dan nog 6 jaar gegarandeert vanwege garantie op de omvormer, mits de salderingsregel niet drastisch wijzigt. Dat wil ik nou niet perse een slechte investering noemen. Mocht de regeling wel wijzigen gaat de ROI omlaag maar is nog steeds flink positief[b]blue wonder schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 21:38
Zonnepanelen zijn leuk maar de ROI is niet goed. De huidige hardware is aan verbetering toe. Bovendien is de lobby van energieleveranciers het niet eens met de particuliere energie productie en zodra het subsidie idee is weg gevaagd gaat het snel over. Ik ben geen aanhanger van zonnepanelen.
Ja, nl en usa zijn niet te vergelijken. Vrienden van mij huren particulier en zijn al snel 900 euro per maand kwijt voor hun appartement van 70m2 qua huur. Dat ben ik ook kwijt, maar voor een huis van 140m2, inclusief maandelijkse aflossing van 100 euro. Helemaal met de huidige rentes is kopen best een verstandige beslissingPiper schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 20:36:
[...]
De situatie is in NL wel heel anders dan de USA voor de kopen Vs huren discussie. Zodra je hier in NL de particuliere huur in 'moet' is kopen al snel een aantrekkelijkere optie wat mij betreft. Zeker met de huidige rentestanden is de stap naar kopen best aantrekkelijk. Ben blij dat wij vorig jaar de stap hebben gemaakt. De netto huur toen is de bruto hypotheek nu en daarvan is meer dan de helft aflossing.
Geen benzine? Geen Kleding?kabelmannetje schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 17:38:
[...]
Valt mee hoor. Ik kan prima van 827,- /maand rondkomen. Tel er nog 200 voor leuke dingen op (ov, benzine, uit eten, etc) en je zit net over de 1000/maand. Gaat ook nog eens hyp. rente aftrek + toeslag ziekenfonds vanaf, bij mij 214.
hypotheek 236
Ziekenfonds 63 (63 euro? Ik zit met maximaal risico op 80 ofzo?
reisverzekering5
afl. hyp. 149
internet 13 dat is goedkoop internet. Geen tv?
verz. huis/WA 23
water 7
electriciteit/gas 47
voedsel 125
waterschapslasten 15
woz/milieuheffing 42
uitgaan 70
mobiel 12 goedkoop pre-pay. Waar bel je mee? Of laat je iedereen jou bellen?
ING 3
Motorrijtuigenbel. 10
Motorverzekering 7
uitgaven € 827.00
Wij betaalden inderdaad 1100,= voor een appartement van 70m2, nu een eigen huis van 90m2 met tuin op 't zuiden voor 1139 bruto(netto iets onder de 900,=) waarvan bijna 500 euro aflossing..Blik1984 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 09:10:
[...]
Ja, nl en usa zijn niet te vergelijken. Vrienden van mij huren particulier en zijn al snel 900 euro per maand kwijt voor hun appartement van 70m2 qua huur. Dat ben ik ook kwijt, maar voor een huis van 140m2, inclusief maandelijkse aflossing van 100 euro. Helemaal met de huidige rentes is kopen best een verstandige beslissing
We zouden eigenlijk naar een goedkopere plaats moeten verhuizen voor FO, voorlopig zitten we hier prima dus dat zal nog wel een paar jaartjes duren.
Voor dit jaar kost mijn zorgverzekering met betaling per jaar en maximaal eigen risico € 846,72, dus € 70,56 per maand. Het kan lager bij een prijsvechter, maar uit principe zit ik daar niet bij. Daar zou het € 768,24 kosten, dus € 64,02 per maand. Dat zou wellicht nog lager kunnen met een collectiviteitsregeling.tweakerdennis schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 09:30:
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 01-08-2015 09:55 ]
Afschrijving, reparaties. Eigen risico zorgverzekering. Of heb je nooit iets?
👉🏻 Blog 👈🏻
Kan me voorstellen dat dat in Nederland weleens problemen zou kunnen opleveren met de werknemersbescherming.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:50:
Daar zou ik niet te makkelijk over denken. "Ik wens je veel personeel" is niet voor niets een oude Chinese verwensing...
Ik run een middelgrote website (zo'n 100k uniques per dag). Momenteel heb ik 90% van mijn werkzaamheden eigenlijk uitbesteed en houd ik mij zelf nog alleen bezig met de grote lijnen en strategische uitzet er van.
Mensen in dienst werk ik uitsluitend met freelancers en contractors voor de flexibiliteit. Dat ziet er zo uit:
Accountant voor de jaarlijkse belastingaangifte (freelancer)
Vaste programmeur (contractor)
Dedicated servers met managed support (contractor)
Voor de rest heb ik een redelijk netwerkje opgebouwd in dat wereldje waardoor ik door vriendendiensten heen en weer ook kosteloos software support heb. Indien er zich problemen voordoen of wanneer er een nieuwe server uitgezet moet worden kan ik daar ook bij aankloppen buiten de managed support om.
Vroeger deed ik eigenlijk alles zelf. Maar door beperkte specialisatie gekozen om mij te richten op waar ik eigenlijk het beste in ben en de rest uit te besteden.
Tijdbesteding die ik er nu zelf aan kwijt ben fluctueert per periode, afhankelijk van updates en dergelijken. Maar gemiddeld per maand ben ik er niet meer dan 15 uur aan kwijt momenteel
Moet er wel bij zeggen, als er wat groter werk ligt dat gedaan moet worden ben ik toch wel het liefst thuis. Werken vanuit eigen bureau met een desktop werkt toch het fijnst. Ik probeer dit dan ook altijd wel zo te timen.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Verwijderd
Gaaf!Kid Buu schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 10:31:
[...]
Ik run een middelgrote website (zo'n 100k uniques per dag). Momenteel heb ik 90% van mijn werkzaamheden eigenlijk uitbesteed en houd ik mij zelf nog alleen bezig met de grote lijnen en strategische uitzet er van.
Ik manage voor een werkgever diverse complexe projecten (niet IT) wereldwijd waarbij veel diverse kennis en expertise nodig is en dat zou ook vanuit home office kunnen alhoewel je soms toch een team van mensen om je heen moet hebben om mee te sparren. Omdat als veredelde ZZP-er te doen is een idee maar betekent wel heel veel uren maken. Het is een afweging.
Verwijderd
Dat!Piper schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 09:41:
[...]
Wij betaalden inderdaad 1100,= voor een appartement van 70m2, nu een eigen huis van 90m2 met tuin op 't zuiden voor 1139 bruto(netto iets onder de 900,=) waarvan bijna 500 euro aflossing..
We zouden eigenlijk naar een goedkopere plaats moeten verhuizen voor FO, voorlopig zitten we hier prima dus dat zal nog wel een paar jaartjes duren.
Blik wil wel graag mee doen met de rest hier maar dat wordt lastig als je in feite te veel hooi op de vork hebt genomen en te weinig inkomen hebt om snel van je schuld af te komen (hypotheek van een tonnetje of 3 was het ook alweer?) teneinde op de rente te verdienen en sneller FO te worden. Als dat tenminste je doel is..... Wie is nu verstandiger? Immers het argument dat je voor dat geld niet kunt huren is om met zijn woorden te spreken, een non argument, je woont gewoon te duur in dat geval en de oplossing is een stapje terug doen. Ik wil ook wel een pand naast Youp van het Hek in Amsterdam maar dat kan ik niet betalen dus dat gaat niet als ik niet tot mijn nek in de privé schulden wil zitten en het inkomen niet heb om daarnaast grote sprongen te maken. Dus moet ik het met iets minder doen en dat is logisch wil ik sneller onafhankelijk worden of meer inkomen genereren (of erven of stelen
Wat vaak vergeten wordt is dat een flinke hypotheek schuld je ook vastzet, je hebt niet zoveel te willen met de bank. Je hangt. Je bent een mooie prooi. De hypotheek voorwaarden zijn vaak het keurslijf waarin je je kan bewegen en je bent dus helemaal niet onafhankelijk zelfs verre van dat. Tenzij je genoeg kapitaal hebt dan komt de bank je meestal vriendelijk tegemoet. Bovendien als je werkgever die in feite mee betaald aan je hypotheek de voorwaarden van je functie in je nadeel verandert dan heb je maar braaf te volgen want je kunt geen kant op. Tenzij je een kanjer
Waarom word ik hierin betrokken? Denk dat je users door elkaar aan het halen bentVerwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 12:54:
[...]
Dat!
Blik wil wel graag mee doen met de rest hier maar dat wordt lastig als je in feite te veel hooi op de vork hebt genomen en te weinig inkomen hebt om snel van je schuld af te komen (hypotheek van een tonnetje of 3 was het ook alweer?) teneinde op de rente te verdienen en sneller FO te worden. Als dat tenminste je doel is..... Wie is nu verstandiger? Immers het argument dat je voor dat geld niet kunt huren is om met zijn woorden te spreken, een non argument, je woont gewoon te duur in dat geval en de oplossing is een stapje terug doen. Ik wil ook wel een pand naast Youp van het Hek in Amsterdam maar dat kan ik niet betalen dus dat gaat niet als ik niet tot mijn nek in de privé schulden wil zitten en het inkomen niet heb om daarnaast grote sprongen te maken. Dus moet ik het met iets minder doen en dat is logisch wil ik sneller onafhankelijk worden of meer inkomen genereren (of erven of stelen![]()
Wat vaak vergeten wordt is dat een flinke hypotheek schuld je ook vastzet, je hebt niet zoveel te willen met de bank. Je hangt. Je bent een mooie prooi. De hypotheek voorwaarden zijn vaak het keurslijf waarin je je kan bewegen en je bent dus helemaal niet onafhankelijk zelfs verre van dat. Tenzij je genoeg kapitaal hebt dan komt de bank je meestal vriendelijk tegemoet. Bovendien als je werkgever die in feite mee betaald aan je hypotheek de voorwaarden van je functie in je nadeel verandert dan heb je maar braaf te volgen want je kunt geen kant op. Tenzij je een kanjerbent natuurlijk en je kunt om de hoek bij de volgende werkgever terecht. Maar volgens dit voorbeeld ben je 2 keer de sjaak. Een strop van de bank en een strop van je werkgever om je nek. Als mijn werkgever mij onvriendelijk behandelt laat ik hem dat weten ook! Wij hebben de keet hypotheekvrij en dan veranderen de spelregels heel snel en dat kun je te gelde maken. Dat is echt zo. Kun je echt met weinig toe en geef je geen bakken met geld uit aan niet levensbehoeften dan heb je aan een karig loontje genoeg om niet te verhongeren. Dus zoals de meesten al door hebben moet je niet in de kudde meelopen maar snel je eigen weg kiezen. Een verkeerde beslissing ooit genomen trachten te corrigeren om de voorwaarden naar je eigen wil te regelen. Dat is echt zakelijk bezuinigen! Anders blijft het maar zachte heelmeesters en blijf je heel lang aan de zijlijn staan - nog wel 20-25 jaar als het zo doorgaat
Verwijderd
zaterdag 01 augustus 2015 09:10 schreef je:
"Ja, nl en usa zijn niet te vergelijken. Vrienden van mij huren particulier en zijn al snel 900 euro per maand kwijt voor hun appartement van 70m2 qua huur. Dat ben ik ook kwijt, maar voor een huis van 140m2, inclusief maandelijkse aflossing van 100 euro. Helemaal met de huidige rentes is kopen best een verstandige beslissing" dat laatste is dus een non argument.
Daar refereer ik aan in de reactie van Piper zaterdag 01 augustus 2015 09:41.
"Wij betaalden inderdaad 1100,= voor een appartement van 70m2, nu een eigen huis van 90m2 met tuin op 't zuiden voor 1139 bruto(netto iets onder de 900,=) waarvan bijna 500 euro aflossing..
We zouden eigenlijk naar een goedkopere plaats moeten verhuizen voor FO, voorlopig zitten we hier prima dus dat zal nog wel een paar jaartjes duren."
Piper heeft in mijn ogen helemaal gelijk mbt FO. Goedkoper gaan wonen is zijn argument. Niet hoger springen dan je kunt. Dus als je het eigenlijk niet kunt dragen blijf je heel lang slaaf van de bank en van je werkgever en voor beide moet je dan heel lief zijn....
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2015 21:03 ]
Dan begrijp je niet helemaal wat ik bedoelde. Ik bedoel dat ik dus als koper ongeveer evenveel kwijt ben qua maandelijkse lasten als mijn vrienden, terwijl ik meer ruimte heb (handig met 2 kinderen) en in de Randstad woon. Daarbij los ik ook nog af. Waar jij het non-argument vandaan haalt begrijp ik niet.Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 20:54:
Nee hoor, ik bedoelde jou.
zaterdag 01 augustus 2015 09:10 schreef je:
"Ja, nl en usa zijn niet te vergelijken. Vrienden van mij huren particulier en zijn al snel 900 euro per maand kwijt voor hun appartement van 70m2 qua huur. Dat ben ik ook kwijt, maar voor een huis van 140m2, inclusief maandelijkse aflossing van 100 euro. Helemaal met de huidige rentes is kopen best een verstandige beslissing" dat laatste is dus een non argument.
Daar refereer ik aan in de reactie van Piper zaterdag 01 augustus 2015 09:41.
"Wij betaalden inderdaad 1100,= voor een appartement van 70m2, nu een eigen huis van 90m2 met tuin op 't zuiden voor 1139 bruto(netto iets onder de 900,=) waarvan bijna 500 euro aflossing..
We zouden eigenlijk naar een goedkopere plaats moeten verhuizen voor FO, voorlopig zitten we hier prima dus dat zal nog wel een paar jaartjes duren."
Piper heeft in mijn ogen helemaal gelijk mbt FO. Goedkoper gaan wonen is zijn argument. Niet hoger springen dan je kunt. Dus als je het eigenlijk niet kunt dragen blijf je heel lang slaaf van de bank en van je werkgever en voor beide moet je dan heel lief zijn....Kabelmannetje daarentegen is eigenlijk helemaal super, die is compleet tegen de mainstream in gegaan.
Waarom je de rest er bij haalt over slaaf van de bank zijn en hoger springen dan je kunt begrijp ik al helemaal niet. Ook wel grappig als je mijn hele situatie niet kent.
[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 01-08-2015 21:27 ]
Zorgverzekering kan nog goedkoper. Ik betaal 58 euro per maand met maximale eigen risico.tweakerdennis schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 09:30:
[...]
Via http://www.studentengoedverzekerd.nl/premieberekenen/ en dan een jaar vooruitbetalen.
[ Voor 10% gewijzigd door Ruben0s op 01-08-2015 21:47 ]
Verwijderd
*knip*Blik1984 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 21:22:
[...]
Waarom je de rest er bij haalt over slaaf van de bank zijn en hoger springen dan je kunt begrijp ik al helemaal niet. Ook wel grappig als je mijn hele situatie niet kent.
In het kader van FO ging het mij om het verschil in opvatting tussen jou en Piper. Piper zegt niet hoger springen dan je kunt. Je kunt niet en-en hebben, het is of-of. Het is een keuze. Heel duidelijk in een paar zinnetjes en heel realistisch gesteld. Ik geef in dat kader aan dat onafhankelijkheid inderdaad begint bij het minimieren van je verplichtingen aan de bank bijvoorbeeld een hypotheek want dat geeft je financiële armslag en daarnaast geeft dit vrijheid om je van je werkgever los te weken en zelfstandig te worden ofwel nog minder afhankelijk te worden van je werkgever. Gewoon uit ervaring.
[ Voor 9% gewijzigd door Krisp op 02-08-2015 20:36 ]
Fijn voor je dat je het blijknaar allemaal zo goed weet. Op sommige zaken in het leven heb je gewoon weinig invloed, als je een huis hebt gekocht in 2008 bijvoorbeeld dat 20% in waarde is verminderd of dat je opeens nog maar 1 inkomen hebt ipv 2 full-time inkomens, of dat je een hypotheekrente hebt die 2x zo hoog is als de nu geldige marktrente. Woonkosten zijn daardoor significant bij mij, maar alsnog beperkt tot onder de 900 euro per maand netto.Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:44:
[...]
*knip*
In het kader van FO ging het mij om het verschil in opvatting tussen jou en Piper. Piper zegt niet hoger springen dan je kunt. Je kunt niet en-en hebben, het is of-of. Het is een keuze. Heel duidelijk in een paar zinnetjes en heel realistisch gesteld. Ik geef in dat kader aan dat onafhankelijkheid inderdaad begint bij het minimieren van je verplichtingen aan de bank bijvoorbeeld een hypotheek want dat geeft je financiële armslag en daarnaast geeft dit vrijheid om je van je werkgever los te weken en zelfstandig te worden ofwel nog minder afhankelijk te worden van je werkgever. Gewoon uit ervaring.
Ondanks al die zaken hebben we al meer dan 40k afgelost op onze hypotheek, komen we prima rond op 1 salaris en zou ik de huidige hypotheek zonder problemen weer kunnen krijgen als ik zou willen oversluiten. Alleen het FO worden gaat iets minder snel dan ik ooit hoopte. Maar met een extra inkomen vanaf eind dit jaar gaat dat ook weer een stuk sneller.
Dus je kunt blijven zeuren over dat ik een slaafje van de bank ben. De enige reden waarom dat eventueel is, is omdat ik een bankspaarhypotheek heb en daardoor weinig keuze-vrijheid heb. Voor de rest is het allemaal onzin wat je praat
[ Voor 9% gewijzigd door Krisp op 02-08-2015 20:36 ]
Het minimaliseren van verplichtingen aan de bank is inderdaad een leuke. Met een studieschuld van 85k en een hypotheek bij dezelfde bank lig ik nog even aan de ketting inderdaad. Die ketting is wel de reden om zsm in ieder geval de studieschuld af te lossen. Die hypotheek afsluiten is misschien niet de meest logische stap met zo'n studieschuld maar gaf me door de verlaging van de maandlasten juist wel meer ruimte om de studieschuld versneld af te lossen..Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:44:
[...]
Hmmmm ik zeg maar zo, hoe meer informatie je van jezelf op het internet zet hoe groter de kans dat ook ik die informatie tegen kom, ik lees ook andere fora en blogs....
Verwijderd
Als je gaat samen wonen regel je sowieso een samenlevingscontract als je het mijn en dijn lief is zeg maar als een voorschot op een huwelijkse voorwaardenMisterBlue schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 14:32:
Als vrijgezel date ik weleens. Dit keer met iemand die reeds FO is. Zit wel te denken wat ik zou doen als het een serieuze relatie zou worden. Aan de ene kant zou ik mijn eigen vermogen willen hebben en dus door werken. Dat is een no-brainer. Maar wat als we gaan samenwonen? Het is logischer om in haar reeds afbetaalde appartement te gaan wonen. Ik verkoop of verhuur de mijne dan. Ik kan dan weer sneller sparen omdat we minder woonlasten hebben. Maar dan profiteer ik toch weer van haar vermogen. Moet ik dan extra kostgeld aan haar geven voor het woongenot?
Bijna niets is voor eeuwig dus altijd handig iets vast te leggen en dat is weliswaar een zeer zakelijke handeling maar je partner zal dat waarderen als ze serieus is en je hebt later geen gedonder. O ja, je kunt nooit helemaal in iemands verleden kijken ook al denk je van wel en met een dergelijk contract kom je eveneens niet voor verrassingen te staan, ik heb het al eens van zeer dichtbij meegemaakt en toen was tenminste 1 persoon erg blij dat er een contract was opgemaakt.
Het lijkt me redelijk logisch dat een nieuwere en dus duurdere auto meer af schrijft dan een goedkope auto en een nieuwe auto het allerhardst.assje schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:03:
[...]
Aanschafprijs is geen kosten, afschrijving en rentederving zijn kosten.
Even een extreem voorbeeld, mijn werkgever rijdt in een BMW X5, dat ding schrijft mijn complete bruto jaarsalaris af per jaar.
De afschrijving op mijn huidige auto kan nooit meer bedragen dan 900 euro want dat heb ik er voor betaald, een gemiddelde middenklasser schrijft dat makkelijk per jaar af.
Maar het is even een term verschil inderdaad , de kosten van de aanschaf komen uiteraard bij het afschrijven
Die heb ik wel meegenomen, die staan onder het kopje 'meerjarige uitgaven' dus het klopt gewoon hoor.Shapeshifter schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:27:
[...]
Members only:
[ Voor 37% gewijzigd door Metro2002 op 02-08-2015 17:54 ]
Verwijderd
Het minimaliseren van verplichtingen aan de bank is inderdaad een leuke. Met een studieschuld van 85k en een hypotheek bij dezelfde bank lig ik nog even aan de ketting inderdaad. Die ketting is wel de reden om zsm in ieder geval de studieschuld af te lossen. Die hypotheek afsluiten is misschien niet de meest logische stap met zo'n studieschuld maar gaf me door de verlaging van de maandlasten juist wel meer ruimte om de studieschuld versneld af te lossen..
[/quote]
Nobel dat je de studieschuld (schuld aan ons allemaal: de staat) eerder aflost dan die van je hypotheek (tussen jou en de bank). Er is niets op tegen om een hypotheek te geven omdat dit goedkoper is dan huren in jouw geval. Je staat er voor. Het is iets anders als geopperd wordt ik heb een hoge hypotheekschuld en daarom kan ik niet anders dan beknibbelen op van alles en nog wat alsof je een bijstandsmoeder of vader bent die ook nog 3 kinderen moet onderhouden (niet degenererend bedoelt voor die bijstandsmoeder of vader - in tegendeel) maar ik geef wel een vermogen uit aan vakanties
Eens dat het versneld aflossen van je hypotheek onderdeel is van je FO-strategie. Het helpt bij het maken van keuzes dat je exact weet wat je over de looptijd betaalt. Ook werkt het psychologisch misschien goed. Je moet het aflossen van je hypotheek echter wel blijven vergelijken met andere investeringsopties. Het is dat ik bij mijn laatste aflossing een risicoklasse omlaag kon en de rente-opslag omlaag ging, maar normaal gesproken levert aflossen van de hypotheek mij inclusief VRH en na belasting hooguit 2%-3% op, dat is minder dan 4%-5% en dus eigenlijk te weinig.Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 18:14:
[...]
Ik heb laatst even uitgerekend wat ons 9 jaar hypotheek gekost heeft aan rente, daar kan je een leuke Duitse auto voor kopen. Toch jammer al dat geld. Ik raad iedereen aan in zijn of haar geval een renteplaatje te maken en dat absoluut te maken over de looptijd van de hypotheek (aangenomen het is een hypotheek) en daar tegen de gewerkte uren af te zetten.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Niets nobels aan, die studieschuld kost me +3% rente(geen DUO..) zonder HRA, m'n yup-otheek kost me 2,85% mét HRA. Van mij zou de aflossingsvrije hypotheek dus ook per direct weer ingevoerd mogen worden mét HRA..;)Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 18:14:
[...]
Nobel dat je de studieschuld (schuld aan ons allemaal: de staat) eerder aflost dan die van je hypotheek (tussen jou en de bank).
Benzine? Wat is dat? Is dat iets wat je kan drinken? Dus bedoel je eigenlijk kraanwater...
Oeh, ik heb net gekeken wat benzine kost, maar dat is wel veel meer dan kraanwater. Ik blijf wel gewoon kraanwater drinken.
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
DarkKnight schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 08:54:
Oeh, ik heb net gekeken wat benzine kost, maar dat is wel veel meer dan kraanwater. Ik blijf wel gewoon kraanwater drinken.
In de meeste tankstations is water duurder dan benzine
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
- Wil je er 5+ jaar blijven wonen?
- Wil je er echt 5+ jaar blijven wonen of zeg je dat alleen maar omdat het financieel beter is?
- Is het dicht bij je werk en bij potentieel werk?
- Hoe belangrijk vind je het dat je je woonsituatie naar je hand kan zetten?
Zo maar even een paar vragen die er belangrijk bij zijn.
Blue wonder geeft het goed aan dat je door het kopen jezelf ook enorme financiële verplichtingen op je hals haalt, die juist tegen een gedeelte van FO ingaan. Je positie wordt zwakker ten opzichte van een werkgever, ten opzichte van potentiële werkgevers, ten opzichte van de bank. Het is echt niet gek dat die je in een keurslijf dwingen gezien de enorme som geld die je leent, met kunstmatig lage rentes vanwege overheidsingrijpen.
Er is ook al een omslag geweest ten opzichte van in ieder geval de kleinere appartementen - ik hoor nauwelijks meer dat mensen naar studio's kijken van 50m2 voor koop.
Ik blijf het erg gek vinden dat ikzelf verhuur van vastgoed aan particulieren niet interessant vindt vanuit zowel een rendements als vanuit wetgevingsperspectief, en dat aan de andere kant huren dan niet interessant zou zijn. HRA draagt daar aan bij, maar aan huur zitten ook andere, substantiële voordelen die erg makkelijk weggeschoven worden op het moment dat er naar het financiële plaatje gekeken wordt.
Het is momenteel de beste tijd in zowat 15 jaar om een huis te kopen in Nederland. De prijs van vastgoed is momenteel vrij correct, de grootste mismatch zit hem evt. in studio's / appartementen. Met de huidige huisprijzen zou ik ook durven zeggen, dat als je langer dan 3-4 jaar wil blijven zitten, je beter kan overwegen om te kopen.Bonsaiboom schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:07:
Vanuit mijn optiek is de Nederlandse huizenmarkt nog steeds extreem gemanipuleerd met relatief hoge huizenprijzen tot gevolg (ja, zelfs na de daling van afgelopen jaren). Ondanks, juist dankzij, dat de rente laag staat, betaal je relatief te veel voor het huis. Dat neemt niet weg dat het verstandig kan zijn, maar ik zou daar zeker niet louter financiele redenen voor willen aandragen mbt huur vs koop. In veel gevallen (en ook de 900 euro particuliere huur voor 70m2) is huur interessanter dan koop, ook in Nederland, maar het hangt van je situatie af.
- Wil je er echt 5+ jaar blijven wonen of zeg je dat alleen maar omdat het financieel beter is?
Zo maar even een paar vragen die er belangrijk bij zijn.
Blue wonder geeft het goed aan dat je door het kopen jezelf ook enorme financiële verplichtingen op je hals haalt, die juist tegen een gedeelte van FO ingaan. Je positie wordt zwakker ten opzichte van een werkgever, ten opzichte van potentiële werkgevers, ten opzichte van de bank. Het is echt niet gek dat die je in een keurslijf dwingen gezien de enorme som geld die je leent, met kunstmatig lage rentes vanwege overheidsingrijpen.
Er is ook al een omslag geweest ten opzichte van in ieder geval de kleinere appartementen - ik hoor nauwelijks meer dat mensen naar studio's kijken van 50m2 voor koop.
Ik blijf het erg gek vinden dat ikzelf verhuur van vastgoed aan particulieren niet interessant vindt vanuit zowel een rendements als vanuit wetgevingsperspectief, en dat aan de andere kant huren dan niet interessant zou zijn. HRA draagt daar aan bij, maar aan huur zitten ook andere, substantiële voordelen die erg makkelijk weggeschoven worden op het moment dat er naar het financiële plaatje gekeken wordt.
Ik woon zelf sinds 2 jaar in een appartement van ~50m². En voor mij ligt het 'break-even-punt' om te kopen dan te huren, als ik er 3 jaar in blijf (en dan rekende ik álle kosten van de koop mee, inclusief aanschaf nieuwe meubels). Waarom? Omdat een vergelijkbaar appartement in Utrecht in de vrije sector beláchelijk duur is. Plus zijn er allemaal regels waardoor ik zelfs niet in aanmerking kom voor een hoop van de huurwoningen als alleenstaande. Daarnaast wil ik ook helemaal niet 900+ neerleggen voor een huurwoning, want op het ogenblik is mijn all-in kosten om te wonen € 800 p/m. Dus inclusief servicekosten, verzekering, hypotheek, belasting (en aflossing en HRA niet meegerekend). Oh en ik fiets in <8 min naar mijn werkBonsaiboom schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:07:
Vanuit mijn optiek is de Nederlandse huizenmarkt nog steeds extreem gemanipuleerd met relatief hoge huizenprijzen tot gevolg (ja, zelfs na de daling van afgelopen jaren). Ondanks, juist dankzij, dat de rente laag staat, betaal je relatief te veel voor het huis. Dat neemt niet weg dat het verstandig kan zijn, maar ik zou daar zeker niet louter financiele redenen voor willen aandragen mbt huur vs koop. In veel gevallen (en ook de 900 euro particuliere huur voor 70m2) is huur interessanter dan koop, ook in Nederland, maar het hangt van je situatie af.
Maar goed, Utrecht is de huurmarkt nogal afwijkend van het gemiddelde.
Maar als je het geld dat je er anders in zou stoppen zou laten renderen tegen 4-5%, scheelt het elkaar niet zo heel veel meer. Enige is dat je bij het koopappartement wel wat luxer zou wonen dan dat we nu doen en we het geld dat gereserveerd is voor een huis nu op een risicoloze spaarrekening tegen 1,5% hebben staan. Maar tegelijkertijd zouden we wel veel flexibiliteit inleveren mochten we gaan kopen.
Ik denk dat kopen vaak toch duurder uitpakt omdat je meer ruimte koopt dan dat je eigenlijk nodig hebt, omdat je voorbereid wilt zijn op de toekomst. Daardoor woon je lang te groot en duur.
dit jaar krijgen we wss een aanbod van de woningbouw om het te kopen, voor marktwaarde (geen 20% korting
kopen is financieel wel aantrekkelijk, maar of we hier willen blijven is niet zeker.
[ Voor 3% gewijzigd door indexample op 03-08-2015 11:57 ]
Kopen via de woningbouw ben ik zelf niet echt een voorstander van. De gemiddelde huis bij de woningbouw is doorgaans niet in een fantastische staat van onderhoud, maar vaak zijn er ook voorwaarden qua eventuele verkoop die flink nadelig kunnen uitpakken, zoals het verplicht moeten verkopen aan de woningbouw op het moment dat je er zelf weer vanaf wilt.
De speciale voorwaarden waren vooral van toepassing bij koopconstructies waar wél een flinke korting werd gegeven. Tegenwoordig zie je veel verkoop tegen marktwaarde van woningen die eigenlijk niet in het sociale pakket passen, hier zitten over het algemeen geen bijzondere voorwaarden aan vast.merauder schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:57:
Kopen via de woningbouw ben ik zelf niet echt een voorstander van. De gemiddelde huis bij de woningbouw is doorgaans niet in een fantastische staat van onderhoud, maar vaak zijn er ook voorwaarden qua eventuele verkoop die flink nadelig kunnen uitpakken, zoals het verplicht moeten verkopen aan de woningbouw op het moment dat je er zelf weer vanaf wilt.
Het uitrustingsniveau van sociale huurwoningen is basis ja, de staat van onderhoud zou ik niet van durven zeggen dat deze slechter is dan een gemiddelde koopwoning. Zelf heb ik ook mijn woningbouwhuis gekocht maar ik ben eerlijk gezegd blij dat ik een huis heb waar nog geen 10 hobbyisten voor mij aan de slag zijn geweest.
Ik heb dit inderdaad afgezet wat met er in mijn eigen woonplaats gebeurde. Deze zijn tegen speciale voorwaarden verkocht, alle duurdere woningen die hier geplaatst worden zijn doorgaans gewoon voor de verkoop bestemd.assje schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 15:00:
De speciale voorwaarden waren vooral van toepassing bij koopconstructies waar wél een flinke korting werd gegeven. Tegenwoordig zie je veel verkoop tegen marktwaarde van woningen die eigenlijk niet in het sociale pakket passen, hier zitten over het algemeen geen bijzondere voorwaarden aan vast.
Het uitrustingsniveau van sociale huurwoningen is basis ja, de staat van onderhoud zou ik niet van durven zeggen dat deze slechter is dan een gemiddelde koopwoning. Zelf heb ik ook mijn woningbouwhuis gekocht maar ik ben eerlijk gezegd blij dat ik een huis heb waar nog geen 10 hobbyisten voor mij aan de slag zijn geweest.
Wat betreft het onderhoud, ik weet van de lokale woningbouw dat dit gewoon enorm bedroevend is. Alles moet gewoon snel en goedkoop vanuit de aannemer, terwijl er een regulier tarief betaald wordt.
Ja, kopen is duurder dan huren momenteel, door de vrij hoge prijzen van woningen. Echter lijkt het er sterk op dat de 'oplossing' in NL is om de huren dan maar te verhogen ipv prijzen te verlagen. Tegen die miljoenen huiseigenaren en lobby's als NVM/VEH/... ga je niet opboksen.Aliene schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:23:
Wij huren ook relatief duur (ongeveer 1050 alles inclusief) voor een appartement van 70m2. Ik heb uitgerekend hoeveel we kwijt zouden zijn bij een appartement voor 230000 waar we veel eigen geld in zouden stoppen. Als je dan alles meeneemt (gemeentelijke belastingen, onderhoud 1% koopprijs per jaar, GWE, tv/internet en verzekeringen) lijk je in eerste instantie met kopen veel goedkoper uit te zijn puur doordat je aan het aflossen bent.
Maar als je het geld dat je er anders in zou stoppen zou laten renderen tegen 4-5%, scheelt het elkaar niet zo heel veel meer. Enige is dat je bij het koopappartement wel wat luxer zou wonen dan dat we nu doen en we het geld dat gereserveerd is voor een huis nu op een risicoloze spaarrekening tegen 1,5% hebben staan. Maar tegelijkertijd zouden we wel veel flexibiliteit inleveren mochten we gaan kopen.
Ik denk dat kopen vaak toch duurder uitpakt omdat je meer ruimte koopt dan dat je eigenlijk nodig hebt, omdat je voorbereid wilt zijn op de toekomst. Daardoor woon je lang te groot en duur.
Bovendien hoef je je geen zorgen meer te maken over genoeg rendement maken om de huurverhogingen deze 30jaar, plus de 30 jaar erna, voor te blijven. De 200k die je erin stopt rendeert gegarandeerd exact genoeg om levenslang je huur te betalen, ondanks wat de markt doet/wil
Dat huren goedkoper zou zijn durf ik wel te betwijfelen, aangezien de netto lasten van lineaire hypotheek met 3% rente nog onder 1000 euro uitkomen. En aangezien het lineair is dalen die lasten ook nog eens. Met huren heb je met stijgende prijzen te maken. Let wel, dit is ook inclusief de maandelijkse aflossing, dat bedrag zou je met huren nog extra apart moeten zetten. Dan moeten je extra kosten wel bizar hoog uitvallen wil huren goedkoper zijn.Aliene schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:23:
Wij huren ook relatief duur (ongeveer 1050 alles inclusief) voor een appartement van 70m2. Ik heb uitgerekend hoeveel we kwijt zouden zijn bij een appartement voor 230000 waar we veel eigen geld in zouden stoppen. Als je dan alles meeneemt (gemeentelijke belastingen, onderhoud 1% koopprijs per jaar, GWE, tv/internet en verzekeringen) lijk je in eerste instantie met kopen veel goedkoper uit te zijn puur doordat je aan het aflossen bent.
Kopen is de afgelopen 20 jaar in Nederland nooit zo goedkoop geweest als nu door de combinatie van relatief lage prijzen en de hiatorisch lage rente.
Dat het nu 'historisch' gezien de beste tijd is om te kopen, maakt het nog niet een goede tijd om te kopen. Waarop baseer je dat de prijzen correct zijn? Als ik naar andere landen kijk, betalen we hier krankzinnig veel voor vastgoed (uitzonderingen zoals hotspots daargelaten, en daarmee mag je dus ook Utrecht en Amsterdam buiten beschouwing laten).Galactic schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:19:
[...]
Het is momenteel de beste tijd in zowat 15 jaar om een huis te kopen in Nederland. De prijs van vastgoed is momenteel vrij correct, de grootste mismatch zit hem evt. in studio's / appartementen. Met de huidige huisprijzen zou ik ook durven zeggen, dat als je langer dan 3-4 jaar wil blijven zitten, je beter kan overwegen om te kopen.
Overigens overwegen wij ook om op termijn te kopen, echter zie ik ook wel in dat de marktprijzen 1 op 1 beïnvloedt worden door overheidsingrijpen en niet doordat de markt bepaalt wat de prijzen moeten zijn. De maximale leennorm is nog steeds de drijfveer, vanwege HRA. Ik verwacht (totaal glazen bol) dan ook geen stijgingen anders dan misschien een 5% rebound, bovenop inflatie de komende 20 jaar.
Verschillende landen zijn niet met elkaar te vergelijken. In vergelijking met London is Amsterdam bijna spotgoedkoop te noemen, ene hotspot vs de andere hotspot. Is dat dan ook een goede vergelijking?Bonsaiboom schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 21:28:
[...]
Dat het nu 'historisch' gezien de beste tijd is om te kopen, maakt het nog niet een goede tijd om te kopen. Waarop baseer je dat de prijzen correct zijn? Als ik naar andere landen kijk, betalen we hier krankzinnig veel voor vastgoed (uitzonderingen zoals hotspots daargelaten, en daarmee mag je dus ook Utrecht en Amsterdam buiten beschouwing laten).
Overigens overwegen wij ook om op termijn te kopen, echter zie ik ook wel in dat de marktprijzen 1 op 1 beïnvloedt worden door overheidsingrijpen en niet doordat de markt bepaalt wat de prijzen moeten zijn. De maximale leennorm is nog steeds de drijfveer, vanwege HRA. Ik verwacht (totaal glazen bol) dan ook geen stijgingen anders dan misschien een 5% rebound, bovenop inflatie de komende 20 jaar.
Je zit dan simpelweg in een andere markt, want een Chinees of rijke Fransman is wel geïnteresseerd in dat huis in Amsterdam of in London, maar niet in Geldermalsen of Enschede. Of in Cambridge of Norwich. Dan ben je het ineens op aan het nemen tegen miljonairs en miljardairs, in plaats van tegen andere werkende Nederlanders. Voor die laatste groep is het niet moeilijk om te zien dat de overheid een giftige werking op de woningmarkt heeft, met stijgende huizenprijzen als doel en als gevolg. Nu ook weer - huizenprijzen nemen toe, consumentenvertrouwen neemt toe, dus het gaat goed met de economie. Wait what?
Het 'enige' verschil tussen landen is de wetgeving. Als je dan als land vreemde wetgeving er tussen hebt zitten, dan zorgt dat voor verschil. En tegelijk moet je dan ook meenemen hoe houdbaar dergelijke wetgeving is op langere termijn. Ik zet mijn vraagtekens wat dat betreft bij HRA, bij de NHG, bij het de facto risicoloos zijn voor de bank van het verstrekken van de hypothekleningen hier.
En zoals gezegd, desondanks, omdat het zo'n vaart niet gaat lopen, is het ook bij ons een reële optie (ook regio Utrecht)
Studieschuld wil ik 1 juli 2019 vanaf zijn, 4 jaar dus nog. Vandaag is er weer 5k afgelostGalactic schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 07:58:
Hoe lang denk je te streven naar FO met een studieschuld van 85.000 euro (dan weet ik natuurlijk niet je hypotheek en inkomen). Je bent dan in ieder geval bereid het roer volledig om te gooien. Maar heb je een concreet plan van aanpak? Ga je inkomen verhogen. Wat ga je doen na aflossing studieschuld? Vermoed dat dit op zich toch al een meerjarenplan zal zijn? Welke leeftijd hoop je FO te bereiken?
Leuke blog, ik ga jullie volgenPiper schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 22:26:
[...]
Studieschuld wil ik 1 juli 2019 vanaf zijn, 4 jaar dus nog. Vandaag is er weer 5k afgelostRoer volledig om hoeft niet, kunst zit 'm vooral in het niet mee gaan doen met de rat race in duurdere, luxere, grotere spullen terwijl de omgeving dat wel doet. Salaris is prima, wil er wel nog wat bij gaan doen maar weet nog niet exact hoe en wat. Er borrelen wel wat ideetjes op, steeds meer eigenlijk maar nog niks echt concreet. Aflossing moet met m'n salaris kunnen. Voor exacte FO berekening vind ik het nog wat vroeg, wel begonnen met een blogje en dat geeft al een hoop meer ideeën en energie de goede kant op en ik leer er weer een hoop van.
Mag ik vragen wat je hebt gestudeerd dat je zo'n hoge schuld hebt?
toettoett
Blogs zijn altijd leuk. Mag ik vragen wat de motivatie achter je blog is en hoeveel privé gegevens je openbaar wilt maken? Persoonlijk vind ik het goede aan dividendmantra zijn blog dat hij een gezicht en naam heeft en alle cijfers online knalt. Nu snap ik ook wel dat dit niet voor iedereen weggelegd is maar dat is denk ik wel een voorwaarden om een succesvol blog te worden. Maar goed iedereen zijn eigen motivatie om een blog te schrijven, ik moest mij ei ook ergens kwijt en heb daarom dit topic geopend.Piper schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 22:26:
[...]
Studieschuld wil ik 1 juli 2019 vanaf zijn, 4 jaar dus nog. Vandaag is er weer 5k afgelostRoer volledig om hoeft niet, kunst zit 'm vooral in het niet mee gaan doen met de rat race in duurdere, luxere, grotere spullen terwijl de omgeving dat wel doet. Salaris is prima, wil er wel nog wat bij gaan doen maar weet nog niet exact hoe en wat. Er borrelen wel wat ideetjes op, steeds meer eigenlijk maar nog niks echt concreet. Aflossing moet met m'n salaris kunnen. Voor exacte FO berekening vind ik het nog wat vroeg, wel begonnen met een blogje en dat geeft al een hoop meer ideeën en energie de goede kant op en ik leer er weer een hoop van.
De beste tijd is het nooit, het is wel een geode tijd om te kopen, aangezien er niet echt een overwaardering is. Dat de huizenprijzen gaan stijgen heb ik niet gezegd, en ik zie ook niet meteen grote opwaardse bewegingen, evenals neerwaardse bewegingen trouwens. Marktprijzen worden beïnvloed, niet alleen door de overheid en bepaalde regeltjes, ook door de economische cycli, door de rentestand, hypotheekvoorwaarden en demografische- en andere ontwikkelingen (welke je niet allemaal in de hand kan hebben). Huizen in Nederland zijn inderdaad duur, maar in landen die vergelijkbaar ontwikkeld zijn (UK, Japan, België...) is dat ook zo. Weinig kans dat dit gaat veranderen.Bonsaiboom schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 21:28:
[...]
Dat het nu 'historisch' gezien de beste tijd is om te kopen, maakt het nog niet een goede tijd om te kopen. Waarop baseer je dat de prijzen correct zijn? Als ik naar andere landen kijk, betalen we hier krankzinnig veel voor vastgoed (uitzonderingen zoals hotspots daargelaten, en daarmee mag je dus ook Utrecht en Amsterdam buiten beschouwing laten).
Je hebt nog een hele weg te gaan, maar dat lijkt in ieder geval goed te verlopen. Veel success om je FO te bereiken!Piper schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 22:26:
[...]
Het is precies wat je zegt, wetgeving. En de HRA wordt misschien wel minder in de komende jaren, er zijn nog nooit plannen geweest om de hele HRA op te doeken en dat zie ik voorlopig ook nog niet gebeuren. En dan heb je nog een niet insignificant na-ijl effect. Dat gaat echt nog jaren duren voordat dat effect in de huizenprijzen verwerkt zit.Bonsaiboom schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 21:43:
Waarom zijn die niet te vergelijken? Ik zeg ook specifiek dat Utrecht en Amsterdam daarin niet goed meetellen, net zo goed als London, Manhattan, etc niet goed meewerken, want daarin zit zowel een internationale component als een speculatieve component in die de prijzen doen exploderen.
Je zit dan simpelweg in een andere markt, want een Chinees of rijke Fransman is wel geïnteresseerd in dat huis in Amsterdam of in London, maar niet in Geldermalsen of Enschede. Of in Cambridge of Norwich. Dan ben je het ineens op aan het nemen tegen miljonairs en miljardairs, in plaats van tegen andere werkende Nederlanders. Voor die laatste groep is het niet moeilijk om te zien dat de overheid een giftige werking op de woningmarkt heeft, met stijgende huizenprijzen als doel en als gevolg. Nu ook weer - huizenprijzen nemen toe, consumentenvertrouwen neemt toe, dus het gaat goed met de economie. Wait what?
Het 'enige' verschil tussen landen is de wetgeving. Als je dan als land vreemde wetgeving er tussen hebt zitten, dan zorgt dat voor verschil. En tegelijk moet je dan ook meenemen hoe houdbaar dergelijke wetgeving is op langere termijn. Ik zet mijn vraagtekens wat dat betreft bij HRA, bij de NHG, bij het de facto risicoloos zijn voor de bank van het verstrekken van de hypothekleningen hier.
En zoals gezegd, desondanks, omdat het zo'n vaart niet gaat lopen, is het ook bij ons een reële optie (ook regio Utrecht)
En dan heb je vervolgens nog dat ieder land zijn eigen regels heeft voor het kopen van een huis, zoals dat je in Duitsland een flink deel zelf cash moet ophoesten.
Kortom, dat ga je nooit gelijk kunnen trekken en daardoor kun je ook nooit de huizenprijzen vergelijken tussen de verschillende landen
Ik denk dat het zeker zinvol is om huizenprijzen in verschillende landen te vergelijken. We zijn behalve Nederlander/Belg ook Europeaan, en als ik in Duitsland of Frankrijk om wat voor reden dan ook beter af ben, wie houdt me dan tegen? Sterke nog, wanneer je een bepaalde reputatie in je vak hebt zou je zelfs door kunnen gaan voor Wereldburger, en morgen op het vliegtuig kunnen stappen richting de VS of CA.Blik1984 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 08:42:
Het is precies wat je zegt, wetgeving. En de HRA wordt misschien wel minder in de komende jaren, er zijn nog nooit plannen geweest om de hele HRA op te doeken en dat zie ik voorlopig ook nog niet gebeuren. En dan heb je nog een niet insignificant na-ijl effect. Dat gaat echt nog jaren duren voordat dat effect in de huizenprijzen verwerkt zit.
En dan heb je vervolgens nog dat ieder land zijn eigen regels heeft voor het kopen van een huis, zoals dat je in Duitsland een flink deel zelf cash moet ophoesten.
Kortom, dat ga je nooit gelijk kunnen trekken en daardoor kun je ook nooit de huizenprijzen vergelijken tussen de verschillende landen
Er zijn al diverse mensen in mijn vrienden/kennissenkring die al leven als Wereldburger en continu tussen diverse landen aan het migreren zijn.
Als je geen limitaties hebt qua gezin en werk is dat zeker iets om in overweging te nemen. Maar je zou dan ook al naar Zeeland, Friesland en Groningen kunnen kijken.merauder schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:44:
[...]
Ik denk dat het zeker zinvol is om huizenprijzen in verschillende landen te vergelijken. We zijn behalve Nederlander/Belg ook Europeaan, en als ik in Duitsland of Frankrijk om wat voor reden dan ook beter af ben, wie houdt me dan tegen? Sterke nog, wanneer je een bepaalde reputatie in je vak hebt zou je zelfs door kunnen gaan voor Wereldburger, en morgen op het vliegtuig kunnen stappen richting de VS of CA.
Er zijn al diverse mensen in mijn vrienden/kennissenkring die al leven als Wereldburger en continu tussen diverse landen aan het migreren zijn.
Maar tegenwoordig is het redelijk "normaal" om naar het buitenland te verhuizen omdat je daar beter af bent. Ik heb vrienden wonen in Sao Paulo, HongKong, London, Geneve en Dubai. Allemaal vanwege werk verhuist, allemaal goede expat-condities en dus geen woonlasten
Motivatie is vooral dat ik vond dat er nog weinig goede NL blogs waren hierover. Veel blogspot blogs waar kwantiteit vaak boven kwaliteit lijkt te gaan. Ik moet het schrijven ook nog leren maar van sommige blogs krijg ik bijna tranen in m'n ogen. Ik ben zo eigenwijs dat ik het denk beter te kunnen dus waarom niet?Accountant schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 07:47:
[...]
Blogs zijn altijd leuk. Mag ik vragen wat de motivatie achter je blog is en hoeveel privé gegevens je openbaar wilt maken? Persoonlijk vind ik het goede aan dividendmantra zijn blog dat hij een gezicht en naam heeft en alle cijfers online knalt. Nu snap ik ook wel dat dit niet voor iedereen weggelegd is maar dat is denk ik wel een voorwaarden om een succesvol blog te worden. Maar goed iedereen zijn eigen motivatie om een blog te schrijven, ik moest mij ei ook ergens kwijt en heb daarom dit topic geopend.
Ik wil mijn c.q. onze cijfers ook online knallen, dat vind ik wel leuk! Echte naam en beroep hou ik voorlopig nog even privé(hoewel dat voor jullie handige tweakers vast wel te vinden is).
Voorlopig eerst maar eens kijken of mensen het weten te waarderen en te vinden en een beetje originele kwalitatieve content te kweken. Je moet er een beetje voor waken dat je niet klakkeloos MrM gaat zitten vertalen. Sommigen beginnen al bij de naam http://mevrouwmoneywenkbrauw.blogspot.nl/
Als er iets is wat jullie graag lezen hoor ik 't ook graag.
Piper schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:58:
Sommigen beginnen al bij de naam http://mevrouwmoneywenkbrauw.blogspot.nl/![]()
Gek dat je deze inspiratieloze copycat blog wel faciliteert (door een klikbare link) terwijl je dat bij jezelf (ondertitel onder al je posts) niet doet (hint)
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
mekkieboek schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:33:
[...]
offtopic:
Gek dat je deze inspiratieloze copycat blog wel faciliteert (door een klikbare link) terwijl je dat bij jezelf (ondertitel onder al je posts) niet doet (hint).
Ja thanks, dat lukte om m'n Ipad van de week niet. Nu wel op de desktop
Piper schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:58:
[...]
Motivatie is vooral dat ik vond dat er nog weinig goede NL blogs waren hierover. Veel blogspot blogs waar kwantiteit vaak boven kwaliteit lijkt te gaan. Ik moet het schrijven ook nog leren maar van sommige blogs krijg ik bijna tranen in m'n ogen. Ik ben zo eigenwijs dat ik het denk beter te kunnen dus waarom niet?![]()
Ik wil mijn c.q. onze cijfers ook online knallen, dat vind ik wel leuk! Echte naam en beroep hou ik voorlopig nog even privé(hoewel dat voor jullie handige tweakers vast wel te vinden is).
Voorlopig eerst maar eens kijken of mensen het weten te waarderen en te vinden en een beetje originele kwalitatieve content te kweken. Je moet er een beetje voor waken dat je niet klakkeloos MrM gaat zitten vertalen. Sommigen beginnen al bij de naam http://mevrouwmoneywenkbrauw.blogspot.nl/![]()
Overigens in algemene zin hoor je om je heen altijd dat huren niet interessant is, ik denk dat je er een bepaalde mate van flexibiliteit mee wint, maar ook dat een groot deel van de kosten die bij een eigen huis komen kijken worden onderschat. De meesten tellen hier gelukkig al de kosten voor aflossing / rente en extra woz-gebaseerde belastingen mee. Daarnaast heb je ook te maken met normaal onderhoud, zoals schilderen, reservering voor een lekkend dak, vernieuwing van je keuken en/of badkamer. Natuurlijk kun je ervoor kiezen geen nieuwe keuken in het huis te plaatsen na 15 jaar, maar dan moet je dat bedrag over het algemeen toch nog afschrijven op de waarde van je huis. VEH gaat uit van een gemiddeld bedrag van €300,- per maand. Tel je die kosten er nog eens bij dan is kopen financieel ineens toch minder interessant dan huren. Natuurlijk kun je speculeren met het feit dat je huis meer waard zal worden, maar dat is zeker geen voldongen feit na afgelopen jaren.
Dance with the stars
Dat is niet zo handig want aflossingen zijn geen kosten. Verder voor wat betreft onderhoud moet je natuurlijk geen appels met peren vergelijken. De gemiddelde huiseigenaar geeft veel meer uit aan onderhoud maar dat is grotendeels een keuze. Als jij je woning op dezelfde manier onderhoud als een woningbouwvereniging is het niet zo duur.robbierzz schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:12:
[...]
Overigens in algemene zin hoor je om je heen altijd dat huren niet interessant is, ik denk dat je er een bepaalde mate van flexibiliteit mee wint, maar ook dat een groot deel van de kosten die bij een eigen huis komen kijken worden onderschat. De meesten tellen hier gelukkig al de kosten voor aflossing / rente en extra woz-gebaseerde belastingen mee. Daarnaast heb je ook te maken met normaal onderhoud, zoals schilderen, reservering voor een lekkend dak, vernieuwing van je keuken en/of badkamer. Natuurlijk kun je ervoor kiezen geen nieuwe keuken in het huis te plaatsen na 15 jaar, maar dan moet je dat bedrag over het algemeen toch nog afschrijven op de waarde van je huis. VEH gaat uit van een gemiddeld bedrag van €300,- per maand. Tel je die kosten er nog eens bij dan is kopen financieel ineens toch minder interessant dan huren. Natuurlijk kun je speculeren met het feit dat je huis meer waard zal worden, maar dat is zeker geen voldongen feit na afgelopen jaren.
http://www.aedes.nl/conte...rporatiewoning-eruit1.xml
Stel even dat zij 20% voordeliger uit zijn door schaalvoordeel komt dat dus op €1.613,75 per jaar (€134,50 per maand) voor vergelijkbaar onderhoud voor een woning vergelijkbaar met een sociale huurwoning.Corporaties besteden jaarlijks gemiddeld 1.291 euro per woning aan onderhoud
Toen ik mijn huurwoning betrok heb ik ook gewoon €10k aan kosten gemaakt. Heel veel mensen die lang in een (sociale)huurwoning wonen hebben er gewoon een eigen keuken/dakkapel/aanbouw etc. in/op/aan.
Aardige aanname is wat mij betreft om er vanuit te gaan dat je bij een huurwoning 50% van de onderhoudskosten minder hebt dan als je een vergelijkbaar huis koopt. Uiteraard hoef je dat geld er niet aan uit te geven bij een huurwoning maar dan moet je die kosten ook niet tellen bij de vergelijking met een koopwoning.
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 04-08-2015 13:04 ]
Oeps, aflossing valt inderdaad niet onder de categorie kosten.assje schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:24:
[...]
Dat is niet zo handig want aflossingen zijn geen kosten. Verder voor wat betreft onderhoud moet je natuurlijk geen appels met peren vergelijken. De gemiddelde huiseigenaar geeft veel meer uit aan onderhoud maar dat is grotendeels een keuze. Als jij je woning op dezelfde manier onderhoud als een woningbouwvereniging is het niet zo duur.
http://www.aedes.nl/conte...rporatiewoning-eruit1.xml
[...]
Stel even dat zij 20% voordeliger uit zijn door schaalvoordeel komt dat dus op €1.613,75 per jaar (€134,50 per maand) voor vergelijkbaar onderhoud voor een woning vergelijkbaar met een sociale huurwoning.
Toen ik mijn huurwoning betrok heb ik ook gewoon €10k aan kosten gemaakt. Heel veel mensen die lang in een (sociale)huurwoning wonen hebben er gewoon een eigen keuken/dakkapel/aanbouw etc. in/op/aan.
Aardige aanname is wat mij betreft om er vanuit te gaan dat je bij een huurwoning 50% van de onderhoudskosten minder hebt dan als je een vergelijkbaar huis koopt. Uiteraard hoef je dat geld er niet aan uit te geven bij een huurwoning maar dan moet je die kosten ook niet tellen bij de vergelijking met een koopwoning.
Mijn eigen reserveringen gaan ook uit van een vervanging van de keuken en badkamer op z'n tijd. Daarbij geldt over het algemeen toch een heel andere standaard dan dat de woningbouw zou hanteren. Alles andere onderhoudskosten kun je inderdaad wel reserveren op die manier met zo'n €150,- per maand volgens mij (althans zo doen wij 't wel).
Overigens heb ik niet gezegd dat het onderhoud van een huurwoning 50% minder kost, natuurlijk heb je daar ook kosten aan. Het zijn dan de relatief simpele en goedkope klussen als af en toe schilderwerk binnen en opnieuw leggen van een vloer, de rest regelt de woningbouw voor je.
En het punt wat ik wilde maken is dat ik van een aantal mensen hier iets lees over dat kopen beter is dan huren door de woonlasten, maar de reserveringskosten voor onderhoud niet in de vergelijking meenemen, althans niet als zodanig delen.
[ Voor 1% gewijzigd door robbierzz op 04-08-2015 13:25 . Reden: typo ]
Dance with the stars
Euuh... volgens mij staat daar létterlijk dat home-owner minder 'verlies' is dan een renter. Dus, ik zie niet helemaal waarom je die link post met de melding dat een huis kopen niet altijd een goede/goedekopere optie is. Alleen is het nog beter om iets te kopen met plan om ook te verhuren. En dan nog geldt weer de algemene regel: Elk gebied/regio/soort huis heeft een eigen set met rekenregels, dus altijd blijven rekenen.RuudvandeBeeten schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:14:
Voor mensen die geloven dat een huis kopen altijd een goede en goedkopere optie is, verwijs ik graag naar een artikel op biggerpockets: http://www.biggerpockets....build-wealth-real-estate/
In mijn post geef ik aan dat kopen niet altijd goedkoper is.DarkKnight schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:40:
[...]
Euuh... volgens mij staat daar létterlijk dat home-owner minder 'verlies' is dan een renter. Dus, ik zie niet helemaal waarom je die link post met de melding dat een huis kopen niet altijd een goede/goedekopere optie is. Alleen is het nog beter om iets te kopen met plan om ook te verhuren. En dan nog geldt weer de algemene regel: Elk gebied/regio/soort huis heeft een eigen set met rekenregels, dus altijd blijven rekenen.
In het artikel staat de volgende alinea waarmee aangegeven wordt dat de 'home-owner' meer verliest, juist omdat er veel kosten aan het begin van het kopen zijn.
If we extrapolate that every available cash dollar available, over and above what the SFR homeowner has, is invested immediately in the stock market (at 11.5% long-term returns), the picture changes in an interesting way:
The renter actually has a leg-up on the homeowner from a cash position and has more cash to invest in the stock market. This lessens the true wealth gap between the renter and the homeowner and suggests that given the transaction costs of homeownership, that it may be better to rent than to buy in the short-medium term.
Verwijderd
at 11.5% long-term returnsRuudvandeBeeten schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:14:
[...]
In mijn post geef ik aan dat kopen niet altijd goedkoper is.
In het artikel staat de volgende alinea waarmee aangegeven wordt dat de 'home-owner' meer verliest, juist omdat er veel kosten aan het begin van het kopen zijn.
If we extrapolate that every available cash dollar available, over and above what the SFR homeowner has, is invested immediately in the stock market (at 11.5% long-term returns), the picture changes in an interesting way:
The renter actually has a leg-up on the homeowner from a cash position and has more cash to invest in the stock market. This lessens the true wealth gap between the renter and the homeowner and suggests that given the transaction costs of homeownership, that it may be better to rent than to buy in the short-medium term.
Daar durfden ze zelfs bij aandelen lease niet mee te rekenen
vanaf 2005 met 189k aflosvrij gestart, en nu lekker op weg naar hypotheekvrij.
Gaat komende tijd even wat trager, maar toch gestaag. Huidige tempo is rond 2025 (in 20 jaar dus) op hyptoheekvrij te zijn.
kan nu al overwegen om minder te gaan werken (werk nu 38u/wk). Is ook al relaxed gedachtegoed
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Is dat je complete hypotheekbedrag (189k) of een bepaald bedrag van een complete hypotheek?NielsTn schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:49:
hier vorige maand door de 'grens' van 100.000 eur hyptoheek gegaan:
Gaat komende tijd even wat trager, maar toch gestaag. Huidige tempo is rond 2025 (in 20 jaar dus) op hyptoheekvrij te zijn.
kan nu al overwegen om minder te gaan werken (werk nu 38u/wk). Is ook al relaxed gedachtegoed
Wat is je huidige leeftijd? Zet je in op hypotheekvrij of bouw je ook nog Box3 kapitaal op?NielsTn schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:49:
hier vorige maand door de 'grens' van 100.000 eur hyptoheek gegaan:
Vind dit een interessant artikel, te meer omdat ik zelf ook steeds meer van mening ben dat kopen niet altijd financieel aantrekkelijker hoeft te zijn dan huren. Los ervan of je, als je een huis koopt en je de komende XX jaar in de schulden steekt, wel echt financieel onafhankelijk bent.RuudvandeBeeten schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:14:
[...]
In mijn post geef ik aan dat kopen niet altijd goedkoper is.
Anyway, de conclusie dat "house-hacking" financieel veel interessanter is dan zowel kopen als huren vind ik erg kort door de bocht. Zeker omdat het hele artikel, waaruit de conclusie wordt getrokken, bestaat uit een fictief voorbeeld dat een soort van "best-case" scenario beschrijft.
Ben wel benieuwd wat de consensus onder de medetweakers is, of kopen om te verhuren inderdaad in grote mate bijdraagt aan het sneller opbouwen van wealth en het eerder bereiken van FO.
Ik vermoed (met de nadruk op vermoed) namelijk dat in Nederland de financiele voordelen slechts in zeer geringe mate opwegen tegen de verplichtingen; volgens mij houdt de wet de hand erg boven het hoofd van de huurder, dus ik weet niet of "house-hacking" wel zo een no-brainer is als in het artikel wordt vermeld.
De NL situatie is toch redelijk verschillend agv andere regelgeving. Al denk ik dat een bouwvallig appartement/huis kopen in Amsterdam en dat grotendeels zelf opknappen en de dan de helft verhuren financieel best interessant kan zijn...
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.