Aangezien mensen budget moeilijk kunnen geloven, post ik maar eens mijn lijstje van deze maand:
| Heating 75 |
| Electricity 19 |
| Water 11,13 |
| Internet/tv/phone 52 |
| Rent 765,28 |
| |
| Legal counsel 15,3 |
| Personal liability 3,67 |
| Housing contents 6,46 |
| Car 39,22 |
| Health care 108,19 |
| |
| Maintenance/depriciation 150 |
| Fuel average 58 |
| |
| Hair stylist 25,5 |
| Fitness 22,95 |
| Clothes 40 |
| Mobile 9,5 |
| Collective lunch 40 |
| Taxes 125 |
| Presents 30 |
| Groceries 125 |
| |
| Stocks 300 |
| |
| Total costs 2021,2 |
| "Leftover" pocket money 46,8 |
| |
| Total 2068 |
| |
Waarbij opmerkingen:
- Enorm hoge huur vanwege vrije sector. Zou ik gelijkwaardig kopen, dan kun je hier makkelijk 200-300 euro afhalen. Zit dus ook te kijken om volledig opgeknapte eengezinswoning te gaan kopen, dan gaat er misschien 150/maand vanaf om weer extra te kunnen sparen en ga ik van 80m2 zonder tuin naar >120m2 met tuin.
- Volledige zorgverzekering met laagst eigen risico (wettelijk van 300) met aanvullende pakketten. Verwacht dat hier volgend jaar wel 20-30 euro vanaf kan door eigen risico op te schroeven.
- Verder volledig verzekerd op alle vlakken (auto, woning, inboedel, rechtsbijstand..)
- All-in pakket voor kabel/telefoon/tv, en dan ook luxer pakket (zoals 100mb verbinding)
- Alle lasten als water/verwarming/electriciteit. Heb stadsverwarming, dus het budget is ook hier aanzienlijk hoger dan de meesten hier verwacht ik.
- C-segment auto, en die elke 4-5 jaar vervangen voor 'nieuwe' van 2-3 jaar oud en benzine. Dit budget moet ook lager kunnen, alleen nog niet goed in gedoken.
- Volledige belastingen inclusief zoals woning, vermogen, auto (1250-1350kg, want 1251kg.

), gemeente...
- Budget voor zaken als kado's (deels sparen, december is altijd wat duurder), kapper, fitness, kleding is ook allemaal afgedekt.
- 'Zakgeld' voor bios, uit eten, afhaal, uitjes.. Vaak komt dit niet eens op, want bios is bijvoorbeeld 7 euro/film (haal telkens voordeelkaart van 5x=35 euro, ipv de 'normale' 8-9 euro per film te betalen). Keertje afhaal ben ik ook 5-6 euro kwijt, en uit eten is misschien 25 euro (all you can eat incl 2 drankjes). Daarbij hoeft niet alles uit dit budget, winkelen bijvoorbeeld gaat vanuit 'groceries' of 'clothes' budget.
- Vakantiekosten evenals inkomsten zijn niet meegenomen. Die uitkering in Mei gaat 1:1 door, en valt dus buiten dit plaatje.
Het is niet helemaal exact want zakgeld, kapper, boodschappen, benzine zijn variabel. de rest wordt allemaal automatisch gedaan. Gemiddeld gezien spaar eigenlijk elke maand wel 50-100 euro meer dan de 300 die hier staat.
Andersom gerekend: uitgaande van wat ik spaar/overhoud elke maand, kom ik nu met ongeveer 1700 euro rond.
Verwacht dat ik komende 1-2 jaar een woning koop (nog eens 150 eraf), mijn zorgverzekering omhoog gooi kwa risico (nog eens 20-30 eraf?) en nog eens kritisch naar de auto kijk. Misschien iets ouder en/of kleiner budgetteren (nog eens paar tientjes, ook door gevolg van lagere verzekering+wegenbelasting).
Doel is daarmee over 2 jaar <1500/maand aan uitgaven te hebben.
[
Voor 8% gewijzigd door
Xanaroth op 31-07-2015 09:54
]