Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.364.821 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Veder vind ik het ook vervelend dat iemand die niets spaart en alles uitgeeft, uiteindelijk dezelfde zorg gratis krijgt, waar ik veel voor moet betalen omdat ik zuiniger heb geleefd. Het is alleen lastig om onderscheid te maken tussen iemand die alles uitgeeft en iemand die gewoon veel minder (te besteden) had. En zelfs als iemand willens en wetens alles heeft opgemaakt, kunnen we als maatschappij die persoon niet zorg onthouden.
Dat is volgens mij ook precies de reden dat iedereen daarom ook in verhouding belasting betaalt cq. moet betalen. Dan is het gewoon goed geregeld per persoon, want dan kan er gekeken worden naar wat voor hulp iemand nodig heeft, in plaats van hoeveel geld iemand heeft voor die hulp. Een hoop mensen hebben ook een totaal gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel voor hun eigen gezondheid. "Dat zie ik later wel weer" is dan het antwoord.

De overheid is overigens net zo schuldig aan dit probleem. Want die zit nu met 't punt dat ze via de belasting niet eens iedereen van de nodige zorg kunnen voorzien, terwijl dat wel één van de (vele) redenen is dát we belasting betalen. Er wordt ook door de overheid en overheidsinstanties (zoals zorg) teveel geld verkwist.

Ik denk dat dat ook het verschil is tussen mensen die wél FO kunnen worden, en mensen die dat niet kunnen. Dan is het niet eens interessant of je geheel of gedeeltelijk FO kunt worden en hoeveel/weinig geld je verdient, maar het maakt een behoorlijk verschil als je jezelf bewust bent van je financiële situatie... niet boven je stand leven, niet onnodig geld over de balk gooien omdat je zo nodig een grotere/snellere auto wilt, etc. Gewoon, kunnen genieten met wat je hebt of prettig vindt, en genoegen (kunnen) nemen met minder. De mensen die aan het einde van de rit zonder geld tóch al die hulp krijgen, hebben zich volgens mij toch wat laten leiden door de industrie: liefst met zoveel mogelijk consumptie, want "hij/zij heeft het toch ook?" :) Maar wel kraaien als een ander wél z'n (financiële) zaakjes goed bij heeft gehouden.

[ Voor 9% gewijzigd door Kapotlood op 21-07-2015 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krisp schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:58:
Als ik kijk naar de populariteit van het basisinkomen, verwacht ik niet dat de AOW afgeschaft wordt. :)
Mogelijk dat de verwachting niet is dat het gebeuren zal, zegt niets over de mogelijkheid dat het gebeuren kan. De Nederlander heeft een groot vertouwen in de overheid, er zijn landen die wantrouwen de overheid veel meer.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2015 20:22 . Reden: aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik moet je eerlijk bekennen dat als er iemand is die de overheid wantrouwt, dat je bij mij aan het juiste adres bent. wat die allemaal geflikt hebben in de afgelopen jaren...

Maar goed... met de bedragen die vandaag de dag nog door elke werkende burger wordt betaalt voor de AOW, geloof ik dat ze het niet compleet opschorten binnen de komende 30 jaar. Als je kijkt naar hoe lang het geduurt heeft voordat de HRA werd aangepakt: dat duurde ook járen, en die overgang duurt ook al enkele jaren. Ik denk dat het nog jaren duurt voordat die AOW helemaal opgeschort is. Niet omdat ik ze vertrouw, maar ze doen altijd járen over dit soort beslissingen (ook kijkend naar de HRA). Met elke nieuwe regering wordt er weer over de details geneuzeld en regelmatig uitgesteld omdat niemand de eerste stap durft te nemen. :)

Overigens is het ook nog zo dat met de huidige economie, dat de overheid zich niet weer te snel van hun slechtste kant willen laten zien door teveel aan de AOW te rommelen. Die zullen toch eerst de boel weer enigszins op orde willen krijgen (naar hun eigen subjectieve en niet al te beste mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:48
Het lijkt mij dat men de AOW pas kan afschaffen (zo dat de bedoeling ooit is) voor mensen die nog nooit AOW premie hebben betaald en die ook geen pensioen "boven de franchise" hebben opgebouwd.

[ Voor 82% gewijzigd door Lim987 op 21-07-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 20:52:

Maar goed... met de bedragen die vandaag de dag nog door elke werkende burger wordt betaalt voor de AOW, geloof ik dat ze het niet compleet opschorten binnen de komende 30 jaar.
Ik ben niet onderlegd in mogelijke politieke beslissingen maar de financiële experts van beroep hebben wel hun vermoedens. Ik verwacht dat we deels weer terug gaan naar de tijd voor Drees en kinderen weer voor de ouders opkomen, hoe meer kinderen je hebt hoe groter de kans op verzorging voor later.
Dus:investeer in je kinderen!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2015 21:49 . Reden: conclusie toegevoegd.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
De AOW wordt pas afgeschaft zodra het relatieve (toekomstige) AOW ontvangers het laagst is, t.o.v. andere leeftijdscohorten. Economisch gezien veel te laat, maar electoraat-technisch gezien precies op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krisp schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:46:

Ander voorbeeld: FO is in dit topic dat je geen arbeid meer hoeft te verrichten voor het verkrijgen van inkomsten. Je bent dus in financiële zin niet afhankelijk van iemand anders. Los van de vraag of dit klopt (m.i. ben je om allerlei redenen nog wel afhankelijk van de buitenwereld) is er nog een andersoortige definitie: dat je niet afhankelijk bent van financiën in welke zin dan ook. Oftewel: je leeft zonder geld. Je hoeft je dan daadwerkelijk niet meer druk te maken over wat je hebt: je hebt namelijk niets. :P
En wat als de huidige valuta 'boem' ;w zegt? Zit je met een berg Euro's in aandelen of op de bank die wordt afgeroomd. Dat is een gevaarlijke situatie voor iedereen die een spaarverzekering heeft die uitkeert in Euro of nu al de berg Euro heeft of afhankelijk is van een pensioen verzekering want dat is dan 'poef' als in 'verdwenen' en dan beginnen we weer opnieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:08

Don Quijote

El Magnifico

Afgelopen week wel wat geestigs meegemaakt, waarbij een keuze die haaks staat op het hele FO streven ertoe heeft geleid dat ik weer een stap dichterbij FO bent gekomen.

Ik ben een groot liefhebber van concerten en sinds mijn emigratie naar New York word ik op mijn wenken bediend. Waar ik echter geen liefhebber van ben is het gebruik van mijn agenda en daar mijn geheugen ook niet geweldig is, had ik per abuis kaartjes gekocht voor twee concerten op dezelfde avond. In een vlaag van vrolijkheid besloot ik echter de kaartjes niet te verkopen (a $150 dollar) maar weg te geven aan de eerste de beste die er interesse in had, als tegenprestatie wilde ik een six-pack bier. De eerste die reageerde bleek niet alleen een groot fan van de desbetreffende artiest te zijn, maar ook zelf bier te brouwen in de US. Iedereen blij.

Vervolgens wat berichtjes heen en weer gestuurd over waar we zouden afspreken om de overdracht te doen etc, toen ik de random vraag kreeg "Misschien een gekke vraag, maar ben je toevallig met een partner naar NY gekomen? En zo ja zoekt je partner wellicht werk?". Lang verhaal kort, mijn vrouw heeft vanmorgen een gesprek gehad en kan per Augustus komen werken en met $35 per uur is het nog goed verdiend ook (+/- 6k per maand).

Hoe een domme beslissing ($150 weggeven) er voor heeft gezorgd dat we weer dichter bij ons doel zijn gekomen (flinke toename van onze inkomsten) :). Karma? Wellicht. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Van harte! Dat is nog eens een mooie deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
6-pack bier ruilen voor 6k per maand? Moet ik ook maar eens proberen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 08:41
Wat betreft die hoge zorgkosten. Als je zo slim bent om FO te worden, ben je ook wel zo slim om je gezondheid op peil te houden door regelmatig sporten en gezond eten. En met gezond eten bedoel ik niet perse de schijf van vijf. Je zult hier zelf onderzoek naar moeten doen.

Als je dat goed doet, betekent het dat je langer gezond kunt genieten van het leven en niet in een duur verzorgingshuis belandt. FO betekent ook een stuk minder stress. Mensen die financieel onverantwoord handelen, doen dat vaak ook met hun gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-12-2024

b32

mazzel123 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:22:
Wat betreft die hoge zorgkosten. Als je zo slim bent om FO te worden, ben je ook wel zo slim om je gezondheid op peil te houden door regelmatig sporten en gezond eten. En met gezond eten bedoel ik niet perse de schijf van vijf. Je zult hier zelf onderzoek naar moeten doen.

Als je dat goed doet, betekent het dat je langer gezond kunt genieten van het leven en niet in een duur verzorgingshuis belandt. FO betekent ook een stuk minder stress. Mensen die financieel onverantwoord handelen, doen dat vaak ook met hun gezondheid.
Ah ja, wel goed om te weten dat kanker, dementie, hartziektes, infecties en vrijwel elke andere ziektes gewoon te voorkomen zijn door regelmatig te sporten en gezond te leven.

Je verkleint de kans om narigheid wel met een gezonde levensstijl, maar je hebt echt niet de garantie dat het je niet overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23
DivWhis schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 04:01:
In een vlaag van vrolijkheid besloot ik echter de kaartjes niet te verkopen (a $150 dollar) maar weg te geven aan de eerste de beste die er interesse in had, als tegenprestatie wilde ik een six-pack bier.
Heerlijke actie, ik hou daarvan.

Helemaal mooi als er zoiets uit voort komt natuurlijk :D

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:00
b32 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:24:
Je verkleint de kans om narigheid wel met een gezonde levensstijl, maar je hebt echt niet de garantie dat het je niet overkomt.
True. Het zelfde gaat overigens op voor financiën.

Zelf heb ik deze maand mijn verjaardag gevierd met redelijk veel mensen (duur) diverse onverwachte rekeningen binnen gekregen, en als klap op de vuurpijl zijn er binnenshuis ook een aantal apparaten gesneuveld. Ga je gelijk een paar maanden terug in je financiële planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005

Don Quijote

El Magnifico

assje schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:31:
[...]

Heerlijke actie, ik hou daarvan.

Helemaal mooi als er zoiets uit voort komt natuurlijk :D
wie goed doet, goed ontmoet. Is het spreekwoord toch ;). Misschien toch maar eens vaker proberen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Ah ja, wel goed om te weten dat kanker, dementie, hartziektes, infecties en vrijwel elke andere ziektes gewoon te voorkomen zijn door regelmatig te sporten en gezond te leven.

Geen garantie dat je het niet krijgt maar als je niet sport heb je wel bijna de garantie dat je het wel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Het gaat om bewegen, niet zo zeer sporten. Bij sporter wordt het een en ander nog wel is overbelast (verkeerd hardlopen) of afgeknepen (wielrennen) en wandelen is een van de beste dingen voor je gezondheid, maar is geen sport.

Daarnaast wordt er altijd wel geroepen dat mensen "gezonder" moeten leven, maar tot nog toe zijn 99% van de gezonde alternatieven in de supermarkt puur marketing. En zijn er 1001 tegenstrijdige onderzoeken over wat "gezond" is. Vaak wordt enkel de conclusie gepubliceerd en niet de opdrachtgever of de data om het te reproduceren. Zoek maar is naar "is chocola gezond".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b32

b32

Metro2002 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 15:28:
[...]
Geen garantie dat je het niet krijgt maar als je niet sport heb je wel bijna de garantie dat je het wel krijgt.
Dus, volgens jou is de kans op kanker of alzheimer zo'n 95% ("bijna garantie") als je niet sport? Wow. Tenzij ik iets heb gemist, is dat enorme onzin. Uiteraard is de kans op ziektes als je nooit beweegt (niet eens gerelateerd aan sporten) een stuk groter, maar er zijn een hoop ziektes waar bewegen en gezond leven een minder grote impact op heeft dan jij insinueert.
Deveon schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 16:01:
Het gaat om bewegen, niet zo zeer sporten.
Dat sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002

Metro2002

Memento mori

b32 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 16:17:
[...]

Dus, volgens jou is de kans op kanker of alzheimer zo'n 95% ("bijna garantie") als je niet sport? Wow. Tenzij ik iets heb gemist, is dat enorme onzin. Uiteraard is de kans op ziektes als je nooit beweegt (niet eens gerelateerd aan sporten) een stuk groter, maar er zijn een hoop ziektes waar bewegen en gezond leven een minder grote impact op heeft dan jij insinueert.

[...]

Dat sowieso.
Diabetes type 2 is in bijna 90 procent van de gevallen te voorkomen.

http://www.preventiediabetes.nl/

Het risico op overige ziektes zijn al snel met 30% te verkleinen:

http://www.nocnsf.nl/cms/showpage.aspx?id=19486

Ik noem dat redelijk: een garantie op als je ongezond leeft ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b32

b32

Metro2002 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 16:42:
[...]
Diabetes type 2 is in bijna 90 procent van de gevallen te voorkomen.

http://www.preventiediabetes.nl/

Het risico op overige ziektes zijn al snel met 30% te verkleinen:

http://www.nocnsf.nl/cms/showpage.aspx?id=19486

Ik noem dat redelijk: een garantie op als je ongezond leeft ja.
De kans op borstkanker is voor een man bijvoorbeeld 0,13% volgen cancer.org. Nog los ervan dat ik nergens iets lees over de correlatie tussen niet sporten en borstkanker zou volgens dat 30%-getal van je de kans dan 0,17% zijn, dat noem ik niet in de verste verte een garantie. Zelfs als we de kans op een ziekte 50% maken (wat bijzonder hoog is), dan is 65% nog steeds geen garantie.

Overigens gaat het hier er niet om dat bewegen (niet sporten, zoals jij het eerder noemde) niet goed voor je is, want het is hartstikke goed voor je en reduceert het risico op een hoop ziektes. Alleen zeggen dat het een garantie is, is onzin.

EDIT: Waar deze discussie op is uitgelopen, heeft overigens niks te maken met Financiële Onafhankelijkheid maar past meer in een gezondheids-topic, dus als we er verder over willen discussiëren, dan kunnen we dat beter in DM's of in een ander forum doen lijkt me :)

[ Voor 11% gewijzigd door b32 op 22-07-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:44

Zenix

BOE!

In mijn geval is het geen kans dat ik ziek wordt, ik ben het al sinds mijn 15de. Hier wordt er vanuit gegaan dat je 'later' ziek wordt, maar je kan ook morgen ziek worden. Ik zal nooit FO kunnen halen op de manier die velen hier nastreven, maar probeer wel aspecten van toe te passen in mijn leven, zodat ik als chronisch zieke toch een beetje financieel onafhankelijk ben. Daarnaast ga ik nooit fulltime werken, dus het minder werken wat veel FO'ers vaak nastreven is bij mij een noodzaak.

Verder zijn er natuurlijk ook erfelijke ziektes, waar je weinig invloed op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zenix schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:05:
Ik zal nooit FO kunnen halen op de manier die velen hier nastreven, maar probeer wel aspecten van toe te passen in mijn leven, zodat ik als chronisch zieke toch een beetje financieel onafhankelijk ben. Daarnaast ga ik nooit fulltime werken, dus het minder werken wat veel FO'ers vaak nastreven is bij mij een noodzaak.
Nastreven inderdaad, wellicht heb je al meer bewezen dan menigeen die hier speurt. En tijden kunnen zo maar veranderen en gezien de gebeurtenissen in de wereld die financieel op springen staat worden de kaarten misschien weer flink geschud en dat betekent opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 21:27:
[...]

Nastreven inderdaad, wellicht heb je al meer bewezen dan menigeen die hier speurt. En tijden kunnen zo maar veranderen en gezien de gebeurtenissen in de wereld die financieel op springen staat worden de kaarten misschien weer flink geschud en dat betekent opnieuw beginnen.
Inderdaad, ik zie het een beetje zoals de wetenschap de werkelijkheid ook steeds meer ziet (op kwantummechanisch vlak): een kansberekening. Daarbij heb je zelf nog wel wat impact: 'Geluk moet je afdwingen'.

Het feit dat ik een spaarquote van 40% heb en flink ga aflossen zorgt ervoor dat ik mijn kansen op FO aanzienlijk vergroot. Niets is echter zeker: misschien wordt het wel afgeroomd tijdens een crisis, misschien hou ik geen pensioen over, misschien stort de euro in, misschien exploderen mijn zorgkosten, etc. etc.

Allemaal echter geen reden om jezelf niet zoveel mogelijk speling te geven, zolang het maar geen obsessie wordt. Ik heb het idee dat veel mensen dan maar veel uitgeven, omdat ze niet weten wat de toekomst gaat brengen op dit vlak. Dit terwijl ze vaak niet eens gelukkiger zijn dan ikzelf (pure onrepresentatieve steekproef van N=xx om me heen ;) ).

Helaas kan je nergens op rekenen - ook niet op je eigen geld, maar dat betekent niet dat je de kansen voor jezelf niet zo groot mogelijk kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:17
Inderdaad. Beetje de discussie van de gordel in de wagen. 'het beschermt je toch niet als je aan 120 tegen de muur rijdt' Neen inderdaad, maar het verlaagt wel de kans dat je iets voorhebt bij lagere snelheden.

Anyway nieuws uit belgie, de taxshift wordt vandaag aangekondigd. Wij betalen te veel belasting op onze lonen en dus nu gaan we dat verlagen en dat geld elders zoeken. Naar goede gewoonte is bijna alles al uitgelekt voor de persconferentie van 11:30
- roerende voorheffing (bv dividend) naar 27% (ipv 25%). Spaarboekjes blijven buiten schot maar ja daar zit je met je lage rentes.
- verhoogde tax op diesel, alcohol, tabak
- verhoogde tax op elektriciteit (terug naar 21% na twee jaar 6% te zijn)
- gezondheidstax -> verhoogde tax op ongezond eten (frisdrank met veel suikers etc).
- Speculatietax -> extra tax als je je aandelen binnen de 6 maand weer van hand doet.

Daar komt dan tegenover dat "lage en en middelgrote lonen tot 100€ terugkrijgen". Als je zo'n simulatortje invult, kwam je dus aan 20€ per maand voor de lonen die boven de 2200€ bruto liggen of zo...

Ik betwijfel dan ook dat dit een nul-operatie is eigenlijk...
Oh en ondertussen keuren ze ook een wet goed waarbij de tax op diamanten verlaagt... lobby uit antwerpen zeker?

[ Voor 4% gewijzigd door Lointje op 23-07-2015 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DivWhis schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 04:01:
Afgelopen week wel wat geestigs meegemaakt, waarbij een keuze die haaks staat op het hele FO streven ertoe heeft geleid dat ik weer een stap dichterbij FO bent gekomen.
[...]
Mooi verhaal DivWhis!

En inderdaad zal over het algemeen dit soort acties je niet sneller FO maken. Maar volgens mij is dit juist een actie van iemand die al FO is, of aan het worden is. Geld speelde kennelijk een ondergeschikte rol in je beslissing om de kaartjes aan een liefhebber weg te geven: wat mij betreft een ultiem voorbeeld van financiële onafhankelijkheid. Top!

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Zijn hier trouwens mensen die veel eten op de markt kopen?
Zag hierboven iemand iets over de supermarkt zeggen. Wij kopen voor misschien 20e in de week iets bij de supermarkt, meestal yoghurt en melk. De rest komt van de markt, op veel vlakken goedkoper (behalve paprikas, die zijn duurder om de 1 of andere reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik kom wel eens bij Uit je eigen Stad in Rotterdam, of bij Hoeve Biesland vlakbij Pijnacker om wat verse groente en vlees e.d. te kopen. Maar echt op de markt groente/fruit kopen doe ik eigenlijk te weinig. Voornamelijk omdat dat alleen op zaterdag kan, en ik op zaterdag vaak andere dingen te doen heb :) Deed het vroeger wel regelmatig… en 't scheelt soms goed geld, zeker als je later op de ochtend/begin van de middag gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Avinator88 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:39:
De rest komt van de markt, op veel vlakken goedkoper (behalve paprikas, die zijn duurder om de 1 of andere reden).
Dat de markt (veel) goedkoper is valt voor zover ik kan zien tegen. Vorige week werden bloemkolen met veel herrie op de markt aangeboden voor 1 euro. Bij de AH lagen ze voor 0.69. En nog beter van kwaliteit ook. Brood is zeker niet goedkoper dan van iedere bakker hier in de buurt. En het is ook niet door de koopman zelf gebakken. Het komt ook uit een 'grootbakkerij' Of je het lekker vindt is een kwestie van smaak. Ik ben zelf dol op het 'stevige meergranenbrood' van de AH. De bakkerswinkel die er naast zit kan er niet aan tippen. En de markt is slechter volgens mij. Bovendien is die maar een keer per week hier. Dus zit je al snel met oud brood en groente die een week oud is of zo. Oogsten gaat op een bepaalde dag, dan gaat het naar de veiling, daarna naar de marktkoopman. Dan ben je al minimaal 2 dagen onderweg. Dan moet jij het nog kopen en aan het einde van de dag eten. Op zijn vroegst dus. Als jij dan nog voor een paar dagen inslaat dan zit je zo aan 5-7 dagen na de oogst voor je het eet. Dan kan je nog beter diepvries nemen. Dat zit binnen een paar uur in een pak.
De kaas was wel goedkoper en goed ook.
Als je de markt leuk vind, doe het vooral. Veel mensen zien het als een uitje. Maar ik heb niet het gevoel dat je veel goedkoper bent. Ga maar eens bij de Lidl kijken voor groente en fruit. Die scoren ook al jaren lang erg hoog met de kwaliteit

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 23-07-2015 10:22 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

De markt is zeker niet altijd het goedkoopste. Misschien als je om 16:30 op de laatste marktdag komt. Hier kan je dan voor een euro of zo een emmer aan restspul (tomaten, champignons, prei) kopen. Maar die moet je wel gelijk opmaken, want houdbaar is het niet.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Hmm, dan hebben wij ws geluk met onze groente en fruit markt kraam. Daarnaast om even op Ortep in te gaan: we bakken zelf ons brood en hebben een goede koelkast waarmee groente en fruit heel lang goed blijft, daarmee hebben we het voordeel van groente dat (ws) nooit ingevroren is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Bij ons staan er elke zaterdag wat karretjes op het daarvoor bestemde plein. We halen daar kaas en soms vis. Brood en groente halen we bij de bakker en de supermarkt respectievelijk, onze ervaring is dat het niet significant goedkoper is en vaak minder lang houdbaar. Onlangs weer bij de Lidl langsgegaan om het aanbod en de prijs te bekijken, maar volgens de vrouw was het de moeite niet waard. Vooralsnog halen we dus de hoofdmoot van onze boodschappen bij de AH, zoveel mogelijk in de bonus en bij andere winkels (Kruidvat bijvoorbeeld) wel eens luiers oid als er een mooie aanbieding is.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Dat de Lidl de moeite niet waard is vind ik toch opmerkelijk. Een aantal artikelen zijn het soms niet waard ja, bijvoorbeeld als ze net toevallig in de bonus zijn o.i.d. Maar de groente en fruit is vaak van betere kwaliteit, dit o.a. uit eigen ervaring en ervaringen om mij heen en vaak ook goedkoper. Dat dan toevallig de komkommer bij de AH in de bonus is die week maakt niet uit, de andere 8 weken is de Lidl goedkoper. Maar om dit te voorkomen kan je eerst een rondje AH doen en daarna as Lidl. Verder is de Lidl wat betreft exotische producten ook goedkoper en krijg je goede kwaliteit. Bijvoorbeeld, olijven, olijfolie, zongedroogde tomaten, pesto, tapenade, toevallig zag ik deze week dat ze ook balsamico azijn hadden, humus, feta kaas, mozarella, etc. Dit soort producten betaal je bij de AH al gauw tot 50% meer en vaak zijn ze dan van gelijkwaardige kwaliteit. Ook dingen als toiletpapier en keukenpapier is er prima en in het weekend warme broodjes, zijn heerlijk en je betaald €0,30 per broodje (alleen bij lidls met een bak afdeling).

Maar goed ieder voor zich, maar mijn vrouw was ook eerst niet echt onder de indruk van de Lidl. Maar sinds we samen zijn is daar toch wel snel verandering in gekomen. Producten als Cola, goudse kaas, brie, ,vlees,brood, muesli, beschuit, chips, vuilniszakken, etc. halen we wel juist bij de AH, omdat we daar de A merk spullen gewoon beter vinden en de prijsverschil te klein is of het waard is. Zo hebben we spullen die we altijd bij de AH halen en spullen die we liever bij de Lidl halen (al slaan we de Lidl wel eens over als we te weinig nodig hebben dat het het niet waard is.)

Het is niet dat ik reclame probeer te maken ofzo, alleen toevallig was mijn vrouw ook niet een lidl fan en nu wil ze zelf gaan, omdat ze tot dezelfde conclusies is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb 't hier ook op dezelfde manier ervaren. Nu doen we vaak boodschappen bij de Dirk omdat die qua boodschappen voor ons wat goedkoper is dan de AH of Jumbo, maar we zijn tijden lang na de reguliere boodschappen op de terugweg nog naar de Lidl gegaan voor o.a. toiletpapier en zo. Een hoop producten daar zijn vele malen goedkoper, en ze winnen ook elk jaar prijzen om hun groente/fruit, en vers vlees. Dat scheelt vaak toch zo 10% of meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Tja persoonlijke voorkeur zeker. Ik stoor mij ontzettend aan LIDL (ben Belg dus winkelervaring LIDL is misschien lichtelijk anders). Waar ik mij vooral aan stoor is dat ze smerig publiciteit maken met acties, waarvan je dan in de winkel komt om 9.30u en er al niets meer is. Als je dat dan bijvoorbeeld doet met vlees lok je veel mensen en als het product er dan niet meer is winkelen ze toch wel bij jou? Ga me niet vertellen dat als je al jaren deze acties doet, je niet kan anticiperen hoeveel product je ongeveer nodig hebt om aan de vraag te kunnen voldoen. Zo zijn er nog veel meer van die dingen waar ik mij aan stoort. Bijvoorbeeld reclame in de boodschappenkarretjes, vind ik echt NOT DONE. Ook kwaliteit producten ervaar ik vaak als minder. Visburgers bijvoorbeeld, waarom moet daar in de LIDL 25% AARDAPPELPUREE in zitten. Dat is bij geen enkele andere supermarkt het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hier helaas geen Lidl in de buurt. Wel een AH en een Aldi. Bij die laatste haal ik alleen brood(jes) (lekkerder en goedkoper) en misschien wat huishoudelijke dingen. De rest haal ik bij de AH, omdat het vaak net zo duur is maar van veel betere kwaliteit. Vooral groente en fruit.

Wat imo véél scheelt is: gaan voor de huismerken en pas je eet stijl aan de aanbiedingen aan. En als het even kan, haal je groente en fruit op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Ik snap dat de visburgers van de LIDL letterlijk en figuurlijk hoog zitten maar terug on topic. Van alle podcasts en met name amerikaanse websites ben ik toch wel benieuwd wat mensen als extra opties hebben om inkomen te genereren, naast werken en investeren? In amerika koop je blijkbaar een huis voor 25K waat je dan vervolgens kan opknappen maar die kansen zijn hier niet. Hebben jullie nog suggesties en/of ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b32

b32

it0 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:05:
Van alle podcasts en met name amerikaanse websites ben ik toch wel benieuwd wat mensen als extra opties hebben om inkomen te genereren, naast werken en investeren? In amerika koop je blijkbaar een huis voor 25K waat je dan vervolgens kan opknappen maar die kansen zijn hier niet. Hebben jullie nog suggesties en/of ideeën?
Zo'n huis is natuurlijk een combinatie van investeren en werken. Je investeert in de aanschaf en materialen, en werkt zelf om het huis meer waard te maken. Zoiets kan in Nederland vast ook, hier zijn genoeg huizen te koop die met een opknapbeurt vast voor meer te verkopen zijn.

Ik begrijp dus nog niet helemaal wat je precies zoekt. Iets waarin je tijd stopt en het daarna geld waard wordt? Uiteindelijk komt het allemaal gewoon neer op werken, dus naast je 'vaste' baan zou je bijv. ouderen kunnen leren om te gaan met computers.Je zou ook meubels kunnen maken (houtbewerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

b32 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:32:
[...]

Zo'n huis is natuurlijk een combinatie van investeren en werken. Je investeert in de aanschaf en materialen, en werkt zelf om het huis meer waard te maken. Zoiets kan in Nederland vast ook, hier zijn genoeg huizen te koop die met een opknapbeurt vast voor meer te verkopen zijn.

Ik begrijp dus nog niet helemaal wat je precies zoekt. Iets waarin je tijd stopt en het daarna geld waard wordt? Uiteindelijk komt het allemaal gewoon neer op werken, dus naast je 'vaste' baan zou je bijv. ouderen kunnen leren om te gaan met computers.Je zou ook meubels kunnen maken (houtbewerking).
In de VS kopen ze een huis voor 25-50K knappen het op voor ongeveer hetzelfde bedrag en verhuren het vervolgens voor 900$ per maand. Als ik dat zou vertalen naar NL dan kost dat huis 125K, moet je er voor 75-100K insteken en dan kan je het verhuren voor 600€ per maand. Dus de cost benefit is een beetje anders.

Het is natuurlijk altijd werken, maar bovenstaande constructie is het idee dat je korte termijn investeert en lange termijn vruchten van plukt. Nog meer langer werken op lange termijn betekent volgens mij burn-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b32

b32

it0 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:37:
[...]

In de VS kopen ze een huis voor 25-50K knappen het op voor ongeveer hetzelfde bedrag en verhuren het vervolgens voor 900$ per maand. Als ik dat zou vertalen naar NL dan kost dat huis 125K, moet je er voor 75-100K insteken en dan kan je het verhuren voor 600€ per maand. Dus de cost benefit is een beetje anders.

Het is natuurlijk altijd werken, maar bovenstaande constructie is het idee dat je korte termijn investeert en lange termijn vruchten van plukt. Nog meer langer werken op lange termijn betekent volgens mij burn-out.
Op die manier. De huizenmarkt is in Amerika inderdaad heel anders, maar die markt is wel aan het veranderen. Ik heb echter geen gouden tip voor je hoe je met relatief weinig effort en kosten een hoge opbrengt krijgt :) (maar mocht je er eentje tegenkomen, dan hoor ik dat graag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Ja vastgoed investeren kan hier in NL ook wel, alleen zitten er zoveel regeltjes aan vast dat je je er goed in moet verdiepen. In Den Haag (ook vast wel in andere regio's, buiten de randstad zijn er toch ook veel goedkope huizen?) kan je best wel huisjes vinden voor 80k die je kan opknappen en verhuren, ALLEEN je zit in NL met een puntensysteem waarmee een maximale huurprijs wordt bepaald. Plus dat huurders erg veel rechten hebben en een huurcommissie die daarop toeziet. In VS is dat meer marktwerking terwijl het in NL meer gereguleerd is. Hierdoor is het in NL zo lastig om er mee te renderen. Als ik mij niet vergis is tweaker rube wel onlangs begonnen met het verhuren van vastgoed.

Beleggen in een REIT misschien een optie? Dat is in principe een bedrijf die exact hetzelfde doet als wat jij wilt, maar dan op grote schaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
[...]

Voor mij is het ook niet helemaal duidelijk of dergelijke constructies in Nederland werken. Zeker gezien de huizen/appartement die een opknapbeurt nodig hebben niet scherp genoeg geprijsd zijn. Voorbeeld: een op te knappen huis (van een oud omaatje geweest) kost ongeveer 100.000 euro. Hier zal badkamer/keuken van vervangen moeten worden. Ook schilderwerk en vloeren zal iets aan moeten gebeuren. Als ik voor vergelijkbare woningen kijken in de buurt staan deze voor 125.000 te koop.

De verdienste zijn in bovenstaand voorbeeld 25.000 - kosten voor notaris - kosten voor financiering - kosten voor materiaal (en nog overige kosten). Voor het werk dat er wordt ingestoken, en het risico dat je loopt is dat niet heel denderend.

Ik ben handig genoeg om dit soort projecten in 3-6 maanden zelf te doen, naast mijn huidige werk. Al twee woningen opgeknapt. Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat 'the numbers' niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

shenr schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:51:

Beleggen in een REIT misschien een optie? Dat is in principe een bedrijf die exact hetzelfde doet als wat jij wilt, maar dan op grote schaal ;)
Een reit zit natuurlijk in mijn portefeuille maar mijn geld is gelimiteerd, net zoals mijn arbeid, maar met die combi heb ik nog weinig gedaan met FO als doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
In Amerika is een verbouwing ook, naar verhouding, soms wat goedkoper. Huizen bestaan over het algemeen uit "sheetrock" (gipsplaat) en hout, in tegenstelling tot beton hier. Een leiding leggen is dan ook een stuk makkelijker bijvoorbeeld. Plus ze houden niet zo van verbouwen van wat ik begrijp van m'n schoonouders. Je koopt daar bijvoorbeeld een huis, en dan zit er nagenoeg áltijd een wasmachine/wasdroger e.d. bij. Iets wat bij ons in Nederland zelf gekocht wordt.

En verbouwen daar, is ook vaak écht verbouwen. Met die gipsplaten/houten muren heb je vaker, in een slecht onderhouden huis, dat daar wel eens iets vervangen moet worden. Maar qua kosten valt het dan weer relatief mee: je hoeft niet te stucen, het materiaal is lichter dan beton, en makkelijker te bewerken. Daarom zijn huizen buiten de grote steden (NYC, Florida e.d.) vaak goedkoper, en kun je wat makkelijker een oud huis voor weinig op de kop tikken.

M'n schoonouders hadden bijvoorbeeld voor $125.000 een vrijstaand huis gekocht met 3 grote slaapkamers, 2 badkamers e.d. In de afgelopen jaren hebben ze die verbouwd voor ca. $25.000, zoals een nieuw keukenblad, nieuwe bitumen dak, e.d. Vorig jaar werd het verkocht voor ±165.000. En dat in een markt die niet écht heel lekker liep op dat moment.

Probeer in Nederland maar eens je investering 1:1 weer terug te verdienen na een verbouwing. :) De startprijzen voor een "bouwval" ligt hoger, en een verbouwing is een investering waar je over het algemeen niet je ingelegde geld ook weer terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

RuudvandeBeeten schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:55:
Ik ben handig genoeg om dit soort projecten in 3-6 maanden zelf te doen, naast mijn huidige werk. Al twee woningen opgeknapt. Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat 'the numbers' niet werken.
Juist, dat bedoel ik, maar je maakt mij niet wijs dat er niet iets is waar de nummers wel van kloppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Vertel me waar ik een huis met een waarde van meer dan 200k kan huren voor 600 euro per maand. Dat bedrag met twee vermenigvuldigen is een stuk realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Sissors schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:38:
[...]

Vertel me waar ik een huis met een waarde van meer dan 200k kan huren voor 600 euro per maand. Dat bedrag met twee vermenigvuldigen is een stuk realistischer.
Als ik ons oude huis met een WOZ van 175k invoer in het huur puntensysteem kom ik uit op een kale huurprijs van 773 € p.m. Grofweg 5,3 % rendement per jaar. Daar moet nog belasting en onderhoud van af en het is WOZ waarde, daar zitten niet de kosten die nog in het huis gemaakt zijn, dus niet echt een vetpot. Ons huidige huis met een WOZ waarde van 225k komt uit op een huurprijs van €1125 per maand, een rendement van 6%. Ook weer WOZ waarde, we hebben het helemaal verbouwd en een vergelijkbaar huis in de straat staat te koop voor 259k, waarbij ons huis mooier is natuurlijk ;)

Wat wel interessant om te weten is dat als je zoiets wilt doen je gewoon moet kijken wat het huurpunten systeem vraagt en aan de hand daarvan verbouwen. Er wordt bijvoorbeeld alleen gevraagd of er inbouw apparatuur zit in je keuken, maar niet wat voor kwaliteit. Je kan een ikea keuken van €2000 erin zetten en het zal hetzelfde opleveren als een siematic keuken van €20.000. En tegels van 10€ de vierkante meter leveren ook net zoveel op als tegels van €60 de vierkante meter. Beetje krom, maar het is zo. Dus goedkoop verbouwen met goedkope spullen en het kan best wel eens interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
shenr schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:59:
[...]

Als ik ons oude huis met een WOZ van 175k invoer in het huur puntensysteem kom ik uit op een kale huurprijs van 773 € p.m. Grofweg 5,3 % rendement per jaar. Daar moet nog belasting en onderhoud van af en het is WOZ waarde, daar zitten niet de kosten die nog in het huis gemaakt zijn, dus niet echt een vetpot. Ons huidige huis met een WOZ waarde van 225k komt uit op een huurprijs van €1125 per maand, een rendement van 6%. Ook weer WOZ waarde, we hebben het helemaal verbouwd en een vergelijkbaar huis in de straat staat te koop voor 259k, waarbij ons huis mooier is natuurlijk ;)
Als je boven de liberalisatiegrens zit (van ~750e geloof ik) dan is het puntensysteem slechts een indicatie. Je mag dan vragen wat je wil, en als je er huurders voor vindt, all the better for you.

Ik vind de vastgoed markt in Nederland verziekt en zie eigenlijk geen goede mogelijkheden om erin te investeren anders dan voor de eigen woning. Voor verhuur sta je als verhuurder enorm zwak en de rendementen zijn ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Er zijn mensen die daar warm voor lopen, maar mijn ding is het niet.

In de VS hanteren ze een 1% regel - namelijk dat de huur van een huis minimaal 1% van de waarde moet zijn per maand, om interessant te zijn als belegging. Een huis van 200k in NL zou dus 2k per maand op moeten leveren volgens VS 'guidelines'. Dat ga je hier, door de HRA, gewoon nooit halen.

[Niet als reactie op shenr bedoeld]
Als je serieus bent in het genereren van inkomsten naast je werk, dan zou ik in NL in ieder geval niet in vastgoed kijken, maar naar online mogelijkheden. Kan je geen blog beginnen? Kan je niet ergens in gaan handelen via marktplaats? Er is vast wel een onderwerp waar je diepgaande kennis over hebt, waar je goed in zou kunnen handelen. Of misschien kan je beginnen met een stap naar zelfstandigheid, want arbeid in dienstverband is in NL serieus ondergewaardeerd in de meer technische sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Nu we het toch over vastgoed hebben... Heeft iemand hier ervaring met het kopen en opknappen van een huis (met wellicht een dure lening) en daarna laten taxeren en een hypotheek aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

finsdefis schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 01:42:
[...]

Allemaal echter geen reden om jezelf niet zoveel mogelijk speling te geven, zolang het maar geen obsessie wordt. Ik heb het idee dat veel mensen dan maar veel uitgeven, omdat ze niet weten wat de toekomst gaat brengen op dit vlak. Dit terwijl ze vaak niet eens gelukkiger zijn dan ikzelf (pure onrepresentatieve steekproef van N=xx om me heen ;) ).
Wel eens wordt ik uitgedaagd met de vraag "hoe lang ik nog moet" en op basis van mijn leeftijd gaat men dan uitrekenen tot 67 jaar.....wel lachen....want juist door slim uitgeven en vooral niet te veel uitgeven en zeker niet aan overbodige troep weet je dat je rijk bent omdat je niet om alles in de wereld tot 67 jaar moet werken - een gezonde obsessie zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RuudvandeBeeten schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:55:
[...]

Misschien een tip om een huis van oudere mensen te kopen die aanblijven als huurders van datzelfde pand, zij hebben na verkoop immers voldoende financiële ruimte om hun verkochte woning terug te huren en jij hebt een huurder van wie je op aan kan, niks geen verbouwing nodig en een huurder die zorg draagt voor de woning zonder gedoe voor verhuurder en huurder. Iemand ervaring mee in Nederland?

Een alternatief is om een nul op de meter woning in de verhuur aan te bieden, als je toch al moet verbouwen is dat mogelijk een interessant alternatief om een nette huurprijs te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 21:39:
[...]

Misschien een tip om een huis van oudere mensen te kopen die aanblijven als huurders van datzelfde pand, zij hebben na verkoop immers voldoende financiële ruimte om hun verkochte woning terug te huren en jij hebt een huurder van wie je op aan kan, niks geen verbouwing nodig en een huurder die zorg draagt voor de woning zonder gedoe voor verhuurder en huurder. Iemand ervaring mee in Nederland?

Een alternatief is om een nul op de meter woning in de verhuur aan te bieden, als je toch al moet verbouwen is dat mogelijk een interessant alternatief om een nette huurprijs te krijgen.
Ik zie alleen nog geen voordeel voor de oudere mensen }) . Grote kans dat de hypotheek al afbetaald is bij deze doelgroep. Dan zouden ze er financieel zelfs op achteruit gaan als ze weer huur moeten gaan betalen of zie ik wat over het hoofd?

Laat maar. 8)7 snap hem

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

marviins schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 21:51:
[...]

Ik zie alleen nog geen voordeel voor de oudere mensen }) . Grote kans dat de hypotheek al afbetaald is bij deze doelgroep. Dan zouden ze er financieel zelfs op achteruit gaan als ze weer huur moeten gaan betalen of zie ik wat over het hoofd?

Laat maar. 8)7 snap hem
Vergeet ook niet dat het tot een paar jaar terug erg hip was om maximaal overwaarde te benutten op een aflossingsvrij hypotheekje ;)
Ben wel eens benieuwd hoeveel % van de (laten we zeggen) 75+ nog een flinke hypotheek heeft staan.
Iemand enig idee of hier cijfers van zijn? Kan ze zelf zo 1,2,3 niet vinden

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shenr schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 12:38:
Dat de Lidl de moeite niet waard is vind ik toch opmerkelijk.

Verder is de Lidl wat betreft exotische producten ook goedkoper en krijg je goede kwaliteit. Bijvoorbeeld, olijven, olijfolie, zongedroogde tomaten, pesto, tapenade, toevallig zag ik deze week dat ze ook balsamico azijn hadden, humus, feta kaas, mozarella, etc.

.....
en in het weekend warme broodjes, zijn heerlijk en je betaald €0,30 per broodje (alleen bij lidls met een bak afdeling).
Het is vaak zo wat je gewend bent. Ik heb me laten vertellen dat melk in Frankrijk meestal in plastic flessen wordt verkocht en dat de jeugd daar zo aan gewend is geraakt dat ze echte verse melk niet eens meer lusten ofwel vies vinden. De zeg maar 'plastic' smaak van melk is de smaak die ze gewend zijn en waarvan ze verwachten dat melk ook zo hoort te smaken.

Het punt is 'we' weten niet meer hoe het kan smaken of hoort te smaken. Dat kan je wel leren.

Petje af voor degene met kookvaardigheden die van een paar eenvoudige grondstoffen een heerlijk smakende maaltijd kan bereiden. Zo'n vakman of vakvrouw heet een kok. Thuis beheersen we dat niet echt meer op een paar uitzonderingen na en beperken ons tot de gemiddelde groenten, aardappelen en opgewarmd stukje leer in het pannetje. Hoewel, gemiddeld..... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Switchie schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:16:
[...]

Vergeet ook niet dat het tot een paar jaar terug erg hip was om maximaal overwaarde te benutten op een aflossingsvrij hypotheekje ;)
Ben wel eens benieuwd hoeveel % van de (laten we zeggen) 75+ nog een flinke hypotheek heeft staan.
Iemand enig idee of hier cijfers van zijn? Kan ze zelf zo 1,2,3 niet vinden
Jammer.....zo'n snelle bibliotheek en toch niet in staat de gegevens tevoorschijn te halen. Waar zou je zijn als je nog geen internet tot je beschikking had.

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2014/2014-4044-wm.htm

Dit plaatje...

Afbeeldingslocatie: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/DAA99883-1B4B-4343-839B-01283B2C1B5E/0/4044g2.gif

Licht blauw = veel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:51:
[...]

Jammer.....zo'n snelle bibliotheek en toch niet in staat de gegevens tevoorschijn te halen. Waar zou je zijn als je nog geen internet tot je beschikking had.

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2014/2014-4044-wm.htm

Dit plaatje...

[afbeelding]

Licht blauw = veel......
Die had ik inderdaad gevonden maar zegt helaas niets over de absolute schuld.
180k hypotheek op de woning van 200k geeft hier een blauw balkje maar moet er niet aan denken dat te hebben staan als ik 75+ ben

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:48

Tank80

Cyanide&&Happiness

En
Bij deze fiscale hypotheekschuld is geen rekening gehouden met opgebouwde tegoeden bij spaar- en beleggingshypotheken.
Tja, weet je eigenlijk nog niks...

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tank80 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 23:00:
En
[...]

Tja, weet je eigenlijk nog niks...
Ja hoor, die 75+ betaalt graag rente over zijn hypotheek en heeft geen HRA (niet helemaal waar want sommigen doen het erom namelijk overwaarde op tijd verzilveren en lekker blijven huren van de bank.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

finsdefis schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 01:42:
[...]

Inderdaad, ik zie het een beetje zoals de wetenschap de werkelijkheid ook steeds meer ziet (op kwantummechanisch vlak): een kansberekening. Daarbij heb je zelf nog wel wat impact: 'Geluk moet je afdwingen'.
Wetenschap, natuurkunde. En wat vinden we van Jim Rickards? Geen zonneschijn in zijn toekomst visie. Wat gaan we doen als ie gelijk heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat zegt hij dan met welke onderbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:17
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Erg netjes Lointje! Ik heb zelf net ook even zitten rekenen, en ik zit ongeveer rond hetzelfde percentage voor dit jaar aan spaarquota. Wel met wat iets lagere bedragen (heb geen 13e maand bijvoorbeeld), maar alleszins een prettig vooruitzicht als dit zo door kan gaan :)

Ik vroeg me trouwens iets af in het licht van FO-zijn. Als jullie FO zijn, en ervoor kiezen om minder of niet te werken, hoe zien jullie je sociale leven in dat geval? De meeste vrienden zullen dan nog gewoon fulltime werken bijvoorbeeld, dus je hebt toch een (semi) fulltime week in te vullen met je eigen dingen. Je kan meer sporten, vrijwilligerswerk e.d. doen, maar 40+ uur in de week vullen met dat soort dingen is misschien ook niet altijd waar je op zit te wachten :) Hebben jullie daar ook al ideeën over, of laten jullie dat gewoon een beetje over je heen komen?

En: merken jullie iets aan je directe omgeving (vrienden en familie) als ze weten dat je aan een FO-doel werkt? Zitten daar mensen tussen die het niet begrijpen, of misschien een beetje jaloers zijn toevallig? Niet iedereen zal misschien kunnen/willen begrijpen waarom je "wilt stoppen met werken" (zo zien sommigen in mijn omgeving dat bijvoorbeeld), maar een beetje jaloezie omdat jij het wél kunt en zij niet, kan ik ook zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Bij FO, zie ik vooral dat de 40 uur wordt opgevuld met ander 'werk'. Denk aan veel meer tijd spenderen aan basiszaken zoals reistijd. Heb dan immers alle tijd, dus afstanden die ik nu met de auto doe worden dan veel makkelijker met de fiets of lopen.
Ook kun je dan nog de laatste puntjes op de i zetten wat betreft kosten terugbrengen, zoals zaken met de hand gaan doen (afwassen!) waarvoor nu nog vaak de vaatwasser wordt aangezet door tijdgebrek.

Waar het nu soms nog afweging is van tijd vs kosten, valt dan de tijdcomponent voor een groot deel weg, wat voor een hele nieuwe blik zal zorgen.

Verder gaan ook veel zaken zich verplaatsen verwacht ik. In plaats van 2x savonds nog even snel van 7-9 sporten en 1x in het weekend, kun je dan dat bijvoorbeeld 3x doordeweeks overdag doen. Boodschappen op maandag ipv zaterdag/zondag.

Zo is dan toch je tijd gevuld, en heb je tegelijkertijd meer ruimte in het weekend en savonds voor activiteiten/contacten.

Waar ik praat over FO, is het vooral een ' ja vast wel' of die vorm van gedachtes. Men gelooft het niet, of misschien beter WIL het niet snappen/geloven. En het is verdomde lastig het uit te leggen zonder bewijs. Want als je informatie geeft over jezelf, krijg je een hele dunne grens met de richting op te gaan van opscheppen voor mijn gevoel. En dat kan ook best averechts werken.
Dus ik hou het vaak voor mezelf, en laat ze lekker in hun eigen wereldje.

Trouwens vandaag erachter gekomen dat ik mijn spaargeld helemaal vergeten was in de overzichten. Toch >20k euro, wat toch weer een paar centjes rente oplevert kwa inkomen. Gevolg is dat ik nu ruim over de (op jaarbasis) 25% savings rate zit, terwijl mijn doel voor dit jaar 20% was en volgend jaar pas 25%.
Passief inkomen lijkt daarmee ook de 800 euro/jaar al door te zijn (gaat snel als je bijna 200 euro 'vergeet'), dus misschien dat ik op dat vlak ook de 1000 euro/jaar (eigenlijk het doel voor volgend jaar) ook nog kan meepikken.
Dan moet ik eind dit jaar mijn planning en doelstellingen aardig gaan herzien. Luxeprobleem! :9

Bovendien meevallertje van bijna 200 euro deze maand, aan vergoedingen voor werk (kosten voor 2 tripjes) die vergoed werden. Had die gewoon vanaf de betaalrekening kunnen betalen en die maanden dus een kleiner 'extratje' gespaard, maar dat gaat nu alsnog aan het werk worden gezet.

[ Voor 66% gewijzigd door Xanaroth op 24-07-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, reizen zou ik ook (bij mooi weer) meer met de fiets doen e.d. En wat vrijwilligerswerk, sporten en wat andere hobbies zoals gamen, knutselen en zo. Zeker met sporten denk ik dat ik veel meer zou bewegen. Ik ga nu alleen als ik genoeg energie heb na het werk, maar ga toch met plezier minstens 2x in de week. Ik zie mezelf makkeljk 4+ keer in de week sporten als ik dan toch genoeg tijd en energie heb.

Ik denk dat me tegen die tijd toch eens moet verdiepen in m'n extra gewonnen 'vrije' tijd :) Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik die 40 uur (45 incl. reistijd) zomaar even kan vullen. Aan de andere kant, je kan allerlei leuke cursussen doen (wil al tijden gitaar leren spelen bijvoorbeeld), en tegen die tijd zijn m'n ouders ook wat ouder aan het worden, dus die kunnen vast wat extra aandacht gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmm....alle pensioen klanten die ik ken vragen zich af waarom ze maar zo weinig tijd hebben immers vroeger hadden ze een full time baan en deden de klussen erbij, tegenwoordig lukt het ze bijna niet om de gewone dagelijks klusjes op tijd af te krijgen. Dat is ook een realiteit.
(kunnen ze ook in de kassa rij aansluiten om een uur of 6 in de middag als het werkvolk nog even snel boodschappen doet voor de avond....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:42:
Wat zegt hij dan met welke onderbouwing?
Wikipedia: James Rickards

As general counsel for the hedge fund Long-Term Capital Management (LTCM),[4][5] he was the principal negotiator in the 1998 bailout of LTCM[6] by the Federal Reserve Bank of New York.

Rickards worked on Wall Street for 35 years.[7] Rickards was the senior managing director for market intelligence at Omnis, Inc.,[6] a consulting firm.[3] On March 24, 2009, Rickards presented his view at a symposium at Johns Hopkins, that the U.S. dollar was facing imminent hyperinflation and was vulnerable to attack from foreign governments through the accumulation of gold and the establishment of a new global currency.[8]

On September 10, 2009, Rickards testified before the U.S. House of Representatives about the risks of financial modeling, VaR, and the 2008 financial crisis.[9]

In multiple internet and email postings in 2015, Rickards described himself as "Financial Threat and Asymmetric Warfare Adviser CIA & The Director of National Intelligence", and is reported as warning of imminent financial collapse in the United States.

recente boek: Currency Wars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 16:25:

En: merken jullie iets aan je directe omgeving (vrienden en familie) als ze weten dat je aan een FO-doel werkt? Zitten daar mensen tussen die het niet begrijpen, of misschien een beetje jaloers zijn toevallig?
Het is meestal handiger gebleken iets terughoudend te zijn. Voor de omgeving die reëel in het leven staan is er niets aan de hand als je een mening vertegenwoordigd waarom jij ook reëel in het leven staat. Kijk, zeg maar eens hardop dat je de bank niet meer nodig hebt voor een hypotheek dan wordt je voor lottowinnaar aangezien. Degene met een gat in de hand worden door zo'n mening geconfronteerd met hun eigen spiegelbeeld, feiten, alsof je een roker :7 zegt dat roken slecht voor de gezondheid is, niemand ontkent dat eigenlijk maar er iets aan doen is een tweede. Het maakt ook nog verschil met welke leeftijd je van doen hebt, de oudere jongere is misschien al te laat (8> , de pensionado weet inmiddels wat ie anders had kunnen doen :S , de jongere die games, iPhone en feesten in de kop heeft wil alleen maar plezier maken en vindt je een zeur. oOo Yolo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Oh dat geneuzel. Geneuzel want hij en wat andere zijn nu inderdaad al jaren aan het claimen dat we elk moment hyperinflatie kunnen krijgen en we dan allemaal goud moeten kopen (waarbij een flink percentage die dat claimt vooral te winnen had bij een stijgende goudprijs).

En tot nu toe komt die hyperinflatie maar niet, en is er niks wat erop wijst dat we er bang voor moeten zijn. Oftewel, lekker negeren.

Als je echt bang bent dat we hyperinflatie krijgen in Europa en Amerika, dan stort de complete wereldeconomie in op een schaal die nooit eerder in de recente geschiedenis gezien is. Wat edelmetalen hebben helpt, maar ik zou er niet teveel in investeren, je komt dan in een situatie uit waarbij je ook met goud bijzonder weinig kan. Oftewel, hutje kopen/maken in midden van de wildernis (sluit west-Europa al uit, je kan bijvoorbeeld in de VS of Canada wel doen). En veel tijd besteden aan oefenen van survival + prepper worden.

Zelf maak ik me er niet zo druk over ;).

Edit:
In multiple internet and email postings in 2015, Rickards described himself as "Financial Threat and Asymmetric Warfare Adviser CIA & The Director of National Intelligence", and is reported as warning of imminent financial collapse in the United States.
Dat is volgens wiki dus onzin. Als in dat hij misschien wel ooit een e-mail naar de CIA heeft gestuurd met ongevraagd advies, maar er is geen enkel bewijs dat hij ooit iets met de CIA te doen heeft gehad.

Wat betreft het wat te doen als je FO bent: Ik zou sowieso al niet van éne op andere moment stoppen met werken. Ga lang vantevoren al minder werken. Koop maximum aan vakantiedagen als je ergens werkt waar dat kan. Ga gewoon doen waar je blij van wordt. Als je iemand bent die niet op die manier de dag door kan komen, ja dan schiet je weinig op met minder werken :P

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 24-07-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 20:43:
[...]

Oh dat geneuzel. Geneuzel want hij en wat andere zijn nu inderdaad al jaren aan het claimen dat we elk moment hyperinflatie kunnen krijgen en we dan allemaal goud moeten kopen (waarbij een flink percentage die dat claimt vooral te winnen had bij een stijgende goudprijs).

En tot nu toe komt die hyperinflatie maar niet, en is er niks wat erop wijst dat we er bang voor moeten zijn. Oftewel, lekker negeren.

[...]
Ik 'hoop' ook dat hij geen gelijk krijgt maar ik vrees van wel. Zoals wel vaker het geval is, feit is dat een mens zich soms iets niet kan voorstellen dat de boel klapt maar het kan wel gebeuren. Er zijn al een aantal grote crashes geweest en nog geen enkele valuta er wereld heeft het uiteindelijk vol gehouden. Daarna beginnen we gewoon weer opnieuw omdat we geen ander systeem kennen.
Jim Rickards beschrijft het huidige systeem op zijn manier en ik heb niet het gevoel dat ik goud moet gaan kopen maar ik vrees wel te veel afhankelijk te zijn van de girale valuta of de papieren biljetten in mijn portemonnee die op vertrouwen is gebaseerd. Best wel 8)7 als je daarvan een hoop hebt liggen en je kunt er niks meer voor kopen. Gelukkig heb ik mijn stenen nog....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2015 21:35 . Reden: poging tot systeem beschrijving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 20:58:
[...]

Ik 'hoop' ook dat hij geen gelijk krijgt maar ik vrees van wel. Zoals wel vaker het geval is, feit is dat een mens zich soms iets niet kan voorstellen dat de boel klapt maar het kan wel gebeuren. Er zijn al een aantal grote crashes geweest en nog geen enkele valuta er wereld heeft het uiteindelijk vol gehouden. Daarna beginnen we gewoon weer opnieuw omdat we geen ander systeem kennen.
Jim Rickards beschrijft het huidige systeem op zijn manier en ik heb niet het gevoel dat ik goud moet gaan kopen maar ik vrees wel te veel afhankelijk te zijn van de girale valuta of de papieren biljetten in mijn portemonnee die op vertrouwen is gebaseerd. Best wel 8)7 als je daarvan een hoop hebt liggen en je kunt er niks meer voor kopen. Gelukkig heb ik mijn stenen nog....
Tja, ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Het voorspellen van Black Swans is nagenoeg onmogelijk door de vele variabelen. Het kán natuurlijk zijn dat hij gelijk heeft en die kans is aanzienlijk groter als hij er ook nog eens verstand van heeft. Maar wie weet sukkelt dit economische systeem nog wel even door omdat er genoeg belanghebbenden zijn. Er zijn natuurlijk altijd wel figuren die roepen dat de boel gaat klappen. Daarom is spreiding in het hele FO-verhaal zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Laatst online: 15:27

Piper

No guts, no glory

Hoe berekenen jullie het rendement over beleggingen waar je maandelijks inlegt? Ik stop elke maand een zakje geld in een indextracker bij Meesman maar moet nog even een goede manier vinden om het rendement bij te houden. Hebben jullie een apart excelletje gemaakt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

finsdefis schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 23:27:
[...]

Tja, ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Het voorspellen van Black Swans is nagenoeg onmogelijk door de vele variabelen. Het kán natuurlijk zijn dat hij gelijk heeft en die kans is aanzienlijk groter als hij er ook nog eens verstand van heeft. Maar wie weet sukkelt dit economische systeem nog wel even door omdat er genoeg belanghebbenden zijn. Er zijn natuurlijk altijd wel figuren die roepen dat de boel gaat klappen. Daarom is spreiding in het hele FO-verhaal zo belangrijk.
Ik heb een interview met hem gelezen en hij onderbouwd zijn verhaal wel met cijfers. In t kort komt t er op neer dan het blijven verstrekken van leningen om de economie te stimuleren eindig is. Maar de schuldenlast die hij bespreekt is vooral die van de VS. Europa doet het beter in zijn verhaal. Er komt vast weer een nieuwe crisis, maar met FO denken ben je daar beter tegen bestand dan met alles over de balk gooien :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Piper schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 07:45:
Hoe berekenen jullie het rendement over beleggingen waar je maandelijks inlegt? Ik stop elke maand een zakje geld in een indextracker bij Meesman maar moet nog even een goede manier vinden om het rendement bij te houden. Hebben jullie een apart excelletje gemaakt ofzo?
Rrendement bereken ik door ingelegd geld / portfolio value

is dan wel een totaalrendement, dus niet per jaar. Door elke maand/kwartaal/jaar in te leggen trek je het gemiddelde omlaag.

ik beleg zelf in ETFs, en gebruik deze google spreadsheet al een tijdje met veel plezier

http://www.investmentmoat...olio-tracker-spreadsheet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

joramoudenaarde schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 16:25:
Ik vroeg me trouwens iets af in het licht van FO-zijn. Als jullie FO zijn, en ervoor kiezen om minder of niet te werken, hoe zien jullie je sociale leven in dat geval? De meeste vrienden zullen dan nog gewoon fulltime werken bijvoorbeeld, dus je hebt toch een (semi) fulltime week in te vullen met je eigen dingen. Je kan meer sporten, vrijwilligerswerk e.d. doen, maar 40+ uur in de week vullen met dat soort dingen is misschien ook niet altijd waar je op zit te wachten :) Hebben jullie daar ook al ideeën over, of laten jullie dat gewoon een beetje over je heen komen?
Ik ben nog lang niet FO, maar de afgelopen maand hoefde ik niet te werken en kon ook niet "op vakantie gaan".

Maar als dit enigszins een voorstelling is van hoe een FO-leven er uit zal komen te zien:
Ochtend: huishouden doen/boodschappen/voorbereiden op eten.
Middag: sporten/kind ophalen
Avond: tv. filmpje. internet. wat hobby dingen.

de dag is zo voorbij... Vooral sporten a 1-2 uur neemt best veel tijd weg.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Laatst online: 15:27

Piper

No guts, no glory

indexample schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 10:19:
[...]

Rendement bereken ik door ingelegd geld / portfolio value

is dan wel een totaalrendement, dus niet per jaar. Door elke maand/kwartaal/jaar in te leggen trek je het gemiddelde omlaag.

ik beleg zelf in ETFs, en gebruik deze google spreadsheet al een tijdje met veel plezier

http://www.investmentmoat...olio-tracker-spreadsheet/
Ja dat ingelegd geld/value werkt inderdaad voor het totaalrendement maar ik wil het eigenlijk iets nauwkeuriger kunnen zien. Misschien maar iets van een gemiddeld bedrag per jaar, voorlopig leg ik maandelijks in bij Meesman, dan is het nog wel redelijk overzichtelijk te houden.

Wat betreft vervelen tijdens FO maak ik me echt totaal niet druk. Die dag is zo om, een beetje hobby'en, sporten, klussen, lijkt me prima! Voor de fun een leuke side business erbij voor wat contacten misschien en dan red ik me wel hoor ;) Niet meer verplicht hoeven werken lijkt me het grootste genot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Voor de daadwerkelijk correcte manier van rendement berekenen heb je best een ingewikkelde formule nodig, en is het nodig dat je per aanschaf de datum en de dan geldende koers bijhoudt.

Ikzelf wil rendement eigenlijk op jaar of kwartaalbasis gaan berekenen en ga daarbij eventuele extra inleg gewoon aan het begin van de periode erbij tellen, en de waarde van het einde van die periode nemen. Aan het begin van de volgende, beschouw ik dan de inleg weer gelijk aan de totale waarde van de portefeuille.

Dus bijvoorbeeld

Q1 - waarde portefeuille 50k. Extra inleg in Q1 5k. Waarde eind Q1 57k 57/55 = 3,6% rendement
Q2 - beginwaarde 57, extra inleg 5k, waarde eind 53k = 53/62 = -14,6%

en zo voorts. In de grafiek kan je dan ook de nominale waarde van je inleg bijhouden, maar dat zorgt denk ik eigenlijk vooral voor mental anchoring en een basis voor verkeerde beslissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
iets waar ik de laatste tijd aan denk in het licht van FO:

je bent jaren bezig met je portfolio op te bouwen. die sneeuwbal heb je eindelijk aan het rollen.

Hoe moeilijk is het dan om te stoppen met rollen, juist nu je wat snelheid begint te maken. Je bent zo gewend om te sparen en te bouwen....dan zal het denk ik psychologisch heel moeilijk zijn om die stap te maken. Een mens kan gewoontes slecht afleren....

stel je doet 20 jaar over het verzamelen van 500.000. dan is het daarna bijvoorbeeld nog maar 5 jaar naar 770.000

ga je dan stoppen bij 500.000?

Of heb je een vast bedrag in je hoofd en ga je sowieso stoppen met werken. Of is het niet zo absoluut, en ga je glijdend afbouwen...?

[ Voor 10% gewijzigd door indexample op 25-07-2015 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb geen vast bedrag in m'n hoofd, al zal ik de 500k niet halen in 20 jaar :P
Voor mij is het gewoon belangrijk dat ik op een gegeven moment kan beslissen dat ik niet meer hoef te werken. Ik heb wel een bepaalde leeftijdsgrens voor ogen waarop ik dat wil kunnen: 50-55 jaar. Op dat moment kijk ik gewoon hoeveel geld ik nodig heb, en of ik genoeg heb om vanaf dat moment niet noodzakelijk meer te hoeven werken.

Zoals dat er nu uit ziet, zal dat bedrag waarschijnlijk rond de 1000-1500 euro per maand liggen, ofwel ±15 jaar vermenigvuldig met ±1250 euro per maand. Dat komt bij mij nu neer op ongeveer 225k euro, maar misschien is het tegen die tijd wel minder omdat ik de energiekosten bijna op 0 heb kunnen zetten (zonnepanelen, WTW-systeem e.d.), of meer omdat de overheid andere belastingen gaan heffen. Het streefbedrag is in ieder geval ongeveer die 225k, maar een vast bedrag kan ik 't niet noemen :)

Met wat ik nu verdien en apart kan leggen, is dat streefbedrag sowieso haalbaar voor me. Met de tijd ga je natuurlijk ook wel wat meer verdienen, of misschien verlies je je baan een keer, maar zelfs als ik nu de rest van m'n leven hetzelfde inkomen zou houden, is dit bedrag haalbaar én is m'n huis afbetaald, én heb ik genoeg gespaard voor een aanvullend pensioen. En dan ga ik er van uit dat ik gemiddeld over m'n hele vermogen (sparen én beleggen) gemiddeld zo'n 5% per jaar aan rendement kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
indexample schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 14:12:
Of heb je een vast bedrag in je hoofd en ga je sowieso stoppen met werken. Of is het niet zo absoluut, en ga je glijdend afbouwen...?
Voor mij is FO niet het verzamelen van een bepaald bedrag aan geld, maar van voldoende inkomen genererend vermogen om niet meer te hoeven werken. Natuurlijk kun je dat gelijkstellen aan een geldbedrag, maar dat bedrag is niet zo belangrijk. Wat mij betreft is de vrijheid/onafhankelijkheid het doel, niet het bedrag.

Dus voor mij zou het inderdaad niet absoluut zijn. Ik kan me dus goed voorstellen, dat ik richting het FO-punt al wat gas terugneem en/of na het FO-punt bijv. blijf doorwerken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
Het is een lang proces en dus gaan de zaken geleidelijk. Het is ook niet dat je opeens heel anders voelt als je 100% FO bent omdat je het jaar daarvoor bijvoorbeeld al 95% FO was en het jaar daarvoor 90% enzo.

Ik heb een streefdatum en bedrag, maar niets staat vast. Flexibel blijven is een belangrijk onderdeel van FO worden en zijn naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Laatst online: 27-06 21:35

je bent jaren bezig met je portfolio op te bouwen. die sneeuwbal heb je eindelijk aan het rollen.

Hoe moeilijk is het dan om te stoppen met rollen, juist nu je wat snelheid begint te maken. Je bent zo gewend om te sparen en te bouwen....dan zal het denk ik psychologisch heel moeilijk zijn om die stap te maken. Een mens kan gewoontes slecht afleren....

stel je doet 20 jaar over het verzamelen van 500.000. dan is het daarna bijvoorbeeld nog maar 5 jaar naar 770.000

Wat ik meer vind is dat je sneeuwbal zowiezo WEL blijft groeien of je nu inlegt of niet inlegt omdat je dividendinkomen bijvoorbeeld gemiddeld 7 % groeit per jaar(doordat de top kwaliteits bedrijven het dividend vaak verhogen).
Dus waarom blijven inleggen denk ik dan?
Tuurlijk gaat het sneller maar blijven inleggen betekend well nog niet kunnen genieten van de FO.

Als je bijvoorbeeld een dividendinkomen hebt van 1200 per maand. Dan heb je volgend jaar 7% meer oftewel 1284 euro en jaar daarop 1373 en dan 1469 en dan en dan... snapt vast wel wat ik bedoel? steeds blijft het hoger gaan ook al leg je niks in. Dat is volgens DividendMantra the "secret sauce" voor een Dividend Growth Investor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
Maar op het moment dat je net FO bent en dus alle dividenden opneemt dan groeit het natuurlijk niet meer zo hard. En de groei die er nog wel is heb je nodig in verband met inflatie. En 7% rendement klinkt mooi, maar ik vind het riskant om daar 40 jaar vanuit te gaan en alles in dividend aandelen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

rube schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 16:52:
Maar op het moment dat je net FO bent en dus alle dividenden opneemt dan groeit het natuurlijk niet meer zo hard. En de groei die er nog wel is heb je nodig in verband met inflatie.
Dat klopt niet helemaal. Als je FO bent dan is je CAGR (compound annual growth rate) gelijk of hoger aan hetgeen je opneemt. CAGR = rendement min inflatie (en in Nederland, min VRH). Alleen als je CAGR lager is dan hetgeen je opneemt zal je vermogen na inflatie kleiner worden.

Als je 4% per jaar opneemt, dan moet je rendement gemiddeld per jaar minstens 4% + VRH + inflatie zijn.
En 7% rendement klinkt mooi, maar ik vind het riskant om daar 40 jaar vanuit te gaan en alles in dividend aandelen te hebben.
De makkelijkste manier voor meer zekerheid is minder hoeven uitgeven per jaar. Dan hoef je ook minder op te nemen per jaar. En de opbouw gaat ook sneller :)

De andere parameters in de berekening zijn lastiger aan te passen, of heb je helemaal geen invloed op:
  • Vermogen (meer opbouwen dan voor FO nodig is verlaagt ook het percentage dat je jaarlijks opneemt)
  • Rendement
  • Inflatie en VRH

[ Voor 50% gewijzigd door Zr40 op 25-07-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow...7% rendement. Dan ben ik voor mijn 55ste klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 17:16:
Wow...7% rendement. Dan ben ik voor mijn 55ste klaar.
Wpc heeft afgelopen 10 jaar gemiddeld +- 12 procent op jaarbasis aan rendement aan investeerder geleverd inclusief dividends..

Lijkt veel 7% maar dat is een gemiddelde... laatste dividend verhogingen van ibm was 18% per jaar de afgelopen 5 jaren...

JNJ afgelopen tien jaar rond de 7% per jaar verhoogd.

Zodra ik thuis ben geef ik hier wel een link van een google spreadsheet die ik gebruik.

Dan kan je elke keer na een aandeel gekocht te hebben en een aantal veranderd van bijv 1 naar twee aandelen gelijk de annual dividend zien verhogen.
Raak een beetje verslaafd aan al die statistieken meeste gegevens worden realtime opgehaald vanuit google finance en het is erg overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij werd verteld dat een Chinese ondernemer met circa 260 mensen in dienst (dat is een kleine ondernemer in China) begon te handelen op de Chinese beurs en hij kon een hoger rendement maken op de beurs dan met zijn onderneming. Dus hij verkocht zijn onderneming en hij zette zijn kapitaal op de beurs. Ging goed totdat onlangs de Chinese beurs met soms wel 40% naar beneden ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 19:41:
Ging goed totdat onlangs de Chinese beurs met soms wel 40% naar beneden ging.
Als hij de dag voor die 40% daling aandelen gekocht heeft dan is dat flink balen. Maar laten we eerlijk zijn, met een beleggingshorizon van 50 jaar (we streven immers FO na) verlaagt deze 40% daling het gemiddelde rendement per jaar met minder dan 1%.

En bij een goed gespreid portfolio zal China (of welk land/sector/valuta/etc dan ook) nooit een groot deel hiervan uitmaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 25-07-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Als je vorig jaar yuans had aangekocht dan was dat een goede richtig naar FO. De yuan is in 1 jaar tijd zo'n 30% gestegen tov van de euro. ( of was euro 30% gedaald tov de yuan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:45

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter

Geen idee hoe ik er op het daadwerkelijke moment tegenaan kijk maar met de kennis van nu zou ik zeggen. Ik zou niet stoppen bij het genoemde streefbedrag maar lekker doorgaan, enig verschil is dat ik weet dat ik niet meer de zekerheid van een baan nodig heb maar dat ik op eigen kracht voldoende passief inkomen kan genereren. Dat ervoor dat pasief inkomen wel tijd en inzet ingebracht moet worden heb ik (zoals ik er nu naar toe kijk) geen moeite mee dat is meer hobby'en :) . Interen op mijn vermogen heb ik een hekel aan. Sinds 2009 zie ik alleen maar hogere toppen en dat werkt inderdaad verslavend en extreem motiverend (ondanks wel duurdere uitgaven aan huwelijk, huis kopen auto etc etc).

Stiekem kijk ik er ook wel naar uit om in de toekomst samen met mijn kinderen het investeren verder uit te breiden en over te brengen. Maar goed met een leeftijd van 15 maanden en de 2e onderweg ben ik wellicht erg voorbarig :+ .

Mijn doelstelling is overigens wel een absoluut getal ik zou graag een cash/aandelen miljonair willen worden. Jongensdroom die altijd is blijven hangen en dat bedrag komt ook redelijk overeen met het bedrag wat ik obv de huidige inzichten nodig heb. Dus voor mij is 1.000.000 gelijk aan 100% dat maakt het in procenten wel makkelijk uit te rekenen hoeveel ik nog moet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Blord schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 20:17:
Als je vorig jaar yuans had aangekocht dan was dat een goede richtig naar FO. De yuan is in 1 jaar tijd zo'n 30% gestegen tov van de euro. ( of was euro 30% gedaald tov de yuan )
Dat valt onder speculatie (of onder achteraf terugkijken). Het is juist geen goede richting voor FO, net zoals de loterij winnen dat niet is. (Neemt niet weg dat áls je wint, je een leuk begin hebt gekregen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Idd speculeren heeft mij ook wel eens 3500 euro gekost met eur/usd koers elke keer moeten kijken of het wel de goede kant op gaat met longs en shorts. Tuurlijk genoeg gespeculeerd in mn leven ook wel eens een dag gehad van +900 euro met een bio stock.

Sleep well at night is mijn streven sindsdien dus goede kwaliteit bedrijven die al heel wat jaren bestaan en gewoon VASTHOUDEN. Zolang de fundamentals goed zijn en je hebt een groot 40+ aantal bekende amerikaanse bedrijven dan is de kans zeer klein dat je faalt. Je zou er amper iets van merken als bijv 1 van de 50 bedrijven bankroet gaat(ruim van te voren kan je het al vaak zien aankomen). Miss 2% inkomen ?

Moet zeggen gewoon goed in de gaten houden of hetbedrijf het dividend wel/niet goed kan betalen duseen lage payout ratio en een goede FCF (free cashflow )

History van elk bedrijf is goed na te gaan mbt dividend van tot wel heel wat jaren terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Accountant schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 20:20

Sinds 2009 zie ik alleen maar hogere toppen en dat werkt inderdaad verslavend en extreem motiverend (ondanks wel duurdere uitgaven aan huwelijk, huis kopen auto etc etc).

[/quote]

Ik neem aan bij aanvang....hopen dan maar dat een einde ervan goedkoper is dan :*)
(sorry...moest even...) ...een goede bekende hypotheekadviseur die ik ken heeft altijd wel klanten met een gevalletje echtscheiding - best wel veel eigenlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2015 20:44 . Reden: Lolletje maar met serieuze ondertoon FO natuurlijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 20:21:
[...]

Dat valt onder speculatie (of onder achteraf terugkijken). Het is juist geen goede richting voor FO, net zoals de loterij winnen dat niet is. (Neemt niet weg dat áls je wint, je een leuk begin hebt gekregen :))
Chinezen zijn gokkers, wantrouwen de overheid en ze weten de overheid stuurt de beurs dus bij een dipje breekt de paniek uit! Ze moeten nog veel leren die jeugd daar maar ze handelen de hele dag met hulp van de smartphone. Spannende tijden. Ook nu China meer invloed krijgt en wil hebben en aspiraties heeft met het IMF en een eigen Wereldbank. Ingewikkeld krachtenspel allemaal op de financiële markten en je kunt je afvragen of de rendementen op de beurs zoals we die nu kennen echt geldig zijn voor de tijd die komen gaat. Met andere woorden kloppende de voorspellende modellen nog wel? Of weten we sowieso (met 2 s) niet wat we aan het doen zijn.... Ook al is niet iedereen op dit forum met zijn zuur verdiende centen privé aan het speculeren om FO te bereiken en/of te onderhouden we doen er sowieso aan mee via het 'easy money' van de pensioenfondsen op Wall Street. Eigenlijk is het niet mogelijk om je er aan te onttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:39
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 20:57:
[...]

Chinezen zijn gokkers, wantrouwen de overheid en ze weten de overheid stuurt de beurs dus bij een dipje breekt de paniek uit! Ze moeten nog veel leren die jeugd daar maar ze handelen de hele dag met hulp van de smartphone. Spannende tijden. Ook nu China meer invloed krijgt en wil hebben en aspiraties heeft met het IMF en een eigen Wereldbank. Ingewikkeld krachtenspel allemaal op de financiële markten en je kunt je afvragen of de rendementen op de beurs zoals we die nu kennen echt geldig zijn voor de tijd die komen gaat. Met andere woorden kloppende de voorspellende modellen nog wel? Of weten we sowieso (met 2 s) niet wat we aan het doen zijn.... Ook al is niet iedereen op dit forum met zijn zuur verdiende centen privé aan het speculeren om FO te bereiken en/of te onderhouden we doen er sowieso aan mee via het 'easy money' van de pensioenfondsen op Wall Street. Eigenlijk is het niet mogelijk om je er aan te onttrekken.
Ik proef een beetje aversie tegen beleggen :) Waar investeer jij in? Kon het zo 123 niet terugvinden op de laatste paar pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Volgens mij geen aversie tegen beleggen/investeren, maar tegen speculeren. Ben evenwel benieuwd waar in geinvesteerd wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:50
Accountant schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 20:20:
[...]

Geen idee hoe ik er op het daadwerkelijke moment tegenaan kijk maar met de kennis van nu zou ik zeggen. Ik zou niet stoppen bij het genoemde streefbedrag maar lekker doorgaan, enig verschil is dat ik weet dat ik niet meer de zekerheid van een baan nodig heb maar dat ik op eigen kracht voldoende passief inkomen kan genereren. Dat ervoor dat pasief inkomen wel tijd en inzet ingebracht moet worden heb ik (zoals ik er nu naar toe kijk) geen moeite mee dat is meer hobby'en :) . Interen op mijn vermogen heb ik een hekel aan. Sinds 2009 zie ik alleen maar hogere toppen en dat werkt inderdaad verslavend en extreem motiverend (ondanks wel duurdere uitgaven aan huwelijk, huis kopen auto etc etc).

Stiekem kijk ik er ook wel naar uit om in de toekomst samen met mijn kinderen het investeren verder uit te breiden en over te brengen. Maar goed met een leeftijd van 15 maanden en de 2e onderweg ben ik wellicht erg voorbarig :+ .

Mijn doelstelling is overigens wel een absoluut getal ik zou graag een cash/aandelen miljonair willen worden. Jongensdroom die altijd is blijven hangen en dat bedrag komt ook redelijk overeen met het bedrag wat ik obv de huidige inzichten nodig heb. Dus voor mij is 1.000.000 gelijk aan 100% dat maakt het in procenten wel makkelijk uit te rekenen hoeveel ik nog moet :) .
Ik probeer ook vooral in (fictieve) cashflows en groei daarvan te denken, maar werk daarnaast ook naar een bedrag toe. De laatste tijd ben ik tot het inzicht gekomen dat ik met minder toe kan om FO te worden, als ik uitga van een stuk afbouw en opgebouwd pensioen en gewoon het feit dat ik als ik 50-60 ben meer nodig heb dan als ik 70/80 ben. Ik kom dan fors lager uit dan 1 mio/k als streefgetal. Consequentie is dan wellicht dat niet het hele vermogen intact blijft op den duur, maar het traject tot FO wordt een stuk overzichtelijker en zoals het er nu voorstaat kan dat punt bij 50+ bereikt zijn. Op dit moment vind ik afbouwen ook niet leuk, maar voor mijn gevoel moet er ook een keer een knop om om echt voor de reguliere pensioenleeftijd van FO te profiteren.
Afhankelijk van invulling van de FO-tijd kan natuurlijk minder of helemaal niet plaatsvinden. Ik stel me zo voor dat enkele dagen per week werken (wellicht als zelfstandige) leuk kan zijn. Vermogen overdragen aan mijn kinderen en hen investment(management) skills bijbrengen lijkt mij ook een mooi streven, maar ik vraag me voor mezelf af of ik nu degene moet zijn die (duurzaam) familiekapitaal voor de volgende zou moeten opbouwen en dat ten koste moet laten gaan van de dingen die ik nog wil doen in het leven en die veel vrije tijd kosten. Voor de kinderen bouwen we kapitaal om een een studie te financieren zodat ze vervolgens zelf iets op te bouwen. Het vermogen gaat bij een FO-insteek nooit helemaal op, het is dan mooi meegenomen als ze het restant tzt aan hun eigen vermogen kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zuinig op mijn zuur verdiende loon door werken en ik wil het niet verliezen. Ik onderneem alleen wat ik ook begrijp en ben vaker een andere richting op gegaan dan gemiddeld en dat was positief. Nee geen luchtfietserij voor mij gewoon keurig "huisje, boompje beestje, 1.5 kind en Opel Kadett voor de deur" maar wel schuldenvrij en hypotheekvrij en ik ben me er terdege van bewust dat alles inspanning vergt en niets vanzelf gaat mits op een eerlijke manier bedreven. Ik beschouw de beurs dan ook niet als een reële afspiegeling van de economie waar het echt verdiend moet worden dus wantrouw ik de beurs ofwel dat kan niet eerlijk zijn - casino dus. De grote wereld bedrijven waar ik voor werk zijn bezig met consolideren en ik begrijp niet waar ze naar toe willen, het is erg anders dan 10-15-20 jaar geleden en ze lijken steeds gekker te worden. Ik weet ik moet iets anders ondernemen met mijn FY currency teneinde een inkomen te genereren voor FO. Ik investeer desgevraagd in mijn gezin en in mooie dingen waar ik verstand van heb als mogelijk appeltje voor de dorst (dat zou ook speculeren kunnen zijn), verder houd ik de kosten laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JURIST schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 21:46:
[...]

Voor de kinderen bouwen we kapitaal om een een studie te financieren zodat ze vervolgens zelf iets op te bouwen.
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:43
Accountant schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 20:20:
[...]
In welke valuta? Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik gok zo dat toen jij een jongetje was en een droom had om millionair te worden je nog guldens had? :D

1.000.000 lijkt mij ook wel een mooi streven, al lijkt me dat wel een stuk meer dan je echt nodig hebt.

Als je de marktwaarde van bakstenen ook mee mag rekenen, dan komen we er mischien nog wel, ooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Met 1 miljoen euro ben je allang FO. Vooral als je huis en auto afbetaald zijn.

Met een rendement van 5% haal je 50K per jaar. Dat is na aftrekking van 1.2% heffing 3166euro netto per maand.
Een gemiddelde gezin zit daar veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Blord schreef op zondag 26 juli 2015 @ 20:17:
Met een rendement van 5% haal je 50K per jaar. Dat is na aftrekking van 1.2% heffing 3166euro netto per maand.
Rekenfoutje? Ik kom op € 4116 per maand uit. (50000 * (1 - 0,012) / 12)

edit:
oeps, de 1,2% gaat van vermogen, niet van rendement 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 26-07-2015 20:36 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.