Ik zie vakanties niet als een FO-killer. Het is een onderdeel van het leven zoals ik het wil. Als al die vakanties er voor zorgen dat ik 3-5-10 jaar later FO ben, dan moet het maar zo zijn.
Mijn FO doel is dan ook om niet te moeten werken, maar om te mogen werken. Omdat ik het leuk vind en niet omdat de bank, de staat of wie er dan ook maar denkt geld van jou te moeten hebben, het leuk vindt.
Het ligt er wel aan wat voor je werk je doet. Maar alles wat je in de beginjaren weet op te bouwen, telt harder mee in de latere jaren. Het achtste wereldwonder volgens Einstein...
Persoonlijk hoe ik het met mijn gezin van in totaal 3 doe is dat wij vakantieveilingen website afgaan om geld te besparen en wij gaan liever in oktober/november weg dan in de dure maanden juli/augustus af.
Willen wij toch echt warmte dan gaan we een weekje Turkije opzoeken in de koude wintermaanden.
Een beetje slim boeken helpt ook. Dan ben je niet zo van het veiling aanbod afhankelijk.
Vliegtuigmaatschappijen hanteren een bepaalde golfbeweging als het gaat om prijzen van tickets. Bestel je op het laatste moment, dan zijn de tickets vaak gruwelijk duur. Dat is het zakenreiziger-effect. Boek je 6-9 maanden van te voren, dan zijn ze vaak ook duur. Het toeristeneffect, mensen die ver vooruit al alles boeken. Maar daartussen kunnen de tickets heel goedkoop worden. Dat zijn de 19 euro naar Barcelona periodes. Kijk daarnaast ook naar de dagen van vertrek. Tickets voor vertrek op vrijdag tot en met maandag zijn vaak duurder dan bij vertrek op dinsdag of woensdag.
Hotels doen iets vergelijkbaars, al zul je bij toeristentrekkers als bijvoorbeeld Mallorca of Kreta, daar niet zoveel winnen. Hotels vinden het wel fijn dat je rechtstreeks boekt, in plaats via een boekingswebsite. Dergelijke websites showen vaak de laatste plekken tegen geweldige prijzen. Zoek het hotel op en boek rechtstreeks. Vaak kun je dan een betere kamer tegen het zelfde en soms zelfs een beter tarief regelen. Het hotel hoeft geen commissie af te dragen en dat kan zo 10-15% omzet van jou schelen.
Je zegt met z'n drieën, en oktober-november. Ik vermoed dus dat je zoon/dochter in de zelfde leeftijdcategorie als onze zoon zit: te jong voor school. Nu kun je nog goedkoop op vakantie, maar over een paar jaar niet meer. Dan ben je gebonden aan schoolvakanties en dat zijn echt de dure maanden.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett