We hebben hier ook allebij een eigen rekening. Dat "eigen geld" speelt bij ons wel een (mentale) rol... mocht er ooit iets gebeuren waardoor je bijvoorbeeld uit elkaar gaat, dan kun je op die manier veel duidelijker laten zien hoeveel geld ieder persoonlijk heeft, en wat de inkomsten en uitgaven zijn. Onder andere aan de hand daarvan kun je dan als stel vaak veel beter en/of eerlijker de boel/financiën e.d. verdelen. Niet dat je daar altijd even graag over nadenkt, maar het kan (soms ook bij de notaris) best een hoop gedoe schelen, ook al is het alleen maar gedoe en niet persé wettelijk makkelijker/beter. Het is namelijk niet altijd zomaar het geval dat alles 50-50 hoeft te worden verdeelt als je kan aantonen dat jij (of je partner) meer dan 50% van alle uitgaven betaald hebt.
Maar buiten dat geeft het ons ook een fijner gevoel dat we allebij zelf kunnen doen met ons spaargeld wat we willen doen. Ik pot het liever op, zij geeft het liever iets vaker uit. En zo hebben we nooit onduidelijkheid over hoe we 't willen verdelen. Plus, bijkomend voordeel voor ons: ze ziet wel eens wat ik dan bij elkaar gespaard hebt in relatief korte tijd, en dat spoort haar regelmatig aan om ook wat beter met d'r geld om te gaan. Zo heeft ze sinds enige tijd een aparte spaarrekening met (iets) hogere spaarrente, en begint ze steeds serieuzer na te denken om te gaan (index)beleggen.
Maar buiten dat geeft het ons ook een fijner gevoel dat we allebij zelf kunnen doen met ons spaargeld wat we willen doen. Ik pot het liever op, zij geeft het liever iets vaker uit. En zo hebben we nooit onduidelijkheid over hoe we 't willen verdelen. Plus, bijkomend voordeel voor ons: ze ziet wel eens wat ik dan bij elkaar gespaard hebt in relatief korte tijd, en dat spoort haar regelmatig aan om ook wat beter met d'r geld om te gaan. Zo heeft ze sinds enige tijd een aparte spaarrekening met (iets) hogere spaarrente, en begint ze steeds serieuzer na te denken om te gaan (index)beleggen.