Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.364.801 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
tuinïnen schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:19:
Voor mezelf zit één van de grootste vaste besparingen in de telefoons. Ik koop zelf een tweedehands telefoon (bijv Samsung S3) van familie,kennissen of marktplaats.
Grappig, zo doe ik het sinds anderhalf jaar ook. Heb nu de S3 van familie in prima staat, was lease: kostte 90 euro afkoop. Krijg binnenkort de Note 3, in dit geval gratis overigens, in nog prima staat, omdat familie overgaat op Note 5. De S3 gaat dan terug als familie-backup. Batterijtje vervang/upgrade ik wel á 25 euro.

Ik betaal nu 19,50 bij Hi 2jr., maar had 14,50 kunnen zijn via Simyo. 4G, 1GB, 300min/sms. Reden Hi was omdat ik dan vervroegd mn toen nog peperdure abbo kon afkopen voor 6m, waardoor ik 200 euro bespaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Lointje schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 08:15:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Vind dit ook lastig. Ben al een tijdje bezig om mijn wederhelft meer aan het sparen te krijgen. Nu was ik pas even wat overtollig saldo aan het overhevelen naar mijn spaarrekening en zei ze een beetje gemeen "oh volgens mij moet ik bepaalde dingen maar niet meer alleen uit eigen zak betalen". (fyi: we verdelen naar rato: ze is minder valide dus ik werk minder en doe meer in huis). Dat heb ik toen afgehandeld met: 1. je hoeft niet elke keer dit en dat zelf te betalen, het zijn extra's en daar kunnen we best zonder. 2. dit is mijn persoonlijke spaargeld, misschien zou je toch eens meer naar je eigen uitgavenpatroon moeten kijken zodat je zelf altijd iets leuks kunt doen zonder zorgen?

Weet ook niet zo goed hoe ik haar wat subtiele duwtjes kan geven, behalve dan aankaarten als ze over de badkamer begint dat we dan nog even wat jaren hard moeten doorsparen op de gezamenlijke rekening :+
Ga niet meer uit eigen spaargeld gezamenlijke dingen voorschieten: heb ik al vaker gedaan en ben daar klaar mee: het moet van 2 kanten komen.

Members only:

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13
Bij ons is het juist een beetje andersom, maar dat vind ik niet erg.
Ik breng vrijwel al het geld binnen en zij geeft het uit, maar ik moet ze soms aansporen om ook eens wat te kopen omdat het gewoon leuk is.
(maar het belangrijkste: zij zorgt overdag voor de kinderen, ze is een supermama, en wordt daar het allergelukigst van, en daar wordt ik weer gelukkig van :D)

Maargoed, we realiseren ons steeds meer wat ons gelukkig maakt. Geld, maar vooral goed horen daar eigenlijk niet bij.
Hoewel een ander huis, met meer ruimte en vrijheid (niet veel binnen, maar meer buiten) wel op de verlanglijst staan. Geen absolute voorwaarde voor geluk, wel een grote wens.

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 23-06-2015 15:17 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Config schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:32:
[...]

Soms moet je niet in een rechte lijn naar je doel gaan. Als je op (ik neem even aan) jonge leeftijd promoties gaat weigeren dan mis je waarschijnlijk heel wat jaartjes aan hogere inkomens (immers ga je dan ook daarna geen promoties meer maken die je wellicht anders wel had gemaakt). Gaat je rekensom ook nog op over meerdere jaren en een verdere groei van salaris+benefits? Gevalletje penny wise, pound foolish?
Ik haar geval gaat het zeker niet op. Ze is boven de 50. Veel promotie zal ze niet meer maken. Ze is gewoon genaaid door de werkgever. Die gaf haar een paar tientjes reiskostenvergoeding en een mooire naam voor haar functie. Dat kostte haar bijna 150 euro aan autokosten. Het is al weer een tijdje geleden, maar ik geloof dat ze er 70 euro per maand netto op achteruit ging door die 'promotie' En dat voor iemand die dus krap zit.
Voor de rest werd van haar verwacht dat ze op de 'gewone' tijd op de locatie was waar ze de klant moest bezoeken. Er kwam per dag gewoon ook nog een dik uur aan reistijd bij. Die was ze ook kwijt omdat ze nu op locatie moest zijn. In plaats van 10 minuten binnen dezelfde stad fietsen mocht ze lekker in de spits 20-30-50 km autorijden. Tussendoor ook naar een andere klant en 's avonds weet ik van waar weer naar huis in de spits.
Natuurlijk moet je dit soort dingen soms als investering zien. Een tijdje wat extra's doen om vooruit te komen. Maar vergeet niet dat als jouw werkgever ziet dat hij je zo snel kan uitwringen dat je dat in de toekomst niet echt veel zal opleveren. Hij weet immers dat je niet goed nadenkt en de volgende promotie (Als die al komt) zal ook zeer matig zijn.
Het was hier duidelijk een geval van Ik zie meer geld op mijn loonstrook...Joepeieeee. Maar niet nadenken over wat het kost. En het telde niet eens mee voor haar sociale verzekeringen en pensioen. Wat het was geen salaris maar reiskostenvergoeding
Zo zijn er ook nog steeds mensen die denken dat HRA iets is wat je krijgt. Die willen dat echt maximaliseren. Je krijgt ze niet aan hun verstand gebracht dat je voor 42 euro HRA die je van de belastingdienst ontvangt je gewoon 100 euro aan de bank moet betalen.
Mijn huis is hypotheek vrij en toen ik dat ergens op een verjaardag vertelde waren er een paar mensen die echt geschokt waren. Dat doe je toch niet. Dan krijg je geen HRA meer 8)7 8)7 8)7
Ik heb er geloof ik eentje kunnen uitleggen dat het echt goedkoper was. Een ander geloofde er niets van

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-08 13:53

krazzer

Tijd is een illusie

Wat schoenen betreft, ik ben wel weer toe aan nieuwe (als in: er zitten behoorlijke gaten in :P) ik koop eigenlijk al sinds m'n pubertijd eens in de 3 - 4 jaar skate schoenen van rond de €60 tot ze helemaal versleten zijn.

Ik vind dat ik er al vrij lang mee doe, maar heeft iemand toevallig nog tips voor duurzame schoenen? Hoeft van mij echt niet modieus, als het maar lekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
krazzer schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:38:
Wat schoenen betreft, ik ben wel weer toe aan nieuwe (als in: er zitten behoorlijke gaten in :P) ik koop eigenlijk al sinds m'n pubertijd eens in de 3 - 4 jaar skate schoenen van rond de €60 tot ze helemaal versleten zijn.

Ik vind dat ik er al vrij lang mee doe, maar heeft iemand toevallig nog tips voor duurzame schoenen? Hoeft van mij echt niet modieus, als het maar lekker zit.
Volgens mij zit je hier in het verkeerde topic. Wel kan ik je aanraden je oude paar niet weg te gooien voordat je nieuwe hebt.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 21:22
krazzer schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:38:

Ik adviseer van bommel (geen floris) . Ik heb zelf een aantal paar.. rubberzolen eronder laten zetten, af en toe verzorgen met vette schoensmeer, houten schoenspanners.. 1 paar gaat 15 jaar mee

Kleding? 2x per jaar (in januari en juli) naar de outlet in roermond. 70% korting op de outlet prijs. De meeste kleding gaat jaaaaaren mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 21:56

duarf

-Kuffy-

(Even ook maar een bijdrage doen, ik lees dit topic al 8 maanden met volle interesse.)

Zelf draag ik voornamelijk kleding die ik heb kunnen inbrengen als kost voor mijn eenmanszaakje. Zo heb ik kleding die ik volledig van mijn belastingen heb kunnen aftrekken. Zo loop ik dus wel 80% van de tijd in kleren rond met hetzelfde logo op. Maar financieel wel enorm lonend.

Ook heb ik een jaar geleden een waterkoeler gekocht die ik gewoon op de waterleiding kon aansluiten gekocht voor +-60 euro van een executieveiling.
Sindsdien drink ik bijna nog uitsluitend water in plaats van frisdrank, gewoon door het gemak van altijd koud water te hebben. Dus hier bespaar ik eigenlijk ook veel mee en hebben we onze kost voor boodschappen onder de 140 euro/maand (2 personen) gekregen.

Ik ben wel heel blij dat mijn vriendin ook zeer bewust omgaat met geld, verstandig winkelt, wij sparen beiden apart heel goed en gezamelijk sparen wij ook nog een deel.

We zijn momenteel bezig met het volledig zelf bouwen van een huis met kantoor.
Hierdoor zitten we momenteel wel met een hypotheek + huur appartement. Maar nog kunnen we goed sparen.
Het voordeel is wel dat door het volledig zelf bouwen we heel veel geld uitsparen.
Het is een zware tijd om elke zaterdag en zondag daar te staan zwoegen maar het gaat het zeker waard zijn.

De bedoeling is dan ook om zo snel mogelijk FO te worden zodat we zonder risico onze eigen zaak kunnen uitbouwen in dat kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Kleding is voor mij erg lastig. Zelf heb ik redelijk lang, en dan is het vaak bij de discounters enorm lastig shoppen. Wat ik zelf doorgaans doe is goedkope confectiekleding inslaan op het moment dat mijn maat ergens enorm goedkoop is. Zo heb ik enkele weken geleden voor +/- € 5,- een aantal t-shirts ingeslagen.

Sterker nog.. De allergoedkoopste t-shirts van de primark pasen / staan mij beter dan een aantal duurdere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Laatst online: 18-09 21:34
Als je tweedehands kleding geen bezwaar vindt, is een bezoekje aan de vlooienmarkt van de ijhallen ook de moeite waard. Ik heb daar kleding gekocht voor 1 tot 4 euro per stuk. Waren wel vooral vrouwen die kleding aanboden.
Voor de kinderen kan ik ook goed slagen tijdens de koningsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:30
Interessant leesvoer: 23 Reasons Why You Will Always Feel Poor
23 financieel planners beanwoorden de vraag:
What is the number one reason people end up poor or in financial hardship?
Ik vond dit wel schokkend: 73 percent of Americans have less than $1,000 in their savings account

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Mr_Blobby schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 23:44:
Interessant leesvoer: 23 Reasons Why You Will Always Feel Poor
23 financieel planners beanwoorden de vraag:
What is the number one reason people end up poor or in financial hardship?
Ik vond dit wel schokkend: 73 percent of Americans have less than $1,000 in their savings account
Het is natuurlijk maar de manier waarop je leeft wat bepaald of dat en probleem is of niet. Als je nu een hardcore prepper bent, met een grote stock aan goederen en voedsel dan is 1.000$ op de spaarrekening hebben geen probleem. ander voorbeeld kan bijvoorbeeld zijn een goed gevulde pensioenrekening voor je oude dag en op die manier alles goed voor elkaar hebben. Je hoeft dan geen buffer van 50.000 aan te houden he. Waarschijnlijk is dat bij het merendeel van de ondervraagden wel niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
2Dutch schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:09:
Vind dit ook lastig. Ben al een tijdje bezig om mijn wederhelft meer aan het sparen te krijgen. Nu was ik pas even wat overtollig saldo aan het overhevelen naar mijn spaarrekening en zei ze een beetje gemeen "oh volgens mij moet ik bepaalde dingen maar niet meer alleen uit eigen zak betalen". (fyi: we verdelen naar rato: ze is minder valide dus ik werk minder en doe meer in huis). Dat heb ik toen afgehandeld met: 1. je hoeft niet elke keer dit en dat zelf te betalen, het zijn extra's en daar kunnen we best zonder. 2. dit is mijn persoonlijke spaargeld, misschien zou je toch eens meer naar je eigen uitgavenpatroon moeten kijken zodat je zelf altijd iets leuks kunt doen zonder zorgen?
Zo'n opmerking "bepaalde dingen niet meer uit eigen zak betalen" komt altijd wel gevoelig aan denk ik... ik heb zelf een beetje hetzelfde gehad hier, hoewel minder direct, hehe. Soms menen ze het niet eens echt, maar het komt vaak toch een beetje over als verwijt, puur omdat je/we wat beter omgaan met ons geld. Gelukkig was dat bij ons destijds alleen het geval toen ik net begon met sparen, en is ze nu zelf ook een "beknibbelaar" geworden.... In de beste zin van het woord :) Des te meer omdat ze nu, hoewel nog redelijk terughoudend, ook haar geld op een spaarrekening zet als ze 't niet nodig heeft, en merkt hoe makkelijk sparen eigenlijk kan gaan. Soms is 't gewoon een beetje gezonde jaloezie, en kun je ze op zo'n moment heel makkelijk over de streep trekken om zelf ook een beetje op de uitgaven te letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

joramoudenaarde schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:19:
[...]
Zo'n opmerking "bepaalde dingen niet meer uit eigen zak betalen" komt altijd wel gevoelig aan denk ik... ik heb zelf een beetje hetzelfde gehad hier, hoewel minder direct, hehe. Soms menen ze het niet eens echt, maar het komt vaak toch een beetje over als verwijt, puur omdat je/we wat beter omgaan met ons geld. Gelukkig was dat bij ons destijds alleen het geval toen ik net begon met sparen, en is ze nu zelf ook een "beknibbelaar" geworden.... In de beste zin van het woord :) Des te meer omdat ze nu, hoewel nog redelijk terughoudend, ook haar geld op een spaarrekening zet als ze 't niet nodig heeft, en merkt hoe makkelijk sparen eigenlijk kan gaan. Soms is 't gewoon een beetje gezonde jaloezie, en kun je ze op zo'n moment heel makkelijk over de streep trekken om zelf ook een beetje op de uitgaven te letten :)
Klopt helemaal wat je zegt :Y Eigenlijk is het de omgekeerde wereld: ze kunnen zelf lastig met geld omgaan dus zijn ze jaloers op jou omdat je dat wel kunt, maar luisteren naar advies willen ze niet: tsja, wil je nu jezelf helpen, of alleen maar zeuren :P Probeer steeds een beetje na te gaan waardoor ze niet spaart, maar ze laat me niet toeom samen naar haar uitgaves te kijken want dan wordt ze brommerig. Ben ook een vrouw maar in dit geval roep ik in mezelf wel es vertwijfeld: "vrouwen!" :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer

krazzer

Tijd is een illusie

Het overhalen van je wederhelft om mee te gaan in je FO plannen is een lastige, maar volgens mij wel erg belangrijk onderdeel van het proces.

Mijn vriendin was normaal nooit echt spaarzaam, maar ook geen big spender. Na meer dan 5 jaar samenzijn is ze veel zuiniger geworden, soms zelfs nog erger dan ik :P.

Wat ze bijvoorbeeld nu doet is interieur decoratie (iets waar ik mij totaal niet mee bezig hou) 2e hands kopen en als ze iets anders wilt verkoopt ze het weer op marktplaats (soms met winst) en koopt ze weer iets nieuws 2e hands.

Ik denk dat je vooral geduld moet hebben als je je partner zover wilt krijgen, het forceren werkt alleen maar averechts. En wat ook wel helpt denk ik is een aparte rekening hebben, zodat ze nog een beetje het gevoel heeft dat het 'haar' geld is, ook al ben je in getrouwd in gvg. Als je alles maar op 1 hoop gooit geef je veel makkelijker geld uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lointje schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:58:
[...]

Mooi! Scheelt toch weer 2500€ per jaar in kosten en die 5000€ erbij is ook super. Nu alleen nog de irritante vragen beantwoorden in de omgeving waarom je een audi inruilt voor een toyota :D
ja, dat was voor mij eigenlijk de grootste reden om het niet te doen. Keeping up with the Jones's etc. Echter, hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik het als een persoonlijke zwakte zie om daar gevoelig voor te zijn. Ik heb oude en nieuwe autos gereden, maar elke auto went zo ontzettend snel. In een oude auto voelde ik me vroeger een soort achtergesteld, maar nu ik die keuze om een stapje terug te doen bewust heb gemaakt, valt dat een stuk makkelijker.
Xanaroth schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:06:
[...]

Nou, ik moet zeggen, zelfs mijn mond valt open bij het 'starlet' deel. Bedoel, goedkope kleine toyota is prima, helemaal rondom FO. Maar een starlet?! :X
haha mijn vriendin heeft al jaren precies dezelfde auto, en het rijd bijzonder leuk hoor! De 2.0 motor in de audi moest toch echt 1400 kilo voortbewegen, terwijl de 1.3 motor van de Starlet slechts 800 kilo hoeft te verplaatsen. Effectief dus meer vermogen! Het enige comfort wat ik mis is het Bose geluidssysteem vs een brak radiootje en speakers, maar dat zou voor een klein bedrag wel te verbeteren moeten zijn.
krazzer schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:43:
Ik krijg dezelfde reacties met onze Suzuki Alto :) ook een financieel bewuste keuze geweest (en m'n vriendin vond hem zo mooi ;)). Maarja, auto's interesseren mij dan ook geen moer, als het me maar van A naar B brengt en dat doet ie prima :)
precies, alleen woon-werk verkeer en werkgever vergoed 19 cent / km, dus dan wil ik daar ook graag onder blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00

Metro2002

Memento mori

Grappig die auto discussie. Rij zelf in een oude suzuki alto. Goedkoper kan je niet rijden, oncomfortabeler ook niet.
Verbruik is zonder heel erg mijn best te doen altijd in de range 1 op 19 tot 1 op 21. Qua aanschaf kostte dat ding me geen knoop en onderhoud heb ik er nog niet echt aan gehad (1 aandrijfasje a 200 euro). Over een maand mag ie voor de APK en afgezien van 2 nieuwe achterbandjes (die door de maat geen knoop kosten ) verwacht ik ook geen grote kosten.
MRB is een lachertje en verzekering kost ook amper iets.

En ja ik zit regelmatig op autotrack oid te speuren naar een iets groter modelletje maar dan komt toch de vrek in me naar boven en zie ik de MRB al fors omhoog gaan, verzekering zal iets duurder worden, brandstof iets meer etc. Zonder heel gek te doen kost een iets grotere en nieuwere auto me zo 60 tot 100 euro per maand extra. En dan komt bij de vraag: Is het me dat geld waard om in iets meer comfort naar mijn werk te rijden waar ik een hekel aan heb en waar ik langer moet blijven doorwerken omdat ik die auto heb gekocht.

Het antwoord tot nu toe is nee :P

Dus zolang de alto elke jaar weer door de APK rolt en niet teveel kosten met zich mee gaat brengen denk ik dat het voorlopig een blijvertje is.

En wat mensen van mijn auto vinden boeit me al helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:50

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Ik weet wel dat er ooit een moment komt dat ik mezelf niet meer in bedwang kan houden en teveel geld ga stuk slaan op een auto of een mooi klokje. Dat moment schat ik nu in als blijkt dat ik mijn vastgestelde spaardoelen vroeger ga behalen en/of in de jaren dat het passieve inkomen voor mijn doen sky high is.

Het is spannend of ik deze maand al het 5 cijferig rendement ga aantikken. Toch weer een mooie mijlpaal met nog een halfjaartje handelen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k heb gewoon standaard dagen over aan het einde van me geld ... of ik nou niks uit geef of alles over de balk smijt .. en boodschappen bij de lidl doen helpt ook al niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
Accountant schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:37:
Het is spannend of ik deze maand al het 5 cijferig rendement ga aantikken. Toch weer een mooie mijlpaal met nog een halfjaartje handelen te gaan.
als in 10k aan winst? das wel netjes voor een half jaar en een vermogen <100k toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
The trend is your friend... :)

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Laatst online: 19-09 21:22
Metro2002 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:45:
Grappig die auto discussie. Rij zelf in een oude suzuki alto. Goedkoper kan je niet rijden, oncomfortabeler ook niet.
Verbruik is zonder heel erg mijn best te doen altijd in de range 1 op 19 tot 1 op 21. Qua aanschaf kostte dat ding me geen knoop en onderhoud heb ik er nog niet echt aan gehad (1 aandrijfasje a 200 euro). Over een maand mag ie voor de APK en afgezien van 2 nieuwe achterbandjes (die door de maat geen knoop kosten ) verwacht ik ook geen grote kosten.
MRB is een lachertje en verzekering kost ook amper iets.

En ja ik zit regelmatig op autotrack oid te speuren naar een iets groter modelletje maar dan komt toch de vrek in me naar boven en zie ik de MRB al fors omhoog gaan, verzekering zal iets duurder worden, brandstof iets meer etc. Zonder heel gek te doen kost een iets grotere en nieuwere auto me zo 60 tot 100 euro per maand extra. En dan komt bij de vraag: Is het me dat geld waard om in iets meer comfort naar mijn werk te rijden waar ik een hekel aan heb en waar ik langer moet blijven doorwerken omdat ik die auto heb gekocht.

Het antwoord tot nu toe is nee :P

Dus zolang de alto elke jaar weer door de APK rolt en niet teveel kosten met zich mee gaat brengen denk ik dat het voorlopig een blijvertje is.

En wat mensen van mijn auto vinden boeit me al helemaal niks.
Ik ben het grotendeels met je eens.. oude auto.. zolang die maar door de APK komt.. wat anderen ervan vinden ook niet interessant. Maar waar ik mijn auto voor gebruik speelt een hele grote rol.
Ik ga naar het werk op fiets, boobschappen op de fiets, alles in de stad op de fiets.

Maar voor vakanties wil ik een comfortable auto waar ik zonder moe te worden ruim 1000 km in 1 ruk snachts snel mee door kan rijden. Zolang mijn oude BMW nog door de APK komt, blijf ik erin rijden.Een alto zal het nooit worden. jaarlijkse kosten van een grotere (oude) auto vallen ook reuze mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
flyingdutchboy schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 17:25:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens.. oude auto.. zolang die maar door de APK komt.. wat anderen ervan vinden ook niet interessant. Maar waar ik mijn auto voor gebruik speelt een hele grote rol.
Ik ga naar het werk op fiets, boobschappen op de fiets, alles in de stad op de fiets.

Maar voor vakanties wil ik een comfortable auto waar ik zonder moe te worden ruim 1000 km in 1 ruk snachts snel mee door kan rijden. Zolang mijn oude BMW nog door de APK komt, blijf ik erin rijden.Een alto zal het nooit worden. jaarlijkse kosten van een grotere (oude) auto vallen ook reuze mee
Wil ik ook het volgende nog aanhalen. Als het kan (en in Nederland is dat makkelijker dan in België) kan je ook nog GEEN auto overwegen. Mijn schoonouders hebben dat een klein jaar geleden ook gedaan. Nu huren ze misschien 1 of 2 keer per maand een auto aan 30 euro per dag. Veel goedkoper dat hun eigen auto onderhouden, dat was iets van een 700 euro geloof ik voor een Audi A4 van een jaar of 9. Ook kunnen ze nu gewoon huren waar ze behoefte aan hebben, kleine auto, bestelwagen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Deed hetzelfde toen ik in het centrum van Utrecht woonde. Aantal GreenWheels op de hoek van de straat (ideaal voor 1-2 uurtjes), Sixt één straat verderop. Nooit meer parkeerzorgen - heerlijk :)

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
indexample schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 16:19:
[...]

als in 10k aan winst? das wel netjes voor een half jaar en een vermogen <100k toch?
Klopt 10k ja, de 100 k is inmiddels iets meer. Doelstelling voor 2015 is 1k per maand. Zaak is nu winst vast te zien houden en nog wat uit te breiden. Aangezien ik wat meer handel beleg ik niet alleen tegen de markt maar ook tegen mijn eigen hebzucht. Dus hoofdje koel houden en tevreden zijn met mijn eigen doelstellingen staat voor de 2e helft op de planning.
Klopt, eigenlijk kon iedereen geld verdienen op de beurs de afgelopen jaren. Het gaat pas weer echt interessant worden als het boeltje in elkaar klapt. Ben erg nieuwsgierig hoe ik zelf daar doorheen ga komen. Bij de vorge crash wel wat pijn geleden en daardoor tijdje niet meegedaan aan het spel.
Tot die tijd maar pakken wat we pakken kunnen en voor wat extra spek zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Galactic schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:06:
[...]

Wil ik ook het volgende nog aanhalen. Als het kan (en in Nederland is dat makkelijker dan in België) kan je ook nog GEEN auto overwegen.
Overwegen kan altijd natuurlijk, maar nog los van het financiele aspect vind ik gewoon dat het me teveel onafhankelijkheid kost, waarbij je altijd afhankelijk bent van een derde partij voor vervoer.

Ook al gebruik ik mijn auto verder niet veel, ik betwijfel ook of het goedkoper zou zijn voor me. Maar 13-jaar oude Astra heeft recentelijk een onderhoudsbeurt a 500 euro gekregen, en dat was veruit de duurste in 5 jaar. Gemiddeld gaat het meer richting een ruime 200 euro denk ik. En dan heb ik een auto waar ik behoefte aan heb ;). (Oké uiteraard niet altijd perfect waar je hem voor nodig hebt, maar ik ben lui en vind een automaat heerlijk. Succes over het algemeen met een automaat huren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Het was duidelijk voor mij geworden dat een auto (helaas) nodig is voor ons gezin. Nu ben ik blij dat ik toch gekozen heb voor een comfortabele, maar kleine hybride. 2e hands, maar wel hoogste model.

Zeker omdat ik nu ook verder moet gaan rijden voor mijn werk. Zeer comfortabel om te rijden (de Prius is nog steeds mijn favoriet though) en zuinig. Maar qua (vaste) kosten nog steeds zeer laag (27 euro mrb per kwartaal). Hybride-techniek, dus weinig onderhoud nodig ook.

Ik durf niet uit te rekenen hoeveel voordeliger een oudere auto zal zijn, maar het is een moeilijke berekening. Want je moet dan zoveel onbekende factoren meenemen. Mate van onderhoud en reparaties bv. Daarom... kiezen voor comfort.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Ik heb vandaag mijn jaarlijkse salarisverhoging gehad. We gaan een kleine $500 meer per maand sparen ;)

Members only:

[ Voor 56% gewijzigd door koentje115 op 26-06-2015 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
koentje115 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:09:
Ik heb vandaag mijn jaarlijkse salarisverhoging gehad. We gaan een kleine $500 meer per maand sparen ;)

Members only:
Gefeliciteerd d:)b

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Belangrijkste voor de auto is het uiteenzetten van de kostenposten. Er zijn 5 grote kosten:
- Afschrijving
- Onderhoud
- Wegenbelasting
- Verzekering
- Brandstof

Hiertussen zul je moeten balanceren wat je budget is en je eisen zijn. Bijvoorbeeld oud betekend vaak (hele) lage afschrijving, maar hoog onderhoud.
Een hele dure nieuwe kan volledig elektrisch zijn en daarmee praktisch geen brandstof en geen wegenbelasting kosten.
Klein met een licht motortje kan lage belasting en brandstofkosten betekenen, maar bij een vakantie komt er dan weer dakkoffer/aanhanger bij (aanschaf/huur kosten, extra brandstofkosten) wat over die 1000km rit dan ineens een heel stuk duurder wordt.
Dan heb je ook nog verhaal van vaste kosten vs variabele kosten waar je tussen kunt balanceren.

Dus termen als 'oud' of 'klein/groot' betekenen niet per definitie dat het ook voor jouw situatie goedkoper is.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 26-06-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 08:41
Zijn er ook mensen die het onderhoud zelf uitvoeren? Een beurtje bij de dealer of zelfs de onafhankelijke garage kost al gauw 250 euro of meer. Als je kijkt naar de materiaalkosten is dat amper 75 euro. Daarnaast vervangen ze ook vaak onnodige zaken. Luchtfilter, interieurfilter en benzinefilter hoeven vaak maar om de 50.000 km vervangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik doe eigenlijk al jaren geen preventief onderhoud meer. Alleen de dingen die nodig zijn olie, remmen, banden e.d.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Hmmzz..

Bij financiele onafhankelijkheid zie ik wat anders voor me dan leven als een schrale kip en elk dubbeltje omdraaien om een bepaald doel te bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Lasteraar schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 10:10:
Hmmzz..

Bij financiele onafhankelijkheid zie ik wat anders voor me dan leven als een schrale kip en elk dubbeltje omdraaien om een bepaald doel te bereiken...
Dat is dan ook niet waar FO om draait. Het gaat erom dat je efficienter met je centen omgaat zonder dat dat al te veel ten koste gaat van je levensstandaard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:38
Hmmzz..

Dan moet je misschien het topic maar eens doorlezen :Y)

Members only:
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Metro2002 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 10:12:
[...]

Dat is dan ook niet waar FO om draait. Het gaat erom dat je efficienter met je centen omgaat zonder dat dat al te veel ten koste gaat van je levensstandaard. :)
Prima
Maar ik lees hier toch andere dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Lasteraar schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:03:
[...]

Prima
Zoals, bv de auto discussie? Een grotere luxere comfortabelere auto brengt me niet sneller naar mijn werk en bij een snelheid van 15-20km/u in de file heeft een comfortabele snelle auto ook niet heel veel meerwaarde. Bovendien ga ik graag met de fiets naar mijn werk.

Om maar een voorbeeld te noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

[...]

Prima
Ik heb bijvoorbeeld juist gekozen voor een tweedehands LEAF, koste me wel veel geld om aan te schaffen (20k€), maar heb nu geen wegenbelasting, weinig onderhoud en minder dan een kwart van de brandstofkosten van mijn vorige auto als elektriciteitskosten. Hij is zondermeer een stuk ruimer, luxer en relaxter dan mijn oude Swift en levert nog geld op ook. Eind volgende maand worden de zonnepanelen geplaatst en rijd ik in principe bijna voor niets :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Hmmzz..

Hoe definieer jij financiele onafhankelijkheid en een schrale kip?

Wil je zoals de meeste hier met een schraal Nederlands (gezins) inkomen (lees alles onder de 5.000-6000 netto) FO bereiken dan moet je gewoon weg op sommige punten als een "schrale" kip leven anders lukt het je niet. Of je nu 2.000, 3000 of 4.000 euro verdient verschil is niet zo heel groot als je steeds wat ruimer gaat leven. Groter huisje, duurdere auto en wat verder op vakantie en je draait er zo alles doorheen. Verschil zit hem dus echt in de persoon en hangt af van je eigen levensstandaard en wat voor jou een schale kip is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Luxe is voor mij de vrijheid om keuzes te kunnen maken.
En schraal is voor mij dingen verplicht moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Prima
Ik ben het overigens met je eens, de laatste paar paginas zijn imo wel die richting op gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Schrale levenstijl... Ik overweeg de aanschaf van een prive vliegtuig (op kosten vd zaak natuurlijk). Toch wil ik FO bereiken, hooguit doe ik er nu een jaartje langer over. Elke keuze heeft consequenties, en ik ben ook niet van het eten van droog brood. Wel kies ik bij alles om een optimale prijs/kwaliteit verhouding te krijgen. Als er genoeg binnenkomt (geen schraal inkomen) is het helemaal niet erg om af en toe wat uit te geven, zolang er structureel maar genoeg op de spaarrekening bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Shapeshifter schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:16:
[...]

Ik heb bijvoorbeeld juist gekozen voor een tweedehands LEAF, koste me wel veel geld om aan te schaffen (20k€), maar heb nu geen wegenbelasting, weinig onderhoud en minder dan een kwart van de brandstofkosten van mijn vorige auto als elektriciteitskosten. Hij is zondermeer een stuk ruimer, luxer en relaxter dan mijn oude Swift en levert nog geld op ook. Eind volgende maand worden de zonnepanelen geplaatst en rijd ik in principe bijna voor niets :)
Heel verhaal, maar wat ben je nou per km kwijt incl. afschrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Hmmzz..

Even een voorbeeldje, graag hoor ik het verschil tussen 'gewone persoon' en 'financiele onafhankelijkheid danwel schrale kip'

- Mobiel abbo a 50/maand voor 2 jaar, totale kosten 1200,- euro
- Mobiel a 400 euro, abo voor 9,50 voor 2 jaar, totale kosten 628 euro.

Het verschil is 500MB databundel vs 5 gig, echter gebruikt die 1e toch nooit meer dan 200-300 MB. De dure bundel was echter 'nodig, daardoor werd het mobieltje gratis'.
Verschil van 572 euro aan uitgaven geeft hem echter ongelijk, terwijl ze beiden exact hetzelfde kunnen en doen.

Ander voorbeeldje

- Elke dag 10 km heen en weer met de auto (20km/dag, laten we zeggen voor het gemak a 19ct/km - werkelijk vaak meer richting 30-40ct/km). Daarnaast fitness abbo a 15/maand. ~1050 euro/jaar aan kosten
- Elke dag 10km heen en weer met de fiets. Daarnaast niet meer nodig om speciaal te sporten.
Kosten: 200/jaar voor elke 2 jaar een nieuwe fiets? Of is dat wat overdreven... Goed, 100/jaar dan voor elke 4 jaar een nieuwe fiets.

Verschil is in elk geval bijna niks in termen van tijd. Ja de auto is wel sneller, maar 'kost' je weer uren in de sportschool door te weinig beweging. Heerlijk die ironie, eerst betalen omdat je je niet wilt inspannen, vervolgens nog een keer betalen juist om je in te spannen.
Maar het punt rond je portemonnee lijkt me wederom duidelijk.

Dus niks dubbeltje op zn kant of leven als schrale kip. Gewoon af en toe nadenken wat en waarom je eigenlijk aan het doen bent, optioneel in combinatie met een corrigerende tik op het achterhoofd. Die bewustwording is het beginpunt van FO.
Die vraag van 'waar ben ik eigenlijk mee bezig' ga je gewoon steeds op meer punten toepassen, en vanzelf kom je erachter dat je ineens 500/maand minder uitgeeft dan je buurman terwijl je in dezelfde woning woont en hetzelfde eet en beiden een auto hebt en....

[ Voor 41% gewijzigd door Xanaroth op 26-06-2015 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Hbeez schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 16:47:
[...]

Heel verhaal, maar wat ben je nou per km kwijt incl. afschrijving?
2-3 cent per km aan elektriciteit, €60,-/maand all risk verzekering en ongeveer €2500 afschrijving per jaar (pessimistisch ingeschat). Wegenbelasting hoef ik niet te betalen. Rijd ongeveer 40000 km per jaar, dus alles bij elkaar zo'n 10-11 cent/km. Straks met zonnepanelen worden de elektriciteitskosten bijna nihil, door opbouw van schadevrije jaren meer korting op de verzekering en de afschrijving zal op termijn ook lager worden als ik de restprijzen zo eens aankijk.

Heb er nog geen onderhoud aan nodig gehad afgezien van een barst in het raam en een kapot elektrisch raam, wat geen significante kosten waren.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
Shapeshifter schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 17:06:
[...]

2-3 cent per km aan elektriciteit, €60,-/maand all risk verzekering en ongeveer €2500 afschrijving per jaar (pessimistisch ingeschat).
Nu weet ik niet zeker hoe het precies zit met elektrische auto's maar persoonlijk lijkt €2.500,- per jaar me behoorlijk optimistisch ingeschat bij 40k/jaar.

Er is dan geen verbrandingsmotor met bijbehorende levensduur maar de rest is er wel gewoon. Dit zou willen zeggen dat na 5 jaar en 200.000km op de klok er nog €22,5k restwaarde is van een aangenomen €35k nieuwwaarde.

Volgens autoweek.nl is de afschrijving in de eerste 5 jaar van de simpelste leaf €4k/jaar bij 15.000 km/jaar

Uiteraard is het afhankelijk hoe lang je de auto blijft rijden en daarnaast wat de levensduur van accu en motor blijkt te zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Zijn aankoopprijs was 20k, daar zit dus al 50% afschrijving in. De 2e 50% schrijft over het algemeen iets langzamer af dan de eerste helft, en 2,5k per jaar is denk ik wel redelijk als je uitgaat van 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

assje schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 17:30:
[...]

Nu weet ik niet zeker hoe het precies zit met elektrische auto's maar persoonlijk lijkt €2.500,- per jaar me behoorlijk optimistisch ingeschat bij 40k/jaar.

Er is dan geen verbrandingsmotor met bijbehorende levensduur maar de rest is er wel gewoon. Dit zou willen zeggen dat na 5 jaar en 200.000km op de klok er nog €22,5k restwaarde is van een aangenomen €35k nieuwwaarde.

Volgens autoweek.nl is de afschrijving in de eerste 5 jaar van de simpelste leaf €4k/jaar bij 15.000 km/jaar

Uiteraard is het afhankelijk hoe lang je de auto blijft rijden en daarnaast wat de levensduur van accu en motor blijkt te zijn.
Er is geen verbrandingsmotor, geen versnellingsbak, eigenlijk maar heel weinig dingen behalve de motor en de accu die echt aan slijtage onderhevig zijn. Elektromotoren slijten nauwelijks dus vooral de accu is een verdachte. Er zijn al inwisselprogramma's beschikbaar, maar denk er nog zeker 4-5 jaar mee te kunnen rijden voordat ik of de accu vervang of een ander model koop (tweedehands Tesla 3 / LEAF 2).

Wat de afschrijving betreft, ik heb, zoals pirke al opmerkte, de auto niet nieuw gekocht, dus de kop is er al vanaf. De allergoedkoopste LEAFs koop je nu voor ongeveer 15k€, tegen de tijd dat de LEAF 2 uitkomt zullen de prijzen nog wel iets dalen, maar niet snel onder de 10k€ denk ik. Dan zou ik hem in 4 jaar afgeschreven hebben waarvan ik al anderhalf jaar achter de rug heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:29

Members only:
Members only:

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 18:23:
[...]

Members only:
Members only:
rube schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:38:
[...]

Gefeliciteerd d:)b

Members only:

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Shapeshifter schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 18:16:
[...]

Er is geen verbrandingsmotor, geen versnellingsbak, eigenlijk maar heel weinig dingen behalve de motor en de accu die echt aan slijtage onderhevig zijn. Elektromotoren slijten nauwelijks dus vooral de accu is een verdachte. Er zijn al inwisselprogramma's beschikbaar, maar denk er nog zeker 4-5 jaar mee te kunnen rijden voordat ik of de accu vervang of een ander model koop (tweedehands Tesla 3 / LEAF 2).

Wat de afschrijving betreft, ik heb, zoals pirke al opmerkte, de auto niet nieuw gekocht, dus de kop is er al vanaf. De allergoedkoopste LEAFs koop je nu voor ongeveer 15k€, tegen de tijd dat de LEAF 2 uitkomt zullen de prijzen nog wel iets dalen, maar niet snel onder de 10k€ denk ik. Dan zou ik hem in 4 jaar afgeschreven hebben waarvan ik al anderhalf jaar achter de rug heb...
Waarom is de 10k een magische grens?

Een tweedehands toyota prius heb je ook al vanaf 5k. Een wat jonger model met ongeveer dezelfde km-stand als jouw Leaf als je hem gaat verkopen 7k, voorbeeldje.

Verder schrijft het accupakket volledig af.
Dan de afschrijving. Het accupakket moet apart worden afgeschreven, omdat hiervan een duidelijke levensduur bekend is. Bij de Nissan Leaf is dat vijf jaar of 140 duizend kilometer. Leaf. Doordat de afschrijving in deze periode naar nul moet (dus geen restwaarde) drukt hij zwaar op de totale afschrijving van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Hbeez schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 19:07:
[...]

Waarom is de 10k een magische grens?

Een tweedehands toyota prius heb je ook al vanaf 5k. Een wat jonger model met ongeveer dezelfde km-stand als jouw Leaf als je hem gaat verkopen 7k, voorbeeldje.

Verder schrijft het accupakket volledig af.

[...]
Is het niet, ik zou er over 4 jaar zelf nog 10k€ voor over hebben denk ik. Mogelijk zorgen ontwikkelingen ervoor dat ik dat dan niet meer vind, maar zo kwam ik erop.

Ik heb nog nooit in een Prius gezeten, maar heb zo'n vermoeden dat die niet helemaal 1 op 1 vergelijkbaar is met een LEAF. Hoe dan ook, laat het 7,5k€ zijn. Jaartje extra afschrijven past dan in principe nog binnen het plan om hem 4-5 jaar te rijden, alleen wordt de afschrijving dan niet minder.

De accu apart afschrijven is wel zware kolder. De accu is sowieso al de helft van de prijs van de auto en die schrijf je al af. Weet niet waar ze die getallen vandaan halen, maar er is online genoeg bewijs dat er al mensen zijn die ruim over de 140000km zijn met hun LEAF en de accu is echt niet opeens magisch volledig onbruikbaar geworden. Restwaarde heeft hij ook, je wisselt hem namelijk in voor korting op een nieuw accupakket als je het bereik niet meer acceptabel vindt.

Ik ben voor elektrisch gegaan omdat ik op mijn werk bij kan laden. Als dat niet had gekund was ik misschien eerder voor een auto op gas gegaan denk ik, of een Aygo ofzo (een Lupo 3L is wel echt te klein om nog met vrouwlief en onze twee kinderen op pad te gaan). Voorlopig vermaak ik me er prima mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Shapeshifter op 26-06-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Houdt er rekening mee dat het hard kan gaan met de afschrijving wanneer er een EV beschikbaar komt van € 30k nieuw met een range van 400 km. Dan kan het wel eens snel gedaan zijn met de populariteit van een model, wat zich vertaald in een hogere afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

merauder schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 23:41:
Houdt er rekening mee dat het hard kan gaan met de afschrijving wanneer er een EV beschikbaar komt van € 30k nieuw met een range van 400 km. Dan kan het wel eens snel gedaan zijn met de populariteit van een model, wat zich vertaald in een hogere afschrijving.
Eerst zien, dan geloven. Tesla blijft de model 3 uitstellen, Nissan de LEAF2 en de Bolt heeft tot dusverre alleen nog maar beloften gedaan. Ik denk dus dat het nog wel even duurt voordat ze op de markt komen, dat de prijs (zeker door de zwakke euro) nog wel eens kan tegenvallen en dat er dan nog een lag van twee jaar aan vast zit voordat de tweedehands markt op gang komt.

Bovendien, zo veel is er bijvoorbeeld aan de LEAF niet veranderd de afgelopen generaties. Bij een accuswap heb je gelijk de nieuwste technologie, dus evenveel range als de nieuwe modellen.

Ik wist dat het een risico was en die heb ik genomen, ik moet nu gewoon de rit uitzitten en kan lekker genieten van elektrisch rijden. We zien over een paar jaar wel waar we staan. Voorlopig is het sowieso goedkoper dan mijn Swift en dat was het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
En elektrisch rijden rijdt gewoon veel fijner :) Heb zelf een Chevy Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
In de automarkt is het helaas zo dat een courant model binnen enkele maanden kan degraderen tot 'ongewild' en 'schrootprijs'. Dit hebben we meegemaakt met bijvoorbeeld klassieke Mercedessen, en iets zegt mij dat dit vaker kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

merauder schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:44:
In de automarkt is het helaas zo dat een courant model binnen enkele maanden kan degraderen tot 'ongewild' en 'schrootprijs'. Dit hebben we meegemaakt met bijvoorbeeld klassieke Mercedessen, en iets zegt mij dat dit vaker kan voorkomen.
Daarom liever een model kiezen waar je jaren met plezier zuinig mee kan rijden. :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
rube schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:33:
Edit: geld is overgemaakt voor betaling van ons eerste appartement t.b.v. verhuur. Zal eind deze maand een nieuwe balans posten en een update over de verdere voortgang en ervaringen.
Zeer benieuwd, dank ook voor delen toekomstige ervaring!

Het blijft naar mijn idee afhankelijk van de (soort) huurders. Groot verschil tussen huurders die 30 jaar blijven zitten of huis voornamelijk gebruikt als interimwoning (tussen koop woningen in bijvoorbeeld). In welke mate denk je hier invloed op te kunnen uitoefenen? Staan de huurders in de rij omdat aantrekkelijk pand of geprijsd?

Mooie stap naar FO en passief inkomen iig, veel succes!

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Huurcontract is 12 maanden, daarna voor onbepaalde tijd.

Huurders zullen in dit pand geen 30 jaar zitten, dat hoeft ook niet. Circa 3 jaar is prima. 1ste keer kost het meer tijd en moeite om alles uit te zoeken maar als ik het volgend jaar weer zou moeten doen is het een paar uurtjes werk.

Overdracht is geweest, 2 dagen later bezichtigingen gehouden (circa 60 reacties ontvangen, 8 in eerste instantie geselecteerd). 7 kwamen opdagen, 5 wilden het direct huren. We konden dus zelf kiezen. Selectie op inkomen, opleiding en een aantal andere zaken (en gevoel). Vandaag zal toekomstige huurder contract tekenen en het is dan per 1 juli dan verhuurd.

Geschat verhuurrendement bijna 6% (het is afwachten hoeveel extra kosten er bijkomen voor vervanging/opknappen zaken binnen, buiten is afgedekt door vve).

Van onze bezichtiging tot verhuur slechts 1 maand en 3 dagen.. Best veel gedaan de afgelopen maand :+

Overigens eerder deze maand ook een bijeenkomst (meet up) gehad van ERE met ook een andere poster van hier. Was leuk!

[ Voor 6% gewijzigd door rube op 29-06-2015 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op maandag 29 juni 2015 @ 07:16:
Huurcontract is 12 maanden, daarna voor onbepaalde tijd.

Huurders zullen in dit pand geen 30 jaar zitten, dat hoeft ook niet. Circa 3 jaar is prima. 1ste keer kost het meer tijd en moeite om alles uit te zoeken maar als ik het volgend jaar weer zou moeten doen is het een paar uurtjes werk.

Overdracht is geweest, 2 dagen later bezichtigingen gehouden (circa 60 reacties ontvangen, 8 in eerste instantie geselecteerd). 7 kwamen opdagen, 5 wilden het direct huren. We konden dus zelf kiezen. Selectie op inkomen, opleiding en een aantal andere zaken (en gevoel). Vandaag zal toekomstige huurder contract tekenen en het is dan per 1 juli dan verhuurd.

Geschat verhuurrendement bijna 6% (het is afwachten hoeveel extra kosten er bijkomen voor vervanging/opknappen zaken binnen, buiten is afgedekt door vve).

Van onze bezichtiging tot verhuur slechts 1 maand en 3 dagen.. Best veel gedaan de afgelopen maand :+

Overigens eerder deze maand ook een bijeenkomst (meet up) gehad van ERE met ook een andere poster van hier. Was leuk!
Leuk om te horen. Zou je ons beetje op de hoogte kunnen houden van het rendement en kosten die je maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, dat kan maar een echt goed inzicht kan ik pas na een lange tijd geven ivm onderhoud bij huurderswisseling e.d. Maar een overzicht van de vaste/normale kosten en rendement kan ik over een paar maanden wel posten.

Gemaakte kosten voor advertenties (funda, jaap, pararius, marktplaats, google adwords) bedragen € 230,-. Leegstand is zoals het er nu naar uitziet slechts 1 week. Verder nog geen echte kosten gemaakt afgezien van de aanschaf, wat extra sleutels bij laten maken (eenmalig) en de standaard VVE kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hi Rube,

Heb je alles zelf gedaan of iemand (deels) ingehuurd om alles rond te krijgen?
Huur contracten ed.
Heb zelf mijn huis tekoop staan en zijn opzoek naar een ander huis. Zou namelijk stiekem graag mijn huidige huis aanhouden en verhuren... Maar weet niet zo goed waar te beginnen (en of de bank het uberhaubt zou willen).
Ik wacht met veel interesse je toekomstige updates af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Alles zelf gedaan. ROZ heeft gratis standaard model contracten en formulieren. Kun je aanpassen aan je eigen specifieke situatie. Goed kijken hoe andere verhuurders het doen, wat die vragen van de potentiele huurder, etc.
Gewoon: goed inlezen, uitzoeken etc. Ik ben wel langs geweest bij een bemiddelaar, maar ik vond kosten wat te hoog (he, we zitten hier op het FO topic) en ook dan moet je nog zaken regelen en ik wilde er zelf ook een gevoel voor krijgen. Overigens, niet iedereen kan/wil het denk ik, dan kan het beter zijn om 1.1% minder rendement te maken.

Als er nog een hypotheek op zit:
zonder toestemming: risico is dat ze de lening direct opeisen denk ik? Kun je dat dat betalen en hoeveel is de boeterente (en is dat het waard) ?
Met toestemming: volgens mij geven ze dat niet zo makkelijk als je het nu nog makkelijk kunt betalen (voor hun een groter risico). Maar lees een aantal bladzijden terug, verschillende mensen die er mee te maken hebben gehad. Wij niet, dus kan er niets uit eigen ervaring over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Thanks!
Zit nog hypotheek op (teveel om af te betalen voor alsog). Lijkt me dan inderdaad niet interessant voor een bank om akkoord te geven daarvooir.
Ik heb elke post gelezen in dit topic, heb de posts indertdaad gezien. Maar ik ben altijd benieuwd naar praktijk voorbeelden, zoals die van jou.

Ik zal er eens induiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
@rube - mooi verhaal, ik hoop dat je er gelukkig mee bent, en zo klinkt het wel.

Ikzelf heb niet zoveel vertrouwen in het vastgoed in Nederland - ik vind de prijzen hoog en de huurrendementen laag en kijk liever over de grens voor investeringen, maar ik snap ook dat het wel behoorlijk safe is in Nederland. Ik zit gewoon in een split dat ik de HRA en huren raar vind en de prijzen voor vastgoed ook, en gek genoeg eindigt dat nu nog met dat ik huur ipv koop, hoewel ik denk dat we daar ook voor onze eigen situatie binnenkort wel verandering in aan gaan brengen.

Applaus in ieder geval voor jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Laatst online: 18-09 21:34
@ rube, fijn dat het gelukt is zo snel huurder te vinden. Ben benieuwd naar het verdere verloop hiervan.
Het is in ieder geval weer een hele mooie stap richting je FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@hierboven dank je. Hopelijk is het een betrouwbare huurder, daar moet ik nog wel een beetje vertrouwen in krijgen. Je geeft toch je bezitting met een hoge waarde in gebruik aan iemand anders. Maar ik probeer dat ook maar rationeel te benaderen en dat vooral te zien als een financieel risico waarvan het absolute bedrag beperkt is. De schommelingen op de markt afgelopen weken hebben veel grotere ups en downs laten zien als het risico op wanbetaling van een aantal maanden, en daar voel ik niet zo veel meer bij.

De nieuwe balans na aankoop van het appartement t.b.v. verhuur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
activa                                   passiva
34% vastgoed (eigen huis)                78% eigen vermogen 
24% vastgoed (verhuur)                   22% hypotheekschuld
30% Permanent portfolio (beleggingen)                                                  
4% beleggingspolis hypotheek
3% aandelen (dividend) 
3% overig (zakelijk, privé lening, werk)
2% Crowdfunding 
1% spaargeld  
===+                                     ===+
100%                                     100%

Spaargeld is van 24% naar 1% gegaan. Vrijwel alles is nu dus op de een of andere manier belegd, vrijwel geen cash meer. Vastgoed is nu 57%, da's wel veel. Maar het eigen huis zie ik, nadat de hypotheek geheel is afbetaald, niet zozeer als een belegging als wel om vaste lasten te verlagen.

Over een aantal jaar kan ik dan hopelijk de lijn "beleggingspolis" en "hypotheekschuld" verwijderen. Ook de crowdfunding ga ik niets extra's meer instoppen en kan ik die lijn ook verwijderen. Maakt het e.e.a. iets overzichtelijker en eenvoudiger om bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
rube schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:58:

Spaargeld is van 24% naar 1% gegaan.
Excl. het deel @ 30% Permanent portfolio (beleggingen), hetgeen ook de reden is (neem ik aan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik ben dit jaar juist veel meer crowdfunding gaan doen, denk dat ik nu op 10% zit. Even op letten dat ik niet teveel doorschiet :)

Nemen jullie trouwens WOZ waarde of schatting van de taxatiewaarde van het huis? Ik sta namelijk zwaar onder water :)

[ Voor 31% gewijzigd door hv08 op 01-07-2015 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
rr7r schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 15:47:
[...]
Excl. het deel @ 30% Permanent portfolio (beleggingen), hetgeen ook de reden is (neem ik aan)?
Ja dat klopt, daar hebben we dus nog 25% "cash" in zitten, oftwel 30% x 25% = 7.5%. (Overigens zit dat nog 3 jaar in een deposito, maar als het nodig is kunnen we dat tegen een relatief kleine boete openbreken). Totaal dus nog zo'n 8% in digitale euro's.
hv08 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 15:49:
Ik ben dit jaar juist veel meer crowdfunding gaan doen, denk dat ik nu op 10% zit. Even op letten dat ik niet teveel doorschiet :)
Ik vind het wel leuk, maar om een goede spreiding met leuke projecten te krijgen is lastig. Dus het kost me teveel tijd en ik vind het risico te groot. Dus ik ga het niet (meer)doen om rendement te maken.
Nemen jullie trouwens WOZ waarde of schatting van de taxatiewaarde van het huis? Ik sta namelijk zwaar onder water :)
We hebben geen officiele actuele taxaties en de WOZ loopt ook al 18 maanden achter....
Voor ons eigen huis houd ik een minimale waarde aan waarvoor we het aardig snel kwijt zouden zijn. Dat is gebaseerd op inschattingen van andere huizen die hier in de buurt recent verkocht zijn.

Van het huis dat we nu verhuren houd ik de aankoopprijs (excl. KK) aan. Ik heb alle prijzen uit de buurt opgevraagd en ik denk dat dat op dit moment een realistische waarde is.

Overigens: de waarde van ons eigen huis is minder belangrijk, we moeten toch wonen. Als de waarde stijgt kunnen we het wel verkopen maar moeten we toch ook een ander (in prijs gestegen) huis terugkopen. Bij het huis voor de verhuur vind ik het wel wat belangrijker, maar op korte termijn ook niet zo, daar zal nu vnml het verhuurendement belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
Hoe is bij jullie het eerste halfjaar van 2015 gegaan?
Ik heb 49% van mn jaarlijkse spaardoel gerealiseerd, zal er om hangen of ik het ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Stukken beter dan vorig jaar, maar dat was ook niet zo ingewikkeld :P Ik wilde dit jaar minimaal 5k€ sparen en door vakantiegeld en belastingteruggave zit ik nu op 4k€ (we houden nog steeds niet zoveel over per maand als ik had gehoopt :( ). Het ziet er echter naar uit dat er dit jaar rolluiken gekocht moeten gaan worden omdat de kinderen 's ochtends te vroeg wakker worden (omdat het zo licht is) en het toch wel heel erg heet kan worden in huis. Bovendien worden er volgende maand zonnepanelen gelegd (maar dat geld was al gereserveerd). Het is dus maar de vraag of ik het ga redden.

Positief is dat er meer inkomen is dan verwacht doordat de vrouw een periode full-time heeft gewerkt in plaats van part-time. Daar staat wel tegenover dat we gebruik moesten maken van kinderopvang. Een andere interessante trend is dat we steeds meer uit zijn gaan geven aan boodschappen (van €500,- naar ongeveer €750,- per maand nu), omdat onze twee kinderen beginnen te eten. Dus meer fruit en groentehapjes en de luiers hakken er ook nog steeds aardig in. Vind het nog steeds veel geld, maar voor zover ik kan overzien wordt er goed op de aanbiedingen gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
750 euro per maand aan boodschappen is gigantisch in mijn ogen. Nu heb ik geen kinderen, maar kosten die echt 500 euro per maand aan eten en luiers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
Shapeshifter schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:21:
Een andere interessante trend is dat we steeds meer uit zijn gaan geven aan boodschappen (van €500,- naar ongeveer €750,- per maand nu), omdat onze twee kinderen beginnen te eten. Dus meer fruit en groentehapjes en de luiers hakken er ook nog steeds aardig in. Vind het nog steeds veel geld, maar voor zover ik kan overzien wordt er goed op de aanbiedingen gelet.
Met drie kinderen zitten wij rond de € 300/350, dus ik heb zo het idee dat er nog wat beter op de aanbiedingen gelet kan worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

zeeg schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:23:
[...]

Met drie kinderen zitten wij rond de € 300/350, dus ik heb zo het idee dat er nog wat beter op de aanbiedingen gelet kan worden. :+
We hebben al verscheidene keren andere supermarkten geprobeerd, maar blijven bij de AH terugkomen omdat de kwaliteit van sommige producten bij andere supermarkten soms echt bedroevend is (of we moeten net pech gehad hebben, maar het waren oprechte pogingen). Het schunnige is dat ik eigenlijk helemaal niets om eten geef, het is gewoon brandstof voor mijn lijf en meer niet. Als ik 's avonds laat thuiskom en er staat nog een bordje neem ik niet eens de moeite om het op te warmen. Verder gebruik ik vrijwel geen verzorgingsproducten (geen gel, geen deodorant, geen aftershave, etc.) en koop ik vrijwel nooit snacks, toetjes of dingen die ik niet nodig heb. Er wordt bij ons ook geen frisdrank, alcoholische dranken of koffie gedronken (en niet gerookt natuurlijk). Heb dus zo'n vermoeden dat de kosten voornamelijk door bepaalde personen binnen ons huishouden gemaakt worden ;) Daar is een beetje het dilemma, want ik kan moeilijk mijn kinderen eten ontzeggen waarvan mijn vrouw claimt dat ze het nodig hebben (heb me er zelf niet zo in verdiept). Tevens kan ik moeilijk haar dingen verbieden omdat mijn levensstandaard eenvoudiger is dan die van haar, zeker als ik zie dat ze wel echt haar best doet om spaarzaam te zijn (op het vlak van kleding is er enorm veel verbeterd de laatste twee jaar). Misschien weer eens voorzichtig aankaarten om te kijken waar nou de moot van die kosten vandaan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
Dennis606 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 06:50:
Ik heb 49% van mn jaarlijkse spaardoel gerealiseerd, zal er om hangen of ik het ga halen.
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door indexample op 02-07-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Shapeshifter schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:41:
[...] Misschien weer eens voorzichtig aankaarten om te kijken waar nou de moot van die kosten vandaan komen...
Dat kan zeker geen kwaad! 500 euro per maand besparen is toch 6k per jaar. Met rente op rente is dat ene jaartje zuiniger leven opeens 20k waard in 30 jaar tijd. Oftewel 1700 euro per maand :)

Wat voor eten is dan zo ontzettend duur omdat het zoveel beter is voor kinderen dan gewoon normale verse groeten?

Wij kopen vooral budget merken met eten, wasmiddel etc. Alleen vers fruit is een flinke post omdat ik van afwisseling houd. Lekker vlees halen we bij een Turkse supermarkt (lamsbouten 7 euro/kg!). Met 2 personen zijn we zo'n 250 euro / maand kwijt en dan hebben we het enorm luxe in onze ogen. Maar goed, we leven van 1500 euro / maand, terwijl er 5x zoveel netto binnen komt elke maand. Binnenkort gaat zij ook werken, dan gaat dat nog ietsje omhoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:05
Shapeshifter schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:41:
[...]

We hebben al verscheidene keren andere supermarkten geprobeerd, maar blijven bij de AH terugkomen omdat de kwaliteit van sommige producten bij andere supermarkten soms echt bedroevend is (of we moeten net pech gehad hebben, maar het waren oprechte pogingen). Het schunnige is dat ik eigenlijk helemaal niets om eten geef, het is gewoon brandstof voor mijn lijf en meer niet. Als ik 's avonds laat thuiskom en er staat nog een bordje neem ik niet eens de moeite om het op te warmen. Verder gebruik ik vrijwel geen verzorgingsproducten (geen gel, geen deodorant, geen aftershave, etc.) en koop ik vrijwel nooit snacks of dingen die ik niet nodig heb. Er wordt bij ons ook geen frisdrank, alcoholische dranken of koffie gedronken (en niet gerookt natuurlijk). Heb dus zo'n vermoeden dat de kosten voornamelijk door bepaalde personen binnen ons huishouden gemaakt worden ;) Daar is een beetje het dilemma, want ik kan moeilijk mijn kinderen eten ontzeggen waarvan mijn vrouw claimt dat ze het nodig hebben (heb me er zelf niet zo in verdiept). Tevens kan ik moeilijk haar dingen verbieden omdat mijn levensstandaard eenvoudiger is dan die van haar, zeker als ik zie dat ze wel echt haar best doet om spaarzaam te zijn (op het vlak van kleding is er enorm veel verbeterd de laatste twee jaar). Misschien weer eens voorzichtig aankaarten om te kijken waar nou de moot van die kosten vandaan komen...
Ga anders eens werken op basis van een weekboodschappenlijst en koop dat in 1x.

Overigens kosten kinderen weldegelijk extra aan boodschappen tot op het punt dat ze mee kunnen draaien. Luiers kosten tot 75 cent per dag. Melkpoeder kost zo 1,50 euro per dag. Groente en fruit kost ook zo 25 cent per dag. Wat een potje eventueel kost zou ik niet weten :+ Bottom line is dat een enkel kind makkelijk 70 euro extra in de maand kost puur aan voeding en luiers. Op latere leeftijd worden kosten discreter van aard maar dan kom je aan de discussie over wat je luxe beschouwd en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Dennis606 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 06:50:
Ik heb dit jaar 7.250 euro extra in de hypotheek gestopt en ongeveer 3.250 euro naar de spaarrekening.
Dat ligt lekker op schema. Plan was ongeveer 15.000 in de hypotheek te storten dit jaar, echter omdat we willen gaan verhuizen is dat nu gestopt. Wil graag nog al het aflossingsvrije dat we hebben meenemen naar de nieuwe hypotheek, om dan vrolijk verder af te lossen. Ga de euro's inplaats van aflossen nu reserveren voor de aflossing op een losse spaarrekening.
Een spaardoel had ik eigenlijk niet voor dit jaar, dus kan ik denk ik zeggen dat ik nu op 10.500/15.000 zit voor dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

pirke schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:51:
[...]

Dat kan zeker geen kwaad! 500 euro per maand besparen is toch 6k per jaar. Met rente op rente is dat ene jaartje zuiniger leven opeens 20k waard in 30 jaar tijd. Oftewel 1700 euro per maand :)

Wat voor eten is dan zo ontzettend duur omdat het zoveel beter is voor kinderen dan gewoon normale verse groeten?

Wij kopen vooral budget merken met eten, wasmiddel etc. Alleen vers fruit is een flinke post omdat ik van afwisseling houd. Lekker vlees halen we bij een Turkse supermarkt (lamsbouten 7 euro/kg!). Met 2 personen zijn we zo'n 250 euro / maand kwijt en dan hebben we het enorm luxe in onze ogen. Maar goed, we leven van 1500 euro / maand, terwijl er 5x zoveel netto binnen komt elke maand. Binnenkort gaat zij ook werken, dan gaat dat nog ietsje omhoog :)
Misschien is dat wel een dingetjes, ik ben thuis altijd opgevoegd met budgetmerken e.d. maar mijn vrouw vaak met a-merken. Als ik zo mentaal eens door de kastjes loop kom ik voor mijn gevoel veel a-merk spullen tegen. Probleem is, ze heeft altijd een verklaring waarom dat specifieke product gekocht moest worden. Bij budgetwasmiddel A kreeg kind A uitslag en wasmiddel B stonk etc. Ik heb er sowieo nul verstand van, dus weet dan niet of ze excusen aan het verzinnen is / aan het rationaliseren is of niet. Verder kan ze behoorlijk kieskeurig zijn en vaak komt het er dan op neer dat duurder "beter smaakt". Heb wel eens wat budgetmerken er tussengerommeld om te kijken of ze het zou merken, maar weinig keiharde conclusies uit kunnen trekken. Aan de andere kant kopen we ook veel vers groente en fruit omdat het gezonder is en dat kost ook net wat meer.
Rukapul schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:55:
[...]

Ga anders eens werken op basis van een weekboodschappenlijst en koop dat in 1x.

Overigens kosten kinderen weldegelijk extra aan boodschappen tot op het punt dat ze mee kunnen draaien. Luiers kosten tot 75 cent per dag. Melkpoeder kost zo 1,50 euro per dag. Groente en fruit kost ook zo 25 cent per dag. Wat een potje eventueel kost zou ik niet weten :+ Bottom line is dat een enkel kind makkelijk 70 euro extra in de maand kost puur aan voeding en luiers. Op latere leeftijd worden kosten discreter van aard maar dan kom je aan de discussie over wat je luxe beschouwd en wat niet.
We doen al een keer in de week boodschappen en kopen dan alles voor een week. Verder ook weinig kant en klaar producten, vaak gewoon aardappels groenten vlees of een pastagerecht. Luiers gaan er voor mijn gevoel bij ons erg snel doorheen, maar heb daar geen verstand van. Melkpoeder gebruiken we niet, puur natuur ;) Kinderen zijn inderdaad nog jong, 3 jaar en 8 maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
Shapeshifter schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:59:
We doen al een keer in de week boodschappen en kopen dan alles voor een week.
€ 750 per maand is € 170 per week. Bij een keer per week boodschappen doen: hoe krijg je dat uberhaupt mee? :)

(Lidl is overigens zeer goed in groente en fruit, en veel van hun andere artikelen hebben op zn minst een goede prijs/kwaliteit verhouding) :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Qua boodschappen doen wij vaak 3 winkels aan als we het goed willen doen. De AH voor boodschappen die wij als A-merk willen hebben, bijvoorbeeld frisdrank (drinken het zelf niet eigenlijk, maar meer voor visite) / muesli of de minder houdbare dingen als kaas, melk, brood, etc. Verder gaan we naar de lidl, want daar is de groente en fruit gewoon beter en goedkoper dan de AH. Ook kopen we de wat langer houdbare spullen daar, zoals olijven, pesto, zongedroogde tomaten, olijfolie, en nog veel meer. De producten die wij vaak kopen doen niet onder aan de A-merken van AH en zijn vaak beduidend goedkoper. Als 3e winkel de turkse winkel voor vlees of andere dingen die ze vooral daar hebben.

€750 klink in mijn oren ook als erg veel, al hebben wij geen kinderen. Denk dat wij met zijn tweetjes zo rond de €250 zitten aan boodschappen. Nooit echt helemaal uitgezocht, omdat we gewoon bewust inkopen en als dat dan de ene maand €100 meer is, het zij zo. Dat is ook mijn filosofie een beetje (overgenomen van MMM), we hebben geen maandelijkse budgetten of potjes, maar doen bij iedere aankoop gewoon bewust nadenken of het wel nodig is en niet goedkoper kan. Een budget geeft psychologisch een verkeerde impuls. Laten we zeggen dat je per maan €200 aan persoonlijke uitgaven hebt, betekent dat dus dat je iedere maand €200 uit kan en wil geven aan persoonlijke uitgaven. Terwijl als je bij iedere persoonlijke uitgave kritisch bent je waarschijnlijk veel lager uitvalt omdat er maanden zijn dat je veel minder uitgeeft. Zo hebben we onze lunch eigenschappen aangepast op het werk. Vroeger kochten we gewoon alles bij het bedrijfsrestaurant, nu doen we iedere avond een lekkere verse salade bereiden. En daar mag je best wat dure en gevarieerde spullen voor gebruiken (walnoten, feta, pijnboompitten, etc.) zodat het niet snel saai wordt. Uiteindelijk kost het toch veel minder dan in het restaurant kopen. Waar we eerst per werkdag samen in totaal rond de 8-10€ kwijt waren is dat nu misschien €2. Scheelt toch meer dan €100 per maand.

Als reactie over spaardoelen: wij hebben dit jaar wat grote uitgaven gehad (nieuwe keuken en nieuw bed), maar deze waren ingecalculeerd in het spaarplan en we lopen na 6 maanden gewoon op schema. De 2e vakantie in het najaar wordt waarschijnlijk veel goedkoper dan in eerste instantie gedacht (zou eerst een ver land zijn) door omstandigheden, dus dat is een meevaller van een paar duizend euro die we in de tweede helft van het jaar zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Shapeshifter schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:59:
Misschien is dat wel een dingetjes, ik ben thuis altijd opgevoegd met budgetmerken e.d. maar mijn vrouw vaak met a-merken. Als ik zo mentaal eens door de kastjes loop kom ik voor mijn gevoel veel a-merk spullen tegen. Probleem is, ze heeft altijd een verklaring waarom dat specifieke product gekocht moest worden. Bij budgetwasmiddel A kreeg kind A uitslag en wasmiddel B stonk etc. Ik heb er sowieo nul verstand van, dus weet dan niet of ze excusen aan het verzinnen is / aan het rationaliseren is of niet. Verder kan ze behoorlijk kieskeurig zijn en vaak komt het er dan op neer dat duurder "beter smaakt". Heb wel eens wat budgetmerken er tussengerommeld om te kijken of ze het zou merken, maar weinig keiharde conclusies uit kunnen trekken. Aan de andere kant kopen we ook veel vers groente en fruit omdat het gezonder is en dat kost ook net wat meer.
Dat hebben we hier ook wel een beetje eerlijk gezegd. Ik hou van borrelnootjes (geen idee waarom), maar die van de Jumbo vind ik echt verschrikkelijk vies. Sommige B-merk wasmiddelen ruiken ook bovenmatig chemisch, en sommige B-merk ontbijtgranen vind ik ook niet te nassen. Maar we proberen wel af en toe nieuwe dingen uit qua B-merk aankopen... wasverzachters, bepaald eten, melk e.d. Zodra iets voor ons lekker smaakt zonder in te boeten in kwaliteit, dan kopen we voortaan dat B-merk :) En af en toe gaan we naar de Turkse vis-/vleesboer. De ene keer om wat vlees te halen voor de enkele keer dat we het eten, en de andere keer om een kilo garnalen in te slaan. Zo'n Turkse slager is vaak véle malen goedkoper dan een supermarkt, en nog vers(er) ook.

Nu hou ik zelf wel van koken, maar omdat m'n vrouw een beetje "Gestapo" neigingen krijgt als ze in de keuken staat (en omdat ze ook erg lekker kan koken) laat ik haar vaak d'r ding maar doen. Maar sauzen en soepen maken we bijna altijd vers. Scheelt een hoop geld, en 't is gezonder én lekkerder ook. Plus je hebt altijd teveel, dus je hebt gelijk een voorraadje in de vriezer voor als je geen zin hebt om te koken :)

Maar goed... kinderen hebben we niet, wat 't wel een stuk makkelijker maakt om goed op de kleintjes te letten in de supermarkt. Het hangt een beetje af wat we willen eten, maar gemiddeld genomen doen we boodschappen voor ±€40,- per week, en gewoon gezond en divers eten. We letten wel behoorlijk op de aanbiedingen, wat we dan in kleine bulk in slaan (zoals wasmiddel e.d.). Groente en fruit halen we soms bij de markt, en soms bij "Uit je Eigen Stad", wat ook goed scheelt. Dat is dan exclusief kattenspul, wat we in bulk halen bij een webwinkel, wat overigens ook veel scheelt. Kattenspul kost ons gemiddeld zo'n €30-35 per maand uit m'n hoofd.

[ Voor 13% gewijzigd door Kapotlood op 02-07-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:29
Het meeste is hierboven wel gezegd. Wij zitten met 2 volwassenen en 2 kinderen (4 en 2) op gemiddeld €350 en dan zit ik aan de hoge kant. Er wordt gewoon A merk bier gedronken, wijn etc. Luiers zitten hier trouwens ook in (overdag B merk, 's nachts A merk pampers vanwege comfort en doorlekken --> voor mijn zoon dan). Winkel is voornamelijk Lidl en wat ze daar niet hebben Deen/ AH (afhankelijk waar boodschappen gedaan worden).
A merk wasmiddel kochten we in de aanbieding en we zijn nu overgestapt op die van de Lidl (goedkoper, ruikt net zo lekker, doet zijn ding uitstekend en de kinderen krijgen er geen uitslag van).

Vraag trouwens om het kassabonnetje zodat je/jullie(!) weten wat er allemaal in huis wordt gehaald. Leg trouwens wel uit dat je dit niet doet uit wantrouwen maar dat je meer inzicht wilt (voordat het verkeerd wordt opgevat ;) )

Er is trouwens een boodschappen topic op het forum voor meer ervaringen en tips.

Succes, hier valt echt honderden euro's PER MAAND te besparen.

edit: Aldi veranderd in Lidl ... 8)7
edit2: boodschappen en huishoudelijke artikelen, gemiddeld over 2014 €431 en 2015 t/m juni: €409

[ Voor 6% gewijzigd door SeeS op 02-07-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De huismerken van de Lidl komen vaak gewoon bij A-merken vandaan. Zo is de frietsaus van de Lidl gemaakt door Remia. Dit zegt natuurlijk niks over de kwaliteit, maar er zijn 1001 consumenten onderzoeken waarbij duidelijk wordt dat Lidl gewoon kwaliteit levert.

Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar wij mensen zijn ook heel goed in ons zelf voorliegen dat duurder beter is.

Al zal mijn keuze voor boodschappen (net als tanken) hoofdzakelijk gebaseerd zijn op gemakzucht. Ik ga geen 10 km omrijden om een euro of 2 goedkoper uit te zijn.

Tevens heb ik zeer positieve ervaringen gehoord over de voordelen van online je boodschappen bestellen. Dit zodat je niet wordt verleid door onnodige aanbiedingen, snacks of krijsende kinderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:18

Piper

No guts, no glory

Ik vind het grootste bezwaar van de Lidl/Aldi vaak het volk dat er rondloopt, maar misschien moet ik me daar maar overheen zetten voor een paar harde euro's..;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Inderdaad… groente en fruit, vlees en wasmiddelen e.d. worden al jaren als beste getest bij de Lidl. Er is evengoed net zoveel wat echt niet te pruimen is bij ze (vind ik), maar er zijn ook zeker dingen die naar verhouding spotgoedkoop zijn én beter uit de test komen dan menig A of B merk. Als je dan toch veel moet wassen (vanwege werk of kinderen bijvoorbeeld), dan kun je op die manier behoorlijk wat geld besparen.

W.b.t. online boodschappen bestellen en bezorgen: Ik zie wat er bij de Albert.nl wordt besteld en wat het kost aan bezorgkosten e.d. omdat m'n werk dit allemaal op die manier doet… of je daar nu zoveel mee bespaard betwijfel ik eerlijk gezegd. Buiten de je een minimum bedrag moet kopen voordat je al kán laten bezorgen, ben je ook gemiddeld €7,50 kwijt aan bezorgen. En sommige B-merk aanbiedingen mis je in dat geval ook als ik me niet vergis.

@Piper;
Dat heb ik ook. Maar als je 's ochtends vroeg boodschappen gaat doen heb je daar helemaal geen last van. De meeste van die mensen staan toch veel later op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54

Sandyman538

SandstorM [148839]

joramoudenaarde schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:09:
Buiten de je een minimum bedrag moet kopen voordat je al kán laten bezorgen, ben je ook gemiddeld €7,50 kwijt aan bezorgen. En sommige B-merk aanbiedingen mis je in dat geval ook als ik me niet vergis.
Voor de beeldvorming, als je gewoon flexibel bent in het bezorg moment, kun je 'gewoon' voor 3,95 laten bezorgen. Als ik bedenk dat het me een dik uur aan tijd scheelt wat ik niet door een winkel hoef te banjeren, dat ik niet met de auto erheen en weer terug naar huis, dan heb ik zo'n luttel bedrag er wel voor over dat de boodschappen hier in kratjes worden bezorgd in de keuken. Dat is me de tijd en de brandstof die ik bespaar meer dan waard.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

zeeg schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:43:
[...]

€ 750 per maand is € 170 per week. Bij een keer per week boodschappen doen: hoe krijg je dat uberhaupt mee? :)

(Lidl is overigens zeer goed in groente en fruit, en veel van hun andere artikelen hebben op zn minst een goede prijs/kwaliteit verhouding) :
Het is voor ons niet ongebruikelijk om 125-150 euro bij de supermarkt kwijt te zijn en eens in de zoveel tijd een paar honderd euro bij een kruidvat/makro oid als de luiers daar weer eens in de aanbieding zijn.

De Lidl stond wel bovenaan het lijstje van alternatieve supermarkten. Als ik het me goed herinner was het vlees daar wat matig, maar weet niet precies meer hoe de groenten en het fruit was. Er zit er een relatief dichtbij mijn werk.
shenr schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:45:
€750 klink in mijn oren ook als erg veel, al hebben wij geen kinderen. Denk dat wij met zijn tweetjes zo rond de €250 zitten aan boodschappen. Nooit echt helemaal uitgezocht, omdat we gewoon bewust inkopen en als dat dan de ene maand €100 meer is, het zij zo. Dat is ook mijn filosofie een beetje (overgenomen van MMM), we hebben geen maandelijkse budgetten of potjes, maar doen bij iedere aankoop gewoon bewust nadenken of het wel nodig is en niet goedkoper kan. Een budget geeft psychologisch een verkeerde impuls. Laten we zeggen dat je per maan €200 aan persoonlijke uitgaven hebt, betekent dat dus dat je iedere maand €200 uit kan en wil geven aan persoonlijke uitgaven. Terwijl als je bij iedere persoonlijke uitgave kritisch bent je waarschijnlijk veel lager uitvalt omdat er maanden zijn dat je veel minder uitgeeft. Zo hebben we onze lunch eigenschappen aangepast op het werk. Vroeger kochten we gewoon alles bij het bedrijfsrestaurant, nu doen we iedere avond een lekkere verse salade bereiden. En daar mag je best wat dure en gevarieerde spullen voor gebruiken (walnoten, feta, pijnboompitten, etc.) zodat het niet snel saai wordt. Uiteindelijk kost het toch veel minder dan in het restaurant kopen. Waar we eerst per werkdag samen in totaal rond de 8-10€ kwijt waren is dat nu misschien €2. Scheelt toch meer dan €100 per maand.
Wij werken wel met budgetten omdat dat beter werkt voor mijn vrouw (geeft haar duidelijkheid over wat we van tevoren afgesproken hadden dat redelijk zou zijn). In de praktijk komt het erop neer dat ik op mijn posten vrijwel nooit over budget heen ga omdat ik van tevoren goed heb nagedacht over wat ik wil, dus ik hoef er niet zo op te letten. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het gaan zien als geld dat opgemaakt mag worden, maar wij zien het meer als dat we het extra goed gedaan hebben als we op een post lager dan begroting uitkomen, die positieve impuls mis je als geen begroting hebt. Er valt voor beiden wel wat te zeggen denk ik.
SeeS schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:35:
Vraag trouwens om het kassabonnetje zodat je/jullie(!) weten wat er allemaal in huis wordt gehaald. Leg trouwens wel uit dat je dit niet doet uit wantrouwen maar dat je meer inzicht wilt (voordat het verkeerd wordt opgevat ;) )

Er is trouwens een boodschappen topic op het forum voor meer ervaringen en tips.

Succes, hier valt echt honderden euro's PER MAAND te besparen.
Ik hoef niets uit te leggen op dit vlak. Ze leest ook af en toe op dit forum omdat ze dan niet gelooft dat er mensen zijn die voor <500 euro boodschappen halen :P Ik heb deze post al wel een tijdje in het vizier omdat ik ook het vermoeden heb dat er nog aardig wat te besparen valt. Na hypotheek is dit onze grootste kostenpost... Persoonlijk zou ik het ook gewoon fijn vinden het idee te hebben dat mijn levensstijl correspondeert met de uitgaven die gedaan worden en dat gevoel heb ik momenteel niet echt :P (in het verleden gepost dat er per maand ~4k€ uitgaat en ik niet het gevoel heb dat ik op grote voet leef en dan word je voor gek uitgemaakt terwijl ik oprecht niet denk dat ik op grote voet leef, maar ja).

We wonen in een klein dorp trouwens, dus meestal weinig interessants op de markt. We rijden elektrisch en parkeren gratis bij de supermarkt, dus die kosten wegen niet echt op tegen bezorging denk ik.
Deveon schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:01:
Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar wij mensen zijn ook heel goed in ons zelf voorliegen dat duurder beter is.

Tevens heb ik zeer positieve ervaringen gehoord over de voordelen van online je boodschappen bestellen. Dit zodat je niet wordt verleid door onnodige aanbiedingen, snacks of krijsende kinderen...
Ik ben heel goed op de hoogte van de verschillende biassen waar mensen aan onderhevig zijn en laat me niet zo snel van mijn stuk brengen door irrationeel gedrag (door bijvoorbeeld kinderen) of onnodige aanbiedingen. Ik kan echter nier voor anderen bepalen hoe ze hun leven willen leiden. Scheiden is helemaal financiele zelfmoord :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Hier precies hetzelfde, ik mag dan wel 3,5x zoveel verdienen als de misses, maar zij zorgt voor het uitgeven ervan en dat doet ze goed (of niet dus eigenlijk, voor in dit topic). Ik kan er wel wat van zeggen, maar er is ruim voldoende en als je getrouwd bent kun je wel meer verdienen dan je partner, het is (wettelijk gezien) toch voor de gemeenschappelijke boedel. Natuurlijk kun je er afspraken over maken, maar als je een niet zo zuinige vrouw hebt en daar ook niet voor open staat, dan ben je snel uitgesproken. Ja, uit elkaar gaan, maar dan ben ik helemaal de sjaak met partner- en kinderalimentatie.

[ Voor 8% gewijzigd door hv08 op 02-07-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Mijn spaardoel an sich ruim gehaald, planning staat nu op ~4,9k sparen inclusief dividend herinvestering (~21% spaarquote) waar mijn doel was om 20% te gaan halen voor dit eerste serieuze FO jaar. Dus als er geen rare dingen gebeuren, gaat dat makkelijk lukken.
Daarbij ook 'slechts' 1/3e van mijn vakantiegeld gespaard, want je moet wel blijven genieten natuurlijk. Dus afgerond tot mooi 1000 euro zakgeld en de rest is ingezet om geld te verdienen voor me.

De vermogensgroei ging echter minder. Beleggingen gingen erg leuk.. vorig jaar. Zoals velen hakte het griekse gebeuren er nogal in. Dat, en de overstap van indexbeleggen/laten beleggen naar zelf doen heeft ook niet geholpen. Vrij hoge opstartkosten met overzetten van gehele vermogen van de index naar verschillende individuele bedrijven (20-25 transacties a 5-10 euro per stuk) en daarnaast wat rookie mistakes erbij.
Zo heb ik 2 leuke USD aandelen op een klein plusje (+0,5-1%) wat toch dik 2% in de min staat dankzij de wisselkoers. Kennelijk het aandeel goed getimed, maar de wisselkoers dus niet - hoe erger de problemen hoe sterker de euro werd.
Gevolg is dat ik nu ongeveer op hetzelfde bedrag sta als wanneer ik de afgelopen 1-2 jaar 'gewoon' had gespaard.

Belangrijkste voor FO zijn echter de inkomsten, niet het vermogen. Sta nu op >500 dividend en rente-inkomsten per jaar, waar het met puur rente iets van 300 zal zijn geweest terwijl minder dan de helft van mijn vermogen in de aandelen zit. En dat is het uiteindelijk echte doel, voldoende inkomsten.
Aangezien een inkomstenstroom van 500/jaar mijn doel was, heb ik die soort van gehaald. Aangezien ook die inkomsten afhankelijk zijn van de wisselkoers en ik nu geen 'volledig' jaar heb gehad vanwege de overstap en daarmee enkele maanden gemiste dividenden, zal ik volgend jaar pas echt zeker weten wat de inkomsten zullen zijn.

Het ziet er in elk geval veelbelovend uit voor dit jaar ongeacht de onrust op de aandelenmarkt, aangezien ik nog 6 maanden aan investeringen te gaan heb om het bedrag en de inkomsten (en daarmee spaarquote) verder op te werken. Ze blijven me namelijk gewoon hetzelfde bedrag toestoppen ongeacht de beurskoers ;) .

Ben van plan deze maand 1 of 2 Canadese aandelen te kopen voor nog eens ~40 euro/jaar aan extra inkomsten, en met de 500 waar ik nu op sta kan ik alvast stiekem gaan uitkijken naar mijn doel voor eind volgend jaar van 1000/jaar aan inkomsten. Als bonus daarmee ook een hogere spaarquote, en meer investeringen, voor de rest van dit jaar en alle volgende jaren.

[ Voor 48% gewijzigd door Xanaroth op 02-07-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Qua spaardoel zit ik "achter" op schema als we even kijken dat we halverwege zitten. Wel even zeggen dat ik bij spaardoel enkel het sparen uit loon neem. Inkomsten uit investeringen zijn gewoon een mooie bonus op het einde van het jaar :-)
Grootste redenen zijn de twee vakanties die reeds betaald zijn nu. De komende zes maand zal ik dus normaal veel minder uitgeven. Ook krijg ik nog 2000€ van de belastingen terug en een 13e maand op het einde van het jaar. Een andere reden is de nieuwe vriendin waardoor de benzine kosten en openbaar vervoer plots geexplodeerd zijn (ze woont wat verder). Ook iets meer aan eten etc omdat zij graag in de duurdere winkel gaat. Al begint ze zo langzaam wel in te zien hoeveel verschil het soms is. Normaal moet ik mijn spaardoel wel halen dit jaar maar zal het de komende maanden wat beter bijhouden :-)

750€ vind ik ook veel al onderschat je snel de kost van pampers etc als niet-ouder. Verder hangt het er vanaf of ze graag kaasschotel eten in het weekend, ... Sommige zaken kosten nu eenmaal meer. Of zelfs als je gewoon vlees, groenten, aardappelen eet elke dag. Als dat elke dag biefstuk is van 18€/kilo of een kabeljauw van 20€/kilo+ tikt het ook snel aan natuurlijk tov een hamburger of stukje kip van half de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Over "inkomsten" gesproken... ik zie daar hier best een hoop verschillende berichten over. Ikzelf ben ook geneigd om te werken aan m'n toekomstige dividend-inkomsten, en niet aan het eventuele directe vermogen. Zelfs met mijn (zeer) beperkte investeringen in bedrijven en ETF's die dividend uitkeren haal ik nu al ±€80 per jaar. Als ik de komende 5 jaar een percentage van m'n spaargeld gebruik om die investeringen te verhogen, dan zit ik makkelijk aan de ±€1000 per jaar. Dat zou bij mij makkelijk uit te breiden zijn in de jaren daarna tot een jaarlijks stukje dividend wat genoeg zou zijn om een groot deel (of bijna alles) van m'n inkomen te kunnen gebruiken.

Hoe zien jullie je toekomstige FO-wezen in als het aankomt op het gebruiken van jullie vermogen van dát moment?

Gaan jullie "vol patat" voor het vermogen, wat jullie met het FO-wezen gebruiken voor een stukje inkomen (samen met de rente uit date vermogen)? Of gaan jullie vooral voor fysieke investeringen waar je bij het FO-wezen een stukje inkomen uit haalt (zoals investeren in een stukje huurinkomsten e.d.)? Of bijvoorbeeld zoals Xanaroth aangeeft, vooral voor de dividend uitkeringen als inkomen, waarbij het vermogen wat daarvoor ingezet is niet wordt aangeraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

krazzer schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:10:
Ik denk dat je vooral geduld moet hebben als je je partner zover wilt krijgen, het forceren werkt alleen maar averechts. En wat ook wel helpt denk ik is een aparte rekening hebben, zodat ze nog een beetje het gevoel heeft dat het 'haar' geld is, ook al ben je in getrouwd in gvg. Als je alles maar op 1 hoop gooit geef je veel makkelijker geld uit.
Geloof dat het langzaamaan wel zal komen. Ben ook heel stellig in dingen waar ik gewoon geen geld aan wil uitgeven (op dit moment), omdat ik het gewoon onzin/onnodig vind. Ze is vandeweek naar de Ikea geweest dus ik vermoed dat ze nu sowieso ff rustig is ;)

Ben voorstander van een eigen rekening houden, hebben we ook allebei gedaan. Op de een of andere manier word ik heel kriegelig van mensen die alleen nog maar een gezamenlijke rekening hebben: leuk elkaar spontane cadeaus geven en hoezo 'eigen geld'.. Krijg er een te groot 'we' ipv 2 individuen gevoel van. Niet verstandig als je niet hetzelfde denkt over uitgeven/sparen. Of als er iets met je bank flipt. Maar goed da's mijn mening: genoeg volksstammen die het al 30 jaar wel zo doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Je kunt wel zelf sparen op een eigen rekening, maar dit valt nog steeds onder de gezamenlijke boedel bij een normaal huwelijk :) jij 30 jaar gespaard en je vrouw 30 jaar uitgegeven, alsnog de helft inleveren als het fout gaat. Dan kun je er maar beter samen voor gaan qua FO of FO met de gezamenlijke rekening proberen na te streven. Maar ieder natuurlijk zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

2Dutch schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:44:
[...]
Ben voorstander van een eigen rekening houden, hebben we ook allebei gedaan. Op de een of andere manier word ik heel kriegelig van mensen die alleen nog maar een gezamenlijke rekening hebben: leuk elkaar spontane cadeaus geven en hoezo 'eigen geld'.. Krijg er een te groot 'we' ipv 2 individuen gevoel van. Niet verstandig als je niet hetzelfde denkt over uitgeven/sparen. Of als er iets met je bank flipt. Maar goed da's mijn mening: genoeg volksstammen die het al 30 jaar wel zo doen ;)
Haha, wij hebben alleen nog maar een gedeelde rekening, maar zijn nog behoorlijk 2 individuen. Voor de wet is er toch geen "eigen geld" meer, dus waarom jezelf voor de gek houden? Ik doe toch niet aan feestdagen / cadeaus en dat soort onzin en anders neem je toch gewoon wat contant op ofzo? Meeste mensen zullen sowieso wel wat contant geld in een laatje hebben liggen voor als er iets mis gaat toch? Bij ING is een rekening iets van €3,50 per maand ofzo? Dus als je allebei een eigen rekening hebt plus nog een gezamenlijke rekening kun je makkelijk €7,- / maand besparen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Shapeshifter op 02-07-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer

krazzer

Tijd is een illusie

Wij houden onszelf ook 'voor de gek', maar bij ons werkt dit ook erg goed, omdat mijn vriendin een eigen rekening heeft, kan ze zelf goed bijhouden hoeveel ze 'zelf' gespaard heeft, en dat komt ze dan ook altijd trots vertellen (en dat moedig ik ook aan natuurlijk ;)). Anders zou het maar op een grote hoop komen en dat werkt minder motiverend denk ik.
Pagina: 1 ... 15 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.