Mijn spaardoel an sich ruim gehaald, planning staat nu op ~4,9k sparen inclusief dividend herinvestering (~21% spaarquote) waar mijn doel was om 20% te gaan halen voor dit eerste serieuze FO jaar. Dus als er geen rare dingen gebeuren, gaat dat makkelijk lukken.
Daarbij ook 'slechts' 1/3e van mijn vakantiegeld gespaard, want je moet wel blijven genieten natuurlijk. Dus afgerond tot mooi 1000 euro zakgeld en de rest is ingezet om geld te verdienen voor me.
De vermogensgroei ging echter minder. Beleggingen gingen erg leuk.. vorig jaar. Zoals velen hakte het griekse gebeuren er nogal in. Dat, en de overstap van indexbeleggen/laten beleggen naar zelf doen heeft ook niet geholpen. Vrij hoge opstartkosten met overzetten van gehele vermogen van de index naar verschillende individuele bedrijven (20-25 transacties a 5-10 euro per stuk) en daarnaast wat rookie mistakes erbij.
Zo heb ik 2 leuke USD aandelen op een klein plusje (+0,5-1%) wat toch dik 2% in de min staat dankzij de wisselkoers. Kennelijk het aandeel goed getimed, maar de wisselkoers dus niet - hoe erger de problemen hoe sterker de euro werd.
Gevolg is dat ik nu ongeveer op hetzelfde bedrag sta als wanneer ik de afgelopen 1-2 jaar 'gewoon' had gespaard.
Belangrijkste voor FO zijn echter de inkomsten, niet het vermogen. Sta nu op >500 dividend en rente-inkomsten per jaar, waar het met puur rente iets van 300 zal zijn geweest terwijl minder dan de helft van mijn vermogen in de aandelen zit. En dat is het uiteindelijk echte doel, voldoende inkomsten.
Aangezien een inkomstenstroom van 500/jaar mijn doel was, heb ik die soort van gehaald. Aangezien ook die inkomsten afhankelijk zijn van de wisselkoers en ik nu geen 'volledig' jaar heb gehad vanwege de overstap en daarmee enkele maanden gemiste dividenden, zal ik volgend jaar pas echt zeker weten wat de inkomsten zullen zijn.
Het ziet er in elk geval veelbelovend uit voor dit jaar ongeacht de onrust op de aandelenmarkt, aangezien ik nog 6 maanden aan investeringen te gaan heb om het bedrag en de inkomsten (en daarmee spaarquote) verder op te werken. Ze blijven me namelijk gewoon hetzelfde bedrag toestoppen ongeacht de beurskoers

.
Ben van plan deze maand 1 of 2 Canadese aandelen te kopen voor nog eens ~40 euro/jaar aan extra inkomsten, en met de 500 waar ik nu op sta kan ik alvast stiekem gaan uitkijken naar mijn doel voor eind volgend jaar van 1000/jaar aan inkomsten. Als bonus daarmee ook een hogere spaarquote, en meer investeringen, voor de rest van dit jaar en alle volgende jaren.
[
Voor 48% gewijzigd door
Xanaroth op 02-07-2015 14:32
]