Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste
Acties:
  • 1.364.749 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

cerberusss schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:57:
Ja, je moet elkaar wel in het midden kunnen vinden :Y

Toch blijf ik er bij dat als je over kleine dingetjes niet hoeft te discussiëren, en gewoon lekker je eigen koers kan varen, dit (voor mij althans) op een vreemde manier kalmerend werkt. Beetje gevoel van dat ik zelfstandig kan zijn, terwijl je aan het einde van de dag toch concessies maakt.
Dit kan natuurlijk ook gewoon als je wel de 'grote hoop'-methode gebruikt. Of denk je dat traditionalisten elke euro bespreken of moeten verantwoorden? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:06
cerberusss schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:17:
[...]

Is er wat op tegen om die gewoon de deur uit te doen? Gewoon hup, klaar? Voortaan gewoon je stuff op uitzendinggemist.nl kijken.

[...]

Die kun je ook weer uit de planning halen, hè?

Mijn keuken is al zes jaar aan vervanging toe. En toch denk ik niet dat ik de komende zes jaar daar iets aan ga doen. Hij is slecht schoon te houden, heeft beschadigde keukenkastjes, afzuigkap werkt niet, drie lagen tegels, enz. maar als ik alles op en aftrek, voldoet hij.

Het gaat er om welke keuzes je maakt. Die keuzes zijn lastig, want je maakt een vrij ingrijpende wijziging in je leven.
Ik zou in een tentje gaan wonen. Lage energie kosten, als het koud is gewoon een trui extra aan. De waarde van je huis kun je mooi in ETF's investeren of verhuren. Extra geld om te investeren en lage kosten, dus een dubbele win-win.

Een afzagkuip is niet een stuk luxe, het is gewoon een stuk beter voor het leefklimaat in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Joris 407 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:57:
[...]
TV / internet heb ik nog geen alternatief voor Ziggo. We gebruiken on demand, pauzeren en opnemen veel.
Wij hebben glasvezel internet en televisie via Telfort voor 45 euro/maand. Op ons glasvezelmodem zit gewoon een coaxaansluiting, dus voor 170 euro een HDHomeRun 4DC gekocht. In combinatie met NextPVR en Kodi (beiden open source en gratis) kunnen we nu 4 kanalen tegelijk kijken / opnemen op de NAS. Voor dat geld had ik wellicht ook 2 jaar een abonnement af kunnen nemen, maar zelf de beschikking hebben over je opnamen in volledige kwaliteit is ook wat waard :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

cerberusss schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:17:
[...]

Is er wat op tegen om die gewoon de deur uit te doen? Gewoon hup, klaar? Voortaan gewoon je stuff op uitzendinggemist.nl kijken.

[...]

Die kun je ook weer uit de planning halen, hè?

Mijn keuken is al zes jaar aan vervanging toe. En toch denk ik niet dat ik de komende zes jaar daar iets aan ga doen. Hij is slecht schoon te houden, heeft beschadigde keukenkastjes, afzuigkap werkt niet, drie lagen tegels, enz. maar als ik alles op en aftrek, voldoet hij.

Het gaat er om welke keuzes je maakt. Die keuzes zijn lastig, want je maakt een vrij ingrijpende wijziging in je leven.
Ik heb een jaar gewikt en gewogen en heb op 30 juni mijn tv abo opgezegd. Heb het geen moment gemist. Ik kijk idd veel uitzending gemist en npo enzo. Ik mis veel nieuws en reclames maar ik 'mis' het allerminst.

Wat boven beschreven wordt mbt keuken: soms kun je met een simpele ingreep (bijv nieuwe handvatten en nieuw werkblad) je keuken upgraden zonder dat het veel kost :-). Dat heb ik zowel in de keuken, badkamer als toilet gedaan en ik ben er nog steeds happy mee. Dus beiden raad ik zeker aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Oilman schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:10:
Ik zou in een tentje gaan wonen.
Het is erg makkelijk om iets belachelijk te maken, hè?
Een afzagkuip is niet een stuk luxe, het is gewoon een stuk beter voor het leefklimaat in huis.
Ik zet de keukendeur gewoon een stukje open.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
cerberusss schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:10:
[...]

Het is erg makkelijk om iets belachelijk te maken, hè?
Soms maken mensen het inderdaad wel heel makkelijk om iets 'belachelijk' te maken. Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen keuzes maken natuurlijk. Maar geen werkende afzuigkap, niet omdat je dat niet kan betalen, maar omdat je dat niet wil betalen, vind ik ook een zeer twijfelachtige keuze.

Overigens vind ik dat ook van je advies om maar TV de deur uit te doen. Degene waar je op reageerde zegt notabene zelf dat hij veel TV gebruikt. Als diegene nu een enkele keer nog weleens wat keek, maar eigenlijk niet veel, dan kan het een prima opmerking zijn om iemand aan het denken te zetten of hij het eigenlijk echt wel nodig heeft. Maar ik dacht dat de consensus hier was dat je moet besparen zonder in te leveren op de kwaliteit van je leven. En natuurlijk, soms maak je dan alsnog concessies, en koop je toch niet die Audi A8 ondanks dat die toch wat lekkerdere stoelen heeft. Maar om nou te adviseren een tientje op je TV abo te gaan besparen terwijl diegene dat abo veel gebruiken vind ik een vreemd advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:01
Sissors schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:54:
[...]

Soms maken mensen het inderdaad wel heel makkelijk om iets 'belachelijk' te maken. Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen keuzes maken natuurlijk. Maar geen werkende afzuigkap, niet omdat je dat niet kan betalen, maar omdat je dat niet wil betalen, vind ik ook een zeer twijfelachtige keuze.

Overigens vind ik dat ook van je advies om maar TV de deur uit te doen. Degene waar je op reageerde zegt notabene zelf dat hij veel TV gebruikt. Als diegene nu een enkele keer nog weleens wat keek, maar eigenlijk niet veel, dan kan het een prima opmerking zijn om iemand aan het denken te zetten of hij het eigenlijk echt wel nodig heeft. Maar ik dacht dat de consensus hier was dat je moet besparen zonder in te leveren op de kwaliteit van je leven. En natuurlijk, soms maak je dan alsnog concessies, en koop je toch niet die Audi A8 ondanks dat die toch wat lekkerdere stoelen heeft. Maar om nou te adviseren een tientje op je TV abo te gaan besparen terwijl diegene dat abo veel gebruiken vind ik een vreemd advies.
Inderdaad, we gebruiken het veel en ook veel van de functionaliteit. Daarom mag het ook wel wat geld kosten.
De optie van @Shapeshifter vind ik er wel een om over na te denken.

Waar het me overigens ook een beetje om ging met het posten van mijn lijst met uitgaven is dat ik zie dat mensen soms lijstjes posten waar imo veel onderdelen in missen en dat uitgaven dus onderschat worden. Als je echt serieus naar FO wilt toewerken, neem dan ook serieus alle posten mee. Ik doe dat jaarlijks dus door alle transacties te sorteren. Zo hebben je een zo accuraat mogelijk overzicht van je werkelijke uitgaven.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Joris 407 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:13:
Waar het me overigens ook een beetje om ging met het posten van mijn lijst met uitgaven is dat ik zie dat mensen soms lijstjes posten waar imo veel onderdelen in missen en dat uitgaven dus onderschat worden. Als je echt serieus naar FO wilt toewerken, neem dan ook serieus alle posten mee. Ik doe dat jaarlijks dus door alle transacties te sorteren. Zo hebben je een zo accuraat mogelijk overzicht van je werkelijke uitgaven.
Mee eens. Ik neem geen enkel overzicht serieus waar men slechts een deel van de uitgaven dekt, uitgaat van schattingen of stelposten, of over een te korte periode e.e.a. heeft bijgehouden.

Van mezelf kan ik van de afgelopen jaren voor >99.8% aangeven hoeveel euro er is uitgegeven. De afwijking zit dus geheel in de klassificatie, maar het totaal klopt.

Ten aanzien van je uitgaven, troost je dat ondergetekende meer uitgeeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
Joris 407 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:13:
Onzin, je hebt geen lijstjes nodig om 'serieus naar FO toe te werken'. Je hoeft geen planning te maken. Je moet gewoon zorgen dat je maandelijks zoveel mogelijk overhoud zonder ongelukkig te zijn of 'iets te missen'.

En de meest ideale situatie is dat je FO bent zonder hier bewust van te zijn, omdat je genoeg (spaar)geld hebt en plezier/geluk hebt in het leven met je baan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
President schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:53:
[...]

Onzin, je hebt geen lijstjes nodig om 'serieus naar FO toe te werken'. Je hoeft geen planning te maken. Je moet gewoon zorgen dat je maandelijks zoveel mogelijk overhoud zonder ongelukkig te zijn of 'iets te missen'.

En de meest ideale situatie is dat je FO bent zonder hier bewust van te zijn, omdat je genoeg (spaar)geld hebt en plezier/geluk hebt in het leven met je baan :)
Ok, laat me het het anders zeggen, als je een lijstje van je uitgaven maakt om inzicht te krijgen, maak dan een compleet lijstje

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
Joris 407 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:57:
[...]

Ok, laat me het het anders zeggen, als je een lijstje van je uitgaven maakt om inzicht te krijgen, maak dan een compleet lijstje
Daar ben ik het dan wel mee eens :)

Financiële bewustwording, zou van mij een vak op het VO mogen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
[...]
En juist voor de gemiddelde persoon denk ik dat lijstjes en een goed overzicht met een planning wel heel handig zijn.

De gemiddelde persoon houdt namelijk niet zoveel over dat ze FO worden...en veel personen die ik ken die wel FO zijn hebben daar echt wel aan gewerkt met lijstjes en planningen.

[ Voor 10% gewijzigd door rube op 02-09-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
Overigens vind ik dat ook van je advies om maar TV de deur uit te doen. Degene waar je op reageerde zegt notabene zelf dat hij veel TV gebruikt. Als diegene nu een enkele keer nog weleens wat keek, maar eigenlijk niet veel, dan kan het een prima opmerking zijn om iemand aan het denken te zetten of hij het eigenlijk echt wel nodig heeft. Maar ik dacht dat de consensus hier was dat je moet besparen zonder in te leveren op de kwaliteit van je leven.
Misschien kun je ook wel daadwerkelijk zonder kabel zonder in te leveren op de kwaliteit van het leven? Sterker nog, misschien gaat de kwaliteit wel omhoog....maar dat vereist een andere houding om naar zaken te kijken (en ik weet het, dat was niet waar naar gevraagd werd).

Wij hebben al ruim 2 jaar geen kabel meer (wel netflix, npo, youtube)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:39
[...]

Dit zijn gevaarlijke uitspraken. Inzicht en overzicht krijg je niet zomaar. Ik zelf heb jarenlang gebouwd aan verfijning van mijn excelbestand om een goed dashboard voor sturing te krijgen en het blijft in ontwikkeling. Eigenlijk kan je dat ook zien als een verzameling lijstjes. En in het begin heb ik erg veel gehad aan budgettering. Nu heb ik dat niet meer nodig, maar voor mensen die op het juiste spoor willen komen kan het heel handig zijn.
Verder heb ik de laatste vier jaar uitgaven maandelijks bijgehouden in weer een lijstje kolommen, om goed inzicht te krijgen in onze eigen historie.
Wat hier wordt gezegd klopt: evidence based je lijstje met uitgaven maken en dan reviewen is het allerbeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

In het begin heeft vrijwel iedereen lijstjes nodig. Dat is ongeveer de eerste stap om serieus naar FO te werken.

Lijstjes geven inzicht in hoeveel dingen kosten, over het algemeen gevolgd door de koude douchevan hoeveel dingen kosten. Houden ze spontaan inene 100-200 euro per maand meer over aan contracten (gwl, verzekeringen, internet..). Idem voor het bekende kopje koffie per dag (insert your guilty pleasure), want wat is nou die 1-3 euro (hallo 300-1000 euro per jaar).

Lijstjes zijn niet het walhalla. Lijstjes zijn ook niet eeuwig nodig, als je eenmaal grip hebt op je huishoudboekje, uitgaven en levensstijl. Maar als 1e stap valt er zo belachelijk veel mee te winnen, dat ik durf te zeggen dat er geen mensen FO worden zonder ergens eens met lijstjes te werken.

Natuurlijk uitzonderingen daar gelaten. Als je zeg >100k/jaar binnenharkt ofzo, ja, dan bereik je makkelijk het punt dat je uitgaven er inderdaad niet meer toe doen omdat je zelfs zonder moeite of inzicht makkelijk >30% van je inkomen kunt sparen. Dat scenario geld alleen voor heel weinig mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen ik mijn eerste huis kocht en ging samenwonen heb ik de eerste twee jaar alles bijgehouden. Effectief om je uitgaven te monitoren, maar na 3 maanden weet je gewoon waar 95% van je uitgaven naartoe gaan. Is die laatste 5% nou echt de moeite waard om tijd in de stoppen? Ik werd er in ieder geval doodongelukkig van en ben er dus ook mee gestopt.

Het pad naar FO is nu nog enkel maar planning, waarbij ik globaal naar de financiën kijk. Veel verder dan wat is er dit jaar binnengekomen, wat is uitgegaan, wat is de vermogensgroei en moet het plan bijgesteld worden is het niet hoor.

Maar ik denk dat alles te maken heeft met inkomen. Als je echt net rond of onder modaal zit dan moet je elk dubbeltje omdraaien om FO te worden, maar daarboven wordt het toch iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Wat voor mij werkt is een maandelijks lijstje met:
  • Inkomsten (per categorie)
  • Uitgaven (per categorie)
  • Totaal inkomsten
  • Totaal uitgaven
  • Restant
  • Spaarquote
  • Benodigd vermogen om uitgaven (+10%) te dekken bij 3% SWR
Dit werkt ik niet per maand bij maar bevat maandgemiddelden per categorie. Bij een wijziging in vaste lasten werk ik de spreadsheet bij.

De laatste op de lijst werkt zeer motiverend. Als je twintig euro weet te besparen op vaste lasten kan dat duizendend euro's schelen op je benodigde vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als disclaimer: Ik ben niet serieus onderweg naar FO. Ik heb geen dure smaak, dus haal een redelijk spaarquota zonder er moeite voor te doen. En dat is natuurlijk wel de makkelijkste manier om er te komen :).

Maar lijstjes kunnen handig zijn, echter:
1. Gebruik ze dan wel op de juiste manier. Mijn inziens begin je met sorteren op uitgaven, en begin je van bovenaf aan met kijken of je erop kan besparen. En niet het geneuzel dat je doorlopende reisverzekering 25% goedkoper kan, want dat scheelt je één Euro per maand.

2. Zoals sommige hier ook eerder hebben gemeld, die Excel sheets en lijsten kosten sommige uren per week. Als je dat een leuke hobby vind, oké. Maar anders moet je wel opletten dat lijstjes maken niet in je vrije tijd gaat hakken.

Persoonlijk wil ik van veel dingen niet weten hoeveel het me kost. Bovenaan staat bijvoorbeeld mijn auto. Ik wil niet weten hoeveel het me over 30 jaar kost, want het levert me gewoon een hoop vrijheid nu op. Maar ook andere dingen, ik wil echt niet weten dat als ik ipv die mooie TV/PC/bankstel/whatever van €2000, het 30 jaar investeer in een ETF met een rendement van 7% ik dan €15000 had.
Ik heb dus geen dure smaak, ik wil geen geld onnodig uitgeven waar ik eigenlijk helemaal niet gelukkig van word, maar ik wil ook niet gaan nadenken dat als ik ipv nu geld uitgeef ik het 30 jaar lang investeer ik over 30 jaar meer kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 04:54
Hallo, ik ben nieuw hier op dit Topic.

Laat ik mij even voorstellen, Ik ben op dit moment 21 Jaar oud. Ik woon nog thuis, en ben vorig jaar afgestuurd en heb een goede baan gevonden, ik werk in 5-ploegendienst in de industrie.

Ik ben van plan over een jaar of 2 pas op mezelf te gaan wonen.
Op dit moment heb ik dus € 10,000 beschikbaar op mijn spaarrekening wat ik niet nodig heb de komende 1 a 2 jaar, dit geld wil ik laten werken om meer geld waard te worden. Ik heb geen ervaring met de beurs dus zie dit op dit moment ook niet echt als optie, ik zou het liefst een relatief veilige manier willen benutten, op dit moment staat het op een spaarrekening met 0,3% rente. Dit schiet dus niet echt op... Aangezien ik nog thuis woon zijn zonnepanelen e.d. ook geen optie.

Ik zit zelf te denken het geld vast te zetten en te profiteren van een hogere rente maar dan praten we nog maar over 1,6%.

Tips zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Alphacell op 02-09-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Alphacell schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 14:14:

Laat ik mij even voorstellen, Ik ben op dit moment 21 Jaar oud. Ik woon nog thuis, en ben vorig jaar afgestuurd en heb een goede baan gevonden, ik werk in 5-ploegendienst in de industrie.

Op dit moment heb ik dus € 10,000 beschikbaar op mijn spaarrekening wat ik niet nodig heb de komende 1 a 2 jaar, dit geld wil ik laten werken om meer geld waard te worden. Ik heb geen ervaring met de beurs dus zie dit op dit moment ook niet echt als optie, ik zou het liefst een relatief veilige manier willen benutten, op dit moment staat het op een spaarrekening met 0,3% rente. Dit schiet dus niet echt op... Aangezien ik nog thuis woon zijn zonnepanelen e.d. ook geen optie.

Ik zit zelf te denken het geld vast te zetten en te profiteren van een hogere rente maar dan praten we nog maar over 1,6%.

Tips zijn welkom!
Als je het geld binnen een paar jaar nodig hebt zou ik het gewoon op een spaarrekening kan staan. Het is te kort om schommelingen in de markt op te vangen (imo).
Welke mogelijkheden er zijn om het in een deposito met een minimum termijn te stoppen weet ik zo niet, maar dit kan een optie zijn als je de einddatum weet.

10k is een net bedrag als 21 jarige maar als je over een paar jaar een huis wilt aanschaffen is het natuurlijk welkom om wat extras te hebben! Makelaarskosten, meubelen, alles tikt hard aan. Een auto als je verder van je werk gaat wonen (mocht je die nog niet hebben of straks aan vervanging toe zijn).

Wat ik zou doen is verdiepen in mogelijkheden voor de lange termijn, zoals indexfondsen en daar dan maandelijks wat instoppen. Een grote lomp som in 1x is heus niet nodig.
Ik denk dat de meeste mensen hier sowieso wel een buffer van 3-6 maanden aanhouden op hun spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:46

Perkouw

Moderator General Chat
@Alphacell En het is een kleine moeite om even een gratis rekening bij KNAB te fixen. Dan heb je alweer 0,15% winst op de rente. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Maar geen werkende afzuigkap, niet omdat je dat niet kan betalen, maar omdat je dat niet wil betalen, vind ik ook een zeer twijfelachtige keuze.
OK is wel een beetje raar inderdaad :+
Maar ik dacht dat de consensus hier was dat je moet besparen zonder in te leveren op de kwaliteit van je leven.
Persoonlijk zie ik dan eigenlijk weinig mogelijkheden. Je meet de kwaliteit van je leven af aan de status quo. Dus wat jij nu hebt, en wat de mensen om je heen hebben.

Maar als je dan FO wil worden, waar komen die centen dan vandaan? Je moet flink meer gaan sparen. Of flink meer gaan verdienen.

Het werkt eigenlijk het gemakkelijkste als je nog in loon omhoog moet gaan, want dan zeg je gewoon dat je alles hetzelfde houdt en de extra's gaat sparen. Partner merkt het dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:26:
Toen ik mijn eerste huis kocht en ging samenwonen heb ik de eerste twee jaar alles bijgehouden. Effectief om je uitgaven te monitoren, maar na 3 maanden weet je gewoon waar 95% van je uitgaven naartoe gaan. Is die laatste 5% nou echt de moeite waard om tijd in de stoppen? Ik werd er in ieder geval doodongelukkig van en ben er dus ook mee gestopt.

Het pad naar FO is nu nog enkel maar planning, waarbij ik globaal naar de financiën kijk. Veel verder dan wat is er dit jaar binnengekomen, wat is uitgegaan, wat is de vermogensgroei en moet het plan bijgesteld worden is het niet hoor.

Maar ik denk dat alles te maken heeft met inkomen. Als je echt net rond of onder modaal zit dan moet je elk dubbeltje omdraaien om FO te worden, maar daarboven wordt het toch iets makkelijker.
Eens dat het bij voldoende inzicht niet meer gaat om het matchen van alle details van waar je uitgaven naartoe gaan, maar bij 95% heb je de belangrijkste stappen al gezet. Voor sturing op weg naar FO volstaat dat lijkt me.

De grootste kostenposten zijn het belangrijkst, maar wat kritische beschouwing betreft goed om het langetermijneffect van details niet te onderschatten (en dat is voor de meesten hier denk ik niets nieuws). Denk aan het effect van die dagelijkse koffie of de tienden hogere TER bij je beleggingsfondsen. Ik kijk daarbij wel graag wat specifieker naar het nut (en dat kost soms inderdaad wel tijd), maar dat is meer de operationele kant en geen strategische planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Martijn19 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 14:35:
[...]

Als je het geld binnen een paar jaar nodig hebt zou ik het gewoon op een spaarrekening kan staan. Het is te kort om schommelingen in de markt op te vangen (imo).
Welke mogelijkheden er zijn om het in een deposito met een minimum termijn te stoppen weet ik zo niet, maar dit kan een optie zijn als je de einddatum weet.

10k is een net bedrag als 21 jarige maar als je over een paar jaar een huis wilt aanschaffen is het natuurlijk welkom om wat extras te hebben! Makelaarskosten, meubelen, alles tikt hard aan. Een auto als je verder van je werk gaat wonen (mocht je die nog niet hebben of straks aan vervanging toe zijn).

Wat ik zou doen is verdiepen in mogelijkheden voor de lange termijn, zoals indexfondsen en daar dan maandelijks wat instoppen. Een grote lomp som in 1x is heus niet nodig.
Ik denk dat de meeste mensen hier sowieso wel een buffer van 3-6 maanden aanhouden op hun spaarrekening.
Thanks voor het advies, ja klopt dat is inderdaad zo. Kost straks veel geld als ik voor een huis wil gaan kijken. Maar tegen die tijd heb ik ongeveer het 3 dubbele van wat ik nu heb. 30,000 euro minimaal.

Een auto hoef ik me niet druk om te maken ik heb namelijk al een fatsoenlijke auto, waar ook best een deel van mijn geld in zit. Maar dat is tegelijkertijd ook hobby 8)7

Ik ga eens kijken wat een mogelijkheden er zijn op lange termijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Perkouw schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:02:
@Alphacell En het is een kleine moeite om even een gratis rekening bij KNAB te fixen. Dan heb je alweer 0,15% winst op de rente. :+
Dan moet ik me afvragen of die 15 euro rente het waard is, vind het toch wel overzichtelijk als alles bij de zelfde bank staat. (En dan bedoel ik gewoon je betaalrekening en spaarrekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Als het alleen gaat om 1 spaarrekening, wat maakt dan uit? Alles is toch digitaal en met een app of via een website binnen 10 seconden te bekijken :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 01:11
Wellicht een idee om een gedeelte in (bedrijfs-)obligaties te stoppen welke bijv. per kwartaal dividend uitkeren. Zoals bijv. de iShares € Corp Bond Large Cap, deze heeft een lager risico dan high Yield en aandelen. Tevens is het uitkerend dividend ongeveer 1,1% per kwartaal. Deze kun je bijvoorbeeld gewoon bij broker deGiro verhandellen.

Ook kun je een gedeelte dan vast zetten bij BigBank valt ook onder het garantie stelsel en bied een hoge rente vanaf 1000 euro en 1 jaar vast tegen 1,11%.

Eventueel kun je ook een klein gedeelte in een wereldwijde ETF stoppen voor lange termijn.

Vraag me trouwens wel af of deze vraag niet eerder in een ander topic thuis hoort omdat het naar mijn inzien weinig te maken heeft met financiële onafhankelijkheid.
Alphacell schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 14:14:

Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
KoRnboy112 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:31:
Wellicht een idee om een gedeelte in (bedrijfs-)obligaties te stoppen welke bijv. per kwartaal dividend uitkeren. Zoals bijv. de iShares € Corp Bond Large Cap, deze heeft een lager risico dan high Yield en aandelen. Tevens is het uitkerend dividend ongeveer 1,1% per kwartaal. Deze kun je bijvoorbeeld gewoon bij broker deGiro verhandellen.

Ook kun je een gedeelte dan vast zetten bij BigBank valt ook onder het garantie stelsel en bied een hoge rente vanaf 1000 euro en 1 jaar vast tegen 1,11%.

Eventueel kun je ook een klein gedeelte in een wereldwijde ETF stoppen voor lange termijn.

Vraag me trouwens wel af of deze vraag niet eerder in een ander topic thuis hoort omdat het naar mijn inzien weinig te maken heeft met financiële onafhankelijkheid.

[...]
Bedankt voor de tips, op langere termijn heeft het wel te maken met financiële onafhankelijkheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
Graag gedaan; risico/rendement hangt eigenlijk vrijwel altijd samen met elkaar. Wat hard omhoog gaat kan ook hard omlaag; net als de bitcoin bijvoorbeeld..

Als je wil gaan beleggen verdiep je eerst in een product en ook in de risico's/kosten.

Persoonlijk denk ik dan een combinatie van dividend inkomen, vastgoed en crowdfunding inkomsten een prima manier zijn om onafhankelijk te worden. Maar je uitgaves bijhouden horen daar ook bij en proberen om je vaste lasten laag te houden.

Op dit moment zet ik zelf +/- 30 - 40 % per maand opzij en daarvan is de helft voor korte termijn andere voor lange termijn. Als we straks verhuist zijn wil ik meer voor lange termijn opzij zetten. Volgens bronnen heb je zo'n 300.000-400.000 nodig om van dividend inkomsten te kunnen leven.
Alphacell schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:35:
[...]

Bedankt voor de tips, op langere termijn heeft het wel te maken met financiële onafhankelijkheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
400.000€ aan netto 3% dividend geeft je 1000€ per maand.

Aan jou om te beslissen of je daar mee toe komt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
cerberusss schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:13:

[...]

Persoonlijk zie ik dan eigenlijk weinig mogelijkheden. Je meet de kwaliteit van je leven af aan de status quo. Dus wat jij nu hebt, en wat de mensen om je heen hebben.

Maar als je dan FO wil worden, waar komen die centen dan vandaan? Je moet flink meer gaan sparen. Of flink meer gaan verdienen.

Het werkt eigenlijk het gemakkelijkste als je nog in loon omhoog moet gaan, want dan zeg je gewoon dat je alles hetzelfde houdt en de extra's gaat sparen. Partner merkt het dan ook niet.
Niet de grootste kostenpost, maar als voorbeeld, ik heb een telefoon van €150. Die net zo goed whatsappt, navigeert, nu.nl checkt en buienalarmen geeft als eentje van €700. Oftewel een veel duurdere telefoon zou mij niet tot nauwelijks gelukkiger maken, en is geldverspilling.
Tegelijkertijd hebben we Henk, en Henk gaat elk weekend een fietstocht maken, en deelt dan graag foto's van zijn fietstocht, en daarnaast speelt hij zwaardere spelletjes erop. Voor Henk is het prima een duurdere telefoon te kopen. Maar Henk moet geen dure telefoon kopen omdat hij indruk wil maken op zijn collega's. Daarnaast heb je op Tweakers volgens mij nog redelijk wat mensen die de volgende hippe gadget kopen (drones bijvoorbeeld), er 3x wat mee doen, en hem in de kast leggen.

Goedkopere zorgverzekering en energiebesparing zijn natuurlijk algemene bespaardingen die altijd een pré zijn. En dat is ook een kwestie van bewust zijn wat je betaald, en of dat realistisch is.

Maar uiteindelijk kom je denk ik wel snel uit bij je twee grootste kostenposten: Eerste is vervoer. En daar is het natuurlijk een afweging hoeveel je ermee doet, wat de opties zijn, etc. Maar je moet keuzes daar iig voor jezelf kunnen verantwoorden, en niet omdat de buurman ook een nieuwe auto heeft.
En veruit het grootste, is de hypotheek. En het lastige daaraan is, is dat het niet iets is wat je even veranderd. Je hebt dat huis immers. Maar niet maximaal lenen scheelt enorm in je maandelijkse lasten. Tegelijk is het dan wel zo inderdaad dat de vraag is hoeveel 'geluk' dat je kost. En dan ben ik wel met je eens dat er lang niet altijd makkelijke antwoorden zijn. Maar voor mij persoonlijk ga ik nu geen grote offers brengen, omdat ik dan misschien wel eerder wil stoppen met werken.

Vooral niet omdat mijn spaarquota als ruwe gok rond de 30%-50% zit denk ik (afhankelijk of je afschrijving van auto meeneemt bijvoorbeeld), ik ben ook absoluut niet van plan dat ik door moet werken tot mijn 71ste. Maar ik ga nu dus niet grote offers brengen, zodat ik niet op mijn 50ste maar op mijn 47ste kan stoppen met werken. (Random getallen).

Onder de streep is denk ik de beste manier om FO te worden, of op zijn minst om een hele gezonde buffer te hebben, niet maximaal lenen, en je uitgaven niet mee laten groeien met je inkomsten groei. Het probleem hiervan is dat dat prima is voor iemand aan het begin van zijn carriere, maar iemand met een gezin inclusief kinderen heeft weinig aan dit advies. En als die tot nu toe niet flink heeft gespaard, en toch echt eerder wil kunnen stoppen met werken, ja die zal offers moeten maken.

@Alphacell , ik zou het echt lekker op je spaarrekening laten staan. Het gaat alles een stuk makkelijker maken bij je eerste huis, en zoals ik in de scriptie hierboven heb geschreven, vanaf dat punt als je niet alsnog in een mindset gaat om alles uit te geven, kan je zonder veel moeite door blijven sparen, simpelweg omdat je lasten lager zijn dan andere die in een vergelijkbare situatie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
Tommie12 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:59:
400.000€ aan netto 3% dividend geeft je 1000€ per maand.

Aan jou om te beslissen of je daar mee toe komt.
Ligt er aan hoeveel je dan nog nodig hebt om rond te komen.
Ik zie wel mogelijkheden als bijv. de hypotheek volledig is afgelost i.c.m. een duurzame woning. Maar goed is natuurlijk ook allemaal relatief.

Mbt het komen tot een forst bedrag helpt het stellen van (jaar)doelen helpt ook altijd bijv. dit jaar 10.000 euro investeren etc.

[ Voor 13% gewijzigd door KoRnboy112 op 02-09-2017 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Sissors schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 18:04:
[...]

Niet de grootste kostenpost, maar als voorbeeld, ik heb een telefoon van €150. Die net zo goed whatsappt, navigeert, nu.nl checkt en buienalarmen geeft als eentje van €700. Oftewel een veel duurdere telefoon zou mij niet tot nauwelijks gelukkiger maken, en is geldverspilling.
Tegelijkertijd hebben we Henk, en Henk gaat elk weekend een fietstocht maken, en deelt dan graag foto's van zijn fietstocht, en daarnaast speelt hij zwaardere spelletjes erop. Voor Henk is het prima een duurdere telefoon te kopen. Maar Henk moet geen dure telefoon kopen omdat hij indruk wil maken op zijn collega's. Daarnaast heb je op Tweakers volgens mij nog redelijk wat mensen die de volgende hippe gadget kopen (drones bijvoorbeeld), er 3x wat mee doen, en hem in de kast leggen.

Goedkopere zorgverzekering en energiebesparing zijn natuurlijk algemene bespaardingen die altijd een pré zijn. En dat is ook een kwestie van bewust zijn wat je betaald, en of dat realistisch is.

Maar uiteindelijk kom je denk ik wel snel uit bij je twee grootste kostenposten: Eerste is vervoer. En daar is het natuurlijk een afweging hoeveel je ermee doet, wat de opties zijn, etc. Maar je moet keuzes daar iig voor jezelf kunnen verantwoorden, en niet omdat de buurman ook een nieuwe auto heeft.
En veruit het grootste, is de hypotheek. En het lastige daaraan is, is dat het niet iets is wat je even veranderd. Je hebt dat huis immers. Maar niet maximaal lenen scheelt enorm in je maandelijkse lasten. Tegelijk is het dan wel zo inderdaad dat de vraag is hoeveel 'geluk' dat je kost. En dan ben ik wel met je eens dat er lang niet altijd makkelijke antwoorden zijn. Maar voor mij persoonlijk ga ik nu geen grote offers brengen, omdat ik dan misschien wel eerder wil stoppen met werken.

Vooral niet omdat mijn spaarquota als ruwe gok rond de 30%-50% zit denk ik (afhankelijk of je afschrijving van auto meeneemt bijvoorbeeld), ik ben ook absoluut niet van plan dat ik door moet werken tot mijn 71ste. Maar ik ga nu dus niet grote offers brengen, zodat ik niet op mijn 50ste maar op mijn 47ste kan stoppen met werken. (Random getallen).

Onder de streep is denk ik de beste manier om FO te worden, of op zijn minst om een hele gezonde buffer te hebben, niet maximaal lenen, en je uitgaven niet mee laten groeien met je inkomsten groei. Het probleem hiervan is dat dat prima is voor iemand aan het begin van zijn carriere, maar iemand met een gezin inclusief kinderen heeft weinig aan dit advies. En als die tot nu toe niet flink heeft gespaard, en toch echt eerder wil kunnen stoppen met werken, ja die zal offers moeten maken.

@Alphacell , ik zou het echt lekker op je spaarrekening laten staan. Het gaat alles een stuk makkelijker maken bij je eerste huis, en zoals ik in de scriptie hierboven heb geschreven, vanaf dat punt als je niet alsnog in een mindset gaat om alles uit te geven, kan je zonder veel moeite door blijven sparen, simpelweg omdat je lasten lager zijn dan andere die in een vergelijkbare situatie zitten.
Dat zijn een hoop goede punten, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
@Alphacell Je hebt een leuke buffer. Heb je nog schulden? Misschien de auto of mobiel op afbetaling?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SM335
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:20
Weer een artikel in de mainstream media:
https://www.nrc.nl/nieuws...ht-wilt-12778408-a1571920

Met de mooie quote: "Werkende mensen, zegt Hormann, hebben een „mild Stockholmsyndroom”. „Ze denken dat hun werk zin geeft aan hun leven. Werken moet, want je hebt nu eenmaal geld nodig, dus moet het ook een soort toegevoegde waarde hebben.Je kunt niet denken dat je je vrije tijd verkoopt, want dan houd je het niet vol. Maar als je eenmaal afstand hebt genomen, is het net alsof je gaat scheiden van een vrouw van wie je denkt: wat heb ik ooit in haar gezien?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Sissors schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 18:04:
[...]
Maar voor mij persoonlijk ga ik nu geen grote offers brengen, omdat ik dan misschien wel eerder wil stoppen met werken.
Heel goed! Offers brengen houd je namelijk niet lang vol!
Je moet wijzigingen dan ook zo doorvoeren dat het geen offers zijn. Maar dat vereist naast praktische wijzigingen ook wijzigingen in mindset
En ik zie veelal dat dat hier (in het algemeen) nauwelijks begrepen/opgepakt/toegepast wordt.

De meeste mensen willen FO bereiken op de 'normale/bekende manier' terwijl dat maar voor een heel klein percentage mogelijk is. Mijn conclusie is dan ook dat veel mensen hier, dan ook nooit FO zullen worden (zie ook de reacties op een eerdere post van mij).

Ik vraag me dan ook af, waarom volgen en posten dan wel zoveel van die 'wannabee but never gonna be FO personen' hier?
(Prikkelende vraag >:) )
Kijk, en daarom zijn lijstjes dus wel handig voor: 'gok', 'denk' en '30 - 50%' geeft niet echt duidelijkheid.....en random getallen aanhallen om een stelling te onderbouwen helpt ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door rube op 03-09-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
rube schreef op zondag 3 september 2017 @ 08:38:
[...]
Ik vraag me dan ook af, waarom volgen en posten dan wel zoveel van die 'wannabee but never gonna be FO personen' hier?
Ik denk dat het voor de mensen die wel vurig hopen/wensen dat ze FO zullen worden voordat hun pensioen in gaat, ook gewoon een (gewenst?) stukje waarheid is wat hier allemaal geschreven wordt. En FO kan voor iedereen net even wat anders betekenen denk ik: voor de één is het meer à la Jason Fieber, een ander wil de rest van z'n leven kunnen reizen, weer een ander wil graag FO zijn zoals Mr Money Moustache. En zo kun je nog wel even doorgaan denk ik :)

Daarnaast verschilt het ook nog eens per persoon wat er aan inkomsten en uitgaven in hun leven zit: de één hier verdient misschien €4000 netto per maand en leeft niet al te groot (weinig/geen kinderen misschien zelfs), terwijl een ander hier met €2000 per maand en een paar kinderen hetzelfde hoopt te bereiken.

De wensen en mogelijkheden liggen hier zover uit elkaar tussen iedereen, dat "wannabee" een beetje teveel een generalisering is denk ik. Maar de tips en levenswijzen van iedereen die zich hier mee bezig houdt, in welke mate dan ook, is denk ik een goed kijkje in de keuken van hoe het ook of anders kan.

Ik ben zelf bijvoorbeeld dit jaar voor mezelf begonnen voor verschillende redenen: omdat het me ontzettend leuk leek, me enerzijds meer vrijheid geeft en kan opleveren, en als de zaken goed blijven gaan zit er natuurlijk ook een financieel voordeel bij. Betekende wel dat ik het sparen voor m'n pensioen en FO-doel even iets moest opschuiven omdat je nu eenmaal een opstart periode hebt. Tel daarbij nog wat andere privé zaken mee, en je hebt wat iedereen hier wel heeft... een veranderlijk leven waar je niet 30 jaar op vooruit kunt plannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Ik denk dat er veel mensen nieuwsgierig zijn, zich op de hoogte brengen van de ins en outs, en vervolgens gewoon wat tijd nodig hebben om het te verteren. Ik las een jaar of vijf geleden alles van Mr. Money Mustache, toen ik door minder verantwoordelijkheid op m'n werk ook wat minder ging verdienen. Dus ik ging aan het budgetteren, deed wat side projects, ging extra aflossen enzovoort, maar dat zette weinig zoden aan de dijk. Dus toen verloor ik de moed een beetje.

Twee jaar geleden ging ik freelancen, en verdiende een stuk meer. Toen heb ik daar een paar flinke missers in gemaakt, en verloor hier en daar weer het geld dat ik verdiend had. Pas begin dit jaar heb ik weer een nieuwe buffer opgebouwd, en ben nu serieus bezig. Ik verwacht dat ik einde dit jaar ca. 15k extra heb afgelost op m'n hypotheek.

Maar dat is dus ca. 5 jaar na het lezen van de eerste MMM blogs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
[...]

Heel goed! Offers brengen houd je namelijk niet lang vol!
Je moet wijzigingen dan ook zo doorvoeren dat het geen offers zijn. Maar dat vereist naast praktische wijzigingen ook wijzigingen in mindset
En ik zie veelal dat dat hier (in het algemeen) nauwelijks begrepen/opgepakt/toegepast wordt.

De meeste mensen willen FO bereiken op de 'normale/bekende manier' terwijl dat maar voor een heel klein percentage mogelijk is. Mijn conclusie is dan ook dat veel mensen hier dan ook nooit FO zullen worden (zie ook de reacties op een eerdere post van mij).

[...]

Kijk, en daarom zijn lijstjes dus wel handig voor: 'gok', 'denk' en '30 - 50%' geeft niet echt duidelijkheid.....en random getallen aanhallen om een stelling te onderbouwen helpt ook niet.
Terechte vraag, ook al zijn ambitie en duidelijke een stip aan de horizon wel vereiste om progressie te maken met FO. Wat bedoel je met de bekende/normale manier? Bij de huidige situatie en zonder substantiële wijzigingen in leefstijl?
Er zijn natuurlijk veel mensen die FO wel zien zitten en dat worden er gezien de belangstelling in de media steeds meer, maar de eerste fase is ook het lastigst en gaat het langzaamst. Als je op een gegeven moment € 100/k belegd vermogen hebt merk je dat passief inkomen gaat lopen en dan krijg je steun in de rug. Maar ik denk ook dat veel mensen naar verloop van tijd afhaken omdat het te langzaam gaat en FO lastig haalbaar blijkt.

Wat me ook opvalt is dat veel mensen hun werk zien als 'te leuk' om mee op te houden of iets anders te gaan doen en/of je tijd anders in te vullen. Dat is dan een ander soort streven, een soort FMA (een concept dat hier eerder is gevallen). Niet het zuivere leven van je vermogen.

Als ik de artikelen in de media lees voorzie ik ook dat er allerlei varianten op zuiver 'FO' populair zullen worden, zoals met part-time blijven werken, met partner die nog wel werkt, met werk als ZZP-er, tijdelijk gedurende de loopbaan etc. De overheid dwingt tot opbouwen van meer financiële vrijheid. Voor steeds meer mensen wordt duidelijk dat bij doorwerken tot 70+ zeer de vraag is of je nog een paar jaar in goede gezondheid vrij je tijd kunt indelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik vind het niet gek om in dit topic te kijken, of het voor jezelf mogelijk is om FO te worden. En wat daar voor nodig is.
Misschien is de conclusie dan uiteindelijk dat het niet haalbaar is, maar dat is dan ook okee.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

De meeste mensen willen FO bereiken op de 'normale/bekende manier' terwijl dat maar voor een heel klein percentage mogelijk is. Mijn conclusie is dan ook dat veel mensen hier, dan ook nooit FO zullen worden (zie ook de reacties op een eerdere post van mij).

Sommige zullen vast langs komen omdat ze hopen op een gratis geld boom. Net als degene die we hier recent hebben gehad met zijn MLM scam. Andere gewoon omdat ze het interessant vinden hier mee te lezen (me included, al als mijn leven zo door gaat haal ik dat FO zijn wel ruim voor mijn pensioenleeftijd).
[...]

Daarom ook de opmerking dat ik er niet heel serieus over ben. Als het doel echt is te weten wanneer ik eindelijk kan stoppen met werken, dan zijn die lijstjes zeker nuttig. Maar voor mijn korte termijn onafhankelijkheid weet ik dat ik met mijn spaargeld (en WW) nog tijden kan overleven, en dat het wel heel raar moet lopen wil ik geen andere baan snel kunnen vinden. Oftewel doet mijn werkgever iets wat me echt te ver gaat, kan ik zo gedag zeggen, en daarna gaan kijken naar een nieuwe baan.

En verder zonder die lijstjes weet ik ook wel dat ik meer dan zat spaar om vanaf laten we zeggen, vroeg in de 60 met pensioen te gaan. En voorlopig heb ik geen interesse om het nauwkeuriger te weten dan dat. Vooral gezien die lijstjes leuk zijn hoor, maar ze kloppen van geen kant meer na een flinke loonsverhoging. Of als ik toch 32 uur ga werken. Of als ik een vriendin vind en we kinderen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Geduld is een schone deugd zeggen ze. Maar in de huidige maatschappij is geduld een rariteit geworden.

Ik heb zelf moeten leren om de tijd zijn werk te laten doen (nog steeds). Voordeel van beleggingen is wel dat de stijging op de langere termijn exponentieel is maar in het begin gaat het wel heel traag.
(Daarom ook dat ik vermoed dat 99% van de huidige 'echt' rijke mensen gewoon geboren zijn in een rijke famillie, echt veel vermogen opbouwen daar heb je meerdere generaties voor nodig. Het heeft geen zin om je daaraan te spiegelen. Die mensen hebben op dat vlak gewoon geluk gehad)

Voor mezelf update ik maandelijks een grafiekje 'totaal' met alles wat ik heb in geld (cash, beleggingen,...). Dan lukt het beter om afstand te nemen van de tussentijdse schommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JURIST schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 16:13:
[...]

Eens dat het bij voldoende inzicht niet meer gaat om het matchen van alle details van waar je uitgaven naartoe gaan, maar bij 95% heb je de belangrijkste stappen al gezet. Voor sturing op weg naar FO volstaat dat lijkt me.

De grootste kostenposten zijn het belangrijkst, maar wat kritische beschouwing betreft goed om het langetermijneffect van details niet te onderschatten (en dat is voor de meesten hier denk ik niets nieuws). Denk aan het effect van die dagelijkse koffie of de tienden hogere TER bij je beleggingsfondsen. Ik kijk daarbij wel graag wat specifieker naar het nut (en dat kost soms inderdaad wel tijd), maar dat is meer de operationele kant en geen strategische planning.
Maar alleen al door dit topic te lezen, weet je toch dat kleine dagelijkse/maandelijkse kosten enorm optellen. Dat is een universeel gegeven en is over vijf jaar echt niet anders. Echter als je hier op blijft focussen dan gaat alle tijd en middelen aan de uitgavenkant zitten terwijl mijn inziens de inkomstenkant misschien nog wel belangrijker is. Zelf investeringen met een goed rendement zoeken kost veel tijd.

Daarbij komen we sowieso bij een belangrijk punt, want ik maak wel degelijk kosten om zelf meer geld te kunnen verdienen of betere investeringen te zoeken. Die wekelijkse 30 euro voor de werkster tellen behoorlijk op, maar die paar uur die ik wekelijk uitspaar heb ik ook daadwerkelijk gebruikt om extra inkomen te genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
[...]
Guilty, hier nog zo-een.

Ik heb niet de intentie om FO te worden, daar zijn onze (vrouw en mijne) hobbies te duur voor. toch lees ik hier veel mee, wel vind ik de term FMA voor velen passen.

Waarom lees ik mee:
- Erg leerzaam, en daardoor toch wel geld kunnen besparen;
- mooie/interessante verhalen van mensen die al FO zijn
- mooie/interessante verhalen van mensen die goed op weg zijn en op welke manier ze het doen;
- overall gewoon interessant om de diverse meningen te lezen

Een deel van wat ik hier lees paste ik zelf al toe voordat ik de term FO las:
simpel telefoonabbo van 10 per maand (zowel mijn vrouw en ik)
simpele telefoon (nouja, qua specs niet), goeie xiaomi (zowel mijn vrouw en ik) ;
geen tv abbo (wel analoog signaal maar kijken praktisch geen tv), netflix abbo gedeeld met pa;
2 oude(re) auto's, rij kostenneutraal door zelf onderhoud te doen en kilometervergoeding van de werkgever icm lpg en geen tot weinig afschrijving;
gros halogeenverlichting in huis vervangen door led;
zonnepanelen;
simpelweg letten op verlichting/tv uit wanneer niet aanwezig, deur achter je kont dichtdoen in de winter;
en hier moet ik me misschien voor schamen: onze keuken is blauw, als de zon in de keuken schijnt zet ik vaak een stoel voor de koelkast zodat deze door de zon niet gigantisch opwarmt (mijn vrouw verklaart me voor gek :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ybos schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:41:
[...]

en hier moet ik me misschien voor schamen: onze keuken is blauw, als de zon in de keuken schijnt zet ik vaak een stoel voor de koelkast zodat deze door de zon niet gigantisch opwarmt (mijn vrouw verklaart me voor gek :P )
Helemaal niet gek; ik zoek bijv. ook naar zonwering (plissé) die ik in de winter en zomer kan omdraaien. Zwart aan de buitenkant in de winter, wit in de zomer.

Ook dat soort kleine dingen dragen uiteindelijk bij; dus ik vind dat zeker niet gek. Wat er niet uitgaat (zowel energie als geld); hoeft er ook niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Roamor schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:42:
[...]

Helemaal niet gek; ik zoek bijv. ook naar zonwering (plissé) die ik in de winter en zomer kan omdraaien. Zwart aan de buitenkant in de winter, wit in de zomer.

Ook dat soort kleine dingen dragen uiteindelijk bij; dus ik vind dat zeker niet gek. Wat er niet uitgaat (zowel energie als geld); hoeft er ook niet in.
stuk karton aan 2 kanten schilderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Wozmro schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:00:
Geduld is een schone deugd zeggen ze. Maar in de huidige maatschappij is geduld een rariteit geworden.
Dat is ook waarom de meeste mensen niet FO worden, het is een (hele) lange weg. Voor mij duurt het ook nog wel 20 a 25 jaar. Nog 7 jaar en dan hebben we hopelijk de hypotheek afgelost en daarna genoeg sparen zodat we helemaal kunnen stoppen als we willen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30
[...]

[...]
Het is mooi om een doel als FO te stellen en te halen, het is echter een proces wat niet in 1 keer te doen is. Bij mij is het begonnen met aflossen op mijn hypotheek , toen kwam ik met zoeken op internet op FO. Voor mij is het voornamelijk belangrijk geweest in het bepalen wat belangrijk is in mijn leven. Wat heeft toegevoegde waarde en wat niet. Waar geef ik mijn geld nuttig aan uit en wat kan ik er beter niet mee doen.

Wordt ik ooit echt FO ? Geen idee, mijn leven is geheel anders dan 2,5 jaar geleden. Ik had daarvoor de doelstelling om na 10 jaar te stoppen met mijn " day job" , ongeacht of mijn buffer het 10 of 20 jaar zou uithouden. Lijst gemaakt met zaken die ik dan wilde gaan doen en wat ik daarvoor aan geld denk nodig te hebben. Verder zou ik daarna gaan zien.

Dat proces van bepalen wat ik echt in mijn leven wil had ik anders nooit doorlopen, ik was gewoon doorgegaan met zoveel mogelijk geld verdienen en het redelijk makkelijk ook weer uitgeven. Nu heb ik altijd geld gespaard maar verder dacht ik er niet over na.

Nu is dat anders , ik ben me bewust wat geld en tijd kunnen doen. Doordat ik bewuster ben geworden is het leven eenvoudiger, doelgerichter en rustiger. Ik werk aan de dingen die ik leuk vindt en het moeten is er af. Doordat mijn kosten nog steeds dalen is het geld dat ik maandelijks nodig heb om leuk van te kunnen leven steeds minder.

Ik hou steeds meer over, dat geeft nog meer financiële armslag en mogelijkheden. Dat geeft geestelijk rust, veel meer dan ik mij had kunnen voorstellen. Dus tijdens de reis naar FO heb ik al vele voordelen ervaren.

In mijn geval is het dus , de reis is belangrijker dan het doel. Of ik ervaar tijdens de reis al zoveel voordelen dat het doel minder belangrijk wordt.

Overigens is het ook een luxe positie dat ik er überhaupt aan kan werken, ik heb altijd goed verdiend en door simpelweg goede keuzes te maken is het makkelijker om een substantieel bedrag over te houden. De startpositie was makkelijker. Er zijn zat mensen die niet gek doen met hun geld en toch niet veel overhouden aan het eind van de maand, als die een concept als FO zien en de berekeningen zullen ze sneller afhaken of helemaal niet beginnen. En dat terwijl alle beetjes helpen.

Het is voor de nieuwkomers dus belangrijk om haalbare korte termijn doelen te stellen, en daarnaast het proces in te gaan om te bepalen wat je met je leven en je tijd wil doen. Dan kan je daarna de benodigde financiën erbij gaan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Milmoor schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 23:07:
@Alphacell Je hebt een leuke buffer. Heb je nog schulden? Misschien de auto of mobiel op afbetaling?
Auto heb ik gewoon particulier gekocht, anders had ik nu 22.500,- 8)7
Maar heb een fatsoenlijke auto nodig voor mijn werk rij bijna 20.000 op een jaar en is ook gelijk hobby om hem goed te onderhouden.

Niet echt in het kader van financiele onafhankelijkheid dan had ik beter een goedkopere auto kunnen kopen haha ik weet het maarja...

Voor de rest geen schulden, school is afbetaald, heb alleen de basisbeurs gebruikt tijdens school.

Telefoon gewoon gekocht (Oneplus 3) dus geen telefoon van 800 euro en een sim-only abbo bij Simyo :)

Dus mag zeker niet klagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
@Alphacell Mooi zo, dan heb je de eerste stappen naar FO gezet.
Milmoor schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:33:
  1. Een financiële buffer van een maandloon opbouwen. Maak een begroting, en boek automatisch de rest naar de spaarrekening. Verhoog dit bedrag zodra mogelijk.
  2. Alle eventuele kort lopende schulden aflossen, geld lenen kost geld.
  3. De financiële buffers opbouwen: genoeg geld op de bank sparen om alle normale risico's op te kunnen vangen, zo'n drie maandsalarissen.
  4. Je bent nu "veilig", vanaf nu het geld naar smaak verdelen over onderstaande posten. Spreid de risico's, stop niet alles in een potje:
  5. [list]
  6. de buffers uitbouwen tot een jaarloon
  7. geld in een indexfonds zoals Meesman stoppen
  8. groen sparen i.v.m. de vermogensbelasting
  9. lang lopende schulden aflossen
  10. [/list]
Stap 4 (je bent veilig) komt pas nadat je 1, 2 en 3 af hebt. Er is geen magische "geef mij veilig meer geld" knop, anders dan een baan. Iedereen die anders beweert is zelf ook aan het gokken of wil een deel van jouw geld hebben
Waar zit jij nu qua stappen? Huiswerk voor gevorderden: wat zijn stap 5 en 6? Graag net zo generiek.
Terwijl bovenstaande loopt: maak een jaarbegroting. Kijk hoever je verwacht uit te geven/sparen, en hoeveel dat werkelijk is. Doe dit elk jaar, dat helpt in het opsporen van verborgen uitgaven en inspireert. Met wat creativiteit kan je bij elk jaar opnemen hoeveel jaar je met de uitgaven/inkomsten van dat jaar nog naar FO hebt (rekening houdend met het op dat moment opgebouwd vermogen). Ik heb dit bij elk jaar met kleurtjes via voorwaardelijke opmaak gedaan, van rood via groen naar blauw. Daarmee zie ik elk jaar of het doel in dat jaar dichterbij of verder weg geschoven is.

[ Voor 18% gewijzigd door Milmoor op 03-09-2017 21:04 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

SM335 schreef op zondag 3 september 2017 @ 01:37:
Met de mooie quote: "Werkende mensen, zegt Hormann, hebben een „mild Stockholmsyndroom”. „Ze denken dat hun werk zin geeft aan hun leven. Werken moet, want je hebt nu eenmaal geld nodig, dus moet het ook een soort toegevoegde waarde hebben.Je kunt niet denken dat je je vrije tijd verkoopt, want dan houd je het niet vol. Maar als je eenmaal afstand hebt genomen, is het net alsof je gaat scheiden van een vrouw van wie je denkt: wat heb ik ooit in haar gezien?"
Ik denk dat het bovenstaande vooral voor komt bij laag betaald (productie)werk. Mensen werken dag in dag uit van 8:30 uur t/m 17:00 uur, en nog vóór 17:05 uur zitten ze al in de auto op weg naar huis. Voor hen is het daadwerkelijk vrije tijd verkopen voor geld, en verwachten 10 jaar daarna nog steeds datzelfde werk te doen.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
En wat dacht je van 45 of 50 plussers die na 20 jaar wel toe zijn aan iets (totaal) anders maar dat (haast) niet kunnen omdat ze in een (gouden) kooi zitten?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Onbekend schreef op zondag 3 september 2017 @ 22:19:
[...]

Ik denk dat het bovenstaande vooral voor komt bij laag betaald (productie)werk. Mensen werken dag in dag uit van 8:30 uur t/m 17:00 uur, en nog vóór 17:05 uur zitten ze al in de auto op weg naar huis. Voor hen is het daadwerkelijk vrije tijd verkopen voor geld, en verwachten 10 jaar daarna nog steeds datzelfde werk te doen.....
Ik denk dat het daarbij misschien juist minder aanwezig is - het is daar duidelijk wat je aan het doen bent. Juist werk dat wat ingewikkelder is, heeft de neiging om een bron van zingeving te hebben, waarbij de ene kracht niet zonder meer uitwisselbaar is voor de ander. Een advocaat die gespecialiseerd is in beschermingsconstructies tegen vijandige overnames, een functioneel beheerder die goed is in ERP systeem XYZ, een verkoper voor een B2B plasticsbedrijf...

In die gevallen ligt het Stockholm syndroom wel op de loer, en zoiets merk ik zelf ook wel af en toe op. Ik heb best moeite om een antwoord te geven op de vraag wat ik zou doen als ik niet meer hoefde te werken. Waarschijnlijk zou ik er ook niet geheel mee stoppen, maar minder de nadruk leggen op werk dat geld binnen brengt, en meer waar ik denk dat nut in zit.
[...]
Tja... dat zit ook in de mens.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Ik streef eerder naar een uitgebreid vroegpensioen dan naar FO. Dus voor de puristen ben ik ook een FMA-er denk ik. Wat ik vooral omarmd heb ik dat vaste lasten niet voor niks 'vaste lasten' heten, het is een last om ze te hebben. Daarop optimaliseer ik dus: zo min mogelijk terugkerende kosten, tenzij het aantoonbaar goedkoper is dan een eenmalige kostenpost. Verder stel ik elke aanschaf minimaal één week uit, liever twee of drie. Als ik daarna nog steeds denk dat het ons leven beter maakt, koop ik het dan.

Het helpt enorm dat ik ook graag wil verduurzamen, dan kan je heel veel consumentengedrag al niet meer vertonen. Ik wil onze belasting op de aarde graag klein maken, dus wij doen veel aan afvalreductie, recyclen, duurzame materialen gebruiken, stroom, gas & water gebruik verminderen, geen eten weggooien. Bijna al deze dingen helpen ook in de portemonnee.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
murphsy schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:26:
Ik streef eerder naar een uitgebreid vroegpensioen dan naar FO. Dus voor de puristen ben ik ook een FMA-er denk ik. Wat ik vooral omarmd heb ik dat vaste lasten niet voor niks 'vaste lasten' heten, het is een last om ze te hebben. Daarop optimaliseer ik dus: zo min mogelijk terugkerende kosten, tenzij het aantoonbaar goedkoper is dan een eenmalige kostenpost. Verder stel ik elke aanschaf minimaal één week uit, liever twee of drie. Als ik daarna nog steeds denk dat het ons leven beter maakt, koop ik het dan.

Het helpt enorm dat ik ook graag wil verduurzamen, dan kan je heel veel consumentengedrag al niet meer vertonen. Ik wil onze belasting op de aarde graag klein maken, dus wij doen veel aan afvalreductie, recyclen, duurzame materialen gebruiken, stroom, gas & water gebruik verminderen, geen eten weggooien. Bijna al deze dingen helpen ook in de portemonnee.

***members only***
Interessant om te lezen! Zelf leg ik wat minder de nadruk op verduurzamen (nieuwbouwhuis, dus ook minder nodig), maar goed om te zien dat het hand in hand kan gaan. We verbruiken met z'n tweeën ongeveer 1.600 kWh p/j en daarnaast ongeveer 20 GJ aan stadswarmte. Jammer dat dat laatste in principe gewoon afzetterij is.

Vind het verder wel leuk om zelf groente en kruiden te telen/kweken, maar dat gaat vooralsnog niet verder dan wat plantjes en boompjes. Dat is wel echt iets wat ik zou willen uitbreiden als ik minder zin zou hebben om te werken.

Ik werk zelf voornamelijk in loondienst (0,8fte) en heb daarnaast ook freelance projecten die qua bruto uurloon ruim het dubbele opleveren (conservatieve schatting i.v.m. alles wat er in loondienst geregeld wordt, zoals pensioen, ww, etc.).

Voelt alleen wel wrang aan het einde van het jaar, want dit valt voor mij allemaal onder 'resultaat uit overige werkzaamheden' omdat ik voornamelijk in loondienst ben. Uiteraard zijn er wel aftrekbare zaken zoals zakelijke km's met privé-auto enz. Verder heb ik weinig zaken die ik daarmee kan verrekenen en fulltime zzp'en is op de korte termijn nog niet realistisch (eerst netwerk uitbouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 3 september 2017 @ 22:19:
[...]

Lijkt me juist het omgekeerde van Stockholm gedrag. Dat is onbetaald overwerken om je baas blij te maken, terwijl die jou nooit omdat hij er zin in heeft extra betaald.

(Mijn baas is flexibel, dus ik ben ook flexibel. Maar tegelijk betaald die me wel voor 40 uur, dus werk ik ruwweg 40 uur gemiddeld genomen. Juist consistent onbetaald overwerken voor je baas zie ik als Stockholm).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

finsdefis schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:05:
[...]
Voelt alleen wel wrang aan het einde van het jaar, want dit valt voor mij allemaal onder 'resultaat uit overige werkzaamheden' omdat ik voornamelijk in loondienst ben. Uiteraard zijn er wel aftrekbare zaken zoals zakelijke km's met privé-auto enz. Verder heb ik weinig zaken die ik daarmee kan verrekenen en fulltime zzp'en is op de korte termijn nog niet realistisch (eerst netwerk uitbouwen).
Leuk om te lezen dat we daarin dezelfde vorm volgen. Ik ga binnenkort ook naar 0.8 FTE, meer uren voor freelance, en ook wat meer vrije tijd. Win-win _/-\o_

Ik geef de winst ook op als inkomsten uit overig, maar heb door de jaren heen geleerd om dit niet meer zonde te vinden. We krijgen daar in Nederland heel erg veel voor terug, daarvan profiteren ook wij financieel andersdenkenden. En dan bedoel ik niet het geld waar we in dit topic over praten, maar uitstekende veiligheid (veel mensen vergeten dat dit een deelgevolg van belastingen is), prima infrastructuur, een redelijke overheid, etc. Daar werk ik graag aan mee. Flinke belasting betalen mag je best een beetje trots op zijn.

Groente, maar vooral fruit, kweken is een hobby van mij. Maar enkel in de achtertuin, dus een substantieel deel van ons eten is het niet. Wel kilo's aardbeien dit jaar, en die dingen zijn in de supermarkt loeiduur. Rood goud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Geen last van beestjes? Mijn opa nam wel eens appels mee uit eigen tuin.
Als je die doorsneed zag je de wormen kruipen en was je eetlust weer verdwenen.
Zal daarom niet snel aan eigen fruit en groenten kweken denken.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
murphsy schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:09:
[...]

Leuk om te lezen dat we daarin dezelfde vorm volgen. Ik ga binnenkort ook naar 0.8 FTE, meer uren voor freelance, en ook wat meer vrije tijd. Win-win _/-\o_

Ik geef de winst ook op als inkomsten uit overig, maar heb door de jaren heen geleerd om dit niet meer zonde te vinden. We krijgen daar in Nederland heel erg veel voor terug, daarvan profiteren ook wij financieel andersdenkenden. En dan bedoel ik niet het geld waar we in dit topic over praten, maar uitstekende veiligheid (veel mensen vergeten dat dit een deelgevolg van belastingen is), prima infrastructuur, een redelijke overheid, etc. Daar werk ik graag aan mee. Flinke belasting betalen mag je best een beetje trots op zijn.
Je hebt natuurlijk gelijk, hoewel velen vanuit onderbuikgevoel en/of principes het niet met ons eens zullen zijn. Zonder hier geboren te zijn en van alles om me heen gebruik te kunnen maken had ik niet zo kunnen leven zoals ik nu leef. Aan de andere kant ben ik wel uit een arbeidersgezin 'omhoog' geklommen, maar ik mag daarvoor ook zeker mijn ouders dankbaar zijn.

Enerzijds vergeten degenen die vaak afgeven op van alles om zich heen vaak dat het zoveel erger kan zijn dan hier in Nederland, anderzijds vergeten degenen die succesvol zijn soms dat er veel externe factoren zijn die hen daartoe in staat gesteld hebben.
Groente, maar vooral fruit, kweken is een hobby van mij. Maar enkel in de achtertuin, dus een substantieel deel van ons eten is het niet. Wel kilo's aardbeien dit jaar, en die dingen zijn in de supermarkt loeiduur. Rood goud ;)
Ja, zelfde geldt voor ons. Moet wel zeggen dat ik het nog 't leukst vind om dat soort 'opbrengsten' te delen met anderen.

Daardoor denk ik ineens aan iets anders en dat wordt eventueel ook nog wel een dingetje: hoe ga je jezelf plaatsen t.o.v. niet-FO familie en vrienden áls je daar eenmaal bent? Voor mijzelf geldt dat ik gelukkig ben als ik dit kan delen met anderen, met name met mijn partner. Maar het zou fijn zijn als ik de vrijheid ook kan delen met vrienden/familie. Zijn er mensen in dit topic die een andere sociale kring hebben gekregen of waarbij relaties veranderd zijn of de aard daarvan veranderd is?

We zitten met onze vrienden- en familiekring op één lijn qua mentaliteit: live and let live qua zakelijke aangelegenheden en verder gewoon gezellig genieten op welke manier dan ook. Maar ik merk tijdens de weg naar FO al dat de meesten gewoon alsnog van paycheck-to-paycheck leven. Ik sta daar niet moraliserend tegenover, geef geen ongevraagd advies en vertel weinig specifieks over onze net worth etc. Vraag me alleen af of anderen hier ook ervaring mee hebben en of dit bij jullie positief/negatief ontwikkeld is na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

ErikRo schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:36:
Geen last van beestjes? Mijn opa nam wel eens appels mee uit eigen tuin.
Als je die doorsneed zag je de wormen kruipen en was je eetlust weer verdwenen.
Zal daarom niet snel aan eigen fruit en groenten kweken denken.
Als je je gewassen goed 'mengt' en wisselt dan valt dit reuze mee. Helaas dit jaar wel één appelboom waarvan de appels aangetast zijn, maar de andere heeft nergens last van. Als er wormen in je appels komen dan raap je of van de grond (slecht idee) of je hebt last van fruit motvlinders. Een gezonde tuin, met voldoende andere insecten, zou moeten zorgen dat nooit meer dan een paar appels de pineut zijn. Het is erg zeldzaam om veel wormen in je appels te krijgen.

De meeste fruitbomen vragen vrijwel alleen geduld om een mooie oogst op te brengen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je eigen groente en fruit telen mag een leuke hobby zijn maar met FO heeft het weinig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:13:
Je eigen groente en fruit telen mag een leuke hobby zijn maar met FO heeft het weinig te maken.
Goedkoper toch zelf jam maken groenten invriezen en daarmee geld besparen waarvan je weer FO kunt worden

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
ErikRo schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:23:
[...]

Goedkoper toch zelf jam maken groenten invriezen en daarmee geld besparen waarvan je weer FO kunt worden
Misschien doelt Moshi op schaalgroottes. Het is vreselijk veel efficiënter als specialisten dit op grotere schaal doen dan dat iedereen dit voor zich doet.
Als het je hobby niet is, dan is het geen goede investering van je tijd (je bent niet FO als je MOET tuinieren).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:13:
Je hebt gelijk, maar zeiden wij dat zelf niet ook al? Als we alleen de grote zaken mogen bespreken wordt het akelig stil hier. En qua groente kweken ga je het nooit halen ten opzichte van de markt, maar het is uitstekend haalbaar om de hele zomer enkel fruit uit eigen tuin te eten. Daarbij heb je nauwelijks kosten, behalve het eerste jaar (de aanschaf van zaad danwel planten). Wij bemesten bijv. al jaren enkel met ons eigen GFT-afval (gecomposteerd). Wordt je er rijk van? nee. Is het lekker en goedkoop? Ja, echt wel. Maar wat mij betreft is eigen voedsel kweken inderdaad een tikje offtopic, dus ik zal het er niet meer over hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Ik haal nu al mijn fruit voor de hele week voor 1,50-2,00. Dat is zeg 100-125 euro op jaarbasis. Dus ik mag niet meer dan 8 uur per jaar eraan besteden (in totaal) en daarnaast niks uitgeven aan middelen.
Moet je eens kijken hoeveel tijd je alleen al kunt bezig zijn met water geven tijdens de zomer.

Dus het is al snel enkel interessant als je toch al tuinieren als hobby hebt en van plan was veel geld en tijd in je tuin te stoppen. Dan heb je de tijdsinvestering toch al, evenals groot deel van de kosten (gereedschap, water, pesticiden..).
Dan is het iets wat een leuke meevaller kan geven. Echt als onderdeel van FO in plaats van als hobby kun je beter gaan voor een wat groter terras (=lagere lange termijn kosten+tijd) en voor alternatieve methodes kiezen.

Zo zou voor mij iets als een krantenwijkje voor 1 ochtend/week grotere invloed zijn. Zowel kwa financien als kwa hoeveelheid vrije tijd die ik over heb kom ik dan ruimschoots beter uit. Of nog sterker, al de tijd die het tuinieren zou kosten investeren in overwerk nu ik nog een vol uurloon krijg, en dat geld extra investeren in FO.

Dus bekijk het heel goed voor jezelf, en staar je niet blind op die ene euro extra kostenverlaging. Soms werkt sleutelen aan de inkomenskant, of andere kosten zoals meer fietsen, gewoon beter op de lange termijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Xanaroth op 04-09-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:16
Zijn er ook FO-ers die hun digitale diensten aanbieden in een niet-EU land (bijv Amerika)?

Ik zit een beetje vast m.b.t. BTW heffing in bijv Amerika:

SaaS opzetten voor US klanten - ervaringen?

[ Voor 9% gewijzigd door Red devil op 04-09-2017 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Zojuist even uitgerekend wat het verschil is, als ik niet een Kia lease, maar een Tesla: 2 jaar later FO :)

Het verschil qua lease is ca. 350 euro. Als ik over een periode van 17 jaar maandelijks 350 euro inleg, tegen een rendement van 4,9% (dit is de historische opbrengst van een voorzichtige asset allocatie met vrij veel obligaties), dan is dat dik 111k.

Ik blijf toch nog even in de Kia rijden :+

[ Voor 5% gewijzigd door cerberusss op 04-09-2017 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
cerberusss schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:32:
Zojuist even uitgerekend wat het verschil is, als ik niet een Kia lease, maar een Tesla: 2 jaar later FO :)

Het verschil qua lease is ca. 350 euro. Als ik over een periode van 17 jaar maandelijks 350 euro inleg, tegen een rendement van 4,9% (dit is de historische opbrengst van een voorzichtige asset allocatie met vrij veel obligaties), dan is dat dik 111k.

Lijkt me een nobrainer ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Ik heb nog eens een rare vraag; Na WO2 waren mensen toen al hun spaargeld en beleggingen kwijt? Ik bedoel; stond alles toen op nul en moest er volledig opnieuw begonnen worden?

Of bleven banken min of meer operationeel tijdens de oorlog?

Toen was alles nog met papier dus mogelijk konden diegene die konden aantonen mbv hun spaarboekjes dat ze iets gehad hebben wel iets recupereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
cerberusss schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:32:

Er heeft wel een tijd een berekening op internet rondgezongen waaruit bleek dat de Tesla veruit het goedkoopst was in een vergelijking met andere auto's wanneer je deze zakelijk zou kopen. Volgens mij op de site van Steinbuch (hoogleraar in EHV die veel over zijn Tesla blogt).

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
coelho schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:40:
[...]

Er heeft wel een tijd een berekening op internet rondgezongen (...) Volgens mij op de site van Steinbuch (hoogleraar in EHV die veel over zijn Tesla blogt).
Ah ja, die spreadsheet van Steinbuch was (is?) heel uitgebreid, ja. Mijn omstandigheden zijn anders (veel minder km, lagere omzet, diverse andere aftrekposten) dus helaas is het niet voordelig, hoeveel keer ik het ook uitrekenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:48
Financieel onafhankelijk :+ . Dan is dus juist een moestuin ontopic omdat het je onafhankelijk maakt van het geld gebeuren. zeker voor mensen die huiverig zijn voor beleggen en/of investeren is een afgelost huis + moestuin een prima FO.
Wozmro schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:51:
Ik heb nog eens een rare vraag; Na WO2 waren mensen toen al hun spaargeld en beleggingen kwijt? Ik bedoel; stond alles toen op nul en moest er volledig opnieuw begonnen worden?

Toen was alles nog met papier dus mogelijk konden diegene die konden aantonen mbv hun spaarboekjes dat ze iets gehad hebben wel iets recupereren?
Ik gok een behoorlijke bank run van te voren en een hyperinflatie. Ik denk dat verstopt goud waar niemand vanaf wist de enige manier is om dan je vermogen veilig te stellen.
Maar ik ben dan ook geen historicus :+
cerberusss schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:30:
[...]
Ah ja, die spreadsheet van Steinbuch was (is?) heel uitgebreid, ja. Mijn omstandigheden zijn anders (veel minder km, lagere omzet, diverse andere aftrekposten) dus helaas is het niet voordelig, hoeveel keer ik het ook uitrekenen :+
Kwestie van tijd voor een Tesla goedkoper is dan een Kia. Je hebt het nu over de model S gok ik

[ Voor 32% gewijzigd door saveljos op 04-09-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Laatst online: 08-09 15:39
Wozmro schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:51:

AFAIK: blanken bleven "gewoon" operationeel maar in feite kon je met het geld niets doen naarmate de oorlog vorderde. Het geld werd bij banken gestald en na de oorlog kon men het banktegoed wel gebruiken maar was het natuurlijk nog maar weinig aan waarde over in de eerste jaren na de oorlog.
Dit geldt overigens niet voor de Joodse tegoeden die stelselmatig werden beroofd door de Duitsers, o.a. via de Liro bank.....

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:22
murphsy schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:09:
[...]

Dit is een constructie die ik momenteel ook hanteer met werk / Freelance. Zelf zet ik overigens al mijn freelance inkomsten aan de kant, en keer dit pas naar mijzelf uit wanneer ik ofwel kosten heb, ofwel wanneer ik belasting moet betalen. Hiermee voorkom ik een nare eindheffing die ik uit eigen reservers moet betalen aan het einde van de rit. Uiteindelijk moet je dit toch betalen, maar voor mij werkt mental accounting gewoon erg goed :)

Mijn inkomsten uit eigen onderneming gebruik ik overigens als aanvulling op mijn vermogensopbouw. Het bedrag wat na de belastingaangifte vrij komt stop ik doorgaans in beleggingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 13:05

Tazzios

..

Chief schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 02:44:
[...]
AFAIK: blanken bleven "gewoon" operationeel maar in feite kon je met het geld niets doen naarmate de oorlog vorderde. Het geld werd bij banken gestald en na de oorlog kon men het banktegoed wel gebruiken maar was het natuurlijk nog maar weinig aan waarde over in de eerste jaren na de oorlog.
Dit geldt overigens niet voor de Joodse tegoeden die stelselmatig werden beroofd door de Duitsers, o.a. via de Liro bank.....
pun intended? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
De meeste mensen willen FO bereiken op de 'normale/bekende manier' terwijl dat maar voor een heel klein percentage mogelijk is. Mijn conclusie is dan ook dat veel mensen hier, dan ook nooit FO zullen worden (zie ook de reacties op een eerdere post van mij.
Ik heb het gisteren eens doorgerekend. Heb een Excel gemaakt met de leeftijden van de gezinsleden met de levensgebeurtenissen die inkomsten of uitgaven significant beïnvloeden: einde kinderopvang, einde BSO, (spaar)hypotheek afgelost, stoppen met werken, ingang AOW, ingang reeds opgebouwd pensioen, einde kindertoeslag.

Het benodigde kapitaal is fors door niet lage uitgaven, maar volgens deze eerste berekening zijn we in 8 jaar FO. Dan kunnen we 100 worden met een beperkt resterend kapitaal op de bank en een afgelost huis.

Gerekend met een netto reëel rendement op gemiddeld vermogen van 4%.

Om mezelf niet voor de gek te houden heb ik gerekend met de huidige (voor sommigen hier hoge) maandelijkse uitgaven met uitzondering dus van bovengenoemde (kinderopvang is gewoon killing voor personal finance). De mobiliteitskosten van nu zijn bij wijze van spreken de zorgkosten van morgen.

Wel wordt er gedurende een flinke periode meer vermogen onttrokken dan de genoemde 4% SWR.

Wat opvalt bij het maken van zo'n model is hoeveel afschattingen je wel niet moet doen en hoeveel informatie je moet opzoeken. Het zal me dan ook niet verbazen als e.e.a. nog flink wijzigt na verfijningen van het model.

Wat zo'n model ook laat zien is dat een jaar langer doorwerken je in een toestand kan brengen van immer toenemend vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 05-09-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Rukapul schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:38:
[...]

Ik heb het gisteren eens doorgerekend. Heb een Excel gemaakt met de leeftijden van de gezinsleden met de levensgebeurtenissen die inkomsten of uitgaven significant beïnvloeden: einde kinderopvang, einde BSO, (spaar)hypotheek afgelost, stoppen met werken, ingang AOW, ingang reeds opgebouwd pensioen, einde kindertoeslag.

Het benodigde kapitaal is fors door niet lage uitgaven, maar volgens deze eerste berekening zijn we in 8 jaar FO. Dan kunnen we 100 worden met een beperkt resterend kapitaal op de bank en een afgelost huis.

Om mezelf niet voor de gek te houden heb ik gerekend met de huidige (voor sommigen hier hoge) maandelijkse uitgaven met uitzondering dus van bovengenoemde (kinderopvang is gewoon killing voor personal finance). De mobiliteitskosten van nu zijn bij wijze van spreken de zorgkosten van morgen.

Wel wordt er gedurende een flinke periode meer vermogen onttrokken dan de genoemde 4% SWR.

Wat opvalt bij het maken van zo'n model is hoeveel afschattingen je wel niet moet doen en hoeveel informatie je moet opzoeken. Het zal me dan ook niet verbazen als e.e.a. nog flink wijzigt na verfijningen van het model.

Wat zo'n model ook laat zien is dat een jaar langer doorwerken je in een toestand kan brengen van immer toenemend vermogen.
Spaar je dan 70% van je inkomen? (berekening van MMM). Of is jouw berekening afwijkend van MMM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Rukapul schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:38:
[...]

8 jaar is overzichtelijk :) Houd je daarbij rekening met afbouw van vermogen ivm toekomstige pensioeninkomsten uit eerste en tweede pijler?

@rube wellicht ligt het voor de hand, maar wat bedoel je in je post met FO op de normale/bekende manier? M.i. goed om dat helder te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Joris 407 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:49:
[...]

Spaar je dan 70% van je inkomen? (berekening van MMM). Of is jouw berekening afwijkend van MMM?
Verre van dat. We zijn eind-30-ers met al wat opgebouwd vermogen (4x jaarlijkse huidige uigaven, 6x jaarlijkse uitgaven post-kinderopvang en post-hypotheek).

Mijn (conservatief berekende) spaarquote uit inkomen ligt al jaren rond de 30%. Bij begin van dit topic was dat 20% (!). In 2017 wordt het waarschijnlijk 35%. Voer ik enkele correcties uit zoals direct verekenen van kinderopvangtoeslag en HRA dan ligt het op 40% (minder conservatief en meer in lijn met hoe de meesten het hier zullen berekenen).
JURIST schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:59:
[...]

8 jaar is overzichtelijk :) Houd je daarbij rekening met afbouw van vermogen ivm toekomstige pensioeninkomsten uit eerste en tweede pijler?
Ja, ik houd in het snelste scenario rekening met afbouw van vermogen. Eerste pijler neem ik mee (volledig), tweede peiler neem ik mee voor zover dit reeds is opgebouwd (in de praktijk volgen er nog jaren van opbouw, maar dat biedt tegenwicht voor het indexatierisico).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@jurist: "normale/bekende manier" : door "gewoon" 10% te sparen. Of zelfs heel veel sparen, zeg maar wel 15% (!) van je inkomen ;). Voor mij is dat de door de overheid pensioen leeftijd naar voren halen, maar niet echt FO bereiken op jongere leeftijd.

Alleen mensen die echt echt veel sparen van hun inkomsten of veel vermogen opbouwen d.m.v. een eigen bedrijf kunnen op relatief jonge leeftijd FO worden, maar weinig mensen lukt dat / hebben de moeite er voor over.

@rakupul (en anderen): bedankt voor de inzichten. Allemaal interessant om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:42

Piper

No guts, no glory

@Rukapul Hoe heb je de VRH meegenomen in je berekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Piper schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:58:
@Rukapul Hoe heb je de VRH meegenomen in je berekeningen?
Grotendeels genegeerd door uit te gaan van een niet te hoog netto reeel rendement (dus na VRH en inflatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
rube schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:11:
Voor mij is dat de door de overheid pensioen leeftijd naar voren halen, maar niet echt FO bereiken op jongere leeftijd.
Precies. Ik zie mezelf dus ook "vroeg met pensioen" gaan. Ik ben nu 40, volgens mijn berekening over 17 jaar FO, dus dan is AOW en een karig pensioen van ABP voldoende in zicht. Ik hoef dan maar 10 jaar te overbruggen, van 57 naar 67 (ijs en weder dienende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
rube schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:11:
@jurist: "normale/bekende manier" : door "gewoon" 10% te sparen. Of zelfs heel veel sparen, zeg maar wel 15% (!) van je inkomen ;). Voor mij is dat de door de overheid pensioen leeftijd naar voren halen, maar niet echt FO bereiken op jongere leeftijd.
Ah ok, de advies spaarquote van NIBUD zeg maar. Daarmee is FO ruim voor 67-70 inderdaad vrijwel onmogelijk. Moet je voorstellen wat je extra uit zou geven als je de 'normale' route volgt en dan doe je doorsnee NL gezien nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JURIST schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:55:
[...]

Ah ok, de advies spaarquote van NIBUD zeg maar. Daarmee is FO ruim voor 67-70 inderdaad vrijwel onmogelijk. Moet je voorstellen wat je extra uit zou geven als je de 'normale' route volgt en dan doe je doorsnee NL gezien nog goed.
Volgens Nibud hoef je die 10% dan ook niet 'voor altijd' te bewaren, maar alleen te gebruiken om je buffer op peil te houden. Zo schiet het natuurlijk niet echt op...
Wees niet te bang om het geld dat u opzij zet, ook uit te geven. Het geld dat u opzij zet is bedoeld voor onvoorziene uitgaven, reserveringsuitgaven of vakantie, of welk doel u uzelf ook stelt. Dus gaat de wasmachine een keer kapot of heeft u een nieuwe jas nodig, dan kunt u dit gerust van uw spaarrekening betalen. U spaart immers iedere maand 10 procent, zo vult u uw spaargeld steeds weer snel aan. En komt u niet in de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

merauder schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 07:07:
[...]
Mijn inkomsten uit eigen onderneming gebruik ik overigens als aanvulling op mijn vermogensopbouw. Het bedrag wat na de belastingaangifte vrij komt stop ik doorgaans in beleggingen.
Dit doe ik eigenlijk ook hoor. Ik pot het allemaal op totdat alle belasting en dergelijke zijn geweest. Dan gaat het naar de beleggingsrekening of hypotheek. Wel heb ik mezelf binnenkort een horloge beloofd uit de freelance pot, om mezelf toch een beetje te belonen ;)
Members only:

vraagje: Ik sta momenteel een hele dikke plus op mijn 'handpicked' portefeuille. Denk aan Tesla, Facebook, ING, etc. Ik twijfel om die hele bende nu in één keer te verkopen en in mijn ETF van keuze (iShares EURO Dividend UCITS ETF) te stoppen.

Voordeel: stabieler en geen tijdsinvestering qua monitoring
Nadeel: meer rendement tot nog toe op de handpicked portefeuille. Ook heb ik allemaal bedrijven gekocht die ik zelf gebruik en vet vind, dus kleine emotionele waarde aan gekoppeld :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
murphsy schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:59:
[...]

Nadeel: meer rendement tot nog toe op de handpicked portefeuille.
Dat is alleen een nadeel als je dat hogere rendement langdurig weet te behouden en dat is twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

rube schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:34:
[...]

Dat is alleen een nadeel als je dat hogere rendement langdurig weet te behouden en dat is twijfelachtig.
Fair point.

Zeg je daarmee: lekker naar de ETF zetten? Als out-of-the-box gedachte kan ik ook nog zeggen: ik koop daar die zonnepanelen van, daarmee haal ik een veel zekerder rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:56
Ik ben al mijn lasten aan het verlagen al +/- 1 jaar. Nu heb ik een hypotheek beschermer van 14 euro in de maand. Deze wil ik stopzetten omdat ik alleen maar lees dat je uitbetaald krijgt als je een X aantal procent ben afgekeurd en dan nog meer regeltjes. Iemand een reden waarom ik het moet houden? De bank wil natuurlijk dol graag dat ik het aan houdt 168euro per jaar voor niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Kleine correctie op de nibud opmerkingen:

Nibud 10-15% sparen is ALLES wat je opzij zet in algemene zin. Als in, afschrijven voor auto/inboedel, onderhoudskosten, vakantie.. alles. Ze zien de norm van 3k of 6k spaargeld ook als 'voor als de droger kapot gaat niet hoeven te lenen' en niet als 'geld voor jezelf'.

Meeste FO-ers hier nemen zaken als afschrijvingen/onderhoud/vakantie apart mee, en zien dat niet als sparen. Dus dien je de spaarquotes eigenlijk met 10-15% te verhogen om met nibud te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
murphsy schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:59:
vraagje: Ik sta momenteel een hele dikke plus op mijn 'handpicked' portefeuille. Denk aan Tesla, Facebook, ING, etc. Ik twijfel
Een dikke plus ten opzichte van? Ter vergelijking: het Nederlandse fonds Think Global Equity heeft sinds 2013 meer dan 23% rendement gehaald.

Persoonlijk zou ik eens onderzoeken bij welke risicoprofiel jij je senang voelt, een asset allocatie kiezen en je daar aan houden. Als ik zo her en der de diverse forums lees, dan komt het mij voor dat je historisch gezien hele mooie rendementen kunt halen met bepaalde asset allocaties. Maar de meesten wijken daar om allerlei redenen weer van af.

Ik zou iets kiezen, en dan met een paar procent van je belegde vermogen je favorieten pakken. Dat doe ik ook. Ik heb een "permanent portfolio", en 5% zit in Mintos of iets anders dat ik leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
DJ-Promo schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:49:
Ik ben al mijn lasten aan het verlagen al +/- 1 jaar. Nu heb ik een hypotheek beschermer van 14 euro in de maand. Deze wil ik stopzetten omdat ik alleen maar lees dat je uitbetaald krijgt als je een X aantal procent ben afgekeurd en dan nog meer regeltjes. Iemand een reden waarom ik het moet houden? De bank wil natuurlijk dol graag dat ik het aan houdt 168euro per jaar voor niks.
Het kan onderdeel geweest zijn van de hypotheekofferte (verzekering bood vaak lagere rente). Lees die dus na. Dit is ook een vraag die je bij de bank neer kunt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

cerberusss schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:53:
[...]

Een dikke plus ten opzichte van? Ter vergelijking: het Nederlandse fonds Think Global Equity heeft sinds 2013 meer dan 23% rendement gehaald.

Persoonlijk zou ik eens onderzoeken bij welke risicoprofiel jij je senang voelt, een asset allocatie kiezen en je daar aan houden. Als ik zo her en der de diverse forums lees, dan komt het mij voor dat je historisch gezien hele mooie rendementen kunt halen met bepaalde asset allocaties. Maar de meesten wijken daar om allerlei redenen weer van af.

Ik zou iets kiezen, en dan met een paar procent van je belegde vermogen je favorieten pakken. Dat doe ik ook. Ik heb een "permanent portfolio", en 5% zit in Mintos of iets anders dat ik leuk vind.
Ik zit op 2015 7%, 2016 9,20% en dit jaar tot nog toe 8,35%. Maar dat is exclusief zo'n 3% dividend per jaar. Misschien ten overvloede: ik zit hier verder nooit aan, buy & hold. Elke zomer herijk ik de financiële- (en levens-) doelen, en dat ben ik nu aan het doen.

Hoeveel FO-ers hebben eigenlijk zonnepanelen neergelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

murphsy schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:59:
Ik begin er (ondanks dat het dak perfect geschikt is) niet aan omdat ons energieverbruik vrij laag is (1500 kWh/j met 2p) en een passend systeem relatief duur (tvt +- 10j als je niet rekent met een stijging van de stroomprijzen van 3% per jaar, zoals de leveranciers je graag voorrekenen).

Als je verbruik veel hoger is en je niet gaat verhuizen binnen een aantal jaar, kan het best interessant zijn. Ombouwen naar warmtepomp kan ook, maar is wederom alleen relevant als je stookkosten nu hoog zijn.

Overigens zie ik nog wel gebeuren dat de energietransitie dusdanig doorzet dat stroomprijzen alleen maar lager worden. Slecht voor je tvt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Yup, eigenhandig 20 van die panelen het dak op gesleurd :P Was meer hobbyprojectje dan uit financiele motieven, maar sindsdien (2013) alleen nog maar negatieve electrakosten gehad :+

Voor FO is het m.i. klein bier. Wel een veilige investering en nog leuk ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 05-09-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

murphsy schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:59:
[...]
Zie signature :)

Wat FO betreft is het de beste investering die ik heb gemaakt wat betreft te verwachten procentueel rendement (inclusief afschrijving). Idd een kleine investering zoals @Rukapul hierboven al schrijft, maar dat is geen reden om het niet te doen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 05-09-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rukapul schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:09:
Yup, eigenhandig 20 van die panelen het dak op gesleurd :P Was meer hobbyprojectje dan uit financiele motieven, maar sindsdien (2013) alleen nog maar negatieve electrakosten gehad :+
Hier ook zelf gelegd. Al in 2010. Ook zelf bij familie gelegd.
Voor FO is het m.i. klein bier. Wel een veilige investering en nog leuk ook.
Mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:36
Wij ook zonnepanelen, op een moment dat er nog goede subsidies waren. In oktober 2013 in totaal 3000 Wp voor netto 2.850 euro neergelegd. Ergens komende zomer is de €2.850 terug en kan het "grote" verdienen beginnen.

Wellicht dat ik er nog 6 panelen bij ga gooien in de toekomst als ik bijvoorbeeld een elektrische auto ga leasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tegenwoordig kan het nog steeds. Voor mijn 2700 Wp heb ik netto € 2695 betaald, inclusief installatie.

(Nouja, 'heb betaald'... Leverancier heeft nog steeds geen factuur en incasso gestuurd. Mag van mij wel hoor :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Ik heb ze ook laten leggen 3 jaar gelden. Natuurlijk nog niet terug verdiend, maar het ging mij meer om de vast maandlasten die direct omlaag gaan.

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.