Corrit schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:41:
[...]
Ah dan valt dat bedrag wel mee inderdaad. Met efficiënt bedoel ik dan vooral dat je met het budget dat je maandelijks uitgeeft wel aardig wat doet. Blijkt ook uit de reacties, er zijn wel wat kleine dingen die je makkelijk kunt schrappen, maar geen honderden euro's zonder noemenswaardig ergens op in te leveren.
Er zijn zat gezinnen die met 1 auto en een lagere hypotheek het voor elkaar krijgen om 4k per maand te spenderen en aan het eind van de maand geen idee hebben waar het geld nu precies is gebleven. Dat vind ik niet erg efficiënt.

Ah bedankt, dat is goed om te horen.
Idd ik denk zelf dat ik al redelijk kritisch ben op veel zaken.
Bankkosten: zit bij de rabo, vast niet de goedkoopste, maar dit is €3,- p/m voor 2 passen.
TV / internet heb ik nog geen alternatief voor Ziggo. We gebruiken on demand, pauzeren en opnemen veel.
Tips welkom.
Mobieltjes zijn al sim-only bij youfone.
Gemeentekosten: niks aan te doen
Waterschap: niks aan te doen
PWN: in verbruik zitten we laag en verdere vaste kosten niks aan te doen
Kerk: tja, das een overtuiging
goede doelen, mja, ik vind dus dat ik het erg goed heb en wil wel wat afstaan.
Loterij: te schrappen
NKC contributie: is nodig voor verzekering camper
Abo's: te schrappen, maar is slechts 2 duinkaarten en een surfblad (nogal fanatiek surfer)
Energie: zitten we al aan de goede kant van de streep
Hypotheek: bezig met maandelijks extra af te lossen. We hebben wel spaargeld om in 1x een wat groter bedrag af te lossen, maar de badkamer moet ook binnen een aantal jaar gerenoveerd worden.. Maar dit is de grootste post en daarom ligt hier mijn aandacht vooral
Vaste zorgkosten: kan lager door alleen de basis te nemen
Verzekeringen: onlangs al eens gecheckt, maar volgens mij niet veel te winnen.opstal, inboedel, WA , rechsbijstand, 2x auto incl pechulp 1x elektrische scooter. voor €117,-.
Tips iemand?
MRB: 1 camper en 1 clio uit 2001. Mogelijk kan de clio dus weg binnenkort.
Zingen: hobby vrouw, contributie
Kinderopvang: nog 4 jaar.
Autoreparaties: ik vind €600,- per auto per jaar redelijk normaal
Brandstof: daarvoor heb ik de elektrische scooter, in 2 jaar al 8000 vermeden auto km's
Vakantie: Vinden we belangrijk, 5 weken per jaar kamperen
Variabele zorgkosten: weinig aan te veranderen
Kosten voor huis: worden minder de komende jaren inderdaad
Boodschappen / non food/ kleding: misschien wat aan de hoge kant
Al met al vind ik dat ik al redelijk mijn best doe, toch? Maar tips zijn zoals gezegd zeer welkom!

Inderdaad, nou ja 400. Totdat we besluiten de badkamer te renoveren, die staat nog in de planning...
En misschien toch eens een adsl aanbieder proberen dan, daar moet ik alleen in huis nog een kabel voor leggen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Joris 407 op 01-09-2017 12:04
]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder