Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.364.776 views

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
CornermanNL schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:40:
Ik denk dat veel mensen scheiden door financiële stress, het begint leuk, samen lekker kijken voor een huis spullen kopen en dan na een jaar of wat wellicht kinderen. Dat zijn allemaal leuke gezamenlijke projecten.
Ik zie dit bij kennissen. Hij verhuisde naar Nederland voor haar en vond hier een baan. Zij begon hier een eigen praktijk gerelateerd aan fysiotherapie. Zakelijk gezien ging het moeizaam, maar het viel nooit op door zijn baan. Wel klaagde ze vaak over gebrek aan geld, wat ik een slecht teken vond. De combinatie van een te druk leven, eeuwige geldklachten en nog wat vervelende dingen zorgde voor het einde van het huwelijk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:43:
Ik heb ook een droom zoals jullie.

Ik wil het liefst 3 dagen in de week werken. Circa 24 uur dus.
Reden waarom ik dit wil is omdat ik meer uit het leven wil halen. Dus ik wil lekker lang sporten, zelf studies en onderzoek doen, veel lezen, gamen...lekker genieten dus.
Maar is dit realistisch?

Probleem-1 :
Werk vinden voor 24 uur lijkt zeer lastig. Vooral met ICT

Probleem-2:
Gebrek aan geld want een groot deel van je salaris word ingeleverd

Zijn er mensen die dit ook willen zoja hoe kan dit realistisch gezien? Ik heb een partner en we zijn zonder kinderen. We sparen circa 10-15k op jaar basis.

Als ik realistisch moet zijn is dit niet mogelijk denk ik. Behalve als je al rijk bent of super veel kan verdienen met weinig uren. Succesvol eigen bedrijf, maar dat hebben we niet helaas.
Een collega van mij is financieel onafhankelijk en nog wel wat meer (denk aan $5-10 miljoen). Hij werkt part-time bij ons, waarom? 1) hij vind zijn werk geweldig 2) hij doet zijn werk uitstekend 3) hij heeft vrijheid om te doen en laten wat hij wil. Dat houdt dus ook in baan zoeken met het aantal uren wat bij hem past.

Het hele punt van financieel onafhankelijk zijn is niet om met pensioen te gaan, maar om beslissing te kunnen maken waarbij je niet gegijzeld wordt door geld.

Verwijderd

Martijn19 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:27:
[...]

Een collega van mij is financieel onafhankelijk en nog wel wat meer (denk aan $5-10 miljoen). Hij werkt part-time bij ons, waarom? 1) hij vind zijn werk geweldig 2) hij doet zijn werk uitstekend 3) hij heeft vrijheid om te doen en laten wat hij wil. Dat houdt dus ook in baan zoeken met het aantal uren wat bij hem past.

Het hele punt van financieel onafhankelijk zijn is niet om met pensioen te gaan, maar om beslissing te kunnen maken waarbij je niet gegijzeld wordt door geld.
Dan ben ik wel jaloers op hem!
Maar zo een bedrag als 5-10m kan je niet echt sparen.
Dus stiekem ben ik wel benieuwd hoe hij het voor elkaar heeft :)

Money rules...helaas
Soms denken mensen dat ik alleen maar aan geld denk. Moet ook wel, want alles lukt alleen maar met geld.

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:33:
[...]

Dan ben ik wel jaloers op hem!
Maar zo een bedrag als 5-10m kan je niet echt sparen.
Dus stiekem ben ik wel benieuwd hoe hij het voor elkaar heeft :)

Money rules...helaas
Soms denken mensen dat ik alleen maar aan geld denk. Moet ook wel, want alles lukt alleen maar met geld.
Bitcoin/Ethereum. Early adopter.
Tuurlijk, voor dit soort bedragen moet je ofwel je eigen bedrijf beginnen of geluk hebben met het maken van de juiste keuzes (investeringen, stock options).
Om financieel onafhankelijk te zijn heb je uiteraard niet zoveel nodig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
cerberusss schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:41:
[...]

Ik zie dit bij kennissen. Hij verhuisde naar Nederland voor haar en vond hier een baan. Zij begon hier een eigen praktijk gerelateerd aan fysiotherapie. Zakelijk gezien ging het moeizaam, maar het viel nooit op door zijn baan. Wel klaagde ze vaak over gebrek aan geld, wat ik een slecht teken vond. De combinatie van een te druk leven, eeuwige geldklachten en nog wat vervelende dingen zorgde voor het einde van het huwelijk.

***members only***
Waarom moet hij alimentatie betalen? Zij heeft toch ook gewerkt?

Als een vrouw (of man) thuisblijft om het huishouden te doen en om voor de kinderen te zorgen, dan snap ik dat er bij een scheiding alimentatie is voor diegene die is thuisgebleven. Want omdat die de keuze maakt om het werk thuis te doen (onbetaald) zorgt die er voor dat de andere partner zich kan concentreren op zijn job buitenshuis.

Maar als je alle twee werkt waarom zou dan een van de twee recht hebben op alimentatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

cerberusss schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:41:
[...]

***members only***
Vervelende situatie en fijn dat je hem zo helpt. Wist je dat je het alimentatiebedrag kunt herzien als de draagkracht te laag is? Zijn vast modellen voor maar die ken ik niet.

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:29
Wozmro schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:13:
[...]

Als een vrouw (of man) thuisblijft om het huishouden te doen en om voor de kinderen te zorgen, dan snap ik dat er bij een scheiding alimentatie is voor diegene die is thuisgebleven. Want omdat die de keuze maakt om het werk thuis te doen (onbetaald) zorgt die er voor dat de andere partner zich kan concentreren op zijn job buitenshuis.

Maar als je alle twee werkt waarom zou dan een van de twee recht hebben op alimentatie?
Bij ongelijke inkomens is er al snel sprake van partneralimentatie. Maar idd, wel naar draagkracht.

Kinderalimentatie is weer hele andere tak van sport :)

Maar goed, conclusie: scheiden is desastreus voor FO. Helemaal als er kinderen in het spel zijn. Verder beetje off-topic denk ik.

• cerberusss
Wozmro schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:13:
Ik heb me niet inhoudelijk bemoeid met deze kwestie. Ik heb er zeker een mening over, maar op dat moment was het gewoon beter om er buiten te blijven.

Ik vond het lastig, maar uiteindelijk is het een soort balans bij advies geven. Je moet hulp aanbieden, maar het moet op de goede manier want anders werkt het averechts. Maar af en toe keek ik natuurlijk wel zo: :X
WNT schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:17:
Wist je dat je het alimentatiebedrag kunt herzien als de draagkracht te laag is?
Yep, maar ik vermoed dat hij die strijd niet wil aangaan.

[ Voor 16% gewijzigd door cerberusss op 31-08-2017 20:41 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Martijn19 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:45:
[...]

Bitcoin/Ethereum. Early adopter.
Tuurlijk, voor dit soort bedragen moet je ofwel je eigen bedrijf beginnen of geluk hebben met het maken van de juiste keuzes (investeringen, stock options).
Om financieel onafhankelijk te zijn heb je uiteraard niet zoveel nodig :)
Een deel van dit soort geluk is af te dwingen. Punt is dat er veel over gesproken word maar dat uiteindelijk vrij weinig mensen de gok wagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
merauder schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:37:
[...]

Een deel van dit soort geluk is af te dwingen. Punt is dat er veel over gesproken word maar dat uiteindelijk vrij weinig mensen de gok wagen.
In 2011 heb ik ooit nagedacht om wat bitcoins te kopen voor pak em beet 500 euro, maar het helaas nooit gedaan omdat ik het geld voor betere doeleinden kon gebruiken :'). Een bitcoin was toen 30 dollarcent, dus ik had ruim 1500 bitcoins gehad voor dat geld.

Stel je voor als ik het toen had gedaan, en ze nog steeds had gehad. Dat was nu 6-7 miljoen waard geweest :')

Ps: die kans is natuurlijk zeer klein, want in de tussentijd heb je al wel 1000 prikkels gehad om ze weer te verkopen

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 31-08-2017 21:51 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Blik1984 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:50:
[...]

In 2011 heb ik ooit nagedacht om wat bitcoins te kopen voor pak em beet 500 euro, maar het helaas nooit gedaan omdat ik het geld voor betere doeleinden kon gebruiken :'). Een bitcoin was toen 30 dollarcent, dus ik had ruim 1500 bitcoins gehad voor dat geld.

Stel je voor als ik het toen had gedaan, en ze nog steeds had gehad. Dat was nu 6-7 miljoen waard geweest :')

Ps: die kans is natuurlijk zeer klein, want in de tussentijd heb je al wel 1000 prikkels gehad om ze weer te verkopen
Tja, dit kan je voor zoveel zaken invullen. Had ik maar:
Aandelen op het juiste moment gekocht;
Die onbekende van Gogh op de rommelmarkt gekocht
Enz enz

Maar, dromen mag altijd O-)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
ybos schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:22:
[...]

Tja, dit kan je voor zoveel zaken invullen. Had ik maar:
Aandelen op het juiste moment gekocht;
Die onbekende van Gogh op de rommelmarkt gekocht
Enz enz

Maar, dromen mag altijd O-)
De ps niet gelezen...?

• orf
  • Laatst online: 01:40

orf

[...]

• merauder
@orf En daarom zeg ik ook een deel :)

• cerberusss
[...]

Terecht ook, want de meerwaarde van 10 miljoen ten opzichte van een half miljoen zie ik niet zo. Terwijl een half miljoen NW op een mensenleven toch wel te bereiken is d.m.v. huis afbetalen en een belegd vermogen opsparen.

[ Voor 6% gewijzigd door cerberusss op 31-08-2017 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Onbekend

...

Ik denk dat er zeker een meerwaarde is van het bezit van 10 miljoen t.o. 0,5 miljoen euro.

Even rekenen met een gemiddelde inflatie van 1,2% en een vermogen(rendement)heffing van 1,2%.
Stel dat je op de € 500.000,-- een gegarandeerd rendement van 5% kunt halen, dan heb je jaarlijks 5 - 1,2 - 1,2 = 2,6% daarvan jaarlijks te besteden. (1,2% gaat naar de belastingdienst, en die andere 1,2% moet je weer investeren om de inflatie te corrigeren.)
Dus 2,6% van € 500.000,-- is € 13.000,-- per jaar. Dat is een leuk bedrag, maar maandelijks met € 1083,-- toch erg aan de magere kant. Veel mensen kunnen daar niet van rond komen.

Als je echter 10 miljoen hebt, dan zou je met 2,6% daarvan al 260.000,-- per jaar overhouden, en met maandelijks inkomen van € 21.666,-- zeer riant kunt leven.

Ik denk dat het omslagpunt bij het modaal inkomen zou moeten liggen. Voor 2017 wordt dit geschat op jaarlijks
€ 37.000,--. Mocht je een gegarandeerd rendement van 5% weten te halen, dan heb je dus 37.000 / 2,6 * 100 = 1,5 miljoen euro nodig.
Zelf vind ik 5% rendement aan de hoge kant, dus zou ik pas tevreden zijn met zo'n 5 miljoen euro. :P

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29
Onbekend schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:32:
Dus 2,6% van € 500.000,-- is € 13.000,-- per jaar. Dat is een leuk bedrag, maar maandelijks met € 1083,-- toch erg aan de magere kant. Veel mensen kunnen daar niet van rond komen.
van 1083 kom je makkelijk rond, ik ga er wel vanuit dat je je hypotheek hebt afbetaald. wij hebben dat wel en komen van minder dan 1000 rond. gewoon geen hele gekke dingen doen elke maand.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 15:45
Goh :9 , tuurlijk heeft 10 miljoen meerwaarde. Zelfs rendement loos gaat dat je leven lang mee. Maar de moeite die het kost om van 0,5 miljoen naar 10 te gaan lijkt het me absoluut niet waard. En rendement op 5 ton kan prima 2900 per maand zijn. Rekenen met(swr2,4%) 1000,- per maand op 5 ton is wel heel demotiverend om daarvoor bezig te houden met FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik denk ook dat vijf ton voor de meesten hier niet genoeg is. En mbt die 500€ aan btc, ja je zal dan 1000 verkoopprijs hebben. Dus je zou ze nu niet meer allemaal hebben, maar er waarschijnlijk nog wel een enkele tientallen plus een hoop fiat van gedeeltelijke tussentijdse verkopen.

Maar ja inderdaad hindsight is 20/20, de vraag is wat is nu de volgende btc type hype die is nog onbekend, en welke rol speelt Crypto nu in je fo plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Een bedrag van 5 ton en zelfs 3 ton zou voor ons al voldoende zijn om FO te zijn, waarbij FO zeker niet met pensioen gaan betekent.

Een bedrag daaroverheen is tenzij je uit een rijk nest komt bijna niet te doen zonder echte offers te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:08
Powershell schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 06:38:
[...]

van 1083 kom je makkelijk rond, ik ga er wel vanuit dat je je hypotheek hebt afbetaald. wij hebben dat wel en komen van minder dan 1000 rond. gewoon geen hele gekke dingen doen elke maand.
Eens kijken:
- gemeentelijke belastingen 70
- 2x zorgverzekering 200
- benzine 50
- wegenbelasting 20
- autoverzekering 20
- aansprakelijkheid/inboedel/opstal 20
- Ziggo 45
- gas/electra 70
- eten en drinken 250
- 2x gsm 20

Tel daarbij onderhoud huis, kleding,onderhoud auto, nieuwe spullen voor huis, vervanging koelkast/wasmachine/etc... Tel daarbij een kind dat opgroeit en spullen nodig heeft en gaat studeren

Met 1000 ga je het dan nooit redden.

Ben je 60+ met kinderen uit huis? Dan waarschijnlijk wel. Heb je geen kinderen en geen auto? Dan is het ook mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
Zonder auto en met afgelost huis kan je zat van €1000 per maand leven. Er is dan zelfs ruimte om elke maand een nieuwe wasmachine te kopen.

Een auto is overigens geen levensbehoefte. Hoewel ik autobezit als handig ervaar en ook gewoon een auto heb, streef ik toch echt naar een autoloos bestaan op middellange termijn. Uiteindelijk is het een gigantische kostenpost met vele verborgen kosten. Een auto op afroep is dan veel voorspelbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 15:06
President schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:32:
[...]

Eens kijken:
- 2x zorgverzekering 200
- benzine 50
- wegenbelasting 20
- autoverzekering 20
- Ziggo 45
- gas/electra 70
- eten en drinken 250
- 2x gsm 20

Tel daarbij onderhoud huis, kleding,onderhoud auto, nieuwe spullen voor huis, vervanging koelkast/wasmachine/etc... Tel daarbij een kind dat opgroeit en spullen nodig heeft en gaat studeren

Ben je 60+ met kinderen uit huis? Dan waarschijnlijk wel. Heb je geen kinderen en geen auto? Dan is het ook mogelijk.
Als ik het optel kom in op €765 euro.
Heb je maandelijks €235 over. Dat is €2850 euro per jaar voor onderhoud woning, kleding, vervanging spullen in je huis etc..

Als ik FO zou worden zal dat niet op met 30e met kinderen zijn. Eerder richting 50e dan hoop ik dat me kinderen al 20+ zijn en prima voor zichzelf kunnen zorgen.

Ook verwacht ik niet maandelijks mijn inboedel te hoeven vervangen. Zonder hypotheek zou je met dat lijstje prima FO zijn met 5ton..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je niet nog op een vakantie die luxer is dan fietsen naar Zeeland wil gaan dat jaar ja. Natuurlijk kan je ervan overleven, maar het lijkt me ook heel duidelijk dat meer dan €1000 per maand als inkomsten grote voordelen heeft en je veel flexibeler maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Wij zouden dat nu in theorie, met jonge kids, wel kunnen. Maar dan alleen als ik uit ga van een afgelost huis en geen auto's meer.
En dan blijft er bijzonder weinig over om wat leuks te doen, of dingen te kopen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleufred1
De meesten die het punt FO bereiken zijn ook niet van plan dan ook te stoppen met werken. Al het inkomen die je van dat punt binnenkrijgt is om van basis naar luxer te gaan.

Mocht ik ooit FO worden zou ik juist omdat ik meer 'vrije' tijd heb ook meer reizen. familie bezoeken, met vrouwlief tochten maken met de motor etc.
In mijn basis FO plan neem ik niet mee dat we 2 motoren en een luxere auto hebben. In mijn plan werk ik na FO peil wel nog een x aantal dagen per week om dat soort extra punten evt te kunnen bereiken. Mocht ik tegen die tijd überhaupt nog motor rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:58
Members only:

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Ik zie alleen een zwart vlak :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Fixed, geen idee hoe dat kwam..

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bleufred1 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:26:
[...]

Als ik het optel kom in op €765 euro.
Heb je maandelijks €235 over. Dat is €2850 euro per jaar voor onderhoud woning, kleding, vervanging spullen in je huis etc..

Als ik FO zou worden zal dat niet op met 30e met kinderen zijn. Eerder richting 50e dan hoop ik dat me kinderen al 20+ zijn en prima voor zichzelf kunnen zorgen.

Ook verwacht ik niet maandelijks mijn inboedel te hoeven vervangen. Zonder hypotheek zou je met dat lijstje prima FO zijn met 5ton..
Er zijn verschillende manieren om op bijstandsniveau te belanden. Een half miljoen sparen lijkt me niet de meest logische optie...

Edit: @Joris 407 Weet niet of het aan mij ligt, maar je afbeelding werkt nog steeds niet (misschien een firewall dingetje, maar weet niet zeker).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
Mooi overzicht, goede zaak om het op deze manier bij te houden!

Wat mij opvalt:
  • Boodschappen (zowel food & non-food) is relatief hoog. Hangt uiteraard van gezinssamenstelling af, maar 800 euro lijkt mij dat altijd 100-200 euro goedkoper moet kunnen zonder in te boeten op luxe.
  • 1200 euro per jaar aan onderhoud van vervoersmiddelen lijkt mij veel. Is dit structureel (dus ieder jaar) of was hier een grote reparatie bij?
  • Nu we het daar toch over hebben: twee auto's (waarvan één camper) heeft uiteraad een redelijk hoog prijskaartje. Zoals vaak in dit topic besproken is een grote stap naar het besparen op vervoersmiddelen.
  • Wat ik mooi vind is om apart de variabele zorgkosten te vermelden en de gedeclareerde / vergoedde zorgkosten. Op deze manier is het goed inzichtelijk te maken hoeveel een eventueel hogere zorgverzekering je daadwerkelijk kost / oplevert. Dit ga ik ook invoeren in mijn overzicht!
  • Uiteraard is onderhoud aan huis / inboedel en hypotheek wel redelijk hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
Onbekend schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:32:
Stel dat je op de € 500.000,-- een gegarandeerd rendement van 5% kunt halen, dan heb je jaarlijks 5 - 1,2 - 1,2 = 2,6% daarvan jaarlijks te besteden. (1,2% gaat naar de belastingdienst, en die andere 1,2% moet je weer investeren om de inflatie te corrigeren.)
Negatief rekenen is ook een vak.... ;)
Stel iets positiever:
Eigen huis van 250K met aflossingsvrije hypotheek van 200K (tegen 3% - 30 jaar vast = 500 euro / mnd). Aflossingsvrije hypotheek kun je in box 3 opvoeren als een gewone lening (krijg je geen HRA, maar ja als je geen IB meer betaald, heb je daar toch niets aan.

Daarnaast 450K eigen vermogen in box 3. Dus dat is totaal (50K eigen huis + 450K =) 500K eigen vermogen en geen afbetaald huis

Stel je investeert die 450K uit box 3 in verhuurd vastgoed. Dan kun de WOZ waarde maal een percentage opvoeren (% is afh. van WOZ waarde vs huuropbrengsten, reken met 85%). Dan heb je voor box 3 dus nog 382.5K.

VRH drempel is 50K voor een stel. En er was ook nog de 200K van de aflossingsvrije hypotheek die je in minder kan brengen. 382.5K - 50K - 200K is slechts 132K eigen vermogen in box 3 tbv de VRH.

En ik heb het niet gecontroleerd maar volgens mij kun je dat (ruim) wegstrepen tegen de heffingskorting die je krijgt. Dus betaal je feitelijk geen VRH/IB.

En stel de opbrengsten van je vastgoed is 7% van 450K = 31.5K per jaar, oftwel 2625 euro per maand.
Huren kun je mee verhogen (normaal gesproken) met de inflatie, dus hier hoef geen inflatiecorrectie meer van af te halen.

Met 2625 per maand inkomsten en 500 euro/maand aan hypotheek lasten kun je volgens mij aardig FO zijn (als je dat wilt) en dat geeft een heel ander bedrag als de 1083 waar jij op uitkomt. Je moet natuurlijk wel naar FO toe werken en niet alleen kijken naar redenen waarom je het niet kan worden >:) .

En natuurlijk kun je zeggen dat die 7% niet realistisch is, dat daar nog kosten bijkomt, maar daar kan ik tegenover zetten dat de waarde van vastgoed waarschijnlijk ook inflatie volgt. Je nog AOW/Pensioen krijgt, je je vermogen in de laatste jaren op kunt gaan maken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:11:
[...]

Er zijn verschillende manieren om op bijstandsniveau te belanden. Een half miljoen sparen lijkt me niet de meest logische optie...
Bijstandsniveau?
Wij zitten momenteel op zo'n €1500 vaste lasten per maand, incl 2 auto's en hypotheek (€785) en eten. Dus zonder hypotheek/auto zou ik met vaste lasten onder de €1000 euro zitten. De rest van de uitgaven is luxe, en doen we ook graag. Gaat ook makkelijk €1000+ heen. Afgelopen maanden veel meer ivm nieuw huis en klussen.

Ik zeg ook niet dat mijn FO plan richt op €1000 per maand. Ik neig meer naar €2000 per maand inkomen zou FO zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Mooi overzicht. Waar zit bij jou buiten de deur eten/drinken? Onder ontspanning?

Ik heb even naar de afgelopen 3 maanden gekeken en kwam op een maandelijks gemiddelde en schrok nogal van hetgeen we buiten de deur weg gegeten en gedronken hebben € 576,30

Daar staan dan wel weer een laag bedrag voor boodschappen tegenover € 376,86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

bleufred1 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:25:
[...]

Bijstandsniveau?
Wij zitten momenteel op zo'n €1500 vaste lasten per maand, incl 2 auto's en hypotheek (€785) en eten. Dus zonder hypotheek/auto zou ik met vaste lasten onder de €1000 euro zitten. De rest van de uitgaven is luxe, en doen we ook graag. Gaat ook makkelijk €1000+ heen. Afgelopen maanden veel meer ivm nieuw huis en klussen.

Ik zeg ook niet dat mijn FO plan richt op €1000 per maand. Ik neig meer naar €2000 per maand inkomen zou FO zijn.
Wat zijn nou "vaste lasten". Ik heb in mijn begroting ook inschattingen voor boodschappen, benzine, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

rube schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:23:
[...]

Stel iets positiever:
Op die manier kan het ook uitrekenen natuurlijk, maar dat gaat voor veel mensen niet op.
Eigen huis van 250K met aflossingsvrije hypotheek van 200K (tegen 3% - 30 jaar vast = 500 euro / mnd). Aflossingsvrije hypotheek kun je in box 3 opvoeren als een gewone lening (krijg je geen HRA, maar ja als je geen IB meer betaald, heb je daar toch niets aan.
Hier begint het al. Ten eerste heb ik zelf geen aflossingsvrije hypotheek, en denk veel mensen niet. Daarnaast (ik weet niet of dat nu nog steeds is) geven banken deze hypotheek alleen maar voor 50% van de waarde van het huis. Dus in jouw voorbeeld max. 125k.
Stel je investeert die 450K uit box 3 in verhuurd vastgoed. Dan kun de WOZ waarde maal een percentage opvoeren (% is afh. van WOZ waarde vs huuropbrengsten, reken met 85%). Dan heb je voor box 3 dus nog 382.5K.
Kan je dat eens nader toelichten? Ik heb op internet niets iets kunnen vinden waarom je dan minder overhoud in box3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Wat is de post "kosten voor het huis"? Is dat een kleine verbouwing of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:43:
[...]

Kan je dat eens nader toelichten? Ik heb op internet niets iets kunnen vinden waarom je dan minder overhoud in box3.
Box 3-waarde van een verhuurde woning is afhankelijk van WOZ-waarde en maandhuur. Een verhurde woning is minder waard dan een niet-verhuurde woning i.v.m. huurdersbescherming.
Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
PnD schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:38:
[...]

Wat zijn nou "vaste lasten". Ik heb in mijn begroting ook inschattingen voor boodschappen, benzine, etc.
mijn vaste lasten:
Verzekeringen, abonnementen (telefoon/internet/tv), hypotheek, wegenbelasting, G/W/E, gemeentelijke belastingen. daarnaast tel ik boodschappen ook mee ondanks dat dit wel een variabel bedrag is( schommelt tussen de €300-400).
Dit zijn mijn lasten die ik moet betalen om van te leven.
Daarnaast geld 'vrij' houden voor onderhoud en reparatie.
de rest van de uitgaven zijn luxe uitgaven. hobbies/kleding/vakantie/cadeau's/etc.
cerberusss schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:46:
[...]

Wat is de post "kosten voor het huis"? Is dat een kleine verbouwing of zo?
Wij hebben deze post ook in het overzicht staan.
Bij ons is dit alles wat met het huis te maken heeft. te denken aan schilderwerk/klussen/vervanging huishoudelijke apparaten(stofzuiger/wasmachine)

[ Voor 22% gewijzigd door bleufred1 op 01-09-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
Ik zou eerst kijken naar de abonnementen, lidmaatschap ANWB, dat soort dingen. Hoe vaak heb je die nodig gehad de afgelopen jaren. Dan is er nog de camper, leuk als je 4 maanden achter elkaar op vakantie gaat ieder jaar, maar anders is het wellicht goedkoper om er een te huren. De verkoop kan je dan gebruiken om een deel van je hypotheek af te lossen. Zelf een camper of boot hebben en daar niet heel veel gebruik van maken is echt een geld slurper.

Kijk ook eens goed naar wat je koopt in de biologische richting, veel is voornamelijk marketing en kan ook ingekocht worden op grotere schaal tegen veel lagere prijzen. Beetje rondshoppen kan geen kwaad.

Loterijen, gelijk schrappen, los ook dit alvast af op je hypotheek. De bedragen die je dan weer bespaard ook gebruiken om af te lossen.

Het is leuk ineens te willen streven naar FO maar beginnen met kleine stappen geeft resultaat dat direct zichtbaar is. Zo is het leuk en blijft het leuk. Succes !

[ Voor 5% gewijzigd door CornermanNL op 01-09-2017 10:08 . Reden: bankkosten zijn positief, excuses. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bleufred1 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:58:
[...]

mijn vaste lasten:
Verzekeringen, abonnementen (telefoon/internet/tv), hypotheek, wegenbelasting, G/W/E, gemeentelijke belastingen. daarnaast tel ik boodschappen ook mee ondanks dat dit wel een variabel bedrag is( schommelt tussen de €300-400).
Dit zijn mijn lasten die ik moet betalen om van te leven.
Daarnaast een geld 'vrij' houden voor onderhoud en reparatie.
de rest van de uitgaven zijn luxe uitgaven. hobbies/kleding/vakantie/cadeau's/etc.
Wanneer shit hits the fan, ga je natuurlijk eerder snijden in luxe-uitgaven dan basisbenodigdheden. Maar je gaat toch ook snijden in je vaste lasten?
Je gaat toch niet 2 jaar lang geen nieuwe kleding kopen (want 'luxe') terwijl je wel je 500 mbit-lijn + tv met alle pakketten houdt (want abonnementen zijn 'vaste lasten')?
Ga je niet meer iets leuks doen met vrienden (want 'luxe') terwijl je wel een nieuw €35/m 4g-abo met iPhone afsluit (want 'vaste lasten')?

Edit: algemener: ook in je vaste lasten kan je snijden. Langzamer internet, geen tv-abo, sim-only, zuiniger met GWL, kleinere auto, indien echt nodig verhuizen naar goedkopere woning.
No way dat ik mijn woonlasten/abonnementen/auto op peil zou houden als ik daardoor geen geld meer heb voor een eenvoudige vakantie, nieuwe schoenen als het echt nodig is, of een verjaardagscadeautje voor vrienden/familie.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2017 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleufred1
CornermanNL schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:04:
[...]

...
Bankkosten zijn ook vrij hoog , schrap wat rekeningen die je toch niet nodig hebt. Schrap alle onnodige creditcards.
..
Zijn bankkosten is een + net als zijn energie.
Dus hij krijgt daar geld.

[ Voor 59% gewijzigd door bleufred1 op 01-09-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
bleufred1 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:05:
[...]

Zijn bankkosten is een + net als zijn energie.
Dus hij krijgt daar geld.
Mijn excuses daar heb ik overheen gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Onbekend schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:43:
[...]
Op die manier kan het ook uitrekenen natuurlijk, maar dat gaat voor veel mensen niet op.
[...]
Nee, maar je kunt wel naar situaties toewerken. Zoals jij rekende gaat voor veel mensen ook niet op.
500K gaat voor veel mensen al niet op, maar als je dat wel hebt ben je denk ik ook slim genoeg om daar zo optimaal mogelijk mee om te gaan.
Hier begint het al. Ten eerste heb ik zelf geen aflossingsvrije hypotheek, en denk veel mensen niet. Daarnaast (ik weet niet of dat nu nog steeds is) geven banken deze hypotheek alleen maar voor 50% van de waarde van het huis. Dus in jouw voorbeeld max. 125k.
Volgens informatie hier is in sommige gevallen nog steeds aflossingsvrij (tot 80%) mogelijk. En dat was in mijn voorbeeld 200K.
Maar anders neem je voor de overige 75K een lineaire of annuitaire hypotheek. Dat maakt eigenlijk niets uit, dat is alleen een verplaatsing van vermogen, geen kosten. Het moet alleen binnen je kasstroom passen.
Je kan ook eventueel nog een stukje aflossingsvrije hypotheek op je verhuurde vastgoed, of een doorlopend krediet nemen. Genoeg mogelijkheden (wel met iets hogere rente en/of minder lange rente vaste periode).
En als je verhuist heb je natuurlijk alle vrijheid om een nieuwe hypotheek te kizen die voor jou zo voordelig mogelijk is.
Kijk, bij denken in mogelijkheden, daar begint het! >:)
[...]
Staat in een post hierboven aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:47:
[...]

Box 3-waarde van een verhuurde woning is afhankelijk van WOZ-waarde en maandhuur. Een verhuurde woning is minder waard dan een niet-verhuurde woning i.v.m. huurdersbescherming.
Zie hier.
Dat wist ik niet dat een verhuurde woning minder werd belast vanwege huurdersbescherming. Weer wat geleerd. :)

Eerst nog maar 500k bij elkaar zien te sparen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:58
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:05:
[...]

Wanneer shit hits the fan, ga je natuurlijk eerder snijden in luxe-uitgaven dan basisbenodigdheden. Maar je gaat toch ook snijden in je vaste lasten?
Je gaat toch niet 2 jaar lang geen nieuwe kleding kopen (want 'luxe') terwijl je wel je 500 mbit-lijn + tv met alle pakketten houdt (want abonnementen zijn 'vaste lasten')?
Ga je niet meer iets leuks doen met vrienden (want 'luxe') terwijl je wel een nieuw €35/m 4g-abo met iPhone afsluit (want 'vaste lasten')?
Een nieuwe 35/m iphone abbo noem ik luxe en onzinnig. dat ten opzichte van leuke dingen doen. We hebben maandelijks genoeg over om iets leuks van te doen. Echter leuke dingen doen hoeft niet altijd een vermogen te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bleufred1 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:14:
[...]

Een nieuwe 35/m iphone abbo noem ik luxe en onzinnig. dat ten opzichte van leuke dingen doen. We hebben maandelijks genoeg over om iets leuks van te doen. Echter leuke dingen doen hoeft niet altijd een vermogen te kosten.
Ah, dus je indeling van vaste lasten versus luxe is toch niet zo zwart-wit als je schreef ;)
Wat heeft het dan voor zin om het onderscheid te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 08:43
[...]

Stel iets positiever:

Daarnaast 450K eigen vermogen in box 3. Dus dat is totaal (50K eigen huis + 450K =) 500K eigen vermogen en geen afbetaald huis

VRH drempel is 50K voor een stel. En er was ook nog de 200K van de aflossingsvrije hypotheek die je in minder kan brengen. 382.5K - 50K - 200K is slechts 132K eigen vermogen in box 3 tbv de VRH.

En ik heb het niet gecontroleerd maar volgens mij kun je dat (ruim) wegstrepen tegen de heffingskorting die je krijgt. Dus betaal je feitelijk geen VRH/IB.

En stel de opbrengsten van je vastgoed is 7% van 450K = 31.5K per jaar, oftwel 2625 euro per maand.
Huren kun je mee verhogen (normaal gesproken) met de inflatie, dus hier hoef geen inflatiecorrectie meer van af te halen.

Met 2625 per maand inkomsten en 500 euro/maand aan hypotheek lasten kun je volgens mij aardig FO zijn (als je dat wilt) en dat geeft een heel ander bedrag als de 1083 waar jij op uitkomt. Je moet natuurlijk wel naar FO toe werken en niet alleen kijken naar redenen waarom je het niet kan worden >:) .

En natuurlijk kun je zeggen dat die 7% niet realistisch is, dat daar nog kosten bijkomt, maar daar kan ik tegenover zetten dat de waarde van vastgoed waarschijnlijk ook inflatie volgt. Je nog AOW/Pensioen krijgt, je je vermogen in de laatste jaren op kunt gaan maken etc.
Dit is een heel slimme truc van Rube. Nooit aan gedacht om mijn hypotheekschuld op deze manier te gebruiken om mijn vermogen te drukken.

Ik had zelf bedacht om vanaf mijn 45st 400.000 euro op te maken totdat ik pensioen en AOW krijg. Je kunt dan rekenen met een withdrawal rate van 5 a 6%. Zie ook www.portfoliocharts.com voor berekeningen. Dat betekent max 2000 per maand. Bedenk ook dat je een algemene heffingskorting krijgt van zo'n 2000 euro dus je betaalt niet zoveel VHR.

Die 7% die Rube rekent haal je volgens mij nu niet meer. Als ik bijvoorbeeld naar Den Haag kijk kun je voor een pandje van 2 ton max 900 euro huur rekenen. Zit je op zo'n 5% rendement. Maar zelfs dan kom je redelijk goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:16:
[...]

Ah, dus je indeling van vaste lasten versus luxe is toch niet zo zwart-wit als je schreef ;)
Wat heeft het dan voor zin om het onderscheid te maken?
Er zit inderdaad ook wel luxe in vaste lasten. het verschil tussen bijvoorbeeld 10 abbo of 35 euro abbo zou luxe zijn.

Maar de variabele lasten zijn voornamelijk luxe dingen en is daarom inderdaad voor makkelijker in te snijden. Dit jaar bijvoorbeeld geen vakantie gedaan. net een huis gekocht dus dat geld hebben we daar in gestopt ipv een vakantie.

Edit:
Ik zie nu in mijn eerdere post staan dat ik inderdaad Vast en Luxe zet. in bedoelde Vast en Variabel. maar de uitgaven in variabel is wel vooral luxe.

[ Voor 11% gewijzigd door bleufred1 op 01-09-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Kleine correctie: waar je 'IB' schreef bedoel je box 1 inkomen. Want box 2 en 3 zijn ook onderdeel van de inkomstenbelasting. :)

Inhoudelijk klopt het verder wel; HRA vermindert inderdaad alleen het box 1 inkomen. En een negatief box 1 inkomen kan je alleen verrekenen met een positief box 1 inkomen uit andere jaren. (details)

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 01-09-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:11:
[...]

Het nadeel van een bijstandsuitkering is dat je ineens public domain bent. Je hebt je te houden aan de regels die daar bij horen, zoals interen op je vermogen.

Door te kunnen leven op bijstandsniveau heb ik in het verleden een salarisdrop kunnen incasseren om ergens binnen te komen op een goede positie. Nu ben ik hybride ondernemer met gewoon een goede baan en lasten iets boven bijstandsniveau. Lasten verder omlaag en ik heb de mogelijkheid om met beperkte risico mijn onderneming verder op te zetten. Aan het einde van de rit wil je zonder kopzorgen alle lasten kunnen betalen. De rest is allemaal luxe en dus niet essentieel. Terugschakelen is hierbij overigens een essentiële skill doet niet iedereen durft of kan maken.

Mijn volgende stap is investeren door een x-bedrag in de maandlasten te kunnen schrappen. Aflossen op de hypotheek is een mogelijkheid, maar zonnepanelen of aflossen op de DUO zijn dat ook. En dit is wel een voordeel aan de DUO, namelijk dat het maandbedrag meteen omlaag gaat met een geringe investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
mazzel123 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:16:
[...]
Die 7% die Rube rekent haal je volgens mij nu niet meer. Als ik bijvoorbeeld naar Den Haag kijk kun je voor een pandje van 2 ton max 900 euro huur rekenen. Zit je op zo'n 5% rendement. Maar zelfs dan kom je redelijk goed uit.
Klopt dat het niet meer zo makkelijk is. Maar er zijn nog wel mogelijkheden, wel met of meer werk of risico.
Stel, je weet nog wel iets te vinden met 5.5% rendement.

In plaats dat je met 200K 1 pandje koopt, koop je er 2 van 200K. Je leent daarvoor 200K a 4%.
5.5% rendement tegen 400K is 22K. Rente lasten zijn 200K tegen 4% is 8K. Totaal dus 22K - 8K = 14K marge op 200K, oftwel nog steeds 7% rendement. WEL met meer risico bij dalingen/problemen rentestijgingen ed en iets meer werk. Aan de andere kant als prijzen verder stijgen levert het ook meer op, en je hebt iets meer risico spreiding mbt leegstand e.d.

De 2 panden van 200K zijn voor de VRH circa 340K (0.85). Daar mag je de lening van 200K ook nog af halen, dus zit je op maar 140K. (versus 170K als je alles met eigen vermogen zou financieren. Dus je brengt je eigen vermogen voor de VRH met nog eens 30K naar beneden).
Zr40 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:23:
[...]

Kleine correctie: waar je 'IB' schreef bedoel je box 1 inkomen. Want box 2 en 3 zijn ook onderdeel van de inkomstenbelasting. :)

Inhoudelijk klopt het verder wel; HRA vermindert inderdaad alleen het box 1 inkomen. En een negatief box 1 inkomen kan je alleen verrekenen met een positief box 1 inkomen uit andere jaren. (details)
Ja, dat bedoel ik. Bedankt. Ik ben te lui om altijd overal linkjes van op te zoeken en 100% kloppend te maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

merauder schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:24:
[...]

Het nadeel van een bijstandsuitkering is dat je ineens public domain bent. Je hebt je te houden aan de regels die daar bij horen, zoals interen op je vermogen.

Door te kunnen leven op bijstandsniveau heb ik in het verleden een salarisdrop kunnen incasseren om ergens binnen te komen op een goede positie. Nu ben ik hybride ondernemer met gewoon een goede baan en lasten iets boven bijstandsniveau. Lasten verder omlaag en ik heb de mogelijkheid om met beperkte risico mijn onderneming verder op te zetten. Aan het einde van de rit wil je zonder kopzorgen alle lasten kunnen betalen. De rest is allemaal luxe en dus niet essentieel. Terugschakelen is hierbij overigens een essentiële skill doet niet iedereen durft of kan maken.

Mijn volgende stap is investeren door een x-bedrag in de maandlasten te kunnen schrappen. Aflossen op de hypotheek is een mogelijkheid, maar zonnepanelen of aflossen op de DUO zijn dat ook. En dit is wel een voordeel aan de DUO, namelijk dat het maandbedrag meteen omlaag gaat met een geringe investering.
Helemaal mee eens dat het een belangrijke skill is om te durven snijden in je kosten :)
Maar het plannen van je FO op basis van €1100 maandelijkse uitgaven (zoals een stuk naar boven werd gesuggereerd) lijkt me nogal beperkend, zeker als je dan niet meer werkt en geen mogelijkheid hebt om je inkomsten te vergroten (alleen passieve inkomsten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:33:
[...]

Helemaal mee eens dat het een belangrijke skill is om te durven snijden in je kosten :)
Maar het plannen van je FO op basis van €1100 maandelijkse uitgaven (zoals een stuk naar boven werd gesuggereerd) lijkt me nogal beperkend, zeker als je dan niet meer werkt en geen mogelijkheid hebt om je inkomsten te vergroten (alleen passieve inkomsten).
Zoals ik het las werd er gesuggereerd dat het mogelijk was. Niet dat we daarop plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Metro2002 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:22:
Met lease is het heel simpel: Bedrijven die dingen verhuren zijn geen filantropische instellingen dus je bent gemiddeld áltijd duurder uit.
Naja, niet als je dat geld met een hoger rendement kunt beleggen dan de leaserente. Ik kreeg gisteren een leaseaanbod in mijn mailbox voor 0,4%, dat is gemakkelijk te overtreffen natuurlijk. Als je een auto lump sum aanschaft kost dat ook rendement (opportunity cost). Er wordt in dit topic best vaak gesproken over vastgoed, en dan met name verhuur in combinatie met een hypotheek. Hetzelfde principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Config schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:02:
[...]
Ik kreeg gisteren een leaseaanbod in mijn mailbox voor 0,4%, dat is gemakkelijk te overtreffen natuurlijk.
Die kreeg ik gisteren ook :) Weliswaar voor een type auto die niet helemaal compatible is met onze FO doelstelling hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Zr40 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:06:
[...]

Die kreeg ik gisteren ook :) Weliswaar voor een type auto die niet helemaal compatible is met onze FO doelstelling hier ;)
Niet? Lage onderhoudskosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De aanschafprijs alleen al is vele malen hoger dan de totale kosten (incl. onderhoud en brandstof) van mijn huidige auto :P

Het rentetarief is natuurlijk erg aantrekkelijk als je die auto zonder financiering toch al zou gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik ben ook erg benieuwd of ze de 3 ook voor dat tarief gaan aanbieden tzt. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
Bedankt voor de reacties allemaal ;) wat loopt dit topic soms snel zeg.

@Ardbeg10 Boodschappen vind ik ook veel. Daar praat ik over met mijn vrouw (zij doet de boodschappen), we hechten veel waarde aan kwaliteit = gezondheid. Maar mag van mij ook wel minder ja.

€ 1200,- aan 2 auto's is niet heel veel volgens mij..
1 auto staat op de nominatie om eruit te gaan, ik heb werk op fietsafstand gevonden per 1 oktober :)
Onderhoud huis is nu hoog omdat we veel aan het opknappen zijn. We wonen er 'net'. Ik verwacht dat deze kosten sterk zullen dalen naar het niveau van af en toe wat schilderen en plantjes voor de tuin.

@Lointje
Bankkosten zijn inderdaad positief: kosten - renteopbrengst is een positief getal
2 kids, 1x van 0 en 1x van 4jaar
Niet 2 auto's en een camper, maar 2 auto's waarvan 1 camper. Ik hoop dus dat de bij-auto weg kan binnenkort. Dat zou een aardige klapper moeten zijn.
Verzekeringen heb ik onlangs al eens afgezet tegen alternatieven, maar dat zit al wel goed volgens mij. Heb wel rechtsbijstand bijv. dat kan er misschien wel af.

@PnD uit eten zit bij ontspanning idd, doen we niet zoveel trouwens, vakantie vinden we wel belangrijk, maar dus gewoon met campertje op de camping, maar wel veel -> 5 weken per jaar

@Metro2002 ja, die loterijen.. kijken of ik mijn vrouw mee krijg.
hoge hypotheek ja. 3,6 procent 10 jaar vast. paar jaar geleden afgesloten. In Castricum heb ik bijna de goedkoopste eengezinswoning.. Hypotheek wordt al structureel extra afgelost, maar gaat mij niet snel genoeg.
Niemand ziek hier, maar ik heb 1 aanvullend pakket, mijn vrouw nog een stapje hoger ivm kinderwens / kosten bevalling en kraamzorg. Mijn vrouw gaat volgend jaar dus een stapje lager. Zij heeft ook een tandarts verzekering ivm slecht gebit. Die halen we er wel uit.

@cerberusss kosten voor huis zijn verbouwingen / onderhoud

@CornermanNL
ANWB zijn we al geen lid meer van maar nu wel via Unive (voor bijauto) en NKC (voor camper) voor pechhulp verzekerd. Was goedkoper.
Campertje VW T4 hoop ik als enige auto over te houden, is ook hobby die we het waard vinden.

@Corrit verzekeringen unive / aon = alle verzekeringen, behalve zorg! Dus voor opstal, inboedel, WA , rechsbijstand, 2x auto incl pechulp 1x elektrische scooter.
Hoe zie je dat we efficient zijn?

TV / internet zitten we nu bij Ziggo. Langzaamste internet en middelste tv pakket ivm horizonbox en on demand tv. Ik heb geen alternatief op de kabel en ADSL alternatieven ben ik niet happig omwille van de onbekende werkelijke haalbare snelheid in huis. Iemand tips hoe deze post goedkoper te krijgen?

We hebben al geen vaste telefoonlijn meer en simonlys op de mobieltjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris 407 op 01-09-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Zr40 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:16:
De aanschafprijs alleen al is vele malen hoger dan de totale kosten (incl. onderhoud en brandstof) van mijn huidige auto :P

Het rentetarief is natuurlijk erg aantrekkelijk als je die auto zonder financiering toch al zou gaan kopen.
Maar dat zijn geen kosten :)

Probleem alleen dat je ook gewoon xx% af zal schrijven en dat wel behoorlijk in de papieren gaat lopen. Ik heb het idee dat Tesla's het helemaal niet zo slecht doen qua percentage afschrijving, in absoluut bedrag is het alleen vrij snel aardig wat.

Ik heb net een Nissan Leaf gekocht voor €12k, de TCO per kilometer komt lager uit dan mijn Peugeot 205 van €500,-

Duidelijk voorbeeld van een duurdere auto die goedkoper is.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 01-09-2017 11:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:58
Joris 407 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:25:
@Corrit verzekeringen unive / aon = alle verzekeringen, behalve zorg! Dus voor opstal, inboedel, WA , rechsbijstand, 2x auto incl pechulp 1x elektrische scooter.
Hoe zie je dat we efficient zijn?
Ah dan valt dat bedrag wel mee inderdaad. Met efficiënt bedoel ik dan vooral dat je met het budget dat je maandelijks uitgeeft wel aardig wat doet. Blijkt ook uit de reacties, er zijn wel wat kleine dingen die je makkelijk kunt schrappen, maar geen honderden euro's zonder noemenswaardig ergens op in te leveren.

Er zijn zat gezinnen die met 1 auto en een lagere hypotheek het voor elkaar krijgen om 4k per maand te spenderen en aan het eind van de maand geen idee hebben waar het geld nu precies is gebleven. Dat vind ik niet erg efficiënt. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Joris 407 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:25:
kosten voor huis zijn verbouwingen / onderhoud
Ah, dan ben je volgend jaar zo 500 euro goedkoper uit? Dat is een behoorlijk bedrag.
Ik heb geen alternatief op de kabel en ADSL alternatieven ben ik niet happig omwille van de onbekende werkelijke haalbare snelheid in huis. Iemand tips hoe deze post goedkoper te krijgen?
Even checken welke snelheid je kunt krijgen, en die dan nemen. Als het bevalt na een weekje of twee proberen, dan de kabel opzeggen:
https://www.tele2.nl/shop...check/?preselect=intlight

Wat betreft boodschappen, overweeg eens dat jijzelf boodschappen gaat doen maar dan bij de Albert. Dan wordt het aan de deur bezorgd. In eerste instantie denk je dat dat geld kost. Maar in werkelijkheid is het echt goedkoper omdat je geen impulsaankopen meer doet.

Tegen VL zeg je: "tijd bespaard, dus laten we lekker een kopje koffie gaan drinken ergens". Zo krijg je ze mee :Y

[ Voor 22% gewijzigd door cerberusss op 01-09-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Corrit schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:41:
[...]

Ah dan valt dat bedrag wel mee inderdaad. Met efficiënt bedoel ik dan vooral dat je met het budget dat je maandelijks uitgeeft wel aardig wat doet. Blijkt ook uit de reacties, er zijn wel wat kleine dingen die je makkelijk kunt schrappen, maar geen honderden euro's zonder noemenswaardig ergens op in te leveren.

Er zijn zat gezinnen die met 1 auto en een lagere hypotheek het voor elkaar krijgen om 4k per maand te spenderen en aan het eind van de maand geen idee hebben waar het geld nu precies is gebleven. Dat vind ik niet erg efficiënt. :p
Ah bedankt, dat is goed om te horen.
Idd ik denk zelf dat ik al redelijk kritisch ben op veel zaken.

Bankkosten: zit bij de rabo, vast niet de goedkoopste, maar dit is €3,- p/m voor 2 passen.
TV / internet heb ik nog geen alternatief voor Ziggo. We gebruiken on demand, pauzeren en opnemen veel. Tips welkom.
Mobieltjes zijn al sim-only bij youfone.
Gemeentekosten: niks aan te doen
Waterschap: niks aan te doen
PWN: in verbruik zitten we laag en verdere vaste kosten niks aan te doen
Kerk: tja, das een overtuiging
goede doelen, mja, ik vind dus dat ik het erg goed heb en wil wel wat afstaan.
Loterij: te schrappen
NKC contributie: is nodig voor verzekering camper
Abo's: te schrappen, maar is slechts 2 duinkaarten en een surfblad (nogal fanatiek surfer)
Energie: zitten we al aan de goede kant van de streep
Hypotheek: bezig met maandelijks extra af te lossen. We hebben wel spaargeld om in 1x een wat groter bedrag af te lossen, maar de badkamer moet ook binnen een aantal jaar gerenoveerd worden.. Maar dit is de grootste post en daarom ligt hier mijn aandacht vooral
Vaste zorgkosten: kan lager door alleen de basis te nemen
Verzekeringen: onlangs al eens gecheckt, maar volgens mij niet veel te winnen.opstal, inboedel, WA , rechsbijstand, 2x auto incl pechulp 1x elektrische scooter. voor €117,-. Tips iemand?
MRB: 1 camper en 1 clio uit 2001. Mogelijk kan de clio dus weg binnenkort.
Zingen: hobby vrouw, contributie
Kinderopvang: nog 4 jaar.

Autoreparaties: ik vind €600,- per auto per jaar redelijk normaal
Brandstof: daarvoor heb ik de elektrische scooter, in 2 jaar al 8000 vermeden auto km's
Vakantie: Vinden we belangrijk, 5 weken per jaar kamperen
Variabele zorgkosten: weinig aan te veranderen
Kosten voor huis: worden minder de komende jaren inderdaad
Boodschappen / non food/ kleding: misschien wat aan de hoge kant

Al met al vind ik dat ik al redelijk mijn best doe, toch? Maar tips zijn zoals gezegd zeer welkom! :)
cerberusss schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:47:
[...]
Ah, dan ben je volgend jaar zo 500 euro goedkoper uit? Dat is een behoorlijk bedrag.
Inderdaad, nou ja 400. Totdat we besluiten de badkamer te renoveren, die staat nog in de planning...
En misschien toch eens een adsl aanbieder proberen dan, daar moet ik alleen in huis nog een kabel voor leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris 407 op 01-09-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Joris 407 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:57:
[...]
Hypotheek: bezig met maandelijks extra af te lossen.
Was je gepost hebt, is dat alleen rente? dus alleen kosten?
Aflossing is verschuiving van vermogen, beïnvloedt je kasstroom maar zijn geen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
rube schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:16:
[...]

Was je gepost hebt, is dat alleen rente? dus alleen kosten?
Aflossing is verschuiving van vermogen, beïnvloedt je kasstroom maar zijn geen kosten.
Nee, dat was rente en aflossing. Naast dat bedrag lossen we dus nog extra af, dit staat niet in het overzicht.
Als ik kijk naar de situatie bij FO (in mijn geval nog zeer theoretisch en ver weg) dan valt dus de gehele post hypotheek weg uit het overzicht en heb ik een huis als bezit / vermogen

[ Voor 18% gewijzigd door Joris 407 op 01-09-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
[...]
Verzekeringen: onlangs al eens gecheckt, maar volgens mij niet veel te winnen.opstal, inboedel, WA , rechsbijstand, 2x auto incl pechulp 1x elektrische scooter. voor €117,-. Tips iemand?
Ik weet niet waar je zit, maar wat mij op viel is dat Opstal/inboedel/WA combo veel goedkoper was bij mijn bank (ING) dan elk mogelijke combinatie op welke vergelijksite dan ook.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Wel jammer dat dit topic vaak uitdraait op een 'hoe bespaar ik zoveel mogelijk en doe vooral je auto weg' topic. Ik zou liever willen lezen wat je met je leven gaat doen etc.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:17
Klopt!

Maar om FO te worden moet je:
- een groot kapitaal ter beschikking hebben
- lage maandelijkse lasten/uitgaven om het lang vol te houden

De vraag is steeds, wat vind je een acceptabele levensstijl. Sommigen kunnen zich voorstellen om met 1000€ per maand toe te komen (al dan niet in een afbetaald huis), anderen hebben absoluut 5000€ nodig omdat ze niet kunnen voorstellen om zonder auto en zonder 3 vakanties per jaar toe te komen.

Dat zijn allemaal heel PERSOONLIJKE keuzes, waar je zelf de gevolgen van draagt.

Ik zou hier liever lezen hoe je dat kapitaal gaat beheren om daar een rendement uit te halen, en hoe je met de onzekerheid over je levensduur en toekomstige kosten omgaat.
Als ik zelfstandig kan leven tot mijn 80e, en dan plots overlijd aan een hartaanval is even anders dan vanaf je 75e naar een verzorgingstehuis moet met een hoop medische kosten en dan nog doorvegeteren tot je 90e. Dat heb je niet te kiezen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

[rant]
Jongens jongens jongens. De nieuwe aanwas in dit topic blijft wel steeds weer hetzelfde zeggen... Poeh. Heb je wel echt het hele topic gelezen? Er staan hier zoveel echte tips, die veel verder gaan dan doe de auto weg, dat je als je wilt echt aan de slag kunt. De meeste van de 'regulars' hier hebben gewoon een auto, wel eentje die heel bewust is gekozen (en nee, dat is niet altijd de goedkoopste in aanschaf).

En ja, je kan op je 55ste (dat is de meest genoemde leeftijd om één of andere reden) doodgaan. Het gebeurt. En nee, dan heb je zelf nog weinig aan dat geld. En alvast voordat je het vraagt: ja, je mag ook nu leven en nee dat hoeft niet heel veel geld te kosten.
[/rant]

Wij zijn net terug van onze heerlijke vakantie (in Nederland), met de (gehuurde) auto. Het was geweldig en ons zoontje heeft zich zo enorm uitgeleefd dat hij elke dag 2 uur langer uitslaapt. Genieten. Zelf mijn zwemvaardigheden opgefrist in het zwembad, dat was wel even nodig.

Nu weer terug naar het normale leven, met heel goed nieuws: binnenkort begin ik aan een nieuwe job waar ik 4 dagen ga werken. Een dagje vrij in de week dus. Dat voelt als een enorme fijne eerste stap de goede kant op. We leveren hier netto niet op in, vanwege de kinderopvang en een projectje wat ik ga oppakken wat geld oplevert (en in mijn interesses valt).

Heel fijn. De zonnepanelen discussie loopt in huize Murphsy nog. We komen optimistisch op 8.5 jaar terugverdientijd, dat is een prima investering. Maar dan moeten we wel 8.5 jaar hier blijven wonen. Dat is een gespreksonderwerpje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Heel fijn. De zonnepanelen discussie loopt in huize Murphsy nog. We komen optimistisch op 8.5 jaar terugverdientijd, dat is een prima investering. Maar dan moeten we wel 8.5 jaar hier blijven wonen. Dat is een gespreksonderwerpje ;)
Moeten?

Je kunt gewoon huis verkopen voor verkoopprijs + verkoopprijs van zonnepanelen?
Of is het nog niet ingeburgerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
[...]

Autoreparaties: ik vind €600,- per auto per jaar redelijk normaal

[...]
Wij hebben momenteel 2 auto's (2x Citroën C3 uit 2002/2003) wij hebben gezamenlijk ongeveer 150 euro per jaar aan onderhoud (incl. apk). dat is zo'n 75 euro per auto per jaar. Afhankelijk van hoe groot het onderhoud van afgelopen jaren is vind ik €600 euro per jaar per auto behoorlijk hoog.

Wij zijn ook net verhuisd, en ik mag nu ook naar me werk fietsen. 2e auto gaat er bij ons dus binnenkort ook uit. scheelt iig weer wat wegenbelasting, verzekering en benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Silver7 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:59:
[...]

Moeten?

Je kunt gewoon huis verkopen voor verkoopprijs + verkoopprijs van zonnepanelen?
Of is het nog niet ingeburgerd?
Persoonlijk zou ik niet extra betalen voor een huis met bijv. 6 jaar oude zonnepanelen op het dak, vergeleken met een vergelijkbaar huis (locatie, m2, tuin, etc.) dat dan goedkoper in de markt staat.

Wij zien eigenlijk alleen m2-verhogende investeringen in ons huis als verkoopprijs verhogend. Kijken wij te negatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
murphsy schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:02:
[...]

Persoonlijk zou ik niet extra betalen voor een huis met bijv. 6 jaar oude zonnepanelen op het dak, vergeleken met een vergelijkbaar huis (locatie, m2, tuin, etc.) dat dan goedkoper in de markt staat.

Wij zien eigenlijk alleen m2-verhogende investeringen in ons huis als verkoopprijs verhogend. Kijken wij te negatief?
Lurker op dit topic omdat ik nog weinig kennis kan delen, maar nog wel veel kan leren :-)

Als ik kijk naar "Het gros" van de mensen(Generalisatie, I know), hebben weinig mensen de buffer om gelijk bij een nieuwe huis zonnepanelen te kopen, wanneer jij ze dus mee verkoopt kunnen ze dit gelijk in hun hypotheek meenemen, zonder moeilijke bouw deposito's etc.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de koop van mijn appartement heb ik extra geboden voor het achterhalten van een hoop elektra (wasmachine,koelkast etc etc). Ik denk dat veel mensen dit met jouw zonnepanelen dan ook zouden doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

murphsy schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:02:
[...]

Bij onze recente zoektocht naar een nieuwe woning haalde onze aankoopmakelaar ook zijn schouders op over de 12 panelen die op het dak lagen van een woning die we bekeken. Het rechtvaardigde volgens hem nauwelijks een hogere prijs voor de woning. Hij dacht er dus precies hetzelfde over als jij, waar ik nog wel een besparing zag in de maandlasten, die een iets hogere prijs zou kunnen rechtvaardigen. In makelaarsland draait het alleen om lokatie, vierkantemeters en staat van onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
TV / internet heb ik nog geen alternatief voor Ziggo. We gebruiken on demand, pauzeren en opnemen veel.
Is er wat op tegen om die gewoon de deur uit te doen? Gewoon hup, klaar? Voortaan gewoon je stuff op uitzendinggemist.nl kijken.
Totdat we besluiten de badkamer te renoveren, die staat nog in de planning...
Die kun je ook weer uit de planning halen, hè?

Mijn keuken is al zes jaar aan vervanging toe. En toch denk ik niet dat ik de komende zes jaar daar iets aan ga doen. Hij is slecht schoon te houden, heeft beschadigde keukenkastjes, afzuigkap werkt niet, drie lagen tegels, enz. maar als ik alles op en aftrek, voldoet hij.

Het gaat er om welke keuzes je maakt. Die keuzes zijn lastig, want je maakt een vrij ingrijpende wijziging in je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
cerberusss schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:17:
[...]

Is er wat op tegen om die gewoon de deur uit te doen? Gewoon hup, klaar? Voortaan gewoon je stuff op uitzendinggemist.nl kijken.

[...]

Die kun je ook weer uit de planning halen, hè?

Mijn keuken is al zes jaar aan vervanging toe. En toch denk ik niet dat ik de komende zes jaar daar iets aan ga doen. Hij is slecht schoon te houden, heeft beschadigde keukenkastjes, afzuigkap werkt niet, drie lagen tegels, enz. maar als ik alles op en aftrek, voldoet hij.

Het gaat er om welke keuzes je maakt. Die keuzes zijn lastig, want je maakt een vrij ingrijpende wijziging in je leven.
Ik begrijp wat je zegt en als ik alleen was had ik waarschijnlijk ook zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Laatst online: 19-09 13:19
murphsy schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:55:
We kunnen onze zonnepanelen gratis (lees op de kosten van de zonneboer die het installeerde ) meenemen.
Dit als we een koper tegenkomen die ook denkt af te dingen. Want dat mag wel een beetje maar dan komen ze op onze berging van het volgende huis ;)

We hadden toendertijd 3 verkopers op bezoek en volgens mij gaven ze allemaal aan dat ze het wel wilden verhuizen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Laatst online: 19-09 13:19
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:15:
[...]
Bij onze recente zoektocht naar een nieuwe woning haalde onze aankoopmakelaar ook zijn schouders op over de 12 panelen die op het dak lagen van een woning die we bekeken. Het rechtvaardigde volgens hem nauwelijks een hogere prijs voor de woning. Hij dacht er dus precies hetzelfde over als jij, waar ik nog wel een besparing zag in de maandlasten, die een iets hogere prijs zou kunnen rechtvaardigen. In makelaarsland draait het alleen om lokatie, vierkantemeters en staat van onderhoud.
En de verkoopmakelaar die wij spraken was het weer met ons eens dat een meerwaarde had. Ik denk dat het vooral te maken heeft welke rol de makelaar heeft als hij antwoord geeft ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BennyV schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:10:
[...]
Als ik kijk naar "Het gros" van de mensen(Generalisatie, I know), hebben weinig mensen de buffer om gelijk bij een nieuwe huis zonnepanelen te kopen, wanneer jij ze dus mee verkoopt kunnen ze dit gelijk in hun hypotheek meenemen, zonder moeilijke bouw deposito's etc.
Als je wat eigen geld hebt kun je in mijn ogen daar toch beter wel direct in investeren. 5000 euro extra eigen geld inleggen bij de koop om je hypotheek 5000 euro te verlagen levert misschien 25 euro per maand besparing op in je maandlasten. Als je diezelfde 5000 euro gebruikt voor zonnepanelen bespaar je toch flink wat meer dan die 25 euro per maand. Als je dat meteen bij de aankoop van je woning doet, profiteer je er het langst van, dus maximaal rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Paragon93 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:21:
[...]

Ik weet niet waar je zit, maar wat mij op viel is dat Opstal/inboedel/WA combo veel goedkoper was bij mijn bank (ING) dan elk mogelijke combinatie op welke vergelijksite dan ook.
Net even gecheckt bij mijn bank, maar die komt aanzienlijk hoger uit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cerberusss
Joris 407 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:19:
Ik begrijp wat je zegt en als ik alleen was had ik waarschijnlijk ook zo gedaan.
Zo ga je de strijd niet winnen. Het blijft dan namelijk bij klein grut, tientje hier en daar. Als jullie zo materialistisch blijven, dan word je gewoon never nooit niet FO.

Dit vereist een zorgvuldige, jarenlange manipulatie :+ Heb je iets aan dit Reddit-topic?
https://www.reddit.com/r/...t_of_reach_due_to_spouse/

In dat topic staan ook een paar goeie van MMM:
http://www.mrmoneymustach...urrent-or-potential-mate/
http://www.mrmoneymustach...ur-spouse-love-frugality/
http://www.mrmoneymustach...cial-independence-part-2/
http://www.mrmoneymustach...he-ruining-your-marriage/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:27:
[...]

Als je wat eigen geld hebt kun je in mijn ogen daar toch beter wel direct in investeren. 5000 euro extra eigen geld inleggen bij de koop om je hypotheek 5000 euro te verlagen levert misschien 25 euro per maand besparing op in je maandlasten. Als je diezelfde 5000 euro gebruikt voor zonnepanelen bespaar je toch flink wat meer dan die 25 euro per maand. Als je dat meteen bij de aankoop van je woning doet, profiteer je er het langst van, dus maximaal rendement.
Zo zie ik het (nu) ook, al kan dat in mijn appartementje niet ;-).
Echter ging het over de al bestaande zonnepanelen, dat IK verwacht dat er menig mens wel wat extra voor betaald bij de koop. Omdat je dan zelf geen grote investering hoeft te doen uit je buffer. Hierbij rekening houden met het feit dat niet iedereen net als de mensen hier leven/denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29
President schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:32:
[...]

Eens kijken:
- 2x zorgverzekering 200
- benzine 50
- wegenbelasting 20
- autoverzekering 20
- Ziggo 45
- gas/electra 70
- eten en drinken 250
- 2x gsm 20

43 jaar, vrouw is 38. geen kids (ja dat scheelt!) , eten en drinken per maand geen 250 euro en geen gsm van 2x 20 euro maar van 2x3. zorgverzekering is 183 euro voor 2 personen. zitten nu net onder de 1000 euro per maand.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Kinderen hoeven ook niet heel duur te zijn. Een vijfdehands wandelwagen voldoet ook, net als een ingerichte kinderkamer van hooguit € 100. Dat sommige ouders het beste voor hun kind willen, tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

merauder schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:10:
Kinderen hoeven ook niet heel duur te zijn. Een vijfdehands wandelwagen voldoet ook, net als een ingerichte kinderkamer van hooguit € 100. Dat sommige ouders het beste voor hun kind willen, tja...
Opvang en/of minder werken hakt er anders behoorlijk in (eerste jaren). Vakantie is beperkt tot hoogseizoen (vanaf leerplicht). Potentieel grotere auto nodig.

Verder betalen de meeste ouders voor hun kinderen (ik zou het wel aanraden iig):
- Eten en drinken
- Kleding
- Verjaardagscadeau
- Zakgeld
- (Sport)vereniging
- etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:08
Kinderdagverblijf, eten en drinken, kleding, luiers, speelgoed.. veel kan van marktplaats, maar kosten zijn er sowieso. Een dagje weg, vakantie, schoolspullen, opleiding, etc. Komen genoeg kosten bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
idd, hier meubels kinderkamer €0,- overgenomen van schoonzus en kinderwagen/buggy/wagenbak/maxicosi voor €220,- van MP. Had anders ook richting de €1400,- gegaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merauder
Opvang vind ik eigenlijk wel meevallen. VL heeft een vrij laag inkomen waardoor de toeslag vrij hoog is. Overigens is VL al FO. Wat ze maandelijks uitgeeft komt nu al uit rendement. Als zij haar baan kwijt zou raken richt het alleen vertraging in vermogensaangroei aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

merauder schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:28:
Opvang vind ik eigenlijk wel meevallen. VL heeft een vrij laag inkomen waardoor de toeslag vrij hoog is. Overigens is VL al FO. Wat ze maandelijks uitgeeft komt nu al uit rendement. Als zij haar baan kwijt zou raken richt het alleen vertraging in vermogensaangroei aan.
Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2017 14:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Wij zijn niet afhankelijk van twee inkomens. Daarom vind ik het allemaal wel meevallen. Zonder de opvang hadden we deze extra's namelijk niet.

De opvang is in ons geval echt een investering zodat VL kan blijven werken om ons vermogen verder uit te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
cerberusss schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:31:
[...]

Zo ga je de strijd niet winnen. Het blijft dan namelijk bij klein grut, tientje hier en daar. Als jullie zo materialistisch blijven, dan word je gewoon never nooit niet FO.

Dit vereist een zorgvuldige, jarenlange manipulatie :+ Heb je iets aan dit Reddit-topic?
https://www.reddit.com/r/...t_of_reach_due_to_spouse/

In dat topic staan ook een paar goeie van MMM:
http://www.mrmoneymustach...urrent-or-potential-mate/
http://www.mrmoneymustach...ur-spouse-love-frugality/
http://www.mrmoneymustach...cial-independence-part-2/
http://www.mrmoneymustach...he-ruining-your-marriage/
Goede stof, zeker bruikbaar. Onbewust is het proces al gestart hoor, het aflossen van hypotheek is er nu al een tijdje door en tot mijn verbazing komt er een appie binnen van mijn vrouw, tijdens het lezen van bovenstaande, of het misschien iets is om te gaan beleggen ipv sparen voor onze kids. Ik denk dat mijn 'jarenlange manipulatie' zijn vruchten begint af te werpen.
Misschien kan ik die nieuwe badkamer nog wat uitstellen --> afstellen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het belangrijkste wel je partner is als je FO wil leven. Als je het samen doet gaat het 10 keer sneller en beter.

Als je hem of haar niet kan overtuigen word het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:52:
Ik denk dat het belangrijkste wel je partner is als je FO wil leven.
En dan kom ik op het gebied van gezamenlijke financiën... Het is traditie om liefde en financiën te mengen. Als je dat niet doet, dan kun je meer je eigen plan trekken. Wil ze kabel tv? Prima, lekker zelf betalen. Wil ik een iPad? Gaat van m'n eigen rekening af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cerberusss schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:02:
[...]

En dan kom ik op het gebied van gezamenlijke financiën... Het is traditie om liefde en financiën te mengen. Als je dat niet doet, dan kun je meer je eigen plan trekken. Wil ze kabel tv? Prima, lekker zelf betalen. Wil ik een iPad? Gaat van m'n eigen rekening af.
Zodra je een huishouden deelt, hebben je financiën impact op elkaar. Zelfs als je 'anti-traditioneel' je financiën gescheiden houdt (op papier), koop je samen een huis, boodschappen, meubels, ga je samen op vakantie of uit eten, misschien betaal je samen voor een auto of kinderen.
Je doet dus altijd kleine concessies, maar dat heb je er als het goed is voor over ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
cerberusss schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:02:
[...]

Dat je over grote uitgaves een discussiepuntje hebt ok, maar zaken als kabel al dan niet op de gezamenlijke hoop gaat mij wat ver. Het heeft ook met de hoogte van de inkomsten te maken, als je van 2 salarissen net rond kan komen is het misschien wel een punt van discussie. In zijn algemeenheid is denk ik te stellen dat hoe comfortabeler inkomens in een relatie zijn hoe makkelijker het is om verschillende visies naast elkaar op 1 kussen te hebben.

Als je beide goed verdiend en ongeveer gelijkwaardig is het makkelijker om zaken gescheiden te houden. Dan kan de een een hobby / levensfilosofie als FO er op na houden en de ander kiezen om een andere weg te bewandelen. Dat gaat dan erg makkelijk. Althans geen van beiden zal hinder ondervinden van het streven van de een. Kom je net rond en de levensvisies staan ver van elkaar af dan wordt het wel lastig als de een FO wil proberen te worden en de ander meer van het consumeren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:17:
Je doet dus altijd kleine concessies, maar dat heb je er als het goed is voor over
Ja, je moet elkaar wel in het midden kunnen vinden :Y
CornermanNL schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:20:
In zijn algemeenheid is denk ik te stellen dat hoe comfortabeler inkomens in een relatie zijn hoe makkelijker het is om verschillende visies naast elkaar op 1 kussen te hebben.
Dat is wel een punt, ja. Plus dat ik makkelijk praten heb, want geld is voor VL totaal niet interessant (alhoewel ze er wel altijd voldoende van heeft).

Toch blijf ik er bij dat als je over kleine dingetjes niet hoeft te discussiëren, en gewoon lekker je eigen koers kan varen, dit (voor mij althans) op een vreemde manier kalmerend werkt. Beetje gevoel van dat ik zelfstandig kan zijn, terwijl je aan het einde van de dag toch concessies maakt.

[ Voor 64% gewijzigd door cerberusss op 01-09-2017 19:01 ]

Pagina: 1 ... 121 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.