Het is al aan bod gekomen hier. Veel onbegrip. Dat kan diverse redenen hebben. Maar ik zou er niet zo van wakker liggen en gewoon doen wat je zelf wil.
We moeten daar ook niet te verbaasd over doen. Wij zijn het die breken met de norm, dat niet iedereen daar direct de motivatie voor snapt is eigenlijk binnen de lijn van verwachtingen.
Dat gezegd hebbende: het verbaasd mij wel vaak hoe weinig mensen weten van hun eigen financiën en financiële toekomst. De 'We merken het dan wel'-mentaliteit zou mijzelf veel stress geven. Ik hou er wel van om het geld te plannen
Mijn passieve inkomstenstromen willen nog niet echt vlotten helaas. Dividend beleggen schiet qua absolute uitkeringen niet op, en alternatieven die mij interesseren zijn schaars.
Nieuwe zonnepanelen offerte (via Zonneplan) is 8 panelen 275 Wp inclusief montage en alle toebehoren €3500. Dat zou geschat zo'n 1750 kWh opleveren per jaar. Dat kokt op +- 9 tot 10% rendement per jaar. Niet slecht, maar 10 jaar tot break-even vind ik pittig.
Dat gezegd hebbende: het verbaasd mij wel vaak hoe weinig mensen weten van hun eigen financiën en financiële toekomst. De 'We merken het dan wel'-mentaliteit zou mijzelf veel stress geven. Ik hou er wel van om het geld te plannen
Mijn passieve inkomstenstromen willen nog niet echt vlotten helaas. Dividend beleggen schiet qua absolute uitkeringen niet op, en alternatieven die mij interesseren zijn schaars.
Nieuwe zonnepanelen offerte (via Zonneplan) is 8 panelen 275 Wp inclusief montage en alle toebehoren €3500. Dat zou geschat zo'n 1750 kWh opleveren per jaar. Dat kokt op +- 9 tot 10% rendement per jaar. Niet slecht, maar 10 jaar tot break-even vind ik pittig.
Mensen vinden het vaak niet leuk als je van de norm af wijkt, dat iets ook anders kan dan wat je vanaf jongs aan geleerd wordt.ErikRo schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:11:
Hebben jullie nooit als je over FO begint dat je van die glazige blikken krijgt?
Zo van niet werken wat ga je dan doen al die jaren, thuiszitten en hoe vaak ik het ook uitleg dat ik geen thuiszitter ben en gewoon leuke dingen wil doen. Kan ik elke keer opnieuw beginnen zelfs mijn partner snapt het maar niet of wil het maar niet snappen
Niet werken tot je 67ste? Absurd
Geen HBO of hoger? Absurd
Naar het buitenland vertrekken? Absurd
Passief inkomen? Absurd
Huren in plaats van kopen? Absurd
Zo kan ik nog wel even doorgaan, elke keuze in mijn korte leven tot nu toe werd ik raar aangekeken, meestal onder het mom van: "maar zo doe ik het ook niet, dus waarom zou jij het wel zo doen?".
De gedachte dat iemand z'n inkomen opspaart en weer investeert om zo financieel onafhankelijk te zijn is helemaal gestoord.
Uiteindelijk is iedereen uniek en doe wij dingen om onze eigen redenen, het is vaak moeilijk dat iemand anders andere redenen heeft.
Ik zou er nooit over beginnen, ik ben bang dat relaties veranderen op het moment dat anderen weten dat je FO ("rijk") bent. Onze ouders hebben wel een idee maar zelfs zij weten niet dat we al zo ver op weg zijn.Roman_Craig schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:39:
Daarom begin ik er nooit over. Ik begin er wel over als het zover is, dan geniet ik van de glazige blikken
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Maar wanneer je niet meer naar je werk gaat is het wel duidelijk toch. En relaties veranderen nu eenmaal, die zijn ook niet levenslang.ph4ge schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:20:
[...]
Ik zou er nooit over beginnen, ik ben bang dat relaties veranderen op het moment dat anderen weten dat je FO ("rijk") bent. Onze ouders hebben wel een idee maar zelfs zij weten niet dat we al zo ver op weg zijn.
Ik voorzie eigenlijk geen scenario dat ik FO ben en vervolgens helemaal stop met werken, daarvoor vind ik het te leuk. Ik zal misschien eerder met pension gaan of minder gaan werken maar dat valt minder op.Roman_Craig schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:35:
Maar wanneer je niet meer naar je werk gaat is het wel duidelijk toch. En relaties veranderen nu eenmaal, die zijn ook niet levenslang.
Ik heb gewoon veel vrienden die het helemaal niet breed hebben, niet dat ze nu wel om geld vragen of het me niet gunnen maar dat is al vaak genoeg awkward.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
"First they will ask why you do it, then they will ask how you did it"ErikRo schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:11:
Hebben jullie nooit als je over FO begint dat je van die glazige blikken krijgt?
Zo van niet werken wat ga je dan doen al die jaren, thuiszitten en hoe vaak ik het ook uitleg dat ik geen thuiszitter ben en gewoon leuke dingen wil doen. Kan ik elke keer opnieuw beginnen zelfs mijn partner snapt het maar niet of wil het maar niet snappen
ik heb ook vaak die discussie, ik heb dan niet direct het doel om financieel onafhankelijk te worden maar wil wel verantwoordelijk en efficiënt omgaan met geld.
Gelukkig gaat mijn vrouw daar aardig in mee. maar toch hebben we vaak zat discussies in de trant van:
zij vind het helemaal geen goed idee om krom te liggen voor bijvoorbeeld een verbouwing of nieuwe keuken / badkamer. maar vind het prima om dat in de hypotheek op te nemen.
Als ik dan probeer duidelijk te maken dat je dat geld er toch voor moet neerleggen en dat het in de vorm van een lening ook nog eens extra kost. Dan is ze het niet altijd gelijk met mij eens
Daar zit dan ook een groot stuk miskenning. De hele maatschappij is opgebouwd uit leningen en schulden. Niemand spaart voor een huis, er wordt een hypotheek afgesloten. niemand spaart voor een auto die financieren we. Maar ondertussen betaal je dan wel de hoofdprijs.
Gelukkig gaat mijn vrouw daar aardig in mee. maar toch hebben we vaak zat discussies in de trant van:
zij vind het helemaal geen goed idee om krom te liggen voor bijvoorbeeld een verbouwing of nieuwe keuken / badkamer. maar vind het prima om dat in de hypotheek op te nemen.
Als ik dan probeer duidelijk te maken dat je dat geld er toch voor moet neerleggen en dat het in de vorm van een lening ook nog eens extra kost. Dan is ze het niet altijd gelijk met mij eens
Daar zit dan ook een groot stuk miskenning. De hele maatschappij is opgebouwd uit leningen en schulden. Niemand spaart voor een huis, er wordt een hypotheek afgesloten. niemand spaart voor een auto die financieren we. Maar ondertussen betaal je dan wel de hoofdprijs.
Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid
Wil je (op het zonnepanelen topic) nog die berekening neerzetten? Of de hoek van het dak is verkeerd of de ligging van het huis. Anders zit je wel erg laag. Ter vergelijking: 10 * 265 kwam bij ons op 2400 kWh pessimistisch ingeschat (stiekem wel de afgelopen jaren 2900 kWh opgeleverd )murphsy schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:57:
Heb je ook gekeken naar btw teruggave van die panelen? Dat scheelt waarschijnlijk 1 a 2 jaar
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ja ik snap je reden wel als inkomensverschillen groot zijn. Het valt op die manier inderdaad minder op. Zo zou ik het ook doen, mocht volledig stoppen met werken niet mogelijk zijn.ph4ge schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:48:
[...]
Ik voorzie eigenlijk geen scenario dat ik FO ben en vervolgens helemaal stop met werken, daarvoor vind ik het te leuk. Ik zal misschien eerder met pension gaan of minder gaan werken maar dat valt minder op.
Ik heb gewoon veel vrienden die het helemaal niet breed hebben, niet dat ze nu wel om geld vragen of het me niet gunnen maar dat is al vaak genoeg awkward.
Hoe doen jullie het eigenlijk met het kopen van een huis? Welk percentage van je vermogen stop je daarin en hoeveel in een indexfonds? En wat hou je als liquide middelen op je spaarrekening?
Verwijderd
Ik praat gewoon niet over FO met anderen. Ze zullen het alleen zien als ze een goed oog voor financiën hebben.
Je kunt zoeken naar meer geld, of naar minder.ErikRo schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:11:
Helaas wil men nu net de IOAW gaan afschaffen anders had ik het net gered. Dus komende tijd wordt het dingen zoeken om mijn snel geld te vermeerderen voor het opgegeten is of zorgen voor minimaal 5 procent rente om in ieder geval gelijk te blijven aan de inflatie en jaarlijkse belasting afdracht.
Dus binnenkort dit topic maar eens teruglezen vanaf januari 2017 voor tips
- Heb je nog steeds een grote(re) auto met bijbehorend verbruik/belasting/verzekering/onderhoud nodig als je niet meer dagelijks naar je werk gaat? Die kostenpost kan vaak omlaag. Afschrijving trouwens ook, minder vaak vervangen (en voor minder dure auto) gezien je minder rijdt.
- Idem voor verzorging/kleding, vaak meer flexibiliteit in budget als je niet hoeft te werken (representatief/verzorgd..). Iets minder vaak de kapper, shirt of broek met een gaatje is niet gelijk een probleem, geen pak/werkschoenen/.. nodig.
- Heb je je vakantieplanning aangepast naar reizen in het laagseizoen ipv hoog seizoen? Dat scheelt vaak (letterlijk) honderden euro's.
Zo zijn er nog wel wat dingen te vinden, afhankelijk van je levensstijl, die je kunt omgooien wanneer je jezelf als FO-er/pensionado ziet.
Verder, als je dat allemaal al in orde hebt, wat houdt je tegen om klein te gaan werken? Iets simpels als krant rondbrengen of ander minimumloon baantje kan ook genoeg zijn om het gat te dichten. Kun je 1-2 dagen per week iets doen dat 0 stress bezorgd en heb je zo dat 5% gat dichtgeroeidt.
Misschien vindt je zelfs iets dat oprecht leuk is, wat post bezorgen in je eigen wijk ofzo. 1x per week frisse neus halen met wat rondlopen door je eigen buurt, wat bijkletsen met de buren, tijd boeit je toch niet dus waarom haasten.
[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 29-08-2017 16:16 ]
Daar ben ik ook wel eens bang voor. Vooral voor vage kennissen die je dan ineens weten te vinden. Of je even wat kunt lenen want ze hebben het moeilijk. Aantal jaar terug weer eens een keer gedaan aan een vriendin en ik wacht nog steeds op het geld want schulden he.ph4ge schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:20:
[...]
Ik zou er nooit over beginnen, ik ben bang dat relaties veranderen op het moment dat anderen weten dat je FO ("rijk") bent. Onze ouders hebben wel een idee maar zelfs zij weten niet dat we al zo ver op weg zijn.
Beter niet aan beginnen levert slechtste rendement ooit op.
[ Voor 3% gewijzigd door ErikRo op 29-08-2017 16:15 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Je laatste opmerking vind ik een hele goede. Zoiets had ik ook ergens vaag in achterhoofd als dat mogelijk was.Xanaroth schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:14:
[...]
Je kunt zoeken naar meer geld, of naar minder.
- Heb je nog steeds een grote(re) auto met bijbehorend verbruik/belasting/verzekering/onderhoud nodig als je niet meer dagelijks naar je werk gaat? Die kostenpost kan vaak omlaag. Afschrijving trouwens ook, minder vaak vervangen (en voor minder dure auto) gezien je minder rijdt.
- Idem voor verzorging/kleding, vaak meer flexibiliteit in budget als je niet hoeft te werken (representatief/verzorgd..). Iets minder vaak de kapper, shirt of broek met een gaatje is niet gelijk een probleem, geen pak/werkschoenen/.. nodig.
- Heb je je vakantieplanning aangepast naar reizen in het laagseizoen ipv hoog seizoen? Dat scheelt vaak (letterlijk) honderden euro's.
Zo zijn er nog wel wat dingen te vinden, afhankelijk van je levensstijl, die je kunt omgooien wanneer je jezelf als FO-er/pensionado ziet.
Verder, als je dat allemaal al in orde hebt, wat houdt je tegen om klein te gaan werken? Iets simpels als krant rondbrengen of ander minimumloon baantje kan ook genoeg zijn om het gat te dichten. Kun je 1-2 dagen per week iets doen dat 0 stress bezorgd en heb je zo dat 5% gat dichtgeroeidt.
Misschien vindt je zelfs iets dat oprecht leuk is, wat post bezorgen in je eigen wijk ofzo. 1x per week frisse neus halen met wat rondlopen door je eigen buurt, wat bijkletsen met de buren, tijd boeit je toch niet dus waarom haasten.
Zo veel worden ouderen niet gevraagd.
Ik moet, ik wil ongeveer 13 jaar overbruggen tot mn pensioen.
Daarvoor mis ik echter nog ongeveer 80K.
Auto heb ik niet. Kleding boeit me niet meer zolang het maar schoon is. Uitgaan Film heb ik Pathé kaart voor en concerten zijn door gehoorschade niet meer op verlanglijst. En met NS kaart a 100 in de maand, reis ik onbeperkt heel NL door. Museumkaart voor 60 per jaar is leuker dan je denkt trouwens.
Dure vakanties doen me niets dus neem ik niet.
Dus op zich ben ik wel goed bezig alleen vanaf nu zal het eerder behoud dan opbouw zijn.
Wat dat betreft was twee jaar later ontslag beter geweest meer opbouw kunnen doen en wat meer opzij zetten.
Maar een relaxed baantje voor twee dagen bv zou al schelen. Zowel qua steeds als financieel.
Mocht ik echter een klapper maken qua aandelen dan zou ik wel stoppen ipv bijbaantje te nemen
Alhoewel dat kun je nooit zeggen een beetje post rondbrengen kan ook leuk zijn.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Je kunt er altijd gewoon naar kijken. Oudere mensen worden vaak niet gevraagd, vooral omdat ze vaak niet minimumloon willen hebben. Alleen je hebt de luxe dat je geen eis hebt op gebied van loon of uren zoals de meeste ouderen (je hebt immers maar 5% nodig, niet 100%).ErikRo schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:31:
[...]
Je laatste opmerking vind ik een hele goede. Zoiets had ik ook ergens vaag in achterhoofd als dat mogelijk was.
Zo veel worden ouderen niet gevraagd.
Ik moet, ik wil ongeveer 13 jaar overbruggen tot mn pensioen.
Daarvoor mis ik echter nog ongeveer 80K.
Auto heb ik niet. Kleding boeit me niet meer zolang het maar schoon is. Uitgaan Film heb ik Pathé kaart voor en concerten zijn door gehoorschade niet meer op verlanglijst. En met NS kaart a 100 in de maand, reis ik onbeperkt heel NL door. Museumkaart voor 60 per jaar is leuker dan je denkt trouwens.
Dure vakanties doen me niets dus neem ik niet.
Dus op zich ben ik wel goed bezig alleen vanaf nu zal het eerder behoud dan opbouw zijn.
Wat dat betreft was twee jaar later ontslag beter geweest meer opbouw kunnen doen en wat meer opzij zetten.
Maar een relaxed baantje voor twee dagen bv zou al schelen. Zowel qua steeds als financieel.
Mocht ik echter een klapper maken qua aandelen dan zou ik wel stoppen ipv bijbaantje te nemen
Alhoewel dat kun je nooit zeggen een beetje post rondbrengen kan ook leuk zijn.
Zat dingen op gebied van beperkt werk (seizoen, of 5x2 uur per dag of 1 dag/week of 0-uren waarbij je op de dag zelf gebeld wordt nodig te zijn) waar ze vaak met moeite mensen kunnen vinden omdat die meer uren moeten maken en die flexibiliteit niet hebben. Maar voor jou zou dat allemaal geen probleem zijn, je hebt geen andere verplichtingen of noodzaak voor hoog salaris.
Dus via uitzendbureau of iets zzp-achtigs is er een grote kans dat je wat kunt oplossen. Mocht je meer werken op jaarbasis dan de 5% die je nodig hebt, kun je dat opsparen om je 5% gat te dichten of wat leuks mee doen.
Dat bovenste ga ik misschien nog wel even doen, maar verwachte opbrengst blijft toch speculeren. Dus laag inschatten is wenselijk. En ik ga er ook een beetje van uit dat Zonneplan de opbrengst al gunstig inschat, zij hebben daar immers baat bij.gr8-jen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:56:
[...]
Wil je (op het zonnepanelen topic) nog die berekening neerzetten? Of de hoek van het dak is verkeerd of de ligging van het huis. Anders zit je wel erg laag. Ter vergelijking: 10 * 265 kwam bij ons op 2400 kWh pessimistisch ingeschat (stiekem wel de afgelopen jaren 2900 kWh opgeleverd )
Heb je ook gekeken naar btw teruggave van die panelen? Dat scheelt waarschijnlijk 1 a 2 jaar
Btw teruggave had ik helaas al meegeteld 😅
:edit: nog even in de kleine lettertjes gedoken: Zonneplan rekent met €0,20 besparing per opgewelte kWh. Dat is natuurlijk onrealistisch. Een groot deel zal ik opwekken wanneer er niemand thuis is en tegen een sterk gereduceerd tarief inleveren. En daarnaast betaal ik voor mijn stroom slechts €0,18. Terugverdientijd rond de 12 a 13 jaar lijkt me daarmee realistischer. Met evt. onderhoud of een verhuizing is het dus vrijwel niet terug te verdienen. Slecht plan.
[ Voor 22% gewijzigd door murphsy op 29-08-2017 19:54 ]
Mijn ervaring is juist dat aanbieders de opbrengst over het algemeen vrij laag inschatten. Gaan meestal uit van een multiplier van 0,85. Bij mij gingen ze uit van 2550 kWh per jaar en in werkelijkheid is het gemiddeld 2950 kWh.murphsy schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:42:
[...]
Dat bovenste ga ik misschien nog wel even doen, maar verwachte opbrengst blijft toch speculeren. Dus laag inschatten is wenselijk. En ik ga er ook een beetje van uit dat Zonneplan de opbrengst al gunstig inschat, zij hebben daar immers baat bij.
Btw teruggave had ik helaas al meegeteld 😅
:edit: nog even in de kleine lettertjes gedoken: Zonneplan rekent met €0,20 besparing per opgewelte kWh. Dat is natuurlijk onrealistisch. Een groot deel zal ik opwekken wanneer er niemand thuis is en tegen een sterk gereduceerd tarief inleveren. En daarnaast betaal ik voor mijn stroom slechts €0,18. Terugverdientijd rond de 12 a 13 jaar lijkt me daarmee realistischer. Met evt. onderhoud of een verhuizing is het dus vrijwel niet terug te verdienen. Slecht plan.
Ik snap je opmerking niet over tegen een sterk gereduceerd tarief terugleveren, in principe lever je gewoon terug tegen je stroomtarief namelijk
Behalve als je meer teruglevert dan je afneemt. De teruglevering tot en met de afname wordt gesaldeerd (= verrekend tegen je normale stroomtarief), en voor het meerdere geldt een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale inkooptarief. Bij sommige energieleveranciers ontvang je iets meer. (Overzicht terugleververgoedingen)Blik1984 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 20:04:
[...]
Ik snap je opmerking niet over tegen een sterk gereduceerd tarief terugleveren, in principe lever je gewoon terug tegen je stroomtarief namelijk
Maar daar hoeft @murphsy zich alleen zorgen over te maken als het jaarverbruik lager is dan de opwek. Zolang het verbruik hoger is dan de opwek, bestaat er geen financieel verschil tussen direct gebruik van opwek, en levering minus teruglevering.
[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 29-08-2017 20:44 ]
Ik bedoelde inderdaad salderen, maar zie dat dat inderdaad alleen zo werkt bij teruglevering > afname. Dat zal zo'n vaart bij ons niet lopen. Ik ga even kijken of er nog wat van de offerte af kan. Al 8 jaar terugverdientijd haalbaar is dan klinkt dat al wat beter dan 10j. Kan ik in elk geval 2 jaar 'winst' maken binnen de 10j garantie.
Ik ging er (terecht, zo blijkt) niet vanuit dat murphsy een lager stroomverbruik heeft dan 1750 kWh. En mocht het een kaal tarief zijn die die krijgt boven afname, ben je zo overgestapt die je wel tot bijvoorbeeld 5000 kWh laat terugleverenZr40 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 20:35:
[...]
Behalve als je meer teruglevert dan je afneemt. De teruglevering tot en met de afname wordt gesaldeerd (= verrekend tegen je normale stroomtarief), en voor het meerdere geldt een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale inkooptarief. Bij sommige energieleveranciers ontvang je iets meer. (Overzicht terugleververgoedingen)
Maar daar hoeft @murphsy zich alleen zorgen over te maken als het jaarverbruik lager is dan de opwek. Zolang het verbruik hoger is dan de opwek, bestaat er geen financieel verschil tussen direct gebruik van opwek, en levering minus teruglevering.
ik heb zelf een voorschot op FO genomen door een dag minder te werken. Ik zie mijzelf namelijk niet stoppen met werken, al is het alleen maar om niet in een sociaal gat te vallen.
Volgende target is om de vaste lasten beneden de € 1000 euro te krijgen excl auto. Dit zou betekenen dat we al levenslang in een Fuck You Money zitten.
Volgende target is om de vaste lasten beneden de € 1000 euro te krijgen excl auto. Dit zou betekenen dat we al levenslang in een Fuck You Money zitten.
Beneden de 1000 euro dan moet je wel hypotheekvrij zijn denk ik zo. Met welke gezinssamenstelling wil je beneden de 1000 euro komen ?merauder schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 23:09:
ik heb zelf een voorschot op FO genomen door een dag minder te werken. Ik zie mijzelf namelijk niet stoppen met werken, al is het alleen maar om niet in een sociaal gat te vallen.
[ Voor 3% gewijzigd door James008 op 30-08-2017 09:25 ]
Verwijderd
Ik denk sowieso dat hypotheekvrij erg helpt bij FO/FMA zijn. Het scheelt je zo'n enorme maandlast als je dat niet meer hebt; die vrijheid is heerlijk. Dat is voor mij ook een reden om niet enkel te beleggen, maar ook de hypotheek af te lossen ondanks een lage rente (en dus een beperkt voordeel/rendement). De maandlast die over een tijdje wegvalt is iets concreets dat je elke maand merkt. Die mogelijke 5% die je aandelen/trackers stijgen is leuk, maar voel je niet maandelijks in de portemonnee.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2017 09:29 ]
Wat zie je als vaste lasten en wat zie je als variabel? Want als je boodschappen onder variabel schaart is het helemaal niet zo moeilijk om daar aan te komenmerauder schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 23:09:
Onder vaste lasten zie ik eigenlijk alle kosten die nodig zijn om een waardig bestaan te kunnen leiden, dus wonen, internet/tv, zorg, verplichte verzekeringen en gemeentelijke lasten, maar ook energie en voedsel, waarbij ik uitga van wat een gezin in de schuldsanering maandelijks in de hand krijgt. Voor ons gezin betekent dit dat we voor een basis-leven op dit moment zo'n € 1250,- in de maand kwijt zijn. Hiervoor ben ik ervan uitgegaan dat we € 300,- per maanduitgeven aan voedsel.Blik1984 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:42:
[...]
Wat zie je als vaste lasten en wat zie je als variabel? Want als je boodschappen onder variabel schaart is het helemaal niet zo moeilijk om daar aan te komen
Met de echt vaste lasten zitten we overigens op € 950,-- , waarbij een deel een schuld bij de DUO is waarmee ik ooit mijn eerste huis heb kunnen betalen, en o.a. aan bijdraagt dat wij een vrij lage hypotheek hebben en toch een relatief grote woning hebben ( 2 onder 1 kap, 125 m2 ).
Het hele idee achter deze duizend euro is dat een bijbehorend inkomen altijd wel te realiseren is zonder hierbij heel erg veel aan vrijheid in te leveren, in de situatie dat ik mijn baan verlies. Denk aan bijvoorbeeld oproepwerk in de fabriek, freelance ICT klussen, kranten lopen, handelen op marktplaats etc.
Een gezin van drie á vier personen (gok ik?) en dan slechts 300eu aan eten? Het lijkt mij aan de magere kant, de rest moet idd wel lukken met een lage/geen hypotheek.
Is overigens wel een goede doelstelling. Als je rond kunt komen van bijstandsniveau dan doe je het goed, dat moet altijd wel binnen te halen zijn idd.
Ik heb gelukkig nog nooit in die situatie gezeten, maar volgens mij is leven op dat niveau echt geen pretje en doe je jezelf daarmee niet te kort?
Is overigens wel een goede doelstelling. Als je rond kunt komen van bijstandsniveau dan doe je het goed, dat moet altijd wel binnen te halen zijn idd.
Ik heb gelukkig nog nooit in die situatie gezeten, maar volgens mij is leven op dat niveau echt geen pretje en doe je jezelf daarmee niet te kort?
Niet waar. Wettelijk geregeld dat je tot -3000kwh (of -5000kwh inmiddels, dat weet ik niet) dezelfde prijs krijgt als dat je betaald. Daarom zijn er zat mensen met pv die bewust de duurste stroomleverancier zoeken omdat ze overschot hebben, dat is mooi voor de terugverdientijd. Als je dan nog teveel teruglevert kan je in de winter het overschot "affakkelen" met elektrische kacheltjes, dat gaat redelijk rap en scheelt wat gas.Zr40 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 20:35:
[...]
Behalve als je meer teruglevert dan je afneemt. De teruglevering tot en met de afname wordt gesaldeerd (= verrekend tegen je normale stroomtarief), en voor het meerdere geldt een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale inkooptarief. Bij sommige energieleveranciers ontvang je iets meer. (Overzicht terugleververgoedingen)
Dat is alleen echt een doodzonde. Tegenwoordig kun je met subsidie een warmtepomp krijgen. Vele malen efficienter, en ook mogelijk om daarna zonder gas aansluiting verder te kunnen.ybos schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:52:
Als je dan nog teveel teruglevert kan je in de winter het overschot "affakkelen" met elektrische kacheltjes, dat gaat redelijk rap en scheelt wat gas.
Dat is goedkoper op de lange termijn, als het niet een al te slecht geisoleerd huis betreft.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ook zeker een goeie tip!!null schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:55:
[...]
Dat is alleen echt een doodzonde. Tegenwoordig kun je met subsidie een warmtepomp krijgen. Vele malen efficienter, en ook mogelijk om daarna zonder gas aansluiting verder te kunnen.
Dat is goedkoper op de lange termijn, als het niet een al te slecht geisoleerd huis betreft.
Verwijderd
Heb je hier een bron voor?ybos schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:52:
Niet waar. Wettelijk geregeld dat je tot -3000kwh (of -5000kwh inmiddels, dat weet ik niet) dezelfde prijs krijgt als dat je betaald.
Al mijn informatie geeft aan dat je onbeperkt mag salderen tot ten hoogste je eigen (bruto) verbruik. Eerder lag deze grens op 5000kWh en nog eerder op 3000kWh.
Zodra je netto gaat terugleveren, is je energieleverancier verplicht een redelijke vergoeding te betalen maar deze is in de praktijk altijd lager dan je reguliere tarief (ergens tussen 8-12 eurocent voor de meeste leveranciers).
Nee, tegenwoordig is er geen beperking op de hoeveelheid te salderen elektriciteit. Ik heb nu even geen tijd om een officiële bron te zoeken, maar volgens Wikipedia is het maximum dat je noemt komen te vervallen per 1 juli 2013.ybos schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:52:
[...]
Niet waar. Wettelijk geregeld dat je tot -3000kwh (of -5000kwh inmiddels, dat weet ik niet) dezelfde prijs krijgt als dat je betaald.
Nou, de parameter die je in zo'n situatie wil optimaliseren is de terugleververgoeding, niet het reguliere stroomtarief. Die twee zijn niet per se gecorreleerd. Als je meer opwekt dan je verbruikt, dan is door saldering het reguliere stroomtarief niet meer relevant.Daarom zijn er zat mensen met pv die bewust de duurste stroomleverancier zoeken omdat ze overschot hebben, dat is mooi voor de terugverdientijd.
[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 30-08-2017 11:26 ]
Dat is toch ook niet raar? De stroomprijs die je onder de streep betaalt bestaat voor een behoorlijk deel uit belastingen en heffingen die het energiebedrijf int namens de overheid. Als je saldeert is dat geen probleem, ze hoeven dan nl. die belastingen en heffingen niet te innen. Maar als jij per saldo teruglevert krijgt het energiebedrijf niet opeens dat geld van de overheid terug. Ze zouden dan het deel wat bij verbruik naar de overheid gaat bij opwekken uit eigen zak aan jou moeten betalen.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:08:
[...]
Heb je hier een bron voor?
Al mijn informatie geeft aan dat je onbeperkt mag salderen tot ten hoogste je eigen (bruto) verbruik. Eerder lag deze grens op 5000kWh en nog eerder op 3000kWh.
Zodra je netto gaat terugleveren, is je energieleverancier verplicht een redelijke vergoeding te betalen maar deze is in de praktijk altijd lager dan je reguliere tarief (ergens tussen 8-12 eurocent voor de meeste leveranciers).
Verwijderd
Dat vind ik ook niet raar - ik verbaas me juist over de door mij gequote uitspraak en vraag naar onderbouwing daarvantimag schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:49:
[...]
Dat is toch ook niet raar? De stroomprijs die je onder de streep betaalt bestaat voor een behoorlijk deel uit belastingen en heffingen die het energiebedrijf int namens de overheid. Als je saldeert is dat geen probleem, ze hoeven dan nl. die belastingen en heffingen niet te innen. Maar als jij per saldo teruglevert krijgt het energiebedrijf niet opeens dat geld van de overheid terug. Ze zouden dan het deel wat bij verbruik naar de overheid gaat bij opwekken uit eigen zak aan jou moeten betalen.
De basis van mijn financiële planning is eigenlijk altijd geweest dat ik van bijstandsniveau kan rondkomen. In mijn vorige woning lukte dit gemakkelijk, maar inmiddels heb ik dit ook gerealiseerd in mijn huidige woning. Het is meer een fallback dan een levensstijl. Momenteel heb ik een normale baan met normale verdiensten en ook gewoon een auto op de weg. Veel kostenreductie heb ik gerealiseerd door te investeren in energiebesparende maatregelen, en door een bouwval op te knappen tot een leuk en gezellig huisje. Hippe meubels of dikke smartphones geef ik dan weer vrij weinig om.B-Real schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:37:
Een gezin van drie á vier personen (gok ik?) en dan slechts 300eu aan eten? Het lijkt mij aan de magere kant, de rest moet idd wel lukken met een lage/geen hypotheek.
Wat betreft voedsel. Op dit moment geven we voor het hele gezin inderdaad iets tussen de € 6,- en de € 10.- per dag uit. Onze truc is eigenlijk heel eenvoudig. We proberen zoveel mogelijk verspilling te voorkomen. Frisdrank kopen wij bijvoorbeeld bijna niet, en het zelfde geld voor snoepgoed / koek / chips. Als GFT bak gebruiken wij een blender, waarmee we babyvoeding maken. Volgende stap waarmee we bezig zijn is om een deel van onze groente uit onze eigen tuin te halen.
Een duurzaam leven is voor ons overigens een bewuste keus, omdat we op die manier hopen toch onze ecologische footprint te verkleinen. Zaken zoals refurbished apparatuur komen zijn behalve duurzaam ( je zorgt dat er 1 apparaat minder geproduceerd hoeft te worden ) ook nog eens goed voor de portemonnee. Om te zeggen dat we als sloebers leven, absoluut niet, hoewel de buitenwereld ons nog wel eens uitscheld voor hippies
Verwijderd
Waarom zou je vroeg op pensioen willen als je nog jong bent?
Misschien haal je je 55ste niet eens. Heb je voor saus als een zwerver lopen sparen en bezuinigen.
Ik ben meer van de korte termijn visie. Het moet maximaal 3 jaar duren anders doe ik het gewoon weg niet.
Misschien haal je je 55ste niet eens. Heb je voor saus als een zwerver lopen sparen en bezuinigen.
Ik ben meer van de korte termijn visie. Het moet maximaal 3 jaar duren anders doe ik het gewoon weg niet.
En wat als je 100 wordt, heb je 30 jaar moeten rondkomen met een miezerig pensioen?Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:01:
Bovendien hebben de meesten al gezegd dat ze niet noodzakelijk op pensioen gaan, maar dat ze gewoon de keuze hebben om het te doen. En bovendien zijn er ook wel leukere dingen dan 40u werken voor de meeste mensen. Oké contact en voldoening, maar dat hoeft geen 5 volle dagen ook niet.
Leven als een zwerver is er dan weer over. Deze draad staat vol met mensen die minstens 1 huis bezitten, ook al eens op restaurant gaan, 1-4 reizen maken per jaar, ...
Leuk dat je van dag tot dag leeft, maar ik zou het niet kunnen
Waarom zou je willen blijven werken tot je te oud bent om nog echt iets te kunnen ondernemen?Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:01:
En als ik op m'n 55e van m'n stokje val dan laat ik de rest van m'n gezin er warmpjes bij. Hoeft m'n vrouw in ieder geval niet meer te werken en zijn de kinderen op zijn minst verzekerd van een goeie start!
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Er zijn ook gewoon leveranciers die je tot 5.000 laten terugleveren, Oxxio bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:08:
[...]
Heb je hier een bron voor?
Vind ik serieus weinig, zou ik niet kunnen. Hou dan toch teveel van lekkere dingen zoals een lekker goed stukje zalm ofzo. Dan ben je die 10 euro alleen al aan de zalm kwijt voor een gezin.merauder schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:58:
[...]
Wat betreft voedsel. Op dit moment geven we voor het hele gezin inderdaad iets tussen de € 6,- en de € 10.- per dag uit. Onze truc is eigenlijk heel eenvoudig. We proberen zoveel mogelijk verspilling te voorkomen. Frisdrank kopen wij bijvoorbeeld bijna niet, en het zelfde geld voor snoepgoed / koek / chips. Als GFT bak gebruiken wij een blender, waarmee we babyvoeding maken. Volgende stap waarmee we bezig zijn is om een deel van onze groente uit onze eigen tuin te halen.
Ik zou me trouwens niet teveel voorstellen van die groente uit eigen tuin. Dat moet je meer doen uit liefhebberij dan dat je er veel mee bespaard. Kost een hoop tijd en moeite en daarnaast ben je ook geld kwijt voor accessoires e.d. van je moestuin.
Verwijderd
Als ik wat rondklik op hun site (https://www.oxxio.nl/klan.../opgewekte-stroom-betaald) zie ik geen beperking op salderen (tot hoogte bruto verbruik natuurlijk). Mag volgens mij wettelijk ook niet.Blik1984 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:46:
[...]
Er zijn ook gewoon leveranciers die je tot 5.000 laten terugleveren, Oxxio bijvoorbeeld.
Ik denk dat (vrijwel) niemand dat puur uit kostenbesparing doet. Tegen de komkommers en courgettes van 50 cent per stuk uit de winkel kun je echt niet concurreren, zeker niet als je arbeid en de benodigde grond mee neemt in de berekening.Blik1984 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:51:
Ik zou me trouwens niet teveel voorstellen van die groente uit eigen tuin. Dat moet je meer doen uit liefhebberij dan dat je er veel mee bespaard. Kost een hoop tijd en moeite en daarnaast ben je ook geld kwijt voor accessoires e.d. van je moestuin.
Maar als je het een leuke tijdsbesteding vind en je hecht aan biologische zelf geteelde groente dan is zijn die nadelen niet erg en je bespaart er toch nog een klein beetje mee.
Hmm, vind die vergelijking niet echt eerlijk, je moet wel komkommers met komkommers vergelijken. Dus niet tegen de Lidl prijs, maar de lokale biologische groente juwelier. En dan kan je prima zelf kweken.
Bezuinigen en sparen doe ik juist voor het NU. Een reserve in combinatie met bezuinigingen zorgt ervoor dat ik ook rond zou kunnen komen van een baantje als vuilnisman, mocht ik mijn vak om wat voor reden helemaal beu zijn, zonder radicaal de tering naar de nering te zetten.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:01:
Zowel ik als VL komen allebei uit een lagere arbeidersklasse, en tot onze 20ste hebben we eigenlijk in de veronderstelling geleefd dat een bitterbal een ware traktatie isBlik1984 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:51:
Vind ik serieus weinig, zou ik niet kunnen. Hou dan toch teveel van lekkere dingen zoals een lekker goed stukje zalm ofzo. Dan ben je die 10 euro alleen al aan de zalm kwijt voor een gezin.
Financieel gaat dat geen zoden aan de dijk zetten, maar het is een hobby die ik samen met 1 van mijn kinderen uitvoer. Die vind bezig zijn met modder, planten en dieren helemaal geweldig.Ik zou me trouwens niet teveel voorstellen van die groente uit eigen tuin. Dat moet je meer doen uit liefhebberij dan dat je er veel mee bespaard. Kost een hoop tijd en moeite en daarnaast ben je ook geld kwijt voor accessoires e.d. van je moestuin.
Verwijderd
Hoi,
Heb me wel eens vaker gemeld in het topic, maar nu toch een beetje een concreet doel gesteld.
Ik heb me voorgenomen om vanaf 55 een stuk minder te werken. (streven is 24u p/wk).
Als we blijven wonen waar we nu zitten, dan ben ik ook hypotheekvrij op dat moment en gaan onze vaste lasten met 1000 euro bruto (700 netto) naar beneden.. komende 10 jaar wil ik ook me huis duurzamer maken, dus zonnepanelen, evt warmte pomp om de energiekosten te drukken.
Op dit moment heb ik de volgende "lasten":
- huis 700 netto na HRA (1000 bruto)
- gwl 130
- verzekeringen 300 (incl zorg).
- abonnementen 100
- auto 300 (incl afschrijving).
- hobby's 100
- eten/drinken/huishouding 450
- uitjes etc 150.
Kleine 2300-2400 euro aan uitgaven per maand.
Door het huis af te lossen en te bezuinigen op energie etc moet over 20 jaar de vaste lasten toch wel lager uitvallen.
Op de overige lasten kunnen we nu ook wel iets besparen, maar op zich willen we nu ook wel wat luxe en zitten we met kleine kinderen.
Mijn loon en die van me vrouw stijgt komende jaren nog wel redelijk door, de vaste lasten zitten al jaren op hetzelfde peil en verwacht er ook weinig veranderingen in. Tenzij zorg/energie de pan uit rijst.
Zonder al te veel concessies zou ik tegen die tijd 40% van mijn loon kunnen laten vallen om dezelfde levensstijl te behouden.. (geen loonstijgingen mee gerekend).
Als ik wel evt loonstijgingen wel meereken, dan zou het misschien wel 50-60% kunnen worden, maarja als je meer vrije tijd hebt ga je ook meer uitgeven aan bv reisjes of dagjes weg.
40-50% minder werken is een reëel doel denk ik.
Heb me wel eens vaker gemeld in het topic, maar nu toch een beetje een concreet doel gesteld.
Ik heb me voorgenomen om vanaf 55 een stuk minder te werken. (streven is 24u p/wk).
Als we blijven wonen waar we nu zitten, dan ben ik ook hypotheekvrij op dat moment en gaan onze vaste lasten met 1000 euro bruto (700 netto) naar beneden.. komende 10 jaar wil ik ook me huis duurzamer maken, dus zonnepanelen, evt warmte pomp om de energiekosten te drukken.
Op dit moment heb ik de volgende "lasten":
- huis 700 netto na HRA (1000 bruto)
- gwl 130
- verzekeringen 300 (incl zorg).
- abonnementen 100
- auto 300 (incl afschrijving).
- hobby's 100
- eten/drinken/huishouding 450
- uitjes etc 150.
Kleine 2300-2400 euro aan uitgaven per maand.
Door het huis af te lossen en te bezuinigen op energie etc moet over 20 jaar de vaste lasten toch wel lager uitvallen.
Op de overige lasten kunnen we nu ook wel iets besparen, maar op zich willen we nu ook wel wat luxe en zitten we met kleine kinderen.
Mijn loon en die van me vrouw stijgt komende jaren nog wel redelijk door, de vaste lasten zitten al jaren op hetzelfde peil en verwacht er ook weinig veranderingen in. Tenzij zorg/energie de pan uit rijst.
Zonder al te veel concessies zou ik tegen die tijd 40% van mijn loon kunnen laten vallen om dezelfde levensstijl te behouden.. (geen loonstijgingen mee gerekend).
Als ik wel evt loonstijgingen wel meereken, dan zou het misschien wel 50-60% kunnen worden, maarja als je meer vrije tijd hebt ga je ook meer uitgeven aan bv reisjes of dagjes weg.
40-50% minder werken is een reëel doel denk ik.
@BTU_Natas Dat kan wel kloppen, maar er zijn nu steeds meer van die groente pakketten / abbonementen, waarbij je echt de betere groente krijgt voor een kleine meerprijs. Ik denk dat het dan ook niet uit kan om zelf de tijd erin te steken. Tenzij dat soort zelfvoorzienendheid onderdeel is van je plan.
Op zich hebben wij een appelboom in de tuin staan, daar doen wij helemaal geen onderhoud aan (alleen op heel erg warme dagen wat water) en daar komen dan vervolgens gratis lekkere appels vanaf. Maar dat kost nog aardig wat ruimte, en het levert maar periode per jaar wat appels op. Als je dat een serieus aandeel wil laten vormen (ook qua groente) gaat er toch wat tijd en ruimte in zitten.
Op zich hebben wij een appelboom in de tuin staan, daar doen wij helemaal geen onderhoud aan (alleen op heel erg warme dagen wat water) en daar komen dan vervolgens gratis lekkere appels vanaf. Maar dat kost nog aardig wat ruimte, en het levert maar periode per jaar wat appels op. Als je dat een serieus aandeel wil laten vormen (ook qua groente) gaat er toch wat tijd en ruimte in zitten.
Laat het eens het dubbele of driedubbele kosten, dan kun je er denk ik alsnog niet tegen concurreren als je de arbeidskosten mee rekent..BTU_Natas schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:13:
Hmm, vind die vergelijking niet echt eerlijk, je moet wel komkommers met komkommers vergelijken. Dus niet tegen de Lidl prijs, maar de lokale biologische groente juwelier. En dan kan je prima zelf kweken.
@Remko24
Qua kosten op GWL kan je al met een geringe investering veel besparen zonder heel erg veel op comfort in te leveren. Denk aan bijvoorbeeld de thermostaat een graadje lager, tochtstrips plakken, LED verlichting en energiezuinige apparaten wanneer de koelkast, wasmachine of droger aan de beurt is. Wij zijn iets verder gegaan en stoken in de winter op pellets, waardoor we nu een energierekening van rond de € 50,- per maand hebben.
Qua kosten op GWL kan je al met een geringe investering veel besparen zonder heel erg veel op comfort in te leveren. Denk aan bijvoorbeeld de thermostaat een graadje lager, tochtstrips plakken, LED verlichting en energiezuinige apparaten wanneer de koelkast, wasmachine of droger aan de beurt is. Wij zijn iets verder gegaan en stoken in de winter op pellets, waardoor we nu een energierekening van rond de € 50,- per maand hebben.
Zou je denken hé, maar de moestuinclubs die in bijna iedere stad te vinden zijn vragen een paar tientjes per jaar voor gemiddeld 100 vierkante meter. En dat geld verdien je echt wel terug als je het goed aanpakt (en genoeg oudjes die je dan de fijne kneepjes willen laten zienCorrit schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:10:
[...]
Ik denk dat (vrijwel) niemand dat puur uit kostenbesparing doet. Tegen de komkommers en courgettes van 50 cent per stuk uit de winkel kun je echt niet concurreren, zeker niet als je arbeid en de benodigde grond mee neemt in de berekening.
Maar als je het een leuke tijdsbesteding vind en je hecht aan biologische zelf geteelde groente dan is zijn die nadelen niet erg en je bespaart er toch nog een klein beetje mee.
Wij hebben ook een moestuin, welliswaar in de eigen tuin dus die kost niets "extra". Daar haalden wij 25 kilo aardappels uit de grond. Een kilo of 3 aan cherry tomaten (van 1 plant). Een paar pompoenen (die groeien nog), aarbijen en nog wat andere dingen. Vooral de aardbijen waren een goeie keuze, die hebben tenminste echte smaak in tegenstelling tot de supermarkt
Verwijderd
Waarom zou je die meenemen als je het gewoon leuk vindt om te doen? Je maakt er toch geen kosten voor? Of reken jij bij je boodschappenbudget ook een uurloon voor jezelf om naar de AH te gaan?Corrit schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:25:
[...]
Laat het eens het dubbele of driedubbele kosten, dan kun je er denk ik alsnog niet tegen concurreren als je de arbeidskosten mee rekent..
Het kost minder tijd om het te onderhouden, dan het tijd kost om het te kopen. Heb 15 hang bakjes, 4 grote bakken en een 15 tal potten. Verbouw aardbeien, bramen, tomaten, komkommers, snijbonen, diverse soort sla, courgettes en een verdwaalde pompoen.
Compost is een recycle cyclus, zaadjes komt van doorgeschoten planten en vruchten zelf. Het scheelt op jaar basis een paar honderd euro aan groente en fruit. Het kost echt niks, behalve wat liefde.
Zet het zoden aan de dijk, nee, maar het is wel leuk, leerzaam en heel erg lekker!
Compost is een recycle cyclus, zaadjes komt van doorgeschoten planten en vruchten zelf. Het scheelt op jaar basis een paar honderd euro aan groente en fruit. Het kost echt niks, behalve wat liefde.
Zet het zoden aan de dijk, nee, maar het is wel leuk, leerzaam en heel erg lekker!
Verwijderd
Alles is al A+++ bij mij, droger heb ik niet, vaatwasser ook niet..merauder schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:28:
@Remko24
Ik verbruik maar 2100kwh en 850m3 gas per jaar voor een gezin met 4 personen, waarvan er altijd 3 thuis zijn.
Door zonnepanelen en evt zonneboiler/warmtepomp etc wil ik kijken of ik het nog verder naar beneden kan krijgen.
Totale energie rekening is ongeveer 85 euro per maand, 18 euro water en een servicecontract van 20-30 euro per maand voor de hetelucht systemen van brinks.
Laatste zou er af kunnen, maar heb er de laatste jaren meer profijt van dan dat het geld kost..
De winkelwaarde van de producten die je noemt is pak em beet 50 euro, het is echt de moeite niet als je doel is om geld te besparen. Als je het leuk vind om te doen, helemaal prima. Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar ik vind het niet bijzonder leuk, dus ik ben er ook snel weer mee gestopt.Felicia schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:29:
[...]
Zou je denken hé, maar de moestuinclubs die in bijna iedere stad te vinden zijn vragen een paar tientjes per jaar voor gemiddeld 100 vierkante meter. En dat geld verdien je echt wel terug als je het goed aanpakt (en genoeg oudjes die je dan de fijne kneepjes willen laten zien)
Wij hebben ook een moestuin, welliswaar in de eigen tuin dus die kost niets "extra". Daar haalden wij 25 kilo aardappels uit de grond. Een kilo of 3 aan cherry tomaten (van 1 plant). Een paar pompoenen (die groeien nog), aarbijen en nog wat andere dingen. Vooral de aardbijen waren een goeie keuze, die hebben tenminste echte smaak in tegenstelling tot de supermarkt
De realiteit is verder ook dat je dan gedurende een seizoen opeens gaat oogsten en je een "shitload" aan groentes hebt, waarvan je dan ook weer een gedeelte weggeeft aan vrienden/familie.
Niet helemaal, mijn groentes zijn ingespoten, onbemest e.d. dus dan zit je meer aan de Ecoplaza prijs maar ik snap je punt. Het houdt je wel gezond en actief en weg uit de winkels dus dat is al een besparing op zichBlik1984 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:35:
[...]
De winkelwaarde van de producten die je noemt is pak em beet 50 euro, het is echt de moeite niet als je doel is om geld te besparen. Als je het leuk vind om te doen, helemaal prima. Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar ik vind het niet bijzonder leuk, dus ik ben er ook snel weer mee gestopt.
De realiteit is verder ook dat je dan gedurende een seizoen opeens gaat oogsten en je een "shitload" aan groentes hebt, waarvan je dan ook weer een gedeelte weggeeft aan vrienden/familie.
Je moet het afwegen tegen wat je nu zelf in de winkel koopt, dat is het meest eerlijke qua vergelijking denk ikBTU_Natas schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:13:
Als jij normaal ook de Ekoplaza groente koopt heb je een punt, maar als je normaal shopt op de markt/Lidl/Aldi moet je het natuurlijk vergelijken met wat je normaal daar uitgeeft.Felicia schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:37:
[...]
Niet helemaal, mijn groentes zijn ingespoten, onbemest e.d. dus dan zit je meer aan de Ecoplaza prijs maar ik snap je punt. Het houdt je wel gezond en actief en weg uit de winkels dus dat is al een besparing op zich
Verwijderd
Ik heb ook een droom zoals jullie.
Ik wil het liefst 3 dagen in de week werken. Circa 24 uur dus.
Reden waarom ik dit wil is omdat ik meer uit het leven wil halen. Dus ik wil lekker lang sporten, zelf studies en onderzoek doen, veel lezen, gamen...lekker genieten dus.
Maar is dit realistisch?
Probleem-1 :
Werk vinden voor 24 uur lijkt zeer lastig. Vooral met ICT
Probleem-2:
Gebrek aan geld want een groot deel van je salaris word ingeleverd
Zijn er mensen die dit ook willen zoja hoe kan dit realistisch gezien? Ik heb een partner en we zijn zonder kinderen. We sparen circa 10-15k op jaar basis.
Als ik realistisch moet zijn is dit niet mogelijk denk ik. Behalve als je al rijk bent of super veel kan verdienen met weinig uren. Succesvol eigen bedrijf, maar dat hebben we niet helaas.
Reden waarom ik dit wil is omdat ik meer uit het leven wil halen. Dus ik wil lekker lang sporten, zelf studies en onderzoek doen, veel lezen, gamen...lekker genieten dus.
Maar is dit realistisch?
Probleem-1 :
Probleem-2:
Zijn er mensen die dit ook willen zoja hoe kan dit realistisch gezien? Ik heb een partner en we zijn zonder kinderen. We sparen circa 10-15k op jaar basis.
Als ik realistisch moet zijn is dit niet mogelijk denk ik. Behalve als je al rijk bent of super veel kan verdienen met weinig uren. Succesvol eigen bedrijf, maar dat hebben we niet helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2017 13:44 ]
Verwijderd
als je 10-15k kunt sparen dan heb je niet echt gebrek aan geld.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:43:
Maar is dit realistisch?
Probleem-1 :
Probleem-2:
Los je huis af, maak je huis duurzamer, maak je levensonderhoud goedkoper en dan is er ineens veel mogelijk met de lasten die je dan nog over hebt.
@Verwijderd Wat betreft Probleem 2: Ik zou voorstellen dit topic vanaf pagina 1 tot het einde uit te lezen.
Man, wat een reacties maakt dit los! 
Persoonlijk schiet ik er financieel meer mee op door 1 uur per week extra te werken, dan 1 uur per week te gaan tuinieren. En daarbij heb ik helemaal geen zin om te tuinieren en heb ik er geen ruimte voor.
En ik eet meer dan alleen groente, ik zal toch voor andere zaken naar de supermarkt moeten en het kost dan niet significant veel extra tijd om ook langs de groenteafdeling te lopen. Vermoedelijk ongeveer even veel tijd als je nodig hebt om groente uit je tuin te plukken en schoon te maken voor consumptie.
edit:
@Felicia : Ik vind het tof als mensen dit doen en er ook nog plezier aan beleven, dus ga er vooral mee door!
Maar het is niet echt aan mij besteedt. Ik zie zeker de voordelen, maar als ik de lusten vs. de lasten voor mezelf ga bekijken dan vallen de lasten toch hoger uit en is het mij die (naar schatting) paar honderd euro per jaar niet waard.
Dit heb ik ook heel concreet genoemd: "als je het een leuke tijdsbesteding vind en je hecht aan biologische zelf geteelde groente dan zijn die nadelen niet erg en je bespaart er toch nog een klein beetje mee."Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:31:
Waarom zou je die meenemen als je het gewoon leuk vindt om te doen? Je maakt er toch geen kosten voor? Of reken jij bij je boodschappenbudget ook een uurloon voor jezelf om naar de AH te gaan?
Persoonlijk schiet ik er financieel meer mee op door 1 uur per week extra te werken, dan 1 uur per week te gaan tuinieren. En daarbij heb ik helemaal geen zin om te tuinieren en heb ik er geen ruimte voor.
En ik eet meer dan alleen groente, ik zal toch voor andere zaken naar de supermarkt moeten en het kost dan niet significant veel extra tijd om ook langs de groenteafdeling te lopen. Vermoedelijk ongeveer even veel tijd als je nodig hebt om groente uit je tuin te plukken en schoon te maken voor consumptie.
edit:
Dit heb ik dus ook: Misschien is het kortzichtig, maar biologisch boeit mij eigenlijk helemaal niets. Ik zie het voordeel bij dierlijke producten maar ik ben zelf vegetariër dus voor het betere leven van de wortels en aardappels hoef ik het niet te doen en het verschil proef ik ook niet.Blik1984 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:39:
Als jij normaal ook de Ekoplaza groente koopt heb je een punt, maar als je normaal shopt op de markt/Lidl/Aldi moet je het natuurlijk vergelijken met wat je normaal daar uitgeeft.
@Felicia : Ik vind het tof als mensen dit doen en er ook nog plezier aan beleven, dus ga er vooral mee door!
[ Voor 30% gewijzigd door Corrit op 30-08-2017 13:57 ]
Verwijderd
Ik ben bang dat dit process veels te lang gaat duren. Ik wil niet kunnen genieten als ik pas bijna 50 ben namelijk.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:45:
[...]
als je 10-15k kunt sparen dan heb je niet echt gebrek aan geld.![]()
Los je huis af, maak je huis duurzamer, maak je levensonderhoud goedkoper en dan is er ineens veel mogelijk met de lasten die je dan nog over hebt.
Het blijft bij situatie "gebrek bij geld".
Dat is op zich al een laag verbruik. Ik denk dat je met een dergelijke waarde qua gas ook serieus naar een all-electric of bio-massa oplossing zou kunnen kijken. Voor tapwater zou je ook kunnen kijken naar een warmtepompboilersysteem, een set zonnepanelen om het verbruik te compenseren en voor het heteluchtsysteem kijken naar een ketel op biomassa.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:34:
[...]
Alles is al A+++ bij mij, droger heb ik niet, vaatwasser ook niet..
Ik verbruik maar 2100kwh en 850m3 gas per jaar voor een gezin met 4 personen, waarvan er altijd 3 thuis zijn.
Door zonnepanelen en evt zonneboiler/warmtepomp etc wil ik kijken of ik het nog verder naar beneden kan krijgen.
Totale energie rekening is ongeveer 85 euro per maand, 18 euro water en een servicecontract van 20-30 euro per maand voor de hetelucht systemen van brinks.
Laatste zou er af kunnen, maar heb er de laatste jaren meer profijt van dan dat het geld kost..
Is er misschien kans dat er wel ooit kinderen gaan komen? Dan zou ik nog even doorwerken denk ik.
Als je niet wil wachten, lekker minder gaan werken en enorm op de kosten gaan besparen. Ook dat kan best een leuke sport zijn trouwens.
Dure hobbies kun je dan in je nieuwe vrije tijd wel vergeten alleen.
Als je niet wil wachten, lekker minder gaan werken en enorm op de kosten gaan besparen. Ook dat kan best een leuke sport zijn trouwens.
Dure hobbies kun je dan in je nieuwe vrije tijd wel vergeten alleen.
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:43:
Ik heb een partner en we zijn zonder kinderen.
[ Voor 28% gewijzigd door djiedjee op 30-08-2017 13:55 ]
Verwijderd
Tja, ik wil nu ook wel rentenierenVerwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:50:
[...]
Ik ben bang dat dit process veels te lang gaat duren. Ik wil niet kunnen genieten als ik pas bijna 50 ben namelijk.
met 15k per jaar kun je echt wel snel je hypotheek naar beneden krijgen, scheelt weer paar honderd euro per maand.
Ik zou direct zonnepanelen leggen. Je hebt maar een relatief klein setje nodig om je verbruik af te dekken. rekening kan dan richting de €20-25,- Toch een mooie besparing (zolang de salderingsregeling in stand blijft.)Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:34:
[...]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
En dan wil je een keer een kas, voor o.a. tomaten. Een grondpomp en automatisch bewatering systeem (elke dag 2 keer sproeien, nee dankje). Die hobby kost ons meer dan we besparen op de komkommers. Maar ach, voor een hobby is het alsnog goedkoopBTU_Natas schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:32:
Het kost minder tijd om het te onderhouden, dan het tijd kost om het te kopen. Heb 15 hang bakjes, 4 grote bakken en een 15 tal potten. Verbouw aardbeien, bramen, tomaten, komkommers, snijbonen, diverse soort sla, courgettes en een verdwaalde pompoen.
@Remko24 Ik weet niet wat voor budget je nu beschikbaar hebt. Maar op zich zijn warmtepompen en zonneboilers nu onder subsidie.
Je kunt zonnepanelen gaan leggen, maar dan zou ik eigenlijk al meteen meer leggen dan je nu nodig hebt. Zodat je naar een all-electric woning kunt met warmtepomp, en dan dus energieneutraal / nul op de meter.
Eventueel zou je hier een lokaal beschikbare energielening voor kunnen gebruiken. In ieder geval bij de zonnepanelen zou je hier gebruik van kan maken. Lenen wordt hier (logischerwijs) niet echt als een goed idee gezien, maar als je geld kunt lenen tegen 1% rente en hier dus middels zonnepanelen een leuk rendement op kan maken is het mooi.
Je kunt zonnepanelen gaan leggen, maar dan zou ik eigenlijk al meteen meer leggen dan je nu nodig hebt. Zodat je naar een all-electric woning kunt met warmtepomp, en dan dus energieneutraal / nul op de meter.
Eventueel zou je hier een lokaal beschikbare energielening voor kunnen gebruiken. In ieder geval bij de zonnepanelen zou je hier gebruik van kan maken. Lenen wordt hier (logischerwijs) niet echt als een goed idee gezien, maar als je geld kunt lenen tegen 1% rente en hier dus middels zonnepanelen een leuk rendement op kan maken is het mooi.
Of het blijft bij de situatie "teveel uitgaven".Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:50:
[...]
Ik ben bang dat dit process veels te lang gaat duren. Ik wil niet kunnen genieten als ik pas bijna 50 ben namelijk.
Post je uitgaven eens als je wil, wij schieten wel ;-)
Wat hier mis gaat is het volgende;ybos schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:52:
[...]
Niet waar. Wettelijk geregeld dat je tot -3000kwh (of -5000kwh inmiddels, dat weet ik niet) dezelfde prijs krijgt als dat je betaald. Daarom zijn er zat mensen met pv die bewust de duurste stroomleverancier zoeken omdat ze overschot hebben, dat is mooi voor de terugverdientijd.
- energie kost per kW bijvoorbeeld €0,09
- inclusief alle belasting etc. wordt dat bijvoorbeeld €0,20
Wat wettelijk geregeld is:
- je mag salderen, opwek en verbruik dat tegen elkaar wegvalt levert dus €0,20 op
- je krijgt tot 5000kWh hetzelfde tarief als je betaalt, ook als je niet saldeert (overschot eigen verbruik)
Echter die laatste situatie levert alsnog natuurlijk maar €0,09 op en niet €0,20. Heel leuk dus dat je hetzelfde tarief krijgt als je "betaalt" maar de terugverdientijd is voor overcapaciteit alsnog 2x zo groot.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De kans dat je de 55 wel haalt is een heel stuk groter dan dat je die niet haalt.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:01:
Daarnaast is het hebben van 'fuck you money' en het gevoel van zekerheid dat je er financieel prima bij zit een heel stuk prettiger dan leven met een 'ik zie het wel' mentaliteit.
Morgen auto stuk? Ik koop wel een nieuwe. Morgen baan kwijt? Jammer maar financieel geen probleem. Hypotheek nodig? Geen probleem wegens het hebben van eigen geld.
Bovendien vind ik geld uitgeven alleen om het geld uitgeven gewoon onzinnig. Ik ben minimalist en dat betekent dat ik geld uitgeef aan dingen die voor mij écht meerwaarde bieden. Goede laptop van 1100 euro? Check. 5 euro voor een glas cola? Aanmenooitnie. Vakanties? Absoluut maar wel gewoon in een huisje of kamperen. In een luxe vakantieresort waar ik me doodverveel? Ik heb er nog geen euro voor over.
Dure televisie? Ik heb niet eens een televisie en niet omdat ik te gierig ben om er 1 te kopen maar omdat ik niks leuk meer vind wat er op tv komt. Mijn smartphone kostte me maar 100 euro en doet intussen al bijna 2 jaar wat ik er van wil, ik hoef niet beter want ik gebruik al die extra opties niet. Daarentegen heb ik wel weer een koptelefoon van 400 euro omdat ik die heel intensief gebruik.
Kortom: Ik leef helemaal niet gierig en ontzeg mezelf echt niks maar ik geef ook geen geld aan dingen uit die ik onzinnig vind.
Belangrijkste zijn toch wel de lage vaste lasten (die binnenkort nóg lager worden ivm kleiner gaan wonen) waardoor je elke maand automatisch een bak geld overhoudt zonder er iets voor te laten. Even 1 malig zoeken wat de goedkoopste zorgverzekeraar , verzekeringen etc zijn en je hebt er jarenlang profijt van.
Die korte termijnvisie begrijp ik deels (mijn pa en nog meer familieleden zijn allemaal behoorlijk vroeg overleden) maar ik probeer daar een balans in te vinden en voor mij is de drijfveer : Eerder stoppen met werken of op zijn minst veel minder werken. JUIST omdat ik mijn tijd belangrijk vind en juist omdat ik besef dat het leven kort is.
Ik moet er toch niet aan denken om na tot aan mijn 70e te moeten werken. Alsjeblieft niet. 50~55 is een mooie streefleeftijd en ik probeer dat te bereiken zónder in te boeten op de kwaliteit van leven nu en dát vergt juist een lange termijn visie.
Millenial toevallig?Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:50:
[...]
Dat soort dingen opbouwen kost nu eenmaal tijd.
Makkelijkte en snelste manier is om de vaste lasten omlaag te krijgen. Mes snijdt dan aan 2 kanten.
Een baan voor 24 uur vinden waarmee je alle lasten kan betalen ligt dan redelijk snel binnen handbereik en is heel wat makkelijker dan helemaal niet werken.
Je hebt al een goed spaarsaldo per jaar trouwens, dat is geld wat je eigenlijk al niet 'nodig' hebt.
[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 30-08-2017 15:48 ]
@Verwijderd denk in mogelijkheden en niet alleen in problemen zoals je nu lijkt te doen. Lees verder het hele topic eens door om e.e.a. beter te begrijpen en inspiratie op te doen.
@Verwijderd Gewoon beginnen, dan valt het kwartje vanzelf, je wordt er absoluut niet gierig van hoor, je geeft alleen je geld een stuk slimmer uit en investeert het. Want het enige onbekende in het leven is tijd. Dus je leert hoe tijd en geld zich tot elkaar verhouden.
Dan leer je of dat je het leuk vindt om heel veel tijd in werken te stoppen om leuke dingen van te kopen. Of je leert dat je het leuk vindt om met je tijd heel veel leuke dingen te doen. Dat kan variëren van reizen tot het beginnen van een muziekstudio om bandjes op te nemen. Je denkt ook vrijer.
Dat kan omdat je minder tijd kwijt bent aan het moeten werken. Het is ook zoals eerder aangehaald een stuk risico vermindering op het moment dat je je baan verliest of er zich een andere calamiteit voordoet.
Dat is dan minder erg omdat er geen financiële stress bij komt, sowieso neemt je stress af als je iedere maand een stuk geld over hebt in plaats van een stuk maand en een lege bankrekening.
Het begint met kleine dingen. Stap 1 werk schulden weg en zie daarna verder dat kan immers nooit kwaad.
Dan leer je of dat je het leuk vindt om heel veel tijd in werken te stoppen om leuke dingen van te kopen. Of je leert dat je het leuk vindt om met je tijd heel veel leuke dingen te doen. Dat kan variëren van reizen tot het beginnen van een muziekstudio om bandjes op te nemen. Je denkt ook vrijer.
Dat kan omdat je minder tijd kwijt bent aan het moeten werken. Het is ook zoals eerder aangehaald een stuk risico vermindering op het moment dat je je baan verliest of er zich een andere calamiteit voordoet.
Dat is dan minder erg omdat er geen financiële stress bij komt, sowieso neemt je stress af als je iedere maand een stuk geld over hebt in plaats van een stuk maand en een lege bankrekening.
Het begint met kleine dingen. Stap 1 werk schulden weg en zie daarna verder dat kan immers nooit kwaad.
Niks tegen millennials hèMetro2002 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:40:
[...]
Millenial toevallig?![]()
Dat soort dingen opbouwen kost nu eenmaal tijd.
Makkelijkte en snelste manier is om de vaste lasten omlaag te krijgen. Mes snijdt dan aan 2 kanten.
Ja, het is vooral afhankelijk van je werkgever denk ik. Als @Verwijderd daadwerkelijk zoveel spaart en het niet voor een groot deel uitgestelde consumptie is zou het geen probleem moeten zijn om nu al minder te werken. Misschien eerst 4 dagen bijvoorbeeld.Een baan voor 24 uur vinden waarmee je alle lasten kan betalen ligt dan redelijk snel binnen handbereik en is heel wat makkelijker dan helemaal niet werken.
Je hebt al een goed spaarsaldo per jaar trouwens, dat is geld wat je eigenlijk al niet 'nodig' hebt.
Ik zou als stelling dan ook willen poneren dat je pas relaxed een 'korte termijn visie' kan hebben als je risico's op de langere termijn geminimaliseerd hebt. Met lage onnodige uitgaven en een goede reserve kan je je wat meer impulsiviteit veroorloven.
Begin met (indien mogelijk) jullie energierekening naar 0 te brengen. Geeft weer extra ruimte. (Zonnepanelen, e-auto vaker op de fiets, tweede auto weg doen)Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:43:
Maar is dit realistisch?
Probleem-1 :
Probleem-2:
Vergelijk elk jaar opnieuw alle verzekeringen, pak eventueel de extra korting door alles in 1x te betalen.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Een e-auto om mee te beginnen? Ik denk dat er nog wat stappen voor zitten.. TV Abbo, Internet abbo, verzekeringen, boodschappen, reiskosten, mob telefoon en energie besparen lijkt me allemaal een stuk makkelijker dan een e-auto..;-)Stef87 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:22:
[...]
Begin met (indien mogelijk) jullie energierekening naar 0 te brengen. Geeft weer extra ruimte. (Zonnepanelen, e-auto vaker op de fiets, tweede auto weg doen)
Vergelijk elk jaar opnieuw alle verzekeringen, pak eventueel de extra korting door alles in 1x te betalen.
Verwijderd
Millennial hier. "Nu al" parttime werken is echt geen pipe dream hoor, ook zonder extreem hoog uurloon of extreem grote buffer. Wij redden het meer dan prima op twee parttime overheidssalarissen (3 dagen + 4 dagen). En nee, we wonen niet super cheap. Vrije sector huurwoning.
En ja, we hebben een prima auto (nee geen Tesla
). En een tv-abo zelfs. Huisdier ook. Gaan meerdere keren per jaar op vakantie. Niet eens super-bespaarders dus. Maar we doen geen gekke dingen, maar we knijpen elkaar en onszelf ook echt niet af. Ik heb tweedehands items in huis, maar koop mijn vriend gerust een prijzig cadeau als ik inschat dat hij daar heel blij van wordt.
Wat betreft een moestuin: doe het vooral als je het leuk vindt. Frisse lucht en beweging, de oogst is een bonus. Maar voor de ultieme besparing hoef je het in mijn optiek niet te doen. Heb zelf nu een paar jaar een volkstuin (inderdaad, de huur is maar een paar tientjes), maar nooit de illusie gehad dat ik er rijk van ging worden.
En ja, we hebben een prima auto (nee geen Tesla
Wat betreft een moestuin: doe het vooral als je het leuk vindt. Frisse lucht en beweging, de oogst is een bonus. Maar voor de ultieme besparing hoef je het in mijn optiek niet te doen. Heb zelf nu een paar jaar een volkstuin (inderdaad, de huur is maar een paar tientjes), maar nooit de illusie gehad dat ik er rijk van ging worden.
De laatste tien pagina's doorgelezen en wat me opvalt is dat niemand ervan uit dat ze gaan scheiden en de vrouw de helft meeneemt.
Positief helpt zeker mee op weg naar FO maar 1 op de 3 huwelijken strandt. Dag helft van je geld.
Alimentatie is ook een killer voor je FO dat zie ik aan een aantal oud collega's die financiël werden uitgekleed door hun gehaaide ex.
Verder heel veel respect voor wat ik zie dat mensen in dit topic doen of hebben gedaan hun doel te bereiken.
Veel denk en uitzoekwerk.
Positief helpt zeker mee op weg naar FO maar 1 op de 3 huwelijken strandt. Dag helft van je geld.
Alimentatie is ook een killer voor je FO dat zie ik aan een aantal oud collega's die financiël werden uitgekleed door hun gehaaide ex.
Verder heel veel respect voor wat ik zie dat mensen in dit topic doen of hebben gedaan hun doel te bereiken.
Ik denk dat dit komt omdat de meeste mensen werken met de feiten zoals ze nu zijn. Het heeft totaal geen zin om te gaan rekenen met het feit dat je misschien een scheiding mee gaat maken en dat je alimentatie moet betalen. De kans is groter dat je bij elkaar blijft (blijkt uit jouw statistiek). Op dezelfde manier hou ik dus ook geen rekening met:ErikRo schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:58:
De laatste tien pagina's doorgelezen en wat me opvalt is dat niemand ervan uit dat ze gaan scheiden en de vrouw de helft meeneemt..
* Vroeg gaan harp spelen
* Werkeloos worden
* Scheiden
* Enge ziektes
* Spinnen
* Clowns die de wereld overnemen
* Kernoorlog
* Bomaanslagen
* Watersnood
en ga zo maar door. Kan allemaal gebeuren, maar daar zul je mee moeten dealen op het moment dat het werkelijkheid wordt. Tsja, en dan zie ik dan wel weer eens verder, kan enorm veel geld kosten, je hele leven overhoop gooien (en dus ook FO), maar niet iets om nu op voorhand rekening mee te houden, heb je echt niks aan.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Werkloosheid en enge ziektes weet ik helaas alles van is soms dichterbij bij dan je denkt terwijl mijn hele familie goede genen heeft zit niks slechts in nog.
Maar voor de scheiding zou je misschien een extra rekenmodel kunnen toevoegen. Een worst case scenario zeg maar.
Hogere bedragen sparen. Wat wegsluizen.
Maar je hebt zeker een punt al duurde het even voor ik de harp doorhad
Maar voor de scheiding zou je misschien een extra rekenmodel kunnen toevoegen. Een worst case scenario zeg maar.
Hogere bedragen sparen. Wat wegsluizen.
Maar je hebt zeker een punt al duurde het even voor ik de harp doorhad
[ Voor 11% gewijzigd door ErikRo op 30-08-2017 22:14 ]
Verwijderd
Jeez... Scheelt dat ik geen "vrouw" heb. Nare wezens, die vrouwen, als ik je zo leesErikRo schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:58:
De laatste tien pagina's doorgelezen en wat me opvalt is dat niemand ervan uit dat ze gaan scheiden en de vrouw de helft meeneemt.
Er is ook zoiets als niet trouwen, als je er zo cynisch in staat. Of trouwen onder huwelijkse voorwaarden, kan ook. Maar net als Sandyman zie ik dit soort als-dan toestanden niet als een goede reden om je wens financieel minder afhankelijk te worden maar uit je hoofd te zetten.
Ach er zitten ook goede exemplaren tussen hoor. Ik heb nu wel een goede gevonden eindelijk. Snapt me helemaal en steunt me ook vaak.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:14:
[...]
Jeez... Scheelt dat ik geen "vrouw" heb. Nare wezens, die vrouwen, als ik je zo lees![]()
Er is ook zoiets als niet trouwen, als je er zo cynisch in staat. Of trouwen onder huwelijkse voorwaarden, kan ook. Maar net als Sandyman zie ik dit soort als-dan toestanden niet als een goede reden om je wens financieel minder afhankelijk te worden maar uit je hoofd te zetten.
Die is echter wel van waarom zou ik maar x000 per maand nemen als ik x00.000 op de bank heb
Het begrip FO gaat er bij haar niet in daarom wonen we ook apart.
Het is een beetje als gokken een leuke vrouw kan heel veel toevoegen zowel in geld door het extra inkomen als door rust in je hoofd.
Maar dat is weer een ander verhaal.
[ Voor 13% gewijzigd door ErikRo op 30-08-2017 22:23 ]
Ik weet niet hoeveel geld mijn vriendin heeft. Ze heeft niets tekort (van zichzelf, niet door mij) dat weet ik, ze is er wel veel minder mee bezig dan ik.
Maar op haar eigen manier, ze geeft niet veel uit; geen auto, tweedehandskledij, wel bovengemiddeld veel aan bio-voeding en aanverwanten, is ze veel verder in de FO dan ik.
Maar op haar eigen manier, ze geeft niet veel uit; geen auto, tweedehandskledij, wel bovengemiddeld veel aan bio-voeding en aanverwanten, is ze veel verder in de FO dan ik.
Tja, maar wat als die partner ook voor de helft heeft bijgedragen aan het gezamenlijke vermogen? Dan is het toch niet zo gek?ErikRo schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:58:
En zonder partner heb je ook weer minder geld nodig
Alimentatie voor kinderen lijkt me ook niet meer dan normaal, al is het precieze bedrag vaak een discussiepuntje
Niemand gaat ook uit van een erfenis vanuit de ouders. Terwijl ik met een een bijna 100% zekerheid weet dat er dan zo een paar ton bij gaat komen. Sterker nog, als mijn ouders en schoonmoeder dit jaar nog dood zouden gaan, hoef ik waarschijnlijk niet meer te werken, of ben ik heel dichtbij FO zijn.ErikRo schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:58:
Je kunt gewoon niet overal rekening mee houden en op anticiperen, je gaat uit van het hier en nu.
Ik wel, hoorErikRo schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:58:

Toen mijn vorige relatie uit ging, ben ik eens goed gaan nadenken over een aantal dingen. Eentje daarvan is trouwen. Wat vond ik daar zelf van? Conclusie: het is een soort traditie die niet bij mij persoonlijk past.
Toen we in de dating fase waren van m'n huidige relatie, heb ik dat ook gezegd. Ze had er zelf ook niet zo veel mee. Prima, dus.
Mooi meegenomen is, dat ik financieel niet in de klem kom als de relatie overgaat. Ik geloof dat de statistiek is, dat bij een scheiding 90% van de mannen mag dokken. Alhoewel ik wel het gevoel heb dat de samenleving daar de laatste tijd zijn bedenkingen bij heeft.
Dat je in dit topic weinig hierover leest, is omdat het toch een beetje taboe is. Er zit een sterk traditioneel/religieus tintje aan trouwen, en mensen voelen zich gauw persoonlijk aangesproken.
[ Voor 24% gewijzigd door cerberusss op 30-08-2017 23:25 ]
Wat vind je lang en met welk bedrag ben je tevreden? Hoe meer inzet, hoe sneller het vermogen groeit.Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:50:
[...]
De bekende stappen om te groeien:
- Besparen/foute schulden aflossen
- Zorgen voor meer inkomsten
- Investeren
@cerberusss Maar ook als je niet trouwt zul je waarschijnlijk wel iets regelen in een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap. Dit heeft dan potentieel dezelfde nadelen.
Maar ik zie het meer iets voor als je al vermogen hebt opgebouwd en je krijgt dan een relatie.
In mijn geval is al het vermogen samen opgebouwd met vrijwel evenveel inleg, en is het ook niet meer dan eerlijk om dat te splitten. Of ik nou getrouwd zou zijn of niet (maar we zijn niet getrouwd)
Maar ik zie het meer iets voor als je al vermogen hebt opgebouwd en je krijgt dan een relatie.
In mijn geval is al het vermogen samen opgebouwd met vrijwel evenveel inleg, en is het ook niet meer dan eerlijk om dat te splitten. Of ik nou getrouwd zou zijn of niet (maar we zijn niet getrouwd)
Het valt me 100% mee. Wij hebben over de diverse dingen nagedacht die een huwelijk/GP regelt, en op een andere manier geregeld.!null schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 00:01:
@cerberusss Maar ook als je niet trouwt zul je waarschijnlijk wel iets regelen in een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap. Dit heeft dan potentieel dezelfde nadelen.
Overigens, als je niet wil trouwen, moet je helemaal geen GP doen. Is hetzelfde.
Ikzelf heb wat meer filosofische redenen, maar dat kan een belangrijke zijn inderdaad.Maar ik zie het meer iets voor als je al vermogen hebt opgebouwd en je krijgt dan een relatie.
[ Voor 6% gewijzigd door cerberusss op 31-08-2017 08:39 ]
Ik denk dat veel mensen scheiden door financiële stress, het begint leuk, samen lekker kijken voor een huis spullen kopen en dan na een jaar of wat wellicht kinderen. Dat zijn allemaal leuke gezamenlijke projecten.ErikRo schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:58:
Ook dure, dus als alles geregeld is en het dagelijkse ritme komt er eindelijk in , wil de financiële realiteit wel eens flink anders zijn dan de werkelijkheid. Uitgaves worden discussiepunten, ruzies en ga zo maar door.
Ik heb het in mijn omgeving meermalen gezien. Dan worden er wel redenen als op elkaar uitgekeken, de rek is er uit etc etc gegeven maar als je dan doorvraagt blijkt het toch vooral de centen te zijn.
Ik ben ervan overtuigd als de meeste van deze mensen met wat realistischer met hun financiën waren omgegaan ze nog gewoon bij elkaar waren. Ook hier kan FO dus van toegevoegde waarde zijn.
Dit is trouwens geen wetenschappelijk verhaal hoor, gewoon wat ik zoal hoor van de mensen die ik ken die gescheiden zijn. En het kwartje valt vaak pas later. Maar toch denk ik dat dit voor meer mensen die gescheiden zijn wel geldt.
Verwijderd
Ik heb geen schulden. Tenminste....een koopwoning ja maar het lijkt me niet slim om extra af te lossen. Ik krijg geen voordeel.CornermanNL schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:32:
@Verwijderd Gewoon beginnen, dan valt het kwartje vanzelf, je wordt er absoluut niet gierig van hoor, je geeft alleen je geld een stuk slimmer uit en investeert het. Want het enige onbekende in het leven is tijd. Dus je leert hoe tijd en geld zich tot elkaar verhouden.
Ipv 30 jaar doe ik er dan misschien 25 jaar over. Maar om al mijn geld daarin te stoppen terwijl ik nog jong ben en wil genieten hmmm.
Ik geef al weinig uit. Ik heb inmiddels een potje kunnen sparen en heb geen flauw idee wat ik ermee moet doen. Ik wil investeren echter ben ik niet bekend in die wereld en vertrouw ik anderen niet als het gaat om "oh je moet hier en daar in investeren" iedereen jaagt op anders geld tegenwoordig

Dat spaarpotje levert je 0,2% rente op ? Misschien 0,3% ? Je betaald over je openstaande hypotheek minimaal 3% denk ik zo, mocht je je geld niet in aandelen (ETF's) willen investeren dan zou ik toch overwegen een deel van je spaargeld te gebruiken om je hypotheek extra af te lossen.Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:43:
[...]
Ik heb geen schulden. Tenminste....een koopwoning ja maar het lijkt me niet slim om extra af te lossen. Ik krijg geen voordeel.
Ipv 30 jaar doe ik er dan misschien 25 jaar over. Maar om al mijn geld daarin te stoppen terwijl ik nog jong ben en wil genieten hmmm.
Ik geef al weinig uit. Ik heb inmiddels een potje kunnen sparen en heb geen flauw idee wat ik ermee moet doen. Ik wil investeren echter ben ik niet bekend in die wereld en vertrouw ik anderen niet als het gaat om "oh je moet hier en daar in investeren" iedereen jaagt op anders geld tegenwoordig
Je doet nu ook niets met het geld zeg je , dus je geniet nu ook van andere dingen dan alleen geld uitgeven.
Als je geld hebt hoef je het niet per se te gebruiken om maar te consumeren. Leuk voor de economie natuurlijk.
Wellicht moet je eerst eens beginnen met bepalen wat je echt met je leven wil doen, dat klinkt wat zwaar, maar maak een lijst van dingen die je de komende jaren wil gaan ondernemen. Kleine en grote zaken. Denk aan hobby's eventuele reizen, wellicht wil je cursussen of een opleiding gaan doen.
Zet er bij wanneer je die zaken gedaan wil hebben en bekijk wat ze kosten. Hou dat geld apart, met een buffer voor onverwachte zaken en los je hypotheek deels af. Scheelt weer in de maandelijkse lasten en dat geld kan je dan weer sparen.
je hebt een potje over zeg je en je wilt eigenlijk investeren maar vertrouwd veel dingen niet. Dan is je hypotheek aflossen toch juist een mooie optie? Het is ook niet zwart wit he. Je kan delen investeren aflossen en cash houdenVerwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:43:
[...]
Ik heb geen schulden. Tenminste....een koopwoning ja maar het lijkt me niet slim om extra af te lossen. Ik krijg geen voordeel.
Ga voor maandlasten omlaag en je profiteert direct van lagere maandlasten. Het bedrag wat je dan over hebt kan je weer extra aflossen voor een sneeuwbal effect. Je maandlasten zijn dan laag en je kan dus ruimte hebben voor je nu en daarbij heb je je ruimte verschaft voor de toekomst mocht het aan de inkomen kant minder gaan.
Beetje herhaling van wat anderen al zeggen. Maar enerzijds heb je een potje dat je "'aan het werk" wilt zetten, maar anderzijds weet je eigenlijk niet hoe je het aan het werk wilt zetten.Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:43:
[...]
Sowieso moet je altijd een gedeelte vrij beschikbaar houden op je spaarrekening voor tegenslagen, hoeveel dat is moet je zelf bedenken. Maar een 3-6 maanden is wel een beetje een minimum.
Dan heb je als het goed is nog wat geld over, op een spaarrekening houden is een beetje zonde, dat is namelijk al vrij besteedbare deel wat hierboven beschreven is. De rest van het geld kun je dus wat anders mee doen.
- Geheel risicoloos is het in een deposito stoppen, dan krijg je iets meer rente dan op een spaarrekening.
- Ook risicoloos is het aflossen van je hypotheek, je rendement is dan de vermindering in netto lasten die je betaald. Wellicht heb je nog de mogelijkheid dat je in een lagere risico-klasse komt, dan wordt je rendement nog wat hoger
- Wat meer risico, maar wel iets wat bijna iedereen in dit topic doet, investeren in ETF's (indexbeleggen). Bijvoorbeeld via Meesman of Degiro. Met name voor als je een erg lange beleggingshorizon hebt.
- Nog meer risico, gaan beleggen. Niet zo handig als je de markt niet kent.
Heel grof en snel zijn dit een beetje je mogelijkheden
Verwijderd
Je zult zelf moeten bepalen
a) wat wil je? (Asap parttime werken -> lasten flink omlaag en genoegen vinden in een sobere levensstijl. Asap totaal FO -> lasten omlaag en spaarquote omhoog. Asap veel vrije tijd en veel bestedingsruimte -> hier moet ik het recept nog voor ontdekken...).
b) wat is "genieten"? Heb jij daar vooral geld of tijd voor nodig? Hoeveel?
c) hoe het geld-maakt-geld principe voor jou kan werken. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden en allemaal hebben ze voor- en nadelen. Verdiep je erin en hak een knoop door.
Iedereen wil NU genieten van veel vrije tijd én veel bestedingsruimte. Het vergt opoffering vooraf door heel hard werken en een dosis geluk, en/of genoegen nemen met... genoeg. Daar kun je niet omheen.
a) wat wil je? (Asap parttime werken -> lasten flink omlaag en genoegen vinden in een sobere levensstijl. Asap totaal FO -> lasten omlaag en spaarquote omhoog. Asap veel vrije tijd en veel bestedingsruimte -> hier moet ik het recept nog voor ontdekken...).
b) wat is "genieten"? Heb jij daar vooral geld of tijd voor nodig? Hoeveel?
c) hoe het geld-maakt-geld principe voor jou kan werken. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden en allemaal hebben ze voor- en nadelen. Verdiep je erin en hak een knoop door.
Iedereen wil NU genieten van veel vrije tijd én veel bestedingsruimte. Het vergt opoffering vooraf door heel hard werken en een dosis geluk, en/of genoegen nemen met... genoeg. Daar kun je niet omheen.
Verwijderd
Ik was eigenlijk ook nooit van het beleggen, tot ik eigenlijk geld "over" had.
Bij mij op het werk kun je aandelen kopen van het bedrijf met een leuke korting.
Laatste jaren doen de aandelen het goed, en heb in een jaar tijd al 45% winst gemaakt.
Ik hou in excel goed bij voor hoeveel ik ze aankoop en bij welke minimale stand ik nog enigzins winst maak, mocht de aandelen inzakken tot die hoogte en het uitzicht is niet goed dan trek ik me gelijk terug en pak ik 10-20% winst.
Maar zolang ze gestaag doorgroeien dan laat ik ze mooi staan..
Ach en soms verlies je 50-60 euro op een dag met je aandelen, daar staan soms ook weer dagen tegenover dat je 100 euro winst maakt..
Zit er wel aan te denken mocht het te veel worden om dat wat af te romen en evt in deposito's te stoppen of in mijn huis/verbouwing te stoppen.
Bij mij op het werk kun je aandelen kopen van het bedrijf met een leuke korting.
Laatste jaren doen de aandelen het goed, en heb in een jaar tijd al 45% winst gemaakt.
Ik hou in excel goed bij voor hoeveel ik ze aankoop en bij welke minimale stand ik nog enigzins winst maak, mocht de aandelen inzakken tot die hoogte en het uitzicht is niet goed dan trek ik me gelijk terug en pak ik 10-20% winst.
Maar zolang ze gestaag doorgroeien dan laat ik ze mooi staan..
Ach en soms verlies je 50-60 euro op een dag met je aandelen, daar staan soms ook weer dagen tegenover dat je 100 euro winst maakt..
Zit er wel aan te denken mocht het te veel worden om dat wat af te romen en evt in deposito's te stoppen of in mijn huis/verbouwing te stoppen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2017 09:51 ]
Tsja, direct willen genieten, gebrek aan geld, ik denk dat dit toch de enige oplossing is:Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:50:

Ik zoek nog iets om mijn spaargeld dusdanig te verhogen dat ik in ieder geval de inflatie en belastingen compenseer zodat het het niet steeds minder waard wordt. Een eigen huis heb ik niet helaas.Blik1984 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:11:
[...]
Wat meer risico, maar wel iets wat bijna iedereen in dit topic doet, investeren in ETF's (indexbeleggen). Bijvoorbeeld via Meesman of Degiro. Met name voor als je een erg lange beleggingshorizon hebt.
Nog meer risico, gaan beleggen. Niet zo handig als je de markt niet kent.
Zou EFT wat voor mij kunnen zijn?
De helft of alles daarop inzetten. Op de bank verlies ik alleen maar.
En EFT lijkt toch nog enigszins veilig op de lange duur. In ieder geval veiliger dan zelf beleggen.
Lees dit eens: Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"ErikRo schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:02:
[...]
Ik zoek nog iets om mijn spaargeld dusdanig te verhogen dat ik in ieder geval de inflatie en belastingen compenseer zodat het het niet steeds minder waard wordt. Een eigen huis heb ik niet helaas.
Zou EFT wat voor mij kunnen zijn?
De helft of alles daarop inzetten. Op de bank verlies ik alleen maar.
En EFT lijkt toch nog enigszins veilig op de lange duur. In ieder geval veiliger dan zelf beleggen.
Lees zeker ook http://jlcollinsnh.com/
Ziet er goed uit. Vanmiddag eens goed doornemen, thnx!Jesse schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:05:
[...]
Lees dit eens: Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Lees zeker ook http://jlcollinsnh.com/
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.