Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.364.778 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Lethalis schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:37:
Maar wat moet je anders doen dan?
Nou ja, de wereld is niet verplicht om jou rendement te geven, hè? Er zijn vele mensen die simpelweg accepteren dat er op dit moment geen goede beleggingen zijn, en gewoon cash aanhouden. Dat noemt men "float" of "dry powder". (Met cash bedoelt men vaak niet alleen cash maar ook treasury bills, staatsobligaties van een jaar of korter).

Kijk maar eens in het beleggingstopic, waar op dit moment wordt gewezen op de enorme bergen cash die Berkshire Hathaway, Apple en Nintendo hebben. Die cash hebben ze niet voor de lol, die hebben ze bij gebrek aan investeringsmogelijkheden.

Bovendien is de inflatie zeer, zeer laag op dit moment. Draghi valt elke avond huilend in slaap :+
Waarbij ik moet bekennen dat ik nog niet helemaal de waarde van de beleggingshorizon kan schatten.
Dat hangt helemaal van je beleggingsportefeuille af. Veel mensen hier accepteren de volatiliteit van de aandelenmarkt en stappen daar 100% in. Omdat er echter zgn. "lost decades" zijn geweest in het verleden, is het van belang dat je een lange horizon aanhoudt ALS je 100% in stocks zit.

Wanneer je een meer gevarieerde portefeuille hebt, is het wellicht mogelijk om ook weer uit te stappen op een bepaald moment. Vaak werkt de volatiliteit van de diverse asset classes tegen elkaar in, waardoor het mogelijk is om uit te stappen zonder verlies, ook al doet 1 asset class het heel slecht.
Is die puur belangrijk om fluctuaties op te vangen en te profiteren van de inflatie op de lange termijn?
Veel particuliere beleggers beleggen passief in (aandelen-)ETFs, en verkopen niet. De zogenaamde Buy & Hold strategie. Dan is die horizon inderdaad om fluctuaties op te vangen. Profiteren van de inflatie? Je bedoelt beschermen tégen de inflatie, neem ik aan.
Of is het enige motto "beleg niet met geld dat je nodig hebt" waarbij 5 jaar in de praktijk te kort kan zijn om eventuele verliezen op te vangen? Is beleggen echt iets dat vooral op de lange termijn werkt? (10+ jaar)
Gedeeltelijk waar. Maar er zijn allerlei strategieen met een lagere volatiliteit, waarbij een kortere termijn beter is. Wat je dan kunt doen, is een asset allocation uitzoeken die een lage volatiliteit heeft. Een goede site die e.e.a. laat zien, is PortfolioCharts: https://portfoliocharts.com/
Klik in de bovennavigatie op "portfolios" en kijk bij elke portefeuille naar de heatmap. Hoe meer je gebrek aan rode vlakjes ziet, hoe minder volatiel deze portefeuille is.

Echter mijns inziens blijft dat toch behelpen. Je hebt namelijk kosten gemaakt om je in te kopen in een portefeuille, en je kunt natuurlijk niet in de toekomst kijken. Als je het over precies vijf jaar nodig hebt, en je staat op verlies, dan heb je een probleem.

Maar waarom is je horizon eigenlijk 5 jaar?
Zelf kan ik op mijn hypotheek gaan aflossen, al vind ik beleggen ook interessant. Maar ik heb soms het idee dat het te weinig oplevert, waardoor aflossen simpelweg verstandiger is.
Ik doe allebei.
Kijk ik echter verder terug van voor de crisis dan sta je nu nog in de min met je aandelen als je ze daarvoor hebt gekocht.
Yep, en daarom ben ikzelf geen fan van 100% aandelen portefeuilles :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 12:02

Greyfox

MSX rulez

PnD schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:45:
Ik had nog een vraagje en krijg het antwoord niet zo snel gevonden dus stel hem lekker lui hier.

Hoe zit het nu met het volledig aflossen van je hypotheek? Ik hoor wel eens mensen praten dat het beter is een beetje schuld te laten staan i.v.m. heffingen.

Ik kan mijn hypotheek (deel bankspaar, aflossingsvrij en annuiteit van 3,4-3,6%) in 7 jaar boetevrij aflossen.
Vraag me af of het dus verstandig dit volledig te gaan doen en in welk tempo. Welke balans ik moet zoeken in daarnaast het beleggen van geld.
Zoek eens op eigenwoningschuld en eigenwoningforfait, dan heb je het snel gevonden :)

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:27
Bonsaiboom schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 08:29:
[...]

Het minst risicovolle rendement zal zitten in een familiebankconstructie als dat mogelijk is.
Hebben we al :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Greyfox schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Zoek eens op eigenwoningschuld en eigenwoningforfait, dan heb je het snel gevonden :)
@pnd niet vergeten ook Wet Hillen mee te pakken.

Dat is namelijk de reden dat het verhaal dat schuld aanhouden voordeliger zou zijn niet klopt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Want inderdaad dus: Er is geen reden om een klein beetje hypotheek te willen laten staan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Shapeshifter schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:33:
[...]
Ik hoor wel vaker mensen dat soort uitspraken doen, maar kun je nou eens concreet aangeven wat voor levenservaring je nou met reizen opdoet? Ik heb namelijk het gevoel dat het een beetje gemaakte wijsheid is.
Die vraag zal ik proberen te beantwoorden.
Voor mij is reizen niet een georganiserde reis, maar elder een uitdaging aangaan waarbij je op jezelf aangewezen bent en doen wat je wil doen. Wat reizen voor mij zo interessant maakt, is dat ik alles erin vind, wat ik niet in het werkzame leven vind.
Bijvoorbeeld de onverwachtte ontmoetingen, het uitwisselen van levensbeschouwing/kennis met andere culturen, het avontuur van zelf een oplossing ergens voor moeten zoeken en dat dit altijd mooie ontmoetingen met mensen oplevert. Dat ik het kan combineren met mijn iteresses in geschiedenis, cultuur, natuur en politiek. De vrijheid om de richting te bepalen, de overdonderend mooie en woeste natuur. Het gevoel dat wat voor tegenslagen je ook tegenkomt, dat vertrouwen op mensen het altijd oplost. Het enorme gevoel van dat je iets gepreseerd hebt. Mijn hoofd zit zo veel voller met fijne herinneringen dan dezelfde tijd in een kantoor zitten. Het gevoel als je iets gepreseerd hebt, een berg hebt beklommen, 500km gehiked hebt, of naar Australië gefietst hebt. Kortom: het gevoel dat ik "leef".

Wat ik ervan geleerd heb: een sterk gevoel dat ik zelf veel kan. Dat ik niet bang ben om beoordeeld te worden en dat ik wat te vertellen heb. Het gevoel dat er altijd mensen zijn die mij helpen, dat wat voor tegenslagen er ook zijn, ik deze met relaxedheid aan kan en een oplossing kan vinden. Dat ik kan relativeren. Ik heb geleerd dat ik weinig materiele zaken nodig heb om gelukkig te zijn. Dat het belangrijkst in het leven in Nederland, ervaringen en fijne mensen zijn. En ook hoe idioot rijk wij hier zijn.

Eigenlijk staat dit alles haaks op de levenservaring die ik met werken in een kantoor opdeed: het vroeg opstaan, naar je werk rijden, daar wat dingen doen die je al tot in den treure gedaan hebt, altijd dezelfde type mensen om je heen, de hypocrisie, ellebogencultuur, oppervlakkigheid, verborgen agenda's, het moe thuis komen, etc. En dat jaar in, jaar uit. Ik ben blij dat ik dat leven heel, heel ver achter mij gelaten heb.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 26-08-2017 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
kabelmannetje schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:49:
[...]

Voor mij is reizen niet een georganiserde reis, maar elder een uitdaging aangaan waarbij je op jezelf aangewezen bent en doen wat je wil doen. Wat reizen voor mij zo interessant maakt, is dat ik alles erin vind, wat ik niet in het werkzame leven vind.
Bijvoorbeeld de onverwachtte ontmoetingen, het uitwisselen van levensbeschouwing/kennis met andere culturen, het avontuur van zelf een oplossing ergens voor moeten zoeken en dat dit altijd mooie ontmoetingen met mensen oplevert. Dat ik het kan combineren met mijn iteresses in geschiedenis, cultuur, natuur en politiek. De vrijheid om de richting te bepalen, de overdonderend mooie en woeste natuur. Het gevoel dat wat voor tegenslagen je ook tegenkomt, dat vertrouwen op mensen het altijd oplost. Het enorme gevoel van dat je iets gepreseerd hebt. Mijn hoofd zit zo veel voller met fijne herinneringen dan dezelfde tijd in een kantoor zitten. Het gevoel als je iets gepreseerd hebt, een berg hebt beklommen, 500km gehiked hebt, of naar Australië gefietst hebt. Kortom: het gevoel dat ik "leef".

Wat ik ervan geleerd heb: een sterk gevoel dat ik zelf veel kan. Dat ik niet bang ben voor beoordeeld te worden en dat ik wat te vertellen heb. Het gevoel dat er altijd mensen zijn die mij helpen, dat wat voor tegenslagen er ook zijn, ik deze met relaxedheid aan kan en een oplossing kan vinden. Dat ik kan relativeren. Ik heb geleerd dat ik weinig materiele zaken nodig heb om gelukkig te zijn. Dat het belangrijkst in het leven in Nederland, ervaringen en fijne mensen zijn. En ook hoe idioot rijk wij hier zijn.

Eigenlijk staat dit alles haaks op de levenservaring die ik met werken in een kantoor opdeed: het vroeg opstaan, naar je werk rijden, daar wat dingen doen die je al tot in den treure gedaan hebt, altijd dezelfde type mensen om je heen, de hypocrisie, ellebogencultuur, verborgen agenda's, het moe thuis komen, etc. En dat jaar in, jaar uit. Ik ben blij dat ik dat leven heel, heel ver achter mij gelaten heb.
Leuk om dit te lezen! Het komt op mij erg over als een zwart/wit-verhaal van een pre- en post-FO periode, heb je dat zo ook ervaren? Als ik je omschrijving van je baan zo lees lijkt het er wel op. Wel erg eigenlijk dat die treurigheid door zoveel mensen ervaren wordt.

Ik ben blij dat ik in mijn werk ook (relatief) veel variatie heb qua mensen en doelen bereiken, omdat ik met (jonge) mensen werk. Natuurlijk niet op dezelfde manier als wanneer je compleet vrij rond kan reizen, maar als dat niet in mijn baan zou zitten zou misschien nog meer haast achter FO-streven hebben :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:36
Sissors schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:33:
Want inderdaad dus: Er is geen reden om een klein beetje hypotheek te willen laten staan.
Het blijft een trade off. Wij hebben een hypotheek met een stuk aflossingsvrij met variabele rente ad nu 0,6% en nog een stukje bankspaarhypotheek die ik gebruik om tegen gunstige spaarrente vol te storten en VRH te besparen. Het is ondanks Hillen op dit moment niet gunstig om alles af te lossen en dan kijk ik nog niet naar gemiste opportunties van het geld dat je gebruikt voor aflossing.

Wel begrijp ik het psychologische effect van hypotheekvrij zijn ☺

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Nou er is zeker wel een reden om hypotheek vrij te zijn, dan mag je je eigen woning zonder al te veel moeite gaan verhuren. Voor een woning in de Randstad kan dat heel lucratief zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
finsdefis schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:09:
[...]
Leuk om dit te lezen! Het komt op mij erg over als een zwart/wit-verhaal van een pre- en post-FO periode, heb je dat zo ook ervaren? Als ik je omschrijving van je baan zo lees lijkt het er wel op. Wel erg eigenlijk dat die treurigheid door zoveel mensen ervaren wordt.
Ik heb 2x een sabbatical genomen tijdens mijn (ICT)-loopbaan en tijdens mijn studie ook. Dus ik wist wat mij gelukkig maakte. Daarnaast had ik ook een financieel plan, zodat ik de rest van mijn leven zo kon gaan leven. Achteraf gezien, had ik wellicht ander werk moeten zoeken (maar dat maakt mij niet FO), dus ben ik flink hard doorgegegaan met werken en sparen. Dat mijn werkgever mij uit het bedrijf wilde knikkeren, was voor mij echt een geschenk want dat zorgde ervoor dat het FO-bedrag dat ik in gedachten had, vrijwel meteen gerealiseerd werd. De werkcultuur was voor mij inderdaad de grootste drive om FO te worden.

De reis naar FO toe, maakt je keihard duidelijk dat je eraan kan ontsnappen. Dat je niet overgeleverd bent aan de treurigheid en de mensen die in het systeen gevangen zijn. Dat was voor mij een hele grote mentale kracht.

Die treurigheid ervaarde ik met name zodra je werk niet meer nodig hebt. Pas toen ik er buiten stond, werd het mij écht duidelijk. Dat wist ik natuurlijk eerder, maar toch ervaar je dat binnen het systeem minder. Dat niemand echt over mistanden praat of handelt, dat iedereen zegt hoe leuk hij het wel niet vindt, dat iedereen zegt dat het allemaal fijne mensen om je heen zijn. De verhalen dat men het "fijn" vindt om weer aan het werk te zijn na 3 weken vakantie. Maar als je een goed gesprek met vrienden hebt over werk, dat niemand écht vrij kiest om daar te zijn en bij vrienden écht hoort wat er aan misstanden spelen.
Ik ben blij dat ik in mijn werk ook (relatief) veel variatie heb qua mensen en doelen bereiken, omdat ik met (jonge) mensen werk. Natuurlijk niet op dezelfde manier als wanneer je compleet vrij rond kan reizen, maar als dat niet in mijn baan zou zitten zou misschien nog meer haast achter FO-streven hebben :D
Dat is fijn! ICT is wellicht een hele verkeerde sector om met mijn mindset om in te zitten.
Ook heb ik wellicht veel variatie nodig. Een jaar werken als brandweerman, dan een jaar als piloot, dan een jaar als berggids, als fotograaf, als festivalorganisator. Maar, helaas werkt dat zo niet in deze cultuur.

[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 26-08-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Sissors schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:33:
Klopt , ikzelf heb nog een deel aflossingsvrij staan tegen 2,7% rente. De rest is lineair waar ik ook extra op aflos. Voor het aflossingsvrije deel heb ik een apart potje ETF's gemaakt. Wat ik normaal zou moeten aflossen per maand om dat aflossingsvrije deel binnen de looptijd geheel af te lossen stop ik nu per maand in dat potje.

Het is een beetje een experiment, maar het idee is dat in dat potje sneller het benodigde bedrag bij elkaar komt dan iedere maand aflossen. En dan kijk ik tegen die tijd wel of ik geheel aflos of het gewoon laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:48
Wegens doorslaand succes is dit topic toe aan deel 3. Is er iemand die in de voetsporen wil treden van @Accountant en @Herko_ter_Horst en een topicstart wil verzorgen voor het nieuwe deel? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
kabelmannetje schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:31:
[...]

Die treurigheid ervaarde ik met name zodra je werk niet meer nodig hebt. Pas toen ik er buiten stond, werd het mij écht duidelijk. Dat wist ik natuurlijk eerder, maar toch ervaar je dat binnen het systeem minder. Dat niemand echt over mistanden praat of handelt, dat iedereen zegt hoe leuk hij het wel niet vindt, dat iedereen zegt dat het allemaal fijne mensen om je heen zijn. De verhalen dat men het "fijn" vindt om weer aan het werk te zijn na 3 weken vakantie. Maar als je een goed gesprek met vrienden hebt over werk, dat niemand écht vrij kiest om daar te zijn en bij vrienden écht hoort wat er aan misstanden spelen.
Interessante overwegingen. Met name dat dikgedrukte bemerk ik veel onder collega's. Hoewel ik op dit moment veel plezier uit mijn hoofdwerkzaamheden haal (>70%, lesgeven) zijn de overige werkzaamheden wel van slepende en kantoorpolitieke aard. Voor velen gaan die negatieve aspecten overheersen, soms door karakter, soms door aan- en ervaringen, soms door leeftijd, soms alleen door perceptie.

Zolang die zaken bij mij niet overheersen wil ik niet stoppen, al zou ik het kunnen (dan zou ik alleen minderen), maar blijkbaar gaat er bij de meerderheid op een gegeven moment een knop om. En dat moment wil ik qua onafhankelijkheid vóór zijn.
[...]

Dat is fijn! ICT is wellicht een hele verkeerde sector om met mijn mindset om in te zitten.
Ook heb ik wellicht veel variatie nodig. Een jaar werken als brandweerman, dan een jaar als piloot, dan een jaar als berggids, als fotograaf, als festivalorganisator. Maar, helaas werkt dat zo niet in deze cultuur.
Ja, ik merk het nu al bij mijn partner die bij de ICT zit. Zij zit in de beginfase, dus ze kan nog veel nieuwe inhoudelijke uitdagingen oppakken. Ik hoop alleen niet dat ze in die kantoorpolitieke sferen terechtkomt.

In mijn werk ben ik meestal docent, maar vaak ook debatleider, conflictmanager, opvoeder, reisleider, cursist, voorzitter, auteur, ontwikkelaar, (amateur-)psycholoog, etc. Dit zeg ik niet om het op te hemelen, noch omdat het 'oh zo zwaar' zou zijn, maar het heeft in elk geval een aardige mate van variatie. Wie weet is ervaar ik dat over 10-20-30 jaar wel anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
JURIST schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:20:
[...]

Het blijft een trade off. Wij hebben een hypotheek met een stuk aflossingsvrij met variabele rente ad nu 0,6% en nog een stukje bankspaarhypotheek die ik gebruik om tegen gunstige spaarrente vol te storten en VRH te besparen. Het is ondanks Hillen op dit moment niet gunstig om alles af te lossen en dan kijk ik nog niet naar gemiste opportunties van het geld dat je gebruikt voor aflossing.

Wel begrijp ik het psychologische effect van hypotheekvrij zijn ☺
Dat is weer een andere vraag, of je extra wil aflossen, en hoeveel. Er gaan echter ook verhalen de ronde dat je altijd een beetje hypotheek moet laten staan. Nu weet ik niet of dat in andere landen relevant is, of misschien met oude wetgeving anders geweest, maar tegenwoordig is er geen reden om een hypotheek van €5000 euro ofzo over te houden nadat je de rest hebt afgelost.
[...]
Ik denk dat dat weinig te maken heeft met de cultuur, maar meer met hoe elke ontwikkelde samenleving werkt. De reden dat ik goed betaald krijg, is dat ik kennis en kunde hebt die heel weinig andere mensen hebben. En zo is het met zo ongeveer elke functie die boven minimumloon betaald. Als je een baan hebt die je zo snel kan leren dat je hem dan een jaartje kan doen, dan is het dus een baan die zo ongeveer iedereen kan doen. En dat verdiend niet goed.

Je kan best een jaartje orderpicker zijn, en een jaartje PostNL chauffeur, etc. Maar om nou een jarenlange opleiding tot piloot te doen om dan dat een jaartje te doen kan niet echt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:14
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Uit vrije tijd kunnen mooie dingen ontstaan. Mits je de vrije tijd gebruikt om jezelf te ontwikkelen. Daar heeft niet iedereen behoefte aan.

Ik ben zelf van het type die 100 dingen bedenkt, daarvan er maar 10 uit ga voeren en nog minder daadwerkelijk afmaak :P
Maar als ik dan iets heb afgemaakt zijn de reacties wel positief. Het zijn echter meestal zaken die je niet uit kan bouwen in een onderneming. Als dat wel het geval is dan kun je van je hobby je werk maken.

[ Voor 54% gewijzigd door !null op 26-08-2017 21:08 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Bedankt voor alle reacties rondom het wel/niet volledig aflossen van je hypotheek vs beleggen. Lees toch enige verdeeldheid qua meningen. Ik ga mij eens wat verder verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
PnD schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:03:
Bedankt voor alle reacties rondom het wel/niet volledig aflossen van je hypotheek vs beleggen. Lees toch enige verdeeldheid qua meningen. Ik ga mij eens wat verder verdiepen!
Verdeeldheid? Volgens mij is iedereen het eens dat er geen fiscaal voordeel is aan het aanhouden van een kleine hypotheek (en dat was de vraag).

Alleen de overweging of je überhaupt (extra) af wil lossen zijn verschillende meningen en argumenten voor.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
PnD schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:03:
Welke verdeeldheid zie jij dan? Want het lijkt mij vrij duidelijk eigenlijk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Chief schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:27:
Ik moet zeggen dat je een heel bijzondere kijk op reizen hebt :)
Lointje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:06:
Ivm vakanties, we weten al langer dat Shapeshifter dat niet zo graag doet
Haha, ik begin wel een beetje "that guy" te worden he :P Ik ben gewoon niet zo'n held met dingen "op gevoel doen"; als ik een telefoon uit moet kiezen weet ik waar ik op moet letten en hoe ik kwantitatief dingen kan vergelijken, maar als ik bijvoorbeeld kleding uit moet kiezen dan weet ik eigenlijk niet eens waar ik moet beginnen. Er is te veel keuze, het onderscheid is er naar mijn idee nauwelijks, eventuele verschillen zijn lastig te vergelijken, kortom een ramp, gelukkig heb ik een vrouw die me daarin gemiddeld eens per jaar wil begeleiden (en zelfs dan ben ik helemaal kapot na die dag). Vakanties/reizen vallen voor mij een beetje in de kleding categorie, er is veel aanbod, lastig om kwantitatief tegen elkaar te zetten en ik weet nooit wat de verwachte utiliteit is. Ik ben dan snel geneigd om te gaan relativeren: een vakantie/reizen is niet noodzakelijk voor mijn levensonderhoud, het kost geld en tijd die ik dan niet aan andere dingen kan besteden waarvan ik beter kan inschatten hoe veel ik er aan heb, er is al een plek waar ik de faciliteiten heb die ik graag wil en waar ik al voor betaal (thuis), ergens heen gaan (met een vrouw en 3 kinderen) gaat significant tijd kosten om te regelen, in/uit te pakken, te vervoeren en te managen op locatie, vliegen belast het milieu als geen ander. Aan het einde van de lijst denk ik dan: "laat maar, dat is de moeite niet waard".

Vervolgens heb je het bizar druk; partner, studeren, werken, kinderen, dus komt het er gewoon niet van en heb ik dus ook weinig persoonlijk referentiemateriaal om me voor te stellen wat de leuke kant ervan is. Voor mijn werk heb ik de afgelopen jaren wel wat in het buitenland gezeten, maar dan heb je als je geluk hebt eens een avond om door een stad te lopen. Dat heb ik een keer gedaan en de conclusie was: het is een stad, er staan huizen en winkels, er rijden auto's en er zijn mensen. Dit jaar voor het eerst met het gezin iets gedaan wat nog voor een vakantie door zou kunnen gaan (4 dagen dicht bij de zee in het huis van een familielid gezeten die op vakantie was) en dat hielden we gewoon niet vol. We zijn maar eerder naar huis gegaan, want het was gewoon te ingewikkeld. Kinderen waren uit het ritme, faciliteiten waren even wennen (internet viel na twee dagen uit, douche werd niet warm, bed was eh anders), weer hielp ook niet mee. Dus elkaar in de ogen gekeken en besloten dat we de komende jaren ook niet zo nodig ergens heen hoeven. Waar ik ook hen ben geweest, wat me het meeste bijstaat is dat ik aan het eind gewoon lekker naar huis wilde :P

Het meervoud van anecdote is geen data, maar als er zoveel mensen zijn die vakantie/reizen zo belangrijk vinden dan valt dat moeilijk te negeren. En ik begrijp ook wel dat iets meemaken anders is dan erover lezen, ik kijk ook liever een film dan dat ik de review lees. De verhouding ligt daar wel anders, een film is zo goed als gratis en kost je gemiddeld een uur of 2, een vakantie/reizen heeft wat meer omhanden. Voor mij is ignorance bliss op dit vlak, net als alcoholische dranken nuttigen en roken ben ik er gewoon nooit echt aan begonnen, mis het dus niet en als ik zie wat mensen eraan uitgeven denk ik al gauw: "ha, dat geld heb ik me alvast bespaard". Ik denk dat ik ook op sociaal vlak van anderen verschil. Ik vind het hartstikke leuk om met mijn peers om te gaan, maar heb echt nul interesse in mensen buiten mijn clique, ik weet dat ze bestaan en dat ze ook levens hebben met mooie en vervelende momenten, met gevoelens en hoop en dromen, maar zou ze niet missen als ze er niet waren. Dat maakt het voor mij ook minder interessant om sociale activiteiten te gaan doen. En een weekendje op stap met vrienden voorziet mij ook van ervaringen :P Reizen zonder doel voelt voor mij ook nutteloos, ik moet echt een doel hebben om iets te doen anders doe ik het (meestal) ook gewoon niet. Een vriend van me trekt een jaar door Amerika heen, dan denk ik: "dan kom je terug en dan, je hebt misschien wel een hoop mooie verhalen, maar wat heb je nou concreet gedaan, gemaakt of bijgedragen?". In plaats daarvan lees ik veel en probeer ik daar wat mee te doen, stiekem zou ik wel in zijn voor een competite. Zet me maar in een rijtje mensen die reizen en laat ze vertellen, verzin ik een mooi verhaal kijken of mensen mij eruit kunnen pikken :P

Oh en dat armoedegebeuren had ik wat polariserend ingezet. Ik geloof zelf natuurlijk niet dat mensen reizen om eens even lekker naar minder bedeelden te kunnen kijken, maar het intrigeert me dat het wel met enige regelmaat gebruikt lijkt te worden om zich beter te voelen over de eigen situatie. En misschien kunnen sommigen het goed gebruiken om te relativeren; ikzelf verbaas me eigenlijk dagelijks over de dingen die ik heb en kan (tot op het niveau van: ik draai aan een knop en er komt warm water uit, damn), kan me ook snel ergeren aan mensen die alles maar vanzelfsprekend vinden.

Ik wilde nog specifiek op de reactie van kabelmannetje in gaan, hij is een beetje gemeen en loopt niet overal even lekker, maar probeert het in een ander perspectief te zetten (onderstaande reflecteert ook niet per se mijn volledige eigen mening). Mijn vraag is vooral welke informatie hier nu overgedragen wordt.
kabelmannetje schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:49:
[...]

Wat ik ervan geleerd heb: een sterk gevoel dat ik zelf veel kan. Dat ik niet bang ben om beoordeeld te worden en dat ik wat te vertellen heb. Het gevoel dat er altijd mensen zijn die mij helpen, dat wat voor tegenslagen er ook zijn, ik deze met relaxedheid aan kan en een oplossing kan vinden. Dat ik kan relativeren. Ik heb geleerd dat ik weinig materiele zaken nodig heb om gelukkig te zijn. Dat het belangrijkst in het leven in Nederland, ervaringen en fijne mensen zijn. En ook hoe idioot rijk wij hier zijn.

Eigenlijk staat dit alles haaks op de levenservaring die ik met werken in een kantoor opdeed: het vroeg opstaan, naar je werk rijden, daar wat dingen doen die je al tot in den treure gedaan hebt, altijd dezelfde type mensen om je heen, de hypocrisie, ellebogencultuur, oppervlakkigheid, verborgen agenda's, het moe thuis komen, etc. En dat jaar in, jaar uit. Ik ben blij dat ik dat leven heel, heel ver achter mij gelaten heb.
Voor mij is werken niet in loondienst, maar eerder een uitdaging aangaan waarbij je op jezelf aangewezen bent en doen wat je wil doen. Wat werken voor mij zo interessant maakt, is dat ik alles erin vind, wat ik niet in reizen vind.

Bijvoorbeeld de onverwachtte ontmoetingen (klanten), het uitwisselen van levensbeschouwing/kennis met andere culturen (zakenreizen), het avontuur van zelf een oplossing ergens voor moeten zoeken en dat dit altijd mooie ontmoetingen met mensen oplevert (veldwerk). Dat ik het kan combineren met mijn interesses in wetenschap, engineering, cultuur en politiek. De vrijheid om de richting te bepalen, de overdonderend mooie en gecompliceerde apparaten. Het gevoel dat wat voor tegenslagen je ook tegenkomt, dat vertrouwen op mensen het altijd oplost. Het enorme gevoel van dat je iets gepreseerd hebt. Mijn hoofd zit zo veel voller met fijne herinneringen dan dezelfde tijd lopen of op een fiets zitten. Het gevoel als je iets gepresteerd hebt, een slimme oplossing hebben bedacht, jouw unieke kennis goed hebben toegepast, of een mooi apparaat ontworpen hebben. Kortom: het gevoel dat ik iets bijdraag aan het grotere geheel.

Wat ik ervan geleerd heb: een sterk gevoel dat ik zelf veel kan. Dat ik niet bang ben om beoordeeld te worden en dat ik wat te vertellen heb. Het gevoel dat er altijd mensen zijn die mij helpen, dat wat voor tegenslagen er ook zijn, ik deze met relaxedheid aan kan en een oplossing kan vinden. Dat ik kan relativeren. Ik heb geleerd dat ik weinig zweverige ervaringen nodig heb om gelukkig te zijn. Dat het belangrijkst in het leven in Nederland, een gevoel van nut en een zinnige vrienden-/familiekring zijn. En ook hoe idioot rijk wij hier zijn.

Eigenlijk staat dit alles haaks op de levenservaring die ik met reizen opdeed: het opstaan wanneer je zin hebt, beetje zinloos rondrijden, wat dingen doen die niet echt iets toevoegen aan de maatschappij, steeds weer nieuwe mensen om je heen die je toch niet echt leert kennen, de hypocrisie, mensen die zich anders voor doen dan ze zijn, oppervlakkigheid, verborgen agenda's, het weer naar huis willen, etc. En dat jaar in, jaar uit. Ik ben blij dat ik dat leven heel, heel ver achter mij gelaten heb.
[...]

Ik heb 2x een sabbatical genomen tijdens mijn (ICT)-loopbaan en tijdens mijn studie ook. Dus ik wist wat mij gelukkig maakte. Daarnaast had ik ook een financieel plan, zodat ik de rest van mijn leven zo kon gaan leven. Achteraf gezien, had ik wellicht ander werk moeten zoeken (maar dat maakt mij niet FO), dus ben ik flink hard doorgegegaan met werken en sparen. Dat mijn werkgever mij uit het bedrijf wilde knikkeren, was voor mij echt een geschenk want dat zorgde ervoor dat het FO-bedrag dat ik in gedachten had, vrijwel meteen gerealiseerd werd. De werkcultuur was voor mij inderdaad de grootste drive om FO te worden.

De reis naar FO toe, maakt je keihard duidelijk dat je eraan kan ontsnappen. Dat je niet overgeleverd bent aan de treurigheid en de mensen die in het systeen gevangen zijn. Dat was voor mij een hele grote mentale kracht.

[...]

En nu weer een inhoudelijke reactie. Wat ik hier lees heeft niet echt met reizen te maken, maar met de onvrede over de loonslaafcultuur. Ik denk dat iedere FO'er dit wel een beetje heeft, sommige wat meer dan anderen. Het hele idee is toch dat je zelf wilt kunnen bepalen wat je wil doen en of dat nou werken aan een tof project is of reizen maakt niet uit. Het gaat om de vrijheid. Ikzelf zou liever projecten gaan doen, jij reist liever, maar het hele idee dat je niet afhankelijk bent van een baas dat is wat het voor mij zo'n belangrijk streven maakt. Ik kan straks iets nastreven zonder het dak boven mijn hoofd te verliezen en terwijl ik mijn gezin nog gewoon te eten kan geven, dat is waar ik naartoe wil.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat je met FO het systeem verlaat. Mijn inziens is het feitelijk dat je veranderd van naar diegene die moet werken, naar diegene waarvoor gewerkt wordt. Niet direct uiteraard zoals een eigenaar van een bedrijf dat heeft, maar via spaargeld en voor aandelen is dit indirect natuurlijk ook zo. Door deze positieverschuiving krijg je autonomie en dat is volgens mij het einddoel voor velen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:36
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 11:22:
Ik ben het er trouwens niet mee eens dat je met FO het systeem verlaat. Mijn inziens is het feitelijk dat je veranderd van naar diegene die moet werken, naar diegene waarvoor gewerkt wordt. Niet direct uiteraard zoals een eigenaar van een bedrijf dat heeft, maar via spaargeld en voor aandelen is dit indirect natuurlijk ook zo. Door deze positieverschuiving krijg je autonomie en dat is volgens mij het einddoel voor velen.
Absoluut, het gaat hier om onafhankelijkheid/keuzevrijheid om te werken... Ik wil ik ook FO zijn, maar hoop het nooit nodig te hebben. Ik werk ernaartoe straks op mijn 55e genoeg vermogen te hebben om het zonder loon inkomsten vol te kunnen houden tot mijn 75e (pensioen, AOW), maar hoop mijn vermogen niet nodig te hebben op mijn huidige uitgaven te bekostigen. In plaats daarvan hoop ik gewoon met plezier tot mijn 75e door te gaan met werken en mijn vermogen aan mijn (klein)kinderen uit te kunnen geven!

Nu we jong zijn en een kind hebben dromen we er wel eens van om straks 'als we oud zijn' lekker rond te reizen over de wereld, vakantie huisje in Spanje te hebben, etc. Maar ik gok dat als we straks 'oud zijn' wij deze behoefte niet hebben en gewoon lekker aan het werk (onderwijs en zorg, dus leuke beroepen) zijn en van onze kinderen en kleinkinderen genieten! Misschien dat als ik 73 ben en met pensioen ga mijn vrouw ook al stopt met werken (ook al moet ze dan nog 5 jaar), misschien dat mijn vrouw straks minder wil gaan werken als de kleinkinderen er zijn (zodat ze lekker kan gaan oppassen)... Geen idee wat de toekomst brengt!

Doel is gewoon om jaarlijks zoveel mogelijk netto over te houden met een uitgave patroon waarbij wij gelukkig zijn (en dat is veelal besparen) en dan zien we vanzelf wel hoe het eindigt :+. Ik ben sowieso niet van plan om te gaan 'teren' op mijn vermogen vanaf mijn 45e tot mijn 75e en dan met € 0,- op de rekening te eindigen. Wat wel prettig zou zijn is om maandelijks € 2000,- te verdienen uit vermogen in plaats van uit werk! Dat zou een ander niveau van FO zijn voor mij, maar dan heb ik de nodige woningen nodig om te verhuren en daarvoor moeten we eerst een (aanzienlijk) begin vermogen hebben :+ Eerst maar eens ons eigen huis afbetalen, zodra dat gebeurd is (op mijn 40e) dan gaan we eens goed kijken wat we gaan doen :) En ja, ik weet dat 'de beurs' meer geld opbrengt voor mijn vermogen dan het afbetalen van de hypotheek (slechts 2,55% rente), maar dat is iets wat ik heb geaccepteerd. Ik heb het gevoel dat de economie momenteel erg floreert is en dat er veel mensen op de beurs instappen (vanwege lage spaarrente), maar daardoor heb ik ook het gevoel dat we momenteel richting een hoogtepunt gaan en dat het kaartenhuis vanzelf ergens in de komende jaren instort. Vandaar dat ik het nog niet 'aan durf' en liever 'op zekerheid' inzet door schuldenvrij te wonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Verwijderd op zich mee eens, maar dat hangt een beetje af van je definitie van het systeem. Voor velen staat het systeem gelijk aan die 9 tot 5 baan verplichtingen.
Maar goed, klopt helemaal wat je zegt, want het is renderen op basis van het systeem.

Tenzij je dus daadwerkelijk in een hutje op de hei gaat wonen en je eigen hout hakt en je eigen eten verbouwd. Een leven zonder geld. Maar niet erg realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
Shapeshifter schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 10:27:
ergens heen gaan (met een vrouw en 3 kinderen)
Herkenbaar, met kinderen op vakantie is helemaal geen vakantie voor mij persoonlijk. Ik hou van m'n kleine, maar ik heb het idee dat vakantie onder de zes jaar gewoon niet zo leuk is. Voor haar niet, en voor mij niet.

Voordat je kinderen had, vond je het toen wel leuk? Ik had er altijd wel schik in. Nu? Mwah... dan ga ik wel zelf (alleen) op vakantie, vrienden bezoeken in het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Wat mij helpt om mijn werk vol te houden is kiezen voor iets wat ik leuk vind. zolang ik niet op de klok kijk om te zien of het 5 uur is zit het goed. Zodra ik de uren af begin te tellen moet je ergens weg zijn.

Deze regel heeft mij al een headstart qua FO gegeven. Ik wil vooral iets doen waarbij mijn talenten en interesses liggen. Gevolg is dat er steeds beter voor deze inzet betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:35
Ik heb een leuke keus te maken. Rij ik door in mijn auto van 10jr oud: diesel met 210.000km, rijdt prima maar is duidelijk aan het verouderen (rubbers, stoel zit minder, etc). Ik rij ca 25.000 per jr. Netto kosten 250/mnd (en daar zitten alle kosten en opbrengsten in). Of neem ik hetzelfde model maar dan nieuw als leaseauto met leuke toeters en bellen voor 375/mnd?
De hardcore FO-er zegt: zolang het oude beestje rijdt en klanten niet klagen over representatie, moet je die houden. De 'financieel minder afhankelijke' zegt: zo'n nieuw speeltje voor een schappelijke prijs is toch ook wel leuk.
Ik neig naar het tweede, maar ik merk dat ik het ook wel jammer vindt van de misgelopen besparing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:42
Highland schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:55:
Ik heb een leuke keus te maken. Rij ik door in mijn auto van 10jr oud: diesel met 210.000km, rijdt prima maar is duidelijk aan het verouderen (rubbers, stoel zit minder, etc). Ik rij ca 25.000 per jr. Netto kosten 250/mnd (en daar zitten alle kosten en opbrengsten in). Of neem ik hetzelfde model maar dan nieuw als leaseauto met leuke toeters en bellen voor 375/mnd?
De hardcore FO-er zegt: zolang het oude beestje rijdt en klanten niet klagen over representatie, moet je die houden. De 'financieel minder afhankelijke' zegt: zo'n nieuw speeltje voor een schappelijke prijs is toch ook wel leuk.
Ik neig naar het tweede, maar ik merk dat ik het ook wel jammer vindt van de misgelopen besparing...
lekker doorrijden in die oudere auto die zoals je zelf zegt 'nog prima rijd' scheelt je 125 euro (!) euro per maand. als die wagen nog eens 5 of wellicht 10 jaar meegaat hebben we het over een leuk bedrag.

Goed ik geef niks om auto's (rij zelf ook in een wagen van 10 jaar oud, ook diesel) ik weet wel wat ik zou doen.

'dont by shit you dont really need to impress assholes you dont really like' is mijn motto _/-\o_

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hebben we het dan over private lease, of over lease van de baas? Het bedrag doet me denken aan private lease, en zonder de hele discussie opnieuw daarover te willen starten, het is wel vergeleken met gewoon nieuw kopen? Of geen auto van een paar jaar oud kopen bijvoorbeeld als tussen optie?

Maar als die bedragen inderdaad accuraat zijn, dan is het verschil dus 125 euro (!) (:P) per maand. Vind ik niet heel significant bedrag als je duidelijk meer comfort krijgt in iets wat je een hoop gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:56
Het hangt van de details af, maar een auto van 10 jaar met ongeveer 200.000 km is op zich nog niet 'oud'. Goede moderne auto's kunnen minstens nog een ton erbij rijden.
Wel oppassen voor 'verkeerde zuinigheid', maar dat kun je zelf beter inschatten. Het kan (niet alleen financieel) beter zijn om een iets duurdere optie te kiezen. Heb zelf altijd een grote hekel aan die mensen die stug in hun oude stinkende ragbak blijven rijden. Naast de giftige uitlaatgassen zijn ze ook een stuk gevaarlijker op de weg tussen moderne andere auto's.
FO gaat niet over de meest goedkope optie, maar over de goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 08:39

TmZ

Een tip voor goedkoop rijden is een tweedehands elektrische auto. Het valt mij op dat deze flink afschrijven en tweedehands met weinig KM op teller goedkoop op te pikken zijn. Behalve Tesla's natuurlijk, beetje zoals met Apple telefoons vs. Androids.

Zeker de voormalig bedrijfswagens (met subsidie gekocht?) zijn soms echt bizar goedkoop, al moet je soms wel de accu huren en zijn sommige auto's heel erg "basic".

Het gaat natuurlijk ook over auto's die zo'n 100-130KM op een acculading rijden dus zeker niet geschikt voor iedereen. Maar als geen lange stukken rijdt of als tweede auto een prima optie. Door gebrek aan wegenbelasting, lage prijs per kilometer en laag (gebrek aan) onderhoud het overwegen waard.

Filter vooral gewoon eens op "aandrijving" elektrisch op een tweedehands auto site, zijn best interessante opties.

[ Voor 7% gewijzigd door TmZ op 28-08-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

125 extra op 250 p/mnd is gewoon een verhoging van 50%, dat zou ik nogal forst willen noemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Highland schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:55:
Vind ik sterk afhankelijk van in welke fase je jezelf bevind. Zelf ben ik van mening dat in het begin, je hard en zuinig moet zijn. Daarna kan de riem minder strak. Ben je net begonnen aan je FO opbouw, dan zou ik het niet doen, anders... het is natuurlijk al een 10 jaar oude bak, waarvan je aangeeft dat de staat minder begint te worden. Comfort is ook iets waard (vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Ik vind de verhoging ook best fors. 1500€ op jaarbasis. Ik zou hem persoonlijk blijven houden tot er echt grote kosten aan komen. (Met de bovenstaande opmerking dat je natuurlijk jezelf en anderen niet in gevaar brengt maar met een 2007 auto lijkt me dat geen probleem). Langs de andere kant rij ik 6k km per jaar en geen 25k dus ik kan het niet helemaal vergelijken.
cerberusss schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:58:
[...]
Herkenbaar, met kinderen op vakantie is helemaal geen vakantie voor mij persoonlijk. Ik hou van m'n kleine, maar ik heb het idee dat vakantie onder de zes jaar gewoon niet zo leuk is. Voor haar niet, en voor mij niet.
Eerlijke opmerking en inderdaad terecht. Ik ben ook nog stiefvader geweest en een weekend met vrouwlief weg is helemaal anders en veel meer vakantie dan met de kinderen. Vaak moet je activiteiten voor hun zoeken, veel meer regelen. Zorgen dat ze nog ergens een bepaald ritme hebben. Je kan niet alleen de dingen bezoeken die jou interesseren en dergelijke. Opvoeden blijft een voltijdse taak, en je kan er op vakantie wel wat kantjes afhalen maar het hoort er bij.
[...]
Ook altijd bizar gevonden om dat te horen. Tof als je je werk graag doet natuurlijk, maar vaak zijn de mensen die ik dat hoor zeggen de mensen die thuis geen goede situatie hebben (relatie op springen of dergelijke). Er zijn altijd uitzonderingen uiteraard, maar ik kan 1001 leukere dingen bedenken dan werk. Moest ik vandaag 5 miljoen krijgen, ik zou toch snel mijn job opzeggen. Meer dan 2 dagen de week zou ik er persoonlijk niet aan willen geven. En dan zou ik waarschijnlijk nog eerder vrijwilligerswerk gaan doen in bepaalde andere sectoren. Of iets zelf opstarten, maar ook daar niet voor 40u per week.
Als je dat verkondigt krijg je altijd: ja maar wat ga je dan doen de hele dag? Het is jammer om te zien hoe weinig ideeën en fantasie sommige mensen hebben. Maar ieder zijn visie op het leven uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:28
Galactic schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 08:57:
[...]

Vind ik sterk afhankelijk van in welke fase je jezelf bevind. Zelf ben ik van mening dat in het begin, je hard en zuinig moet zijn. Daarna kan de riem minder strak. Ben je net begonnen aan je FO opbouw, dan zou ik het niet doen, anders... het is natuurlijk al een 10 jaar oude bak, waarvan je aangeeft dat de staat minder begint te worden. Comfort is ook iets waard (vind ik).
Waarom nu dubbel liggen om over x-aantal jaar wel comfort te kunnen hebben?

Valt bij mij in hetzelfde rijtje als je nu 10 jaar lang 80 uur per week gaan werken om over 10 jaar niet meer te hoeven werken. Dan ga ik wel voor de optie nog 20 jaar 40 uur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
Sissors schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 07:24:
Hebben we het dan over private lease, of over lease van de baas?
Het gaat om bedrijfslease, in mijn dienstverlenende baan kom ik veel bij klanten over de vloer. Al gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat mijn auto eigenlijk vooral gezien wordt door collega's.

De bedragen hebben alles te maken met type auto (moeten 3 kinderen in).
Vind ik sterk afhankelijk van in welke fase je jezelf bevind. Zelf ben ik van mening dat in het begin, je hard en zuinig moet zijn. Daarna kan de riem minder strak.
Ik weet niet of de keuze te maken heeft met de fase. Mijn 'basics' zijn prima op orde (noodreserve, aflossingsschema huis) en geld dat nu overblijft gaat in beleggingen. Maar bottom line zal ik met een leaseauto €1500/jr meer uitgeven, gedurende een periode dat mijn huidige auto het zou blijven doen.

Ik ga nog effe door met wikken en wegen. Het lollige van dit dilemma is natuurlijk vooral dat ik zelf kan kiezen. Was FO-schap daar niet allemaal om te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
JBplap schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 08:53:
125 extra op 250 p/mnd is gewoon een verhoging van 50%, dat zou ik nogal forst willen noemen :)
Als iets stijgt van 10 cent naar 20 cent is dat 100%, maar het is nog steeds peanuts. Dus dat percentage zegt helemaal niks.

Ik zou denk ik voor de nieuwe gaan. Comfort speelt natuurlijk mee, maar je kunt er donder op zeggen dat je de komende jaren nog wel flinke onderhoudskosten gaat hebben voor je wagen. Dat zal de besparingen negatief beïnvloeden. Een lease-auto is zorgeloos, je komt niet voor verrassingen te staan.

Heb je ook nog een optie voor goedkopere lease-auto's?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
Oilman schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:25:
[...]

Waarom nu dubbel liggen om over x-aantal jaar wel comfort te kunnen hebben?

Valt bij mij in hetzelfde rijtje als je nu 10 jaar lang 80 uur per week gaan werken om over 10 jaar niet meer te hoeven werken. Dan ga ik wel voor de optie nog 20 jaar 40 uur werken.
Ja maar zo werkt het niet. In mijn geval was het 3 jaar zeer zuinig leven om op deze manier 60-70k te vergaren (10 jaar geleden dus). Deze neem je de rest van je leven mee. Deze heeft ervoor gezorgd dat ik een zeer gunstige hypotheek heb kunnen krijgen. Heeft ervoor gezorgd dat ik voor een bepaalde baan heb kunnen kiezen. Heeft ervoor gezorgd dat ik een bouwgrond heb kunnen kopen zonder daarvoor te lenen. Heeft voor veel meerware (aandelen) en rente/dividend gezorgd, en dat al bijna 10 jaar. Met andere woorden, de 3 jaar opoffering daar profiteer je heel je leven van, en ja ik vind dat het wel waard geweest. Ik zou het weer dus moest ik opnieuw kunnen kiezen. Ik zeg altijd, alles wat je voor je 25ste levensjaar hebt gespaard, telt dubbel. Als ik kijk welk voordeel ik allemaal gehad heb daaruit, denk ik zelfs in mijn geval meer dan dubbel.

[ Voor 5% gewijzigd door Galactic op 28-08-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Galactic Mooi. Wij spaarden ook behoorlijk hard toen we 24/25 waren, geholpen door een betaalbaar huurappartementje. Vervolgens hebben we het allemaal weer uitgegeven aan een lange reis :+
Daarna zaten we echter nog steeds in dat appartementje, weer hard gespaard, want ervoor zorgde dat we die moeilijke hypotheek sluitend konden krijgen, daar plukken we nu de voordelen van. (technisch gezien leende we maximaal, maar dat was omdat het flexibel inkomen niet echt lekker er doorheen kwam)

Soms denk ik, als we niet op reis waren geweest, maar wel zo hard hadden gespaard, dan hadden we onze eerste ton al binnen voor onze 30e.

Maarja, die hele reis heeft ons laten zien hoe goed we konden sparen, en heeft me juist laten nadenken over dit soort zaken zoals FO. Anders was ik niet met dit onderwerp bezig geweest denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 28-08-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Galactic schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:53:
[...]

Ja maar zo werkt het niet. In mijn geval was het 3 jaar zeer zuinig leven om op deze manier 60-70k te vergaren (10 jaar geleden dus). Deze neem je de rest van je leven mee. Deze heeft ervoor gezorgd dat ik een zeer gunstige hypotheek heb kunnen krijgen. Heeft ervoor gezorgd dat ik voor een bepaalde baan heb kunnen kiezen. Heeft ervoor gezorgd dat ik een bouwgrond heb kunnen kopen zonder daarvoor te lenen. Heeft voor veel meerware (aandelen) en rente/dividend gezorgd, en dat al bijna 10 jaar. Met andere woorden, de 3 jaar opoffering daar profiteer je heel je leven van, en ja ik vind dat het wel waard geweest. Ik zou het weer dus moest ik opnieuw kunnen kiezen. Ik zeg altijd, alles wat je voor je 25ste levensjaar hebt gespaard, telt dubbel. Als ik kijk welk voordeel ik allemaal gehad heb daaruit, denk ik zelfs in mijn geval meer dan dubbel.
Yup, dat is ook mijn plan. Ik ben 24 en woon in Singapore met een zeer net salaris. In plaats van een condominium te huren van €2000 per maand huur ik een kamer van €400. In plaats van een taxi of een auto voor prive zaken pak ik de trein of bus (tenzij tijdwinst > kosten uiteraard), nogmaals €500-750 per maand bespaard.

In plaats van €8 voor een biertje sla ik alcohol gewoon over (met uitzondering van mijn vakantie in Europa :9 ).
Enige serieuze uitgave waar ik op zou kunnen besparen is dan uit eten. Dit kost mij voor mijzelf en mijn vriendin toch al gauw €800 per maand. Ik kan hier buitenshuis een maaltijd voor €3 krijgen maar ik eet wat luxer en ben dus al gauw €8-15 kwijt. Ook koop ik natuurlijk wat dingen voor in huis, kaas, snacks etc, tikt aardig aan.
Koken kan goedkoper zijn, maar is het niet altijd waard, aangezien alles hier geïmporteerd wordt is vooral de westerse kost behoorlijk duur. Als gezin zou het anders zijn, maar dat is nu niet van toepassing.
Daarnaast leg ik nog wel ~€750-1000 per maand opzij wat dan aan reizen en luxe opgaat, zoals mijn vlucht naar Nederland voor mij en mijn vriendin elk jaar met kerst (€1500 in economy, €2600 dit jaar omdat ik Premium Economy vlieg). Ik ben dit jaar naar Bali, Malaysia, Thailand geweest en ga volgende maand naar Vietnam.
Vorige week Cirque du Soleil (€500 voor mijn schoonmoeder, vriendin en mijzelf) en straks naar F1 (nogmaals €200).

Na het bovenstaande blijft er toch €4000 netto per maand over en geloof mij, hier in Singapore is dat niet zo moeilijk om op te maken, al helemaal niet als je een gezin hebt. Uiteraard moet ik hiervan ook mijn "pensioen" bij elkaar sparen, dat kennen ze hier niet voor expats.
Ben mijn opties aan het bekijken om een vast bedrag per maand in indexfondsen te stoppen, momenteel wordt het nog op een spaarrekening gezet.
Als ik op luxe inlever zou ik nogmaals €1000 kunnen besparen, een behoorlijk bedrag maar kies er toch maar voor om ook te genieten zolang het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Martijn19 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:09:
[...]

Yup, dat is ook mijn plan. Ik ben 24 en woon in Singapore met een zeer net salaris. In plaats van een condominium te huren van €2000 per maand huur ik een kamer van €400. In plaats van een taxi of een auto voor prive zaken pak ik de trein of bus (tenzij tijdwinst > kosten uiteraard), nogmaals €500-750 per maand bespaard.

In plaats van €8 voor een biertje sla ik alcohol gewoon over (met uitzondering van mijn vakantie in Europa :9 ).
Enige serieuze uitgave waar ik op zou kunnen besparen is dan uit eten. Dit kost mij voor mijzelf en mijn vriendin toch al gauw €800 per maand. Ik kan hier buitenshuis een maaltijd voor €3 krijgen maar ik eet wat luxer en ben dus al gauw €8-15 kwijt. Ook koop ik natuurlijk wat dingen voor in huis, kaas, snacks etc, tikt aardig aan.
Koken kan goedkoper zijn, maar is het niet altijd waard, aangezien alles hier geïmporteerd wordt is vooral de westerse kost behoorlijk duur. Als gezin zou het anders zijn, maar dat is nu niet van toepassing.
Daarnaast leg ik nog wel ~€750-1000 per maand opzij wat dan aan reizen en luxe opgaat, zoals mijn vlucht naar Nederland voor mij en mijn vriendin elk jaar met kerst (€1500 in economy, €2600 dit jaar omdat ik Premium Economy vlieg). Ik ben dit jaar naar Bali, Malaysia, Thailand geweest en ga volgende maand naar Vietnam.
Vorige week Cirque du Soleil (€500 voor mijn schoonmoeder, vriendin en mijzelf) en straks naar F1 (nogmaals €200).

Na het bovenstaande blijft er toch €4000 netto per maand over en geloof mij, hier in Singapore is dat niet zo moeilijk om op te maken, al helemaal niet als je een gezin hebt. Uiteraard moet ik hiervan ook mijn "pensioen" bij elkaar sparen, dat kennen ze hier niet voor expats.
Ben mijn opties aan het bekijken om een vast bedrag per maand in indexfondsen te stoppen, momenteel wordt het nog op een spaarrekening gezet.
Als ik op luxe inlever zou ik nogmaals €1000 kunnen besparen, een behoorlijk bedrag maar kies er toch maar voor om ook te genieten zolang het nog kan.
Doe je goed!

Maar 1100 extra aftikken voor een economy premium ticket, je bent niet wijs. Daar snap ik echt de toegevoegde waarde niet van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Blik1984 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:17:
[...]

Doe je goed!

Maar 1100 extra aftikken voor een economy premium ticket, je bent niet wijs. Daar snap ik echt de toegevoegde waarde niet van
Heb je het wel verschil wel eens geprobeerd? Op lange afstanden leg ik met plezier meer geld neer voor bv business class. De een vindt dat pure verspilling: je kan dezelfde vlucht namelijk ook in economy doen voor 1/3 of minder van een business class ticket maar voor mij is dat het geld waard: ik kom een heel stuk minder brak uit het toestel.
Wij kunnen het ons goed veroorloven en hebben het extra geld er dan ook voor over. Voordat ik nu compleet besprongen word in deze topic: ik besef heeeel goed dat dit haaks staat op FO ;)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Blik1984 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:17:
[...]

Doe je goed!

Economy kan nog wel duurder zijn. Vorig jaar was ik €2000 (€1000 pp) kwijt, december periode is nu eenmaal duur als je op een bepaalde datum wilt vliegen.
Premium is ietsje comfortabeler, je hebt gegarandeerd geen persoon naast je en meer beenruimte.
Business class zal al gauw €3000-4000 per persoon zijn. Vergelijk Singapore naar Amsterdam retour maar eens met Amsterdam naar Singapore retour. Behoorlijk prijsverschil.

Geldverspilling? Misschien, hoef het niet elk jaar te doen hoor. Dit is de eerste keer. Zal straks ook genoeg miles bij elkaar gespaard hebben om 2 business class tickets te kopen dus dan ligt het weer anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn19 op 28-08-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Blik1984 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:55:
[...]

Welke verdeeldheid zie jij dan? Want het lijkt mij vrij duidelijk eigenlijk
Volgens mij is het een afweging om een deel langer te laten staan en dit geld te gebruiken om te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Chief schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:21:
[...]

Heb je het wel verschil wel eens geprobeerd? Op lange afstanden leg ik met plezier meer geld neer voor bv business class. De een vindt dat pure verspilling: je kan dezelfde vlucht namelijk ook in economy doen voor 1/3 of minder van een business class ticket maar voor mij is dat het geld waard: ik kom een heel stuk minder brak uit het toestel.
Wij kunnen het ons goed veroorloven en hebben het extra geld er dan ook voor over. Voordat ik nu compleet besprongen word in deze topic: ik besef heeeel goed dat dit haaks staat op FO ;)
Aangezien jij net als mij in Singapore zit dan ben je het vast met mij eens dat luxe hier best moeilijk te ontwijken is. Het is gewoon heel makkelijk om het geld uit te geven als je eenmaal aan "6 figures" per jaar gewent bent.

Voor mij persoonlijk is het een balans vinden, je kan hier best luxe leven en toch nog FO in een redelijke tijd worden. Bonuses en hoge salarisen zijn hier meer gewoon dan in Europa is mijn ervaring van de laatste 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Nu ben ik wel benieuwd naar jullie baan? Hebben jullie biede dan een baan in de ICT of Financieël?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Martijn19 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:25:
[...]

Aangezien jij net als mij in Singapore zit dan ben je het vast met mij eens dat luxe hier best moeilijk te ontwijken is. Het is gewoon heel makkelijk om het geld uit te geven als je eenmaal aan "6 figures" per jaar gewent bent.

Voor mij persoonlijk is het een balans vinden, je kan hier best luxe leven en toch nog FO in een redelijke tijd worden. Bonuses en hoge salarisen zijn hier meer gewoon dan in Europa is mijn ervaring van de laatste 2 jaar.
Het is hier net zo moeilijk de luxe te ontwijken dan in NL. Ik zit al een stuk verder in mijn carriere dan jij aangezien ik de 40 al gepasseerd ben dus wellicht is het appels met peren vergelijken. In NL had ik ook een salaris dat tot de top 5% van NL hoort en dan kan je ook wel los hoor ;). De vraag is of je dat dan ook doet of niet. Ik zit in de financiele branche en dan maakt het bruto wel iets verschil of je in Singapore danwel NL werkt maar niet tientallen procenten. Verschil is veel groter in mijn branche als je naar NY of Londen gaat. Netto is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Feit is, als je dik geld verdient dan kan je op de meeste plekken van de aarde wel behoorlijk los gaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Chief op 28-08-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Galactic schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:31:
Nu ben ik wel benieuwd naar jullie baan? Hebben jullie biede dan een baan in de ICT of Financieël?
Beide, namelijk fintech als software developer :)
Wel behoorlijk geluk gehad, het eerste jaar in Singapore van mijn spaargeld geleefd en gewerkt aan mijn eigen startup. In het tweede jaar er een salaris uit kunnen halen en toen overgestapt naar mijn huidige bedrijf met een behoorlijke stap omhoog in salaris.
Chief schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:31:
[...]

Het is hier net zo moeilijk de luxe te ontwijken dan in NL. Ik zit al een stuk verder in mijn carriere dan jij aangezien ik de 40 al gepasseerd ben dus wellicht is het appels met peren vergelijken. In NL had ik ook een salaris dat tot de top 5% van NL hoort en dan kan je ook wel los hoor ;). De vraag is of je dat dan ook doet of niet. Ik zit in de financiele branche en dan maakt het bruto wel iets verschil of je in Singapore danwel NL werkt maar niet tientallen procenten. Verschil is veel groter in mijn branche als je naar NY of Londen gaat. Netto is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Feit is, als je dik geld verdient dan kan je op de meeste plekken van de aarde wel behoorlijk los gaan :)
Dat zal inderdaad een stukje levenservaring zijn dan. In Nederland was ik een student/freelancer en woonde ik in een dorp in Groningen.
Een aantal maanden terug een Japanse miljardair ontmoet. Een aantal weken geleden een Groupon co-founder die in een McLaren rond reed. Vorig jaar in een Bentley gechauffeerd, de Bentley was van iemand die ook een privejet bezit. Van dezelfde persoon ook in zijn Ferrari mee mogen rijden. Dit soort dingen had ik persoonlijk nog nooit gezien in Nederland, kan natuurlijk puur toeveel zijn aangezien er in een Nederland natuurlijk ook een 0.1%-1% is :)

Persoonlijk, als software ontwikkelaar moet je denk ik toch naar Amerika of in mijn geval Singapore wil je "6 figures" per jaar verdienen, dat heb ik in Nederland nog niet zien gebeuren behalve in hoge managements of architect functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Chief schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:21:
[...]

Ik zit gemiddeld zo'n 20x per jaar in het vliegtuig, dus ik weet wel wat vliegen inhoudt ja ;)

En 1100 euro extra voor business zou ik nog kunnen verantwoorden, maar het verschil tussen economy premium en normaal economy vind ik persoonlijk geen 1100 euro waard. Zo heel veel extra krijg je nou ook weer niet voor die 1100 euro

Maar uiteraard moet iedereen dat voor zichzelf bepalen. Maar ik zou het eerder besteden aan een extra tripje in omgeving Singapore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Martijn19 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:51:
Dat zal inderdaad een stukje levenservaring zijn dan. In Nederland was ik een student/freelancer en woonde ik in een dorp in Groningen.
Een aantal maanden terug een Japanse miljardair ontmoet. Een aantal weken geleden een Groupon co-founder die in een McLaren rond reed. Vorig jaar in een Bentley gechauffeerd, de Bentley was van iemand die ook een privejet bezit. Van dezelfde persoon ook in zijn Ferrari mee mogen rijden. Dit soort dingen had ik persoonlijk nog nooit gezien in Nederland, kan natuurlijk puur toeveel zijn aangezien er in een Nederland natuurlijk ook een 0.1%-1% is :)
Het zal daar zeker meer zijn hoor. Maar als je in een dorp in Groningen gaat wonen dan is het contrast wel groot ja.
Ik zie hier wel vaker een Aston Martin of Ferrari voorbij komen. Maar waarschijnlijk niet zo vaak als in Singapore of Dubai etc.
Persoonlijk, als software ontwikkelaar moet je denk ik toch naar Amerika of in mijn geval Singapore wil je "6 figures" per jaar verdienen, dat heb ik in Nederland nog niet zien gebeuren behalve in hoge managements of architect functies.
Maar je hebt het ook over je eigen bedrijf.

In mijn ogen is software ontwikkelaar nog steeds een uitvoerende taak, net als een timmerman. Hoe verwacht je dan "6 figures" te gaan maken?
Als jij het vergelijkt met het hebben van je eigen bedrijf waarmee je software diensten / producten levert (die je toevallig zelf hebt gemaakt) is dat niet eerlijk. Dan kun je hier ook wel 6 figures verdienen als je het goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
!null schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:57:
[...]

Het zal daar zeker meer zijn hoor. Maar als je in een dorp in Groningen gaat wonen dan is het contrast wel groot ja.
Ik zie hier wel vaker een Aston Martin of Ferrari voorbij komen. Maar waarschijnlijk niet zo vaak als in Singapore of Dubai etc.

[...]

Maar je hebt het ook over je eigen bedrijf.

In mijn ogen is software ontwikkelaar nog steeds een uitvoerende taak, net als een timmerman. Hoe verwacht je dan "6 figures" te gaan maken?
Als jij het vergelijkt met het hebben van je eigen bedrijf waarmee je software diensten / producten levert (die je toevallig zelf hebt gemaakt) is dat niet eerlijk. Dan kun je hier ook wel 6 figures verdienen als je het goed doet.
Ik ben nu in loondienst hoor, met mijn eigen bedrijf verdiende ik de helft van wat ik nu doe. Ik heb een redelijk specialiste functie (blockchain ontwikkelaar) en mijn ervaring leert dat 1 software developer heel wat toegevoegde waarde kan hebben. Neem Facebook die per employee een winst van $180k behaald in slechts 1 kwartaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Martijn19 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:00:
[...]

Ik ben nu in loondienst hoor, met mijn eigen bedrijf verdiende ik de helft van wat ik nu doe. Ik heb een redelijk specialiste functie (blockchain ontwikkelaar) en mijn ervaring leert dat 1 software developer heel wat toegevoegde waarde kan hebben. Neem Facebook die per employee een winst van $180k behaald in slechts 1 kwartaal.
Even uit nieuwsgierigheid, het is in ieder geval exclusief pensioen. Wat gebeurd er als je ziek wordt of arbeidsongeschikt raakt ? Ben je daar wel voor verzekerd ? Of moet je dat ook zelf regelen ?

Dat heb je hier natuurlijk wel als je in loondienst bent. Doorbetaling bij ziekte en verzekerd bij arbeidsongeschiktheid. Anders is het een beetje appels met peren vergelijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Martijn19 Okee dat is mooi. Maar de verhouding van winst per employee is van veel meer dan wat die ene employee toevoegt. Zegt meer over efficientie van het bedrijf dan van de werknemers (zo zwart-wit is het natuurlijk niet)

Maar goed, ik ben met je eens, specialisme loont.
(Misschien moet ik me toch weer eens aan gaan bieden als Delphi programmeur :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
@Null, ook in Nederland als uitvoerende in loondienst, buiten de ICT of Finance of een of andere hippe start-up is 6 cijfers mogelijk ...Niet makkelijker, maar het kan wel. En wat je zegt, specialisme loont in dat geval.

@vliegreizen: ik vlieg ook wel redelijk wat en ook ver, maar als ik omreken hoeveel business class per uur extra kost....no way voor mij. Zitten-oordopjes in-film/serie kijken-lezen-slapen-verstand op nul- hey, zijn we er nu al?-uitstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Blik1984 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:53:
[...]

Ik zit gemiddeld zo'n 20x per jaar in het vliegtuig, dus ik weet wel wat vliegen inhoudt ja ;)

En 1100 euro extra voor business zou ik nog kunnen verantwoorden, maar het verschil tussen economy premium en normaal economy vind ik persoonlijk geen 1100 euro waard. Zo heel veel extra krijg je nou ook weer niet voor die 1100 euro

Maar uiteraard moet iedereen dat voor zichzelf bepalen. Maar ik zou het eerder besteden aan een extra tripje in omgeving Singapore
Precies, het is erg persoonlijk :). Overigens is het niet dat ik blind een business class ticket boek hoor. Toen ik vorige zomer een prijs zag van 6,000 euro pp (wij zijn met drie) voor een directe vlucht naar NL heb ik ook gekozen voor een ticket met tussenstop die bijna 50% goedkoper was.

Nederland heeft een erg goed sociaal stelsel wat helaas wel aan waarde heeft ingeboet. Singapore, en vele andere landen, hebben dat zeker niet. Dat verklaart ook deel van het verschil in belastingen. Het is altijd moeilijk om twee landen met elkaar te vergelijken.
Voor mezelf gesproken:
* van mijn werkgever krijg ik een pensioenpremie die meer dan dubbel is van datgene dat ik in Nederland kreeg dat ik vrij kan besteden
* ik en mijn gezin hebben een volledige betaalde zorgverzekering met 100% toegang tot private zorg
* ik ben via dezelfde zorgverzekering gedekt voor arbeidsongeschiktheid (lump Sum bedragen)
* ik heb geen enkele recht als mijn WG op straat zet . Daarbij moet ik ook opmerken dat ik in NL hoogstwaarschijnlijk teveel vermogen heb voor welke uitkering dan ook

Werken en wonen in het buitenland heeft zeker een prijs. Of iemand dat het waard vindt, dat is aan hem/haar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn19
CornermanNL schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:03:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid, het is in ieder geval exclusief pensioen. Wat gebeurd er als je ziek wordt of arbeidsongeschikt raakt ? Ben je daar wel voor verzekerd ? Of moet je dat ook zelf regelen ?

Dat heb je hier natuurlijk wel als je in loondienst bent. Doorbetaling bij ziekte en verzekerd bij arbeidsongeschiktheid. Anders is het een beetje appels met peren vergelijken. :)
Goede vraag! Heb toevallig net vandaag mijn laatste zorgverzekering info binnengekregen (die vergoed wordt door het bedrijf). Lijkt er op dat alle medische kosten, ziekenhuisopnames, emergencies, psychisch, medicijnen 100% vergoed wordt wereldwijd (behalve de US) en de tandarts 80%.
Arbeidsongeschiktheid verzekering heb ik niet, tenminste lijkt niet onder mijn bedrijfsverzekering te vallen. Misschien zelf maar eens in verdiepen.
Ik word wel doorbetaald bij ziekte, standaard is dat hier 14 dagen per jaar als je thuis zit en 60 dagen als je in het ziekenhuis beland. Maar kan best zijn dat mijn werkgever hier anders mee omgaat.
!null schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:04:
@Martijn19 Okee dat is mooi. Maar de verhouding van winst per employee is van veel meer dan wat die ene employee toevoegt. Zegt meer over efficientie van het bedrijf dan van de werknemers (zo zwart-wit is het natuurlijk niet)

Maar goed, ik ben met je eens, specialisme loont.
(Misschien moet ik me toch weer eens aan gaan bieden als Delphi programmeur :P )
Mee eens :)
Heb behoorlijk geluk gehad, stond op het punt om een baan aan te nemen die "slechts" 20% meer was (en totaal buiten mijn specialisatie, slechts een "gewone" software ontwikkelaar), toen ik weer in gesprek kwam met een oude vriend en mij mijn huidige baan aanbood.

Om toch nog even in de spirit van het FO worden te blijven: als je jong bent offers maken kan behoorlijk goed uitpakken, of dat nu sparen en luxe achterwege laten is of je familie en vrienden achterlaten om ergens anders je geluk te beproeven.
Voor mij persoonlijk de beste keuze ooit, FO worden met het volgen van een "traditionele" route in Nederland zou voor mij veel moeilijker zijn geweest. Ik ben er overigens nog niet hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Chief schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:14:
[...]

Precies, het is erg persoonlijk :). Overigens is het niet dat ik blind een business class ticket boek hoor. Toen ik vorige zomer een prijs zag van 6,000 euro pp (wij zijn met drie) voor een directe vlucht naar NL heb ik ook gekozen voor een ticket met tussenstop die bijna 50% goedkoper was.
We hebben het hier over economy premium hè, dat is enkel en alleen wat extra beenruimte. Geen extra service of wat dan ook. Niet te vergelijken met business class

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Wat is jullie mening over het (onvoorwaardelijke) basisinkomen terwijl je FO bent?

Hoe voelt het om na veel werken €1500 per maand aan passief inkomen te hebben. Terwijl je buurman, die altijd alles uitgegeven heeft, een basisinkomen van €1000 heeft? Jij hebt dan natuurlijk in totaal €2500, maar je bent allebei FO. Terwijl jij er veel meer voor hebt moeten laten.

Verder kan je buurman de gemeentebelastingen kwijtgescholden krijgen, heeft hij recht op een gratis bibliotheekpas, mogen zijn kinderen voor weinig sporten en krijgt hij nog veel meer voordelen door gebrek aan vermogen.

Voelt dat wrang of vind je het juist fijn dat iedereen in Nederland gemakkelijk FO kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

volgens mij was de normale implementatie van basisinkomen zodanig dat je dan helemaal geen kwijtscheldingen, toeslagen en subsidies meer hoeft te verwachten.

1 potje, daar moet je het mee doen. Of je nou kinderopvang voor regelt of jouw knie-operatie.

Ik vind dat wel zo eerlijk dan.

(en volgens mij, als je afhankelijk bent van basisinkomen, dan ben je niet FO)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 20:58
Ik ben een groot voorstander van het basisinkomen, vooral omdat ik denk dat heel veel banen geautomatiseerd gaan worden, maar ik reken er niet op dat dit op de korte termijn gerealiseerd zal worden. En mocht het ooit zo ver komen dan is het een hele grote vraag in wat voor vorm het er komt. Vermoedelijk niet in de 'pure' vorm zoals iedereen het momenteel predikt maar met heel wat meer haken en ogen, dus dan zou ik alsnog wel wat aanvullende inkomsten willen hebben voor een hoger leefcomfort.

Het zou alleen wel erg wrang zijn als je veel hebt gespaard en er een vermogensgrens zou worden gesteld aan het basisinkomen, dan heb je inderdaad 'voor niks' gespaard.

Maargoed, mocht het over 10-15-20 jaar een serieuze optie blijken dan is het wel handig om er wat berekeningen op los te laten en tot die tijd ga ik ervan uit dat het huidige kapitalistische systeem nog wel even blijft bestaan en je met een leuk zakcentje achter de hand toch een aardige stap voor hebt op de rest. Basisinkomen of niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Martijn19 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:15:
[...]

Goede vraag! Heb toevallig net vandaag mijn laatste zorgverzekering info binnengekregen (die vergoed wordt door het bedrijf). Lijkt er op dat alle medische kosten, ziekenhuisopnames, emergencies, psychisch, medicijnen 100% vergoed wordt wereldwijd (behalve de US) en de tandarts 80%.
Arbeidsongeschiktheid verzekering heb ik niet, tenminste lijkt niet onder mijn bedrijfsverzekering te vallen. Misschien zelf maar eens in verdiepen.
Ik word wel doorbetaald bij ziekte, standaard is dat hier 14 dagen per jaar als je thuis zit en 60 dagen als je in het ziekenhuis beland. Maar kan best zijn dat mijn werkgever hier anders mee omgaat.

[...]

Mee eens :)
Heb behoorlijk geluk gehad, stond op het punt om een baan aan te nemen die "slechts" 20% meer was (en totaal buiten mijn specialisatie, slechts een "gewone" software ontwikkelaar), toen ik weer in gesprek kwam met een oude vriend en mij mijn huidige baan aanbood.

Om toch nog even in de spirit van het FO worden te blijven: als je jong bent offers maken kan behoorlijk goed uitpakken, of dat nu sparen en luxe achterwege laten is of je familie en vrienden achterlaten om ergens anders je geluk te beproeven.
Voor mij persoonlijk de beste keuze ooit, FO worden met het volgen van een "traditionele" route in Nederland zou voor mij veel moeilijker zijn geweest. Ik ben er overigens nog niet hoor :P
Kink heel goed of er geen limieten zitten op bv ziekenhuisopname. Heb je een verzekering van een lokale verzekeraar dan is dat namelijk meestal wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Chief schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:49:
[...]

Kink heel goed of er geen limieten zitten op bv ziekenhuisopname. Heb je een verzekering van een lokale verzekeraar dan is dat namelijk meestal wel het geval.
"Hospital accommodation - Private room: Full Refund"
"Intensive care: Full Refund"
"Surgical fees, including anaesthesia and theatre charges: Full Refund"

Kan niets vinden over een maximaal aantal dagen. Behalve dan "medical treatment outside area of cover: 42 day limit".

Ik weet dat het hele team op dit plan zit inclusief de co-founders van het bedrijf, denk dat het wel redelijk geregeld is.
Maar toch bedankt :-) ik zal er op letten, niets is gratis uiteindelijk haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Blik1984 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:55:
[...]

We hebben het hier over economy premium hè, dat is enkel en alleen wat extra beenruimte. Geen extra service of wat dan ook. Niet te vergelijken met business class
Ja, je betaalt dan ook meer als je business ipv premium eco vliegt. Wat een ieder daar voor over heeft, Tjah..... Premium economy lijkt gevraagd gezien dat meer en meer maatschappijen het aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
[...]

http://www.airfrance.sg/S...remium_economy_a_bord.htm

Het lijkt toch wel iets meer dan wat extra beenruimte. Stoelen met een schotje ertussen, extra incline, 40% meer beenruimte, 2x bagage, en priority boarding/uitstappen/baggage.

2-4-2 opstelling waarbij mijn vriendin en ik alleen aan het raam zitten, geen derde persoon die je moet vragen als je even wilt opstaan.

Of het 550 euro pp extra waard is laat ik in november weten ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Martijn19 op 28-08-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 18:31
[...]

Ik denk dat je Premium Economy verwart met Comfort Economy zoals aangeboden door KLM. Bij die laatste is het inderdaad alleen wat extra beenruimte, bij die eerste krijg je echt heel wat meer dan dat.

Of het de extra kosten waard is, is een tweede natuurlijk. Ik persoonlijk ga zonder problemen een aantal uren opgevouwen zitten in een eco stoel als ik kijk wat een premium economy/business ticket me extra zou kosten. (en ik ben 1.95m..)

[ Voor 19% gewijzigd door Arrne op 28-08-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang ik privé drie tot vier keer per jaar intercontinentaal vlieg denk ik altijd tijdens de vlucht eraan dat ik voor <750 euro aan de andere kant van de wereld sta. Maakt het altijd een stuk dragelijker.

Zakelijk is Economy gewoon klote als je direct erna moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Arrne schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:33:
[...]

Ik denk dat je Premium Economy verwart met Comfort Economy zoals aangeboden door KLM. Bij die laatste is het inderdaad alleen wat extra beenruimte, bij die eerste krijg je echt heel wat meer dan dat.

Of het de extra kosten waard is, is een tweede natuurlijk. Ik persoonlijk ga zonder problemen een aantal uren opgevouwen zitten in een eco stoel als ik kijk wat een premium economy/business ticket me extra zou kosten. (en ik ben 1.95m..)
Gezien wat martijn19 heeft gelinkt is het niet heel veel meer. Als je al status hebt bij een klm is het gewoon niet veel meer dan een andere stoel. De extra bagage en priority voordelen heb je dan toch al, inclusief lounge toegang

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cerberusss
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:00:
Terwijl je buurman, die altijd alles uitgegeven heeft, een basisinkomen van €1000 heeft?
(...)
Verder kan je buurman de gemeentebelastingen kwijtgescholden krijgen, heeft hij recht op een gratis bibliotheekpas, mogen zijn kinderen voor weinig sporten en krijgt hij nog veel meer voordelen door gebrek aan vermogen.
Je schetst een soort luilekkerland, terwijl het dat helemaal niet is. Ik zou zeggen, ga eens naast iemand zitten die het krap heeft, bekijk eens de maandelijkse administratie en kom hier dan nog eens terug.

Vijfhonderd euro verschil is namelijk heel veel. Vaak betekent het meer ruimte thuis, lekkerder eten, minder stress als er een nooduitgave is, de mogelijkheid tot sparen en een gevoel van zelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 20:49

jefjef

learning by doing

een familie lid van me ging op het moment dat hij ging werken als financieel administratief medewerker tot aan zijn pensioen (als concern controller met pensioen gegaan) van elke verdiende, toen nog gulden. 50cent sparen. Dit heeft hij dus gedaan tot zijn pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
rube schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:08:
@Null, ook in Nederland als uitvoerende in loondienst, buiten de ICT of Finance of een of andere hippe start-up is 6 cijfers mogelijk ...Niet makkelijker, maar het kan wel. En wat je zegt, specialisme loont in dat geval.

@vliegreizen: ik vlieg ook wel redelijk wat en ook ver, maar als ik omreken hoeveel business class per uur extra kost....no way voor mij. Zitten-oordopjes in-film/serie kijken-lezen-slapen-verstand op nul- hey, zijn we er nu al?-uitstappen.
Ik vind 6 figures zo’n flauwe kreet. Ik bedoel dat is alles van 100.000 t/m 999.999. Dat is nogal een brede range. 100.000 is in NL in loondienst in ICT of Finance (incl. bonus) niet zo heel lastig, voor senior functies, toch? 999.999 is al wat lastiger 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jefjef schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:19:
een familie lid van me ging op het moment dat hij ging werken als financieel administratief medewerker tot aan zijn pensioen (als concern controller met pensioen gegaan) van elke verdiende, toen nog gulden. 50cent sparen. Dit heeft hij dus gedaan tot zijn pensioen.
De onvermijdelijke vraag is dan: hoe oud ging hij met pensioen?
De helft van je inkomen sparen is leuk, maar als je alsnog tot AOW-leeftijd doorwerkt, waar doe je het dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Wat is jullie mening over het (onvoorwaardelijke) basisinkomen terwijl je FO bent?

Hoe voelt het om na veel werken €1500 per maand aan passief inkomen te hebben. Terwijl je buurman, die altijd alles uitgegeven heeft, een basisinkomen van €1000 heeft? Jij hebt dan natuurlijk in totaal €2500, maar je bent allebei FO. Terwijl jij er veel meer voor hebt moeten laten.

Voelt dat wrang of vind je het juist fijn dat iedereen in Nederland gemakkelijk FO kan zijn?
Het goede aan het idee van het onvoorwaardelijke basis inkomen zit hem dus in het woord onvoorwaardelijk. Je kan dus 1 miljoen op de bank hebben per jaar 2 ton salaris en van alles en toch 1500 erbij.

Als je die kans niet hebt, dan moet je het doen van 1500 euro. Maar je bent dan ook vrij om je leven dan vrij in te vullen, kunstenaar worden, of vrijwilligerswerk. Overigens moet die bibliotheekpas en die sportvereniging wel uit die 1500 euro komen.

We hebben eigenlijk in Nederland al een basisinkomen. Maar dat is voorwaardelijk. Je moet aan allerlei eisen voldoen, stel buiten je toedoen raak je langdurig werkloos en je komt niet in aanmerking voor de bijstand want je moet eerst je vermogen opeten. Blijft verplicht om te solliciteren en allerlei andere verplichtingen te voldoen. Dat vervalt, alsmede allerlei toeslagen om je boven dat bestaansminimum te tillen.

Want dat is het eigenlijk, bijstand is het minimum en al die regelingen zijn er om het wat aan te vullen.
Door al die regelstress en de lange pijnlijke weg naar de bijstand , verlies van al je zuurverdiende centen bezit etc en de stress die dat oplevert is op te vangen met het basis inkomen. Door het voorkomen van deze stress en bijbehorende problemen spaart de maatschappij zich denk ik veel geld uit aan verslavingszorg, psychische zorg etc.

Uiteindelijk is het een goede manier om op een positieve manier in het geheel staan, bijbehorend is wel gratis onderwijs zodat iedereen zich kan blijven ontwikkelen. Maar goed dit is eigenlijk het verkeerde topic.

Maar je bent met basisinkomen veel sneller FO overigens, dus van mij mag het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Torgo schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:14:
[...]

Ik vind 6 figures zo’n flauwe kreet. Ik bedoel dat is alles van 100.000 t/m 999.999. Dat is nogal een brede range. 100.000 is in NL in loondienst in ICT of Finance (incl. bonus) niet zo heel lastig, voor senior functies, toch? 999.999 is al wat lastiger 😂
True. Ter verdediging, ik reageerde op de post waarin over '6 figures' werd gesproken ;).

Maar ik gaf juist aan, ook buiten finance en ICT en toch in Loondienst is het mogelijk. Maar het zal veelal eerder net boven de 100K zitten dan tussen de 200K en de 999K schat ik zo in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blik1984 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:37:
Ik zou denk ik voor de nieuwe gaan. Comfort speelt natuurlijk mee, maar je kunt er donder op zeggen dat je de komende jaren nog wel flinke onderhoudskosten gaat hebben voor je wagen. Dat zal de besparingen negatief beïnvloeden. Een lease-auto is zorgeloos, je komt niet voor verrassingen te staan.
Nouja, dat hoeft niet per se hè. Het ligt heel erg aan de auto. Zat auto's die rond een tellerstand van twee ton alles vervangen moeten hebben, zat die probleemloos richting 3,5 ton rijden. Ik denk dat het per auto een afweging is: wat heb je tot nu toe al vervangen, wat is de restwaarde en wat ga je nog afschrijven? Eigenlijk dus even TCO berekenen voor de komende jaren.

Die privéauto kost misschien één of twee keer een forse reparatie. Helaas. Misschien valt het ook mee, dan lach je. Die leasebak krijg je meestal voor een x-aantal jaar of km's, dus daar zit je al gauw vier of vijf jaar aan vast. Dan gaat het al om 6 tot 7,5k wat je extra betaalt. Da's toch serieus geld wat je mogelijk kan besparen.
Anderzijds: verkoop die auto, neem die leasebak en beleg de restwaarde van je privéauto. Dat gaat je geen 7,5k opleveren, maar wel iets, en dan is het 'verlies' alweer kleiner.
Highland schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:34:Ik ga nog effe door met wikken en wegen.
Genoeg te doen ;).

Vraag is ook: ben je beetje autoliefhebber en is de upgrade het ook echt waard? Of betaal je dan voor nieuwere looks en opties waar je uiteindelijk geen fluit mee doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Torgo schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:14:
[...]
100.000 is in NL in loondienst in ICT of Finance (incl. bonus) niet zo heel lastig, voor senior functies, toch? 999.999 is al wat lastiger 😂
Bwah, niet zo heel lastig? http://visualisatie.cbs.n...isation/Inkomensverdeling
0.5% van alle huishoudens in Nederland hebben een gestandaardiseerde inkomen van >100.000. Dit heeft wel betrekking op besteedbaar inkomen. Dan nog, zo'n 2% van de huishoudens hebben dan meer dan 60.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Lang niet iedereen zal het halen inderdaad. Echter kom ik als je gewoon het besteedbare inkomen pakt (degene die je nodig hebt als je wil kijken hoeveel huishoudens boven de 60k netto inkomen zitten), op 10% uit. En dat zijn dus allemaal netto bedragen die daar staan, als mensen zeggen dat je 100k inkomen hebt, bedoelen ze normaal bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Sissors schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 07:39:
Lang niet iedereen zal het halen inderdaad. Echter kom ik als je gewoon het besteedbare inkomen pakt (degene die je nodig hebt als je wil kijken hoeveel huishoudens boven de 60k netto inkomen zitten), op 10% uit. En dat zijn dus allemaal netto bedragen die daar staan, als mensen zeggen dat je 100k inkomen hebt, bedoelen ze normaal bruto.
Dat is per huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Dat voelt niet alleen wrang, het is moreel gewoon zo fout als het maar kan. Maar dat geldt voor ons complete 'sociale' stelsel waar niks sociaals meer aan is. Werken wordt bestraft, geen reet uitvoeren wordt beloond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Sissors schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 07:39:
CBS gaat per huishouden. Dus iedereen die inkomen ontvangt op dat adres. Zo zaten wij ook lange tijd op >100k toen ik thuis woonde. Was namelijk 3x (boven) modaal op 1 adres. Die manier van rekenen zorgt ervoor dat het via CBS lijkt alsof er veel >100k zitten, maar in de praktijk daar nauwelijks bij in de buurt komen.

Gevolg was dus dat toen ik uit huis ging, het van 1x >100k over ging naar 1x >60k en 1x >35k. Werd de statisistiek 'ineens' gemiddeld 47,5k bruto/huishouden. Ondanks dat we niet daadwerkelijk anders gingen verdienen.

Voor 1 enkel persoon om 100k bruto binnen te harken, moet je echt bovenaan de ladder staan van grote internationale coorporaties. Of fulltime ZZPer, maar vaak moet je dan nog hoop extra dingen regelen (eigen pensioen, zelf ziekte/vakantie betalen, etc) waardoor 100k ZZP niet altijd evenveel 'waard' is als loondienst.

Cijfer van CBS waar jij op doelt: Gemiddeld inkomen van 1 persoon in nederland zit rond 25-26k bruto. Dus voor >100k per persoon, moet je effectief binnenharken waar normaal 4 man voor nodig is.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 29-08-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Metro2002 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:38:
[...]

Dat voelt niet alleen wrang, het is moreel gewoon zo fout als het maar kan. Maar dat geldt voor ons complete 'sociale' stelsel waar niks sociaals meer aan is. Werken wordt bestraft, geen reet uitvoeren wordt beloond.
Hoezo wordt niet uitvoeren beloond?
Een bijstandsuitkering is geen vetpot hoor, als ik zo Google ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Je buurman zal niet FO zijn met €1000 per maand, want die zal het fundament van FO niet beheersen: van weinig geld rond kunnen komen.

Indien wel: waarom zou je een ander dat misgunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Sociaal stelsel is er in beginsel om de zwakkeren op te vangen. Even los van de misbruik daarvan zie ik merits in het invoeren van basisinkomen binnen het gegeven dat we in Nederland nog steeds de zwakkeren willen opvangen: het scheelt enorm in administratie en controle. Ook kan ik mij voostellen dat mensen die nu gebruik maken van uitkering zich "beter" voelen dan steeds maar weer naar het UWV om maar aan al die controles te voldoen.

That said, ik zie ook wel bezwaren:
Je hebt een heel aantal minder ambtenaren nodig: kan je die dan ook weer aan andere baan helpen?
Meest belangrijke: gaat "misbruik" niet omhoog? Dat durf ik niet te zeggen.

Er is toch een hele topic over Basisinkomen ergens op Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Corrit schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:37:
Ik ben een groot voorstander van het basisinkomen, vooral omdat ik denk dat heel veel banen geautomatiseerd gaan worden, maar ik reken er niet op dat dit op de korte termijn gerealiseerd zal worden. En mocht het ooit zo ver komen dan is het een hele grote vraag in wat voor vorm het er komt. Vermoedelijk niet in de 'pure' vorm zoals iedereen het momenteel predikt maar met heel wat meer haken en ogen, dus dan zou ik alsnog wel wat aanvullende inkomsten willen hebben voor een hoger leefcomfort.

Het zou alleen wel erg wrang zijn als je veel hebt gespaard en er een vermogensgrens zou worden gesteld aan het basisinkomen, dan heb je inderdaad 'voor niks' gespaard.

Maargoed, mocht het over 10-15-20 jaar een serieuze optie blijken dan is het wel handig om er wat berekeningen op los te laten en tot die tijd ga ik ervan uit dat het huidige kapitalistische systeem nog wel even blijft bestaan en je met een leuk zakcentje achter de hand toch een aardige stap voor hebt op de rest. Basisinkomen of niet. :)
Persoonlijk denk ik dat het er nooit gaat komen of dat het een bijzonder kort leven zal hebben maar stel dat het wel zo is dan zie ik enkele voor- en nadelen. Voordeel is natuurlijk dat je bestedingsruimte omhoog gaat waardoor je sneller FO raakt, nadeel is dat je inkomen en spaarcenten waarschijnlijk zwaarder worden belast t.g.v. het betaalbaar houden van het basisinkomen.
Omdat er uitgegaan wordt van gemiddelden zou het wellicht nog wel eens goed uit kunnen pakken omdat iemand die FO wil worden doorgaans bewuster is met zijn uitgaven en dus makkelijker in het regime kan blijven van het basisinkomen.

Maar waarom zou het dan wrang zijn "omdat we veel hebben gelaten"? Het laten van dingen is niet zozeer een beperking als de kracht om het te doen van wat nodig is. Leuk dat mensen alles over de balk smijten zo snel als dat 't binnenkomt, dat ik dat niet doe maakt dat ik op een andere (in mijn ogen zelfs verstandigere) manier met geld om ga en dat ik rekening houdt met de toekomst.
Helaas ziet mijn werkgever het vaak genoeg dat mensen alles uitgeven wat er binnenkomt die in de problemen komen wanneer plotseling het inkomen wegvalt en ze uiteindelijk in de bijstand komen. Als je uitgaven laag zijn ben je veel minder afhankelijk van je inkomen en kan je dus ook zakken om ander werk aan te nemen wat leuker is dan wat je nu doet.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Piper schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:19:
[...]

Verdiep je qua beleggen even in indexfondsen. Via Meesman is het makkelijkst, via DeGiro is het iets goedkoper. Trackerbelegger.nl heeft wel eea erover geschreven om eea te verduidelijken.

Je vrouw overhalen? Schets toekomstbeelden en de vrijheid die eea kan opleveren. Kijk of je gemeenschappelijke doelen & dromen kan vinden en laat zien dat die op die manier te bereiken zijn. Kat in 't bakkie. ;)
Ik weet niet of ik in dit topic verder mag of naar het beleggingstopic moet. Ik heb de gids op trackerbeleggen gelezen. Toch complexer dan ik verwacht had. Mijn verwachting was maandelijks geld overmaken en dit wordt slim gespreid belegd.

Fondsen selecteren, kopen als de handelsmarkt open is, risico bij degiro dat aandelen uitgeleend worden, etc.
Ik ben benieuwd naar de ervaring van iemand die met 0 beleggingskennis begonnen is en hoe hij dat gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
PnD schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:02:
[...]

Ik weet niet of ik in dit topic verder mag of naar het beleggingstopic moet. Ik heb de gids op trackerbeleggen gelezen. Toch complexer dan ik verwacht had. Mijn verwachting was maandelijks geld overmaken en dit wordt slim gespreid belegd.

Fondsen selecteren, kopen als de handelsmarkt open is, risico bij degiro dat aandelen uitgeleend worden, etc.
Ik ben benieuwd naar de ervaring van iemand die met 0 beleggingskennis begonnen is en hoe hij dat gedaan heeft.
euuu...inlezen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
Felicia schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:53:

Maar waarom zou het dan wrang zijn "omdat we veel hebben gelaten"? Het laten van dingen is niet zozeer een beperking als de kracht om het te doen van wat nodig is. Leuk dat mensen alles over de balk smijten zo snel als dat 't binnenkomt, dat ik dat niet doe maakt dat ik op een andere (in mijn ogen zelfs verstandigere) manier met geld om ga en dat ik rekening houdt met de toekomst.
Stel je spaart een paar ton bij elkaar en dan wordt het basisinkomen ingevoerd voor mensen met een maximaal vermogen van bijv. 25k, dan zou ik het wel wat wrang vinden. Daarom ben ik ook voorstander van een onvoorwaardelijk basisinkomen, maar zoals ik beschreef verwacht ik dat, mocht het er komen, er alsnog veel haken en ogen aan zullen zitten.

Dat gezegd hebbende, ik vind dat ik nu absoluut niet veel hoef te laten hoor! Met mijn inkomen kan ik alles doen wat ik leuk vindt en houd ruim voldoende over. Enige waar ik significant op bezuinig ten opzichte van mijn vrienden is woonruimte. Een appartement of studio is zonder huursubsidie gewoon belachelijk duur, dus zit nu nog steeds in een studentenkamer en ben aan het sparen voor een appartement.

[ Voor 7% gewijzigd door Corrit op 29-08-2017 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Om op hetzelfde niveau als jou te blijven: lezen?

Ik heb mijzelf ingelezen op trackerbelegger. Mijn verwachting was dat ik dan toch een eind zou zijn en zou kunnen beginnen. Dit blijkt toch anders te zijn. Ik ben nu op zoek naar ervaringen. Wat is de "makkelijkste weg" om te komen tot een verantwoorde manier van beleggen.
Het blijft een afweging tussen zelf inlezen vs. kosten die het met zich mee brengt als je iets "uit handen" geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Corrit schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:09:
[...]

Stel je spaart een paar ton bij elkaar en dan wordt het basisinkomen ingevoerd voor mensen met een maximaal vermogen van bijv. 25k, dan zou ik het wel wat wrang vinden.

Dat gezegd hebbende, ik vind dat ik nu absoluut niet veel hoef te laten hoor! Met mijn inkomen kan ik alles doen wat ik leuk vindt en houd ruim voldoende over. Enige waar ik significant op bezuinig ten opzichte van mijn vrienden is woonruimte. Een appartement of studio is zonder huursubsidie gewoon belachelijk duur, dus zit nu nog steeds in een studentenkamer en ben aan het sparen voor een appartement.
Ah, maar dan heb je het over iets anders. De discussie is doorgaans het onvoorwaardelijke basisinkomen en dan krijgt iedereen het basisinkomen, niet alleen de laagste inkomens.
Zelfs bij de huidige bijstand mag je spaargeld hebben en een deel vermogen in je huis, alleen niet zo veel. Als je daar vanuit gaat ligt jouw visie meer in lijn met de huidige bijstand en veranderd er dus niet zo veel...

Een studentenkamer is ook relatief duur, afhankelijk van waar je woont, de faciliteiten en je huisgenoten. Maar goed dat je daar rekening mee houdt :) Heb ik ook jaren gedaan, samen met een huisgenoot geleefd om o.a. de kosten te drukken.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
Felicia schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:14:
[...]

Ah, maar dan heb je het over iets anders. De discussie is doorgaans het onvoorwaardelijke basisinkomen en dan krijgt iedereen het basisinkomen, niet alleen de laagste inkomens.
Zelfs bij de huidige bijstand mag je spaargeld hebben en een deel vermogen in je huis, alleen niet zo veel. Als je daar vanuit gaat ligt jouw visie meer in lijn met de huidige bijstand en veranderd er dus niet zo veel...

Een studentenkamer is ook relatief duur, afhankelijk van waar je woont, de faciliteiten en je huisgenoten. Maar goed dat je daar rekening mee houdt :) Heb ik ook jaren gedaan, samen met een huisgenoot geleefd om o.a. de kosten te drukken.
Haha, ik had net een aanpassing gedaan en precies hetzelfde gezegd, heeft elkaar net gekruisd. :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Inderdaad, de misvatting is vaak dat we alles laten om toch maar die cent uit te sparen. Het is gewoon geen nutteloos geld uitgeven en eerlijk zijn met jezelf waar je gelukkig van wordt. Zijn dat gadgets, reizen, of gewoon een goed boek. Allemaal geen probleem om daar geld aan te geven. De ene zal natuurlijk wel een groter bedrag nodig hebben dan de andere.

@pnd Ervaring uit Belgie, dus lichtjes anders maar: Eerst heb ik gegeken welke broker ik zou gebruiken. Ik ben geen fan van het uitlenen van mijn aandelen, dus ik heb één gepakt die dit bij mijn weten niet doet. (Bincbank). Het nadeel is dat deze een vaste transactiekost heeft, dus maandelijks inleggen is niet zo interessant. Ik spaar het dus een paar maand op en gooi er dan een hoog bedrag op. Het voordeel is dat binc geen jaarlijkse bijhou-kost heeft, en je dus enkel betaalt per transactie. (edit: en er is een groot aanbod). Wat ik hier zo heb opgevangen is dat in NL je bij meesman wel eenvoudig aan maandelijkse inleg kan doen.
Er is ook een verschil tussen trackers en fondsen, want ik zie dat je beide gebruikt in je tekst. Fonds is een actief beheer waarbij de fondsbeheerder zijn best doet om een beste resultaat te halen. Een tracker is eerder passief beheer dat de markt gewoon volgt. Je betaalt hier normaal ook minder beheerskosten door.
En dan is het uitkiezen. Worldwide, US, Emerging, ... Het probleem is wel dat er enorm veel trackers zijn, veel met dezelfde naam. Bv de S&P500, heb je plots 50 mogelijke trackers. Wat ik dan bekijk is wat er in zit, de verdeling, of het in euro of dollar is (andere munten heb ik voorlopig niet), de grafiek van de afgelopen 10 jaar en eventueel dividend. (en zien of je niet dubbel belastingen betaalt op dividend al is dit soms niet te vermijden).
Als je fondsen gaat bekijken, ook altijd eens kijken hoe hun dip was in 2008. Is het fonds gecreëerd juist na 2008 en pronkt het dan met zijn positief rendement, blijf er dan al maar af want dan is dit waarschijnlijk hernoemd en zo wissen we even mooi het 50% verlies na 2007. (niet altijd maar toch).
En dan is het gewoon kopen. Spreiden over de wereld, zorgen dat je niet enkel in 1 sector zit, ... In het begin kijk je dagelijks naar de koers, yay als het groen is: even een baalmomentje als het rood staat. Op de duur kijk je gewoon niet meer, kijk je plots na een half jaar nog eens.
Ik hou wel van een dividend, dus ik heb ook wat aristocrat trackers genomen. Mijn fondsen heb ik ook allemaal weggedaan, ik heb nu enkel nog trackers en een paar losse aandelen.
En niets kopen wat je niet snapt. Ook geen "gouden tips" zomaar aannemen. Ik had in het begin twee fondsen gekocht "op aanraden van een gerenommeerd fondsbeheerder" en zelf wat andere fondsen + trackers. De twee slechtste aankopen waren dus de aangeraden zaken. Misschien toeval maar goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
PnD schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:13:
[...]

Ik heb mijzelf ingelezen op trackerbelegger. Mijn verwachting was dat ik dan toch een eind zou zijn en zou kunnen beginnen. Dit blijkt toch anders te zijn. Ik ben nu op zoek naar ervaringen. Wat is de "makkelijkste weg" om te komen tot een verantwoorde manier van beleggen.
Het blijft een afweging tussen zelf inlezen vs. kosten die het met zich mee brengt als je iets "uit handen" geeft.
Ik denk dat je vindt wat je zoekt bij meesman. Minst inregelen, kosten zijn wat hoger dan het minimum, maar het geheel is ingericht voor wat je zoekt - een loket, minimale zorgen. Andere opties met brokers zijn meer werk en brengen wat meer uitzoekwerk met zich mee. Meesman heeft het voor de Nederlandse markt zo eenvoudig mogelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Chief schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:39:
Sociaal stelsel is er in beginsel om de zwakkeren op te vangen. Even los van de misbruik daarvan zie ik merits in het invoeren van basisinkomen binnen het gegeven dat we in Nederland nog steeds de zwakkeren willen opvangen: het scheelt enorm in administratie en controle. Ook kan ik mij voostellen dat mensen die nu gebruik maken van uitkering zich "beter" voelen dan steeds maar weer naar het UWV om maar aan al die controles te voldoen.

That said, ik zie ook wel bezwaren:
Je hebt een heel aantal minder ambtenaren nodig: kan je die dan ook weer aan andere baan helpen?
Dit meen je toch niet serieus hopelijk? Ambtenaren zijn er om zinvol werk te verzetten, het is geen arbeidstherapie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
upje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:29:
[...]

Dit meen je toch niet serieus hopelijk? Ambtenaren zijn er om zinvol werk te verzetten, het is geen arbeidstherapie!
:?
Bij invoering van Basisinkomen vervalt veel papierwerk en controles --> minder ambtenaren nodig. Kan je ze geen passende baan geven dan worden zij toch werkeloos????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En krijgen ze, net als de rest, het basisinkomen. Ongeacht of ze wel of niet werkeloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
[...]

Volgens mij geef je zelf het antwoord op je vraag. Meer inlezen dus, ofwel betalen voor meer meer gemak, via een bank bijvoorbeeld, ofwel nog meer betalen en het uithanden geven. "Het makkelijkste" is betalen en alles het handen geven. Of dat voor iemand het beste is nogal persoonlijk en hangt van veel factoren af (risicobereidheid, controle willen hebben of niet, geld zat hebben of niet, ect, etc.)
upje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:29:
[...]

Ambtenaren en zinvol werk verzetten in 1 zin? Dat is niet mijn ervaring :o

[ Voor 14% gewijzigd door Zygapophysis op 29-08-2017 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
PnD schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:02:
[...]

Oftewel ga gewoon voor Meesman. Niet laagste kosten, maar nog steeds geen hoge kosten. Je hoeft nog geen eens maandelijks geld over te maken, want je kan gewoon automatische incasso aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
[...]
Wat alle anderen hier al gezegd hebben.

En ook: je besteed vele duizenden uren om je vermogen bij elkaar te sparen! Een paar uur of zelfs enkele tientallen uren om dan ook goed met dat vermogen om te gaan lijkt me het ook wel waard. Sterker nog, zelfs een soort van vreemd disrespect naar jezelf, je eigen vermogen als je dat niet zou doen.

Zelfs al zou je het "uit handen" geven, dan nog vind ik dat je de verplichting aan jezelf hebben om er voldoende van te begrijpen dat je de juiste vragen kan stellen om een goede 3de partij te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:36
Chief schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:33:
[...]

Bij invoering van Basisinkomen vervalt veel papierwerk en controles --> minder ambtenaren nodig. Kan je ze geen passende baan geven dan worden zij toch werkeloos????
Persoonlijk zie ik ook wel voordelen van een basisinkomen. Bijvoorbeeld voor grote steden als Rotterdam met een grote groep mensen met te grote afstand tot de arbeidsmarkt, waar alle inspanningen van gemeenten en uwv te weinig effect hebben.
Voor de productiviteit en daarmee de economische groei is het basisinkomen geen positieve ontwikkeling. De prikkel is gewoonweg niet stimulerend en dat kan ook eennuitstralingseffect hebben op andere groepen.
Ik denk ook dat er ook in het tijdperk van overvloedige robotisering weer nieuwe banen ontstaan (is bij eerdere industriële revoluties ook gebeurd). Zo niet dan zal er in de toekomst iets moeten worden bedacht om iedereen aan het werk te houden en niet al het geld naar het kapitaal te laten stromen.
Als FO-er kan een basisinkomen afhankelijk van de voorwaarden best positief uitpakken. Ik zie het er mede geziennde vergrijzing voorlopig echter niet snel van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Chief schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:33:
[...]

Zoals bij ieder fatsoenlijk bedrijf zou moeten gebeuren, efficiency verbeteringen en reorganisaties. Daardoor vervallen functies. Hoort gewoon bij normale bedrijfsvoering.

Die mensen vinden wel weer ander werk, en anders is er een basisinkomen dat ze krijgen en natuurlijk nog de opgebouwde ww (dat zullen ze waarschijnlijk wel behouden)

[ Voor 11% gewijzigd door Blik1984 op 29-08-2017 12:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Hebben jullie nooit als je over FO begint dat je van die glazige blikken krijgt?
Zo van niet werken wat ga je dan doen al die jaren, thuiszitten en hoe vaak ik het ook uitleg dat ik geen thuiszitter ben en gewoon leuke dingen wil doen. Kan ik elke keer opnieuw beginnen zelfs mijn partner snapt het maar niet of wil het maar niet snappen :+

Ik ben over de vijftig, heb de laatste jaren alleen maar stress in rotbaan gehad ik ben er wel even klaar mee na 35 jaar werken (pas ontslagen ivm reorganisatie). Pensioen is pas met 67 op zn vroegst als deze potjes niet verdwijnen. Dus wil nog even genieten van het leven nu het nog kan. Ook pas ernstig ziek geweest dit had slechter kunnen aflopen.

Maar ik bots op veel onbegrip en "die is gek" blikken. :(

Helaas wil men nu net de IOAW gaan afschaffen anders had ik het net gered. Dus komende tijd wordt het dingen zoeken om mijn snel geld te vermeerderen voor het opgegeten is of zorgen voor minimaal 5 procent rente om in ieder geval gelijk te blijven aan de inflatie en jaarlijkse belasting afdracht. :'(

Dus binnenkort dit topic maar eens teruglezen vanaf januari 2017 voor tips

[ Voor 9% gewijzigd door ErikRo op 29-08-2017 13:14 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-09 09:32
ErikRo schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:11:
Hebben jullie nooit als je over FO begint dat je van die glazige blikken krijgt?
Zo van niet werken wat ga je dan doen al die jaren, thuiszitten en hoe vaak ik het ook uitleg dat ik geen thuiszitter ben en gewoon leuke dingen wil doen. Kan ik elke keer opnieuw beginnen zelfs mijn partner snapt het maar niet of wil het maar niet snappen :+

Ik ben over de vijftig, heb de laatste jaren alleen maar stress in rotbaan gehad ik ben er wel even klaar mee na 35 jaar werken (pas ontslagen ivm reorganisatie). Pensioen is pas met 67 op zn vroegst als deze potjes niet verdwijnen. Dus wil nog even genieten van het leven nu het nog kan. Ook pas ernstig ziek geweest dit had slechter kunnen aflopen.

Maar ik bots op veel onbegrip en "die is gek" blikken. :(

Helaas wil men nu net de IOAW gaan afschaffen anders had ik het net gered. Dus komende tijd wordt het dingen zoeken om mijn snel geld te vermeerderen voor het opgegeten is of zorgen voor minimaal 5 procent rente om in ieder geval gelijk te blijven aan de inflatie en jaarlijkse belasting afdracht. :'(

Dus binnenkort dit topic maar eens teruglezen vanaf januari 2017 voor tips
Daarom begin ik er nooit over. Ik begin er wel over als het zover is, dan geniet ik van de glazige blikken ;)
Pagina: 1 ... 119 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.