rube schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:05:
Wat ik me afvraag, veel mensen posten in dit topic en (volgens mij) volgen nog veel meer volgen het.
Er komt dan ook een hoop voorbij van wat iedereen doet en vindt van bezuinigen, meer verdienen, wel/niet uit eten, minimalisme etc.
Maar, ik heb regelmatig de indruk dat voor veel mensen dit meer een wat "softere" BESPAAR-topic, GELD SPAREN-topic of IETS-EERDER MET PENSIOEN-topic is dan het echte FINANCIËLE ONAFHANKELIJKHEID-topic.
Ik ben dus wel benieuwd wie verwacht financiële onafhankelijk te zijn binnen:
0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar
En hoe zorg je dat je gaat halen? Volg je de simpele grafiek met de savings-rate en SWR of heb je een andere methode?
Edit: dit is niet om mensen te beledigen, maar meer (hopelijk) want inspiratie te creëren

en leuke verhalen/inzichten te krijgen.
Hier geen razendsnelle rijkdom, maar wel gestage vooruitgang. Nu rond de 40 en al zeker 15 jaar serieus aan het sparen, waarvan de laatste 10 jaar met het doel vermogensopbouw voor ogen. Het begint te lopen. Nu halverwege en bij de huidige koers verwacht ik binnen 7/8 FO te zijn.
Vrijheid en onafhankelijkheid is altijd belangrijk geweest voor mij. Vanaf dat ik ben gaan werken staat het idee van elke week standaard vijf dagen werken en dat 40 jaar lang me tegen. Het grootste deel van je leven doorbrengen in een ratrace om je maandelijkse lasten op te brengen en aan het einde als het fysiek allemaal wat minder gaat zelf je tijd pas in kunnen delen. Dat leek me niet echt de bedoeling (en dat zeg ik met besef vanuit een luxe Westerse positie). Het feit dat het anders kan heeft me op het pad van sparen en vermogensopbouw gezet. Het helpt dat ik inhoudelijk interessant en uitdagend werk heb, maar het blijft een verplichting met de nodige stress die ik liever omzet in iets dat mag in plaats van moet.
Eigenlijk was het studentenleven met de flexibiliteit, veel leren, beetje werken en de vrijheid om je tijd zelf in te delen ideaal voor mij. En dat is zeker geen thuiszitten, maar juist meer ervaringen opdoen. FO zie ik zo voor me: tijd voor hobby’s, maar ook nieuwe dingen leren en wellicht af en toe een betaald project of vrijwilligerswerk.
Waar ik nu sta heb bereikt door vroeg te beginnen met sparen en economisch denken. Ik heb in mijn studententijd veel bijgewerkt en daarmee flinke een aanbetaling gedaan voor mijn eerste appartement, dat ik daardoor gunstig tegen variabele rente kon financieren.
Ik heb me imiddels financieel wel gebonden met een gezin en dat maakt minder snel FO, maar bij de geboorte van de eerste had ik al een goede start gemaakt met vermogensopbouw en dat zou ik zeker aanraden. Met mijn vriendin heb ik de afspraak gemaakt dat ik niet voor het kostwinnersmodel wilde gaan, maar voor 4×4. Dat geeft mij nu al enige speelruimte en mentale vrijheid.
Ondanks de goede start kost de opbouwfase van het leven met kleine kinderen natuurlijk veel geld. Voor die tijd hebben we ook erg veel gereisd wat flink in de papieren liep. Dat vertraagt natuurlijk ook, maar door de levenservaring die je ervoor terugkrijgt, is het mij zeker waard geweest.
Belangrijk onderdeel van de strategie is van het begin af aan het laag houden van de woonlasten geweest, terwijl het inkomen in de loop van de jaren flink is gestegen. Verder hebben wij geen auto en huren of lenen voor vakanties altijd auto's.
Door inkomensstijging en daling van de hypotheeklasten gaat de vermogensopbouw de afgelopen 5 jaar sneller en ligt het nu goed op koers. De kosten zijn goed onder controle, zonder dat we er vakantie voor moeten laten. Dat twee van de drie nu van de crèche af zijn helpt ook.
Mijn vriendin steunt het FO idee wel, maar is wat meer op het nu gericht met jonge kinderen. Omdat ik daarin verder wil gaan dan zij kijk ik voor FO in eerste instantie naar mijn eigen vermogen en de inbreng die ik heb voor de totale lasten van het gezin en daarbij reken ik met een ruim bedrag dat in principe voldoende zou zijn voor het totaal (zo'n €2.000) Het zou daarbij dus kunnen dat mijn vriendin langer doorwerkt, wat ruimte geeft en daar heeft ze ook geen moeite mee.
Strategie is de afgelopen tijd gericht geweest op het vergroten van de spaarquote en die ligt nu op ruim 60%. Eerst wil ik de komende jaren het vermogen dat nu nog voor tweederde in deposito’s zit verder diversifieren.
Strategie is nu al vooral op cashflow gericht. Ik heb nu nog tweederde in spaardeposito's zitten, maar dit bouw ik nu de rente gekelderd is bij vrijval af en dat wordt met perodieke aanschaf steeds meer ETF en overig (duurzame investeringen e.d.). Voor de toekomst zal er ook een inkomstenstroom uit vastgoed moeten komen, maar ik twijfel nog of ik dat direct doe door aankoop wil doen of direct via een fonds.
In elk geval is de groeide passieve inkomenstenstroom altijd een grote motivatie geweest in het FO-traject. Het is bij aandelen om het even en misschien wel nadelig, maar er is een psychologisch effect (althans bij mij) en dat trek ik door naar de toekomst. Eigenlijk kijk ik wat betreft de beleggingen alleen maar naar de kasstroom die het oplevert. Dus elke €1.000 die weggezet kan worden zie ik als een (in principe) eeuwigdurende cashflow/inkomen van €25 a €30.
Idee is de huidige situatie nog een aantal jaar door te zetten, maar zekerheid is er in mijn branche niet. Toch reken ik daarmee. In het slechtse geval zal ik een inkomensdaling moeten accepteren en duurt FO langer. De afgelopen jaren steeds een stabiel rendement van 4,5-5% op geinvesteerd vermogen gerealiseerd met een laag risicoprofiel. Ik hoop dat te kunnen doorzetten, maar hier zit ook wel een onzekerheid. In heb in het verleden na de internetbubbel en ook na aanvang van de kredietcrisis harde lessen geleerd op de beurs en stap niet meer uit en het liefst op gunstige momenten verder in, maar zie de beurs niet onbeperkt doorstijgen. Door de grotere beleggingsportefeuille hakt dat er nu sterker in. Ik denk dat risico enigszins te mitigeren door onverminderd te focussen op inkomen en een pot met geld te reserveren om in te stappen als het misgaat. Of het mentaal ook zo werkt als er mindere tijden aanbreken is de vraag
De weg naar FO blijft ook een avontuur. Het feit dat je minder kwetsbaar wordt voor tegenslagen en de voldoening van passief inkomen maakt het ook op weg naar FO al de moeite waard. Dit topic heeft me daarbij veel nuttig extra inzicht gegeven, waarvoor dank