Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.363.825 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 18:32

Piper

No guts, no glory

PnD schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:26:
Ik kijk een dagje niet en moest 4 pagina's bij lezen. Leuk zo'n prankster :'(

Ik vroeg me af of iemand me met twee zaken op weg kan helpen.

Wie weet er een leuk artikel/boek om mijn vrouw eens mee te nemen in het FO denken? Ze is wel kostenbewust en vind het prima dat ik slimme dingen doe met ons spaargeld. Daar blijft het wel bij.

Qua beleggen wat gelezen in het belegtopic en hier e.e.a. voorbij zien komen. Tot nu toe altijd van weggebleven vanwege risico's en gebrek aan kennis. Wil er wel aan beginnen, maar zonder me te ver te moeten verdiepen en zo risicoloos mogelijk. Waar zal ik beginnen?
Verdiep je qua beleggen even in indexfondsen. Via Meesman is het makkelijkst, via DeGiro is het iets goedkoper. Trackerbelegger.nl heeft wel eea erover geschreven om eea te verduidelijken.

Je vrouw overhalen? Schets toekomstbeelden en de vrijheid die eea kan opleveren. Kijk of je gemeenschappelijke doelen & dromen kan vinden en laat zien dat die op die manier te bereiken zijn. Kat in 't bakkie. ;)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 18:56

Metro2002

Memento mori

CornermanNL schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:46:
[...]

Die premie en de rest van de voorwaarden is waar mijn probleem ermee zit, laten we een auto nemen, in de eerste paar jaar zit het meeste nog in de garantie. Dus indien je koopt heb je ook al een zekerheid dat je product blijft werken. Na 4 jaar krijg je meestal de eerste kosten, maar dan staat het je vrij om in te ruilen.

De premies hiervoor zijn dusdanig hoog dat het wel erg gek moet lopen willen ze er niet in alle gevallen fors aan verdienen. Met CV ketels wordt het bijvoorbeeld helemaal belachelijk.

Het veronderstelde risico wat je niet hebt en de zekerheid die je hiermee koopt is eigenlijk sluik reclame voor kijk je moet deze nieuwe glimmende auto, fiets, boot, CV ketel hebben. En het is zo makkelijk we nemen al je 'zorgen' uit handen. Ow ja en eigenlijk is het een hele dure lening.

Maar waar je gelijk in hebt dat je het risico afkoopt maar dat is eigenlijk alleen als je bijvoorbeeld de auto total loss rijdt en je was toevallig alleen WA verzekerd dan is dat een risico wat je hebt afgedekt. Maar dat kan je ook verzekeren.
Met lease is het heel simpel: Bedrijven die dingen verhuren zijn geen filantropische instellingen dus je bent gemiddeld áltijd duurder uit.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Metro2002 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:22:
[...]
Met lease is het heel simpel: Bedrijven die dingen verhuren zijn geen filantropische instellingen dus je bent gemiddeld áltijd duurder uit.
Dat dacht ik ook, maar aangezien leasmaatschappijen de auto's vaak scherp kunnen inkopen en goedkoper kunnen verzekeren zijn ze bij nieuwe kleine auto's best concurerend. Je betaald wel voornamelijk afschrijving voor een auto die nooit van jezelf gaat worden.

https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/ komt namelijk best in de buurt van dit https://www.mijndomeinauto.nl/showroom/auto/opel-karl

Nibud: 364 - 94 euro brandstof = 270 euro / maand, Mijdomein = 239 / maand.

[ Voor 17% gewijzigd door BCC op 24-08-2017 13:40 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
One-eye864 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:21:
[...]
offtopic:
Vrouwlief heeft in 2015 en 2016 ook Tupperware verkocht en geloof me dat was echt zonder aankoop van een startpakket of iets dergelijks. Op alles wat ze verkocht (wat*) winst gemaakt. Ik zal niet zeggen dat het een vetpot is en vrouwlief deed het vooral als hobby maar ik kan wel zeggen dat er nooit (eigen) geld in gegaan is en alleen (wat) geld uitgekomen is.

EDIT
* in harde euro's niet super veel (€800 a €1.000) maar wel heel veel gratis Tupperware
Blik1984 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:53:
[...]

Feitelijk onjuist, dus dit mogen we onder Fake News scharen ;)
Mijn moeder heeft (jaren geleden, dat wel) ook naar die onzin zitten kijken, dat stond letterlijk in de overeenkomst.

Iemand heeft dat startpakket gekocht. Misschien heeft de vertegenwoordiger waar ze zichzelf heeft aangemeld dat voorgeschoten, maar dan zal er wel een regel zijn geweest dat praktisch alle winst in de zak van de betreffende vertegenwoordiger verdwijnt totdat het bedrag is terugverdiend. Goed, dat zou misschien iets eerlijker zijn dan het model van direct het hele bedrag inleggen, maar is natuurlijk nog steeds droevig.

Maargoed, dit wordt wel erg offtopic, MLM heeft voor 't klootjesvolk bar weinig met FO te maken.

edit:
Ik zie inderdaad op de Tupperware website dat de startset nu "gratis" is. Ben benieuwd wat hun verdienmodel nu is. Wat houdt mij tegen om gratis startsets aan te vragen en niets te verkopen?

[ Voor 6% gewijzigd door APBaguette op 24-08-2017 14:57 ]

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:32
APBaguette schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:37:
[...]

[...]

Mijn moeder heeft (jaren geleden, dat wel) ook naar die onzin zitten kijken, dat stond letterlijk in de overeenkomst.

Iemand heeft dat startpakket gekocht. Misschien heeft de vertegenwoordiger waar ze zichzelf heeft aangemeld dat voorgeschoten, maar dan zal er wel een regel zijn geweest dat praktisch alle winst in de zak van de betreffende vertegenwoordiger verdwijnt totdat het bedrag is terugverdiend. Goed, dat zou misschien iets eerlijker zijn dan het model van direct het hele bedrag inleggen, maar is natuurlijk nog steeds droevig.

Maargoed, dit wordt wel erg offtopic, MLM heeft voor 't klootjesvolk bar weinig met FO te maken.
We gaan zo idd wel erg off-topic maar nee er werd niks voorgeschoten en de volledige commissie ging gewoon naar vrouwlief. Maar voor nu weer terug OT

Anoniem: 915187

@APBaguette zo werkt alle handel toch. Je koopt product A in voor prijs X en verkoopt dat voor prijs Y. Alleen met MLM lijken mensen niet door te hebben dat ze handelaar worden.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:53
Wie weet er een leuk artikel/boek om mijn vrouw eens mee te nemen in het FO denken? Ze is wel kostenbewust en vind het prima dat ik slimme dingen doe met ons spaargeld. Daar blijft het wel bij.
Naast zaken die verder al zijn gezegd: leading by example.
In het begin had mijn vrouw zoiets, laat hem lekker zijn gang gaan als hij dat leuk vind maar ik geloof niet dat ik kan/wil stoppen met werken. Na verloop van tijd zag ze steeds meer dat het echt werkte en inmiddels is ze compleet "onboard" (waarbij ik nog steeds wel de kar-trekker ben).

• Ernie
  • Laatst online: 11-06 11:53
Over dit onderwerp is een interessant topic met tips op het MMM forum.
https://forum.mrmoneymust...o-mmm-in-50-awesome-steps
rube schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:05:
Wat ik me afvraag, veel mensen posten in dit topic en (volgens mij) volgen nog veel meer volgen het.
Er komt dan ook een hoop voorbij van wat iedereen doet en vindt van bezuinigen, meer verdienen, wel/niet uit eten, minimalisme etc.

Maar, ik heb regelmatig de indruk dat voor veel mensen dit meer een wat "softere" BESPAAR-topic, GELD SPAREN-topic of IETS-EERDER MET PENSIOEN-topic is dan het echte FINANCIËLE ONAFHANKELIJKHEID-topic.

Ik ben dus wel benieuwd wie verwacht financiële onafhankelijk te zijn binnen:
0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

En hoe zorg je dat je gaat halen? Volg je de simpele grafiek met de savings-rate en SWR of heb je een andere methode?

Edit: dit is niet om mensen te beledigen, maar meer (hopelijk) want inspiratie te creëren :+ en leuke verhalen/inzichten te krijgen.
Ik sta nog redelijk aan het begin van mijn carriëre en vind werk (nog) leuk. Ik zie eigenlijk een paar verschillende opties en nog niet besloten welke het gaat worden. Het vroegste zou ik kunnen stoppen met werken over 14 jaar, dan ben ik 43. Hierbij uitgaande van een SWR van 4% en rendement van 6%. Benodigd vermogen momenteel geschat op: €400.000.

Er zijn echter een aantal vraagtekens waarop te zijner tijd gereageerd zal worden. Bijvoorbeeld: Partner, Kinderen, Salarisverhogingen, tegenslagen van het leven, optimalisaties van uitgaven en investeringen.

Kinderen zullen de weg hoogstwaarschijnlijk vertragen (is zeker niet erg:)). Ik zie zelf wel potentie in ouderschapsverlof gebruiken. Je mag volgens mij pensioen opbouwen naar 100% van het loon terwijl je maar 80% werkt. Leuk belastingvoordeeltje en met de FIRE mindset is het maandelijke "verlies" goed te dragen met visie op de lange termijn.

Mijn investeringen zijn niet optimaal denk ik. Echter is het beter om nu te beginnen met een redelijke strategie dan een paar jaar te wachten om mijn strategie te verbeteren. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan vastgoed verhuren om VRH te ontwijken.

Wat ik kan zeggen is dat de hele FO mentaliteit al een aantal hele positieve dingen heeft opgeleverd terwijl ik nog maar aan het begin van de reis sta. Het is een heerlijk ontspannen gevoel dat ik geen geldproblemen heb en die ook nooit zal hebben.

• James008
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 10:07
Heeft iemand een goed advies over het volgende. Ik ben begin dit jaar overgeschakeld van meesman naar de giro.
Omdat dit goedkoper is en het breder gespreid is. Zal ik nu beter het opgebouwde kapitaal bij meesman verhuizen naar de giro, of laten staan bij meesman? Ben benieuwd naar jullie reacties hierover

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ernie schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:53:
[...] Het is een heerlijk ontspannen gevoel dat ik geen geldproblemen heb en die ook nooit zal hebben.
Zeg nooit nooit.

Ziekte en werkloosheid kunnen iedereen richting de bijstand sturen en die krijg je pas wanneer je het vermogen hebt opgemaakt.

Probeer ergens dus ook te genieten in het nu ;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:45
Met 400k denk je financieel onafhankelijk te zijn.....
Als je vergeet te leven, geen kinderen hebt, nooit op vakantie gaat etc... tja.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik met 45 hele dagen thuis zou zitten.

Ik heb een afbetaald huis, en iets meer dan die 400k op de bank, maar met 3 studerende kinderen, waarvoor je in België geacht wordt de kosten te betalen kom ik amper toe met 6000€ gezinsinkomen per maand.
3 studentenkamers kosten al 1200€, en dan nog al die andere kosten....
Dat zal binnen een paar jaar wel veranderen, maar wat me ook bezighoudt is een stabiel inkomen halen uit kapitaal.
Ik beleg nu in aandelen, fondsen, en durf wel wat risico te nemen. Dat gaat soms 2 jaar heel goed, maar dan zakt dat wel eens 10-20%. Dan rustig verder kapitaal opnemen om aardappelen en brood te kopen, daar voel ik me niet goed bij.

Zelf zou ik me nooit FO verklaren onder de 1.000.000€.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
@Tommie12 Maar dat komt denk ik omdat je rekent met je huidige 6000 euro per maand, veroorzaakt door 3 kinderen met hun dure studentenkamers. Tja, dat is uiteindelijk maar een periode. En daarna zullen ze zelfstandig worden. En ben je juist uit de kosten, in theorie dan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Brankster
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-08-2021
Ongelooflijk, al die negatieve reacties.
Waarom wordt een goed MLM-bedrijf met bijzondere producten, waarbij de focus op de producten ligt altijd over dezelfde kam geschoren?
Men denkt serieus veel te moeilijk na over deze vorm van distributie.

Men deelt zijn of haar ervaring en beveelt een product aan, niet meer en niet minder. De prospect bepaald zelf wat hij of zij doet. Er zit een 30 dagen-niet-goed-geld-terug-garantie op de producten en een abonnement waarbij men korting ontvangt is maandelijks opzegbaar. Ik daag jullie serieus uit om de risico’s en de “scam” aan te wijzen in deze opzet!

*knip* Hierom: [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=s6MwGeOm8iI%5B/]

Modbreak:Dit was de laatste post over MLM. Het is (op z'n minst) offtopic.

[ Voor 69% gewijzigd door Krisp op 24-08-2017 17:02 ]

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 16:09
Ik ga dit zeker volgen, klinkt heel interessant vermakelijk!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik gok dat je in het verkeerde forum zit.

De meeste hier zijn tweakers/ict'ers/gerelateerd.
Die kunnen gewoon zelf een bedrijfje opzetten via internet. Zelf in elkaar knutselen, alleen een laptop nodig.

Geen medewerkers.
Geen hoge startup kosten
Eigen werktijden bepalen
Geen voorraad (alleen bij webshops, maar ook daar: dropshipping)
Geen gebouw (alleen een tafel en een stoel nodig. Hebben de meeste hier wel)
Weinig risico's (want meestal alleen investering van tijd)
Geen kopzorgen
Hoeft niet steeds anderen te overtuigen om zelf wat te kunnen verkopen. (dat doet je site dus voor je)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
BCC schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:32:
[...]

Dat dacht ik ook, maar aangezien leasmaatschappijen de auto's vaak scherp kunnen inkopen en goedkoper kunnen verzekeren zijn ze bij nieuwe kleine auto's best concurerend. Je betaald wel voornamelijk afschrijving voor een auto die nooit van jezelf gaat worden.
De grap is juist dat je afschrijving bij een auto die van jezelf ook kwijt bent, die wordt net zo min "van jezelf".

Deze hele discussie is vorige week net gevoerd in dit topic. In het A segment is nieuw aanschaffen nauwelijks duurder dan gebruikt. Verder is private lease zeker in het A/B segment bij de juiste aanbieding zelfs goedkoper dan zelf aanschaffen.
Metro2002 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:22:
[...]
Deze stelling gaat dus niet op en is al uitgebreid aan bod geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 24-08-2017 16:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
!null schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:18:
@Tommie12 Maar dat komt denk ik omdat je rekent met je huidige 6000 euro per maand, veroorzaakt door 3 kinderen met hun dure studentenkamers. Tja, dat is uiteindelijk maar een periode. En daarna zullen ze zelfstandig worden. En ben je juist uit de kosten, in theorie dan.
En dan wil ik wel eens duur op vakantie of zo.
Ik ga echt niet tegen mijn zin werken.

Ik wil wat reserve achter de hand, dat is me al gelukt.
Verder doe ik mijn job graag, dus geen zin om te stoppen.

Voor de rest pas ik het goede oude boerenprincipe toe: de tering naar de nering zetten.
Als er goed geld binnenkomt, en de reserve is er, dan ga ik dik op verlof (met 6 naar NY bv), en koop ik een iets mooiere auto. Maar enkel wat ik kan betalen zonder mezelf pijn te doen, en voorlopig ook zonder aan die reserve te raken.

Ik zie me echt niet op een camping op vakantie gaan (maar begrijp wel dat anderen dat graag doen), en ik wil ook ineens met 15 jaar oude auto's rond rijden.

Eens je een bepaalde levensstijl hebt is het echt moeilijk om dat sterk af te bouwen...

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:01
Brankster schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:24:
Waarom wordt een goed MLM-bedrijf met bijzondere producten, waarbij de focus op de producten ligt altijd over dezelfde kam geschoren?
Omdat al die MLM-bedrijven hetzelfde vervelende model hanteren. Of het nou schoonmaakmiddelen van ProWin, stofzuigers van Kirby, vitamines van HerbaLife of bakjes van Tupperware zijn. Er wordt vooral geld verdiend in de top van de piramide doordat er aan de onderkant van de piramide hard wordt gewerkt voor te weinig marge. Die onderkant van de piramide pikt het vanuit het geloof dat ook zij later kunnen profiteren van het werk van anderen.

Twee vragen:

- Als het product gewoon een goed product is, waarom dan de moeite van al die tussenlagen in de tijd van internet?
- Als het zo goed verkoopt dat de verkopers er makkelijk rijk van kunnen worden, waarom neemt het moederbedrijf dan niet gewoon wat verkopers in dienst?

Het antwoord is dat het moederbedrijf er niet in zit om het product, het product is alleen maar een vehikel om het MLM-model te kunnen uitbaten.

Regeren is vooruitschuiven

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:40:
[...]

Ik ga echt niet tegen mijn zin werken.

Ik wil wat reserve achter de hand, dat is me al gelukt.
Verder doe ik mijn job graag, dus geen zin om te stoppen.

Voor de rest pas ik het goede oude boerenprincipe toe: de tering naar de nering zetten.
Als er goed geld binnenkomt, en de reserve is er, dan ga ik dik op verlof (met 6 naar NY bv), en koop ik een iets mooiere auto. Maar enkel wat ik kan betalen zonder mezelf pijn te doen, en voorlopig ook zonder aan die reserve te raken.

Ik zie me echt niet op een camping op vakantie gaan (maar begrijp wel dat anderen dat graag doen), en ik wil ook ineens met 15 jaar oude auto's rond rijden.

Eens je een bepaalde levensstijl hebt is het echt moeilijk om dat sterk af te bouwen...
Daarom heb je ook 2 miljoen nodig om FO te zijn, net als ik >:) Maar ach, op zich kan je natuurlijk de FO berekening maken als absoluut minimum. Ik hou ook van dikke auto's dus die rijd ik dan ook gewoon, maar als je echt FO wil zijn kan je die gewoon verkopen. Als je FO wil zijn met een huis van 600k en een auto van 100k dan heb je gewoon iets langer nodig :P

En daarom vind ik al die berekeningen enzo in dit topic een beetje krom. Er zijn zoveel factoren die meespelen, dat FO zijn meer een kwestie is van geld sparen en hypotheek aflossen. Als loonslaaf heb je vaak nog het voordeel van een pensioen op latere leeftijd, dat dekt heel wat af, als ondernemer moet je sowieso sparen voor later. En of je dus op je 40e of 70e FO wordt hangt af van hoeveel je verdient en hoeveel je uitgeeft :)
Brankster schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:24:
Mwah ik vind het vrij logisch. MLM constructies zijn 9 van de 10 gevallen bullshit en ten tweede zit je hier in het FO topic. Op zich is het niet heel relevant, want ook via MLM moet je gewoon werken (zoals jij nu aan het doen bent: nieuwe mensen werven).

[ Voor 10% gewijzigd door YoshiBignose op 24-08-2017 17:00 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-05 14:03
Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:08:
Dus ik vergeet te leven, kies er blijkbaar uit financiele overwegingen voor om geen kinderen te willen en ik ga nooit op vakantie? Tsja... :O
En waarom wil jij dan duur op vakantie? Ik ga altijd op vakantie met het idee dat het tof, avontuurlijk, om nieuwe mensen te ontmoeten, mooie natuur, fysieke uitdaging, of cultureel interessant is.

[ Voor 30% gewijzigd door kabelmannetje op 24-08-2017 17:29 ]

• kabelmannetje
James008 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:21:
Heeft iemand een goed advies over het volgende. Ik ben begin dit jaar overgeschakeld van meesman naar de giro.
Omdat dit goedkoper is en het breder gespreid is. Zal ik nu beter het opgebouwde kapitaal bij meesman verhuizen naar de giro, of laten staan bij meesman? Ben benieuwd naar jullie reacties hierover
Door gebruik te maken van merdere brokers, ben je niet beter gespreid. Dat wordt slechts bepaald door de investeringen die je hebt. Het is geen bank met eendepositogarantie. Als een broker failliet gaat, heb jij je aandelen nog steeds.
Verder zou ik bij gelijkwaardige diensten gewoon de goedkoopste broker kiezen.

• Brankster
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-08-2021
wegens offtopic doorgaan bij deze een tempban

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2017 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
stop toch eens met het bevuilen van het eigen nest door offtopic door te gaan. Dat een ander het topic onderschijt betekent niet dat je daarin mee hoeft te gaan. Na drie verschillende moderators zou dat toch eens duidelijk moeten zijn.

Wie de schoenmaat trekke hem aan.

[ Voor 81% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2017 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
YoshiBignose schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:59:
als ondernemer moet je sowieso sparen voor later
Nou, als je iets opbouwt, dan kun je de zaak mogelijk verkopen. Dat voordeel heb jij ten opzichte van een ZZP'er of iemand in loondienst.

[ Voor 4% gewijzigd door cerberusss op 24-08-2017 19:28 ]

• Tommie12
kabelmannetje schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 17:11:
[...]

Dus ik vergeet te leven, kies er blijkbaar uit financiele overwegingen voor om geen kinderen te willen en ik ga nooit op vakantie? Tsja... :O

[...]

En waarom wil jij dan duur op vakantie? Ik ga altijd op vakantie met het idee dat het tof, avontuurlijk, om nieuwe mensen te ontmoeten, mooie natuur, fysieke uitdaging, of cultureel interessant is.
Een week in een tent is voor mij echt geen vakantie, ik kan wel begrijpen dat anderen daar van genieten. No hard feelings.

Als ik op vakantie zin heb om iets te bezoeken, of een pintje te drinken op de champs elysees, dan doe ik dat.... omdat ik er van geniet, en omdat het kan.

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:31:
[...]
Een week in een tent is voor mij echt geen vakantie, ik kan wel begrijpen dat anderen daar van genieten. No hard feelings.

Als ik op vakantie zin heb om iets te bezoeken, of een pintje te drinken op de champs elysees, dan doe ik dat.... omdat ik er van geniet, en omdat het kan.
Dat jij in een tent slapen, niet onder vakantie vindt vallen, betekent uiteraard niet dat dat voor anderen ook zo is. Natuurlijk is kamperen voor velen vakantie. En voor mij ook, graag zo afgelegen mogelijk.

Over dure vakanties gesproken, dat is een expeditieschip naar de South George Islands. Of een week Cheychellen a 2000e per dag. Dat vindt men dure vakanties.
Iets bezoeken op vakantie of een biertje kopen in Frankrijk dat 3x zoveel kost dan thuis, doet iedere Nederlander standaard al van z'n vakantiegeld.

[ Voor 18% gewijzigd door kabelmannetje op 24-08-2017 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernie
  • Laatst online: 11-06 11:53

Ik heb een afbetaald huis, en iets meer dan die 400k op de bank, maar met 3 studerende kinderen, waarvoor je in België geacht wordt de kosten te betalen kom ik amper toe met 6000€ gezinsinkomen per maand.
3 studentenkamers kosten al 1200€, en dan nog al die andere kosten....
Dat zal binnen een paar jaar wel veranderen, maar wat me ook bezighoudt is een stabiel inkomen halen uit kapitaal.
Ik beleg nu in aandelen, fondsen, en durf wel wat risico te nemen. Dat gaat soms 2 jaar heel goed, maar dan zakt dat wel eens 10-20%. Dan rustig verder kapitaal opnemen om aardappelen en brood te kopen, daar voel ik me niet goed bij.

Zelf zou ik me nooit FO verklaren onder de 1.000.000€.
Rube vroeg om een plan een aantal pagina's terug dus daarom geef ik mijn meest agressieve scenario. Zeker in het FO topic zijn dit soort opties bespreekbaar denk ik.

Op dit moment zou mijn levensstijl gedragen kunnen worden met een vermogen van 400k. Echter zijn er veel factoren die het anders kunnen maken. Als er iets gebeurt kan ik altijd nog bijsturen.

Ik denk niet dat ik op mijn 43e zal stoppen met werken, de hele dag thuiszitten zal zeker niet gebeuren. Misschien wordt het 50 of 55 (zonder thuiszitten dan ;)) Misschien neem ik een sabbatical (of 2). Als ik collega's hoor praten over dat de pensioenleeftijd omhoog is gegaan dan ben ik blij dat ik jong bekend ben geworden met dit concept en heb ik ruim voldoende tijd om opties te creëren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabelmannetje
Waarom zou je ervoor kiezen om thuis te gaan zitten op je 45ste, terwijl je FO bent? Je kan ook gewoon opstaan en de deur uitlopen om wat leuks te ondernemen.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 24-08-2017 21:39 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-06 08:40
rube schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:05:
Wat ik me afvraag, veel mensen posten in dit topic en (volgens mij) volgen nog veel meer volgen het.
Er komt dan ook een hoop voorbij van wat iedereen doet en vindt van bezuinigen, meer verdienen, wel/niet uit eten, minimalisme etc.

Maar, ik heb regelmatig de indruk dat voor veel mensen dit meer een wat "softere" BESPAAR-topic, GELD SPAREN-topic of IETS-EERDER MET PENSIOEN-topic is dan het echte FINANCIËLE ONAFHANKELIJKHEID-topic.

Ik ben dus wel benieuwd wie verwacht financiële onafhankelijk te zijn binnen:
0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

En hoe zorg je dat je gaat halen? Volg je de simpele grafiek met de savings-rate en SWR of heb je een andere methode?

Edit: dit is niet om mensen te beledigen, maar meer (hopelijk) want inspiratie te creëren :+ en leuke verhalen/inzichten te krijgen.
Hier geen razendsnelle rijkdom, maar wel gestage vooruitgang. Nu rond de 40 en al zeker 15 jaar serieus aan het sparen, waarvan de laatste 10 jaar met het doel vermogensopbouw voor ogen. Het begint te lopen. Nu halverwege en bij de huidige koers verwacht ik binnen 7/8 FO te zijn.

Vrijheid en onafhankelijkheid is altijd belangrijk geweest voor mij. Vanaf dat ik ben gaan werken staat het idee van elke week standaard vijf dagen werken en dat 40 jaar lang me tegen. Het grootste deel van je leven doorbrengen in een ratrace om je maandelijkse lasten op te brengen en aan het einde als het fysiek allemaal wat minder gaat zelf je tijd pas in kunnen delen. Dat leek me niet echt de bedoeling (en dat zeg ik met besef vanuit een luxe Westerse positie). Het feit dat het anders kan heeft me op het pad van sparen en vermogensopbouw gezet. Het helpt dat ik inhoudelijk interessant en uitdagend werk heb, maar het blijft een verplichting met de nodige stress die ik liever omzet in iets dat mag in plaats van moet.

Eigenlijk was het studentenleven met de flexibiliteit, veel leren, beetje werken en de vrijheid om je tijd zelf in te delen ideaal voor mij. En dat is zeker geen thuiszitten, maar juist meer ervaringen opdoen. FO zie ik zo voor me: tijd voor hobby’s, maar ook nieuwe dingen leren en wellicht af en toe een betaald project of vrijwilligerswerk.

Waar ik nu sta heb bereikt door vroeg te beginnen met sparen en economisch denken. Ik heb in mijn studententijd veel bijgewerkt en daarmee flinke een aanbetaling gedaan voor mijn eerste appartement, dat ik daardoor gunstig tegen variabele rente kon financieren.
Ik heb me imiddels financieel wel gebonden met een gezin en dat maakt minder snel FO, maar bij de geboorte van de eerste had ik al een goede start gemaakt met vermogensopbouw en dat zou ik zeker aanraden. Met mijn vriendin heb ik de afspraak gemaakt dat ik niet voor het kostwinnersmodel wilde gaan, maar voor 4×4. Dat geeft mij nu al enige speelruimte en mentale vrijheid.

Ondanks de goede start kost de opbouwfase van het leven met kleine kinderen natuurlijk veel geld. Voor die tijd hebben we ook erg veel gereisd wat flink in de papieren liep. Dat vertraagt natuurlijk ook, maar door de levenservaring die je ervoor terugkrijgt, is het mij zeker waard geweest.

Belangrijk onderdeel van de strategie is van het begin af aan het laag houden van de woonlasten geweest, terwijl het inkomen in de loop van de jaren flink is gestegen. Verder hebben wij geen auto en huren of lenen voor vakanties altijd auto's.

Door inkomensstijging en daling van de hypotheeklasten gaat de vermogensopbouw de afgelopen 5 jaar sneller en ligt het nu goed op koers. De kosten zijn goed onder controle, zonder dat we er vakantie voor moeten laten. Dat twee van de drie nu van de crèche af zijn helpt ook.

Mijn vriendin steunt het FO idee wel, maar is wat meer op het nu gericht met jonge kinderen. Omdat ik daarin verder wil gaan dan zij kijk ik voor FO in eerste instantie naar mijn eigen vermogen en de inbreng die ik heb voor de totale lasten van het gezin en daarbij reken ik met een ruim bedrag dat in principe voldoende zou zijn voor het totaal (zo'n €2.000) Het zou daarbij dus kunnen dat mijn vriendin langer doorwerkt, wat ruimte geeft en daar heeft ze ook geen moeite mee.

Strategie is de afgelopen tijd gericht geweest op het vergroten van de spaarquote en die ligt nu op ruim 60%. Eerst wil ik de komende jaren het vermogen dat nu nog voor tweederde in deposito’s zit verder diversifieren.

Strategie is nu al vooral op cashflow gericht. Ik heb nu nog tweederde in spaardeposito's zitten, maar dit bouw ik nu de rente gekelderd is bij vrijval af en dat wordt met perodieke aanschaf steeds meer ETF en overig (duurzame investeringen e.d.). Voor de toekomst zal er ook een inkomstenstroom uit vastgoed moeten komen, maar ik twijfel nog of ik dat direct doe door aankoop wil doen of direct via een fonds.
In elk geval is de groeide passieve inkomenstenstroom altijd een grote motivatie geweest in het FO-traject. Het is bij aandelen om het even en misschien wel nadelig, maar er is een psychologisch effect (althans bij mij) en dat trek ik door naar de toekomst. Eigenlijk kijk ik wat betreft de beleggingen alleen maar naar de kasstroom die het oplevert. Dus elke €1.000 die weggezet kan worden zie ik als een (in principe) eeuwigdurende cashflow/inkomen van €25 a €30.

Idee is de huidige situatie nog een aantal jaar door te zetten, maar zekerheid is er in mijn branche niet. Toch reken ik daarmee. In het slechtse geval zal ik een inkomensdaling moeten accepteren en duurt FO langer. De afgelopen jaren steeds een stabiel rendement van 4,5-5% op geinvesteerd vermogen gerealiseerd met een laag risicoprofiel. Ik hoop dat te kunnen doorzetten, maar hier zit ook wel een onzekerheid. In heb in het verleden na de internetbubbel en ook na aanvang van de kredietcrisis harde lessen geleerd op de beurs en stap niet meer uit en het liefst op gunstige momenten verder in, maar zie de beurs niet onbeperkt doorstijgen. Door de grotere beleggingsportefeuille hakt dat er nu sterker in. Ik denk dat risico enigszins te mitigeren door onverminderd te focussen op inkomen en een pot met geld te reserveren om in te stappen als het misgaat. Of het mentaal ook zo werkt als er mindere tijden aanbreken is de vraag

De weg naar FO blijft ook een avontuur. Het feit dat je minder kwetsbaar wordt voor tegenslagen en de voldoening van passief inkomen maakt het ook op weg naar FO al de moeite waard. Dit topic heeft me daarbij veel nuttig extra inzicht gegeven, waarvoor dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:39:
[...]

De grap is juist dat je afschrijving bij een auto die van jezelf ook kwijt bent, die wordt net zo min "van jezelf".

Deze hele discussie is vorige week net gevoerd in dit topic. In het A segment is nieuw aanschaffen nauwelijks duurder dan gebruikt. Verder is private lease zeker in het A/B segment bij de juiste aanbieding zelfs goedkoper dan zelf aanschaffen.

[...]

Deze stelling gaat dus niet op en is al uitgebreid aan bod geweest.
leasemaatschappijen naaien je met de restwaarde. Iets dat vaak vergeten wordt,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:11
Metro2002 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 07:50:
[...]

Bron?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
JURIST schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 23:30:
Met mijn vriendin heb ik de afspraak gemaakt dat ik niet voor het kostwinnersmodel wilde gaan, maar voor 4×4.
Wat bedoel je hier mee? 4 halve dagen werken?
in het verleden na de internetbubbel en ook na aanvang van de kredietcrisis harde lessen geleerd op de beurs en stap niet meer uit
Ik vind dit een zeer waardevolle post, omdat je naast de successen ook de tegenvallers post. Uit deze zin begrijp ik dat er twee periodes waren, waarin je je (gedeeltelijk?) hebt teruggetrokken uit de markt. Kun je hier meer over vertellen? Ik neem aan dat dat de aandelenmarkt was, of had je ook assets in andere markten? Wat dreef je tot verkoop? Emotie? Welke factoren speelden hier mee? (Cash flow probleem, partner, werkgever, broker enz.?) Had je dit van tevoren verwacht van jezelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
cerberusss schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 07:55:
[...]

Wat bedoel je hier mee? 4 halve dagen werken?

[...]

Ik vind dit een zeer waardevolle post, omdat je naast de successen ook de tegenvallers post. Uit deze zin begrijp ik dat er twee periodes waren, waarin je je (gedeeltelijk?) hebt teruggetrokken uit de markt. Kun je hier meer over vertellen? Ik neem aan dat dat de aandelenmarkt was, of had je ook assets in andere markten? Wat dreef je tot verkoop? Emotie? Welke factoren speelden hier mee? (Cash flow probleem, partner, werkgever, broker enz.?) Had je dit van tevoren verwacht van jezelf?
We werken beide 4 dagen en mijn vriendin op dit moment 30 uur vanwege ouderschapsverlof.

Wat betreft de leermomenten bij investeren: misschien herkenbaar: ik maakte de klassieke fout op te veel te aandelen te kopen in een bullmarkt en afscheid te nemen na een of twee slechte jaren. Na 2008/2009 heb ik me volledig teruggetrokken uit De markt wat achteraf erg onverstandig was. De emotiecyclus van beleggers kwam me daarna erg bekend voor...
Ik heb me nu stellig voorgenomen helemaal niet meer te verkopen. Hopelijk ben ik de volgende keer (mentaal) in staat om zelfs bij te kopen. Het helpt misschien dat het vermogen wat groter is en je de (papieren) scheur wat minder voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Zijn er hier wel eens mensen geweest die hebben overwogen om naar een ander land te verhuizen om eerder FO te zijn ? Niet direct extreem maar gewoon naar bijvoorbeeld Zuid Europa, Oost Europa of zelfs al Duitsland?

Dit komt bij mij weleens als idee voorbij, ik zou dan over een aantal jaar dit huis kunnen verkopen en met die opbrengst een goedkoper huis is een ander land kopen en het laatste stuk gebruiken om het liquide vermogen aan te vullen. Nu is het natuurlijk zo dat bij een emigratie wel meer bij komt kijken , maar als concept zou het kunnen bijdragen aan het sneller FO zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
JURIST schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:39:
[...]

We werken beide 4 dagen en mijn vriendin op dit moment 30 uur vanwege ouderschapsverlof.

Wat betreft de leermomenten bij investeren: misschien herkenbaar: ik maakte de klassieke fout op te veel te aandelen te kopen in een bullmarkt en afscheid te nemen na een of twee slechte jaren. Na 2008/2009 heb ik me volledig teruggetrokken uit De markt wat achteraf erg onverstandig was. De emotiecyclus van beleggers kwam me daarna erg bekend voor...
Ik heb me nu stellig voorgenomen helemaal niet meer te verkopen. Hopelijk ben ik de volgende keer (mentaal) in staat om zelfs bij te kopen. Het helpt misschien dat het vermogen wat groter is en je de (papieren) scheur wat minder voelt.
Herkenbaar, ik heb datzelfde gehad, teveel in aandelen rond de tech bubble, niet eens zozeer in tech en toen kwam de daling. Ik heb toen mijn hele portefeuille verkocht en dat was een goede leerschool, achteraf had ik toen voor mijn gemoedsrust een slechte verdeling, het merendeel van mijn vermogen zat in die portefeuille. Dus ik zag mijzelf al alles kwijt raken. Ik heb toen even niets gedaan en alleen gespaard, daarna weer aan de gang gegaan met een verdeling cash/aandelen waar ik mij heel zeker in voelde. Sindsdien alleen per maand voor een vast bedrag in de diverse potjes gestort en blijven kopen.

En daar hou ik gewoon aan vast, het is net als met eigenlijk alles in het leven, of het nu is met trainen voor je conditie , of studeren of eigenlijk wat dan ook. Regelmaat, discipline en volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
[...]

Meh valt wel mee, als je ziet hoe scherp sommige prijzen zijn dan betaal je echt alleen maar rente. Bovendien heb je een vaste kostenpost wat makkelijker rekenen is (geen risico op onderhoud).

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
[...]

Je hebt helemaal niets met die restwaarde te maken (hoogstens indirect) tenzij je de auto wilt overkopen na de leaseperiode, dit is dus irrelevant.

Ik zal deze discussie hier verder laten voor wat het is maar zet het graag voort in het Privé leasen topic

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 25-08-2017 09:05 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:04:
[...]
Je hebt helemaal niets met die restwaarde te maken (hoogstens indirect) tenzij je de auto wilt overkopen na de leaseperiode, dit is dus irrelevant.
Uhhhh, afschrijving van de leaseauto zit direct in je leasetarief :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 22:37
Ik heb ook ooit eens een auto gehuurd voor de vakantie. Tijdens het papierwerk vertelde de persoon van de verhuurfirma dat ze hun auto's na iets van 9 maanden alweer verkopen.

Wist niet dat dat al zo snel was. Ik had 3 jaar of zo gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Chief schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:10:
[...]

Uhhhh, afschrijving van de leaseauto zit direct in je leasetarief :X
Uiteraard, maar dat noem ik indirect. Als aan het einde van de looptijd de restwaarde lager uitvalt dan verwacht dan is dat niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb begin 2000 mijn lesje geleerd met het vertrouwen van banken. Toen ik een jaar of 16 was heb ik geïnvesteerd in een fonds van de Postbank speciaal gericht op de jeugd. Precies tijdens de bubbel dus en toen die bubbel begin 2000 klapte heeft mij dat veel geld 'gekost'. Nou had ik het geld niet nodig dus op aanraden van mijn ouders heb ik het laten staan en vijf jaar later toen mijn rendement 0 was heb ik de boel verkocht.

Echter in die jaren na de bubbel bleek dat de Postbank een zeer risicovol product aan jongeren hadden gesleten. Dit fonds had zo'n beetje het slechtste risicoprofiel van allemaal...

18 jaar na mijn eerste investering weiger ik nog steeds af te gaan op het advies van een bank en pas 15 jaar na het klappen van de bubbel ben ik weer begonnen met beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Anoniem: 915187 Klinkt op zich wel als een goed programma. Want het doel is blijkbaar hetzelfde als van die pennie-rekening dingen, het leren met je geld om gaan. Ik denk dat het een wijze les was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:11:
[...]

Uiteraard, maar dat noem ik indirect. Als aan het einde van de looptijd de restwaarde lager uitvalt dan verwacht dan is dat niet jouw probleem.
Dat klopt. Wat met "genaaid" wellicht wordt bedoeld is dat de restwaarde met opzet te laag wordt ingezet --> hogere leasetarieven. Misschien is dit waar maar zonder bron of bewijs vind ik dat nogal gewaagd.
Anoniem: 915187 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:14:
Ik heb begin 2000 mijn lesje geleerd met het vertrouwen van banken. Toen ik een jaar of 16 was heb ik geïnvesteerd in een fonds van de Postbank speciaal gericht op de jeugd. Precies tijdens de bubbel dus en toen die bubbel begin 2000 klapte heeft mij dat veel geld 'gekost'. Nou had ik het geld niet nodig dus op aanraden van mijn ouders heb ik het laten staan en vijf jaar later toen mijn rendement 0 was heb ik de boel verkocht.

Echter in die jaren na de bubbel bleek dat de Postbank een zeer risicovol product aan jongeren hadden gesleten. Dit fonds had zo'n beetje het slechtste risicoprofiel van allemaal...

18 jaar na mijn eerste investering weiger ik nog steeds af te gaan op het advies van een bank en pas 15 jaar na het klappen van de bubbel ben ik weer begonnen met beleggen.
Wat was er zo slecht aan het risicoprofiel? Was het te risicovol? Werd het als minder risicovol verkocht? Te hoge kosten? Combinatie van all of the above?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24
Wozmro schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:11:
Ik heb ook ooit eens een auto gehuurd voor de vakantie. Tijdens het papierwerk vertelde de persoon van de verhuurfirma dat ze hun auto's na iets van 9 maanden alweer verkopen.

Wist niet dat dat al zo snel was. Ik had 3 jaar of zo gedachten.
Bij de grote verhuurmaatschappijen huur je vrijwel altijd nieuwe auto's. Dat komt idd dat ze de auto's na een klein jaartje al weer van de hand doen.
Sterker nog, de dealers waar deze auto's worden gekocht tekenen zelfs een terugkoopverplichting hiervoor. De ex-huurauto's worden door de dealers als jong gebruikte auto's weer verkocht en die verkopen veelal prima t.o.v. een hagelnieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Chief schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:18:
[...]
Dat klopt. Wat met "genaaid" wellicht wordt bedoeld is dat de restwaarde met opzet te laag wordt ingezet --> hogere leasetarieven. Misschien is dit waar maar zonder bron of bewijs vind ik dat nogal gewaagd.
Onlangs als iets te uitgebreid over auto's gehad hier dus ik wil het niet opnieuw doen. Maar, in het private lease topic komen volop situaties waar private lease zelfs goedkoper uitkomt dan privé aanschaffen.

Hoe de LM de calculatie maakt zie je als klant niet en is dus niet van belang, kan ik ook moeilijk "naaien" noemen.

Als je een auto inruilt bij een garage krijg je er ook €1.000,- minder voor dan hij er voor denkt te krijgen. Dat is geen naaien, dat is gewoon hoe het werkt.
B-Real schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:22:
[...]
Bij de grote verhuurmaatschappijen huur je vrijwel altijd nieuwe auto's. Dat komt idd dat ze de auto's na een klein jaartje al weer van de hand doen.
Sterker nog, de dealers waar deze auto's worden gekocht tekenen zelfs een terugkoopverplichting hiervoor. De ex-huurauto's worden door de dealers als jong gebruikte auto's weer verkocht en die verkopen veelal prima t.o.v. een hagelnieuwe.
Dat zagen we onlangs bij de discussie in dit topic dus ook doordat een Polo private lease een 2-jarig contract goedkoper was dan een 4-jarig contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:25:
[...]

Onlangs als iets te uitgebreid over auto's gehad hier dus ik wil het niet opnieuw doen. Maar, in het private lease topic komen volop situaties waar private lease zelfs goedkoper uitkomt dan privé aanschaffen.

Hoe de LM de calculatie maakt zie je als klant niet en is dus niet van belang, kan ik ook moeilijk "naaien" noemen.

Als je een auto inruilt bij een garage krijg je er ook €1.000,- minder voor dan hij er voor denkt te krijgen. Dat is geen naaien, dat is gewoon hoe het werkt.

[...]

Dat zagen we onlangs bij de discussie in dit topic dus ook doordat een Polo private lease een 2-jarig contract goedkoper was dan een 4-jarig contract.
Eens hoor maar daarboven poste iemand iets over "naaien" in het licht van leasen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 13:00

Shapeshifter

Get it over with

JURIST schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 23:30:
[...]
Ondanks de goede start kost de opbouwfase van het leven met kleine kinderen natuurlijk veel geld. Voor die tijd hebben we ook erg veel gereisd wat flink in de papieren liep. Dat vertraagt natuurlijk ook, maar door de levenservaring die je ervoor terugkrijgt, is het mij zeker waard geweest.

Mijn vriendin steunt het FO idee wel, maar is wat meer op het nu gericht met jonge kinderen. Omdat ik daarin verder wil gaan dan zij kijk ik voor FO in eerste instantie naar mijn eigen vermogen en de inbreng die ik heb voor de totale lasten van het gezin en daarbij reken ik met een ruim bedrag dat in principe voldoende zou zijn voor het totaal (zo'n €2.000) Het zou daarbij dus kunnen dat mijn vriendin langer doorwerkt, wat ruimte geeft en daar heeft ze ook geen moeite mee.
Ik hoor wel vaker mensen dat soort uitspraken doen, maar kun je nou eens concreet aangeven wat voor levenservaring je nou met reizen opdoet? Ik heb namelijk het gevoel dat het een beetje gemaakte wijsheid is.

Wij hebben er sinds twee weken een kleintje bij en het is wel grappig om dat op je rekening ook terug te zien. Natuurlijk de luiers en andere zaken, maar ook dat de opvang nu goedkoper is geworden. Wij hebben een gastouder die, als ik het goed begrijp, een min of meer vast tarief heeft, maar omdat er nu een extra kind bijgekomen is krijgen we meer terug van de belastingdienst. Wat ik moeilijker vind is dat mijn vrouw nu even op 20% draait en ik daardoor wel heel veel op mijn bordje krijg (maar hey, ik heb 2 vrije dagen gekregen, dus kan dat probleemloos opvangen natuurlijk :P ).

Opzich staat zij er wel positief tegenover, maar ik merk wel dat ik er verder in ga dan zij. Zij is helemaal gek van jonge kinderen, dus ze neemt het er soort nu even van. Ben benieuwd of ze dan meer gaat werken e.d. als ze het huis uit zijn, want dan is het tijd voor "mijn droom". Ik vind het wel interessant hoe jullie gedeelde financiën hebben, dat zou bij ons niet werken, want dan houd mijn vrouw geen cent over. Gewoon 1 grote hoop, jaarlijks begroten en een heel gedetailleerd overzicht van waar het geld allemaal heen gaat.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Shapeshifter schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:33:
[...]
Ik hoor wel vaker mensen dat soort uitspraken doen, maar kun je nou eens concreet aangeven wat voor levenservaring je nou met reizen opdoet? Ik heb namelijk het gevoel dat het een beetje gemaakte wijsheid is.
Ik denk niet dat hier een antwoord op is dat voor iedereen geldt.

Persoonlijk denk ik nog regelmatig terug aan mijn rondreis door Thailand van 3 jaar geleden. Ik zal echt niet meer op dezelfde manier terugdenken aan een auto die ik ooit heb gehad bijvoorbeeld. Voor mij wegen ervaringen en sociale activiteiten dus veel zwaarder dan bezit (ook van een huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
CornermanNL schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:43:
Zijn er hier wel eens mensen geweest die hebben overwogen om naar een ander land te verhuizen om eerder FO te zijn ? Niet direct extreem maar gewoon naar bijvoorbeeld Zuid Europa, Oost Europa of zelfs al Duitsland?

Dit komt bij mij weleens als idee voorbij, ik zou dan over een aantal jaar dit huis kunnen verkopen en met die opbrengst een goedkoper huis is een ander land kopen en het laatste stuk gebruiken om het liquide vermogen aan te vullen. Nu is het natuurlijk zo dat bij een emigratie wel meer bij komt kijken , maar als concept zou het kunnen bijdragen aan het sneller FO zijn.
Mijn broertje heeft het geprobeerd.
Lekker op het strand zitten in Thailand, en dan via internet werken (hij had nog niet genoeg geld om ervan met pensioen te gaan).
Het idee was dat het levensonderhoud daar zo goedkoop was dat hij veel sneller helemaal FO was.

De praktijk was dat je op het strand geen internet had. Dus dan zat je alsnog in je huisje de hele dag. Daarnaast was "breedband internet" daar 2Mbit als je geluk had. Kon je internet best een paar dagen down zijn. En zelfs elektriciteit was geen zekerheid.
Na een half jaartje heeft hij het opgegeven en is hij naar Nederland terug gegaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:23
[...]

Zonder het te zweverig te maken, is voor mij het belangrijkste aan reizen: Zien hoe het er elders in de wereld aan toe gaat, met je eigen ogen. Daar kan geen artikel of documentaire tegenop. Mij geeft het gewoon een veel breder perspectief, en dat helpt bijvoorbeeld ook om dingen die in de wereld gebeuren beter te kunnen 'plaatsen' :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cerberusss
JURIST schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:39:
Wat betreft de leermomenten bij investeren: misschien herkenbaar: ik maakte de klassieke fout op te veel te aandelen te kopen in een bullmarkt en afscheid te nemen na een of twee slechte jaren
CornermanNL schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:50:Ik heb toen mijn hele portefeuille verkocht en dat was een goede leerschool, achteraf had ik toen voor mijn gemoedsrust een slechte verdeling, het merendeel van mijn vermogen zat in die portefeuille.
Ik ben dit jaar begonnen met een zeer defensieve portfolio, slechts 25% aandelen. Ik hoop dat ik hiermee de emoties onder controle heb. Maar ik ben er van overtuigd dat je pas weet wat een bear market met je doet, als je het werkelijk zelf hebt meegemaakt.

Dank voor het delen, ik denk dat dit voor veel mensen een belangrijke leerschool kan zijn.
Na wat backpacken in Azie kwam ik er achter dat ik prima slaap op een oud, 3cm dik schuimrubber matrasje. Ik kwam er achter dat slecht slapen niks te maken heeft met een duur bed, maar met hoe ik m'n leven inricht.

Tevens werkt het relativerend. Er is veel armoe in de wereld, en wij zijn hier gewoon fucking rijk. Persoonlijk zeg ik dank voor dat overvolle bord vreten dat elke avond op tafel staat.

[ Voor 32% gewijzigd door cerberusss op 25-08-2017 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 22:37
Reizen om te reizen zegt mij ook niet veel. Zeker niet dat rondtrekgedoe in Azië of zo, dat trekt mij niet aan.

Ik heb wel het geluk gehad om na afstuderen te kunnen werken in een aantal niet toeristische landen (Nigeria, Congo, Algerije,...). Maar dan ga je met een bepaald doel, in mijn geval machines plaatsen en dat deed ik wel graag, ik had meer het gevoel van iets nuttigs te doen.
Ik zat ook bijna elke avond op café met de klant of met de andere lokale werklui. (Bij de firma waar ik werkte was het de gewoonte dat de technieker altijd alleen op pad ging).
Veel in mooie hotels geslapen maar ook in krotjes zonder airco of warm water, ook wel eens in een stal op een zak stro. Je wist nooit waar je ging terecht komen, de baas zei gewoon: ga maar en zet die machines.
Dat was nog in de tijd zonder facebook, instagram,... en mijn gsm werkte ook bijna nooit.

Wat niet wil zeggen dat ik nu niet meer reis. Maar voor mij hoeft het zeker niet ver te zijn en ik ga dan liever naar bijvoorbeeld Scandinavië dan naar armere landen dan hier.

Puur theoretisch zou ik zelfs graag altijd op reis zijn. Met altijd op reis bedoel ik dan: geen eigen materiële bezittingen, dus: geen huis, auto,... Maar wel genoeg geld om alles op korte termijn te huren; overnachting, transport, restaurant,...

Maar dan moet je wel al veel geld hebben. Zelfs al doe je het zonder veel luxe dan heb je toch iets van een 100 à 150€ per dag per persoon nodig denk ik (in Europa). In ons geval is dat dan al meer dan 100k per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Wozmro Met dat soort langdurige of permantente reizen dan is een camper wel goedkoper uiteindelijk.

Ik ken mensen die alles verkocht hebben (bedrijf / huis enzo) en rond rijden met een 4x4 Mercedes truck met opbouw achterop, precies zoals ze het willen hebben. Allemaal vrij prijzig, maar op de lange termijn juist heel goedkoop. Maar goed, die reizen ook buiten Europa op hun gemakje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 13:00

Shapeshifter

Get it over with

assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:37:
[...]

Persoonlijk denk ik nog regelmatig terug aan mijn rondreis door Thailand van 3 jaar geleden. Ik zal echt niet meer op dezelfde manier terugdenken aan een auto die ik ooit heb gehad bijvoorbeeld. Voor mij wegen ervaringen en sociale activiteiten dus veel zwaarder dan bezit (ook van een huis).
En hoe denk je daaraan terug te denken over pak hem beet 10 jaar? Is het in dat opzicht niet hetzelfde als een materieel bezit, maar met een iets langere halfwaardetijd? Maar dat is ook eigenlijk wat je zegt, het weegt zwaarder. Is de verhouding in kosten dan ook daar naar?
Cyclonist schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:37:
[...]

Zonder het te zweverig te maken, is voor mij het belangrijkste aan reizen: Zien hoe het er elders in de wereld aan toe gaat, met je eigen ogen. Daar kan geen artikel of documentaire tegenop. Mij geeft het gewoon een veel breder perspectief, en dat helpt bijvoorbeeld ook om dingen die in de wereld gebeuren beter te kunnen 'plaatsen' :)
Ik vind dit nog steeds vrij vaag, ik zou zeggen dat je juist met een artikel of een documentaire een betere blik hebt. Iemand is daar immers lang mee bezig geweest en geeft in een minimale hoeveelheid tijd de essentie mee (hopelijk ook van meerdere kanten belicht). Klinkt alsof dat stukken efficienter is dan er zelf heel veel tijd en geld in te steken. Een breder perspectief zegt me niet zoveel; dingen die in de wereld gebeuren is ook wat vaag. Kun je een concreet voorbeeld geven van hoe je "iets in de wereld" "beter kon plaatsen"?
cerberusss schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:42:
[...]
Na wat backpacken in Azie kwam ik er achter dat ik prima slaap op een oud, 3cm dik schuimrubber matrasje. Ik kwam er achter dat slecht slapen niks te maken heeft met een duur bed, maar met hoe ik m'n leven inricht.

Tevens werkt het relativerend. Er is veel armoe in de wereld, en wij zijn hier gewoon fucking rijk. Persoonlijk zeg ik dank voor dat overvolle bord vreten dat elke avond op tafel staat.
Ik had voor mijzelf al voorspeld dat tenminste 1 iemand ging komen met armoede relativeren. Ik vind dat altijd ironisch omdat de "reizigers" zelf juist vaak ervaringen boven bezit zetten, dus in dat perspectief kunnen mensen die in onze ogen arm zijn toch ook prima gelukkig zijn ;) Desalniettemin begrijp ik die reden altijd maar half. Stel dat je armoede verschrikkelijk vindt; waarom is het dan ok om te gaan reizen en dan thuis dankbaar te gaan zijn? Ga er dan iets aan doen of zeg gewoon meteen dat je te ambivalent erover bent om er iets aan te doen en je jezelf beter wilt voelen door het eens te gaan aanschouwen ergens ver weg. Is dat niet een beetje ramptoerisme?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chief schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:18:
Wat was er zo slecht aan het risicoprofiel? Was het te risicovol? Werd het als minder risicovol verkocht? Te hoge kosten? Combinatie van all of the above?
Dat pas naderhand duidelijk werd dat het in een hoog risicoprofiel viel en misschien nog wel erger is dat de fondsen gekozen werden door de marketingafdeling en dus niet gebaseerd waren op gebalanceerde keuzes. Een zeer slechte basis voor advies zeker als de doelgroep tussen de 7 en 18 is!

Voor mij persoonlijk uiteindelijk geen probleem omdat ik de rit heb uitgezeten. Dus op zich wel een wijze les geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 18:38
Reizen vind ik alleen leuk als ik onderdeel kan zijn van een sociale kring in dat land. Denk aan bijvoorbeeld daar werken of op bezoek bij vrienden. Het bezoeken van een touristisch oord heb ik dan weer niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben in heel wat 3e wereld landen geweest en interactie met de lokale bevolking is echt totaal overrated. Het verschil in ontwikkeling is echt te groot. Uiteindelijk kom je niet veel verder dan een gesprekje over bij wijze van spreken het weer. Dat ze geen zorgen lijken te hebben is ook maar uiterlijke schijn, dat lijkt alleen maar zo vanuit westerse ogen. Hoe denk je trouwens zelf over te komen als je wekenlang op vakantie bent in een ver oord zonder ogenschijnlijk te werken en dan met tienduizenden tegelijk...

Pas als je met het ontwikkelde deel van de bevolking contact hebt dan wordt het interessant. Maar die zijn zelfs in de derde wereld niet arm. Sterker nog die zijn aanzienlijk welvarender dan de middenklasse hier.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 915187 op 25-08-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-06 16:37

Wuursj

want worst is al bezet

Voor mij is reizen in mijn leven erg belangrijk. Als ik ergens met een fijn gevoel aan terug denk in mijn leven, zijn dat gemaakte reizen. De beste besteedde euro’s, meer dan wel stukje materiaal dan ook. Het is voor mij dan ook dé reden voor de FO doelstelingen.

Afgelopen jaren aardig wat gereisd, steeds ~1 maand per jaar. Redelijk lowbudget maar niet extreem, met weinig luxe en zoveel mogelijk met locals omgaan zo ver dat gaat. Van dmv een zeilboot door Scandinavië tot het verfoeide backpacken in Azië (wel vooral Myanmar en India in ons geval ;) ) maar ook stages in het buitenland. Om dat te bekostigen zonder FO in de weg te zitten hebben we een kamertje in ons huis verhuurd. Dat verdiende geld ging rechtstreeks naar een spaarrekening voor dit doel en gold meteen als motivator als er weer een aanvraag binnen kwam. Hebben we genoeg van huurders of willen we nog wat verder/langer?

Mijn FO plan hangt dan ook nauw samen met dat reizen: Wat vermogen vergaren, daarnaast mijn huis vroegtijdig aflossen, dat verhuren en dan een periode met onze zeilboot gaan rondtrekken. Dicht bij en ver weg, met goedkope gebieden maar ook duurdere. Liefst zo lang we dit fysiek en financieel kunnen. Op dit moment lijkt het (niet helemaal in te plannen) moment dat kinderen het huis uit gaan een haalbaar ‘vertrek’ moment maar dat kan nog veranderen. Door wat vroegtijdige sterfgevallen in onze omgeving is een eerdere pauze in werkend leven ipv een definitief moment in beeld gekomen, doen ‘voor dat het te laat is’ . De boot is er al, financieel het enige echte onlogische object in onze bezittingen.

Is dit voor dit levenslessen of wijsheden zoals genoemd? Voor mij niet. Misschien kijken we neer op de gemiddelde typische vakantievierder in Bangkok maar eigenlijk zijn we geen haar beter is het net zo veel puur vermaak. Maar we genieten wel van en het idee om ‘de wereld te zien’ door middel van reizen geeft voor mij enige invulling in mijn leven. Maar eigenlijk voor vermaak.

FO en reizen zijn voor mij dan onlosmakelijk met elkaar verbonden, FO streef ik na om tijd en budget voor reizen te maken.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Ik moet zeggen dat je een heel bijzondere kijk op reizen hebt :)
En hoe denk je daaraan terug te denken over pak hem beet 10 jaar? Is het in dat opzicht niet hetzelfde als een materieel bezit, maar met een iets langere halfwaardetijd? Maar dat is ook eigenlijk wat je zegt, het weegt zwaarder. Is de verhouding in kosten dan ook daar naar?
Hoe druk je sowieso ervaring uit in $? Dan nog, ervaring is voor iedereen anders. Niet te meten
Ik vind dit nog steeds vrij vaag, ik zou zeggen dat je juist met een artikel of een documentaire een betere blik hebt. Iemand is daar immers lang mee bezig geweest en geeft in een minimale hoeveelheid tijd de essentie mee (hopelijk ook van meerdere kanten belicht). Klinkt alsof dat stukken efficienter is dan er zelf heel veel tijd en geld in te steken
Ervaren is heel wat anders dan daarover lezen of op TV te zien? Ik bedoel, ik heb veel liever sex dan dat ik erover lees dan wel naar kijk. Ok, flauw.
Ik kan lezen over skieen, naar skieen kijken maar als je zelf op de latten in de sneeuw in Oostenrijk staat, de sneeuw en kou voelt, de lucht ruikt, dat lijkt mij ook evident anders. Ik noem maar een voorbeeld, ik hou niet van skieen of kou.
Ik had voor mijzelf al voorspeld dat tenminste 1 iemand ging komen met armoede relativeren. Ik vind dat altijd ironisch omdat de "reizigers" zelf juist vaak ervaringen boven bezit zetten, dus in dat perspectief kunnen mensen die in onze ogen arm zijn toch ook prima gelukkig zijn ;) Desalniettemin begrijp ik die reden altijd maar half. Stel dat je armoede verschrikkelijk vindt; waarom is het dan ok om te gaan reizen en dan thuis dankbaar te gaan zijn? Ga er dan iets aan doen of zeg gewoon meteen dat je te ambivalent erover bent om er iets aan te doen en je jezelf beter wilt voelen door het eens te gaan aanschouwen ergens ver weg. Is dat niet een beetje ramptoerisme?
Hoe vaak kom je in NL zwervers, bedelaars etc tegen in NL? Het is al een enorm verschil als je Amsterdam vergelijkt met een dorp in zeg Groningen. Laat staan dat je naar een buitengebied in Vietnam gaat bijvoorbeeld. Daar werken bijvoorbeeld mannen, vrouwen, kinderen op het land waar ze buffalo's als machine gebruiken. Die je dan, ondanks dat ze geen cent te makken hebben, uitnodigen bij hun thuis met een maaltijd. Dat ze ondanks, of misschien juist, iets te hebben kunnen lachen en gelukkig zijn.

Zo kan ik nog wel tal van voorbeelden noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Reizen is uiteindelijk ook gewoon een hobby zoals vele anderen.
En dat zeg ik terwijl ik een jaar met een auto door Azië heb getrokken. En wel eens vaker van die niet-typische bestemmingen kies waar je van die leuke reacties op krijgt. "Kun je niet gewoon naar Frankrijk ofzo?" of waar het Min-Buza negatief advies over heeft. Ik vind het geweldig, maar uiteindelijk is het gewoon een hobby die geld kost, ook al hoeft dat bijzonder weinig te zijn.

Waar het verschil in zit, wat tenminste relevant is voor FO, is dat het een manier van leven kan zijn en daardoor goedkoper kan worden dan thuisblijven.
Als je alleen een camper of een boot hebt waarmee je rondtrekt, dan heb je daar een stuk minder kosten aan dan in een huis wonen. Belangrijker nog, je kunt de opgebouwde waarde van je (afgeloste?) huis gebruiken om te reizen.
Uiteraard moet je een plan voor ogen hebben, want je moet niet al je geld opmaken aan reizen, om vervolgens zonder geld de AOW in te gaan, waarbij je mogelijk ook nog gekort bent op je AOW (want vele jaren buiten Nederland geweest)

Als ik kijk naar wat we nu hebben en we zouden alles verkopen, dan zouden we lekker 10 jaar op ons dooie gemakkie rond kunnen trekken.

De conclusie van 1 van m'n collega's destijds (toen we het over de kosten van onze reis hadden) was dat we eigenlijk net zoveel geld uit hadden gegeven als je doet terwijl je in Nederland woont. (maar er was een klein verschil met het geld dat binnen kwam :+ )

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 25-08-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:37:
[...]

Een verschil is wel dat je die auto nog steeds hebt, of nou ja, kan hebben.

Ik denk nog met plezier terug aan mijn laatste vakantie. Sterker nog, ruim €200 in een tablet + dock geinvesteerd (was nog lastig te vinden, eentje die aan mijn eisen voldeed) om die als digitaal fotolijstje te gebruiken, om die herinneringen vers te houden.

Maar laten we wel wezen, die PC die ik eerder heb gekocht, gebruik ik nu nog dagelijks. Die TV die ik 5 jaar eerder heb gekocht, staat nu nog bijna elke dag aan. Natuurlijk denk ik niet terug aan de TV daarvoor, maar ik gebruik de huidige TV wel heel veel langer dan die paar weken die je standaard op vakantie bent.

Ik vind vakanties leuk, maar als ik puur naar de geld / geluk ratio kijk, dan zouden die als er hard bezuinigd moet worden redelijk snel eruit vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die gelukkige, arme mensen hebben massaal zo ongeveer dezelfde droom en dat is emigreren naar de VS of het VK. Ze zijn zo gelukkig met hun sitatutie dat ze massaal proberen om in Angelsaksiche landen terecht te komen.

Het ergert me echt groen en geel dat er westerse mensen zijn die geloven dat deze mensen een gelukkiger leven hebben. Dan sta je echt los van de realiteit.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 915187 op 25-08-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Anoniem: 915187 Dat klopt denk ik wel. Maar wat doet het hele armoede verhaal af aan het reizen? Ja het zou echt superslecht zijn als je als ramptoerist een beetje arme mensen gaat kijken, maar wie doet dat? Dat is toch nog niet de reden dat je een plek gaat bezoeken?

Ik weet nog wel dat we door zuidelijk Pakistan reden, er was net weer een overstroming geweest. Dan rij je over wegen die net boven het water uitsteken, de rest van het land lag veel lager. De mensen daar waren alles kwijt, en ze zaten daar zo op de weg. Daar reden we dan langs in onze Landcruiser, bah dat trokken we echt slecht, gewoon puur schuld gevoel voor die mensen, ook al kun je zelf weinig aan zo'n overstroming doen.

Dit staat nog los van het feit dat je ook gewoon in Europa of andere plekken op de wereld rond kunt trekken waar het leven wat beter is.
Maar nogmaals, je besluit niet ergens naar toe te gaan vanwege armoede, tenzij je voor een NGO werk wil gaan doen. Wat ook weer een prima invulling van je tijd kan zijn als je dat wil.

[ Voor 19% gewijzigd door !null op 25-08-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Shapeshifter schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:55:
Ik had voor mijzelf al voorspeld dat tenminste 1 iemand ging komen met armoede relativeren. Ik vind dat altijd ironisch omdat de "reizigers" zelf juist vaak ervaringen boven bezit zetten, dus in dat perspectief kunnen mensen die in onze ogen arm zijn toch ook prima gelukkig zijn ;) Desalniettemin begrijp ik die reden altijd maar half.
Ik weet niet zeker of wij elkaar begrijpen -- ik relativeer niet de armoede, ik relativeer m'n eigen 1e wereld probleempjes. Of de gemiddelde Indonesier gelukkig is of niet, dat laat ik even in het midden want dat zal per persoon verschillend zijn.
Stel dat je armoede verschrikkelijk vindt; waarom is het dan ok om te gaan reizen en dan thuis dankbaar te gaan zijn?
Waarom sluit dat elkaar uit? Wat heeft dagelijkse dankbaarheid te maken met andere dingen? Het spreekt elkaar toch niet tegen?
Ga er dan iets aan doen of zeg gewoon meteen dat je te ambivalent erover bent om er iets aan te doen en je jezelf beter wilt voelen door het eens te gaan aanschouwen ergens ver weg.
Altijd beter om er iets aan te doen, uiteraard. Maar ik neem aan dat iedereen dat op z'n eigen manier doet, toch?

Maar je kunt natuurlijk altijd nog gewoon reizen voor je plezier, en er wat goede dingen uithalen voor jezelf. Dat jij bij de geur van dankbaarheid ook meteen een etiket van ramptoerisme op plakt, dat moet je zelf weten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 08:17
Hahaha dat gedoe de voorbije pagina's over mlm _/-\o_

Ivm vakanties, we weten al langer dat Shapeshifter dat niet zo graag doet en daar is niets mis mee. Net zoals zoveel zaken moet je het niet doen als het je niet aanspreekt. Het is zoals veel onderwerpen in deze thread, voor sommigen is het belangrijk en een meerwaarde, voor andere is het een bron van stress of laat het hun gewoon onverschillig.
Neem nu gewoon een tuin. Voor mij is een tuin onderhouden echt een last en heb daarom net speciaal een huis met een klein tuintje gezocht. Gras afrijden, bloemen onderhouden, onkruid uittrekken,... Daar kan ik nu eens niet van genieten. Mijn buren met hun grote tuin zijn daarentegen bijna dagelijks er in bezig ter ontspanning. Ieder zijn ding.

Vakanties vind ik wel zalig. Ik hou ervan de geschiedenis te leren en de impact daarvan met mjin eigen ogen te zien. Zelf zien vind ik leuker dan op foto in een boek. Ook de architectuur en invloeden van andere culturen,... Wat niet wil zeggen dat ik ook al niet eens een geschiedenisboek lees of foto's bekijk van andere locaties.
Vakanties zijn voor mij ook om even weg te zijn van het dagelijkse leven en in een mooie natuur/cultuur rond te wandelen. Plekken te vinden waar je even alleen op de wereld bent, of waar je je kan verwonderen aan de schoonheid van sommige natuurfenomenen. Ook voor mij zijn dat herinneringen die enorm lang mee gaan. Een all-in aan een zwembad zou ik niet meer dan 1 dag kunnen volhouden waarschijnlijk. Er zijn ook bestemmingen waar ik nooit naar toe zou gaan omdat ze mij niet aanspreken.

Maar zoals gezegd, het is niet omdat de meesten het leuk vinden, dat jij het dan ook maar moet doen. Als jij dolgelukkig bent thuis, of evt een ritje naar de zee, dan is dat toch ook goed. Dan doe je dat gewoon. Thuis en in eigen land zijn al zoveel leuke zaken te beleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:56
Vakanties...ik was vroeger ook vaker net zo lief thuis. Maar vaak is het volgens mij ook een kwestie om uit te vinden wat voor soort vakantie je ligt. Sommige mensen liggen graag de hele dag te bakken in de zon, andere mensen kunnen zich daar weer niks bij voorstellen. Persoonlijk heb ik ontdekt dat ik erg gelukkig word van "road-trip" achtige vakanties; autotje huren, door een land trekken en op een plek die je bevalt een paar nachten blijven slapen. Vooral in de VS vind ik dat prachtig; het is zo'n uitgestrekt land met natuur die je in Nederland (of in sommige gevallen, de rest van Europa) niet kunt vinden. Geweldig om op een weg te rijden waar je een paar uur niemand tegenkomt. Probeer dat maar eens in Nederland. Ik word altijd super-relaxed van dat soort vakanties; ik merk dat ik creatiever word en anders over dingen ga nadenken. Veel belangrijke beslissingen in mijn leven heb ik tijdens of na dat soort vakanties genomen (bijv. wisselen van baan), en die zijn over het algemeen goed uitgepakt.

Wintersport is ook iets wat ik erg leuk vind om te doen - gewoon lekker buiten actief bezig zijn.

Dit is dan ook de reden waarom ik een vrij hoge FO-target heb..ik zou best 2 maanden per jaar in een camper door de VS willen trekken, of Australie of Nieuw-Zeeland, en dan nog op wintersport...maar dat kost toch wel wat (als je niet continu op de kleintjes wil letten). Als ik het hele jaar in mijn huis in Nederland zou moeten blijven, zou ik daar absoluut niet gelukkig van worden..dan maar wat langer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 19:27
Finwe schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:20:
Vakanties...ik was vroeger ook vaker net zo lief thuis. Maar vaak is het volgens mij ook een kwestie om uit te vinden wat voor soort vakantie je ligt. Sommige mensen liggen graag de hele dag te bakken in de zon, andere mensen kunnen zich daar weer niks bij voorstellen. Persoonlijk heb ik ontdekt dat ik erg gelukkig word van "road-trip" achtige vakanties; autotje huren, door een land trekken en op een plek die je bevalt een paar nachten blijven slapen. Vooral in de VS vind ik dat prachtig; het is zo'n uitgestrekt land met natuur die je in Nederland (of in sommige gevallen, de rest van Europa) niet kunt vinden. Geweldig om op een weg te rijden waar je een paar uur niemand tegenkomt. Probeer dat maar eens in Nederland. Ik word altijd super-relaxed van dat soort vakanties; ik merk dat ik creatiever word en anders over dingen ga nadenken. Veel belangrijke beslissingen in mijn leven heb ik tijdens of na dat soort vakanties genomen (bijv. wisselen van baan), en die zijn over het algemeen goed uitgepakt.

Wintersport is ook iets wat ik erg leuk vind om te doen - gewoon lekker buiten actief bezig zijn.

Dit is dan ook de reden waarom ik een vrij hoge FO-target heb..ik zou best 2 maanden per jaar in een camper door de VS willen trekken, of Australie of Nieuw-Zeeland, en dan nog op wintersport...maar dat kost toch wel wat (als je niet continu op de kleintjes wil letten). Als ik het hele jaar in mijn huis in Nederland zou moeten blijven, zou ik daar absoluut niet gelukkig van worden..dan maar wat langer werken.
Helemaal eens met bovenstaande. Week wintersport en lange vakantie op reis hoort ook in mijn FO-levensstijl, en als dat betekent dat ik dan tot mijn 60ste door moet werken. Dan is dat maar zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Finwe schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:20:
.ik zou best 2 maanden per jaar in een camper door de VS willen trekken, of Australie of Nieuw-Zeeland, en dan nog op wintersport
Maar op die manier kost het ook veel, zeker als je ook nog eens je huis erbij houdt in Nederland.
Dan geef je makkelijk meer uit dan mensen die voor langere tijd op reis zijn. Maar goed, dan moet dat wel je ding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:11:
[...]

Maar als die hoger uitvalt is het wel jouw probleem ;)

Als ik het hier zo eens lees dan moet je wel heel erg je best doen om leasen goedkoper te laten zijn dan kopen met diverse haken en ogen eraan.
En dat is dan nog uitgaande van leasen vs een nieuwe auto kopen. Een hele jonge 2e hands zal alweer altijd goedkoper zijn.

Maargoed, weer ontopic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:56
!null schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Maar op die manier kost het ook veel, zeker als je ook nog eens je huis erbij houdt in Nederland.
Dan geef je makkelijk meer uit dan mensen die voor langere tijd op reis zijn. Maar goed, dan moet dat wel je ding zijn.
Ja, dat is zeker de keerzijde. Wat ik ook heb gemerkt is dat ik niet gelukkig word van de hele tijd reizen. Aan het eind van een vakantie heb ik ook gewoon weer zin om thuis te zijn. Het plan is wel dat ons huis is afbetaald voor we FO zijn, maar je hebt natuurlijk genoeg andere vaste lasten aan een huis naast de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 18:38
Anoniem: 915187 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:12:
Ik ben in heel wat 3e wereld landen geweest en interactie met de lokale bevolking is echt totaal overrated. Het verschil in ontwikkeling is echt te groot. Uiteindelijk kom je niet veel verder dan een gesprekje over bij wijze van spreken het weer. Dat ze geen zorgen lijken te hebben is ook maar uiterlijke schijn, dat lijkt alleen maar zo vanuit westerse ogen. Hoe denk je trouwens zelf over te komen als je wekenlang op vakantie bent in een ver oord zonder ogenschijnlijk te werken en dan met tienduizenden tegelijk...

Pas als je met het ontwikkelde deel van de bevolking contact hebt dan wordt het interessant. Maar die zijn zelfs in de derde wereld niet arm. Sterker nog die zijn aanzienlijk welvarender dan de middenklasse hier.
De laatste landen waar ik was, Frankrijk, Duitsland en Denemarken waren dan ook echt 3e wereldlanden :)

Wat betreft Afrika heb je wel weer een punt. Compleet andere mindset en totaal andere social-economische problematiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Metro2002 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:34:
En dat is dan nog uitgaande van leasen vs een nieuwe auto kopen. Een hele jonge 2e hands zal alweer altijd goedkoper zijn.
In het A segment is het dus zelfs bij een gebruikte auto helemaal niet makkelijk om (veel) goedkoper uit te komen dan private lease.

Dat is precies wat ik bereken in de post dit ik linkte:
assje in "Prive leasen"

Hier inderdaad verder offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Reizen leert je gewoon een bredere kijk te hebben op de dingen. Je komt in bijzonder rijke gebieden, bijzonder arme, maar ook op plaatsen waar enorme contrasten zijn (Indië bv).

Het is gewoon heel moeilijk te omschrijven wat je er juist uit leert, net zoals dat moeilijk is voor chemie, geschiedenis en aardrijkskunde. Maar als je het nooit leerde vind ik dat je wel iets mist.

Ik merk vooral aan mensen die nog nooit gereisd hebben (of niet verder geraakt zijn dan een buurland), dat ze een veel beperkter zicht hebben op de wereld.
Ik motiveer mijn kinderen ook om iedere gelegenheid om buitenlandse ervaring op te doen met beide handen vast te grijpen.

Zelf wil ik op vakantie/reis (mijn reisagent maakt een groot verschil tussen reizen en vakantie) altijd veel zien. Geen NY zonder het Moma of Ellis Island. Ik wil die tempels en pyramides zien in Egypte.
Dikke fan van moderne kunst, en als er musea in de buurt zijn waar ik dat kan zien, dan moet ik er heen.

Dus FO zijn zonder budget om te reizen ... geen doel van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Anoniem: 915187 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:12:
Yep, dat vind ik soms wel grappig in mijn contact met een (Indiaas) gezin dat in Bangalore (Midden/Zuid-India) woont. Wat me hooglijk verbaasde, is dat ze hun huis in ca. vijf jaar hebben afbetaald en hebben daar dus geen vaste lasten aan. En ook een memorabel moment was toen de vrouw tegen me klaagde. Man, wat had ze het druk!! Drie dagen haar baan, plus de kinderen en als klap op de vuurpijl was de huishoudster ziek!

Huishoudster? Ja, de huishoudster die full-time in dienst is :+

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door wezep op 25-08-2017 14:17 ]

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:44
Gefeliciteerd! Daar kan ik jaloers van worden

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-06 17:33

TmZ

Gefeliciteerd, mooie mijlpaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gefeli! Dat is ook mijn streef leeftijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Gefeliciteerd! had dit enkele jaren geleden ook bereikt (ben nu 42, was toen 38) alles afbetaald, voelt enorm goed! minder maandlasten en dus geld over zodat je minder kan gaan werken.

1-12 gaan we verhuizen naar een duurder huis.. enorm gaaf dat we dat huis dan ook direct hypotheekvrij hebben (heb er niets eens een hypotheek voor nodig :D ) kost je wel wat van je reserves ;(

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Beetje offtopic, maar toch vraag ik het hier. Mijn schoonmoeder krijgt binnenkort een mooi bedrag van 60k op dr rekening, en ze heeft aan mij gevraagd wat ze hier mee moet doen. In principe hoeft ze de komende 5 jaar idealiter niet bij dit geld te komen (maar when shits hit the fan, is het wel makkelijk natuurlijk). Aflossen is niet mogelijk en spaarrekening levert niks op. Zouden jullie indexbeleggen adviseren met een dergelijke korte horizon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 23:39
Blik1984 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:30:
Beetje offtopic, maar toch vraag ik het hier. Mijn schoonmoeder krijgt binnenkort een mooi bedrag van 60k op dr rekening, en ze heeft aan mij gevraagd wat ze hier mee moet doen. In principe hoeft ze de komende 5 jaar idealiter niet bij dit geld te komen (maar when shits hit the fan, is het wel makkelijk natuurlijk). Aflossen is niet mogelijk en spaarrekening levert niks op. Zouden jullie indexbeleggen adviseren met een dergelijke korte horizon?
5 jaar? Niet meer gaan indexbeleggen op aandelen, gewoon met weinig rente op de spaarrekening. Vraag is natuurlijk waar ze het voor wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Blik1984 Nog los van wat verstandig is op die termijn: wat gebeurt er met jullie verstandhouding als ze op jouw advies investeert en na een half jaar op -10% staat? Gaat dat goed?
Sowieso zaak om ook een beetje 'professionele adviseur' te spelen: duidelijk maken wat de risico's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
Bedankt voor de reacties.
Merk wel dat in je directe omgeving er verschillend op gereageerd wordt.
Sommige snappen niet hoe je dit voor elkaar krijgt.
Mn vrouw heeft altijd minder gewerkt (zelfs een tijdje niet om ervoor de kinderen te zijn) en ik werk als ambtenaar bij een semi overheidsbedrijf.

Maar door niet te gek te doen qua financiën en te besparen waar dit kan, kun je een eind komen.
Met de huidige uitgaven/inkomsten moet het mogelijk zijn om met goed 50 te kunnen stoppen met werken.
Echter ik wil eerst afwachten hoe de studiekosten van de kinderen uitpakken (1 doet nu 4 atheneum, de andere 2 gynasium). Daarna zien we wel verder.

Het eerste wat we volgend jaar gaan doen als de hypotheek volledig is afgelost, is uit eten gaan met de ouders. Zij hebben ons toch direct en indirect hiermee geholpen: financieel een klein beetje, maar wel de mogelijk om te kunnen studeren en in de opvoeding.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Beleggen zou ik inderdaad niet aan familie en kennissen aanraden met een horizon van 5 jaar. Gewoon op de spaarrekening laten staan, of als je redelijk zeker weet dat het geld niet op korte termijn aangesproken hoeft te worden kan je een deposito overwegen. Eventueel met wat variatie in looptijd - een deel in een deposito van een aantal jaar, de rest in een kortere.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 25-08-2017 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 23:53
@Blik1984 Hoe oud is ze? Wat is haar doel? Wil ze graag rendement maken of als buffer houden?
Iets wat voor ons wellicht het verstandigste lijkt, strookt wellicht niet met haar verwachtingen/doelen. Erg mee oppassen zoals hierboven al aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 08:17
Helft op de spaarboek en andere helft misschien in obligaties? Eentje van 1,2,3,4 en 5 jaar. Het is maar een idee.
Zoals de rest hier ook zegt, 5 jaar is best kort. Goed als het stijgt, maar als we ondertussen een klap krijgen op de beurs... Kan jij en zij dat aan dat die 60k plots nog 40k is bv.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe oud ze is, of ze dat geld na 5 jaar effectief wel wil gebruiken of dat dat eerder was van: ik heb het niet nodig en al zeker de eerste vijf jaar niet. Daarna mogelijk de 10j er na ook niet. In dat geval kan je een deeltje evt wel in indexen steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:34:
@Blik1984 Nog los van wat verstandig is op die termijn: wat gebeurt er met jullie verstandhouding als ze op jouw advies investeert en na een half jaar op -10% staat? Gaat dat goed?
Sowieso zaak om ook een beetje 'professionele adviseur' te spelen: duidelijk maken wat de risico's zijn.
Goede kanttekening. Afhankelijk van het karakter van de persoon kan hier flink wat venijn uit voortvloeien. Enige optie is wat mij betreft (!) dat je een palet aan mogelijkheden voorlegt en daarbij inderdaad ook de risico's benoemt. Dat kan vanalles zijn wat in dit topic besproken is: sparen / deposito's / obligaties / etf's / beleggingsfondsen / vastgoedhypotheek / familiehypotheek (mocht dat toevallig uitkomen). Haar ook alles zelf laten doen (rekeningen afsluiten, broker kiezen etc), eventueel onder begeleiding.

Laatste wat ik zou willen is dat ik er (deels) verantwoordelijk voor gehouden word, maar dat is mijn karakter dan ook weer. Minste wat ik zou doen is waarschuwen voor de gouden bergen die door velen beloofd worden, maar ik weet niet hoe goed ze onderlegd is natuurlijk.

@Blik1984 Waarom is aflossen niet mogelijk? Geen hypotheek of eentje met lastige voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Lointje schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:41:
[...]

Helft op de spaarboek en andere helft misschien in obligaties?
Wat voor obligaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Gefeliciteerd ! Daar mag je trots op zijn !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-06 10:26
Met zo'n korte horizon en evt tussentijds opnemen en het ook geen schokkend bedrag is voor vrh (er vanuit gegaan dat er geen grote bedragen beschikbaar zijn gezien de mogelijkheid tot tussentijds opnemen) zou ik gewoon gaan voor verschillende lengtes depositos. Safe evt tussentijds (verschillende eind data) evt te gebruiken (kleine buffer cash zou ik sowieso aanhouden).

Dan kan ze periodiek aankijken wat ze ermee doet. Met de rentestand zal de vrh het niet opeten en is enige factor de inflatie.

Ik zou niet de beurs opgaan (onvoorspelbaar wat gaat t effect v hogere rentes zijn bijv en wann gaan die komen? Het lenen wordt allemaal maar gepromoot met de lagere rentes wat is daarop het effect bij verhoging? Bubbel?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Aflossen is niet mogelijk en spaarrekening levert niks op.
Als het is omdat een spaarrekening niets oplevert dan zou ik geen advies meer geven. Dat is een verkeerde basis om op te bouwen en kan alleen maar in een deceptie eindigen.

Maar ik ben dan ook van mening dat Jan Modaal niets op de beurs te zoeken. Sterker nog als Jan Modaal weer massaal naar de beurs wil dan is het eigenlijk tijd om uit te stappen. Niet dat ik doe, want ik hanteer 'spreid de inlegdatum' strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Een hoop adviezen, ga niet iedereen apart quoten, maar iedereen bedankt.

Ik weet 100% zeker dat de stress gaat toeslaan mochten de aandelen halverwege de tijd of einde van de tijd lager staan dan verwacht. Ik heb niet het idee dat ze veel risico wil lopen, maar dat zou ik wat meer in detail moeten bespreken.

Aflossen is geen optie vanwege de oude ouderwetse hypotheekconstructie die ze heeft. Er zit een maandelijkse uitkering aan vast en aflossen heeft direct impact op die uitkering. Dit is 10 jaar geleden al bestempeld als woekerpolis en deze regeling heeft ze als compensatie gekregen tot 2022. Vandaar ook de 5 jaar horizon,

Ik zal nog eens goed in gesprek gaan met schoonmoeder en eens goed kijken wat ze wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Anoniem: 915187 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:31:
[...]
Als het is omdat een spaarrekening niets oplevert dan zou ik geen advies meer geven. Dat is een verkeerde basis om op te bouwen en kan alleen maar in een deceptie eindigen.
Ja, helemaal eens. Velen willen er al snel een zwart/wit-verhaal van maken. Geen/weinig rente, dan maar naar de beurs 'want dan levert het sowieso meer op'. En dan uitstappen wanneer het klapt of daalt. Een beetje zoals velen in het casino zich gedragen. Of zich laten verleiden door grootspraak van fondsen en/of adviseurs.

Wat dat betreft vraag ik me af wat het komende addertje onder het gras gaat zijn afgezien van irrationele reacties op marktfluctuaties. In het verleden zijn er op zoveel manieren mensen om de tuin geleid dat ik bijna begin te twijfelen of dat haast niet opnieuw móet gebeuren. In die zin blijf je toch altijd afhankelijk.
Maar ik ben dan ook van mening dat Jan Modaal niets op de beurs te zoeken. Sterker nog als Jan Modaal weer massaal naar de beurs wil dan is het eigenlijk tijd om uit te stappen. Niet dat ik doe, want ik hanteer 'spreid de inlegdatum' strategie.
Dit keer grotendeels eens :P. Als je met Jan Modaal ook het typische irrationele gedrag bedoelt. Ik heb in elk geval hetzelfde voornemen als jij en ben dat tot nu toe aan het doen, maar wie weet piep ik over 5-10-20-30 jaar wel anders.

Eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat ook ik begonnen ben toen de rentes flink daalden, maar dat heeft ook met de fase van mijn leven te maken. Ik weet eigenlijk niet hoe ik gehandeld had als de spaarrentes weer naar 4% gegaan waren. Had misschien ook van de bijkomende inflatie afgehangen.

[ Voor 9% gewijzigd door finsdefis op 25-08-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mensen zeggen hier dat je niet moet gaan beleggen als de enige reden is dat een spaarrekening te weinig rente oplevert.

Maar wat moet je anders doen dan? Zeker wanneer je vermogensbelasting moet betalen waarbij van een fictief rendement wordt uitgegaan dat je nooit behaalt?

Die spaardeposito's leveren ook al geen knoop meer op.

Dus dan lijkt beleggen juist 1 van de weinige opties.

Waarbij ik moet bekennen dat ik nog niet helemaal de waarde van de beleggingshorizon kan schatten.

Is die puur belangrijk om fluctuaties op te vangen en te profiteren van de inflatie op de lange termijn? (gezien beleggingen tegen inflatie kunnen beschermen)

Of is het enige motto "beleg niet met geld dat je nodig hebt" waarbij 5 jaar in de praktijk te kort kan zijn om eventuele verliezen op te vangen?

Is beleggen echt iets dat vooral op de lange termijn werkt? (10+ jaar)

Zelf kan ik op mijn hypotheek gaan aflossen, al vind ik beleggen ook interessant. Maar ik heb soms het idee dat het te weinig oplevert, waardoor aflossen simpelweg verstandiger is.

Anderen spreken dat tegen met mooie woorden over x% groei de afgelopen jaren. Kijk ik echter verder terug van voor de crisis dan sta je nu nog in de min met je aandelen als je ze daarvoor hebt gekocht.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 22:37:
Mensen zeggen hier dat je niet moet gaan beleggen als de enige reden is dat een spaarrekening te weinig rente oplevert.

Maar wat moet je anders doen dan? Zeker wanneer je vermogensbelasting moet betalen waarbij van een fictief rendement wordt uitgegaan dat je nooit behaalt?
Eens, ik denk dat van zo goed als iedereen de reden van beleggen is dat de spaarrekening geen drol oplevert. Als daar 5% rente op was, en verwachte rendement op de beurs 7%, dan stond al mijn geld op de spaarrekening ;). (Granted niet dat ik nu zoveel belegd heb, maar dan nog steeds).
Waarbij ik moet bekennen dat ik nog niet helemaal de waarde van de beleggingshorizon kan schatten.

Is die puur belangrijk om fluctuaties op te vangen en te profiteren van de inflatie op de lange termijn? (gezien beleggingen tegen inflatie kunnen beschermen)
Het is om fluctuaties uit te middelen. Het idee is dat gemiddeld de beurs met rond de 7% omhoog gaat per jaar. Dat kan zomaar 20% zijn, maar hij kan ook makkelijk 5 jaar (en nog wel langer ook!) naar beneden gaan. Als je 30 jaar horizon hebt ofzo, dan is dat historisch gezien iig genoeg geweest om alle dippen weer te overkomen. Als je 5 jaar horizon hebt is dat niet het geval.

Dan kan je het alsnog een acceptabel risico vinden uiteraard, maar het is niet iets wat je zomaar aanraadt, vooral als diegene daarna blijkbaar de hypotheek ermee wil aflossen.
Zelf kan ik op mijn hypotheek gaan aflossen, al vind ik beleggen ook interessant. Maar ik heb soms het idee dat het te weinig oplevert, waardoor aflossen simpelweg verstandiger is.

Anderen spreken dat tegen met mooie woorden over x% groei de afgelopen jaren. Kijk ik echter verder terug van voor de crisis dan sta je nu nog in de min met je aandelen als je ze daarvoor hebt gekocht.
Tja dat is het probleem, je hebt een gemiddelde groei van de beurs die zegt dat de beurs ermee op gaan effectiever is. Maar het risico daar is wel een stuk groter, gezien je hypotheek aflossen gegarandeerd rendement is. Zelf leg ik vast bedrag nu in per maand in ETF, en aan het eind van het jaar kijk ik wat 'over' is, en dat gaat de hypotheek in. En standaard is dat een hoop meer dan wat de ETF in gaat. Simpelweg omdat ik me lekkerder voel bij sneller hypotheek vrij zijn, dan sneller meer geld op de beurs hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
[...]

Wij hebben er sinds twee weken een kleintje bij en het is wel grappig om dat op je rekening ook terug te zien. Natuurlijk de luiers en andere zaken, maar ook dat de opvang nu goedkoper is geworden. Wij hebben een gastouder die, als ik het goed begrijp, een min of meer vast tarief heeft, maar omdat er nu een extra kind bijgekomen is krijgen we meer terug van de belastingdienst. Wat ik moeilijker vind is dat mijn vrouw nu even op 20% draait en ik daardoor wel heel veel op mijn bordje krijg (maar hey, ik heb 2 vrije dagen gekregen, dus kan dat probleemloos opvangen natuurlijk :P ).

Opzich staat zij er wel positief tegenover, maar ik merk wel dat ik er verder in ga dan zij. Zij is helemaal gek van jonge kinderen, dus ze neemt het er soort nu even van. Ben benieuwd of ze dan meer gaat werken e.d. als ze het huis uit zijn, want dan is het tijd voor "mijn droom". Ik vind het wel interessant hoe jullie gedeelde financiën hebben, dat zou bij ons niet werken, want dan houd mijn vrouw geen cent over. Gewoon 1 grote hoop, jaarlijks begroten en een heel gedetailleerd overzicht van waar het geld allemaal heen gaat.
Gefeliciteerd met de kleine!

Er is al veel gezegd over de zin van reizen vandaag. Ook ik heb ervaringen opgedaan die me mijn levenlang bijblijven en het is ook gewoon hobby, maar ik ben er van overtuigd dat het ook blikverruimend heeft gewerkt, waarmee 'over grenzen kijken' ten aanzien van leefgewoontes, de internationale keuken etc. minder vreemd is.
Dit is iets waar ik mijn kinderen ook wel wat van wil meegeven, al is het ook aan ze zelf om het te ontdekken. Nu is het camperen in Italie met de kinderen, later misschien weer iets avontuurlijker en het hoeft ook niet maanden lang te zijn.

Uiteraard kan je alles ook uit geschreven media halen of op beeld zien, maar zelf ervaren is iets anders. Het is inderdaad enigszins vergelijkbaar met een festival of groot concert zelf meemaken versus terugzien.

Er wordt ook wel gezegd dat reizen het inlevingsvermogen ten goede komt. Nijmeegse hoogleraar psychologie Ap Dijksterhuis heeft hier recent een boek over gepubliceerd. Zie:
https://www.nrc.nl/nieuws...t-durft-11222361-a1564117

Uiteraard moet iedereen zelf bepalen of het het waard is en het is meestal niet goedkoop, maar ik had/heb er graag wat geld voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Blik1984 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:50:
Een hoop adviezen, ga niet iedereen apart quoten, maar iedereen bedankt.

Ik weet 100% zeker dat de stress gaat toeslaan mochten de aandelen halverwege de tijd of einde van de tijd lager staan dan verwacht. Ik heb niet het idee dat ze veel risico wil lopen, maar dat zou ik wat meer in detail moeten bespreken.

Aflossen is geen optie vanwege de oude ouderwetse hypotheekconstructie die ze heeft. Er zit een maandelijkse uitkering aan vast en aflossen heeft direct impact op die uitkering. Dit is 10 jaar geleden al bestempeld als woekerpolis en deze regeling heeft ze als compensatie gekregen tot 2022. Vandaar ook de 5 jaar horizon,

Ik zal nog eens goed in gesprek gaan met schoonmoeder en eens goed kijken wat ze wil.
Het minst risicovolle rendement zal zitten in een familiebankconstructie als dat mogelijk is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-06 17:33

TmZ

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:53

PnD

like in Pinda ^_^

Ik had nog een vraagje en krijg het antwoord niet zo snel gevonden dus stel hem lekker lui hier.

Hoe zit het nu met het volledig aflossen van je hypotheek? Ik hoor wel eens mensen praten dat het beter is een beetje schuld te laten staan i.v.m. heffingen.

Ik kan mijn hypotheek (deel bankspaar, aflossingsvrij en annuiteit van 3,4-3,6%) in 7 jaar boetevrij aflossen.
Vraag me af of het dus verstandig dit volledig te gaan doen en in welk tempo. Welke balans ik moet zoeken in daarnaast het beleggen van geld.
Pagina: 1 ... 118 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.