Ik ben het zeker met je eens. Ben zelf ondernemer en boekhouder dus op zich weet ik ook wel redelijk wat van cijfertjes afkabelmannetje schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:12:
[...]
Dat hangt van verhouding inkomen/uitgaven (SR http://www.mrmoneymustach...-behind-early-retirement/ ) af.
Wat vind jij een simpel leven? Ik ben 2x ruim een jaar op reis geweest toen ik werkte.
Ben nu jaarlijks een paar maanden per jaar op reis, een paar maanden aan het genieten in Nederland en een paar maanden werk aan het doen waar mijn hart ligt.
Ik vind een simpel leven juist om 7 uur opstaan, in je auto zitten, naar je werk rijden, de hele dag dingen doen die je niet zou doen als je er niet voor betaald zou worden, 8 uur later weer in de auto zitten en dan de hele avond achter de TV hangen. Repeat tot 70. Daar ging je leven... minus 4 weken vakantie per jaar.
Klopt, ik -en anderen hier- denken meer over geld na dan de gemiddelde mens. Daarom moeten anderen wél hun hele leven werken en zich schikken naar hun werk/maatschappij. Terwijl ik alleen doe wat ik wil.
Een collega heeft eens een school gebouwd met een project in Indonesië. Toen hij zag hoe weinig de leraren betaalt kregen zei hij geef ze maar een beetje opslag. De directeur belde op dat je dat nooit moet doen, want dan komen ze gewoon een paar dagen niet omdat ze genoeg geld hebben. Heel veel mensen hebben zo'n instelling, ze kijken niet op de lange termijn. Dat is aan de ene kant dom, maar aan de andere kant kun je in de huidige maatschappij op die manier makkelijk meekomen. Hypotheken worden niet zomaar meer gegeven, lease autootje met reiskostenvergoeding van de baas, als je ontslagen wordt kom je toch wel ff in de WW... zat voorzieningen om eigenlijk het hele risico weg te halen dat je ooit onder de brug eindigt.
Dan hou je de vrijheid over ja, natuurlijk wil iedereen dat wel. Maar voordat je op dat punt zit heb je toch je halve leven moeten werken om dat te bereiken. Als jij tot je 65e werkt en dan met pensioen gaat (en je hypotheek afgelost hebt), wat bij de meeste mensen makkelijk haalbaar is, dan ben je in principe ook FO.
Facts don't care about your feelings