Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• murphsy
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15:23

murphsy

C is for coffee

Wij gebruiken Wunderlist. Een gedeelde pijst die we allebei op de telefoon hebben staan. Als je iets opmaakt (of zin in hebt) zet je het erin. Als je iets koopt vink je het af. In de supermarkt gaat hij open en heb je direct een boodschappenlijstje.

Wij hebben er ook ťťn voor de inhoud van de vriezer 8-)

Af en toe schrijf ik op ThinkingBig.nl over geld en leven | Bijvoorbeeld een kort verhaal over de geschiedenis van geld Ľ

• Radeoxx
  • Laatst online: 17-11 14:22
quote:
tomtom901 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:01:
Voor diegene in VXUS / VTI in combinatie met de FO-reis: Hoe gaan jullie om met de constante daling op dit moment? Echt long term proberen te denken? Ik zit nog niet zo lang in de aandelen en dan zijn rode cijfers toch een beetje afschrikkend.
Hoe ik er mee om ga: welke rode cijfers? Ik volg het niet eens...geen idee wat er nu gebeurt op het moment. Nee, serieus.

• Ernie
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14:42
quote:
Voor diegene in VXUS / VTI in combinatie met de FO-reis: Hoe gaan jullie om met de constante daling op dit moment? Echt long term proberen te denken? Ik zit nog niet zo lang in de aandelen en dan zijn rode cijfers toch een beetje afschrikkend.
Een groot deel van mijn portefeuille bestaat uit VXUS / VTI. Toch ik zie in mijn spreadsheet maar een minnetje van -2.4% op het totaal sinds het begin van het jaar. Ik kijk daarbij enkel naar de waarde in euros op de eerste beursdag in vergelijking met de huidige waarde in euros. Dat terwijl de euro/dollar ruim 17% omhoog is gegaan sinds het begin van het jaar.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 07:26

Metro2002

Mind explorer

quote:
quote:
Lethalis schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:17:
[...]

Zo waren onze boodschappen laatste maand boven de 1000 euro uitgekomen. Toen schrok ik wel even.
Meer dan een complete bijstandsuitkering uitgeven aan alleen boodschappen is toch wel wat meer dan 'besparen in de marge' :+

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81 Mijn geldblog: Goed met geld omgaan

• kabelmannetje
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 22:38
quote:
Metro2002 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:35:
[...]
Meer dan een complete bijstandsuitkering uitgeven aan alleen boodschappen is toch wel wat meer dan 'besparen in de marge' :+
Haha ja, maar ik ga er dan ook vanuit dat je voor maandelijks 250e prima en gezond kan eten met z'n 2-en. (edit: dit is het totale maandelijks bedrag incl. niet-voedsel op markt, supermarkt, etc.)
Daar kan ik wellicht een paar tientjes vanaf halen (dat noem ik besparen in de marge), maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit.
1000e/maand aan boodschappen. Dat is echt serieus veel geld en hier sta ik echt van te kijken. Wat koop je allemaal dan? Het is meer dan 30e/dag aan eten, dagelijks het dagmenu met 2 personen halen in een restaurant is nog goedkoper.

kabelmannetje wijzigde deze reactie 22-08-2017 11:23 (25%)

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:48
quote:
Gewoon een idee hoor, maar misschien Meesman overwegen? Simpelweg omdat je dan niet elke maand moet kijken wat de koers is voor je nieuwe aankoop? En het gewoon automatisch met automatische incasso gaat.

Moet ik zeggen dat ik aan het begin nog wel regelmatig keek (1-2x per maand), nu doe ik dat echt niet meer. En het scheelt dat ik alleen overall rendement zie als ik al kijk, dus dat staat wel in de plus.

• Cerebral
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22:56
Wat ook goed werkt is aanbieding gestuurd consumeren. Als tussendoortje eet ik altijd fruit, maar het maakt mij niet uit wat voor fruit dat is. Als deze week de aardbeien en druiven in de aanbieding zijn, dan eet ik deze week enkel aardbeien en druiven. En als volgende week de appels en bananen in de aanbieding zijn, dan zijn dat mijn tussendoortjes.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 07:26

Metro2002

Mind explorer

quote:
kabelmannetje schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:42:
[...]

Haha ja, maar ik ga er dan ook vanuit dat je voor maandelijks 250e prima en gezond kan eten met z'n 2-en.
Daar kan ik wellicht een paar tientjes vanaf halen (dat noem ik besparen in de marge), maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit.
1000e/maand aan boodschappen. Dat is echt serieus veel geld en hier sta ik echt van te kijken. Wat koop je allemaal dan? Het is meer dan 30e/dag aan eten, dagelijks het dagmenu met 2 personen halen in een restaurant is nog goedkoper.
Wij doen het met 200 euro voor 2 personen + kat. En ik heb gewoon elke dag vlees bij het avondeten, toetjes, chips, bier, kaas op brood en een gevulde voorraadkast.

Met een kind ben je wellicht wat meer kwijt dus laat ik eens heel royaal zijn en zeggen dat we jouw budget aanhouden en dat keer 2 doen dan nog is het een besparing van meer dan 500 euro per maand. Toch mooi 6000 euro per jaar extra. Kan je van die besparing elke 3 jaar een nieuwe renault clio van kopen :P

En als je het gewoon even goed aanpakt (neem elke week even een half uur extra de tijd voor de boodschappen en ga naar 2 of 3 supermarkten) dan heb je ook nog eens hetzelfde in huis maar dan voor 6000 euro of nog meer per jaar minder.

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81 Mijn geldblog: Goed met geld omgaan

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:43
200 euro per maand en dan iedere avond vlees op tafel is wel erg weinig. Wij eten weinig vlees, als we vlees eten dan wil ik wel wat beter dan zo'n kiloknaller.
Met kinderen valt het in eerste instantie reuze mee qua eten, ze eten in principe mee en je moet iets meer maken.
Wij zitten wel iets hoger, ik zal het weer strakker moeten gaan monitoren. Eerst ging het van een aparte rekening en toen was het beter te monitoren.

Douche WTW

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 23:09
quote:
Cerebral schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:52:
Wat ook goed werkt is aanbieding gestuurd consumeren. Als tussendoortje eet ik altijd fruit, maar het maakt mij niet uit wat voor fruit dat is. Als deze week de aardbeien en druiven in de aanbieding zijn, dan eet ik deze week enkel aardbeien en druiven. En als volgende week de appels en bananen in de aanbieding zijn, dan zijn dat mijn tussendoortjes.
Dat is eerder seizoensgebonden consumeren dan aanbiedingsgebonden. Sowieso is seizoensgebonden groente en fruit een heel stuk verser en daardoor lekkerder. Daarom scoort de Lidl ook zo hoog op kwaliteit.

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
quote:
kabelmannetje schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:42:
[...]

Haha ja, maar ik ga er dan ook vanuit dat je voor maandelijks 250e prima en gezond kan eten met z'n 2-en.
Het is niet alleen eten. Gewoon totaal supermarkt.

Dus daar zit ook wasmiddel bij, schoonmaakspullen, shampoo, etc.

Wel zit daar ook meteen een probleem. Wij gebruiken bijvoorbeeld Neutral Baby omdat de kleine een erg gevoelige huid heeft.

Dat product kost in de supermarkt bijna het dubbele dan wanneer je het bij de Kruidvat haalt.

Toen viel ik ook ff van mijn stoel :/

Dus eigenlijk moet ik die dingen Łberhaupt niet bij de supermarkt halen.

Nu kan ik bij de Kruidvat wel bestellen en simpel ophalen in de winkel, dus daar wil ik bijv meer mee doen. Ook heeft de Wehkamp goede aanbiedingen.

PS:
Hij staat nu overal voor 4,25. Maar bij de Wehkamp heb ik ze dus in een actie besteld voor 2,25. Precies hetzelfde product. Bij de Kruidvat was hij op dat moment ook goedkoper.

Je wordt gewoon zwaar genaaid als je daar niet op let / geen tijd aan besteed.

Daarom wil ik ook een voorraadkast in huis :)

Lethalis wijzigde deze reactie 22-08-2017 11:28 (11%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• PnD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:38

PnD

like in Pinda ^_^

Ik moet zeggen dat ik het exacte bedrag momenteel niet weet. In mijn begroting heb ik 500 per maand voor alle boodschappen (eten en verzorging) We hebben 1 kind.

Zaken waar ik rekening mee houd:
- Shampoo, deo, wasmiddel, tandenpasta etc. kan je ALTIJD 1+1 gratis inkopen als je een kleine voorraad hebt
- Voor een hoop houdbare voedingswaren doe ik dit ook (houdbare melk, pasta, rijst, soep etc.)
- Eťn keer in de 2-3 maanden maakt ik een grote pan pasta saus en vries ik in porties in. Eten we meestal ťťn keer in de week op een dag dat we geen zin hebben om te koken
- Hetzelfde doe ik wel eens met stoofvlees
- We eten vaak de groenten en fruit die in de aanbieding zijn
- Alle broccoli stronken, wortel schillen/resten, asperge onderkanten etc. gaan tegenwoordig in een hersluitbare zak in de diepvries. Lekker bouillonnetje van trekken voor soep/sauzen
- Hetzelfde geld ook voor alle kippenbotten :)

Wat nog beter kan:
- Meer eten maken dan we opkunnen
- Eten over de datum laten gaan

We hebben geen weekplanning qua eten. Ook geen regelmaat in boodschappen. Ik ben best goed in "koken met wat we in huis hebben". Ik zou ongelukkig worden van regelmaat hierin en een weekplanning van eten. Hoewel dit wellicht kosten zou kunnen besparen, al vraag ik het mij af.

Daarnaast gaat er een flinke bak geld uit naar buiten de deur eten en drinken, maar dat vinden we het allebei waard, dus dat gaat niet veranderen.

PnD wijzigde deze reactie 22-08-2017 11:49 (10%)

Al mijn oude & nieuwe systemen

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:08
Wij komen ook op §600,- oid per maand met 2 personen, een baby en twee katten. O.a. door luiers, babyvoeding, kattenvoer, persoonlijke verzorging.

Vanwege sport (eiwitjes) eet ik ook gewoon duur en dat ga ik niet aanpassen;
ontbijt iedere dag met bak kwark + muesli (dat is dus al 1§)
Lunch blik tonijn + 5 boterhammen met beleg (§1,5?)
Avondeten weinig vlees maar het vlees dat we eten minimaal 3 sterren dus duur
Whey-shake en veel noten -> duur

Daarnaast best wel eens lekkere dingen, kaasplankje, wijntje, nootjes, smeersels. Ook regelmatig vis eten wat duur is.

We kopen al zoveel mogelijk in de aanbieding en gooien nauwelijks iets weg. Ook geen of nauwelijks frisdrank, en geen dure sportdrankjes. Zeer prijsbewust en we komen dus alsnog op §600,- (schat ik).

Ik moet zeggen dat ik het ook prima vind meer geld uit te geven als dat betekent dat ik er minder werk aan heb. Je zal me bijvoorbeeld echt geen aardappels zien schillen o.i.d. Ik vind het ook niet leuk, als iets §2 extra kost en het dan een kwartier minder werk is dan heb ik ook een prima uitgave gedaan wat mij betreft.

Toevallig is dit wel net een topic bij ons, vrouwlief is onlangs begonnen met bijhouden van de boodschappen om te zien waar er nog te besparen is.

assje wijzigde deze reactie 22-08-2017 11:54 (46%)

• Lethalis
  • Niet online
quote:
PnD schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:47:
Ik moet zeggen dat ik het exacte bedrag momenteel niet weet. In mijn begroting heb ik 500 per maand voor alle boodschappen (eten en verzorging) We hebben 1 kind.

Zaken waar ik rekening mee houd:
- Shampoo, deo, wasmiddel, tandenpasta etc. kan je ALTIJD 1+1 gratis inkopen als je een kleine voorraad hebt
- Voor een hoop houdbare voedingswaren doe ik dit ook (houdbare melk, pasta, rijst, soep etc.)
- Eťn keer in de 2-3 maanden maakt ik een grote pan pasta saus en vries ik in porties in. Eten we meestal ťťn keer in de week op een dag dat we geen zin hebben om te koken
- Hetzelfde doe ik wel eens met stoofvlees
- We eten vaak de groenten en fruit die in de aanbieding zijn
- Alle broccoli stronken, wortel schillen/resten, asperge onderkanten etc. gaan tegenwoordig in een hersluitbare zak in de diepvries. Lekker bouillonnetje van trekken voor soep/sauzen
- Hetzelfde geld ook voor alle kippenbotten
Dit zijn goede tips inderdaad.

Kijk alleen wel uit met die begroting. Ging bij mij ook mis. Er zat toch ff een verschil tussen de verwachting en de werkelijkheid (ik ging van 700 euro uit).

Heb dus alle transacties in Excel gegooid en opgeteld. En dat viel vies tegen.

Overigens gaan we bijna nooit uit eten sinds we papa en mama zijn. Gaat wel weer komen natuurlijk, maar zou dan af en toe zijn in het weekend.

Lethalis wijzigde deze reactie 22-08-2017 12:04 (6%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• rube
  • Laatst online: 22:47
Wat ik me afvraag, veel mensen posten in dit topic en (volgens mij) volgen nog veel meer volgen het.
Er komt dan ook een hoop voorbij van wat iedereen doet en vindt van bezuinigen, meer verdienen, wel/niet uit eten, minimalisme etc.

Maar, ik heb regelmatig de indruk dat voor veel mensen dit meer een wat "softere" BESPAAR-topic, GELD SPAREN-topic of IETS-EERDER MET PENSIOEN-topic is dan het echte FINANCIňLE ONAFHANKELIJKHEID-topic.

Ik ben dus wel benieuwd wie verwacht financiŽle onafhankelijk te zijn binnen:
0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

En hoe zorg je dat je gaat halen? Volg je de simpele grafiek met de savings-rate en SWR of heb je een andere methode?

Edit: dit is niet om mensen te beledigen, maar meer (hopelijk) want inspiratie te creŽren :+ en leuke verhalen/inzichten te krijgen.

rube wijzigde deze reactie 22-08-2017 12:07 (9%)

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 00:39
Wij doen al een jaar aan thuisbezorgen, vind het ideaal. Geen impulsaankopen meer, en het komt gewoon iedere week in de keuken binnen. Scheelt ook weer een uur boodschappen doen op een druk tijdstip en sjouwen met boodschappen, is de 3-4 euro meer dan waard.

Ik vind 1000 euro aan boodschappen trouwens ook echt bijzonder veel. We zijn met partner, 2 kinderen die glutenvrij moeten eten en 2 poezen circa 700-800 euro kwijt per maand (glutenvrij eten is schofterig duur). En dan heb ik niet het idee dat wij sober eten/drinken

• Lethalis
  • Niet online
quote:
rube schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:05:
0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

En hoe zorg je dat je gaat halen? Volg je de simpele grafiek met de savings-rate en SWR of heb je een andere methode?
Tsja, daar kan ik kort over zijn: ik verwacht niet dat ik dat word binnen afzienbare tijd.

Ook al heb ik in het verleden best veel tijd aan het onderwerp gewijd en boeken zoals ERE gelezen.

Punt is dat je behoorlijke wijzigingen moet aanbrengen wil je dat behalen. En je leeft ook nooit alleen.

Zelfs de auteur van ERE gaf uiteindelijk toe dat het anders wordt als zijn vriendin zwanger wordt en ook hij wist al dat zij niet zo extreem als hij wil leven. Kortom, zelfs hij versoepelde zijn doelstellingen al.

Ik zou ook anders leven in mijn eentje.

Dus wordt FO inderdaad minder afhankelijk ofzo :) Laten we het MA noemen :+

• assje
quote:
Maar, ik heb regelmatig de indruk dat voor veel mensen dit meer een wat "softere" BESPAAR-topic, GELD SPAREN-topic of IETS-EERDER MET PENSIOEN-topic is dan het echte FINANCIňLE ONAFHANKELIJKHEID-topic.
Guilty as charged.

Wie weet wat de toekomst brengt maar met mijn wensen/eisen en pessimistische insteek ga ik zoals het er nu uitziet volgends de FO formule nooit FO worden.

Voor een beetje gezin dat samen 1,5FTE is en 1,7 kinderden en 0,8 huisdieren heeft (?) valt het ook gewoon niet mee zonder echt hardcore te gaan. De meeste voorbeelden waar het wel lukt zijn met twee mensen die flink verdienen, een behoorlijke rekenrente voor rendement al dan niet gecombineerd met hardcore besparen.

Ik hou het dus ook bij FMA.

assje wijzigde deze reactie 22-08-2017 12:17 (23%)

• Blik1984
Same as above. Tenzij ouders aan beide kanten dood neervallen ga ik niet binnen afzienbare tijd FO worden. Daarvoor komt er gewoon te weinig binnen en hebben we te hoge kosten aan de andere kant (o.a. hoge boodschappenkosten wegens glutenvrij).

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:40
quote:
Wat ik me afvraag, veel mensen posten in dit topic en (volgens mij) volgen nog veel meer volgen het.
Er komt dan ook een hoop voorbij van wat iedereen doet en vindt van bezuinigen, meer verdienen, wel/niet uit eten, minimalisme etc.

0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

Edit: dit is niet om mensen te beledigen, maar meer (hopelijk) want inspiratie te creŽren :+ en leuke verhalen/inzichten te krijgen.
Ik heb er nog nooit echt goed aan gerekend. Wat niet helpt is dat ik mijn vrouw niet volledig mee krijg. Het is al heel wat dat we momenteel maandelijks een storting doen om de hypotheek af te lossen. Deze verwacht ik op mijn 57e geheel afgelost te hebben. Ben nu 40. Omdat de hypotheek 20% van alle lasten is verwacht ik dan 1 dag minder te kunnen werken. En ik ben dan met deeltijd pensioen, zoals ik het noem :).

In het algemeen proberen we gewoon geen gekke dingen te doen, een beetje op de uitgaven te letten. Met 2 erg jonge kinderen vind ik het ook lastig om verwachtingen uit te spreken over de financiŽle toekomst.

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:26
quote:

Tja,ben je FO als je op je 30e kan stoppen met werken of ben je ook FO als je op je 63e kan stoppen? En ben je FO als al je geld op je pensioen leeftijd op is of ben je pas FO als je tot je dood geen geld van een werkgever of overheid of pensioenfonds nodig hebt...

Zolang de definitie niet heel scherp is, is het lastig :-) gaat mijn kind geneeskunde studeren of mbo timmerman...

Ik wil op 40e huis afbetaald hebben en op 55e 17 jaar kunnen leven van spaargeld ipv werk mocht het nodig zijn... Maar ik hoop tot pensioen te willen werken :-)

• jmderonde
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:32
quote:
TmZ schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:55:
[...]

Wellicht dat een boodschappenlijst-app waar jullie samen in kunnen werken jullie helpt?
Boodschappen via een gezamenlijke boodschappenlijst werkt echt perfect. Wij gebruiken Picnic en dat werkt echt top. Door de week heen zetten we alles wat op raakt erop. Daarnaast voor een paar x avondeten erbij zetten en 1x per week bestellen. Meestal 50 a 60 euro per week. het voorkomt veel impuls aankopen. Meestal gaat een van ons nog 1x per week even een supermarkt binnen voor brood en een paar dingetjes die niet op de eerstvolgende bezorgronde kunnen wachten.

• murphsy

murphsy

C is for coffee

quote:
President schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:29:
[...]
Ik wil op 40e huis afbetaald hebben en op 55e 17 jaar kunnen leven van spaargeld ipv werk mocht het nodig zijn... Maar ik hoop tot pensioen te willen werken :-)
Op deze manier formuleer ik mijn doelen ook, op 31 huis gekocht en die wil ik op 46 hebben afgelost. Op 55 wil ik het gat tot pensioen (71, gekkenhuis) kunnen overbruggen als ik dat echt graag wil (dus hťťl zuinig). Vanaf 60 wil ik gewoon de vrijheid om te kunnen stoppen zonder in te leveren op genot.

Dit kan echter nog totaal op de schop: wie weet ga ik nog wel een andere droom najagen ;)

Af en toe schrijf ik op ThinkingBig.nl over geld en leven | Bijvoorbeeld een kort verhaal over de geschiedenis van geld Ľ

• rube
@President FO ben je m.i. als je niet per se betaald werk hoeft te verrichten om in je bestaan te voorzien.

• Galactic
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16-11 16:32
quote:

0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

Ja nog ongeveer 1 jaar te gaan schat ik bij ons. Strategie al eens uitgelegd hier.

Mijn pad naar FO is het volgende.

1. Heb ervoor gekozen vroeg te gaan werken (19). Omdat ik er echt oprecht zeker van ben dat studeren tijdens de dagschool niet gaat redederen, of pas heel laat in je loopbaan (en daartegen ben ik toch al gestopt).

2. Ik heb een relatief goed betaalde baan gekozen.

3. Al mijn uitgaven geoptimaliseerd, en nooit gehuurt dat vind ik echt essentieel in kapitaalsopbouw. De eerste 5 jaren van carriere ook ZEER zuinig geleefd, dit is ondertussen afgezwakt naar gewoon zuinig. Viendin denkt deels mee in FO en dat maakt ook verschil.

4. Heb met vriendin eigen huis gebouwd (ja echt volledig zelf). Dit is bijna voltooid, we denken hier in oktober in te trekken. Door dit te doen hebben wij ongeveer 180.000 euro niet hoeven uit te geven.

5. Het geld met werken verdient heb ik belegd, dit heeft ondertussen ook lekker opgeleverd.

6. Ik heb de kinderwens enkele jaren uitgesteld.

Eigenlijk al FO denk ik als ik naar sommige rekensommetjes hier zie. Maar ik ben het nu voor wat meer comfort aan het "upgraden". Dan is er meteen ook buffer voor onverwachtte omstandigheden zoals "overheid" en "gezondheid".

Alhoewel niet nodig, overweeg ik ook een halftijdse baan te vinden in iets wat ik echt zo graag doe, dat ik het nog gratis zou doen. Hoe die zoektocht zal lopen is nog onbekend, maar nodig heb ik het dan niet meer :P

• rube
Leuk om te lezen allemaal! @Galactic dank voor het uiteenzetten, mooi voorbeeld.

Wat ik uit een aantal bovenstaande reacties en eigenlijk wel uit het gehele topic haal is dat veel mensen heel erg kijken naar het hier en nu. En dat dat belemmert om over bepaalde zaken heen te kijken.
Ook worden er vaak worden er geen concrete doelen gesteld en mensen evalueren hun doelen niet en/of doen geen aanpassingen als de doelen niet gehaald worden.

Wat mij vaak helpt is eerst bedenken wat ik wil. Dat goed visualiseren, omschrijven e.d.. Dat is het einddoel (of een tussen station).
Daarna kijken naar mijn huidige situatie analyseren (waar sta ik eigenlijk).
En dan pas nadenken hoe ik van A (nu) naar B (eind/tussendoel) kan komen:
Eerst, welke strategiŽn zijn er? Kijk naar voorbeelden. Welke spreken jou aan? Kun je ze in stapjes opbreken zodat het makkelijker haalbaar lijkt?
En pas dan kijken: welke echte obstakels zijn er in mijn situatie? En hoe overkom ik die?
Daarna regelmatig evalueren en aanpassingen doen aan veranderde omstandigheden e.d.
En natuurlijk volhardend zijn....

En eigenlijk denk ik dat zulke stappenplannen voor het merendeel van de mensen hier niets nieuws is, aangezien dat vrij standaard is voor veel beroepen in een of andere vorm.

Maar goed, interessant om de reactie te lezen zo ver, ik ben benieuwd naar verdere reacties :) .

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 23:09
quote:
President schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:29:
[...]

Tja,ben je FO als je op je 30e kan stoppen met werken of ben je ook FO als je op je 63e kan stoppen? En ben je FO als al je geld op je pensioen leeftijd op is of ben je pas FO als je tot je dood geen geld van een werkgever of overheid of pensioenfonds nodig hebt...

Zolang de definitie niet heel scherp is, is het lastig :-) gaat mijn kind geneeskunde studeren of mbo timmerman...

Boven de 60 ben je mijns inziens met pensioen en niet FO.

Onder de 50 moet je het wel op eigen kracht doen, want van de pensioenfondsen hoef je niets te verwachten en AOW duurt nog 15+ jaar. Onder de 50 kun je wel spreken over FO.

Houden we dus een grijs gebied over, maar volgens mij is het gros hier ruim onder de 50 en heeft ook de ambitie om FO voor de 50 te zijn.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ik ben niet van de hele lange termijn kijken. Er zijn voor mij teveel factoren die dat nog kunnen beÔnvloeden. Vooralsnog is de focus hypotheek aflossen (6-7 jaar) en energiebesparende maatregelen in huis doorvoeren. Mocht ik dan nog teveel spaargeld hebben heb ik nog een investering in comfort op de planning staan (badkamer).

Na die tijd eens kijken hoe we er voor staan en wellicht beleggen en een pad naar FO/minder FA uitstippelen.

Dit topic is voor mij dus vooral interessant qua (kleine) besparingen vooralsnog.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
quote:
0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

kpg wijzigde deze reactie 22-08-2017 13:42 (8%)

• assje
quote:
rube schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:41:
Wat ik uit een aantal bovenstaande reacties en eigenlijk wel uit het gehele topic haal is dat veel mensen heel erg kijken naar het hier en nu. En dat dat belemmert om over bepaalde zaken heen te kijken.
Ook worden er vaak worden er geen concrete doelen gesteld en mensen evalueren hun doelen niet en/of doen geen aanpassingen als de doelen niet gehaald worden.
Maar als ik er op dat niveau mee bezig ga gaat het voor mij juist weer meer als een race voelen. Dan niet een race om de grootste auto met de buurman maar een race om FO. Voor mij zou het resultaat dus zijn dat geld/inkomen/resultaat veel belangrijker wordt dan het nu is en dat is nu juist wat ik niet wil.

Door niet of minder mee te gaan in de kapitalistische standaard om alles steeds groter/beter/duurder te willen heb ik marge gecreeerd die vrijheid geeft, zou ik die vrijheid nu echt op willen geven voor financiele doelen die ik mezelf op ga leggen?

Ik wil later misschien nog wel een studie gaan doen, iets met energie/milieu, misschien ook wel werk in die richting gaan doen. Kans dat mijn inkomen dan significant lager wordt dan nu is heel groot, zou toch mooi zijn als dat geen probleem is.

• Finwe
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17-11 15:44
quote:
0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

Members only:

• kabelmannetje
Sinds paar jaar FO.

- had als student al enkele tienduizenden euro's door zzp-werk plus lucratieve zomerbaan.
- met echt werken en beleggen begonnen na de 2000-crash, lump sum en maandelijks bijkopen.
- huis gekocht voor 100K, flink wat eigen geld, bovenste etage permanent verhuurd.
- jaar of 10 goede baan gehad, spaarde inclusief huurders en wat ZZP-klusjes 75%.
- inkomsten (2700 werk, 500 ZZP, 150 overig, 700 huur) rond 4000e. Uitgaven rond 1000.
- gouden handdruk (ruim 1,5 jaarsalaris) in 2011.
- 2 jaar nog wat baantjes en ZZP-klusjes. Spaarde nog steeds > 50%
- vorig jaar huis verkocht. Inclusief aflossing ongeveer 110K netto naar beleggingen.
- Verdien nu nog jaarlijks +- 5K bij met alleen leuk werk. Maar hoeft niet.

Bedrag en uitgaven in firecalc ingevoerd en kom in worst-case scenario op 0 euro uit op mijn 7xste.
De extra zekerheden:
- 65ste: uitbetaling pensioen (zal paar honderd per maand zijn)
- 7xste: AOW
- > 99% kans dat worst case scenario niet plaatsvindt.
- ik werk nog steeds en kan nog meer werken
- reken met maandelijks 700e boven wat ik nu nodig heb
- flinke erfenis, meevallers, kan nog veel zuiniger leven (bijv. buiten NL), etc.

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-11 13:35
sinds een kleine 2 jaar 'serieus' bezig met FO sinds ik ZZP'er ben geworden en ik toch mijn eigen pensioen moest gaan regelen.

- ik leg 30k per jaar in de hypotheek (nog 3 jaar te gaan en dan is dat afgelost)
- daarnaast 18k per jaar in beleggingen (Meesman) voor pensioen/FO
- en minimaal 6 maanden aan uitgaven als buffer in cash/spaarrekening

nadat de hypotheek is afgelost wil ik datzelfde bedrag ook in gaan leggen in beleggingen en dan zou ik over max 15 jaar toch wel FO moeten zijn :)
maar het een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van hoe goed het aanbod in ZZP klussen blijft

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

quote:
Leipo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:46:
sinds een kleine 2 jaar 'serieus' bezig met FO sinds ik ZZP'er ben geworden en ik toch mijn eigen pensioen moest gaan regelen.

- ik leg 30k per jaar in de hypotheek (nog 3 jaar te gaan en dan is dat afgelost)
- daarnaast 18k per jaar in beleggingen (Meesman) voor pensioen/FO
- en minimaal 6 maanden aan uitgaven als buffer in cash/spaarrekening

nadat de hypotheek is afgelost wil ik datzelfde bedrag ook in gaan leggen in beleggingen en dan zou ik over max 15 jaar toch wel FO moeten zijn :)
maar het een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van hoe goed het aanbod in ZZP klussen blijft
Leg je bewust niet alles in op je hypotheek of is dat i.v.m. boetevrij aflossen?
Ik heb de aanname gedaan dat de hypotheek aflossen vrijwel altijd het verstandigst is (betaal momenteel 3,6%)

• Leipo
dat is idd het maximale boetevrije bedrag, daarnaast zitten we met de minimale looptijd die nodig is omdat het (deels) een spaarhypotheek betreft. Te snel aflossen zou dan fiscaal niet gunstig zijn.

Bewust ook aflossen op hypotheek om de maandlasten zo laag mogelijk te maken zodat we, indien ik langdurig zonder werk zou komen te zitten, het allemaal nog prima kunnen betalen op het salaris van mijn vrouw zonder dat we aan spaarpotten/beleggingen moeten komen voor de dagelijkse uitgaven :)

• JURIST
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 21:52
quote:

0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

Interessante vraag @rube . 5 jaar is voor mij haalbaar, maar ik ga uit van 7/8 jaar. Ik reken daarbij met SWR. Ik zal later/na vakantie eens uitgebreider op je punt ingaan, veel heb ik hier al eens gepost, maar niet als geheel verhaal

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Leipo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:00:
dat is idd het maximale boetevrije bedrag, daarnaast zitten we met de minimale looptijd die nodig is omdat het (deels) een spaarhypotheek betreft. Te snel aflossen zou dan fiscaal niet gunstig zijn.

Bewust ook aflossen op hypotheek om de maandlasten zo laag mogelijk te maken zodat we, indien ik langdurig zonder werk zou komen te zitten, het allemaal nog prima kunnen betalen op het salaris van mijn vrouw zonder dat we aan spaarpotten/beleggingen moeten komen voor de dagelijkse uitgaven :)
Die minimale looptijd is toch sinds kort niet meer van toepassing?
https://www.eigenhuis.nl/...Ble-veranderingen-in-2017
Zie kopje "Versoepeling voorwaarden vrijstelling kapitaalverzekering".

Is daarnaast inleggen op je spaarhypotheek financieel niet gunstiger dan aflossen?

• Leipo
quote:
Exocet schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:27:
[...]

Die minimale looptijd is toch sinds kort niet meer van toepassing?
https://www.eigenhuis.nl/...Ble-veranderingen-in-2017
Zie kopje "Versoepeling voorwaarden vrijstelling kapitaalverzekering".

Is daarnaast inleggen op je spaarhypotheek financieel niet gunstiger dan aflossen?
idd, laatste keer dat ik keek was begin dit jaar en toen was dat nog niet bekend: goeie! :9
Misschien kunnen we het geheel nog sneller aflossen als we nu doen (maar weer even in contact met de hypotheekverstrekker gaan)

Nu hebben we de looptijd al wel verkort naar 20 jaar door maandelijks meer in te leggen in het spaardeel, dus als antwoord op je laatste vraag: we doen dus beide :)

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:26
quote:
Moshi schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:55:
[...]
Boven de 60 ben je mijns inziens met pensioen en niet FO.
Ik kan pas op mijn 73e met pensioen als het tegen die tijd nog niet verder is verhoogd :-P

• rube
quote:
President schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:43:
[...]
Ik kan krijg pas op mijn 73e met pensioen AOW en aanvullend pensioen als het tegen die tijd nog niet verder is verhoogd :-P
fixed.
Als jij genoeg vermogen opbouwt kun je natuurlijk altijd eerder met pensioen. Je zit tenslotte hier op dit topic :+

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:49
quote:

Guilty as charged. Long time lurker hier. Ik vind het wel mooi om hier wat inspiratie op te doen, maar een concreet plan om FO te worden heb ik nog niet.
Ondanks dat er momenteel structureel grofweg een derde van het inkomen "overblijft" verwacht ik niet in de komende decennia FO te worden (of mijn ouders moeten plots overlijden :X ). Ik heb de indruk dat wij de "uitgaven"-kant redelijk onder controle hebben. Zonder in te boeten op "leuke-dingen". Hierbij helpt het natuurlijk dat mijn vriendin en ik bewust kinderloos zijn en alle twee werken. …n dat wij beiden redelijk bewust omgaan met geld.

Maar de inkomenskant is in mijn optiek nog niet toereikend om daadwerkelijk ergens naar toe te werken. Wij zitten nog steeds in de situatie waar er eerst voldoende buffers aangelegd moeten worden, voordat er daadwerkelijk geld verdient kan gaan worden met investeringen/beleggingen etc.
Tevens vind ik het ook lastig om lange termijn prognoses te maken met een zzpende vriendin en mijn (hopelijk) ontwikkelende salaris de komende jaren. Daarnaast speelt er nog een emigratiewens mee op de achtergrond (komende 5 jaar oid). Kortom allerlei redenen om geen lange termijn perspectief te ontwikkelen.

• rube
quote:
Roozzz schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:58:
[...]
Maar de inkomenskant is in mijn optiek nog niet toereikend om daadwerkelijk ergens naar toe te werken.
Wij zitten nog steeds in de situatie waar er eerst voldoende buffers aangelegd moeten worden
Dat is toch juist ergens naar toe werken? Een tussenstation...
quote:
Tevens vind ik het ook lastig om lange termijn prognoses te maken met een zzpende vriendin en mijn (hopelijk) ontwikkelende salaris de komende jaren. Daarnaast speelt er nog een emigratiewens mee op de achtergrond (komende 5 jaar oid). Kortom allerlei redenen om geen lange termijn perspectief te ontwikkelen.
Wellicht lastig, maar waarom zou je het niet doen? Daar kan je juist je wensen (o.a. emigratie) mooi in opnemen. En je kan het natuurlijk altijd aanpassen indien je eigen wensen/doelen veranderen. Maar het helpt je wel om ergens bewust aan te gaan werken.

b.v. wat doe je als je salaris de komende periode niet ontwikkeld zoals verwacht? Of dat van je ZZP'ende vriendin? Blijf je dan toch doorgaan of ga je zeggen, nu is het genoeg we moeten iets veranderen? Met meer duidelijke doelen (kunnen ook tussenstations zijn) kun je beter of in ieder geval bewuster sturen.

Op die manier is het niet een race om FO te worden (zoals @assje aangaf) maar gewoon een meer doordacht plan/richting. Dit is overigens net zo goed bedoeld naar een aantal anderen die vandaag hebben gereageerd dat ze niet echt op lange termijn kijken/denken omdat dat te lastig is.

Ik zie het een beetje zoals het hier staat omschreven pot vullen.
quote:
Als je niet eerst de grote keien in de pot doet, maar begint met het water en het zand, dan krijg je de grote keien er achteraf nooit meer in.
Deze pot is een metafoor voor jouw leven: De keien zijn de dingen die jij echt belangrijk vindt: je familie, je partner, je kinderen, je gezondheid – en andere dingen die, als al het andere in je leven verloren is en alleen zŪj overblijven, je leven toch zullen vervullen. De kiezelstenen zijn de andere dingen die er toe doen. Zoals je werk, je huis, je auto.
Het zand is al het andere. Als je eerst het zand in de pot doet, is er geen ruimte voor de kiezels en de grote keien. Hetzelfde geldt voor je leven. Als je al je tijd en energie besteedt aan de kleine dingen, zul je geen tijd meer hebben voor de dingen die voor jou belangrijk zijn.
En wellicht is FO daarin niet een van de keien, maar vaak helpt het wel om als je FO te zijn om ook veel van je andere doelen te realiseren.

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:13

Zr40

heeft native IPv6

quote:
0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar
Over 25-30 jaar :X - zodra mijn netto vermogen (waarde woonhuis niet meegerekend) ergens rond de § 650k zit. Berekend op basis van inkomsten en uitgaven over de laatste 12 volledige maanden, en 4% SWR.

10x270 Wp zuid (PVOutput | Live)

• kabelmannetje
quote:
Zr40 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:27:
[...]
Over 25-30 jaar :X - zodra mijn netto vermogen (waarde woonhuis niet meegerekend) ergens rond de § 650k zit. Berekend op basis van inkomsten en uitgaven over de laatste 12 volledige maanden, en 4% SWR.
De SWR van 4% geldt voor perioden van >> 30 jaar bij gelijkblijvend vermogen. Als je het niet erg vindt meer in te teren op het bedrag, kan je 15-20 jaar tot pensioen ook wel met 6-7% onttrekking overbruggen. Dat zal je na moeten rekenen met http://firecalc.com.

• BTU_Natas
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:41

BTU_Natas

Superior dutchie

10 Jaar hiero,

En als mijn werkgever mij er over 7 a 8 jaar er uit mikt, nog eerder.

Huis is dan afgelost, en het dividend heeft mijn inkomen ingehaald. En daar bovenop nog een partner die wel werkt.

• Corrit
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:12
quote:

0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

Ik ben altijd al een spaarder geweest en vind het idee van FO heel aanlokkelijk, ben sinds 2,5 jaar een beetje serieus hiermee bezig.

TweeŽnhalf jaar geleden begonnen met indexfondsen waar ik elke maand op inleg, volgend jaar ben ik van plan om een appartement te kopen en dan langzaamaan doorgaan met indexfondsen bijkopen, hypotheek vermoedelijk versneld aflossen, etc.

Spaarquote is nu erg hoog (over heel 2017 schat ik 55 tot 60% te halen) maar ik verwacht dat er in de komende 10 ŗ 20 jaar nog zoveel gaat veranderen op vlak van relatie, werk (en misschien op termijn wel kinderen) dat er nu nog geen pijl op te trekken is wat dat gaat doen met spaarquote en vermogen. Zou leuk zijn als ik op m'n 50ste (over ~20 jaar) zou kunnen stoppen met werken maar of dat haalbaar is kan ik nu lastig inschatten.

Ondanks (of juist door) alle onzekerheden is het erg fijn om een leuk vermogen achter de hand hebben. Daar wil ik de komende jaren een mooi begin mee maken nu ik nog relatief weinig verantwoordelijkheden heb. Wat ik er exact mee ga doen kan ik later altijd nog besluiten, maar het geeft hoe dan ook een hoop speelruimte. :)

n.b. Binnenkort ga ik ook wat minder werken, 40 naar 36 uur. :) Scheelt qua netto loon maar circa 7%, maar levert toch weer twee extra vrije dagen per maand op. Ik zat hier heel lang over te twijfelen, maar verwacht dan het me zeker gaat bevallen!

Corrit wijzigde deze reactie 22-08-2017 16:32 (6%)

• Lethalis
  • Niet online
quote:
BTU_Natas schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:50:
Huis is dan afgelost, en het dividend heeft mijn inkomen ingehaald. En daar bovenop nog een partner die wel werkt.
Maar hoeveel dividend krijg je dan (in procent) ?

Ik zie eigenlijk nooit enorme payouts. 4% per jaar wellicht, maar dan moet ik echt een bizar pakket aan aandelen hebben om mijn inkomen te vervangen.

• BTU_Natas
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:41

BTU_Natas

Superior dutchie

Dat varieert verschrikkelijk..

De laagste is 3% van de initiŽle aankoop, de hoogste zit op ~12%.
Gemiddeld rond de 6,2%

• murphsy

murphsy

C is for coffee

quote:
Lethalis schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:59:
[...]

Maar hoeveel dividend krijg je dan (in procent) ?

Ik zie eigenlijk nooit enorme payouts. 4% per jaar wellicht, maar dan moet ik echt een bizar pakket aan aandelen hebben om mijn inkomen te vervangen.
Maar in de basis heb je gelijk: wil je echt van dividend leven dan heb je een behoorlijke portefeuille nodig. Rond 3% is 'gezond' bij aankoop. Dividend ontwikkeld zich natuurlijk wel tov aankoopmoment & -prijs. Niet altijd positief natuurlijk.

• tomtom901
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:55
quote:
En zo weer een groene dag. Zal eens vaker posten hier :)

• Cerebral
Members only:

• tomtom901
quote:
Members only:

• Cerebral
quote:
Members only:

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:37
quote:
rube schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:33:
@President FO ben je m.i. als je niet per se betaald werk hoeft te verrichten om in je bestaan te voorzien.
Zo zie ik het ook.

Ik doe nog voor 500 euro wat aan websites en regelwerk voor panden doe ik ook zelf ipv uitbesteden maar doe ik omdat ik er tijd voor heb en ook leuk om te doen.

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:06
Members only:

• hv08
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:44
quote:
Members only:

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:22
quote:
PnD schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:06:
[...]

Uiteraard onderwerpen waarin ik bewuste keuzes maak. Ik vraag het ook, omdat ik het topic niet wil vervuilen met "bespaar dingetjes". Aan de andere kant, op boodschappen § 20 per week besparen is geen peanuts..
Het is slim omgaan met inkopen, koop dingen groot in die lang goed blijven, neem rijst pasta etc. Ga bijvoorbeeld naar de Italiaanse speciaalzaak voor je risotto in grotere hoeveelheden ipv die kleine veel te dure zakjes in de supermarkt. En dan niet die hippe tent maar die al 25 jaar zit in wat ooit een klote buurt was.

Koop je groenten bij de groenteboer om de hoek en vraag gewoon wat ie nog heeft en wat vanavond wel op moet , dan komt ie altijd met iets aanzetten voor een leuk prijsje. Koop daarnaast de seizoensgroenten. Overdrijf dit niet overigens dan wordt het wat saai. Koop nooit gesneden verpakte groenten.

Maak wat basisspullen in grotere hoeveelheden en vries dit in, zoals pasta sauzen, soepen etc.
Gooi niks weg, maak groentesoep van overgebleven groenten, daar kan van alles bij overigens.
Of curry's.

Bak je eigen broden, maar das voor veel mensen inclusief mijzelf nog een stap te ver.
En vermijd de displays in de supermarkt met snoepgoed en lekkernijen die in de "aanbieding" zijn.
Slecht voor je en duur. ;)

• tomtom901
quote:
Members only:

• Blik1984
Geluk in je leven/werk > salaris

Altijd

(Tenzij je door het lagere salaris je andere dingen moet laten)

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:22
quote:

0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

Goede vraag, ik heb na dat ik begonnen was met extra aflossen en wat gezoek op internet FO ontdekt, precies in een tijd waarin mijn werk qua uren, druk en stress de spuigaten uitliep. Dit was dus een mooie manier om daar niet meer in mee te hoeven. Idee was eenvoudig

Extra aflossen verhoogd, beleggen deed ik al dus dat bedrag per maand uitgebreid en de kosten tegen het licht gehouden. Niet meer 3 keer per week uit eten, 2 keer naar de bios en teveel naar de kroeg. Dat hielp al heel goed. Na wat gereken en verder uitzoekwerk had ik het idee om daar niet meer naar te kijken en gewoon na 10 jaar te stoppen. Ongeacht of het volgens mijn calculaties wel kon.

Simpelweg omdat ik denk ik anders nooit daadwerkelijk de stap zou nemen. Er is altijd wel een nieuwe mijlpaal in het vermogen , voor meer 'zekerheid'. Het moest vooral geen abstract cijfermatig doel worden wat telkens voor uit te schuiven is. Dus 10 jaar en dan gewoon doen.

Echter , toen werd ik ongeveer 1,5 jaar geleden ziek. Zonder helemaal uit te wijden, kon ik mijn werk niet meer doen en is het nu nog niet bekend of ik dusdanig herstel dat ik het ooit nog kan. En nu komt het, ik mis de leuke kanten van het werk, sociale contacten, leuke collega's en mensen die je ontmoet. De leuke projecten.

Begrijp me goed de stress en de druk etc mis ik niet. De rest wel. Dus nu ligt de focus naast herstel, op leuk , passend werk waarin ik weer mijn ei kwijt kan. FO is dus nu niet meer als "escape" om van het werk af te komen, maar meer om langere periodes er tussen uit te kunnen. De reizen maken die ik al lang wil maken. De privť projecten die zich opstapelen eindelijk doen. Kortom een vrijer leven met een invulling waar ik gelukkig van wordt. Dus dat is mijn FO reis tot nu toe.

• merauder
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:18
quote:

0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

Ik ben op dit moment NIET financieel afhankelijk in de zin dat ik niet meer hoef te werken voor mijn geld. Wel ben ik financieel onafhankelijk in de zin dat ik om rond te komen niet meer van mijn baan afhankelijk ben omdat mijn bedrijfje naast mijn werk inmiddels genoeg opbrengt om van te kunnen leven en de rekeningen te betalen ( meegenomen dat ik niet actief aan acquisitie doe ) .

Volledig FO zie ik op dit moment volgens de planning eigenlijk pas tussen de 10 en de 15 jaar gebeuren ,dan is namelijk de Hypotheek afgelost, en hebben we voldoende vermogen om een hele lange tijd van te kunnen leven. Er kunnen natuurlijk situaties voordoen dat ik dit al eerder bereik, zoals een bedrijf wat ineens een mega-groei doormaakt.

• James008
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 18-11 06:34
Ik verwacht over 12 jaar fo te zijn tussenstation bereik ik over 6 jaar dan ben hypotheekvrij. Ik volg de strategie van mr fob https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/

Zijn er meer mensen wie deze strategie volgen

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:47

Piper

No guts, no glory

quote:
Members only:

Personal Finance & FinanciŽle Onafhankelijkheid blog

• beursjez
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 18:32
quote:

0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

Ik hoop binnen 10jr en in ieder geval binnen 15jr. Voor mezelf geloof ik niet zo in analyses en berekeningen achter de komma omdat ik niet weet hoe de wereld er dan uitziet en wat er in de tussentijd gebeurt.

Strategie:
-huis aflossen
-kamers (gaan)verhuren
-neven inkomsten verder onderzoeken en ontwikkelen bijv bepaalde studie doe maar ook marktplaats ed. Ik moet het vooral leuk vinden
-consuminderen en zelfvoorziening
-vermogentje opbouwen (crowdfunding, lijfrentes van vroeger, pensioen, klein deeltje aandelen ed)
-tzt aow
-mss een aantal maanden per jaar een klein opdrachtje van simpel werk blijven doen tijdens fo
-handig gebruik maken van de deeleconomie

Als single kan ik gaan interen op mijn geld met mijn huis achter de hand. Ik hoef niets achter te laten. Al weet ik dat je geen zekerheden in het leven heb, ik doe veel aan preventie (gezondheid) en ivm goede genen verwacht ik oud te worden-en nog lang te kunnen genieten 8)

Mijn uitdaging is om tzt te bepalen: nu is het zo ver. Voorwaarde: een afgelost huis, een neveninkomstenstroom(pje), van weinig kunnen leven, voldoende vermogen om de tijd tot aow/pensioen te kunnen overbruggen-ook bij tegenslag.

• Finwe
quote:
Dat is wel een luxe probleem waar ik ook een beetje mee zit. Ik vind mijn werk wel ontzettend leuk, maar aan de andere kant zit ik de hele dag thuis. Ik ga ongeveer iedere 3 maanden een weekje naar het hoofdkantoor, en dan merk ik toch wel hoeveel meer je meekrijgt als je gewoon direct met je collega's kan praten. Ook veel meer van wat er zich binnen het bedrijf afspeelt buiten je directe werk om. Dat mis ik wel. Aan de andere kant, als ik voor een ander bedrijf ga werken heb ik vrijwel zeker een significant lager inkomen, waardoor FI worden opeens 10 jaar langer kan duren - als ik dezelfde levensstijl wil aanhouden die ik nu heb. Dus op dit moment is het mij dat nog wel waard. Als ik echt ongelukkig was op mijn werk of met tegenzin naar mijn werk ging zou ik trouwens zeker voor een minder salaris werken; of bijvoorbeeld als je het gevoel hebt dat je niks meer bijleert. Ook al ben ik FI, ik zou graag actief blijven in mijn vakgebied, en daar hoort continu nieuwe dingen leren ook bij.

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-11 20:42
quote:

0 (het al zijn)
5 jaar
10 jaar
15 jaar

Members only:

...

• Het Fantoom
  • Laatst online: 21:11
Waarom hebben er hier zoveel een vrouw en kinderen als ze fo willen worden?

• Finwe
quote:
Het Fantoom schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:04:
Ten eerste hoeft het niet of-of te zijn, je kan best FO worden met vrouw en kinderen. Maar als ik toch moest kiezen, liever vrouw en kinderen dan FO ;)

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:24
Omdat andere levensdoelen belangrijker zijn dan FO, zoals je hier ongeveer overal kan lezen.

Genoeg voer voor de troll nu lijkt me.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:50

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

quote:
Die vrouw van mij heeft een belangrijke bijdrage in het FO worden,
Ze heeft een goed salaris, en streeft ook naar FO, en haalt ook de cost of living per persoon omlaag.

Die kinderen zijn ook een stuk minder duur als je geen opvang meer hoeft te betalen, maar dat is een keuze, net zoals ik hier groot aquarium voor de hobby heb. (al kan ik dat natuurlijk snel verpatsen als ik geld nodig heb ;)).

Gewoon sebastiaan

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:09
Ik begrijp dat het leuk klinkt als je FO bent, maar ik snap het nut niet helemaal. We leven in een land waarbij je als totale mislukking nog makkelijk kunt rondkomen van een bijstand uitkering. Waarom dan liever niet wat risico's nemen? Genieten van je leven ipv die gierige verhalen die ik hier langs zie komen. Natuurlijk moet je wel een beetje goed met je geld omgaan, maar sommige hier hebben een full time baan aan het vergelijken van prijzen. Ik kan gewoon niet geloven dat het onder aan de streep wat oplevert.

Ik ken iemand die veel kan en alles zelfs doet. Klusjes aan je huis, koken, auto repareren... maar ik werk liever meer zodat ik meer geld verdien en iemand anders die klusjes voor me kan laten doen. En volgens mij is dat onder aan de streep makkelijker en efficiŽnter.

If it lives, I can kill it

• kabelmannetje
quote:
Torgo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:15:
Hoe staan jullie tegenover het wisselen van baan, naar een baan die je (naar verwachting) meer arbeidsvreugde oplevert omdat het beter bij je past, maar die wel minder verdient dan je nu verdient en potientieel zou kunnen verdienen bij andere functies/bedrijven?
Lastig. Voor mij was die baan "goed genoeg" toen ik er middenin zat, alhoewel deze steeds minder bij mijn interesses aansloot. De laatste jaren waren echter niet bepaald fijn. Gelukkig hielpen 2 lange sabbaticals plus het uitzicht op een gouden handdruk mij door deze tijd heen.
Achteraf gezien had ik gewoon een andere baan met vergelijkbaar salaris moeten zoeken.

Mijn droombaan was altijd reisleider. Switchen zou echter wel betekenen dat ik wel *minimaal* 10 jaar extra aan het werk zou moeten blijven, omdat de inkomsten niet bijster hoog zijn. Daarnaast zag ik het absoluut niet zitten om tot mijn 50ste altijd maar van huis te moeten zijn om toch maar voldoende inkomsten te genereren.
Wat ik in 1 maand in die baan plus ZZP-klussen spaarde, kostte gewoon een half jaar werken als reisleider.

De drive om FO te worden was voor mij groter dan de droombaan. Achteraf gezien heb ik -op een andere baan zoeken na- wel het juiste gedaan en sta ik 100% achter mijn keuzes.

Nu werk ik een paar maanden per jaar als reisleider en ben blij dat keuzes goed uitgepakt hebben.

kabelmannetje wijzigde deze reactie 23-08-2017 10:22 (9%)

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:10:
Ik begrijp dat het leuk klinkt als je FO bent, maar ik snap het nut niet helemaal. We leven in een land waarbij je als totale mislukking nog makkelijk kunt rondkomen van een bijstand uitkering.
Onafhankelijkheid geeft vrijheid. Met een uitkering heb je geen vrijheid, je moet jezelf voortdurend verantwoorden en allerlei regels volgen om niet gekort te worden.
quote:
Waarom dan liever niet wat risico's nemen? Genieten van je leven ipv die gierige verhalen die ik hier langs zie komen. Natuurlijk moet je wel een beetje goed met je geld omgaan, maar sommige hier hebben een full time baan aan het vergelijken van prijzen. Ik kan gewoon niet geloven dat het onder aan de streep wat oplevert.
Dat mag iedereen zelf weten. Iedereen heeft een andere risicotolerantie, men zelf een belans maken tussen het proberen inkomsten te verhogen en uitgaven reduceren.
quote:
Ik ken iemand die veel kan en alles zelfs doet. Klusjes aan je huis, koken, auto repareren... maar ik werk liever meer zodat ik meer geld verdien en iemand anders die klusjes voor me kan laten doen. En volgens mij is dat onder aan de streep makkelijker en efficiŽnter.
Maar niet onafhankelijker... Het opdoen van ervaring met het zelf doen van dingen kan ook een voorbereiding zijn naar een andere levensstijl waarin er minder inkomsten zijn maar meer vrije tijd is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Blik1984
quote:
Ik begrijp dat het leuk klinkt als je FO bent, maar ik snap het nut niet helemaal. We leven in een land waarbij je als totale mislukking nog makkelijk kunt rondkomen van een bijstand uitkering. Waarom dan liever niet wat risico's nemen? Genieten van je leven ipv die gierige verhalen die ik hier langs zie komen. Natuurlijk moet je wel een beetje goed met je geld omgaan, maar sommige hier hebben een full time baan aan het vergelijken van prijzen. Ik kan gewoon niet geloven dat het onder aan de streep wat oplevert.

Jij begrijpt het punt dan niet van FO zijn. Wat juist het idee is om onafhankelijk te zijn en te kunnen leven van je vermogen zonder dat je alle leuke dingen in het leven moet laten. Voor de ťťn kan dit een minimaal leven betekenen zonder franje. Maar voor mij ben ik pas FO als ik jaarlijks minimaal 2-3 keer op vakantie kan. Daarbij loont het verder enorm om te besparen op de zaken waar je weinig waarde aan hecht en/of weinig uitmaken zoals huis/hypotheek, energie, water, tv, internet, boodschappen, kleding, auto's, etc. Dit laatste is ook voor iedereen persoonlijk, aangezien de ene persoon veel waarde hecht aan lekker eten en de andere juist weer veel waarde hecht aan een lekkere auto onder de kont.

Er zijn dus vele wegen naar FO. Voor de ene stopt die weg bij een vermogen van 400.000 euro en een afbetaald huis, en bij de ander stopt die weg pas bij 1.5 miljoen euro omdat die een andere levenswijze heeft. Niks daarin is fout, we wijzen elkaar echter wel op de andere mogelijkheden om er sneller te komen.

• Het Fantoom
quote:
Johnny schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:21:
[...]
Onafhankelijkheid geeft vrijheid. Met een uitkering heb je geen vrijheid, je moet jezelf voortdurend verantwoorden en allerlei regels volgen om niet gekort te worden.
Wanneer ben je dan onafhankelijk genoeg? Je zal nog altijd met een budget moeten gaan werken als je nog tig jaar door moet op je spaargeld. En door inflatie kan dat gespaarde geld ook een stuk minder waard worden.

• kabelmannetje
quote:
Het Fantoom schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:24:
[...]
Wanneer ben je dan onafhankelijk genoeg? Je zal nog altijd met een budget moeten gaan werken als je nog tig jaar door moet op je spaargeld. En door inflatie kan dat gespaarde geld ook een stuk minder waard worden.
20-25x je jaarlijkse uitgaven beleggen. Dit is al tot in den treure hier herhaald.

• Het Fantoom
quote:
kabelmannetje schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:26:
[...]

20-25x je jaarlijkse uitgaven beleggen. Dit is al tot in den treure hier herhaald.
ok man, hoef je niet boos te worden he.

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:10
quote:
Het Fantoom schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:24:
[...]

Wanneer je kan doen wat je wil, zonder daarvoor iets te doen dat je niet wil doen. En zonder dat je als een of andere deadbeat je hand moet ophouden om van de staat te leven.

• !null
quote:
Het Fantoom schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:29:
[...]

Misschien is ie niet boos.

Maar hij is wel Financieel Onafhankelijk. Dat betekent dat hij alle tijd heeft om jou terecht te wijzen op de inhoud van dit topic :+

Douche WTW

• YoshiBignose
quote:
Blik1984 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:23:
[...]

Jij begrijpt het punt dan niet van FO zijn. Wat juist het idee is om onafhankelijk te zijn en te kunnen leven van je vermogen zonder dat je alle leuke dingen in het leven moet laten. Voor de ťťn kan dit een minimaal leven betekenen zonder franje. Maar voor mij ben ik pas FO als ik jaarlijks minimaal 2-3 keer op vakantie kan. Daarbij loont het verder enorm om te besparen op de zaken waar je weinig waarde aan hecht en/of weinig uitmaken zoals huis/hypotheek, energie, water, tv, internet, boodschappen, kleding, auto's, etc. Dit laatste is ook voor iedereen persoonlijk, aangezien de ene persoon veel waarde hecht aan lekker eten en de andere juist weer veel waarde hecht aan een lekkere auto onder de kont.
Ja ik begrijp het idee, zoals in de OP staat: "De basis van financiŽle onafhankelijkheid is dat je een bepaald uitgavenpatroon kunt volhouden zonder daarvoor te hoeven werken. Dat wil zeggen dat je voldoende inkomsten uit andere bronnen - met name vermogen(sgroei) - haalt om je uitgaven mee af te dekken."

Nou, dat klinkt wat mij betreft gewoon als rentenieren, iets dat in de meeste gevallen alleen voor de allerrijksten weggelegd is. Als iemand met een modaal inkomen is zoiets helemaal niet relevant en in de meeste gevallen niet eens haalbaar tenzij je je halve leven als een sloeber wil leven.

Ik merk juist dat we naar een hele andere maatschappij gaan. Niemand wil/kan meer sparen en alles wordt geleased of met krediet gekocht. Hierdoor krijg je een vrij overzichtelijk maandelijks uitgavenpatroon zonder uitschieters van groot onderhoud. De meeste dingen kun je ook weer afdekken met een verzekering. Wat je dan hebt is een eenvoudige winst- en verliesrekening: links je inkomen uit loon of onderneming, rechts je uitgaven. Daarbij moeten je uitgaven altijd minder zijn dan je inkomsten om veilig te zitten.

Ik denk dat dit laatste helemaal niet zo'n gek idee is. Als je iedereen bijv. zijn CV ketel leaset ipv koopt en z'n auto's leaset, dan zullen bedrijven proberen om betere CV ketels en auto's te bouwen omdat het onderhoud voor hun is. Wat je nu ziet is dat een koelkast na 10 jaar stuk is, ipv 30 jaar zoals vroeger.

• kabelmannetje
quote:
[...]
Boos word ik niet zo snel, maar even inlezen maakt iedereen blij. ;)

• finsdefis
  • Laatst online: 20:57

finsdefis

Laaame

quote:
quote:
[...]

Als je geÔnteresseerd bent kan je ook een aantal pagina's teruglezen. Daar zal je ook geheid wat meer informatie tegenkomen over hoe mensen ermee omgaan als zij een gezin hebben (evt. zonder kinderen). Volgens mij is dit recentelijk nog ter sprake gekomen. Soms is het ook geen gezamenlijk doel (zoals bij mij).

Er zijn inderdaad wat Tweakers waarbij de vrouw het niet wil en dan wordt het lastiger. Recentelijk postte iemand nog dat ze wel getrouwd zijn (in gemeenschap van goederen, neem ik aan gezien de redenering) maar dat zijn vrouw er niet aan wil. Dat lijkt me dus verdomd lastig.

I.. I got authoritah?

• Het Fantoom
quote:
kabelmannetje schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:32:
[...]

Boos word ik niet zo snel, maar even inlezen maakt iedereen blij. ;)
ok ik zal me eerst even inlezen en kom terug als ik nog vragen heb.

• cerberusss
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11-11 22:33
quote:
...
We leven in Nederland en we hebben ook nog een andere optie. Stel, je hebt een aardig pensioen. En samen met AOW is dat geen onaanzienlijk maandelijks bedrag. Met een afgelost huis dekt dat misschien je maandelijkse kosten.

Persoonlijk hoef ik dus niet per sť FO te zijn, ik kan ook vroeg met pensioen.

Stel, je bent 40. Je hebt hebt twee salarissen waarmee je 2000 euro per maand kunt sparen. En je vermogen levert 5% rendement op.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Leeftijd   Vermogen     Uitgaven       FO %
                        tot pensioen

50         210000       342000         41%
51         246000       321000         48%
52         281000       301000         56%
53         319000       280000         63%
54         358000       260000         72%
55         386000       240000         78%
56         417000       220000         85%

Leeftijd-kolom is duidelijk. Vermogen-kolom lijkt me ook duidelijk (gebaseerd op twee mooie salarissen en een hoge savings rate). De derde kolom wil zeggen: wat zijn mijn uitgaven tussen leeftijd 50 tot pensioen-leeftijd.

Dus de keuze is dan:
* Met je 58e FO zijn
* Met je 54e stoppen met werken, want dan eet je langzaam je geld op totdat je je pensioen en AOW krijg.

Welke keuze de verstandigste is, dat valt te bezien. Maar die beslissing kun je maken tegen die tijd.

• !null
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:32:
Nou, dat klinkt wat mij betreft gewoon als rentenieren, iets dat in de meeste gevallen alleen voor de allerrijksten weggelegd is. Als iemand met een modaal inkomen is zoiets helemaal niet relevant en in de meeste gevallen niet eens haalbaar tenzij je je halve leven als een sloeber wil leven.
Dan heb je volgens mij de essentie van dit topic een beetje gemist. Ja er zijn hier ook mensen met een hoog salaris maar ook genoeg met een modaal salaris of iets meer.

Voor mij is dat juist de hele essentie, met je modaal salaris (ok, meestal iets meer) juist je leven zo inrichten dat je FO kan worden. Dat dat de meeste mensen niet lukt klopt wel.
Maar het kan wel gewoon, en je hoeft echt niet als een sloeber te leven.

Vanaf jonge leeftijd aan zo'n plan werken, en zeer bewuste keuzes maken qua wonen en werk, betekent dat je echt wel ruim voor de pensioen leeftijd onafhankelijk kan worden.

Douche WTW

• finsdefis

finsdefis

Laaame

quote:
[...]

Ja ik begrijp het idee, zoals in de OP staat: "De basis van financiŽle onafhankelijkheid is dat je een bepaald uitgavenpatroon kunt volhouden zonder daarvoor te hoeven werken. Dat wil zeggen dat je voldoende inkomsten uit andere bronnen - met name vermogen(sgroei) - haalt om je uitgaven mee af te dekken."

Rentenieren in de zin van van je rendement leven wordt inderdaad lastig; de meesten onttrekken ook langzaamaan iets uit hun vermogen. Sommigen doen dit tot aan hun AOW-leeftijd (kabelmannetje), anderen willen het weer oneindig vol kunnen houden.

Met een modaal inkomen is het mogelijk, maar dan moet je inderdaad goed opletten. En wat voor jou een sloeberbestaan is hoeft dat voor anderen nog niet te zijn. Er zijn zat tooltjes voorbij gekomen waarmee je kan berekenen hoeveel je nodig hebt, afhankelijk van je risico. Firecalc is er ťťn van.

Zelf zitten we (op dit moment!) op 1,5x modaal en 40% spaarquote. Dat gaat alleen nog maar groeien, aangezien we niet van plan zijn aan proportionele lifestyle inflation te doen.
quote:
Ik merk juist dat we naar een hele andere maatschappij gaan. Niemand wil/kan meer sparen en alles wordt geleased of met krediet gekocht. Hierdoor krijg je een vrij overzichtelijk maandelijks uitgavenpatroon zonder uitschieters van groot onderhoud. De meeste dingen kun je ook weer afdekken met een verzekering. Wat je dan hebt is een eenvoudige winst- en verliesrekening: links je inkomen uit loon of onderneming, rechts je uitgaven. Daarbij moeten je uitgaven altijd minder zijn dan je inkomsten om veilig te zitten.

Ik denk dat dit laatste helemaal niet zo'n gek idee is. Als je iedereen bijv. zijn CV ketel leaset ipv koopt en z'n auto's leaset, dan zullen bedrijven proberen om betere CV ketels en auto's te bouwen omdat het onderhoud voor hun is. Wat je nu ziet is dat een koelkast na 10 jaar stuk is, ipv 30 jaar zoals vroeger.
Gek, ik merk dat van het kredietgedeelte juist niet. Mijn leeftijdsgenoten (rond de 30) hebben een hekel aan leningen en de meesten willen er zo snel mogelijk vanaf. Ik zie echter wel dat mensen meer gaan delen, hoewel dat ook niet zo snel gaat als dat de trendwatchers voorspelden.

Bij een krediet-, lease-, of verzekeringsconstructie is er altijd een ander die nog winst moet maken, dus de kans is aanwezig dat dat ten koste van jou gaat. Eventueel valt er winst te behalen op gebied van schaalvoordelen of efficiŽntie - dan zou het bij zo'n ketel bijvoorbeeld uit kunnen.

En het dikgedrukte is een leuk idee als je puur naar de korte termijn kijkt, maar achter het hele idee van FO schuilt juist dat je niet afhankelijk wilt zijn van die ene inkomstenbron (je baas / je bedrijf / de overheid). Als je daarin een deuk oploopt kan je die uitgaven ineens niet meer bekostigen.

Uitgangspunt bij dit alles is dat je alleen uitgaven doet waar je duurzaam gelukkig van wordt en blijft. Erachter komen welke uitgaven dat zijn is een zoektocht op zich en iedereen moet m.i. oppassen voor zelfdeceptie ('dit heb ik ťcht nodig!').

I.. I got authoritah?

• kabelmannetje
quote:
[...]

Dan is je standpunt dus aan een update toe.
quote:
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Met zo'n instelling werk je gewoon tot je 70ste en leef je financieel van maand tot maand. En leef je dus met de stress of je alles wel kan betalen en ben je aan de nukken en grillen van een chef overgeleverd die jouw leven bepaalt.
Dat is prima, maar niet mijn -of de anderen hier- hun keuze. Geld uitgeven staat niet voor geluk en de beste dingen in het leven zijn gratis.
quote:
Het is niet zo dat spullen pas vervangen worden als ze het begeven. Er speelt ook mee dat ze economisch onrendabel zijn (je koelkast/auto) of achterhaald zijn door betere technieken (computer, telefoon).

• beursjez
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 18:32
over je leven nu zo veel mogelijk 'fo'achtig organiseren:

-het helpt mij dat ik single ben. In veel dingen ben ik niet doorsnee. Ik hoef me daarin niet te verantwoorden of me te ergeren. Ik ontwikkel me pijlsnel omdat ik mijn aandacht focus op alles dat met fo te maken heeft. Aan de andere kant is het leven als single duurder (ik hoest alleen de hypotheek ed op), maar kan ik daardoor wel gaan verhuren omdat ik kamers over heb :-)

-ik werk 32u en voel me de andere dagen als god in frankrijk

-ik heb mijn tuin zodanig ingericht dat ik me letterlijk als god in frankrijk voel

-mijn job past bij mijn visie hoe ik denk dat het beter kan (lees:innovatie). Leuk om daarmee bezig te zijn. Al zijn de stresslevels erg hoog. Ook bij de collegae.

-mijn privť is op orde: leuke hobby's, fijne vrienden, ik leef het leven dat ik wil leven. Zou momenteel niets willen veranderen (anders zou ik het doen)

-ik maak elke 5 jaar een sabbatical achtige reis van x maanden

-in de tussentijd maak ik veel andere mooie reizen

De uitdaging in het 'gewone' leven is om 1. de balans te houden mbt de werkstress.Stress is immers niet goed voor je lijf en leden. 2. de balans te houden tussen me-time en sociale contacten. Erg lastig als je heel veel mensen kent en ook leuk vindt.3. de balans te houden tussen de tijd die ik besteed aan alles dat ik leuk vind of wil ontdekken (dat is veeeel!) bijv. een nieuwe hobby, een bepaald klusje, een sport ed

Ik heb totaal geen moeite met consuminderen. Ik ben nooit iets te kort gekomen maar we hadden het niet breed. Ik was me daar nooit van bewust (dankzij een moeder die daar nooit over klaagde). Ondanks de rijke school waar ik op zat. Sinds werken heb ik het meer dan goed. Beide kanten ken ik dus. Ik vind inmiddels dat overdaad schaadt in onze commerciŽle wereld en zie het als een sport om te downsizen.

Gevoelsmatig ben ik dus al een heel eind op weg in fo-land. Stiekem hoop ik dat het basisloon mijn fo gaat versnellen of dat mijn werk wat relaxter wordt (al ben ik zelf ook een type dat zichzelf snel onder druk zet, dus ook met een relaxte baan houd ik waarsch hetzelfde probleem). Maar beiden zal nog wel even duren.

Het bewustzijn is aanwezig dat ik het goed voor elkaar heb. Ondanks vele tegenslagen op verschillende vlakken. Maar dat mag nooit reden zijn om iets niet te -blijven- proberen wat je graag wil ;-)

• rube
Edit...veeels te laat.

rube wijzigde deze reactie 23-08-2017 10:50 (92%)

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20:27
Members only:

Een erg basic modelletje, maar het geeft op zich een prima inzicht. Ons jaarlijks inkomen verhogen met 5k betekend zo'n 3 jaar eerder FO. Daalt het jaarlijks inkomen met 5k dan doen we er 2 jaar langer over.
Wel verfrissend om te zien, een lager inkomen associeer ik ook met minder stress / meer arbeidsvrijheid. Dat me dat 'slechts' 2 jaar kost vind ik absoluut te overzien, zeker omdat ik werken echt niet erg vind.

• YoshiBignose
quote:
kabelmannetje schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:42:

Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Met zo'n instelling werk je gewoon tot je 70ste en leef je financieel van maand tot maand. En leef je dus met de stress of je alles wel kan betalen en ben je aan de nukken en grillen van een chef overgeleverd die jouw leven bepaalt.
Dat is prima, maar niet mijn -of de anderen hier- hun keuze. Geld uitgeven staat niet voor geluk en de beste dingen in het leven zijn gratis.
Ja, maar hoe lang werk je als je FO wil worden met een modaal inkomen? Dan moet je alsnog werken tot je 60e ofzo, misschien met wat financiŽle meevallers tot 50. En dan heb je een simpel leven gehad (laat ik het zo noemen) voor wat? Zodat je als je oud bent kan genieten van je onafhankelijkheid en vrijheid?

Uiteindelijk moet je gewoon werken voor je geld... sommige tot hun pensioen, sommige nog verder, sommige wat korter. En dan kun je doen alsof mensen die op de maand leven stressen en hun leven bepaald wordt, maar volgens mij is dat meer iets dat in jouw hoofd zit. Voor m'n gevoel denk jij meer aan financiŽn en geld dan de gemiddelde maand tot maand mens.

• wauske
quote:
Waarom dan liever niet wat risico's nemen? Genieten van je leven ipv die gierige verhalen die ik hier langs zie komen. Natuurlijk moet je wel een beetje goed met je geld omgaan, maar sommige hier hebben een full time baan aan het vergelijken van prijzen. Ik kan gewoon niet geloven dat het onder aan de streep wat oplevert.
Ik leef prima zoals ik nu doe met m'n zuinigheid (is overigens anders dan gierigheid). We doen leuke dingen maar dat hoef niet altijd geld te kosten en we doen ook dingen die wel geld kosten maar met mate.
Het zelfde is ook bij inkopen, waarom 250 euro voor een nieuwe kinderfiets betalen als je 'm voor 60 euro 2e hands kan krijgen? Dat ding laten ze toch vallen dus mooi hoeft ie ook niet te zijn! En dan neem je ook nog eens een risico van wellicht gaat die fiets na een week wel kapot >:)

Maar ik snap je punt en ik vind het jammer dat je zo denkt, collega's van me riepen het zelfde: Bakstenen kan je niet opeten, ik ga liever een keer extra op vakantie e.d.
Nou, als wij op vakantie willen kunnen we inmiddels wel 6x per jaar terwijl de collega's met het zelfde inkomen mŠŠr 3x kunnen. Ik kan ook 16 uur minder gaan werken zonder (noemenswaardige) impact op ons uitgavepatroon, das handig als ik als ZZPťr wil gaan opbouwen. Ik kan ook 3 maanden onbetaald zorgverlof opnemen als zoonlief plots ziek is, zie ik 'm collega's ook niet zomaar doen.

Dus, FO geeft opties i.p.v. dat het je beperkt. Je bent zelf degene die keuzes maakt en als dat nodig is kan je voor jezelf kiezen i.p.v. wat je bankrekening je oplegt.

...

• kabelmannetje
quote:
!null schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:32:
[...]
Misschien is ie niet boos.

Maar hij is wel Financieel Onafhankelijk. Dat betekent dat hij alle tijd heeft om jou terecht te wijzen op de inhoud van dit topic :+
Ppppsssst eigenlijk ben ik nu aan het werk. :X Maar ben nu de lunchpaketten aan het smeren. ;)

• rube
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:53:
[...]
Ja, maar hoe lang werk je als je FO wil worden met een modaal inkomen? Dan moet je alsnog werken tot je 60e ofzo, misschien met wat financiŽle meevallers tot 50. En dan heb je een simpel leven gehad (laat ik het zo noemen) voor wat? Zodat je als je oud bent kan genieten van je onafhankelijkheid en vrijheid?

Uiteindelijk moet je gewoon werken voor je geld... sommige tot hun pensioen, sommige nog verder, sommige wat korter. En dan kun je doen alsof mensen die op de maand leven stressen en hun leven bepaald wordt, maar volgens mij is dat meer iets dat in jouw hoofd zit. Voor m'n gevoel denk jij meer aan financiŽn en geld dan de gemiddelde maand tot maand mens.
Lees ff een paar pagina's in dit topic en wat links....je bent hele basic vragen aan het stellen hier en je staat duidelijk een flink aantal wheaton levels af van de rest hier. .

• finsdefis

finsdefis

Laaame

quote:
rube schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:57:
[...]

Lees ff een paar pagina's in dit topic en wat links....je bent hele basic vragen aan het stellen hier en je staat duidelijk een flink aantal wheaton levels af van de rest hier. .
Oh ja, die was ik alweer vergeten. Zelf zit ik voornamelijk op 4 en zal daar waarschijnlijk ook wel blijven. Een klein beetje op 5, m.n. budgets voor pensioenplanning en het zo nu en dan zelf vervaardigen van zaken. Wie weet bouw ik dat ooit nog uit.

Mijn partner en ik hebben het wel eens over die aspecten die op 5 en hoger voorkomen, zoals het milieu en hoe we daar gewoon een onlosmakelijk onderdeel van zijn en dat het hele idee van geld/bezit eigenlijk menigeen corrumpeert. Dat blijven echter wel gedachte-experimenten en filosofische gesprekken onder het genot van een glas (soms dan weer wel zelf gebrouwen) speciaalbier :P

I.. I got authoritah?

• kabelmannetje
quote:
[...]
Dat hangt van verhouding inkomen/uitgaven (SR http://www.mrmoneymustach...-behind-early-retirement/ ) af.
Wat vind jij een simpel leven? Ik ben 2x ruim een jaar op reis geweest toen ik werkte.
Ben nu jaarlijks een paar maanden per jaar op reis, een paar maanden aan het genieten in Nederland en een paar maanden werk aan het doen waar mijn hart ligt.

Ik vind een simpel leven juist om 7 uur opstaan, in je auto zitten, naar je werk rijden, de hele dag dingen doen die je niet zou doen als je er niet voor betaald zou worden, 8 uur later weer in de auto zitten en dan de hele avond achter de TV hangen. Repeat tot 70. Daar ging je leven... minus 4 weken vakantie per jaar.
quote:
Klopt, ik -en anderen hier- denken meer over geld na dan de gemiddelde mens. Daarom moeten anderen wťl hun hele leven werken en zich schikken naar hun werk/maatschappij. Terwijl ik alleen doe wat ik wil.

• wauske
quote:
[...]

Wij hebben een inkomen van net iets meer dan modaal en 2 kinderen, ik ben nu 36 en als we over 15 jaar FO zijn dan ben ik dus net boven de 50 (er vanuitgaande dat het 15 jaar is i.p.v. 10 jaar).
En ja, jij zegt simpel leven terwijl ik zeg leven met de middelen die tot je beschikking zijn terwijl je rekening houdt met de natuur en de beperkte resources die daar zijn. Dat betekent rekening houden met wat je koopt en houd dat staat tot je middelen: Jij hebt misschien ieder jaar een nieuwe telefoon met je abonnement, terwijl ik iedere 2 jaar eentje zelf betaal met een goedkoop sim-only abo. Jij koopt misschien een huis met een tophypotheek terwijl ik bewust een prijsklasse lager ga zitten zodat ik de hypotheek kan aflossen. Het is maar waar je rekening mee houdt.
quote:
Dat is het punt, als je het goed doet stap je uit de race en leef je dus van het overschot uit je inkomsten (van toen je nog werkte). Als je een euro meer verdient hoef je die niet uit te geven en dat is iets wat de meeste mensen tussen de oren moeten krijgen voordat ze de eerste stap naar FO kunnen maken.

Als je FO bent dan wordt je leven nog steeds bepaald hoor, alleen is het stukje financiŽn dan veel minder van belang. Er zijn niet voor niets studies gedaan naar mensen die onder grote financiele druk staan, blijkt dat langdurige schulde een grote impact op je hebben: https://www.nrc.nl/nieuws...veren-da-1437996-a1081859
Nou durf ik te beweren dat iemand die een ton op de bank heeft zich echt geen zorgen maakt over z'n maandelijkse vaste lasten maar het verschuift ongetwijfeld wel naar zorgen maken over je totale vermogen, staat het wel veilig op de bank, staat het wel veilig op de beurs e.d.

...

• assje
quote:
finsdefis schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:42:
Zelf zitten we (op dit moment!) op 1,5x modaal
quote:
wauske schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:19:
[...]
Wij hebben een inkomen van net iets meer dan modaal
Aangezien dergelijke stellingen vaak voorbij komen en voor mij onduidelijk blijven stel ik toch nog maar eens de vraag; wat is modaal?

Want:
Modaal inkomen §37k (2017)
Modaal gezin 2,2 personen
Modaal FTE gezin 1,6
Modaal gezinsinkomen §60k

Wat is dan 1,5 modaal? Is dat een gezinsinkomen van §55,5k (wat dus eigenlijk onder een modaal gezin is) of is dat 1,5x een modaal gezin en dus §90k? Of nog extremer, hebben we het over twee personen die 1,5 modaal verdienen en dus eigenlijk over 111k?

Niet dat exacte getallen zo belangrijk zijn maar aangezien we de term modaal vaak gebruiken hier lijkt het me toch wel handig als dan ook duidelijk is wat er mee bedoeld wordt.

Ik zou zeggen dat modaal altijd de factor van modaal gezinsinkomen is (§37) en we het hebben over gezinsinkomen (of in ieder geval alle personen die betrokken zijn bij het FO pad).

Alsnog zegt dit vrij weinig aangezien 2x modaal uit ťťn inkomen een heel ander resultaat geeft dan 2x modaal 50/50 uit twee inkomens.

assje wijzigde deze reactie 23-08-2017 11:25 (27%)

• wauske
quote:
assje schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:22:
[...]

[...]

Aangezien dergelijke stellingen vaak voorbij komen en voor mij onduidelijk blijven stel ik toch nog maar eens de vraag; wat is modaal?
Mijn details heb ik al eens gepost maar ik kan niet over de rest praten, zie hier.

...

• !null
Die ERE Wheaton scale en de Eco Wheaton scale liggen wat mij betreft niet ver uit elkaar (even grof gezien), het zit toch in elkaars vaarwater.
Niet dat ik nu hoog zo ranken hoor, maar ik denk er wel vaker over na. Wonend in een rijtjeshuis in de randstad is het beperkt wat je kunt doen. Maar toch het huis energieneutraal maken is een begin.

Het huis energieneutraal maken is een voorbeeld dat helpt voor beide zaken. Minder consumeren ook.

Al denk ik toch dat het consumeergedrag niet zo heel makkelijk aan te passen is (aan jezelf). Je ziet toch dat mensen van karakter al weinig uitgeven, waar anderen dat juist wel doen.

En als je hoog zou ranken in die Eco Wheaton scale dan heb je dus ook bijzonder weinig nodig om FO te zijn/worden.

!null wijzigde deze reactie 23-08-2017 11:29 (11%)

Douche WTW

Pagina: 1 ... 116 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~[mo]-tag.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*