Je eten is echt enorm hoog. Ik zit momenteel op ~30 euro/week voor 1 persoon. Belangrijkste besparing voor mij zijn bakken om eten mee in te vriezen en bulk inkopen.
Probeer niet per dag/week te kopen, maar ga 1x per week boodschappen doen en doe dat groots. Zin in pasta? nasi? Maak gelijk 3-4 maaltijden in de grooste pan die je hebt, vries de rest in.
Kip? Haal het kilo-pakket (bij mij 5 euro/kilo) ipv de 1-persoons bak (bij mij 10 euro/kilo). Plan daaromheen je maaltijden (bijvoorbeeld die week nasi en roti maken) of vries de rest in voor later.
Als je daarmee een beetje de aanbiedingen langs gaat, kan het heel snel gaan. Zo had ik deze week kip (kilo, 5 euro), aardappelen (kilo, aanbieding 1 euro), sperziebonen (iets van 1 euro) en een bak roti saus (2,29).
De helft van de kip ingevroren voor later, de andere helft ging de pot in met de helft van de aardappelen en de sperziebonen. Effectief dus uitgegeven aan de maaltijd 2,5 euro kip, 50 cent aardappelen, 1 euro sperziebonen en 2,29 saus voor totaal van 6,29. Kan daar ongeveer 3x van eten meestal, dus zeg 2,10 per dag.
Dat is bijna de helft van jouw uitgave terwijl ik behoorlijk "duur" eet, immers zonder saus eet je gewoon aardappelen-groente-vlees en dat is ook prima. Maar dan voor 4,- voor 3 dagen, kom je uit op 1,33 per avondmaal.
Ook veel lekkere dingen zijn vrij goedkoop. De echte mannen pizzaburger is 3 euro bijvoorbeeld. Je kan dus prima jezelf af en toe verwennen met wat lekkers, zonder dat dit echt drukt op je budget, als je het in de supermarkt haalt ipv afhaal/bezorgdienst.
Een beetje je eten over de langere termijn plannen en uitdenken, en je kunt je uitgaven met gemak halveren zonder dat je er iets van merkt. Nouja, je merkt wel dat je minder kookt en vaker de magnetron gebruikt omdat je eten al klaar is

.
Ook andere aanbiedingen inslaan helpt. Afwasmiddel was laatst 3 halen 2 betalen, en ook nog 1x wasverzachter erbij (dus eigenlijk 4 halen 2 betalen). Ben die dag maar met de auto gegaan, en kan nu 2 jaar door - genoeg om de volgende aanbieding te redden

.
Wasmiddel gebruik je dan niet snel met 1-2 wassen per week, maar het kost je wel 10-15 euro per stuk. Dus van die korting kon ik ruim een week 'gratis' eten.
edit: spaardoelen werken super, maar zorg wel dat je ze goed naloopt. Iets als belastingen is zo 100-125/maand (waterschap, gemeente zijn elk goed voor 300 euro per jaar, en de VRH wordt elk jaar meer), kleding doe je ook vaak 1-2x per jaar (20-50/maand?) en simpele dingen als kado's kunnen ook hard aantikken als je veel vrienden/familie hebt.
Onderschat het pensioen deel ook niet. Ik ben ook 27, en het stelt nu nog geen reet voor. Iets van 100/jaar. Maar het is wel een leuke buffer straks samen met AOW, aangezien het elk jaar meer blijft worden en ik heb nu 4 jaar gehad met nog 20-25 te gaan. Als ik dan met 50-55 stop met werken, en er gaat was mis, geeft dit tegen die tijd een 4 cijferig bedrag en dus wat rek om tegenslagen op te vangen.
Risicospreiding is er in vele vormen.
[
Voor 40% gewijzigd door
Xanaroth op 11-06-2015 10:22
]