Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.508 views

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:06
Zenix schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:22:
[...]

Naja vreemd dan ;), omdat EM meer risico heeft en daar de fluctuaties ook veel hoger zijn Verder komt bij EM straks ook een veel groter deel China, waardoor je straks meer in China zit , dan heb je dus hetzelfde 'probleem' als je nu met de Verenigde staten zou hebben. Bepaalde voorkeuren voor landen(of zelfs continenten) of sectoren dan maak je het toch iets minder passief en complexer, terwijl het met All-World lekker simpel zou zijn. Je hebt overigens wel last van dividendlek met Ierse fonden, zie daarvoor beleggingstopic.
Het is nog steeds passief, maar het zwaartepunt is iets meer naar EM. Ik heb gewoon veel vertrouwen in EM en bereid de extra fluctuaties voor lief te nemen voor een stukje extra rendement en het minder afhankelijk zijn va USA en de USD. Dividend lek klopt, geen oplossing voor kunnen vinden dus dat accepteer ik maar. Mischien lost Vanguard dat ooit nog eens op (heeft BND ook gedaan)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:20
PcDealer schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:36:
Waarom zou je een appartement kopen voor je kind? Ik snap wel dat je als ouder je kind wilt helpen, maar enige zelfstandigheid zou onderdeel van de opvoeding mogen zijn.
Zelfstandigheid staat voorop in de opvoeding, maar hulp bij dergelijke randzaken is altijd handig.

Gaan we een appartement kopen? Geen idee! Maar ik wil wel die mogelijkheid hebben :P Betekent niet dat ons kind straks later geen bijbaantje gaat hebben, het een sluit het ander niet uit

Alleen als mijn zoon straks een baan heeft en op zichzelf wil gaan en alleen een flat kan kopen van 160k met zijn salaris, dan schenk ik wel 100k zodat hij direct een rijtjeshuis kan kopen. Naar mijn mening heeft dit niks met zelfstandigheid te maken

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:28
@President: Lees de 'miljonaire next door'.
Dan lees je waarom 100K schenken in de exacte situatie die je aangeeft waarschijnlijk niet het beste voor je kind is hoe vreemd dat ogenschijnlijk ook lijkt.

• President
rube schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:42:
Dan lees je waarom 100K schenken in de exacte situatie die je aangeeft waarschijnlijk niet het beste voor je kind is hoe vreemd dat ogenschijnlijk ook lijkt.
270 pagina's in het Engels (gratis versie gevonden)... geen idee of ik zin heb om dat allemaal woord voor woord te gaan doorlezen, beloof niks :P

Las net: http://www.ad.nl/rivieren...s-laten-betalen~a45dc746/

Het is toch ongelooflijk wat ze elke keer weer bedenken om geld bij de burgers weg te halen :'( Nog even en ze gaan jaarlijks zonnepanelen belasting vragen omdat het op je dak ligt en het vanaf de gemeentelijke/openbare wegen zichtbaar is :9~

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 01:56
President schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:31:
[...]

Zelfstandigheid staat voorop in de opvoeding, maar hulp bij dergelijke randzaken is altijd handig.

Gaan we een appartement kopen? Geen idee! Maar ik wil wel die mogelijkheid hebben :P Betekent niet dat ons kind straks later geen bijbaantje gaat hebben, het een sluit het ander niet uit

Alleen als mijn zoon straks een baan heeft en op zichzelf wil gaan en alleen een flat kan kopen van 160k met zijn salaris, dan schenk ik wel 100k zodat hij direct een rijtjeshuis kan kopen. Naar mijn mening heeft dit niks met zelfstandigheid te maken
Dit vind ik zelf dus supermoeilijk bij mijn kinderen. Mijn ouders hebben hun kinderen, waaronder ik, altijd behoorlijk verwend en ik had letterlijk meer geld dan verstand. Ik pakte geld uit de kassa als ik wat nodig had, reisde wanneer ik wilde, gaf honderden en zelfs duizenden guldens/euro's uit voor een avond stappen en kon eigenlijk doen en laten wat ik wilde Ik heb dus ook nooit de waarde van geld leren kennen hoewel ik zelf keihard heb meegewerkt in de restaurants van mijn ouders.Dat is niet iets wat ik mijn kinderen mee wil geven terwijl de kans groot is dat we best wat vermogen achterlaten.
Als het zover is dan denk ik er misschien anders over maar nu zou ik niet bijbetalen voor een rijtjeshuis als hij/zij alleen een appartement kan veroorloven. Zou anders zijn als ze daklooszijn maar dat lijkt mij evident. De vraag blijft echter: waar trek je de grens van helpen of niet? Die grens licht voor iedereen ergens anders denk ik.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• President
Chief schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:53:
Als het zover is dan denk ik er misschien anders over maar nu zou ik niet bijbetalen voor een rijtjeshuis als hij/zij alleen een appartement kan veroorloven. Zou anders zijn als ze daklooszijn maar dat lijkt mij evident. De vraag blijft echter: waar trek je de grens van helpen of niet? Die grens licht voor iedereen ergens anders denk ik.
Het ligt aan de gehele opvoeding. Mijn ouders waren altijd onwijs zuinig. Gingen zelden op vakantie, ik moest altijd al minimaal de helft van al het geld dat ik kreeg voor verjaardagen of verdiende doorzetten naar de spaarrekening 'voor later' en ging nooit stappen of weet ik veel wat. Begon met een krantenbaantje, vanuit daar naar de supermarkt en weet ik veel wat voor een bijbaantjes. Heb ik de waarde van geld geleerd? Absoluut! Waren mijn ouders arm? Absoluut niet, ze zijn alleen van het 'minimale' en daar gelukkig mee. Zo sta ik er zelf ook in en dat ga ik ook aan mijn kinderen mee geven.

De grens ligt waar je hem zelf legt. We sparen nu bijvoorbeeld standaard € 100,- voor ons kind per maand op zijn eigen spaarrekening waar hij toegang toe heeft als hij 18 is. Dat is tegen die tijd iets van 25k wat hij dan gaat krijgen (maar waarvan hij dan nog niks weet, is een 'geheime' rekening voor hem). Als we op zijn 17e vinden dat hij onverantwoord met het geld omgaat dan boeken we het gewoon terug naar onze eigen rekening en krijgt hij niks. Zo simpel is het voor ons. Het ligt dus echt aan hoe hij zich ontwikkelt. Heeft hij geen bijbaantje dan krijgt hij geen euro om naar de bioscoop te gaan met vrienden, heeft hij een bijbaantje dan zal ik sneller geneigd zijn wat extra's aan hem te geven.

Maar goed, dat ligt deels aan opvoeding en deels aan het karakter van het kind. Mijn ouders hebben mij ook geholpen met onze eerste woning en het is niet dat ik daardoor minder zuinig ben geworden. Eerder nog zuiniger omdat ik wil zorgen dat ik dat straks ook voor mijn kinderen kan doen!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-11 11:57

Shapeshifter

Get it over with

Chief schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:53:
[...]

Dit vind ik zelf dus supermoeilijk bij mijn kinderen. Mijn ouders hebben hun kinderen, waaronder ik, altijd behoorlijk verwend en ik had letterlijk meer geld dan verstand. Ik pakte geld uit de kassa als ik wat nodig had, reisde wanneer ik wilde, gaf honderden en zelfs duizenden guldens/euro's uit voor een avond stappen en kon eigenlijk doen en laten wat ik wilde Ik heb dus ook nooit de waarde van geld leren kennen hoewel ik zelf keihard heb meegewerkt in de restaurants van mijn ouders.Dat is niet iets wat ik mijn kinderen mee wil geven terwijl de kans groot is dat we best wat vermogen achterlaten.
Tja, dit is het gevaar met anekdotes. Bij mij was het juist andersom. Mijn ouders hebben me altijd financieel ondersteund, maar dit heeft bij mij niet geleid tot verwend gedrag. Met de aankoop van ons huis hebben zij ook een bijdrage gedaan en mede daardoor konden we een huis kopen wat qua ruimte op kinderen voorbereid was (die daarna ook gekomen zijn). Anders hadden we nu weer moeten verhuizen en dat had vast aardig wat geld gekost. Misschien hangt het gewoon van de ontvangende partij af of een bijdrage bij de koop van een huis een goed of slecht idee is...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Chief
Zeker ligt het ook aan de ontvangende partij! Ik ben de laatste die het ontkent. Dat ik niet meerdere malen compleet bankroet ben geweest mag een klein wonder heten.

Eens dat je bijdrage aan een huis niet los kan zien van de rest van de opvoeding. Ik blijf opvoeden maar lastig vinden met keuzes die niet per definitie goed/slecht zijn :)

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
President schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:09:
[...]
Als we op zijn 17e vinden dat hij onverantwoord met het geld omgaat dan boeken we het gewoon terug naar onze eigen rekening en krijgt hij niks. Zo simpel is het voor ons. Het ligt dus echt aan hoe hij zich ontwikkelt. Heeft hij geen bijbaantje dan krijgt hij geen euro om naar de bioscoop te gaan met vrienden, heeft hij een bijbaantje dan zal ik sneller geneigd zijn wat extra's aan hem te geven.
Let hier wel mee op; als het naar een rekening met zijn naam doorstort en je wilt het naar je eigen rekening terugstorten geldt het als een schenking en mag je dus schenkbelasting betalen. Bovendien mag dat ook niet zomaar... Misschien toch een idee om het geld in eigen beheer te houden en eventueel in delen te schenken als hij ouder is? Of ter ondersteuning van een huis met gebruik van verhoogde schenkingsvrijstelling? Voor de VRH maakt het immers (helaas) niets uit bij een minderjarig kind.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 18-07-2017 10:29 ]

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:59
finsdefis schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:28:
[...]

Let hier wel mee op; als het naar een rekening met zijn naam doorstort en je wilt het naar je eigen rekening terugstorten geldt het als een schenking en mag je dus schenkbelasting betalen. Bovendien mag dat ook niet zomaar... Misschien toch een idee om het geld in eigen beheer te houden en eventueel in delen te schenken als hij ouder is? Of ter ondersteuning van een huis met gebruik van verhoogde schenkingsvrijstelling? Voor de VRH maakt het immers (helaas) niets uit bij een minderjarig kind.
Dus ook niet op voor studie, aankoop huis, medische noodzaak wat niet vergoed wordt, werkloosheid enz. Goed om te weten, ga ik wel even goed bekijken, spaar al 6 jaar op naam kind voor studie enz.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:59
Shapeshifter schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:11:
[...]

Tja, dit is het gevaar met anekdotes. Bij mij was het juist andersom. Mijn ouders hebben me altijd financieel ondersteund, maar dit heeft bij mij niet geleid door verwend gedrag. Met de aankoop van ons huis hebben zij ook een bijdrage gedaan en mede daardoor konden we een huis kopen wat qua ruimte op kinderen voorbereid was (die daarna ook gekomen zijn). Anders hadden we nu weer moeten verhuizen en dat had vast aardig wat geld gekost. Misschien hangt het gewoon van de ontvangende partij af of een bijdrage bij de koop van een huis een goed of slecht idee is...
Hier ook, ook altijd financieel ondersteunt in de vorm van boodschappengeld toen ik student was en een leuke spaarrekening gekregen toen ik 18 was. Maar dat heeft er dus totaal niet toe geleid dat ik verwend ben geraakt, juist eerder bewust.

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-11 11:03
Persoonlijk denk ik ook dat een huis schenken niet tot volwassenheid leidt. Evenals een grote som geld.
Wat mij persoonlijk het meest vooruit zou geholpen hebben in mijn leven was als mijn ouders mij hadden verteld hoe FO-worden werkt. Dan was ik veel (minimaal 5) eerder FO geweest of was mijn vermogen verdubbeld t.o.v. nu. En had ik het nog steeds geheel op eigen kracht gedaan.

• rube
Vergeet niet dat de meeste mensen die hier zitten een 'afwijkende' houding hebben tov geld e.d. Dat kun je niet doortrekken naar iets algemeens.

• rube
kabelmannetje schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:00:
Persoonlijk denk ik ook dat een huis schenken niet tot volwassenheid leidt. Evenals een grote som geld.
Zie ook mijn post hierboven.
Wat mij persoonlijk het meest vooruit zou geholpen zijn in mijn leven was als mijn ouders mij hadden verteld hoe FO-worden werkt. Dan was ik veel eerder FO geweest of was mijn vermogen verdubbeld t.o.v. nu. En had ik het nog steeds geheel op eigen kracht gedaan.
Ja, inderdaad. En in het kader daarvan weten onze kinderen (uiteraard) niet alle details maar wel dat we appartementen hebben en verhuren. In een paar hebben ze zelfs meegeholpen om op te ruimen e.d. en hebben ze de huurders ontmoet. #leadingbyexample #jonggeleerdoudgedaan

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:17
finsdefis schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:28:
[...]

Ik heb mede hierom de meesman rekeningen van de kinderen weer op eigen naam gezet. Iets anders is dat de beschikkingsbevoegdheid automatisch overgaat op je kind na zijn/haar 18e, dat vond ik bij nader inzien niet wenselijk.

Ik denk erover om de kinderen eerst te laten lenen en bij afronding alles in een keer af te betalen zonder dat van te voren te melden. Los van woonruimte is het m.i. niet erg om het als student financieel wat krapper te hebben en een prikkel te hebben om bij te verdienen tenzij de studieresultaten er echt zwaar onder gaan leiden.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
N=1 natuurlijk, maar mijn ouders hebben mij redelijk wat financieel ondersteund tijdens studie, en daarnaast had ik een bijbaantje. Nu ga ik hier niet de hele geschiedenis ervan oplepelen, maar het resultaat was wel dat toen ik ging verhuizen (wat overigens wel was na een aantal jaar werk terwijl ik nog in semi-studentenwoning zat, en toen uiteraard wel gewoon zelf de huur betaalde), ik direct naar koop kon gaan in plaats van huur. En daarmee heel veel geld kon besparen. Veel meer ook dan wanneer dat geld bij mijn ouders op de spaarrekening had staan niks doen. En volgens mij ben ik er niet zo slecht uit gekomen als persoon.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, en ik begrijp dat je kinderen niet zoveel wil verwennen dat ze waarde van geld niet beseffen. Maar ik betwijfel wel of er een correlatie is tussen financieel krap zitten als student en bewust met geld omgaan later.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:46
Sissors schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:10:
N=1 natuurlijk, maar mijn ouders hebben mij redelijk wat financieel ondersteund tijdens studie, en daarnaast had ik een bijbaantje. Nu ga ik hier niet de hele geschiedenis ervan oplepelen, maar het resultaat was wel dat toen ik ging verhuizen (wat overigens wel was na een aantal jaar werk terwijl ik nog in semi-studentenwoning zat, en toen uiteraard wel gewoon zelf de huur betaalde), ik direct naar koop kon gaan in plaats van huur. En daarmee heel veel geld kon besparen. Veel meer ook dan wanneer dat geld bij mijn ouders op de spaarrekening had staan niks doen. En volgens mij ben ik er niet zo slecht uit gekomen als persoon.
Maar het moment van schenken kan dan ook prima na de studie zijn door ineens de gehele studieschuld glad te strijken (of, de studieschuld mooi laten staan en een familiebank optuigen).

Zelf heb ik vanaf mijn 18e alles zelf betaald (lesgeld / zorgverzekering / boeken), kon ook niet echt anders met alleen een werkende vader rond modaal en 5 kinderen. Alsnog ben ik gewoon zonder studieschuld mijn HBO afgerond (is natuurlijk iets anders dan een 6 jaar op kamers voor een technische WO).

Ik ben zelf ook wel van plan om te zorgen dat er mogelijkheden zijn om steun te bieden waar nodig maar niet om dat vooraf zomaar te geven. In mijn omgeving zie ik toch voornamelijk dat een scheking van bijvoorbeeld €20k door ouders alleen maar als resultaat heeft dat er een duurder huis of inrichting komt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
Dat laatste wil je misschien niet.

Wat dat betreft kun je inderdaad misschien de kids hun gang laten gaan. En als ze dan bijna helemaal rond zijn voor hun huis, een schenking doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Chief
Ok, maar STEL je hebt een miljoenenvermogen. Hoe zouden jullie dat dan doen?

@assje Zonder studieschuld je studie afronden vind ik best knap. Ik weet niet wat voor % van de studenten schuldenvrij afstuderen maar persoonlijk vind ik dat, zeker zonder hulp van ouders, knap.

Verwijderd

rube schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:42:
Dat kan kloppen, maar het is wel zonde om die mogelijkheid onbenut te laten ivm belasting.

Verwijderd

Ik de belasting niet leidend laten zijn in mijn keuze om wel of geen geld te schenken. Ik schenk dat geld omdat ik denk dat het een goed idee is om een X-aantal redenen, niet om de schenkbelasting te ontlopen. Zou een mooie zijn: het kind verbrast in een paar maanden een ton, maar jij hebt toch mooi de schenkbelasting ontlopen :D.

Als ik een miljoen zou hebben, zou ik een appartement kopen voor de verhuur en het kind daarin laten zitten. Wel huur laten betalen, die opsparen, en inderdaad op een niet nader te noemen moment terugstorten. Maar dan wel als ze alles rond hebben, als extra financiële injectie dus. Niet vooraf zeggen, want dan worden geen objectieve keuzes gemaakt, maar wordt gewoon het budget opgerekt.

• Chief
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:25:
Ik de belasting niet leidend laten zijn in mijn keuze om wel of geen geld te schenken. Ik schenk dat geld omdat ik denk dat het een goed idee is om een X-aantal redenen, niet om de schenkbelasting te ontlopen. Zou een mooie zijn: het kind verbrast in een paar maanden een ton, maar jij hebt toch mooi de schenkbelasting ontlopen :D.

Als ik een miljoen zou hebben, zou ik een appartement kopen voor de verhuur en het kind daarin laten zitten. Wel huur laten betalen, die opsparen, en inderdaad op een niet nader te noemen moment terugstorten. Maar dan wel als ze alles rond hebben, als extra financiële injectie dus. Niet vooraf zeggen, want dan worden geen objectieve keuzes gemaakt, maar wordt gewoon het budget opgerekt.
Ja maar, kinderen zijn ook niet achterlijk. Die weten ook: papa en mama hebben nog een paar appartementen. Die zijn later voor ons! Bewust of onbewust, zou dat geen rol spelen?

• Blik1984
assje schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:16:
[...]

Ik ben zelf ook wel van plan om te zorgen dat er mogelijkheden zijn om steun te bieden waar nodig maar niet om dat vooraf zomaar te geven. In mijn omgeving zie ik toch voornamelijk dat een scheking van bijvoorbeeld €20k door ouders alleen maar als resultaat heeft dat er een duurder huis of inrichting komt.
Waarin duurder niet perse slechter is, als dat het verschil is tussen een groter huis met meer ruimte waardoor je minder snel hoeft te verhuizen als er kinderen komen lijkt me dat juist een pluspunt. Je moet ook geen geld schenken met de gedachte dat je kind het ook weer "goed" (naar jouw maatstaven) moet besteden.

Ik ben ook gedeeltelijk op vakantie gegaan naar ZO-Azië van het geld dat ik heb gekregen, en dat zou ik ikzelf ook helemaal geen probleem vinden. Er moet een goede balans zijn tussen nu leven en denken aan de toekomst. Helemaal nog als je 18 bent,

• assje
Chief schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:20:

@assje Zonder studieschuld je studie afronden vind ik best knap. Ik weet niet wat voor % van de studenten schuldenvrij afstuderen maar persoonlijk vind ik dat, zeker zonder hulp van ouders, knap.
Was in het oude stelsel waar de basisbeurs nog een gift werd na behalen van het diploma. Daarnaast aanvullende beurs vanwege inkomen + aantal kinderen voor ouders (dat bestaat nog steeds en is nog steeds geen lening).

Even uit mijn hoofd kreeg ik op MBO €360/maand studiefinanciering en op HBO €280. HBO in 3 jaar afgerond en alleen het laaste jaar uitwonend (anti-kraak samen met vriendin). Zeker in de laatste jaren verdiende ik nog ca. €10k/jaar bij (vakanties en weekenden in de kroeg).

Komt er dus op neer dat ik na aftrek van vaste lasten €800,- per maand kapot had te slaan aan onzin, ik was toen rijker dan ik daarna ooit geweest ben :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Verwijderd

Chief schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:28:
[...]

Ja maar, kinderen zijn ook niet achterlijk. Die weten ook: papa en mama hebben nog een paar appartementen. Die zijn later voor ons! Bewust of onbewust, zou dat geen rol spelen?
Dat zou zeker kunnen. Maar dan zit er dus veel in de opvoeding, en daar is een hoop te halen. Plus, iedereen maakt natuurlijk eigen keuzes. Dat het kind in de toekomst kiest voor een ander uitgavenpatroon, is niet per se beter of slechter dan de keuzes van papa en mama nu.

Mooiste zou natuurlijk zijn dat er op een gegeven moment een mooi portfolio is dat deels blijft bestaan, waar regelmatig rendement uit komt en dat blijft groeien (omdat ook de kinderen weten wat beleggen/investeren is). Zo kan het van generatie op generatie doorgaan: het rendement is een leuk zakcentje en verder lekker laten groeien. Wel jammer van de 25% die er bij elk overlijden vanaf moet.

• President
Chief schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:28:
[...]

Voor mij is het simpel: ja, als mijn ouders sterven zal ik wel minimaal een ton gaan krijgen. Ik hoop dat mijn ouders pas sterven als ze 80+ zijn, tegen die tijd ben ik zelf al 55+ en heb ik die centen niet meer nodig. Dus of het mensen helpt? Geen idee, vergeet niet dat je vaak pas op je 45+ die erfenis gaat krijgen en dan heb je de meest belangrijke keuzes al gemaakt

• Blik1984
President schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:38:
[...]

Voor mij is het simpel: ja, als mijn ouders sterven zal ik wel minimaal een ton gaan krijgen. Ik hoop dat mijn ouders pas sterven als ze 80+ zijn, tegen die tijd ben ik zelf al 55+ en heb ik die centen niet meer nodig. Dus of het mensen helpt? Geen idee, vergeet niet dat je vaak pas op je 45+ die erfenis gaat krijgen en dan heb je de meest belangrijke keuzes al gemaakt
Ja, ik krijg ook een paar ton mee als het zover komt. Maar dat is waarschijnlijk pas over 20+ jaar, en dan ben ik hopelijk zelf al met pensioen ofwel dicht in de buurt

Verwijderd

Chief schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:20:
Ligt er toch maar net aan wat je je kinderen wilt meegeven? Vanuit mijn ouders is het zo dat je eerst moet leren zelf je boontjes te doppen. Dus studie etc. allemaal zelf geregeld ondanks dat ze makkelijk hadden kunnen bijspringen. Daarnaast wordt er nadrukkelijk verzocht om de schenkingen die af en toe binnenkomen toch vooral te investeren en niet meteen over de balk te smijten.

• finsdefis
  • Niet online
JURIST schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:04:
[...]

Ik denk erover om de kinderen eerst te laten lenen en bij afronding alles in een keer af te betalen zonder dat van te voren te melden. Los van woonruimte is het m.i. niet erg om het als student financieel wat krapper te hebben en een prikkel te hebben om bij te verdienen tenzij de studieresultaten er echt zwaar onder gaan leiden.
Ik denk dat dat helemaal niet slecht is. Puur gebaseerd op mijzelf en mijn omgeving zie ik dat werkende studenten juist beter leren plannen en efficiënter zijn. Ceteris paribus, uiteraard, want niet alle studies zijn hetzelfde. En er zijn zeker studenten die te veel werken of te lang in het bestuursleven blijven hangen, maar dat zijn ook ervaringen die een persoon vormen.

Ondanks dat ik zelf niet weet of ik ooit kinderen wil/zal krijgen vind ik het wel interessant om het over intergenerationele FO te hebben, overigens. Blijft toch een spanningsveld tussen mindset/opvoeding en je kinderen financieel steunen, denk ik.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:38
Het is allemaal mogelijk, ouders kunnen huizen kopen voor kinderen en doen het ook. Aan een kant snap ik het wel , het is maar geld en wat moet je er anders mee. Tijden veranderen. Mijn ouders hebben mij altijd met alles geholpen, zonder hen was ik nooit zover gekomen simpel zat. Maar geld was er niet om hele studies te betalen en of huizen.

En dat was bij meer mensen zo in mijn omgeving. En allemaal zijn we er gekomen. De meesten in ieder geval. Bijbaantjes aan elkaar rijgen in de zomer vakantie. Eerst sparen dan kopen dat soort dingen. Dat is zeker wel blijven hangen.

Dat heeft mij wel geleerd hoeveel moeite het kan kosten om een beetje geld te verdienen. Ik heb er veel aan gehad om het zelf te moeten doen. Daar kan ik alleen maar blij mee zijn. Aan de andere kant weet ik niet of ik heel anders zou zijn als ik financieel in de watten was gelegd want ik heb dat niet meegemaakt.

Je kan het als ouders wel beter geven met een warme hand dan met een koude natuurlijk. Dat zonder meer.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:21
Members only:

• !null
Voor het plan dat je maakt, hoe daarbij rekening met een eventuele kinderwens, en het daarbij waarschijnlijk minder werken. Hoeft niet, maar dan heb je waarschijnlijk ook meer kosten aan opvang.

Waarschijnlijk kan je wel wat in je kosten snijden, zoals uitgaven aan kleding en transport.

Verwijderd

@bleufred1 Mooi overzicht en lekker bewust bezig!
Members only:

Overigens reken ik zelf niet met vaste of variabele kosten - ik zie het nut er niet zo van in. Wat is voor jullie een reden om deze scheiding aan te houden?

Verwijderd

Dus even resumerend:
- Je laat een uitgavenpatroon zien dat niet vol te houden is
- Je vrouw doet niet mee
- Je staat op -10.000

Hoe zie je de weg naar FO verder voor je?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom is dat uitgavenpatroon dan niet vol te houden? Even los van nog wat missende posten blijft er netto ruim €1k per maand over. En gezien de leeftijd zal salaris nog wel stijgen zeer waarschijnlijk. En volgens mij zijn er hier wel meer waarbij de vrouw het op zijn minst stukje minder serieus ziet dan de man.

• CornermanNL
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:30:
[...]

Dus even resumerend:
- Je vrouw doet niet mee
- Je staat op -10.000

Ach laten we zeggen dat ze allebei evenveel verdienen, dan is er 500 euro om mee te beginnen, die -10000 zal ook wel meevallen want ik gok dat die niet binnen het jaar terug hoeft. (En waarom zijn bruiloften altijd zo duur ?, heb ik nooit begrepen, maar dit terzijde)

Wellicht gaat er van die hypotheek ook nog een belasting teruggave af , dat zie ik niet staan maar ik ben altijd positief.

@bleufred1 Ik zou beginnen om een deuk te slaan in je hypotheek, dat klinkt misschien als niet spannend en begin er niet over op een feestje maar het scheelt direct in je maandlasten. Tenzij jullie je huis <65% hebben gefinancierd dan zou ik zeggen stop alles lekker in een index fonds. Maar zit je op 100% of 101 oid dan zou ik daar zeker starten, op een gegeven moment vervallen ook nog je risico opslagen in je rentepercentage.

Kijk goed naar die 2 auto's zijn die echt nodig ? Als je op 20km van je werk woont is dat prima met de fiets te doen als je een vaste werkplek hebt. Gooi de sportschool er uit. Alle training die je daar doet kan je buiten of thuis binnen doen met je eigen lichaamsgewicht (kracht) en cardio doe je al een beetje als je iedere dag fietst.

Overtuig je vrouw, of probeer het op zijn minst. Dan gaat het namelijk een heel stuk harder. Veel succes !

• assje
CornermanNL schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:42:
[...]

. Tenzij jullie je huis <65% hebben gefinancierd dan zou ik zeggen stop alles lekker in een index fonds. Maar zit je op 100% of 101 oid dan zou ik daar zeker starten, op een gegeven moment vervallen ook nog je risico opslagen in je rentepercentage.
Gezien de bedragen zat dit NHG zijn, risicoklasse speelt dus geen rol. Denk ook dat het bruto is.

• CornermanNL
assje schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:11:
[...]

Gezien de bedragen zat dit NHG zijn, risicoklasse speelt dus geen rol. Denk ook dat het bruto is.
Dat is inderdaad zo, dat zou heel goed kunnen daar had ik even niet aan gedacht. Dan is het rendement technisch gezien toch handiger om gelijk vol index fondsen te gaan kopen. Alhoewel dat natuurlijk ook afhangt van de risicobereidheid.

• Blik1984
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:30:
[...]

Dus even resumerend:
- Je vrouw doet niet mee
- Je staat op -10.000

Nou nou, dat valt ook wel mee. Los van wat posten die missen is er ook nog ruimte om te besparen. Ze houden 1000 per maand over om te sparen.

Wat meer bemoedigende woorden mag ook wel, hij is pas 24 en denkt er nu al goed over na. Dat is waarschijnlijk beter dan 99% van de mensen van zijn leeftijd

• !null
1000 euro per maand sparen biedt een stabiele basis om wat op te bouwen, zeker vanaf je 24e. En dan zou ik ook nog stijgende inkomens verwachten.

Verwijderd

Punt is dat hij geen 1000 euro gaat sparen. Zijn vriendin claimt al de helft dus hou je 500 euro over. Die 500 euro is hij alleen al kwijt aan zijn auto en onderhoud huis. Ik zie een spaarcapaciteit van 200 euro en zie eigenlijk niets eens hoe de 10.000 euro terugbetaald gaat worden.

• Blik1984
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:00:
Punt is dat hij geen 1000 euro gaat sparen. Zijn vriendin claimt al de helft dus hou je 500 euro over. Die 500 euro is hij alleen al kwijt aan zijn auto en onderhoud huis. Ik zie een spaarcapaciteit van 200 euro en zie eigenlijk niets eens hoe de 10.000 euro terugbetaald gaat worden.
Nou en, wellicht dat het nu allemaal niet bijzonder is qua spaarcapaciteit, dat hoeft ook niet. Hij is 24 en bewust van het feit dat er mogelijkheden zijn. Er zijn genoeg kansen op het gebied van salaris en lastenverlaging om het plaatje rooskleuriger te krijgen voor de toekomst.

En die lening is niet jouw probleem, grote kans dat die nooit 100% afgelost hoeft te worden. Zo gaat dat met ouders

• Chief
Op je 24e zo nadenken over financiele zaken, dat is niet velen gegeven.
TS geeft aan dat ze 2.250 storten op en/of. Vaste lasten van ongeveer 1.600 worden daarvan betaald. Blijft er nog over om aflossing te doen op de lening - en ja, ik zou gewoon beetje bij beetje aflossen - en wat te sparen.

Je houdt 500 euro p.p. over voor je variabele lasten wat obv zijn inschattingen voldoende moet zijn. Dat is best prima.

Dat ze niet duizend euro per maand sparen lijkt mij evident maar het feit dat TS op die leeftijd al daarover nadenkt is knap imo.

Dan terug naar het omgaan met geld bij je kroost. Helemaal mee eens dat je tijdens de opvoeding al veel kan meegeven maar makkelijk is het niet. Voorbeeld: stel je gaat op vakantie met daarin een lange vlucht. Je vliegt business class omdat je dat fijn vindt. Laat je je kinderen dan ook business class vliegen of zet je ze in economy class zoals bv Gordon Ramsey aldus een artikel wat ik ergens gelezen heb. Hij heeft, aldus het artikel, zijn kinderen in economy gezet terwijl hij en zijn vrouw BC vlogen met als reden: ze moeten het eerst verdienen. Op zich ook geen slechte manier van opvoeden maar hoever ga je daarin. Anyway, het is alleen iets wat mij bezig houdt.

• assje
Tja business class vliegen als je op vakantie gaat is hoe dan ook al een ontzettend sterk signaal wat mij betreft.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07
assje schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 06:48:
Tja business class vliegen als je op vakantie gaat is hoe dan ook al een ontzettend sterk signaal wat mij betreft.
Als je beroemd bent en op vakantie gaat moet je misschien juist business class vliegen om niet continu handtekeningen en zo uit te hoeven delen.

• bleufred1
Een reactie op bovenstaande:
extra kosten meubels ed:
We hebben meubels e.d. vorig jaar 'gratis' van me tante gekregen omdat die een nieuwe inrichting wou. €0 over 5 jaar geef €0 euro afschrijving per jaar? ja, het zal ooit vervangen moeten worden, maar wat het dan wel of niet gaat kosten misschien vervangt tante dan nog eens?
Sinds vorige maand nieuwe huis dichter bij mijn werk 1 auto zal hierdoor er uit gaan, ik ga weer fietsen! We rijden beide een C3'tje uit 2002 allebei nu rond de 100k km op de teller, beide reden we 20km woon-werk, voor mij en zeker voor haar net te ver om even te fietsen (ik vind 30 minuten~10km de maximale fijne afstand om dagelijks te moeten fietsen. Schoonvader werkt bij Citroën dealer, Hierdoor hebben we weinig onderhoudt qua kosten. afschrijving? beide auto's kosten totaal geen 2k aanschaf, beide voor dit onder inruilwaarde, beide auto's zijn bij verkoop makkelijk nog boven de 1k per auto waard.
Sportschool schrappen ligt ook al in de overweging.
Telefoon abbo ben ik amper €15,- de maand kwijt vriendin nu €27,- maar bij verlengen net als mij ook terug naar de €15,-
En de vakanties. dit jaar klussen ipv vakantie dus €0,-. Afgelopen 4 jaren hebben wij gemiddeld €400,- pppj uitgegeven.

Members only:

Hypotheek is inderdaad NHG, gezien de rentes was dat voor mij een vereiste. 15 jaar vast. dit is ook de tijd die ik verwacht nodig te hebben om af te betalen.

Wat zorgverzekering betreft, ik betaal €80,- per maand. dit is alles basis, max eigen risico + tandartsverzekering. Ik heb een slecht gebit, dus €10 de maand extra, voor een jaarlijkse rekening van ca. €180,- is voor mij alleen maar goedkoper. vrouwlief heeft afgelopen 10 jaar het ziekenhuis vaak genoeg gezien, die heeft daarom wat minder eigen risico, maar afhankelijk van hoe dit jaar gaat, afgelopen jaar namelijk geen ziekenhuisbezoek gehad, gaat eigen risico ook omhoog aankomend jaar.

Of het voor nu allemaal genoeg is om FO bezig te zijn? geen idee.
Nu net in de nieuwe woning, dus eerst aan kijken hoe de kosten zich gaan ontwikkelen in vergelijking met het huur appartementje waar we in zaten.
Vanaf 2018 wil ik beginnen met €100,- maandelijks inleggen bij Meesman. Verdere plannen gaan we als we goed gesetteld zijn samen uitstippelen. Iets wat in mijn plan past waar zij zich ook nog fijn bij voelt.

• reteppd
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-11 16:30
Ik vind de discussie over het geld geven aan kinderen of ze een goede financiële opvoeding geven, wel interessant.
Bij mij is de financiële opvoeding begonnen met de helft van het zakgeld in een spaarpot moeten stoppen, waarbij ik alleen met toestemming van mijn ouders iets groots (grote doos LEGO o.i.d.) mocht kopen. Een jaar sparen is voor een kind van basisschoolleeftijd al best lang...
Op de middelbare school vakantiebaantjes, krantenwijk en een beetje kleedgeld. Van mijn eerste maanden krantenwijk heb ik een stereo gekocht, die nu (bijna 20 jaar later) nog in de woonkamer staat.
Toen ik ging studeren kreeg ik maandelijks een bijlage van mijn ouders (ongeveer 250€ + kosten zorgverzekering), naast de basisbeurs ben ik gaan lenen. Met een zware techische studie vond ik dat prettiger dan een bijbaan zoeken.Vanaf het moment dat ik ging studeren hebben mijn ouders me alle kosten laten betalen. Ik ken genoeg medestudenten waar de ouders de huur, collegegeld en boeken betaalden. Maar dan zie je als student minder goed hoeveel alles kost.
Dus degelijke opvoeding, wel een financiële bijdrage voor het studeren, maar zeker niet kostendekkend.

Mijn (jongere) broer en zus hebben een vergelijkbare opvoeding gehad, maar konden minder goed met het geld omgaan. Ze hebben dus veel meer geleend en kwamen er achter dat mijn ouders in geval van nood wel een extra bijlage leveren. Vervolgens zijn ze na hun studie ook nog niet onafhankelijk van steun van mijn ouders. Het hangt dus niet alleen van de opvoeding af, maar ook van de persoonlijkheid van kinderen.

Persoonlijk hou ik niet van grote bedragen geven. Als ik voor mijn studie 15.000 euro had gekregen om mijn studie mee uit te zingen, dan had ik aan het begin niets geleend en was het geld na 2 jaar op geweest. Pas daarna was ik bewuster om gegaan met mijn uitgaven. Door die 15.000 euro te spreiden over 5 jaar, heb ik het beter besteed.

Een bijdrage voor aanschaf van een woning zou ik accepteren, maar ik verwacht het niet en ik vind het niet normaal om daar geld voor te krijgen. Er is in mijn ogen niets mis met een flatje 3 hoog achter als eerste woning. Dat je daar na 5 jaar weg wilt en misschien met verlies (of in elk geval extra kosten) moet verkopen, hoort bij het volwassen worden.

Als ik ooit kinderen zou krijgen, zou ik ze een gedegen financiële opvoeding willen geven. Een bijdrage in de studiekosten zou ik ook willen geven (maar ze moeten ook beseffen dat het een investering in zichzelf is en mogen daar ook financiële pijn van hebben). Een huis is iets van hunzelf en daar mogen ze zelf voor werken.En als het nodig is, dan moeten ze de tering naar de nering zetten.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:14
Toch al heel goed bezig bluefred! Bewustwording is al een grote stap, en je hebt een mooie overschot per maand. Ook de zaken "op komst" zien er heel goed uit, maar die moeten er natuurlijk nog wel komen ;-) Blijf zo doordoen en dan komt dat goed!
Members only:

• President
reteppd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:48:
Als ik ooit kinderen zou krijgen, zou ik ze een gedegen financiële opvoeding willen geven. Een bijdrage in de studiekosten zou ik ook willen geven (maar ze moeten ook beseffen dat het een investering in zichzelf is en mogen daar ook financiële pijn van hebben). Een huis is iets van hunzelf en daar mogen ze zelf voor werken.En als het nodig is, dan moeten ze de tering naar de nering zetten.
Prima idee, maar vergeet niet dat studie tegenwoordig een studieschuld oplevert (waardoor je minder kan lenen) en je bijvoorbeeld in Noordwijk (ZH) pas van zo'n 160.000 een flatje kan kopen. En met een simpele MBO of HBO startbaan kan je dat wel vergeten .
Kan je dan verder uit de buurt wat vinden? Uiteraard, maar dan komen ook de kosten van een auto erbij, ben je verder weg van familie, etc

Die studieschuld van tegenwoordig is echt een probleem om in je eentje een huis te kunnen kopen :X

• kabelmannetje
President schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:54:
[...]
Prima idee, maar vergeet niet dat studie tegenwoordig een studieschuld oplevert (waardoor je minder kan lenen) en je bijvoorbeeld in Noordwijk (ZH) pas van zo'n 160.000 een flatje kan kopen. En met een simpele MBO of HBO startbaan kan je dat wel vergeten .
Kan je dan verder uit de buurt wat vinden? Uiteraard, maar dan komen ook de kosten van een auto erbij, ben je verder weg van familie, etc
Die studieschuld van tegenwoordig is echt een probleem om in je eentje een huis te kunnen kopen :X
Je kan er ook een baantje naast nemen als student. Toen ik studeerde werkte ik er 10-15 uur bij (huiswerkbegeleiding en brugwachter) en dat was in mijn herinnering al zowat genoeg voor de vaste lasten. In de vakantie werkte ik vaak meer. Okay, ik woonde wel spotgoedkoop door met 4 anderen een flat te delen. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door kabelmannetje op 19-07-2017 09:36 ]

• reteppd
President schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:54:
[...]

Ik hoop van harte dat mijn kinderen niet in de Randstad hoeven te wonen.

Bovendien is er ook niets mis met eerst een paar jaar huren. Juist omdat je in de eerste jaren weinig inkomen hebt, nog geen vermogen om de kosten koper en bijkomende kosten te betalen. Ook hebben ze na een paar jaar werken misschien een stabiele relatie en kunnen ze gezamelijk met een partner wel wat kopen.

Volgens mij worden de banken voor de nieuwe generatie studenten (zonder basisbeurs) weer een stuk flexibeler met hypotheken, omdat de lening in 35 jaar moet worden terugbetaald i.p.v. in 15 jaar volgens het oude stelsel. De maandlasten zijn immers vergelijkbaar voor 20.000 euro terugbetalen in 15 jaar of 40.000 in 35 jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door reteppd op 19-07-2017 09:10 ]

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-11 22:07
Lointje schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:52:
Toch al heel goed bezig bluefred! Bewustwording is al een grote stap, en je hebt een mooie overschot per maand. Ook de zaken "op komst" zien er heel goed uit, maar die moeten er natuurlijk nog wel komen ;-) Blijf zo doordoen en dan komt dat goed!

***members only***
Hoeveel ben jij dan kwijt aan kleding?
Als ik voor mezelf reken:
Zomerjas: 75 (200-300 euro gaat minimaal 3-4 jaar mee)
Winterjas: 75 (300 euro gaat minimaal 4 jaar mee)
broeken: 250 euro (4 merkbroeken in de sale )
Basic shirts: 75 euro (4 witte shirtjes A-merk)
t-shirts: 50-75 euro (zomercollectie 5 t-shirts)
truien/blouses: 250 euro (5 a 6 stuks)
boxers/sokken: 50 euro (6 boxers + 12 paar sokken)
schoenen: 100 euro (2 paar )
Totaal: 925 euro

En dan rekening sportkleding nog niet mee, dit kun je ook scharen onder hobby.

Edit: Moet wel zeggen, dit is zoals ik voor mezelf nog kan verantwoorden. Wil graag hierop besparen maar vindt kwaliteit/draagcomfort wel erg belangrijk. Aan de andere kant zal het geschetste uitgavepatroon wel iets naar beneden gaan in werkelijkheid, doordat ik zuinig ben en kwalitatief goede kleding heb gaat het veel langer mee. Sommige kledingstukken zijn nu al 10+ jaar. Belangrijk om tijdloos te kopen, zodat je niet vreemd wordt aangekeken omdat je in iets hips loopt, wat in 2011 hip was ;) .

[ Voor 21% gewijzigd door Purehz op 19-07-2017 09:20 ]

• reteppd
Purehz schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:15:
[...]

Dat zijn nogal bedragen!
Ik denk dat het ook heel erg ligt aan waarin je jezelf prettig voelt en wat gewenst is voor de functie op je werk.

Zomerjas: 40(80 euro gaat minimaal 2 jaar mee)
Winterjas: 50 (150 euro gaat minimaal 3 jaar mee)
broeken: voor 50 euro 2 donkere jeans bij jeans centre, gaan zeker 2 jaar mee. Daarnaast nog wat. Misschien 150 euro in totaal
Basic shirts: 20 euro (2 witte shirtjes huis-merk)
t-shirts: 30 (3 stuks voor vakantie)
truien 60 (max 1 per jaar, gaan 8 + jaar mee)
overhemden 200 (liefst in de uitverkoop)
schoenen: 100 euro (1 paar )
Totaal: 700 euro
Bedragen zijn nu een stuk hoger dan een paar jaar geleden omdat mijn vriendin vind dat ik wel vaker wat nieuws mag kopen. Met name op broeken en overhemden kan ik nog flink besparen, 400 euro is prima haalbaar als ik zou willen.

• Purehz
reteppd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:25:
[...]

Dat zijn nogal bedragen!
Ik denk dat het ook heel erg ligt aan waarin je jezelf prettig voelt en wat gewenst is voor de functie op je werk.

Zomerjas: 40(80 euro gaat minimaal 2 jaar mee)
Winterjas: 50 (150 euro gaat minimaal 3 jaar mee)
broeken: voor 50 euro 2 donkere jeans bij jeans centre, gaan zeker 2 jaar mee. Daarnaast nog wat. Misschien 150 euro in totaal
Basic shirts: 20 euro (2 witte shirtjes huis-merk)
t-shirts: 30 (3 stuks voor vakantie)
truien 60 (max 1 per jaar, gaan 8 + jaar mee)
overhemden 200 (liefst in de uitverkoop)
schoenen: 100 euro (1 paar )
Totaal: 700 euro
Bedragen zijn nu een stuk hoger dan een paar jaar geleden omdat mijn vriendin vind dat ik wel vaker wat nieuws mag kopen. Met name op broeken en overhemden kan ik nog flink besparen, 400 euro is prima haalbaar als ik zou willen.
Zijn inderdaad hele bedragen, dit is echter ook wel grotendeels uit de duim en dan met t maximale bedrag gerekend. Zo bedenk ik me nu dat ik vanaf oktober - tot nu - geen enkele broek heb gehaald. Het jaar ervoor wel minimaal 4.

Zoals gezegd in de praktijk daalt dit bedrag omdat dingen soms toch een jaartje langer mee gaan. Ook is niet altijd de winter/zomerjas 200-300 euro.
Huidige situatie:
-Zomerjas: 58.-
-Tussenjas/ winterjas bij niet vriezen: 250 euro
- Winterjas: 100 euro (extreme korting bij aankoop van meerdere artikelen normaal 320 euro) (inmiddels 4+ jaar en nog steeds mooi)
- Nieuwe winterjas: 200 euro

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:14
Purehz schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:15:
[...]

Het verschil zit hem gewoon in de duurtijd denk ik. 4 broeken, 5 pulls en 9 tshirts per jaar slijt je er toch niet door? Daar doe ik minstens 5 jaar mee, mogelijk nog een stuk meer.
Ik koop gemiddeld 1 paar nieuwe schoenen om de 2-3 jaar die ik dagelijks aan doe. Pantoffels zijn er al 10 jaar, sjieke schoenen ook maar die gebruik ik maar 2 keer per jaar. Ik heb nu ook een extra paar deftige wandelschoenen gekocht, maar die gaan ook jaren meegaan.
Mijn 4 broeken doe ik een jaar of 5-7 mee.
Mijn jassen heb ik al meer dan 10 jaar. De zomerjas gaat volgend jaar wel vervangen worden. De winterjas kan nog wel een jaar of 2 mee volgens mij.
Ik heb tshirts die ik ook al 10 jaar heb al hangt het daar van de kwaliteit af en hoe vaak ik ze aan heb. Sommige zijn na 1-2 jaar wel vuilbakmateriaal. Anderen blijven gewoon lang goed.
Ook mijn hemdjes draag ik meerdere jaren op het werk.
Mode kan me geen moer schelen, gewoon neutrale deftige kleding. Op mijn tshirts heb ik regelmatig wel iets geinig staan, die draag ik enkel in weekends en verlof. Van zodra er een gat in zit of ergens begint te rafelen of volledig afgebleekt te zijn, gaat het in de vuilbak of bij de fietskuisvodden.
De ene broek/pull/tshirt gaat er natuurlijk sneller door dan de andere. Hangt af van de kwaliteit en hoe vaak ik hem aan doe.
En ik koop mijn kledij dan nog aan normale winkelprijzen. 2ehandskledij is zo mijn ding niet.

Dus ja, als je rekent dat ik gewoon 5 keer zo lang mijn kleding aandoe, zit je al aan 20% van de prijs en dat verklaart al het enorme prijsverschil.

• Purehz
Lointje schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:38:
[...]

Het verschil zit hem gewoon in de duurtijd denk ik. 4 broeken, 5 pulls en 9 tshirts per jaar slijt je er toch niet door? Daar doe ik minstens 5 jaar mee, mogelijk nog een stuk meer.
Ik koop gemiddeld 1 paar nieuwe schoenen om de 2-3 jaar die ik dagelijks aan doe. Pantoffels zijn er al 10 jaar, sjieke schoenen ook maar die gebruik ik maar 2 keer per jaar. Ik heb nu ook een extra paar deftige wandelschoenen gekocht, maar die gaan ook jaren meegaan.
Mijn 4 broeken doe ik een jaar of 5-7 mee.
Mijn jassen heb ik al meer dan 10 jaar. De zomerjas gaat volgend jaar wel vervangen worden. De winterjas kan nog wel een jaar of 2 mee volgens mij.
Ik heb tshirts die ik ook al 10 jaar heb al hangt het daar van de kwaliteit af en hoe vaak ik ze aan heb. Sommige zijn na 1-2 jaar wel vuilbakmateriaal. Anderen blijven gewoon lang goed.
Ook mijn hemdjes draag ik meerdere jaren op het werk.
Mode kan me geen moer schelen, gewoon neutrale deftige kleding. Op mijn tshirts heb ik regelmatig wel iets geinig staan, die draag ik enkel in weekends en verlof. Van zodra er een gat in zit of ergens begint te rafelen of volledig afgebleekt te zijn, gaat het in de vuilbak of bij de fietskuisvodden.
De ene broek/pull/tshirt gaat er natuurlijk sneller door dan de andere. Hangt af van de kwaliteit en hoe vaak ik hem aan doe.
En ik koop mijn kledij dan nog aan normale winkelprijzen. 2ehandskledij is zo mijn ding niet.

Dus ja, als je rekent dat ik gewoon 5 keer zo lang mijn kleding aandoe, zit je al aan 20% van de prijs en dat verklaart al het enorme prijsverschil.
Alles 5x zo lang dragen gaat hem niet worden.
Na 2 jaar zijn schoenen die je dagelijks draagt bij mij echt wel versleten.
De rest kan best een jaar of 2-3 worden gedragen.

Daarnaast is het verschil dat het jou niet interesseert zolang je er netjes bijloopt.
Neem aan dat je wat ouder bent. Ik ben zelf midden 20 en vindt het ''leuk'''om af en toe wat nieuws te halen. Dan wordt het inderdaad wat duurder.

Reageerde trouwens op een memberonly gedeelte over een maandbedrag voor kleding.
Toen keek ik meer wat ik ervoor zou halen ;) Met 500-600 euro kom ik denk ik meer in de richting van mn werkelijke bestedingen aan kleding.

• !null
reteppd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:03:
[...]

Ik hoop van harte dat mijn kinderen niet in de Randstad hoeven te wonen.
Wordt vaak als iets negatiefs (of in ieder geval duurders) gezien.

Maar afhankelijk van je beroep kun je hier meer verdienen. En een duur appartementje in de stad hoeft niet zo duur te zijn als je daardoor op de fiets naar je werk gaat, en niet een paar honderd euro per maand kwijt bent aan vervoer.

Wat betreft onroerend goed, ja dat is duur ja. Maar je kunt daar ook juist enorm van profiteren.
Mensen die inderdaad voor bedragen als 180.000 euro een appartementje hebben gekocht in een grote stad in de afgelopen 7 jaar kun je zielig vinden omdat ze zoveel moesten betalen voor hun appartementje. Maar deze mensen hebben het meer dan prima als ze dat appartementje nu moeten verkopen.

• bleufred1
Lointje schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:52:

***members only***
Ik denk dat ik normaal de €20,- per maand niet haal aan kleding, vrouw zal inderdaad wel richting de €100,- de maand halen. Dit jaar een uitschieter 2 bruiloften van familie dus hoort een jurk/pak bij dus gemiddelde gaat dan omhoog.. kleding voor eigen bruiloft hier overigens niet in meegenomen dit is een eenmalige uitgave..

• Purehz
bleufred1 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:14:
[...]

Ik denk dat ik normaal de €20,- per maand niet haal aan kleding, vrouw zal inderdaad wel richting de €100,- de maand halen. Dit jaar een uitschieter 2 bruiloften van familie dus hoort een jurk/pak bij dus gemiddelde gaat dan omhoog.. kleding voor eigen bruiloft hier overigens niet in meegenomen dit is een eenmalige uitgave..
20 euro lijkt me dan wel weer heel erg weinig.. dat is 240* euro per jaar.
Schoenen, een jas, een broek+shirt+trui en je zit er al overheen.

edit: Ben wel benieuwd of er hier mensen die met FO bezig zijn, hoe die kijken naar kleding en hoe hierop te besparen.

[ Voor 9% gewijzigd door Purehz op 19-07-2017 11:04 ]

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-11 09:19
bleufred1 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:14:
[...]

Tsja het hangt ook van je werk af. Van mij wordt verwacht dat ik in een redelijk net pak op mijn werk verschijn. Dat kost geld (kost zo € 1000 per jaar aan kleding die ik voornamelijk op mijn werk draag). Maar als je dat afzet tegen de inkomsten die ik heb in deze baan t.o.v. de vorige (waarin het dragen van een pak niet noodzakelijk was) is het geen slechte investering...

• Ernie
  • Laatst online: 15-11 16:10
Mag ik vragen welke autoverzekering jij hebt? €25 per maand per auto aan verzekering is echt heel weinig, zeker aangezien jullie <25 jaar zijn en dat is volgens mij risicocategorie (=duurder).
Ik zou zelf rond de €40 p/m moeten betalen voor een C3 uit 2002 en ik ben iets ouder.

Al met al, de potentie is er! :) . Leuk dat er weer eens een budget langskomt om over te sparren. Heb je de bedragen die je noemt geschat of heb je een spreadsheet of programma gebruikt om terug te kijken?

In mijn ervaring maakt dat laatste de data een stuk betrouwbaarder.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernie op 19-07-2017 10:37 ]

• bleufred1
Purehz schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:22:
[...]

20 euro lijkt me dan wel weer heel erg weinig.. dat is 120 euro per jaar.

edit: Ben wel benieuwd of er hier mensen die met FO bezig zijn, hoe die kijken naar kleding en hoe hierop te besparen.
Mijn financieel overzicht is van 2014:
Kleding:
2014: € 40 / 12 = 4 pm
2015: € 130,8 / 12 = € 11 pm
2016: €283 / 12 = € 23,6 pm
2017 tot juni: €80 / 6 = €13 pm

ik heb al jaren 6 paar goede broeken liggen voor een euro of 100 totaal. Veel broeken nieuw erbij gekregen ivm miskoop schoonmoeder.
winterjas? zo koud wordt het al jaren niet meer in Nederland. zomerjas? 5 jaar geleden gekocht a €50,-? is nog steeds prima. om de paar jaar een setjes shirts a € 5-10 per shirt.
ik doe gemiddeld gezien lang zat met kleding en het slijt bij mij niet. heb afgelopen jaren ook veel kleding van ouders gehad omdat moeders veel voor weinig kon krijgen en ik ze beter pas dan me broertje.
Ernie schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:36:
[...]

Mag ik vragen welke autoverzekering jij hebt? €25 per maand per auto aan verzekering is echt heel weinig, zeker aangezien jullie <25 jaar zijn en dat is volgens mij risicocategorie (=duurder).
Ik zou zelf rond de €40 p/m moeten betalen voor een C3 uit 2002 en ik ben iets ouder.

Al met al, de potentie is er! :) . Leuk dat er weer eens een budget langskomt om over te sparren. Heb je de bedragen die je noemt geschat of heb je een spreadsheet of programma gebruikt om terug te kijken?

ik heb verzekering voor €28.92. auto van vrouw is op vaders naam voor €19.32
Ik houdt sinds 2014 mijn financiën in excel bij. sinds halverwege 2016 ook die van vrouw.
timag schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:25:
[...]

Tsja het hangt ook van je werk af. Van mij wordt verwacht dat ik in een redelijk net pak op mijn werk verschijn. Dat kost geld (kost zo € 1000 per jaar aan kleding die ik voornamelijk op mijn werk draag). Maar als je dat afzet tegen de inkomsten die ik heb in deze baan t.o.v. de vorige (waarin het dragen van een pak niet noodzakelijk was) is het geen slechte investering...
ik draag nette schoenen/broek/overhemd naar werk maar is verder geen verplichting. maar dan betekend niet dat je maandelijks nieuw overhemd/broek moet kopen. Wij hebben daar een wasmachine/strijkplank voor.

[ Voor 15% gewijzigd door bleufred1 op 19-07-2017 10:46 ]

• !null
@Purehz 20 euro per maand is nog altijd 240 euro per jaar :P
bleufred1 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:43:
ik draag nette schoenen/broek/overhemd naar werk maar is verder geen verplichting. maar dan betekend niet dat je maandelijks nieuw overhemd/broek moet kopen. Wij hebben daar een wasmachine/strijkplank voor.
Haha, dat is ook wel een interessante optie. Gewoon kleding nieuw kopen, niet wassen en na een maand weggooien (of in container doen)
Klinkt duur maar misschien is het wel een goed model omdat je geen wasmachine en strijkplank hoeft te kopen :+

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Purehz schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:22:
[...]

20 euro lijkt me dan wel weer heel erg weinig.. dat is 120 euro per jaar.

Ik winkel vaak bij de goedkopere winkels (vaak ook omdat ik bij de duurdere winkels niet kan slagen :X )
Bij mij:

Elk jaar (gemiddelde bedragen):

2x nieuwe spijkerbroek a 25 euro per stuk
4x nieuw tshirt a 10 euro per stuk
1x nieuwe schoenen a 40 euro per stuk
Totaal 130 euro

Elke 3-5 jaar:
Nieuwe winterjas (80-100 euro)
Nieuwe zomerjas (50-75 euro)
Totaal 175 euro = 58 per jaar (uitgaande van 3 jaar)

Incidenteel (als in, elke 5-10 jaar)
nieuwe korte broek
ondergoed van de zeeman / action
Sokken
Dingen als slippers etc.
Nieuwe handdoek (al is degene die ik nu heb intussen al 15 jaar oud :P )
Kost bij elkaar misschien 50 euro.
Per jaar = 10 euro

Zaken als handschoenen, mutsen, riem etc gaan zo idioot lang mee dat ze eigenlijk amper in het budget opvallen

Totaal per jaar: 198 euro = 16.5 euro p/m
Ik zal vast nog iets vergeten zijn maar voor 20 euro p/m red ik het makkelijk iig.

En ja ik ben ook qua kleding een minimalist :P

Edit: Trui / vest vergeten. Vaak koop ik 1 keer per jaar een nieuwe trui of vest van rond de 30 euro.
Totaal wordt dan dus 228 euro per jaar = 19 euro per mand.

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 19-07-2017 11:06 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Als we dan toch bezig zijn:

- Zomerjas 37,5 euro (a 100-150 euro gaat nu 4e jaar in, gaan vast nog paar jaren bij komen want praktisch als nieuw - bedrag zal nog wel halveren)
- Winterjas 37,5 euro (idem aan zomerjas - zelfde merk ook, erg te spreken over kwaliteit)
- Ondergoed 25 euro (75 euro voor 15 stuks)
- Sokken 22,5 euro (90 euro - 15 stuks zomer + 15 stuks gewoon + 15 stuks winter)
- Broeken 50 euro (100 euro jeans en 100 euro korte broeken)
- Shirts 35 euro (meestal 10 euro/stuk en heb er iets van 8-10.)
- Truien 30 euro (idem shirts, maar wat minder nodig)
- Schoenen 100 euro (zomer/winter/sporten/net voor onder pak/sloffen - zo 80+ euro per set, maar zeker met de leren schoenen kan wel jaren mee)
- Sportspullen 50 euro (paar simpele broeken/shirts)

Totaal per jaar budget nodig 387,50 euro. Laten we zeggen 400/jaar (~33,3/maand) om af te ronden voor het incidentele kleine spul zoals een sjaal (10 euro, tig jaar mee).

Alles kan makkelijk enorm veel goedkoper in aanschaf, alleen kies ervoor om kwaliteit te kopen zodat het makkelijk meerdere jaren meegaat. Gevoel dat dat meer oplevert op lange termijn dan lage kwaliteit die je na 1 jaar alweer moet vervangen. Bovendien is er in de hogere prijsklasse dan vaak meer keus kwa smaak, het oog wil toch ook wat :)
Voor de geïnteresseerden wat ik dan haal moet je denken aan winkels als PME (broeken), Sting (shirts), V&D (jassen, iets van speciale actie/initiatief destijds) of hema (ondergoed, lach maar alleen gaat makkelijk 3+ jaar mee - mag ook wel voor die hoge prijs).

Truc zit vooral in rustig wachten op de 2-halen-1-betalen of '50% korting' acties, en dan kopen voordat je het nodig hebt. Dan kun je vaak leuk inslaan voor redelijke prijs - als je pas gaat shoppen nadat teveel dingen kapot zijn, kun je vaak niet wachten en 'moet' je wel de hoofdprijs betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 19-07-2017 11:39 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
!null schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:00:
@Purehz 20 euro per maand is nog altijd 240 euro per jaar :P

[...]

Haha, dat is ook wel een interessante optie. Gewoon kleding nieuw kopen, niet wassen en na een maand weggooien (of in container doen)
Klinkt duur maar misschien is het wel een goed model omdat je geen wasmachine en strijkplank hoeft te kopen :+
Voor 400 euro heb je een nieuwe wasmachine, strijkijzer en strijkplank. Het verbruik is denk ik nog geen euro per wasbeurt. Misschien dat het een haalbaar plan is voor jaartje, maar daarna wordt het toch echt duur. Helemaal met onderkleding die je maar 1 dag draagt ;)

Zelfde idee is om bijvoorbeeld geen keuken te nemen en alles afhaal, kant-en-klaar en/of shakes. Voor een keuken van 10k kom je dan aardig ver, maar vergeet niet dat je voor 1000 euro al een basiskeuken (zonder vaatwasser) hebt en gaat minimaal 5-10 jaar mee.

De badkamer kan je wel besparen door een abonnement bij een 24/7 sportschool af te sluiten. Verlaagd gelijk ook de drempel om te gaan sporten. Je bent er tenslotte toch al om te douchen :9

• kabelmannetje
!null schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:56:
[...]
Maar afhankelijk van je beroep kun je hier meer verdienen. En een duur appartementje in de stad hoeft niet zo duur te zijn als je daardoor op de fiets naar je werk gaat, en niet een paar honderd euro per maand kwijt bent aan vervoer.
Mijn ervaring is dat voor de meeste beroepen gewoon de landelijke CAO wordt gevolgd.
Prijs van leven buiten de Randstad is gewoon stukken lager. Een vriend betaalt in Amsterdam 1100euro huur en het lukt hem nauwelijks om met zijn salaris een woning te kopen, nog afgezien van dat hij zou kunnen kopen, in zou willen wonen. Met zijn salaris zou hij in het noorden een vergelijkbaar appartement kunnen kopen met een hypotheek van 300-400 euro netto/maand. Dat is een serieus verschil.
Maar belangrijker is natuurlijk wat voor persoon je bent, dus of je in de Randstad zou willen wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door kabelmannetje op 19-07-2017 11:53 ]

Verwijderd

kabelmannetje schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:51:
Maar belangrijker is natuurlijk wat voor persoon je bent, dus of je in de Randstad zou willen wonen.
En waar je sociale leven zich afspeelt. Ik zou best buiten de randstad willen wonen, maar weet zeker dat ik mijn familie en vrienden veel minder vaak zou zien. Geen optie dus.

• kabelmannetje
Haha, kleding. Ik heb alleen spijkerbroek en tshirts. Plus wat outdoor spul.

- om het jaar 2 spijkerbroeken. Kosten 100,=
- om de 3 jaar 5 sokken. Kosten 5,=
- om het jaar nieuw ondergoed. Kosten 15,= (Hema)
- om de 5 jaar zomerjas. Kosten 35,= (Decathlon)
- om de 5 jaar winterjas. Kosten 50,= (Decathlon)
- elk jaar 2 nieuwe tshirts erbij. Kosten 15,= (aliexpress!)
- om de 5 jaar thermokleding. Kosten 100,= (Decathlon)
- om de 10 jaar bergschoenen. Kosten 200,= (Bever)
- om de 4 jaar (wandel)schoenen. Kosten 75,= (Decathlon)
- om het jaar warme vest/trui/hoody erbij. Kosten 30,=
- om de 5 jaar hikingspul. Kosten 100,=(Decathlon)
- elke 3 jaar sportkleding. Fietsbroek, shirts, windjack. Kosten 50,= (Decathlon)

Kosten 125 euro/jaar. Te verwaarlozen dus.
Oh, reken ik om de 5 jaar 750 euro aan motorkleding/laarzen/helm niet mee. :)

[ Voor 7% gewijzigd door kabelmannetje op 19-07-2017 12:11 ]

• !null
kabelmannetje schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:51:
[...]

Mijn ervaring is dat voor de meeste beroepen gewoon de landelijke CAO wordt gevolgd.
Dat kan heel goed. Echter, ik kan wel in Groningen gaan wonen, maar dan vind ik niet zo makkelijk een baan, of een baan zoals ik die nu heb. Tuurlijk is ook daar wel werk te doen.
Prijs van leven buiten de Randstad is gewoon stukken lager. Een vriend betaalt in Amsterdam 1100euro huur en het lukt hem nauwelijks om met zijn salaris een woning te kopen, nog afgezien van dat hij zou kunnen kopen, in zou willen wonen.
Met zijn salaris zou hij in het noorden een vergelijkbaar appartement kunnen kopen met een hypotheek van 300-400 euro netto/maand. Dat is een serieus verschil.
Dat is inderdaad een probleem, maar dan vooral in de grote steden. Op 50 meter afstand bij mij zijn inderdaad appartementen van 1100 euro. Ik woon in een koophuis met veel lagere lasten, maar stijgt als een malle. Echt eerlijk is het allemaal niet.

Maar daar focussen mensen te veel op. Je kunt namelijk ook gewoon in Purmerend of Almere gaan wonen. Is nog steeds de randstad, maar veel betaalbaarder.
De randstad is vrij groot. Je kunt langs de A10 in een flatje wonen, of in een oud huisje in een bos gebied, en nog steeds in de randstad wonen. Dus dat is nogal veelzijdig.

Ik zou zelf wel buiten de randstad kunnen wonen, maar zoals hierboven gezegd, zou ik dan inderdaad een stuk verder van familie en vrienden wonen.

Maar goed, ik heb makkelijk praten. Onze woonlasten zouden nagenoeg gelijk zijn 100km verderop, maar past totaal niet bij de situatie en de plek waar we wonen. Financieel heb ik dus geen reden om hier weg te gaan. (wel interessant om het e.e.a. eruit te halen qua winst en dat anders in te zetten, maar wachten hiermee lijkt alleen maar beter te zijn)

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb voor mijzelf een budget van 25 euro/maand voor kleding, maar heb dit jaar nog niets uitgegeven. Misschien heeft dat ook te maken met mijn haat voor het kopen van kleding. Vrouw en kinderen hebben daarentegen een budget van 300/maand alles bij elkaar wat ik nog steeds echt heel veel vind, maar kennelijk is dat nodig, vraag me niet waarom...

Beetje hetzelfde als boodschappen. Zou ik op mezelf wonen dan geef ik misschien 200 euro per maand aan boodschappen uit, maar nu is het budget met luiers en verzorgingsproducten en alles al gauw 600-700 euro per maand.

Cadeautjes beetje hetzelfde verhaal, ik doe er niet aan, maar kennelijk is dat bij dames anders. Vaak ook weer een tientje hier, tientje daar.

Collega van me noemde onlangs dat hij 50 kWh per maand verbruikt, dat is voor ons anderhalve dag.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• rube
Shapeshifter schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:59:
Collega van me noemde onlangs dat hij 50 kWh per maand verbruikt, dat is voor ons anderhalve dag.
Dat is 12000 kWh per jaar?
Heb je een electrische verwarming, auto, verwarmd zwembad?

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

rube schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:03:
[...]

Dat is 12000 kWh per jaar?
Heb je een electrische verwarming, auto, verwarmd zwembad?
Elektrische auto die ruim 2/3 van mijn totale verbruik doet. Moet je nagaan hoe duur dat was geweest als ik het met brandstof had moeten doen :)

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:27
Shapeshifter schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:27:
[...]

Elektrische auto die ruim 2/3 van mijn totale verbruik doet. Moet je nagaan hoe duur dat was geweest als ik het met brandstof had moeten doen :)
nou? :)

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Was met mijn laatste brandstofauto 400 euro per maand aan brandstof kwijt, nu 75 euro per maand aan elektriciteit :) Overigens vind ik het nog meevallen allemaal, mijn gas en elektriciteitrekening is rond de 150 euro per maand, zal wel iets meer worden, maar denk niet veel meer dan 175 euro/maand...

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ernie schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:36:
[...]

Voor mij: Toyota Aygo, 8 schadevrije jaren, €14,88 per maand voor WA.

Verwijderd

Shapeshifter schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:51:
[...]

Was met mijn laatste brandstofauto 400 euro per maand aan brandstof kwijt, nu 75 euro per maand aan elektriciteit :) Overigens vind ik het nog meevallen allemaal, mijn gas en elektriciteitrekening is rond de 150 euro per maand, zal wel iets meer worden, maar denk niet veel meer dan 175 euro/maand...
Dat is een mooie besparing inderdaad. Ik zou willen dat ik er mee uit de voeten kon, maar voor de particulier zijn elektrische auto's met een fatsoenlijke actieradius echt nog onbetaalbaar.

400 euro gaat er hier per maand ook eenvoudig in, vaak nog wel wat meer. Tenenkrommend als je op jaarbasis kijkt wat vervoer dan kost, want bij km's maken hoor ook slijtage.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:13:
[...]
Dat is een mooie besparing inderdaad. Ik zou willen dat ik er mee uit de voeten kon, maar voor de particulier zijn elektrische auto's met een fatsoenlijke actieradius echt nog onbetaalbaar.

400 euro gaat er hier per maand ook eenvoudig in, vaak nog wel wat meer. Tenenkrommend als je op jaarbasis kijkt wat vervoer dan kost, want bij km's maken hoor ook slijtage.
Nou, daar zeg je wat, maar ik rijd hem particulier. Ja de aanschaf was hoger dan ik normaalgesproken had willen neerleggen, maar de besparing in brandstofkosten, geen wegenbelasting, onderhoud is een fractie (en ik spreek uit ervaring hier; dit is mijn tweede elektrische auto en in totaal al 120.000 km gereden). Het enige wat je zou kunnen aandragen is een verhoogde afschrijving, maar zelfs die vind ik meevallen.

Heb hem tegen een tweedehands auto uit dezelfde klasse gezet en verwacht rond 4 jaar quitte te spelen en er langer mee te rijden dan dat ;)

• President
Zo kocht ik mijn auto ook 8 jaar geleden... Maar na een aantal jaar mocht ik toch ineens wel 20 euro per maand gaan dokken :p. Ben benieuwd wanneer ze de elektrische auto's ook gaan belasten!

• reteppd
!null schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:56:
[...]

Wat betreft onroerend goed, ja dat is duur ja. Maar je kunt daar ook juist enorm van profiteren.
Mensen die inderdaad voor bedragen als 180.000 euro een appartementje hebben gekocht in een grote stad in de afgelopen 7 jaar kun je zielig vinden omdat ze zoveel moesten betalen voor hun appartementje. Maar deze mensen hebben het meer dan prima als ze dat appartementje nu moeten verkopen.
Ik zie het met name vanwege de mentaliteit als negatief. Per saldo zal het iets hogere salaris compenseren voor de hogere woonlasten. Maar voor het gederfde woongenot? Dat weet ik niet.

Er zijn trouwens beroepen waar het salaris buiten de Randstad hoger ligt. Ik weet dat zaalartsen in Emmen (en andere regionale ziekenhuizen) een "rimboe-toeslag" krijgen. Het startsalaris in Emmen ligt ongeveer 10% hoger dan in Amsterdam e.o. Tel daar bij op waar het goedkoper wonen is... Dan weet je waar de jonge arts die snel FO wil worden, moet gaan wonen en werken!

• CornermanNL
CAO is steeds meer iets van het verleden , veel beroepen zijn vrije beroepen of door de toenemende ZZP activiteiten worden CAO's door de beoogde deelnemers zelf steeds verder uitgehold. Zie de bouw , de zorg en de schoonmaak industrie. Juist beroepsgroepen met in mijn ogen een hoge behoefte aan collectiviteit.

Beetje off topic natuurlijk, de beroepen waar lekker in verdiend wordt ja daar kun je in principe in heel het land prima verdienen. Of indien mogelijk lekker van uit huis gaan werken. Maar veel mensen willen graag iets dichterbij de actie, wat dat ook moge zijn en trekken naar de randstad plus randgemeenten. En met lekker verdienen en goedkoop wonen gaat FO lekker hard. Maar als je daar niet gelukkig van wordt waarom zou je het dan doen.

Op papier en voor de cijfers is het leuk, maar iets wat denk ik ook belangrijk is in een streven naar FO , is niet alleen het financiële , maar ook het onafhankelijke deel. De mindset, je comfortabel voelen bij het streven naar de zaken in je leven die je echt belangrijk vind en gelukkig maken.

Het afstand kunnen nemen en goed afgewogen beslissingen kunnen nemen over je leven zonder de druk op financieel gebied, vanuit je sociale kring , de maatschappij etc te voelen.

Dat is denk ik het belangrijkste , wil je graag wat meer tijd hebben om te reizen, en daar ruimte voor creëren dan kan dat via de methoden voor het bereiken van FO prima. Het begint bij de omslag in denken. Niet alleen bij het delen van de harde cijfers. En al begin je maar met een tientje iedere maand om een doel te bereiken dan is dat al de moeite waard. De omslag in denken zorgt er vanzelf voor dat dat meer wordt.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07
Het is geen 'straf' om kleiner te wonen in de stad. Door faciliteiten dichtbij heb je minder ruimte nodig. In de parken kun je goed buiten recreëren, Amsterdam heeft best wel veel groen. Als je elke dag tot 22:00 naar de supermarkt om de hoek kan, hoef je ook geen grote voorraadkast te hebben. Als je fietst naar het werk ben je waarschijnlijk meer buiten dan als je elke dag in de auto van je werk naar je huis met grote tuin rijd. Los van het kosten aspect.

Het is een keuze, meer vierkante meters hoeft niet automatisch meer woongenot te betekenen. En duurder wonen staat niet haaks op FO als je daarmee andere kosten kunt besparen.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:39
MisterBlue schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:15:
Het is geen 'straf' om kleiner te wonen in de stad. Door faciliteiten dichtbij heb je minder ruimte nodig. In de parken kun je goed buiten recreëren, Amsterdam heeft best wel veel groen. Als je elke dag tot 22:00 naar de supermarkt om de hoek kan, hoef je ook geen grote voorraadkast te hebben. Als je fietst naar het werk ben je waarschijnlijk meer buiten dan als je elke dag in de auto van je werk naar je huis met grote tuin rijd. Los van het kosten aspect.

Het is een keuze, meer vierkante meters hoeft niet automatisch meer woongenot te betekenen. En duurder wonen staat niet haaks op FO als je daarmee andere kosten kunt besparen.
Vooral het auto aspect word onderschat. Ik woon naast het centrum, bij een treinstation en kan met de fiets naar het werk. Hierdoor kan ik het leven zonder auto af.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
bleufred1 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:43:
[...]

ik heb verzekering voor €28.92. auto van vrouw is op vaders naam voor €19.32
Ik houdt sinds 2014 mijn financiën in excel bij. sinds halverwege 2016 ook die van vrouw.
en
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:11:
[...]

Voor mij: Toyota Aygo, 8 schadevrije jaren, €14,88 per maand voor WA.
Ik bied minder: Honda Civic, 9 schadevrije jaren, € 11,22 per maand voor WA (via Nederlanden van Nu).

• Blik1984
R.van.M schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:29:
[...]

Vooral het auto aspect word onderschat. Ik woon naast het centrum, bij een treinstation en kan met de fiets naar het werk. Hierdoor kan ik het leven zonder auto af.
Check, woon in de Randstad, heb 2 kleine kinderen, maar doen toch alles zonder auto. We kunnen in de regel alles met de trein danwel fiets doen.

Voor de uitzonderingen nemen we een Snappcar of een huurauto bij Hertz.

• Henk Marinus
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-02 14:21
Misschien is het een eigen topic waard, maar misschien dat jullie in dit topic al een antwoord op hebben. :)

Ons huis heeft nog een hypotheek van ca 50k. Over een half jaar kunnen we deze volledig afgelost hebben. Daarna bouwen we een buffer op van 3700 per maand. Na een jaar kunnen we dus VRH gaan betalen.

Een mooi moment om dan eens met vrouw lief om de tafel te zitten om te kijken wat we met het spaargeld gaan doen. We wonen in een woning van +- 250k. Groter wonen hoeft van haar niet. Beleggen wilt ze liever niet. Toch wil ik voorkomen dat ik meer VRH betaal dan dat ik aan rente krijg en ik wil dus iets met het geld wat op de spaarrekening met 0,1% rente staat, gaan doen.

Een 2e woning aanschaffen en deze verhuren lijkt mij ook nog altijd een mooie veilige oplossing. Ik ben nu alleen erg benieuwd, wat zijn de mogelijkheden qua HRA over deze hypotheek van deze 2e woning?

Is het mogelijk om in de 2e woning te wonen, HRA te krijgen en de 1e te verhuren?
Is het mogelijk om in de 1e woning te blijven wonen en de 2e te verhuren? Hoe zit het dan met HRA?

Wat zijn nog meer punten om rekening mee te houden?

Wat voor andere mogelijkheden zien jullie voor vastgoed?

Ik ben benieuwd! :)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 19:34

Metro2002

Memento mori

HRA is alleen mogelijk voor de woning waarin je woont.

Verwijderd

@Henk Marinus 2 opmerkingen:
1. Alleen op je eigen woning kun je HRA genieten
2. Een reguliere hypotheek verbiedt over het algemeen dat je de woning verhuurt. Je zult een beleggingshypotheek moeten afsluiten, waarbij je over het algemeen maximaal +- 70% kunt financieren.

Je bent dus misschien beter af wanneer je je huidige hypotheek niet nu al aflost, maar de eerste 30% voor een tweede pand spaart. Daarna de beleggingshypotheek aflossen en als laatste je eigen woning.

Overigens brengt het verhuren van een woning ook risico met zich mee (waarde-ontwikkeling van de woning, onderhoud, wanbetaling i.c.m. huurdersbescherming). Een defensief beleggingsprofiel lijkt me veiliger (minder risico, potentieel minder rendement) dan een pand voor verhuur.

• rube
'Beleggen wil ze niet'. Want investeren en verhuren van een huis is geen beleggen?

Verder: de informatie die je vraagt omtrent HRA e.d. is basis informatie. Google-belastingdienst. Lees dit topic, zoek op zoektermen etc.
Dan terugkomen met echte goede vragen en of beter uitgedachte scenarios zal je beter helpen (verplicht je om beter na te denken en moeite te doen).

• finsdefis
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:42:
@Henk Marinus 2 opmerkingen:
Overigens brengt het verhuren van een woning ook risico met zich mee (waarde-ontwikkeling van de woning, onderhoud, wanbetaling i.c.m. huurdersbescherming). Een defensief beleggingsprofiel lijkt me veiliger (minder risico, potentieel minder rendement) dan een pand voor verhuur.
Inderdaad en dat is ook erg afhankelijk van de locatie. Een courant en centraal gelegen appartementje voor starters in een groeiende stad lijkt me nog het verstandigst. Het voordeel is dat je snel een passief inkomen realiseert door een hefboom in te zetten. Nadeel is dat je exposure aan de (lokale) vastgoedmarkt en regelgeving erg hoog is. Zorg overigens dat je zelf absoluut niets doet aan het huis, maar altijd anderen inhuurt, anders loop je het risico dat je verhuur in box 1 geplaatst wordt en dus zeer stevig belast wordt.

De andere variabele is je beleggingshorizon. Als je zoveel spaart kan ik me voorstellen dat je spaarquote zeer hoog is en dat je binnen tien jaar al FO zou kunnen zijn. Tien jaar is toch wel een beetje mijn minimum als beleggingshorizon en brengt ook bij een defensief profiel risico's met zich mee. Je stelt jezelf alleen niet zo bloot aan vastgoed.

Ik denk dat het voor Henk Marinus belangrijk is om scenario's te schetsen en te peilen hoe ze als gezin om zouden gaan met een waardedaling van 20-30% van de beleggingen in welke vorm dan ook, een gebrek aan huurders, huurders die niet betalen of de boel slopen, etc.

@Henk Marinus Je zou ook kunnen overwegen af te lossen op je hypotheek zodat je in een lagere risicoklasse valt en je rente dus omlaag gaat. Vaak kan de rente omlaag als je lening lager wordt dan 90/75/65% van de waarde van het huis. Dan mis je natuurlijk wel het hefboomeffect bij het aanschaffen van een pand ter verhuur, maar het is wel veilig.

• Henk Marinus
@rube beleggen in aandelen ;) Dit ziet ze nog als een te groot risico en ze heeft het idee dat haar geld dan weg is. Ik stippel wat puntjes uit en leg dat aan haar voor.

De vraag waar het met name om draait is:
Is het mogelijk om in de 2e woning te wonen, HRA te krijgen en de 1e te verhuren?
Het antwoord hierop lijkt mij: ja. Verder ben ik benieuwd, wat zijn de mogelijkheden. Daarom de vragen er om heen.

Hier heb ik al wat op gezocht, maar helaas weinig over kunnen vinden. Er is wel veel informatie over een 2e huis met 2e hypotheek, maar niet veel informatie over 2e huis met 1 hypotheek.

@finsdefis , Thanks voor je antwoord :) Risico spreiden wil ik zeker doen. De risico's voor andere investeringen heb ik al wel beter voor me. Over een 2e huis heb ik de nodige vragen.

Hypotheekrente zal met huidige woning niet lager meer worden, zit al onder de 65%. Of bedoel je dat voor de 2e woning? Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met het hefboomeffect.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:09
Blik1984 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:28:
[...]

Check, woon in de Randstad, heb 2 kleine kinderen, maar doen toch alles zonder auto. We kunnen in de regel alles met de trein danwel fiets doen.

Voor de uitzonderingen nemen we een Snappcar of een huurauto bij Hertz.
Hierin is locatie wel erg bepalend, woon je in een dorp, heb je al geen treinstation vaak, moet je geluk hebben om een busstation dichtbij te hebben etc. Daarnaast locaties van werk, familie etc. speelt hierin ook mee. In de randstad, in Rotterdam bijvoorbeeld kan ik mij voorstellen dat je veel zonder auto kan doen, omdat daar een goed netwerk ligt van metro/bus/trein.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Blik1984
Martinusz schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:13:
[...]

Hierin is locatie wel erg bepalend, woon je in een dorp, heb je al geen treinstation vaak, moet je geluk hebben om een busstation dichtbij te hebben etc. Daarnaast locaties van werk, familie etc. speelt hierin ook mee. In de randstad, in Rotterdam bijvoorbeeld kan ik mij voorstellen dat je veel zonder auto kan doen, omdat daar een goed netwerk ligt van metro/bus/trein.
Vandaar het punt dat als je een goede locatie kiest, je misschien wel meer betaald aan woonlasten, maar dat weer kunt terugverdienen door het niet hebben van een auto. Ik woon dan in Utrecht, en eigenlijk iedereen met wie we omgaan wonen in grotere steden die vanuit Utrecht allemaal direct bereikbaar zijn met de trein. Alleen mijn ouders moeten we 1 keer voor overstappen.

• Chief
Henk Marinus schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:05:
De vraag waar het met name om draait is:
Het antwoord hierop lijkt mij: ja. Verder ben ik benieuwd, wat zijn de mogelijkheden. Daarom de vragen er om heen.

Hier heb ik al wat op gezocht, maar helaas weinig over kunnen vinden. Er is wel veel informatie over een 2e huis met 2e hypotheek, maar niet veel informatie over 2e huis met 1 hypotheek.
Het simpele antwoord is: Nee, je kan geen HRA krijgen in de situatie die je schets. Een van de voorwaarden betreft dat het je eigen woning is en onder eigen woning wordt verstaan:

* U, uw fiscale partner, of u beiden bent eigenaar van de woning.
* De woning is uw hoofdverblijf.
* Een huurwoning of een verhuurd pand is geen eigen woning.

Aldus de Belastingdienst: https://www.belastingdien...g/wat_is_een_eigen_woning

De hypotheek rust namelijk op het huis wat je wilt verhuren. Sorry, maar dit had je vrij eenvoudig zelf kunnen vinden.......

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Volgens mij kan dat niet Henk, omdat het 1ste huis vrij van Hypotheek is, zal de volledige waarde van woning 1 als overwaarde gezien worden en dit deel van de nieuwe Hypotheek is dan ook niet aftrekbaar. Je kan dit omzeilen, maar dan zal je 3 jaar in een huurwoning moeten gaan wonen en dan woning 1 als box 3 vermogen moeten zien. Daarna vervalt de eigenwoning reserve en kan je weer een huis kopen met een hypotheek.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• finsdefis
  • Niet online
Henk Marinus schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:05:
@finsdefis , Thanks voor je antwoord :) Risico spreiden wil ik zeker doen. De risico's voor andere investeringen heb ik al wel beter voor me. Over een 2e huis heb ik de nodige vragen.

Hypotheekrente zal met huidige woning niet lager meer worden, zit al onder de 65%. Of bedoel je dat voor de 2e woning? Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met het hefboomeffect.
Ah, oke. Dan valt die optie van aflossen inderdaad af.

Met het hefboomeffect bedoel ik in dit geval een vastgoedhypotheek - als je daarnaar zoekt vind je mogelijkheden om met eigen geld een hypotheek aan te gaan waarmee je sowieso mag verhuren. Je legt zelf bijvoorbeeld 40k in, leent daarnaast nog eens 80k en koopt daarmee een appartement ter verhuur. Doordat je extra geld bijleent wordt de rentabiliteit van je eigen inleg hoger.

• Henk Marinus
@Chief , dan is het toch een eigen woning? Het wordt namelijk het hoofdverblijf en we zijn eigenaar van de woning.

@Speedy55 , thanks! Ik was hier al bang voor.

@findsend91 , Dankje, ga ik mij daar eens in verdiepen. :)

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Neem een nieuwe hypotheek op je eigen woning en gebruik dit geld om een tweede woning voor de verhuur te kopen. Dan heb je geen HRA maar wel een lage hypotheekrente.

Verder zul je voor FO wel moeten beleggen, met alleen spaargeld heb je miljoenen nodig om jezelf een modaal inkomen te geven.

Verwijderd

Shapeshifter schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:19:
[...]

Nou, daar zeg je wat, maar ik rijd hem particulier. Ja de aanschaf was hoger dan ik normaalgesproken had willen neerleggen, maar de besparing in brandstofkosten, geen wegenbelasting, onderhoud is een fractie (en ik spreek uit ervaring hier; dit is mijn tweede elektrische auto en in totaal al 120.000 km gereden). Het enige wat je zou kunnen aandragen is een verhoogde afschrijving, maar zelfs die vind ik meevallen.

Heb hem tegen een tweedehands auto uit dezelfde klasse gezet en verwacht rond 4 jaar quitte te spelen en er langer mee te rijden dan dat ;)
Dat klinkt als een mooie rekensom. Het staat en valt natuurlijk met de auto waarmee je vergelijkt, en ook wat je nu rijdt. Het enige alternatief voor mij met een beetje rijbereik is een Tesla. De goedkoopste op Gaspedaal kost 46k, dat ga ik echt niet aan een occasion uitgeven want dat zou ik normaal ook niet doen. Dan houdt het al op. Ook al kan ik duizenden euro's per jaar besparen, de initiële investering kan gewoon niet uit voor mij.

Kun je af met een Zoë, i3 of iets anders dat vele malen kleiner is en waarvan het rijbereik minder is maar mogelijk nog steeds acceptabel, scheelt dat natuurlijk een hoop want dan komen er veel meer betaalbare alternatieven om de hoek.

• assje
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:40:
[...]
Dat klinkt als een mooie rekensom. Het staat en valt natuurlijk met de auto waarmee je vergelijkt, en ook wat je nu rijdt. Het enige alternatief voor mij met een beetje rijbereik is een Tesla. De goedkoopste op Gaspedaal kost 46k, dat ga ik echt niet aan een occasion uitgeven want dat zou ik normaal ook niet doen. Dan houdt het al op. Ook al kan ik duizenden euro's per jaar besparen, de initiële investering kan gewoon niet uit voor mij.
Stel je kan duizenden euro's per jaar besparen, zeg €2.300,-, dan is dat dus 5% rendement op de investering met daarbij gratis een upgrade van je auto.

Dat zou jij niet doen?

Je berekent natuurlijk gewoon de TCO desgewenst inclusief rentederving naar keuze. Eerlijk is eerlijk, restwaarde is moeilijk in te schatten en de component afschrijving dus ook onzeker (en daarmee het rendement dus ook).

Echter stellen dat je met duizenden euro's besparing dit niet zou doen omdat "je dat normaal niet aan een auto uitgeeft" vind ik op zijn minst vreemd.

Deze berekening heb ik zelf net gemaakt maar dan voor een Ioniq:
assje in "Elektrische auto's - Deel 2"

P.s. als gevolg van het FO topic gaat het een occasion Leaf worden ipv Ioniq :P

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 20-07-2017 16:57 ]

Pagina: 1 ... 106 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.