De overzichten zien er vaak indrukwekkend en tijdrovend uit, maar meestal doe je slechts 1 regel opstellen en het overige is dan gewoon copy/paste werk. Vooral voor degene die het doen vaak leuk om er meer over te weten te komen. Het is maar excel.
Beetje excel opzetten, als je ermee overweg kunt, is eenmalig 10-15min werk en daarna hoef je er geen tijd meer in te stoppen. Lekker opslaan en dan af en toe kijken of je goed zit/aanpassen bij gewijzigde planning.
Waar het wel voor zorgt als je er moeite in stopt, is dat je goede beslissingen kunt maken omdat je vaak de materie dan ook kunt gebruiken/toepassen.
Dus als je geld beschikbaar hebt (zal wel, FO forum) wat doe je dan, wat zijn je opties en wat is verstandig? Sparen? Beleggen? Investeren (zonne-energie etc)? Aflossen (en dan keuze looptijdverkorting of maandlasten verlagen)?
Dat kleine stukje excel van een paar minuten werk kan dan uiteindelijk duizenden euro's opleveren. In mijn geval: hypotheek kost in totaal ~55k. Dus daar valt een hoop te winnen. Afgezet naar de 'investering' van 15min excel is dat heel snel een heel leuk uurloon waar waarschijnlijk niets bij in de buurt zal komen.
Voor mij is het dan ook niet meer dan logisch om controle te houden op veruit de grootste uitgave die ik ooit in mijn leven heb gedaan of ooit zal doen. Zijn zat mensen die veelvoud van tijd in een auto van 5-10k stoppen vergeleken met de hypotheek, terwijl de auto dan ironisch genoeg een fractie van de kosten is.
Kwestie van hoe je het zegt vaak. Ik praat bijvoorbeeld rustig met collega's over sparen/beleggen, vaak kan dat zonder problemen. Of hoe veel/weinig bepaalde dingen kosten, ook geen probleem. Alleen wanneer er bedragen genoemd worden doe ik dat net niet.
Ze zijn bijvoorbeeld trots over de 1000 euro tesla of 500 euro bitcoin... knap en fijn voor ze. Ik zeg gewoon dat ik ing en unilever heb, en dat die het ook aardig leuk doen. Dat soort dingen. Dan kun je ook prima zeggen dat dat aandeel 20-40% in de plus staat, niks mis mee.
Dat ik echter in slechts 1 aandeel al meer heb zitten dan al hun portfolio's bij elkaar, of dat ik oprecht niet snap hoe ze hun geld uitgegeven krijgen in 1 maand tijd, ja, dan zou het gesprek vanzelf anders lopen als dat naar boven zou komen.
Is gewoon altijd ongemakkelijk voor mensen als ze met de realiteit geconfronteerd worden dat ze het WEL zelf in de hand hebben...
[
Voor 40% gewijzigd door
Xanaroth op 15-07-2017 17:07
]