Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.508 views

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:17
rube schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:09:
De stelling 'er is niks mis mee om iemand er op te wijzen dat iets moreel verwerpelijk is' is gebaseerd op een persoonlijke waarde/norm en kan niet als een feit worden neergezet.

Imo moet je onderscheid maken tussen iets wat wettelijk niet toegestaan, dat is namelijk iets dat we in ieder geval op dit moment als samenleving als geheel besloten hebben dat het moreel verwerpelijk is, en je persoonlijke waarden/normen zijn exact dat: persoonlijk en open voor discussie maar geen feit.

Dit even los van de discussie of iets wel FO zou zijn of niet.
Hier kan ik me als jurist ook in vinden ;) en anders is er altijd nog de gang naar de rechter om te kijken of een constructie of interpretatie stand houdt. Een selecte groep heeft de macht, maar dit is dankzij de democratische rechtsstaat. Iedereen heeft kunnen meestemmen om zich te laten vertegenwoordigen om de regels te maken en aan te passen.

Uiteraard houden we er daarnaast allemaal een persoonlijke morele standaard op na. Maar dat betekent voor mij niet dat je mag optimaliseren en/of mazen mag opzoeken. Ik heb ooit ook geleend van de toen nog IB-groep - niet om studie te betalen want dat deed ik met werken - maar om te beleggen. Ik vond dat moreel niet verwerpelijk, omdat er geen verplichte besteding aan verbonden was en er niemand anders werd benadeeld.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-11 11:49
M.i. is het wel iets anders als je een lening aangaat met de intentie die nooit terug te betalen.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:02
Ben mij aan het inlezen of over FO.

Heb voor mijzelf een excel sheet gemaakt met een schema om de hypotheek aflossing te bepalen.
https://docs.google.com/s...7mS7THYA/edit?usp=sharing

Mijn intentie is nu om sowieso te beginnen met 1% extra aflossing per jaar plus het verschil in maandbedrag wat dat oplevert ook nog af te lossen. Zal in de begin jaren maar gaan om enkele tientje permaand.

https://bettyskitchen.nl

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:14
Mooi aegis! Een goede planning is al zeker een mooie start. Misschien kan je over x jaar nog wel bijschaven als je ziet dat er bv wel meer dan 1% in kan.

Ik heb zo'n dubbel gevoel bij het aflossen van mijn huis. Als ik nu alles in mijn huis pomp en ik kom te sterven, krijgt mijn familie mijn afgelost huis als erfenis. Bovendien is er de geweldige wederbeleggingsvergoeding in Belgie waardoor je dus extra betaalt om je lening versneld af te lossen (de logica van banken...). Uiteraard bespaar je wel nog altijd meer op je rente dan je als kost moet betalen maar toch.
Als ik echter gewoon blijf doorsparen zoals nu op de beurs etc, krijgt mijn familie ook een afgelost huis (vanwege de schuldsaldoverzekering) EN al mijn spaargeld). (alle kosten even buiten gelaten). Bovendien brengt mijn spaargeld meer op dan ik aan rente betaal aan de bank.

Verwijderd

@aegis Altijd handig om je eigen sheet te hebben.
Je hebt de teruggave op korte termijn wel iets te negatief ingeschat door de afbouw Arbeidskorting en afbouw Algemene heffingskorting niet mee te nemen. Dit brengt je marginale belastingtarief (en dus ook teruggave) van 40,8% op 49,2%. Op lange termijn heb je juist de afbouw van het aftrekpercentage 52% naar 38%.
Oh, en met de PMT-functie heb je gewoon een ingebouwde manier om de annuïteit te berekenen ;)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:52
cerberusss schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:01:
[...]

Nice!

Twee dingen:
- Heb je niet een aparte rekening voor je zakelijke in/uit? Vanuit die rekening maak ik een salaris naar mezelf over, plus ik room hem af naar een spaarrekening. Dan blijft de zakelijke rekening dus een soort tussenrekening, en het saldo daarvan reken ik niet mee voor m'n NW.

Ja, het is een aparte rekening. Maar ik heb mezelf niet echt een vast salaris toegekend. Regelmatig een deel naar de spaarrekening overzetten doe ik ook.

- Je hele huis afgelost, aan de ene kant streef ik hier naar. Aan de andere kant zit er dan zoveel vast in onroerend goed, dat maakt je ook kwetsbaar als de huizenmarkt ineens instort bijv. door een ramp zoals een overstroming.

Als de prijzen in de huizenmarkt sterk dalen dan zal dit waarschijnlijk ook wel een grote invloed hebben op andere assets zoals de beurs en zo, denk ik. En als je huis overstroomt dan nog zal je je lening moeten blijven verder afbetalen. Komt bij dat ik een relatief kleine woning heb, de waarde schat ik momenteel op een 175k, dus minder dan de andere assets
Twee dingen:
- Heb je niet een aparte rekening voor je zakelijke in/uit? Vanuit die rekening maak ik een salaris naar mezelf over, plus ik room hem af naar een spaarrekening. Dan blijft de zakelijke rekening dus een soort tussenrekening, en het saldo daarvan reken ik niet mee voor m'n NW.

Ja, het is een aparte rekening. Maar ik heb mezelf niet echt een vast salaris toegekend. Regelmatig een deel naar de spaarrekening overzetten doe ik ook.

- Je hele huis afgelost, aan de ene kant streef ik hier naar. Aan de andere kant zit er dan zoveel vast in onroerend goed, dat maakt je ook kwetsbaar als de huizenmarkt ineens instort bijv. door een ramp zoals een overstroming.

Als de prijzen in de huizenmarkt sterk dalen dan zal dit waarschijnlijk ook wel een grote invloed hebben op andere assets zoals de beurs en zo, denk ik. En als je huis overstroomt dan nog zal je je lening moeten blijven verder afbetalen. Komt bij dat ik een relatief kleine woning heb, de waarde schat ik momenteel op een 175k, dus minder dan de andere assets

Ik ben zelf nogal voorstander van spreiding:
- werken, maar ook niet teveel, momenteel +/- 3 dagen per week.
- een kleine eigen woning.
- gespreid beleggen op de beurs, coöperatieve aandelen,...
- een aantal eigen kleine projectjes waar ik wat geld in steek.
- eventueel een extra opleiding volgen, veel lezen over vanalles en nog wat,...

[ Voor 25% gewijzigd door Wozmro op 13-07-2017 15:36 ]

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10 15:31
"Maar liefst 33 procent van de studenten die van de DUO lenen, doen dat namelijk om dat geld op een spaarrekening te zetten. Met dat reservepotje willen ze later bijvoorbeeld een eigen huis aanbetalen."

Bron: https://radar.avrotros.nl...en-calculeer-je-niet-arm/
Lointje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:06:
Ik zou het zelf ook niet doen, en zoals hierboven aangehaald ben je ook helemaal niet onafhankelijk. Je bent namelijk volledig afhankelijk van de goodwill van de regering. Het moment dat zij beslissen dat jouw appartement genoeg waarde heeft om jouw schulden af te betalen en jij dus wel capabel bent om die studielening te betalen..
Onzin natuurlijk, de regels van een duo lening staan vast en kunnen niet tussentijds even veranderd worden. Dit kan alleen in positieve zin uitpakken, vroeger werd nog wel eens het aanbod gedaan om de helft van een studieschuld kwijt te schelden als de restsom in 1x afbetaald werd. Dit o.a. door administratieve kosten.

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Wozmro schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:34:
Op een gegeven moment raakte ik een beetje het gevoel van cashflow kwijt. Met een vast salaris lijkt het voor mij op dit moment wat beter inzichtelijk.
Ik ben zelf nogal voorstander van spreiding:
- werken, maar ook niet teveel, momenteel +/- 3 dagen per week.
- een kleine eigen woning.
- gespreid beleggen op de beurs, coöperatieve aandelen,...
- een aantal eigen kleine projectjes waar ik wat geld in steek.
- eventueel een extra opleiding volgen, veel lezen over vanalles en nog wat,...
Dat is niet slecht... met een kleine woning heb je automatisch niet zo'n grote exposure op vastgoed, plus je kosten zijn lager. Met geld in kleine projectjes steken, bedoel je daarmee je eigen projecten, of andermans startup-achtige dingen? Ik heb wel eens gegokt en verloren, en heb besloten dat ik beter mijn geld conservatief kan beleggen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
cerberusss schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:01:
Aflossen of niet maakt niet uit voor je positie in vastgoed. Als de markt instort en je moet een huis dat onder water staat verkopen, dan blijf je met een restschuld achter. Maakt geen verschil of je die dan uit een spaarpot betaald of dat je het geld al eerder in de hypotheek gestoken hebt.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:31:
@aegis Altijd handig om je eigen sheet te hebben.
Je hebt de teruggave op korte termijn wel iets te negatief ingeschat door de afbouw Arbeidskorting en afbouw Algemene heffingskorting niet mee te nemen. Dit brengt je marginale belastingtarief (en dus ook teruggave) van 40,8% op 49,2%. Op lange termijn heb je juist de afbouw van het aftrekpercentage 52% naar 38%.
Oh, en met de PMT-functie heb je gewoon een ingebouwde manier om de annuïteit te berekenen ;)
Dat is dus niet zo, tenzij ik iets verkeerd doe in het aangifteprogramma van de belastingdienst. De afbouw van AHK en AK krijg je niet terug als HRA. Dus de HRA krijg je alleen over de belasting.

Verwijderd

Z___Z schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:33:
[...]

Dat is dus niet zo, tenzij ik iets verkeerd doe in het aangifteprogramma van de belastingdienst. De afbouw van AHK en AK krijg je niet terug als HRA. Dus de HRA krijg je alleen over de belasting.
Volgens mij haal je gewoon de hypotheekrente van je inkomen af, en worden op basis van dat inkomen de heffingskortingen berekend.
Hier wordt alleen de AHK genoemd, maar ik dacht dat het voor beide kortingen geldt.

Edit: Hier even doorlezen en dan blijkt dat AHK obv verzamelinkomen berekend wordt (dus meer HRA door AHK of andersom 8)), maar dat AK wordt berekend obv arbeidsinkomen (dus geen link met HRA).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2017 21:05 ]

• Wozmro
cerberusss schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:56:
[...]

Op een gegeven moment raakte ik een beetje het gevoel van cashflow kwijt. Met een vast salaris lijkt het voor mij op dit moment wat beter inzichtelijk.

[...]

Dat is niet slecht... met een kleine woning heb je automatisch niet zo'n grote exposure op vastgoed, plus je kosten zijn lager. Met geld in kleine projectjes steken, bedoel je daarmee je eigen projecten, of andermans startup-achtige dingen? Ik heb wel eens gegokt en verloren, en heb besloten dat ik beter mijn geld conservatief kan beleggen.
Nee, ik heb mij nog niet gewaagd aan crowdfunding/startup dingen.

Samen met een kleine biolandbouwer ben ik aan het knutselen aan een kleine schoffel- en plantmachine op zonne-energie. Het eerste exemplaar wordt nu volop ingezet tijdens dit seizoen en het gaat heel goed.
Ben nu bezig aan de opvolger met betere motor (de eerste is op basis van een oude elektrische rolstoel).

Het gaat niet over heel veel geld, pakweg een 2000€ aan materiaal tot nu toe, wel veel uren maar dat is niet erg want ik doe het graag. Het uiteindelijke doel is om tot een uitgewerkt open-source concept te komen; constructieplannen en zo, en dit dan in een complete workshop gieten voor geïnteresseerde landbouwers.

Voordeel van eigen geld gebruiken is dat je geen gezeur hebt en je eigen ding kan doen ;)

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-11 16:10
JURIST schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:02:
[...]

Hier kan ik me als jurist ook in vinden ;) en anders is er altijd nog de gang naar de rechter om te kijken of een constructie of interpretatie stand houdt. Een selecte groep heeft de macht, maar dit is dankzij de democratische rechtsstaat. Iedereen heeft kunnen meestemmen om zich te laten vertegenwoordigen om de regels te maken en aan te passen.

Uiteraard houden we er daarnaast allemaal een persoonlijke morele standaard op na. Maar dat betekent voor mij niet dat je mag optimaliseren en/of mazen mag opzoeken. Ik heb ooit ook geleend van de toen nog IB-groep - niet om studie te betalen want dat deed ik met werken - maar om te beleggen. Ik vond dat moreel niet verwerpelijk, omdat er geen verplichte besteding aan verbonden was en er niemand anders werd benadeeld.
Een van de gevolgen van de democratische rechtstaat is dat een meerderheid zijn of haar wil kan doordrukken ten koste van een minderheid. Het klinkt best eerlijk dat we de meerderheid zijn of haar zin geven. Echter is er in sommige gevallen een nog eerlijkere oplossing te bedenken in mijn ogen. Dat namelijk nog meer mensen zijn of haar zin kan krijgen.

Neem bijvoorbeeld het beleid rondom wietteelt in Nederland. Zelfs als er een meerderheid is die tegen legalisering van kweken is (en ik weet niet of dit zo is). Dan is het oneerlijk om het voor iedereen te verbieden. Als we even aannemen dat het kweken netjes gebeurd zonder dat anderen er last van hebben zie ik niet wat het probleem is.

Verwijderd

aegis schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:02:

Heb voor mijzelf een excel sheet gemaakt met een schema om de hypotheek aflossing te bepalen.

Mijn intentie is nu om sowieso te beginnen met 1% extra aflossing per jaar plus het verschil in maandbedrag wat dat oplevert ook nog af te lossen. Zal in de begin jaren maar gaan om enkele tientje permaand.
Mooi schema en lekker als je dat vol kan houden :). Overweeg je nog om ergens anders in te investeren en misschien minder snel af te lossen?

Zelf heb ik het eerste jaar wel wat extra's in de hypotheek gestopt, o.a. de belastingteruggave van de aankoop. Vanaf nu is het jaarlijks kijken wat er mogelijk is. En inderdaad maandelijks de besparing apart zetten om die er ook weer in te stoppen.

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-11 14:50

murphsy

Product Monkey

Goed om te zien dat je het lekker gestructureerd aanpakt. Wij focussen ons ook voornamelijk op het aflossen van de hypotheek, dat geeft simpelweg erg veel vrijheid als je het eenmaal realiseerd. Ik moet het eigenlijk ook wat beter plannen, ik ga misschien jouw Excel daar wel even voor 'lenen'.

Nu pak ik het lekker opportunistisch aan: alles teruggaven die ik verzamel stort ik naar de hypotheek. Dat is dus HRA + energie-overstap-korting + teveel betaald voorschot GWE + 13e maand. Tikt toch lekker aan elk jaar.

Ondertussen wat mooie freelance klussen opgepakt die ik in de weekenden en avonden oppak, voor een mooie additionele cashflow. Dit zet ik allemaal om in beleggingsportefeuille. Mijn portefeuille is 50% ETF en 50% losse aandelen (grote merken waar ik zelf graag gebruik van maak), dat bevalt goed. Mooie mix van rendement, leuke bedrijven 'bezitten' en weinig tijdsinvestering.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-11 18:40
Wozmro schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:51:
[...]

Nee, ik heb mij nog niet gewaagd aan crowdfunding/startup dingen.

Samen met een kleine biolandbouwer ben ik aan het knutselen aan een kleine schoffel- en plantmachine op zonne-energie. Het eerste exemplaar wordt nu volop ingezet tijdens dit seizoen en het gaat heel goed.
Ben nu bezig aan de opvolger met betere motor (de eerste is op basis van een oude elektrische rolstoel).

Het gaat niet over heel veel geld, pakweg een 2000€ aan materiaal tot nu toe, wel veel uren maar dat is niet erg want ik doe het graag. Het uiteindelijke doel is om tot een uitgewerkt open-source concept te komen; constructieplannen en zo, en dit dan in een complete workshop gieten voor geïnteresseerde landbouwers.

Voordeel van eigen geld gebruiken is dat je geen gezeur hebt en je eigen ding kan doen ;)
Cool project! _/-\o_

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Moet je in de laatste jaren van je model je eigenwoningforfait niet aanpassen? Dit wordt namelijk alleen verrekend met de HRA. Weinig rente = weinig HRA = minder EWF.
Kan je nóg sneller aflossen de laatste jaren ;-)

• aegis
@Tehh Ik wist niet hoe die EWF berekend wordt nu heb ik 0.75% van de WOZ waarde genomen als basis. Maar als je daar formule voor hebt om het correct te berekening zou dat ook mooi zijn.

Het eindelijke doel om met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk af te lossen. Heb nu voorgenomen om alleen die 1% te doen die in het begin bijna helemaal uit de HRA word gefinancierd. Daar bij komt het verschil in maandlasten er ook bij want in principe hoef ik niet extra af te lossen omdat het sowieso een aflos hypotheek is waar ik x euro per maand zou betalen voor de komende 20 jaar.

• Wozmro
't is gebeurd..; het staat ook op mainstreammedia:

http://www.hln.be/hln/nl/...ebben-ze-het-gedaan.dhtml

• aegis
@Wozmro je bedoelt ze hebben 4 jaar lang elke maand 3k extra verdiend waardoor ze alleen al 144k aflossend op een lening van 160k

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:46
@aegis
Zo'n overzicht heb ik ook. Ik bereken mijn HRA dus direct na aftrek EWF (dat is het uiteindelijke resultaat van de formule)

Is in excel op te lossen met:
HRAe = HRA-EWF
IF (HRA<EWF) then HRA=HRAe

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 14-07-2017 13:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22
aegis schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:32:
@Wozmro je bedoelt ze hebben 4 jaar lang elke maand 3k extra verdiend waardoor ze alleen al 144k aflossend op een lening van 160k
Precies. Met een gezinsinkomen van € 6000 (in het artikel hebben ze het over pond, maar goed) netto kan je hier in Nederland vrij rap hypotheekvrij zijn.

• assje
sylvesterrr schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:45:
[...]

Precies. Met een gezinsinkomen van € 6000 (in het artikel hebben ze het over pond, maar goed) netto kan je hier in Nederland vrij rap hypotheekvrij zijn.
Ik lees nergens €3000 extra?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:37
assje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:50:
[...]

Ik lees nergens €3000 extra?
Lindsey en Vicki verdienden er natuurlijk niet naast. Dankzij hun extra jobs in luxebars harkten ze elk maandelijks een dikke 3.000 euro bij elkaar.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:20
Als ik jullie zo zie dan zijn een aantal van jullie toch behoorlijk met hele Excel bestanden bezig voor o.a. de hypotheek. Vanwaar deze 'controle' houden op?

Ik zie het toch meer als gewoon zo blijven leven als we nu doen, de komende 5 jaar aflossen op de hypotheek zodat we over 6 jaar hypotheek vrij zijn. Dan ben ik 41 en is mijn vrouw 34 jaar, onze kinderen zijn dan respectievelijk 6 en 4 jaar oud (een tweede moet nog gemaakt worden :P).

Tegen die tijd sparen we jaarlijks zeker iets van 20.000 (als het goed is hoger, nu redden we de 20.000 ook al met 650 per maand aan hypotheek/aflossingen. Maar kosten kind worden wel hoger, inkomsten natuurlijk ook iets).

Dat betekent dat we op mijn 60e 20 x 20.000 = 400.000 aan cash hebben met een afbetaald huis. Uitgaande dat een kind 100.000 gaat kosten tot zijn 18e hebben we het dan over 200.000 cash. Er valt gewoon nog zo weinig concreets over te zeggen, alles tot op de euro uitrekenen gaat mogelijk voor teleurstellingen leiden bij onverwachte gebeurtenissen zoals arbeidsongeschikt raken

• assje
President schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:02:
Als ik jullie zo zie dan zijn een aantal van jullie toch behoorlijk met hele Excel bestanden bezig voor o.a. de hypotheek. Vanwaar deze 'controle' houden op?
Omdat de hypotheek een grote invloed heeft op allerlei zaken. Stel dat de hypotheekrente 8% wordt wil ik misschien wel alles gaan aflossen i.p.v. beleggen. Op deze manier heb ik een mooi overzicht van het totale plaatje, al blijft het natuurlijk een schatting en globale richting, alles kan veranderen.

Ik vind het bijvoorbeeld raar om bezig te zijn met FO maar dan wel de rente lang vast te gaan zetten (min of meer een verzekering tegen fluctuatie van de rente). Tenzij je van mening bent dat huidige situatie geheel anders is dan de historie (en dat is misschien wel zo) kan je er vanuit gaan dat je meer betaalt door de rente vast te zetten. Waarom dan toch die keuze als je een spaarquote van bijvoorbeeld 50% hebt? Juist die overweging kan je goed maken door het gehele plaatje te bekijken en de hypotheek niet als een of andere vaste factor te zien.

Daarnaast, effectief ben je natuurlijk gewoon met geleend geld aan het beleggen zo lang je een hypotheek hebt. Op zijn minst goed om daar bij stil te staan.

En, als ik mijn maandlast niet vastzet op een bepaald doel gaat gewoon al het geld op en heb ik dus een enorme inflatie van levensstijl gehad.

[ Voor 33% gewijzigd door assje op 14-07-2017 15:18 ]

• StrengBENG
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09-2024

Afgelopen jaar heb ik een nieuwbouw woning gekocht, de nieuwe hypotheek bestaat uit vier delen, 3 delen annuïteit met verschillende looptijden, daarnaast een klein gedeelte aflossingsvrij met een ander rentepercentage als de annuïteiten hypotheek delen. Bestaan er meer van zulke rekenschema's die ik kan toepassen op mijn eigen situatie icm met jaarlijks/maandelijks aflossen?? Dat zou handig zijn! _/-\o_ ivm het aflossen.

[ Voor 5% gewijzigd door StrengBENG op 14-07-2017 15:31 ]

• rube
  • Laatst online: 23:28
Ik heb niet alles tot op de euro uitgerekend wbt hypotheek, maar wel heel nauwkeurig heel lang de uitgaven, inkomsten, spaarpercentage bijgehouden en dat geëxtrapoleerd, met een aantal aannames naar de toekomst (en eigenlijk doe ik dat nog steeds, maar iets minder vaak).

Door middel van deze "controle" kan ik inderdaad controle houden en bijsturen (hetzij uitgaven/inkomsten hetzij de verwachtingen :P ). Bovendien vind ik het wel leuk om met excel e.d. te "spelen".

Maar als je alleen maar heel globaal de dingen bekijkt, kun je eigenlijk ook niet goed sturen.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-11 11:57

Shapeshifter

Get it over with

Valux7_ schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:55:
[...]

Lindsey en Vicki verdienden er natuurlijk niet naast. Dankzij hun extra jobs in luxebars harkten ze elk maandelijks een dikke 3.000 euro bij elkaar.
Wat ik hier vooral uit opmaak is dat je extreem snel FO kunt worden als je allebei een goedbetaalde baan hebt, let op je uitgaven en vooral niet aan kinderen begint. Tja, no surprise there...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Shapeshifter schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:55:
[...]

Wat ik hier vooral uit opmaak is dat je extreem snel FO kunt worden als je allebei een goedbetaalde baan hebt, let op je uitgaven en vooral niet aan kinderen begint. Tja, no surprise there...
Klinkt als mijn FO strategie :P Hoewel frapante is dat geen van de drie voorkomt uit mijn wil om FO te zijn :)

• assje
[...]

Als twee vrouwen beide €3.000,- per maand extra verdienen (naast hun normale baan?) in een luxe club ga ik ook direct in beelden denken hoe dat er aan toe gaat. Dan helpt het misschien ook nog om niet al te oud te zijn en er goed uit te zien.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
assje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:13:
[...]

Als twee vrouwen beide €3.000,- per maand extra verdienen (naast hun normale baan?) in een luxe club ga ik ook direct in beelden denken hoe dat er aan toe gaat. Dan helpt het misschien ook nog om niet al te oud te zijn en er goed uit te zien.
Nee dat staat er niet. Ze hadden een extra baan waardoor ze dat in totaal 3000 euro verdienen, en dat dan weer per persoon mag ik hopen.
[...]

Hehe inderdaad. Maar aan de andere kant. Er zijn best veel mensen die laat beginnen aan kinderen.
Het moet wel mogelijk zijn (met een HBO baan en een bescheiden huis) om hypotheekvrij te zijn voor die tijd.

Wij hebben een wereldreis gemaakt van een jaar (voordat de kids er waren, eigenlijk heel kort na de studie), en daar behoorlijk hard voor gespaard. Met soms twijfelachtige reacties van vrienden, die het grotere plaatje niet zagen (en dan wel verbaasd zijn hoeveel het allemaal kost en waar we dan dat geld vandaan haalden :F ).
Woning lasten waren ook niet echt hoog van ons huur appartement, dus dat hielp natuurlijk ook.

Maar als ik dat zo op tel, en even door reken voor een jaar of 5 (en dus niet op reis gaan), dan hadden we wel een bescheiden fortuintje gehad ja. Helaas in deze regio niet genoeg om iets fatsoenlijks te kopen. Want je kunt dan wel hypotheekvrij zijn in een klein appartementje, en dan vervolgens wat anders willen omdat je aan kids begonnen bent.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 14-07-2017 16:26 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Verwijderd

Werken in een luxe bar klinkt mij als een eufemisme...

• !null
Lekker wantrouwen weer jongens. Als ze dat soort werk naast hun gewone baan zouden doen, dan zouden ze wel wat meer verdienen dan 3000 euro

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-11 11:57

Shapeshifter

Get it over with

assje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:13:
[...]

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:32:
Werken in een luxe bar klinkt mij als een eufemisme...
En wat dan nog... Ik ben geboren met een goed stel hersens en dat lichaamsdeel verkoop ik indirect aan mijn baas. Andere mensen worden geboren met andere lichaamsdelen die ze kunnen verkopen, ik zie eerlijk gezegd het verschil niet zo afgezien van sociaal stigma...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• assje
Shapeshifter schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 20:20:
[...]

[...]

En wat dan nog... Ik ben geboren met een goed stel hersens en dat lichaamsdeel verkoop ik indirect aan mijn baas. Andere mensen worden geboren met andere lichaamsdelen die ze kunnen verkopen, ik zie eerlijk gezegd het verschil niet zo afgezien van sociaal stigma...
Ik bedoelde het ook niet als waardeoordeel, eerder grappig.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ernie schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:43:
[...]

Een van de gevolgen van de democratische rechtstaat is dat een meerderheid zijn of haar wil kan doordrukken ten koste van een minderheid. Het klinkt best eerlijk dat we de meerderheid zijn of haar zin geven.
Dit is natuurlijk pertinent onwaar. Grondrechten worden beschermd door de grondwet en allerhande andere Europees afgesproken verdragen. Als de meerderheid zou beslissen om de Islam te verbieden wil dit nog niet zeggen dat dit mag of kan gebeuren - om maar een actueel onderwerp aan te halen. Nu zijn onderwerpen rondom FO meestal wat minder beladen, maar ook daar geldt niet dat een meerderheid iets zomaar kan opleggen.

Dat is het verschil tussen de dictatuur van de meerderheid en een daadwerkelijk democratische rechtsstaat.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
De minima zal altijd klagen dat het oneerlijk is dat de rijken zoveel geld hebben. Ook al hebben ze hetzelfde inkomen en ligt het aan het uitgeven...

• cerberusss
!null schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 19:59:
Lekker wantrouwen weer jongens. Als ze dat soort werk naast hun gewone baan zouden doen, dan zouden ze wel wat meer verdienen dan 3000 euro
Dat denk ik niet, hoor. Wat ik er van lees (tekst, maar ik denk niet NSFW), is dat werken als prostituee in een club best rustig werk kan zijn, het is niet zoals achter het raam. Tevens vereist een club waarschijnlijk dat ze wit werken.

[ Voor 9% gewijzigd door cerberusss op 15-07-2017 10:34 ]

Verwijderd

pirke schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 01:41:
De minima zal altijd klagen dat het oneerlijk is dat de rijken zoveel geld hebben. Ook al hebben ze hetzelfde inkomen en ligt het aan het uitgeven...
Die sommetjes dat zoveel % van de rijken hetzelfde bezitten als x-aantal armen zijn ook flauwekul. 100.000x niets is niets en op die manier bezit ook de gemiddelde bouwvakker meer dan 100.000 mensen. Als je dan een vergelijking wil maken van de verdeling dan moet je modaal vergelijken met rijk.

Overigens heb ik zelfs in mijn vriendengroep en collega's last van wat jaloezie en dat zijn allemaal mensen die gestudeerd hebben en vergelijkbare salarissen. Terwijl het verschil is dat ik het gewoon allemaal wat slimmer plan en dat al 8 jaar lang waardoor ik structureel geld over hou en nu zelfs serieus geld verdien met wat ik voorheen gespaard heb. De sneeuwbal begint zeg maar langzaam op gang te komen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik ben al blij als mijn inkomen dusdanig is dat ik geen recht meer heb op toeslagen :)

Budgetteren doe ik al wel een aantal jaar en het is heerlijk om de kindgebondenbudget meteen terug te betalen als de definitieve beschikking in de bus valt, om de vakantie na ontvangst vakantiegeld te boeken, om zonder zorgen kinderbijslag uitsluitend aan de kinderen te besteden, precies weten wat de vaste lasten elke maand kosten, om te weten dat de schuld van 28k aan de belastingdienst is afgelost (kinderopvangtoeslag teruggevorderd over vier jaar).

LinkedIn WoT Cash Converter

• JURIST
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:34:
[...]

Overigens heb ik zelfs in mijn vriendengroep en collega's last van wat jaloezie en dat zijn allemaal mensen die gestudeerd hebben en vergelijkbare salarissen. Terwijl het verschil is dat ik het gewoon allemaal wat slimmer plan en dat al 8 jaar lang waardoor ik structureel geld over hou en nu zelfs serieus geld verdien met wat ik voorheen gespaard heb. De sneeuwbal begint zeg maar langzaam op gang te komen.
Interessant dat je het met vrienden en collega's open over financiën en FO hebt. Ik ben daar wat terughoudend mee juist omdat ik inderdaad denk dat het niet bij iedereen stuit op begrip en aanmoediging... goed daarom dat we o.a. hier ervaringen onder gelijkgestemden kunnen delen

Veel mensen zien het belang van geld wegzetten voor de lange termijn niet direct, merk ik. Maar als je dan met ze spreekt over de pensioenleeftijd die snel oploopt richting 70 dan gaat er toch wel een lampje branden. Dat klinkt voor de meesten toch niet erg aantrekkelijk... De indruk die de overheid wekt dat je niet mag, maar moet doorwerken tot de 'wettelijke' pensioenleeftijd is een van de belangrijkste redenen voor mij om hard aan FO te werken.
Schokkend daarbij overigens dat slechts een kleine 50% van de mensen pensioen opbouwt in de tweede pijler. Dat betekent dat het inkomen na de AOW-leeftijd zonder opgebouwd eigen vermogen voor veel mensen ook nog niet erg royaal zal zijn. M.i. alle reden om vroeg met vermogensopbouw te beginnen en dat idee over te brengen op de jonge generatie

[ Voor 3% gewijzigd door JURIST op 15-07-2017 14:12 ]

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-11 11:03
JURIST schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:20:
[...]
Interessant dat je het met vrienden en collega's open over financiën en FO hebt. Ik ben daar wat terughoudend mee juist omdat ik inderdaad denk dat het niet bij iedereen stuit op begrip en aanmoediging... goed daarom dat we o.a. hier ervaringen onder gelijkgestemden kunnen delen
Over financien en FO ben ik ook altijd open. Een vriend van mij is nu ook actief bezig met FO en dat moet gebeuren voor zijn 40ste. Mijn meeste goede vrienden weten het ook wel en hoe FO werkt. De meeste reacties zijn eigenlijk positief en iedereen is geïnteresseerd. Natuurlijk is er wel het "ja jij kan het, maar voor mij onmogelijk", wat altijd een leuke discussie oplevert.

Wat ik meemaakte in mijn langste baan is vooral ongeloof. De meeste collega's "moesten" nog 35 jaar, terwijl ik dan altijd aangaf dat ik binnen afzienlijke tijd met pensioen zou gaan. Mijn "onafhankelijke" houding was er overigens ook nog hoofdzaak van dat mijn werkgever mij op een gouden handdruk tracteerde. Nadat ik enstige misstanden (een eenzijdige aanpassing door werkgever in de CAO...) aan de kaak stelde, kreeg ik te horen dat als ik hiermee door ging "ontslag en een onprettige verstandhouding" op het spel zette. Voor mij juist weer dé reden om juist niet in te binden en het spel vol mee te spelen. Om zo met een glimlach het pand te verlaten toen de wanhoop voor werkgever het hoogst werd, na enige juridische druk van een bevriende jurist. Uiteindelijk werd ik zo ook nog eens 3 jaar eerder FO! _/-\o_ Fuck-you-money is altijd handig om te hebben!

Verwijderd

JURIST schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:20:
[...]

Ik ben er niet open over, maar wat ik doe om rendement te maken kan moeilijk worden verborgen. Aangezien iedereen weet dat je hiervoor serieus kapitaal nodig heb hebt is 1+1=2.
Veel mensen zien het belang van geld wegzetten voor de lange termijn niet direct,merk ik. Maar als je dan met ze spreekt over de pensioenleeftijd die snel oploopt richting 70 dan gaat er toch wel een lampje branden. Dat klinkt voor de meesten toch niet erg aantrekkelijk... De indruk die de overheid wekt dat je niet mag, maar moet doorwerken tot de 'wettelijke' pensioenleeftijd is een van de belangrijkste redenen voor mij om hard aan FO te werken.
De meeste gaan eens op hun 50ste nadenken wat te doen. Vaak als ze al op straat staan en geen baan meer kunnen vinden. Dit is echt niet voorbehouden aan laagopgeleiden, hele hordes hoogopgeleiden gebeurt precies hetzelfde.
Schokkend daarbij overigens dat slechts een kleine 50% van de mensen pensioen opbouwt in de tweede pijler. Dat betekent dat het inkomen na de AOW-leeftijd zonder opgebouwd eigen vermogen voor veel mensen ook nog niet erg royaal zal zijn. M.i. alle reden om vroeg met vermogensopbouw te beginnen en dat idee over te brengen op de jonge generatie
De overheid vergeet deze groep stelselmatig. Nu al moeten mensen 6% meebrengen om een huis te kopen en dat moet op termijn richting de 16% of misschien wel 26%. De overheid stimuleert op geen enkel wijze deze aanbetaling bij elkaar te sparen. Salaris wordt zwaar belast en pensioenpremies hakken er hard in voor jongeren waardoor sparen toch al lastig is. Vervolgens worden de spaartegoeden die nodig zijn om een huis te kopen belast met VRH... Allesbehalve consistent beleid dus.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 13:34:
[...]
Ik ben er niet open over, maar wat ik doe om rendement te maken kan moeilijk worden verborgen.
Wat is er niet verborgen dan?
Salaris wordt zwaar belast en pensioenpremies hakken er hard in voor jongeren waardoor sparen toch al lastig is.
Wat vindt jij zwaar?
Vervolgens worden de spaartegoeden die nodig zijn om een huis te kopen belast met VRH.
Ja ik snap dat niet: een verplichte rendementmethode die niet strookt met de werkelijkheid. Een neef van mij is advocaat en dat principe tegen de staat gekeerd bij een rechtszaak over terugbetaling studiefinanciering. Als ik meer info heb zal ik het hier delen.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-11 23:12
kabelmannetje schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 13:27:
[...]Wat ik meemaakte in mijn langste baan is vooral ongeloof. De meeste collega's "moesten" nog 35 jaar, terwijl ik dan altijd aangaf dat ik binnen afzienlijke tijd met pensioen zou gaan. Mijn "onafhankelijke" houding was er overigens ook nog hoofdzaak van dat mijn werkgever mij op een gouden handdruk tracteerde. Nadat ik enstige misstanden (een eenzijdige aanpassing door werkgever in de CAO...) aan de kaak stelde, kreeg ik te horen dat als ik hiermee door ging "ontslag en een onprettige verstandhouding" op het spel zette. Voor mij juist weer dé reden om juist niet in te binden en het spel vol mee te spelen. Om zo met een glimlach het pand te verlaten toen de wanhoop voor werkgever het hoogst werd, na enige juridische druk van een bevriende jurist. Uiteindelijk werd ik zo ook nog eens 3 jaar eerder FO! _/-\o_ Fuck-you-money is altijd handig om te hebben!
Dit is zo herkenbaar! Ik zit zelf in de IT outsourcing. Onlangs was mijn opdracht afgelopen en kwam ik op de bench te zitten. Er volgende na een paar dagen een toch wel onaangenaam gesprek, waarin mijn baas doodleuk wist te melden dat ik de benchdagen maar mijn vakantie moest opnemen (3 weken per direct). Mooi niet... hij wist dat ik aan het bouwen was dus hij dacht de nodige druk te kunnen zetten omdat hij waarschijnlijk dacht dat ik met de nogal grote vrijstaande woning vast een zware hypotheek moest hebben (niet dus, want ik heb gewoon geen hypotheek op dat pand). Hij heeft me nogal koud gemeld dat ik dit moest opnemen, ofdat ontslag zou dreigen. Heb hem meteen gemeld dat hij mij zonder probleem mocht ontslagen, maar dat het hem ongeveer 1 jaarloon zou kosten als ontslagvergoeding. Wel gemeld dat ik de relatie wilde voorzetten, maar dat ik die vakantie NIET zou nemen. Hij heeft toen netjes ingebonden _/-\o_

Ander onderwerp: Wat ik in Nederland het meest foute vind is dat lenen zwaar fiscaal gestimuleerd wordt, maar dat ja al vermogensbelasting moet betalen vanaf het belachelijk lage bedrag van 21.xxx euro. Dit zou men oprecht moeten verhogen naar minstens 50.000 euro per partner.
[...]
Ik ben er niet open over, maar wat ik doe om rendement te maken kan moeilijk worden verborgen. Aangezien iedereen weet dat je hiervoor serieus kapitaal nodig heb hebt is 1+1=2.
Deze begrijp ik ook niet goed? Je vermogen of hoe je rendement maakt, kan je toch totaal ontzichtbaar houden voor je omgeving als je dat wil? Niemand hoeft te weten dat jij bijvoorbeeld een pand met 10 appartementen hebt in een stad 15 km van je woonplaats vandaan... Niemand hoeft te weten dat jij een beleggingsportefeuille hebt van 700.000 euro :)

[ Voor 19% gewijzigd door Galactic op 15-07-2017 16:50 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
De overzichten zien er vaak indrukwekkend en tijdrovend uit, maar meestal doe je slechts 1 regel opstellen en het overige is dan gewoon copy/paste werk. Vooral voor degene die het doen vaak leuk om er meer over te weten te komen. Het is maar excel.
Beetje excel opzetten, als je ermee overweg kunt, is eenmalig 10-15min werk en daarna hoef je er geen tijd meer in te stoppen. Lekker opslaan en dan af en toe kijken of je goed zit/aanpassen bij gewijzigde planning.

Waar het wel voor zorgt als je er moeite in stopt, is dat je goede beslissingen kunt maken omdat je vaak de materie dan ook kunt gebruiken/toepassen.
Dus als je geld beschikbaar hebt (zal wel, FO forum) wat doe je dan, wat zijn je opties en wat is verstandig? Sparen? Beleggen? Investeren (zonne-energie etc)? Aflossen (en dan keuze looptijdverkorting of maandlasten verlagen)?

Dat kleine stukje excel van een paar minuten werk kan dan uiteindelijk duizenden euro's opleveren. In mijn geval: hypotheek kost in totaal ~55k. Dus daar valt een hoop te winnen. Afgezet naar de 'investering' van 15min excel is dat heel snel een heel leuk uurloon waar waarschijnlijk niets bij in de buurt zal komen.

Voor mij is het dan ook niet meer dan logisch om controle te houden op veruit de grootste uitgave die ik ooit in mijn leven heb gedaan of ooit zal doen. Zijn zat mensen die veelvoud van tijd in een auto van 5-10k stoppen vergeleken met de hypotheek, terwijl de auto dan ironisch genoeg een fractie van de kosten is.
[...]
[...]
Kwestie van hoe je het zegt vaak. Ik praat bijvoorbeeld rustig met collega's over sparen/beleggen, vaak kan dat zonder problemen. Of hoe veel/weinig bepaalde dingen kosten, ook geen probleem. Alleen wanneer er bedragen genoemd worden doe ik dat net niet.

Ze zijn bijvoorbeeld trots over de 1000 euro tesla of 500 euro bitcoin... knap en fijn voor ze. Ik zeg gewoon dat ik ing en unilever heb, en dat die het ook aardig leuk doen. Dat soort dingen. Dan kun je ook prima zeggen dat dat aandeel 20-40% in de plus staat, niks mis mee.
Dat ik echter in slechts 1 aandeel al meer heb zitten dan al hun portfolio's bij elkaar, of dat ik oprecht niet snap hoe ze hun geld uitgegeven krijgen in 1 maand tijd, ja, dan zou het gesprek vanzelf anders lopen als dat naar boven zou komen.

Is gewoon altijd ongemakkelijk voor mensen als ze met de realiteit geconfronteerd worden dat ze het WEL zelf in de hand hebben...

[ Voor 40% gewijzigd door Xanaroth op 15-07-2017 17:07 ]

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-11 12:13

Piper

No guts, no glory

Er valt gewoon nog zo weinig concreets over te zeggen, alles tot op de euro uitrekenen gaat mogelijk voor teleurstellingen leiden bij onverwachte gebeurtenissen zoals arbeidsongeschikt raken
Hier nog zo'n exceltijger!

Ik vind het erg makkelijk om oa een overzicht van mijn hypotheek te hebben, ik kan de bank in de gaten houden of ze het fatsoenlijk bijhouden(en ja, daar mag je vanuit gaan..). Bij het openbreken van mijn rentevaste periode kon ik perfect de verschillende opties in kaart brengen, ik kan de risico's van een verdrievoudigende rente in 1 oogopslag zien als ik wil. Ook was meteen duidelijk dat bij mijn renteaanpassing van 2,85 naar 1,49 mijn nettomaandlasten maar €30,= daalden maar mijn aflossing daarin wel met €120,= steeg. Hele volksstammen missen dat effect en kijken alleen maar naar de netto maandlasten..

Juist je hypotheek kan je wel tot op de euro uitrekenen, het is gewoon wiskunde ten slotte. Ik snap niet dat niet iedereen zo'n sheetje bijhoudt ;-)

Zo kan ik ook zien wat de gevolgen van werkloosheid, overlijden en arbeidsongeschiktheid zijn. Een invaliditeitspensioen kan ik bij mijn pensioenbeheerder zien en zo kan ik ook dat in 1 oogopslag zien en aanpassen bij bijv. salarisverhogingen.

Mijn opgevoerde studieschuldaflossingen zijn ook aan Excel te danken, ik kon prima zien wat een extra aflossing aan looptijdverkorting deed. Hoeveel maanden eerder vrijheid levert die €1000,= aflossen me op? Ik zie oud-studiegenoten verzuipen met hetzelfde inkomen onder het mom van 'maar 1000 euro aflossen levert toch bijna niets op..'.

Tegelijkertijd ga ik ook niet een hele toekomstplanning maken. De zuinigheid zit er redelijk ingebakken en van wat er overblijft proberen we wat slims mee te doen. Tot op de euro nauwkeurig berekenen hoeveel ik in 2021 kan sparen begin ik niet aan, dat klopt toch niet.

• cerberusss
kabelmannetje schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 13:27:
Nadat ik enstige misstanden (een eenzijdige aanpassing door werkgever in de CAO...) aan de kaak stelde, kreeg ik te horen dat als ik hiermee door ging "ontslag en een onprettige verstandhouding" op het spel zette.
Hulde dat je niet inbond. Sommige dingen moeten gewoon hardop gezegd worden. En met een paar centen op zak gaat dat heel wat gemakkelijker.
Xanaroth schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:52:
Dat ik echter in slechts 1 aandeel al meer heb zitten dan al hun portfolio's bij elkaar
_O-
Galactic schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:45:
Hij heeft me nogal koud gemeld dat ik dit moest opnemen, ofdat ontslag zou dreigen. Heb hem meteen gemeld dat hij mij zonder probleem mocht ontslagen, maar dat het hem ongeveer 1 jaarloon zou kosten als ontslagvergoeding. Wel gemeld dat ik de relatie wilde voorzetten, maar dat ik die vakantie NIET zou nemen.
Zei hij dat face-to-face, of durfde hij dat op papier te zetten? Dat zal overigens niet de eerste keer zijn dat hij dit geintje flikt. Ongelofelijk, zeg. Hoe redde hij zich achteraf uit deze situatie?

[ Voor 49% gewijzigd door cerberusss op 15-07-2017 18:58 ]

• WD-41
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-11 12:04

WD-41

Ik smeer hem!

oeps, verkeerde topic

[ Voor 85% gewijzigd door WD-41 op 15-07-2017 20:43 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:59
WD-41 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 19:24:
Hoe meten jullie de bandenspanning eigenlijk zo nauwkeurig? De bandenspanningsmeters die ik gezien heb zijn takkeduur... iemand tips?
Er zit een bandenspanningmeter in mijn fietspomp, die kostte 30 euro.

Maar ik denk dat dit offtopic gaat worden ;)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Galactic schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:45:
[...]

Ander onderwerp: Wat ik in Nederland het meest foute vind is dat lenen zwaar fiscaal gestimuleerd wordt, maar dat ja al vermogensbelasting moet betalen vanaf het belachelijk lage bedrag van 21.xxx euro. Dit zou men oprecht moeten verhogen naar minstens 50.000 euro per partner.
EUR 25k: https://www.belastingdien...en/heffingsvrij_vermogen/

• Galactic
cerberusss schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 18:50:
[...]

Hulde dat je niet inbond. Sommige dingen moeten gewoon hardop gezegd worden. En met een paar centen op zak gaat dat heel wat gemakkelijker.

[...]

_O-

[...]
Zei hij dat face-to-face, of durfde hij dat op papier te zetten? Dat zal overigens niet de eerste keer zijn dat hij dit geintje flikt. Ongelofelijk, zeg. Hoe redde hij zich achteraf uit deze situatie?
Ja dat was face-to-face in een gesprek met mijn leidinggevende en hem (hij is N+2). Het mag niet gevraagd worden, en dat weten ze zelf ook goed natuurlijk, dus op papier zetten ze dat niet, men probeert enkel te intimideren. Nu doet hij alsof er niets gebeurt is, mja lig er niet wakker van, ik zie die man enkel als ik geen opdracht heb, je kent het IT wereldje misschien wel (sinds een 2tal weken heb ik terug een opdracht bovendien).
Members only:

Bedoeling is nu om binnen een dik jaar 2 kinderen te maken :+ dan haal ik nog even alles uit de sociale voorzieningen zoals vaderschapsverlof etc... (voor de discussie losbarst hierover, ik heb reeds 13 jaar aan het systeem bijgedragen en het is gewoon mijn recht om hier gebruik van te maken). Daarna is het de bedoeling om nog wat freelance te werken, max 100 dagen. Op deze manier kan ik met erg weinig werken toch een mooi bedrag verdienen aangezien je dan zo weinig verdient dat het bijna belastingvrij is.

• Galactic
Foutje dubbel. Kan de post gedelete worden?

[ Voor 148% gewijzigd door Galactic op 15-07-2017 20:48 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:33
Piper schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 17:55:
[...]

Ik vind het erg makkelijk om oa een overzicht van mijn hypotheek te hebben, ik kan de bank in de gaten houden of ze het fatsoenlijk bijhouden(en ja, daar mag je vanuit gaan..). Bij het openbreken van mijn rentevaste periode kon ik perfect de verschillende opties in kaart brengen, ik kan de risico's van een verdrievoudigende rente in 1 oogopslag zien als ik wil. Ook was meteen duidelijk dat bij mijn renteaanpassing van 2,85 naar 1,49 mijn nettomaandlasten maar €30,= daalden maar mijn aflossing daarin wel met €120,= steeg. Hele volksstammen missen dat effect en kijken alleen maar naar de netto maandlasten..

Juist je hypotheek kan je wel tot op de euro uitrekenen, het is gewoon wiskunde ten slotte. Ik snap niet dat niet iedereen zo'n sheetje bijhoudt ;-)

Zo kan ik ook zien wat de gevolgen van werkloosheid, overlijden en arbeidsongeschiktheid zijn. Een invaliditeitspensioen kan ik bij mijn pensioenbeheerder zien en zo kan ik ook dat in 1 oogopslag zien en aanpassen bij bijv. salarisverhogingen.

Mijn opgevoerde studieschuldaflossingen zijn ook aan Excel te danken, ik kon prima zien wat een extra aflossing aan looptijdverkorting deed. Hoeveel maanden eerder vrijheid levert die €1000,= aflossen me op? Ik zie oud-studiegenoten verzuipen met hetzelfde inkomen onder het mom van 'maar 1000 euro aflossen levert toch bijna niets op..'.

Tegelijkertijd ga ik ook niet een hele toekomstplanning maken. De zuinigheid zit er redelijk ingebakken en van wat er overblijft proberen we wat slims mee te doen. Tot op de euro nauwkeurig berekenen hoeveel ik in 2021 kan sparen begin ik niet aan, dat klopt toch niet.
Ik kreeg afgelopen voorjaar van de bank de vraag of ik mijn jaarlijkse extra storting in mijn opbouwspaarhypotheek aub pas in de tweede maand van mijn fiscale jaar wilde doen, zodat ze in hun systemen konden zien wat de consequenties zouden zijn voor totale jaarinleg en bandbreedte en zo. Dat wilde ik uiteraard principieel niet. Zij zijn bank en mogen mij faciliteren. Als ik maximaal van mijn inleg wil profiteren (ook al is het maar één maand), dan moeten zij dat voor elkaar krijgen.

Heb na de nodige mails uiteindelijk mijn Excel maar gemaild die al tot eind 2033 doorgerekend is inclusief alle toekomstige stortingen. Toen kon het ineens wel 8) :P

Natuurlijk is bovenstaande een reden om voor een andere bank te kiezen, ik bouw echter op met 6,2%
netto rendement en dat ga ik never nooit niet ergens anders krijgen

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• cerberusss
Galactic schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:45:
Nu doet hij alsof er niets gebeurt is, mja lig er niet wakker van, ik zie die man enkel als ik geen opdracht heb, je kent het IT wereldje misschien wel (sinds een 2tal weken heb ik terug een opdracht bovendien).
Yep, ben zelf ITer. Ik heb na m'n studie bij een grote Amerikaan gewerkt, het is mij nog nooit gevraagd op die manier. Het is voor mij wel een eye opener, eerlijk gezegd.

Nou ben ik zelf al een paar jaar ZZP'er, en weet dat de klant elke dag kan zeggen "vandaag voor het laatst". In die zin is het in ieder geval helder. Qua FO sta ik in de kinderschoenen. Mijn partner heeft een vaste baan, dus ik mik momenteel er op om de lasten omlaag te brengen.

Verwijderd

cerberusss schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:55:
[...]

Yep, ben zelf ITer. Ik heb na m'n studie bij een grote Amerikaan gewerkt, het is mij nog nooit gevraagd op die manier. Het is voor mij wel een eye opener, eerlijk gezegd.

Nou ben ik zelf al een paar jaar ZZP'er, en weet dat de klant elke dag kan zeggen "vandaag voor het laatst". In die zin is het in ieder geval helder. Qua FO sta ik in de kinderschoenen. Mijn partner heeft een vaste baan, dus ik mik momenteel er op om de lasten omlaag te brengen.
Nog een eyeopener zo vroeg op de zondagmorgen. Niet alleen je opdrachtgever kan zeggen 'vandaag is voor het laatst', dat kan jij ook. Misschien niet geheel FO maar wel O.
coelho schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:21:
[...]

Ik kreeg afgelopen voorjaar van de bank de vraag of ik mijn jaarlijkse extra storting in mijn opbouwspaarhypotheek aub pas in de tweede maand van mijn fiscale jaar wilde doen, zodat ze in hun systemen konden zien wat de consequenties zouden zijn voor totale jaarinleg en bandbreedte en zo. Dat wilde ik uiteraard principieel niet. Zij zijn bank en mogen mij faciliteren. Als ik maximaal van mijn inleg wil profiteren (ook al is het maar één maand), dan moeten zij dat voor elkaar krijgen.

Heb na de nodige mails uiteindelijk mijn Excel maar gemaild die al tot eind 2033 doorgerekend is inclusief alle toekomstige stortingen. Toen kon het ineens wel 8) :P

Natuurlijk is bovenstaande een reden om voor een andere bank te kiezen, ik bouw echter op met 6,2%
netto rendement en dat ga ik never nooit niet ergens anders krijgen
Geen heel raar verzoek van de bank toch. De overheid wijzigt de laatste 5 jaar zo verschrikkelijk veel regels op het allerlaatste moment dat dit niet op een fatsoenlijke wijze doorgevoerd kan worden. Zeker niet als daar nog wat advies bij benodigd is. Dat jij dat niet nodig hebt wil niet zeggen dat de rest dat ook niet heeft.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2017 11:00 ]

• !null
Laatst even de 'Minimalist' gezien. Niet echt nieuw maar wel leuk.

Belangrijkste wat er voorbij kwam is inderdaad dat de gemiddelde mens gewoon een keuze heeft, om voor zichzelf een verschil te maken en anders te leven. Maar dat men deze keuze niet ziet.

• cerberusss
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:57:
Nog een eyeopener zo vroeg op de zondagmorgen. Niet alleen je opdrachtgever kan zeggen 'vandaag is voor het laatst', dat kan jij ook. Misschien niet geheel FO maar wel O.
Yep, zeker. Het vreemde is dat die keuze mij nieuw plezier in programmeren heeft gegeven. Ik heb een tijdje gedacht dat ik m'n vak saai vond, maar een nieuwe specialisatie plus ZZP'er zijn heeft echt een nieuwe impuls gegeven.

Verwijderd

Toch weer een opmerkelijk gebeurtenis op de weg naar Financiële Onafhankelijkheid. Heb eerder dit jaar besloten om een investering te doen in een derde wereld land. Zeg maar een project met een zeer korte ROI, maar ook een heel hoog risico natuurlijk. Ik geloof er in ieder geval wel in, ben dit voorjaar ook al wezen kijken.

Dus ik maak van de week het geld over om vervolgens binnen de 2 minuten iemand van de bank aan de lijn te hebben. Met een twee vragen over de transactie: ten eerste of ik het zelf had overgemaakt en ten tweede of ik op de hoogte was van de risico's met name met betrekking tot eventuele oplichting. Beide vragen uiteraard met 'ja' beantwoord en ze zouden de transactie doorzetten en dat is inmiddels ook gebeurd.

In principe een goede zaak, want ze zitten er bovenop. Hoewel ik er wel een beetje nare smaak aan heb overgehouden, want dit betekent dus dat de bank uitgebreid screent wat er gebeurt met een rekening en dus betalingen daadwerkelijk blokkeert. Eigenlijk ben ik nu een beetje getriggerd, want mijn gevoel zegt nu dat je eigenlijk niet helemaal vrij kan beschikken over je geld.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:50

Sandyman538

SandstorM [148839]

Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:32:
Eigenlijk ben ik nu een beetje getriggerd, want mijn gevoel zegt nu dat je eigenlijk niet helemaal vrij kan beschikken over je geld.
Alleen toch maar een goede actie van de bank. Voor hetzelfde geld word je opgelicht of maak je een foutieve betaling die niet meer terug te halen is. Zou je dan ook zo reageren richting de bank of zou je pissig worden waarom ze je niet gewaarschuwd hebben terwijl ze dit wel kunnen? Als de bank had gezegd, leuk geprobeerd, maar dat gaan we niet overmaken, dan kun je niet vrij beschikken over je geld, dat is heel wat anders in mijn ogen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• President
Piper schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 17:55:
[...]

Ik begrijp het idee wel, maar tegelijkertijd lijkt het mij zo zinloos. Ik heb nu een hypotheek van nog 135k en betaal elke maand netjes mijn bedrag (annuiteit). Ik los de komende 6 jaar elk jaar 20.000 extra af en dan ben ik hypotheekvrij. Dat zal in de praktijk wat sneller zijn aangezien ik ook elke maand 'standaard' aflos en dat kan in de praktijk ook wat langzamer zijn als er hoge kosten aan huis zijn, auto vervanging, etc. Deze laatste factoren heb ik verder geen invloed op. Ik los gewoon jaarlijks af wat ik kan missen zolang ons spaarsaldo dan maar boven de 10.000 blijft. Dit vinden we zelf niet een hoog bedrag, maar in nood hebben mijn ouders een goed gevulde bankrekening klaar staan. Doel komende jaren is om de hypotheek geheel af te lossen.

Dingen zoals gevolgen
werkloosheid: balen, maar heb in mijn werkveld in de Randstad zo weer werk. Vrouwlief ook. Als we werkloos raken kunnen we ook van 1 salaris leven (alleen dan niet extra aflossen)

overlijden: er zit een verzekering achter welke ooit gelijk liep met de hypotheek dus hypotheek is geheel afbetaald als 1 van de 2 sterft

arbeidsongeschikt: komt wel goed, dan maar op 1 salaris en dan is de hypotheek over 20 jaar afbetaald i.p.v. 6 jaar

Salarisverhoging: och, in het onderwijs zit daar weinig groei in maar bevalt mij prima zo. Genoeg vakantie, avond en weekend tijd voor mijn zoontje (en toekomstige 2e kind).

Ik bekijk het dus wat gemakzuchtiger dan anderen. We zorgen gewoon dat we maandelijks structureel 1.400 wegschrijven naar de spaarrekening en met vakantie+eindejaarsuitkeringen redden we die 20.000 wel. Afschrijving voor vervanging materiële zaken houd ik niet bij, als er iets kapot gaat dan vervangen we het wel.

Gewoon zuinig leven, niet teveel geld aan onzin uitgeven, gewoon doen waar je je prettig bij voelt, niet op de cent hoeven te letten en straks over 40 jaar ga ik met pensioen en zijn we minimaal 5 ton waard :D

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In principe een goede zaak, want ze zitten er bovenop. Hoewel ik er wel een beetje nare smaak aan heb overgehouden, want dit betekent dus dat de bank uitgebreid screent wat er gebeurt met een rekening en dus betalingen daadwerkelijk blokkeert. Eigenlijk ben ik nu een beetje getriggerd, want mijn gevoel zegt nu dat je eigenlijk niet helemaal vrij kan beschikken over je geld.
Maar behalve dat jij dus gewoon heb mogen doen met je geld wat je wilde, is dit nieuws voor je? Tegen fraude wordt dit nou eenmaal veel gedaan. Nu gebeurd skimming minder, maar als er nog ergens geskimmed wordt bij een betaalautomaat bijvoorbeeld, zullen ze ook kijken wie daar allemaal geld uit de muur heeft gehaald en waarschijnlijk hun pas blokkeren + nieuwe opsturen. Dit valt gewoon onder de zorgplicht van een bank.

Maar het kan ook daadwerkelijk zijn dat je vrije beschikking over je geld geblokkeerd wordt. Bijvoorbeeld als jij nu geld gaat inzamelen voor IS, dan kan je ervan uit gaan dat ook je bankrekening geblokkeerd wordt.

Wat betreft het Excel tijgeren: Eerder hebben we ook al mensen hier gehad die toegaven dat ze moesten oppassen dat FO gebeuren ze niet heel veel tijd ging kosten. Omdat ze alles wilde doorrekenen, in Excel stoppen, dingen vergelijken, lezen, etc. Hebben we het hier voor de meeste Excel tijgers niet over iets soortgelijks? Natuurlijk kan het soms handig zijn even twee opties door te rekenen welke de handigste is. Maar ik vermoed dat het ook vaak is dat mensen simpelweg leuke grafiekjes willen maken en dromen over de toekomst.

Zelf heb ik overigens ook een Excel gemaakt met Meesman resultaten. Zodat ik nu een mooi grafiekje heb hoe in de loop der tijd mijn geld daar gegroeid is, en hoeveel daarvan winst/verlies is, en hoeveel inleg. Ik vond het grappig om te doen, maar dat was ook echt de enige reden, niet omdat het nou praktisch heel nuttig is.

Dat is dan ook het enige wat ik zelf verder heb bijgehouden. Als mijn TV kapot is koop ik gewoon een nieuwe die ik mooi vind, en ga ik niet de in mijn financiele overzicht wat ik niet heb dingen van passiva naar activa verplaatsen met bijbehorende afschrijvingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 16-07-2017 13:13 ]

• Zygapophysis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:57:
[...]

[...]
Geen heel raar verzoek van de bank toch. De overheid wijzigt de laatste 5 jaar zo verschrikkelijk veel regels op het allerlaatste moment dat dit niet op een fatsoenlijke wijze doorgevoerd kan worden. Zeker niet als daar nog wat advies bij benodigd is. Dat jij dat niet nodig hebt wil niet zeggen dat de rest dat ook niet heeft.
en

Lijken mij wat tegenstrijdig.
President schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:09:
[...]

[...]
Gewoon zuinig leven, niet teveel geld aan onzin uitgeven, gewoon doen waar je je prettig bij voelt, niet op de cent hoeven te letten en straks over 40 jaar ga ik met pensioen en zijn we minimaal 5 ton waard :D
Meerdere mensen hier willen juist meer inzicht om het bolt gedrukte te voorkomen. Niet dat het een het ander perse uitsluit. Maar zoals hierboven uitgelegd kan iets wel of niet doorrekenen tienduizenden euro's schelen.

[ Voor 50% gewijzigd door Zygapophysis op 16-07-2017 13:15 ]

• Xanaroth
President schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:09:
[...]

Waarom zou je sparen voor FO, als je doel is pas met pensioen te gaan wanneer je 75+ bent? Wat is dan het hele nut van die stijl van leven?

Met jouw cijfers zou je eerder richting de 'pensioen over 20 jaar' als doel kunnen stellen, zonder dat je onrealistische verwachtingen neerzet. Sterker nog, denk dat eerder ook wel kan als je inderdaad in 5-6 jaar een afbetaalde hypotheek hebt - want dan kun je het spaargeld van 1400 opkrikken richting 1700-2000 afhankelijk van de hoogte van je huidige hypotheekkosten.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-11 12:13

Piper

No guts, no glory

Sissors schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:11:
[...]

Wat betreft het Excel tijgeren: Eerder hebben we ook al mensen hier gehad die toegaven dat ze moesten oppassen dat FO gebeuren ze niet heel veel tijd ging kosten. Omdat ze alles wilde doorrekenen, in Excel stoppen, dingen vergelijken, lezen, etc. Hebben we het hier voor de meeste Excel tijgers niet over iets soortgelijks? Natuurlijk kan het soms handig zijn even twee opties door te rekenen welke de handigste is. Maar ik vermoed dat het ook vaak is dat mensen simpelweg leuke grafiekjes willen maken en dromen over de toekomst.

Zelf heb ik overigens ook een Excel gemaakt met Meesman resultaten. Zodat ik nu een mooi grafiekje heb hoe in de loop der tijd mijn geld daar gegroeid is, en hoeveel daarvan winst/verlies is, en hoeveel inleg. Ik vond het grappig om te doen, maar dat was ook echt de enige reden, niet omdat het nou praktisch heel nuttig is.

Dat is dan ook het enige wat ik zelf verder heb bijgehouden. Als mijn TV kapot is koop ik gewoon een nieuwe die ik mooi vind, en ga ik niet de in mijn financiele overzicht wat ik niet heb dingen van passiva naar activa verplaatsen met bijbehorende afschrijvingen.
Nee dat soort idioterie trek ik ook niet, ik houd wel mn net worth een beetje bij, maar de auto en de inboedel ga ik echt niet mee zitten rekenen, geneuzel in de marge op het grote geheel en totaal zinloos. Net als afschrijvingen op de auto oid. Als ik 'm koop is 't een uitgave en als ie kapot is moet ik een andere kunnen kopen. Ga ik liever buiten iets doen.

Meesman houd ik inderdaad wel zelf ook bij, maar dat is 1x maken en voor de rest af en toe invullen en dat geldt voor de rest ook.

Als ik een nieuwe TV wil dan ben ik wel zo'n nerd dat ik me daar weer in ga verdiepen. Maar daar zit je voor op tweakers. :+

• President
Zygapophysis schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:14:
Meerdere mensen hier willen juist meer inzicht om het bolt gedrukte te voorkomen. Niet dat het een het ander perse uitsluit. Maar zoals hierboven uitgelegd kan iets wel of niet doorrekenen tienduizenden euro's schelen.
Xanaroth schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:27:
[...]

Waarom zou je sparen voor FO, als je doel is pas met pensioen te gaan wanneer je 75+ bent? Wat is dan het hele nut van die stijl van leven?

Met jouw cijfers zou je eerder richting de 'pensioen over 20 jaar' als doel kunnen stellen, zonder dat je onrealistische verwachtingen neerzet. Sterker nog, denk dat eerder ook wel kan als je inderdaad in 5-6 jaar een afbetaalde hypotheek hebt - want dan kun je het spaargeld van 1400 opkrikken richting 1700-2000 afhankelijk van de hoogte van je huidige hypotheekkosten.
FO = financieel onafhankelijk. Dat betekent voor mij dat ik niet afhankelijk HOEF te zijn van een werkgever/overheid maar dat ik op een gegeven moment zou kunnen stoppen. Voor mij is mijn werk een bron van inkomsten, maar ook een bron van plezier/geluk. Dat betekent dat ik misschien wel over 20 jaar genoeg geld heb om te kunnen stoppen met werken zonder in te leveren op mijn levenskwaliteit, maar ik hoop dat ik dat over 20 jaar niet wil. Sterker nog: ik hoop dat als ik straks 73 ben en met 'pensioen ga', ik nog steeds genoeg plezier uit mijn werk haal dat ik gewoon na mijn 73e wil blijven werken.

Heb ik op mijn 60e genoeg geld om te stoppen met werken? Absoluut! Maar ik hoop tegen die tijd niet te willen stoppen met werken. Mijn manier van FO is om financieel niet afhankelijk te zijn, maar hopelijk wel gewoon te willen blijven sparen. Vind ik het erg dat ik op mijn 100e dood zou gaan met nog een miljoen op mijn spaarrekening? Absoluut niet, ik heb niet het gevoel dat ik nu dingen in mijn leven mis door zuinig te leven. Al hoop ik voor die tijd wel zoveel mogelijk geld aan mijn kinderen te hebben doorgesluisd :)

• Zygapophysis
  • Niet online
Xanaroth schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:27:
[...]

Zou wel interessant zijn om dat eens uit te rekenen in excel >:) :P

• Zygapophysis
  • Niet online
foutje..

[ Voor 99% gewijzigd door Zygapophysis op 16-07-2017 14:07 ]

• President
Zygapophysis schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:56:
[...]

Zou wel interessant zijn om dat eens uit te rekenen in excel >:) :P
Het zou te complex worden omdat er teveel variabelen zijn. Zo is een van de variabelen mijn zoon en hopelijk eind 2018 een tweede kind. Als die in de buurt gaan studeren hebben we het over collegegeld + boekengeld wat ik jaarlijks kwijt ben. Als ze echt verder weg willen gaan studeren dan hebben we het over de koop van een appartement + collegegeld + boekengeld.... Gaan beiden studeren dan is het helemaal een kostenplaatje. Maar dat ligt er dus ook aan of er wat betaalbaars/bewoonbaar te koop staat of dat huur tegen die tijd misschien een betere optie is. Teveel mogelijke scenario's/vraagtekens om een realistische planning te maken

• Zygapophysis
  • Niet online
President schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:55:
[...]

[...]

FO = financieel onafhankelijk. Dat betekent voor mij dat ik niet afhankelijk HOEF te zijn van een werkgever/overheid maar dat ik op een gegeven moment zou kunnen stoppen. Voor mij is mijn werk een bron van inkomsten, maar ook een bron van plezier/geluk. Dat betekent dat ik misschien wel over 20 jaar genoeg geld heb om te kunnen stoppen met werken zonder in te leveren op mijn levenskwaliteit, maar ik hoop dat ik dat over 20 jaar niet wil. Sterker nog: ik hoop dat als ik straks 73 ben en met 'pensioen ga', ik nog steeds genoeg plezier uit mijn werk haal dat ik gewoon na mijn 73e wil blijven werken.

Heb ik op mijn 60e genoeg geld om te stoppen met werken? Absoluut! Maar ik hoop tegen die tijd niet te willen stoppen met werken. Mijn manier van FO is om financieel niet afhankelijk te zijn, maar hopelijk wel gewoon te willen blijven sparen. Vind ik het erg dat ik op mijn 100e dood zou gaan met nog een miljoen op mijn spaarrekening? Absoluut niet, ik heb niet het gevoel dat ik nu dingen in mijn leven mis door zuinig te leven. Al hoop ik voor die tijd wel zoveel mogelijk geld aan mijn kinderen te hebben doorgesluisd :)
Dus je weet eigenlijk al het antwoord op je eerder vraag:
Situaties en doelen verschillen dus nogal en de meerwaarde van excel dus ook. Zeker als je eerder dan 70 met pensioen wilt, je wel wilt beleggen met je geld en je niet kunt / wilt terugvallen op vermogende ouders.

• Xanaroth
President schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:55:
[...]

[...]

Het is meer dat je met je '5 ton als ik met pensioen ga', en nu ook '100e dood met 1 miljoen' trouwens, meer de indruk geeft van iemand die het enkel gaat om geld/rijk zijn - het meedoen aan de aloude ratrace 'meer dan de buurman'.
Geeft niet de indruk van een onafhankelijk leven leiden waarbij geld juist geen rol meer speelt in wat je doet en waar je voor kiest, eerder dat geld en rijkdom en meer-meer-meer juist je drijfveer zijn.

Ook prima trouwens, ieder z'n ding, alleen komt een beetje dubbelzinnig over zo van wat nou je echte doel is hier en in het echte leven.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 16-07-2017 14:15 ]

• Zygapophysis
  • Niet online
President schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:07:
[...]

Het zou te complex worden omdat er teveel variabelen zijn. Zo is een van de variabelen mijn zoon en hopelijk eind 2018 een tweede kind. Als die in de buurt gaan studeren hebben we het over collegegeld + boekengeld wat ik jaarlijks kwijt ben. Als ze echt verder weg willen gaan studeren dan hebben we het over de koop van een appartement + collegegeld + boekengeld.... Gaan beiden studeren dan is het helemaal een kostenplaatje. Maar dat ligt er dus ook aan of er wat betaalbaars/bewoonbaar te koop staat of dat huur tegen die tijd misschien een betere optie is. Teveel mogelijke scenario's/vraagtekens om een realistische planning te maken
Net zoals het doorrekenen van het aflossen van de hypoyheek kan je berekenen wat het doet met je vermogen wannneer je het geld wat eerst naar je hypotheek ging spaart / investeert. Wat je vervolgens over 18 jaar exact doet met dat vermogen kan je voorspellen natuurlijk. Maar daar ging het volgens mij ook niet over.

Verwijderd

Financieel Onafhankelijk staat volgens mij niet gelijk aan met pensioen kunnen gaan op mijn 45ste. Ik wil over een jaar of tien FO zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik dan stop met werken of eigenlijk dat ik dan stop met projecten doen. Ik haal weinig voldoening uit mijn werk, maar mijn projecten ernaast des te meer. Als ik Financieel Onafhankelijk ben dan werk ik 'niet omdat het moet, maar omdat het kan'.

Overigens zit dat een beetje in de familie. Mijn opa heeft tot zijn 75ste gewerkt terwijl dat al 20 jaar niet meer hoefde en mijn vader werkt op zijn 70ste nog. Beide uiteraard niet fulltime, maar ze zijn/waren gewoon bezig met dingen de ze leuk vinden/vonden.

• President
Zygapophysis schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:08:
[...]
Dus je weet eigenlijk al het antwoord op je eerder vraag:
[...]
Situaties en doelen verschillen dus nogal en de meerwaarde van excel dus ook. Zeker als je eerder dan 70 met pensioen wilt, je wel wilt beleggen met je geld en je niet kunt / wilt terugvallen op vermogende ouders.
Ik begrijp het wel, maar er zijn zoveel variabelen en vraagtekens om rekening mee te houden waardoor je je 'planning' constant zal moeten aanpassen. Dan leef je 20 jaar uit naar je 58e omdat je dan kan stoppen met werken maar dan raakt je kind gehandicapt wat jaarlijks veel geld kost waardoor je pas op je 63e kan stoppen met werken. Is dat dan niet een gigantische teleurstelling? :X

Kijk, van 25.000 op jaarbasis kun je zonder hypotheekuitgaven prima rondkomen. Ik zie dat als een luxe bedrag. Als ik eerder dan mijn 73e wil stoppen met werk heb ik dus voor elk jaar 25k nodig (los van rente, belasting, etc). Als ik dus op mijn 55e wil stoppen heb ik 18 x 25k = 450k aan vermogen nodig. Is dat mogelijk? Absoluut! Dat betekent 20 jaar lang jaarlijks ongeveer 22,5k naar de spaarrekening doorsluizen. Is helemaal goed te doen en dan heb ik op mijn 73e nog steeds een afbetaald huis.

Is het wenselijk? Geen idee. Misschien wil mijn zoon straks wel in Groningen gaan studeren en heeft hij moeite om woonruimte te vinden en koop ik wel een appartement voor hem in Groningen... Geen idee. Er zijn voor mij nog zoveel vraagtekens waarom ik het persoonlijk zinloos vindt om echt een planning te maken en ik in mijn hoofd nog niet ga stoppen met werken op mijn 65e. Wel weet ik dat ik financieel verstandig bezig ben door geld te sparen (en na het huis afbetaald te hebben ga ik met het extra geld beleggen of iets anders, dat zie ik zo op mijn 40e wel) en dat ik als alles gewoon zo voorspoedig blijft gaan ik (veel) eerder zou kunnen stoppen met werken dan mijn pensioenleeftijd van 73.

Maar ik begrijp dat anderen hier anders in staan en begrijp nu ook beter waarom men Excel gebruikt, wat an sich een erg prettig programma is. Ik ben vooralsnog niet van plan om voor mijn pensioenleeftijd te gaan stoppen met werken, maar veel FO'ers blijkbaar wel als ik jullie berichten juist begrijp.
Xanaroth schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:13:
Het is meer dat je met je '5 ton als ik met pensioen ga', en nu ook '100e dood met 1 miljoen' trouwens, meer de indruk geeft van iemand die het enkel gaat om geld/rijk zijn - het meedoen aan de aloude ratrace 'meer dan de buurman'.
Geeft niet de indruk van een onafhankelijk leven leiden waarbij geld juist geen rol meer speelt in wat je doet en waar je voor kiest, eerder dat geld en rijkdom en meer-meer-meer juist je drijfveer zijn.
Dat zie je dan fout (of dat leg ik dan verkeerd uit). Voor mij is geluk het belangrijkste doel in het leven. De grootste middelen om dit doel te bereiken zijn vrouw, kinderen, familie, vrienden en een makkelijk leven. Dit laatste wordt bereikt met geld: geld is een noodzakelijk kwaad. Ik werk uiteraard omdat ik geld nodig heb, maar tegelijkertijd haal ik voornamelijk geluk en voldoening uit mijn werk. Als ik vandaag 10 miljoen bij de loterij zou winnen dan zou ik ook gewoon doorgaan met werken.

Ik haal geen plezier uit op vakantie gaan naar Spanje, Egypte of weet ik veel wat. Ik haal geen plezier uit een mega televisie hebben of een villa met 5.000 vierkante meter grond. Voor mij is 1x per maand een zak bolletjes halen in het weekend al een 'geluksmomentje'. Juist omdat ik het niet dagelijks/wekelijks haal. Ik spaar het geld niet op om aan anderen te laten zien wat ik heb, maar omdat ik het zonde vindt om geld uit te geven aan iets wat mij op termijn niet gelukkig maakt. Geld weggeven aan een goed doel vind ik overigens ook zonde van mijn geld :+

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Waarom zou je een appartement kopen voor je kind? Ik snap wel dat je als ouder je kind wilt helpen, maar enige zelfstandigheid zou onderdeel van de opvoeding mogen zijn.

• JURIST
President schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:26:
[...]

Ik begrijp het wel, maar er zijn zoveel variabelen en vraagtekens om rekening mee te houden waardoor je je 'planning' constant zal moeten aanpassen. Dan leef je 20 jaar uit naar je 58e omdat je dan kan stoppen met werken maar dan raakt je kind gehandicapt wat jaarlijks veel geld kost waardoor je pas op je 63e kan stoppen met werken. Is dat dan niet een gigantische teleurstelling? :X

Kijk, van 25.000 op jaarbasis kun je zonder hypotheekuitgaven prima rondkomen. Ik zie dat als een luxe bedrag. Als ik eerder dan mijn 73e wil stoppen met werk heb ik dus voor elk jaar 25k nodig (los van rente, belasting, etc). Als ik dus op mijn 55e wil stoppen heb ik 18 x 25k = 450k aan vermogen nodig. Is dat mogelijk? Absoluut! Dat betekent 20 jaar lang jaarlijks ongeveer 22,5k naar de spaarrekening doorsluizen. Is helemaal goed te doen en dan heb ik op mijn 73e nog steeds een afbetaald huis.

Is het wenselijk? Geen idee. Misschien wil mijn zoon straks wel in Groningen gaan studeren en heeft hij moeite om woonruimte te vinden en koop ik wel een appartement voor hem in Groningen... Geen idee. Er zijn voor mij nog zoveel vraagtekens waarom ik het persoonlijk zinloos vindt om echt een planning te maken en ik in mijn hoofd nog niet ga stoppen met werken op mijn 65e. Wel weet ik dat ik financieel verstandig bezig ben door geld te sparen (en na het huis afbetaald te hebben ga ik met het extra geld beleggen of iets anders, dat zie ik zo op mijn 40e wel) en dat ik als alles gewoon zo voorspoedig blijft gaan ik (veel) eerder zou kunnen stoppen met werken dan mijn pensioenleeftijd van 73.

Maar ik begrijp dat anderen hier anders in staan en begrijp nu ook beter waarom men Excel gebruikt, wat an sich een erg prettig programma is. Ik ben vooralsnog niet van plan om voor mijn pensioenleeftijd te gaan stoppen met werken, maar veel FO'ers blijkbaar wel als ik jullie berichten juist begrijp.

[...]

Dat zie je dan fout (of dat leg ik dan verkeerd uit). Voor mij is geluk het belangrijkste doel in het leven. De grootste middelen om dit doel te bereiken zijn vrouw, kinderen, familie, vrienden en een makkelijk leven. Dit laatste wordt bereikt met geld: geld is een noodzakelijk kwaad. Ik werk uiteraard omdat ik geld nodig heb, maar tegelijkertijd haal ik voornamelijk geluk en voldoening uit mijn werk. Als ik vandaag 10 miljoen bij de loterij zou winnen dan zou ik ook gewoon doorgaan met werken.

Ik haal geen plezier uit op vakantie gaan naar Spanje, Egypte of weet ik veel wat. Ik haal geen plezier uit een mega televisie hebben of een villa met 5.000 vierkante meter grond. Voor mij is 1x per maand een zak bolletjes halen in het weekend al een 'geluksmomentje'. Juist omdat ik het niet dagelijks/wekelijks haal. Ik spaar het geld niet op om aan anderen te laten zien wat ik heb, maar omdat ik het zonde vindt om geld uit te geven aan iets wat mij op termijn niet gelukkig maakt. Geld weggeven aan een goed doel vind ik overigens ook zonde van mijn geld :+
Onzekerheden zijn geen reden om niet te plannen naar mijn mening, desnoods maak je scenario's. Voor echt grote risico's die een doorsnee inwoner niet kan dragen zoals het uitbranden van je woning en arbeidsongeschiktheid gelden is het normaal gesproken verstandig om je te verzekeren.

Het is overigens heel fijn als je tot na 70 met veel plezier in loondienst blijft werken, maar hoe zeker is dat als je 40 jaar vooruit moet kijken? Persoonlijk zou dat voor mij reden zijn om FO te willen worden. Stel dat je ergens de komende decennia meer plezier aan andere dingen gaat beleven, zou zomaar kunnen in een snel veranderende wereld.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
JURIST schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:14:
[...]

Het is overigens heel fijn als je tot na 70 met veel plezier in loondienst blijft werken, maar hoe zeker is dat als je 40 jaar vooruit moet kijken? Persoonlijk zou dat voor mij reden zijn om FO te willen worden. Stel dat je ergens de komende decennia meer plezier aan andere dingen gaat beleven, zou zomaar kunnen in een snel veranderende wereld.
Ik denk dat jullie/we het stiekem meer eens zijn dan we denken. Zelf geeft hij immers ook aan dat hij misschien over 20 jaar wel zou kunnen stoppen, maar het nog niet per se hoopt te willen. Voor het geval dat je dat wel wil is het natuurlijk erg fijn om al FO te zijn en voor dat gevoel van vrijheid doen velen het.

Ik zit zelf in het voortgezet onderwijs en haal ook erg veel plezier uit mijn werk. Ik hoop dit over 20/30/40 jaar ook te doen, maar wil uiterlijk op mijn 55e FO zijn. De ironie wil dat die positie van FO dan misschien wel bijdraagt aan het door willen blijven werken, juist omdat er geen druk meer op staat. Ik zie helaas genoeg collega's van 55+ die de jeugd niet meer bij kunnen benen maar wel ploeteren voor een hypotheek. En je verdient gewoon goed op de top van de LD-loonschaal (bijna 75k bruto per jaar), waar de betreffende collega's in vallen. Desalniettemin voelen zij zich onder druk gezet om mee te bewegen met ontwikkelingen waar ze niet achter staan, waar je vanuit een positie van FO misschien eerder kan kiezen om principieel te zijn t.o.v. je leidinggevende of lekker een paar maanden per jaar als invaller te werken.

Het gaat w.m.b. vooral om vrijheid en bewegingsruimte voor jezelf en je eventuele partner/kinderen.

[ Voor 10% gewijzigd door finsdefis op 16-07-2017 15:38 ]

• Galactic
cerberusss schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:55:
[...]

Wat je in België in dit wereldje (en bij ons bedrijf) ziet is dat je op een gegeven moment het wereldje uitgewerkt wordt. Bijvoorbeeld 50 jaar zijn en zonder opdracht vallen dan is de kans op ontslag behoorlijk groot (en inderdaad klanten kunnen vaak van maand op maand of per jaar je contract laten eindigen). Klanten willen je vaak ook nietmeer vanaf een bepaalde leeftijd omdat ze het team jong willen houden (lees goedkoop) en als je zonder opdracht valt en je hebt een salaris aan de bovenkant dan is de kans op ontslag nog des te groter. Zelf ben ik slechts 32 en binnen 2-3 jaar FO. Dus dat zal dat leeftijdgedoe gelukkig niet moeten meemaken.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 12:46

Milmoor

Footsteps and pictures.

Iemand een goede tip waar ik kan uitrekenen hoever ik al ben? Bij voorkeur in het Nederlands, omdat de aannames hoe zaken werken in de VS te vaak niet aansluiten op de situatie hier. De topicstart lijkt dit niet te hebben.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In het kort: bepaal je totale uitgaven per jaar, vermenigvuldig die met 25 (komt overeen met een 4% SWR) en dat is je benodigde vermogen. NB. neem de waarde van je woning niet mee in de berekening, want het gaat er om dat je je uitgaven kan dekken met je vermogen.

Als je via de werkgever pensioen opbouwt en je vertrouwt op de AOW, dan zou je zelfs een 5% SWR kunnen hanteren. Gebruik dan 20 voor de vermenigvuldiging.

Wil je je juist indekken tegen onzekerheid in de toekomst (bijvoorbeeld ongunstige nieuwe regelgeving), dan is een 3% SWR redelijk veilig. Gebruik dan 33 voor de vermenigvuldiging.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 16-07-2017 22:11 ]

• kabelmannetje
Milmoor schreef op zondag 16 juli 2017 @ 21:44:
Iemand een goede tip waar ik kan uitrekenen hoever ik al ben? Bij voorkeur in het Nederlands, omdat de aannames hoe zaken werken in de VS te vaak niet aansluiten op de situatie hier. De topicstart lijkt dit niet te hebben.
http://firecalc.com/
Vul dan de diverse variabelen naar NL situatie in:

- AOW, penisoen,
- VRH, HRA
- etc.

Zo kan je diverse situaties bekijken. Bijvoorbeeld:
- Hoeveel moet ik hebben met 10, 20 of 30 jaar voor pensioen begint.
- Wat als ik per jaar wat extra bijverdien.
- Wat als ik mijn huis over 10 jaar verkoop. Of wat als ik een erfenis krijg.
- hoeveel heb ik minimaal aan vermogen als ik 65 ben. Etc.

[ Voor 25% gewijzigd door kabelmannetje op 17-07-2017 09:15 ]

• Ernie
  • Laatst online: 15-11 16:10
Vorige week kwam mijn energierekening binnen,of ik even €200+ wilde bijlappen. 8)7
Ik heb de factuur eens even gecontroleerd en de welkomstbonus stond er niet op. Nu hoeft er maar €0.14 worden bijbetaald.

Wederom een leerpuntje dat je kritisch moet zijn en goed moet opletten bij het ontvangen van facturen. Fouten maken is nu eenmaal menselijk.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
PcDealer schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:36:
Waarom zou je een appartement kopen voor je kind? Ik snap wel dat je als ouder je kind wilt helpen, maar enige zelfstandigheid zou onderdeel van de opvoeding mogen zijn.
Het kan ook een slimme investering zijn en daarmee een win-win situatie.
Je koopt een klein appartement en je laat je kind gewoon een marktconforme huur betalen. Je kind kan huursubsidie krijgen en als ouder zijn de huurinkomsten belastingvrij. Het is vooral een luxe dat je niet opzoek hoeft naar een kamer maar je ontneemt je kind echt geen zelfstandigheid.
Je kind kan dus voordelig wonen en jij krijgt de huurinkomsten ipv iemand anders. Het levert misschien niet het rendement op wat je op andere manieren kan krijgen maar je wordt er echt niet slechter van.

Mijn ouders hebben het bovenstaande ook gedaan. Maar ik heb zelf het appartement gevonden en de zaken met de VVE geregeld tijdens het wonen. Ook de verkoop heb ik destijds voor mijn ouders gedaan. Heel zelfstandig allemaal :P

Verwijderd

Ernie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:37:
Wederom een leerpuntje dat je kritisch moet zijn en goed moet opletten bij het ontvangen van facturen. Fouten maken is nu eenmaal menselijk.
Absoluut. Het gaat nou eenmaal wel een mis; kan gebeuren. Wel zaak om niet klakkeloos te betalen. Ik moet de factuur ook altijd even goed checken; ik betaal maandelijks te veel zodat ik nooit hoeft bij te leggen. Het potje dat dan eens per jaar vrijkomt kan ik leuke dingen van doen als ik wil. Maar het risico bestaat dan dat ik denk 'dat bedrag kan best kloppen', terwijl er mogelijk ergens verkeerd gerekend is.
PcDealer schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:36:
Mee eens, maar mogelijk is er een middenweg, welke ik waarschijnlijk zou kiezen. Je zou zelf een appartement kunnen kopen en speculeren op de waardestijging, zodat het een vorm van investeren wordt. Je kunt je kind dan huur laten betalen en dat deels of volledig wegzetten om op die manier een potje te creëren. Je kunt daar dan voor jezelf wat kosten uithalen zodat je quitte speelt (of niet, afhankelijk van hoe ruim je zelf zit), maar je kunt voor het kind ook een potje opbouwen dat je bijvoorbeeld besluit te geven bij het kopen van een huis. Hoe klein het mogelijk na aftrek van de kosten ook is; het is altijd fijn als het geld binnen de familie blijft. En mogelijk is er nog huurtoeslag mogelijk ook.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:52:
[...]
Absoluut. Het gaat nou eenmaal wel een mis; kan gebeuren. Wel zaak om niet klakkeloos te betalen. Ik moet de factuur ook altijd even goed checken; ik betaal maandelijks te veel zodat ik nooit hoeft bij te leggen. Het potje dat dan eens per jaar vrijkomt kan ik leuke dingen van doen als ik wil.
Dat is toch gewoon jezelf voor de gek houden? Je kan ook gewoon een realistisch voorschot betalen, en de leuke dingen direct betalen.
Waarom je geld tijdelijk aan een bedrijf geven als je het ook op je eigen rekening kan laten staan?

Sterker nog, ik zet mijn voorschot bewust (iets) te laag. Zo heb je tenminste nooit gezeik als je na de eindafrekening of een verkeerde factuur nog weken op je geld moet wachten of er 3x achteraan moet bellen.

Verwijderd

Omdat de kans anders groot is dat het bedrag verdwijnt in de Bermudadriehoek van de huishoudpot. Het is in feite mijn manier om ervoor te zorgen dat ik jaarlijks op wintersport kan; daarvoor is een 'verborgen' spaarpotje best handig.

Voor jouw manier is ook wat te zeggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:14:
Omdat de kans anders groot is dat het bedrag verdwijnt in de Bermudadriehoek van de huishoudpot. Het is in feite mijn manier om ervoor te zorgen dat ik jaarlijks op wintersport kan; daarvoor is een 'verborgen' spaarpotje best handig.

Voor jouw manier is ook wat te zeggen.
Je mag ook elke maand €100 naar mij overmaken. Krijg je over een jaar je €1200 weer terug. Deal?

Verwijderd

:D Ik snap je punt.

Verwijderd

Prima natuurlijk als het voor jou werkt op deze manier, maar ook wel goed om dit soort 'gewoontes' soms even onder de loep te nemen.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:06
Ik zit net even te kijken naar de dividend uitkeringen over mijn ETF portefeuille en het valt mij op dat 1H2017 een stuk meer dividend heeft uitgekeerd dan 1H of 2H 2016. Nou is mijn ETF portefeuille natuurlijk ook gegroeid, maar het is wel opvallend. Ik zit net even te kijken waar het verschil nou in zit en de dividend uitkeringen voor Developed Europe en Emerging Markets in Q2 zijn 3 tot bijna 4 keer hoger dan in Q1 en voorgaande periodes. Nou ben ik juist daar sinds vorig jaar wat meer in gaan zitten (70% all-world, 20% emerging markets en 10% developed Europe). Heeft iemand een verklaring of idee hoe de dividend uitkering zo omhoog kan schieten voor een heel ETF? All-world dividend is trouwens ook 1,5 keer hoger in Q2 dan in Q1.

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Torgo op 17-07-2017 13:09 ]

Verwijderd

Torgo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:07:
Ik zit net even te kijken naar de dividend uitkeringen over mijn ETF portefeuille en het valt mij op dat 1H2017 een stuk meer dividend heeft uitgekeerd dan 1H of 2H 2016. Nou is mijn ETF portefeuille natuurlijk ook gegroeid, maar het is wel opvallend. Ik zit net even te kijken waar het verschil nou in zit en de dividend uitkeringen voor Developed Europe en Emerging Markets in Q2 zijn 3 tot bijna 4 keer hoger dan in Q1 en voorgaande periodes. Nou ben ik juist daar sinds vorig jaar wat meer in gaan zitten (70% all-world, 20% emerging markets en 10% developed Europe). Heeft iemand een verklaring of idee hoe de dividend uitkering zo omhoog kan schieten voor een heel ETF? All-world dividend is trouwens ook 1,5 keer hoger in Q2 dan in Q1.

***members only***
Omdat de aandelen die ze in de ETFs hebben niet elk kwartaal evenveel dividend uitkeren?

• kabelmannetje
De meeste dividend wordt in Q2 uitgekeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 17-07-2017 14:13 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

chrisborst schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:42:
[...]

Het kan ook een slimme investering zijn en daarmee een win-win situatie.
Je koopt een klein appartement en je laat je kind gewoon een marktconforme huur betalen. Je kind kan huursubsidie krijgen en als ouder zijn de huurinkomsten belastingvrij. Het is vooral een luxe dat je niet opzoek hoeft naar een kamer maar je ontneemt je kind echt geen zelfstandigheid.
Maar dat is niet uiteengezet door de schrijver :)

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:19
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:14:
[...]

Omdat de aandelen die ze in de ETFs hebben niet elk kwartaal evenveel dividend uitkeren?
Of omdat de vele activistische fondsen weer druk aan het zetten zijn dat de bedrijven geld opleveren (zie Akzonobel). Je ziet dat ze daar wel degelijk gevoelig voor zijn (zie Unilever). Typisch is dan weer dat ze bijvoorbeeld gedwongen worden hun vastgoed te gelde te maken zodat dat op korte termijn winst oplevert, helaas weinig positiefs voor de lange termijn (kijk maar naar V&D).

Laatst nog met Jack Wintermans van Meesman gevraagd hoe zij handelen tegenover de activistische hedgefondsen, hij gaf aan dat indexfondsen ook inspraak hebben in waar in beleggen en dat die indexfondsen ook door Meesman werden aangesproken om daar iets tegen te doe. Verschil is natuurlijk dat de ene groot in de pers wil en de andere niet.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:28

Zenix

BOE!

Moet dit niet in het beurs topic? ;)

Beetje rare portefeuille overigens, EM en Europa zitten ook in All-World.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:27
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:03:
[...]

Dat is toch gewoon jezelf voor de gek houden? Je kan ook gewoon een realistisch voorschot betalen, en de leuke dingen direct betalen.
Waarom je geld tijdelijk aan een bedrijf geven als je het ook op je eigen rekening kan laten staan?

Sterker nog, ik zet mijn voorschot bewust (iets) te laag. Zo heb je tenminste nooit gezeik als je na de eindafrekening of een verkeerde factuur nog weken op je geld moet wachten of er 3x achteraan moet bellen.
Motto van de penningmeester: je kan beter op je geld zitten dan er achteraan moeten.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Torgo
Zenix schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:59:
Moet dit niet in het beurs topic? ;)

Beetje rare portefeuille overigens, EM en Europa zitten ook in All-World.
Index beleggen is samen met ontroerend goed zo'n beetje wat het merendeel van ons doet om richting FO te werken. Dus af en toe mag een vraagje over index beleggen denk ik wel. :)

Beetje raar om mijn portefeuille te kwalificeren als raar :P . All-World is voor 50% America. Dat vind ik teveel en dus kies ik ervoor om dit te mixen met EM en Europa waardoor de wereldwijde verdeling beter aansluit op mijn persoonlijke voorkeur.

• Torgo
kabelmannetje schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:48:
De meeste dividend wordt in Q2 uitgekeerd.
Maar dan nog is 1H2017 veel beter dan 1H2016. Nou ja, we zien wel aan het eind van het jaar wat de totaal stand is. Ik ben er in iedergeval heel blij mee. Op een of andere manier vind ik dividend uitkeringen nog leuker dan koersstijgingen. :D

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:28

Zenix

BOE!

Torgo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:14:
[...]

Index beleggen is samen met ontroerend goed zo'n beetje wat het merendeel van ons doet om richting FO te werken. Dus af en toe mag een vraagje over index beleggen denk ik wel. :)

Beetje raar om mijn portefeuille te kwalificeren als raar :P . All-World is voor 50% America. Dat vind ik teveel en dus kies ik ervoor om dit te mixen met EM en Europa waardoor de wereldwijde verdeling beter aansluit op mijn persoonlijke voorkeur.
Naja vreemd dan ;), omdat EM meer risico heeft en daar de fluctuaties ook veel hoger zijn. Verder komt bij EM straks ook een veel groter deel China, waardoor je straks meer in China zit , dan heb je dus hetzelfde 'probleem' als je nu met de Verenigde staten zou hebben. Bepaalde voorkeuren voor landen(of zelfs continenten) of sectoren dan maak je het toch iets minder passief en complexer, terwijl het met All-World lekker simpel zou zijn. Je hebt overigens wel last van dividendlek met Ierse fonden, zie daarvoor beleggingstopic.
Pagina: 1 ... 105 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.