Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.365.507 views

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:46

Milmoor

Footsteps and pictures.

@saveljos, waar zit je qua stappen naar FO? Stappenplan.

[ Voor 29% gewijzigd door Milmoor op 10-07-2017 21:54 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
1. financiële buffer van een maand is komend jaar niet nodig. Woon nog thuis. Hooguit hoge tandarts kosten die onverwachts zouden kunnen komen.
2. Heb een studieschuld. Maar die wil ik niet aflossen. Wel wil ik er zo snel mogelijk iets tegenover hebben staan wat net zo veel waard is.
3. Weer die buffer die ik voorlopig niet nodig denk te hebben.

Voor mij heeft FO prioriteit en is het niet iets wat je erbij doet omdat je toch geld overhoud.
Daarom zocht ik ook werk op fietsafstand en wil ik straks dus een sociale huurwoning delen waardoor maandlasten zo laag mogelijk zijn. Met zulke maandlasten is een gigantische buffer ook niet nodig.
Ik heb een pessimistische kijk op toekomst van andere en heb geen zin om tussen die ellende te zitten.
Survival of the fittest is being able to adapt to changing. Voor die veranderingen heb je vermogen nodig.
Ook worden de rijken steeds rijker omdat rendement hoger is dan economische groei. Dus je kunt beter aansluiten bij de mensen die leven van passief inkomen. Maar zo kan ik heel a4tje schrijven met motivaties om mijn spaar percentage zo hoog mogelijk te houden.
Punt is, ik sta letterlijk aan het begin van FO. Al heb ik me er wel al wat jaren mee bezig gehouden.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:46

Milmoor

Footsteps and pictures.

@saveljos, helemaal prima natuurlijk, hoewel ik me wel een beetje afvraag of je aan het begin van FO staat, of startende bent met je eerste stappen als Prepper.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je het rendement van de rijke wil bijhouden, dan heb je met een indexfonds nog meeste kans. Natuurlijk kan het dat de handel instort, blijft lastig voorspellen.

Zelf heb ik niks met goud. Ja ik weet dat als je puur naar de cijfers kijkt het je beleggingen kan stabiliseren. Maar je moet je er ook goed bij voelen, en voor mij als ik nu een hoop goud koop, heb ik over een 10 jaar nog steeds een hoop goud. Terwijl ik hoop dat bedrijven waar je aandelen in koopt over 10 jaar wel wat geproduceerd hebben. Historisch gezien weet je hoe goud het doet, maar voor mij is het een klompje totaal nutteloos spul. (Ja het heeft wat dingen waarvoor je het nodig hebt, maar dat bepaald niet de prijs).

• saveljos
  • Nu online
Milmoor schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:34:
@saveljos, helemaal prima natuurlijk, hoewel ik me wel een beetje afvraag of je aan het begin van FO staat, of startende bent met je eerste stappen als Prepper.
Klopt, misschien ga ik inderdaad wel richting Prepper. Voel me ook steeds meer zo'n conspiracy gastje. Kan er niets aan doen :o. Niet de soort die in aliens geloofd of in een platte aarde. Maar meer dat er heel veel meer gebeurd buiten wat er op nederlandse journaal gezegd word. Weet niet hoe ik dit uitleg zonder over te komen als een gek :D

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
saveljos schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:52:
[...]

Heel zeker dat je dit bedoeld op volgorde? Want obligaties kunnen bij gedrukt worden en vastgoed zit in een bubbel, ik denk dat goud het aller veiligst is. (Reageer nu pas op deze wat oudere post omdat ik zocht op de termen goud/zilver om te kijken hoe ze er hier over dachten)

@de rest

Misschien dat ik teveel naar Willem Middelkoop heb geluisterd. Maar ik zit er steeds meer aan te denken om volledig te gaan in edelmetalen. Mijn toekomstbeeld is gewoon nogal pessimistisch. Gigantische schulden, geld wat uit het niets gecreëerd word etc. Chinese/russen die volop in goud investeren. Als ik zo de presentaties bekijk van dus bijvoorbeeld Willem middelkoop dan weet hij mij toch echt goed te overtuigen.

Nu sta ik wel letterlijk aan het beginpunt van mijn FO. Dus het is niet zo dat ik bestaande vermogen omzet naar edelmetalen. Maar mijn salaris zou er nu wel heen kunnen gaan.
Ik zou het lekker niet doen. Sowieso is het geen investeren, maar speculeren. Dat is wat heel anders. Daarnaast is spreiding vele malen beter dan één kant op lopen, wanneer financiële onafhankelijkheid je doel is: jij gaat jezelf afhankelijk maken van de grillen van de grondstofmarkt.

Maar goed, ik vind financiële onafhankelijkheid ook niet samengaan met sociale huur of bij je ouders wonen.

• saveljos
  • Nu online
MrAcid schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:54:
[...]
Maar goed, ik vind financiële onafhankelijkheid ook niet samengaan met sociale huur of bij je ouders wonen.
leg uit. Bij ouders wonen kan ik niets aan doen. Dat overkomt vrijwel iedereen die jong is :+
Sociale huurwoning is technisch gezien elke woning onder de 710,-. Kan ook prima van particulier zijn dus.
In mijn iets verdere toekomstplannen staan iig geen sociale huurwoning hoor. Dan is immers ook de huizenmarkt hersteld >:)
Maar dan nog betekent het niet dat een sociale huurwoning hetzelfde is als (zwaar) gesubsidieerd worden door de overheid. Huurtoeslag dan? Dat stopt ook bij een vermogen van boven de 25 duizend euro. Hra aftrek daarentegen... :P

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-11 11:03
saveljos schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:39:
[...]
Opbouw van vermogen is voor nu belangrijker dan passief inkomen. Ik verwacht inderdaad een behoorlijke crash op aandelenmarkt en huizenmarkt. Obligaties zijn ook niet veilig, net als spaargeld.
Oh, heb je een glazen bol? Je weet dat wachten op een crash en al je vermogen dan investeren gemiddeld minder rendement oplevert dan een lump-sum? https://www.oppenheimerfu...for-the-market-correction
Tijd in de markt is belangrijker dan timing van de markt.
Inflatie kan op verschillende manieren berekend worden waarbij ene toch hoger is dan de ander.
Dus waar moet ik het geld dan in stoppen? Met bovenstaande gedachtegang vallen de huizen en aandelen markt af. Ik heb voorlopig recht op sociale huurwoning en dat ga ik dan ook doen.(misschien dat ik die zelfs ga delen met een vriend van me. Woon nu nog thuis). Dus heb ook geen plannen voor koopwoning.

[...]
Misschien is niets doen wel goed? vergeleken met waardestijging door schuld? Ik zoek ook niet echt perse nu iets wat echt rendement maakt. Maar meer zijn waarde blijft behouden. Wat eigenlijk ook neer komt op een soort van rendement als de euro/dollar minder waard word.
Als ik jou was zou ik helemaal niets doen.
Eerst je opleiding afmaken en je inlezen in de grondbeginselen van de financiële materie. Lees de blogs van MMM of jlcollinsh eens. http://jlcollinsnh.com/stock-series/
Willem heeft een fonds opgericht in mijnbouw(goud/zilver en andere), opzich vind ik dat ook super interessant. Ookal is dat zeeeeer volatiel. Maar minimum inleg 25 duizend, dus voorlopig kan ik er nog niet aan meedoen. Hij zit niet specifiek in uranium al had ie daar wel laatst over geschreven inderdaad.
Willem, die charlatan. Voorspelde eerst de ineenstorting van de Dollar. Gebeurde niet, integendeel. Daarop voorspelde hij dat goud astronomisch zou stijgen. Niet gebeurd, daalt al jaren.
Hij casht wel lekker met al zijn boekjes en workshops.

[ Voor 8% gewijzigd door kabelmannetje op 11-07-2017 08:49 ]

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
saveljos schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:39:
Opbouw van vermogen is voor nu belangrijker dan passief inkomen. Ik verwacht inderdaad een behoorlijke crash op aandelenmarkt en huizenmarkt. Obligaties zijn ook niet veilig, net als spaargeld. Inflatie kan op verschillende manieren berekend worden waarbij ene toch hoger is dan de ander.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, als je op dit moment naar de obligatiemarkt kijkt, dan is het nogal verpest. Maar zulke overwegingen zijn in essentie "timing the market", dus daar moet je eerst van af, mijns inziens.

Je geld moet je in een asset allocatie stoppen die bij je doelen past, en daarbinnen houd je je aan de bandbreedtes. Met jaarlijks herbalanceren haal je dat market timing element er uit.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Een van de dingen in de FO mindset is ook dat je eigenlijk niet weet welke kant het allemaal opgaat.

Je kan een goed argument maken dat de aandelenmarkt en de huizenmarkt momenteel overpriced zijn. Maar je kan net zo goed argumenten maken dat die reeel of zelfs underpriced zijn.

Met betrekking tot goud - Warren Buffett heeft dat eigenlijk wel een keertje goed verwoord:

“I will say this about gold. If you took all the gold in the world, it would roughly make a cube 67 feet on a side…Now for that same cube of gold, it would be worth at today’s market prices about $7 trillion dollars – that’s probably about a third of the value of all the stocks in the United States…For $7 trillion dollars…you could have all the farmland in the United States, you could have about 7Exxon Mobils, and you could have a trillion dollars of walking-around money…And if you offered me the choice of looking at some 67 foot cube of gold and looking at it all day, and you know me touching it and fondling it occasionally…Call me crazy, but I’ll take the farmland and the Exxon Mobils.”

Zie https://www.gurufocus.com...fett-makes-ense-of-it-all

Als je het op die, absurde, manier bekijkt, kan je moeilijk om het punt heen. En bedenk je dat elk eigendomsrecht uberhaupt alleen bestaat bij gratie van onze maatschappelijke inrichting. Zo ook het eigendom van goud.

[ Voor 4% gewijzigd door Bonsaiboom op 11-07-2017 08:26 ]

• kabelmannetje
saveljos schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:07:
[...]
leg uit. Bij ouders wonen kan ik niets aan doen. Dat overkomt vrijwel iedereen die jong is :+
Sociale huurwoning is technisch gezien elke woning onder de 710,-. Kan ook prima van particulier zijn dus.
In mijn iets verdere toekomstplannen staan iig geen sociale huurwoning hoor. Dan is immers ook de huizenmarkt hersteld >:)
Maar dan nog betekent het niet dat een sociale huurwoning hetzelfde is als (zwaar) gesubsidieerd worden door de overheid. Huurtoeslag dan? Dat stopt ook bij een vermogen van boven de 25 duizend euro. Hra aftrek daarentegen... :P
Ga je werkelijk wachten tot een daling van de woningmarkt wachten tot je een woning koopt? Hoe lang ga je dan wachten 25 jaar? Langer? Je gaat ook niet huren, dus waar ga je dan wonen?

In sommige situaties kan een sociale huurwoning interessanter voor FO zijn dan een koopwoning. In mijn situatie bijvoorbeeld. Als ik een huis zou kopen -met alle onkosten-, hou ik onvoldoende vermogen over om FO te zijn. Met een euro of 600 aan (sociale) huur, lukt dat FO-zijn prima.

• kabelmannetje
saveljos schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:52:
[...]
Heel zeker dat je dit bedoeld op volgorde? Want obligaties kunnen bij gedrukt worden en vastgoed zit in een bubbel, ik denk dat goud het aller veiligst is. (Reageer nu pas op deze wat oudere post omdat ik zocht op de termen goud/zilver om te kijken hoe ze er hier over dachten)
Ja, in die volgorde.
Waarom gaan volgens jou ineens bedrijven vol obligaties gaan bijdrukken? Zo dom zijn de eigenaren van het bedrijf (de obligatie/aandeelhouders) toch niet...?
Waarom denk jij dat vastgoed in een bubbel zit?
@de rest
Nu sta ik wel letterlijk aan het beginpunt van mijn FO. Dus het is niet zo dat ik bestaande vermogen omzet naar edelmetalen. Maar mijn salaris zou er nu wel heen kunnen gaan.
Dat is speculatie en mede door cyclische aard zijn edelmetalen ook nog zeer volatiel. Edelmetalen genereren ook geen extra waarde in de vorm van winstdelingen/dividend.
Hoe weet jij bijv. dat industrie meer palladium nodig heeft op basis van huidige vooruitzichten en dat dus de prijs ervan gaat stijgen? Weet jij dus meer dan zij die hier onderzoek naar doen...?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:22
kabelmannetje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 00:05:

[...]

Willem, die charlatan. Voorspelde eerst de ineenstorting van de Dollar. Gebeurde niet, integendeel. Daarop voorspelde hij dat goud astronomisch zou stijgen. Niet gebeurd, daalt al jaren.
Hij casht wel lekker met al zijn boekjes en workshops.
Ik heb ook helemaal niks met Willem Middelkoop, vooral veel mooie praatjes die het goed doen bij doemdenkers

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:30

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Blik1984 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:27:
[...]

Ik heb ook helemaal niks met Willem Middelkoop, vooral veel mooie praatjes die het goed doen bij doemdenkers
Preekt ook gewoon voor zijn eigen parochie. Is ook absoluut geen neutrale analist/expert.

Heeft flink gecashed met het promoten van goud en vervolgens hier zijn fondsen/webshop voor op te richten, deze omzet te laten draaien en verkopen en €€€.

Hetzelfde kan je natuurlijk zeggen van Buffet, wanneer hij aangeeft dat iets interessant is heeft hij allang zijn posities hierin.

Maar goed, dat is meer een discussie voor het beleggingstopic. Het belangrijkste lijkt me dat je je niet mee laat slepen door de 'kenners' in de media maar dat je zelf een gedegen onderzoek doet. Of niet en dan ga je bijv bij Meesman beleggen in een fonds wat je goed lijkt.

Zelf heb ik al mijn aandelen geliquideerd, het voelt momenteel niet goed en heb het idee dat door de lage rentes er een enorme bubbel wordt gecreëerd. Kan natuurlijk nog jaren goed gaan en loop zo potentiële winsten mis maar momenteel los ik liever af op mijn schulden (hypotheek) tbv lagere lasten. Het passieve inkomen komt later.

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:51
tuinïnen schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:51:
Preekt ook gewoon voor zijn eigen parochie. Is ook absoluut geen neutrale analist/expert.

Heeft flink gecashed met het promoten van goud en vervolgens hier zijn fondsen/webshop voor op te richten, deze omzet te laten draaien en verkopen en €€€.

Hetzelfde kan je natuurlijk zeggen van Buffet, wanneer hij aangeeft dat iets interessant is heeft hij allang zijn posities hierin.
Met als nuance dat het beleggingsfonds van de ene persoon een negatief rendement heeft geboekt over de afgelopen 9 jaar en dat van de ander in waarde (meer dan) verdubbeld is in die tijd. ;)

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:33
kabelmannetje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:44:
[...]

Ga je werkelijk wachten tot een daling van de woningmarkt wachten tot je een woning koopt? Hoe lang ga je dan wachten 25 jaar? Langer? Je gaat ook niet huren, dus waar ga je dan wonen?

In sommige situaties kan een sociale huurwoning interessanter voor FO zijn dan een koopwoning. In mijn situatie bijvoorbeeld. Als ik een huis zou kopen -met alle onkosten-, hou ik onvoldoende vermogen over om FO te zijn. Met een euro of 600 aan (sociale) huur, lukt dat FO-zijn prima.
Dan maak je best wel misbruik van het systeem hè, sociale verhuur is bedoeld voor mensen met een minimum of beneden gemiddeld inkomen. Bij modaal inkomen wordt je toch geacht markthuur te betalen... Wil je een sociale huurwoning met een ton op de bank dan wordt je volgens de norm passend huren ook afgewezen omdat je niet tot de doelgroep behoord. Als je al wel een huurwoning hebt zie je dat uiteindelijk ook weer terug in de extra hoge huurverhoging.

Overigens heb ik mijn huis met 600,- annuitaire hypotheeklast gekocht (120k hypotheek destijds met 40k eigen geld maar de rente is intussen flink lager) en daar is nu nog zo'n 12k hypotheek over. Als de hypotheek klaar is gaan we verder met deel 2 van het plan, sparen en beleggen. Het kan dus wel degelijk als je de eisen van je huis maar er op bij stelt!

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• kabelmannetje
Felicia schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:39:
[...]
Dan maak je best wel misbruik van het systeem hè, sociale verhuur is bedoeld voor mensen met een minimum of beneden gemiddeld inkomen. Bij modaal inkomen wordt je toch geacht markthuur te betalen... Wil je een sociale huurwoning met een ton op de bank dan wordt je volgens de norm passend huren ook afgewezen omdat je niet tot de doelgroep behoord. Als je al wel een huurwoning hebt zie je dat uiteindelijk ook weer terug in de extra hoge huurverhoging.
Ik heb een minimum inkomen. Sociale huurwoningen hebben geen vermogenstoets.
En m.i. de grootste veroorzakers van de woonmarkt in NL zijn de overheden. "Scheefwonen" is een symptoom van jarenlang wanbeleid, geen oorzaak.

[ Voor 9% gewijzigd door kabelmannetje op 11-07-2017 13:15 ]

• Blik1984
Felicia schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:39:
[...]

Tja, die discussie is al meerdere malen hier gevoerd. Het valt gewoon binnen de regels van de wet, maar er is dus gewoon geen vermogenstoets. Je kunt dus sociaal huren als miljonair zijnde zonder inkomen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:22
Blik1984 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:05:
[...]

Tja, die discussie is al meerdere malen hier gevoerd. Het valt gewoon binnen de regels van de wet, maar er is dus gewoon geen vermogenstoets. Je kunt dus sociaal huren als miljonair zijnde zonder inkomen.
Nope. Je hebt als miljonair al gauw 36k (oude regeling) aan box 3 inkomen wat meetelt bij je verzamelinkomen.

Net zoals ik door box 3 vermogen minder kinderopvangtoeslag krijg :X

• Blik1984
Rukapul schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:16:
[...]

Nope. Je hebt als miljonair al gauw 36k (oude regeling) aan box 3 inkomen wat meetelt bij je verzamelinkomen.

Net zoals ik door box 3 vermogen minder kinderopvangtoeslag krijg :X
Oh ja, die fictieve inkomsten was ik even vergeten :) Dan nog klopt de miljoen-grens aardig
Uw inkomen mag niet te hoog zijn. Woningcorporaties moeten jaarlijks minimaal 80% van hun vrijgekomen sociale-huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tot € 35.739 (prijspeil 2016). 10% mag naar huishoudens met een inkomen tussen € 35.739 en € 39.874 (prijspeil 2016). En 10% mag naar de hogere inkomens.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:17
kabelmannetje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:02:
[...]

Ik heb een minimum inkomen. Sociale huurwoningen hebben geen vermogenstoets.
En m.i. de grootste veroorzakers van de woonmarkt in NL zijn de overheden. "Scheefwonen" is een symptoom van jarenlang wanbeleid, geen oorzaak.
Er is jarenlang veel te weinig gebouwd in het middensegment en hypotheekregels zijn natuurlijk aangescherpt, waarmee betaalbare doorstroming lastig is. Maar scheefwonen liep en loopt natuurlijk de spuigaten uit en de jaarlijkse huurverhogingen zijn dan ook niet vreemd (maar zijn weer te laag om mensen in beweging te zetten). Een vermogenstoets is er nog niet, maar die kan heel goed kunnen worden ingevoerd. Er zijn genoeg hoger opgeleiden die ondertussen vermogen hebben opgebouwd en sociale huurwoningen bezet houden. Begrijp me niet verkeerd, voor jou natuurlijk prima als het kan, je kan het mensen natuurlijk niet kwalijk nemen binnen de grenzen van de wet de mogelijkheden te benutten....

• kabelmannetje
Mocht er een vermogenstoets aan sociale huurwoningen zitten, dan kan je deze kromme situaties krijgen:

Je komt dan niet in aanmerking voor een sociale huurwoning wegens te veel vermogen.
Je komt niet in aanmerking voor de vrije sector, want geen inkomen.
Je kan geen woning kopen want geen inkomen dus geen hypotheek.
Je kan een woning kopen maar hebt niet voldoende vermogen/hebt geen inkomen dus je moet deze weer verkopen en dan ga je naar de eerste regel...

• Blik1984
kabelmannetje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:37:
Mocht er een vermogenstoets aan sociale huurwoningen zitten, dan kan je deze kromme situaties krijgen:

Je komt dan niet in aanmerking voor een sociale huurwoning wegens te veel vermogen.
Je kan een woning kopen maar hebt niet voldoende vermogen/hebt geen inkomen dus je moet deze weer verkopen en dan ga je naar de eerste regel...
Nee dat kan niet. Want geen huurwoning wegens teveel vermogen kan nooit resulteren in geen woning kunnen kopen wegens geen inkomen (je hebt tenslotte een hele hoop vermogen, grofweg minimaal 1 miljoen euro)

Verwijderd

kabelmannetje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:37:

Het is toch gewoon bekend dat de maatschappij ingericht is op werken of uitkering. Als FOer moet je hier gewoon rekening mee houden. Daarom heb je ook minimaal een paar ton nodig en kan je niet op het minimale gaan zitten.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:17
Blik1984 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:55:
[...]

Nee dat kan niet. Want geen huurwoning wegens teveel vermogen kan nooit resulteren in geen woning kunnen kopen wegens geen inkomen (je hebt tenslotte een hele hoop vermogen, grofweg minimaal 1 miljoen euro)
Het antwoord van woningbouwcorporatie/gemeente/UWV zal dan vermoedelijk inderdaad zijn: spreek je vermogen maar aan om een woning te kopen. En dat kan als het echt moet natuurlijk ook voor (ver) beneden de €100/k (je zal dan flexibel moeten zijn met de locatie).
Verder blijft er bij een vermogenstoets waarschijnlijk een vrijstelling gelden

• kabelmannetje
Blik1984 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:55:
[...]
Ik heb het over een (natuurlijk fictieve) vermogensgrens van bijv. 200K. Genoeg om 20 jaar huur te betalen, maar toch nergens mogen huren.
Inderdaad is de maatschappij ingericht op uitkering of werken. Als FO-er inderdaad bizar om te zien dat weinigen buiten deze kaders kunnen denken.
Ik heb hier zeker rekening mee gehouden en ben in het bezit van de paar ton. Bij koop van een instap-woning zou ik nog steeds voldoende hebben om het tot mijn pensioen uit te zingen. Maar zonde zou ik het wel vinden, want wegens reislust wil ik mijzelf kennende, er na een jaar wel weer vanaf. Of zal ik weer de rol als verhuurder moeten gaan spelen.. Maar goed, er is nu geen vermogenstoets.

Wat ik wel een mooie ontwikkeling vind zijn de tiny-houses. Voor 25-50K koop je gewoon een huisje.

[ Voor 40% gewijzigd door kabelmannetje op 11-07-2017 16:02 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:38
kabelmannetje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:52:
[...]

Ik heb het over een (natuurlijk fictieve) vermogensgrens van bijv. 200K. Genoeg om 20 jaar huur te betalen, maar toch nergens mogen huren.
Inderdaad is de maatschappij ingericht op uitkering of werken. Als FO-er inderdaad bizar om te zien dat weinigen buiten deze kaders kunnen denken.
Ik heb hier zeker rekening mee gehouden en ben in het bezit van de paar ton. Bij koop van een instap-woning zou ik nog steeds voldoende hebben om het tot mijn pensioen uit te zingen. Maar zonde zou ik het wel vinden, want wegens reislust wil ik mijzelf kennende, er na een jaar wel weer vanaf. Of zal ik weer de rol als verhuurder moeten gaan spelen.. Maar goed, er is nu geen vermogenstoets.

Wat ik wel een mooie ontwikkeling vind zijn de tiny-houses. Voor 25-50K koop je gewoon een huisje.
De maatschappij is inderdaad niet ingericht op FO zijn, althans voor je pensioen. Wellicht als je je zelf laat uitbetalen uit een BV oid dat huren dan weer makkelijk wordt. Als ik het haal om FO te worden ga ik een paar jaar reizen en huur langer wat in de landen waar ik wil verblijven. Dan hoop ik om iets leuks en kleins te kopen ergens als ik terug ben, dat kan in NL zijn of in bijvoorbeeld Duitsland. Daar liggen de prijzen een stuk gunstiger en zijn de voorzieningen ook uitstekend.

Tiny house is leuk maar daar is helemaal geen goede regelgeving voor, dan weer hier dan weer daar lijkt de trend. Zou wel ideaal zijn, koop een stuk bosland en zet er een Tiny house op. Klaar ben je.

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Xanaroth schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:44:

Vooruitkijkende planning 2017 is
- Verwachtte savingsrate van >30% het volledige jaar, proberen om de 33% te halen alleen acht ik niet realistisch (zie ook hieronder spaarbedrag).
- Doel kwa passief inkomen is ~1500 euro op jaarbasis, ietwat ambitieus alleen moet ergens op richten.
- Spaarbedrag verhogen zou mooi zijn, hangt sterk af van de loon en kosten ontwikkeling. De enveloppen tot nu toe (zorg, stadsverwarming, wegenbelasting) hadden enkel slecht nieuws voor de maandlasten wat eerst opgevangen zal moeten worden.
Eens toegekomen aan een update zo halverwege het jaar.

- Savingsrate. Ach. Denk dat voor zich spreekt wat dat doet met het spaargeld: huis gekocht. Hoop op 15% te eindigen nu na alle kosten die zijn geweest en/of nog gaan komen.

- Passief inkomen zit nu op ~1050 voor het volledige jaar, voorwaarts inkomen is >1100 per jaar. Voor de eerste 6 maanden is ~650 euro binnengekomen, daar had ik vorig jaar nog t/m september (=1,5x zo lang) voor nodig. Hoop ook aan het eind van het jaar richting de 50% meer inkomen te hebben weer dan vorig jaar, ondanks de aansterkende euro. De 1500 is in elk geval niet realistisch meer.

Al met al lijkt het dus een soort overgangsjaar te worden, door investeren in de toekomst, ook al stijgt het passief inkomen toch weer aanzienlijk. Lange termijn planning voor FO binnen 20 jaar blijft dan ook intact. Ondanks minder sparen zit ik daar ruim 10% boven (zou ik eind dit jaar op 1000 euro inkomen moeten staan). Dus voor nu is het wel prima zo, benieuwd hoe de exacte financiën volgend jaar gaan lopen.

Vermogen ziet er gelukkig goed uit, had 16k reservering liggen voor de woning en verwacht hier zelfs iets aan over te houden. Hierdoor zal ondanks de enorme uitgaven de savingsrate toch enigzins positief blijven dit jaar.
Volgend jaar komt er voor de verandering eens belastingaangifte waar ik nu al naar uit kijk, dan kan ik mooi extra budget aan het werk zetten om dit jaar enigzins goed te maken (~2k euro extra te sparen?) vanwege alle aftrekposten die dan vrijkomen uit de 16k kosten.

• Blik1984
kabelmannetje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:52:
[...]

Naja, het is sociale huur. Er is geen enkele reden waarom iemand met een dergelijk vermogen in een sociale huurwoning zou moeten gaan zitten en daarmee de plekken voor de onderkant van de samenleving bezet gaat houden.

Als je dan zonodig niet wilt kopen dan ga je maar particulier huren

• kabelmannetje
Blik1984 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:21:
[...]
Naja, het is sociale huur. Er is geen enkele reden waarom iemand met een dergelijk vermogen in een sociale huurwoning zou moeten gaan zitten en daarmee de plekken voor de onderkant van de samenleving bezet gaat houden.
Als je dan zonodig niet wilt kopen dan ga je maar particulier huren
Zonder inkomen kan je vaak niet particulier huren. Dat is nu juist het probleem.

• Blik1984
kabelmannetje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:26:
[...]

Zonder inkomen kan je vaak niet particulier huren. Dat is nu juist het probleem.
Ik denk dat als jij als huurder je bankrekening met daarop een paar ton vermogen laat zien, je weinig problemen zult ondervinden. Maar dat is een vermoeden

• Bonsaiboom
Blik1984 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:30:
[...]

Ik denk dat als jij als huurder je bankrekening met daarop een paar ton vermogen laat zien, je weinig problemen zult ondervinden. Maar dat is een vermoeden
Bij een echte particulier niet nee. Maar bij een verhurende instantie vaker wel dan je zou hopen. Vaak zit daar weer een partij achter als een pensioenfonds die inkomens eisen stelt.

• kabelmannetje
Bonsaiboom schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:33:
[...]
Bij een echte particulier niet nee. Maar bij een verhurende instantie vaker wel dan je zou hopen. Vaak zit daar weer een partij achter als een pensioenfonds die inkomens eisen stelt.
Ik hoop het! Mijn ervaring met een aantal makelaars (die optreden namens verhuurder) waar ik woon, is namelijk niet best.

[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 11-07-2017 16:37 ]

Verwijderd

Bonsaiboom schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:33:
[...]

Dat is toch volkomen logisch? De samenleving bestaat voor verreweg het grootste deel uit mensen met een inkomen (salaris, uitkering, AOW, pensioen) en organisaties zijn daarop ingericht. Bovendien is er een stevige huurdersbescherming in Nederland. Genoeg reden dus voor grote organisaties om binnen strakke kaders te werken.
Wil je maatwerk? Prima, maar het kan wat meer kosten. Blijkbaar is er niet veel vraag naar. We hebben het hier ook niet over een grote groep zwakken die door de overheid beschermd moet worden.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
CornermanNL schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:19:
[...]

Tiny house is leuk maar daar is helemaal geen goede regelgeving voor, dan weer hier dan weer daar lijkt de trend. Zou wel ideaal zijn, koop een stuk bosland en zet er een Tiny house op. Klaar ben je.
Op bosgrond geld geen woonbestemming, daar mag je dus geen huis op bouwen. Het is niet waarschijnlijk dat de gemeente mee gaat werken in een bestemmingswijziging, of het moet in hun beleid passen. Bos kappen om huizen te bouwen is meestal niet het beleid :) Een winkelpand ombouwen tot woning is meestal minder lastig.

Als het je wel lukt om van bosgrond bouwgrond te maken is het goedkoop, want bos koop je voor 1 a 1,50 per m2. Maar meestal doet de gemeente het dan zelf: dan strijken zij de winst op en verkopen ze gewoon volwaardige bouwpercelen: van 1 euro per m2 naar 400 euro per m2... tel uit je winst.

Verwijderd

Blik1984 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:30:
[...]

Ik zie langzaam dat vermogen meegeteld wordt. Mag je bij je inkomen 10% van het vermogen gedeeld door 12 optellen. Echter zet die weinig zoden aan de dijk met een factor 4 tot 4,5. Met 1 ton op de bank mag je voor 185 euro per maand huren.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:52
saveljos schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:46:
[...]

Klopt, misschien ga ik inderdaad wel richting Prepper. Voel me ook steeds meer zo'n conspiracy gastje. Kan er niets aan doen :o. Niet de soort die in aliens geloofd of in een platte aarde. Maar meer dat er heel veel meer gebeurd buiten wat er op nederlandse journaal gezegd word. Weet niet hoe ik dit uitleg zonder over te komen als een gek :D
Zelf beleg ik maandelijks in oa mixfondsen, die beleggen een deeltje van het geld in goud en dergelijke, voor wat het waard is (letterlijk).

Ik heb zelf ook een periode gehad waarin ik mij echt wilde verdiepen in beleggen in al zijn vormen maar ben daar eigenlijk grotendeels mee gestopt en laat het via de bank automatisch verlopen. Ja daar zijn kosten aan maar als je het zelf doet dan moet je de mogelijke opbrengsten ook afwegen tegen de uren studie die je er in gestopt hebt. En zoals reeds boven vermeldt: tijd in de markt is de belangrijkste factor.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:33
pirke schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:46:
[...]

Op bosgrond geld geen woonbestemming, daar mag je dus geen huis op bouwen. Het is niet waarschijnlijk dat de gemeente mee gaat werken in een bestemmingswijziging, of het moet in hun beleid passen. Bos kappen om huizen te bouwen is meestal niet het beleid :) Een winkelpand ombouwen tot woning is meestal minder lastig.

Als het je wel lukt om van bosgrond bouwgrond te maken is het goedkoop, want bos koop je voor 1 a 1,50 per m2. Maar meestal doet de gemeente het dan zelf: dan strijken zij de winst op en verkopen ze gewoon volwaardige bouwpercelen: van 1 euro per m2 naar 400 euro per m2... tel uit je winst.
Sterker, je zou bij bestemmingswijziging zo maar eens het verschil tussen bosgrond en bouwgrond aan de gemeente moeten betalen. Dat overkwam althans een vriend van me die een stuk landbouwgrond in de familie had waar middels een bestemmingsplanwijziging een bouwbestemming op kwam. Die kon gewoon het verschil in m2 prijs aftikken ondanks dat het daarvoor al eigen grond was...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zou wel een mooie boel zijn overigens als je een stuk bosgrond kon kopen en er een huis op zetten. Binnen een jaar zou elk bos wat we in Nederland nog hebben volgebouwd worden.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:06
Een stukje bos of landbouwgrond kopen en er dan wonen, dat lukt alleen in de vorm van erop kamperen (dus iets op wielen er neerzetten) en zelfs dan heb je allerlei lokale verordeningen, en moet je sowieso nog ergens anders ingeschreven staan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• cerberusss
Blik1984 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:21:
Als je je aan de regels houdt rond sociale huur, is er toch niks aan de hand? Of leg jij de lat hoger dan dat, en moeten wij ons houden aan jouw moraliteit? :)

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:20

Sandyman538

SandstorM [148839]

cerberusss schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 23:44:
[...]

Als je je aan de regels houdt rond sociale huur, is er toch niks aan de hand? Of leg jij de lat hoger dan dat, en moeten wij ons houden aan jouw moraliteit? :)
Ergens is het natuurlijk wel twijfelachtig dat willekeurige mensen met tonnen geld op de bank een sociale huurwoning bezet kunnen houden terwijl er mensen met een laag inkomen en geen vermogen zitten te wachten op zulke woningen. Tsja, daar kun je 2 avonden bier aan wijden qua voor en tegenstanders, maar daar kom je niet uit.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Verwijderd

Even een situatie schets:

Midden 20, geen kinderen en een afbetaald appartament met alleen een fiets. Eigen vermogen net onder de heffingsvrije limiet.

Minimale kosten:
VVE kosten 840/jaar.
Elektra&Gas ~150/jaar. (ik switch elk jaar)
Water 100 p/jaar (weet dit even niet precies)
Eten&huishoudelijke dingen 3000 p/jaar
Internet 300 p/jaar
Gemeentelijke belastingen 400 p/jaar

Zorgverzekering kosten netto 0 door zorgtoeslag.

Totaal: 4790 kosten per jaar.

Mis ik nog iets?

• pirke
Opstal en WA verzekering? Vakantie? Kleding? Telefoon? TV? Meubels? Keukenapparatuur? Wasmachine? Muziekinstrument? Verenigingen? Uit eten? Studie?

Om maar wat te noemen. Kijk anders eens op je bankafschrift wat je de afgelopen 12 maanden hebt uitgegeven, en wat je ouders misschien nog voor je betalen.

• cerberusss
Sandyman538 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 00:16:
Ergens is het natuurlijk wel twijfelachtig dat willekeurige mensen met tonnen geld op de bank een sociale huurwoning bezet kunnen houden
Inderdaad, maar ik zou niet weten waarom je dat een individu zou aanrekenen.

Dit is het FO-topic, en als je FO wilt worden, dan moet je denk ik een beetje eigenwijs zijn. Er zijn talloze ongeschreven regels die je opnieuw moet bekijken, om te zien of jij er wel profijt van hebt, bijv.:
- Doe je nog mee met het wedstrijdje wie de grootste auto heeft?
- Accepteer je een niet-zo-vrijwillige uitnodiging voor een vrijgezellenfeest à 150 euro?
- Als je vrienden 50 euro per avond aan speciaalbiertjes uitgeven, doe jij dan mee?
- Je neef organiseert een familieweekend in een prijzig Golden Tulip hotel, en zegt op jou te rekenen
- Een collega dringt aan op een bijdrage voor de personeelsvereniging
- Je leest over een ETF die o.a. in de wapenindustrie belegt, interessant?
- Je koopt een laptop voor je eigen bedrijfje, maar blijkt hem veel privé te gebruiken. Corrigeer je je aangifte?
- Een collectant draagt aan dat je moet doneren voor Plan Nederland. Je woont in 1 van de mooiste buurtjes in jouw stad.
- Een colporteur zegt dat je groene stroom moet kopen
- Het milieu gaat naar de klote. Blijf je doorrijden in je betrouwbare Corolla, of koop je een gloednieuwe elektrische auto?

Maar je moet ook je centen beschermen tegen belasting, dus dat betekent: de regels kennen. Niet de boel oplichten, maar wel goed oppassen dat je niet teveel betaalt. Daar is veel meer winst te halen dan hopen op een extra procentje rendement op je beleggingen.

Als we met een vingertje hier gaan zitten wijzen, dan denk ik dat we vrijwel iedere poster in dit topic wel een standje kunnen geven. Voorbeeld: ik heb een afkeer van de bio-industrie. Het hele concept van kilo-knallers vind ik walgelijk. Maar dit topic is dan echt de verkeerde: hier zitten juist de mensen die schijt aan iedere mening hebben, en hun eigen koers volgen.

• Bonsaiboom
Inderdaad, de kern is voor jezelf bepalen wat waarde heeft (in de ruime zin van het woord) en hoe je, binnen de bestaande regelgeving, je offers voor je gewenste waarde kan minimaliseren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 02:33:
Midden 20 [...] afbetaald appartament [...] zorgtoeslag.
Hoe dan?

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:03
Hoezo niet dan?

Verwijderd

Ouders / familie die een ton belastingvrij meebetalen? :P

• Blik1984
cerberusss schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 23:44:
[...]

Dat zeg ik toch nergens? Ik zeg dat het wettelijk gewoon kan. Ik maak alleen de kanttekening dat het er eigenlijk niet voor bedoeld is.

[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 12-07-2017 09:43 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:20
Midden 20 en dan een afbetaald appartement en net onder heffingsvrije grens eigen vermogen suggereert een bezit van 150.000,-. Daarvoor moet aardig gespaard zijn of een erfenis of schenking

Geen zorgkosten vanwege zorgtoeslag, suggereert een jaarinkomen van onder de 22.000,-

@Verwijderd elektra/gas 150 per jaar lijkt mij erg laag, zelfs voor een appartement. Daarnaast mis je de nodige kosten.

Je krijgt een wajong of bijstand of iets dergelijks? Los van de huidige inkomsten/kosten: wat wil je nog in je leven bereiken? Alleen blijven? Partner? Kind?

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-11 11:39
Hoe? Misschien veel gespaard vanaf 15, erfenis, schenking, doet er verder niet zoveel toe.
Als waterschapsbelasting, OZB, afval/riool, opstal- en inboedelverzekering onder je VVE/Gemeente kosten valt dan heb je dat gedekt.

Dan mis je misschien nog een mobiel, bankrekening, VPN of andere kleine accountjes waar je een abonnementje op hebt, tenzij dat onder je huishoudelijke kosten valt.

Uit eten/vakantie/cadeautjes voor verjaardagen enz. zullen dan onder je vrije geld vallen neem ik aan. En vermogensheffing als je je huis hebt afbetaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Divak op 12-07-2017 09:06 ]

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:14

Midden 20, geen kinderen en een afbetaald appartament met alleen een fiets. Eigen vermogen net onder de heffingsvrije limiet.

Minimale kosten:
VVE kosten 840/jaar.
Internet 300 p/jaar

Mis ik nog iets?
Indrukwekkend! Kan je ons vertellen hoe je hieraan gekomen bent? Via ouders? Succesvol bedrijfje opgezet?
En jouw onderburen moeten ook serieus stoken als je maar 150€/jaar betaalt aan gas en elektriciteit. :-)
Dit zijn inderdaad de minimale kosten denk ik, verder moet je natuurlijk zien wat je toekomstplannen zijn. Komt er nog een auto, vrouw en kinderen, ... Tot dan zit je natuurlijk wel in een heel mooie situatie met zicht op FO en kan je gigantisch veel opzij zetten.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lointje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:20:
[...]

Indrukwekkend! Kan je ons vertellen hoe je hieraan gekomen bent? Via ouders? Succesvol bedrijfje opgezet?
Loterij gewonnen, of vroeg meegedaan met bitcoins, of ... maar eigenlijk maakt het niets uit :)
En jouw onderburen moeten ook serieus stoken als je maar 150€/jaar betaalt aan gas en elektriciteit. :-)
Hij switcht elk jaar. De overstapbonussen van energieleveranciers zijn tegenwoordig best groot. (Best jammer eigenlijk, het is administratief inefficient en het geld moet ergens vandaan komen. Ik heb zelf liever gewoon lagere tarieven en geen overstapbonus. Maar zolang de bonussen er zijn moet je het spel eigenlijk wel spelen.)

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:26:
[...]

Loterij gewonnen, of vroeg meegedaan met bitcoins, of ... maar eigenlijk maakt het niets uit :)
Nou, het kán wel wat uitmaken. Als het een lump sum/erfenis is geweest is het toch wel wat anders dan wanneer hij dit met een laag inkomen (want: zorgtoeslag) bij elkaar heeft gespaard of wanneer hij juist een tijdje veel heeft verdiend. En dat zegt dan weer wat over toekomstige mogelijkheden qua FO.

Ik ben benieuwd naar zijn verhaal! Vaste lasten zijn namelijk erg laag en dat helpt enorm voor het spaarquotum.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 12-07-2017 09:32 ]

• Xanaroth

Minimale kosten:
VVE kosten 840/jaar.
Internet 300 p/jaar

Mis ik nog iets?
Weet je zeker dat elektra/gas per jaar is en niet per maand? Beetje 1-persoons huishouden zou voor elektra alleen al rond de 15/maand moeten zitten. Vooral omdat je appartement hebt waardoor zonnepanelen etc al geen optie is lijkt mij (want: dak is niet jouw eigendom).
Gas is over het algemeen aanzienlijk duurder dan elektra per maand, eerder richting 80/maand. Zelfs als je switched en een 100-250 welkomstbonus krijgt maakt dit misschien 80/maand in totaal, nog altijd ruim meer dan je huidige inschatting.

Belastingen lijkt me ook te laag. Meestal is gemeentebelastingen al 300+, zou dan nog ~200 aan WOZ belasting bij moeten. Dus verwacht >500/jaar voor deze post.

Andere zaken die ik mis:
- Verzekeringen (o.a. opstal, glas, inboedel, aansprakelijkheids, evt rechtsbijstand). Verwacht een 25-40 per maand extra hier.
- Onderhoudsreservering (vve is buitenkant, niet binnenkant zoals verfen/vloeren/keuken/badkamer/..). Verwacht een 1-2% woningwaarde per jaar hier. Gezien het lage VVE budget neig ik naar het hogere (1,5-2%) zodat je in de toekomst de extra kosten kunt opvangen wanneer ze erachter komen dat het VVE budget te laag is voor het lange termijn onderhoud.
- Afschrijvingen (apparatuur/meubels/...). Budget hangt af van je smaak en of je bereid bent 2e hands te shoppen, maar ook dan een 50 euro per maand lijkt me toch snel gedaan.
- Kleding idem, neem aan dat je niet de hele dag naakt rondloopt. Hoeft niet veel, maar een 20-25 euro/maand heb je snel bereikt. Helemaal wanneer je aan sport doet kan dit aardig snel omhoog richting de 50/maand.
- Mobiel abbo (5-10/maand), persoonlijke verzorging (10-20/maand), budget verjaardagen/feestdagen (10-50/maand), kapper (10-15/maand), zakgeld (50/maand voor OV/etentjes/bios/ander leuks)...
- Vakantiebudget?

- Budget van 3000 voor eten kan mogelijk iets lager (250/maand is vrij hoog, verwacht eerder 150). Tenzij je hier deels ook zaken als zakgeld in meeneemt (zoals uit eten), misschien persoonlijke verzorging omdat je dat bij de boodschappen mee koopt, of misschien huisdier hebt (honden/katten zijn erg onderschat, krijgen vaak 'beter' eten als baasje zelf). Dan kan ik er best inkomen dat je aan 3000 komt.. Misschien eens kritisch dit bedrag bekijken of je echt zoveel nodig hebt?

Al met al zou ik dus verwachtten dat je 'vaste' onkosten ruim 2x zo hoog is als je schetst, richting de 10.000 op jaarbasis, als echt minimum.

Even zelf gechecked, mijn bedrag is 927,53/maand exclusief woning/auto/vakantie. Komt neer op 11.130,36 euro op jaarbasis plus dan nog vakantiebudget, maakt zeg 12,5k/jaar. Ik betaal dan wel volle pond voor de zorgverzekering bijvoorbeeld, wat grootste verschil maakt om in de buurt van jouw kosten te komen.
Die 5k/jaar die je nu opgeeft is linksom of rechtsom echt onredelijk laag, tenzij je letterlijk niets doet aan zaken als onderhoud (zowel je woning als jezelf als sociale contacten - niks mag geld kosten....) dat is alleen op de lange termijn compleet onhoudbaar en onrealistisch in mijn ogen.

[ Voor 39% gewijzigd door Xanaroth op 12-07-2017 10:20 ]

• Lointje
[...]

[...]

Hij switcht elk jaar. De overstapbonussen van energieleveranciers zijn tegenwoordig best groot. (Best jammer eigenlijk, het is administratief inefficient en het geld moet ergens vandaan komen. Ik heb zelf liever gewoon lagere tarieven en geen overstapbonus. Maar zolang de bonussen er zijn moet je het spel eigenlijk wel spelen.)
Goh het lijkt me toch interessant en misschien kunnen we er iets van leren. Zo is er hier in het draadje ook iemand die FO geworden is in zijn 20 jaren door zijn bedrijfje. Hij had toen ook leuk uitgelegd hoe dat kwam enzo, ik vond het best interessant. Als het een schenking/erfenis/lotto is, dan is het natuurlijk minder interessant om uit te leren, maar wel goed hoe hij het heeft aangepakt met dat geld dan.

In Belgie hebben ze de overstap voor gas/elektriciteit heel eenvoudig gemaakt tegenwoordig. Het duurt nog 5 minuten om online te switchen en de bedrijven doen alle rompslomp. Dan moet je nog eens je meterstanden doorgeven in de weken erna. Maar de switchbonussen zijn niet zo groot. Ik krijg dit jaar wel "1 maand gratis". Maar 150/jaar, daar kom ik met enkel elektriciteit nog niet eens denk ik. (Heb ook wel elektrische boiler voor warm water, een elektrisch kookvuur, een huis ipv appartement, etc...)

En ik denk dat een aantal van zijn kosten (zoals afschrijving meubels etc wel in die 3000/jaar huishouden zit, want voor voeding alleen is dat redelijk hoog als alleenstaande).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lointje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:08:
[...]
In Belgie hebben ze de overstap voor gas/elektriciteit heel eenvoudig gemaakt tegenwoordig. Het duurt nog 5 minuten om online te switchen en de bedrijven doen alle rompslomp.
Zo werkt dat in Nederland ook. Wat ik bedoelde is dat als bedrijven niet jaarlijks elkaars klanten proberen te lokken, de rompslomp verminderd kan worden en in dat opzicht minder kosten hoeven te maken.

Idealiter heb je als bedrijf vaste klanten, maar met overstapbonussen heb je klanten die bij einde contract direct weer zullen vertrekken naar een andere aanbieder met een nieuwe overstapbonus.

NB. dit probleem schrijf ik toe aan de bedrijven die overstapbonussen hanteren, niet aan de mensen die daar gebruik van maken. Ik raad iedereen aan om gebruik te maken van het voor hen beste aanbod. De enige reden dat overstapbonussen kunnen bestaan is dat er genoeg mensen zijn die bij einde contract blijven zitten. Als iedereen hier gebruik van maakt zal het rendabeler worden voor bedrijven om te concurreren op werkelijke prijs dan om overstapbonussen aan te bieden.

• rube
President schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:06:
[...]

Midden 20 en dan een afbetaald appartement en net onder heffingsvrije grens eigen vermogen suggereert een bezit van 150.000,-. Daarvoor moet aardig gespaard zijn of een erfenis of schenking
....
Geen zorgkosten vanwege zorgtoeslag, suggereert een jaarinkomen van onder de 22.000,-
Ik vatte je post op als "hoe dan=dat kan niet...".
Maar als je echt wilde meer wilde weten hoe hij dat bereikt heeft, ja, altijd interessant :Y

• President
Lointje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:08:
En ik denk dat een aantal van zijn kosten (zoals afschrijving meubels etc wel in die 3000/jaar huishouden zit, want voor voeding alleen is dat redelijk hoog als alleenstaande).
Paar keer op jaarbasis uit eten, de kroeg in, bbq met vers vlees en dan zit je er zo aan... Dat is 250 euro per maand. O en natuurlijk roken!

Verwijderd

rube schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:27:
[...]

Ik vatte je post op als "hoe dan=dat kan niet...".
Maar als je echt wilde meer wilde weten hoe hij dat bereikt heeft, ja, altijd interessant :Y
Die eerste 'Hoe dan?'-post was van mij ;)
Maar inderdaad, voornamelijk benieuwd naar de achtergrond van deze 'ongewone' situatie. Geen enkel (voor)oordeel :)

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:27
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:04:
[...]

Die eerste 'Hoe dan?'-post was van mij ;)
Maar inderdaad, voornamelijk benieuwd naar de achtergrond van deze 'ongewone' situatie. Geen enkel (voor)oordeel :)
Het zijn geen voorbeelden waar je veel aan hebt (omdat de uitgangssituatie al heel verschillend is)
Maar misschien haal je er dingen uit die haalbaar zijn voor jou, EN helpen je doel te bereiken. Lastig te beoordelen is of iets wat voor een ander werkt, ook werkt voor jou, of misschien zelfs averechts werkt...

Mij bekruipt het gevoel dat degene die FO nastreven en het ook halen, dit gewoon in de genen hebben zitten, en om die reden vanzelf, organisch, de juiste dingen doen (en dat is geen rocketscience: zuinig, geen onnodigheden, uit de problemen blijven). Onverwachte mee- of tegenvallers zijn, nou ja, onverwacht...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Verwijderd

poehee schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:29:
[...]

Het zijn geen voorbeelden waar je veel aan hebt (omdat de uitgangssituatie al heel verschillend is)
Maar misschien haal je er dingen uit die haalbaar zijn voor jou, EN helpen je doel te bereiken. Lastig te beoordelen is of iets wat voor een ander werkt, ook werkt voor jou, of misschien zelfs averechts werkt...
Zolang @Verwijderd geen toelichting geeft, valt er helemaal niets over te zeggen of zijn verhaal bruikbaar is of niet ;)
Mij bekruipt het gevoel dat degene die FO nastreven en het ook halen, dit gewoon in de genen hebben zitten, en om die reden vanzelf, organisch, de juiste dingen doen (en dat is geen rocketscience: zuinig, geen onnodigheden, uit de problemen blijven). Onverwachte mee- of tegenvallers zijn, nou ja, onverwacht...
Hier ben ik het niet mee eens. Ik merk in mijn omgeving dat de meeste mensen de insteek hebben dat ze tot hun 70e moeten blijven werken. Maar veel van die mensen bevinden zich in een prima situatie om met een goed plan en slimme keuzes richting FO te gaan, alleen hebben ze dat niet door. Veel mensen hebben gewoon ideeën, voorbeelden, discussies e.d. nodig om ervoor te gaan. Met jouw insteek is het onnodig om een discussietopic te hebben, en kan je gewoon doen wat je leuk vindt want 'als FO voor mij haalbaar is, lukt dat toch wel omdat ik onbewust de juiste keuzes maak'.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:33
cerberusss schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:05:
[...]

Inderdaad, maar ik zou niet weten waarom je dat een individu zou aanrekenen.

Dit is het FO-topic, en als je FO wilt worden, dan moet je denk ik een beetje eigenwijs zijn. Er zijn talloze ongeschreven regels die je opnieuw moet bekijken, om te zien of jij er wel profijt van hebt, bijv.:
- Doe je nog mee met het wedstrijdje wie de grootste auto heeft?
- Accepteer je een niet-zo-vrijwillige uitnodiging voor een vrijgezellenfeest à 150 euro?
- Als je vrienden 50 euro per avond aan speciaalbiertjes uitgeven, doe jij dan mee?
- Je neef organiseert een familieweekend in een prijzig Golden Tulip hotel, en zegt op jou te rekenen
- Een collega dringt aan op een bijdrage voor de personeelsvereniging
- Je leest over een ETF die o.a. in de wapenindustrie belegt, interessant?
- Je koopt een laptop voor je eigen bedrijfje, maar blijkt hem veel privé te gebruiken. Corrigeer je je aangifte?
- Een collectant draagt aan dat je moet doneren voor Plan Nederland. Je woont in 1 van de mooiste buurtjes in jouw stad.
- Een colporteur zegt dat je groene stroom moet kopen
- Het milieu gaat naar de klote. Blijf je doorrijden in je betrouwbare Corolla, of koop je een gloednieuwe elektrische auto?
Het spijt me maar de meeste dingen die jij opsomt heb ik totaal geen moeite mee om links te laten liggen. Mooi voorbeeld was ook het sinterklaasfeest wat mijn zus zo graag viert met haar kinderen en neefjes erbij (mijn kinderen dus). Ik koop voor haar beide dochters 1 cadeau, die van mij sla ik over want die hebben al zooi genoeg.
Komt ze godverdomme met 3 jute zakken vol aanzetten en ondertussen maar klagen dat het leven zo duur is... Dat was dus ook de laatste keer dat we daar aan mee deden.
Maar je moet ook je centen beschermen tegen belasting, dus dat betekent: de regels kennen. Niet de boel oplichten, maar wel goed oppassen dat je niet teveel betaalt. Daar is veel meer winst te halen dan hopen op een extra procentje rendement op je beleggingen.

Als we met een vingertje hier gaan zitten wijzen, dan denk ik dat we vrijwel iedere poster in dit topic wel een standje kunnen geven. Voorbeeld: ik heb een afkeer van de bio-industrie. Het hele concept van kilo-knallers vind ik walgelijk. Maar dit topic is dan echt de verkeerde: hier zitten juist de mensen die schijt aan iedere mening hebben, en hun eigen koers volgen.
Bio industrie ben ik het zeker mee eens. En vanuit ons kopen we daarom regelmatig bij de Ecoplaza (niet zo topicwaardig) maar we hebben ook de achtertuin grotendeels omgebouwd naar moestuin. Wij zijn o.a. grootverbruikers van aardappels, tomaten en boontjes en laten we die nou net prima zelf kunnen telen :D

Qua belasting zeker ook mee eens maar als je zicht hebt op je financiën kan je ook veel makkelijker weten waar je moet zoeken voor de belastingkorting.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:27
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:52:
[...]
Zolang @Verwijderd geen toelichting geeft, valt er helemaal niets over te zeggen of zijn verhaal bruikbaar is of niet ;)

[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Ik merk in mijn omgeving dat de meeste mensen de insteek hebben dat ze tot hun 70e moeten blijven werken. Maar veel van die mensen bevinden zich in een prima situatie om met een goed plan en slimme keuzes richting FO te gaan, alleen hebben ze dat niet door. Veel mensen hebben gewoon ideeën, voorbeelden, discussies e.d. nodig om ervoor te gaan. Met jouw insteek is het onnodig om een discussietopic te hebben, en kan je gewoon doen wat je leuk vindt want 'als FO voor mij haalbaar is, lukt dat toch wel omdat ik onbewust de juiste keuzes maak'.
We zijn het eens dat we het oneens zijn :-)

Voor mensen die externe motivaties nodig hebben (zoals ideeën, voorbeelden, discussies) is het in de meeste gevallen een kansloos verhaal. Maar dat betekent niet dat we er niet over kunnen ouwehoeren zoals in dit topic. Ik doe daar ook gewoon aan mee.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Verwijderd

poehee schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:18:
Voor mensen die externe motivaties nodig hebben (zoals ideeën, voorbeelden, discussies) is het in de meeste gevallen een kansloos verhaal.
Dit klinkt alsof je een groot aantal gevallen van dichtbij hebt meegemaakt, om zo (statistisch houdbaar) duidelijke indicatoren voor FO-succes te kunnen onderscheiden. Hier zou ik wel meer over willen horen.

Overigens vind ik voorbeelden en discussies geen externe motivaties, maar gewoon enkele voorbeelden van input. Die kunnen prima je intrinsieke motivaties voeden of helpen te sturen.

Verwijderd

Jongens het was een situatie schets, ik heb niet gezegd dat dit op mij van toepassing is... ;) Maar omdat er begrijpelijk intresse naar is:

Deze situatie zou bijvoorbeeld... voort kunnen komen uit een combinatie van een kleine business (veelal freelance werk in automatisering gerelateerd programmeer werk) met een jaar opbrengst onder limiet ontvangst studiefinanciering. En dan komt die, een gespaarde studielening van 6 jaar. (inkomen onder X = 0 terugbetalen en kwijtschelding na 15 jaar. ). En last but not least, een klein deel schenking.

Tijdens de studie altijd 'verantwoordelijk' gebruik gemaakt van vrij bestaadbaar geld. Een tweetal voorbeelden: Geen vakanties afgelopen jaren naar het buitenland. Prepaid telefoon met alleen whatsapp gebruik makende van 3g/4g indien geen wifi beschikbaar.

De opgestelde kosten posten waren de naar mij wetende echt vaste kosten zonder keus. Dit verschilt per persoon zo heb ik bijvoorbeeld geen behoefte aan een inboedel verzekering. Ik ben verstandiger dan een gemiddeld persoon en als je dan een kansberekening maakt ben je netto verliezer... als er dan ook niet schrikbarend veel te halen is is de keus makkelijk.
Xanaroth schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:53:
Belastingen lijkt me ook te laag. Meestal is gemeentebelastingen al 300+, zou dan nog ~200 aan WOZ belasting bij moeten. Dus verwacht >500/jaar voor deze post.
WOZ belasting bedoel je daarmee eigenwoningforfait? hoe ik het begrijp betaal je dit alleen met een hypotheek EN indien het eigenwoningforfait bedrag + inkomen box 1 > heffingsvrij limiet box 1.
Xanaroth schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:53:
- Budget van 3000 voor eten kan mogelijk iets lager (250/maand is vrij hoog, verwacht eerder 150).
Idd inclusief verzorgingsproducten e.d. daarnaast probeer ik goed te eten, volgens mij betaald dit zich terug. Zalm, biefstuk, groenten, noten en fruit... dan gaat de rekening snel iets omhoog.
Divak schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:06:
Als waterschapsbelasting, OZB, afval/riool, opstal- en inboedelverzekering onder je VVE/Gemeente kosten valt dan heb je dat gedekt.
Is OZB belasting iets anders dan de woningforfait?
Divak schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:06:
Vermogensheffing als je je huis hebt afbetaald.
Er wordt geen vermogens belasting betaald over een huis waar zelf ingewoond wordt
Hij switcht elk jaar. De overstapbonussen van energieleveranciers zijn tegenwoordig best groot. (Best jammer eigenlijk, het is administratief inefficient en het geld moet ergens vandaan komen.
De overstapbonus wordt nog iets groter als je op de vergelijkings sites een hoger verbruik invult dan dat je denkt te gaan verbruiken. :> zit wel een limiet aan haha.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:26:
[..]
WOZ belasting bedoel je daarmee eigenwoningforfait? hoe ik het begrijp betaal je dit alleen met een hypotheek EN indien het eigenwoningforfait bedrag + inkomen box 1 > heffingsvrij limiet box 1.
[..]
Is OZB belasting iets anders dan de woningforfait?
Er zijn drie jaarlijkse belastingen die afhankelijk zijn van de WOZ waarde: de OZB (onderdeel van gemeentelijke belasting), watersysteemheffing eigenaren (onderdeel van waterschapsbelasting) en eigenwoningforfait (onderdeel van inkomstenbelasting). Die laatste is alleen relevant wanneer je gebruik maakt van hypotheekrenteaftrek.

Verwijderd

@Verwijderd Het ligt misschien aan mijn begrijpend-lezen-skills, maar is dit nu een echte of een hypothetische situatie?

Indien echt: is er een specifieke reden dat je geen significante inkomsten hebt na het volgen van een studie? Bewust laag inkomen aanhouden om extra vermogen/inkomsten te genereren uit gemeenschapsmiddelen? En wat is het doel van het maken van een onrealistisch laag lijstje 'vaste' kosten?

Indien hypothetisch: Waar wil je heen met deze situatieschets?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En dan komt die, een gespaarde studielening van 6 jaar. (inkomen onder X = 0 terugbetalen en kwijtschelding na 15 jaar. ).
Dit kan ik je trouwens niet aanraden. Het is weliswaar zo dat die lening kwijtgescholden wordt wanneer aan het eind van de looptijd de lening nog niet volledig is afbetaald, maar de regels wat betreft terugbetalen naar draagkracht zijn zodanig dat het zeker zinvol is om wél naar je capaciteiten te verdienen.

Zo verdien ik zelf bovenmodaal en hoef maar ongeveer 60% van het normale maandbedrag terug te betalen. (Dit overigens zonder mijn verzoek.) Stel dat ik, laten we zeggen, € 600 per maand netto minder zou verdienen, dan hoef ik inderdaad niets terug te betalen, maar dat vind ik de € 450 per maand achteruitgang in bestedingsruimte niet waard. Leuk dat ik dan effectief € 150 per maand aan kwijtschelding kado zou krijgen van de samenleving, maar doe mij die € 450 per maand maar. :) Reken maar uit wat het verschil is over de terugbetaaltermijn van 15 jaar ;)

Dit is om aan te geven dat het nadelig is voor jezelf om je inkomen kunstmatig te beperken tot het bedrag waarop je hele studielening wordt kwijtgescholden zonder ook maar een cent terug te hoeven betalen. Natuurlijk is het een ander verhaal als je niet kán werken of geen hoger salaris kunt krijgen. Voor zulke situaties is de kwijtschelding ook bedoeld.

Voor mij is FO geen "trek zoveel mogelijk geld uit de samenleving" wedstrijd.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 12-07-2017 15:26 ]

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:16
Als ik het goed begrijp komt het er op neer dat je een huis/appartement koopt met geld uit een studielening die je niet gaat terugbetalen doordat je inkomen (al dan niet opzettelijk) laag blijft voor langere periode?

Laat ik voorop stellen dat ik deze insteek en het op deze manier omgaan met gemeenschapsgeld absoluut verwerpelijk vind. Ik vind de constructies met studieleningen die sommigen gebruiken waarbij wel wordt terugbetaald al zozo, maar expliciet als doel nemen dat niet te doen is echt fout.

Maar denk je nu echt dat het prettig blijft om jarenlang je inkomsten laag te houden? Dan leef je waarschijnlijk prettiger als je goed verdient en die studielening netjes aflost. En al vind je het in eerste instantie (net na je studie) wellicht ok om zo te leven, denk je dat dit 15 jaar zo blijft? Met financiële onafhankelijkheid heeft het in elk geval bar weinig te maken. Wel met teren op gemeenschapsmiddelen.

Verwijderd

Studieleningen worden bekostigt uit staatsobligaties, die weer voornamelijk worden opgekocht door de EU met geprint geld. Als van dit rotte systeem gebruik gemaakt kan worden, zal het gros het doen. Blame de politiek.
Arrne schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:52:
[...]

En al vind je het in eerste instantie (net na je studie) wellicht ok om zo te leven, denk je dat dit 15 jaar zo blijft?
Ik kan je hierin vinden. Ook FO met een gezin, auto e.d. is een heel ander verhaal.

Als laatst, het was niet mijn bedoeling om in morele discussies verwikkeld te raken dus ik laat het even hierbij. Succes iedereen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:28:
Als laatst, het was niet mijn bedoeling om in morele discussies verwikkeld te raken dus ik laat het hierbij.
Lees even goed mijn vorige reactie door. Het is juist nadelig voor jezelf om je salaris kunstmatig te beperken. Dat is niet een moreel argument maar een financieel argument :)

Verwijderd

Zr40 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:29:
[...]

Lees even goed mijn vorige reactie door. Het is juist nadelig voor jezelf om je salaris kunstmatig te beperken. Dat is niet een moreel argument maar een financieel argument :)
Daar tegenover staat natuurlijk meer werken ;)

• Xanaroth
Jongens het was een situatie schets, ik heb niet gezegd dat dit op mij van toepassing is... ;) Maar omdat er begrijpelijk intresse naar is:
De opgestelde kosten posten waren de naar mij wetende echt vaste kosten zonder keus. Dit verschilt per persoon zo heb ik bijvoorbeeld geen behoefte aan een inboedel verzekering. Ik ben verstandiger dan een gemiddeld persoon en als je dan een kansberekening maakt ben je netto verliezer... als er dan ook niet schrikbarend veel te halen is is de keus makkelijk.
Lees mijn post nog maar eens door. Alles wat ik noemde ZIJN harde vaste kosten waar je niet omheen kunt, op de verzekeringen na dan. Je kunt niet zonder kleding, een sociaal leven, gas/water/licht, hobby/vakantie, of plek om te wonen (ja, bij verwaarlozing zoals gebrekkig onderhoud/schoonmaak omdat je geen budget hebt wordt je er door de VVE uiteindelijk gewoon uitgegooid - bijvoorbeeld op grond van overlast). Je basis ligt echt grofweg 2x hoger dan je denkt, het is veel te optimistisch en te weinig realistisch.

Tenzij je echt als scrooge wilt leven als kluizenaar zonder enige vorm van menselijk contact, nooit buiten komt, en daarmee ook nooit je meubel/apparatuur gaat vervangen in de komende 80 jaar. Maar zelfs dan red je het met jouw basis waarschijnlijk niet 8)7
Belasting zijn o.a. afvalstoffen, riolering, waterschap, OZB. Deze zijn gebasseerd op woningwaarde of aantal gebruikers (hoeveel mensen staan ingeschreven). Dat tikt heel hard aan, vooral als ze onverwacht komen omdat je je financiële overzichten niet op orde hebt. Alleen eigenwoningforfait vervalt als je geen hypotheek meer hebt zover ik weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 12-07-2017 15:38 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Studieleningen worden bekostigt uit staatsobligaties, die weer voornamelijk worden opgekocht door de EU met geprint geld. Als van dit rotte systeem gebruik gemaakt kan worden, zal het gros het doen. Blame de politiek.
Even onder de aanname dat dit feitelijk correct is. Stel je eens voor dat het gros dat niet doet. Dan zijn er minder staatsobligaties nodig, wordt er minder opgekocht door de EU en hoeft er minder geld geprint te worden.

Het is wel heel makkelijk om het probleem af te schuiven op de politiek als je zelf actief aan het probleem bijdraagt.
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:31:
[...]

Daar tegenover staat natuurlijk meer werken ;)
Met de werkzaamheden die je noemt ("freelance werk in automatisering gerelateerd programmeer werk") moet je makkelijk meer kunnen verdienen dan € 15.447 bruto per jaar (het hoogste jaarinkomen waarbij je op basis van draagkracht niets hoeft terug te betalen). Dat lukt zelfs met minimumloon.

• Blik1984

[...]

Ik kan je hierin vinden. Ook FO met een gezin, auto e.d. is een heel ander verhaal.

Als laatst, het was niet mijn bedoeling om in morele discussies verwikkeld te raken dus ik laat het even hierbij. Succes iedereen.
Gelukkig heeft niet iedereen een dergelijk verwerpelijk moraal kompas als jij. En die opkopingen vanuit de EU is een tijdelijk systeem, dat waarschijnlijk nu stopgezet gaat worden. Dus los van dat het al een waardeloos argument is, is het dus al geen argument meer om over 15 jaar niks terug te betalen.

En dan vergeet je nog even dat je gedurende de periode in je leven dat je de meeste carriére kunt maken, je carriére op een laag pitje gaat zetten om je studieschuld niet af te lossen. Daar heb je je hele leven last van.

Maar succes ermee :/

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 19:10:
beleggen [...] laat het via de bank automatisch verlopen. Ja daar zijn kosten aan maar [...] tijd in de markt is de belangrijkste factor.
Dat is onjuist. Over een periode van 30 jaar kost dit je vele tientallen procenten aan rendement (compound interest / rente op rente). Een gegarandeerd verlies dus, want je weet niet wat je aandelen in die tijd gaan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door mossel op 12-07-2017 16:10 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• cerberusss
Zr40 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:44:
Even onder de aanname dat dit feitelijk correct is. Stel je eens voor dat het gros dat niet doet
Drogreden. Het gros doet het niet.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

cerberusss schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:27:
[...]

Drogreden. Het gros doet het niet.
Natuurlijk niet, het is een gedachte-experiment: "wat zou er gebeuren als het gros het niet doet?"

De drogreden waar ik tegenin ga is het bij de politiek leggen van de verantwoordelijkheid voor de bewust zelf gecreëerde situatie.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 12-07-2017 18:44 ]

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 21:01
Wat is eigenlijk het nut van het bijhouden van afschrijvingskosten van dingen zoals meubelen of elektronica? Wat is precies het probleem van dingen die hun waarde verliezen na een x tijd? Dit is toch enkel interessant als je van plan bent om die dingen te verkopen? Of wordt er bedoeld met afschrijvingskosten de kost als het moet vervangen worden? Waarom wordt dit trouwens meegerekend in de maandelijkse kosten? Ik bedoel, als je een sofa koopt van 800 euro en je moet die vervangen na tien jaar, dan geef je toch enkel geld uit bij het vervangen? Of denk ik verkeerd?

• President
Le Enfant! schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:07:
Wat is eigenlijk het nut van het bijhouden van afschrijvingskosten van dingen zoals meubelen of elektronica? Wat is precies het probleem van dingen die hun waarde verliezen na een x tijd? Dit is toch enkel interessant als je van plan bent om die dingen te verkopen? Of wordt er bedoeld met afschrijvingskosten de kost als het moet vervangen worden? Waarom wordt dit trouwens meegerekend in de maandelijkse kosten? Ik bedoel, als je een sofa koopt van 800 euro en je moet die vervangen na tien jaar, dan geef je toch enkel geld uit bij het vervangen? Of denk ik verkeerd?
Afschrijving is inderdaad een reservering, welke je bij de maandelijkse kosten kan rekenen om het overzichtelijk voor jezelf te houden per maand in plaats van per jaar.

Een sofa van 800 euro die 10 jaar mee gaat geeft dus maandlasten van ongeveer € 6,67

Je kan het uiteraard ook per jaar gaan berekenen, dan moet je voor jezelf een overzicht gaan aanhouden van
2021: vervanging wasmachine ongeveer 400 euro
2023: vervanging koelkast ongeveer 600 euro
2024: vervanging auto ongeveer 8000
20....

Je kan het doen zoals je wilt, maar als jij maandelijks 1200 euro uitgeeft en 2000 aan inkomsten hebt, dan kun je dus niet zeggen dat je 800 euro hebt 'gespaard', want een (groot) deel daarvan is nodig voor huisonderhoud of vervanging. Uiteindelijk heb je dan bijvoorbeeld die maand 600 euro gespaard wegens indirecte uitgaven (reservering/afschrijving). Je kan ook zeggen dat je 800 euro hebt gespaard maar dat je nog een deel daarvan nodig hebt voor huis onderhoud/etc over een aantal jaar.

Het ligt dus ook aan je definitie van sparen:
- is dat het geld dat maandelijks op je rekening over blijft
- is dat het geld dat je maandelijks echt over houdt voor (leuke) zaken, zonder dat je apart moet houden voor toekomstige verplichte uitgaven...

Toevoeging: in het bedrijfsleven heb je ook te maken met 'afschrijving materiële zaken'

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Le Enfant! schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:07:
Wat is eigenlijk het nut van het bijhouden van afschrijvingskosten van dingen zoals meubelen of elektronica?
Als je de vervangingswaarde van een ding spreidt (afschrijft) over de verwachte levensduur van dat ding, dan kan je gemakkelijker je totale uitgaven inschatten per vaste periode (maand, kwartaal, jaar). Dat is nuttig om bijvoorbeeld de benodigde hoogte van je vermogen te bepalen als je voor FO een SWR hanteert. Of zoals @President hierboven schrijft, om te bepalen welk deel van je inkomen eigenlijk gereserveerd is voor toekomstige vervanging van dingen.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 12-07-2017 19:29 ]

• pirke
Een tv kopen van 1200 euro is te boeken als een eenmalige kostenpost van 1200 euro, of als een waardetransactie zonder winst of verlies. Je ruilt dan geld om voor activa, maar onder de streep heb je nog steeds 1200 euro vermogen. Als die tv dan 5 jaar meegaat heb je een maandelijkse afschrijving van 20 euro, dat zijn dan je werkelijke kosten (waarde- danwel vermogensvermindering).

• cerberusss
Je gaat je verdedigen, niet doen. Er zullen altijd mensen zijn, kennelijk ook hier, die vinden dat iemand anders op de rechten en plichten gewezen moet worden.

Maar je hoeft je helemaal niet te verantwoorden :)
Mensen vinden het geweldig om jou in hun denkbeeldige clubje te zetten, en dan vervolgens hun oordeel er over te vellen. Inherent aan het FO-streven is dat je uit allerlei denkbeeldige clubjes stapt, en de oordelen aan je laars lapt.

Je standpunt was interessant, en ik zou graag horen of er vervolgacties uit komen.

[ Voor 5% gewijzigd door cerberusss op 12-07-2017 20:16 ]

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:19

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:16
cerberusss schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:15:
[...]

Je gaat je verdedigen, niet doen. Er zullen altijd mensen zijn, kennelijk ook hier, die vinden dat iemand anders op de rechten en plichten gewezen moet worden.

Mensen vinden het geweldig om jou in hun denkbeeldige clubje te zetten, en dan vervolgens hun oordeel er over te vellen. Inherent aan het FO-streven is dat je uit allerlei denkbeeldige clubjes stapt, en de oordelen aan je laars lapt.

Je standpunt was interessant, en ik zou graag horen of er vervolgacties uit komen.
Wat een kolder om dit af te doen als 'behoren bij een denkbeeldig clubje', er is niks mis mee om iemand er op te wijzen dat iets moreel verwerpelijk is. Een streven naar FO betekent niet dat alles dan zomaar geoorloofd is. Of vind je het ook ok als iemand anders uit een denkbeeldig clubje stapt en vanavond jouw huis leeghaalt in zijn streven naar financiële onafhankelijkheid?

Los daarvan zou ik leven op deze manier niet echt beschouwen als zijnde financieel onafhankelijk,
daarmee rek je dat begrip wel erg ver op. Maar whatever, dat is inderdaad iets wat iedereen voor zichzelf moet weten.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:52
Ik heb zelf een eigen FO opvolging.

Aangezien ik als zzp werk is het niet zo gemakkelijk om te weten wat er netto effectief bijkomt. Daarom focus ik vooral op de evolutie/trend. Op mijn rekening komt er regelmatig geld bij door inkomsten maar er gaat ook veel weg; btw-voorschotten, sociale bijdragen, inkomstenbelastingen, andere onkosten,...

Wanneer ik daar zin in heb dan tel ik alle assets (spaargeld, beleggingen,...) samen en zit dit uit in een grafiekje. Dan zie je in één blik de evolutie, die is stijgend maar wel met tussentijdse dipjes door de wat grotere uitgaven.
Voor het gemak reken ik wel met bruto-bedragen en met de waarde van mijn woning hou ik ook geen rekening want die is afbetaald en goedkoper dan nu kan ik toch niet wonen. Ook nog openstaande facturen tel ik niet mee. Het gaat mij dus vooral over de trend, niet de exacte bedragen.

Op 01/01 dit jaar was dit een 160k en nu net voor het verlof een 190k. De ambitie voor eind 2017 is 200k dus dat zou in principe, zonder tegenslagen, moeten lukken.

• Blik1984
cerberusss schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:15:
[...]

Er is een verschil tussen niet meelopen met de rest van de meute, en profiteren van de samenleving zoals hier beschreven om een reden die nou niet echt getuigd van enige vorm van intelligentie en ook met name gebaseerd is op korte termijn. Even los van het feit dat ik deze manier heeeeeel erg ver af vind staan van financieel onafhankelijk, is het ook nog eens gewoon stom. Of vind jij het een goed idee om 17 jaar (2 jaar voordat je moet beginnen plus 15 jaar) onder minimumloon te verdienen, alleen maar vanwege een studielening? En als dat dan allemaal toch niet helemaal lukt dan mag die alsnog alles terug gaan betalen, en heeft die 17 jaar stilgestaan in ontwikkeling.

Waarom lijkt jou dit een goed idee? Gewoon om te laten zien dat je je kont in de krib durft te gooien of zie je echt potentie in dit idee?

Verwijderd

Je kunt ook gewoon niet studeren en met een Schultenbrau voor deur gaan zetten. Ook een soort FO...

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 01:56

[...]
Nee, het gros doet dit niet. Er zijn studenten die meer lenen dan strikt noodzakelijk voor wat voor reden dan ook. Feesten, liever geen bijbaan om zich te concentreren op studie, voor eerste uitzet van appartemen, you name it. Ze hebben echter geen enkele intentie om het niet terug te betalen, een mening die klaarblijkelijk niet voor jou geldt.

Ik heb al veel bedenkelijke dingen gelezen op Tweakers over het misbruik van studiefinanciering en laat hier geen enkele misverstand over bestaan: dit is simpelweg misbruik, niets anders.

De mogelijkheid om je studielening kwijt te laten schelden is als je niet kan aflossen, niet omdat je het niet wilt aflossen.

Hopelijk word je in de loop der jaren volwassen

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Arrne schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:57:
[...]

Wat een kolder om dit af te doen als 'behoren bij een denkbeeldig clubje', er is niks mis mee om iemand er op te wijzen dat iets moreel verwerpelijk is. Een streven naar FO betekent niet dat alles dan zomaar geoorloofd is. Of vind je het ook ok als iemand anders uit een denkbeeldig clubje stapt en vanavond jouw huis leeghaalt in zijn streven naar financiële onafhankelijkheid?
Dat laatste is illegaal, hetgeen gebruik maken van het systeem niet is. Los van dat ik het met je eens ben qua moraliteit is dat wel een hellend vlak, want de grens qua moraliteit is enigszins arbitrair. Sommigen vinden sociaal huren met vermogen te ver gaan, sommigen vinden het not done om bewust minder te gaan werken zodat je toeslagen krijgt, etc. Allemaal discussies die wel eens voorbij zijn gekomen hier.

En tja, 'greed' blijft een belangrijke motivator. Sommigen zeiken altijd op de onderklasse maar deinzen er niet voor terug twijfelachtige belastingconstructies te gebruiken of te investeren in de wapenindustrie (ik noem maar wat), terwijl meer geld overhouden echt niet nóg gelukkiger maakt. Maar dat is een ver-van-mijn-bed-show.
Los daarvan zou ik leven op deze manier niet echt beschouwen als zijnde financieel onafhankelijk,
daarmee rek je dat begrip wel erg ver op. Maar whatever, dat is inderdaad iets wat iedereen voor zichzelf moet weten.
Absoluut eens. Wat mij betreft had de opmaak van je post andersom gekund, want dit lijkt me voor het topic het meest relevant. Je bent alles behalve onafhankelijk of op het pad naar onafhankelijkheid als je je zo inkapselt met overheidsregelingen.

Zelf reken ik ook altijd zonder HRA bijvoorbeeld. Natuurlijk compleet onrealistisch voor de komende jaren, maar ik weet in elk geval dat ik alle bruto hypotheekbedragen ook makkelijk kan betalen. Dit is overigens ook de reden dat ik niets zie in pensioenbeleggen door gebruik te maken van mijn jaarruimte. Grote kans dat het voordeliger is aan het eind van de rit, maar er zitten zoveel beperkingen aan die ook nog eens kunnen veranderen... En vroegtijdig opnemen is ook niet gunstig.

[ Voor 13% gewijzigd door finsdefis op 13-07-2017 07:35 ]

• cerberusss
Arrne schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:57:
Of vind je het ook ok als iemand anders uit een denkbeeldig clubje stapt en vanavond jouw huis leeghaalt in zijn streven naar financiële onafhankelijkheid?
Weer een drogreden, hyperbool. Ik snap ook niet waarom jij mijn mening "kolder" moet noemen, dat doe ik toch ook niet bij jou?

[ Voor 17% gewijzigd door cerberusss op 13-07-2017 07:48 ]

• Blik1984
cerberusss schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 07:43:
[...]

Weer een drogreden, hyperbool. Ik snap ook niet waarom jij mijn mening "kolder" moet noemen, dat doe ik toch ook niet bij jou?
Nee, je noemt het een denkbeeldig clubje. Ook erg charmant

Ga ook eens op de rest in, want het is wel heel makkelijk slechts een gedeelte te quoten en de rest lekker te laten

• rube
De stelling 'er is niks mis mee om iemand er op te wijzen dat iets moreel verwerpelijk is' is gebaseerd op een persoonlijke waarde/norm en kan niet als een feit worden neergezet.

Imo moet je onderscheid maken tussen iets wat wettelijk niet toegestaan, dat is namelijk iets dat we in ieder geval op dit moment als samenleving als geheel besloten hebben dat het moreel verwerpelijk is, en je persoonlijke waarden/normen zijn exact dat: persoonlijk en open voor discussie maar geen feit.

Dit even los van de discussie of iets wel FO zou zijn of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door rube op 13-07-2017 09:11 ]

• Ernie
  • Laatst online: 15-11 16:10
rube schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:09:
De stelling 'er is niks mis mee om iemand er op te wijzen dat iets moreel verwerpelijk is' is gebaseerd op een persoonlijke waarde/norm en kan niet als een feit worden neergezet.

Imo moet je onderscheid maken tussen iets wat wettelijk niet toegestaan, dat is namelijk iets dat we in ieder geval op dit moment als samenleving als geheel besloten hebben dat het moreel verwerpelijk is, en je persoonlijke waarden/normen zijn exact dat: persoonlijk en open voor discussie maar geen feit.

Dit even los van de discussie of iets wel FO zou zijn of niet.
Helaas hebben "wij" als samenleving heel weinig besloten. Het wordt besloten door een selecte groep mensen die de macht hebben.

Ik ben het bijvoorbeeld niet eens met gemeenschapsgeld dat naar culturele dingen gaat.

Er wordt gekozen door de overheid voor mij dat ik geld moet uitgeven aan bepaalde culturele dingen (belasting en daar worden dingen van betaald). Het zijn dingen die ik persoonlijk niet mag bekijken (hangt in een overheidsgebouw achter security bijv.) of het zijn dingen die ik persoonlijk niet kan waarderen. In geval van dat laatste zou ik het bijvoorbeeld nooit bezoeken omdat ik het gewoon niet zo leuk vind.

Als ik vrij zou kunnen beslissen over de bestemming van dit geld zou dit gaan naar culturele dingen die ik als persoon wel mag en kan waarderen en wordt mijn stem gehoord door mijn uitgaven via een vrije markt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernie op 13-07-2017 09:34 ]

• kabelmannetje
finsdefis schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 07:32:
[...]
Zelf reken ik ook altijd zonder HRA bijvoorbeeld. Natuurlijk compleet onrealistisch voor de komende jaren, maar ik weet in elk geval dat ik alle bruto hypotheekbedragen ook makkelijk kan betalen. Dit is overigens ook de reden dat ik niets zie in pensioenbeleggen door gebruik te maken van mijn jaarruimte. Grote kans dat het voordeliger is aan het eind van de rit, maar er zitten zoveel beperkingen aan die ook nog eens kunnen veranderen... En vroegtijdig opnemen is ook niet gunstig.
Ja, ik rekende ook zonder. Verder is het verstandig om een fijne marge aan te houden qua maandelijkse begroting. Als HRA bepaalt of je lekker kan leven of niet, dan zou ik nog een jaartje doorwerken. :)
Boven al mijn vaste lasten reken ik 200 voor variabele kosten. Daarboven heb ik dan maandelijks nog minimaal 600e beschikbaar in mijn FO-berekeningen. Dus 7000 per jaar. Voor mij meer dan genoeg.

Aan pensioenbeleggen en andere vormen doe ik ook niet. Ik wil over mijn geld vrij kunnen beschikken, niet pas als de overheid dat wil. Dan maar wat extra werken om de VRH-boete te betalen.

• Lointje
Tja het is altijd moeilijk hé. Op zich is de oplossing eenvoudig en moet de regering maar betere constructies opbouwen en regels opleggen zodat enkel de juiste mensen bereikt worden.
Uiteindelijk gaan we allemaal onze aftrekposten voor de belastingen ingeven en dat optimaliseren. De vraag is dan vanaf wanneer je de staatshulp niet meer opvraagt omdat het moreel niet correct is. Die ethische grens is moeilijk te definieren. Ideaal is het als het gewoon niet kan. Heb je een vermogen van 5 ton, tja dan mag je gewoon een sociaal huurhuis niet in bijvoorbeeld. Voor mij is de grens dat anderen niet benadeeld zijn, maar langs de andere kant, met de 1900€ die ik terugkrijg van de belasting kan ook iets anders nuttig gedaan worden wat momenteel niet kan omdat ik dat geld krijg. Heb ik het echt nodig? Neen op zich niet. Maar ik wil het ook wel.

Ik zou het zelf ook niet doen, en zoals hierboven aangehaald ben je ook helemaal niet onafhankelijk. Je bent namelijk volledig afhankelijk van de goodwill van de regering. Het moment dat zij beslissen dat jouw appartement genoeg waarde heeft om jouw schulden af te betalen en jij dus wel capabel bent om die studielening te betalen... Als je dan lekker 10 jaar hebt zitten niksen begin je alsnog van nul.
En als je, zoals je zelf aangeeft bovengemiddeld intelligent bent en veel slimmer dan anderen, moet je ook wel capabel zijn om een job te vinden waarin je veel meer verdient dan de studieschuld terugbetaling + werkloosheidsuitkering.

• Ernie
  • Laatst online: 15-11 16:10
Lointje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:06:
Tja het is altijd moeilijk hé. Op zich is de oplossing eenvoudig en moet de regering maar betere constructies opbouwen en regels opleggen zodat enkel de juiste mensen bereikt worden.
Of juist veel minder regels en ingrepen van de regering en dingen wat meer zijn beloop laten.

Met het opleggen van meer regels gebeuren er een aantal (in mijn ogen) onwenselijke dingen. Er wordt aangenomen dat men niet uitzichzelf de "juiste" keuze kan maken maar dat er een dreiging met geweld (geldboete, gevangenis) nodig is om gehoorzaamheid af te dwingen.

Uit deze aanname volgt ook dat alleen een regel niet voldoende is. Er moet handhaving van de regel zijn, immers is men niet in staat om zelf de juiste keuze te maken. Handhaving vraagt om hogere overheidsuitgaven of de handhavingscapaciteit moet ergens anders weggehaald worden.

Als we daarentegen aannemen dat mensen wel samen tot een compromis kunnen komen zijn deze extra regels niet nodig en ook geen extra controleorgaan. Ik ben zelf een voorstander van wat minder regeltjes en minder overheidsuitgaven en bemoeienis.

• cerberusss
Wozmro schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 22:22:
Op mijn rekening komt er regelmatig geld bij door inkomsten maar er gaat ook veel weg; btw-voorschotten, sociale bijdragen, inkomstenbelastingen, andere onkosten,...

Wanneer ik daar zin in heb dan tel ik alle assets (spaargeld, beleggingen,...) samen en zit dit uit in een grafiekje. Dan zie je in één blik de evolutie, die is stijgend maar wel met tussentijdse dipjes door de wat grotere uitgaven.
Voor het gemak reken ik wel met bruto-bedragen en met de waarde van mijn woning hou ik ook geen rekening want die is afbetaald en goedkoper dan nu kan ik toch niet wonen. Ook nog openstaande facturen tel ik niet mee. Het gaat mij dus vooral over de trend, niet de exacte bedragen.

Op 01/01 dit jaar was dit een 160k en nu net voor het verlof een 190k. De ambitie voor eind 2017 is 200k dus dat zou in principe, zonder tegenslagen, moeten lukken.
Nice!

Twee dingen:
- Heb je niet een aparte rekening voor je zakelijke in/uit? Vanuit die rekening maak ik een salaris naar mezelf over, plus ik room hem af naar een spaarrekening. Dan blijft de zakelijke rekening dus een soort tussenrekening, en het saldo daarvan reken ik niet mee voor m'n NW.
- Je hele huis afgelost, aan de ene kant streef ik hier naar. Aan de andere kant zit er dan zoveel vast in onroerend goed, dat maakt je ook kwetsbaar als de huizenmarkt ineens instort bijv. door een ramp zoals een overstroming.
Pagina: 1 ... 104 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.