Xanaroth schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:30:
[...]
[...]
Prachtig hoe je 2x achter elkaar post, en in die 2 posts 3x tegen weet te spreken

.
Je begin ben ik het helemaal mee eens. door de standaard voorwaarde te hanteren (inkomen vs wat je spaart/belegd, praktisch zwart-wit) kun je alles nationaal, internationaal, fora en blogs beter volgen en vergelijken. Dat maakt dan ook je planning en gevoel voor waar je staat veel makkelijker en kun je ook beter relateren aan studies zoals 'hoe lang moet je met deze spaarquote'. So far so good.
Het ging mij in deze eerste post met name om het doel waarom je überhaupt een spaarquote zou willen berekenen, namelijk om een inschatting te maken van wanneer je ongeveer FO bent, gegeven je huidige inkomsten en uitgaven. En dat je "spaar"quote niet moet verwarren met wat je op je "spaar"rekening ziet. Het gaat namelijk om vermogen, niet (alleen) om spaargeld.
Maar vervolgens zeg je in het 2e deel van je post dat je aflossing van de hypotheek wel rustig mee kan nemen.. iets wat volgens je 1e opmerking juist totaal niet kan (want wordt nergens gedaan).
Dat volg ik niet. Ik heb het in eerste instantie nergens over wat je wel en niet mee kan/mag/moet nemen in de quote. Mr. Money Mustache heeft het over: "what you can live on" (je uitgaven) vs "what you are saving and investing". Dus "wat totaal niet kan" heb ik nooit gezegd of geïmpliceerd en dit blijkt ook niet uit het bronmateriaal. Mijn argument is, dat aflossen van een schuld (zoals een hypotheek) gelijk staat aan een investering, want je vermogen vermeerderd net zo hard bij een investering als bij een aflossing van een schuld met hetzelfde bedrag.
Aflossing is immers afbetaling van schuld (afbouw van negatief vermogen), niet de opbouw van vermogen an sich.
Eigen vermogen is bezittingen - schulden (les 1 boekhouden). Als je bezittingen toenemen OF als je schulden afnemen, stijgt dus je vermogen. De spaarquote is bedoeld om te bepalen wanneer je genoeg vermogen hebt om van te gaan leven. Aflossen op schulden telt dus net zo hard mee als opbouw van bezittingen.
Gelukkig corrigeer je dat in je 2e post enigzins met de stelling "Zie "kosten" dus ook apart van waarde." waarmee je wel besef lijkt te hebben dat wat je met je hypotheek doet aan rente/aflossing niet 1-op-1 kunt vertalen naar een praktische situatie.
Ok, mijn punt is niet overgekomen. We roepen vaak dat een hypotheek (of andere lening) "rente en aflossing kost", maar rente is iets anders dan aflossing. Rentebetalingen zijn de *kosten* verbonden aan het hebben van een schuld. Aflossing is het reduceren van de schuld (de waarde) zelf. Dat zijn geen kosten.
Ga maar na:
Ik start met 100. Ik leen van jou 1000 tegen 10% rente per minuut. Ik betaal een minuut later 100 rente en 1000 aflossing. Ik eindig met 0. Wat heeft dit setje transacties mij gekost? Juist ja, 100, de rente. Zo werkt het ook met een hypotheek, maar dan over 30 jaar.
Dat laatste kun je ook heel mooi illustreren trouwens, door het feit dat een woning van 500k je niet FO maakt maar een woning van 100k en 400k spaargeld wel. Het gaat niet om wat je hypotheek kost of heeft gekost, of wat je woning waard is, enkel wat er op de bank/beleggingen beschikbaar is om je uitgaven te dekken. Daar kun je straks je eten van betalen, niet van de stenen.
Uiteindelijk gaat het om het passieve inkomen dat je uit je vermogen haalt. Passief vermogen uit een door jezelf bewoonde woning haal je pas bij verkoop na waardestijging. Passief vermogen uit een andere woning kun je al eerder halen door de woning te verhuren. In beide gevallen moet je evengoed te hypotheek aflossen. Staat los van elkaar.
Dat maakt daarmee dus je hypotheek effectief irrelevant voor FO.
Je bedoelt waarschijnlijk: je eigen huis is irrelevant voor FO? Want je hebt het net over een huis van 400 c.q. 100k dat je niet kunt "opeten". Wat heeft de hypotheek daarmee te maken? Bij een hypotheek kun je namelijk juist wél het rendement te gelde maken (of specifiek: het negatieve rendement verkleinen) door af te lossen: je kosten (rentebetalingen) gaan omlaag, dus hou je meer geld over om op te eten..
Je zou eventueel een uitzondering kunnen maken voor het scenario van liquideren van je woning, voor degene hier die dat garanderen om post-FO te gaan doen. Dan krijg je een casus als dat je het deel van je woning waarde (niet aflossing), wat je na verkoop liquide maakt (dus niet nodig hebt voor de volgende woning aanschaf+verhuizing) mee kunt nemen in je spaarquote. Maar dat wordt dan dus een deel van je woningwaarde dat boven water staat, gecorrigeerd voor de verwachtte kosten van je volgende woning, omdat je dan effectief gewoon een vastgoed belegging hebt gecreëerd.
Ik zou er niet aan beginnen, tenzij het echt gaat om een zeer substantiële overwaarde die je niet gaat hergebruiken voor een volgend huis (voor eigen bewoning). Eenmalig 10.000 euro (ik noem maar wat) is niet de moeite waard op je totale savings quote over de opbouwfase van je FO-vermogen.