• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:51
Wat is veel zie is dat sommige tv’s best wel hoog staan/hangen.
Sommige zelfs bijna tegen het plafond aan.
Wat is daar de reden van?
Ik dacht altijd dat, als je in je zitting zit dat het scherm in het midden van je ooghoogte zou moeten staan/hangen.

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

kevinmastah2005 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:50:
Ik dacht altijd dat, als je in je zitting zit dat het scherm in het midden van je ooghoogte zou moeten staan/hangen.
Of er echt een richtlijn voor is weet ik niet, je zal vast wel een basis hebben. Ik ga ontspannen op de bank zitten en kijk vanuit een voor mijn ogen meest ontspannen positie naar de muur. Markeren en hou dat aan met een 35/65 verhouding en niet het midden van een tv. Anders staat een 65" bijna op de grond.

[CiP] Aqueum initium TJ09 [CM] Fortress FT03

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:36
Dacht bijna dat je foto stuk was, totdat ik dit las :+

don't mind me

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-01 16:33

Tijn96

In speed we trust

Pindakaas schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Dacht bijna dat je foto stuk was, totdat ik dit las :+
ja ik zal straks even een betere foto maken. Dit is wel erg enthousiast zo! :P

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:51
Blijft altijd persoonlijk maar ik kwam deze afbeelding tegen:

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:32
sonsan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

[Afbeelding]
ik heb de tv zo hangen, maar voor mijn gevoel net wat te laag ivm de ondertiteling.

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:51
@sonsan juist.
En toch (wellicht persoonlijke smaak) zie ik bij sommige huishoudens dat de tv nog hoger hangt en je dus met je zicht tegen de onderrand van je tv zit te kijken.

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:43
UgotHeinzzd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Ik moest hier wel om lachen. Het is ook niet de hoofdreden om ze op spikes te willen. Het gaat mij om de stabiliteit en vooral om ze ietsjes voorover te laten hellen. Dit icm met een wat wijdere voet. Cups is sowieso niks. Een tegel van bv graniet icm met sterke spikes weer wel. Ik moet om te beginnen een bedrijf of persoon vinden die outriggers maken kan (thnx voor de benaming Fraggert). En ik denk dat icm met GAIA stelvoeten van IsoAcoustics.

Allen thanks voor het meedenken 👍🏻

Ps een wasmachine is qua resonantie afgifte een ander soort. Het is een machine welke door draaiend onbalans "loopt en of trilt".

Verder weer ontopic inderdaad 🙈

[Afbeelding]

LG OLED65G1RLA
Denon AVC-X3700H
Visaton Atlas DSM MK III

Geventileerd meubel 😆 wat wel heel veel warmte scheelt. Alles blijft op omgevingstemperatuur. Ook de Xbox met gesloten deuren.

[Afbeelding]
Ik woon in een houtskelet huis, dat is qua akoestiek helemaal niet verkeerd maar geen betonnen tussenvloeren. Op zolder heb ik mijn REL B2 op een dikke granieten plaat gezet (op maat laten maken bij de lokale grafzerkenboer) en dat geheel dempende voetjes gezet. Dat werkt uitstekend. Hoewel het zonder die plaat en voetjes ook goed werkte. Meer peace of mind.

• UgotHeinzzd
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

nineball schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Ik woon in een houtskelet huis, dat is qua akoestiek helemaal niet verkeerd maar geen betonnen tussenvloeren. Op zolder heb ik mijn REL B2 op een dikke granieten plaat gezet (op maat laten maken bij de lokale grafzerkenboer) en dat geheel dempende voetjes gezet. Dat werkt uitstekend. Hoewel het zonder die plaat en voetjes ook goed werkte. Meer peace of mind.
Wat doet zoiets prijstechnisch? Thanks voor het delen van je ervaring.

• sonsan
kevinmastah2005 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:50:
@sonsan juist.
En toch (wellicht persoonlijke smaak) zie ik bij sommige huishoudens dat de tv nog hoger hangt en je dus met je zicht tegen de onderrand van je tv zit te kijken.
Ja, snap ik ook niet. "Vroeger' baalde je als je in de bioscoop op de voorste rijen kwam te zitten, nu kiezen sommige mensen er zelf permanent voor.... |:(

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:43
UgotHeinzzd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Wat doet zoiets prijstechnisch? Thanks voor het delen van je ervaring.
Granieten tegel 30x40 en 3 cm dik was 50 euro.

Voor de dempers had ik dit, die heb je in alle soorten en maten voor verschillende gewichten.

Concertmeister Baso+ High-End Speaker and Device Feet, Vibration Damper (4 Blue) https://amzn.eu/d/31sNeA6

[Voor 29% gewijzigd door nineball op 24-08-2022 17:13]

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-01 14:12
sonsan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

[Afbeelding]
Dit plaatje en deze richtlijn stamt al uit de jaren dat 42inch de standaard was. Prima om dat op een tv meubel te plaatsen of aan de muur te hangen.

Tegenwoordig is 50/55 inch de standaard en dan kom je vaak niet realistisch uit als je nog een meubel eronder of center speaker ervoor wilt plaatsen. Laat staan de 65 of 77 inch die dan 30cm of 35cm boven de grond hangt.

[Voor 5% gewijzigd door StealthyPeanut op 25-08-2022 06:53]

• sonsan
Klopt, ik heb mijn 65 inch zo opgehangen dat de ooghoogte halverwege het scherm is. Lager hangen was niet mogelijk want dan kon mijn audiomeubel er niet meer onder.

• Jay2077
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-01 13:12
Mooie topic dit!!

Na mijn huidige upgrade post ik graag wat foto's. Ik heb net mijn oude 5.1 q acoustics 2050i en 2000c plus 7000 sub vervangen (staat op marktplaats btw) voor:

Monitor audios 300 g7
MA c250 center ingebouwd in de dekenkist, ies schuin ingebouwd zodat ie op oorhoogte gericht is.
Kef kube 12b sub
Nog te kopen: MA apex 10 als surrounds.

Aangedreven door:
Marantz sr6008 voor de surrounds kanalen
Parasound hca-855a 85rms center en de fronts ge-biamped.

Tv 65 inch LG oled
Beamer: epson tw6700
Scherm 90 inch.

Niks ten nadele van de q acoustics, want daar heb ik jaren van genoten, maar dit is echt een grote stap voorwaarts wat betreft kwaliteit. Zowel de center als de vloerstaanders 3 weg, super helder geluid en mega veel power zonder vervorming. Kan zoveel details horen nu. Echt heel gaaf. Verder is de afwerking van MA erg mooi, echt prachtige speakers als je het mij vraagt. Die kube vult met zijn 12 inch woofer de hele kamer waardoor ik veel meer immersion ervaar. Die 7000 is goed, maar gewoon te klein voor deze ruimte. In mijn vorige huis kwam ie beter tot zijn recht.

Erg blij met de setup 🖖

Wees2066

• Jay2077
Foto's gingen mis.....

[Voor 7% gewijzigd door Jay2077 op 26-08-2022 15:38]

Wees2066

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04:39
Wat een fraaie nette opstelling. Alles mooi weggewerkt in zo'n nisje en mooie speakers.

2 vraagjes:
Je hebt nu de subwoofer naast de bank geplaatst, heb je geen last dat dit het geluidsbeeld verstoort aangezien je alle lage tonen naast je hoort ipv id ruimte / wat verder van je af?
Ik heb nl ook plannen om mijn sub naast de bank neer te zetten...

Andere is: ga je de surrounds aan de muur hangen? Bij hangen ze ook hoog en schuin naar beneden gericht maar ideaal is het niet vind ik...

• Jay2077
Hey Robbie,

Thanks!

Die sub heeft 3 DSP-gestuurde EQ-instellingen, hoek, kast en open in de ruimte. Is een knopje op de achterkant. Werkt top, zelfs met muziek luisteren komt de bass voor je gevoel gewoon van voren.

Verder heb ik die surrounds altijd zo aan de muur, ik vind het mooier om mijn bank tegen ipv voor de muur te plaatsen dus ignorance is a bliss: weet niet beter.

Maar als het achter nog beter is wordt het wel heel goed want vind het geluid op het moment echt mega goed! Volle immersie.

Al wil ik mijn 10 jaar oude marantz wel in gaan ruilen voor eentje met dirac live. Ben benieuwd wat dat gaat doen. De roddel is dat denon en marantz die mogelijkheid in de volgende serie gaan bieden. Zou moeten zorgen voor:

1. Improved localization of sound events, so-called staging.

2. Better clarity and intelligibility in music and speech.

3. A deeper and tighter bass free of resonances throughout the entire listening area.

Wordt als het goed is medio sep aangekondigd. Eerste leveringen gaan wrsch in het najaar.... 😎

Wees2066

• OmeRobbie
Jay2077 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:01:
Hey Robbie,

Thanks!

Die sub heeft 3 DSP-gestuurde EQ-instellingen, hoek, kast en open in de ruimte. Is een knopje op de achterkant. Werkt top, zelfs met muziek luisteren komt de bass voor je gevoel gewoon van voren.

Verder heb ik die surrounds altijd zo aan de muur, ik vind het mooier om mijn bank tegen ipv voor de muur te plaatsen dus ignorance is a bliss: weet niet beter.

Maar als het achter nog beter is wordt het wel heel goed want vind het geluid op het moment echt mega goed! Volle immersie.

Al wil ik mijn 10 jaar oude marantz wel in gaan ruilen voor eentje met dirac live. Ben benieuwd wat dat gaat doen. De roddel is dat denon en marantz die mogelijkheid in de volgende serie gaan bieden. Zou moeten zorgen voor:

1. Improved localization of sound events, so-called staging.

2. Better clarity and intelligibility in music and speech.

3. A deeper and tighter bass free of resonances throughout the entire listening area.

Wordt als het goed is medio sep aangekondigd. Eerste leveringen gaan wrsch in het najaar.... 😎
Wat grappig zit precies in hetzelfde schuitje!! Altijd de bank tegen de muur gehad en met gefreesde kabelgoten op 1 plek al 17 jaar de boxjes op dezelfde plek hangen (eerste van die melkpakjes, nu van die Micropods omdat ik die zo mooi bij mijn B&W boxen vind passen)

Verder zit ook te denken aan een receiverupgrade van mijn Denon (zelfde als Marantz) naar een Receiver die Dirac heeft (Arcam, Onyo/Pioneer) want dan kan ik als Noob hopelijk echt de juiste instellingen maken in mijn gekke ruimte. Maar ik ben eigenlijk wel tevree met de Denon (of Marantz) want heb ook nog Heos speakers waarmee ik multiroom in huis heb...

Ik ben ook in de markt voor een nieuwe sub dus ga ook de Kef gaan onderzoeken... Was naar de SVS PB100 Pro aan het kijken omdat die een app heeft die superhandig is voor dit soort metingen en goed de bas schijnt te blenden met de andere speakers, ook al plaats je die ergens anders... Ik ga het onderzoeken!

[Voor 8% gewijzigd door OmeRobbie op 26-08-2022 17:54]

• Jay2077
great minds think alike! 🤣

Als het goed is komen denon en marantz dus in het naseizoen met dirac in hun nieuwe receivers, dus dan zou je niet meer hoeven switchen van merk....

Ja die micropods zijn hip!

Kwa subs heb ik naar REL, SVS en KEF gekeken. Zijn volgens mij allemaal goed en kon een goeie prijs voor die kube krijgen. Op amazon is ie nu 580 terwijl die andere merken rond de 800 zitten...

Mijn huiskamer is trouwens 9 bij 5 met 2.6 m plafonds, dus als echt van de bank af wil trillen is een 500 watt wellicht beter voor die maat. Maar met deze 300 watt voel ik hem ruim voldoende en door het gesloten ontwerp is de bass heel strak. Het verbaasde mij weer hoeveel verschil het maakt een goeie sub. Veel meer dynamiek en beleving in je setup.

Wees2066

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-01 00:15
Niet de allerhoogste kwaliteit wat jullie wellicht gewend zijn maar ik ben er wel blij mee dus laat graag even mijn set zien.

Tv: LG OLED55C16LA
Speakers : Argon Audio Forte A5
Console : Ps5

Mijn vorige tv was een Philps 49inch. ( type weet ik zo niet meer) en het geluid liep daar via de soundbar Yamaha YSP 2500. Ik was niet meer zo blij met mijn soundbar, geluid was opzich prima maar het blokkeerde net een stukje van het tv beeld en sowieso vond ik het gewoon niet zo "clean" ogen.
Bij de nieuwe tv wist ik dus al dat ik de soundbar niet meer terug ging plaatsen dus ik heb deze verkocht. Na wat zoekwerk naar speakers ben ik uitgekomen op deze Forte A5 speakers.
Ze staan nu sinds afgelopen zaterdag in de woonkamer en ik ben er zeer tevreden over. Geluid is mooi vol en wam. Muziek, film en gamen klinkt allemaal beter dan ik had verwacht.
Sowieso een flinke upgrade tov de soundbar.

Alleen nog even wat kabeltjes beter wegwerken :)

www.mariovisser.com

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-01 16:33

Tijn96

In speed we trust

Mavi86 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:16:
Niet de allerhoogste kwaliteit wat jullie wellicht gewend zijn maar ik ben er wel blij mee dus laat graag even mijn set zien.

Mijn vorige tv was een Philps 49inch. ( type weet ik zo niet meer) en het geluid liep daar via de soundbar Yamaha YSP 2500. Ik was niet meer zo blij met mijn soundbar, geluid was opzich prima maar het blokkeerde net een stukje van het tv beeld en sowieso vond ik het gewoon niet zo "clean" ogen.
Bij de nieuwe tv wist ik dus al dat ik de soundbar niet meer terug ging plaatsen dus ik heb deze verkocht. Na wat zoekwerk naar speakers ben ik uitgekomen op deze Forte A5 speakers.
Ze staan nu sinds afgelopen zaterdag in de woonkamer en ik ben er zeer tevreden over. Geluid is mooi vol en wam. Muziek, film en gamen klinkt allemaal beter dan ik had verwacht.

Alleen nog even wat kabeltjes beter wegwerken :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk gedaan! Mooie speakers ook icm die standaard. Gaat mooi op in de rest van het interieur. Ga je vast veel plezier aan beleven en voor je het weet komt er een subwoofer bij en dan zo langzaamaan steeds verder >:)

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

• Jay2077
Leuk man, ziet er idd super netjes uit en ren sub, jep: die heb je echt nodig 🤣

Wees2066

• El Major
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-01 06:59
Mavi86 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:16:

Alleen nog even wat kabeltjes beter wegwerken
Leuk merk dat Argon Audio! Zeer betaalbaar en goede kwaliteit. Ik heb zelf de SA1 versterker in mijn werkkamer met daarop de B&W 606, prima combi!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 12:15
El Major schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Leuk merk dat Argon Audio! Zeer betaalbaar en goede kwaliteit. Ik heb zelf de SA1 versterker in mijn werkkamer met daarop de B&W 606, prima combi!
Is it me of is de Argon Audio S1 gewoon letterlijk hetzelfde ding als de NAD AMP1? Zowel de voorkant als de gehele achterkant is gewoon identiek...

• El Major
PageFault schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Is it me of is de Argon Audio S1 gewoon letterlijk hetzelfde ding als de NAD AMP1? Zowel de voorkant als de gehele achterkant is gewoon identiek...
Vrijwel identiek volgens mij, de NAD heeft Chromecast en de Argon niet, verder volgens mij geen verschil.

• PageFault
El Major schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Vrijwel identiek volgens mij, de NAD heeft Chromecast en de Argon niet, verder volgens mij geen verschil.
Ow ja, ik zie het nu. En de prijs natuurlijk. Maar als je de Chromecast niet nodig hebt, is de Argon de betere deal vermoed ik.

• Mavi86
  • Laatst online: 23-01 00:15
@El Major Ja inderdaad. Ze hebben echt mooie spullen. De versterker die jij hebt was mijn introductie tot het merk. Deze zag ik op online ergens voorbij komen en was erg gecharmeerd. Uiteindelijk leek voor mijn gebruik active speakers makkelijker dus voor de Forte a5 gegaan

www.mariovisser.com

• El Major
PageFault schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Ow ja, ik zie het nu. En de prijs natuurlijk. Maar als je de Chromecast niet nodig hebt, is de Argon de betere deal vermoed ik.
Ik heb er een Yamaha MusicCast wxad-10 op aangesloten. Ben je nog steeds goedkoper uit maar wel een (erg klein) kastje erbij.

• BlueSS50
  • Laatst online: 19:55
Bij die Argons van hierboven moest ik in eerste instantie denken aan Q-acoustic speakers. Hier hebben ze goed naar gekeken. (of andersom?)

Zijn er meer mensen met ervaringen met Argon audio 5.1 setje met zuilen? bijv vs de Teufel Theatre 500 of de Q-acoustic 3050i

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07
Misschien is een Argon Audio topic een idee?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• PageFault
El Major schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

Ik heb er een Yamaha MusicCast wxad-10 op aangesloten. Ben je nog steeds goedkoper uit maar wel een (erg klein) kastje erbij.
Was een Yamaha WXA-50 dan niet kosteneffectiever?

• El Major
PageFault schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Was een Yamaha WXA-50 dan niet kosteneffectiever?
Ik was 349+115 kwijt, maar heel veel scheelt het inderdaad niet. Ik dacht eerst alleen Bluetooth te gebruiken maar dit bleek niet altijd even praktisch.

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-01 07:41

Grozno

acts without consequence!

Ik ben begin dit jaar in mijn nieuwe stekkie gaan wonen en ondertussen een beetje bezig met de inrichting van de centrale kijk- en luisterhoek. Nog niet klaar, maar een eind op weg, nu bezig met gordijnen en kleur op de muur:

Lijstje van wat je wel en niet ziet:
- Dikke bank - Montèl Trafic
- LG C2 65"
- Onkyo A-9010 (op zoek naar een vervanger)
- 2x ELAC Debut Reference DBR62 op 2x Kanto pootjes
- 2x Jamo S810
- Sony platenspeler
- Home Assistant Blue
- NES Classic Mini
- PS Two + Retrotink 2X-Pro
- PS4
- LaMetric
- IKEA zut
- 2x vloerkleedje
- 2x plant

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 16:15
Die zien er echt snaarstrak uit! Wellicht wel wat voor mijn werkkamer :)

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-01 16:29

SD5k

>4&X

Grozno schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:45:
Ik ben begin dit jaar in mijn nieuwe stekkie gaan wonen en ondertussen een beetje bezig met de inrichting van de centrale kijk- en luisterhoek. Nog niet klaar, maar een eind op weg, nu bezig met gordijnen en kleur op de muur:
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Lijstje van wat je wel en niet ziet:
- Dikke bank
- LG C2 65"
- Onkyo A-9010 (op zoek naar een vervanger)
- 2x ELAC Debut Reference DBR62 op 2x Kanto pootjes
- 2x Jamo S810
- Sony platenspeler
- Home Assistant Blue
- NES Classic Mini
- PS Two + Retrotink 2X-Pro
- PS4
- LaMetric
- IKEA zut
- 2x vloerkleedje
- 2x plant
Mooie bank! Mag ik vragen waar je die hebt gekocht?

• Grozno

Grozno

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-01 16:45
Vrij simpele reden, de meeste mensen hebben geen idee wat de juiste hoogte is.
Midden van scherm op ooghoogte is inderdaad wat aangeraden word, lager kan, hoger liever niet.

• OmeRobbie
K0L3N schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:29:
[...]

Midden van scherm op ooghoogte is inderdaad wat aangeraden word, lager kan, hoger liever niet.
Ik heb een andere hypothese: veel mensen zitten meer liggend (dus met hoofd gebogen naar achteren en) en kijken dus wat schuin omhoog ipv rechtvooruit zoals op dat plaatje.
Vooral bij amerikaanse huiskamers zie je veel hoog opgehangen huge schermen ad muur.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:43
OmeRobbie schreef op donderdag 1 september 2022 @ 05:46:
[...]

Ik heb een andere hypothese: veel mensen zitten meer liggend (dus met hoofd gebogen naar achteren en) en kijken dus wat schuin omhoog ipv rechtvooruit zoals op dat plaatje.
Vooral bij amerikaanse huiskamers zie je veel hoog opgehangen huge schermen ad muur.
In Amerika is het ook gebruikelijk om hem boven de schouw van de openhaard te hangen. Mijn TV hangt voort het het mooie ook te hoog maar je moet wat met een verwarming die in de weg zit en een joekel van een B&W CMC2S2 center.

Hopelijk volgend jaar een voorzet wandje maken en iets slims verzinnen voor de verwarming die wat mij betreft wel weg mag op die plek.

• K0L3N
[...]

Je ziet in Amerika inderdaad veel dat de huiskamer ingericht is om de open haard, wat de plaatsing van de televisie erg moeilijk maakt. Maar gelukkig zie je daar ook wel dat steeds meer mensen die hun home cinema een beetje serieus nemen de moeite nemen om de tv op een normalere hoogte te plaatsen.

• N1v3K
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
[...]

Dan kijk je dus schuin om omhoog onder een hoek naar een verticaal vlak. Lekker naar fletse kleuren en uitgewassen zwart kijken ;) (tenzij je een OLED hebt).

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-01 12:45

ParaWM

Pro Prutser

In de slaapkamer hangt hij tegen het plafond onder een hoek aan een arm. Top :)

Sinterklaas wil bier !

• PageFault
N1v3K schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:10:
[...]

Dan kijk je dus schuin om omhoog onder een hoek naar een verticaal vlak. Lekker naar fletse kleuren en uitgewassen zwart kijken ;) (tenzij je een OLED hebt).
Je hebt, vrij goedkope, opzetbeugeltjes, waarbij je de TV kunt kantelen. Die had ik altijd in de slaapkamer, daar had ik geen geschikt plafond om de TV recht boven me op te hangen, dus had ik hem aan de tegenoverstaande muur bevestigd, zo ongeveer tegen het plafond en naar beneden gericht.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:09

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

K0L3N schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:29:
[...]

*Kuch*:

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali Oberon 7 | Dali Oberon 1 | Dali Oberon Vokal | Dali Alteco C1 | SVS SB-1000 Pro | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-01 07:35
Bij mij is de kijk hoogte precies andersom. mijn ooghoogte valt op 1/3 van het onderste deel van mijn tv scherm. 😆

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
victor1701 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:12:
[...]

Bij mij is de kijk hoogte precies andersom. mijn ooghoogte valt op 1/3 van het onderste deel van mijn tv scherm. 😆
Ja dat mag dus niet!

• K0L3N
Goed punt, THX raad dan weer dit aan.

Maar ik denk dat we wel kunnen stellen liever te laag dan te hoog.

[Voor 5% gewijzigd door K0L3N op 02-09-2022 00:30]

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01 17:28
Niet weer deze onzinnige discussie. Er zijn geen regels hiervoor... Doe gewoon wat jezelf prettig vind!

[Voor 5% gewijzigd door BramViking op 02-09-2022 04:24]

• OmeRobbie

Al die plaatjes van hoe je moet zitten... ik zit in elk geval voor een film niet kaarsrecht...
Beetje onderuit, kussentje in mijn nek, hoofd beetje schuin naar achteren... soms mijn voetenbank of een hocker (afhankelijk van wie welke plek inneemt bij ons op de bank)...

Dan kijk je toch iets omhoog? ik heb mijn tv daarom iets hoger opgehangen dan de richtlijnen van het rechtzit plaatje.... naast dat ik het visueelmooier vind bij een grotere tv (65") en praktischer (lekker wat ruimte tussen je tv en tvmeubel). Ergo: doe gewoon wat je lekker vind en denk eraan dat je je nek en je onderrug ondersteund want dat is de hele oorsprong van de adviezen voor tv-kijkhoogte.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:15
BramViking schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 04:22:
Niet weer deze onzinnige discussie. Er zijn geen regels hiervoor... Doe gewoon wat jezelf prettig vind!
Modbreak:Wat hierboven staat. Terug naar het posten van plaatjes, de discussie over de juiste hoogte om een TV te monteren is offtopic.

[Voor 51% gewijzigd door FeaR op 02-09-2022 07:05]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 15:32
Terrz schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:57:
[...]

Ik heb ook iets soortgelijks gedaan in een recente grote verbouwing. TV meubel wordt nog vervangen (en dan samen met de TV opgehangen), plinten moeten ook nog. Maar goed, het is functioneel en de keuken en toilet hebben meer prio op dit moment.

Tv-Meubel plek:
- 50mm Afvoerbuis met 45 graden bochten (nog niet op de foto).
- 2x WCD's
- 1x UTP
- 1x Coax
- 2x Dubbele speaker terminal (links, rechts, linksachter, rechtsachter).

Alle leidingen schuin naar links en rechts omdat onder de dichtgemetselde deur veel leidingen van de vloerverwarming naar de bijkeuken gaan.

Verder:
- Blindplaten voor de speakers. Moet daar nog banaanstekkers op maken, speakers zijn nu aangesloten met kroonsteentjes :'). (maar goed, dit heeft even lage prio gezien de andere klussen).
- Op de muur er tegenover (waar de bank staat) een loze 40mm leiding van kruipruimte tot plafond zodat ik in de toekomst een beamer op kan hangen :*)

U ziet:
- LG 55 inch OLED
- Yamaha 5.1 Receiver
- Jamo s606 zuilen
- Jamo rears
- Dayton audio sub

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en nadat de beamer lang in de doos op zolder heeft gelegen eindelijk aan de installatie toe gekomen. Beamer + scherm geinstalleerd en kabels getrokken.
Kabels trekken door de weggewerkte 50mm buis bleek nog wel een uitdaging aangezien deze toch een paar "vreemde" bochten maakt alvorens deze in de kruipruimte uitkomt. Uiteindelijk met een nylon trekveer en ingevette kabels ( WD40) toch de boel er door kunnen trekken. Maar goed, genoeg geluld: hier de specs + foto's!

U ziet (niet):
- LG 55 inch OLED
- Apple TV 4K
- Jamo 5.1 set
- SVS PB-1000 subwoofer (wat een geweld t.o.v. de eerder genoemde dayton :7 )
- Denon X2500H receiver (upgrade i.v.m. 2x HDMI uit)
- Epson TW-7000 Beamer
- ESMART 100" elektrisch beamer scherm
- WOOOD TV meubel
- Kattenluik naar bijkeuken :+
- Dimplex Optimyst cassette haard

Beamer ligt op zelfbouw "pootjes" in een zelfbouw koof, zo kon ik de kist zo klein mogelijk houden en had ik geen plafondbeugel nodig. Lucht toe- en afvoer via roosters. HDMI + stroom kabels via weggestucte buis in muur via de kruipruimte naar de receiver. Zo ziet het er netjes uit en valt de beamer binnen de WAF :+.
Zoals in eerdere post te zien is lopen de speaker kabels ook door weggestucte buizen in de muren.

Het scherm heeft een grijs projectie oppervlak wat betere zwartwaardes geeft. Op de foto's wellicht niet goed te zien door het daglicht, maar als 's avonds is het werkelijk waar een plaatje om naar te kijken!

Volgende stap wordt het goed inregelen van het laag d.m.v. een MiniDSP en meetmicrofoon.

[Voor 7% gewijzigd door Terrz op 02-09-2022 14:56]

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:32
Terrz schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:20:
[...]

Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en nadat de beamer lang in de doos op zolder heeft gelegen eindelijk aan de installatie toe gekomen. Beamer + scherm geinstalleerd en kabels getrokken.
Kabels trekken door de weggewerkte 50mm buis bleek nog wel een uitdaging aangezien deze toch een paar "vreemde" bochten maakt alvorens deze in de kruipruimte uitkomt. Uiteindelijk met een nylon trekveer en ingevette kabels ( WD40) toch de boel er door kunnen trekken. Maar goed, genoeg geluld: hier de specs + foto's!

U ziet (niet):
- LG 55 inch OLED
- Apple TV 4K
- Jamo 5.1 set
- Epson TW-7000 Beamer
- WOOOD TV meubel

Beamer ligt op zelfbouw "pootjes" in een zelfbouw koof, zo kon ik de kist zo klein mogelijk houden en had ik geen plafondbeugel nodig. Lucht toe- en afvoer via roosters. HDMI + stroom kabels via weggestucte buis in muur via de kruipruimte naar de receiver. Zo ziet het er netjes uit en valt de beamer binnen de WAF :+.
Zoals in eerdere post te zien is lopen de speaker kabels ook door weggestucte buizen in de muren.

Het scherm heeft een grijs projectie oppervlak wat betere zwartwaardes geeft. Op de foto's wellicht niet goed te zien door het daglicht, maar als 's avonds is het werkelijk waar een plaatje om naar te kijken!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgende stap wordt het goed inregelen van het laag d.m.v. een MiniDSP en meetmicrofoon.
Mooi mooi!

Vraagje: Ik zie dat je een esmart beamer scherm hebt.. Laat ik er toevallig ook eentje hebben. Heb jij ooit de memory functie aan het werken gekregen, zodat het uitrollen stopt op de juiste locatie?

• Terrz
Steefmeister schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:21:
[...]

Mooi mooi!

Vraagje: Ik zie dat je een esmart beamer scherm hebt.. Laat ik er toevallig ook eentje hebben. Heb jij ooit de memory functie aan het werken gekregen, zodat het uitrollen stopt op de juiste locatie?
Die was vrij makkelijk in te stellen. Vanaf stand "0" laten uitrollen tot de gewenste hoogte en dan "stop"+ "down" tegelijk indrukken, je hoort dan twee piepjes achter elkaar.

Als je de opgeslagen stand wil wissen druk je "up" + "down" tegelijk in en hoor je weer twee piepjes.

• patrick451!
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01 23:19
Steefmeister schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:21:
[...]

Mooi mooi!

Ik heb ook een Esmart beamerscherm. Ik weet niet wat de reden is dat je deze vraag stelt, maar ik ervaarde zelf dat de “memory functie” continu resette, waardoor het scherm gewoon volledig uitrolde. Toen ik mijn scherm ging ingebouwen in een koof heb ik, om toekomstig gezeur te voorkomen, ervoor gekozen het scherm middels de stel schroeven korter te maken. Hij rolt nu tot de stand zoals ik hem heb ingesteld met de stelschroef, die perfect is zoals ik hem hebben wil. Hierdoor de memory functie niet meer nodig. In het boekje staat welke schroef je precies moet draaien en welke kant op.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:59:
[Afbeelding]

Tijd om eens te showen hoe het er voor staat hier! Erg blij met m’n huidige setup.
Sonos Arc
Sonos Sub
2x Sonos One SL als rears
Custom build WLED ledstrip
Philips hue spots
LG G1 65”
PS5
Xbox Series S
Nintendo Switch
Even tussendoor,
Ik zou graag willen weten of de Sonos Arc veel beter stereogeluid geeft dan de twee One SL's?
Ik ben van een Marantz met vloerstaanders overgestapt op 2 One SL's maar de geluidkwaliteit mag wel iets beter.

[Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 03-09-2022 20:37]

• jayesh
  • Laatst online: 21:39
Van waar eigenlijk de keuze voor die specifieke center speaker valt die niet enorm tegen in vergelijking met derest van je speakers
Terrz schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:20:
[...]

U ziet (niet):
- LG 55 inch OLED
- Apple TV 4K
- Jamo 5.1 set
- Epson TW-7000 Beamer
- WOOOD TV meubel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Voor 3% gewijzigd door jayesh op 03-09-2022 20:30]

• Terrz
jayesh schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:29:
Van waar eigenlijk de keuze voor die specifieke center speaker valt die niet enorm tegen in vergelijking met derest van je speakers

[...]
Vooral esthetisch eigenlijk, anders ligt het tv meubel en de ruimte onder de tv zo “vol”.

Ik heb eens en andere Jamo gekocht om te proberen (Jamo s81) maar hoorde eigenlijk geen verschil. Deze vond ik tevens vrij hoog (kwam bijna tot de onderkant van de tv).

Heb je nog tips voor een laag model wat een goede upgrade zou zijn?

Edit: Even marktplaats aangeslingerd en haal morgen een Jamo S 62 CEN op voor weing. Deze is 13cm hoog, ongeveer het maximum wat ik nog mooi vind. Breder zou nog wel kunnen, zoals een Klipch R-34C. Wel meteen weer 10x zo duur op MP :+.

[Voor 21% gewijzigd door Terrz op 04-09-2022 14:54]

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:39
@Terrz
Je plaatst de front speaker voor het beste resultaat meer naar voren op het meubel, zodat de voorkant van de speaker en het meubel gelijk liggen. Op die manier voorkom je ongewenste reflecties van het meubel. En als de speaker een bas poort heeft aan de achterzijde is het ook raadzaam ruimte van de achtermuur te houden.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:09

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Terrz schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:03:
[...]

Vooral esthetisch eigenlijk, anders ligt het tv meubel en de ruimte onder de tv zo “vol”.

Ik heb eens en andere Jamo gekocht om te proberen (Jamo s81) maar hoorde eigenlijk geen verschil. Deze vond ik tevens vrij hoog (kwam bijna tot de onderkant van de tv).

Heb je nog tips voor een laag model wat een goede upgrade zou zijn?

Edit: Even marktplaats aangeslingerd en haal morgen een Jamo S 62 CEN op voor weing. Deze is 13cm hoog, ongeveer het maximum wat ik nog mooi vind. Breder zou nog wel kunnen, zoals een Klipch R-34C. Wel meteen weer 10x zo duur op MP :+.
Beetje offtopic maar de Jamo s81 is gewoon een erg "slechte" speaker (vind ik). Ik heb de hele 5.1.2 set getest maar daar valt niet op te EQ'en. Het hoog is zeer vermoeiend en vooral de "tsss" tonen in dialogen erg onprettig aanwezig.
Toen ik de set maar niet fijn kreeg afgesteld ben ik gaan googlen en werd het bevestigd.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jamo_s807/

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jamo_s803/

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali Oberon 7 | Dali Oberon 1 | Dali Oberon Vokal | Dali Alteco C1 | SVS SB-1000 Pro | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• AFKboy
  • Laatst online: 02-01 21:19
U ziet (niet):
- LG 55 inch OLED
- Apple TV 4K
- Jamo 5.1 set
- Epson TW-7000 Beamer
- WOOOD TV meubel
Ik zie ook een Agfa Isoflash-Rapid C! Doet die het nog? Mooie home cinema set trouwens ;)

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:44
Wij hebben sinds kort ook een kleine uitbreiding van ons TV hoekje gemaakt, we hebben namelijk kostenloos een soundbar mogen toevoegen van wat mij een totaal onbekend merk is, maar klinkt wel behoorlijk goed tegenover het geluid dat de speakers van de TV voorbrengen. De soundbar hebben we van (niet lachen) Test Aankoop kado gekregen en niet omdat we een abonnement hebben aangegaan, maar omdat ik een beetje op een ludieke brutale wijze gevraagd heb op de promotiepost van hen hoe het zit voor trouwe klanten, en voila, er staat nu een cheapo soundbar in de woonkamer! Na wat googlen blijkt het een GOsingGo SB60S te zijn, maar werkt wel netjes via ARC. => https://www.gosinggo.com/detail/77.html

TCL 50P815
2Tb Seagate HDD
PlayStation 5
Scuf Reflex controller
Playstation Pulse 3D
Woojer Strap
GOsingGo GS-SB60S
JBL TUNE 720NC
Apple Mac Pro 5,1 (niet in beeld)
Gaming PC (niet in beeld)

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-01 14:40
Runaque schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:00:
De soundbar hebben we van (niet lachen) Test Aankoop kado gekregen
Ik heb toch gelachen, sorry!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:44
X-DraGoN schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:25:
[...]

Ik heb toch gelachen, sorry!
Ik had ook niet anders verwacht! ;)

• ncodenl
  • Laatst online: 00:14
Hier een update gedaan na lange lange tijd:

Wat zie je:
LG OLED65G1RLA op poten van Jalg
2x Dali Zensor 7
Dali Zensor Pico Vokal
Hue Iris

Wat zie je niet?
Hue Ledstrip
Apple TV 4K
Denon AVR-X1400H

• PageFault
ncodenl schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:36:

[Afbeelding]

Wat zie je:
2x Dali Zensor 7
Dali Zensor Pico Vokal
Hue Iris

Wat zie je niet?
Hue Ledstrip
Apple TV 4K
Denon AVR-X1400H
Grappig op die poten, ik had dat nog nooit gezien, maar is eigenlijk wel okay :)

• SannrHerr
  • Laatst online: 23:19

SannrHerr

Furor Teutonicus!

PageFault schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:02:
[...]
Grappig op die poten, ik had dat nog nooit gezien, maar is eigenlijk wel okay :)
Als je (bijvoorbeeld) zoekt op 'TV stand easel' krijg je best wat leuke TV-stands te zien, zo ook: https://www.spectral.nl/tv-standaards/

Een echte ezel is ook wel gaaf:

[Voor 16% gewijzigd door SannrHerr op 06-09-2022 15:32]

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• BlueSS50
  • Laatst online: 19:55
PageFault schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:02:
[...]

Ik heb onlangs de One For All wm7481 gekocht om mijn tv op te hangen. De tv komt midden in de ruimte te staan en bij dit model heb je niet alleen pootjes maar is ook de achterkant van de tv afgeschermt met een soort luxe speakerdoek waar ook de ps4 en de KPN ontvanger achter kunnen.

ook de prijs van 260,- viel reuze mee voor de kwaliteit die wordt geleverd. mooie houten gelakte poten op alumium kleurig gespoten staal en stoffen achterkant welke op magneten zit voor de bevesting. Ook zit er een soundbarbeugel bij maar die heb ik niet nodig met de ingebouwde B&W speakers

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:28
SannrHerr schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:30:
[...]

Als je (bijvoorbeeld) zoekt op 'TV stand easel' krijg je best wat leuke TV-stands te zien, zo ook: https://www.spectral.nl/tv-standaards/

Een echte ezel is ook wel gaaf:

[Afbeelding]
Zo was ik ook ooit op zoek naar een leuk idee voor een tv stand, die ook nog beweegbaar was, en kwam ik dit idee tegen:

En daar heb zelf op op dat idee doorborduurt, en dit gecreëerd:

Het geheel kan ik naar met toe rijden, of alle kanten.
inmiddels hangt er een 77" Lg oled aan :)

• Sean93
  • Laatst online: 18:32
absrnd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@absrnd
Zijn het holle aluminium profielen? Is het dan niet een idee om de kabel binnendoor het aluminium te gaan? :P

[Voor 6% gewijzigd door FeaR op 07-09-2022 09:04. Reden: Quote gemaakt]

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:28
Sean93 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:00:
[...]

@absrnd
Zijn het holle aluminium profielen? Is het dan niet een idee om de kabel binnendoor het aluminium te gaan? :P
Hert zijn inderdaad holle profielen, maar het doorvoeren van kabels zou lastig zijn, en heb ik toch een kabel slang van de voet naar de installatie, en die moet ook lang genoeg zijn om de TV naar voren te rijden.
en ook met het oog op toekomstige upgrades was dit een goede oplossing.
en de kabel past bij het ontwerp :)

Inmiddels zit er al nu een 3e nieuwe TV (LG CX 77") aan, en is er een PS5 en Xbox-one X aan gemonteerd, plus een centre-speaker direct onder de TV :)

• SannrHerr
  • Laatst online: 23:19

SannrHerr

Furor Teutonicus!

absrnd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erg netjes!

Ben wel benieuwd naar foto's met die LG en zo!

edit: mooie raket!

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• Gentleman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:19
Fraaie setup hoor
je ontkomt er helaas, zelfs bij een stereo setup niet aan om een center speaker te gebruiken.

is jullie constatering ook?
ncodenl schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:36:

[Afbeelding]

Wat zie je:
2x Dali Zensor 7
Dali Zensor Pico Vokal
Hue Iris

Wat zie je niet?
Hue Ledstrip
Apple TV 4K
Denon AVR-X1400H

• victor1701
  • Laatst online: 26-01 07:35
Gentleman schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:20:
Fraaie setup hoor
je ontkomt er helaas, zelfs bij een stereo setup niet aan om een center speaker te gebruiken.

is jullie constatering ook?

[...]
Ligt er aan op hoeveel afstand je zit van je televisie. Tenminste dat is mijn mening. Alhoewel ik alleen stereo gebruik als ik naar tv zenders kijk.

• Gentleman
victor1701 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:22:
[...]

Ligt er aan op hoeveel afstand je zit van je televisie. Tenminste dat is mijn mening. Alhoewel ik alleen stereo gebruik als ik naar tv zenders kijk.
hier ook. alleen doe ik wel vaak mn speakers aan bij voetbalwedstrijden of muziekzenders. maakt soms net het verschil. denk dat een center beter klinkt

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
Waarom ontkom je niet aan een center?

• Grozno

Grozno

Phantom center kan heel prima werken met nette stereo speakers in mijn ervaring, ik heb nooit een center gemist.

• ncodenl
  • Laatst online: 00:14
Vind zelf een center ook heel belangrijk, stemmen zijn zoveel helderder en beter te verstaan.

• BarryButsers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:48
Ben ik het niet mee eens.

Met goede stereo luidsprekers zijn stemmen perfect verstaanbaar. Ik heb zelf KEF R3 stereo luidsprekers zonder center. Een vriend van me heeft KEF R11 met een KEF R2C center speaker.

Bij mij is het net zo duidelijk verstaanbaar als bij hem.

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:23
Hier hetzelfde. Monitor Audio Silver 50 met veel beter en realistischer stemgeluid dan eerder met een JBL ec25 center zo was. Stemmen lijken ook gewoon uit het midden te komen. Speakers staan dan wel maar 2m uit elkaar en naast de tv.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:48
Denk ook dat het verschil maak qua mix. Alles wat 5.1/7.1 is en dus niet stereo qua geluid, dan is een center toch echt wel noodzakelijk. maar als de mix 2.0/2.1 is werkt stereo in mijn ogen ook prima van wat ik mij kan herrinneren. Maar Center geeft mij toch wel voorkeur.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Gentleman
volg hetgeen hierboven staat behalve dat ik het echt helaas anders ervaar. heeft dat mogelijk met de mid te maken? die kan ik niet instellen op mijn versterker. of ligt het wellicht aan de output van mijn tv via analoog?
Het is de eeuwige discussie wel / geen center. Ik zou niet willen beweren dat je echt niet zonder kan, maar het heeft wel ontegenzeggelijk voordelen om een center speaker te gebruiken:
- als je kijkt met meerdere mensen waarvan een deel uit het midden zit komt de dialoog nog steeds uit het midden
- met een links/rechts opstelling krijg je altijd in de midrange een dip doordat er een looptijd verschil bestaat tussen beide speakers naar één oor. Die dip valt ongeveer bij 2 KHz en is met name in een reflectie arme omgeving extra uitgesproken en voor de spraakverstaanbaarheid van dialoog ongunstig. Dit effect voorkom je met een center.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01 15:45
Jag schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:02:
Het is de eeuwige discussie wel / geen center. Ik zou niet willen beweren dat je echt niet zonder kan, maar het heeft wel ontegenzeggelijk voordelen om een center speaker te gebruiken:
- als je kijkt met meerdere mensen waarvan een deel uit het midden zit komt de dialoog nog steeds uit het midden
- met een links/rechts opstelling krijg je altijd in de midrange een dip doordat er een looptijd verschil bestaat tussen beide speakers naar één oor. Die dip valt ongeveer bij 2 KHz en is met name in een reflectie arme omgeving extra uitgesproken en voor de spraakverstaanbaarheid van dialoog ongunstig. Dit effect voorkom je met een center.
De praktijk ligt wel een stuk genuanceerder. Ik heb liever een goede phantom center van een paar fijne torens dan een slecht ontworpen center speaker. Sterker nog, ik heb liever een goede phantom center van een stel budget zuilen dan die zuilen + een budget center speaker. De meeste centers die mensen kopen zijn 2-way of 2.5-way, en het is echt een kunst om zo'n ding ECHT goed te laten klinken, zeker als je geen subwoofer gebruikt. Dat vergt klooien aan de timing, cut-off en positie, waar veel mensen geen tijd, zin of interesse in hebben. Voor de verstaanbaarheid van dialogen kan ik me er iets bij voorstellen, maar verstaanbaarheid is niet gelijk aan geluidskwaliteit.

too old, too cold

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07
Negakinu schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:26:
Ik heb liever een goede phantom center van een paar fijne torens dan een slecht ontworpen center speaker.
Een evidente aanname in het verhaal van Jag is dat de center speaker in kwaliteit en klankkleur matcht met de fronts. Liefst wil je minstens identieke units met identiek crossover design. Een goed matchende center is altijd beter verstaanbaar dan alleen fronts, of je nou peperdure of spotgoedkope speakers hebt. De theorie spreekt voor zich.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:08
Hoi,

Heb lang mee gelezen en wilde even mijn setup laten zien:)

Ik stap af van een 5.1 kef r500 r200c en eggs met rel t5. Ik ga terug naar stereo en heb gisteren wharfedale linton 85th anneversary edition gekocht die ik nu in laat spelen.

Wat u ziet:
Lg c9 55”
Marantz sr6013
2x kef r500
2x wharfedale linton 85th
1x kef r200c
Topping ex5
Hifiman sundara

Reden van kef naar wharfedale is voornamelijk dat ik de laatste tijd meer neig naar een wat warmere sound. Kef is great otherwise.

Excuse the mess maar ik ga binnekort verhuizen naar een koopwoning dus dan zal de opstelling netter en strakker worden opgesteld. Waarschijnlijk een passende tv meubel ook in walnut zoals the lintons.. verder staat op de planning om de versterker te vervangen door een lyngdorf tdai 1120 met 1 of 2 subs. Budgetwise neig ik naar bk subs met passende finish, maar ik vind de arendal 1961 ook wel heel sexy, alleen past die niet echt naast de speakers qua kleur.

Update zal volgen :)

[Voor 3% gewijzigd door nxt0206 op 11-09-2022 12:39]

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01 08:53
UgotHeinzzd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:15:

Achterzijde onderin, twee stuks. Het zijn
Inderdaad zelfbouw speakers, de Visaton Atlas DSM MK III.
Weet je zeker dat het de MK3 is en niet de MK2? De mid-bas speaker is bij MK3 namelijk rond en niet vierkant.

• UgotHeinzzd
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Sppak schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:29:
[...]

Weet je zeker dat het de MK3 is en niet de MK2? De mid-bas speaker is bij MK3 namelijk rond en niet vierkant.
Dat is een bewuste keuze geweest, naderhand. Ik vond de ronde niet in het geheel passen en heb deze vervangen voor de eerdere variant. Heb ze nog wel liggen.

• ben1303
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-10-2022
goedbedoeld, maar niet de bedoeling, hier hebben we https://tweakers.net/aanbod/ voor.

[Voor 82% gewijzigd door teacher op 15-09-2022 21:18]

• Skalaar
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:41

Skalaar

🥃 Especial 🥃

Nieuwe beginner setup hier. Na wat problemen met mijn oude vertrouwde LG 2.1 setje toch maar gekozen voor een wat serieuzere setup.

Televisie: Philips 55OLED806
Receiver: Yamaha RX-V475 Titanium
Speakers: Bostons Acoustics A25
Subwoofer: Boston Acoustics ASW250

Helaas is mijn woonkamer erg smal, waardoor rears in mijn woonkamer niet echt een optie is. Een center mis ik (nog) niet, maar omdat ik mijn televisie niet wil ophangen, is dat ook niet echt een optie. Ik ben nog veel aan het rommelen met de receiver, zoveel instellingen ben ik niet gewend. Maar het geluid is fantastisch, niet te vergelijken met hoe het was!

"Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.." (Guido Weijers, 31-12'22)

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:56
Skalaar schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:09:
Nieuwe beginner setup hier. Na wat problemen met mijn oude vertrouwde LG 2.1 setje toch maar gekozen voor een wat serieuzere setup.

[Afbeelding]

Televisie: Philips 55OLED806
Receiver: Yamaha RX-V475 Titanium
Speakers: Bostons Acoustics A25
Subwoofer: Boston Acoustics ASW250

Helaas is mijn woonkamer erg smal, waardoor rears in mijn woonkamer niet echt een optie is. Een center mis ik (nog) niet, maar omdat ik mijn televisie niet wil ophangen, is dat ook niet echt een optie. Ik ben nog veel aan het rommelen met de receiver, zoveel instellingen ben ik niet gewend. Maar het geluid is fantastisch, niet te vergelijken met hoe het was!
Die Boston A25's zijn echt uitstekende speakers om mee "te beginnen", heb er jarenlang van genoten in de woonkamer en daarna een lange tijd de A360 staanders gehad. Heb de A25's nog steeds in mijn werkkamer/kantoor staan met een Dragonfly Red er tussen.

• Skalaar

Skalaar

🥃 Especial 🥃

Justevo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:58:
[...]
Die Boston A25's zijn echt uitstekende speakers om mee "te beginnen", heb er jarenlang van genoten in de woonkamer en daarna een lange tijd de A360 staanders gehad. Heb de A25's nog steeds in mijn werkkamer/kantoor staan met een Dragonfly Red er tussen.
Zeker waar! Ik heb ze ook even gedraaid zonder sub, en ik was verrast wat een mooi geluid er nog uit komt. De sub heb ik echt heel subtiel af moeten stellen voor het perfecte geluid.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:21
@Skalaar qua rears: als je het puur voor filmbeleving doet, zijn rears slechts effectspeakers. Die zou je in principe ook aan te plafond (boven de bank naar beneden gericht) of links en rechts van je bank (naar je bank gericht) kunnen neerzetten. Aangezien het effectspeakers zijn, hoeven ze niet heel groot te zijn, als ze mid en hoog maar redelijk weergeven. De inregeling van je receiver doet de rest.
Luister je veel muziek, dan heb je er minder aan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Skalaar

Skalaar

🥃 Especial 🥃

The Eagle schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:35:
@Skalaar qua rears: als je het puur voor filmbeleving doet, zijn rears slechts effectspeakers. Die zou je in principe ook aan te plafond (boven de bank naar beneden gericht) of links en rechts van je bank (naar je bank gericht) kunnen neerzetten. Aangezien het effectspeakers zijn, hoeven ze niet heel groot te zijn, als ze mid en hoog maar redelijk weergeven. De inregeling van je receiver doet de rest.
Luister je veel muziek, dan heb je er minder aan.
Bedankt voor de tip. Ik ben de 2.1 opstelling begonnen met een setje JVC sp-uxp55 speakers, maar die kwamen voor fronts tekort in het laag. Misschien zet ik die binnenkort toch nog eens neer als rears, want mid/high klinken ze meer dan prima.

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33
Update huidige setup :
Denon X3300H receiver
Monitor Audio Apex A10 L+R+surrounds
Monitor Audio Apex A40 center
Monitor Audio AW12 subwoofer
LG 77G1 OLED tv
PS5
Telenet Digibox
Sony projector VPL-HW40ES (gaat weg, wordt niet meer gebruikt)

Begin 2023 nieuwe verf, raamdecoratie en salon. Zal ook heel andere look zijn.

(excuus voor gedraaide afbeelding van speakers, originele zijn nochtans ok)

• Renegade666
Deze kwam vandaag langs.

Vind het wel intersant idee :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• OmeRobbie
Wow, nu wil ik ook alles gaan verkopen en een nieuw HT-projectje starten!Wat ontzettend :9~ :9~ :9~

• Renegade666
OmeRobbie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:58:
[...]

Wow, nu wil ik ook alles gaan verkopen en een nieuw HT-projectje starten!Wat ontzettend :9~ :9~ :9~
Die neiging krijg ik ook wat. :9

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
DIYPerks is sowieso een ontzettend tof kanaal om te volgen. :)
De receiver/amplifier bordjes wat ie gebruikt heeft zijn trouwens wel erg gaaf :o Die houd ik in mijn achterhoofd als ik hier ooit ga upgraden :P

• Renegade666
@Tux3.14
Klopt, maakt de meest bijzondere dingen soms.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:21
OmeRobbie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:58:
[...]

Ik zou wel willen. Maar even los van de tijd die er in gaat zitten, staat onze AV tegen een muur met een raam op ca 1m hoog. Dat afdekken...dat gaat hem niet worden :p

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1 ... 100 101 102 Laatste

Let op:
  • Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
    Voor kleine audio gerelateerde vragen kan je terecht in Het Kleine Vragen Topic. Voor aankoopadvies graag een topic openen in Consumentenelektronica Aankoopadvies

• Let ook op de grootte van de foto's wanneer je deze post: de banner rond te grote foto's met betrekking tot het thumbnails maken staat er niet voor niets! Te grote foto's en/of van een trage host worden getrashed.

• Voor audiomeubels en Hifi Racks verwijzen we graag door naar Het grote Audiomeubel topic!

• Akoestische aanpassingen, -verbeteringen, et cetera mogen in Het grote akoestiek topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee