Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:12
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:22
Deleon78 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Supernice, leuke ruimte!
Je frontspeakers staan enorm ingedraaid, hoe heb je bepaald dat het zo het beste is? Ben zelf nog beetje zoekende naar positionering en draaiing met mijn zuilen.
Thanks! :) Ze staan nu op de sweetspot gemikt, maar dat is ook iets teveel. Ben nog een beetje aan het spelen met de fronts, maar vermoed dat uiteindelijk de 'regeltjes' ook het beste effect opleveren :P

Afbeeldingslocatie: https://www.dolby.com/siteassets/about/support/guide/setup-guides/7.1-virtual-speakers-setup/dolby_speakerplacement_flat_7.1_virtual_2560x1280.jpg?width=1440&quality=80

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Deleon78 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:43:
Die regels zijn niet generiek toch, maar verschillend per merk & type?
Hangt af van de frequentieresponse van speakers en ruimte, en ook behoorlijk van het afstraalgedrag van met name de tweeters. Het totaalplaatje bepaalt onder welke draaihoek je speakers in jouw opstelling het beste klinken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Deleon78 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Die regels zijn niet generiek toch, maar verschillend per merk & type?
Niet perse type luidspreker, maar type surround. In mijn geval een Dolby 7.1 opstelling. Maar inderdaad eens met @Exirion: het gaat er uiteindelijk toch om wat het beste klinkt.

[ Voor 16% gewijzigd door GermanPivo op 23-07-2020 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40
@GermanPivo Mooi spul, Zou willen dat ik er hier de ruimte voor had, maar zo groot is mijn woning helaas niet :P
Wat ik me afvroeg: wat doet die Anti-Mode 8033 nou precies? Ik lees ruimtecorrectie (voor de sub in dit geval), maar doet dat de receiver niet ook al? En bijt dat elkaar niet?

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 23-07-2020 11:55 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:55
Hele gave ruimte zo! Heb je aan het begin overwogen om het scherm wat lager te hangen en dus een lagere center stand? Ik ga over een week of 2 beginnen aan mijn dedicated ruimte, ook 100" spansherm en ongeveer 2,5 meter er vanaf en mijn plan is om hem iets lager te hangen, maar misschien heb jij er een goeie reden voor?

Mooi ook dat je voor donkere muren en plafond hebt gekozen en die filmposters maken het wel af! Staat de 2e bank op een soort podium om over de eerste heen te kijken en zijn er nog akoestische aanpassingen gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
The Eagle schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:49:
@GermanPivo Mooi spul, Zou willen dat ik er hier de ruimte voor had, maar zo groot is mijn woning helaas niet :P
Wat ik me afvroeg: wat doet die Anti-Mode 8033 nou precies? Ik lees ruimtecorrectie (voor de sub in dit geval), maar doet dat de receiver niet ook al? En bijt dat elkaar niet?
Je kan dit inderdaad door de receiver laten doen, maar alhoewel ik geen audiofiel ben, had ik het idee dat het geluid vooral achteruit aan het gaan was (kon me wel vinden in dit verhaal. Ik heb het dus op de ouderwetse manier gedaan; zelf de afstanden invoeren en met een decibelmeter de volumes. Maar een subwoofer goed afstellen is een ander dingetje, dus vandaar de Anti-Mode. Verder geen technische kennis :+
Martijn1990 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:36:
Hele gave ruimte zo! Heb je aan het begin overwogen om het scherm wat lager te hangen en dus een lagere center stand? Ik ga over een week of 2 beginnen aan mijn dedicated ruimte, ook 100" spansherm en ongeveer 2,5 meter er vanaf en mijn plan is om hem iets lager te hangen, maar misschien heb jij er een goeie reden voor?

Mooi ook dat je voor donkere muren en plafond hebt gekozen en die filmposters maken het wel af! Staat de 2e bank op een soort podium om over de eerste heen te kijken en zijn er nog akoestische aanpassingen gedaan?
Merci! We wilden ook een kamer maken die nog wat sfeer/gezelligheid zou bieden en volgens ons is dat wel gelukt :) We hebben, voordat we het scherm besteld hadden, met de beamer op de juiste plek, uitgebreid getest met de grootte en hoogte van het scherm. Onderkant van het scherm (witte gedeelte) hangt ongeveer 60 cm boven de grond, dus dat is al niet eens zo heel hoog. En als je lekker in de bank hangt, kijkt je eigenlijk precies goed op het scherm. ;) Tweede bank staat inderdaad op een podium 15 cm hoger.

Tot nu toe nog geen akoestische aanpassingen gedaan. Hangt sowieso een hoop verduisterende raambekleding (5 ramen in de ruimte) en de vloerbedekking en banken doen ook al een hoop. Constructietechnisch hebben we niks aan de kamer/plafond veranderd, dus het idee was om eerst te kijken wat het geluid zou doen in de kamer. Later kunnen we altijd nog met akoestische panelen aan de gang, maar we hebben niet eens heel veel plek om die te hangen aan de wanden. Maar tot nu toe gelukkig nog geen rare dingen opgemerkt en nergens resonanties :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 15:49
royduin schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:31:
Mijn thuisbioscoop (en mancave) op zolder: https://photos.app.goo.gl/CwiXq4vGXEFAsF3R7, begint nu aardig vorm te krijgen. Wat er nog op de todolist staat; Teufel Atmos speakers aan het plafond monteren en de achterwand grijs schilderen 8)
royduin schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:22:
Inmiddels hangen de Atmos speakers: https://photos.app.goo.gl/gJDzxkDhc1Unf6Bz7 8) Teufel Reflekt speakers zijn het.
Ook maar eens een update hier; de muur is alweer bijna een jaar zwart. Dat is toch wel veel prettiger kijken 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4aJe6ze0BjLGuXwgkgz6bA1NGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqsuOARPkX8IOgLFajYvZAHi.jpg?f=fotoalbum_large

Specs:
- LG PF1500G
- Nvidia Shield
- Denon AVR-X1400H
- Teufel Ultima 40 Surround
- Teufel Reflekt
- Spanscherm 230x129

[ Voor 4% gewijzigd door royduin op 23-07-2020 14:10 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Metalaz0
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:08
Afbeeldingslocatie: https://zwawcg.am.files.1drv.com/y4mBKuX9FK86odDJpJVCLFuHaeh56VTXaNHl4eVwlnvJmU559bGa5svirdNFkOtbV12yCO-Vs7oDkez-YsSCLDrDTmYdPT6-IdNHA7Z_Hc5YNNu2WgSHxq7LTRJ5tgp9lxv5ng6L-ZW7LvjV3yh4t2u_7SdulpWexem9i7zn0185GWH88Vf1RhMD28FfplUQGRqoCVuOyi4z3CJ18dRk_1m9A?width=1024&height=576&cropmode=none

Inmiddels een aantal upgrades uitgevoerd!

- Een nieuwe bank! Eindelijk eentje die wel 140KG Bourgondische gespierde mensen aankan ;)
- De voorversterker is vervangen van een Rotel RSP-1576 naar een Marantz AV8805
- De Front B&W 705 s2 zijn vervangen naar B&W 702 S2
- Niet zichtbaar, de sidetable is gevuld met absorberend schuim.

Edit: Hieronder de specs van de andere apparatuur en aanpassingen
Apparatuur:
Projector: Sony VPL-HW65ES
Projectiedoek: Ivision 139Inch 1.0 Gain met zwarte stoffen kader

Speakers front: B&W 702 S2
Speaker Center: B&W HTM71 S2
Speakers Rear: B&W 707 S2
Subwoofer: B&W DB3D

Surround Processor : Marantz AV8805
Eindersterker: Rotel RMB-1585

Aangesloten apparatuur:
HT Computer (staat in de kast verstopt)
2x Nintendo Switch (Staat op de sidetable achter de bank)
1x Nintendo Wii U

Akoestische aanpassingen:
Projectie wand is bekleed met dik stevig rode vloerbedekking
Pacedoek frames met Zelda en de Gorillaz erop gevuld met absorptie schuim
Bank 50 CM van de muur af voor betere luister positie.
Sidetable gevuld met Extra absorberend schuim.
HT PC afgesteld met Dirac Live.

[ Voor 38% gewijzigd door Metalaz0 op 24-07-2020 10:22 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaymaan
  • Laatst online: 19-09 19:30
GermanPivo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:04:
[...]

15 jaar geleden riep ik al dat ik ooit een huis wilde met een dedicated HT; afgelopen december de grootste upgrade ooit in ontvangst genomen. *O* Sinds een kleine 2 maanden is ook de HT echt klaar. Is een kamer de los staat van de rest van het huis (alleen verbonden met de hal) en aan geen enkele kant grenst met buren.
In het echt is de verlichting een stuk gezelliger, maar een beetje redelijke foto's maken van zo'n kamer is lastig :+

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Wat je (niet) ziet:
  • Marantz SR7009
  • Sony BDP-S3700
  • Klipsch: 2 x Reference II R-28F/R-25C/2 x R-14S (Front, center, surround)
  • Klipsch R-115SW + Anti-Mode 8033 + Auralex Gramma
  • Jamo 2x S602 (surround back)
  • Epson EH-TW6600 (ISF gecalibreerd)
  • 100" spanscherm
  • Media server + Plex
Super moooooooooooooi :) ....ga je nog plafond speaker plaatsen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
haaymaan schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:40:
[...]

Super moooooooooooooi :) ....ga je nog plafond speaker plaatsen ?
:)

Staat voorlopig niet op de planning, maar er zal vast ooit wel weer ergens een upgrade komen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:17
F r a n k D schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:17:

En ja, ik zet elke keer de roosters er weer terug op vanwege twee katten, je weet maar nooit!
Ik merk dat mijn katten juist eerder aan de luidsprekers zitten met de roosters.. de speakers zelf interesseert ze niet maar de roosters zijn wel interessant ;-). Dus op mijn KEF R7's heb ik ze er nu standaard af en de katten kijken er niet meer naar om.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@GermanPivo heel gaaf! Geniet ervan!
@F r a n k D ik zou eerder overwegen om je speakers een stuk verder uit elkaar te zetten, itt het meubel ertussenuit.

Mooie setups weer iedereen! 👍🏻

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 24-07-2020 12:46 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:03
Onze vernieuwde woonkamer (lees; Home Cinema) is bijna gereed :)

De stukadoor is bijna klaar en helaas is de wand niet egaal genoeg wat kleurstelling betreft. Zodoende gaat hij de door ons bestelde Mighty Brighty (projectieverf) op de gehele wand aanbrengen met een airless verfspuit.

Ik had willen wachten tot alles af was maar ik vroeg mij af of hier iemand ervaring heeft met dit spul en dan met name rondom de mengverhouding. Ik verwacht het niet maar mocht er iemand zijn, dan hoor ik graag van je via een PM (om dit topic niet onnodig te vervuilen!)

Indien alles verloopt volgens plan dan zal ik medio volgende week het resultaat met jullie delen *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 24-07-2020 16:04 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23
Jorgen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:46:
@F r a n k D ik zou eerder overwegen om je speakers een stuk verder uit elkaar te zetten, itt het meubel
Mijn ervaring met Focal - zeker die met berylliumtweeter - is dat ze vooral niet te dicht bij de zijwanden willen :$

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:59
GermanPivo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:04:
[...]

15 jaar geleden riep ik al dat ik ooit een huis wilde met een dedicated HT; afgelopen december de grootste upgrade ooit in ontvangst genomen. *O* Sinds een kleine 2 maanden is ook de HT echt klaar. Is een kamer de los staat van de rest van het huis (alleen verbonden met de hal) en aan geen enkele kant grenst met buren.
In het echt is de verlichting een stuk gezelliger, maar een beetje redelijke foto's maken van zo'n kamer is lastig :+

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Wat je (niet) ziet:
  • Marantz SR7009
  • Sony BDP-S3700
  • Klipsch: 2 x Reference II R-28F/R-25C/2 x R-14S (Front, center, surround)
  • Klipsch R-115SW + Anti-Mode 8033 + Auralex Gramma
  • Jamo 2x S602 (surround back)
  • Epson EH-TW6600 (ISF gecalibreerd)
  • 100" spanscherm
  • Media server + Plex
Mooie ruimte!
Heb je tijdens het kijken geen last van weerspiegelingen van het scherm in het glas van je posters? Het viel me op de foto zo op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
B-lex schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:19:
[...]

Mooie ruimte!
Heb je tijdens het kijken geen last van weerspiegelingen van het scherm in het glas van je posters? Het viel me op de foto zo op.
Thanks! Nee, geen last van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
Jorgen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:46:
@GermanPivo heel gaaf! Geniet ervan!
@F r a n k D ik zou eerder overwegen om je speakers een stuk verder uit elkaar te zetten, itt het meubel ertussenuit.

Mooie setups weer iedereen! 👍🏻
Ben ook breed begonnen, steeds verder naar binnen gezet voor stereo beeld. En met de kast weg klinkt het nog beter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

F r a n k D schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Ben ook breed begonnen, steeds verder naar binnen gezet voor stereo beeld. En met de kast weg klinkt het nog beter >:)
Ik heb zelf mijn Aria's een meter of 4 uit elkaar staan. Nu zijn die speakers van vlas, dus wellicht is dat weer anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F r a n k D
Jorgen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:21:
[...]

Ik heb zelf mijn Aria's een meter of 4 uit elkaar staan. Nu zijn die speakers van vlas, dus wellicht is dat weer anders.
Amai, das een eind. Zit je er ook 4+ meter vanaf?

Moet de kabels nog opruimen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzdhO1YPHBdkt9hu36c5hVcc75A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7UHQnvVyRIhDrOsmvoof0FU.jpg?f=fotoalbum_large

En mijn andere plekkie, achter de pc waar ik voornamelijk anime kijk en wat gamen.
Creative GigaWorks T40
THX AAA 789 Koptelefoon amp
Sennheiser HD650 met XLR kabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abcyeP0UYJDFNMQWE_G1fgYBD74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwJpfuWGgrPcSGvF18izGuMq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Een nis in de muur voor je apparatuur zou perfect zijn O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:13
@F r a n k D hangt jou tv nu niet 100% in het midden ten opzichte van je ramen? :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F r a n k D
LuisjeNL schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:49:
@F r a n k D hangt jou tv nu niet 100% in het midden ten opzichte van je ramen? :+
Haha, nee idd. TV hangt in het midden van de muur. De ramen volgen een andere maatgeving, ocd burn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

F r a n k D schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:43:
[...]

[Afbeelding]

En mijn andere plekkie, achter de pc waar ik voornamelijk anime kijk en wat gamen.
Creative GigaWorks T40
[Afbeelding]
Nee ik zit op 2,5 meter tegenover de muur waar ze tegen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Jorgen schreef op maandag 20 juli 2020 @ 00:50:
[...] Nog een reden om nooit dure kabels te kopen :+
Of juist wel, dan hoef je ze ook niet te upgraden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 15:15
mr.DJ95 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:05:
Tijdens de verhuizing even de B&W CM1S2 neergezet als fronts. Toch wel een plaatje zo i.c.m. de B&W DB4S. Zal even een compleet plaatje schieten als alles staat.

[Afbeelding]
Wat zijn dat voor voetjes? Die zijn misschien nog wel leuk voor mijn 607’s bij mijn computer.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

F r a n k D schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:43:
[...]

[Afbeelding]

Creative GigaWorks T40
[Afbeelding]
Dat luxeprobleem heb ik nu ook. Vorige woning was de breedte van de binnenmuur 4,80m, en nu is mijn kamer 6,85m breed :P .

Afstand tot de speakers is nu flink groter. TV fixen we wel met een 75" als t echt nodig is, maar speakers is een ander ding.

Heb ook een behoorlijke dip op 57hz die ik nog moet zien op te lossen, is een L kamer van 6,85 bij 10,nogwat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Metalaz0 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:00:
...
HT PC afgesteld met Dirac Live.
Ik wist niet dat Dirac ook losstaande software was? Ik ken het van Arcam, NAD en andere. Hoe werkt dat bij jou? HTPC met Dirac en MadVR wordt wel interessant zo....

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Fairy misschien een dsp gebruiken? En icm een microfoon moet je de oorzaak kunnen vinden.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:47
Dips, hele grote dips, zijn niet weg te EQen, die moeten d.m.v. akoestisch behandelen eruit gehaald worden. Is nogal een ding als het je woonkamer betreft natuurlijk, maar de enige echte manier. EQ helpt alleen voor de kleine afwijkingen.

Ben zelf mijn zolder aan het aanpakken, bijna klaar om geschilderd te worden en nu echt akoestische panelen e.d. te plaatsen. Wanneer de boel geschilderd is zal ik wat progress foto's plaatsen.

Had eerst overal tapijt aan vast geplakt, dat hielp om de hoge tonen in toom te houden, maar lage tonen totaal niet. Wil je die aanpakken, moet je minimaal 20 cm dik materiaal gebruiken op de juiste plekken.
Ik zal in de hoeken waar het dak samenkomt met de vloer flinke bass traps plaatsen over de hele breedte van de kamer, zowel voor als achterin en twee grote panelen van 20 cm dik bij de eerste reflectie punten, ga daarna kijken of er meer nodig blijkt.

Hoopte altijd op de Audyssey om mijn problemen op te lossen, maar na mij goed in te lezen, werd mij duidelijk dat daar eerst een basis akoestische maatregelen bij nodig zijn om het echt in te kunnen zetten. Anders kan het zelfs meer kwaad doen dan goed in veel gevallen.

Dus mijn advies uit ervaring en bewezen onderzoeken, als je EQ wil toepassen om reflecties tegen te gaan, eerst plaatsing van speakers en subwoofers goed uittesten, dan akoestische maatregelen nemen (panelen/bass traps) en dan pas EQ gaan toepassen. Anders heeft het in verreweg de meeste gevallen geen zin, of dus erger nog, wordt het nog slechter qua geluid (wordt je ene probleem opgelost, maar worden er weer meer extra problemen toegevoegd).

[ Voor 4% gewijzigd door Koldur op 25-07-2020 10:12 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor goed laag zou ik ook meerdere subwoofers aanraden, daarmee nemen de pieken en dalen ook al af. DSP is, naast akoestische behandeling van de ruimte, ook erg nuttig....maar wel alleen voor het laag. Boven pak 'm beet 500hz dingen corrigeren met een DSP is hopeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

LuisjeNL schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 01:41:
@Fairy misschien een dsp gebruiken? En icm een microfoon moet je de oorzaak kunnen vinden.
Ik gebruik een DSP (DDC24 met Dirac 3), echter die dip is met DSP niet op te lossen. Als ik dat recht trek dan moet mijn subwoofer als een malle tekeer gaan en trillen bij de buren de kopjes uit de servieskast (aanname, maar het hele huis dreunt dan behalve op de plek waar je het wilt horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Koldur schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:11:
Dips, hele grote dips, zijn niet weg te EQen, die moeten d.m.v. akoestisch behandelen eruit gehaald worden. Is nogal een ding als het je woonkamer betreft natuurlijk, maar de enige echte manier. EQ helpt alleen voor de kleine afwijkingen.

Ben zelf mijn zolder aan het aanpakken, bijna klaar om geschilderd te worden en nu echt akoestische panelen e.d. te plaatsen. Wanneer de boel geschilderd is zal ik wat progress foto's plaatsen.

Had eerst overal tapijt aan vast geplakt, dat hielp om de hoge tonen in toom te houden, maar lage tonen totaal niet. Wil je die aanpakken, moet je minimaal 20 cm dik materiaal gebruiken op de juiste plekken.
Ik zal in de hoeken waar het dak samenkomt met de vloer flinke bass traps plaatsen over de hele breedte van de kamer, zowel voor als achterin en twee grote panelen van 20 cm dik bij de eerste reflectie punten, ga daarna kijken of er meer nodig blijkt.

Hoopte altijd op de Audyssey om mijn problemen op te lossen, maar na mij goed in te lezen, werd mij duidelijk dat daar eerst een basis akoestische maatregelen bij nodig zijn om het echt in te kunnen zetten. Anders kan het zelfs meer kwaad doen dan goed in veel gevallen.

Dus mijn advies uit ervaring en bewezen onderzoeken, als je EQ wil toepassen om reflecties tegen te gaan, eerst plaatsing van speakers en subwoofers goed uittesten, dan akoestische maatregelen nemen (panelen/bass traps) en dan pas EQ gaan toepassen. Anders heeft het in verreweg de meeste gevallen geen zin, of dus erger nog, wordt het nog slechter qua geluid (wordt je ene probleem opgelost, maar worden er weer meer extra problemen toegevoegd).
Hoe effectief denk jij dat 20cm dikke absorptie is onder de 100hz?

Met absorptie sublaag goed krijgen kan wel, maar dan moet je monsterlijk dik gaan. Ik heb wel een voorbeeld gezien van iemand die een dedicated kelder had met aan de voorzijde een grid van 16subs en aan de achterzijde een absorptie wand van een meter dik. Dat werkte perfect. Maar wie kan er zoveel absorptie kwijt? En dat is dan alleen de lengte richting die je verhelpt, de andere 2 assen (+tangentiële modes) blijven gewoon voorbestaan. Dat had hij dus opgelost met z'n grid subs die staande golven in de andere assen voorkwam.

In praktijk is absorptie dus bijna voor niemand een oplossing, ik snap dan ook niet waarom dit steeds weer opnieuw gesuggereerd wordt. Wel een oplossing is ofwel subs verplaatsen om de dip kwijt te raken zodat de rest met eq op te lossen is. Ofwel, en dat is een veel zekerdere route, subs toevoegen het liefst met individueel geoptimaliseerde dsp (ipv alleen global eq). Niemand heeft ooit beweerd dat sublaag goed krijgen makkelijk is :).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 18:26
Inmiddels de TV kunnen ophangen en de speakers hun nieuwe plek kunnen geven in het nieuwe huisje. Moeten nog flink wat dingen doen o.a. lampen ophangen, kabels wegwerken en de radiator weghalen maar het begint ergens op te lijken. Hierna zullen hopelijk wat audio optimalisaties plaatsvinden echter zal dit pas eind dit jaar gebeuren.

Fronts: B&W CM8s2
Center: B&W CMCs2
Rears: B&W CM1s2
Subwoofer: B&W DB4S op een Auralex SubDude II isolatiepad
Versterker: Yamaha Avantage RX-A1050
Televisie: Sony KD-75XH90
Speakerkabels: Fronts: Audioquest Rocket 33, Center: Rocket 88 (DBS 72v), Rears: Slip 14/2
Power: Audioquest Powerquest 3, Audioquest NRG-Y3, Audioquest NRG-Z3
HDMI kabels: Audioquest Pearl
Netwerk: Ubiquity Wallmount, Flex mini
Netwerkkabels: Audioquest RJ45 Forest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5RhXJlzA9mC-eXW3nVY2VTeJ-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8eMZkVBGcIxxqND7HVUXiA3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7K6eUn3DcSOotgmBlCuEz9oDlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rd6b8aOvVB6Fc7Wz4BLRqO0f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:38:
[...]

Ik gebruik een DSP (DDC24 met Dirac 3), echter die dip is met DSP niet op te lossen. Als ik dat recht trek dan moet mijn subwoofer als een malle tekeer gaan en trillen bij de buren de kopjes uit de servieskast (aanname, maar het hele huis dreunt dan behalve op de plek waar je het wilt horen.
Dat is logisch, want je versterkt de twee golven die elkaar opheffen. Je hebt meerdere subwoofers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:47
Jag schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:47:
[...]

Hoe effectief denk jij dat 20cm dikke absorptie is onder de 100hz?

Met absorptie sublaag goed krijgen kan wel, maar dan moet je monsterlijk dik gaan. Ik heb wel een voorbeeld gezien van iemand die een dedicated kelder had met aan de voorzijde een grid van 16subs en aan de achterzijde een absorptie wand van een meter dik. Dat werkte perfect. Maar wie kan er zoveel absorptie kwijt? En dat is dan alleen de lengte richting die je verhelpt, de andere 2 assen (+tangentiële modes) blijven gewoon voorbestaan. Dat had hij dus opgelost met z'n grid subs die staande golven in de andere assen voorkwam.

In praktijk is absorptie dus bijna voor niemand een oplossing, ik snap dan ook niet waarom dit steeds weer opnieuw gesuggereerd wordt. Wel een oplossing is ofwel subs verplaatsen om de dip kwijt te raken zodat de rest met eq op te lossen is. Ofwel, en dat is een veel zekerdere route, subs toevoegen het liefst met individueel geoptimaliseerde dsp (ipv alleen global eq). Niemand heeft ooit beweerd dat sublaag goed krijgen makkelijk is :).
Valt wel mee hoor, 20 cm en 5 cm van de muur af zorgt voor dubbele effectiviteit van absorptie. Ik maak mijn eigen panelen met rockwool, hiermee zal je niet alles onder de 100Hz dempen qua reflectie, maar zorgt ervoor dat je EQ een stuk minder hoeft te EQen. Geen absorptie betekent nutteloze EQ. Daarom ook het advies, doe het allemaal.
Sowieso in één lengte is het al een hele verbetering en dat kan ik in de hoeken van de schuine wand aardig dik stuk in kwijt.
Meerdere subs helpt ook heel erg, maar elke kamer houdt bepaalde staande golven die zonder akoestische materialen nooit zijn uit te EQen, dit kan alleen met absorptie. 100% perfect is inderdaad lastig te krijgen, maar nogmaals, zonder enige akoestisch behandeling gaat het helemaal niet ook niet met EQ/DSP. Juist de combinatie van plaatsing, meerdere subs, akoestische behandeling zorgt ervoor dat je dergelijke staanda golven weg kan EQen/DSPen.

Grappig dat je aanhaalt dat het niet makkelijk is om het probleem op te lossen, maar simpelweg absorptie aan de kant gooit. Nee, absorptie toepassen is niet makkelijk. Hier moet je dus in je ontwerp rekening mee houden, want zoals ik al eerder aanhaal, bepaalde modussen zijn onmogelijk weg te EQen/DSPen zonder akoestische behandeling.
In een woonkamer/home cinema zal dit heel lastig zijn en misschien geen optie, maar dan moet je dus leven met problematische punten in het laag. Heb je een toegewijde ruimte beschikbaar, dan zou het zonde zijn dit niet toe te passen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 15-09 21:53
Ik ben maar even hier verder gegaan om dit topic niet te ver af te laten dwalen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pakkard
  • Laatst online: 18-09 22:02
mr.DJ95 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:26:
Inmiddels de TV kunnen ophangen en de speakers hun nieuwe plek kunnen geven in het nieuwe huisje. Moeten nog flink wat dingen doen o.a. lampen ophangen, kabels wegwerken en de radiator weghalen maar het begint ergens op te lijken. Hierna zullen hopelijk wat audio optimalisaties plaatsvinden echter zal dit pas eind dit jaar gebeuren.

Speakerkabels: Fronts: Audioquest Rocket 33, Center: Rocket 88 (DBS 72v), Rears: Slip 14/2

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tale of Us 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
En of.... Toch wel 1 van mijn favorieten samen met Adriatique, Solomun, Boris Brejcha en Maceo Plex. Er is ook weer genoeg leuks geupload in tijden van Corona. :*) kan niet wachten tot ik weer sta te verdwalen op een festival maar dat ter zijde.

Ik hoop zo dat ik met de nieuwe bank, weghalen van de radiator en nog wat kleine aankleding het geluid wat kan verbeteren. Volgens mij is dit nou precies de keerzijde van een nieuwbouw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

mr.DJ95 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:26:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank voor de foto's, ik was al heel benieuwd hoe de subdude onder de DB4S eruit zat, omdat ik er ook 1, misschien straks 2 van heb.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:23:
[...]

Dat is logisch, want je versterkt de twee golven die elkaar opheffen. Je hebt meerdere subwoofers nodig.
Dat snap ik, maar ik heb niet per definitie 2 subs nodig. Ik krijg het effect zowel met de sub als met de front speakers als ik deze inmeet. Ik ga de sub verplaatsen naar de kortere muur achter de luisterpositie om te zien of dat werkt. WIlde ik vandaag doen, maar helaas de elektrozaak die lange kabels heeft was vandaag nog met vakantie, dus dat wordt volgende week dat ik er verder mee kan stoeien.

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 25-07-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Fairy schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:13:
[...]

Dank voor de foto's, ik was al heel benieuwd hoe de subdude onder de DB4S eruit zat, omdat ik er ook 1, misschien straks 2 van heb.
Poah 2keer de DB4S, flinke jongens. Subdude gaat vrij goed onder de sub. Aan alle kanten beetje ruimten over. Precies goed als robot stofzuiger bescherming.

Mocht je iets willen weten over de combi of meer foto's willen let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

mr.DJ95 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:19:
[...]

Poah 2keer de DB4S, flinke jongens. Subdude gaat vrij goed onder de sub. Aan alle kanten beetje ruimten over. Precies goed als robot stofzuiger bescherming.

Dank je, de foto's zijn al vrij duidelijk. Ik moet eerst even goed kijken wat ik wil qua positie van de sub, want ik zit nu op een heel ongunstige lange muur denk ik.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 12:54
Paar weken geleden begonnen met een Corona projectje, het hele home theater gebeuren uit de woonkamer gehaald omdat het te gortig weg. Er hing een projectiescherm, overal stonden speakers etc je kent het wel.

Het projectiescherm hing aan het plafond en moest je naar beneden trekken, dat vond ik niet meer van deze tijd dus besloot ik er zelf een frame van te maken. Het doek losgesneden, zelf een frame gemaakt, doek strak getrokken (paar pogingen voor nodig gehad, temperatuur is belangrijk bij het spannen (tip!)) en vast gezet met een nietpistool. Met vaders hulp uiteraard. Het doek is 90 inch. Voor de zwarte omlijsting heb ik textieltape van de Karwei gebruikt, werkte perfect en heeft een soort matte look.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7CFrflE.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Fs7n7OV.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q4pcysk.jpg

Beamer aan het plafond bevestigd en een aantal muren opnieuw geverfd. Kabels getrokken, kabelgoten aangelegd. Alle muren waren nog wit dus als de beamer in de avond aanstaat veranderde de kamer in een zonnestudio. Kamer is volledig duister te maken met een rolgordijn. Voorlopig alleen de voorkant gedaan, aan de achterkant staan nog twee Boston A25's.

Voorlopige resultaat van de voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/om17SUF.jpg

Er staan nu nog Jamo speakers, deze worden uiteindelijk vervangen door de speakers uit de woonkamer. Boston A360's en C225 center.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X7VZKmq.jpg

Verder zit alles aangesloten op een Denon X2600H, subwoofer is een Jamo 810. De hoogte speakers zijn JBL Control X, ben daar heel tevreden over voor het Atmos geluid. Aan de achterkant wil ik nog iets van akoestische panelen plaatsen, maar daar gaan we de komende weken mee verder 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:03
@Justevo netjes! Alleen zou ik, zeker gezien het lijkt te kunnen, de luidsprekers (front links en rechts) uit de hoeken halen en iets indraaien.

En geniet ervan :)

[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 26-07-2020 18:53 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:00
mr.DJ95 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:19:
[...]

Ik geniet nog dagelijks van die briljante A25's in mijn slaapkamer.
Mooi project zo even tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalaz0
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:08
the-body schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Ik wist niet dat Dirac ook losstaande software was? Ik ken het van Arcam, NAD en andere. Hoe werkt dat bij jou? HTPC met Dirac en MadVR wordt wel interessant zo....
De versie 1 van Dirac kun je op de PC installeren, je maakt dan een virtuele soundcard. Van het weekend ben ik hiermee gestopt en overgegaan op de AV8805 Audysey afstelling met de app op de telefoon.

Verschil met films is hoorbaar, iets meer vollere bassen en de samenwerking met de Subwoofer klinkt beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Julian
  • Laatst online: 19-09 11:49
Hierbij mijn setup. Een LG OLED65B9. Geluid gaat optisch naar een Rotel RA-11. Speakers zijn Yamaha NS-555's met een Jamo Sub 210. De sub ga ik één dezer dagen vervangen door een betere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_g6f44JUyeBGEQXvgbN2lsW_WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZFKW6xQ0F6ROD8fDuXltE7S.jpg?f=fotoalbum_large

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Metalaz0 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:42:
[...]

De versie 1 van Dirac kun je op de PC installeren, je maakt dan een virtuele soundcard. Van het weekend ben ik hiermee gestopt en overgegaan op de AV8805 Audysey afstelling met de app op de telefoon.

Verschil met films is hoorbaar, iets meer vollere bassen en de samenwerking met de Subwoofer klinkt beter.
Ten faveure van Dirac of Audyssey?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 18:53
Toen mijn vrouw ooit zei "als we ooit groter gaan wonen, mag er een grotere TV komen" heb ik meteen na het tekenen van het koopcontract een LG OLED 65C9 besteld.

In de nieuwe woning meteen de kans aangegrepen om het geheel netjes op te hangen en weg te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/298tlAc-G69FPyd6w08tuQz_8p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ibbHMmTCbIxLZEAbl8anOQS.jpg?f=fotoalbum_large Stopcontact verplaatst + extra stopcontact gemaakt voor achter de TV, pijp in de muur om de kabels tussen de TV en het meubel doorheen te laten lopen en een sleuf naar beneden gemaakt die de kruipruimte in loopt voor de kabels naar de meterkast en surround speakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-d8l5BGdgm4gXMgRB0dKPS7W8rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcdGMCvLEWs02z9utW8ony3W.jpg?f=fotoalbum_large Het geheel netjes laten stucen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsdria8eUYheamrQ89DnyoKDshg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1mjg6iTKPRlUj444OlUAioG.jpg?f=fotoalbum_large Kleurtje op de muur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKjKv27YeiGyzuS6WC_3jWSsJUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uusZbzje9JtNOAf5bGLhhWQ.jpg?f=fotoalbum_large TV vast opgehangen (had ook wel 77" mogen zijn zie ik nu... O-))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt5aKikBg54Ks3orZns_SencJDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fu73XNMk5Bgu6hz344GbsfH3.jpg?f=fotoalbum_large Meubel opgehangen en speakers neergezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gkfKDEeKm9Y9Q3V3xlaRUg-by4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m24AQrH4CIv063ymVkEuN9Wr.jpg?f=fotoalbum_largeDe surrounds schuin achter de bank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBAmkI4fSODdexWL8vqKwLn-OYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSo84paXGeAE59lUJVdPOuEV.jpg?f=fotoalbum_large En inmiddels is de boel een beetje aangekleed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8v8pvEXzirIuS-F3H4aSWGqj-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRQBV8Gs7Aqv9lhNJAwSfckT.jpg?f=fotoalbum_largeDe subwoofer staat in de hoek, met goedkeuring van de baas _/-\o_

Wat zie je:
  • TV: LG OLED 65C9
  • Fronts: Q Acoustics Concept 40
  • Center: Q Acoustics Concept center
  • Surrounds: Q Acoustics Concept 20 (surrounds)
  • Subwoofer: SVS SB-2000
Wat zie je niet?
  • Kabels! (dat was het hele idee)
  • NAD T758v3 A/V receiver
  • Xbox One X
  • Vero4k+ mediaspeler

[ Voor 21% gewijzigd door timadriaans op 28-07-2020 09:35 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

timadriaans schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:31:
Toen mijn vrouw ooit zei "als we ooit groter gaan wonen, mag er een grotere TV komen" heb ik meteen na het tekenen van het koopcontract een LG OLED 65C9 besteld.
Klinkt een beetje alsof je een huis voor om je TV hebt gekocht :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:57
@timadriaans Hele mooie set en woonkamer. Echte vloer? Ziet er mooi uit dat visgraat motief.

Denk alleen dat witte concepts er mooier uit zien zeker gezien het meubel, de vloer en de groen/grijze muur. Maar is is mijn smaak, dus persoonlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door TheKerremenke op 27-07-2020 14:59 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timadriaans
Wootism schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:37:
[...]

Klinkt een beetje alsof je een huis voor om je TV hebt gekocht :p
She didn't figure it out yet.. _O-
TheKerremenke schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:57:
@timadriaans Hele mooie set en woonkamer. Echte vloer? Ziet er mooi uit dat visgraat motief.

Denk alleen dat witte concepts er mooier uit zien zeker gezien het meubel, de vloer en de groen/grijze muur. Maar is is mijn smaak, dus persoonlijk.
Thanks! Het is een PVC vloer. Er lag al vloerverwarming onder, dus die wilden we graag kunnen gebruiken.

V.w.b. de witte concepts, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar de set had ik reeds in mijn bezit. Ik speel wel met de gedachte om de tweedehands markt in de gaten te houden zodat ik de concepts in het wit kan vinden, want de speakers bevallen me echt heel goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding] TV vast opgehangen (had ook wel 77" mogen zijn zie ik nu... O-))
Mooi plaatje d:)b

Volgende TV maar een 48inchje met tv-lift uit het meubel voor het nieuws of 30 min. een ballengraaiende lucille werner en voor films een groot projectiescherm :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:35

In de nieuwe woning meteen de kans aangegrepen om het geheel netjes op te hangen en weg te werken:

[Afbeelding] Stopcontact verplaatst + extra stopcontact gemaakt voor achter de TV, pijp in de muur om de kabels tussen de TV en het meubel doorheen te laten lopen en een sleuf naar beneden gemaakt die de kruipruimte in loopt voor de kabels naar de meterkast en surround speakers.

[Afbeelding] Het geheel netjes laten stucen

[Afbeelding] Kleurtje op de muur

[Afbeelding] Meubel opgehangen en speakers neergezet.

Wat zie je:
  • LG OLED 65C9
  • Q Acoustics Concept 40
  • Q Acoustics Concept center
Wat zie je niet?
  • Q Acoustics Concept 20 (surrounds)
  • NAD T758v3
  • SVS SB-2000 (staat in de hoek uit het zicht)
  • Xbox One X
  • Vero4k+ mediaspeler
Fraai weggewerkt. Maar als je nu een kabel wil toevoegen, verwijderen of vervangen, hoe kom je er dan nog bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
aljooge schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:30:
[...]

Fraai weggewerkt. Maar als je nu een kabel wil toevoegen, verwijderen of vervangen, hoe kom je er dan nog bij?
Hoezo? Die kabels lopen gewoon door die pijp, die zitten niet weggestuct achter de muur.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Laatst online: 00:56

FREAKJAM

"MAXIMUM"

[Afbeelding] Stopcontact verplaatst + extra stopcontact gemaakt voor achter de TV, pijp in de muur om de kabels tussen de TV en het meubel doorheen te laten lopen en een sleuf naar beneden gemaakt die de kruipruimte in loopt voor de kabels naar de meterkast en surround speakers.

Wat zie je:
  • LG OLED 65C9
  • Q Acoustics Concept 40
  • Q Acoustics Concept center
Wat zie je niet?
  • Q Acoustics Concept 20 (surrounds)
  • NAD T758v3
  • SVS SB-2000 (staat in de hoek uit het zicht)
  • Xbox One X
  • Vero4k+ mediaspeler
Tof! Meubel zelf gemaakt, of een fameuze Besta hack?

is everything cool?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31

MazeWing

The plot thickens...

Slim om meteen toe te slaan in de euforie! :+

Ik doe dat zelf ook meteen, aangezien mijn ervaring is dat als je er ook maar iets te lang mee wacht de: "ja maar" en "zouden we niet beter even wachten" je om de oren vliegen.

Gewoon dus meteen kopen en dan maar even een dag: "toen ik zei dat het er mocht komen, bedoelde ik niet METEEN... :X "

Proficiat met je TV en het ziet er allemaal mooi uit! Staan de speakers niets iets te dicht bij de muur?

[ Voor 3% gewijzigd door MazeWing op 28-07-2020 08:34 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
aljooge schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:30:
[...]

Zoals @miicker inderdaad aangeeft, de kabels lopen door de pijp. Die is aan beide kanten toegankelijk achter de tv en vanuit het meubel :)
FREAKJAM schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:44:
[...]

Tof! Meubel zelf gemaakt, of een fameuze Besta hack?
Inderdaad een Besta hack. Uitsparing uit de achterkant gezaagd voor de receiver, en het geheel iets van de muur gehangen d.m.v. een houten balkje. Was een probeersel, mocht het niet lukken dan zou ik verder kijken voor een op maat gemaakt meubel. Maar ik ben zeer tevreden met dit resultaat :)
MazeWing schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:33:
[...]

Slim om meteen toe te slaan in de euforie! :+

Ik doe dat zelf ook meteen, aangezien mijn ervaring is dat als je er ook maar iets te lang mee wacht de: "ja maar" en "zouden we niet beter even wachten" je om de oren vliegen.

Gewoon dus meteen kopen en dan maar even een dag: "toen ik zei dat het er mocht komen, bedoelde ik niet METEEN... :X "

Proficiat met je TV en het ziet er allemaal mooi uit! Staan de speakers niets iets te dicht bij de muur?
Inderdaad.. al doende leert men.. :*) Bij de aankoop van mijn vorige tv (55C7) twijfelde ik over 55 of 65". Toen gekozen voor 55 om discussie te voorkomen (er hing al een 55" Panasonic met een wat dikkere bezel). Toen de nieuwe TV aan de muur hing was de eerste reactie: "Hij lijkt wel kleiner dan de oude...." 7(8)7

De speakers staan inderdaad vrij dicht tegen de muur. Ze kunnen naar voren, maar de room correction van Dirac doet zijn werk echt heel goed. De (gecorrigeerde) frequency response is behoorlijk strak met deze opstelling. Heb de crossovers op 80hz staan, dus het gros van het laag gaat naar de subwoofer.

[ Voor 9% gewijzigd door timadriaans op 28-07-2020 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:40
@timadriaans erg mooi zo! mooie kleur op de muur ook. wat is je kijkafstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
douwe.nl schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:36:
@timadriaans erg mooi zo! mooie kleur op de muur ook. wat is je kijkafstand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
Nu nog de kabel van de lamp weg werken 😈

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 19-09 20:20
TheKerremenke schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:55:
Nu nog de kabel van de lamp weg werken 😈
en de sleuven in het plafond etc... waar stopt het?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
technopeuter schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:52:
[...]

en de sleuven in het plafond etc... waar stopt het?
Dat is een kwestie van laten stukken. Maar klopt, kost allemaal € en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

[Afbeelding]De surrounds schuin achter de bank

[Afbeelding] En inmiddels is de boel een beetje aangekleed.

[Afbeelding]De subwoofer staat in de hoek, met goedkeuring van de baas _/-\o_

Wat zie je:
Wat zie je niet?
  • Xbox One X
  • Vero4k+ mediaspeler
DIt is nou een heel mooi voorbeeld van hoe een speaker kan blenden in het interieur. Vergelijk links en rechts fronts: De linkse front staat half tegen een witte achtergrond en springt er daardoor veel meer uit. De rechtse tegen een groene achtergrond en blend veel beter. Bij de rears zie je het helemaal goed; contrast zwart / wit.
Ik had zelf denk ik de linkse pilaar ook nog groen geschilderd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:36
Is even tijdelijk zoals dit. In December/Januari gaan we de keet verbouwen.
Post het zodat ik dit later kan gebruiken als een voor en na ;)

Wat zie je:
Kabels
Erg veel planten
REL Q50
Jamo Sub 210
Jamo S606
Jamo S60
Nintendo Switch
Playstation 4 Pro

Wat zie je niet
Jamo S604
Denon AVR-X2200
HTPC
Switch

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iBVNnLb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1161wOy.jpg

Ik vind het overdags niet mooi. S'avonds met de Philips Hue Lampen aan wel
Mede daarom gaan we de begane grond opnieuw inrichten, daarmee gelijk de speakers upgraden.

De Jamo S606's worden vervangen met een set ELAC Uni-Fi FS U5 of Klipsch RP-280F.
De Jamo's komen in deze ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wlZBqD7.jpg
Daar stond een Logitech Z-5500 set, die is nu verhuisd naar de slaapkamer.

De volgende stap is dan de S604 en S60's vervangen. Maar dat vershuiven we naar ~Q2 2021.
Die komen dan in deze ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VtkDqcD.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Valandin op 30-07-2020 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Valandin voor ik je tekst lag dacht ik al, lijkt wel een tuincentrum foto die 2e :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:40
@Valandin ik ben stiekem wel wat jaloers op je home gym :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 12:54
Valandin schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:57:
Is even tijdelijk zoals dit. In December/Januari gaan we de keet verbouwen.
Post het zodat ik dit later kan gebruiken als een voor en na ;)

Wat zie je:
Kabels
Erg veel planten
REL Q50
Jamo Sub 210
Jamo S606
Jamo S60
Nintendo Switch
Playstation 4 Pro

Wat zie je niet
Jamo S604
Denon AVR-X2200
HTPC
Switch

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik vind het overdags niet mooi. S'avonds met de Philips Hue Lampen aan wel
Mede daarom gaan we de begane grond opnieuw inrichten, daarmee gelijk de speakers upgraden.

De Jamo S606's worden vervangen met een set ELAC Uni-Fi FS U5 of Klipsch RP-280F.
De Jamo's komen in deze ruimte:
[Afbeelding]
Daar stond een Logitech Z-5500 set, die is nu verhuisd naar de slaapkamer.

De volgende stap is dan de S604 en S60's vervangen. Maar dat vershuiven we naar ~Q2 2021.
Die komen dan in deze ruimte:
[Afbeelding]
De bovenkant van de Jamo staanders zijn ontzettend gevoelig voor kringen als je er zulke plantjes op zet, spreek uit ervaring.

Verder kan ik de planten wel waarden, nice.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CyberGuardian
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:23
Na jaren van genieten van alle mooie sets op dit forum is het nu tijd om mijn eigen set te posten.
Afgelopen jaar het ouderlijk huis verlaten en eigen huis gekocht, zodoende was er eindelijk ruimte om een degelijke set neer te zetten. Al met al ben ik zeer tevreden met wat er nu staat (komend van JBL E20 in de slaapkamer is alles een verbetering), ik zou in de nabije toekomst wel nog rear speakers willen voor een 5.1 setup.

Zonder kappen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N-kS-l7IIJtGEdMi1hh6Ic5VQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZlLRGXXHlxTwunb5OH8TTtq.jpg?f=fotoalbum_large

Alles netjes dicht :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQ0hMBMNS_HNBlTsvothr11CfCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8jXGkTZLj0uNnSgGeLxkoyW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zie je
  • Front speakers: Dali Zensor 3
  • Center speaker: Dali Zensor Vokal
  • Subwoofer: SVS SB-1000
  • Versterker: Yamaha Avantage RX-A1060
  • Televisie: Samsung Q90R (55 inch)
Door de corona crisis werk ik veel thuis, gelijk de zolder dus maar omgebouwd naar werk kamer met een kleine setup. Hierbij is vooral vintage apparatuur gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rb61NBRkBnUNh7DY-rnhG6bW-4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocUXfI44L9xLZjL6gRVqdJry.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zie je
  • Speakers: Monitor Audio Silver S1
  • Versterker 1 (aangesloten): Luxman 700x
  • Versterker 2 (niet aangesloten): Sony TA-2650
  • Laptop: Lenovo Legion Y540
  • Scherm: Dell P2419H
  • Koptelefoon: Philips Fidelio X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan je luidsprekers het beste wat naar voren zetten om reflecties van het meubel eronder te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Laatst online: 07:24
timadriaans schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:11:

Inderdaad een Besta hack. Uitsparing uit de achterkant gezaagd voor de receiver, en het geheel iets van de muur gehangen d.m.v. een houten balkje. Was een probeersel, mocht het niet lukken dan zou ik verder kijken voor een op maat gemaakt meubel. Maar ik ben zeer tevreden met dit resultaat :)
Hoe werkt zo'n Besta hack? Origineel bovenblad niet monteren en zelf een eigen blad erop zetten?
Basis: https://www.ikea.com/nl/n...-lappviken-wit-s89330691/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benzai
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 08:17
-Muncky- schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:28:
[...]

Hoe werkt zo'n Besta hack? Origineel bovenblad niet monteren en zelf een eigen blad erop zetten?
Basis: https://www.ikea.com/nl/n...-lappviken-wit-s89330691/
Ik heb de onderplaat van de bestå als bovenplaat gebruikt. Op die manier kan je de pootjes die erbij geleverd worden gebruiken om het blad op de juiste hoogte te stellen. Ik heb het blad er dus gewoon los opgelegd. Dat kon omdat deze 300x45 is en 2,5cm dik dus dat weegt meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Black Eagle schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:26:
[...]

Ondertussen is het zo goed als klaar. Wacht nog op Philips, in alle 4 de lightstrips zat een pieptoon, deze zijn netjes vervangen. Helaas was maar bij 1 lightstrip het probleem opgelost, de overige 3 piepen nog, ondertussen al nieuwe adapters gehad, maar deze lossen het probleem ook niet op. Gelukkig heb ik geen problemen met de GU10 spots!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijk is er zo'n 110M speakerkabel in gaan zitten, de 100M rol was net te weinig helaas. De TV was uiteraard een ramp om precies in het gat te krijgen, maar na een middag vloeken is dit gelukt _/-\o_.

Alle apparatuur staat in de trapkast, vanaf hier gaat alleen een UTP kabel en HDMI kabel naar de TV. Dit is toch wel heel erg lekker, alles staat uit het zicht, je hoort geen Playstation blazen als deze aan staat en met de Harmony Hub werkt het als een zonnetje. De enige aanpassing die ik heb moeten doen is dat de TV via IR aangestuurd wordt, hierdoor moeten we wel richten met de remote. Voor de kinderen even wennen, maar wij zijn zo opgegroeid, dus deden we dit toch al :P. Zowel met de controllers van de Switch als PS4 nog geen problemen gehad. Enige nadeel is dat je de kast in moet om een spelletje te wisselen.

[Afbeelding]

Ander bijkomend voordeel, geen kabelmanagement, gewoon alles achter de kast gooien O-).

[Afbeelding]

Het Logitech Z5500 setje dat er nog staat gaat naar de slaapkamer, de oude HKTS30 set is naar kantoor gegaan samen met de Onkyo SR608.

Woonkamer:
  • LG OLED 55" (C7 als ik me goed herinner)
  • 2x DALI On-Wall (Surround)
  • 3x DALI M375 (Front)
  • 4x DALI E50 (Atmos)
  • HKTS30 subwoofer (van de oude speakerset)
  • Livin' Flame Marly inbouwhaard
  • 10x GU10 Hue Ambiance
  • 8x GU10 Hue Color
  • 4x 5M Hue lightstrip
  • 2x Hue Lamp (E28?)
Trapkast:
  • Onkyo TX-NR656
  • Raspberry pi
  • Nintendo Switch
  • PS4
  • NAS
  • Unifi AP
  • Hue Bridge
  • Logitech Harmony Hub
  • KPN iTV
TODO:
  • Versterker vervangen door een 5.1.4 exemplaar.
  • Hue Sync box
  • Verlichting in keuken, eettafel, salontafel, foto's ophangen, teveel :+
Ik ben ook op zoek naar een dergelijke oplossing. Idee is om de playstation in de trapkast te plaatsen. Maakt de controller dan verbinding via het oogje van de Harmony of hoe werkt dat?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:02:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een dergelijke oplossing. Idee is om de playstation in de trapkast te plaatsen. Maakt de controller dan verbinding via het oogje van de Harmony of hoe werkt dat?
De controller blijft gewoon direct verbinden met de PS4. Ik heb zelf de harmony niet gekoppeld, maar volgens mij als je deze koppelt kan je hem alleen maar gebruiken om de PS4 uit te zetten en te bedienen. Het aanzetten moet altijd met de controller gebeuren.

Als je de kans hebt zou ik van te voren even goed testen of alles normaal werkt. In mijn geval deed ik het gewoon op goed geluk, wat uiteindelijk goed is uitgepakt. Na de verhuizing hebben we een Switch gekocht, deze wil nog weleens haperen (heel af en toe), voornamelijk als er iemand tussen de bank en de deur van de trapkast staat.

Ondertussen hangen de (lucht)plantjes aan de wand, zijn de lightstips door Philips al een paar keer vervangen en is er een Hue Sync Box gekomen. De lightstrips piepen nog steeds een beetje, maar misschien moet ik me niet zo aanstellen :P. Is toch wel tof als je 's avonds film kijkt en je hele kamer is donker wanneer ze in een grot lopen waarna het steeds lichter word als ze naar buiten lopen. Of wanneer een bos in vuur en vlam staat je woonkamer ook rood/oranje kleurt. De een zal het irritant vinden, ik vind het geweldig _/-\o_.

[ Voor 22% gewijzigd door Black Eagle op 05-08-2020 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
@Black Eagle Met een Harmony kan je de PS4 ook aan (en uit) zetten al doet ie dat wel icm met HDMI CEC. Ik heb een activiteit "PS4" die mijn receiver op de PS4 hdmi input zet, tv aan en daarmee ook de PS4. De Harmony zelf is ook als apparaat gekoppeld met de PS4 zelf (via bluetooth) en kan je zelfs de afstandbediening als "controller" gebruiken. Dus het is wel mogelijk als er een aantal voorwaarden zijn ingevuld :)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
renzo4000 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:40:
@Black Eagle Met een Harmony kan je de PS4 ook aan (en uit) zetten al doet ie dat wel icm met HDMI CEC. Ik heb een activiteit "PS4" die mijn receiver op de PS4 hdmi input zet, tv aan en daarmee ook de PS4. De Harmony zelf is ook als apparaat gekoppeld met de PS4 zelf (via bluetooth) en kan je zelfs de afstandbediening als "controller" gebruiken. Dus het is wel mogelijk als er een aantal voorwaarden zijn ingevuld :)
Ah kijk dat is nog eens leuke info! Heb wel een PS4 activiteit, maar deze zet nu alleen de TV/Versterker aan en HDMI input op de PS4. Moet dus een kleine moeite zijn om deze zo aan te passen dat de PS4 ook aan kan (y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Je moet in de PS4 ook HDMI CEC koppeling oid aanzetten. Je moet alleen een beetje mazzel hebben dat de apparaten goed met elkaar "praten" want het zal niet bij iedereen lekker werken. In mijn geval werkt het feilloos met een Onkyo 616 receiver en Philips 903 tv.

https://manuals.playstati.../settings/devicelink.html

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13

[Afbeelding]De surrounds schuin achter de bank

[Afbeelding] En inmiddels is de boel een beetje aangekleed.

[Afbeelding]De subwoofer staat in de hoek, met goedkeuring van de baas _/-\o_

Wat zie je:
Wat zie je niet?
  • Xbox One X
  • Vero4k+ mediaspeler
Mooi! Heb je de speaker kabels nu onder de plinten laten lopen?

Nog een vraag voor de mensen die een buis in de muur heb weggewerkt: Wij krijgen binnenkort de sleutels van ons nieuwe appartement, en ik zou het hier ook graag netjes in weg willen werken. Echter, mijn vriendin wil graag de muur verfen, en liever niet stucken. Heeft iemand ervaring met frezen, dichten en overschilderen?

[ Voor 4% gewijzigd door Cyleo op 05-08-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
Cyleo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:20:
[...]

Nog een vraag voor de mensen die een buis in de muur heb weggewerkt: Wij krijgen binnenkort de sleutels van ons nieuwe appartement, en ik zou het hier ook graag netjes in weg willen werken. Echter, mijn vriendin wil graag de muur verfen, en liever niet stucken. Heeft iemand ervaring met frezen, dichten en overschilderen?
Beetje offtopic vraag eerlijk gezegd. Vraag 1 is of je appartement huur of koop is. Indien huur, sowieso al niet aan beginnen. Met alleen verven krijg je het sowieso nooit strak. Ga dan voor renovlies, dat is net zo strak als stucwerk maar overschilderbaar :) En verder is er een heel subforum waar je met je verbouwvragen terevht kunt: Wonen & Verbouwen
Verder: als je laminaat gaat leggen kun je de speakerdraden ook in de rand onder de plakplint kwijt. Kwestie van voldoende afstand houden tot de muur bij het leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 14:21
[...]

Stucen en/of verven sluit elkaar niet uit. Een gestucte muur zal je alsnog moeten verven omdat stuc van zichzelf niet egaal van kleur is (en niet mooi).

Als je in je muur gaat frezen en er een buis in zet, zal je dat eerst moeten dichtsmeren met iets als Rotband. Daarmee krijg je het trouwens niet zo strak dat je het daarna kan overschilderen, dus zal er toch echt iets gestuct moeten worden. Renovlies is inderdaad de andere optie. Dat schijnt een drama te zijn om aan te brengen, maar het resultaat is wel erg mooi, en dus inderdaad overschilderbaar.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
[...]

Vooropgesteld dat ik het schilden van kale betonmuren erg lelijk vind denk ik ook dat je de sleuven van het frezen altijd terug gaat zien als je die gaat over schilderen.

Wat je ook kunt doen is de sleuven er in maken en de muren glad laten stucken en dan schilderen. Dan heb je toch een nette afgewerkte muur. Stucken hoeft niet altijd met structuur/spikkels/etc natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

De "betonlook" gaat iig verloren. Ik snap niet precies wat er tegen stuccen is. Gaat het echt om de gaatjes van het beton? Of moet het gewoon effen zijn (glad). Dat is juist met stuccen goed te bereiken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
[...]

Gewoon dichtsmeren met plamuur, schuren en dan een mooi behangetje erover. Behang heb je tegenwoordig in zoveel soorten en smaken. Ook iets heel neutraals als daar je voorkeur naar uit gaat. Is een stuk makkelijker en goedkoper dan stucen en schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Dank voor alle adviezen, ik ga in conclaaf. Ik zal mijzelf verplaatsen naar het Wonen & Verbouwen topic (die kende ik nog niet :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
benzai schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Gewoon dichtsmeren met plamuur, schuren en dan een mooi behangetje erover. Behang heb je tegenwoordig in zoveel soorten en smaken. Ook iets heel neutraals als daar je voorkeur naar uit gaat. Is een stuk makkelijker en goedkoper dan stucen en schilderen.
Wel even goed nagaan of de muren bij een nieuwbouw woning wel "behangklaar" zijn, want dat is standaard absoluut niet het geval!
Dan zul je de muur alsnog glad moeten laten stucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Dat weet ik dan weer niet.
Wij hebben vorig jaar het een en ander verbouwd en een paar muren opnieuw laten stucken. Twee muren zijn voorzien van behang, ik heb de aannemer gezegd op welke muren er behang moest komen en hij heeft het "behangklaar" opgeleverd.

Zo zou ik het ook met een aannemer/stucker overleggen. Aangeven wat er met de muur moet gebeuren en dan moet hij (of zij, kan allemaal tegenwoordig :P) het maar regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
Zolang de muur goed glad is en je een goede voorstrijk gebruikt kan er bijna niks mis gaan

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
Ik ben stikjaloers op sommige mensen hier. Wat een waanzinnige ruimtes...

Ik zelf moet het doen met een redelijk kleine ruimte van 2.75m x 4.40m. Ik ben pas begonnen met het inrichten en er moet nog heel veel gebeuren. Het was oorspronkelijk een eetkamer met tegelvloer/vloerverwaming en knetterharde echo, dus er is al flink geklust. Qua apparatuur is het nog een beetje een mengelmoes van wat ik had liggen. Het meeste is her en der tweedehands verzameld, alleen de center speaker en TV zijn nieuw gekocht.

Huidige apparatuur:

TV: LG OLED 65C9PLA
AVR: Denon x2400h
FL/FR: Q Acoustics 3050 (2x, staan op spikes)
Center: Q Acoustics 3090Ci
SL/SR: Audio Pro SA-2 (2x, staan op Vogel stands)
Sub: ELAC 101 ESP (staat op spikes die weer op wasmachine ontdreuners staan)
Playstation 4 Pro
Xiaomi Mi Box 4K die auto-boot naar Kodi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igh_4jCgv-EOP4CUuvCb8sOJxaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ns1fkwQJGeW1fr5z0CEuGEl5.jpg?f=fotoalbum_large

Over de frontstage ben ik redelijk tevreden maar die subwoofer wordt zo snel mogelijk vervangen. De kleur staat me ten eerste niet aan (zilvergrijs) en hij heeft weinig articulatie in het sub-laag. De surrounds klinken eigenlijk ontzettend goed; die SA-1's zijn in principe gewoon bookshelf monitors en klinken sprankelend en ruimtelijk, maar hun klank karakter versmelt niet perfect met de Q Acoustics front stage. Ik ben aan het twijfelen om deze te vervangen door Q Acoustics 3020i's. Ook heb ik gekeken naar bipole, en zelfs dipole, speakers als surrounds. Hier moet ik me verder in verdiepen. Wordt vervolgd!

De 65" LG OLED televisie staat uitsluitend op een gekalibreerd Expert/Dark Room profiel met alle beeldbewerking en motion onzin uitgeschakeld. De TV hangt aan de muur met een Vogel THIN 505 beugel. Hierdoor is er bijna geen ruimte tussen de TV en de muur, en gaat de TV bijna naadloos over in de zwarte achterwand.

Bankstel is van IKEA; een donkergrijze twee-zitter uit de huidige collectie. De naam is me even ontschoten. Hij heeft van die handige "zakken" aan de zijkant waar je je remotes en powerbanks in kunt proppen. :p

Het AV-meubel is van de Kwantum. Ik kwam dit goedkope ding stomtoevallig tegen (€65) en het was eigenlijk precies wat ik zocht. Oorspronkelijke wilde ik de center speaker aan de muur, onder de TV bevestigen, maar dit meubel had toevallig precies de juiste afmetingen. Het is tevens flexibeler, want speakers aan muren bevestigen is redelijk definitief. De center staat nu op gelijke hoogte met de front speakers. Tevens is hij van zwart staal met antraciet geverfde, houten planken, en dit past precies bij de kleur van de muren.

Onder de bank ligt een heel zwaar, 100% wollen tapijt met een open weef-structuur. Hier wil ik nog iets onder leggen dat extra dempt. De vloer is nu XL akoestisch PVC. Dempt als een malle en loopt heerlijk. Ziet er verder gewoon uit als houten laminaat. Onder de speakers liggen twee jute matten, omdat ik snel iets wilde doen aan de eerste reflectie vanaf de vloer. Had er niet veel van verwacht als noodoplossing maar het werkt eigenlijk verdacht goed. Ik laat die nog even liggen, in ieder geval. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86bxulILCkJYBM5TLCzypQhC_GI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAgGmkzmbJmkBApQEinDcNO8.jpg?f=fotoalbum_large

De wand achter de TV is zwart geverfd. Aangezien de gordijnen 100% verduisterend zijn zorgt dit 'savonds voor een prachtig effect met die OLED. Het beeld "zweeft" in een grote, zwarte leegte. Er is geen licht reflectie vanaf de achterwand. De zijwanden heb ik donker antraciet met een heel klein vleugje groen geschilderd. Iets minder donker dan de achterwand en geeft een mooi contrast, vind ik zelf.

Achter de luisterpositie zit helaas een groot raam. De overdreven hoeveelheid verduisterende gordijnen zorgen voor minder reflectie, maar ik heb er provisorisch drie 60x60cm skyline diffusers voor gezet. Twee hiervan moet ik helaas op de grond zetten als ik het raam wil openen. :P Deze diffusers gaan uiteindelijk aan het plafond, vlak boven de luisterpositie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tQ1f89svHDgVZyL0gyveaM7kQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QweInF1C14NmecSZEQFJ3RUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de zijwanden komen 90x120cm akoestische panelen. Drie per zijwand, en dan gepositioneerd op basis van de gemeten reflectiepunten van de speakers. Die skyline diffusers gaan dus aan het plafond, en in de uiterste hoeken maak ik wat slanke bass traps. Blijft een beetje aanklooien in zo'n kleine ruimte, maar ik probeer er het beste van te maken. Het moet ook niet te benauwend worden. Dikke absorptie panelen en bass traps maken de kamer NOG kleiner, natuurlijk.

De grootste uitdaging van een kleine ruimte is het positioneren van de speakers. Je wilt ze niet te dicht op de wanden hebben staan, maar je wilt ook geen speaker op schoot als je een film kijkt. :P Ik heb het gevoel dat ze nu redelijk staan, en na meten met Audyssey en een beetje tweaken met MultEQ denk ik dat er niet veel meer uit te halen valt. Room treatment gaat het grootste verschil maken nu, vermoed ik.

Alle advies, kritiek en commentaar is welkom! Ik wil het uiterste halen uit wat ik tot mijn beschikking heb, dus zelfs als ik volgens jou letterlijk ALLE apparatuur moet vervangen voor een beter resultaat dan hoor ik het graag. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Negakinu op 14-08-2020 14:59 ]

too old, too cold

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• renzo4000
@Negakinu je hoeft niet stik jaloers te zijn op anderen imo; je hebt een hartstikke gave en sfeervolle plek gecreëerd met prima beeld en geluid! Top gedaan, gefeliciteerd zou ik haast willen zeggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F r a n k D
Negakinu, je bent goed bezig 👍

Rustig aan met de akoestische panelen, opeens is het teveel 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
renzo4000 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:37:
@Negakinu je hoeft niet stik jaloers te zijn op anderen imo; je hebt een hartstikke gave en sfeervolle plek gecreëerd met prima beeld en geluid! Top gedaan, gefeliciteerd zou ik haast willen zeggen ;)
Hahaha, bedankt, maar ik ben er nog lang niet. ;)
F r a n k D schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:18:
Negakinu, je bent goed bezig 👍

Rustig aan met de akoestische panelen, opeens is het teveel 😅
Dank! En inderdaad; het moet een goede balans worden tussen absorptie, diffusie en het geluid van de kamer zelf. Teveel absorptie maakt de kamer "dood" en haalt veel treble-energie weg.

Nu is er echter nog te weinig absorptie, dus ik begin eens rustig met die panelen aan de muur en luister dan hoe het klinkt. Veel bass zullen die panelen niet absorberen, daar zijn ze te dun voor, dus aan een stuk of vier bass traps ontkom ik niet, vrees ik. Omdat de kamer zo klein is zijn er veel, onevenredig verdeelde room modes die ik allemaal moet proberen aan te pakken als ik dicht bij een zo "neutraal" mogelijk geluid wil komen. Perfect wordt het toch niet. Dat lukt alleen als je van de grond af aan een hok bouwt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VILrYegBLE4g08sy6l5wB3ON4Gc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VXSWeignEDYOxbksJL2s77Cl.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Negakinu op 14-08-2020 17:31 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
@Negakinu Is dit niks? Zijn dezelfde als je fronts enkel een andere kleur. Maar dat kan net mooi zijn. (Bruin)
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=174330.0

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:20
Na lang dit topic gevolgd te hebben, heb ik een paar weken geleden ook een set aangeschaft.
Begonnen met een 5.0 maar na een weekje toch een sub erbij gekocht omdat ik nog wat bas miste bij films:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6p6lG7kqGE0JqUKacld3TmvugU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaiNlLYJqAMEipzuqnNJPo17.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-9U4TJkggup4P0KwNTP43-3gYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRtaT1mcDQHrS1AbUzHl1gQf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr0K4CNSboSuEKZgd8yeUQeQxAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sn44pKTyTxabX6TKYkxhT9u2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9Y1M1bzQB0pqViOnQFn676hXM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPOrLv5Rf3laifgINXxXxIB0.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zie je:
Fronts en surround: Dali Oberon 7
Center: Oberon Vokal
Versterker: Denon avc-x4700h
Sub: XTZ 12.17 Edge
Tv: LG OLED55C9PLA
Satelliet receiver: Mutant HD2400
Nest mini

Wat zie je niet:
Veel kabels onder de kast :P
Nvidia shield TV 2017
Unifi flex mini
Synology 415+

De tv kast heb ik wat aan moeten passen zodat de center erin paste.
Lade eruit gehaald en hier een zwart mdf plankje in gemaakt.

Voor nu erg tevreden over het resultaat, in de toekomst misschien nog wat atmos speakers.
Maar ik weet nog niet hoe ik die kabels achter de plint ga krijgen, nu paste de twee 1,5mm kabels op plaatsen net namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
@Negakinu mooie setup. Lekker moody dark, als ik het zo donker zou hebben zou ik zeker een beamer en scherm overwegen. :+

@TheMystery eveneens mooie opstelling. Netjes op spikes en cups gezet. _/-\o_

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 18-09 23:29

Mystikal

It never hurts to help!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgVHOLyNVjhQLXiRdD-Mb6SEcHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCaCQWhq3t9S9X9UvGzPzCix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxsOFkFDakw6v0bmyEF811kZhBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIdIQNmPnzdJbyZLnmHCiGW9.jpg?f=fotoalbum_large

LG65GX icm Heos bar. Simpel.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Mystikal

Mooi huis! Waarvoor is de zwevende muur?

Lichtpuntje...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 18-09 23:29

Mystikal

It never hurts to help!

LuisjeNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:21:
@Mystikal

Mooi huis! Waarvoor is de zwevende muur?
Zwevende muur _/-\o_

Het is een zwevende gashaard.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Mystikal

Haha :+ ja dat zie je niet op de foto!

Fancy :*)

Lichtpuntje...

Pagina: 1 ... 72 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
    Voor kleine audio gerelateerde vragen kan je terecht in Het Kleine Vragen Topic. Voor aankoopadvies graag een topic openen in Consumentenelektronica Aankoopadvies

• Let ook op de grootte van de foto's wanneer je deze post: de banner rond te grote foto's met betrekking tot het thumbnails maken staat er niet voor niets! Te grote foto's en/of van een trage host worden getrashed.

• Voor audiomeubels en Hifi Racks verwijzen we graag door naar Het grote Audiomeubel topic!

• Akoestische aanpassingen, -verbeteringen, et cetera mogen in Het grote akoestiek topic