👉🏻 Blog 👈🏻
Totdat dat ding opeens even niet meer te leek reageren, waarna hij opeens weer werkte.
Prompt opeens verlies van het netwerk, waarna ik rebootte.... Vervolgens leuk tegen een Kodi-splashscreen kijken die niet verder opstartte, en na 5 minuten de stroom eraf en eropzetten resulteerde in een gecrashte OpenElec met een error over SSH en een Job die niet uitgevoerd kan worden.
Wat is die meuk instabiel zeg. Ik zou bijna denken dat mijn mini-SD kaart kapot is, of de RPI2 zelf....

Het blijft crashen...

Op dit moment versie 5.0.6, of zal ik voor de grap eens SSH uitzetten bij de install?
[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 18-05-2015 23:24 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Misschien je voeding of je ze naast.
Ik draai de laatste officiële versie.
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 19-05-2015 00:30 ]
Rebooten etc werkt niet. Weet iemand hier een oplossing voor?
Kan je even linken naar eBay?jongetje schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:32:
Ik heb voor ruim 3 euro op ebay een remote met USB Infrarood ontvanger gekocht incl. remote. Werkt erg goed (ook samen met mijn Harmony).
Ik heb dezelfde als MR Magic gekocht (de prijs varieert ivm wisselkoers): Mr Magic in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2"
Was binnen een week binnen, werkt out of the box.
[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 19-05-2015 09:57 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik heb mn library in MySQL staan. Ben met nieuwe OpenELEC build begonnen (specifiek voor Rpi2), mysql details in advancedsettings.xml, shares weer toevoegen en gaan met die banaan.
Nog geen ervaring met stabiliteit op lange termijn, maar mn Pi1 was er na een jaar mee gekapt door een kapotte SD.
Ook besteld! Nu 3,75€jongetje schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:56:
[...]
Ik heb dezelfde als MR Magic gekocht (de prijs varieert ivm wisselkoers): Mr Magic in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2"
Was binnen een week binnen, werkt out of the box.
Heb mijn Pi2 nu een aantal weken in gebruik met Kodi en eigenlijk geen centje pijn. Een enkele keer een vastloper gehad toen ik RTLXL probeerde en een andere keer toen ik wat aan het frotten was.aegieles schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:21:
Ik ben van plan mijn Rpi B+ te vervangen voor Rpi2. Nu zie ik alleen veel meldingen voorbij komen met reboots, crashes, low voltage meldingen en corrupte sd-kaarten. Zijn er nog blije mensen met een Rpi2 die als een speer door de gui heen zoeven en snel een library update e.d. doen en uren films kijken zonder zich bezig te houden met crashes e.d. of kan ik beter bij mijn Rpi model blijven want die crashed zelden en een corrupte sd-kaart heb ik nog nooit meegemaakt
Mijn AcRyan staat nu stof te happen.
Vooral mijn afstandbediening van mijn tv ook op de PI kunnen gebruiken is voor mij een + (hoewel het wel een beetje langzaam gaat, yatse is sneller).
Dus wellicht hier en daar nog wel wat kinderziektes en nog niet zo rock-solid als Pi1.
Hangt misschien ook van de Distro af.
Snelheid van Pi2 zou wel een reden zijn om te upgraden, is toch allemaal wel stuk sneller.
Welk apparaat moet je pakken om de ontvanger te laten werken met de Harmony?jongetje schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:32:
Ik heb voor ruim 3 euro op ebay een remote met USB Infrarood ontvanger gekocht incl. remote. Werkt erg goed (ook samen met mijn Harmony).
Ik ben zeer tevreen over de Rpi2.aegieles schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:21:
Ik ben van plan mijn Rpi B+ te vervangen voor Rpi2. Nu zie ik alleen veel meldingen voorbij komen met reboots, crashes, low voltage meldingen en corrupte sd-kaarten. Zijn er nog blije mensen met een Rpi2 die als een speer door de gui heen zoeven en snel een library update e.d. doen en uren films kijken zonder zich bezig te houden met crashes e.d. of kan ik beter bij mijn Rpi model blijven want die crashed zelden en een corrupte sd-kaart heb ik nog nooit meegemaakt
Geen crashes en werkt zoveel sneller dan zijn voorganger.
Serieus?Jelte schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:21:
[...]
Welk apparaat moet je pakken om de ontvanger te laten werken met de Harmony?

Wat? Is het zo'n domme vraag dat je de moeite neemt om zo'n reactie te plaatsen?
Zal ik hem iets uitgebreider stellen?
In de Harmony software moet je het apparaat waarvan je de afstandsbediening wil overnemen selecteren. Bij mijn Zotac Zbox met ingebouwde IR ontvanger was dit nogal een dingetje. Ik wil nu dus weten welk apparaat je moet selecteren binnen de Harmony-software om ervoor te zorgen dat alles netjes werkt.
Zo en als je het antwoord weet, zou ik het fijn vinden als je die geeft.
Kijk eens naar de twee posts onder de reactie die je quote.Jelte schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:04:
[...]
Wat? Is het zo'n domme vraag dat je de moeite neemt om zo'n reactie te plaatsen?
Zal ik hem iets uitgebreider stellen?
In de Harmony software moet je het apparaat waarvan je de afstandsbediening wil overnemen selecteren. Bij mijn Zotac Zbox met ingebouwde IR ontvanger was dit nogal een dingetje. Ik wil nu dus weten welk apparaat je moet selecteren binnen de Harmony-software om ervoor te zorgen dat alles netjes werkt.
Zo en als je het antwoord weet, zou ik het fijn vinden als je die geeft.
Meer mensen hier last van?
Stomme vraag maar wat houdt dat in? En hoe en waar kan ik dat bestandje vinden?The_Admin schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:16:
hdmi_safe=1 in je config.txt zetten?
Zie http://elinux.org/RPiconfigvwtune schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:18:
[...]
Stomme vraag maar wat houdt dat in? En hoe en waar kan ik dat bestandje vinden?
Scroll naar beneden voor hdmi_safe=1
👉🏻 Blog 👈🏻
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
https://osmc.tv/2015/05/osmc-release-candidate-3-lands/
Gebruik zelf sinds afgelopen weekend OSMC. Wat een heerlijke clean interface! Voor mijn gevoel zijn er minder instellingen en de instellingen staan standaard nu ook meteen goed.
Voorheen was mijn beeld te groot diende ik naar min te schalen met OSMC niet nodig.
Geluid loopt beneden via jack en niet over HDMI voorheen was het altijd even gokken welk type geluid uit je nodig had.
Zit alleen nog met 1 ding. Ik heb zo ingesteld bij elke reboot mijn bieb moet scannen echter blijft een deel van de series maar opnieuw scannen bij elke reboot. Iemand een idee waaraan dat ligt?
[ Voor 22% gewijzigd door RobbyTown op 20-05-2015 03:01 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van een Raspberry Pi 2 met Openelec. Deze gebruik ik in combinatie met een Samsung Smart TV UE40H6200 en een Samsung home cinema set.
De Pi is verbonden via HDMI met de TV, en de TV is verbonden via een SPDIF kabel met de cinema set. Eventueel kan dit ook met een HDMI kabel met ARC.
Nu wil ik natuurlijk graag 5.1 geluid afspelen via mijn Pi, maar krijg dit niet voor elkaar. Ik heb allerlei instellingen al geprobeerd (zoals hier beschreven, maar of ik hoor of gewoon stereo geluid, of ik hoor helemaal niks of het beeld blijft zwart. Ik kan op de tv ook instellingen selecteren, en kiezen tussen PCM, Dolby Digital of DTS, afhankelijk van wat er beschikbaar is.
Nu heb ik ergens gelezen dat je cinemaset dit wel moet ondersteunen, en dit zeker niet altijd het geval is. Maar als ik een chromecast in een HDMI poort doe, heb ik gelijk 5.1 geluid, dan moet het met een Pi toch ook lukken denk ik dan?
Nu is mijn kennis qua audio instellingen beperkt, hebben jullie enig idee welke instellingen zouden moeten werken?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-05-2015 13:05 ]
Maar als ik via de TV zelf een bestand op zoek op mijn NAS, dan speelt hij dit wel af met 5.1 geluid. Waar in zit dan het verschil?CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:04:
Klopt, Samsung doet geen 5.1 passthrough via HDMI (ook niet via ARC). Alles moet dus op de home cinemaset aangesloten en van daaruit naar de tv, dan werkt het (mits je passthrough enabled in Kodi)
Volgens mij heb ik geen HDMI ingang op de cinema set (ben nu niet thuis, kan niet controleren).kraats schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:51:
Het is vaak zo dat tv's alleen stereo uit kunnen sturen via SPDIF. Nu weet ik niet of dat ook zo is bij de UE40H6200, maar ik zou zelf de Pi aansluiten op een HDMI-poort van je home cinema set en die het beeld door laten sturen naar de tv. De kans is groter dat je dan DD of DTS kunt luisteren
[ Voor 36% gewijzigd door simon stokvis op 20-05-2015 13:06 ]
De combinatie van Samsung (geen passthrough) een een eenvoudige soundbar/set (weinig ingangen) speelt.
je dan parten.
Nee, dan ook geen 5.1 dan als je die Chromecast in je tv plugt en via die set afspeelt afspeelt.simon stokvis schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:22:
[...]
En hoe zit het dan als ik Netflix kijk via een chromecast? Hoe zit dat dan? Dan is er dus ook geen passthrough? (Sorry als ik beetje traag van begrip ben)
Je hebt dan een volwaardige receiver nodig met meerdere hdmi ingangen.
Erg jammer, maar helaas.
[ Voor 76% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-05-2015 13:24 ]
En hoe zit het dan als ik Netflix kijk via een chromecast? Hoe zit dat dan? Dan is er dus ook geen passthrough? (Sorry als ik beetje traag van begrip benCyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:19:
Dan is het het geen passthrough van een ander apparaat, dan komt het geluid uit de TV zelf.
En dan hopen dat je cinemaset makkelijk te switchen is tussen HDMI-ARC input en the Optical input, maar ideaal is dat niet.
Dan kan ik kijken of ik met deze tutorial:
http://www.codeproject.co...st-HD-surveillance-camera
Mijn doorhole camera kan aansluiten op de pi en de pi als surveilance station laat dienen
http://www.ebay.com/itm/2...8&ttype=price&tpos=unknow
Dit topic gaat over draaien Kodi op een Pi, dus niet helemaal op zn plek hier die vraag
Ik heb dus deze handleiding gevolgd om openelec op usb te installeren. http://www.htpcbeginner.c...n-usb-stick-raspberry-pi/
Bij mij draait dit prima en soepel. Nu had ik bij een andere pi dit dus ook zo geïnstalleerd EN vervolgens via een usb stick kmediatorrent erop gezet. Na de installatie van dat programma heb ik de pi even herstart (en die usb stick erin laten zitten)
Resultaat? Op die 'lege' usb stick (met enkel een zipje van kmediatorrent) heeft de Pi vervolgens ook deze mappen zitten aanmaken...
.cache
.config
.kodi
.ssh
.update
music
pictures
screenshots
tvshows
videos
Daarnaast was de Pi dus al zijn instellingen kwijt. Een totale reset dus... dat is niet de bedoeling.
SDkaart = SYSTEM
USB = STORAGE
Die andere usb had geen naam.. dus waarom die plots wordt aangezien als "Storage".... Na de reset hadden beide usbsticks de naam 'storage'. Hij verwijdert geen data, maar een reboot terwijl er een hardeschijf is aangesloten zal dus ook resulteren in een gehele reset van de pi....
Hoe kan ik dit voorkomen?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat komt omdat de Pi (Linux) schijven niet mount via een naam of driveletter maar als mountpoint. Je hebt waarschijnlijk in je cmdline.txt op de SYSTEM partitie ingesteld dat disk=/dev/sda1 alle OpenELEC data bevat. Die SDkaart met SYSTEM is niets meer dan een bootpartitie. Die tweede USB-stick is aangezien als /dev/sda1, en omdat daar geen OpenELEC files op stonden worden die daar automatisch aan toegevoegd. Dat komt omdat die tweede USB-stick eerder is gedetecteerd dan de andere stick, en daarom is daar /dev/sda1 als mountpoint aan toegewezen en dus /dev/sda2 aan de andere. Dit gebeurt compleet random.
Je kunt dat voorkomen door van je eerste USB-stick of de Label te gebruiken of door de UUID op te zoeken en deze te gebruiken i.p.v. /dev/sda1 in cmdline.txt. Dus i.p.v. dit:
Krijg je dit:boot=/dev/mmcblk0p1 disk=/dev/sda1
Of voor UUID:boot=LABEL=SYSTEM disk=LABEL=STORAGE
Ik zou gewoon LABEL gebruiken en dan wel even je tweede USB-stick die nu ook de partitie STORAGE heeft even hernoemen of verwijderen.boot=UUID=uuidvansdkaart disk=UUID=uuidvanusbstickopenelec
In je config.txt op SYSTEM zou ik nog even dit toevoegen:
Dan wordt het booten 5 seconden vertraagt en daardoor is er tijd genoeg om alle USB-sticks te detecteren en een mountpoint te geven.boot_delay=5
Je moet instellen dat de tv het beeld uitvult. Heb er ook lang mee gerommeld!vwtune schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:46:
Dan moet ik die functie ook maar even op mijn Samsung tv zoeken...
Dit weet ik ook, en vind ik een grote FAAL. ik gebruik het zelf niet, want heb 6 x hdmi op mijn receiver waar alles op zit. Maar geen 5.1 uitstuur via HDMI vanaf de tv..man man man.CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:04:
Klopt, Samsung doet geen 5.1 passthrough via HDMI (ook niet via ARC).
Maar wel via optical dan?Dacuuu schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 18:07:
[...]
Je moet instellen dat de tv het beeld uitvult. Heb er ook lang mee gerommeld!
[...]
Dit weet ik ook, en vind ik een grote FAAL. ik gebruik het zelf niet, want heb 6 x hdmi op mijn receiver waar alles op zit. Maar geen 5.1 uitstuur via HDMI vanaf de tv..man man man.
De netflix app op de tv stuurt wel 5.1 door via optical naar mijn onkyo receiver, maar of het van externe hdmi via optical 5.1 uitkomt weet ik niet.
Ik heb al een kabel geprobeerd via de hdmi out (hdmi naar vga en composit kabel) en via de 3 weg kabel ( wit geel en rood) ook daarmee geen beeld
Het is toch zo dat wanneer er geen hdmi kabel in de RPI zit dat ie automatisch via de andere uitgang het beeld weergeeft? Of zie ik iets over het hoofd? (ik gebruik OpenElec trouwens)
[ Voor 3% gewijzigd door vwtune op 22-05-2015 08:35 ]
de resolutie is: Resolution: 480 x 234 x RGB (16:9)kraats schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:31:
Je zou middels de config kunnen forceren naar een specifieke output (Zie http://elinux.org/RPiconfig). Het is dan wel handig om te weten wat je scherm aan kan qua beeldinput.
Wat zou ik dan precies moeten neerzetten? ik zie alleen HDMI_modus XXX op die site staan
Het gaat om dit scherm: http://www.banggood.com/L...aspberry-Pi-p-926332.htmlkraats schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:44:
Hmm.. volgens mij komt dat niet overeen met bekende standaarden. Heb je gewoon een composietingang die NTSC of PAL slikt misschien? Ik denk dat via HDMI niet zoveel zin heeft en je 'm gewoon op de composietuitgang moet aansluiten en dan testen met sdtv_mode= opties?
Het gaat dus via de gele stekker als input van het scherm
Kleine correctieCyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 21:23:
Nee, ook niet. Grote faal wel ja.. Maar anderzijds heb je er enkel last van als je een beperkte 5.1 set hebt met maar 1 minder dan 2 HDMI ingangen.. Scheelt ook hoop kabels naar je tv die je weer moet wegwerken
Ik heb zelf een, overigens meer dan prima, NAD T744 (*) en zie niet zo in waarom receivers HDMI nodig hebben. Tsja, tot je tegen zo een beperking in een bronapparaat (RPi's gebrek aan standaard-SPDIF-uitgang) icm een TV die geen 5.1 van de HDMI naar de SPDIF doorzet aanloopt.
Misschien toch maar een uitbreidingsbordje kopen daarvoor.
(*) Wat zeg ik: ik ben verliefd op dat ding. Zijn gewicht in goud waard.
Had eerst ook een receiver zonder HDMI, maar dan zit je met delay/lipsync te kloten, moet je daarnaast zowel tv als receiver op de juiste bron afstemmen en zit je met een bundel aan kabels die van/naar tv en naar receiver moeten lopen: niet handig als je tv aan de muur hangt (jaja, echte first world problemsBacchus schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:50:
[...]
Kleine correctie
Ik heb zelf een, overigens meer dan prima, NAD T744 (*) en zie niet zo in waarom receivers HDMI nodig hebben. Tsja, tot je tegen zo een beperking in een bronapparaat (RPi's gebrek aan standaard-SPDIF-uitgang) icm een TV die geen 5.1 van de HDMI naar de SPDIF doorzet aanloopt.
Misschien toch maar een uitbreidingsbordje kopen daarvoor.
(*) Wat zeg ik: ik ben verliefd op dat ding. Zijn gewicht in goud waard.
Ook geen HD audio kunnen gebruiken (for what its worth) is een beperking als je geen HDMI ingang hebt op je receiver.
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Sinds ik hem aan laat staan heb ik ook geen problemen meer met een corrupte sdkaart.
[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 22-05-2015 18:29 ]
/▌
Dit geeft bij mijMick1990 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:49:
[...]
Dat komt omdat de Pi (Linux) schijven niet mount via een naam of driveletter maar als mountpoint. Je hebt waarschijnlijk in je cmdline.txt op de SYSTEM partitie ingesteld dat disk=/dev/sda1 alle OpenELEC data bevat. Die SDkaart met SYSTEM is niets meer dan een bootpartitie. Die tweede USB-stick is aangezien als /dev/sda1, en omdat daar geen OpenELEC files op stonden worden die daar automatisch aan toegevoegd. Dat komt omdat die tweede USB-stick eerder is gedetecteerd dan de andere stick, en daarom is daar /dev/sda1 als mountpoint aan toegewezen en dus /dev/sda2 aan de andere. Dit gebeurt compleet random.
Je kunt dat voorkomen door van je eerste USB-stick of de Label te gebruiken of door de UUID op te zoeken en deze te gebruiken i.p.v. /dev/sda1 in cmdline.txt. Dus i.p.v. dit:
[...]
Krijg je dit:
[...]
Of voor UUID:
[...]
Ik zou gewoon LABEL gebruiken en dan wel even je tweede USB-stick die nu ook de partitie STORAGE heeft even hernoemen of verwijderen.
*** Error in mount_flash: mount_part: Unkown filesystesm ***
Starting debugging shell... type exit
sh: can't access tty: job control turned off
Labels moesten in capslock
Dus:
1
| boot=LABEL=SYSTEM disk=LABEL=STORAGE |
En waar in config.txt zet je dat?Mick1990 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:49:
In je config.txt op SYSTEM zou ik nog even dit toevoegen:
[...]
Dan wordt het booten 5 seconden vertraagt en daardoor is er tijd genoeg om alle USB-sticks te detecteren en een mountpoint te geven.
Edit:
Bovenaan toevoegen resulteert in zwart beeld. Heb het nu onderaan staan, maar merk niks van die 5 seconden vertraging?
Het veranderen van de cmdline heeft zijn job iig gedaan. Krijg geen resets meer na een herstart.
[ Voor 8% gewijzigd door Freakster86 op 22-05-2015 20:55 ]
Boven of onder moet volgens mij niet zoveel uitmaken... Zal wel toeval zijn geweest dat je een zwart scherm kreeg, of had je dat meerdere keren? Als het goed is blijft het Openelec scherm 5 seconden langer staan en daarna komt pas het Kodi scherm.Freakster86 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 20:36:
[...]
Bovenaan toevoegen resulteert in zwart beeld. Heb het nu onderaan staan, maar merk niks van die 5 seconden vertraging?
Top dat de rest werkt! Moest idd in hoofdletters, excuus
RTLXL crashte eerder, maar na het uitzetten van de versnelling draait het prima, ik vraag me alleen af of ik dingen die ik in RTLCL toevoeg aan mijn favorieten ook makkelijk terug kan vinden, voor zover ik zie heeft dit namelijk geen effect en moet ik nog steeds erg ver door alle programmas heen scrollen om bij het programma te komen dat ik wil kijken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Normaal had ik de optie "Kodi" in het menu van mijn samsung TV.
Nu is Kodi weg, en staat er "Recorder 1", "Player 1", "Player 2". Alle 3 werken ze niet. Hoe kan ik dit oplossen? Het gekke is, normaal zag ik mijn Chromecast ook in het CEC lijstje te staan, nu ook niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Dacuuu op 29-05-2015 20:37 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Heb al wel 2 keer de tv opnieuw opgestart, maar een power cut nog niet, eerst zo is even doen!kraades schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:32:
TV een keer van de stroom af hielp bij mij destijds...
Edit: Power cut help niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Dacuuu op 29-05-2015 21:28 ]
Dat probleem heb ik ook. Vaak (niet altijd dus) doet CEC het na circa 10 a 15 min het in eens wel. Denk zelf dat het probleem in Kodi zelf zit.sweebee schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 08:48:
Ik heb sinds kort dat CEC regelmatig niet meer werkt. Tv herkent de raspberry dan niet meer. Terwijl XBMC zegt dat die verbonden is met tv.
Rebooten etc werkt niet. Weet iemand hier een oplossing voor?
Probleem bestaat bij:
Samsung met Pi B
Panasonic met Pi B+
LG met Pi2
Uiteraard getest met verschillende kabels / voedingen in verschillende mogelijkheden met Xbian / Raspbmc / OSMC / Openelec
HDMI-cec is voor mij de belangrijkste reden om de raspberry als mediaplayer te gebruiken. Ik wil geen extra afstandsbedieningen
Topic hier misschien interessant ?The_Admin schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:24:
Bij gebrek aan 'RPI als emulator'-topic... Wat is nou de meest gebruikte/beste/voornaamste emulator voor de RPI(2)? RetroPie?
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Zit er nog een versterker tussen?Dacuuu schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 20:33:
[...]
Heb al wel 2 keer de tv opnieuw opgestart, maar een power cut nog niet, eerst zo is even doen!
Edit: Power cut help niet.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik krijg CEC überhaupt niet werkend op mijn Panasonic vt60. Moet ik iets op de tv enablen? Heb ik een speciaal type hdmi nodig of een bepaalde hdmi poort?grolle schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 07:02:
[...]
Dat probleem heb ik ook. Vaak (niet altijd dus) doet CEC het na circa 10 a 15 min het in eens wel. Denk zelf dat het probleem in Kodi zelf zit.
Probleem bestaat bij:
Samsung met Pi B
Panasonic met Pi B+
LG met Pi2
Uiteraard getest met verschillende kabels / voedingen in verschillende mogelijkheden met Xbian / Raspbmc / OSMC / Openelec
HDMI-cec is voor mij de belangrijkste reden om de raspberry als mediaplayer te gebruiken. Ik wil geen extra afstandsbedieningen
Je kan het trouwens uitzetten op je TV. Panasonic noemt het "VIERA-link", dus als je dat hebt uitgeschakeld, dan wil je dat vinkje inderdaad wel omzetten.
[MENU] -> Instellingen -> Link instellingen -> VIERA Link -> Aan
[ Voor 8% gewijzigd door Bacchus op 30-05-2015 11:28 ]
Edit:
Je zou overigens via keymapeditor kunnen kijken of er überhaupt wel een signaal binnen komt. Bij de panasonic en de Samsung gebruik ik de afstandsbediening van UPC (ziggo). Ben je wel even bezig om alle knoppen goed in te stellen. Voor de LG heb ik nog niet de goede code om mijn tv lekker te laten werken op de upc afstandsbediening
Edit 2:
Kabels moeten hdmi 1.4 zijn. Maar daar heb ik nog nooit geen probleem mee gehad en ik gebruik van die cheap dingen van de action
[ Voor 83% gewijzigd door grolle op 30-05-2015 14:07 ]
Toevallig een apparaat aangesloten die geen CEC ondersteund? Ik heb bijv. een tv-box (van sparql) die geen CEC ondersteund en daardoor ervoor zorgt dat de TV helemaal geen CEC doet. Als ik die afkoppel dan doet CEC het weer gewoon.benchMarc schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:19:
[...]
Ik krijg CEC überhaupt niet werkend op mijn Panasonic vt60. Moet ik iets op de tv enablen? Heb ik een speciaal type hdmi nodig of een bepaalde hdmi poort?
Nu de tijd gehad om meer te troubleshooten.
Heb het gefixt na de tv langere tijd van de stroom af te halen, gisteren dus iets te snel weer het stroom op gezet.
Maar nu de tv wel voorzien van de laatste firmware, meerdere kodi distro's getest om de pi uit te sluiten.
Caelorum schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:06:
[...]
Toevallig een apparaat aangesloten die geen CEC ondersteund? Ik heb bijv. een tv-box (van sparql) die geen CEC ondersteund en daardoor ervoor zorgt dat de TV helemaal geen CEC doet. Als ik die afkoppel dan doet CEC het weer gewoon.

Dit is al de zoveelste crash met Kodi. Ik heb een goede adapter, en zie GEEN regenboog blokje. Verder heb ik al alle recentste firmwares geprobeerd.
De laatste keer dat Kodi crashte was mijn vader bezig met het bekijken van wat foto's in hoge resulutie.
- Is er voor Kodi misschien een maximum resolutie als je foto's wilt bekijken?
- Wat betekent deze foutmelding, en waardoor ontstaat deze?
Ik wordt het nu wel een beetje zat ik nu weer voor de 8e keer (ofzo) die kaart opnieuw moet schrijven met een nieuwe image. Of kent het geheel nog ergens een log-file op die ik in Windows uit kan lezen?
Als het dan toch eens zo is dan scheelt het als je een image/backup hebt van een ingeregeld kaartje bv. gemaakt met USBIT. Of maakt zoals ik twee kaartjes zodat je gelijk verder kunt. Niet optimaal maar beter dan helemaal van scratch beginnen.
http://www.alexpage.de/download/usbit/usbit.zip
[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 30-05-2015 21:32 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Wat voor sd-kaart gebruik je? (merk, type, grootte, enz)?AW_Bos schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:34:
Hij staat nu al twee weken aan, en hij is weer gecrashed.... Waar moet ik het nu zoeken?
Je moet inderdaad zorgen voor een image van een installatie die klaar is zoals jij het wil (met alle addons), dan ben je na 30 seconden weer onderweg met een werkende installatie omdat je die zo terug kan zetten.
/▌
Transcend 16GB Klasse 10, lijkt me verder niet mis...mkroes schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:39:
[...]
Wat voor sd-kaart gebruik je? (merk, type, grootte, enz)?
Je zou zeggen van niet, maar...AW_Bos schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:42:
[...]
Transcend 16GB Klasse 10, lijkt me verder niet mis...

Wanneer je met openelec kaartjes gebruikt die groter zijn dan 8 GB, kies dan maar Samsung of Sandisk en laat de rest maar links liggen.
Heb hier ook meerdere 16 GB kaartjes van verschillende merken en dit is echt 1 groot drama. Bij 1 herstart kan het al gedaan wezen.
Openelec is gewoon RUK. Ik haalde er wel dikke uptime mee, 144 dagen ofzo. Paar updates verder. Maar toch hier en daar zo'n fataal scherm. Nu draai ik al enkele weken Xbian. Sneller, en rete stabiel.AW_Bos schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:25:
Mijn RPI2 met Kodi is en blijft echt instabiel. Het hele systeem kan geen paar weken stabiel lopen, totdat de boel crashed, en na een reboot eindigt in onderstaande foutmelding:
[afbeelding]
Dit is al de zoveelste crash met Kodi. Ik heb een goede adapter, en zie GEEN regenboog blokje. Verder heb ik al alle recentste firmwares geprobeerd.
De laatste keer dat Kodi crashte was mijn vader bezig met het bekijken van wat foto's in hoge resulutie.
Ik wordt het nu wel een beetje zat ik nu weer voor de 8e keer (ofzo) die kaart opnieuw moet schrijven met een nieuwe image. Of kent het geheel nog ergens een log-file op die ik in Windows uit kan lezen?
Bij mij draait het prima en tot nu toe zonder corruptie.
Ik gebruik eigenlijk alleen maar 8 GB kaartjes en heb een centrale database (MySQL) op mijn server draaien.
Komt me heel erg bekend voor dit. Heb precies hetzelfde gehad met OpenElec. Zelfde foutmelding ook. Zodra ik een reboot uitvoerde, zelfs al was dit netjes via het menu binnen Kodi, raakte de kaart meer dan 50% van de keren alweer corrupt. Om nog maar niet te spreken van een reset zonder nette shutdown. Dat was gegarandeerd pannen.AW_Bos schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:25:
Mijn RPI2 met Kodi is en blijft echt instabiel. Het hele systeem kan geen paar weken stabiel lopen, totdat de boel crashed, en na een reboot eindigt in onderstaande foutmelding:
[afbeelding]
Gebruik dezelfde Transcend 16GB trouwens. Ook ik kreeg nooit een regenboogicoontje te zien. Heb OpenElec vaarwel gezegd en ben overgestapt naar OSMC. Nooit meer gezeik, zelfs harde resets uitgevoerd en draait nog steeds als een tiet. Draait hier ook weken zonder problemen zonder een enkele reboot in de tussentijd. Nu was hij gisteren voor het eerst sinds al die tijd een keer vastgelopen ergens in het menu, maar kan gebeuren.
Waarom OSMC? Omdat ik een HiFiBerry module erop heb zitten en de support voor verschillende distro's was maar erg beperkt. Ik zie nu net op hun site dat er nu ineens veel meer support is voor verschillende distro's.
Maargoed, ik ga niet meer verder liggen kloten. Wat ik zeg, OSMC draait als een tiet en ik laat het lekker zo
Momenteel draait de HifiBerry met Runeaudio als muziekspelertje.
Maar zoals gezegt: openelec en groter dan 8GB => Sandisk of Samsung.
Elke andere distro is geen probleem...
[ Voor 2% gewijzigd door mkroes op 30-05-2015 22:33 . Reden: extra info ]
Ik zou het hele zaakje gewoon op een snelle USB-stick installeren. Heb zelf deze, lekker klein en supersnel. Zie ook dezetutorialAW_Bos schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:25:
[afbeelding]
Boot partitie komt dan op de SD-kaart en is read-only en kan dus niet corrupt raken, Openelec komt op de USB-stick. Werkt sinds februari al vlekkeloos op deze manier.
Mijn install schiet regelmatig in bootloops en freezes. Dus ben met de genoemde tutorial begonnen, maar kom er halverwege achter dat je Linux nodig hebt om de installatie goed af te werken, en ik werk met windows..Mick1990 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:02:
[...]
Ik zou het hele zaakje gewoon op een snelle USB-stick installeren. Heb zelf deze, lekker klein en supersnel. Zie ook dezetutorial
Boot partitie komt dan op de SD-kaart en is read-only en kan dus niet corrupt raken, Openelec komt op de USB-stick. Werkt sinds februari al vlekkeloos op deze manier.
Dus een kleine waarschuwing voor Noobs als ik...

Dan maar ff op jacht naar een andere installatie dan OpenElec.
Waar heb je Linux dan nodig?Bertje9999 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:07:
[...]
Mijn install schiet regelmatig in bootloops en freezes. Dus ben met de genoemde tutorial begonnen, maar kom er halverwege achter dat je Linux nodig hebt om de installatie goed af te werken, en ik werk met windows..![]()
Dus een kleine waarschuwing voor Noobs als ik...![]()
Dan maar ff op jacht naar een andere installatie dan OpenElec.
Is dus alleen van toepassing als je een bestaande installatie wilt verplaatsen van de SD-kaart naar de USB-stick. Dan heb je inderdaad Linux nodig of voor Windows heb je o.a. Extfsd2 waarmee je linux partities kunt mounten. Maar als je enkel een nieuwe installatie aanmaakt is dat niet nodig.Nothing has to be copied to the USB stick. OpenELEC will create the .xbmc folder in the USB stick upon first boot. Alternatively, if you have a backup of the .xbmc folder from your previous OpenELEC install, you may copy it to the USB stick. Since the USB stick is formatted to EXT4, you will have to do the copying on a Linux system.
Beste Eraser127 en Mick1990Mick1990 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 22:28:
Ik zie al wat hij bedoelde:
[...]
Is dus alleen van toepassing als je een bestaande installatie wilt verplaatsen van de SD-kaart naar de USB-stick. Dan heb je inderdaad Linux nodig of voor Windows heb je o.a. Extfsd2 waarmee je linux partities kunt mounten. Maar als je enkel een nieuwe installatie aanmaakt is dat niet nodig.
Had ik al gezegd dat ik een noob was?

Inderdaad verkeerd gelezen. Wilde te snel een nieuwe installatie er op zetten. Excuses! Ik heb nu XBian geïnstalleerd en het werkt. Pi staat nu al ruim 24 uur netjes te draaien. Vorige installatie (OpenElec) sloeg regelmatig na 25 minuten vast. En dan bedoel ik echt 25 minuten. Leek wel een magische grens...
Ik blijf een tijdje met XBian draaien, maar zal later nog 's OpenElec proberen. Of is OpenElec een betere versie?
Nogmaals dank voor de reacties!
Grtz,
Bertje.
Vandaag heb ik Xbian geinstalleerd op mijn pi2 maar audio passthrough werkte niet. Toen vervolgens OpenElec geinstalleerd en die bleek hetzelfde te hebben. Heeft iemand suggesties?
Setup:
NAS > RPi2 > HDMI naar versterker > speakers
Voorheen had ik in plaats van een Rpi2 een x86 mediapc over HDMI/Optical en dat werkte prima.
Whoever controls the spice controls the universe.
Wat ik me afvraag ivm met een mogelijke aanschaf is hoe de wachttijd anders wordt bij het ophalen van een filmlijst in bijvoordeeld Genesis, of Phoenix. Ik stoor me bij de Pi1 steeds aan het wachten met het ronddraaiende cirkeltje rechtsonder in beeld. Op een laptop is daar geen sprake van, de lijst met films staat er praktisch meteen. Hierover lees ik hierboven niets.
Hoe snel is die lijstopbouw op een Pi2 met een internetverbinding van 120Mbit?
Voor mij was de Pi1B met XBMC onwerkbaar. Het was gewoon zielig traag (anno 2014)*. Met de Pi2B vind ik het opeens een volwaardige mediaplayer, snel en mooi (door de betere FPS) en je kunt tenminste normaal (lees: snel en vloeiend) door de media scrollen, zonder wachttijden en haperen.
Heb jij al eens gekeken wat de load is tijdens het laden van Genesis of Phoenix? Via SSH op de console gekeken met `top` kijken wat er druk is. Het kan natuurlijk ook de netwerkverbinding zijn. Jij zegt 120Mbit, maar doe je dat bedraad of draadloos?
* Ik reken hiermee niet met de Pi1 af, dat was een prachtig ding, maar niet voor XBMC, imho.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
~~~[html]Let op!!
Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.
Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.~~~[/html]