Raspberry pi gebruikt als retro (multi)console - Retropie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Beste mede-tweaker,

Mijn doel:
Om retro-console games te kunnen spelen op mijn TV (via HDMI), gebruikmakende van een xbox360 controller (bedraad). Dit via een dedicated apparaat, zonder rompslomp als app-stores, re-makes van oude spellen, (always) online moeten zijn of het "ombouwen" van bestaande consoles.

Ondanks de algemene interesse in raspberry pi (RPI) op dit forum, en dan met name om XBMC op te draaien, heb ik hier nog geen post gezien over een RPI welke Retropie draait. Bij deze dus mijn verhaal en oplossingen voor de problemen op de weg naar een werkend apparaat.
Mijn verhaal is een samenraapsel van oplossingen elders op het internet aangedragen, verzameld in 1 post. Mijn kennis van non-windows OS'en is vrijwel 0, voel je (zoals mij) dus niet gehinderd door enig gebrek aan kennis als je dit een leuk project lijkt :)

Retropie in het kort:
Retropie verzorgt een launch menu waarin gewisseld kan worden tussen verschillende emulators, welke op hun beurt weer ROMs kunnen afspelen (zie onderaan mijn post voor alle ondersteunde emulators).
-let op, in tegenstelling tot muziek en films downloaden, is het vrijelijk downloaden van ROMs niet in alle gevallen legaal!-

Algemeen en benodigdheden:
Het los plaatsen van een raspberry pi naast m'n tv leek mij niets, bij aanschaf van de RPI dus ook een leuke case (Cyntech) erbij gekocht, mét een kapje voor over de SD card (deze ben ik niet van plan om te wisselen, en op deze manier kan hij dus mooi binnen de case ingebouwd worden).

verdere benodigdheden:
adapter naar micro usb (voor de power)
hdmi kabel (en een tv welke een hdmi poort heeft)
toetsenbord (usb)
xbox 360 controller (bedraad) -wireless blijkt mogelijk, dit heb ik zelf niet geprobeerd-
UTP kabel (tijdelijk)

Afbeeldingslocatie: http://www.kiwi-electronics.nl/image/cache/data/products/raspberry-pi/cases/raspberry-pi-case-cyntech-sd-prot-2-800x533.jpg

Stap 1: het prepareren van de SD card

In tegenstelling tot sommige projecten, is het mogelijk om Retropie als image te downloaden, zodat je zelf niet hoeft te compilen. Aangezien dit mij een garantie leek voor "minder werk" (efficiency1) heb ik de image voor Retropie gedownload. Deze image kan je met behulp van win32diskimager op een SD card zetten. Selecteer de gedownloade image, selecteer de drive letter van de flash card, en 1 clicky (en een paar minuten) verder hebben we een SD card met Retropie erop.

Stap 2: aansluiten

Sluit de RPI aan op de tv, SD card erin, tobo + xbox 360 controller eraan, UTP kabel erin (en de andere kant van de kabel in je router), en hierna de power erop. RPI heeft géén aan/uit knop, op het moment dat de power erop gaat start hij vanzelf op. Het hotswappen van usb apparaten wordt niet ondersteund, alles aansluiten wat je nodig hebt vóór de power erop dus.
Het is mogelijk om wifi ook werkend te krijgen, het gebruik van een tijdelijke kabel is echter makkelijker (efficiency 2).

Stap 3: xbox controller drivers

Stel met behulp van het toetsenbord alle basale toetsen snel in (links/rechts/boven/beneden/menu etc). Druk hierna de toets in om het menu tevoorschijn te halen, ga naar EXIT, en confirm deze keuze. Je hoort nu een opdrachtprompt voor je te hebben (ja, de lettertjes zijn lekker klein).

typ in dit opdrachtprompt het volgende (we gaan xbox controller drivers installeren)

sudo apt-get install xboxdrv

De RPI download nu verder automatisch de drivers voor de xbox controller. De controller zelf wordt echter nog niet herkend door de RPI.

we gaan nu een file (rc.local) aanpassen, om de drivers aan te spreken op het moment dat de RPI aangezet wordt.

typ in dit opdrachtprompt het volgende (we gaan xbox controller drivers aanspreken bij power-up)

sudo nano /etc/rc.local

(met de pijltjestoetsen kunnen we navigeren door de file)

vlak voor exit 0 typen we de volgende regel:

xboxdrv --trigger-as-button --id 0 --led 2 --deadzone 4000 --silent &
sleep 1

nu drukken we de toetsencombinatie "crtl o" (opslaan wijzigingen), en "crtl x" sluiten van de file editor.

De xbox controller driver wordt nu aangesproken voor 1 controller, de volgende stap is het mappen van alle buttons.

We rebooten de RPI (power off, power on). We sluiten het emulator scherm weer, en gaan terug naar het opdrachtprompt.

typ in dit opdrachtprompt het volgende (we gaan naar de folder waar we de xbox controller buttons mappen)

cd ~/RetroPie/emulators/RetroArch/tools

(dit is hoofdletter gevoelig, indien je problemen hebt met de tilde (~), "alt 126" is de altcode voor tilde.

typ in dit opdrachtprompt het volgende (we gaan xbox controller buttons mappen)

./retroarch-joyconfig -o p1.cfg -p 1 -j 0

Volg nu de instructies op het scherm. Indien je een fout maakt met mappen, herstart de RPI, en run bovenstaande twee commands weer.

De buttons zijn nu gemapt, deze mapping moeten we echter ook opslaan!
typ in dit opdrachtprompt het volgende (we gaan xbox controller buttons mapping opslaan)

sudo cat p*.cfg >> ~/RetroPie/configs/all/retroarch.cfg

Reboot de RPI.

Selecteer nu een van de games die al op de RPI staat (toetsenbord), kijk of de XBOX controller indicator light niet knippert maar blijft branden (maar player 1, linksboven). Kijk ingame of de xbox controller werkt.
(let op! alleen de d-pad op de xbox controller werkt, aangezien er geen analogue stick gebruikt wordt in de meegeleverde games)

Werkt de controller niet ingame? volg Stap 3 opnieuw.

Stap 4: ROMs naar de RPI

Uitgaande dat je zelf wat ROMs hebt, op een pc die óók aangesloten is op het netwerk waar de RPI op zit, is het 't makkelijkst om deze files gewoon direct over te zetten. Uitgaande van een windows pc, maak je gebruik van WINscp.

Winscp vraagt om een hostname, user name en password. de hostname is het ip adres van de raspberry pi, deze kan je vinden door even in je router in te loggen, en te kijken welk ip de RPI krijgt toegeschreven (bij mij was dit 192.168.178.13). de username is "pi" , en het wachtwoord "raspberry".
Na inloggen krijg je een file explorer te zien, waarbij links je eigen pc is, en rechts de RPI.

gebruik makend van copy/paste, zet je de ROMs in /RetroPie/roms/xxxx, waar xxxx de naam van de retro console is. Je hoort (eventjes) een data transfer te zien, en de ROM staat op de RPI.
Let op, indien je jouw volledige collectie overzet, kan het een flinke lijst zijn die je moet afscrollen in het Retropie menu! ik raad zeker geen 100+ games voor 1 console aan.

Na alle file transfers die je wilt doen, herstart je je RPI. De UTP kabel kan er nu weer af, deze hebben we niet meer nodig!

N.B. : De RPI toont alleen het keuzemenu voor een bepaalde console als er minimaal 1 ROM voor deze console op staat.

Stap 5: losse opmerkingen!

Let nog eventjes op dat de games native in 4:3 resolutie spelen, en moderne tv's de voorkeur hebben voor 16:9 (of nog exotischer), en dit nog wel eens automatisch willen forcen.

Het kan voorkomen dat de SD card corrupt raakt door het vaak power-offen tijdens gebruik (in game). Wat blijkt te werken is eerst teruggaan naar de opdrachtprompt, en dan pas te power-offen. Indien corrupt, is opnieuw alle stappen doorlopen de enige oplossing.

Het is mij niet gelukt om met de xbox controller door het menu van retropie te navigeren. online zwerven er echter wél filmpjes van mensen die dit wel gelukt is. Het selecteren van een game moet ik via mijn toetsenbord doen, spelen kan via de xbox controller. Indien iemand hier de oplossing voor heeft, hoor ik het graag :)

Ondersteunde Emulators:

Amiga (UAE4All)
Atari 2600 (RetroArch)
Basilisk II (Apple emulator)
Doom (RetroArch)
Final Burn Alpha (RetroArch)
Game Boy Advance (gpSP)
Game Boy Color (RetroArch)
Game Gear (Osmose)
Intellivision (RetroArch)
MAME (RetroArch)
MAME (AdvMAME)
NeoGeo (GnGeo)
NeoGeo (Genesis-GX, RetroArch)
Sega Master System (Osmose)
Sega Megadrive (DGEN)
Nintendo Entertainment System (RetroArch)
PC Engine / Turbo Grafx 16 (RetroArch)
Playstation 1 (RetroArch)
ScummVM
Super Nintendo Entertainment System (RetroArch, PiSNES, SNES-Rpi)
Sinclair ZX Spectrum (Fuse)
Z Machine emulator (Frotz)

[ Voor 0% gewijzigd door dyrc op 25-07-2013 16:30 . Reden: opruimen UTP kabel stap 4 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:15
Even een schop omhoog, zelf heb ik nu ook het idee om retropie te gaan gebruiken vooral voor NES en SNES spellen de installatie is me helder alleen zit ik nog met welke controller zal ik hiervoor gebruiken een third party of een orignele met USB converter of een Xbox360 controller, en uiteraard geen toetsenbord. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516179

Ik zou altijd voor het origineel gaan met een converter, de third party zijn vaak heel erg slecht en geven niet het gevoel van vroeger.

Mijn ervaring met de Pi is dat deze net iets te traag is voor bijvoorbeeld de SNES, je krijgt dan af en toe glitches (omdat bepaalde zaken uitgezet moeten worden voor een betere performance) of FPS drops wat voor mij de ervaring ook minder maakt.

Ik heb dan ook gekozen voor een "normale" PC om mijn retro gaming zooi op te draaien, maar wel een ITX formaat en dedicated voor retro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:15
Anoniem: 516179 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:03:
Ik zou altijd voor het origineel gaan met een converter, de third party zijn vaak heel erg slecht en geven niet het gevoel van vroeger.

Mijn ervaring met de Pi is dat deze net iets te traag is voor bijvoorbeeld de SNES, je krijgt dan af en toe glitches (omdat bepaalde zaken uitgezet moeten worden voor een betere performance) of FPS drops wat voor mij de ervaring ook minder maakt.

Ik heb dan ook gekozen voor een "normale" PC om mijn retro gaming zooi op te draaien, maar wel een ITX formaat en dedicated voor retro.
Ik ga nog wel even testen met overclock naar 900Mhz om te kijken of er FPS drops zijn, er zal voor de rest niets anders op draaien enkel als emulator. Maar ik zit nog wel te twijfelen voor een Xbox 360 wired controller, want anders heb ik een NES en SNES controller nodig.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-07 18:43
Ik heb zelf ook een Raspberry Pi als retro console staan, en ik denk dat ik je misschien wel kan helpen.
'Het kan voorkomen dat de SD card corrupt raakt door het vaak power-offen tijdens gebruik (in game). Wat blijkt te werken is eerst teruggaan naar de opdrachtprompt, en dan pas te power-offen. Indien corrupt, is opnieuw alle stappen doorlopen de enige oplossing.'
Een SD kaart kan corrupten als je je Raspberry Pi hardwarematig afsluit in plaats van softwarematig. De beste manier om hem af te sluiten met RetroPie: Als je in Emulationstation (het programma met alle emulators) zit, kun je op 'esc' drukken op je toetsenbord, of als je een controller hebt kun je dit gebruiken:
input_enable_hotkey_btn = "X"
input_exit_emulator_btn = "Y"

In retroarch.cfg. X en Y zijn dan natuurlijk nummers van buttons van de controller die je gebruikt. Zelf heb ik geen ervaring met de Xbox 360 controller, maar ik denk dat het wel te vinden is.

Wat ik ook wel een leuke feature vond is het installeren van een eigen 'emulator', namelijk een applications folder. Tot dusver staat er alleen maar Xbmc in, maar daar komt nog wel meer bij. Als je hier nog wat over wil horen, zal ik dat ook even uittypen. :P

Ohja, qua controllers. Ik denk dat een SNES controller het makkelijkste (en op eBay de goedkoopste) is. Ik heb voor ongeveer 8,- twee *USB* controllers gekocht, en ben er erg tevreden over.

[ Voor 7% gewijzigd door Royenroy op 01-05-2014 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-07 17:15
Beste Heren,

Ik ben ook aan de slag met mijn Retropie maar ik ervaar nog een vreemde fout als ik in de emulators zit (zoals SNES). De Dpad toetsen voor omlaag en links die functioneren tegelijk als de toets A waardoor ik in spellen onmogelijk goed door menu's kan komen o.i.d.

Hebben jullie tips voor het instellen van mijn RetroArch.cfg of zou het simpelweg komen omdat mijn muis en toetsenbord aan zijn gesloten terwijl ik mijn controller gebruik.

Ik gebruik deze controller: pricewatch: Thrustmaster Dual Analog 4 Zwart, PC

Groet,

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-07 18:43
Jeroen.Abeelen schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:28:
Beste Heren,

Ik ben ook aan de slag met mijn Retropie maar ik ervaar nog een vreemde fout als ik in de emulators zit (zoals SNES). De Dpad toetsen voor omlaag en links die functioneren tegelijk als de toets A waardoor ik in spellen onmogelijk goed door menu's kan komen o.i.d.

Hebben jullie tips voor het instellen van mijn RetroArch.cfg of zou het simpelweg komen omdat mijn muis en toetsenbord aan zijn gesloten terwijl ik mijn controller gebruik.

Ik gebruik deze controller: pricewatch: Thrustmaster Dual Analog 4 Zwart, PC

Groet,

Jeroen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
input_player1_a_btn = "13"
input_player1_b_btn = "14"
input_player1_x_btn = "12"
input_player1_y_btn = "15"
input_player1_l_btn = "10"
input_player1_r_btn = "11"
input_player1_l2_btn = "8"
input_player1_r2_btn = "9"
input_player1_l3_btn = "1"
input_player1_r3_btn = "2"
input_player1_start_btn = "3"
input_player1_select_btn = "0"
input_player1_left_btn = "7"
input_player1_up_btn = "4"
input_player1_right_btn = "5"
input_player1_down_btn = "6"
input_player1_l_x_plus_axis = "+0"
input_player1_l_y_plus_axis = "+1"
input_player1_l_x_minus_axis = "-0"
input_player1_l_y_minus_axis = "-1"
input_player1_r_x_plus_axis = "+2"
input_player1_r_y_plus_axis = "+3"
input_player1_r_x_minus_axis = "-2"
input_player1_r_x_minus_axis = "-3"

Zou missschien kunnen werken? Het kan soms een beetje trial-and-error zijn bij dit soort configuraties, en ik heb zelf geen dergelijke controller om het voor je te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nosehook
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 18:27
Ik heb bij SOS solutions de retropie gekocht op een B+ met 1000 Mhz.
Op zich ziet het er leuk uit, mar ik krijg de SNES-controller (cheapo kopie) niet goed aan de praat,
Heeft iemand een idee hoe ik die kan configureren en hoe ik eventueel mijn PS3 controllers kan installeren op de Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-07 20:26

Gast1981

room with a moose!

Ah, hier zocht ik naar :)
Heb een SD kaartje over (reserve xbmc, niet meer nodig) en wil eens wat emulators uitproberen. Retropie al eens voorbij horen komen, en met deze topic moet ik een heel eind komen. Bedankt alvast!

Nog wel 1 ding. Ik heb zowel PS3 controllers als SNES controllers in huis. Wat is volgens de ervaringsdeskundigen the way to go straks? Originele SNES controller via een SNES>>USB adapter gebruiken, of PS3 rechtstreeks via usb (als dat überhaupt kan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heeft iemand nog een aanrader voor een goedkope controller van BangGood ofzo? Wil dit ook wel eens proberen, maar zoek nog een goedkope controller (Xbox 360 ofzo, die houden wel fijn vast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Laatst online: 15-07 20:26

Gast1981

room with a moose!

Okay, it works. Sort of.
Heb de RetroPie image binnengehaald en met OSX terminal op m'n SD gezet.

RPi (model B, geen B+) start netjes op en je komt rechtstreeks de emulationstation binnen (30-40 seconden ofzo). Er wordt vrijwel direct gevraagd om een controller, dus ik heb op goed geluk mijn PS3 controller via USB erin geprikt. Suc6! Wordt gelukkig direct herkend en je moet nog wat keys bevestigen/invoeren. Vervolgens kan je in het menu kiezen voor systemen die roms hebben en die roms starten. Doom en Duke Nukem zitten er al standaard in.

Alleen, ik wilde via USB sync mijn roms erop plaatsen, maar dat werkt hier voor geen meter. Volgens de beschrijving kun je je usb stick erin doen terwijl emulationstation draait, er wordt dan een roms directory structuur aangemaakt. Die kun je dan lokaal vullen op je pc en dan terug in de RPi, die vervolgens alle roms uitleest en op de sd kaart plaatst in de juiste folders. Iemand enig idee waarom dit niet zou werken?

Ik heb geen ethernetkabel beschikbaar in de woonkamer, dus in het vervolg via SSH roms overpompen gaat 'em niet worden voorlopig. Ik heb vervolgens wel geprobeerd WiFi aan de praat te krijgen door emulationstation te verlaten en startx op te starten. WiFi dongle wordt herkend, netwerk wordt herkend, maar wachtwoord wordt niet geaccepteerd... (ja, goed ingetypt ;)) en na enkele verbindingspogingen gaat het WiFi ledje op de dongle uit :/ Hij zou goed moeten werken op de RPi, want ik gebruik 'em ook met mijn andere sd kaartje met XBMC.

edit: USB sync werkt inmiddels! Andere stick gepakt en gewoon fat32 geformateerd en handmatig de roms folders erop gezet en gevuld. In de RPi daarna en binnen 3 seconden stonden de rommetjes op de SD :) SNES Mario All Stars gecheckt, startte netjes op. Echter toen het spel begon leken de controls niet meer te werken... 8)7 Geen tijd gehad om er verder in te duiken, dus komende week effe opnieuw testen, ook met andere games.

[ Voor 12% gewijzigd door Gast1981 op 23-11-2014 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-04 03:32
Ik ben over het algemeen een lurker :p
Er is een issue met de Super Mario Allstars rom de enige snes game btw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 627586

hoi bij mijn retropie werkt mijn toetsenbord niet meer kan wel op f4 klikken dan werkt hij wel maar bij games niet alleen controller werkt dan is dit te veranderen? zo ja hoe want ik wil het met toetsenbord gaan spellen vind me zoontje fijner vandaar maar staat blijkbaar op controllers alvast bedankt. groetjes peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-04 03:32
Anoniem: 627586 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:36:
hoi bij mijn retropie werkt mijn toetsenbord niet meer kan wel op f4 klikken dan werkt hij wel maar bij games niet alleen controller werkt dan is dit te veranderen? zo ja hoe want ik wil het met toetsenbord gaan spellen vind me zoontje fijner vandaar maar staat blijkbaar op controllers alvast bedankt. groetjes peter
Als je naar commandline gaat kan je het volgende invoeren

cd RetroPie-Setup
sudo ./retropie_setup.sh

Kies setup en vervolgens kies je 'register retroarch controller'

Zorg dat je alleen je keyboard connected is, als het goed is zou je dan je toetsenbord voor alle retroarch emulators kunnen configureren.

Hopelijk lost dit je probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 627586

ja dank je werkt weer top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Laatst online: 07:47

Chrisjuh_15

Facta non verba

P-Nut schreef op zondag 04 januari 2015 @ 01:28:
Ik ben over het algemeen een lurker :p
Er is een issue met de Super Mario Allstars rom de enige snes game btw...
Er zijn een miljoenmiljard roms en drie keer raden welke rom deze Tweaker wilde showen aan z'n vrienden.... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29
Chrisjuh_15 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:18:
[...]

Er zijn een miljoenmiljard roms en drie keer raden welke rom deze Tweaker wilde showen aan z'n vrienden.... ;(
Er bestaat inmiddels wel een work around. Weet niet of je deze al hebt getest?

[ Voor 44% gewijzigd door sunturion op 24-04-2015 13:45 ]

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Mij is het gelukt om mijn controller te mappen in EmulationStation, maar niet in de emulators. Hoe laat ik mijn controller werken in de emulators???
dyrc schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:28:

Het is mij niet gelukt om met de xbox controller door het menu van retropie te navigeren. online zwerven er echter wél filmpjes van mensen die dit wel gelukt is. Het selecteren van een game moet ik via mijn toetsenbord doen, spelen kan via de xbox controller. Indien iemand hier de oplossing voor heeft, hoor ik het graag :)
@dyrc Om je controller te laten werken in EmulationStation (het menu van RetroPie), druk je de toets in voor het menu, dan ga je naar CONFIGURE INPUT, dan druk je lang op een toets op je controller en dan kan je de toetsen mappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@dyrc Om je controller te laten werken in EmulationStation (het menu van RetroPie), druk je de toets in voor het menu, dan ga je naar CONFIGURE INPUT, dan druk je lang op een toets op je controller en dan kan je de toetsen mappen...
Epic om na zo'n tijd nog een antwoord te krijgen, dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:18

Arethusa

Niet die server

Er is een nieuwe versie van Retropie uit
RetroPie 3.0 Key Features

Automatic controller configuration for RetroArch from EmulationStation.
New system for single per system rom folders, default / per rom emulator switching, as well as per rom configurations.
Lots of configuration tools accessible from Emulation station including setting up WiFi, a configuration editor, file manager, audio settings and more.
Per system and per game menu to set video output and default emulator setting.
Basic Joypad control in RetroPie-Setup menus.
Option to add game roms via USB without network access
Now offering over 20+ emulators + ports.
Lots of other improvements / bug fixes from the 2.6 release.
Thanks to PetRockBlock, BuZz, gizmo98, Herb Fargus, Floob and all others who have contributed to the project.

Full changelog

3.0

New GUI for basic WiFi configuration and Config editing
Added Dragon 32 / TRS-80 (CoCo) emulator xroar
Added Super Mario War to ports
Move some emulators out of experimental – lr-bluemsx (Now default for msx), lr-mednafen-ngp, lr-mednafen-wswan, lr-mgba, lr-tgbdual, lr-vba-next
Added virtualgamepad to experimental which allows gamepad emulation via a mobile
Restarting setup script no longer needed after updating the setup script.
Improved support for video splashscreens and a centralised splashscreen repo (https://github.com/RetroPie/retropie-splashscreens)
toon volledige bericht

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik ben ook bezig met Retropie.. alleen nog even uitvogelen hoe ik hem in een bepaalde emu kan starten by default.. :+

en hoe ik gemakkelijk er roms bij op krijg.... batch job oid die start als er een usb stick in de poort komt en ze dan automatisch naar de SD kaart copied..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 15:32
Guys, ik wil het topic niet kapen maar stel mijn vraag hier toch ;-) ik heb een voyo v2 liggen en heb in het verleden een Rpi gehad met retropie erop draaien. Nu wil ik eigenlijk hetzelfde met de voyo doen alleen draait deze stock windows 10 erop. Dit project is echter zo vol met leven dat het steeds beter wordt.

kan ik gewoon retroarch en Libretro installeren en de Rpi files kopieren (heb nog wel een backup)

Ps natuurlijk snap ik dat de emulators voor windows erbij moeten ;-) gaat me meer over instellingen, tools en layout

[ Voor 12% gewijzigd door rikoos op 16-10-2015 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 573036

Waarom wil je de files van de Rpi overzetten? Als je gewoon retroarch download voor win kan je daarbinnen gewoon alle cores updaten. enige wat je dan nog moet doen is je roms en eventuele savegames copyen.

werkt perfect. ik heb alles draaien op een odroid u3 maar ga binnenkort is kijken voor een NUC Kit NUC5i7RYH. die draait zelfs gamecube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Gezien ik geen nieuwe topic hierover wil maken, en het niet in het algemene Raspberry Pi topic wil smijten, bump ik deze maar uit zijn hibernation :P

Leven mensen hier nog?
Nog Retropie gebruikers hier?

Zelf sinds paar dagen in gebruik, maar merk dat sommige N64 games er toch echt moeite mee hebben.
Iemand anders hier ervaring mee?

Gebruik een R.Pi3 + laatste Retropie versie.

Hij is (nog) niet overclocked.
Heb heatsinks en een 5v fan onderweg, en ben wel van plan de clock snelheden wat op te gaan krikken.

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Ik was meer fan van RecalboxOS, wat onbekender, maar veel completer imo: https://www.recalbox.com/diyrecalbox

Als je de controller mapped in de EmulationStation interface maakt hij ook een mapping aan in de emulators. Bij Retropie was ik daar te vaak mee aan het handmatig kutten. Ook heeft het een web-interface en kan je vanaf je mobieltje ook dmv een webpagina een virtuele controller gebruiken.

N64 was hier ook wel krap. Overklok heb ik wel gedaan, maar soms blijven bepaalde games slecht lopen. Emulatieis natuurlijk ook best zwaar. Zeker 3D games.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:15
Ik gebruik sinds een tijdje retropie, maar was er zelf mee gestopt omdat mame-roms complex in elkaar zaten om compatibel te krijgen met retropie. Afgelopen dagen opnieuw opgepikt, maar dan voor de andere consoles omdat een vriend van mij een kant en klare retropie-versie heeft bemachtigd met duizenden roms op van verschillende platformen.

Het is mij gelukt om via berryboot ervoor te zorgen om alle roms op mijn NAS te plaatsen, ipv op de sdcard zelf. :Y

Het enige probleem nu is, dat bij het scrapen, ik vaak de erro krijg dat hij de images niet kan resizen en bewaren. Nog iemand last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 15:32
Zonder reclame te maken maar check de website Arcade Punks hier staan complete sets waar je niets meer hoeft te scrappen. Ook de facebook groep RetromaniacsUS is een goede om dit soort zaken te vinden want hier zitten de makers van de image ook vaak actief bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 11:59
Wat zijn nog must have tweaks voor RetroPie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier pas begonnen met een raspberry 3 met retropie ingebouwd in een picade kast.
Heb alleen 1 probleem als de machine opstart krijg ik het splash screen te zien waar na hij doorloopt.
Helaas zie ik dan geen emulators in beeld ik krijg alleen het config scherm.
Wifi connect , updates gedraaid maar nog steeds geen emulators in beeld.

Wat zie ik hier over het hoofd , heb al aardig wat gegoogled maar zie niks wat me verder helpt.
Hoop dat iemand een tip heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Verwijderd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:59:
Hier pas begonnen met een raspberry 3 met retropie ingebouwd in een picade kast.
Heb alleen 1 probleem als de machine opstart krijg ik het splash screen te zien waar na hij doorloopt.

Wat zie ik hier over het hoofd , heb al aardig wat gegoogled maar zie niks wat me verder helpt.
@Verwijderd SD kaartje aan het sterven ?

Kastje openmaken, SD kaart uit PI verwijderen, SD kaart in je computer, ROM's kopiëren naar je computer, Retropie opnieuw installeren (bij voorkeur op een nieuw SD kaartje), ROM's terug kopieren, SD kaartje terug stoppen, kastje dicht en ...GAME ON ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:57
Verwijderd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:59:

Emulators verschijnen alleen wanneer je roms daarvoor in de juiste mappen plaatst.

PSN: Sluuz

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Is er een Raspberry Pi wizard die mij een kleer wil helpen met een RPi3 (non+) en 1Tb PiDrive die ik niet aan de praat krijg ?
Yes, i suck at this, extremely.
Ik ben al dagen aan het kutten, allerlei versies en manieren geprobeert, maar weinig succes.
Ik ben gewoon enorm ten einde raad maar denk nog steeds dat het gewoon te doen moet zijn.
Pagina: 1