Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvandenreek
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01-2021
ik draai op het moment kodi via raspbian op een model b+.

De setup heeft een hele tjd lekker gedraaid, maar nu afgelopen week kreeg ik geen beeld meer, alleen geluid van films en series, soms vergezeld door de muziek equalizer.

Na een oude oplossing te proberen (optie's bij hardware versnelling uitzetten) kan ik niet meer door mijn menu heen scrollen,het stopt zodra deze twee optie's verschoven is. Ik kan mijn instellingen nu niet meer gebruiken.
Ik heb vervolgens geprobeerd om kodi te verwijderen en overnieuw te installeren met apt-get remove kodi, daarna een reboot en wederom deze te installeren met apt-get update en apt-get install kodi.
Het nadeel is dat er toch user data op de sd blijft staan en dat de foutieve instellingen wederom geladen worden. Normaler wijze zou het makkelijker zijn om een schone install te doen maar ik gebruik de pi ook om mjn domotica aan te sturen en ik wil deze liever niet weer overnieuw installeren.

Iemand ideeën?

Money isn't rellevant..... who you are is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfPi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 12:43
AW_Bos schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 21:42:
[...]

Transcend 16GB Klasse 10, lijkt me verder niet mis...
Ik heb problemen gehad met een Transcend 16 GB SD kaart op een RP2 en OpenElec. Na één of meerdere reboots bleef het systeem hangen in het bootmenu.

Er is op een aantal fora te vinden dat gebruikers hetzelfde probleem hebben met Transcend en een aantal andere merken (o.a. Samsung).

De Transcend is terug gegaan naar de winkel en momenteel draait de Pi alweer een paar maanden stabiel op een SanDisk kaart.

Ik heb in het verleden altijd SanDisk gekocht en nog nooit problemen gehad. Deze exercitie om ~1,50 € uit te sparen zal ik voortaan niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb sinds deze week ook een Raspberry Pi 2, Openelec geinstalleerd, geen problemen gezien. Eerste avondje prima kunnen kijken via Genesis. Nu wilde ik kijken naar twee verschillende series en de ondertitels downloaden via zo'n addon. Werkt goed, alleen ik moet een paar keer per aflevering de ondertitel vertragen, hij loopt steeds uit zichzelf vooruit. Ik begin bijv op 0.5 sec bijstellen, maar op het einde (in bijv, drie stappen) zit ik op 4,5 seconde.. Hoe kan dit en hoe los ik dit op? Zoeken op internet en dit topic leverde geen resultaten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 14:53
Muta schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:31:
Ik heb sinds deze week ook een Raspberry Pi 2, Openelec geinstalleerd, geen problemen gezien. Eerste avondje prima kunnen kijken via Genesis. Nu wilde ik kijken naar twee verschillende series en de ondertitels downloaden via zo'n addon. Werkt goed, alleen ik moet een paar keer per aflevering de ondertitel vertragen, hij loopt steeds uit zichzelf vooruit. Ik begin bijv op 0.5 sec bijstellen, maar op het einde (in bijv, drie stappen) zit ik op 4,5 seconde.. Hoe kan dit en hoe los ik dit op? Zoeken op internet en dit topic leverde geen resultaten op.
Dan heb je de verkeerde ondertitel te pakken, let erop van welke releasegroep de film/serie is (weet neit of je dat kunt zien via genesis?) en pak dan een ondertitel waar die releasegroep in de titel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Inderdaad, als bij mij de ondertitel opeens niet meer gelijk loopt of vanaf het begin al niet pak ik een andere,

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10 00:40
Muta schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:31:
Heeft waarschijnlijk te maken met de framerate van de content die je kijkt en de 'verkeerde' ondertitels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muta
  • Niet online
Dank voor jullie antwoorden, maar het is toch vreemd dat tijdens het afspelen het 'lijkt' dat de ondertitel zichzelf weer 'reset' en weer voorloopt op de audio.

Over die framerate, kan ik daar iets aan veranderen?
Het waren wel wat oudere afleveringen, van oudere seizoenen... naja ik zal net binnenkort nog wel eens uitzoeken. Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De verhouding klopt dan niet meer dus moet je blijven bijstellen. Hoogst irritant.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dat is een verschijnsel dat je voornamelijk bij series ziet. Er zijn altijd veel verschillende bronnen voor een aflevering: DVD, TV-rip, Web-DL, Blu-ray, etc en dan heb je ook nog verschillende releases per bron. In een aflevering zit normaal gesproken ook altijd reclame om de zoveel minuten, laten we zeggen 4x reclame voor een serie. Bij de ene release is de 1e pauze exact op 20:00 er uit geknipt, bij de andere release weer op 20:01 en bij de ander weer op 19:59. Daarom moet je altijd subtitles van dezelfde release en bron downloaden. Meestal als het een WEB-DL is dan werken alle releases wel. En dan heb je idd ook nog de framerate, bij DVD is die 50Hz of 60Hz en bij HD meestal 24 Hz. Als je een ondertiteling gaat gebruiken op 24 Hz die voor een 60 Hz is gemaakt dan zal die uiteindelijk out of sync gaan. Je kunt daar niks aan doen, behalve de ondertiteling zelf converteren naar de juiste framerate. Maar dan heb je dus ook weer met die reclames te maken die eruit zijn geknipt en voor elke release verschillend is.

Voor mij iig een reden om gewoon handmatig iets te downloaden of netflix te gebruiken.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 11:13

neanderthaler

Are friends electric?

Heb laatst op spare sd-kaartje OSMC gezet, maar daar werd ik niet heel vrolijk van.

Ga dat Xbian eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-10 22:33
Mick1990 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:55:
Dat is een verschijnsel dat je voornamelijk bij series ziet. Er zijn altijd veel verschillende bronnen voor een aflevering: DVD, TV-rip, Web-DL, Blu-ray, etc en dan heb je ook nog verschillende releases per bron. In een aflevering zit normaal gesproken ook altijd reclame om de zoveel minuten, laten we zeggen 4x reclame voor een serie. Bij de ene release is de 1e pauze exact op 20:00 er uit geknipt, bij de andere release weer op 20:01 en bij de ander weer op 19:59. Daarom moet je altijd subtitles van dezelfde release en bron downloaden. Meestal als het een WEB-DL is dan werken alle releases wel. En dan heb je idd ook nog de framerate, bij DVD is die 50Hz of 60Hz en bij HD meestal 24 Hz. Als je een ondertiteling gaat gebruiken op 24 Hz die voor een 60 Hz is gemaakt dan zal die uiteindelijk out of sync gaan. Je kunt daar niks aan doen, behalve de ondertiteling zelf converteren naar de juiste framerate. Maar dan heb je dus ook weer met die reclames te maken die eruit zijn geknipt en voor elke release verschillend is.

Voor mij iig een reden om gewoon handmatig iets te downloaden of netflix te gebruiken.
Je hebt het bijna goed uitgelegd.
Bij video gaat het niet om de verversingsfrequentie in Hz maar wordt meestal in fps (frames per seconde) uitgedrukt, alhoewel het volgens mij wel hetzelfde is in dit geval.
De meeste ondertitelingen zijn op 25fps (PAL - Europa) of 23,976fps (Film / NTSC - VS).
Als jij dus een dvdrip speelt van een Europese DVD en daar een ondertitel onder hangt die op een Amerikaanse DVD is gesynct, dan zal het steeds meer out of sync lopen naarmate de video speelt.

Je hebt ook nog 29,97fps (TV / NTSC - VS) trouwens wat veel voorkomt.

60Hz is het dubbele van 29,97fps, wat dus zonder video judder afspeelt.
50Hz is het dubbele van 25fps, wat dus zonder video judder afspeelt.
23,976fps speelt dus nog wel eens af met zichtbare video judder als de tv het niet op 24Hz (of een verdubbeling daarvan) kan tonen.

Waarschijnlijk heb ik nog wel iets niet helemaal correct uitgelegd, het is nogal lastig om alles uit elkaar te houden. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door SidewalkSuper op 04-06-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muta
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg heren/dames!

[ Voor 9% gewijzigd door Muta op 04-06-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• booboo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10-2022
Evanescent, bedankt voor je reactie op mijn vraag over de snelheid van de Pi2.
Ik ga ervan uit dat het een groot verschil is. Besteld inmiddels. Wat je bedoelt met "via SSH op de console gekeken" is mij niet duidelijk, maar ik zal eens googlen.
Ik heb het trouwens bedraad, maar vind het met de Pi1B treurig, maar dat vind jij gelukkig ook.

[ Voor 9% gewijzigd door booboo op 04-06-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

'top' kun je vergelijken met taakbeheer van Windows, je kunt zien hoe zwaar het systeem belast wordt (processor, geheugen, hardeschijf) en welke programma's hier het grootste aandeel in hebben. SSH is 'secure shell', een soort dosbox van de raspberry pi, om de pi te besturen met getypte commando's.
Ben zelf ook tijdje geleden van Pi1 naar Pi2 overgestapt en erg tevreden met de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• booboo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10-2022
Ok, duidelijk, zal me er eens in verdiepen, bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-10 12:40
CurlyMo schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:24:

Introductie

[afbeelding]

De Raspberry Pi is een zeer geschikt platform voor XBMC, wegens de lage aanschafprijs, waarvoor je toch redelijk krachtige hardware krijgt. Door de sterke GPU (VideoCore IV), HDMI aansluiting en CEC ondersteuning kan je favoriete films en tv-series tot en met een resolutie van 1080p weergeven!
Overtuigende tekst. Nu heb ik 5 minuten een Raspberri Pi Model B2 met Open Elec maar het valt mij op dat ik 7-9 fps haal in een willekeurige 720p serie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/giomoOGEViyaAqyb8ZFgnKqd/thumb.jpg

Mis ik ergens een setting? Het is een voorgeinstalleerde OpenElect (official) Versie 5.0.8 (Linux 3.18.10). Zo te zien staat hardware acceleratie aan (alle vinkjes).

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 05-06-2015 21:09 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het helpt als je zegt wat er op je sdkaartje staat, Een verse Open Elec image zou prima moeten draaien met de standaard settings. Daar kan ik tot nog toe alles mee afspelen van films en series, alleen voor RTLXL moest de hardware acceleratie uit,

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 05-06-2015 20:51 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
OpenElect (official) Versie 5.0.8 (Linux 3.18.10). Verder valt op dat bij aanwezig geheugen 736 MB staat, beschikbaar 624m.

edit:
Op expert niveau kom ik de volgende optie tegen:
Limit GUI updates when playing video: 10 fps.

Uitzetten hiervan verandert echter niets.

Resteert de vraag hoe ik kan zien of die video nu goed draait of niet. De Sync to Screen information heb ik niet (http://kodi.wiki/view/codecinfo).

[ Voor 62% gewijzigd door sdk1985 op 05-06-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 20:41:
[...]

Overtuigende tekst. Nu heb ik 5 minuten een Raspberri Pi Model B2 met Open Elec maar het valt mij op dat ik 7-9 fps haal in een willekeurige 720p serie:

[afbeelding]

Mis ik ergens een setting? Het is een voorgeinstalleerde OpenElect (official) Versie 5.0.8 (Linux 3.18.10). Zo te zien staat hardware acceleratie aan (alle vinkjes).
Dat is de niet van de film zelf. Ik neem aan dat de film gewoon soepel afspeelt?
fps:24.00 For the user some meaningless value.
Note: NOT FPS AT ALL!!!.
This is most likely of no value to the user. I wanted to remove it but there was protest by people not knowing what this is about. Actually this has been a cycle counter of the application's main loop which in many cases was almost equal to video FPS. After introduction of dirty regions some while ago this started more and more not to be the value it pretends to be. If you are not interested in fading control of labels or scrolling text, this is not of any interest to you.
If you want to check if your video playback is working as it should, watch the skip and drop values. If those stay low, nothing to worry about. Increasing skip value means, that video frames cannot be rendered in time. If you even see dropping, then it's our last resort, as the system seems to be too slow to play that video and we told the decoder to throw away complete frames.

[ Voor 43% gewijzigd door Smultie op 05-06-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Hmm tja hoe beoordeel je dat? Ik moet bekennen dat ik dat altijd met dat getal, blijkbaar foutief, heb beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nou.. Als het daadwerkelijk maar 9fps is dan zie je dat echt wel hoor.. Dat betekent dat er 15 frames per seconde gedropt zouden worden (en dat wordt zover ik weet dan ook gemeld in dat codec info frame).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Is 50MB nog een beetje redelijk voor de buffer?
<network>
<buffermode>1</buffermode>
<cachemembuffersize>52428800</cachemembuffersize>
<readbufferfactor>10</readbufferfactor>
</network>
</advancedsettings>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackazz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik gebruik al een aantal jaar de Raspberry PI maar sinds kort heb ik problemen met mijn PI2 in combinatie met een Sony Bravia televisie. Sinds kort werkt CEC namelijk niet meer terwijl dit altijd gewerkt heeft.

In mijn huidige setup gebruik ik OpenElwc 5.0.8. Maar vandaag voor troubleshooting ook even de stable release van Xbian gebruikt. Op de stable werkt CEC wel maar als ik alles update heb ik hetzelfde probleem als bij OpenElec. Iemand enig idee waar dit in zou kunnen zitten? Of wat ik zou kunnen controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon niet updaten als er geen aanleiding voor is. No offence, maar ik snap die kick op updaten nooit zo. Ondanks dat ik de laatste zal zijn die zegt dat het niet gewoon zou moeten werken.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 05-06-2015 23:00 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is dan blijkbaar iets in de software als het wel werkt voordat je update. Kun je achterhalen wat er precies geupdate wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 19:36

Sa1

CurlyMo schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:49:
Gewoon niet updaten als er geen aanleiding voor is. No offence, maar ik snap die kick op updaten nooit zo. Ondanks dat ik de laatste zal zijn die zegt dat het niet gewoon zou moeten werken.
het is misschien ook leuk als iemand constateert dat iets niet meer in een bepaalde nieuwere versie, dat bijv logs worden aangeleverd aan de ontwikkelaars.

Als het probleem overeenkomstig is tussen Xbian en Openelec dan is het wellicht een Kodi of Raspberry issue. Alle genoemde partijen hebben eigen fora waar gezoekt kan worden en waar meegeholpen kan worden zodat ook eventueel andere mensen er plezier van hebben.

Updaten doe je omdat je bij wilt zijn, volgens mij is het altijd het streven om de laatste versies te draaien, gaat er iets mis bij een nieuwere versie, dan moet je dat gewoon melden, voldoende logs aan leveren en als het echt niet werkbaar is, dan lekker terug gaan in de hoop dat het op korte termijn opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat juich ik zeker toe als ontwikkelaar, we hopen altijd dat zo veel mogelijk mensen ons op de hoogte houden van problemen, maar als tevens eindgebruiker zeg ik "don't fix it if it ain't broken". Ik heb dus eigenlijk het liefst dat normale eindgebruikers gewoon hun systeem stabiel houden en daarmee tevreden zijn. Updaten zie ik liever bij mensen die bij problemen hun systeem weer kunnen herstellen of een backup kunnen terugzetten.

Misschien is het wel dezelfde tendens als bij telefoons. Elk jaar een nieuwe telefoon terwijl eigenlijk de oude prima werkt en de nieuwe nauwelijks tot geen relevante nieuwe mogelijkheden bevat.

Persoonlijk update ik alleen om te testen als ontwikkelaar. Niet om bij te zijn. Veel van mijn programma's zijn oude versie omdat ik gewoon weet dat het werkt voor wat ik nodig heb. Pas wanneer een nieuwe versie iets bevat wat ik daadwerkelijk miste of wat een toegevoegde waar kan zijn, dan werk ik mijn programma's bij. Anders niet en 99% van de tijd is dus voor mij niet zo.

Veel van de XBian updates zijn gewoon dagelijks automatisch gecompileerde versies van Kodi en de Kernel. Eerlijkheidshalve kan ik dus zeggen dat daar 99% van de tijd geen toegevoerde waarde vanuit gaat, behalve dat we daarmee voldoen aan de verwachting van de eind gebruiker.

mk01 (hoofdontwikkelaar van XBian) draaide de laatst keer dat ik hem sprak gewoon nog XBMC v13

[ Voor 26% gewijzigd door CurlyMo op 06-06-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 10:48:

mk01 (hoofdontwikkelaar van XBian) draaide de laatst keer dat ik hem sprak gewoon nog XBMC v13
En Jessie op z'n RPi2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 15:12
Ik vind het wel een interessante vraag: Aan de ene kant moet je als simpele eindgebruiker niet per se de laatste nieuwe features en al hun bijkomende bugs willen. Van de andere kant kun je van die gebruiker ook niet verwachten dat hij van elke release de release notes gaat scannen om te zien of er iets bij zit dat voor hem nuttig of (bv beveiligingsupdates) noodzakelijk is.
En van een ontwikkelteam met beperkte middelen, zoals dat van OpenELEC, ga ik ook niet verwachten dat ze, à la MS/WinXP, vijftien jaar oude software gaan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verlengsnoer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-09 18:31
Gebruik hier de pi 2 model b, met open elec nieuweste met kodi 14.2 icm met een old skool Nokia 512 mb micro sd kaartje, verder stream ik alles via me synology ds414 nas, via wifi,

enige wat niet lekker speelt zijn blu rays ivm de te grote files over het wifi netwerk, bedraad gaat geod

en enig nadeel wat ik heb is dat videos stotteren, en dan maakt het niet uit of het een 23,98 (wat meestal stottert, herkenbaar met HD film) of 25 fps dvd is

kan dat aan het SD kaartje liggen? lijkt me sterk
adapter die ik gebruik is een samsung galaxy note 2 lader (5v 2a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 20:48
Ik loop tegen het probleem aan dat mijn context menu leeg is. In zowel Amber als Confluence.
Als ik hem open via Yatse of een toetsenbord met "C" worden alle opties weergegeven maar zodra ik de remote (HDMI-CEC Toshiba TV) gebruik staat er niks.
Ik heb alles via keymap.xml ingesteld zowel <remote> en <keyboard> geprobeerd en bij beide hetzelfde probleem.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
<keymap>
<FullscreenVideo>
<remote>
<red>ActivateWindow(SubtitleSearch)</red>
</remote>
</FullscreenVideo>
<Global>
<remote>
<green>ActivateWindow(ContextMenu)</green>
</remote>
</Global>
</keymap>

Verlengsnoer schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 14:58:
en enig nadeel wat ik heb is dat videos stotteren, en dan maakt het niet uit of het een 23,98 (wat meestal stottert, herkenbaar met HD film) of 25 fps dvd is

kan dat aan het SD kaartje liggen? lijkt me sterk
Persoonlijk vind ik 512MB wel erg weinig. Ik zou sws een wat groter kaartje halen (minimaal 8GB Class 10).
Probeer verder eens met de acceleration settings te spelen (Settings->Video->Acceleration). Misschien dat dit je wat verder kan helpen.

[ Voor 30% gewijzigd door MyBearTibbers op 06-06-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verlengsnoer
de refresh rate heb ik op 23,98 gezet omdat de films dat ook zijn,
kwa versnelling heb ik de omxplayer al uit gezet, geen succes, zelfde met de mmal,

als ik kodi open heb op me laptop en stream de zelfde videos af, dan lopen ze soepel ook via wifi, maar op de pi stotteren ze,
en zal eens een andere sd proberen, maar vrees dat het geen verschil zal maken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Verlengsnoer schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:04:
kwa versnelling heb ik de omxplayer al uit gezet, geen succes, zelfde met de mmal,

als ik kodi open heb op me laptop en stream de zelfde videos af, dan lopen ze soepel ook via wifi, maar op de pi stotteren ze,
Als je op de O-knop (niet nul) van je toetsenbord drukt dan krijg je een overlay te zien.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24409276/tweakers/got/raspbpibuffer.png

Als vq bij Video (bovenste rode cirkel) snel naar beneden zakt naar 0% en daar blijft hangen dan verloopt het bufferen niet goed en kun je stotterende video krijgen. Als deze gewoon stabiel blijft dan ligt het stotteren aan je refresh rate. Als het bufferen niet goed verloopt dan kan je proberen om cache in te schakelen (onderste rode cirkel) zodat hij alvast 10 MB voorruit buffert. Als je de film start gaat hij eerst 10MB bufferen en pas als die buffer vol is wordt de film afgespeeld. Caching inschakelen doe je door een bestand aan te maken genaamd 'advancedsettings.xml' (zonder aanhalingstekens uiteraard) in de map /userdata/ met daarin het volgende:
<advancedsettings>
<network>
<buffermode>1</buffermode>
</network>
</advancedsettings>
Dit werkt alleen voor Blu-rays met mappenstructuur en alle andere filetypes; ISO's kun je naar mijn weten helaas niet vooruit bufferen en zullen in het geval van een slechte verbinding problemen kunnen opleveren.

Wat betreft de refreshrate: probeer eens om bij 'Instellingen -> Video's -> Afspelen' de functie 'Verversingsfrequentie van het beeld aanpassen aan dat van de video' op 'Tijdens starten/stoppen' te zetten. Dan past je TV zich gewoon aan op de frequentie van de content i.p.v. dat je één vaste frequentie gebruikt. En zorg in dat geval dat 'Synchroniseer video aan beeldschermfrequentie' uit staat, want daar krijg je idd stutter van.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Verlengsnoer schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:04:

De refresh rate die je instelt is die van de GUI, niet van de film zelf ;)

Wifi of LAN? Wifi dus (eerst lezen, Smultie.....), is LAN iets wat je kunt proberen?

[ Voor 6% gewijzigd door Smultie op 06-06-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft hij al een RPi2 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:43:
[...]

Heeft hij al een RPi2 dan?
Al een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cancun
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-04 18:46
Iemand een idee of er een soort van photo slideshow add-on is voor KODI.

Het liefst zoals die van Apple TV bijvoorbeeld:

YouTube: Foto slideshow on Apple TV

Mocht het bestaan. Is het dan handig om de foto's op de microSD kaart te zetten of gaat dat mis met het besturingssysteem dan? Of is het beter ze gewoon vanaf een USB te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:12

TRaSH

koffie ?

ik had vroeger al me foto's in kodi staan,
en er was toen standaard al een mogelijkheid om de foto's te laten zien als een soort screensaver.
niet precies zoals je in het filmpje laat zien maar wel iets wat daar op lijkt.

waar je de foto's opslaat ligt totaal aan je zelf wat je wilt.
ik zelf heb ze op me Server staan.
persoonlijk zou ik ze zelf niet op de microSD zetten waar de OS ook op staat.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Draait een gewone linux distro met kodi ook nog een beetje op de pi2? Mis nu een browser voor bijvoorbeeld buienradar, notepad en een filebrowser. Alt tab naar een os zou handig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 20:48
sdk1985 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 15:16:
Draait een gewone linux distro met kodi ook nog een beetje op de pi2? Mis nu een browser voor bijvoorbeeld buienradar, notepad en een filebrowser. Alt tab naar een os zou handig zijn
OSMC is hier mee bezig en hopen dit rond september uit te brengen.
Verder heeft kodi wel een addon hiervoor, maar zelf heb ik deze nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verlengsnoer
Mick1990 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 17:04:
[...]

Als je op de O-knop (niet nul) van je toetsenbord drukt dan krijg je een overlay te zien.

[afbeelding]

Als vq bij Video (bovenste rode cirkel) snel naar beneden zakt naar 0% en daar blijft hangen dan verloopt het bufferen niet goed en kun je stotterende video krijgen. Als deze gewoon stabiel blijft dan ligt het stotteren aan je refresh rate. Als het bufferen niet goed verloopt dan kan je proberen om cache in te schakelen (onderste rode cirkel) zodat hij alvast 10 MB voorruit buffert. Als je de film start gaat hij eerst 10MB bufferen en pas als die buffer vol is wordt de film afgespeeld. Caching inschakelen doe je door een bestand aan te maken genaamd 'advancedsettings.xml' (zonder aanhalingstekens uiteraard) in de map /userdata/ met daarin het volgende:

[...]

Dit werkt alleen voor Blu-rays met mappenstructuur en alle andere filetypes; ISO's kun je naar mijn weten helaas niet vooruit bufferen en zullen in het geval van een slechte verbinding problemen kunnen opleveren.

Wat betreft de refreshrate: probeer eens om bij 'Instellingen -> Video's -> Afspelen' de functie 'Verversingsfrequentie van het beeld aanpassen aan dat van de video' op 'Tijdens starten/stoppen' te zetten. Dan past je TV zich gewoon aan op de frequentie van de content i.p.v. dat je één vaste frequentie gebruikt. En zorg in dat geval dat 'Synchroniseer video aan beeldschermfrequentie' uit staat, want daar krijg je idd stutter van.
Hij blijft hier op een 84% staan, maar over de hele film kwakkeld hij amper, hooguit 2x per film dat ie naar de 20 schiet, en dan direct weer terug de 80 in.

Het valt me ergens op dat de ene film/video ;lang niet zo stotterd als de andere,

Een voorbeeld: als ik een YT muziek video rip, haal hem dan netjes binnen met een accelerator, dan krijg je een 1920x1080@25fps in .mp4 ...
Op de laptop met kodi speeld hij soepel, (oude core 2 duo t7500 laptop) maar op de pi2 hapert/stotterd het beeld, maar die percentage blijft wel in de 80 zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10 07:58
Ik heb een Raspberry B+ model met XBian erop. Dit gaat sneller dan de OpenElec versie, maar problemen blijven. Af en toe moet ik die van het stroomnet halen omdat het afspelen blokkeert en in stukjes afspeelt. Ook het openen of afspelen van 1080p films zorgt voor problemen. Die kunnen niet zonder lag afgespeeld worden. Deze films staan op een externe harde schijf die eraan hangt. Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Of ligt het aan de SD card?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sinds kort ook een B+ model bezitter, helemaal happy mee. Zit zelfs al te denken aan een 2e exemplaar voor boven. Ideaal ding! Streamen via (5Ghz) wifi geen enkel probleem, 1080p komt probleemloos aan. Enige wat ik mis (ivm mijn WD TV Live) is Netflix, maar misschien dat ik maar een Chromecast er naast moet gaan prikken ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Laatst online: 07:20

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Ook een tijd met Kodi enzo lopen spelen op mijn RPI 2 maar dat was toch niet helemaal ideaal, ook mijn vrouw vond het niet echt lekker werken. Nu het anders opgezet:

Timecapsule met media
RPI 2 met een raspbian + plex server erop (en de timecapsule gemount)
TV met chromecast

En via de Plex-app kunnen we nu dus altijd mediastreamen naar de chromecast. In de praktijk werkt het dan net zo makkelijk als bijvoorbeeld de Netflix-app dus. Draait als een zonnetje :D

Kodi an sich werkte wel goed maar vond het netwerk browsen erg langzaam..

[ Voor 7% gewijzigd door Koetjeboe op 08-06-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Oh, bij mij ging het er juist enorm goed uit, Kodi. Ook bij de vrouw en kinderen dus. Het ziet er allemaal enorm gelikt uit en bediening is easy-peasy. Ze willen nu al niks anders meer (en kunnen idd niet wachten op een 2e Pi voor boven ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:11
Ik mis helaas alleen OSMC in de TS, terwijl dit gewoon XBMC met een mooi thema en wat plugins is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Wie iemand hoe ik een goede backup van het sdkaartje maak? Ik ga er vanuit dat een simpele copy past of iso niet de bootsectoren etc bevat.
Thanks ik ga het eens proberen (te downloaden zonder adware van sourgeforge :+ ).

[ Voor 47% gewijzigd door sdk1985 op 08-06-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

sdk1985 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:51:
Wie iemand hoe ik een goede backup van het sdkaartje maak? Ik ga er vanuit dat een simpele copy past of iso niet de bootsectoren etc bevat.
http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:51:
Ik weet niet of je via Linux of op een Mac werkt toevallig, maar gisteren heb ik dat nog gedaan via het 'dd' commando. Zie http://ananddrs.com/2014/03/30/ bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slommer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10 15:41
Koetjeboe schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:28:
Ook een tijd met Kodi enzo lopen spelen op mijn RPI 2 maar dat was toch niet helemaal ideaal, ook mijn vrouw vond het niet echt lekker werken.

Kodi an sich werkte wel goed maar vond het netwerk browsen erg langzaam..
Vrouw en kids waren hier ook erg blij ermee (na een hoop nachtjes uitzoeken en stoeien wat niet zo gewaardeerd werd:))
Ook 1 op de slaapkamer en kamer vd staat op een soort van planning.

Nieuw projectje voor op de camping bedacht. Osmc erop/dhcp servertje gekoppelt aan een switchje.
En mobiele telefoon eraan met usb tethering zodat we daar kennen internetten :) Heb toch veel te veel data over elke maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Servor schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:58:
[...]

Ik weet niet of je via Linux of op een Mac werkt toevallig, maar gisteren heb ik dat nog gedaan via het 'dd' commando. Zie http://ananddrs.com/2014/03/30/ bijvoorbeeld.
Nee helaas Windows 7/8.1 overal (behalve een aantal vpsjes maar daar heb ik in dit geval niets aan).
Zo ver ik kan zien kan deze app alleen schrijven.

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 08-06-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Ik zou nog wel geinteresseerd zijn in wat hints in de goede richting mbt het starten van een emulator (zoals NES, SNES of Sega) *vanuit* Kodi. Ik heb al wat gelezen over retroarch en Rom Collection Browser, maar een goede howto heb ik nog niet gevonden. Wat ik dus zou willen is dat ik vanuit Kodi een emulator+spel kan starten. En dat via OpenElec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Servor schreef op maandag 08 juni 2015 @ 16:23:
Ik zou nog wel geinteresseerd zijn in wat hints in de goede richting mbt het starten van een emulator (zoals NES, SNES of Sega) *vanuit* Kodi. Ik heb al wat gelezen over retroarch en Rom Collection Browser, maar een goede howto heb ik nog niet gevonden. Wat ik dus zou willen is dat ik vanuit Kodi een emulator+spel kan starten. En dat via OpenElec.
Wat dacht je van retropi? http://blog.petrockblock.com/retropie/
Supported systems/emulators

The RetroPie SD-card includes emulators for a whole range of gaming history. Some of these systems are:
•Amiga (UAE4ALL)
•Apple II (LinApple)
•Atari 800 (Atari800)
•Atari 2600 (RetroArch/Stella)
•Atari ST/STE/TT/Falcon (Hatari)
•Apple Macintosh (Basilisk II)
•C64 (VICE)
•Amstrad CPC (#CPC4Rpi)
•Final Burn Alpha (RetroArch/PiFBA, RetroArch/FBA)
•Game Boy (RetroArch/Gambatte)
•Game Boy Advance (GpSP)
•Game Boy Color (RetroArch/Gambatte)
•Sega Game Gear (Osmose)
•Intellivision (jzIntv)
•MAME (RetroArch/mame4all-pi, RetroArch/mame4all)
•MSX (openMSX)
•PC – x86 (rpix86)
•NeoGeo (PiFBA, GnGeo)
•Nintendo Entertainment System (RetroArch/FCEUmm)
•Nintendo 64 (Mupen64Plus-RPi)
•TurboGrafx 16 – PC Engine (RetroArch/Mednafen/pce_fast)
•Ports
– CaveStory (RetroArch/NXEngine)
– Doom (RetroArch/PrBoom)
– Duke Nukem 3D (eDuke)
•ScummVM
•Sega Master System / Mark III (RetroArch/Picodrive, Osmose, DGen)
•Sega Mega Drive / Genesis (RetroArch/Picodrive, DGen)
•Sega Mega-CD / CD (RetroArch/Picodrive, DGen)
•Sega 32X (RetroArch/Picodrive, DGen)
•Playstation 1 (RetroArch/PCSX ReARMed)
•Super Nintendo Entertainment System (RetroArch/Pocket SNES, snes9x-rpi)
•Sinclair ZX Spectrum (Fuse, FBZX)
Zag dat je er zelfs dos games mee kunt draaien: http://dosonthepi.blogspo...games-in-retropie_15.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Okay, en hoe start je RetroPi vanuit Kodi, want dát was de vraag namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 08:41
Shit, vanmiddag wilde Pulsar geen subs meer downloaden, dacht dat het aan de gebruikersrechten lag omdat ik daar aan heb gezeten tijdens OwnCloud installatie..

Door een foutje in chown -R is nu alles door elkaar qua gebruikersrechten en wil kodi niet opstarten.

Ik kom wel nog in terminal en tranmission, alleen Kodi start niet op.

Iemand een idee hoe ik die rechten weer terug kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Valt me op dat de Openelec image die ibood heeft geleverd een partitie van 256MB fat16 betreft terwijl de overige 7+ GB met een onbekend bestandssysteem is bezet. Ik ga dus maar even aan de slag met Disk Director om de fat16 partitie op te rekken naar 1+ GB aangezien mijn media library echt niet gaat passen in 256MB (de thumbs).

edit: Nu weigert openelec te starten, could not mount /dev/mcblk0p2. Wat staat er op die "partitie"???

@Smultie
Neem aan dat dat een retorische vraag is. Immers staat duidelijk op de site dat het een aparte install is. SD kaartje is zo gewissseld. Met openelec kun je iig niets zo merk ik nu zelf.

[ Voor 44% gewijzigd door sdk1985 op 08-06-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Retropie had ik idd al gevonden en ziet er erg mooi en gelikt uit (denk ik) maar dan wordt het kaartjes wisselen... kan ook, maar is wat minder user friendly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
ApexAlpha schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:43:
Shit, vanmiddag wilde Pulsar geen subs meer downloaden, dacht dat het aan de gebruikersrechten lag omdat ik daar aan heb gezeten tijdens OwnCloud installatie..

Door een foutje in chown -R is nu alles door elkaar qua gebruikersrechten en wil kodi niet opstarten.

Ik kom wel nog in terminal en tranmission, alleen Kodi start niet op.

Iemand een idee hoe ik die rechten weer terug kan zetten?
Ok ik heb een BTRFS snapshot terug gezet maar kwam toen in de recovery console omdat /dev/sda2/ niet gemount kon worden. Toen ik 'exit' invoerde kreeg ik een miljard (omennabij) melding dat 'rm: cannot delete Y'.

Toen maar naar mijn SD kaart geboot weer, alles geupdate, die weer gekopieerd naar /dev/sda1/ en toen cmdline.txt weer aangepast.

Moraal: niet met chown kutten als je het niet snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 18:55
sdk1985 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:14:
Valt me op dat de Openelec image die ibood heeft geleverd een partitie van 256MB fat16 betreft terwijl de overige 7+ GB met een onbekend bestandssysteem is bezet. Ik ga dus maar even aan de slag met Disk Director om de fat16 partitie op te rekken naar 1+ GB aangezien mijn media library echt niet gaat passen in 256MB (de thumbs).

edit: Nu weigert openelec te starten, could not mount /dev/mcblk0p2. Wat staat er op die "partitie"???
Daar staat nou juist openelec met kodi op. (filesystem is ext3 = linux en dat herkend Windows ook niet).
Daar had je dus eigenlijk niet aan moeten komen.

Ook komt je media library op die 7+ GB partitie te staan, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

sdk1985 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 16:04:
[...]
Zo ver ik kan zien kan deze app alleen schrijven.
Dan moet je beter kijken ;)
Zowel read als write..

This program is designed to write a raw disk image to a removable device or backup a removable device to a raw image file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Gisteren nog een paar issues met Kodi 14.2 (op OpenElec 5.0.8 dus). Game of Thrones kwam niet in m'n 'recent toegevoegd' playlist terecht, bleek dat de mkv een file creation date had van 1-1-2000 en die playlist kijkt naar de file creation date dus. Via het commando 'touch <filename>,mkv' (onder linux/mac) kun je een file een nieuwe creation date geven. Opgelost dus.

Daarnaast merkte ik dat van de afleveringen die gisteren nacht gedownload zijn, geen thumb fanart gedisplayed wordt. De fanart is wel te kiezen via 'i' en dan afbeeldingen -> thumb en na het kiezen laat Kodi ze ook netjes zien, maar waarom gebeurt dit niet automagisch? De rest van mijn series en afleveringen hebben wel allemaal een thumb afbeelding in lijsten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een manier om muziek vanaf mijn NAS (OpenMediaVault) naar een Raspberry pi te streamen.

De Pi in de woonkamer is via een receiver (HDMI) verbonden aan de tv (ook hdmi) en is uitgerust met openelec. Verder draait er Hyperion op (voor DIY ambilight) en maak ik gebruik van een gedeelde database (MySQL) voor filmmateriaal.

Het streamen van muziek doe ik nu via mijn PC (windows 7, bedraad aangesloten, staat op zolder) met Itunes. Via Airplay speel ik muziek af op de pi/receiver. Met de Android app Retune kan ik eenvoudig een album of playlist afspelen.

Mijn wensen m.b.t. het streamen van muziek:
  • Eenvoudige bediening via Android telefoon, zodat de TV uit kan blijven;
  • Streamen naar Openelec of Xbian;
  • Mogelijkheid om naar meerdere Pi's te streamen, liefst synchroon;
  • Mogelijkheid om playlist te maken/af te spelen.
Indien nodig kan/wil ik overstappen naar Xbian.

Opties die ik verkend heb:
  • Logitech Media Server: krijg de server draaiende op mijn NAS, echter weet ik niet hoe ik de muziek kan streamen naar Kodi (gebrek aan een Kodi client voor LMS?);
  • Muziek in gedeelde database (MySQL), bediening middels Yatse: hierbij wordt de muziek niet altijd afgespeeld en vind ik de bediening via Yatse niet gebruiksvriendelijk (mogelijk dat ik de bediening niet 100% begrijp? B)).
Hoe streamen jullie je muziek naar de Pi en hebben jullie misschien tips voor me?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

ik doe het via yatse en dat gaat prima via me HTPC en Pi.
kies in yatse het album die ik wil afspelen en geen omkijken meer.
persoonlijk vind ik yatse best gebruikt vriendelijk.
misschien dat een paar dingen makkelijker kunnen

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
mkroes schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 06:25:
[...]

Daar staat nou juist openelec met kodi op. (filesystem is ext3 = linux en dat herkend Windows ook niet).
Daar had je dus eigenlijk niet aan moeten komen.

Ook komt je media library op die 7+ GB partitie te staan, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Ha dat is gebleken ja :F . Had even via putty kunnen kijken maar ik had een backup gemaakt dus ik dacht ik zie wel. Had alleen niet voorzien dat ik vervolgens 1.5 bezig was omdat mijn kaartje niet weer werd gelezen. Toen dat was opgelost bood acronis geen optie om de backup terug naar een cardreader/sd kaartje te zetten (alleen de harde schijven stonden in de lijst). Uiteindelijk is het goedgekomen :).

Heb ondertussen mijn video library gescanned en er is gelukkig nog voldoende ruimte:
OpenELEC:~ # df -h
Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
devtmpfs                363.3M         0    363.3M   0% /dev
/dev/mmcblk0p1          255.7M    105.0M    150.7M  41% /flash
/dev/mmcblk0p2            7.0G    383.4M      6.7G   5% /storage
/dev/loop0               94.4M     94.4M         0 100% /
tmpfs                   368.3M         0    368.3M   0% /dev/shm
tmpfs                   368.3M      4.6M    363.8M   1% /run
tmpfs                   368.3M         0    368.3M   0% /sys/fs/cgroup
tmpfs                   368.3M    364.0K    368.0M   0% /var
tmpfs                   368.3M      4.0K    368.3M   0% /tmp

Heb verder wel nog mijn vraagtekens bij de geleverde micro sd kaart van Ibood (Transcend, volgens de bestelling Integral). Haalde met Crystaldisk mark redelijk bedroevende snelheden via USB 2.0.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ywfoNLpQ11pxoCRSgvugK71d/full.png

Qua security is dit wel een flinke domper: Wachtwoord niet aan te passen (!) Dat wordt dus port 22 dicht laten voor iedereen die Openelec gebruikt lijkt me. http://wiki.openelec.tv/i...hange_the_SSH_password.3F . Of toch eens verdiepen in hoe je zelf een ssh key maakt :P .

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aanpassen OpenELEC password kan wel alleen niet zo makkelijk.

Edit:
Ergens onderaan Simon's Blog.

[ Voor 44% gewijzigd door technorabilia op 09-06-2015 13:31 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Vreemde instructies in de wiki: http://wiki.openelec.tv/i...g_connect_ssh_wo_password
First off we should check if id_rsa.pub exists or not. If you dont have that file we must generate it.
root ~ # cd .ssh/
root ~/.ssh # ls
id_rsa id_rsa.db id_rsa.pub known_hosts

If this file is missing, or you cant change directory to .ssh. You'll have to create it. Run this command, and overwrite id_rsa. I personally don't use a passphrase here.
Vervolgens
OpenELEC:/ # cd .ssh/
-sh: cd: can't cd to .ssh/
OpenELEC:/ # mkdir .ssh
mkdir: can't create directory '.ssh': Read-only file system
kraades schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:30:
Aanpassen OpenELEC password kan wel alleen niet zo makkelijk.

Edit:
Ergens onderaan Simon's Blog.
Oké als ik het goed begrijp maken ze een kopie van de system folder, passen ze de key aan en plakken ze daarna de system folder weer terug. Heb hier geen Linux OS dus dan moet ik eerst een bootable USB stick maakte. Iets wat me een paar maanden geleden met Cent OS niet lukte omdat ik steevast eindigde met een installatie wizzard op de betreffende USB stick ipv een werkend OS. Dat gaat weer een paar uur kosten dus :+ . Maar in ieder geval bedankt voor de link :).

Edit2:
Heb even met sftp op de Pi gekeken want ik werd putty een beetje zat. Vervolgens blijkt er een .ssh directory op /storage te zijn. De /storage/ is wel schrijfbaar. Dus ik ga het even opnieuw proberen.

[ Voor 42% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 21:05
Servor schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:38:
Retropie had ik idd al gevonden en ziet er erg mooi en gelikt uit (denk ik) maar dan wordt het kaartjes wisselen... kan ook, maar is wat minder user friendly.
Naar mijn weten kan je wel binnen RetroPi kodi installeren.

kijk even de raspberrypi subreddit, volgens mij heb ik wel wat tutorials hier voor langs zien komen.

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:38:
Vreemde instructies in de wiki: http://wiki.openelec.tv/i...g_connect_ssh_wo_password

[...]

Vervolgens
sudo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Was al root.

sudo

There is no working 'sudo'.

On debian/ubuntu/all general purpose linux distributions 'sudo'
 allows a permitted user to execute a command as the superuser
 or another user, as specified by the security policy

With OpenELEC you have root access by default, so you dont need 'sudo'

Vreemde keuze om het filesystem read only te maken en dan vervolgens een gigantische security risk erin te zetten. Stel ik neem de Pi mee op vakantie en zit daar op de Wifi dan kan iedere grapjas met Mylanviewer en putty (of nog erger een echte Linux gebruiker :+ ) binnen 10 seconde mijn 2e partitie slopen.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 16:42

[...]

Vervolgens
De wiki gaat er hier vanuit dat je in je home folder zit, maar je zit hier in de root folder (kun je zien aan de ~ in de prompt). Als je het eerste commando cd ~/.ssh van maakt moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
WildeBeestje schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:19:
[...]

De wiki gaat er hier vanuit dat je in je home folder zit, maar je zit hier in de root folder (kun je zien aan de ~ in de prompt). Als je het eerste commando cd ~/.ssh van maakt moet het goed komen.
Bedankt voor de tip. Dan gaat het inderdaad wel. Resteert alleen het probleem dat ik vanaf Windows connect.

Heb ondertussen met puttygen een private en public key gegenereerd (geïnspireerd door deze guide). De public key heb ik geplaatst in /storage/.ssh (=~/.ssh) en hernoemd naar authorized_keys. De private .pkk heb ik in putty geopend. Vervolgens Openelec herstart.

Using username "root".
Server refused our key

Helaas pakt de server de key (nog) niet.

authorized_keys bevat nu 10 regels:
---- BEGIN SSH2 PUBLIC KEY ----
Comment: "rsa-key-20150609"
AAAAB3NzaC1yc2EAAAABJQAAAQEAkq5W7JNyu1f2c/vy8Vlj6fC3vLEXmBxDdNc4
ZVwm0PNC4E8mXfige9hnImyEe6pMTHcHC09vqHbtYbOMHlsKJ4N8aTww8KigZZ33
ZJGZe28fJX7CYOAl0qQOXlusUSN+QlGHdvqLPHv6V1yxGjGgyuGRRXrKJR4nG0Lj
SIgx1rnU/eMvm1xCLDhYNPPhh+Ao0EYvSWmk4fjzbgvxE8kSRhyyCnNkkZljvvaK
829kmDT/eKrdP3Z0mtnY7bh6rPQixlZZm0AGdCdW4PeFYkfVMBklw1Yxj+gcCnjE
tZwSrLIwkVMcme94Gy04TqRkc6IeiLpy/bbLz96xHpT3U4/eUw==
---- END SSH2 PUBLIC KEY ----
CHMOD 600 ipv 644 deed niets. Is er nog iets anders dat ik kan proberen?

edit: Is gelukt via
cd ~/.ssh
ssh-keygen -i -f puttykey2.pub > ~/.ssh/authorized_keys

*O*

Nu nog password login uitschakelen en klaar is kees.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 09-06-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oké als ik het goed begrijp maken ze een kopie van de system folder, passen ze de key aan en plakken ze daarna de system folder weer terug. Heb hier geen Linux OS dus dan moet ik eerst een bootable USB stick maakte. Iets wat me een paar maanden geleden met Cent OS niet lukte omdat ik steevast eindigde met een installatie wizzard op de betreffende USB stick ipv een werkend OS. Dat gaat weer een paar uur kosten dus :+ . Maar in ieder geval bedankt voor de link :).
Gebruik Ubuntu.
3 simpele stappen:
http://www.ubuntu.com/dow...te-a-usb-stick-on-windows

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
zou het niet mogelijk zijn om een soort dual boot te maken en dan bij opstarten te kiezen welk OS je wil? Net als bij een PC zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Iemand een tip voor ubergoedkope usb wifi-stick voor xbmc / kodi op de Apple TV1 en/of Raspberry Pi?

De Maxxter sticks van de Action zijn met een chipset waar weinig ondersteuning voor is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
neanderthaler schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:24:
Iemand een tip voor ubergoedkope usb wifi-stick voor xbmc / kodi op de Apple TV1 en/of Raspberry Pi?

De Maxxter sticks van de Action zijn met een chipset waar weinig ondersteuning voor is :(
pricewatch: TP-Link TL-WN723N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Bedankt, maar handiger is iets wat ik zo ergens kan afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Misschien dat deze het wel goed doet

https://www.dixons.nl/pc/...reless-n-nano-usb-adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Deze werkt ook erg goed.
pricewatch: TP-Link TL-WN823N

https://www.dixons.nl/pc/...adloos-n-mini-usb-adapter

[ Voor 28% gewijzigd door albino71 op 10-06-2015 13:43 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Bedacht me net dat zo'n wifi repeater of range extender ook vaak een netwerkuitgang heeft. Misschien best praktisch deze te gebruiken, scheelt weer een vrije USB poort :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 09:13
Ik heb beide op 1 kaartje draaien:
Hij start default op met retropie, in retropie heb ik een menu item gemaakt voor Kodi en deze kan ik dan vanuit retropie opstarten, er zitten wel 2 nadelen hieraan vast.
1: Ik kan niet met mijn samsung remote door retropie heen browsen, heb daar mijn snes controller voor nodig.
2: Als ik in Kodi zit kan ik deze niet afsluiten en terug naar retropie (emulationstation) gaan. Deze moet ik dan rebooten via ssh.

Momenteel maak ik geen gebruik van het menu item maar laat een "$: screen kodi" commando los (via ssh) zodra ik in emulationstation zit. Dan start Kodi netjes op en kan deze ook netjes afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Serieus?

Ik heb m inderdaad alleen op een Pi1 b draaien.

Wat onhandig

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
De user meld ook "werkt slecht onder Linux" dus wellicht zit het hem in de user en niet in het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Supergoedkoop was hij niet (zo'n 30 euro bij bol) maar ik ben enorm blij met m'n Netgear AC6100 adapter. Die werkt op 5Ghz, out of the box op mijn 2B icm Open Elec 5.0.8 en streamt zonder moeite hoge kwaliteit MKV's (1080p rips van 15-20GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Laatst online: 22-09 18:59
Ik zit er over te denken om een Pi 2b te kopen met een SPDIF Optic te gaan kopen. Dan kan ik het rechtstreeks op mijn Versterker aansluiten. Iemand hier ervaring mee?

https://www.sossolutions....bmc-compleet-2b-hifiberry

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ik had bij het bestellen van mijn Pi niet zo goed opgelet dat de TV geen passthrough doet en heb het (achteraf) met zoiets gedaan. Even opletten dat je de juiste versie pakt, zodat je zowel AC3/DD als DTS over de lijn kunt sturen. Werkt goed maar is een extra kastje dat aan en uit kan/moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

de meeste TV's kunnen geen passthrough aan trouwens,
is maar een handje vol die dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 18:55
Lanithro schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:05:
Ik zit er over te denken om een Pi 2b te kopen met een SPDIF Optic te gaan kopen. Dan kan ik het rechtstreeks op mijn Versterker aansluiten. Iemand hier ervaring mee?

https://www.sossolutions....bmc-compleet-2b-hifiberry
Werkt perfect. Wat wil je allemaal weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olyssis
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08-2022
alesandro_46 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:08:
Ik ben op zoek naar een manier om muziek vanaf mijn NAS (OpenMediaVault) naar een Raspberry pi te streamen.

De Pi in de woonkamer is via een receiver (HDMI) verbonden aan de tv (ook hdmi) en is uitgerust met openelec. Verder draait er Hyperion op (voor DIY ambilight) en maak ik gebruik van een gedeelde database (MySQL) voor filmmateriaal.

Het streamen van muziek doe ik nu via mijn PC (windows 7, bedraad aangesloten, staat op zolder) met Itunes. Via Airplay speel ik muziek af op de pi/receiver. Met de Android app Retune kan ik eenvoudig een album of playlist afspelen.

Mijn wensen m.b.t. het streamen van muziek:
  • Eenvoudige bediening via Android telefoon, zodat de TV uit kan blijven;
  • Streamen naar Openelec of Xbian;
  • Mogelijkheid om naar meerdere Pi's te streamen, liefst synchroon;
  • Mogelijkheid om playlist te maken/af te spelen.
Indien nodig kan/wil ik overstappen naar Xbian.

Opties die ik verkend heb:
  • Logitech Media Server: krijg de server draaiende op mijn NAS, echter weet ik niet hoe ik de muziek kan streamen naar Kodi (gebrek aan een Kodi client voor LMS?);
  • Muziek in gedeelde database (MySQL), bediening middels Yatse: hierbij wordt de muziek niet altijd afgespeeld en vind ik de bediening via Yatse niet gebruiksvriendelijk (mogelijk dat ik de bediening niet 100% begrijp? B)).
Hoe streamen jullie je muziek naar de Pi en hebben jullie misschien tips voor me?
Kijk eens bij thomas De maker van SqueezePlug & MAX2Play
http://www.squeezeplug.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Misschien een optie om je muziek te laten indexeren door kodi. En vervolgens een app op je telefoon gebruiken om kodi te besturen, en zo de albums aan te zetten. Dit kan goed werken met de tv uit.. Yatse op Android werkt dit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Ik heb onlangs bij een bekende gezien hoe hij een raspberry pi gebruikte voor films en series. Wat ik zag beviel me erg goed omdat het een stuk handiger en sneller werkt dan het downloaden via nieuwsgroepen op een server en vervolgens afspelen via een dune.

Helaas had hij geen enkele kennis van hoe en wat aangezien het door een collega was geregeld en geinstalleerd. Heb een beetje zitten rondneuzen op het forum maar ik zie vooral heel veel technische informatie waar ik niet veel wijzer van wordt.

Wat ik zou willen weten is het volgende:
- Welke pi heb ik nodig, ik zie namelijk een 1, een 2, een a, een a+ etc.
- Welke soort SD kaart kan ik het beste gebruiken?
- Ik zag dat er bij die kennis genesis op geinstalleerd stond, is dit vergelijkbaar met popcorn-time?
- Kan je popcorn-time installeren op een pi?
- Is het een waardige vervanger voor mijn huidige setup, ik hou van een goede kwaliteit beeld en geluid maar ik zag voornamelijk sd of 720p met 2.0 geluid.
- Is het eenvoudig aan te passen als het geluid of de subtitles niet synchroon lopen, ivm mijn vrouw die het liever zo houdt als het nu is aangezien het altijd goed werkt.
- Suggesties voor handige apps als ik hem voornamelijk voor home cinema ga gebruiken zijn zeer welkom.

Wil hem overigens direct op mijn televisie aansluiten.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Malt007 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:54:
Wat ik zou willen weten is het volgende:
- Welke pi heb ik nodig, ik zie namelijk een 1, een 2, een a, een a+ etc.
- Welke soort SD kaart kan ik het beste gebruiken?
- Ik zag dat er bij die kennis genesis op geinstalleerd stond, is dit vergelijkbaar met popcorn-time?
- Kan je popcorn-time installeren op een pi?
- Is het een waardige vervanger voor mijn huidige setup, ik hou van een goede kwaliteit beeld en geluid maar ik zag voornamelijk sd of 720p met 2.0 geluid.
- Is het eenvoudig aan te passen als het geluid of de subtitles niet synchroon lopen, ivm mijn vrouw die het liever zo houdt als het nu is aangezien het altijd goed werkt.
- Suggesties voor handige apps als ik hem voornamelijk voor home cinema ga gebruiken zijn zeer welkom.
Je wil de 2, da's altijd een B, dacht ik.
A-merk, class 10, 8 GB+
(geen idee rondom popcorntime)
De 2B zou geen probleem mogen hebben met 1080p. Volgens mij trekt zijn quadcore zelfs softwarematige DTS/DD-decoding maar in het beste geval stream je je audio as-is door naar je HDMI-receiver.
(weet niet, vwb sync, nooit problemen mee)
Let op je audio-uitgang, daar is de RPi standaard wat karig mee (stream via HDMI of stereo-downmix over een vrij schrale 3.5-jack) Op een niet-HDMI-receiver heb je een addon-bordje nodig zoals boven vermeld.

Daarnaast:
Je hebt een flinke micro-USB-voeding nodig, een "echte" 2A. Kijk even wat voor kabeltjes je nog nodig hebt. Het kan netjes zijn een behuizing erbij te kopen maar let op of je evt addon-bordjes nog passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Laatst online: 22-09 18:59
mkroes schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:23:
[...]

Werkt perfect. Wat wil je allemaal weten?
Dit was voldoende. Hij is onderweg...

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Bacchus schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:22:
[...]

Je wil de 2, da's altijd een B, dacht ik.
A-merk, class 10, 8 GB+
(geen idee rondom popcorntime)
De 2B zou geen probleem mogen hebben met 1080p. Volgens mij trekt zijn quadcore zelfs softwarematige DTS/DD-decoding maar in het beste geval stream je je audio as-is door naar je HDMI-receiver.
(weet niet, vwb sync, nooit problemen mee)
Let op je audio-uitgang, daar is de RPi standaard wat karig mee (stream via HDMI of stereo-downmix over een vrij schrale 3.5-jack) Op een niet-HDMI-receiver heb je een addon-bordje nodig zoals boven vermeld.

Daarnaast:
Je hebt een flinke micro-USB-voeding nodig, een "echte" 2A. Kijk even wat voor kabeltjes je nog nodig hebt. Het kan netjes zijn een behuizing erbij te kopen maar let op of je evt addon-bordjes nog passen.
Bedankt voor je response, maar wel wat extra vragen nu :-)
-Ik heb een moderne surround receiver, als ik de pi via HDMI aansluit dan komt het geluid daar toch overheen in de vorm die aangeboden wordt bij de stream?
- Wat bedoel je met addon-bordjes? Als in andere 'moeder'bordjes in de behuizing? Wat moet ik me hierbij voorstellen? Bij die kennis zit het gewoon in een klein kastje waar verder niks bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Malt007 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:29:
[...]

Bedankt voor je response, maar wel wat extra vragen nu :-)
-Ik heb een moderne surround receiver, als ik de pi via HDMI aansluit dan komt het geluid daar toch overheen in de vorm die aangeboden wordt bij de stream?
- Wat bedoel je met addon-bordjes? Als in andere 'moeder'bordjes in de behuizing? Wat moet ik me hierbij voorstellen? Bij die kennis zit het gewoon in een klein kastje waar verder niks bij past.
De pi kan tot en met DTS-HD doorgeven via HDMI.

Add-on boardjes zijn idd extra modules die je in staat stelt om bepaalde dingen te doen. Zoals een extra 'geluidskaart' die is alleen nodig wanneer je hem als een soort sonos of squeezebox wil gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-10 16:15
Ik heb de analoge uitgang van een pi met Kodi erop, aangesloten via tulp op een oude versterker voor geluid buiten onder de overkapping op een paar outdoorspeakers van Yamaha.
Ik vind dat goed genoeg klinken, zou niet weten waarom je daarvoor dat hifiberry bordje nodig hebt.
Ik heb daar meestal internetradio op en indien nodig MP3's van een andere pi met kodi.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:39:
Ik heb de analoge uitgang van een pi met Kodi erop, aangesloten via tulp op een oude versterker voor geluid buiten onder de overkapping op een paar outdoorspeakers van Yamaha.
Ik vind dat goed genoeg klinken, zou niet weten waarom je daarvoor dat hifiberry bordje nodig hebt.
Ik heb daar meestal internetradio op en indien nodig MP3's van een andere pi met kodi.
Ja, tuurlijk komt er verstaanbaar geluid uit die 3,5mm maar het is toch verre van hifi, net als imho de rest van jouw setup. Voor een terrasradio zouden mijn eisen ook een stuk bescheidener zijn (en ik snap helemaal dat het voor jou adequaat is) dan voor home-cinema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ok, thanks.

Ik wil dus een zo recent mogelijke pi, met een zo snel mogelijke sd-kaart met voldoende voeding.

Kan iemand me wellicht nog wat informatie geven over Genenis. Vind het vrij lastig te googlen namelijk (zelfs icm raspberry pie ivm de emulator). Heeft iemand wellicht dezelfde voorkeuren als ik heb en daarbij ideale instellingen gevonden (1080P, hoge bitrate, 5.1 in een zo hoog mogelijke kwaliteit etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Wat er op Genesis staat (eigenlijk, wat er op de upload sites staat die Genesis gebruikt) is gewoon daar neergezet met het ook op streamen, niet op kwaliteit. Soms tref je een leuke film in prima kwaliteit, soms een wat oudere serie in wat mindere. Daar moet je denk ik niet te moeilijk over doen gezien de prijs (= gratis), anders moet je maar blu rays gaan downloaden of kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 07:47
vwtune schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:35:
[...]
De pi kan tot en met DTS-HD doorgeven via HDMI.
Die Pi kan wel met DTS-HD overweg, maar stuurt alleen de core DTS stream door en niet het extra (HD) gedeelte (helaas!).
Pagina: 1 ... 24 ... 59 Laatste

Let op:
~~~[html]Let op!!

Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.

Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.~~~[/html]