De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 145 146 Laatste
Acties:

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
CryptoNL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Mijn vader gaat wekelijks naar Duitsland vanuit regio Den Bosch (45 minuten). Dan haalt hij drogisterij, tabak, benzine, boodschappen etc. VOORAL op drogisterij artikelen is het verschil gigantisch. Simpel voorbeeld:

1 fles Nivea deodorant die hier 5 euro moet kosten, kost daar 1,50. Mijn vader koopt direct 20-30 stuks van dit soort artikelen. Idem met wastabletten, wasmiddel etc etc. Zo nam hij tijd geleden een pot Nutella mee ( 1 kilogram pot ) die hier ruim 12 euro kost voor 3 euro... Tja... _/-\o_
Koopt ie dan meteen in voor de hele familie ofzo? Met die hoeveelheden zie ik niet hoe je het terug verdient om elke week die rit te maken.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:53
Als je een hele droge huid hebt, is dat inderdaad rendabel.

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:26
Gruwel!, en wat is dan de "experience" :X Zuid-Oostige-Chinese vruchtenthee die je er kunt proeven voor €4,25 ? of de muziek op standje Tinnitus |:(

Nee bedankt, heb je alleen maar last van en kost alleen maar extra geld ;w

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:45

PauseBreak

derp!

ehtweak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Moet je tegenwoordig eens proberen in Amsterdam. :|
Dat is voor ons duurder om naartoe te reizen dan Duitsland :+

Nee, merp!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:45

PauseBreak

derp!

Kalentum schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Ja mijn indruk is ook dat er geen sprake is van het 'slopen' van Nederlandse winkels door Duitse winkels zoals @Uhuruburu denkt. Er zitten nog altijd supermarkten in Winterswijk zullen we maar zeggen :)
Sterker nog, Winterswijk is in het weekend overwegend Duits sprekend.

Nee, merp!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
ehtweak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:46:
Eigenlijk in en in triest:
" en die Instagram-waardig is." ;(
(in het eerder genoemde artikel)
Er zijn imo twee soorten winkelen: omdat je iets nu nodig hebt of als tijdverdrijf waar je voldoening uit haalt. Het zal nooit helemaal het één of het ander zijn: snel eten halen bij de supermarkt valt primair in die eerste categorie, een dag de stad in en hopelijk met wat leuke kleding thuiskomen meer de tweede.

Het probleem voor de winkelstraat is dat die eerste variant tegenwoordig online kan, zelfs boodschappen worden bij veel mensen netjes thuis bezorgd. Hou je toch het 'b-woord' over, in hoeverre is de bubbelthee van Gen-Z anders dan onze generatie die uren door bakken LP's en fysieke computergames kon struinen? Ceintuurbaan Amsterdam of HCC dagen iemand? :P
Vraag me trouwens dan wel af wat precies een 'gribuswinkel' is?
Vermoed een rommelige winkel met kwalitatief matig aanbod. Iets wat leuk kan zijn als niche maar niet goed is voor het upsellen van de winkelstraat.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:04
NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:07:
[...]Maar ik snap inmiddels ook heel goed dat iedereen die iets in DE koopt vooral vergelijkt met de duurst mogelijke optie in NL :+ dat is fijne confirmation bias, maar in veel gevallen dus vooral dat.

Want die mascara is natuurlijk online ook gewoon te krijgen en zit om de week in de 3 = 1 aanbieding :7 (nee geen idee maar korting is het NL ding).
Ik heb 2-3 van die dorpen binnen een straal van 10 km liggen waar van alles bij elkaar ligt. Dus voor ons is het de normaalste zaak om elke 2 weken voor de bulk even te gaan buurten. Ik snap nooit waarom je dat zou doen als je enkele reis minstens 30 minuten is. Dan kwam ik misschien eens per kwartaal.

Onze verdeling qua inkopen NL/D zal 50/50 zijn. En we weten welk product aan welke kant van de grens het goedkoopste is. Zou inderdaad nooit blind zeggen dat altijd alles goedkoper is in D. Die nuance mis ik eigenlijk altijd.

Voor onze business case werkt het zo goed, vind het bijvoorbeeld handig dat ik bij de DM eigenlijk nooit hoef op te letten wanneer mijn gewenste product in de aanbieding komt of online moet gaan kijken hoe en wat. Het is eerder andersom, als we toevallig zien als er ergens weer een 1+1 achtige actie is even kijken of het dan hier goedkoper is. Want ook die actie is geen garantie. De Air Wick is dan weer bij de Action goedkoper _O- .
Bij een Aldi is de zuivel die bij ons veel gebruikt wordt altijd tussen de 0,20-1,00 goedkoper per stuk. Nutella is in huis een graag geziene gast. Daar zitten euro's in.
Daar staat tegenover dat groente/fruit standaard (buiten de aanbiedingen om )in Duitsland duurder zijn, appels halen ze daar met een gouden schaar van de boom geloof ik :?
Het Payback spaarprogramma is een leuke bijkomstigheid voor winkelen in D. Jammer dat zoiets in NL nooit van de grond is gekomen. Geen benzine meer nodig maar dat heeft ons jarenlang ~10,- per keer gescheeld.

Overige accijnsgoederen verbruiken wij niet maar dat zou het natuurlijk leuker maken. (onze ongezonde gewoonte is Monster en die krijg je daar voor 30% van de NL supermarktprijs in de aanbieding :9 )

Advies lijkt mij dat een mix de gunstigste oplossing is maar dat moet je maar net uitkomen qua reistijd.
Per saldo zullen wij er in onze situatie een mooi geldbedrag aan overhouden.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@Holzschuh ja tis jammer dat we zo ver van de grens wonen, voor ons is dit geen optie. Oneerlijk, ik ga compensatie eisen in een collectieve rechtszaak :+

Maargoed, mooi dat het kan - nog mooier is het als die etiket onzin niet meer de reden is dat de DM niet hun hele assortiment hier kan verkopen. Dan is die prijsdifferentiatie per land snel over.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:24
Dennis1812 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:14:
In Duitsland zijn ook veel producten simpelweg duurder dan hier.
Maar dat vergeten we graag.

En inderdaad is drogisterij in Nederland goedkoper of gelijk aan als je het in de aanbieding koopt. En er is echt geen enkel product dat niet minstens 1x per maand in een aanbieding is. En juist drogisterij spullen en make up lenen zich bij uitstek om enkel in aanbiedingen van 1 + 1 of 1 + 2 of zelfs 2 + 3 te kopen.

En ja, benzine blijft goedkoper. Diesel is meestal weer duurder. Cola is ook goedkoop. Nog goedkoper is kraanwater drinken. Scheelt ook weer een berg ongezonde stoffen binnenkrijgen.
Nou, als je bij DM even inslaat, ben je aantoonbaar goedkoper uit dan bij Kruidvat. We gaan zelf meestal om de 2 maanden even naar Kleve voor dagje Duitse boodschappen. Niet alleen dan zaken die daar goedkoper zijn zoals frisdrank en DM maar ook voor zaken die hier niet te krijgen zijn (Duits bier, Duitse bladen) en gewoon even leuk dagje inclusief tanken als je toch daar bent. In een uur zijn we daar.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En wat ook, een beetje, scheelt, bij onze Oosterburen is de BTW op voedsel in de horeca verlaagt van 19% naar 7%.

Dat wil nog niet zeggen dat je dat als consument(eter) ook meteen merkt. Maar het dempt wel een eventuele andere prijsverhoging. Zoals doorberekende energiekosten, personeel, huur, etc.

Mooie Plaatjes   

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:56
Dit topic begint meer te lijken op een DE-NL winkelcompetitie ;)

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:01
Ik was recent op zoek naar een nieuwe telefoon. Verbaasde me weer 's over de aanpak van de mediamarkt in deze. Prijzen zijn helemaal zo gek nog niet maar het model wat ik zoek hebben niet liggen. Verder kun je rustig 20 minuten zoekend rondkijken maar verkoop personeel daar staat liever met elkaar te kletsen.

Hier in het winkelcentrum is recentelijk een filiaal van de mannenkledingzaak only for men geopend. Gigantische winkel op een premium lokatie, het zal wat gekost hebben. De week na de opening maar 's gaan kijken. Aardig aantal verkopers, tamelijk gladde types. Maar echt alleen maar kleine of gemiddelde maten op voorraad. Ik kan er dus helemaal niks kopen.

Ik koop apparaten het liefst gewoon in een winkel, net als kleding trouwens, maar als er gewoon geen voorraad is...

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52
Bij MM pratende verkopers die je met rust laten, ideaal. Over kledingzaak en grote maten, heb je een Ulla Popken in de buurt, die voert JP , das grote mannen maten. Ik laat het in de winkel komen, pas daar en reken dan af, ze gaan tot 9XL meen ik.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:01
Sjah schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:17:
Over kledingzaak en grote maten, heb je een Ulla Popken in de buurt, die voert JP , das grote mannen maten. Ik laat het in de winkel komen, pas daar en reken dan af, ze gaan tot 9XL meen ik.
Daar ga ik s even naar kijken. Dat was altijd voor de man met de hogere BMI maar ik zie dat ze nu ook lang doen. Dank voor de tip

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1 ... 145 146 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels