De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste
Acties:

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:27
Dat we het beste supermarkt brood hebben wil nog niet zeggen dat het lekker is. Een warme bakker icm een vriezer is in Nederland de beste kans op lekker brood.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:44
Deruxian schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:23:
Ik bak zelf graag brood. Uiteraard beter dan supermarktbrood.
Maar wat een negatief gedoe /verwaand gedoe over supermarktbrood zeg. Wij hebben het beste supermarktbrood ter wereld. En het gros van de bakkkers bakt overigens ook gewoon supermarktbrood.

Enig idee hoe arbeidsintensief een ambachtelijk brood is zonder broodverneteraats? En een halve dag later is het niet meer te vreten overigens.

Enig idee hoeveel monden er met voedzaam volkoren supermarktbrood gevoed worden? Er is ook gewoon geen plaats voor dagelijks ambachtelijk brood in een druk gemiddeld gezin. En ben je van mening dat dat er wel is? Prijs je gelukkig met je luilekkerthuiswerkbaantje van 9-17.
Volgens mij was ik de enige hier die schreef dat ie zelf brood bakt. Leuk dat jij ook brood bakt.
De discussie gaat over bakkers die failliet gaan, en het argument wat jij ook geeft: ze bakken hetzelfde brood als de supermarkt maar dan voor 2x de prijs, is erkend.
Wat betreft mijn zogeheten luilekkerthuiswerkbaantje van 9-17: met 4 kinderen, een parttime baan en 2 bedrijven hebben wij het behoorlijk druk, en juist dan is het even terugschakelen en deeg maken/brood bakken in mijn beleving een goede manier om met kinderen tijd door te brengen en geestelijke rust te vinden.
Ik kan dit juist aanraden als werk niet voelt als een luilekkerbaantje.

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:47
Het ene supermarkt brood is ook het andere niet. Ik koop mijn brood altijd bij de Odin en daar verkopen ze brood van Van der Westen (https://www.zonnemaire.nl/nl-nl/brood), dat bovendien bij bijna elke biologische supermarkt in Nederland verkrijgbaar is en de kwaliteit daarvan is echt totaal anders dan de rotzooi die ze bij reguliere supermarkten verkopen als 'brood'. Er is hier gesproken over 'broodverbeteraars'. Ik snap niet waarom die 'verbeteraars' heten, want juist brood zonder toevoegingen, waar die 'verbeteraars' niet inzitten, smaakt veel beter. Plus vind ik het heel belangrijk, dat wat ik eet is geteeld op een akkerbodem die leeft in plaats van doodgespoten is, met alle kwalijke gevolgen voor de omgeving van die akkers bovendien en van alle levende wezens in de voedselketen die gif van die akkers binnen krijgen.

Mijn oplossing om te zorgen dat brood lang genoeg vers blijft smaken, is zelf snijden: door mijn brood ongesneden te kopen bij de supermarkt, blijft het brood langer vers dan wanneer het voorgesneden is en lucht direct al bij alle sneden kan komen. Ik koop er altijd twee tegelijk en één vries ik dan in en die smaakt ook nog vers genoeg tot die op is, nadat ik die heb ontdooid. Uitgezonderd deze week dan, toen ik ziek was en minder eetlust had: met drie-vier sneetjes per dag gaat een heel brood niet snel genoeg op om te verdroogd te zijn om nog echt lekker te zijn bij het laatste sneetje.

Groot onrecht vind ik, dat dit brood onbetaalbaar is voor mensen die in armoede leven: zij zijn gedwongen om brood te kopen, dat ten kostte gaat van natuur, milieu en klimaat. Ik kan het zelf alleen maar veroorloven, omdat ik het geluk heb wel nog in de oude WAJong te zitten in plaats van in de bijstand en daarbij ook nog vrijwilligersvergoeding te ontvangen, waardoor ik net rondkom, boven de armoede uit. En het geluk geen anderen te hoeven voeden met mijn budget, (bewust) geen partner, geen kinderen. En dan nog gaat zo'n 40% van mijn maandinkomen op aan voedsel. Ik denk dat dat voor veel huishoudens in Nederland uitzonderlijk veel is, maar vroeger was het heel normaal, als voedsel het grootste deel van het inkomen opslokte (pun intended).

*edit: Volgens onderzoek van LTO Nederland uit 2020 besteedde een gemiddeld huishouden in Nederland 8% aan voedsel: https://www.lto.nl/nederlander-overschat-uitgaven-voedsel/

In 1936 ging bij gezinnen met de laagste inkomens nog 44% uit aan voedsel, dat ligt veel meer in de buurt van mijn budget (al deden aan dat onderzoek toen geen alleenwonenden als ik mee): https://longreads.cbs.nl/...ing-in-1936-naar-voeding/ Dat ligt veel meer in de lijn van mijn budget.

[ Voor 30% gewijzigd door FairPCsPlease op 02-01-2026 09:35 ]

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In Edam is de betere bakker laatst gestopt omdat hij geen personeel meer kon krijgen dat nog uit bed wilde komen om 03:00 in the AM. Er stonden altijd rijen klanten buiten. In Volendam/Monnickendam is een kleine keten van ik dacht 4 filialen gesloten vanwege hoge energiekosten en gemis aan langetermijn-investeringen. Gewoon volkorenbrood met sesamzaad van de juiste bakker is werkelijk waar veel lekkerder dan van de supermarkt. Er gaan hier wekelijks 4 hele broden doorheen en we volgen de methode van @Marcel a.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:37
My 2 cents over brood. Just het brood bij de supermarkt is ook steeds duurder merk ik. Wij haalde altijd La Place brood bij de Jumbo en dat is bijna net zo duur als vers van onze bakker in het dorp. Daar haal je 3 hele broden voor 9,50. En ja dat wordt sneller oud maar als je zoals ons het per halfje laat verpakken en en dan invriest dan kun je er rustig twee weken mee doen zonder in te boeten op kwaliteit.

Dit betreft wel een gewone ouderwetse dorpsbakker, die het vooral moet hebben van het feit dat wij geen supermarkt in het dorp hebben. In Schagen zit er ook zo'n fancy "yuppen" bakker met terras die ook broodjes en gebak met koffie verkoopt. Dat terras zit vaak vol, maar de broden a 6 euro per stuk verkopen ze nauwelijks.

HD4Life @ Full-HD

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:48
Davidshadow13 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:32:
My 2 cents over brood. Just het brood bij de supermarkt is ook steeds duurder merk ik. Wij haalde altijd La Place brood bij de Jumbo en dat is bijna net zo duur als vers van onze bakker in het dorp. Daar haal je 3 hele broden voor 9,50. En ja dat wordt sneller oud maar als je zoals ons het per halfje laat verpakken en en dan invriest dan kun je er rustig twee weken mee doen zonder in te boeten op kwaliteit.

Dit betreft wel een gewone ouderwetse dorpsbakker, die het vooral moet hebben van het feit dat wij geen supermarkt in het dorp hebben. In Schagen zit er ook zo'n fancy "yuppen" bakker met terras die ook broodjes en gebak met koffie verkoopt. Dat terras zit vaak vol, maar de broden a 6 euro per stuk verkopen ze nauwelijks.
To good to go boxen werken bij bakkers ook nog wel goed. Dus aan het einde van de dag goedkoper ophalen wat niet verkocht is.
En vanaf maandag bij de AH 1 heel tijgerbrood voor 1 euro :) daar kan je het moeilijk van winnen. En ja, dat is qua smaak en structuur niet te vergelijken, maar als je honger hebt maakt het niet uit.

Aan brood heb je tegenwoordig ook weinig want het beleg is ook flink in prijs gestegen, zoet, hartig en vleeswaren zijn ook bijna niet meer te betalen op dagelijkse basis. Dat lijkt mij een groter probleem. Droog brood is sowieso weinig aan ;)

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-01 21:44
Als je het mij vraagt, dan denk ik dat bakkers vooral ook te leiden hebben onder de convenience-factor. Het is gewoon makkelijk om naar de supermarkt te gaan en daar alle boodschappen die je nodig hebt te halen. Het is een one-stop shop. Ik werk 40 uur. Mijn vriendin werkt 40 uur. Ja, we hebben een hele trits oprecht goede bakkers om de hoek, van een verscheiden signatuur. Maar hebben we ook de tijd en energie om daar op jacht te gaan naar het allerlekkerste brood? Meh.

Ik denk dat gewoon heel erg veel mensen zo in de wedstrijd staan. Het leven is al ingewikkeld genoeg zonder bezoekjes aan de groenteboer, bakker, slager, en al wat niet meer. Het spijt me.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:19
Tja een vers brood... kunnen jullie een vers brood van de bakker niet gewoon in de vriezer gooien? Van huis uit werd dat door mij ook nooit gedaan, daar kwam ik pas in mijn relatie achter. En dat is toch wel één van de bouwstenenwaar mijn relatie uit is opgebouwd. Wat een uitvinding. Dan kan je een week doen met een vers brood van de bakker doen.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:37
Helixes schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:54:
Als je het mij vraagt, dan denk ik dat bakkers vooral ook te leiden hebben onder de convenience-factor. Het is gewoon makkelijk om naar de supermarkt te gaan en daar alle boodschappen die je nodig hebt te halen. Het is een one-stop shop. Ik werk 40 uur. Mijn vriendin werkt 40 uur. Ja, we hebben een hele trits oprecht goede bakkers om de hoek, van een verscheiden signatuur. Maar hebben we ook de tijd en energie om daar op jacht te gaan naar het allerlekkerste brood? Meh.

Ik denk dat gewoon heel erg veel mensen zo in de wedstrijd staan. Het leven is al ingewikkeld genoeg zonder bezoekjes aan de groenteboer, bakker, slager, en al wat niet meer. Het spijt me.
Dit is denk ik de crux van waarom de lokale middenstand het zo moeilijk heeft. Die zijn allemaal open van 9-5 wat prima werkte toen er nog 1 iemand full-time thuis was voor het huishouden en de kinderen. Nu heb ik zelf de luxe dat mijn partner maar 16 uur per week hoeft te werken maar als ik kijk naar het gemiddelde huishouden in onze nieuwbouwwijk met tweekappers dan zijn wij de enige van +-25 huizen die nog zelf boodschappen doen. De rest laat allemaal bezorgen door de AH, Jumbo, Crisp en HelloFresh.

Als je 2x 36 uur werkt als gezin met 2 kinderen die ook nog eens 3 dagen per week naar de opvang moeten wordne gebracht en gehaald dan is er simpelweg geen tijd in de 9-5 om naar de bakker, slager, groenteboer te gaan dat snap ik wel. Eigenlijk zou de middenstand daarop in moeten spelen met verschoven openingstijdens van zeg 12:00 tot 20:00 ipv 08:00 tot 17:00, mja daar heeft het personeel en de eigenaar zelf waarschijnlijk weinig zin in.

Maar voor de bakkers zou het een uitkomst zijn denk ik. Waarom om 03:00 beginnen en om 8 uur open met vers brood? Ik zou gewoon 07:00 beginnen met bakken en dan 12:00 uur open tot 20:00 uur. Dat is en gezonder voor je lichaam en past veel beter in de huidge indeling van het leven van veel werkenden.

HD4Life @ Full-HD

• Deezers
Davidshadow13 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Dit is denk ik de crux van waarom de lokale middenstand het zo moeilijk heeft. Die zijn allemaal open van 9-5 wat prima werkte toen er nog 1 iemand full-time thuis was voor het huishouden en de kinderen. Nu heb ik zelf de luxe dat mijn partner maar 16 uur per week hoeft te werken maar als ik kijk naar het gemiddelde huishouden in onze nieuwbouwwijk met tweekappers dan zijn wij de enige van +-25 huizen die nog zelf boodschappen doen. De rest laat allemaal bezorgen door de AH, Jumbo, Crisp en HelloFresh.

Als je 2x 36 uur werkt als gezin met 2 kinderen die ook nog eens 3 dagen per week naar de opvang moeten wordne gebracht en gehaald dan is er simpelweg geen tijd in de 9-5 om naar de bakker, slager, groenteboer te gaan dat snap ik wel. Eigenlijk zou de middenstand daarop in moeten spelen met verschoven openingstijdens van zeg 12:00 tot 20:00 ipv 08:00 tot 17:00, mja daar heeft het personeel en de eigenaar zelf waarschijnlijk weinig zin in.

Maar voor de bakkers zou het een uitkomst zijn denk ik. Waarom om 03:00 beginnen en om 8 uur open met vers brood? Ik zou gewoon 07:00 beginnen met bakken en dan 12:00 uur open tot 20:00 uur. Dat is en gezonder voor je lichaam en past veel beter in de huidge indeling van het leven van veel werkenden.
Zoals je zelf al zegt, daar moet je zelf dan ook zin in hebben. Langer open is later klaar en zelf minder aan je dag overhouden. Zolang ze gewoon tussen de normale uren genoeg kunnen verkopen zullen ze dat blijven doen. En de meeste mensen werken tegenwoordig 4 dagen dus anders op je vrije dag even de winkels afgaan.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

SmashCruiser schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:11:
Tja een vers brood... kunnen jullie een vers brood van de bakker niet gewoon in de vriezer gooien? Van huis uit werd dat door mij ook nooit gedaan, daar kwam ik pas in mijn relatie achter. En dat is toch wel één van de bouwstenenwaar mijn relatie uit is opgebouwd. Wat een uitvinding. Dan kan je een week doen met een vers brood van de bakker doen.
Nog een extra tip dan.
Koop diepvrieszakjes met zip sluiting en doe per zakje 2 of 4 boterhammen erin. Net hoeveel je er per keer eet.
Dan haal je nog veel gerichter uit de vriezer wat je eet en is het altijd op en top vers.

Zo gooien wij nooit meer een boterham weg. En ja, het is een paar minuten werk als je brood hebt gekocht.

Die zakjes kan je overigens gewoon hergebruiken. Dus geen plastic soep.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 02-01-2026 10:49 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:22

Nederland is vooral een parttime land, meer dan de helft van de Nederlanders werkt minder dan 34 uur(officieel fulltime). Ik denk dat Nederlanders simpelweg niet de tijd wilt nemen om langs de bakker, de slager en groenteboer te gaan of het simpelweg te duur vinden. Zeker nu ook met het velen thuiswerken is het gemakkelijk voor velen om in hun middagpauze naar de slager of de bakker te gaan, en zelfs als je werkt kunnen velen naar de bakker of de slager in de buurt van hun werk gaan, zeker als ze werkzaam zijn in de grote stad. Toen ik in Amsterdam werkte ging ik regelmatig naar de lokale slijterij, collega's gingen soms naar de lokale fietsenwinkel.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:40

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Deruxian supermarkt is op zich prima, wij hebben dat meestal ook gewoon voor de snelle bammetjes. Maar ik vind de lang lekker trend eerder een achteruitgang dan vooruit. Het blijft wellicht langer eetbaar maar de kwaliteit begint ook gewoon lager, zeker witte bollen zijn eigenlijk gewoon niet echt lekker meer.
Maar dat is de afweging, ga je voor de ambachtelijke hoge pieken diepe dalen of het langduriger zesenhalfje van de super.

Maar de (zwaar ontspoorde) discussie ging niet zozeer over wat je lekker moet vinden maar hoe een bakker zich kan onderscheiden. En dat is mogelijk.

Wil je de super echt qua smaak ontstijgen dan kost dat serieus tijd en dus geld, dan kan je niet industrieel aan de gang. Je kunt nooit op tegen de efficiëntie van de grote partijen dus de prijs zal significant hoger liggen.

Combineer dat met het drukke leven dat mensen tegenwoordig ervaren en een bezoekje aan de bakker voor iets écht lekkers wordt al snel iets voor het weekend of speciale gelegenheden. En daar is een stuk moeilijker van te leven voor een bakker.
FairPCsPlease schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:22:
Er is hier gesproken over 'broodverbeteraars'. Ik snap niet waarom die 'verbeteraars' heten, want juist brood zonder toevoegingen, waar die 'verbeteraars' niet inzitten, smaakt veel beter.
Even de maatschappelijke discussie eraf geknipt, daar zijn andere plekken voor.

De term broodverbeteraar wordt vaak ook weer erg moeilijk over gedaan. Met een beetje zout, suiker of vitamine c is op niets mis en zit er meestal gewoon in, ook bij bakkers die heel hard ambachtelijk roepen.
Het is meer de glijdende schaal naar allerlei enzymen of andere trucjes om het proces te beïnvloeden die een grens over gaan waar je je kunt afvragen of dat wenselijk is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Precies, en daar komt nog bij, ik kan in principe nog net voor sluiting bij de bakker zijn hier. Maar dan zal het vooral hopen zijn dat er nog een brood ligt. Bij de AH als ik rond die tijd binnenloop, heb ik nog genoeg keuze. En hoewel sommige dat rotzooi vinden en er nog wat andere claims over worden gedaan, vind ik het prima smaken. Ik eet ook weleens zelfgebakken brood bij familie, best lekkere afwisseling. Maar het is zeker niet dat ik daarna supermarktbrood verschrikkelijk vind. (En dat is echt zonder conserveringsmiddelen, dus tenzij je dat direct invriest, is het de dag erna al oud geworden).

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De meeste bakkers zijn geen bakker meer, maar broodwinkels. Ik ben bij een fabrieksbakker geweest. Ze bakken rond middennacht brood voor de supermarkt waardoor dit op tijd klaar is voor distributie. Daarna bakken ze de broodwinkel broden. Die zijn dus een paar uur later gebakken en daarom verser. Het grootste verschil tussen broodwinkelbrood en supermarkt brood zit tussen je oren.

Bakkersbrood invriezen kan je net zo goed supermarktbrood kopen. Fabrieksbakkers zouden eigenlijk meteen na het bakken broden moeten invriezen. Industrieel invriezen gaat veel sneller dan thuis, dus je krijgt daardoor veel verser brood. Om één of andere reden is dit nooit populair geworden, terwijl thuis brood invriezen bij heel veel huishoudens gebeurt, met het bijhorende kwaliteitsverlies.

De belangrijkste meelverbeteraar is ascorbinezuur of E300. Dit is de chemische naam voorvitamine C. Ook warme bakkers gebruiken dit. Dus niet alles geloven dat supermarkt brood slecht is omdat er hulpstoffen in zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Z___Z op 02-01-2026 12:48 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:44
Bij een bakker kopen is ook een stukje beleving. Het fijne gevoel dat je kwaliteit koopt.

Ik denk dat bakkers die daar op inspelen, bv door winkelinrichting en prijsbeleid, best succesvol kunnen zijn

[ Voor 78% gewijzigd door Kalentum op 02-01-2026 13:02 ]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

*knip*, dat hoeft niet zo lomp.

Vooral de beleving dat de portemonnee van de verkoper snel gevuld is. Of bedoelde je dat niet?

Als fabrieksbrood opgewarmd/afgebakken wordt door de 'gewone' bakker, betaal ik dus voor die afbakbeleving? :?

[ Voor 22% gewijzigd door NMH op 02-01-2026 16:31 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Z___Z schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:45:

De belangrijkste meelverbeteraar is ascorbinezuur of E300. Dit is de chemische naam voorvitamine C. Ook warme bakkers gebruiken dit. Dus niet alles geloven dat supermarkt brood slecht is omdat er hulpstoffen in zitten.
Correct. Zelf voeg ik (niet altijd) ook een klein beetje ascorbinezuur toe aan m'n zelfgebakken brood. In de ordegrootte van amper 0,1gram per brood. Heb het idee dat het idd wat verbetert.

Maar zaken als gemodificeerde vetzuren, palmolie, xanthaangom, moutextracten, gemodificeerde zetmeelsoorten houd ik me niet mee bezig.
Het enige vet wat ik hooguit gebruik is een klontje biologische boter en/of -olijfolie.

@Helixes de reden waarom E300 in broodddeeg wordt gebruikt:
https://broodsmakelijk.nl/ascorbinezuur

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 02-01-2026 13:18 ]

Mooie Plaatjes   

• krijtbord
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-01 21:25
De meeste bakkers zijn geen bakker meer, maar broodwinkels. Daarna bakken ze de broodwinkel broden. Die zijn dus een paar uur later gebakken en daarom verser. Het grootste verschil tussen broodwinkelbrood en supermarkt brood zit tussen je oren.
Je haalt hier twee zaken door elkaar, je gebruikt de term broodwinkel niet correct. Er zijn in jouw omgeving kennelijk bakkers die fabrieksbrood verkopen, maar de goede bakkers bakken zelf met kant en klare broodmixen, dit maakt het brood wel duurder en daardoor zijn er helaas bakkers geneigd met fabrieksproducten te gaan werken. Tussen deze twee zit een groot kwaliteitsverschil, jouw stelling dat het verschil vooral tussen de oren zit is daardoor ook niet juist.

Jammer dat veel mensen niet meer de mogelijkheid hebben om naar een echt goede bakker te gaan die geen fabrieksbrood verkoopt. Mijn eigen bakker maakt veel zelf, maar de croissants komen inmiddels ook uit een fabriek en sinds dit jaar ook de oliebollen, jammer dat zoveel mensen klagen dat een brood 4 euro kost en daardoor op zoek gaan naar minder kwaliteit voor een lagere prijs waardoor je dit soort tafarelen krijgt en de winkel uiteindelijk minder in trek wordt omdat er (zoals je zelf aangeeft) amper verschil zit omdat het product beiden van een lopende band in een fabriek komt.

Je kan het trouwens eenvoudig zelf testen, bestel bij de bakker een brood wat harde korsten heeft (langere baktijd), als ze dat niet kunnen leveren weet je genoeg.

• Gonadan

Gonadan

Goede croissants zijn zeer arbeidsintensief en tijdrovend, daar gaat een Nederlander nooit voor betalen.

De meesten vinden een croissant met de structuur van bladerdeeg prima want het droge kan je wel bestrijden met een halve pot jam of stevige klats room. :D

Laten we eerlijk zijn, voor veel mensen is brood niet meer dan een transportmiddel voor het beleg. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 02-01-2026 13:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-01 21:44
E300 is de code voor ascorbinezuur (of ascorbaat), volgens de door Europa goedgekeurde lijst van hulpstoffen in voedingsmiddelen. Over het algemeen wordt het gebruikt als antioxidant, als onderdeel van een zuurteregelaar of, vaak, beide.

Edit:
Ik heb dat artikel drie keer moeten lezen, en ik denk dat ik begrijp wat er gebeurd. Reductor ascorbinezuur verzadigt tijdens het kneden met zuurstof, die in ruste en bij afwezigheid van zuurstof tijdens het gisten als oxidator optreedt. Ik heb alleen géén idee of dat klopt - het lijkt mij dat je hetzelfde effect kan bereiken door langer te kneden. Mijn gevoel zegt dat het volume ascorbinezuur niet groot genoeg is om daarmee een significant effect te bereiken - maar, ik heb ook geen zin en tijd om te gaan rekenen aan die claim :Y)

[ Voor 40% gewijzigd door Helixes op 02-01-2026 13:36 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:23
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 91% gewijzigd door NMH op 02-01-2026 16:30 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er gaat bij ons 1 brood per dag doorheen dus ik haal 2-3x per week een paar volkoren broden bij de supermarkt en gooi die thuis meteen in de vriezer. Heeft nog nooit iemand over geklaagd :).

En mijn vrouw is behoorlijk kritisch, in ieder geval voor wat betreft wijn :+.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 02-01-2026 14:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De meeste bakkers zijn geen bakker meer, maar broodwinkels. Ik ben bij een fabrieksbakker geweest. Ze bakken rond middennacht brood voor de supermarkt waardoor dit op tijd klaar is voor distributie. Daarna bakken ze de broodwinkel broden. Die zijn dus een paar uur later gebakken en daarom verser. Het grootste verschil tussen broodwinkelbrood en supermarkt brood zit tussen je oren.
Bij het woord broodwinkel denk ik eerder aan een Bakker Bart ofzo. En natuurlijk broodjeszaken en andere vormen van horeca. Ik betwijfel zeer of "de meeste bakkers" alleen maar kant-en-klare broden inkopen.

• Kalentum
ehtweak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:02:
*knip*

Vooral de beleving dat de portemonnee van de verkoper snel gevuld is. Of bedoelde je dat niet?

Als fabrieksbrood opgewarmd/afgebakken wordt door de 'gewone' bakker, betaal ik dus voor die afbakbeleving? :?
Ik verzin dit niet, de "Echte Bakker" zegt zelf:
Er gaat niets boven de geur van vers gebakken brood. Bij de Echte Bakker is het niet alleen de geur die het water in je mond doet lopen. Het pure ambacht, de kwaliteit en het dagelijks vers zorgt ervoor dat ieder bezoek een ware belevenis is. Wij verwelkomen je graag met ons dagverse brood, banket en aanverwante producten.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 02-01-2026 16:31 ]

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Het is goed te zien dat men denkt dat de maakbaarheid grenzeloos is. Heb echt het idee dat de mensen die het hardst klagen over supermarktbrood donders geluk hebben met een baan dat ze even dagelijks langs de bakker kunnen lopen /wasje doen/ etc en dat allemaal onder het mom van thuiswerken.

Maar even; echt ambachtelijk brood dat je thuisbakt met enkel vitamine C; rijstijd minimaal 2x 60 minuten. Baktijd 45 minuten. En dan nog voorbereiden/bakken.

En eerlijk, na een paar uur is de krokante korst verdwenen. Oh ja even half uur voorwerwarmen op 180 en dan “oppiepen” half uurtje, koekoek

Waar denk je dat die bakker het allemaal van moet doen? Energiekosten. Personeelskosten. Apparatuur. Huurkosten. Toch allemaal niet te doen.

En dan wordt er ook nog even geopperd dat hij best even 6 uren laten kan beginnen… haha

En ja de supermarkt gebruikt wat broodverbeteraars. Maar wat zou dat? Ongezond? Bronnen?

Keuringsdienst van waarde laatst ook weer popi Jopie aflevering over wat er allemaal met OnS BrOoD! 11 gebeurd is. Maar de diepte in gaan ho maar. Zoals met >75% van hun content.

Brood moet miljoenen monden voeden. En veel werken niet allemaal thuis maar bv in de zorg/nutsvoorzieningen en andere jobs waarbij je enkel op lokatie kan werken.

Maar god, wat is het toch slecht dat je geen brood meer kan kopen om de hoek bij iemand die 24/7 de oven aan heeft om je ambachtelijk broodje te bakken met linksgedraaid spelt

En eens kijken wanneer de Godwin van de brooddiscussie komt; “als wij op vakantie in Frankrijk zijn dan halen we daar altijd elke ochtend een verse ambachtelijke baquette…”

[ Voor 8% gewijzigd door Deruxian op 02-01-2026 14:36 ]

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:55
Deruxian schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:30:
En eens kijken wanneer de Godwin van de brooddiscussie komt; “als wij op vakantie in Frankrijk zijn dan halen we daar altijd elke ochtend een verse ambachtelijke baquette…”
Als je een echte Godwin had willen doen had ik onze Oosterburen aangehaald. Hier net over de grens zijn de bakkers gewoon open om 07:00, ook op zondag. En dan staan mensen ook nog in de rij.

Dat laatste is uiteindelijk de oorzaak, de klanten. Kwaliteit is voor een groot deel van Nederland ondergeschikt geworden aan de prijs en zo komt vanzelf de neerwaartse spiraal. Want het is niet zo dat in andere landen de broden/broodjes/patisserie 5* zo duur zijn als hier.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kalentum schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Ik verzin dit niet, de "Echte Bakker" zegt zelf:

Er gaat niets boven de geur van vers gebakken brood. Bij de Echte Bakker is het niet alleen de geur die het water in je mond doet lopen. Het pure ambacht, de kwaliteit en het dagelijks vers zorgt ervoor dat ieder bezoek een ware belevenis is. Wij verwelkomen je graag met ons dagverse brood, banket en aanverwante producten.
[...]
Maar... dat gaat toch ook op voor de supermarkten die hun brood ter plekke afbakken?
Die geur en het dagelijks vers is ook een belevenis op zich. Toch? ;)

Idd... marketing gezwets is van alle tijden. :X

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Holzschuh schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:05:
[...]
Want het is niet zo dat in andere landen de broden/broodjes/patisserie 5* zo duur zijn als hier.
Dat is het dus wel.
Vooral in de Duitstalige landen is het brood, bij een bakker die zelf bakt, wel degelijk fors duurder dan alhier.
Op zich verklaarbaar, maar het is wel prijziger dan alhier bij een supermarkt.
BTW: de supermarkten in de Duitstalige landen verkopen ook goedkoop brood...
En... daar is een bakker vaak al om 06:00h open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQ3Gft_3o-Gcx3SotT2l-LXP8BE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5nmofYawcurEN20MgNy3whDT.png?f=fotoalbum_large

Interessant om te zien hoe zo'n buitenlandse bakker z'n broodsoorten samenstelt:
https://backstube.it/images/folder-dez-2020.pdf

[ Voor 40% gewijzigd door ehtweak op 02-01-2026 16:07 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Deruxian schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:30:

Maar even; echt ambachtelijk brood dat je thuisbakt met enkel vitamine C; rijstijd minimaal 2x 60 minuten. Baktijd 45 minuten. En dan nog voorbereiden/bakken.
't Is nog veel erger. :+
Ik maak het deeg en dan moet ik 24-48 uur wachten voordat ik het verder laat rijzen.
M.a.w. pas twee dagen later kan ik er brood van (af)bakken. :)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]
Kwaliteit is voor een groot deel van Nederland ondergeschikt geworden aan de prijs en zo komt vanzelf de neerwaartse spiraal.
Men gaat hier, zeker als het ons dagelijkse voedsel betreft, vooral voor kwantiteit i.p.v. kwaliteit.
Breek me de bek niet open... :|
En nee, prijs is lang niet altijd een indicator van wel of niet goede kwaliteit. (omgekeerd ook niet)

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 02-01-2026 16:05 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Om terug te komen op het thema "de zonsondergang van de fysiek winkels":
Ook in b.v. bovengenoemd dorpje waar die echte bakkerij zich bevindt, zijn de afgelopen jaren de nodige (vooral non-food) winkels gesloten of weggekwijnd.
En blijft de enkele, specialistische, hoge-kwaliteitswinkel over.
Alhoewel, in mei 2024 is er, in datzelfde dorp, toch een supermarkt geopend die in het segment van de Aldi/Lidl zit. Eurospin heet die toko. Kennen we hier in Nederland nog niet.
En ik was verbaasd over wat ze verkopen (heel veel Italiaanse producten) en tegen heel aantrekkelijke prijzen.

Het dorp kent amper duizend inwoners en de nodige toeristenaanwas in het winter- en zomerseizoen.
Maar dan nog kan het blijkbaar uit.

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 02-01-2026 16:20 ]

Mooie Plaatjes   

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik vond het tijgerbrood wat "dagvers" was best te knagen, maar sinds het "lekker lang vers" is dus het dus echt niet meer te eten!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

ehtweak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:15:
Om terug te komen op het thema "de zonsondergang van de fysiek winkels":
Ook in b.v. bovengenoemd dorpje waar die echte bakkerij zich bevindt, zijn de afgelopen jaren de nodige (vooral non-food) winkels gesloten of weggekwijnd.
En blijft de enkele, specialistische, hoge-kwaliteitswinkel over.
Alhoewel, in mei 2024 is er, in datzelfde dorp, toch een supermarkt geopend die in het segment van de Aldi/Lidl zit. Eurospin heet die toko. Kennen we hier in Nederland nog niet.
En ik was verbaasd over wat ze verkopen (heel veel Italiaanse producten) en tegen heel aantrekkelijke prijzen.

Het dorp kent amper duizend inwoners en de nodige toeristenaanwas in het winter- en zomerseizoen.
Maar dan nog kan het blijkbaar uit.
Dan hebben we het niet meer over de bakker die ik had gepost. Oudenbosch kent een 13K inwoners.

Maar de winkelstraat wordt er inderdaad steeds minder. Ik heb er nog in een mooie computerwinkel gewerkt. Good old times.

• Marcel a
[...]
Want het is niet zo dat in andere landen de broden/broodjes/patisserie 5* zo duur zijn als hier.
Toch wel hoor. Kennelijk mogen we van @Deruxian niet beginnen over frans brood, maar dat is best prijzig hoor. En als je het een beetje treft is dat inderdaad zo allemachtig vers dat je ter plekke overweegt te verhuizen naar Frankrijk.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:20
Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:31:
[...]

De meeste (wat grotere) bedrijven hebben lang lopende contracten voor de basis benodigdheden, energie, gas, melk, water. Het is ook zakelijk prima te doen om een contract voor 3 jaar of 5 jaar af te sluiten. De verzekeringspremie zit hier dan al in.
Als MKB kan je volgens mij al minstens 6 maanden voor het einde contract een nieuw contract afsluiten. Als je daar dan niet uit komt kan je gaan kijken naar alternatieven.
Een jaar vantevoren is het zelfs. En langer als je bereid bent een boete te betalen. Reken maar dat alle bakkers een termijncontract hebben. Maar wat schiet je er mee op als je volgende contract heel duur wordt? Zelf verhuisde ik zo ongeveer precies toen Poetin Oekraïne binnenviel en denk maar niet dat ik mijn oude contract mee kon nemen. Dat betekende versneld van het gas af en een duur nieuw contract. Dat was niet te voorkomen.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:13
[...]

Als je een echte Godwin had willen doen had ik onze Oosterburen aangehaald. Hier net over de grens zijn de bakkers gewoon open om 07:00, ook op zondag. En dan staan mensen ook nog in de rij.

Dat laatste is uiteindelijk de oorzaak, de klanten. Kwaliteit is voor een groot deel van Nederland ondergeschikt geworden aan de prijs en zo komt vanzelf de neerwaartse spiraal. Want het is niet zo dat in andere landen de broden/broodjes/patisserie 5* zo duur zijn als hier.
Nee maar ken de situatie in Fra of Dui vwb de dorpjes niet, maar hier in BeNelux zit niet in elk gehucht een warme bakker. En dan schijn je ook nog het verschil te hebben tussen warme bakker die het echt zelf doet, en die afbakt (zegt men in dit topic, ik geloof dat niet); hmm ik heb geluk dat mijn 2 warme bakkers op loopafstand het snachts staan te bakken, ambachtelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjah op 02-01-2026 17:49 ]

• bszz
Helixes schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:16:
[...]

E300 is de code voor ascorbinezuur (of ascorbaat), volgens de door Europa goedgekeurde lijst van hulpstoffen in voedingsmiddelen. Over het algemeen wordt het gebruikt als antioxidant, als onderdeel van een zuurteregelaar of, vaak, beide.

Edit:

[...]

Ik heb dat artikel drie keer moeten lezen, en ik denk dat ik begrijp wat er gebeurd. Reductor ascorbinezuur verzadigt tijdens het kneden met zuurstof, die in ruste en bij afwezigheid van zuurstof tijdens het gisten als oxidator optreedt. Ik heb alleen géén idee of dat klopt - het lijkt mij dat je hetzelfde effect kan bereiken door langer te kneden. Mijn gevoel zegt dat het volume ascorbinezuur niet groot genoeg is om daarmee een significant effect te bereiken - maar, ik heb ook geen zin en tijd om te gaan rekenen aan die claim :Y)
[small]Ik denk ook dat je hetzelfde effect kunt krijgen door langer kneden of zelfs het toevoegen van gluten aan het meel... Maar langer kneden kost wel tijd en gdaarmee geld.

• Beer070
bszz schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Een jaar vantevoren is het zelfs. En langer als je bereid bent een boete te betalen. Reken maar dat alle bakkers een termijncontract hebben. Maar wat schiet je er mee op als je volgende contract heel duur wordt? Zelf verhuisde ik zo ongeveer precies toen Poetin Oekraïne binnenviel en denk maar niet dat ik mijn oude contract mee kon nemen. Dat betekende versneld van het gas af en een duur nieuw contract. Dat was niet te voorkomen.
Dat moet behoorlijk zwaar zijn geweest, en bij consumenten zijn dit soort dingen minder netjes geregeld rond verhuizingen. Alhoewel.. wij kregen van de energie leverancier een aanbod om toendertijd ons dure contract mee te nemen met de verhuizing, dus het zal maar net zijn wat voordelig is voor de leverancier

• bszz
Beer070 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:45:
[...]

Dat moet behoorlijk zwaar zijn geweest, en bij consumenten zijn dit soort dingen minder netjes geregeld rond verhuizingen. Alhoewel.. wij kregen van de energie leverancier een aanbod om toendertijd ons dure contract mee te nemen met de verhuizing, dus het zal maar net zijn wat voordelig is voor de leverancier
Nou, dit was een zakelijke verhuizing...

• Mawlana
  • Laatst online: 20:29
[...]

Hier net over de grens zijn de bakkers gewoon open om 07:00, ook op zondag. En dan staan mensen ook nog in de rij.
Dat vind ik nou een slecht voorbeeld. Dat mensen óók op zondag in de rij staan voor brood komt simpel doordat ze er wel op tijd bij moeten zijn.

Onze oosterburen hebben geen supermarkten die op zondag open zijn. Op zondag kan je daar tot 12u brood kopen.

• Marcel a
[...]
Als je 2x 36 uur werkt als gezin met 2 kinderen die ook nog eens 3 dagen per week naar de opvang moeten wordne gebracht en gehaald dan is er simpelweg geen tijd in de 9-5 om naar de bakker, slager, groenteboer te gaan dat snap ik wel.
Je beschrijft hier een enorme minderheid van Nederland. Miljoenen Nederlanders werken parttime of zijn met pensioen, hebben de kinderen al lang de deur uit. Ik heb alle tijd van de wereld om elke week even naar de stad te gaan voor een lekker stuk kaas, lekker brood en versgebrande koffiebonen. Twee kinderen en mijn partner en ik werken beide 80%.

• bszz
[...]

De meeste retailers in mijn omgeving zijn gewoon tot 18.00 open. Even ons plaatje: Twee kinderen, werken allebei meer dan fulltime, we doen gewoon boodschappen, één keer per week en ongeveer één keer per twee maanden bulk, zo min mogelijk bij de supermarkt. We koken zelf en gaat eigenlijk prima. Kwestie van een beetje slim organiseren en een diepvries :)

Nog even toevoegen: De drukste tijd in mijn winkel is tussen 13.00 en 16.00. Na 17.00 slechts af en toe een klant. Hetzelfde wordt altijd gezegd over koopavonden: daar zou toch zoveel behoefte aan zijn... Werkelijkheid in de meeste winkelgebieden is dat op koopavond per saldo niks vediend wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door bszz op 03-01-2026 16:56 ]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:De discussie mag hier weer richting fysieke winkels gaan. De discussie over brood en e-nummers (in het algemeen) mag elders worden gevoerd.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:55
bszz schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:12:
[...]Nog even toevoegen: De drukste tijd in mijn winkel is tussen 13.00 en 16.00. Na 17.00 slechts af en toe een klant. Hetzelfde wordt altijd gezegd over koopavonden: daar zou toch zoveel behoefte aan zijn... Werkelijkheid in de meeste winkelgebieden is dat op koopavond per saldo niks vediend wordt.
Denk ook wel dat koopavond achterhaald is sinds in veel winkelcentra de winkels het hele weekend open zijn.
Op een zaterdag of zondag een uurtje de stad in als ik weet wat ik hebben wil is fijner dan na een drukke dag nog even in de (meestal) donkere avond het winkelcentrum in waar niks te beleven is.

Hier is in het centrum nog in theorie een koopavond maar rond 19 is alles wel dicht en dat waren dan ook alleen de grotere ketens. De kleinere middenstand weet ondertussen wel beter.

Dan verlies je toch van de online, want uiteindelijk kijken de meeste alleen naar de prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Holzschuh op 05-01-2026 07:39 ]

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:59
Holzschuh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:38:
[...]
Op een zaterdag of zondag een uurtje de stad in als ik weet wat ik hebben wil is fijner dan na een drukke dag nog even in de (meestal) donkere avond het winkelcentrum in waar niks te beleven is.
Maar toen nog wel alle winkels open waren, vond ik juist die koopavond zo gezellig. Toen eenmaal winkels niet meer meededen met koopavond en er leegstand kwam, was er inderdaad veel minder te beleven.

Vanuit de winkeliers snap ik het heel goed, die willen ook wel wat vrije tijd. Ik ben ook heel blij dat bij mij in de buurt alle winkels dicht zijn op zondag.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:24

DDX

Komt ook denk doordat er heel veel mensen minimaal een doordweekse dag vrij zijn/'thuis werken' en gewoon even doordeweeks overdag een winkel opzoeken.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:56
In Utrecht hadden we in 2005 nog een referendum over de invoer van wekelijkse koopzondagen (ipv 1x per maand). 2/3 was tegen. In 2013 werd het alsnog doorgevoerd, als laatste van de G4. Het leek een kleine ingreep, maar toen ik tijdens corona over de Oudegracht liep realiseerde ik mij hoe bijzonder het eigenlijk is om zónder het winkel-geweld door een bijna 1000 jaar oud stadscentrum te lopen, en dat zo'n moment mógelijk nooit meer gaat voorkomen. Uitgezonderd nieuwe epidemieën en/of extreme escalatie van geopolitieke spanningen. Zou ik annu nu weer 'terug' willen naar een pre-koopzondagen-periode? Nou, eerlijk gezegd geniet ik zelf óók van het gemak van alles zoveel mogelijk uren open. Maar als we toe kunnen naar één winkel-loze zondag per maand dan zou ik daar meteen voor tekenen ;)

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:16
Valorian schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:25:
In Utrecht hadden we in 2005 nog een referendum over de invoer van wekelijkse koopzondagen (ipv 1x per maand). 2/3 was tegen. In 2013 werd het alsnog doorgevoerd, als laatste van de G4. Het leek een kleine ingreep, maar toen ik tijdens corona over de Oudegracht liep realiseerde ik mij hoe bijzonder het eigenlijk is om zónder het winkel-geweld door een bijna 1000 jaar oud stadscentrum te lopen, en dat zo'n moment mógelijk nooit meer gaat voorkomen. Uitgezonderd nieuwe epidemieën en/of extreme escalatie van geopolitieke spanningen. Zou ik annu nu weer 'terug' willen naar een pre-koopzondagen-periode? Nou, eerlijk gezegd geniet ik zelf óók van het gemak van alles zoveel mogelijk uren open. Maar als we toe kunnen naar één winkel-loze zondag per maand dan zou ik daar meteen voor tekenen ;)
Heel herkenbaar. Ik was een weekend in Duitsland en wandelen in een stad op zondag is geweldig. Maar ik word nu bij wijze van spreken al zenuwachtig als ik op zaterdag moet bedenken wat ik zondag wil koken.

• R_Zwart
Pat911 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:02:
[...]

Maar toen nog wel alle winkels open waren, vond ik juist die koopavond zo gezellig. Toen eenmaal winkels niet meer meededen met koopavond en er leegstand kwam, was er inderdaad veel minder te beleven.

Vanuit de winkeliers snap ik het heel goed, die willen ook wel wat vrije tijd. Ik ben ook heel blij dat bij mij in de buurt alle winkels dicht zijn op zondag.
Wat ik nog steeds niet snap is dat winkels niet altijd zelf mogen bepalen of ze open gaan. Bij mij in de buurt zit een wat duurdere kledingzaak, waarvoor het niet gek is als ze op andere tijden open zijn dan als hun klant werken. Maar, in ieder geval bij ons, mag die winkel niet zomaar iedere avond open. Dat schijnt weer alleen voor supermarkten en zo te mogen. Maar wat wel mag is dat je op ieder gewenst tijdstip op afspraak naar die winkel gaat. Dan gaat de deur weer dicht als je binnen bent.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:47
En daar is de Bijenkorf:
Reorganisatie bij warenhuisketen de Bijenkorf

Warenhuisketen de Bijenkorf gaat reorganiseren. Dat bevestigt de woordvoerder tegenover BNR. De reorganisatie is niet ingegeven door het Britse moederbedrijf Selfridges. Later deze week wordt bekend hoeveel mensen door de reorganisatie worden getroffen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Deezers
Dit bericht komt om het jaar. Blijkbaar is de kerstperiode tegengevallen? Hoe vaak kan je nog reorganiseren? Het kantoorpersoneel is al flink op bezuinigd dus dan moet het winkelpersoneel of bepaalde locaties nu wel de klos zijn?

Edit BNR:
Economie•19:05•Aangepast om 19:28
Reorganisatie bij warenhuisketen de Bijenkorf
Auteur: Myrthe Koopman
Warenhuisketen de Bijenkorf gaat reorganiseren. Dat bevestigt de woordvoerder tegenover BNR. De reorganisatie is niet ingegeven door het Britse moederbedrijf Selfridges. Later deze week wordt bekend hoeveel mensen door de reorganisatie worden getroffen, maar volgens het bedrijf heeft de reorganisatie betrekking op functies binnen zowel het hoofdkantoor als de winkels.

De Bijenkorf schrijft in het persbericht dat het reorganiseert om 'de organisatie beter toe te rusten op toekomstige ambities en veranderende marktomstandigheden'. De luxueuze warenhuisketen werkt naar eigen zeggen aan een aangescherpte strategische koers. Om die koers te varen moet het bedrijf naar eigen zeggen banen schrappen op zowel het hoofdkantoor als in de winkels. De betrokkenen worden hier later over geïnformeerd.

Eerder reorganisatie
Bij de warenhuisketen werken ongeveer 4500 mensen. In 2023 zag de Bijenkorf zich ook al genoodzaakt om te reorganiseren, toen verdwenen er in etappes in totaal zo'n 116 FTE's. Dat gebeurde zowel op het hoofdkantoor als in de winkels.

[ Voor 61% gewijzigd door Deezers op 05-01-2026 19:47 ]

• R_Zwart
Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken os de winkels sluiten voor kijken kijken niet kopen mensen. Dan kan je in ieder geval kog zeggen dat de omzet per bezoeker omhoog is gegaan....

Maar serieus: vroeger kocht ik er al mijn kleding maar sinds corona hebben ze hun assortiment kleiner gemaakt. Zo heb ik overhemden met extra lange mouwen. Voor corona hadden ze een leuk assortiment, tegenwoordig 2 of 3 verschillende en dan alleen wit en lichtblauw. Dan loop ik wel direct naar de Profuomo winkel waar ze hun hele collectie hebben. En dat geld eigenlijk voor al hun merken.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:56
Ik zie in bijenkorf genoeg waar op bezuinigd kan worden, maar dat gaat dan wel ten koste van nét wat luxere winkel ervaring die deels ook rechtvaardigt dát de winkel nog bestaat. Dus dat is een lastig dilemma.

Ik kom er weinig, maar toch een voorbeeld: koop je daar een broek dan is de cassiere 3x zo lang bezig als bij de Zara, omdat ze de broek netjes vouwen in een soort crepe-papier, daar netjes een tasje omheen doen etc. Ook staan er zelden rijen bij de kassa.

Er kan dus vast personeel uit, of m2’s door dingen dichter op elkaar te zetten. maar als je de winkel ervaring meer laat lijken op elke fast fashion toko: wat is dan nog je onderscheidend vermogen?

• Deezers
Valorian schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:21:
Ik zie in bijenkorf genoeg waar op bezuinigd kan worden, maar dat gaat dan wel ten koste van nét wat luxere winkel ervaring die deels ook rechtvaardigt dát de winkel nog bestaat. Dus dat is een lastig dilemma.

Ik kom er weinig, maar toch een voorbeeld: koop je daar een broek dan is de cassiere 3x zo lang bezig als bij de Zara, omdat ze de broek netjes vouwen in een soort crepe-papier, daar netjes een tasje omheen doen etc. Ook staan er zelden rijen bij de kassa.

Er kan dus vast personeel uit, of m2’s door dingen dichter op elkaar te zetten. maar als je de winkel ervaring meer laat lijken op elke fast fashion toko: wat is dan nog je onderscheidend vermogen?
Als het gevolgen heeft voor zowel het hoofdkantoor als de winkels en ze de strategie gaan aanscherpen is dit meestal het verkleinen van het assortiment en nog meer op online te gaan richten. Of stoppen met de shop in shops maar dat levert volgens mij nog soort van huur/bruikleen voor ze op.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Valorian schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:21:

Dat crêpe papier kan je er meteen uit bezuinigingen dan. Scheelt een enorme afvalberg. Ik kan mij ook oprecht niet indenken dat iemand zn broek thuis in crêpepapier bewaard.

Een tasje vind ik soms wel prettig. Vooruit, dat is ook wat luxer dat ze dat niet vragen.
Maar als iets geen cadeautje is alsnog inpakken in papier? Waarom?

Of ben ik te plebs hiervoor?

• Beer070
Deezers schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:28:
[...]

Als het gevolgen heeft voor zowel het hoofdkantoor als de winkels en ze de strategie gaan aanscherpen is dit meestal het verkleinen van het assortiment en nog meer op online te gaan richten. Of stoppen met de shop in shops maar dat levert volgens mij nog soort van huur/bruikleen voor ze op.
Ik weet er niet veel van, maar voor zover ik de Bijenkorf winkels meemaak is het allemaal shop in shop waarbij het personeel en winkelruimte door Bijenkorf wordt geleverd, en het risico voor het grootste deel door de merken wordt gedragen. Wellicht dat de merken iets anders willen doen om de kosten te beperken

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:32:
[...]

Dat crêpe papier kan je er meteen uit bezuinigingen dan. Scheelt een enorme afvalberg. Ik kan mij ook oprecht niet indenken dat iemand zn broek thuis in crêpepapier bewaard.

Een tasje vind ik soms wel prettig. Vooruit, dat is ook wat luxer dat ze dat niet vragen.
Maar als iets geen cadeautje is alsnog inpakken in papier? Waarom?

Of ben ik te plebs hiervoor?
Blijkbaar wel dan ja. ;)

Er zijn heel veel producten die door de verkoper nog even netjes ingepakt worden ter bescherming onderweg of het vergemakkelijken van het transporteren.
Een papiertje om een broek voelt dan wellicht overdreven maar sommige kleding heeft dermate delicate stoffen dat een laagje extra er omheen geen overbodige luxe is als je nog een hele dag met zo'n tas gaat zeulen en er misschien dingen bij in stopt.

En al zou het maar een stukje beleving zijn, ook dat doet wat voor de klant. Want het papiertje is wellicht een uitzondering, maar netjes opvouwen en knap in een tasje doen voor je is ook gewoon prettig. Of zou jij niet raar staan te kijken als ze je aangekochte kleding letterlijk in een zakje proppen of het zo op een hoop naar je toeschuiven met een 'succes ermee'?

Ik geef toe dat de markt voor winkels die 'goedkope supermarktachtig afrekenen' (lees: lopende band richting medewerker die echt geen zin in het werk of zelfs leven heeft) best wel is toegenomen. Maar ik beschouw dat als onderdeel van de race to the bottom om alles maar zo goedkoop mogelijk aan te kunnen bieden. De meeste gewone winkels proberen toch echt wel iets meer aan 'service' te doen wat dat betreft.
Zo stond de dame van de koffiewinkel afgelopen week ook mijn koffie in mijn tas in te pakken, gewoon spontaan omdat het gezellig kletsen was geweest bij het uitzoeken en dan kon ik rustig even pinnen. Niet nodig, wel leuk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _JGC_
  • Nu online
@Gonadan Dat kleding netjes inpakken doen ze ook gewoon bij de Terstal of de Wibra, hoef je niet voor naar de Bijenkorf. Volgens mij noem ik dan wel een van de goedkoopste winkels qua kleding.

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:52:
@Gonadan Dat kleding netjes inpakken doen ze ook gewoon bij de Terstal of de Wibra, hoef je niet voor naar de Bijenkorf. Volgens mij noem ik dan wel een van de goedkoopste winkels qua kleding.
Dat probeer ik juist te zeggen, dat dingen even netjes inpakken heel normaal is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Dat probeer ik juist te zeggen, dat dingen even netjes inpakken heel normaal is. ;)
Ja, even vouwen en in een tasje stoppen. Of vouwen en geven als je heen tas wilt/koopt omdat je er 1 aan je hand hebt hangen of de auto vlakbij staat.
Maar kleding in crêpepapier verpakken omdat het te delicaat is voor een tasje en een paar uur meezeulen.
Dan zou ik hem persoonlijk ook niet aan durven trekken.

Dat heb ik in geen enkele winkel meegemaakt. Van Wibra tot broeken van €200,- en ook bij veelal (merino) wollen truien en andere duurdere kleding niet nodig gehad.

Maargoed, ook hier draait het dus niet zozeer om het crêpepapier. Maar om de beleving. Eigenlijk waar we bij de bakkers ook mee eindigde. We zoeken geen winkels meer. We zoeken een beleving.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dennis1812 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:58:
[...]
We zoeken geen winkels meer. We zoeken een beleving.
Ho, ho, stop.
Niet iedereen zoekt beleving hoor... :+
(wat dan die beleving ook moge zijn)

Laat staan dat ik er (extra) voor zou willen betalen. ;)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

Het begint nu wel kinderlijk te worden hoor. Alles wat extra is maar men niet als 100% strikt noodzakelijk kan beschouwen wordt afgedaan als beleving en zonde van je geld want het heeft niets met een winkel te maken?

Tja, als we alles zo plat gaan slaan dan blijft er weinig lol in het leven over. De glimlach die ik van een verkoper krijg is ook niet noodzakelijk, verwarming in de winkel hoeft eigenlijk ook niet, een beetje nette inrichting of handige verlichting hoeft ook niet per se. Liefst gewoon een kale loods waar je zo snel mogelijk je spullen in de achterbak kan gooien en snel weer weg kan zijn? Zo cynisch zijn we toch niet geworden?

Ik snap die continue haat op de term beleving niet zo. Wanneer je zelf oreert over die ene lokale slager waar je goed mee op kan schieten en die dingen voor je kan regelen is dat ook gewoon beleving. Beleving is dat je iets positief beleeft, meer niet. Daar is toch niets mis mee? :)
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Ja, even vouwen en in een tasje stoppen. Of vouwen en geven als je heen tas wilt/koopt omdat je er 1 aan je hand hebt hangen of de auto vlakbij staat.
Maar kleding in crêpepapier verpakken omdat het te delicaat is voor een tasje en een paar uur meezeulen.
Dan zou ik hem persoonlijk ook niet aan durven trekken.

Dat heb ik in geen enkele winkel meegemaakt. Van Wibra tot broeken van €200,- en ook bij veelal (merino) wollen truien en andere duurdere kleding niet nodig gehad.

Maargoed, ook hier draait het dus niet zozeer om het crêpepapier. Maar om de beleving. Eigenlijk waar we bij de bakkers ook mee eindigde. We zoeken geen winkels meer. We zoeken een beleving.
Het papier is niet meer dan een beetje bescherming schreef ik al, dat is heel normaal. Voor kleding zie je dat wellicht minder vaak, maar boeken worden bijvoorbeeld ook altijd ingepakt. Zeker wanneer het weer wat minder is en de kans op nat worden o.i.d. groter. Het stukje folie wat de bloemist om je bloemen doet is ook niet voor de sier, dat beschermt tegen de koude lucht. Waarom is het zo'n probleem dat winkeliers bepaalde producten inpakken? Het is toch alleen maar positief? :?

Overigens is merinowol niets anders dan veel te duur betaalde schapenwol, juist zo'n mooi natuurproduct zou overal tegen moeten kunnen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mijn 'afkeer' van het begrip beleving is begonnen rond die tijd dat b.v. de gewone fietsenwinkels ineens een bike-experience-center ging heten.
Of dat de schoonmaakster plotseling een interior manager werd.

Dat een tuincentrum geen potten & planten meer ging verkopen, maar chemisch discutabele luchtjes in de verkoopruimtes ging verspreiden om een flora-belevenis te simuleren.
En bijkans de prijzen van de producten gelijk sky-high gingen.

Zeg maar dat al het mogelijke en onmogelijke neurologische marketing gezever en gezwets aangewend wordt om de consument te verleiden dingen te kopen die letterlijk soms gebakken lucht zijn.
Net zoals toen de achtergrondmuziek en -geurverspreiding in de supermarkten hun intrede deden.
Of de coole/stoere autoreclames waarbij het dure vehikel op de meest iconische plekken op onze aardbol getoond wordt en hoe je daar dan een bepaald 'gevoel' bij zou moeten krijgen.
Terwijl 99% van zowat alle auto's gewoon dagelijks in de file aanschuiven...

Enzovoorts, enzovoorts.

BTW: de verkoper die vriendelijk glimlacht of een praatje maakt, daar hangt, in principe, geen extra prijskaartje aan!
DAT is wat me tegenstaat; dat je extra moet betalen (al dan niet verhuld) voor gewoon fatsoenlijk gedrag.
En die slager, groenteman of poelier die ik wel eens noem. Die doen niet aan extra betaalde beleving. En daar kan ik gewoon zeggen dat het vorige week gekochte product wel of niet goed was, zonder dat dat verdere consequenties heeft.
M.a.w. gewoon eerlijk en oprecht. En daar ontbreekt het nog wel eens aan anno nu.

Al vaker aangestipt: de verhalen die de KvW laat zien.
Zoals recentelijk weer eens bleek dat het verhaal van al dan niet gekweekte zeebaars:
https://kro-ncrv.nl/progr...week-of-illegaal-zeebaars
een vieze nasmaak had.
"catch of the day" En dan mag je zelf uitleggen hoe dat uitpakte... :X

BTW2: 't Is vaak juist vermakelijk om te zien hoe de andere kant reageert als je de extra betaalde belevenis verhaal/dienst/product onthult en/of aan de kaak stelt.
En op de letterlijke vraag: wat schiet ik, als betalende klant, daar dan mee op?
Wordt het akelig stil... :+

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 06-01-2026 13:28 ]

Mooie Plaatjes   

• Kalentum
ehtweak schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:14:
Mijn 'afkeer' van het begrip beleving is begonnen rond die tijd dat b.v. de gewone fietsenwinkels ineens een bike-experience-center ging heten.

Dat een tuincentrum geen potten & planten meer ging verkopen, maar chemisch discutabele luchtjes in de verkoopruimtes ging verspreiden om een flora-belevenis te simuleren.

Zeg maar dat al het mogelijke en onmogelijke neurologische marketing gezever en gezwets aangewend wordt om de consument te verleiden dingen te kopen die letterlijk soms gebakken lucht zijn.
Net zoals toen de achtergrondmuziek en -geurverspreiding in de supermarkten hun intrede deden.
Of de coole/stoere autoreclames waarbij het dure vehikel op de meest iconische plekken op onze aardbol getoond wordt en hoe je daar dan een bepaald 'gevoel' bij zou moeten krijgen.

Enzovoorts, enzovoorts.

BTW: de verkoper die vriendelijk glimlacht of een praatje maakt, daar hangt, in principe, geen extra prijskaartje aan!
DAT is wat me tegenstaat; dat je extra moet betalen (al dan niet verhuld) voor gewoon fatsoenlijk gedrag.
En die slager, groenteman of poelier die ik wel eens noem. Die doen niet aan extra betaalde beleving. En daar kan ik gewoon zeggen dat het vorige week gekochte product wel of niet goed was, zonder dat dat verdere consequenties heeft.
M.a.w. gewoon eerlijk en oprecht. En daar ontbreekt het nog wel eens aan anno nu.

Zoals recentelijk weer eens bleek dat het verhaal van al dan niet gekweekte zeebaars:
een vieze nasmaak had.

BTW2: 't Is vaak juist vermakelijk om te zien hoe de andere kant reageert als je de extra betaalde belevenis verhaal/dienst/product onthult en/of aan de kaak stelt.
En op de letterlijke vraag: wat schiet ik, als betalende klant, daar dan mee op?
Als je 5km wil wandelen kun je dat op een industrieterrein doen of in een bos. Functioneel hetzelfde maar toch zie je in een bos meer mensen wandelen. Omdat mensen een bos beleven als een prettiger omgeving.

Beleving is geen vies woord. Het is gewoon hoe jij je omgeving ervaart. Veel mensen zetten in hun huis prulletjes neer terwijl dat functioneel niets toevoegd. Omdat ze het prettiger vinden, leuk er uitzien etc. Misschien jij niet, dat kan, maar veel mensen doen dat wel.

Ook die groenteboer van jou zal op een gegeven moment misschien een keer zijn interieur moeten / willen vernieuwen. Misschien alleen al omdat de oude meuk van ellende uit elkaar valt? En dan gaat ie kijken op https://kaanwinkelinricht...lections/winkelinrichting en leest dat 'winkelinrichting de uitstraling van je zaak bepaalt'. En dan zal die ondernemer ook iets kiezen wat past bij hoe hij/zij vindt dat de winkel eruit moet zien. En dat kan ook zonder marketingpipo's. Maar er zal wel even bewust over worden nagedacht over wat 'past' bij de winkel. Goedekope uitstraling, luxe, iets er tussen in?

Bijenkorf, Action, zit deels overlap in het assortiment maar de uitstraling van de winkels is compleet anders. En daarmee ook de beleving.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Kalentum Begrijpelijk, maar, zoals aangegeven, de financiële boete/meerprijs die staat op die zogenaamde 'beleving', dat stuit mij tegen de borst...

Onze groenteman staat gewoon met een marktkraampje op de markt. Heeft geen dure winkel(inrichting).

Mooie Plaatjes   

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:32:
Ik snap die continue haat op de term beleving niet zo. Wanneer je zelf oreert over die ene lokale slager waar je goed mee op kan schieten en die dingen voor je kan regelen is dat ook gewoon beleving. Beleving is dat je iets positief beleeft, meer niet. Daar is toch niets mis mee? :)
Eens. Voor hardhout vlonder had ik boortjes nodig. Bij de Volendammer ijzerboer vroeg ik daar specifiek om. Binnen de minuut komt-ie terug met twee boortjes van verschillende diameters. Meer ter validatie vroeg ik of hij zeker was of het daarmee ging lukken. Wat mij betreft valt de ijzige blik van de medewerker ook onder beleving. :) En ook een meerwaarde van fysieke winkels, imo.

[ Voor 3% gewijzigd door desmond op 06-01-2026 14:51 ]

• bszz

Enzovoorts, enzovoorts.

een vieze nasmaak had.

Een beetje kort door de bocht. Als winkelier moet je het een beetje leuk maken in je winkel. Met achter de toonbank staan wachten tot er klanten komen red je het niet, hoe mooi je producten ook zijn. Het hele plaatje moet kloppen (En dat heet in marketingtaal dan beleving). Ik geloof niet dat je daar als klant extra voor betaalt.
ehtweak schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:21:
@Kalentum Begrijpelijk, maar, zoals aangegeven, de financiële boete/meerprijs die staat op die zogenaamde 'beleving', dat stuit mij tegen de borst...

Onze groenteman staat gewoon met een marktkraampje op de markt. Heeft geen dure winkel(inrichting).
Die "boete/meerprijs" is gewoon een fabeltje.

[ Voor 7% gewijzigd door bszz op 06-01-2026 15:16 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:47
ehtweak schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:21:
Begrijpelijk, maar, zoals aangegeven, de financiële boete/meerprijs die staat op die zogenaamde 'beleving', dat stuit mij tegen de borst...
Bijna net hele leven draait om 'beleving', zonder dat zouden we nooit op reis gaan en sta ik morgenavond niet voor 8 euro een biertje te drinken in de Trofana Alm :)

Punt is hier: voor welke zaken vinden mensen 'beleving' nog belangrijk, heeft het een dusdanige meerwaarde dat ze bereid zijn er extra geld voor te betalen. Dat geldt voor Blokker of de Bijenkorf net zo goed als voor bijvoorbeeld Starbucks:
Starbucks was helemaal hip, maar de koffieketen heeft nu problemen: ‘Alles zit tegen’

De tijd dat het ‘gaaf’ was om met een beker van Starbucks over straat te gaan, ligt achter ons. De winst van de koffiegigant staat flink onder druk en beleggers zijn ontevreden. Nieuwe topman Brian Niccol probeert het tij te keren, met onder meer 200.000 nieuwe viltstiften. „De hippe koffietent van de stad is al lang niet meer de de Starbucks.’’

Waarom Starbucks dan vijftien jaar geleden wel hip was? Volgens Tehupuring ligt dat aan de persoonlijke aandacht die Starbucks aan de klanten gaf: „Ze schreven niet alleen je naam op je beker, maar je kon uit allerlei soorten toppings kiezen. Je dacht: hier word ik echt goed geholpen, deze barista kent mij, zo was er echt binding met de klant.’’

Het nadeel: veel handelingen voor barista’s, die al die toppings en smaakjes moesten toevoegen. „Vergelijk met McDonalds: daar bestel je aan een paal, daar komt niet eens een medewerker aan te pas. Die kan veel meer transacties per minuut uitvoeren.”
Eenvoud of aandacht, pick one...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Marcel a
Op het moment dat je beleving als beleving ervaart, gaat er iets mis. Ik wil gewoon goed en deskundig geholpen worden. Ik haal mijn koffiebonen in een pand waarvan de inrichting nog uit de 19e eeuw stamt. Niet veel later in ieder geval. Dat zal vast beleving zijn, maar ze hebben gelukkig verstand van koffie. En daar gaat het natuurlijk om.

• Sjah
In zoverre ik me herinner, was Starbucks de shop, die het salonfaehig maakte om "schandalig" hoge prijzen te gaan vragen voor iets simpels op straat. Wat mij betreft mogen ze weg.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:22
Sjah schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:23:
In zoverre ik me herinner, was Starbucks de shop, die het salonfaehig maakte om "schandalig" hoge prijzen te gaan vragen voor iets simpels op straat. Wat mij betreft mogen ze weg.
En dat met echt hele slechte koffie wat gemaskeerd word met een dikke laag zoetstoffen. Maar goed, het is nog altijd de eigen keuze om daar koffie te halen.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Die zoetstoffen kies je zelf voor.
Je kan ook een zwarte koffie kopen of een cappuccino zonder siropen.

Uiteindelijk plaatst de koper de bestelling en de keuze voor welke bonen en welke zooi erin of erop gaat.

Je ziet het wel met meer (Amerikaanse) fast food ketens die hier geen voet aan de grond krijgen. Five guys, die tex mex fast food kom even niet op de naam, Dunkin donut en ik mis er vast nog genoeg.

• R_Zwart

Ik ben het helemaal met je eens. Maar ik denk dat wij niet de norm zijn. Die winkelier moet geld verdienen een heel groot deel van de populatie wil dat wel. Pas hoorde ik weer zoiets over een "all inclusive" tuincentrum. Mensen gingen er heen omdat je er zo lekker kon lunchen? Ik denk als jij en ik aan lekker lunchen denken dat we een ander soort zaak uitkiezen, maar honderdduizenden mensen niet. Wij horen niet bij de doelgroep van dat soort winkels.

(ik bestel ook zonder problemen een fiets online, zelfs als ik diezelf moet afmonteren, ik heb al het gereedschap liggen, een bike-experrience center heb ik niet nodig)

• R_Zwart
Marcel a schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:23:
Op het moment dat je beleving als beleving ervaart, gaat er iets mis. Ik wil gewoon goed en deskundig geholpen worden. Ik haal mijn koffiebonen in een pand waarvan de inrichting nog uit de 19e eeuw stamt. Niet veel later in ieder geval. Dat zal vast beleving zijn, maar ze hebben gelukkig verstand van koffie. En daar gaat het natuurlijk om.
Maar denk je ook niet dat die mensen heel doelbewust dat interieur zo houden zodat dat toch een beetje onderdeel van de beleving wordt? Ze kunnen hun producten ook in een veel effficienter ingericht winkelpand verkopen.

• _JGC_
  • Nu online
@R_Zwart Bouwmarkten zoals de Hornbach en de Bauhaus hebben een snack/broodjescorner. Dat maakt zo'n bouwmarkt meer dan alleen een winkel voor je bouwmaterialen. Bij de Gamma of Karwei zie je mij niet even een middagje struinen met de rest van het gezin, dat is gewoon weten wat je zoekt, betreffende gangpad opzoeken, artikel meenemen, afrekenen en snel weer naar huis.

• Sjah
R_Zwart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:03:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Maar ik denk dat wij niet de norm zijn. Die winkelier moet geld verdienen een heel groot deel van de populatie wil dat wel. Pas hoorde ik weer zoiets over een "all inclusive" tuincentrum. Mensen gingen er heen omdat je er zo lekker kon lunchen? Ik denk als jij en ik aan lekker lunchen denken dat we een ander soort zaak uitkiezen, maar honderdduizenden mensen niet. Wij horen niet bij de doelgroep van dat soort winkels.
Nou ik snap dat wel, als je op je vrije vrijdag met je gezin naar tuincentrum gaat, wil je best een (meestal goedkopere) lunch wel.
Doet me denken aan een bouwmarkt,. waarvan ik hoorde dat ze op woensdag gratis broodje bal oid serveren, t loopt dan op de woensdagen storm (met werklui die omrijden om daar even iets te kopen), niks geks aan.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:37
_JGC_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:10:
@R_Zwart Bouwmarkten zoals de Hornbach en de Bauhaus hebben een snack/broodjescorner. Dat maakt zo'n bouwmarkt meer dan alleen een winkel voor je bouwmaterialen. Bij de Gamma of Karwei zie je mij niet even een middagje struinen met de rest van het gezin, dat is gewoon weten wat je zoekt, betreffende gangpad opzoeken, artikel meenemen, afrekenen en snel weer naar huis.
Dat heb ik bij elke winkel.

• Marcel a
R_Zwart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:05:
[...]

Maar denk je ook niet dat die mensen heel doelbewust dat interieur zo houden zodat dat toch een beetje onderdeel van de beleving wordt? Ze kunnen hun producten ook in een veel effficienter ingericht winkelpand verkopen.
Natuurlijk. Alleen is het wel echt. En hebben ze ook echt verstand van koffie.
Ik ben een liefhebber van Apple spulletjes. De ervaring van dat merk is deels beleving, maar zodra ik het idee heb dat ze me beleving verkopen en niet een goed product ben ik klaar.

• bszz
Marcel a schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Natuurlijk. Alleen is het wel echt. En hebben ze ook echt verstand van koffie.
Ik ben een liefhebber van Apple spulletjes. De ervaring van dat merk is deels beleving, maar zodra ik het idee heb dat ze me beleving verkopen en niet een goed product ben ik klaar.
Leuk dat je over koffie begint: Heb je je ooit gerealiseerd dat het juist bij producten als koffie niet alleen om smaak maar om smaakbeleving gaat? Daar ben je je wellicht niet van bewust maar dat is zoals het werkt. Waarom zou een retailer daar niet (al dan niet subtiel) op inspelen? Een goede restaurateur zal in zijn restaurant ook bewust kiezen voor een bepaalde sfeer, kleuren muziek etc. Dat is waar iedereen onbewust gevoelig voor is.

• Marcel a
@bszz dat heb ik mij zeer zeker gerealiseerd. Dat is bij de meeste zaken zo.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:16

Fiber

Beaches are for storming.

Sjah schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:23:
In zoverre ik me herinner, was Starbucks de shop, die het salonfähig maakte om "schandalig" hoge prijzen te gaan vragen voor iets simpels op straat. Wat mij betreft mogen ze weg.
Ik kom er nooit, veel te duur voor mij, maar waarom zouden ze weg moeten? Starbucks en soortgelijke tentjes zijn vaak wel een teken dat een wijk of buurt in opkomst is als ze ergens verschijnen, of een wat betere/duurdere buurt is als ze er al zijn. Iets met gentrificatie en zo. https://www.google.com/search?q=starbucks+gentrificatie

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Gonadan

Gonadan

Enzovoorts, enzovoorts.
Wat jij beschrijft is reclame en het beïnvloeden van de consument, dat bestaat al eeuwen. Lang voordat jij geboren bent is dat al begonnen.

weer een vieze nasmaak had.

Maar nu maak je ineens de omschakeling naar duidelijke misleiding door de voedingsindustrie, je weet dat we daarop heel behoorlijk op één lijn zitten. Maar dat is wel even wat anders. ;)

Dat die slager, groenteman of polier de tijd neemt/kan nemen om jou uitgebreid te woord te staan is ook gewoon beleving. Die tijd kost geld en er zijn genoeg ondernemingen waar een medewerker die tijd en/of capaciteiten dus niet heeft/krijgt ten behoeve van de marge van de onderneming. En daarmee is het dus ook nog eens betaalde beleving.

Je weet dat wij op één lijn zitten als het gaat om daadwerkelijke misleiding in de voedingsindustrie, maar dat is wel wat anders dan een stukje beleving.
Wanneer het over beleving gaat hebben is er één groot grijs gebied. Een feromonenkanon in een winkel hoeft van mij ook niet zo, maar er zijn genoeg dingen die niet strikt noodzakelijk zijn voor de aankoop die wel een positievere beleving geven en dat is echt geen vies woord.

Neem die groenteman van je, die komt ook op een vast moment langs en stalt zijn producten netjes voor je uit. De kraamhuur en de extra handjes om alles uit te stallen en te verkopen kost ook gewoon extra geld, en daar betaal jij voor. Dat kan hij ook gewoon van achter uit zijn bus doen, jij roept maar en hij pakt even wat voor je. Maar met die 'beleving' zal men ook die groenteboer als minder prettig ervaren.

Daarom lijkt het mij wijs om de term 'beleving' an sich niet continu te belagen, dat kennen we onderhand wel. Iedereen zoekt een vorm van beleving, maar dan op zijn eigen manier. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

bszz schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Een beetje kort door de bocht. Als winkelier moet je het een beetje leuk maken in je winkel. Met achter de toonbank staan wachten tot er klanten komen red je het niet, hoe mooi je producten ook zijn. Het hele plaatje moet kloppen (En dat heet in marketingtaal dan beleving). Ik geloof niet dat je daar als klant extra voor betaalt.

[...]

Die "boete/meerprijs" is gewoon een fabeltje.
Als wat een ondernemer moet doen ten behoeve van zijn onderneming zit in de kosten, en heeft dus onder de streep invloed op wat zijn prijsniveau kan zijn. Distributeur gedreven prijzen uitgezonderd uiteraard.
In die zin betaal je altijd voor alle stukjes beleving die een ondernemer 'moet' doen en als hij veel doet zal de prijs allicht hoger liggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Sjah schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Nou ik snap dat wel, als je op je vrije vrijdag met je gezin naar tuincentrum gaat, wil je best een (meestal goedkopere) lunch wel.
Doet me denken aan een bouwmarkt,. waarvan ik hoorde dat ze op woensdag gratis broodje bal oid serveren, t loopt dan op de woensdagen storm (met werklui die omrijden om daar even iets te kopen), niks geks aan.
Sterker nog, als ik door mijn gezin meegesleurd word om lang door een tuincentrum te struinen dan ben ik dolblij met een pauze voor een matig bakkie en een redelijk saucijzenbroodje. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Sterker nog, als ik door mijn gezin meegesleurd word om lang door een tuincentrum te struinen dan ben ik dolblij met een pauze voor een matig bakkie en een redelijk saucijzenbroodje. :P
Leuk voorbeeld.
En dat zijn dus precies van die dingen, dat doe ik gewoon niet.
Nee, en vroeger ook niet.
De beleving van het tuincentrum niet en de vreetschuur die er bij zit, ook niet.
Dat is voor mij persoonlijk een soort van strafexpeditie. ;)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

Fiber schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:00:
[...]

Ik kom er nooit, veel te duur voor mij, maar waarom zouden ze weg moeten? Starbucks en soortgelijke tentjes zijn vaak wel een teken dat een wijk of buurt in opkomst is als ze ergens verschijnen, of een wat betere/duurdere buurt is als ze er al zijn. Iets met gentrificatie en zo. https://www.google.com/search?q=starbucks+gentrificatie
Starbucks zit op plaatsen waar veel hipsters en toeristen komen, dat heeft niets met een welvaartsniveau van de wijk te maken. Sterker nog, Starbucks zit primair in winkelgebieden, rondom OV en toeristische trekpleisters, niet in woonwijken.

Dat maakt niet dat ik ze per se weg zou willen hebben, maar het staat wel symbool voor een cultuur waarvan ik liefst zo weinig mogelijk zou adapteren in onze maatschappij. Van die echte hype-shops zijn het in feite, past bijna in het rijtje van de stroopwafel voor 15 euro omdat die toevallig op instagram gestaan heeft. Zo ongezond mogelijk voer normaliseren voor veel geld. ik pas daarvoor.
Maar goed, ik gier nu weer vreselijk off-topic dus negeer me maar. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Pat911
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Van die echte hype-shops zijn het in feite, past bijna in het rijtje van de stroopwafel voor 15 euro omdat die toevallig op instagram gestaan heeft. Zo ongezond mogelijk voer normaliseren voor veel geld. ik pas daarvoor.
Nog iets verder of topic : ook gezonde zaken worden genormaliseerd (wel minder) maar als het op tiktok komt, dan wil de jeugd dat. Zo heeft dochterlief het dekbed gekocht met hartjes bij de Zeeman (of Wibra) want die kwam zo vaak op tiktok. Het erge is dat ze iets studeert met reclame en zegt dat ze heel goed zelf haar keuzes kan maken - maar ondertussen koopt ze al matcha-slurpend alles wat op tiktok wordt gehyped.

Weer wat meer on topic: https://npo.nl/start/afspelen/de-klant-is-koning_1
Andere tijden had een korte uitzending over verruiming van de winkeltijden - dat heeft in mijn ogen bijgedragen aan de afname van die leuke kleine zaakjes. Want die werkten al zoveel, en voor grote bedrijven met veel personeel had dat natuurlijk veel minder impact.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Wat jij beschrijft is reclame en het beïnvloeden van de consument, dat bestaat al eeuwen. Lang voordat jij geboren bent is dat al begonnen.
Helaas wel. Triest maar waar. :-(
Maar nu maak je ineens de omschakeling naar duidelijke misleiding door de voedingsindustrie, je weet dat we daarop heel behoorlijk op één lijn zitten. Maar dat is wel even wat anders. ;)
Vooral daar vind idd die betaalde zogenaamde beleving plaats. Die er slechts op gericht is meer pecunia uit de zak van de consument te troggelen. Alles ten faveure van de winstcijfers. :r
Wanneer het over beleving gaat hebben is er één groot grijs gebied. Een feromonenkanon in een winkel hoeft van mij ook niet zo, maar er zijn genoeg dingen die niet strikt noodzakelijk zijn voor de aankoop die wel een positievere beleving geven en dat is echt geen vies woord.
Mwah... het vervelende is echter dat die positieve beleving de laatste tientalllen jaren zo is omgeslagen is naar een kater met een smerige (financiële) nasmaak.
Dat kan hij ook gewoon van achter uit zijn bus doen, jij roept maar en hij pakt even wat voor je. Maar met die 'beleving' zal men ook die groenteboer als minder prettig ervaren.
Grappig dat je dat noemt. Die groenteman kwam 25 jaar geleden idd fysiek langs de deur met z'n grote anonieme bus. En dan kocht de hele straat rechstreeks vanuit z'n schuifdeur. Of kwam 'ie een dag later alsnog langs om het langs te brengen als 'ie nog wat moest naleveren.
Ja, dat is idd beleving, maar dan op de goede manier. En, als klap op de vuurpijl, destijds was 'ie al goedkoop en dat is 'ie nog steeds. Kwalitatief heeft 'ie gewoon prima producten en bijna altijd tegen een lagere prijs dan welke supermarkt dan ook. Kortom, een pareltje en die moeten we koesteren.

Maar zoals al vaker aangehaald, de ijzerwinkel in een willekeurig dorp (iemand noemde schroefjes bij een Volendammer ijzerboer), die groenteman, de slager in een rommelige volgepropte winkel met tl-buizen, etc. Dat is nou juist wat we (ik in ieder geval) steeds meer gaan missen. Terwijl het de pareltjes zijn die we nog kunnen koesteren. Maar uiteraard niet tegen iedere prijs. Vaak nog gerund door ondernemers die niet alleen maar met €-tekens in hun hebberige oogjes rondlopen.

Vandaar "de zonsondergang van de fysieke winkels". :|

En wat betreft die koffiezaak met beleving. Tja, wil je ter plekke goede koffie, met beleving, drinken; oké.
Zo smaakt idd die (redelijke) espresso op een Italiaans terrasje met uitzicht op besneeuwde toppen voor een prijs van nog geen twee euro (met koekje en glaasje water erbij) uitstekend.
Dan is de beleving in zowel sensorische zin alsmede in financiële zin gewoon top.

Maar als ik gewoon goede koffiebonen nodig heb voor mijn espressomachine, wil ik ze juist tegen zonder opsmuk, online bestellen. Geen gedoe om naar een winkel te moeten, en daar allerlei tierlantijnen door te worstelen voordat ik die ene kilo bonen mag afrekenen... :+

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

@Pat911 wat is er gezond aan een dekbed of 'matcha'? (wat geen matcha is, zoek KvW aflevering maar op. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:25:
Mwah... het vervelende is echter dat die positieve beleving de laatste tientalllen jaren zo is omgeslagen is naar een kater met een smerige (financiële) nasmaak.
Ben je niet gewoon een zure oude man geworden langzamerhand? :P ;)
Grappig dat je dat noemt. Die groenteman kwam 25 jaar geleden idd fysiek langs de deur met z'n grote anonieme bus. En dan kocht de hele straat rechstreeks vanuit z'n schuifdeur. Of kwam 'ie een dag later alsnog langs om het langs te brengen als 'ie nog wat moest naleveren.
Ja, dat is idd beleving, maar dan op de goede manier. En, als klap op de vuurpijl, destijds was 'ie al goedkoop en dat is 'ie nog steeds. Kwalitatief heeft 'ie gewoon prima producten en bijna altijd tegen een lagere prijs dan welke supermarkt dan ook. Kortom, een pareltje en die moeten we koesteren.

Maar zoals al vaker aangehaald, de ijzerwinkel in een willekeurig dorp (iemand noemde schroefjes bij een Volendammer ijzerboer), die groenteman, de slager in een rommelige volgepropte winkel met tl-buizen, etc. Dat is nou juist wat we (ik in ieder geval) steeds meer gaan missen. Terwijl het de pareltjes zijn die we nog kunnen koesteren. Maar uiteraard niet tegen iedere prijs. Vaak nog gerund door ondernemers die niet alleen maar met €-tekens in hun hebberige oogjes rondlopen.

Vandaar "de zonsondergang van de fysieke winkels". :|

En wat betreft die koffiezaak met beleving. Tja, wil je ter plekke goede koffie, met beleving, drinken; oké.
Zo smaakt idd die (redelijke) espresso op een Italiaans terrasje met uitzicht op besneeuwde toppen voor een prijs van nog geen twee euro (met koekje en glaasje water erbij) uitstekend.
Dan is de beleving in zowel sensorische zin alsmede in financiële zin gewoon top.

Maar als ik gewoon goede koffiebonen nodig heb voor mijn espressomachine, wil ik ze juist tegen zonder opsmuk, online bestellen. Geen gedoe om naar een winkel te moeten, en daar allerlei tierlantijnen door te worstelen voordat ik die ene kilo bonen mag afrekenen... :+
Yes, het is duidelijk. Prijs staat voor jou op één, daarna komt kwaliteit, dan weer prijs, en als beleving niet direct bijdraagt aan de prijs of kwaliteit dan is het slecht. Klopt het zo een beetje? :P

Onder de streep mogen we concluderen dat iedereen beleving zoekt, ook jij, maar ieder op zijn eigen manier.
Ik kan de koffie ook online bestellen, doe ik ook wel eens als dat beter uit komt. Maar ik kan het ook in de winkel ga halen, waar ik al heel lang kom, en ik de eigenaren praktisch ken. En nu zijn dochters het overgenomen hebben heb je daar goed contact mee, altijd een fijn gesprek en goed geholpen. En als er wat is met je apparatuur kan je ook gewoon terecht.
Dat is een stuk beleving waar ik blij van word, dat maakt het leven gewoon leuker. Wordt de koffie daar beter van? Nee, maar vast wel duurder dan ik online zou kunnen vinden als ik wil.
Dan kom je echter ook op een stukje gunning. Ik ben bereid meer te betalen (en heb de luxe dat te kunnen) om te zorgen dat mensen die zo hun eigen zaak runnen in ieder geval van mij inkomsten hebben om te kunnen blijven bestaan.

Want laten we eerlijk zijn, dergelijke fysieke winkels leggen het ook vaak af tegen online verkoop die marketing of influencergedreven is. Neem de koffie als voorbeeld, het sterft online van de 'specialty' koffie aanbieders die beweren veel eerlijker en duurzamer te zijn dan alle alternatieven. Vaak daardoor ook aardig aan de prijs maar als je gaat graven in veel gevallen geen haar beter dan de initiatieven die de importeur van een lokale winkel doet. Er zitten gerust ook echt goede tussen maar het sterft van de koffieabonnementen die primair op je geweten spelen puur om geld te verdienen.

Wellicht wat cynisch bekeken van mijn kant, maar dan ga ik liever naar die aardige mensen in de stad. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• R_Zwart
Fiber schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:00:
[...]

Wat je ook ziet is dat ieder winkelgebied van die grote trekpleisters (en dan bedoel ik niet de drogist :-)) moet hebben om kleine zaken te laten floreren. Als je een winkelgebied maakt zonder de bekende ketens dan worden de kleine speciaalzaken niet succesvol. Dus een Starbucks in de buurt kan juist heel goed zijn voor een koffiezaak die wel goede koffie maakt. Je ziet het in feite ook met pleinen of straten waar veel horeca zit. Die beconcurreren elkaar niet, maar versterken elkaar.

[ Voor 7% gewijzigd door R_Zwart op 07-01-2026 10:39 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Yes, het is duidelijk. Prijs staat voor jou op één, daarna komt kwaliteit, dan weer prijs, en als beleving niet direct bijdraagt aan de prijs of kwaliteit dan is het slecht. Klopt het zo een beetje? :P
Bijna, of beter gezegd. Niet echt.
De prijs/prestatie verhouding moet 'kloppen'. En met voortschrijdend inzicht van de afgelopen jaren kom je er steeds meer achter dat dat NIET klopt...
Da's ook het nadeel als je zelf werkzaam bent geweest in dat soort takken van industrie. Waarbij winstmaximalisatie voorop stond en staat. :(
Te beginnen bij een zaterdagbaantje als student bij een 'echte' warme bakker, de internationale handelspraktijken van import/export bij een grote haven. De make-believe wereld van een vijfsterrenhotelketen, de geldgraaierij in de internationale software wereld tot aan telecom wereld.

De laatste jaren in de non-profit sector en nu probeer ik al een paar jaar de komende generatie werkenden bij te brengen hoe je (enigszins) je moet wapenen tegen dat reclame- en marketinggeweld.
In het voorgezet onderwijs dus...

Mooie Plaatjes   

• Pat911
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:25:
@Pat911 wat is er gezond aan een dekbed of 'matcha'? (wat geen matcha is, zoek KvW aflevering maar op. :P
Dat schreef ik inderdaad wat verkeerd op. Maar er zijn ook wel vermeende gezonde tiktokkers. Dat dekbed en matcha bedoelde ik daar niet mee. Bij de podcasts van Universiteit van Nederland hebben ze er ook een leuk item over (over matcha dus). Ik snap sowieso niet dat iemand gras wil drinken, maar goed.

• Gonadan

Gonadan

Pat911 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:03:
[...]

Dat schreef ik inderdaad wat verkeerd op. Maar er zijn ook wel vermeende gezonde tiktokkers. Dat dekbed en matcha bedoelde ik daar niet mee. Bij de podcasts van Universiteit van Nederland hebben ze er ook een leuk item over. Ik snap sowieso niet dat iemand gras wil drinken, maar goed.
Ik drink een paar keer per week gras, althans volgens de fabrikanten wordt al die melk echt van gras gemaakt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bszz
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Als wat een ondernemer moet doen ten behoeve van zijn onderneming zit in de kosten, en heeft dus onder de streep invloed op wat zijn prijsniveau kan zijn. Distributeur gedreven prijzen uitgezonderd uiteraard.
In die zin betaal je altijd voor alle stukjes beleving die een ondernemer 'moet' doen en als hij veel doet zal de prijs allicht hoger liggen.
Verkopen van beleving is bij de meeste ondernemers geen verdienmodel. Als het goed is betaalt een investering zich terug door een een groter volume verkopen. Daar wordt de klant niets extra voor in rekening gebracht.

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Bijna, of beter gezegd. Niet echt.
De prijs/prestatie verhouding moet 'kloppen'. En met voortschrijdend inzicht van de afgelopen jaren kom je er steeds meer achter dat dat NIET klopt...
Da's ook het nadeel als je zelf werkzaam bent geweest in dat soort takken van industrie. Waarbij winstmaximalisatie voorop stond en staat. :(
Te beginnen bij een zaterdagbaantje als student bij een 'echte' warme bakker, de internationale handelspraktijken van import/export bij een grote haven. De make-believe wereld van een vijfsterrenhotelketen, de geldgraaierij in de internationale software wereld tot aan telecom wereld.

De laatste jaren in de non-profit sector en nu probeer ik al een paar jaar de komende generatie werkenden bij te brengen hoe je (enigszins) je moet wapenen tegen dat reclame- en marketinggeweld.
In het voorgezet onderwijs dus...
Dan beschrijf je wel de uitersten van de markt denk ik. Enerzijds non-profit en anderzijds de multinationals die volledig op de koers van de aandeelhouders leven. Als je met die laatste veel slechte ervaringen hebt dan snap ik jouw principiële insteek wel.

Er zijn echter ook heel veel ondernemingen die daar gewoon tussenin leven. Die willen gerust wel winst maken, want dat is goed voor het bedrijf, maar die willen ook gewoon een eerlijke onderneming draaien. Dat iemand probeert de omzet van zijn bedrijf te verhogen is niet gek, en dat is ook niet meteen graaien. We hebben de afgelopen jaren wel kunnen zien hoe (zeker kleinere) ondernemers het onverwachts ineens heel zwaar kunnen hebben, dus die moeten ook gewoon wat spek op de botten proberen te creëren.

Hoe bepaal je eigenlijk of een prijs/prestatieverhouding klopt? Wanneer een horecaondernemer tegenwoordig relatief hoge prijzen rekent, is dat dan graaierij of kan hij niet anders omdat zijn leveranciers voor energie, huisvesting en goederen ook hoge prijzen rekenen. En zijn dat dan graaiers of zijn die daar ook toe gedwongen?
Ik vind het nogal lastig om dat zo objectief vast te stellen wanneer het wel of niet klopt

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bszz
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Dan beschrijf je wel de uitersten van de markt denk ik. Enerzijds non-profit en anderzijds de multinationals die volledig op de koers van de aandeelhouders leven. Als je met die laatste veel slechte ervaringen hebt dan snap ik jouw principiële insteek wel.

Er zijn echter ook heel veel ondernemingen die daar gewoon tussenin leven. Die willen gerust wel winst maken, want dat is goed voor het bedrijf, maar die willen ook gewoon een eerlijke onderneming draaien. Dat iemand probeert de omzet van zijn bedrijf te verhogen is niet gek, en dat is ook niet meteen graaien. We hebben de afgelopen jaren wel kunnen zien hoe (zeker kleinere) ondernemers het onverwachts ineens heel zwaar kunnen hebben, dus die moeten ook gewoon wat spek op de botten proberen te creëren.

Hoe bepaal je eigenlijk of een prijs/prestatieverhouding klopt? Wanneer een horecaondernemer tegenwoordig relatief hoge prijzen rekent, is dat dan graaierij of kan hij niet anders omdat zijn leveranciers voor energie, huisvesting en goederen ook hoge prijzen rekenen. En zijn dat dan graaiers of zijn die daar ook toe gedwongen?
Ik vind het nogal lastig om dat zo objectief vast te stellen wanneer het wel of niet klopt
Daarop aanvullend: Als een product erg goedkoop is klopt de prijs waarschijnlijk ook niet. In dat geval wordt in de productieketen mogelijk niet erg duurzaam gewerkt en worden mensen uitgebuit. Het is allemaal niet zo simpel als het soms voorgesteld wordt.

• Gonadan

Gonadan

bszz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Verkopen van beleving is bij de meeste ondernemers geen verdienmodel. Als het goed is betaalt een investering zich terug door een een groter volume verkopen. Daar wordt de klant niets extra voor in rekening gebracht.
Het verkopen van beleving an sich niet neer (voor een retailer althans). Maar beleving is wel een aspect wat van invloed is op de afzet zoals je al zegt, maar ook zeker op de prijs die men bereid is voor een product te betalen.

Wanneer een winkel meer personeel heeft om echt goed met aandacht te kunnen helpen, leuke aankleding en een fijn muziekje dan kost dat geld. Meer geld dan een winkel met dezelfde producten waar één ongeïnteresseerde puber achter een balie staat om alle klanten te helpen afrekenen en niet meer dan dat. (ik chargeer even een voorbeeld)
Op die en vele andere manieren kan je aanzienlijke verschillen krijgen in de kosten voor het bedrijf ten behoeve van beleving. En die kosten gaan gewoon mee in de rekensom die uiteindelijk bepaalt wat een product moet kosten, en wat je ervoor kán vragen. Ook al zijn de producten in beide winkels identiek.

Het zal wellicht een wat semantische discussie zijn, want de term 'belevingstoeslag' vind ik ook niet helemaal correct voelen. Het is niet dat wanneer de ondernemer een glimlach opzet je ineens een andere PLU moet aanslaan. Maar onder de streep telt alles wel mee en dat is mede aanleiding tot prijsverschillen tussen winkels met verschillende insteek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• R_Zwart
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:32:
[...]

De beste graadmeter is denk ik kijken naar hoeveel klanten er heen gaan en vooral hoeveel klanten terug keren. In dat geval is de prijs/kwaliteit of prijs/prestatie in orde. Je kunt niet zeggen dat een bepaalde marge te hoog is. Een heel goed restaurant met perfect eten en perfecte service kan prima een hogere marge hanteren dan een doorsnee restaurant. Ik heb hier in de buurt restaurants gezien die geen concessiez hebben gedaan aan de kwaliteit en de hogere kosten zonder problemen konden doorbereken. En er waren ook restaurants die de prijzen niet te veel wilde laten stijgen en daarvoor gingen rommelen aan de kwaliteit van de producten en service. Daar is nu altijd ruimte als je even wat wilt eten terwijl je bij die dure moet reserveren.
Pagina: 1 ... 144 145 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels