De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 148 149 Laatste
Acties:

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:49
spijkerhoofd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:36:
[...]

Het is een lange termijnsvisie, maar inzetten op een forse bevolkingskrimp richting de 14 miljoen mensen via natuurlijk verloop en stoppen met 75% van de arbeidsmigranten.
Minder arbeidsmigranten kan alleen als we van boven af op gaan leggen wat mensen moeten gaan doen. Een groot deel van de arbeidsmigranten zijn nodig omdat onze eigen mensen die opleidingen niet doen. Zonder arbeidsmigranten stort het internet direct in.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:03
R_Zwart schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:39:
[...]

Niks mis met die keukens. Echt niet minder dan keuken die duurder zijn. Die zijn juist beter dan de kasten e.d. die ze verkopen. Een IKEA keuken gaat makkelijk 15 jaar of langer mee. Zo'n Pax kledingkast niet als ik zie hoe die in elkaar zitten.
Niet geheel mee eens, de kasten en apparaten zijn van redelijke kwaliteit, het blad niet, dat is van geperst hout, ik heb liever een stenen blad.

• spijkerhoofd
R_Zwart schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:40:
[...]

Minder arbeidsmigranten kan alleen als we van boven af op gaan leggen wat mensen moeten gaan doen. Een groot deel van de arbeidsmigranten zijn nodig omdat onze eigen mensen die opleidingen niet doen. Zonder arbeidsmigranten stort het internet direct in.
Op wat voor manier stort het internet meteen in? En ik zeg niet alle migranten, maar wel voor 75% want die werken in slachthuizen, warehouses, en kassen, en deze branches kun je prima naar het buitenland brengen waar het goedkope arbeid woont. Voor de echt essentiele banen kunnen we deze mensen nog hierheen halen. Je kan natuurlijk ook de mensen een goed salaris geven zodat vanzelf meer Nederlanders het werk gaan doen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:33:
[...]

16 a 14 miljoen inwoners, daar komt het vanzelf van, we fokken niet meer genoeg (nouja bepaalde groepen wel ;) ) en in 2050 gaat generatie X dood voor n deel.
offtopic:
Het CBS, die eigenlijk al decennia lang de toekomstige migratie onderschat, heeft zelfs het idee van bevolkingskrimp in de uiterste scenarios losgelaten, ze gaan er nu gewoon vanuit dat bevolking in Nederland iig tot 2070 blijft doorgroeien: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingsgroei/toekomst

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:45
Zo'n Pax kledingkast niet als ik zie hoe die in elkaar zitten.
offtopic:
Ik weet niet wat jij met je klerenkast doet maar zolang je hem niet uit elkaar haalt staat een Pax kast 30 jaar later nog steeds kan ik uit ervaring vertellen. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
R_Zwart schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:40:
[...]

offtopic:
Eens dat het een probleem is, tegelijk je moet wel concurreren tegen Indiërs die hier grootschalig heen worden gehaald en die beter aansluitende opleidingen hebben dan de Nederlandse en die minder belasting hoeven te betalen. We hebben een probleem met wat Nederlanders willen doen, maar het wordt ook wel door beleid in stand gehouden ook. Philips vroeger deed gewoon vervolgopleidingen voor mensen uit de HTS bijvoorbeeld, waarom zou een bedrijf dat nu doen, met HBO die twijfelachtig aansluit, en je ook gewoon een Indiër kan halen?

• spijkerhoofd
hoevenpe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:50:
[...]
offtopic:
Ik weet niet wat jij met je klerenkast doet maar zolang je hem niet uit elkaar haalt staat een Pax kast 30 jaar later nog steeds kan ik uit ervaring vertellen. :)
Ik heb de pax kast eens uit elkaar gehaald vanwege een verhuizing en weer opgebouwd, de kast ziet er nog steeds stevig uit en kan nog decennia mee. Je moet er alleen niet mee gooien natuurlijk... De boekenkast Billie is trouwens ook van goede bouwkwaliteit.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:15
Sissors schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:52:
[...]
offtopic:
Eens dat het een probleem is, tegelijk je moet wel concurreren tegen Indiërs die hier grootschalig heen worden gehaald en die beter aansluitende opleidingen hebben dan de Nederlandse en die minder belasting hoeven te betalen. We hebben een probleem met wat Nederlanders willen doen, maar het wordt ook wel door beleid in stand gehouden ook. Philips vroeger deed gewoon vervolgopleidingen voor mensen uit de HTS bijvoorbeeld, waarom zou een bedrijf dat nu doen, met HBO die twijfelachtig aansluit, en je ook gewoon een Indiër kan halen?
OT:

tJa want een technische opleiding is wat we nodig hebben, maar men gaat mens-en maatschappij opleidingen doen? Dat? Nou rond 1978 was het zo van " ga scheikunde doen en ze staan je op te wachten met de rolls als je de bul hebt". Nou als je dat dan gedaan had in 1983 bleek het toch tegen te vallen.
Maar ben het eens dat de Indiers die hierheen komen, goeie opleiding hebben en intelligent zijn, en de mooiste banen (en woonwijken) wegkapen.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:De migratiediscussie mag stoppen hier. Die gaat te ver offtopic van fysieke winkels af.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49
Wat IKEA betreft:

Er kan ook verschil in gebruikte materialen, montage en ontwerp van 30 jaar geleden en nu zitten. Verschilt wellicht ook per model/artikel.
Maar zou bv wel het verschil kunnen zijn van het zonder problemen uit en in elkaar halen van een oude kast vs een moderne.

• Wally2002
  • Laatst online: 21:49
spijkerhoofd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:45:
[...]

Niet geheel mee eens, de kasten en apparaten zijn van redelijke kwaliteit, het blad niet, dat is van geperst hout, ik heb liever een stenen blad.
Het blad kun je in diverse materialen/kwaliteiten krijgen, ieder met z’n voor- en nadelen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[...]

Niks mis met die keukens. Echt niet minder dan keuken die duurder zijn. Die zijn juist beter dan de kasten e.d. die ze verkopen. Een IKEA keuken gaat makkelijk 15 jaar of langer mee. Zo'n Pax kledingkast niet als ik zie hoe die in elkaar zitten.
Niet minder dan duurdere keukens? Dan stel je dus dat IKEA de maximaal haalbare kwaliteit is die je in de keukenwereld kunt vinden.
Dan ben je de realiteit wel een beetje kwijt wat mij betreft. Niets mis met een IKEA keuken, maar er zijn ook echt wel veel dingen die beter kunnen. Ieder zijn voorkeur.

En mijn IKEA kledingkast heeft toevallig recent zijn vijftiende verjaardag gehad. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:56:
[...]Ik heb de pax kast eens uit elkaar gehaald vanwege een verhuizing en weer opgebouwd, de kast ziet er nog steeds stevig uit en kan nog decennia mee. [...]
offtopic:
Hier heb ik een stuk of zes Pax-kasten 18 jaar staan en die hadden toch een soort revisie nodig: het achterblad komt na verloop van tijd los als je door de jaren heen tegen achterkant aanduwt met je spullen. Wat heet degelijk? Ik heb ook twee erfstuk-kasten staan en die gaan al ruim 100 jaar mee.
Ik denk wel dat Jysk een stuk afzet weghaalt bij IKEA (en Leen Bakker), met vergelijkbaar concept en lagere prijzen.

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-04 13:44
Een kast van 300 euro die tien jaar of langer mee gaat vind ik best degelijk.

Toen mijn moeder ging verhuizen moest er natuurlijk een designer komen die allemaal dure dingen bij Goossens ging kopen. Het is maar waar je geld aan uit wil geven. Heb wel een dure OLED kado gegeven want "de oude televisie was toch nog goed".

Mensen hebben 100 duizend jaar op de grond geslapen en van een plank gegeten en nu is het allemaal opeens niet meer goed en moet je een op maat gemaakt bed.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

emeralda schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:43:

Mensen hebben 100 duizend jaar op de grond geslapen en van een plank gegeten en nu is het allemaal opeens niet meer goed en moet je een op maat gemaakt bed.
Mensen leven ook nogal wat langer dan toen.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:20

Dennis1812

Amateur prutser

Van een kast naar OLED TV en eindigen dat we vroeger op de grond sliepen.

Bedden zijn er al lang. Eerste verhoogde mooiere bed al 34000 voor Christus.
En mensen proberen het zich al vanaf ruim 77000 jaar geleden comfortabel te maken met plantenresten en bladeren bijvoorbeeld.

Nu hebben we daar betere materialen voor, rugscans etc om bedden precies geschikt voor jou te maken.
In feite doen we niets anders. Alleen zijn er ontwikkelingen geweest waardoor comfortabel worden beter lukt.

De kwaliteit van Ikea is wel genoeg over gezegd. Prima spul. Er is verder ook amper meer midden segment op de markt. En veel series doen niet onder voor hoge prijs segmenten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Sjah
  • Laatst online: 03:15
emeralda schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:43:

Toen mijn moeder ging verhuizen moest er natuurlijk een designer komen die allemaal dure dingen bij Goossens ging kopen. Het is maar waar je geld aan uit wil geven. Heb wel een dure OLED kado gegeven want "de oude televisie was toch nog goed".
Gun haar toch dat joh, dat ze dingen koopt die net iets langer meegaan. En jij net zo goed bepaalt dat ze een nieuwe Tv moet hebben, is dat nou zo zuiver op de graat... :>

• Gonadan

Gonadan

Als je alleen lineaire zut lijkt en brigadier secundair is dan is zo'n oled inderdaad wel wat zonde van je geld. Ik begrijp die moeder wel. :P

Maar ik mis onderhand wel de link naar het topic. In die zin ben ik wel benieuwd wat een Jysk dan bij Ikea zou wegnemen. Ik heb Ikea toch wat hoger zitten en het voordeel is de continuïteit in de basiscollectie. Je kunt in principe jaren later nog iets bijpassends halen. Iets wat bij veel gewone winkels echt niet meer gaat lukken met de seizoenscollecties.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _JGC_
  • Laatst online: 01:49
Jysk is ook redelijk stabiel in de collecties, verkopen ook jaar in jaar uit hetzelfde spul. Denk dat het qua kwaliteit een beetje tussen Ikea en Leenbakker in zit. Qua prijs ligt het er zeker onder.

Ikea heeft overigens ook jaarlijks nieuwe collecties waarbij oud spul verdwijnt. Sommige basis dingen zijn tig jaar gelijk, maar ook dat wisselt wel eens. Voorbeeld is de Expedit die ineens Kallax werd. Net een paar centimeter kleiner... of de keukens die na jaren ineens een ander systeem kregen.

Wat keukens betreft, mijn ouders hadden een lekke wasbak, dure keuken van de keukenboer. Toen na een jaar eindelijk die wasbak eens goed gekit was moest het kastje eronder een nieuw frontje... "de fabriek maakt ze niet meer"
Dan heb ik toch liever een Ikea keuken waar ze 10 jaar dezelfde frontjes blijven verkopen.

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:57
Gonadan schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:57:
Ik heb Ikea toch wat hoger zitten en het voordeel is de continuïteit in de basiscollectie.
Jysk is vergelijkbaar met Ikea in de basiscollectie, de plus collectie van Jysk is vergelijkbaar met de duurdere items van Ikea, de gold collectie van Jysk is van hogere kwaliteit dan Ikea anno 2026, zeg maar vergelijkbaar met Ikea in de jaren 90-2000. Bij Jysk kan je nog meubels inkorten met een zaag bijvoorbeeld terwijl je bij Ikea te maken hebt in de budget collectie met een kartonnen vulsel.

Voordeel van Jysk is dat het voor veel mensen om de hoek zit, je bent ook (vanuit mijn gezichtspunt als man die niet een liefhebber van shoppen is) veel sneller de winkel door.

Ik vind de Jysk wel goed inspringen op de huidige situatie, ik woon in een stad waar de gemiddelde inwoner een laag inkomen heeft en de Jysk doet goede zaken, valt me trouwens ook op dat ik de laatste week 2 keer er was en dat er een stel een loungeset kocht van 2000+ euro, ze weten ook daarmee kennelijk iets goeds te doen. In deze tijden van veel winkelsluitingen doet Jysk echt iets bijzonders.

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:12:
Jysk is ook redelijk stabiel in de collecties, verkopen ook jaar in jaar uit hetzelfde spul. Denk dat het qua kwaliteit een beetje tussen Ikea en Leenbakker in zit. Qua prijs ligt het er zeker onder.

Ikea heeft overigens ook jaarlijks nieuwe collecties waarbij oud spul verdwijnt. Sommige basis dingen zijn tig jaar gelijk, maar ook dat wisselt wel eens. Voorbeeld is de Expedit die ineens Kallax werd. Net een paar centimeter kleiner... of de keukens die na jaren ineens een ander systeem kregen.

Wat keukens betreft, mijn ouders hadden een lekke wasbak, dure keuken van de keukenboer. Toen na een jaar eindelijk die wasbak eens goed gekit was moest het kastje eronder een nieuw frontje... "de fabriek maakt ze niet meer"
Dan heb ik toch liever een Ikea keuken waar ze 10 jaar dezelfde frontjes blijven verkopen.
Na tien jaar nog een nieuw frontje van hetzelfde is knap lelijk over het algemeen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:29
Mijn vriendin heeft ook een keuken van IKEA. Ze had nog een kastdeurtje nodig maar mooi geen frontje. Ook de lampjes van de afzuigkap waren niet verkrijgbaar. Die hebben we bij de Praxis moeten halen. Maar ja, vind ik ook niet zo gek na 13 jaar. Van het weekend zelf nog een matras gehaald, maar knetterdruk weer zoals altijd. Die zaak zal echt nooit ondergang ondervinden.

• Valorian
  • Laatst online: 17:46
chim0 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 04:26:
Mijn vriendin heeft ook een keuken van IKEA. Ze had nog een kastdeurtje nodig maar mooi geen frontje. Ook de lampjes van de afzuigkap waren niet verkrijgbaar. Die hebben we bij de Praxis moeten halen. Maar ja, vind ik ook niet zo gek na 13 jaar. Van het weekend zelf nog een matras gehaald, maar knetterdruk weer zoals altijd. Die zaak zal echt nooit ondergang ondervinden.
Ikea heeft tot 2014-2015 keukens verkocht met de “faktum”serie. Daarna zijn ze overgestapt naar “method”. Dus als je ern keuken hebt van voor 2010 heb je knserdaad pech. Van erna is alles nog bestelbaar als het goed is , maar ik kan ernaast zitten.
Pagina: 1 ... 148 149 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels