De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:30

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ehtweak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Bijna, of beter gezegd. Niet echt.
De prijs/prestatie verhouding moet 'kloppen'. En met voortschrijdend inzicht van de afgelopen jaren kom je er steeds meer achter dat dat NIET klopt...
Da's ook het nadeel als je zelf werkzaam bent geweest in dat soort takken van industrie. Waarbij winstmaximalisatie voorop stond en staat. :(
Te beginnen bij een zaterdagbaantje als student bij een 'echte' warme bakker, de internationale handelspraktijken van import/export bij een grote haven. De make-believe wereld van een vijfsterrenhotelketen, de geldgraaierij in de internationale software wereld tot aan telecom wereld.

De laatste jaren in de non-profit sector en nu probeer ik al een paar jaar de komende generatie werkenden bij te brengen hoe je (enigszins) je moet wapenen tegen dat reclame- en marketinggeweld.
In het voorgezet onderwijs dus...
Dan beschrijf je wel de uitersten van de markt denk ik. Enerzijds non-profit en anderzijds de multinationals die volledig op de koers van de aandeelhouders leven. Als je met die laatste veel slechte ervaringen hebt dan snap ik jouw principiële insteek wel.

Er zijn echter ook heel veel ondernemingen die daar gewoon tussenin leven. Die willen gerust wel winst maken, want dat is goed voor het bedrijf, maar die willen ook gewoon een eerlijke onderneming draaien. Dat iemand probeert de omzet van zijn bedrijf te verhogen is niet gek, en dat is ook niet meteen graaien. We hebben de afgelopen jaren wel kunnen zien hoe (zeker kleinere) ondernemers het onverwachts ineens heel zwaar kunnen hebben, dus die moeten ook gewoon wat spek op de botten proberen te creëren.

Hoe bepaal je eigenlijk of een prijs/prestatieverhouding klopt? Wanneer een horecaondernemer tegenwoordig relatief hoge prijzen rekent, is dat dan graaierij of kan hij niet anders omdat zijn leveranciers voor energie, huisvesting en goederen ook hoge prijzen rekenen. En zijn dat dan graaiers of zijn die daar ook toe gedwongen?
Ik vind het nogal lastig om dat zo objectief vast te stellen wanneer het wel of niet klopt

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:04
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Dan beschrijf je wel de uitersten van de markt denk ik. Enerzijds non-profit en anderzijds de multinationals die volledig op de koers van de aandeelhouders leven. Als je met die laatste veel slechte ervaringen hebt dan snap ik jouw principiële insteek wel.

Er zijn echter ook heel veel ondernemingen die daar gewoon tussenin leven. Die willen gerust wel winst maken, want dat is goed voor het bedrijf, maar die willen ook gewoon een eerlijke onderneming draaien. Dat iemand probeert de omzet van zijn bedrijf te verhogen is niet gek, en dat is ook niet meteen graaien. We hebben de afgelopen jaren wel kunnen zien hoe (zeker kleinere) ondernemers het onverwachts ineens heel zwaar kunnen hebben, dus die moeten ook gewoon wat spek op de botten proberen te creëren.

Hoe bepaal je eigenlijk of een prijs/prestatieverhouding klopt? Wanneer een horecaondernemer tegenwoordig relatief hoge prijzen rekent, is dat dan graaierij of kan hij niet anders omdat zijn leveranciers voor energie, huisvesting en goederen ook hoge prijzen rekenen. En zijn dat dan graaiers of zijn die daar ook toe gedwongen?
Ik vind het nogal lastig om dat zo objectief vast te stellen wanneer het wel of niet klopt
Daarop aanvullend: Als een product erg goedkoop is klopt de prijs waarschijnlijk ook niet. In dat geval wordt in de productieketen mogelijk niet erg duurzaam gewerkt en worden mensen uitgebuit. Het is allemaal niet zo simpel als het soms voorgesteld wordt.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:30

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
bszz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Verkopen van beleving is bij de meeste ondernemers geen verdienmodel. Als het goed is betaalt een investering zich terug door een een groter volume verkopen. Daar wordt de klant niets extra voor in rekening gebracht.
Het verkopen van beleving an sich niet neer (voor een retailer althans). Maar beleving is wel een aspect wat van invloed is op de afzet zoals je al zegt, maar ook zeker op de prijs die men bereid is voor een product te betalen.

Wanneer een winkel meer personeel heeft om echt goed met aandacht te kunnen helpen, leuke aankleding en een fijn muziekje dan kost dat geld. Meer geld dan een winkel met dezelfde producten waar één ongeïnteresseerde puber achter een balie staat om alle klanten te helpen afrekenen en niet meer dan dat. (ik chargeer even een voorbeeld)
Op die en vele andere manieren kan je aanzienlijke verschillen krijgen in de kosten voor het bedrijf ten behoeve van beleving. En die kosten gaan gewoon mee in de rekensom die uiteindelijk bepaalt wat een product moet kosten, en wat je ervoor kán vragen. Ook al zijn de producten in beide winkels identiek.

Het zal wellicht een wat semantische discussie zijn, want de term 'belevingstoeslag' vind ik ook niet helemaal correct voelen. Het is niet dat wanneer de ondernemer een glimlach opzet je ineens een andere PLU moet aanslaan. Maar onder de streep telt alles wel mee en dat is mede aanleiding tot prijsverschillen tussen winkels met verschillende insteek.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:16
Gonadan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:32:
[...]

De beste graadmeter is denk ik kijken naar hoeveel klanten er heen gaan en vooral hoeveel klanten terug keren. In dat geval is de prijs/kwaliteit of prijs/prestatie in orde. Je kunt niet zeggen dat een bepaalde marge te hoog is. Een heel goed restaurant met perfect eten en perfecte service kan prima een hogere marge hanteren dan een doorsnee restaurant. Ik heb hier in de buurt restaurants gezien die geen concessiez hebben gedaan aan de kwaliteit en de hogere kosten zonder problemen konden doorbereken. En er waren ook restaurants die de prijzen niet te veel wilde laten stijgen en daarvoor gingen rommelen aan de kwaliteit van de producten en service. Daar is nu altijd ruimte als je even wat wilt eten terwijl je bij die dure moet reserveren.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
167 banen weg bij de Bijenkorf. Alle winkels blijven open. Wat de nieuwe strategie is zeggen ze dan niet, maar het zou volgens BNR gaan om shopping events na sluitingstijd en inspelen op lokale gebeurtenissen. Denk niet dat deze aanpassingen het tij gaan keren want de bezuinigingen zijn veelal op winkelpersoneel dus je moet wel personeel hebben om deze acties vorm te geven...

https://nos.nl/artikel/25...anen-markt-verandert-snel

[ Voor 42% gewijzigd door Deezers op 09-01-2026 21:26 ]

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels