Dan beschrijf je wel de uitersten van de markt denk ik. Enerzijds non-profit en anderzijds de multinationals die volledig op de koers van de aandeelhouders leven. Als je met die laatste veel slechte ervaringen hebt dan snap ik jouw principiële insteek wel.ehtweak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:50:
[...]
Bijna, of beter gezegd. Niet echt.
De prijs/prestatie verhouding moet 'kloppen'. En met voortschrijdend inzicht van de afgelopen jaren kom je er steeds meer achter dat dat NIET klopt...
Da's ook het nadeel als je zelf werkzaam bent geweest in dat soort takken van industrie. Waarbij winstmaximalisatie voorop stond en staat.![]()
Te beginnen bij een zaterdagbaantje als student bij een 'echte' warme bakker, de internationale handelspraktijken van import/export bij een grote haven. De make-believe wereld van een vijfsterrenhotelketen, de geldgraaierij in de internationale software wereld tot aan telecom wereld.
De laatste jaren in de non-profit sector en nu probeer ik al een paar jaar de komende generatie werkenden bij te brengen hoe je (enigszins) je moet wapenen tegen dat reclame- en marketinggeweld.
In het voorgezet onderwijs dus...
Er zijn echter ook heel veel ondernemingen die daar gewoon tussenin leven. Die willen gerust wel winst maken, want dat is goed voor het bedrijf, maar die willen ook gewoon een eerlijke onderneming draaien. Dat iemand probeert de omzet van zijn bedrijf te verhogen is niet gek, en dat is ook niet meteen graaien. We hebben de afgelopen jaren wel kunnen zien hoe (zeker kleinere) ondernemers het onverwachts ineens heel zwaar kunnen hebben, dus die moeten ook gewoon wat spek op de botten proberen te creëren.
Hoe bepaal je eigenlijk of een prijs/prestatieverhouding klopt? Wanneer een horecaondernemer tegenwoordig relatief hoge prijzen rekent, is dat dan graaierij of kan hij niet anders omdat zijn leveranciers voor energie, huisvesting en goederen ook hoge prijzen rekenen. En zijn dat dan graaiers of zijn die daar ook toe gedwongen?
Ik vind het nogal lastig om dat zo objectief vast te stellen wanneer het wel of niet klopt
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8