Frame164 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:00:
[...]
Wat je vaak ziet is dat er in een naburige gemeente een grotere supermarkt is en dat mensen dan toch daar heen gaan ipv maar de kleine winkel in hun dorp (die is vaak duurder, minder assortiment). Omdat die winkel succesvol is vestigen andere winkeliers zich daar en trekken ze nog meer klanten. Vervolgens moeten de kleine winkels in een dorp duurder worden en snijden in het assortiment omdat er minder klanten komen en gaat na verloop van tijd dicht. Eigenlijk zou iedereen in zn eigen dorp of wijk boodschappen, dat is de enige manier om de voorzieningen op peil te houden. Maar goed, ik zou misschien ook elders heen gaan als het goedkoper is.
Helemaal eens. Ik woon in een klein dorp van dik 2000 inwoners. Toch hebben we de meeste noodzakelijk winkels. Supermarkt, bakker, drogist, bloemenwinkeltje en nog een paar. Diverse soorten eten afhalen lukt ook prima.
Ook een slager, maar die is al maanden alleen geopend voor bestellingen omdat ze geen personeel kunnen vinden.
Allereerst de slager. Nadat deze werd overgenomen gingen de prijzen door het dak en de kwaliteit werd er niet beter op, nu ze alleen op bestelling werken komen we er helemaal niet meer.
Dan de supermarkt, gewoon een volwaardige winkel. Handig dat deze op loopafstand zit, toch doen we de week boodschappen inderdaad in een buurgemeente. Tussendoor een boodschapje halen we daar wel altijd.
Alle boodschappen daar doen is ons gewoon te vaak niet goed bevallen. Inderdaad wat minder assortiment, maar dat is geen deal breaker. Wel te vaak lege schappen van net hetgeen wat je wilt kopen en geen aanbod van alternatieven. Het ergste is echter de houdbaarheidsdatum daar moet je zo scherp op zijn in die winkel dat het eigenlijk geen doen is. Ook daarvan kun je nog zeggen dat het geen ramp is als je het toch bijna direct nuttigt, maar ook te vaak gewoon al verse producten gehad waar eenmaal thuis schimmel op bleek te zitten.
Ik wil gewoon zorgeloos mijn boodschappen doen en niet non-stop op mijn hoeden willen zijn, concessies hoeven doen maar vooral geen frustratie.
Ik snap het niet. Juist in zo'n dorp moet je als lokale ondernemer ook je stinkende best doen om de dorpsbewoners in je winkel te houden, daar zijn ze gevoelig voor in zo'n dorp. Prijs is daarbij echt niet leidend bij het gros van de mensen, ergens anders naar toe rijden kost ook tijd en geld.
De bakker komen we niet altijd. Het wat betere brood van de Jumbo vinden wij eigenlijk prima, scheelt qua prijs niet zoveel met de bakker maar is gewoon makkelijk om je karretje te gooien als je er toch al bent. Drogisterij, bloemen etc proberen we allemaal hier in het dorp te doen.