chim0 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 18:01:
[...]
Nou, ik lees overal dat die Q8300 sowieso bijna onmogelijk is om over te klokken, dus daar gaan we maar niet aan beginnen. Bovendien weet hij dat allemaal niet. Het is een jonge jongen, hij gaat straks studeren en wil gewoon een paar nieuwe spellen spelen en vroeg zich af of het waard was om tweedehands wat te upgraden en er weer een tijdje vooruit te kunnen.
De CPU is prima te overklokken, alleen de multiplier is vrij laag met 7,5 max, daardoor moet je een hoge fsb halen voor een hoge kloksnelheid, waardoor je een goed moederbord nodig hebt om een hoge kloksnelheid te halen.
Dat is idd niet een moederbord wat echt mee zal werken nee.

Ik heb nog 8GB DDR2 ECC, dat wil ik bij hem proberen, maar waarschijnlijk gaat dat ook niet werken. Lees wel hier en daar dat het zou kunnen werken op non-ECC borden, maar dat moet ik dus uitproberen.
Als het alleen ECC is en geen registered moet het kunnen. Dan wordt de ECC functie gewoon niet gebruikt.
Maar goed, hij vroeg mij dus of het waard is om deze nog een beetje te upgraden, zodat ie een paar nieuwe spellen kan spelen of meteen een nieuwe kopen (hij heeft spaargeld), dus daarom zei ik van als die 8GB werkt en je doet er bijv. een HD7950 in, kan je nog wel even vooruit. Maar die processor is niet al te snel dus?
Is voor veel moderne spellen echt het minimale volgens de system requirments, terwijl een HD7950 de meeste spellen gewoon op high/ultra draait op full HD.
Tja, ik dacht een quad-core Intel met 8GB en een HD7950 moet wel kunnen. Meer kan je er ook niet van maken denk ik, dan wordt het toch nieuw. Ik weet dat socket 775 oud is. Maar ja, als je ook nog processor en voeding moet gaan vervangen, kan je net zo goed meteen een nieuwe kopen.
Ik verwacht dat die er wel te vreden mee zal zijn, maar het de CPU is gewoon nu éénmaal niet meer de snelste.