Upgrade PC naar game PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-12-2023
Op dit moment is dit de configuratie die mijn zoon heeft:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 179,95€ 179,95
1ASRock B85M-HDS€ 49,01€ 49,01
1Sapphire Radeon HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design Core 1000€ 28,80€ 28,80
2G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-4GBXL€ 32,-€ 64,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 149,95€ 149,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,61
Hij wil graag wat moderner spellen gaan spelen en volgens wat ik zo her en der lees heeft hij dan ook behoefte aan een (betere) videokaart. Ik heb voorlopig 3 potentiële kandidaten geselecteerd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 185,95€ 185,95
1Sapphire Radeon R9 380 2GB ITX€ 227,40€ 227,40
1Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro€ 245,80€ 245,80

Ik lees zo her en der dat het moederbord wellicht een beperking zou kunnen zijn voor de grootte van de videokaart, vandaar dat ik de ITX kaart als optie geselecteerd heb. Daarnaast lees ik veel negatieve verhalen over 'coilwhining' bij de R280 kaart, vandaar dat ik ook de net gereleasede R 380 als optie meeneem.

Zijn huidige voeding zal waarschijnlijk ook geupgrade moeten worden. 300W is vrij beperkt. Hiervoor heb ik de volgende geselecteerd:
#ProductPrijsSubtotaal
1Super Flower Golden Green HX 450 watt€ 59,90€ 59,90

Klopt het dat hij met een van deze bovenstaande kaarten moderne spellen met speelbare framerate op redelijke settings kan spelen? Ik realiseer me dat dit niet de 'topkaarten' zijn, maar wil de investering toch ook een beetje binnen de perken houden.

En klopt het dat de 300W voeding te licht is en is de 450W dan voldoende?

Ik heb als maximum ong. € 300 in mijn hoofd.

Wellicht heeft iemand nog andere tips.

[ Voor 0% gewijzigd door Holybuck op 30-06-2015 22:12 . Reden: Update met juiste (B85) moederbord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:07
Op zich al een mooi systeem wat er staat :)
Ik zie niet in waarom de videokaart lengte beperkt wordt door het moederbord, dus dat zal wel goed gaan.
De lengte kan eventueel wel worden beperkt door de kast, maar de site van fractal design geeft aan dat een maximum van 350mm mogelijk is. De huidige kaart is ook al 210mm lang dus het moet wel lukken om daar wat voor te vinden.

Van de videokaarten is de R9 380 4GB Nitro (rebrand van R9 285) de beste keuze, gezien de hoeveelheid geheugen.
Op welke resolutie speelt je zoon eigenlijk? Dit kan ook relevant zijn voor de keuze van een grafische kaart.

Qua voeding is 450w voldoende en is deze voeding een goede optie. Eventueel kun je ook kijken naar een wat goedkopere, maar zeker niet mindere, pricewatch: Antec VPF Series 450W (niet modulair en zonder sleeves om de kabels, dus wat minder mooi om te zien in een case met side window)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:28
Ik heb nu aardig wat reviews doorgespit maar als ik moest kiezen tussen de r9 380 of de gtx 960 dan zou het de 960 zijn. De verschillen tussen de 2 kaarten zijn eigenlijk te verwaarlozen.
Ze zijn allebei het meest geschikt om te gamen op 1080p vanwege de smallere geheugenbus. Bij de 4GB versie van de r9 380 zit die dan ook in de weg (net zoals bij de gtx 960 het geval is voor de 4GB versie) waardoor je nauwelijks verschillen ziet tussen de 2 en 4GB versies..

Dan is dat prijsverschil voor de 4GB voor beide kaarten niet te rechtvaardigen.

Verder zijn ze allebei stil en koel..

De gtx 960 geniet dan voor mij de voorkeur omdat ie wat minder stroom gebruikt (50-100 watt) en het feit dat nvidia er een spel bijgeeft. In dit geval de nieuwste Batman.

Voor beide kaarten zal de 2GB versie nog steeds een reuzenstap vooruit zijn tov de HD7770.

Dan zou ik de goedkoopste gtx 960 met 2 fans : pricewatch: MSI GeForce GTX 960 2GD5T OC

Bestel hem bij alternate dan krijg je batman er bij. Als dat geen spel is voor je zoon dan kan ie de bijgeleverde voucher voor Batman verkopen voor 15-20 euries op V&A..scheelt ook weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Het verschil in geheugenbandbreedte tussen de GTX960 en R9 380 is anders flink. Waar de 380 een 256bits bus heeft heeft de GTX960 'slechts' 128 bit.
Daarnaast zie je nu dat de R9 380 in de meeste reviews 'net' de bovenliggende partij is, dit i.c.m. de 4 GB geheugen die over een bredere bus aanspreekbaar is maakt voor mij de R9 380 een wat betere keuze. Simpelweg omdat op dit moment de GTX960 nog prima mee kan, maar al jaren de tendens is dat spellen meer en meer geheugen gaan vreten. Ik verwacht dus dat de R9 380 net wat langer houdbaar is dan de GTX960. Uiteraard is het aan de TS om te bepalen of bovenstaand verhaal voor hem de 40 extra euries waard is.

Voor nu kan TS met beide kaarten prima uit de voeten uiteraard :)

[ Voor 4% gewijzigd door [MAUS] op 21-06-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
True, maar de manier waarop de NVIDIA kaart omgaat met het geheugen is wel weer heel anders dan de AMD tegenhanger.. Beetje lastig vergelijken :)

Wat ik bedoelde te zeggen is dat voor beide kaarten het weinig nut heeft om de 4GB versie te kopen omdat ze allebei niet echt goed gebruik kunnen maken van dat geheugen. Wanneer je voor een 2GB versie gaat, waarbij je voor allebei de kaarten de settings wat zult moeten tweaken maar je volgens mij echt niet gaat meemaken dat je binnen 2 jaar met deze kaartjes spellen op low gaat moeten spelen vanwege VRAM vreters, dan kun je imo beter voor de gtx gaan..

Wat dat betreft is in het "rond de 220 euro territory" de r9 280x een betere keus. 3GB VRAM gecombineerd met een 384 bits geheugenbus.
Alleen die raadde ik niet aan omdat deze kaarten veel meer warmte (en geluid) genereren in de kast en ik niet weet of een fractal core 1000 daar dan zo geschikt voor is..
Dan zul je iig er voor moeten zorgen dat er minstens 2 fans in de kast aanwezig zijn. De core 1000 komt namelijk standaard met 1 casefan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
De Tonga GPU heeft ook data compression wat een lager verbruik in bandbreedte veroorzaakt, dus dat argument voor de GTX 960 als voordeel valt helaas al weg :)

Verder vind ik de r9 280 nog best wel goed geprijst, alleen valt dan het voordeel weg dat GCN 1.2 met zich meebrengt.

Over je moederbord: Ik meen mij te herinneren dat er sommige asrock moederborden waren waar je sata poorten enzo blokeert met een lange gpu. Aan de foto op de productinformatie pagina is dat hier waarschijnlijk net niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Zoals ook uit het artikel op de frontpage blijkt heeft de AMD R9 380 wel baat bij 4GB videogeheugen vergeleken met zijn voorganger de R9 285, dit is dus een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Bij dit bordje zorgen de front header pinnen voor de ''beperking'' van de lengte GPU.
Kijk hier maar eens naar (veilige link)

Dit bordje wordt vaak als vervanger gekozen.
http://tweakers.net/pricewatch/335845/asrock-b85m-pro4.html

hier staan niet mijn pc onderdelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
In mijn oorspronkelijke startpost had ik het verkeerde moederbord opgenomen :X excuses.. dat is het moederbord in de pc van mijn dochter.... (ik heb de startpost aangepast naar het juiste moederbord)

Inmiddels heb ik mijn zoon 'het goede nieuws' verteld: hij gaat upgrade van me krijgen en hij heeft me gevraagd haast te maken, want vakantie 8)7

Ik ben nog niet helemaal uit de videokaart, maar volgens mij zou ik een keus moeten maken uit de volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 186,95€ 186,95
1Gigabyte GV-N960G1 GAMING-2GD€ 226,95€ 226,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 210,95€ 210,95
1Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro€ 236,-€ 236,-

Warmte zou een issue kunnen zijn, hij zit op zolder waar het (zeker bij warme dagen zoals nu) best heel warm wordt. Ik heb wel in de planning om daar een airco te laten plaatsen, maar daar gaat hij waarschijnlijk deze zomervakantie nog niet van kunnen genieten.

Een extra casefan plaatsen kan natuurlijk altijd.
De MSI G960 kaart heb ik uit een eerdere post overgenomen, de Gigabyte kaart kreeg een puntje/halve ster meer van de reviewers, maar dat wordt veroorzaakt door overclocken wat niet gaat gebeuren, dus wellicht toch zonde van de extra 15 euris.

Welke van bovengenoemde kaarten zouden jullie adviseren, alles in ogenschouw nemende?

Voor wat betreft de voeding begrijp ik niet waarom ik niet voor de in mij startpost genoemde Superflower zou kiezen. Ik heb uitstekende ervaring met het merk, en toen ik 3 jaar geleden mijn eigen voeding uitgezocht kwam ik bij de Superflower Golden Green SF 450P, met enorm positieve reviews uit. Is Superflower kwalitatief minder goede voedingen gaan produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 22:56
Qua voeding; pricewatch: Antec VPF Series 450W

(Waarom; puur omdat mainstream merken goed gereviewd zijn en ik er zelf ervaring mee heb. Jouw merk voeding zegt me niks. De interne componenten van de Antec zijn van goede kwaliteit tov andere voedingen uit dezelfde prijsklasse)

Misschien zelfs een 550W aangezien AMD niet bekend staat om zuinige videokaarten.. Geeft je tevens nog wat hoofdruimte voor andere componenten / upgrades

Kijk anders voor het budget van je videokaart naar een 2de hans 290/290X , is meer bang for the buck dan een nieuwe 380

[ Voor 44% gewijzigd door jeroenk13 op 30-06-2015 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Niet zuinig? Valt ook wel mee hoor, een R9 290 kan nog op die 450w voeding, dus een 380 ook makkelijk. reviews: AMD Radeon 300-serie Review - R9 390X, 380 en R7 370 van MSI getest ingame verbruikt het hele systeem nog geen 300w.

Overigens vind ik de R9 280 eigenlijk een nog iets betere keuze, zolang ie nog te krijgen is zou ik voor die gaan. Qua performance scheelt het nagenoeg niks, maar hij is wel wat goedkoper, verschil in verbruik is ook knap klein.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Super Flower maakt prima voedingen, nu nog steeds. Als je het mij vraagt zou ik tegenwoordig alleen nog designs van Seasonic, FSP en Super Flower kopen, de rest is of een rebrand van een van deze merken, of van mindere kwaliteit.

550W is zware overkill omdat je met een enkele videokaart, zelfs niet met een Titan X, boven de 450W uit gaat komen met een gewone i5 ernaast. Overigens zou ik wel gewoon lekker de goedkoopste pakken, wat volgens mij de Antec is, zoonlief mag al lang blij zijn met wat hij krijgt en er hoeft geen extra geld weg aan spul wat hij niet nodig heeft, lijkt me.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoulv12
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik zou een 960 doen, hoef je ook geen nieuwe voeding te kopen.

Btw, mijn 960 gebruikt anders bij gta v ~3,5 gb vram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

.ScorpionSquad schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:22:
Super Flower maakt prima voedingen, nu nog steeds. Als je het mij vraagt zou ik tegenwoordig alleen nog designs van Seasonic, FSP en Super Flower kopen, de rest is of een rebrand van een van deze merken, of van mindere kwaliteit.
Larie. Er zijn juist tegenwoordig veel meer goede en betaalbare platformen op de markt die onder verschillende merken te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
raoulv12 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:52:
Ik zou een 960 doen, hoef je ook geen nieuwe voeding te kopen.

Btw, mijn 960 gebruikt anders bij gta v ~3,5 gb vram.
Heb ik wanneer ik een van de GTX960's koop inderdaad geen andere voeding nodig? Dan zou dat wellicht de beste keus zijn..

Hij wil zelf de Sony Gold Wireless Headset kopen van zijn 'folderloopgeld'... zonder voeding past die binnen mijn budget, houdt hij meer Euris over om spellen van te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Holybuck schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:45:
[...]

Heb ik wanneer ik een van de GTX960's koop inderdaad geen andere voeding nodig? Dan zou dat wellicht de beste keus zijn..
Je bedoelt met de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W? Dat wordt dan altijd een niet aan te raden houtje touwtje oplossing met adapterkabeltjes, want die voeding heeft geen 6(+2) PEG kabels. Bij mijn weten zijn er geen 960's zonder PEG kabels. Consumptie-wise zou het best kunnen, maar deze voeding beschikt eenvoudigweg niet over de juiste aansluitingen.

Uiteraard zijn er goedkopere alternatieven dan die SF voeding. De broer van je huidige voeding met 50W extra, pricewatch: be quiet! System Power 7 350W, heeft bijv. al een 6+2 pin PEG. Je moet je echter ook afvragen hoe interessant dat is. Wellicht wil je zoon over 2 jaar nog meer eye-candy, waar een zwaardere videokaart nodig is met 2x(6+2) PEG kabels.

[ Voor 37% gewijzigd door br00ky op 01-07-2015 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoulv12
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
br00ky schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:56:
[...]

Je bedoelt met de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W? Dat wordt dan altijd een niet aan te raden houtje touwtje oplossing met adapterkabeltjes, want die voeding heeft geen 6(+2) PEG kabels. Bij mijn weten zijn er geen 960's zonder PEG kabels. Consumptie-wise zou het best kunnen, maar deze voeding beschikt eenvoudigweg niet over de juiste aansluitingen.
Die voeding heeft 2x molex dus met een verloopkabeltje kun je daar 1 6 pin of een 8 pin van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Klopt, maar lekker is dat allemaal niet. Die verloopjes willen nog wel eens brak zijn en de boel laten smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Ik blijf bij mijn eerdere advies om te gaan voor de Antec voeding en r9 380 4gb. Dit aangezien de r9 380 ook daadwerkelijk baat heeft bij 4gb VRAM en net wat vlotter is als de GTX960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Je zou de vraag of het mogelijk is om de gtx 960 te koppelen aan de 300W voeding via een verloopje kunnen plaatsen in het [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen topic.

Volgens mij moet het gewoon kunnen. Kaartje trekt echt weinig stroom. Mijn systeem met een gtx 960 en i7 4770 zit op 200-220 Watt tijdens het gamen...

Verder is het trouwens niet zo dat de 4GB versie van de gtx 960 geen nut heeft..en iedereen blijft het maar roepen...
Het is uit verschillende reviews al lang gebleken dat het tegendeel waar is.

YouTube: GTX 960 4GB vs. 960 2GB Benchmark - Is it Worth It?
http://pclab.pl/art64398-24.html
http://www.pcgameshardwar...teile-Benchmarks-1154370/

De r9 380 en de gtx 960 ontlopen elkaar errug weinig dus voor het prestatieverschil hoef je het niet te doen. Dus als het mogelijk is om de 300w voeding te houden dan zou ik dat gewoon doen en een GTX 960 4GB nemen.

Deze bv. pricewatch: Gigabyte GV-N960WF2OC-4GD
Als je voor een gtx 960 gaat bestel hem dan bij azerty of alternate omdat deze shops er gratis de laatste Batman game bij leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Baloes schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:39:
Je zou de vraag of het mogelijk is om de gtx 960 te koppelen aan de 300W voeding via een verloopje kunnen plaatsen in het Voeding advies en informatie topic - Deel 30.
FTFY ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
Goed idee om de voeding guru's om advies te vragen.
Ik heb meteen even gevraagd naar de Superflower mocht tegen het behoud van de huidige voeding geadviseerd worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Holybuck schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 22:31:
Voor wat betreft de voeding begrijp ik niet waarom ik niet voor de in mij startpost genoemde Superflower zou kiezen. Ik heb uitstekende ervaring met het merk, en toen ik 3 jaar geleden mijn eigen voeding uitgezocht kwam ik bij de Superflower Golden Green SF 450P, met enorm positieve reviews uit. Is Superflower kwalitatief minder goede voedingen gaan produceren?
Nee de Golden Green serie was de eerste echte goede serie, nadat Super Flower het roer heeft omgegooid van niet zo bijzonder naar high-end. Nu zijn er nog geen wat goede series bijgekomen, zoals Golden King, Golden Silent, Leadex Gold, Leadex Platinum en Leadex Titanium.

Golden Green HX is een cost down versie van de orginele Golden Green serie welke al weer vijf jaar oud is. In de Golden Green HX voedingen zijn de Nippon Chemicon condensators ingeruild voor CapXon en de dual ball bearing fan door een sleeve bearing fan.

Hierdoor is de verwachte levensduur voor deze voeding wel korter, maar daar mag je sowieso de eerste 7 jaar al niks van merken. De prijs van 60 euro welke gevraagd wordt voor deze voeding is dan ook prima te noemen. :)
Edmin schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:57:
[...]

Larie. Er zijn juist tegenwoordig veel meer goede en betaalbare platformen op de markt die onder verschillende merken te koop zijn.
Niet alleen tegenwoordig, ze zijn er eigenlijk altijd wel geweest, maar klopt idd dat ze wel steeds beter worden.
.ScorpionSquad schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:22:
Zoals gezegd is dat natuurlijk de grootste onzin er zijn tientallen OEM's die goede voedingen kunnen maken.

Andyson, AcBel, ATNG, Bestec, CWT (Channel Well Technology), Chicony (Hipro), Delta, Enhance, Flextronics, Great Wall, HEC, High Power (Sirtec/Sirfa), Huntkey, In Win (Power Man), Lite-On, Seventeam, Solytech en Zippy zijn er bijvoorbeeld allemaal prima tot instaat, om maar een aantal bekende OEM's te noemen. Wil niet zeggen dat elke voeding even goed is, maar dat geld ook net zo goed voor Super Flower, Seasonic of FSP.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielisdenaam
  • Laatst online: 30-08 10:15
Ik zou ook voor de R9 280 gaan, heeft de breedste geheugenbus waardoor hij wat meer futureproof is. De R9 3xx serie vind ik zelf nog niet zo interessant omdat het alleen maar rebrands zijn van de R9 2xx serie met hier en daar wat kleine verbeteringen voor een hogere prijs.
De gtx 960 is ook zeker geen slechte kaart maar omdat hij een geheugenbus heeft van maar 128 bit is hij wat minder futureproof voor hogere resoluties. Aan de andere kant zijn videokaarten nou eenmaal niet gemaakt om futureproof te zijn en zal je over een paar jaar toch een nieuwe GPU nodig hebben om alles op high/ultra te spelen.

Verder lijkt het mij ook geen slecht plan om er 4GB Ram bij te prikken, wanneer je grotere games gaat spelen komt dat zeker goed van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Nog ff terugkomend op de gtx 960 die ik aanraadde.. Die moet je dus niet nemen..

Ik heb met m'n domme kop net 1 van de zeldzame gtx 960's met 2 PCI-E aansluitingen uitgezocht 8)7

sry hiervoor.

Geen gigabytes dus O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 01:09
Baloes schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:17:
Nog ff terugkomend op de gtx 960 die ik aanraadde.. Die moet je dus niet nemen..

Ik heb met m'n domme kop net 1 van de zeldzame gtx 960's met 2 PCI-E aansluitingen uitgezocht 8)7

sry hiervoor.

Geen gigabytes dus O-)
Let op: de MSI Gaming versie heeft 8 ipv 6 pins aansluiting nodig.

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Hier nog even een linkje naar de review:
reviews: AMD Radeon 300-serie Review - R9 390X, 380 en R7 370 van MSI getest

Hier zie je dat de R9 380 het erg goed doet t.o.v. de GTX 960 van Nvidia. Ook is er een verbetering t.o.v. de R9 285 (heeft dezelfde chip).
Zelf zou ik wat AMD betreft het op de R9 380 houden gezien deze is uitgerust met de nieuwste architectuur (GCN 1.2 als ik me niet vergis)

De voordelen van Nvidia beperken zich met name tot stroomgebruik en geluid (hangt ook weer af van de koeler die er op zit) . Op het moment dat dit geen probleem is bied de R9 380 een grotere geheugenbus i.c.m. een iets snellere chip. Op basis hiervan zou ik mijn keuze op de AMD laten vallen.
Verder is 4 gb wat mij betreft het extra geld waard, wellicht dat beide kaarten niet de volle 4gb vol krijgen, echter denk ik dat ze beiden wel baat hebben bij 2+ gb, blijkt ook uit de review.

Uiteraard is dan echter wel een nieuwe voeding nodig, zoals hierboven gezegd is de superflower een prima optie, echter heeft de antec vpf450 weer een iets zachter prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
Alles afgewogen hebbende heb ik de volgende conclusie getrokken:

Nieuwe PSU: de Super Flower Golden Green HX 450 watt (ik wil geen verhoogd risico op brand om een extra kratje bier te kunnen kopen (tnx The_Mask))
Het wordt toch de Seasonic S12G 450W (Super flower duurt te lang vwb levertijd)

Nieuwe GPU: Radeon R9 380. Ik heb nu de MSI R9 380 Gaming 4GB op het oog.

Ik dank jullie allen hartelijk voor jullie input!!!

[ Voor 13% gewijzigd door Holybuck op 01-07-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Goeie voeding. Dat wel :)

Blijf het toch enigzins zonde vinden..

De review van tweakers vond ik nou juist niet zo'n denderende omdat ze daar de 4GB versie van de r9 380 vergelijken met de 2GB versie van de GTX 960. Das niezohandig zullen we maar zeggen en verklaart ook de verschillen bij de hogere resoluties.

Ik heb echt (tot ik er scheel van keek :) ) heel veel reviews gelezen en de r9 380 en gtx 960 ontlopen elkaar gewoon erg weinig in prestaties. Keuze is dan meer onderbuikgevoel :)

Ikzelf ben gewoon van de praktische.

Vergelijkbare prestaties, lager stroomverbruik en een gratis game voor dezelfde prijs..
Begrijp me niet verkeerd ik heb hiervoor altijd gegamed met AMD kaarten. Ook prima :)

Ben van een 7970 lightning naar een GTX 960 gegaan en merk eigenlijk weinig tot geen verschil in speelervaring. Wat ik wel heel erg merk is de 100-150 watt lager verbruik en de heerlijke stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:03
br00ky schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:56:
[...]

Uiteraard zijn er goedkopere alternatieven dan die SF voeding. De broer van je huidige voeding met 50W extra, pricewatch: be quiet! System Power 7 350W, heeft bijv. al een 6+2 pin PEG. Je moet je echter ook afvragen hoe interessant dat is. Wellicht wil je zoon over 2 jaar nog meer eye-candy, waar een zwaardere videokaart nodig is met 2x(6+2) PEG kabels.
De System Power 7 400W kost op het moment (praktisch) evenveel als de 350W versie en heeft wel 2 6 pin aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
Grrrrr... ik raak een beetje verward :-x

Lees me suf en ben niet zo deskundig op gebied van GPU's...

Inmiddels wordt me van diverse kanten afgeraden om voor de R9 380 te kiezen ..

Alternatieven:
R9 280: € 50-60 goedkoper, nauwelijks langzamer, wel iets gedateerder, 3 GB geheugen

GTX960 met 2GB: € 30-40 goedkoper, nauwelijks langzamer, wel iets minder geheugen dus op hogere resoluties minder

GTX960 met 4GB: ongeveer zelfde prijs, vergelijkbare performance maar minder geluid en stroomverbruik

En daar moet ik dan keus uit maken... kloppen mijn geextraheerde overwegingen een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
chielisdenaam schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:09:
Verder lijkt het mij ook geen slecht plan om er 4GB Ram bij te prikken, wanneer je grotere games gaat spelen komt dat zeker goed van pas.
Hier voel ik niet zoveel voor.. systeem heeft 2 banken die beide gevuld zijn met 4GB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielisdenaam
  • Laatst online: 30-08 10:15
Oh nu zie ik het, ik dacht dat je maar één reepje van 4GB had. 8GB is wel genoeg met wat je er mee wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wat ik zou doen is of een zuinige GTX 960 2GB met één 6 pins PEG connector samen met de huidige voeding of een R9 280 met een nieuwe voeding, tenminste als iets meer geluid en een iets hoger verbruik je niks uitmaakt en je vooral gaat voor prijs/prestatie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 19:35
Het licht eraan hoe je zoon games ik speel net iets ten noorden van FullHD en bij een game als GTA kom ik wat geheugen te kort (dat spel is niet zk snel dat ik graag frames per seconde inruil voor wat meer speelgoed (diversiteit van voertuigen etc) en betere textures. Zou ik nu een mid budget gpu kiezen dan had ik liever 3GB of 4. En ik zou zelfs afzwakken naar een langzamere gpu voor net dat beetje extra geheugen.

Sucess met de keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Tsja..lastige keuzes allemaal.. Maar met de 4GB van de gtx 960 kun je de voeding houden. Dus dat bespaar je dan.
Wat men verwacht is dat je voor de 2GB bij de nieuw uit te komen spellen een aantal instellingen eerder lager zal moeten zetten dan bij de 3GB en 4GB kaarten.

Alles tegen elkaar afwegend zou ik de 4GB gtx 960 pakken. Dan hou je de voeding, heb je een zuinige moderne en ztille kaart en zoals ik al zei je krijgt er een gratis game bij. Die zou je zelfs nog kunnen verkopen op V&A als ie die niet speelt. Scheelt misschien weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
-The_Mask- schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:23:
Wat ik zou doen is of een zuinige GTX 960 2GB met één 6 pins PEG connector samen met de huidige voeding of een R9 280 met een nieuwe voeding, tenminste als iets meer geluid en een iets hoger verbruik je niks uitmaakt en je vooral gaat voor prijs/prestatie.
Baloes schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:34:
Tsja..lastige keuzes allemaal.. Maar met de 4GB van de gtx 960 kun je de voeding houden. Dus dat bespaar je dan.
Wat men verwacht is dat je voor de 2GB bij de nieuw uit te komen spellen een aantal instellingen eerder lager zal moeten zetten dan bij de 3GB en 4GB kaarten.

Alles tegen elkaar afwegend zou ik de 4GB gtx 960 pakken. Dan hou je de voeding, heb je een zuinige moderne en ztille kaart en zoals ik al zei je krijgt er een gratis game bij. Die zou je zelfs nog kunnen verkopen op V&A als ie die niet speelt. Scheelt misschien weer :)
De Asus STRIX-GTX960-DC2OC-4GD5 heeft 1 6-pins connector en gebruikt 150W

De MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G heeft 1 8-pins (6+2) connector en gebruikt 120W

Er zijn meerdere 2GB versies die 1 6-pins connector hebben en maar 120W gebruiken....

Is de MSI 4G (dus met de 8 pins connector) een optie of is molex naar 8 pins een heel slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Niet kijken naar het ingevulde verbruik van de pricewatch, klopt niet. ;)

Verbruik van de videokaart kun je beter opzoeken in reviews.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Yup. Een site als techpowerup laat vaak goed zien wat de kaarten verbruiken :

http://www.techpowerup.co...SI/GTX_960_Gaming/27.html

De 4GB zal op een vergelijkbaar verbruik zitten.

En er staat altijd een overzicht van de gedane reviews voor videokaarten :

http://www.techpowerup.co...ics-Cards/NVIDIA/GTX-960/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
Baloes schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:34:

De 4GB GTX960 zijn behoorlijk aan de prijs, vergelijkbaar met de R9 380.... om de 'gratis' game erbij te krijgen moet ik naar alternate of informatique (niet mijn eerste keuzes) die de prijs nog verder opdrijven.

Resumerend blijven er voor mij echter de volgende opties over:

een 4GB GTX960 met een nieuwe PSU: kosten ongeveer € 330
een R9 380 met een nieuwe PSU: kosten ong. € 320

Eventueel zou ik een 4GB GTX960 kunnen aanschaffen zonder PSU. Is er een manier om na installatie uit te vlooien hoever de huidige PSU bij zijn max vandaan zit? Zodat ik dan alsnog kan besluiten om een nieuwe PSU te kopen, of is het gewoon een kwestie van 'hij doet het wel of hij brandt door'?

Het lichtere stroomverbruik en geluid doen me wel sterk neigen naar de GTX960 moet ik zeggen. Nog los van of er een nieuwe PSU moet komen.
Meer geheugengebruik is altijd al de trend geweest bij nieuw uit te komen spellen volgens mij, dus ik heb het gevoel dat 4GB de beste keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
De prijzen van de 4GB versies zijn dus net wat omhoog gegaan..

Azerty doet blijkbaar niet meer mee aan de aktie voor een gratis game... :(

Dan zou ik niet voor de gratis game gaan en ze bestellen bij de goedkoopste winkel.

Voor je PSU hoef je echt niet bang te zijn. Zoals ik al aangaf, een zwaar spel als crysis 3 trekt bij mij zo'n 220 watt... Dat kan je PSU makkelijk aan. Mocht je willen weten wat je pc ong. trekt dan kun je een verbruiksmetertje aanschaffen (altijd wel handig om verbruik van apparatuur te weten) of lenen van je stroomleverancier (als die acties nog gelden :) )

-Edit-

Nu zie ik het.. De actie bij azerty liep gisteren af.. Gold voor Q2 2015.

[ Voor 6% gewijzigd door Baloes op 02-07-2015 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
Baloes schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:32:
De prijzen van de 4GB versies zijn dus net wat omhoog gegaan..

Azerty doet blijkbaar niet meer mee aan de aktie voor een gratis game... :(

Dan zou ik niet voor de gratis game gaan en ze bestellen bij de goedkoopste winkel.

Voor je PSU hoef je echt niet bang te zijn. Zoals ik al aangaf, een zwaar spel als crysis 3 trekt bij mij zo'n 220 watt... Dat kan je PSU makkelijk aan. Mocht je willen weten wat je pc ong. trekt dan kun je een verbruiksmetertje aanschaffen (altijd wel handig om verbruik van apparatuur te weten) of lenen van je stroomleverancier (als die acties nog gelden :) )

-Edit-

Nu zie ik het.. De actie bij azerty liep gisteren af.. Gold voor Q2 2015.
Ik heb besloten.. het wordt de Asus STRIX-GTX960-DC2OC-4GD5.

In eerste instantie zonder nieuwe PSU.

Heb Azerty nog gevraagd of ze nog een voucher hebben... wacht nog op het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Waarom zou je dat in godsnaam doen? Voor 3 tientjes meer heb je de 2x zo snelle pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD . 4GB tevens met een fatsoenlijke geheugenbus, de 128bit in de GTX960 is amper genoeg om 2GB aan te sturen, laat staan 4GB, ondanks de optimalisaties.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
MK1998NL schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:25:
[...]

Waarom zou je dat in godsnaam doen? Voor 3 tientjes meer heb je de 2x zo snelle pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD . 4GB tevens met een fatsoenlijke geheugenbus, de 128bit in de GTX960 is amper genoeg om 2GB aan te sturen, laat staan 4GB, ondanks de optimalisaties.
Heb je het topic gelezen? Jouw suggestie is dus om een kaart van ong. 300 euri EN een nieuwe PSU aan te schaffen? Waarbij het maar de vraag is of de 450W PSU waar steeds over gesproken wordt afdoende is, en dus de PSU ook weer een categorie hoger/duurder wordt.

Je bent het blijkbaar niet eens met de input die ik gekregen heb, maar om nu opeens een hoger model GPU (uit een 'oudere' range) als joker erin te gooien, waarbij ik dan zeker een nieuwe, nog zwaardere PSU nodig heb is heel eerlijk gezegd geen advies dat valt binnen de grenzen van mijn vraagstelling.

Tuurlijk.. alles kan altijd beter.. maar op die manier kom ik uit bij een kaart van 700 euri met bijbehorende voeding.. nieuw moederbord, want 32GB geheugen ook wel fijn en oh ja.. die allernieuwste CPU is ook een goed idee. Volgens mij is het hele idee van een budget opgeven dat het advies daar dan ook een soort van als maximum op uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
@MK1998NL

Je vergeet dat er dan weer een voeding van 50 euro toegevoegd moet worden. De GTX 960 kan gewoon op de huidige 300W voeding.

Verder heb ik een paar posts eerder al wat reviews gelinkt die duidelijk laten zien dat de 960 wel baat heeft bij 4GB en dat je daar de beruchte games die de 2GB versie de instellingen omlaag laat zetten wel prima mee kunt draaien.

Ook vindt TS het lage stroomverbruik (waar TS in tegenstelling tot de vele jeugdige kaartaanschaffers hier wel zelf voor opdraait :) ) en de stilte van de kaart erg prettig.

-Edit-

Oopsie..TS was sneller..

[ Voor 3% gewijzigd door Baloes op 02-07-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Holybuck schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:40:
[...]
Waarbij het maar de vraag is of de 450W PSU waar steeds over gesproken wordt afdoende is, en dus de PSU ook weer een categorie hoger/duurder wordt.
Helemaal met je relaas eens, echter is dit niet waar. Voor een 290 is 450W meer dan genoeg :).

Afijn, je hebt een leuke set samengesteld die prima bij je wensen past denk ik zo. Wat let je om op de bestelknop te drukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
br00ky schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:54:
[...]

Helemaal met je relaas eens, echter is dit niet waar. Voor een 290 is 450W meer dan genoeg :).

Afijn, je hebt een leuke set samengesteld die prima bij je wensen past denk ik zo. Wat let je om op de bestelknop te drukken!
Nog ff wachten op het antwoord van Azerty :) Misschien hebben ze nog een voucher ligger.. zo niet.. dan toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MK1998NL schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:25:
[...]
4GB tevens met een fatsoenlijke geheugenbus, de 128bit in de GTX960 is amper genoeg om 2GB aan te sturen, laat staan 4GB, ondanks de optimalisaties.
Ik heb het al vaker gezegd, maar hier nogmaals. De geheugenbus heeft echt niks te maken met hoeveel geheugen een videokaart kan aansturen. Als er 32 bit 16Gb geheugenchips zouden zijn, zou 8GB ook gewoon net zo goed kunnen.

Fury X heeft een 4096 bit brede geheugenbus en maar 4GB, dan ga je toch ook niet zeggen dat alles wat een minder brede geheugenbus heeft niet 4GB of meer kan aansturen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urrim
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-09 16:49

Urrim

Wannabe-Tweaker

Hier is een artikel dat de (hier: EVGA) GTX 960 2GB en 4GB vergelijkt. Misschien heb je er wat aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
-The_Mask- schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:04:
[...]

Ik heb het al vaker gezegd, maar hier nogmaals. De geheugenbus heeft echt niks te maken met hoeveel geheugen een videokaart kan aansturen. Als er 32 bit 16Gb geheugenchips zouden zijn, zou 8GB ook gewoon net zo goed kunnen.

Fury X heeft een 4096 bit brede geheugenbus en maar 4GB, dan ga je toch ook niet zeggen dat alles wat een minder brede geheugenbus heeft niet 4GB of meer kan aansturen.
Er is natuurlijk een verschil tussen KUNNEN aansturen en genoeg bandbreedte hebben om alles SNEL GENOEG aan te kunnen sturen. Ik vermoedt dat hier voornamelijk bedoelt wordt dat niet alle 4 gig nuttig aangesproken kan worden in realistische scenario's omdat er te weinig bandbreedte is in de meeste gevallen.

Uiteraard is dit allemaal speculatie. Heeft iemand toevallig een review bij de hand die verder op in gaat hoe een 2 en 4 gig model van een 960 en een 380 zich verhouden tov elkaar? dat zou ik persoonlijk heel interessant vinden om te onderzoeken hoe verre de 128 bit bus vs de 256 bus zich in praktijk met elkaar verhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Holybuck schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:40:
[...]
Heb je het topic gelezen? Jouw suggestie is dus om een kaart van ong. 300 euri EN een nieuwe PSU aan te schaffen? Waarbij het maar de vraag is of de 450W PSU waar steeds over gesproken wordt afdoende is, en dus de PSU ook weer een categorie hoger/duurder wordt.
TS fout gelezen, ik dacht dat je die SuperFlower voeding geval had aangeschaft en dat je nu €300 had voor de GPU. 450W is wel ruim voldoende, geen zorgen dus.
Je bent het blijkbaar niet eens met de input die ik gekregen heb, maar om nu opeens een hoger model GPU (uit een 'oudere' range) als joker erin te gooien, waarbij ik dan zeker een nieuwe, nog zwaardere PSU nodig heb is heel eerlijk gezegd geen advies dat valt binnen de grenzen van mijn vraagstelling.
Ouder model, pfff, alsof dat iets uitmaakt. 2 weken geleden was het nog hier nieuwste model. Zwaardere PSU, tsja, dat is voor bijna alles buiten de GTX960.
Tuurlijk.. alles kan altijd beter.. maar op die manier kom ik uit bij een kaart van 700 euri met bijbehorende voeding.. nieuw moederbord, want 32GB geheugen ook wel fijn en oh ja.. die allernieuwste CPU is ook een goed idee. Volgens mij is het hele idee van een budget opgeven dat het advies daar dan ook een soort van als maximum op uitkomt.
Heb ik daar iets over gezegd? Nee. 700 euro GPU, ook onzin. Er zijn bepaalde sweetspots voor GPU's, en €700 valt daar sowieso niet onder.

Goed, nu zal ik wel weer alle schuld op mij nemen.
En ik heb al een aantal keer aangetoond dat het in de praktijk bij de meeste games niks uitmaakt. Als je wilt kan je het terug zoeken, mij niet gezien.

Nu, zal ik maar weer eenz advies geven? De R9 280 zou ik nemen. Ja, hij verbruikt iets meer stroom, maar met 1GB meer VRAM meer toekomstgericht als een GTX960 2GB. En nog goedkoper ook. Win-win. Op sommige nVidia-geoptimaliseerde spellen is een GTX960 sneller, verder is het vaak om het even, waar de R9 280 de voorsprong vaak neemt op hogere resoluties en textures. Neem je een Club3D R9 280 en Antec VPF450, ben je voor €225 klaar. Goedkoper als een GTX960 4G, en in de toekomst hoogstwaarschijnlijk sneller. Toch geen andere voeding, neem een pricewatch: MSI GeForce GTX 960 2GD5T OC en steek de overige €50 in je zak.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MK1998NL schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:56:
[...]

En ik heb al een aantal keer aangetoond dat het in de praktijk bij de meeste games niks uitmaakt. Als je wilt kan je het terug zoeken, mij niet gezien.
En wat heeft dat precies met de grootte van de geheugenbus nodig, behalve niets?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

-The_Mask- schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:03:
[...]
En wat heeft dat precies met de grootte van de geheugenbus nodig, behalve niets?
Dat de prestaties amper vooruitgaan en je dus €50 betaald voor, zoals je zelf zegt, niets. Geldverspilling dus. Natuurlijk leuk als je geld teveel hebt, kan je tegen je vrienden zeggen dat je 4GB VRAM hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
MK1998NL schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:56:
[...]

Goed, nu zal ik wel weer alle schuld op mij nemen.

[...]
Mijn excuses voor de wat kribbige reactie. Ik realiseer me dat ook jij gewoon het advies geeft waarvan jij denkt dat het mij helpt om de voor mij beste keuze te maken.

Inmiddels heb ik de Asus STRIX-GTX960-DC2OC-4GD5 besteld.
Vouchercode wordt niet meer verstrekt door Azery en zij hebben de prijs met 5 euri verhoogd tussen de middag, dus uiteindelijk bij Megagekko.

Iedereen nogmaals dank voor de inzichten en adviezen. Alles afwegende denk ik de voor mij beste keus gemaakt te hebben.

Had ongetwijfeld duurder, goedkoper, sneller, beter, toekomstvaster of een combinatie van deze gekund. Maarja, dat is inherent aan het enorme aanbod aan verschillende hardwarecombinaties.
Pagina: 1