Acties:
  • +39 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Inleiding
Laatste update: juni 2018
In deze guide worden 'alle' aspecten overlopen van een custom-built desktop zodat je de beste onderdelen kan kiezen naar je eigen eisen en wensen.

Zoals bij individuele hulp topics is deze hulp vrijwillig geschreven en je kan hier uiteraard van afwijken.
Je kan er op geen enkele manier rechten aan ontlenen.

Inhoudstafel
Voorwoord

Vooraleer je de onderdelen zal kiezen, moet je eerst een paar dingen voor jezelf beslissen:
  • Budget?
  • Waar komt de pc? (ivm. stilte, hoe groot, bepaalde stijl)

=> Indien je niet genoeg plaats hebt, kies je eerst de behuizing en aan de hand van die behuizing kies je dan de onderdelen.

(ivm. grootte van moederbord, hoogte van processorkoeler etc.)
  • Zal ik overklokken? (FAQ: overklokken?)
  • Hoeveel data heb ik op mijn huidige computer en zal dit in de toekomst stijgen? (ivm. grootte van de opslag)
  • Kan ik goedkoop/gratis een Windows licentie bekomen? (soms via school, werk etc.)
Ik heb geprobeerd om het zo neutraal mogelijk te houden. (qua fanboy-isme and what not)
Heb je er een andere mening over, dan heb je daar compleet het recht op. Dit is louter mijn advies.

Vaak zul je ook meerdere keuzes van mij zien. Je kan hier uiteraard zelf kiezen of ze helemaal niet kiezen :+
(rekening houdende met het budget, de performance e.d.).
Interessante links

Slechte websites waar je beter niet naar kijkt..Reden
CPUBoss, GPUBoss en HWCompareOnzinnige vergelijkingen (kijken bv. niet naar architectuur en dergelijke)
Sites die voedingen opdelen in rangenVoedingen kun je niet zomaar in rangen (tiers) opdelen, er zijn altijd alsnog (grote) verschillen tussen de voedingen die in dezelfde rang staan. Je vraagt beter om advies @ het meest recente voedingentopic en als je snel een goede voeding wil kiezen: Voedingslijst
Theoretische benchmarks zoals bv PassmarkTonen niet de realiteit.

TweakersInformatie
DAA beleidHoe je een Desktop Aankoopadvies openingspost maakt
Alle Best Buy Guides (BBG's)Tweemaandelijkse guide die op dit forum gemaakt wordt door de community
Voeding advies en informatie topicLees en vraag/krijg advies over voedingen
Het grote mechanische toetsenborden topicLees en vraag/krijg advies over mechanische toetsenborden
Opslagtechnologie: overzicht belangrijke topics Lijst van alle belangrijke topics in het opslagtechnologie forum
CiPHER's Storageblog: SSD performanceInteressante blog over SSD performance
CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheidInteressante blog over SSD betrouwbaarheid
Andere WebsitesInformatie
Techpowerup ReviewsUitgebreide reviews van o.a: GPU's, CPU-coolers en voedingen
jonnyGURU's reviewsUitgebreide reviews van voedingen
RealHardTechX's voedings-review-databaseZeer uitgebreide database met alle voedingen en hun reviews
Hardware.infoNieuws en vooral heel veel tests & reviews van allerlei hardware
AnandTechNieuws & reviews
Tom's HardwareNieuws & reviews
Guru 3DNieuws & reviews
HardwareCanucksNieuws & reviews
KitGuruNieuws & reviews
YoutubeInformatie
LinusTechTipsTech show met o.a. reviews, leuke projecten & talks
TechquickieBegrijpelijke uitleg van technische begrippen
Tek SyndicateTech show met o.a. reviews & talks
JayzTwoCentsTech show met o.a. reviews & talks
OC3D TVTech reviews
Paul's HardwareTech reviews & info
Tech of TomorrowTech reviews & info
NCIXTech nieuws
TotalBiscuit, The Cynical BritEerlijke game reviews & first impressions

Keuze van de onderdelen
Processor

Vragen
  • Waarvoor gebruik ik de computer?
  • Ga ik overklokken?
  • Wat is mijn budget?
FAQ
Tips
  • Bij een gamesysteem is de grafische kaart veel belangrijker dan de cpu. Het is dan ook zeker niet abnormaal dat je meer uitgeeft aan de grafische kaart dan aan de processor.
  • Bij het overklokken van de processor zal je enkel meer frames per second zien wanneer de processor de bottleneck vormt.
  • Kijk bij processoren altijd naar de turbo snelheid wanneer je deze vergelijkt; ze gaan altijd onmiddellijk naar deze snelheid wanneer ze aan het werk gezet worden.
  • Als je je computer wilt upgraden en je hebt nog een processor die bij de laatste generaties hoort dan is er veel kans dat je die echt niet hoeft te upgraden! Je kan dus ook gerust een processor van een vorige generatie kopen als die goedkoper is dan de huidige generatie.
Budget
Dagelijkse bezigheden (office, internet, films, muziek etc.) zonder enige games
Intel Celeron G3930
Intel Pentium G4400
Intel Pentium G4500
Intel Pentium G4560

Dagelijkse dingen (office, internet, films, muziek etc.) met games op full HD (medium instellingen) zonder losse videokaart
AMD Ryzen 3 2200G

AMD Ryzen 3 2400G

Gamen met aparte grafische kaart met een laag budget
AMD Athlon X4 950

AMD Ryzen 3 1200

Mainstream & High-End
Gamen met aparte grafische kaart
AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed

AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed

AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed

Intel Core i5-8400

Intel Core i5-8500

Intel Core i5-8600

Processorkoeling
Vragen
  • Zal ik overklokken?
  • Wil ik een stil en koel systeem?
  • Wat is mijn budget?
Tips
  • Controleer de sockets die de cpu-koeler ondersteunt!
  • Veel waterkoelers zijn luider dan concurrerende luchtkoelers en koelen niet altijd beter!
Bij bijna alle 'boxed' processoren wordt er een stock koeler geleverd.
Waarom zou je dan alsnog een andere koeler kopen?

De twee belangrijkste factoren zijn geluid en temperatuur. De stock-koeler presteert in beide niet bepaald goed. De stock koeler is goed als je niet veel gaat doen met je PC of wanneer het je niet uitmaakt hoe luid de processorkoeler kan worden. Vaak realiseert men niet hoe fijn een stille computer echt is. ;)

Waarom zou een 3rd party koeler dan wel goed presteren in geluid en temperatuur?
Dit is omdat ze een koeler maken voor een specifieke doelgroep. AMD & Intel maken een kleine processorkoeler zodat hij in elke behuizing past, daarnaast heeft niet iedereen nood aan een high-end koeler en ze mogen hier ook niet teveel geld aan spenderen of de prijzen van de processoren gaan omhoog.

Als je gaat overklokken dan zal je zeker een 3rd party processorkoeler moeten aanschaffen.

Nu zullen er zich ook afvragen, hoe zit het dan met waterkoelers?
Deze koelen niet altijd beter en zijn meestal zelf luider dan prijs-concurrerende luchtkoelers!
De reden waarom je ervoor zou kunnen kiezen, is als je echt het meeste uit je processor wilt halen bij het overklokken. Op dit vlak zijn er waterkoelers die wel beter koelen dan luchtkoelers (met het bijkomende lawaai). Het kan natuurlijk ook zijn dat je het voor de form-factor doet.

Welke cpu-koeler moet je nu nemen? Het verschil ligt hem vaak in kleine verschillen.
Over het algemeen heb je meer dan voldoende met een van volgende lucht-koelers:

Processorkoelers
Bron: Hardware.info (Testresultaten 2018)

Mix van Koeling en Stilte
• Kolom 1: Naam van koeler
• Kolom 2: Hoogte van koeler (Past hij in je behuizing?)
• Kolom 3: Temperatuur bij 30 dB(A) bij Socket 1150 - 95W
• Kolom 4: Temperatuur bij 30 dB(A) bij Socket 1150 - 130W
• Kolom 5: Temperatuur bij 40 dB(A) bij Socket 2011 - 130W (of 100% fan snelheid wanneer de koeler niet aan 40 dB(A) lawaai geraakt)

Note: Als je een koeler neemt met twee ventilatoren (fans), dan neem je best een moederbord met twee CPU-Fan connectoren of een Fan Controller (al dan niet in de behuizing). Indien je dit niet doet, zal je een van de twee fans moeten aansluiten op een case-fan connector. Zo is de Mugen 4 PCGH zonder voltage controle (niet mogelijk met een case-fan-connector) niet doodstil aan 800-850 RPM, maar wanneer de ventilator geregeld wordt door de bios (CPU-fan-connector) aan de hand van de voltage van de cpu (eenvoudige instelling in bios) dan is die onhoorbaar aan ±350 rpm. Zelf wanneer er load op komt te staan, zal die nog steeds maar ±550 rpm doen ipv ±800 zonder controle bij een goede behuizing.

Mix van Koeling en StilteHoogte95W @ 30 dB(A)130W @ 30 dB(A)160W @ 40 dB(A)
Gelid Antarctica160 mm39,5 °C45,2 °C45,9 °C
Scythe Mugen Max161 mm39,6 °C44,9 °C46,6 °C
Scythe Mugen 5 PCGH Edition154,5 mm39,4 °C45 °C47,9 °C (33dB(A))
Scythe Mugen 5154,5 mm///
Scythe Fuma149 mm37,9 °C43,1 °C42,3 °C
Thermalright True Spirit 140 Power171,2 mm38,3 °C43 °C44,2 °C (39dB(A))
Noctua NH-U14S165 mm36,7 °C41,2 °C42,3 °C

High-end Koeling
• Kolom 1: Naam van koeler
• Kolom 2: Hoogte van koeler (Past hij in je behuizing?)
• Kolom 3: Temperatuur bij 30 dB(A) bij Socket 2011 - 160W
• Kolom 4: Temperatuur bij 40 dB(A) bij Socket 2011 - 160W
• Kolom 5: Temperatuur bij Max RPM bij Socket 2011 - 160W

Note: Voorlopig is er eigenlijk maar 1 winnaar bij de high-end luchtkoeling volgens deze test en dat is de Noctua NH-U14S. Wat wel straf is, want hij is zelf goedkoper dan zijn Noctua rivaal, de NH-D15. Enkel wanneer je voor de maximale snelheid gaat, scoort de NH-D15 nog nipt beter. Al moet je op dat punt dan misschien beter voor waterkoeling kiezen.

High-end KoelingHoogte160W @ 30 dB(A)160W @ 40 dB(A)160W @ Max RPM
Scythe Fuma149 mm37,9 °C43,1 °C42,3 °C
Noctua NH-U14S165 mm45,0 °C41,2 °C42,3 °C
Noctua NH-D15165 mm45,1 °C42,5 °C41 °C

Grafische Kaart
Om een spel goed kunnen te spelen, zul je een grafische kaart nodig hebben.

Vragen
  • Wat is mijn budget?
  • Wil ik de beste kwaliteit of mag dit ook wat minder?
  • Zijn de spellen die ik speel grafisch veeleisend of niet?
  • Welke beeldresolutie zal ik gebruiken?
  • Zal ik gebruik maken van GPU-accelerated rendering of i.d. ? (Cuda-cores)
FAQ
Tips
  • Google altijd even om te zien of je specifiek gekozen grafische kaart goede reviews krijgt qua geluid/temperatuur.
De prijzen stijgen en dalen en daarom heb ik gewoon alle keuzes opgesomd.
Je kan onderstaande grafische kaarten vergelijken met volgend grafiekje:

Performance overzicht
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LbTdKwfbrIip3irWLSYNquSs/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WmzSHlL1E4wBQw3nZQVHQOiU/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TGBfVF7rrzkiP7L1wMR7cGoy/thumb.png

Bij alle merken is het zo dat ze niet telkens de beste grafische kaart maken van allemaal. (qua koeler etc.)
Reviews bekijken voor je koopt, is dus de boodschap. Vooral als je een stille kaart wilt.
http://www.techpowerup.com/reviews/
http://nl.hardware.info/reviews (productgroep: videokaarten)

Laatste update op 6 augustus 2016.
100 à 200 EUR
AMD
R7 360
R7 370
R9 380

NVIDIA
GTX 750 Ti
GTX 950
GTX 960

200 à 300 EUR
AMD
RX 470
RX 480 (custom koeler is meestal de beste optie)

NVIDIA
GTX 1060

300 à 400 EUR
AMD
Geen goede optie op dit moment tov. Nvidia

NVIDIA
GTX 1060

400 à 550 EUR
AMD

NVIDIA
GTX 1070

550+ EUR
AMD

NVIDIA
GTX 1080
Titan X (2016)

Intern Geheugen
Om een computer te laten werken, zal er ook een tijdelijke geheugen plaats nodig moeten zijn.

Vragen
  • Welke processor gebruik ik?
  • Koop ik een nieuw Skylake (LGA1151) systeem? Kies ik voor een DDR3 of DDR4 moederbord?
  • Hoeveel RAM gebruik ik op dit moment en hoeveel denk ik nodig te hebben in de toekomst?
  • Wat is mijn budget?
Tips
  • De computer gebruikt enkel de hoeveelheid RAM dat hij nodig heeft. Nipt genoeg RAM nemen is ook niet zo heel wenselijk omdat er ook RAM geheugen als cache geheugen wordt gebruikt. (Dit is echter geen upgrade waard)
  • Koop zeker RAM sticks zonder uitstekende heat spreader wanneer je een 3rd party cpu-koeler hebt.
  • Enkel bij APU's komt snellere en duurdere RAM tot zijn recht. Bij een aparte videokaart hebben al verschillende testen aangetoond dat dit zijn geld totaal niet waard is doordat er zo goed als geen verbeteringen zijn.
  • DDR3 vs DDR4 is qua snelheid in de praktijk zo goed als hetzelfde. Klik voor een goede vergelijking.
! Note: Intel heeft een statement gemaakt dat de standaard DDR3 RAM niet volledig compatibel zou zijn met de meeste Skylake DDR3 moederborden omdat deze op het hogere 1,5V werken. Je zou gebruik moeten maken van DDR3L RAM welke op 1,35V werken. In de praktijk werkt dit wel, zoals ook het geval is bij de Haswell generatie (max 1,5V volgens Intel) waar je ook RAM van 1,65V of hoger zonder problemen kon gebruiken. Al kunnen we niet met 100% zekerheid zeggen dat dit bij Skylake 100% zeker geen probleem kan geven binnen x-aantal tijd.

Single Channel vs Dual Channel in het kort:
• Kost Single Channel minder? -> enkel nemen bij puur gaming, office en typische mainstream user gebruik (internet, video, muziek..)
• Kost het evenveel? -> neem dual channel
• Kost het meer? -> Vooral voordelig bij Simulaties, Editing, Rendering/Encoding, ...

Wat is nu belangrijker.. Frequentie of Cas Latency?
Ze zijn beide belangrijk, samen bepalen ze namelijk hoe snel een RAM stick is. Door een berekening uit te voeren kan je de True Latency bepalen en dat is de werkelijke snelheid van die RAM stick. Een RAM Stick met 4000 Mhz en een CL van 19 is bv nipt trager dan een stick met 3000 Mhz en een CL van 14.
De True Latency wordt nu ook automatisch berekend in de pricewatch. Kijk dus naar dit getal ipv te staren naar de frequentie en de CL. Hoe lager hoe beter.
Maar voor de meeste mensen maakt dit in de praktijk allemaal weinig uit, marginale snelheidsverschillen..

RAM - Intern Geheugen
DDR3 - Standaard 8GB keuze
Klik voor RAM keuzes gesorteerd op de laagste prijs.

DDR3 - Je hebt een AMD APU (bv. AMD A10-6800K) om te gamen

DDR3 - 16GB

DDR4 - Standaard 8GB keuze

DDR4 - 16GB

Solid State Drive
In de laatste 3+ jaren zijn de prijzen van Solid State Drivers ongelooflijk veel gedaald en daarom zijn ze nu razend populair.
Dit is zeer terecht!

Crucial M4 256GB, midden 2011 nog 375-400 euro..
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=282242

Nu kan je een 256~ GB SSD voor minder dan 80 euro kopen!

Vragen
  • Wil ik een snel en responsief systeem die na een paar jaar nog altijd zo is? :Y
  • Hoeveel geheugen heb ik nodig? (met of zonder harde schijf? - hoeveel programma's / games?)
  • Wat is mijn budget?
Tips
  • Geloof nooit zomaar de snelheden die op het doosje staan! Zoek naar Benchmarks!
  • Indien je veel geheugen nodig hebt om je muziek etc. op te plaatsen, dan zal je waarschijnlijk ook een HDD moeten aanschaffen.
  • Wees slim met wat je op een SSD plaatst. Als iets onmiddellijk/instant geopend kan worden op de HDD dan hoef je dit niet op de SSD te plaatsen. Je wint er immers geen tijd mee. Zet er het Operating System op (Windows), je programma's en je games waarvan je vindt dat deze te trage load screens hebben.
  • Je kan ook een SSD kopen zonder een HDD als je gewoon niet zoveel geheugen nodig hebt. Dan kan je zonder meer daar alles op plaatsen.
  • Indien je geen 2,5" bracket hebt om de SSD aan vast te leggen, kan je deze ook aan één kant vast leggen / ergens leggen in de kast. Dit is ook een handig voordeel bij de SSD. Je hebt vaak ook een duurdere "desktop versie" die een 3,5" bracket heeft.
Waarom zou je nu een SSD moeten kopen?
Een SSD zal je systeem op verscheidene vlakken heel wat verbeteren:
  • Het "reactievermogen" van je pc zal fantastisch verhogen -> 'snappy-gevoel'
  • Je computer zal heel wat sneller opstarten, je programma's zullen open vliegen.
  • Alles wat geladen moet worden vanaf de SSD (die normaal op de HDD zou staan) zal veel sneller geladen worden. (load screens in games bv)
  • er zitten geen bewegende delen in, hij kan hierdoor een stuk beter tegen stoten.
Kortom, het zal je computer belevenis enorm verbeteren. Persoonlijk kan ik niet meer zonder een SSD.

Waarom gooien we de HDD's dan niet zomaar weg?
We kunnen dit nog niet doen aangezien deze nog steeds vrij duur zijn als je kijkt naar euro / GB vergelijking. Al komt het tijdperk er wel degelijk aan, vooral als je niet heel veel opslag nodig hebt. Zo heb ik mijn eigen HDD al vervangen door een 480GB SSD. Het voordeel is dan ook dat je de goedkoopste SSD op de markt kan kopen en die zal nog steeds veel sneller zijn dan de HDD. Dit heb ik zelf geconstateerd in mijn Kingston V300 review die ik voor een prikje kon kopen.

De 2 belangrijkste elementen aan een SSD zijn de driver-controller en het type SSD die men hierbij gebruikt. Deze zal voor de snelheid, levensduur etc zorgen. Al moet je je daar over het algemeen niet al te druk in maken.

Solid State Drives
± 120 GB
Klik voor de 120-128GB SSD's gesorteerd op prijs.

± 250 GB
Klik voor de 240-275GB SSD's gesorteerd op prijs.
(Tip: 480-525 GB modellen kosten per GB een stuk minder dan 120-128GB & 240-275GB modellen!)

± 500 GB
Crucial MX300 525GB
Klik voor de overige 480-525GB SSD's gesorteerd op prijs.

± 1000 GB
Crucial MX300 1050GB
Sandisk Ultra II 960GB
Klik voor de overige 960GB - 1TB SSD's gesorteerd op prijs.

Opstarten & Afsluiten met mijn Samsung 830 series SSD 256GB:
[YouTube: Samsung 830 Boot Windows 8.1]

Interne Harde Schijf
Uiteraard wil je ook ruimte hebben om al je muziek, foto's, films ... op te slaan.

Vragen
  • Hoeveel geheugen gebruik ik op dit moment?
  • Hoeveel zal ik in de toekomst nodig hebben?
  • Wat is mijn budget?
Tips
  • HDD cache geheugen heeft weinig invloed op de prestaties
  • Sata-300 of Sata-600 maakt weinig uit bij HDD's
  • Een Western Digital Green HDD zou ik pas kopen wanneer je ook een SSD koopt.
Over Interne harde schijven valt er niet veel te zeggen. Probeer toch om een HDD met 7200 toeren per minuut te kopen. Wat er belangrijk is bij het kopen van een HDD zijn de gebruikerservaringen / reviews ervan te zoeken.

Zo hebben sommige goedkopere HDD's prachtige specs, maar kunnen deze fluctuerend uitvallen in de realiteit zoals de pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB die bij sommige gewoon goed werkt, maar bij andere gaan deze te snel stuk en bij nog andere zullen de prestaties dan fluctuerend zijn (soms snel, soms traag).

Ook lijkt de populaire Seagate 7200.14 & 7200.11 niet bepaald goed te zijn 'in the long run'.
Met wederom slecht nieuws & slechte verhalen in de comments eronder: BackBlaze: vier op de tien 3TB-schijven van Seagate vallen uit
-> Niet hetzelfde scenario als thuis, maar waarom het risico nemen, zeg ik dan.

Nja, je kan al met al niet echt zeker zijn van harde schijven. Als je dat wel kan, dan is het wellicht een duurder model. Al staat een duurder model niet gelijk aan geen problemen kunnen hebben.

Interne Harde Schijven
1TB
WD Blue WD10EZEX, 1TB
Klik voor 1TB HDD's gesorteerd op populariteit.

2TB
Klik voor 2TB HDD's gesorteerd op populariteit.

3TB
Klik voor 3TB HDD's gesorteerd op populariteit.

Voeding
Vragen
  • Wat is mijn budget?
  • Welke grafische kaart(en) & processor heb ik?
Tips
  • Steeds controleren als je voldoende aansluitingen/connectoren hebt!
  • De grafische kaart kan mogelijks een '6 to 8 pin' verloopje in de doos hebben, wat handig kan zijn als je niet genoeg 6+2 hebt op je voeding.
  • Kies nooit de eerste de beste Voeding! Ga na of deze wel goed is! (een efficiëntie-certificaat alleen zegt niet alles)
  • Duur is niet altijd beter ;)
  • Als je een goede behuizing hebt, dan maakt het niet uit of je voeding nu modulair is of niet.
  • Goedkoop is vaak een duurkoop.
Wil je de geschikte voeding voor jouw computer kiezen?
Klik dan zeker door naar het voedingen topic -> Voeding advies en informatie topic - Deel 32
Daar zijn verschillende zaken te zien in de openingspost:
  • welke Form Factor? (hoe groot?)
  • Hoeveel Wattage?
  • Populaire en interessante keuzes met uitleg waarom ze wel of niet goed zijn
  • Modulair of niet & Sleeving?
  • Mythes ontkracht
Als je nog steeds twijfelt dan kan je in het zelfde topic ook naar raad vragen!

Als je wil weten of je voeding een goede review heeft, kan je gebruik maken van de volgende website:
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page678.htm
-> bovenaan klik je op het merk van je voeding
-> zoek naar de naam en aan de rechterkant zie je de score/datum bij goede reviewsites (als er een review van is)
-> klik op de datum om naar de review-pagina te gaan

Hieronder een "Quick Pick List" bestaande uit goede voedingen:

Lijst van goede voedingen

80+ BronzeWattPCI-eGarantieModulair
be quiet! System Power 7 Gemaakt door FSP
be quiet! System Power 7 300W300 W0 x3 JaarNee
be quiet! System Power 7 350W350 W1 x3 JaarNee
be quiet! System Power 7 400W400 W2 x3 JaarNee
Antec VPF G.d. Delta Electronics
Antec VPF 450W450 W2 x3 JaarNee
Antec VPF 550W550 W2 x3 JaarNee
Antec VPF 650W650 W4 x3 JaarNee

80+ GoldWattPCI-eGarantieModulair
Seasonic GGemaakt door Seasonic
Seasonic G-Serie 360Watt360 W1x5 JaarNee
Seasonic G-Serie 450Watt450 W2x5 JaarJa
Seasonic G-Serie 550Watt550 W2x5 JaarJa
Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition550 W2x5 JaarJa
Seasonic G-Serie 650Watt650 W4x5 JaarJa
Seasonic G-Serie 750Watt750 W6x5 JaarJa
Antec TruePower ClassicGemaakt door Seasonic
Antec TruePower Classic TP-550C550 W2x5 JaarNee
Antec TruePower Classic TP-650C650 W4x5 JaarNee
Antec TruePower Classic TP-750C750 W6x5 JaarNee
Cooler Master VSG.d. Enhance Electronics
Cooler Master V450SM450 W2x5 JaarJa
Cooler Master V550SM550 W2x5 JaarJa
Cooler Master V650SM650 W2x5 JaarJa
Cooler Master V750SM750 W4x5 JaarJa
Cooler Master VGemaakt door Seasonic
Cooler Master V Series V850850 W6x5 JaarJa
Cooler Master V Series V10001000 W8x5 JaarJa
Corsair RMiGemaakt door CWT
Corsair RMi 650W650 W4x10 JaarJa
Corsair RMi 750W750 W4x10 JaarJa
Corsair RMi 850W850 W6x10 JaarJa
Corsair RMi 1000W1000 W8x10 JaarJa
Corsair RMxGemaakt door CWT
Corsair RMx 550W550 W2x10 JaarJa
Corsair RMx 650W650 W4x10 JaarJa
Corsair RMx 750W750 W4x10 JaarJa
Corsair RMx 850W850 W6x10 JaarJa
Corsair RMx 1000W1000 W8x10 JaarJa
EVGA SuperNOVA G2Gemaakt door Super Flower
EVGA SuperNOVA 550 G2550 W3x7 JaarJa
EVGA SuperNOVA 650 G2650 W4x7 JaarJa
EVGA SuperNOVA 750 G2750 W4x10 JaarJa
EVGA SuperNOVA 850 G2850 W6x10 JaarJa
EVGA SuperNOVA 1000 G21000 W6x10 JaarJa
EVGA SuperNOVA 1300 G21300 W6x10 JaarJa
Super Flower Leadex GoldGemaakt door Super Flower
Super Flower Leadex Gold 650W650 W6x5 JaarJa
Super Flower Leadex Gold 750W750 W6x5 JaarJa
Super Flower Leadex Gold 850W850 W6x5 JaarJa
Super Flower Leadex Gold 1000W1000 W6x5 JaarJa
Super Flower Leadex Gold 1300W1300 W6x5 JaarJa

80+ PlatinumWattPCI-eGarantieModulair
Seasonic PlatinumGemaakt door Seasonic
Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless400 W1x7 JaarJa
Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless460 W2x7 JaarJa
Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless520 W2x7 JaarJa
Seasonic Platinum Series 660 Watt660 W4x7 JaarJa
Seasonic Platinum Series 760 Watt760 W4x7 JaarJa
Seasonic Platinum Series 860 Watt860 W4x7 JaarJa
Seasonic Platinum Series 1000 Watt1000 W6x7 JaarJa
Seasonic Platinum Series 1200 Watt1200 W10x7 JaarJa
Corsair HXiGemaakt door CWT
Corsair HX750i750 W6x10 JaarJa
Corsair HX850i850 W6x10 JaarJa
Corsair HX1000i1000 W8x10 JaarJa
be quiet! Dark Power Pro 11Gemaakt door FSP
be quiet! Dark Power Pro 550W550 W5x5 JaarJa
be quiet! Dark Power Pro 650W650 W5x5 JaarJa
be quiet! Dark Power Pro 750W750 W7x5 JaarJa
be quiet! Dark Power Pro 850W850 W7x5 JaarJa
be quiet! Dark Power Pro 1000W1000 W9x5 JaarJa
be quiet! Dark Power Pro 1200W1200 W9x5 JaarJa
Super Flower Leadex PlatinumGemaakt door Super Flower
Super Flower Leadex Platinum 550 watt Zwart550 W3x5 JaarJa
Super Flower Leadex Platinum 1000 watt Wit1000 W6x5 JaarJa
Super Flower Leadex Platinum 1200 watt Wit1200 W6x5 JaarJa

Moederbord
Al deze onderdelen zijn niets zonder het moederbord. Hierbij moet je een paar dingen weten en dan is het ook heel simpel om even te kijken in de pricewatch om een geschikt moederbord te vinden.

Vragen
  • Welke CPU heb ik?
  • Maak ik gebruik van surround sound?
  • Hoeveel harde schijven / SSD's / RAM sticks heb ik? Zal ik dit nog uitbreiden?
  • Heb ik 'speciale eisen' zoals bv. U.2?
  • Wat is mijn budget?
Tips
  • AMD en Intel kunnen nooit op eenzelfde moederbord.
  • Koop enkel een moederbord van meer dan 120 euro wanneer je echt zal overklokken & SLI/CF zal gebruiken.
  • Je moederbord hoeft niet over bv. FireWire te beschikken om dit te kunnen gebruiken, je kan hiervoor aparte controllers kopen. (zie pricewatch)
  • De meeste moederborden worden met twee sata kabels geleverd, kijk in ieder geval even op de website van het moederbord in kwestie. (je zal er misschien moeten bijkopen)
Moederbord Begrippen
Socketdeze moet overeenstemmen met de socket van de processor
(Zoek naar "Socket" bij een moederbord en processor in de pricewatch)
Moederbord chipsetDe chipset is belangrijk voor de verscheidene features van een moederbord.

Intel (1151/Skylake/Kabylake)
Z170/Z270Overklokken, SLI/CrossFireX, RAID, M.2 en/of Sata Express poort(en) en grote kans op USB 3.1. De Z270 series heeft 24 PCIe lanes tov. 20 bij Z170.
H170/H270RAID, M.2 en/of Sata Express poort(en) en mogelijks USB 3.1 (uitzondering)
B150/B250Mogelijks M.2 en/of Sata Express poort(en) en mogelijks USB 3.1 (uitzondering)
H110Goedkoper met max. 4 SATA-600 poorten, 2 RAM Sloten, minder PCIe lanes, minder USB 3.0 poorten, mogelijks USB 3.1 (uitzondering) en zijn hoofdzakelijk in het Micro-ATX formaat

AMD (AM3+)
990FXCrossFireX/SLI (max. 4 kaarten), RAID, mogelijks M.2 en overklokken*
990XCrossFireX/SLI (max. 2 kaarten), RAID en overklokken*
970RAID en (licht) overklokken*

AMD (FM2+)
A88XPCIe 3.0, SLI/Crossfire (max 2 kaarten), RAID en overklokken*
A78PCIe 2.0, RAID en (licht) overklokken*
A55PCIe 2.0, RAID 0/1/10

*Je kan in principe met elk AM3+|FM2+|1150 Z97|1151 Z170/Z270 moederbord overklokken, maar een goedkoop bordje zal dit in de praktijk niet kunnen waarmaken.
Hiervoor moet je bv op de aantal cpu-phases letten. Deze worden vaak vermeld op de productpagina van de fabrikant.
Voorbeeld van willekeurige moederborden:
4+1 Phases: ASRock 990FX Extreme3 (niet echt goed om te overklokken)
6+2 Phases: Asus M5A99FX Pro R2.0 (niet super, maar ook niet slecht)
8+2 Phases: ASRock Fatal1ty 990FX Killer (heel goed)
12+2 Phases: ASRock 990FX Extreme9 (Beste)
Al zijn er nog andere dingen belangrijk zoals bv. de VRM, de heatsinks en andere componenten die al dan niet slechter/beter zijn bij verschillende borden.
Form-factorStandaard kies je het best voor een ATX bord.
Als je echter een kleinere behuizing wilt dan zul je moeten kijken naar
bv. Micro-ATX (µATX) en Mini-ITX.
Geheugen-typeHoeveel RAM heb je nodig en ga je voor DDR3 of DDR4?
Prestatieverschillen zul je eigenlijk niet merken in de praktijk.
Als je DDR3 op een 1151 Skylake moederbord wil installeren (er zijn borden met DDR3 en borden met DDR4), dan moet je wel op het voltage letten, omdat Intel zegt dat RAM sticks met een voltage hoger dan 1,35V het systeem kunnen beschadigen.
Link-interfaceDit is enkel belangrijk als je meerdere Nvidia of AMD grafische kaarten wil laten samenwerken.
Bij meerdere Nvidia kaarten dient het bord SLI aan te kunnen.
Bij meerdere AMD kaarten dient het bord CFx (CrossFireX) aan te kunnen.
Hardeschijf busHier wil je minstens een paar SATA-600 connectors hebben zodat je SSD('s) niet trager gaan door SATA-300. SATA-300 of 600 maakt niets uit voor Harde schijven.

Op veel Z270, H270, B250, Z170, H170 en B150 chipset borden zijn Sata-Express en M.2 connectors te vinden. Deze twee zijn de opvolgers van SATA-600 en zorgen voor wat meer future-proof-heid voor de 'next-gen' SSD's. Tot dusver is gebleken dat M.2 de meest gebruikte is voor SSD's. SATA Express is buiten een USB 3.1 Front-Panel nog niet gebruikt geweest..

Wanneer er in de pricewatch gesproken wordt van bv. 6 SATA poorten en 2 SATA Express poorten dan moet je rekening houden met het feit dat elk SATA Express connector gebruik maakt van 2 SATA poorten!
Wil je beide SATA Express poorten gebruiken dan heb je nog maar 2 bruikbare SATA poorten over.
USB-verbindingenAls je een Skylake systeem gaat kopen, dan zou ik zeker eens kijken naar moederborden met USB 3.1 & USB 3.1 Type C.
Daarnaast geldt de algemene regel: USB 3.0 is compatibel met USB 2.0, dus heb je er baat bij om meer USB 3.0 poorten te hebben.

Type C is het nieuwe USB formaat, deze is niet afhankelijk van de versie van USB (2.0/3.0/3.1).
Klik hier voor meer informatie {Youtube}.

! Opgepast !
Om alles onduidelijker te maken voor de consument, is er het volgende onstaan:
USB 3.0 = USB 3.1 Gen 1 (= 5 Gbps)
USB 3.1 = USB 3.1 Gen 2 (= 10 Gbps)
Als je dus ergens "USB 3.1 Gen 1" ziet staan, is dit niet de USB 3.1 die je zou verwachten.
Interne header USB3Als je behuizing usb 3.0 aan de voorkant heeft dan zal je op de website van het moederbord moeten kijken als deze daar over beschikt. (= interne connector ipv USB poort)
Audio-kanalen/connectorenKijk als je over genoeg audio-kanalen & connectoren beschikt (2 ; 4 ; 5.1 ; 7.1 ; 8.1 ; 8+2)
Video uitDit is niet belangrijk als je een aparte grafische kaart neemt, maar is wel belangrijk wanneer je dit niet koopt!
Waar je op moet letten:
  • compatibel met je huidig scherm?
  • compatibel met schermen in de toekomst?
Dit laatste slaat dan op bv de 4k resolutie monitoren. Een gewone DVI(-D) kan niet zoveel pixels aan, dus daarvoor heb je een moederbord met ofwel minstens Display Port 1.2 nodig ofwel minstens HDMI 1.4 (HDMI 2.0 voor 60Hz)! Als je hier niet op let, en je wil in de toekomst een 4k monitor dan zul je nog een aparte grafische kaart moeten bijkopen. ;)
AndereAls je nog specifieke eisen hebt, kan je deze hoogst waarschijnlijk ook in de filter aanklikken.

Intel (Kabylake - socket 1151)

Z270 Chipset
ATX moederborden
Micro-ATX moederborden
Mini-ITX moederborden

H270 Chipset
ATX moederborden
Micro-ATX moederborden
Mini-ITX moederborden

B250 Chipset
ATX moederborden
Micro-ATX moederborden
Mini-ITX moederborden

Intel (Skylake - socket 1151)

Z170 Chipset
ATX moederborden
Micro-ATX moederborden
Mini-ITX moederborden

H170 Chipset
ATX moederborden
Micro-ATX moederborden
Mini-ITX moederborden

B150 Chipset
ATX moederborden
Micro-ATX moederborden
Mini-ITX moederborden

H110 Chipset
ATX moederborden
Micro-ATX moederborden
Mini-ITX moederborden

AMD

AM3(+) - ATX
AM3(+) - Micro ATX

FM2+ - ATX
FM2+ - Micro ATX

Behuizing
De behuizing is vrij persoonlijk, maar er zijn ook belangrijke aspecten bij een kast waar je op moet letten.

Vragen
  • Wil ik een stil systeem?
  • Moet ik letten op de airflow? (ivm overclocking)
  • Wat vind ik mooi? Wat vind mijn vrouw mooi? :+
  • Waar zal deze computer staan?
  • Wat is mijn budget?
Tips
  • Hier veel op besparen is niet bepaald slim.
  • Let erop dat je moederbord erin moet kunnen! (form-factor: ATX > Micro-ATX > Mini-ITX)
Persoonlijk ben ik iemand die niet graag een goedkope behuizing koopt. Dit doe ik niet graag omdat je met een goede kast heel wat voordelen kan hebben.
  • Stil systeem
  • Veel plaats in de kast die voor verschillende voordelen zorgt (airflow, gemak ...)
  • Goede Kabelmanagement -> geen nood aan modulaire voeding
  • Nog te gebruiken bij je volgende pc ;)
  • USB 3.0 aan de voorkant
  • Design
  • Weinig stof of makkelijk te verwijderen stof
  • ...
Hover over een afbeelding om prijzen te zien en klik om naar de pricewatch pagina te gaan.
Uiteraard kan je ook zelf in de pricewatch naar een geschikte behuizing zoeken.
Veel van deze behuizingen zijn ook in een andere kleur verkrijgbaar of met een window!
Op stilte gerichte behuizingen (< 33 dB(A) @ 7V test van hardware.info)
Fractal Design Define R5
Klik voor m'n uitgebreide review ervan.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/k3x8yQohY5rTLzdLUleAtt5r/full.jpg
Fractal Design Define S

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/PTvTamq8kyGTAMktsquia92z/full.jpg
Fractal Design Define mini
(form-factor: Micro-ATX + Mini-ITX)
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/7xXwsZ72OTm6Gvsx8dSvGW8f/full.jpg
NZXT H440 New Edition

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/5HjgeY7DyRy57jqRf1M7oLFI/full.jpg
Corsair Graphite 760T

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vZeHN7uD13lqtB3X6JM5qzBW/full.png
Be quiet! Silent Base 800

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/hHZlUtarPLXy7mUqzjgU4Lcm/full.jpg

Behuizing @ 7V | 12V
Geluid - dB(A)
Temp. 200W - °C
Temp. 400W - °C
Fractal Design Define R5
30,9 | 35,9
27,1 | 24,0
35,9 | 30,1
Be quiet! Silent Base 800
30,6 | 40,3
28,4 | 26,4
40,4 | 31,4
NZXT H440 New Edition
31,6 | 39,5
29,7 | 25,5
38,7 | 33,9
Corsair Graphite 760T
31,7 | 39,8
24,4 | 23,0
29,7 | 27,0
Fractal Design Define Mini
32,3 | 41,5
32,5 | 29,0
Niet getest
Fractal Design Define S
Niet getest
Niet getest
Niet getest

Op koeling gerichte behuizingen
Corsair Obsidian 450D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qG6JMgOYvlGNW48okCgQvoLX/full.png
Corsair Carbide Air 540

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GZd6YH8Mt4tg0qVv5hYbTkGk/full.png
Corsair Carbide 300R

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ok5dCzj63G9to8daXnSwwXbR/full.png
Phanteks Enthoo Pro

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/gGub16w6P9vdo9lXX0AAVbIZ/full.jpg
Cooler Master CM 690 III

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8k1FSTzVGjB38eAiiqfzTr04/full.png

Behuizing @ 7V | 12V
Geluid - dB(A)
Temp. 200W - °C
Temp. 400W - °C
Corsair Obsidian 450D
35,2 | 42,7
21,6 | 20,9
22,5 | 21,6
Corsair Air 540
39,2 | 47,1
21,2 | 21,4
23,0 | 22,2
Cooler Master CM 690 III
33,5 | 41,8
24,0 | 22,6
28,3 | 25,4
Phanteks Enthoo Pro Window
37,0 | 47,6
24,2 | 22,5
28,9 | 25,6
Corsair Carbide 300R
35,9 | 41,7
24,4 | 22,8
31,6 | 28,8

Optische Drives
Vragen
  • Heb ik nog een DVD / blu-ray in mijn huidige desktop? -> Gebruik die maar!
  • Heb ik in de laatste jaren nog een optische drive gebruikt? Moest ik dit gebruiken of was er ook een usb-oplossing ter beschikking?
Als je toch een nieuwe DVD burner wilt kopen, dan raad ik aan om een externe via USB te kopen. Die kan je dan gebruiken op al je toestellen. (Misschien heb je bv. toevallig een dunne laptop in huis zonder DVD Drive of misschien koop je dit in de toekomst nog?)
Klik voor alle externe DVD burners in de pricewatch.

Netwerkkaart
Niet iedereen beschikt over een bekabelde internet oplossing en dan is er een netwerkkaart nodig. Er zijn hier 2 categorieën nl. PCI Express of USB.

Vragen
  • Heb ik draadloos internet nodig?
Persoonlijk gebruikte ik de USB-oplossing. Ik zou echter nooit aanbevelen om een usb-stick te gebruiken. Zelf gebruikte ik dan ook geen usb-stick, maar een apart apparaatje die verbonden was met de computer door gebruik te maken van een usb kabeltje. Dit heeft als voordeel dat je deze kan verplaatsen om zo een betere connectie te hebben.
Dit apparaatje is de volgende: pricewatch: TP-Link TL-WN822N

Ik ben zeer tevreden over de prestaties, mijn vader gebruikt deze nu en haalt er toch zo'n 120 Mbps mee (150-160 met utp kabel).

Ik heb geen ervaring met de PCI Express oplossing, maar ik kan niet geloven dat dit een merkbaar betere prestatie zou kunnen leveren dan dit apparaatje dat niet gehinderd wordt door een plaats die misschien niet ideaal is om het signaal te ontvangen (achteraan de behuizing op een vaak ongunstige locatie).

Als je wat meer geld kan spenderen, is het een goed idee om voor een 802.11ac oplossing te kiezen.
Powerline
Een bekabelde optie om internet te kunnen gebruiken zonder ethernetkabels door heel uw huis te laten lopen.

Vragen
  • Is Draadloos internet een optie?
Wat is Powerline?
Je maakt gebruik van het reeds bestaande elektriciteitsnet om over internet te kunnen beschikken.
Hiervoor heb je zogenaamde Powerline Adapters nodig. Je hebt er minimum 2 nodig om een apparaat van internet te voorzien.
Daarna heb je telkens 1 extra adapter nodig per extra locatie (meer dan 4 adapters wordt niet aangeraden)

Werkt dit goed?
Dit kan voor sommigen heel goed werken en voor anderen is het gewoon slecht.
Het hangt bijvoorbeeld af van je elektriciteits-bekabeling. Factoren als hoe ver, hoeveel andere apparaten die stroom nodig hebben gebruiken diezelfde 'elektriciteits lijn' etc. Er is dus enig risico mee verbonden.
(Tip: Koop het online bij een shop waarbij je het gratis kan terugsturen binnen x-aantal dagen.)

Wat heb je dus specifiek nodig?
• Een werkende router (of switch) die verbonden is met de adapter (die in het stopcontact zit) via een ethernetkabel.
• Een werkende computer/laptop/... die verbonden is met de adapter (die in het andere stopcontact zit) via een ethernetkabel.
• Normaliter zijn er geen drivers nodig (meestal geven ze een programma'tje mee om specifieke configuraties te maken die je in feite niet nodig hebt)

Waar je op moet letten
• Snelheid: Minimum 500 Mbit
Kiezen naargelang je budget

• Ethernet-connector: Geen Fast-Ethernet! Het moeten 1 Gbps connectors zijn.
Fast-Ethernet connector is gelimiteerd tot maximaal 100 Mbps

• Stop-contacten: Er zijn modellen met een doorgelust stopcontact
• Meerdere toestellen verbinden aan 1 adapter is mogelijk bij bepaalde modellen.
• Er zijn modellen die ook Wi-Fi vanaf de adapter versturen zoals een Access Point

Best ook even de snelheden checken op een review, bv:
http://be.hardware.info/r...1ac-prestaties-in-context

Monitor
Het onderdeel waar je het meeste naar kijkt en waar er meestal niet veel aan uitgegeven wordt.

Vragen
  • Hoe groot?
  • Welke resolutie?
  • Welk paneel? (TN vs IPS vs VA vs ?)
FAQ
Tips
  • spaar liever nog even door om een goed scherm te kopen ipv een goedkoop schermpje
  • Kijk niet zozeer naar de reactiesnelheid, maar zoek eerst de input-lag van het scherm op doormiddel van reviews te lezen / doorzoeken.
Monitoren

21,5"HzPaneelResolutie Aansluitingen
BenQ GW2250HM60 HzTN1920x1080VGA, DVI-D, HDMI
BenQ GW2265HM60 HzA-MVA1920x1080VGA, DVI-D, HDMI

23"HzPaneelResolutie Aansluitingen
Dell P2314H60 HzIPS1920x1080VGA, DVI-D, DisplayPort
Iiyama XB2380HS-160 HzIPS1920x1080VGA, DVI-D, HDMI
Iiyama XU2390HS60 HzIPS1920x1080VGA, DVI-D, HDMI

23,6" - 24"HzPaneelResolutieAansluitingen
Dell P2416D60 HzIPS2560x1440VGA, DisplayPort, HDMI
Samsung S24D390HL60 HzPLS1920x1080VGA, 2x HDMI
Samsung S24D590PL60 HzPLS1920x1080VGA, 2x HDMI
Iiyama ProLite X2483HSU-B160 HzA-MVA1920x1080VGA, DVI-D, HDMI

25"HzPaneelResolutieAansluitingen
Dell Ultrasharp U2515H60 HzIPS2560x14402x HDMI, DisplayPort, Mini DisplayPort

27"HzPaneelResolutieAansluitingen
Dell Ultrasharp U2715H60 HzAH-IPS2540x14402x DisplayPort, 2x HDMI, Mini DisplayPort
Acer XB270HU (G-Sync)144 HzIPS2540x1440DisplayPort
Acer S277HK60 HzIPS3840x2160DVI-D, HDMI, DisplayPort
Asus PB279Q 60 HzIPS3840x2160DisplayPort, 4x HDMI, Mini-DP
Asus MG279Q (Free-Sync)144 HzIPS2540x1440DisplayPort, 2x HDMI, Mini DisplayPort
Asus PG279Q165 HzIPS2540x1440DisplayPort, HDMI

31"HzPaneelResolutieAansluitingen
LG 31MU9760 HzIPS4096x21602x HDMI, DisplayPort, Mini DP

34"HzPaneelResolutieAansluitingen
LG 34UM95C60 HzIPS3440x14402x HDMI, DisplayPort
LG 34UC87M-B60 HzIPS3440x14402x HDMI, DisplayPort
AOC U3477PQU60 HzIPS3440x1440VGA, DVI-D, DisplayPort, HDMI
Dell U3415W60 HzIPS3440x1440HDMI, 2x DisplayPort, Mini DP
Acer X34 (G-Sync)60-100 HzIPS3440x1440HDMI, DisplayPort, Mini DP

"Maar sommige schermen hebben een reactiesnelheid van maar liefst 8ms, is dit niet veel te traag om mee te gamen!?!"
Sommige schermen hebben idd een wat hogere reactiesnelheid van bijvoorbeeld 8ms, maar de reactiesnelheid zegt niet alles. Sommige schermen hebben een wat hogere reactiesnelheid, maar een zeer lage input lag.
Het hangt ook sterk van persoon tot persoon af, welke games je speelt en wat je persoonlijke wensen zijn.

Input lag cijfers worden niet weergegeven op de specificaties van een scherm, daarvoor moet je naar reviews gaan zoeken. Zoals bijvoorbeeld bij tftcentral.co.uk .
Afbeeldingslocatie: https://www.tftcentral.co.uk/images/asus_rog_swift_pg279q/lag.jpg

Wat nu & Algemene Tips

Met deze informatie zou je nu in staat moeten zijn om stap 3 van het DAA beleid in te vullen.
Volledige set-ups zijn hier niet toegestaan! Maak daarvoor je eigen topic aan aan de hand van het DAA beleid!
Je kan uiteraard wel vragen stellen! Deze komen dan mogelijk in de FAQ.
Je mag hier ook tips aan mij geven wat er nog aan toegevoegd kan worden e.d.
Als je typfouten ziet, laat mij dat dan ook weten via een personal message! :)

Hier onder komen nog een paar tips die handig kunnen zijn.
  • Een computer assembleren is lang niet zo moeilijk als het lijkt! Aan de hand van youtube filmpjes e.d. en de handleidingen die je krijgt bij de onderdelen is dit heel goed te doen.
  • Zie je dit toch niet zitten, dan kan je nog steeds alles bij 1 webshop kopen en daar 'assemblage' toevoegen aan het winkelmandje voor een 50-70 euro. Je zal dan de desktop geassembleerd thuis krijgen, samen met de dozen van de onderdelen (met de dvd's, handleidingen en what not)
Installatie guide van hardware.info:

Uitgebreidere guide in het Engels:

FAQ
Inhoudstafel
  1. Wat is het nut van overklokken?
  2. Wat is Hyperthreading?
  3. Wat is het verschil tussen de i5-7600k en de i7-7700k?
  4. Wat is SLI & CF?
  5. Wat is input lag?
  6. Welke moederbordchipset is de juiste keuze voor mij?
  7. Intel of AMD?
  8. Wat als ik al een van de laatste generatie processoren heb?
  9. Met een i7 processor zal ik veel meer fps halen dan met een i5 processor!?
  10. Waarom hebben we meer dan 30 fps nodig, het oog ziet toch niet meer?!

1. Wat is het nut van overklokken?

Je maakt je processor sneller door hem te overklokken waardoor de prestaties zullen verbeteren.
Bij het gamen zal een cpu-overklok bijna geen effect hebben. Bij het renderen e.d. dan weer wel.

Je kan echter ook je grafische kaart overklokken, dit zal dan wel meer frames per second opleveren.

2. Wat is Hyperthreading?

Bij hyperthreading is het zo dat één enkele processorkern twee logische processors bevat die de cache en externe interfaces delen. In de meeste gevallen wordt het hierdoor mogelijk dat de processorkern twee threads tegelijk uitvoert.
In de praktijk is het zo dat slechts een beperkt aantal programma's daar gebruik van maken en daadwerkelijk veel voordeel bij hebben. (rendering bv)
Vooraleer je dus een I7 koopt met hyperthreading, moet je eerst eens opzoeken of dit wil nodig is!

Bij gamen wordt dit niet gebruikt, en wanneer dit gebruikt wordt dan levert het misschien 1 fps winst op.

3. Wat is het verschil tussen de i5-7600k en de i7-7700k?

De i7-7700k is om het simpel te zeggen de i5-7600k met hyperthreading en die stock 0,3Ghz meer snelheid heeft.
Als je geen hyperthreading nodig hebt, dan kan je beter de i5 nemen.
Als je voordeel hebt met die extra 0,3Ghz dan zou ik zeker en vast kijken naar overklokken.

4. Wat is SLI & CF?

Scalable Link Interface & CrossFire
Om het simpel te zeggen: 2 of meerdere videokaarten in dezelfde computer gebruiken.
SLI = Nvidia en CF = AMD

Dit is enkel goed als je een high-end pc wilt waar je bv op 3 schermen tegelijk wilt gamen. (bv. Eyefinity)

5. Wat is input lag?

De vertraging tussen het indrukken van een knop en het spel zien reageren op de monitor.
Dit wordt vaak gereviewed door een scherm te vergelijken met een oude CRT.

7. Intel of AMD?
Dit is eigenlijk hoofdzakelijk budget gebonden & waar je hem voor wilt gebruiken, op dit moment kan je niet eenduidig tonen dat een AMD processor beter is dan een INTEL processor.

Een vaak besproken 'dilemma' is of je nu moet kiezen voor een FX 8320 of een intel i5 processor.
Door de komst van de nieuwe consoles met hun 8-core processor & 86x architectuur zou dit wel eens in het voordeel kunnen komen van de FX series. Maar voorlopig merken we daar eigenlijk nog niet veel van. We kunnen immers ook niet in de toekomst kijken. :+

8. Wat als ik al een van de laatste generatie processoren heb?
Als je bijvoorbeeld nog een pricewatch: Intel Core i5 2500K Boxed of iets dergelijks hebt dan hoef je deze eigenlijk echt nog niet up te daten. Als het om gamen gaat dan neem je gewoon een nieuwe grafische kaart en je kan weer volop gaan gamen. ;)
Op de volgende link kan je zien dat het verschil tussen de i5 2500k en de i5 4670k op high quality maar zo'n 2-3% is.
http://www.ocaholic.ch/mo...m.php?itemid=1158&page=13

9. Met een i7 processor zal ik veel meer fps halen dan met een i5 processor!
Fout!
Je zult slechts in een paar enkele games een kleine fps boost zien. Spendeer die 75-100 euro uit aan een betere grafische kaart.
http://www.anandtech.com/...ing-cpu-september-2013/10

10. Waarom hebben we meer dan 30 fps nodig, het oog ziet toch niet meer?!
Fout!, kijk even volgende goed uitgelegde en goed gemaakt filmpje: (zeker vanaf 1min 37)

[ Voor 255% gewijzigd door br00ky op 21-11-2018 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:01
Zeer goede post, denk dat mensen hier heel wat aan kunnen hebben wanneer ze weinig/geen idee hebben van wat op dit moment goed is. Een paar kleine opmerkingen en/of aanvullingen heb ik wel:

Ten eerste bij de afdeling voedingen, daar mis ik toch echt een merk als Seasonic, zeker aangezien je dat stuk begint met "neem niet de eerste de beste". Van een Seasonic S12II wordt ik toch een stuk vrolijker dan b.v. een Sharkoon voeding. Wellicht is het ook handig om per categorie daar meer als één voorbeeld te geven, b.v. bij elk een van Corsair, Seasonic en XFX.

Verder bij de cases zijn naar mijn mening (gezien de gemiddeld prijscategorie) de Cooler Master Haf 912 Plus en de Bitfenix Shinobi nog goede aanvullingen. Cases zijn denk ik wel het gebied waar je niet veel advies kunt geven, aangezien het veelal ook een kwestie van smaak is.

De SSD's die je kiest zijn prima en ook mijn eerste keuze. Alleen afhankelijk van beschikbaarheid, zijn anderen als de Kingston HyperX 3K, de Corsair Force GT en de wat duurdere Corsair Neutron GTX goede alternatieven.

Tenslotte op moederbord gebied, wellicht is het handig om ook daar een paar voorbeelden te geven. Het lijstje van alle afzonderlijke punten van een moederbord kan naar mijn inziens verwarrend dan wel overweldigend werken. Wat betreft AMD zal eventueel iemand anders een paar voorstellen moeten doen, daarvan is mijn kennis helaas te beperkt. Voor Intel gebaseerde systemen zou je bijvoorbeeld de volgende opties kunnen stellen:

Intel:

Micro ATX zonder overclock
Micro ATX met overclock
ATX zonder overclock
ATX met overclock

Zodoende is het wat meer tastbaar en met deze overzichten kan men specs eenvoudig met elkaar vergelijken.

In ieder geval is dit al een toppie post, ziet er netjes en overzichtelijk uit, met veel informatie in hapklare brokken, mijn complimenten _/-\o_

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Thanks voor de complimenten :)

Voor de voedingen had ik inderdaad de Seasonic reeks erbij moeten zetten.
Ik had even in het voedingen topic gekeken welke voedingen er daar aangeraden werden en die sharkoon had ik daar wel meerdere malen gezien. (mss ook wel de enige goede :> van sharkoon)
Het lijkt me nu eigenlijk wel slimmer om daar alleen merken te plaatsen die over het algemeen goede voedingen produceren.

Die behuizingen komen er ook in. Daar heb ik ook alleen nog maar goeie dingen van gehoord .

Hmm, die eerste SSD lijkt me wel niet mis eigenlijk. Voor deze prijs & met een goede tweakers review.
Ik zal deze even "ondervragen" in het SSD topic waar men meer kennis van zaken heeft. (aangezien het nog altijd een sandforce controller heeft)
Die andere 2 lijken me niet bepaald een verbetering op de M4 / 830 / 840 (Pro).

en Goh, ik was volledig vergeten dat je zo producten kon vergelijken met elkaar
Dit zal ik zeker gebruiken. tnx _/-\o_

update: Die eerste ssd heeft slechts 3k cycles en zal daarom een stuk minder lang meegaan. Gewoon beter om uit de M4 te kiezen, lijkt me

[ Voor 62% gewijzigd door SmokingCrop op 03-01-2013 01:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 459694

Inderdaad, zeer mooie guide. Goed uitgewerkt, duidelijke omschrijvingen. Prima gedaan. De sharkoon ms140 lijkt echter niet goed meer leverbaar, misschien moet je die eruit laten.
Beetje nitpicking, maar toch: Ik ben wel deze tegen gekomen: http://techreport.com/rev...rce-gtx-660-ti-revisited/. Hieruit blijkt toch wel dat de 660ti met updates (meeste reviews dateren alweer uit augustus) toch nog een wat betere performance heeft. Ook de kleinere maat van de 660ti kan zijn geeft wat punten aan de 660ti. Daarnaast scheelt het in specifieke games, zoals altijd bij nvidia vs amd, ook nog eens aanzienlijk. Ik zou niet zo pertinent zeggen dat de 7950 beter is dan de 660ti, maar meer aangeven dat ze zo'n beetje gelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Sharkoon is er uit :)

en heb even de '>' verandert in een '|'. Dit was eigenlijk eerder een typfout, aangezien ik al zei dat dit vaak veranderde door driver updates & prijzen.

update: heb wat dingen aangepast
Als iemand een vergelijkinglijstje wil maken met amd moederborden zoals gedaan is bij de intel moederborden dan apprecieer ik dat heel erg!

[ Voor 30% gewijzigd door SmokingCrop op 03-01-2013 02:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
SmokingCrop schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 01:14:
[...]
Hmm, die eerste SSD lijkt me wel niet mis eigenlijk. Voor deze prijs & met een goede tweakers review.
Ik zal deze even "ondervragen" in het SSD topic waar men meer kennis van zaken heeft. (aangezien het nog altijd een sandforce controller heeft)
Die andere 2 lijken me niet bepaald een verbetering op de M4 / 830 / 840 (Pro).
De 3 die ik noemde zijn niet perse beter, maar wanneer de Samsung 830 en/of de Crucial M4 niet/slecht beschikbaar zijn, zijn het goede alternatieven. De Neutron GTX is b.v. veel sneller dan de M4, maar ook veel duurder en in real world scenario's zul je dat verschil in snelheid weinig merken.

Wat ik me gisteren nog even bedacht en wat mij een goede toevoeging lijkt aan jouw post is het toevoegen van de volgende Youtube channels.

TimeToLiveCustoms
NCIXcom
LinusTechTips

Het eerste channel is dat van Tom Logan / Overclock3D, naar mijn mening de beste hardware reviewer op Youtube. Zeer uitgebreide reviews over met name CPU's, GPU's, cases, koelers en fans en daarnaast ook heel veel informatie omtrent pcbuilds, casemodding en waterkoeling.
Het tweede en derde channel zijn van dezelfde persoon, NCIXcom is zijn bedrijfschannel met meer korte introducties van nieuwe hardware, LinusTechTips heeft wat meer diepgaande unboxing en informatieve video's.

Wanneer iemand informatie zoekt over een bepaald product is de kans redelijk groot dat een van die channels al een unboxing, first look of full review ervan gedaan heeft.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:58
Ik vind het niet verstandig om alleen aan de hand van de videokaart een voeding advies te geven, het maakt namelijk nogal uit hoe de rest van de setup eruit ziet (een fx 8350 verbruikt meer dan een g860).
De CX430 heeft overigens geen 2 pcie stekkers voor de 7870 en 660, voor sommigen geen probleem maar wel lastig als je je nieuwe systeem niet kunt gebruiken wanneer er geen verloopje bij de videokaart wordt geleverd.
De BQ S6 300 heeft helemaal geen pcie connector en is daardoor eigenlijk ongeschikt voor alle systemen met een videokaart 'beter' dan de 7750.
Daarnaast heeft die ook geen 8 pins cpu power connector, wat hem slechts geschikt maakt voor een beperkt aantal systemen.

De prijzen van voornamelijk videokaarten verandert sterk over een korte periode, ga jij de guide bijhouden met het beste advies of kun je misschien beter iets algemener advies geven?
Waarom wordt er bij multi monitor een AMD aangeraden?
(misschien iets heel specifiek voor deze generatie, maar dit kan over 6 maanden compleet anders zijn)

Het overklokken van een processor kan ook voor gamen veel winst geven, wanneer deze de bottleneck vormt.
Bij een recente i5 heb je dit zelden omdat die toch al overkill zijn, maar een phenom x4 kan hier in sommige games wel baat bij hebben.

Bij rendering 'moet' je de amd FX processors noemen, deze presteren beter dan intel en kosten minder.
Ook voor (mainstream en high-end) gamen kan een amd processor prima zijn, de fx8350 kan zich goed meten met de i5, en lijkt toekomstbestendiger vanwege de 8 cores.
Het lijkt alsof je alleen een amd processor gebruikt voor een budget computer, maar een phenom kan bv nog prima dienst doen met een 7950, wat de pc toch al aardig high-end maakt.

Bij amd kun je met 'elk' moederbord overklokken, hier heb je niet perse een 970 chipset voor nodig.
Er zijn overigens ook moederborden met 970 chipset die alsnog niet erg geschikt zijn voor overklokken.
Ook kun je misschien wat zeggen over de USB3 interne header, in het geval dat je behuizing front USB3 hebt wil je toch minimaal 1 header hiervoor.
(helaas is dit in de pricewatch niet te vinden, waardoor het websites van fabrikanten afspeuren vereist).

Tot nu toe een erg mooie en uitgebreide guide, maar ik denk dat er veel tijd in gaat zitten om hem up to date te houden, ik zou hem daarom iets generaliseren of zorgen dat je hem met meerdere personen bijhoudt.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 03-01-2013 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
mitsumark schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:50:
Ik vind het niet verstandig om alleen aan de hand van de videokaart een voeding advies te geven, het maakt namelijk nogal uit hoe de rest van de setup eruit ziet (een fx 8350 verbruikt meer dan een g860).
De CX430 heeft overigens geen 2 pcie stekkers voor de 7870 en 660, voor sommigen geen probleem maar wel lastig als je je nieuwe systeem niet kunt gebruiken wanneer er geen verloopje bij de videokaart wordt geleverd.
De BQ S6 300 heeft helemaal geen pcie connector en is daardoor eigenlijk ongeschikt voor alle systemen met een videokaart 'beter' dan de 7750.
Daarnaast heeft die ook geen 8 pins cpu power connector, wat hem slechts geschikt maakt een beperkt aantal systemen.
Hm, zal hier zeker nog eens naar kijken & aanpassen. Nogal vreemd want ik heb deze adviezen hier al meerdere malen voorbij zien komen. De mensen die deze systemen gekocht hebben, zullen blij zijn :/
De prijzen van voornamelijk videokaarten verandert sterk over een korte periode, ga jij de guide bijhouden met het beste advies of kun je misschien beter iets algemener advies geven?
Waarom wordt er bij multi monitor een AMD aangeraden?
(misschien iets heel specifiek voor deze generatie, maar dit kan over 6 maanden compleet anders zijn)
Ik ben zeker van plan om deze guide bij te houden, in plaats van dan wat advies te geven in een paar topics, zal ik dan gewoon hier aan werken :)
Er wordt een AMD aangeraden omdat er hier al maanden een amd (à la 7950/7970 - meer vram over het algemeen dan nvidia kaarten etc.) aangeraden wordt voor multi monitor ;)
En als dit bij de volgende generatie niet meer zo zal zijn, is dit slechts een kwestie van het even aan te passen.
Het overklokken van een processor kan ook voor gamen veel winst geven, wanneer deze de bottleneck vormt.
Bij een recente i5 heb je dit zelden omdat die toch al overkill zijn, maar een phenom x4 kan hier in sommige games wel baat bij hebben.
Dit zal ik er als tip erbij zetten.
Bij rendering 'moet' je de amd FX processors noemen, deze presteren beter dan intel en kosten minder.
Ook voor (mainstream en high-end) gamen kan een amd processor prima zijn, de fx8350 kan zich goed meten met de i5, en lijkt toekomstbestendiger vanwege de 8 cores.
Het lijkt alsof je alleen een amd processor gebruikt voor een budget computer, maar een phenom kan bv nog prima dienst doen met een 7950, wat de pc toch al aardig high-end maakt.
Hmm, dit wist ik niet. Heb hier eigenlijk nooit een FX processor geadviseerd zien worden waar het doel 'rendering' is?
Bij amd kun je met 'elk' moederbord overklokken, hier heb je niet perse een 970 chipset voor nodig.
Er zijn overigens ook moederborden met 970 chipset die alsnog niet erg geschikt zijn voor overklokken.
Ook kun je misschien wat zeggen over de USB3 interne header, in het geval dat je behuizing front USB3 hebt wil je toch minimaal 1 header hiervoor.
(helaas is dit in de pricewatch niet te vinden, waardoor het websites van fabrikanten afspeuren vereist).
Zal ik ook nog even aanpassen.
Tot nu toe een erg mooie en uitgebreide guide, maar ik denk dat er veel tijd in gaat zitten om hem up to date te houden, ik zou hem daarom iets generaliseren of zorgen dat je hem met meerdere personen bijhoudt.
Time will tell als ik hier teveel werk aan zal hebben of niet. (tijdens sommige saaie lesuurtjes is er ook tijd hiervoor dan d:)b)

Thnx voor de informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-03 21:00
Ik zou ook zeker verwijzen naar Toms Hardware, die brengen maandelijks advies uit voor een bepaalde CPU/GPU/SDD binnen een budget, vb. http://www.tomshardware.c...eview-overclock,3106.html. Staat nog wel in dollar, maar de verhoudingen blijven meestal gelijk en je budget valt dus gemakkelijk om te rekenen.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-03 16:07

Rordarok

De enige echte

Ook NewEgg is aan te raden (ook de filmpjes van een pc bouwen).

Verder is het een prima guide, ik zal de komende tijd nog wel wat suggesties posten.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Changelog
  • Paar links toegevoegd.
  • Voedingen onderdeel upgedate
  • nieuwe tip bij cpu onderdeel
  • moederbord onderdeel upgedate (overklokken op amd & front side usb 3.0)
  • typo hier en daar

[ Voor 5% gewijzigd door SmokingCrop op 03-01-2013 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-04 22:38
SmokingCrop schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:24:
Heb hier eigenlijk nooit een FX processor geadviseerd zien worden waar het doel 'rendering' is?
Sterker nog, de FX 8350 verslaat in het overgrote deel van de gevallen de i5 3570(k) als het op renderen of andersoortige bewerkingen, die op meerdere cores leunen, aankomt!
Zou deze dus in ieder geval noemen bij de mainstream/high end cpu's.

De grafiek op deze pagina illustreert het mooi: De i5 ivy bridge verslaat de fx 8350 als het op gamen aankomt, maar overall presteert de fx 8350 beter!
Misschien is het een leuk idee'tje om die grafiek in de guide op te nemen, geeft een mooi overzicht van de prestaties van veel courante processors! ;)
Edit: En natuurlijk wil ik je complimenteren met deze uitgebreide guide, waar ongetwijfeld veel werk in heeft gezeten! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door michaelscott op 07-01-2013 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
hm, die FX 8350 heeft zeker zo zijn sterke punten tov concurrenten.

http://techreport.com/rev...-8350-processor-reviewed/
pricewatch: AMD FX-8350 Boxed

hij verbruikt wel belachelijk veel (i5 3470 = 80~ terwijl de fx 8350 ruim 200 doet!)
-> reviews: AMD FX-8350: hoop aan de horizon?

[ Voor 32% gewijzigd door SmokingCrop op 07-01-2013 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 21:27

mirno

私の名前はMirnoです

Goede guide, erg duidelijk!

[ Voor 16% gewijzigd door mirno op 07-01-2013 22:42 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472792

Een lichte cpu cooler van rond de 20 euro verdient misschien een vermelding? Deze koelt misschien niet erg goed, maar het is wel handig voor niet-overclockers die toch een redelijk stil systeem willen.
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo
of
pricewatch: Scythe Katana 4
Misschien kan je ook nog (als je tijd hebt :)) uitleggen waarom je een H77 boven een B75 zou verkiezen
en een Z77 boven een Z75, daar geraken mensen niet altijd uit. Het verschil tussen micro ATX en ATX en de voordelen kennen velen ook niet.
Maar fantastische guide :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:17
Dit is heel erg handig voor als je zelf een systeem wil maken.
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken om zelf een Intel systeem te gaan bouwen.
Ik zal hier zeker vaker terug komen om de tips nog een keer te bekijken.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelscott
[b]SmokingCrop schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 23:53:

mijn keuze:
Crucial M4 > Samsung 830 > Samsung 840 | Samsung 840 Pro
Ik zou trouwens toch niet de Samsung 840 (normale versie) aanraden. Te veel onzekerheid over betrouwbaarheid/ levensduur in verband met het gebruikte NAND-geheugen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:48

Quad

Doof

michaelscott schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:56:
[...]

Ik zou trouwens toch niet de Samsung 840 (normale versie) aanraden. Te veel onzekerheid over betrouwbaarheid/ levensduur in verband met het gebruikte NAND-geheugen! ;)
Ze gebruiken wel dezelfde controller, en op basis van vandaag gepresenteerde benchrace doet hij prima mee.
Jammer dat de 830 EOL is, want die doet het toch een stukkie beter dan de standaard 840, en de 840 Pro is nog wat te duur helaas.

@SC, briljante start!

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
michaelscott schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:56:
[...]

Mja dat is inderdaad wel een tegenvaller bij de 840 en eigenlijk hoeft de 840 er niet bij te staan. De M4 is gewoon de betere keus op dit moment.
Ik ga het SSD gedeelde updaten.
Anoniem: 472792 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:27:
Een lichte cpu cooler van rond de 20 euro verdient misschien een vermelding? Deze koelt misschien niet erg goed, maar het is wel handig voor niet-overclockers die toch een redelijk stil systeem willen.
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo
of
pricewatch: Scythe Katana 4
Misschien kan je ook nog (als je tijd hebt :)) uitleggen waarom je een H77 boven een B75 zou verkiezen
en een Z77 boven een Z75, daar geraken mensen niet altijd uit. Het verschil tussen micro ATX en ATX en de voordelen kennen velen ook niet.
Maar fantastische guide :).
Zal ik zeker ook toevoegen :)

ps: ik kan hier zeker om de 2 dagen aan werken indien nodig dus de guide zou vrij up-to-date moeten kunnen blijven.
Als je dus ook dingen ziet in de guide waarvan je zegt, hm er zijn ondertussen toch al betere alternatieven, zeg het me gerust! :)

Changelog:
  • laatste deel bij SSD
  • FAQ vraag 6
  • 2 cpu koelers erbij

[ Voor 63% gewijzigd door SmokingCrop op 09-01-2013 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
paar puntjes;

Ik zou uitkijken met die FX-8350 ; De meeste mensen willen advies voor een werkstation waar ze op werken en renderen. De 8350 renderd een stukkie sneller dan de 3570K, maar met werken en interactie met de pc en programma's is de 3570K beter, en dat is heel belangrijk in een werk en renderbak. Als je niet Oc'd is een E3-1230v2 helemaal de betere keus. Als ik er over nadenk zou ik nooit nu een 8350 aanraden:

Rond het budget van 200 euro voor een proc:

-Wil je een -werk-station met renderpower en OC'en > 3570K ( vooral lekker voor solidworks, catia, Rhino, CAD, en andere single core apps )

-Wil je een -werk-station met renderpower en niet OC'en > xeon E3 1230v2 ( deze renderd even snel als de 8350 omdat deze wel HT heeft )

- Als je alleen een renderproc zoekt dan gaat het tussen de 1230v2 en 8350 qua snelheid maar die laatste gebruikt zo veel meer stroom.. Ik zou het wel weten..

En een ander puntje, ik zie veel mensen vooraf al overclocken afschrijven omdat het tot instabiliteit zou leiden. Overclocken met "k" processoren is heel anders dan hoe het in de voorgaande jaren ging en als je binnen de juiste grenzen blijft en goed koelt dan zal je geen stabiliteit inleveren. Voor workstations kan het heel erg veel zin hebben. Ik geef altijd het voorbeeld van BOXX die zakelijk ge-oc'de pc's verkoopt in de CAD/CAM en 3D sector. Die hebben er dus ook vertrouwen in.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Maar dat overclocken is veelal een paar procent of iets hoger getalletjes erbij in Benchmarks, niet iets wat iemand direct zal gaan merken denk ik.

En leuk om te doen is het tegenwoordig ook niet meer, kinderspel.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Echter als je gaat renderen én overklokken, dan is de FX8350 sowieso de beste/enige keus (of je moet 125 euro meer willen bijleggen voor een 3770k).
Zeker voor lange/grote renders kan het wel degelijk uitmaken of je processor 25% kunt overklokken.

Professioneel gezien verdient een duurdere cpu zich wel terug (mits tijd de limiet is), dus dan stap je sneller over op een 3930k.

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 11-01-2013 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-04 22:54
Als de stroomverbruik geen issue vind geef ik je gelijk
http://www.bit-tech.net/h...1/06/amd-fx-8350-review/7

Als je wel om het stroomverbruik geeft is het echter een slechte keus. Performance per watt stelt teleur.

TS: Vind het jammer dat je het hoge stroomverbruik van de meeste AMD CPU's niet vermeld in je cpu artikel. Ik bedoel, het gaat niet om een paar watt.

Bij de SSD's is de Intel 330 180GB een ondergeschroven kindje en zou ik even onder de aandacht willen brengen. Voor pakweg 115 euro heb je een heel goede SSD, met 52GB extra opslag tov van de 128Gb exemplaren van Crucial en Samsung. Gewoon de beste prijs/prestatie verhouding.

Want alle grafieken ten spijt; in het dagelijks gebruik zijn de verschillen veel kleiner dan wat de fantastische grafiekjes ons doen geloven. Dat zie je ook terug in de meer algemene, software/desktop benchmarks. Maar ook gebruikerservaringen geven dat aan.

Simpel gezegt; ik breek een lans voor de Intel 330 180GB.

[ Voor 62% gewijzigd door Madrox op 12-01-2013 04:10 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Madrox schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 01:02:
TS: Vind het jammer dat je het hoge stroomverbruik van de meeste AMD CPU's niet vermeld in je cpu artikel. Ik bedoel, het gaat niet om een paar watt.
De guide is "nooit" af, dus dingen zoals dit kan je gewoon als tip naar voren schuiven :)
Ik zal dit er dus ook in zetten, want je hebt gewoon gelijk ^.^
Madrox schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 01:02:
Bij de SSD's is de Intel 330 180GB een ondergeschroven kindje en zou ik even onder de aandacht willen brengen. Voor pakweg 115 euro heb je een heel goede SSD, met 52GB extra opslag tov van de 128Gb exemplaren van Crucial en Samsung. Gewoon de beste prijs/prestatie verhouding.

Want alle grafieken ten spijt; in het dagelijks gebruik zijn de verschillen veel kleiner dan wat de fantastische grafiekjes ons doen geloven. Dat zie je ook terug in de meer algemene, software/desktop benchmarks. Maar ook gebruikerservaringen geven dat aan.

Simpel gezegt; ik breek een lans voor de Intel 330 180GB.
De prijs is zeker mooi. De 330 maakt echter wel gebruik van 3K chips. De samsung 840 wordt net daarom niet aangeprezen op tweakers..
Aan de andere kant is de prijs/gb wel laag voor een SSD.

Prijzen met verzendkosten:
  • Intel 330 180gb -> 116 euro -> 64,4 cent/gb
  • M4 128gb -> 98 euro -> 76,5 cent/gb
  • M4 256gb -> 174 euro -> 68 cent/gb
Dus persoonlijk weet ik niet wat ik hier mee moet doen :/
Ook de geheugenchips in de 330- en 520-series dragen hetzelfde typenummer, alleen de volgnummers variëren. Dat is opmerkelijk, omdat Intel gebruik zou maken van zogeheten 3K-chips, die geschikt zijn voor drieduizend programmeer- en wiscycli in plaats van de vijfduizend cycli van de 520-serie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-04 22:54
The loss of endurance is likely something no typical end user would ever notice. Perhaps the lower p/e cycle is enough to keep the 330 out of write heavy enterprise deployments, but otherwise it's a non-issue.

Zegt Anandtech over de Intel 330 serie , doe ermee wat je wil :)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Ik heb de intel 330 180gb er weer uitgehaald door de prijzen die gestegen zijn: (zonder transport kosten bekeken)
goedkoopste winkel: 10-20 dagen levering aan 70 cent per gb
2e goedkoopste: 10+ dagen levering aan 75 cent per gb
3e goedkoopste: instant levering aan 80 cent per gb..

Tijdje geleden was het instant levering aan <65 cent per gb :>

--------------------------
Edit:

UPDATE -> amd moederborden (filtered) toegevoegd.

[ Voor 18% gewijzigd door SmokingCrop op 28-01-2013 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-03 09:26
Ik heb momenteel een server-multimedia-pc, maar wil het servergedeelte in een Synology NAS gaan onderbrengen. Daardoor kan mijn tower ook weg en plaatsmaken voor een kleine desktop. Mijn hardware (Intel Core i7, Intel mATX mobo, 8GB RAM, 512GB SSD, dvd-brander) wil ik overzetten van de oude naar de nieuwe case. De enorme Scythe Mugen koeler zal wel niet in een desktopje passen, dus daar moet ik iets anders voor verzinnen. De Gold voeding van 400Watt is ook zwaar overbemeten als alle hdd's eruit zijn.

Ik ben dus op zoek naar een klein desktopmodel waar bovenstaande hardware in kan. En dan het liefst ook met een zuinige voeding. Aangezien de hardware weinig power trekt, ik gok max 120Watt, is geen groot wattage benodigd. En als het geheel er tot slot ook nog en beetje modern en fancy uitziet zou ik helemaal blij zijn.

Wie kan mij van advies voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redesign1
  • Laatst online: 19-04 09:54
omdat ik een budget game pc wil
maakt het niet uit of ik een dual of een quad core neem?
ik gebruik ga een videokaart gebruiken
mvg
thomas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ligt eraan wat je budget is en welke games je wilt spelen.
Het beste kan jne zelf even uitzoeken en een mooie topicstart met de vraag en de door jou uitgezochte configuratie opstellen in DAA

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:53
Misschien even een note toevoegen bij de sectie moederborden dat het handig is om de controleren bij de fabrikant hoeveel sata kabels er meegeleverd worden. Bij veel moederborden zijn dit er namelijk maar 2, waardoor je er dus 1 bij moet bestellen als je zowel een HDD, ODD als een SSD wilt aansluiten. ;)

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Dank je voor deze uitgebreide guide. Ik neem het mee in mijn zoektocht naar de juiste upgrade :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
PCBaas schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 15:19:
Misschien even een note toevoegen bij de sectie moederborden dat het handig is om de controleren bij de fabrikant hoeveel sata kabels er meegeleverd worden. Bij veel moederborden zijn dit er namelijk maar 2, waardoor je er dus 1 bij moet bestellen als je zowel een HDD, ODD als een SSD wilt aansluiten. ;)
Zal ik toevoegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Update
De pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB is toegevoegd dankzij zijn (misschien tijdelijke) prijs.
(vooral bij SiComputers)

Plextor M5S:
SiComputers -> 66-67 cent/gb
Paar andere winkels -> 72~ cent/gb

M4 256gb:
verschillende winkels -> 66 cent/gb (want wie koopt er ooit iets bij Pixmania? :>)

Samsung 840 pro
verschillende winkels -> 80-81 cent/gb

Samsung 840
Mycom -> 57,6 cent/gb
verschillende winkels -> 60 cent/gb

Wat heel mooi is voor zo'n top ssd. (Plextor wordt meestal niet aangeraden door zijn hoge prijs)
review: http://www.tomshardware.c...b-ssd-benchmark,3252.html

Update
SSD Boot video erbij

[ Voor 63% gewijzigd door SmokingCrop op 12-02-2013 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeeLi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-01 20:21
Als optische drive is het denk ik beter om een beige gekleurde aan te raden. Zwarte kunnen trager zijn: zwart neemt de meeste warmte op van alle kleuren en die warmte kan voor storing zorgen met de laser van de drive.

Just sayin'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

LeeLi schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 00:36:
Als optische drive is het denk ik beter om een beige gekleurde aan te raden. Zwarte kunnen trager zijn: zwart neemt de meeste warmte op van alle kleuren en die warmte kan voor storing zorgen met de laser van de drive.

Just sayin'
8)7 8)7

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelscott

Just sayin'
Is dit een troll of serieus? In ieder geval een mooie theorie! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-04 15:13
Graag wil ik mijn zelf gebouwde PC een (kleine) upgrade geven. Zelf zat ik te denken aan meer RAM geheugen. Er zit nu 2x2GB DDR3 geheugen in. Dit zou mij bij games toch helpen? Ik speel games als Minecraft en SimCity. Vooral SimCity draait niet zo top. Hij draait oké, niet al te hoge FPS en grafisch gezien niet al te best. Kan ik dit met meer RAm oplossen?

Overige specs:
i5 2400 (Standaard cooler)
GTX 550 Ti

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

RAM geheugen is niet het probleem maar je GPU, die is gewoon niet snel genoeg.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
Quad schreef op zondag 10 maart 2013 @ 00:40:
RAM geheugen is niet het probleem maar je GPU, die is gewoon niet snel genoeg.
Is het 't waard om mijn GPU te upgraden, gezien mijn CPU? Ik heb het idee dat mijn CPU ook wel wat outdated is, of niet?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Je CPU is gewoon mainstream nog, doet niet onder voor de overige CPU's. Je GPU is de bottleneck, je RAM is oké.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Die CPU is meer dan genoeg voor elke mid tot zelfs highend videokaarten van tegenwoordig (dual GPU kaarten daargelaten). De vraag is eerder wat je wilt besteden en of je daarvoor een zinvolle upgrade krijgt. Als je 100 euro of minder wilt uitgeven heeft het waarschijnlijk weinig zin, of je moet goedkoop iets in het V&A op de kop kunnen tikken.
Even boven de 100 euro kom je uit bij een AMD HD7770 is wat sneller, maar niet revolutionair beter. Heb/wil je nog iets meer besteden, dan kan je voor iets meer dan 150 euro een HD 7850 halen, wat wel een fikse upgrade is.

Bekijk anders eens deze review. Daarin wordt jouw kaart meegenomen plus een aantal en meer van de bovengenoemde opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer

Just sayin'
Wat is dat nou voor iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeeLi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-01 20:21
PM_Petrol schreef op zondag 10 maart 2013 @ 18:47:
[...]

Wat is dat nou voor iets?
Kijken jullie geen TekSyndicate?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
Ik heb al een tijdje een "Wenslijst" gemaakt voor een nieuwe systeem wat ik ooit ga kopen.
Maar ik heb in meerdere topics gelezen dat het interne geheugen soms wel eens een probleem geeft met het moederbord, en het systeem daarom niet werkt.
Daarom heb ik maar eens naar de specificaties van het moederbord gekeken, en bekeken welke RAM geheugens er worden ondersteunt. Het gaat om dit moederbord, en de link naar de productinformatie over het RAM gedeelte.
Hier zie ik geen Corsair bij DDR3 1600MHz staan. Werken deze 2 modules dan niet met dit moederbord?

Dit is het hele systeem wat ik had samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 257,45€ 257,45
1MSI Z77A-G45€ 95,95€ 95,95
1MSI N650-1GD5/OCV1€ 92,31€ 92,31
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,-€ 77,-
1Cooler Master K280€ 34,30€ 34,30
1Samsung Syncmaster S24B350H Zwart€ 167,-€ 167,-
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 79,90€ 79,90
1Cooler Master SickleFlow 120 Red LED 120mm, 120mm€ 6,27€ 6,27
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 49,69€ 49,69
1Corsair Builder CX430 Bronze Is 430W genoeg of moet ik voor een 550W gaan?€ 39,29€ 39,29
1Intel 330 180GB€ 139,95€ 139,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.039,11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

De geheugen modules werken prima op het moederbord.
Dat het er niet tussen de andere memories staat op de QVL wil niet zeggen dat het niet werkt, op de QVL staat enkel wat getest en werkend is.

Overigens ben ik benieuwd wat je met je systeem gaat doen.

Je hebt namelijk een OC mobo met een non OC i7, een GTX 650 (niet eens geschikt om te gamen op hoge settings) en een rode (iet wat) lawaaiige ledfan?
Niet bepaald gebalanceerd iig.

[ Voor 26% gewijzigd door Quad op 19-03-2013 19:11 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
Quad schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:10:
De geheugen modules werken prima op het moederbord.
Dat het er niet tussen de andere memories staat op de QVL wil niet zeggen dat het niet werkt, op de QVL staat enkel wat getest en werkend is.

Overigens ben ik benieuwd wat je met je systeem gaat doen.
Oke, dus de Corsair kan er gewoon in.
Ik ga er op gamen (BF3, Cod, Minecraft). En ik doe aan simpele videobewerking.
Ik heb nog nooit iets met overklokken gedaan, maar wil dat waarschijnlijk wel gaan doen. Daarvoor heb ik wel een K processor nodig heb ik begrepen. Dus dan zal het waarschijnlijk de i7 3770K worden.
Ik wil sowieso een Quad-core CPU, wat heeft de i7 wat een i5 niet heeft? Ik had al iets gelezen van Hyperthreading. Dit heeft onder andere voordelen bij het renderen van filmpjes. Maar verder weet ik niet echt de voordelen ervan. En het prijsverschil tussen de i5 3570K en de i7 3770K is toch al snel 80€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Stuur mij even een DM ipv dit topic te gebruiken als een aankoop advies topic, lijkt mij verstandiger.

Dan stuur ik jou zo even een lijstje wat beter aan sluit op jouw wensen.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Of gewoon een eigen topic ipv een DM, meer meningen zijn altijd beter dan 1.

Dit topic is er inderdaad niet voor bedoelt, ik dacht dat de dikgedrukte eerste regels van de topicstart wel duidelijk waren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jingaling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-11-2024
Hi beste medetweakers,

Ik heb net een game pc voor me neefje samengesteld en wilde jullie vragen voor eventuele op of aanmerkingen.
Hij wilt de komende jaren met dit systeem gaan doen denk aan ong een jaar of 5 of 6 en ik wil niet te beperkt zijn met de processor of moederbord. (videokaart kun je tegen die tijd dan gewoon upgraden en mobo en proc weer gebruiken. Ik twijfel wel over de moederbord ivm toekomstgerichtheid.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5€ 207,30€ 207,30
1Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB€ 90,-€ 90,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 48,46€ 48,46
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,-€ 16,-
1XFX Pro 550W€ 52,60€ 52,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 711,06

Is dit een goed gebalanceerd systeem of moet er echt een proccessorkoeler bij of hebben jullie nog andere op of aanmerkingen.

In ieder geval thx for the help ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Maak even een nieuw topic aan conform het DAA beleid, dit topic is niet bedoeld om advies te vragen.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jingaling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-11-2024
ok ga ik doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Deel over Powerline is toegevoegd.
--
HD 7790 toegevoegd.

[ Voor 26% gewijzigd door SmokingCrop op 31-03-2013 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraxor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08-2024
Ik kan niet lezen. Bedankt voor de opmerking!

[ Voor 97% gewijzigd door Fraxor op 11-04-2013 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rordarok
  • Laatst online: 21-03 16:07

Rordarok

De enige echte

Maak voortaan even een eigen topic aan: er staat duidelijk hier niet om advies vragen :).

Ik hanteer altijd de regel: zolang je het nog niet ECHT nodig hebt, is het dom iets te kopen. Als je over een half jaar bijvoorbeeld een 1920x1080 scherm koopt en DAN lukt het niet meer, dan kan je beter upgraden. Want technologie veroudert enorm snel en waarschijnlijk heb je meer waar voor je geld over een half jaar dan nu.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
update 18/04/2013: Ik heb een paar producten toegevoegd / weggedaan door prijsverandering / verkrijgbaarheid.
en bv de moederbord vergelijkingen gefixed (er staat nu immers categorie/ achter de link)

update 28/04/2013: aanpassingen bij SSD gedeelte

[ Voor 16% gewijzigd door SmokingCrop op 28-04-2013 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
Graag wil ik mijn GPU upgraden van een GTX 550 Ti naar een GTX 660 ti (MSI power edition). Ik twijfel alleen of dit wel verstandig is gezien mijn moederbord. Die lijkt me nu wel verouderd voor zo'n kaart. Het gaat om de P8H61-M LE van Asus. De CPU die erop zit is de i5 2400. Is het dus ook nodig om mijn moederbord (en/of CPU?) te upgraden mocht ik de overstap maken naar de GTX 660 ti?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCBaas
Dat moederbord heeft een PCIe 2.0 x16 slot. Dit is nog steeds geen bottleneck voor zelfs de snelste videokaarten (net zoals de CPU), dus is het in principe niet nodig om het moederbord/CPU te upgraden voor de GTX 660 Ti. Ik zou wel even kijken naar de voeding.

EDIT:
http://www.techpowerup.co...CI-Express_Scaling/1.html

[ Voor 14% gewijzigd door PCBaas op 06-05-2013 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
PCBaas schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:18:
Dat moederbord heeft een PCIe 2.0 x16 slot. Dit is nog steeds geen bottleneck voor zelfs de snelste videokaarten (net zoals de CPU), dus is het in principe niet nodig om het moederbord/CPU te upgraden voor de GTX 660 Ti. Ik zou wel even kijken naar de voeding.
In de specs van de GTX 660 Ti staat dat deze een PCIe 3.x x16 slot ondersteund. Mijn moederbord ondersteund dit naar mijn weten niet. Zorgt dit er niet voor dat ik niet alles uit de kaart zal halen wat er in zit?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Fabienvg schreef op maandag 06 mei 2013 @ 13:00:
[...]

In de specs van de GTX 660 Ti staat dat deze een PCIe 3.x x16 slot ondersteund. Mijn moederbord ondersteund dit naar mijn weten niet. Zorgt dit er niet voor dat ik niet alles uit de kaart zal halen wat er in zit?
Nee hoor, je zou het kunnen zien als een harde schijf in een sata 300 of 600 steken, de snelheid blijft hetzelfde.
De moederborden voor AMD processoren hebben zelf nog geen PCIe 3.x ;)
(1 bord heeft het wel -> pricewatch: Asus Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 :P )

[ Voor 19% gewijzigd door SmokingCrop op 06-05-2013 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
Oké, bedankt!

Ik heb een voeding van coolermaster die een vermogen levert van maximaal 500W. Dit lijkt me na wat googlen ruim voldoende.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
Verder twijfel ik aan mijn ram geheugen. Dat is nu 4gb ddr3 1333 Mhz. Is 4gb niet aan de lage kant? Ik moet bekennen dat ik vaak maar maximaal 3 dingen tegelijk doe: Steam, internet en eventueel gamen. Raden jullie mij aan om de ram wel of niet te upgraden?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Ik zou toch wel voor de 8Gb gaan ;)
Internet open met veel tabbladen + gamen kan soms eens over de 4GB vragen. (wat wellicht nog zal verhogen in de toekomst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
SmokingCrop schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:51:
Ik zou toch wel voor de 8Gb gaan ;)
Internet open met veel tabbladen + gamen kan soms eens over de 4GB vragen. (wat wellicht nog zal verhogen in de toekomst)
Ok, mijn moederbord bevat helaas maar 2 ram slots. :( Ik zal dus 2x4gb moeten aanschaffen. Ik kijk het denk ik eerst even aan en mocht ik last hebben van een gebrek aan ram geheugen overweeg ik om ook mijn ram te upgraden.

Terzijde, 4GB + 2GB is geen goed idee, of wel?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
4+2 GB geeft op zich geen problemen met zich mee.
Ik zou wel altijd dezelfde RAM sticks gebruiken (zelfde Mhz, Cas Latency, voltage) anders kunnen er mogelijks stabiliteits problemen tevoorschijnkomen

[ Voor 20% gewijzigd door SmokingCrop op 06-05-2013 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
Oké, fijn om te weten.

Ik vind het zonde vind om mijn oude videokaart (GTX 550 Ti (MSI cylone II OC edition) weg te gooien. Daarom zou ik deze graag in de oudere computer van mijn zus willen doen. Het betreft de Compaq Presario SR2079NL.

specs: http://h10025.www1.hp.com...=nl&docname=c00800077#N96

Zoals er te zien is kan de videokaart dan niet voorzien worden van voeding. De voeding bevat geen 6-pins connector die nodig is voor de GTX 550 Ti.

Is het de moeite waard om mijn oude videokaart in haar PC te doen? Zo ja, welke voeding zou voor haar dan het meest geschikt zijn? Het liefst zo goedkoop mogelijk, maar wel kwalitatief voldoende.

Zie ik verder nog iets anders over het hoofd?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCBaas
Molex > 6pin connector (http://virtuapin.net/images/adapter-2x-molex-6pin.jpg), als het goed is wordt deze meegeleverd bij de meeste videokaarten. Of het de moeite waard is? (ik zou i.i.g. geen geld meer in die PC steken) :P

[ Voor 12% gewijzigd door PCBaas op 07-05-2013 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
PCBaas schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 12:07:
Molex > 6pin connector (http://virtuapin.net/images/adapter-2x-molex-6pin.jpg), als het goed is wordt deze meegeleverd bij de meeste videokaarten. Of het de moeite waard is? (ik zou i.i.g. geen geld meer in die PC steken) :P
Je hebt gelijk, daar heb ik niet aan gedacht. Alsnog lijkt het me dat de voeding niet genoeg vermogen (300W) kan leveren, of wel?

Het verschil hoeft echt niet revolutionair te zijn. Als mijn oude videokaart op deze manier toch nog zijn bijdragen kan leveren, wil ik er best maximaal 30/40 euro (voor een voeding) aan uitgeven.

[ Voor 17% gewijzigd door Montu op 07-05-2013 13:28 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
Na wat onderzoek op internet kan het volgens mij geen kwaad om het eens te testen. Als de voeding niet krachtig genoeg is, merk ik dat wel in de vorm van een crash o.i.d. Het kan geen schade brengen aan componenten in de PC, niet waar?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-04 22:05
Geen idee of ik in het juiste topic zit, maar ik ben voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe pc, is het raadzaam om dat nu te doen of zijn er dermate 'heftige' veranderingen te verwachten dat het verstandiger is om nog even te wachten ? Natuurlijk is het alweer oud zodra ik heb dat snap ik :)

[ Voor 10% gewijzigd door Timv37 op 18-05-2013 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Als je de tijd hebt zou je e.v.t. nog even kunnen wachten op de Haswell CPU's.
https://tweakers.net/nieu...ctx-111-ondersteunen.html

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timv37
Jorruchie schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 17:24:
Als je de tijd hebt zou je e.v.t. nog even kunnen wachten op de Haswell CPU's.
https://tweakers.net/nieu...ctx-111-ondersteunen.html
Gaat dat een dermate game changer zijn dat het het wachten waard is? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Time will tell...

Het is natuurlijk wel zo dat je dan instapt op een nieuw platform dat daardoor een langer upgrade pad biedt.
Side-effect is dat er waarschijnlijk prijsverlagingen zullen ontstaan op de huidige cpu's / mobo's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Jorruchie schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 18:13:

Side-effect is dat er waarschijnlijk prijsverlagingen zullen ontstaan op de huidige cpu's / mobo's.
Kan je bij Intel nagenoeg vergeten, de populaire modellen zullen blijven staan voor rond de prijs zoals ze nu staan, het meeste zal uitgefaseerd worden.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Er is hier toch geen sprake van misbruik van een (bijna) monopolie positie?!
Anders moeten we daar toch eens melding van gaan maken bij de NMa. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Gewoon een kwestie van Vraag & Aanbod lijkt me..
Ze laten ze uitfaseren en mensen kopen ook steeds minder (maar kopen ze toch nog steeds omdat ze goedkoper zijn dan de nieuwe)

dus het blijft in "balans" tot er geen meer te vinden zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timv37
Het blijft dus een gok als ik het goed begrijp? :X

[ Voor 9% gewijzigd door Timv37 op 18-05-2013 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

--kijkt in glazen bol-- hmm, geen beeld. :N
Hier iemand met hetzelfde dilemma: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1543051

[ Voor 44% gewijzigd door Jorruchie op 18-05-2013 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
update:
  • Dark rock pro 2 koeler bijgevoegd voor zwaarder overklokken
  • De Palit gtx 770 jetstream toegevoegd en de Club3D / Asus gtx 670 weggedaan (prijs verschillen).
  • goedkoper ram toegevoegd
  • M4 128gb vervangen door de M500 128gb

[ Voor 54% gewijzigd door SmokingCrop op 31-05-2013 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
21/06/'13: De TS is upgedate met Haswell en andere veranderingen doorheen de hele post.

25/06/'13: GTX 760 toegevoegd

[ Voor 24% gewijzigd door SmokingCrop op 25-06-2013 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Heb de pricewatch: MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC als enige gtx 770 geplaatst doordat deze als beste uit de reviews komt van bv techpowerup.
Ze zijn immers allemaal quasi even duur/goedkoop.

vul bv 'gtx 770' in @ http://www.techpowerup.com/reviews/
Nog even twee vergelijkende grafiekjes gemaakt :9
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DuD5Ofv2FbFq4xYWV4WnPneD/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CDzxrr4pSWrwvvO691fnVeB6/full.jpg

Zelfde voor de GTX 760 gedaan.

XFX Pro 650w & Seasonic G-550W erbij geplaatst wanneer 2x 6+2 pin nodig is (bv bij de MSI gtx 770)

[ Voor 41% gewijzigd door SmokingCrop op 06-07-2013 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
update:
- SSD gedeelte aangepast, de M500 is mooi in prijs gedaald om de beste koop te worden omwille van z'n veiligheidsfeatures. (CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid)
Alsook de 840 EVO erbij geplaatst omwille van zijn zeer goede prestaties voor z'n prijs.
De Plextor heb ik er uit gedaan omwille van de M500.

De schrijfprestatie ervan is wat minder dan de concurrentie, maar je hebt er wel extra vertrouwen/degelijkheid voor. (waar je volgens mij meer aan hebt, dan 5 seconden eerder gedaan hebben met een bestand te verzetten.. indien je prestaties wilt, kan je voor de EVO gaan)

edit:
Ook nog wat extra dingen upgedate, bv de pricewatch: Asus GTX670-DC2-2GD5 toegevoegd die nu super is voor z'n prijs. Deze gtx 670 scoort immers nog beter dan de gtx 760's.

[ Voor 41% gewijzigd door SmokingCrop op 13-08-2013 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Je laatste edit is al niet meer van kracht.

De hoofdstukken 'intel/amd' en 'processor' kunnen een update gebruiken.
"Als je een laag verbruik wilt, dan moet je bij AMD processoren zeker opletten!
De FX-8350 zal bij full load al snel rond de 200 watt zitten, terwijl bv de i5-3470 rond de 70-80 watt zal zitten. Ze verbruiken overigens wel niet veel in idle."
Bovenstaande is niet juist.
Het verschil is bij normaal gebruik hooguit 40W (maar gemiddeld slechts 20W) en bij extreme stresstests/rendering is het verschil in piekwaarde 50-80W (verschillend per review), waarbij de amd duidelijk sneller is.
http://www.techpowerup.co..._Piledriver_Review/4.html
http://hexus.net/tech/reviews/cpu/46985-amd-fx-8350/?page=6
http://www.bit-tech.net/h...1/06/amd-fx-8350-review/7

De intel g860 kun je imo weghalen, met de nieuwere games wil je echt een quadcore hebben (of ten minste een dual core met hyperthreading).

Je springt van de g860/760k gelijk naar de i5, maar imo is er nog een heel tussengebied, bijvoorbeeld met de FX6300.

Daarnaast mis ik de FX8320 en FX8350 als alternatief in het high-end segment, die hebben inmiddels bewezen dat ze hun mannetje staan en met de prijsdalingen zijn ze een goed alternatief voor i5's (zeker als overklokken een pre is zijn ze simpelweg (veel) goedkoper).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Goed punt, Ik zal ze toevoegen & tekst aanpassen :)

edit: done

[ Voor 85% gewijzigd door SmokingCrop op 21-08-2013 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathank
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-04 20:54
Geweldige guide, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Misschien voor in de OP; over CPU's kiezen, wat ik wel een inzichtelijk plaatje vind;

Dit is een plaatje die je niet zo veel ziet omdat veel reviewers niet de moeite nemen om naast de standaard multithreaded test ook de singlethreaded test te doen en in de grafiek te zetten. Veel mensen weten wel dat AMD minder goed scoort op singlecore applicatie snelheid maar het is altijd leuk om dit in een grafiekje te hebben.

Dit geeft goed aan waarom als je software gebruikt die vaak 1 dominante thread spawned die bepalend is voor het gevoel van snelheid Intel het zo veel beter doet dan AMD; op dit moment kan een 4770 zo maar 58% sneller zijn dan een 8350.

Singlethreaded snelheid is voor veel apps nog steeds het belangrijkste aspect, en dit zul je ook nog wel een tijdje houden. Dit zorgt er voor dat op dit moment een i7-4770 in de de toekomst ook minder snel "traag" zal aanvoelen in veel applicaties dan een fx-3850, ondanks dat de multithreaded snelheid wel in de buurt komt.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/I/6/386862/original/cinebench.png

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Update:
-----------
* GPU gedeelte helemaal herzien.
* maratropa's reactie als hint toegevoegd bij CPU kiezen (in bold)
* m'n corsair 500R binnenkant behuizing opnieuw getrokken (beetje anders nu met geluidskaart & hdd bay eruit) :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 14:13

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

SmokingCrop schreef op zondag 01 september 2013 @ 02:42:
Update:
-----------
* GPU gedeelte helemaal herzien.
* maratropa's reactie als hint toegevoegd bij CPU kiezen (in bold)
* m'n corsair 500R binnenkant behuizing opnieuw getrokken (beetje anders nu met geluidskaart & hdd bay eruit) :p
Voeg deze ff toe bij je SSD's: Evo vs m500 http://www.tomshardware.c...al-m500-1tb-ssd,3551.html

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
maratropa schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 05:41:
Misschien voor in de OP; over CPU's kiezen, wat ik wel een inzichtelijk plaatje vind;

Dit is een plaatje die je niet zo veel ziet omdat veel reviewers niet de moeite nemen om naast de standaard multithreaded test ook de singlethreaded test te doen en in de grafiek te zetten. Veel mensen weten wel dat AMD minder goed scoort op singlecore applicatie snelheid maar het is altijd leuk om dit in een grafiekje te hebben.

Dit geeft goed aan waarom als je software gebruikt die vaak 1 dominante thread spawned die bepalend is voor het gevoel van snelheid Intel het zo veel beter doet dan AMD; op dit moment kan een 4770 zo maar 58% sneller zijn dan een 8350.

Singlethreaded snelheid is voor veel apps nog steeds het belangrijkste aspect, en dit zul je ook nog wel een tijdje houden. Dit zorgt er voor dat op dit moment een i7-4770 in de de toekomst ook minder snel "traag" zal aanvoelen in veel applicaties dan een fx-3850, ondanks dat de multithreaded snelheid wel in de buurt komt.

[afbeelding]
Daar komt natuurlijk ook bij dat de i7 130 euro meer kost (en dan rekenen we het duurdere moederbord nog niet mee).
http://tweakers.net/price...;320015;320103/categorie/

Vergelijk je met een i5 (die alsnog 40 euro meer kost, excl verschil in moederbord) dan krijg je singlecore een net iets kleiner verschil, maar multi is de amd dan sneller.

Tenzij je natuurlijk niet gaat overklokken, dan kun je bij intel nog (behoorlijk) wat besparen.

Ik kijk overigens altijd naar cpu passmark voor single en multi performance, dan heb je een veel langere lijst met processors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat betreft prijs heb je een punt hoor! Ik focus vooral op absolute snelheid. En ik heb het idee dat veel mensen die het soort apps draaien waar dit echt belangrijk is en een nieuwe pc willen vaak wel genoeg budget hebben voor een i5 of i7. Plus dat die meerprijs je ook echt wat oplevert in een aantal gevallen.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Update:
* Voedingsgedeelte heb ik een grote update gegeven.

Als je een fout ziet of je hebt nog andere goede of slechte voedingen, please tell me :)

[ Voor 34% gewijzigd door SmokingCrop op 02-09-2013 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij het SSD advies staat de volgende zin:
Wees slim met wat je op een SSD plaatst. Plaats er geen dingen op die sowieso direct te gebruiken gingen zijn als je deze op de HDD zou geplaatst hebben. Zet er het Operating System (Windows) op, je programma's (die niet onmiddelijk opstarten) en spellen waarvan je vindt dat deze te trage load screens hebben.
Volgens mij klopt de zin taalkundig niet. Wat bedoel je met de 2e zin? Dingen moeten toch direct te gebruiken zijn? En een kleinigheidje: onmiddellijk met 2 'll'.

Mooi artikel verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
kdekker schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:19:
Bij het SSD advies staat de volgende zin:
Volgens mij klopt de zin taalkundig niet. Wat bedoel je met de 2e zin? Dingen moeten toch direct te gebruiken zijn? En een kleinigheidje: onmiddellijk met 2 'll'.

Mooi artikel verder.
Met die zin bedoel ik dat wanneer je iets op de harde schijf zet en het gaat onmiddellijk/instant open dan hoef je die niet op de SSD te plaatsen. Je zal er immers geen tijd mee winnen.

Maar die zin is inderdaad niet de beste qua verwoording :>

edit: heb het anders verwoord:
"Wees slim met wat je op een SSD plaatst. Als iets onmiddellijk/instant geopend kan worden op de HDD dan hoef je dit niet op de SSD te plaatsen. Je wint er immers geen tijd mee.

[ Voor 15% gewijzigd door SmokingCrop op 04-09-2013 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Update:
* Grafische kaarten weer up-to-date

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Laatst online: 21-04 14:53

Thomg

Aww yiss

De 7970 MSI bij Alternate kost 280 euro, maar je krijgt er ook 3 spellen bij. Als je die spellen wel waardeert brengt dit de prijs onlaag tot wel netto 160* euro.

Denk, zeg het even ;)

* DMC + Tomb Raider + Far Cry 3, Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Thomg schreef op zondag 22 september 2013 @ 19:56:
De 7970 MSI bij Alternate kost 280 euro, maar je krijgt er ook 3 spellen bij. Als je die spellen wel waardeert brengt dit de prijs onlaag tot wel netto 160* euro.

Denk, zeg het even ;)

* DMC + Tomb Raider + Far Cry 3, Steam
Ah, thanks :)
Al zou ik hem nog even bijhouden, je kan er later wellicht bf4 enzo mee claimen.

Al vraag ik me wel af, of je dit niet bij elke aankoop krijgt op dit moment?
http://www.amd4u.com/neversettlereloaded/index.html

Maar heb er geen ervaring mee, dus :?

Moet dus inderdaad een 'retailer' zijn die meedoet aan die vouchers shizzle.

update: nieuwe Shadow Rock 2 ipv Shadow Rock Pro SR1

[ Voor 36% gewijzigd door SmokingCrop op 25-09-2013 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Mensen, ik ga geen extra topic aanmaken maar een korte vraag. Mijn broertje kan lekker goedkoop refurbished PC's kopen dus dat ga ik doen. Ik zit alleen met een vraag. Wat voor CPU en hoeveel GB intern geheugen heb ik ongeveer nodig om GoPro 2.7K @ 30fps vloeiend te kunnen draaien? Want dan ga ik zoeken naar een PC met die CPU en dan pas ik daarna het intern geheugen en de video kaart wel aan.

Ik wil er ook mee gaan editen maar dit mag best iets langer duren want ik heb geen zin om extra veel euro's ervoor neer moet tellen omdat ik de machine toch 's nachts kan laten renderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Marc_87 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 09:49:
Mensen, ik ga geen extra topic aanmaken maar een korte vraag. Mijn broertje kan lekker goedkoop refurbished PC's kopen dus dat ga ik doen. Ik zit alleen met een vraag. Wat voor CPU en hoeveel GB intern geheugen heb ik ongeveer nodig om GoPro 2.7K @ 30fps vloeiend te kunnen draaien? Want dan ga ik zoeken naar een PC met die CPU en dan pas ik daarna het intern geheugen en de video kaart wel aan.

Ik wil er ook mee gaan editen maar dit mag best iets langer duren want ik heb geen zin om extra veel euro's ervoor neer moet tellen omdat ik de machine toch 's nachts kan laten renderen.
Geen idee, ken GoPro totaal niet ^.^

Update: Grafische kaarten gedeelte upgedate

Update: Corsair RM voedingen toegevoegd bij de niet-kopen-lijst door de slechte caps (+ hoge warmte die het nog erger maakt met die slechte caps)

[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 08-10-2013 01:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04 17:39
Goede 'startersguide', ga 'm de aankomende tijd zeker nog een paar keer raadplegen!

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Op dit moment heb ik een Eyefinity setup (3x 1920x1080) met een Club3D 7970 Reference (met een andere koeler) en een i5 2500K. Ik zit er aan te denken om een 2e 7970 bij te kopen. Zal mijn i5 2500K op dit moment een bottleneck vormen? Ik weet haast zeker dat hij een bottleneck zal gaan vormen bij een CrossFire setup van 7970's, maar ik vraag mij af of hij dat nu ook al doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Of de processor een bottleneck gaat vormen hangt af van wat je gaat doen. Maar in het geval van gamen denk ik niet dat de 2500K de GPU's sterk zal belemmeren. (tenzij je CPU intensieve games speelt natuurlijk ;) )
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor persoonlijk advies. Heb je aankoopadvies nodig, open dan een eigen topic in Desktop Aankoopadvies als het gaat om een (nagenoeg) compleet systeem of in Componenten Aankoopadvies als het om een enkel product gaat.