Maartendc schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 19:36:
Heeft iemand een overtuigende argumentatie waarom ik voor de ene videokaart zou moeten kiezen ipv de andere?
Zie deze vergelijking
Het gaat om de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X en Club3D Radeon R9 290 royalAce. De Club3D lijkt op papier ietsje sneller maar verschilt niet veel. Maar het grote verschil zit verder in het extra slot en de lagere prijs. De Sapphire wordt daarentegen overal aangeprezen en presteert top. Ik weet niet of de Sapphire beter gebouwd is, langer mee gaat oid? Welke zouden jullie kiezen?
Voor mij is het belangrijkste het geluid & in mindere mate de temperatuur (zolang het geen probleem is) wanneer je de verschillende merken van dezelfde grafische chip gaat bekijken. Het verschil in performance is vaak max 3% verschil.
Enige manier om te weten te komen welke nu de luidste is tegen welke temperatuur is reviews gaan zoeken.
Wat je allesinds niet moet doen is zo'n stock koeler model nemen (zeker niet bij de R9 280(X)/290(X) omdat die gewoon zeer heet worden en te luid)
Deze review zegt het volgende:
http://www.computerbase.d...-290-290x-roundup-test/3/
IDLE
Sapphire TRI-X: 36,5 dB(A) - 38 °C
Met wat geluk kan je hem nog trager laten draaien met MSI Afterburner tot hij in actie komt (custom-fan-profile)
Club3D Royal Ace: 32 dB(A) - 38°C
LOAD
Sapphire TRI-X: 49 dB(A) - 77°C
Club3D Royal Ace: 58 dB(A) - 80°C
Temp after 30 minutes 100% load in Fractal R4:
Sapphire TRI-X: 79°C
Club3D Royal Ace: 78°C
De Sapphire verbruikt zo'n 40 Watt minder bij gaming.
Het is dus wat je maar belangrijker vindt. Als de rest van je systeem stil gaat zijn tijdens idle dan ga je het wellicht irritant vinden dat je nog de Sapphire zal kunnen horen. Als je bij het gamen headphones draagt met noise canceling dan zou ik voor de Club3D gaan. Als je een open design hebt dan zou ik eerder voor de Sapphire kiezen (of je hoort je fans nog erdoor).
Ben bezig met een vrij grote update voor de thread (qua looks vooral)
[
Voor 35% gewijzigd door
SmokingCrop op 19-08-2014 12:10
]