Zeer interessante guide, top! Echt heel structureel opgebouwd en voor de 'pc voor dummies' fanatiekelingen hier een must om te lezen, mijn complimenten! Nog een aantal aanbevelingen:
Bij interessante hardware youtubekanalen zou ik nog bijzetten:
- Asus North America (zeer leuke inbouwfilmpjes, maar ook productreviews, ook handig voor overclockers wegens de overclockersguides)
- HardwareCanucks (zeer degelijke hardwarereviews met een vrij kritische blik, de laatste reviews zijn echter steeds minder kritisch)
- NCIX Tech Tips (Door Linus Sebastian, ook een reviewkanaal over pc-materiaal)
- TechSource (degelijke reviewsite, handige techreviews, ...)
En zo zijn er nog een aantal om op te noemen, maar deze waren toch wel de moeite van het vermelden waard.
Ik ben het oneens met dit:
Bij bijna alle 'boxed' processoren wordt er een stock koeler geleverd.
Waarom zou je dan alsnog een andere koeler kopen?
De twee belangrijkste factoren zijn geluid en temperatuur. De stock-koeler presteert in beide niet bepaald goed. De stock koeler is goed als je niet veel gaat doen met je PC of wanneer het je niet uitmaakt hoe luid de processorkoeler kan worden. (Vaak realiseert men niet hoe fijn een stille computer echt is
De stockkoeler was vroeger inderdaad vrij luid, maar tegenwoordig is deze niet veel luider meer dan aftermarket koelers. Je doet het tegenwoordig dus vooral owv de temperatuur die bij de stockkoeler serieus hoger ligt. Deze bewering van mij wordt trouwens in je mooie grafiek bekrachtigd, waardoor je jezelf dus eigenlijk een beetje tegenspreekt imo.
Betreffende het optische drive onderdeel: Ik zou zeker melden dat de meeste optische drives tijdens gebruik best wel wat herrie maken (45-50dbA!). Tijdens de aanschaf ook wel belangrijk om op te letten. Je hebt het onrechtstreeks al bij je moederborden advies gezet, maar ik zou hier ook nog bijzetten dat de kans groot is dat er een extra satakabel aangeschaft moet worden.
Bij je monitorenadvies mis ik echt wel de klassiekers zoals de iiyama prolite xb-2380hs en de asus pb238tr en pb238q. Ook staan er quasi geen schermen van het bekende merk AOC en LG in, wat ik ook wel spijtig vind. Dit lijstje kan dus zeker nog wel aangevuld worden met andere leuke schermen. Er is echter ovv schermen heel wat te kiezen en ik begrijp dat je express niet alle schermen hebt vermeld, maar bovenstaande zijn toch wel belangrijk om te vermelden vind ik. Ik heb zelf de xb-2380 wegens de erg goede reactietijden en de mooie kleurweergave zoals zijn grotere broertje.
Hier nog een interessant filmpje ter tutorial voor het bouwen, kan je er eventueel bijzetten :):
YouTube: Newegg TV: How To Build a Computer - Part 1 - Choosing Your Components
YouTube: Newegg TV: How To Build a Computer - Part 2 - The Build
YouTube: Newegg TV: How To Build a Computer - Part 3 - Installing Windows & Finishing Touches
Voor de rest echt een prachtige review, heb hem met plezier gelezen!! Zeker je tips zijn zeer nuttig en soms ook erg belangrijk om een oordeel te vellen over de aanschaf van bepaalde onderdelen. Heel mooi gedaan!
MVG
Dieter