Haswell interessant voor gamers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-04 06:48
Tegen de herfst is het weer tijd voor mij om een nieuwe gamebak in elkaar te flansen. From scratch... met best een royaal budget. Nu ben ik een beetje aan het kijken naar wat er tegen die tijd allemaal op de markt beschikbaar gaat zijn, en hoewel dat op alle fronten wel goed zit maak ik me alleen een beetje zorgen over de processor. Naar verluid gaan de nieuwe processoren met Haswell architectuur die deze zomer uitkomen niet de ´tock´-knaller leveren die we gewend zijn van Intel. Wat dat betreft niet echt aantrekkelijk om een early adopter te zijn van zo'n beestje.

Daar maak ik me een beetje zorgen om en wil de mening van wat andere Tweakers horen. Gezien het om een gamingbak gaat, maakt de processor tegenwoordig nog veel uit? In hoeverre gaat een dergelijke processor een bottleneck vormen voor games? Ik heb vaker mensen horen claimen dat zelfs de i7 Sandy Bridge processoren pas over een jaar of vijf een bottleneck gaan vormen en komende generatie games nog met gemak meekunnen. Dat zou betekenen dat je met een Haswell ook gewoon gebakken zit. Heb echter nooit kunnen verifieren of dat waarschijnlijk is.

Graag jullie mening over Haswell t.b.v. gamingmachines :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 14:23
Ze scheppen vooral op over de nieuwe IGP, welke irrelevant is voor gamen. Aan de cpu kant verwacht ik een vergelijkbare performanceboost als met SB naar IB

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Je zou kunnen wachten voor de nieuwe serie grafische kaarten op het einde van het jaar, maar ik zou niet speciaal wachten voor de haswells. (iets van een 8 - 13% meer performance blijkbaar)

bv: een i5 3570k zal nooit (of het moeten zeer slecht ontwikkelend spellen zijn) de bottleneck zijn met een hd 7970/gtx 680 of iets dergelijks, eigenlijk zelf niet bij SLI..

[ Voor 31% gewijzigd door SmokingCrop op 02-04-2013 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-04 08:01

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

lutkeveld schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:46:
Ze scheppen vooral op over de nieuwe IGP, welke irrelevant is voor gamen. Aan de cpu kant verwacht ik een vergelijkbare performanceboost als met SB naar IB
ik verwacht ietsjes meer, SB -> IB was die size verkleinen, dus voornamelijk energiebesparing, dit is meer gericht op de architectuur, wat meestal een grotere prestatiewinst oplevert.

in hoeverre is dit belangrijk voor gamen? tegen de tijd de de CPU een bottleneck is met een highend CPU (4570k of i7), dan ben je vaak op hoge resolutie aan 't spelen met een SLI-setup (3 schermen bijvoorbeeld)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
SmokingCrop schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 16:13:
Je zou kunnen wachten voor de nieuwe serie grafische kaarten op het einde van het jaar, maar ik zou niet speciaal wachten voor de haswells. (iets van een 8 - 13% meer performance blijkbaar)

bv: een i5 3570k zal nooit (of het moeten zeer slecht ontwikkelend spellen zijn) de bottleneck zijn met een hd 7970/gtx 680 of iets dergelijks, eigenlijk zelf niet bij SLI..
Ik wil inderdaad op een GTX780 wachten... tegen die tijd zou Haswell ook uit moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Haswell komt voor de zomervakantie al uit ;)
nieuwe serie gpu's is herfst - winter.

[ Voor 5% gewijzigd door SmokingCrop op 02-04-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 10:48
Wilde eingenlijk ook op haswell overstappen, al twijfel ik een beetje sinds ik mn i7 860 op 3.8ghz geklokt hebt is ie toch nog wel erg rap met games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Eerste desktop Haswell cpu's staan gepland voor Juni - dus over 2 maanden.
Voordat de nwe Nvidia 700 serie gaat uitkomen is het al het einde van het jaar - en dat is dan gewoon nog steeds de Kepler die we nu ook al hebben, zij het iets verbeterd uiteraard, net zoals amd gaat doen met de 8000 serie.
De echt nwe Nvidia Maxwell gpu's komen pas in 2014 op de markt.
http://videocardz.com/40260/new-nvidia-roadmap-revealed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
calsonic schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:07:
Eerste desktop Haswell cpu's staan gepland voor Juni - dus over 2 maanden.
Voordat de nwe Nvidia 700 serie gaat uitkomen is het al het einde van het jaar - en dat is dan gewoon nog steeds de Kepler die we nu ook al hebben, zij het iets verbeterd uiteraard, net zoals amd gaat doen met de 8000 serie.
De echt nwe Nvidia Maxwell gpu's komen pas in 2014 op de markt.
http://videocardz.com/40260/new-nvidia-roadmap-revealed
Tja, zo kun je blijven wachten inderdaad. Als de transitie van GTX6xx naar GTX7xx net zo tegen gaat vallen als die van Ivy Bridge naar Haswell dan wil ik nog wel overwegen om te wachten. Hoe meer ik er over lees hoe meer ik het gewoon te veel geld vind voor spul wat maar een karige vooruitgang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
welja als je een overgang maakt van 500 naar 700 series dan zal je al een degelijke vooruitgang maken, 600 naar 700 series is een beetje "dom" om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:40

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Tja, heeft natuurlijk ook te maken met wat je huidige rig is. Als je, zoals mij, nog van de Core 2 Quad generatie gaat upgraden, is het gesneden koek denk ik. Dan ga je natuurlijk voor de Haswell. Kom je van Ivy Bridge dan is de investering, want daar gaat t uiteindelijk om, een stuk minder te rechtvaardigen. Het gaat er dus om wat jij persoonlijk wilt investeren met de daarbij behorende prestatiewinst. De kosten/prestatie ratio moet je dus bekijken. En die is voor iedereen persoonlijk.

En voor het gamen. Een discrete videokaart veegt nog steeds de vloer aan met een IGP zoals in de nieuwe Haswell. Uiteraard zit je dan weer met een stuk hogere uitgave maar, om goed te kunnen gamen, zal niemand bezuinigen op de videokaart.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Pagina: 1