• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:29
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:30:

De RTX3070 is heel bot gesteld de RTX2080 met de 2x FP32 wat van dubieuze waarde is in veel games en wat kleine dingetjes. Het zal iets sneller zijn dan de RTX2080 met een vergelijkbaar verbruik. Immers verbruikte een standaard RTX2080 videokaart 215W (225W voor de FE) en de RTX3070 is 220W.
Ik vraag me wel af of je de 3070 daar niet wat te kort doet, van wat ik zo zie in de geruchtenmolen gaat ie toch redelijk dicht bij de RTX 2080 Yi komen, ik verwacht eigenlijk misschien wel dat ze stuivertje gaan wisselen, waarbij ik verwacht dat de 2080 Ti voornamelijk sneller zal zijn in oudere, minder geoptimaliseerde en dus vaak ook minder interessante titels (ik blijf het persoonlijk altijd wat jammer vinden dat veel van die testsuites altijd bestaan uit AAA titels waar vrijwel niemand in mijn omgeving lang interesse in heeft).

Nee, ik denk dat die 15% schatting over de 2080 mogelijk wat te laag ingezet is, ik heb zelf meer het idee dat het 20-30% gaat zijn afhankelijk van de titel, waarbij ik verwacht dat de 3070 beter uitgerust gaat zijn voor toekomstige titels die ongetwijfeld beter geoptimaliseerd zullen zijn dan de huidige benchmark suites van de verschillende reviewers.

Neemt niet weg dat er altijd titels kunnen zijn waar het wel 15% is, maar ik verwacht op basis van de geruchten die rondgaan niet dat 15% het verschil tussen de 2080 en 3070 gaat zijn de komende jaren.

Mocht het wel 15% zijn dan zou dat een flinke teleurstelling zijn, dan kom je immers namelijk ook niet in de buurt van de 2080 ti. Ik vind dat dan ook niet rijmen met het achteruit trekken van de launch tot na AMD's presentatie. Als Nvidia weet dat de 3070 teleurstellend gaat zijn ga je dat immers naar mijn mening niet doen. Zo'n actie verwacht je eerder wanneer je als Nvidia zijnde weet dat de 3070 goed gepositioneerd staat t.o.v. de Sku die AMD er tegenover gaat zetten. Je wil immers niet in je day one reviews hebben dat iedere reviewer er over begint dat de "3070 een leuke kaart is, maar dat AMD de dag ervoor wat Sku's gepresenteerd heeft die beter gaan zijn op hetzelfde of lager prijspunt.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 04-10-2020 10:20 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Ik vraag me wel af of je de 3070 daar niet wat te kort doet, van wat ik zo zie in de geruchtenmolen gaat ie toch redelijk dicht bij de RTX 2080 Yi komen, ik verwacht eigenlijk misschien wel dat ze stuivertje gaan wisselen, waarbij ik verwacht dat de 2080 Ti voornamelijk sneller zal zijn in oudere, minder geoptimaliseerde en dus vaak ook minder interessante titels (ik blijf het persoonlijk altijd wat jammer vinden dat veel van die testsuites altijd bestaan uit AAA titels waar vrijwel niemand in mijn omgeving lang interesse in heeft).

Nee, ik denk dat die 15% schatting over de 2080 mogelijk wat te laag ingezet is, ik heb zelf meer het idee dat het 20-30% gaat zijn afhankelijk van de titel, waarbij ik verwacht dat de 3070 beter uitgerust gaat zijn voor toekomstige titels die ongetwijfeld beter geoptimaliseerd zullen zijn dan de huidige benchmark suites van de verschillende reviewers.

Neemt niet weg dat er altijd titels kunnen zijn waar het wel 15% is, maar ik verwacht op basis van de geruchten die rondgaan niet dat 15% het verschil tussen de 2080 en 3070 gaat zijn de komende jaren.

Mocht het wel 15% zijn dan zou dat een flinke teleurstelling zijn, dan kom je immers namelijk ook niet in de buurt van de 2080 ti. Ik vind dat dan ook niet rijmen met het achteruit trekken van de launch tot na AMD's presentatie. Als Nvidia weet dat de 3070 teleurstellend gaat zijn ga je dat immers naar mijn mening niet doen. Zo'n actie verwacht je eerder wanneer je als Nvidia zijnde weet dat de 3070 goed gepositioneerd staat t.o.v. de Sku die AMD er tegenover gaat zetten. Je wil immers niet in je day one reviews hebben dat iedere reviewer er over begint dat de "3070 een leuke kaart is, maar dat AMD de dag ervoor wat Sku's gepresenteerd heeft die beter gaan zijn op hetzelfde of lager prijspunt.
Wederom, Nvidia hun eigen claims die altijd zo geloofwaardig zijn. :z
DaniëlWW2 in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Dennism
Ja dat is je post waar ik op reageer :z Wat is exact de waarde van het linken naar die post?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Ja dat is je post waar ik op reageer :z Wat is exact de waarde van het linken naar die post?
Lees het nog eens want je hele reactie is gebaseerd op wensdenken. Heel bot, maar het is niet anders. :/
Zowel de RTX2080 als RTX3070 zijn:
-2944 "Cuda cores"
-46SM's
-64ROPS
-Dezelfde cache structuur, vergelijkbare clock speeds en verbruik ondanks "betere node" etc.

Nvidia heeft waarschijnlijk TU104 (48SM's) gepakt en de Turing SM's vervangen voor Ampere SM's. Dat is GA104. Het is dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.vortez.net/contentteller.php?ct=news&action=file&id=16717

Het enige echt noemenswaardige verschil is dat Ampere SM's 2xFP32 beschikbaar is in sommige workloads. Beschikbaar is alleen ook niet gebruikt, nee beschikbaar. Nvidia claimde dat dit minstens 30% extra zou opleveren, die we dus absoluut niet terug zagen met de RTX3080 en RTX3090. Die 2xFP32 werkt ook alleen als er geen enkele INT instructie in die warp zit en het vraagt ook om een context switch van het FP32+INT datapad. Dus zeker de clock cycle ervoor heeft dat datapad niks kunnen berekenen. Gaat die weer terug naar INT32, dan zeker weer een clock cycle niks gedaan. Het is simpelweg inefficiënt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDu6PPu_2x5sTCxzxKy8f_uEjeM=/656x/filters:strip_exif()/i/2003857154.png?f=imagenormal

Maar nu gaan we naar 1440p waar nog een ander probleem erbij gaat komen. De hoeveelheid INT instructucties gaat veel minder hard omhoog met een hogere resolutie dan FP. Wat je op 1440p gaat krijgen is dat het ratio FP32 vs. INT32 gaat veranderen voor meer INT32. Kan je dus je 2xFP32 nog minder gebruiken en krijg je nog meer last van de content switching problematiek.

Laatste is dat Nvidia op 1440p vergelijkt. Daar hou je juist de RX2080Ti wat tegen omdat die veel meer SM's, cache, registers, front en backend etc heeft. Het is gewoon een veel grotere chip die beter in balans is voor gaming workloads. Die heeft alleen 4K nodig om echt te presteren. Als Nvidia dan hun favoriete benchmarks laat zien en de RTX3070 daar hooguit nipt sneller is, dan weet ik eigenlijk wel hoe het echte gemiddelde eruit gaat zien.

Je startpunt is de RTX2080 omdat het grotendeels dezelfde chip in dezelfde configuratie is. Vervolgens is het de vraag hoe effectief die 2xFP32 gaat zijn. Als ik dan zie dat zo ongeveer de beste game hiervoor, Doom Eternal. niet eens heel erg veel beter is, tja. In Borderlands 3, Timespy of helemaal interessant Control met DLSS en RT is het al minder. De marge tussen de RTX2080 en RX2080Ti op 144p is iets meer dan 20%. Gaan we naar 4K en daar is het bijna 30%. Dat bedoel ik dus met 1440p die de RTX2080Ti tegenhoud. Veel meer dan 15% sneller dan de RTX2080 gaat het niet worden en Nvidia heeft dit zelf eigenlijk al bevestigd. Dan kan het ook moeilijk 25% sneller dan de RTX2070S worden.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-founders-edition/images/relative-performance_2560-1440.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-founders-edition/images/relative-performance_3840-2160.png

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:14:
Maar nu gaan we naar 1440p waar nog een ander probleem erbij gaat komen. De hoeveelheid INT instructucties gaat veel minder hard omhoog met een hogere resolutie dan FP. Wat je op 1440p gaat krijgen is dat het ratio FP32 vs. INT32 gaat veranderen voor meer INT32. Kan je dus je 2xFP32 nog minder gebruiken en krijg je nog meer last van de content switching problematiek.

Laatste is dat Nvidia op 1440p vergelijkt. Daar hou je juist de RX2080Ti wat tegen omdat die veel meer SM's, cache, registers, front en backend etc heeft. Het is gewoon een veel grotere chip die beter in balans is voor gaming workloads. Die heeft alleen 4K nodig om echt te presteren. Als Nvidia dan hun favoriete benchmarks laat zien en de RTX3070 daar hooguit nipt sneller is, dan weet ik eigenlijk wel hoe het echte gemiddelde eruit gaat zien.
Euhm, eerst is je argument dat op 1440p Ampere relatief slecht presteerd tov ??? (Ik neem aan 4k), omdat je relatief meer INT instructies hebt tov FP. Prima. Vervolgens is je argument dat het slecht is dat Nvidia op 1440p vergelijkt, omdat de 2080Ti relatief slecht presteert op 1440p.

Dan vergelijk je dus volgens je eigen argumenten twee chips die het beide relatief minder doen op 1440p, en beter op 4k. Conclusie: Het is irrelevant op welke resolutie je ze vergelijkt, ze schalen vergelijkbaar.

• Dennism
@DaniëlWW2 Ik zie al waar de verschillen zitten denk ik, jij hebt het enkel over 1440P terwijl ik meer richting 4K zat te denken.

Op 1440P zal het inderdaad bij release dichter bij de 15% over de 2080 liggen denk ik, toch denk ik ook daar dat dit gat de komende jaren zal gaan groeien in games beter geoptimaliseerd voor Ampere t.o.v. Turing.

Ik blijf bij mijn verwachting in mijn eerdere post dat de 3070 redelijk in de buurt van de 2080 Ti zal zitten (+- 5-10%), waarbij de 3070 zo nu en dan zal winnen, de 2080 Ti in oudere titels het wat beter gaat doen dan de RTX3070 en dat richting de toekomst de RTX3070 steeds meer afstand zal nemen van de 2080 door optimalisaties.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:09:
@DaniëlWW2 Ik zie al waar de verschillen zitten denk ik, jij hebt het enkel over 1440P terwijl ik meer richting 4K zat te denken.

Op 1440P zal het inderdaad bij release dichter bij de 15% over de 2080 liggen denk ik, toch denk ik ook daar dat dit gat de komende jaren zal gaan groeien in games beter geoptimaliseerd voor Ampere t.o.v. Turing.
Ik reken dan ook 1440p omdat Nvidia dit doet en de RTX3070 op 1440p gericht zal zijn.
Maar ik deel je optimisme niet omdat games alleen maar meer en meer INT instructies krijgen die alleen maar meer bottlenecks en context switching problematiek gaan opwerpen. Dat kan je ook makkelijk testen met een van de oudste games die nog gebenchmarkt word. De RTX3080 is respectievelijk 27% en 31,6% sneller dan de RTX2080Ti, meer dan het gemiddelde. De RTX3090 gaat bij TPU heel erg af, maar the Witcher 3 is wederom sneller dan het gemiddelde in uplift. Hier is het respectievelijk 40% en 45% sneller dan de RTX2080Ti.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/zotac-geforce-rtx-3090-trinity/images/the-witcher-3-2560-1440.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/zotac-geforce-rtx-3090-trinity/images/the-witcher-3-3840-2160.png

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/zotac-geforce-rtx-3090-trinity/images/relative-performance_2560-1440.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/zotac-geforce-rtx-3090-trinity/images/relative-performance_3840-2160.png

Ik heb deze genomen bij gebrek aan FE of andere opties die allemaal OC modellen zijn. https://www.techpowerup.c...-rtx-3090-trinity/32.html
Ik blijf bij mij verwachting in mijn eerdere post dat de 3070 redelijk in de buurt van de 2080 Ti zal zitten, waarbij de 3070 zo nu en dan zal winnen, de 2080 Ti in oudere titels het wat beter gaat doen dan de RTX3070 en dat richting de toekomst de RTX3070 steeds meer afstand zal nemen van de 2080 door optimalisaties.
Waar zei ik precies dat die niet in de buurt zou zitten? ;)
Het is niet alsof het verschil tussen de RX2080 en RTX2080Ti nu zo enorm is. Versla je de eerste, dan kom je al snel in de buurt van de tweede. Die eerste verslaan gaat gebeuren omdat de RTX3070 min of meer een RTX2080 is met wat verbeteringen. Ik zeg dat de RTX3070 niet de RTX2080Ti gaat matchen en Nvidia haar eigen benchmarks bevestigen dat eigenlijk al. Games zoals Doom Eternal zijn de uitzondering, niet de regel.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

The plot thickens want deze pleit denk ik wel weer voor MILD want ik kan me nergens herinneren dat ik A6000 heb gezien die bestaat uit de volle GA102 met 48GB aan GDDR6X met een TDP van 300W.
nieuws: Nvidia introduceert RTX A6000 met 48GB GDDR6 voor workstations

Dan ga ik toch meer neigen naar wel bronnen bij MILD, maar weinig/slechte en/of slechte interpretatie.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:08:
The plot thickens want deze pleit denk ik wel weer voor MILD want ik kan me nergens herinneren dat ik A6000 heb gezien die bestaat uit de volle GA102 met 48GB aan GDDR6X met een TDP van 300W.
nieuws: Nvidia introduceert RTX A6000 met 48GB GDDR6 voor workstations

Dan ga ik toch meer neigen naar wel bronnen bij MILD, maar weinig/slechte en/of slechte interpretatie.
Zover ik weet heeft hij het ook nog gewoon niet fout gehad. Hij zegt bij een aantal dingen ook heel duidelijk, dit weet ik zeker, dit is waarschijnlijk waar en dit is een gerucht.
In tegenstelling tot de andere youtubes die elke dag weer een nieuwe "leak" hebben wacht hij en maakt hij niet onnodig video's.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Zover ik weet heeft hij het ook nog gewoon niet fout gehad. Hij zegt bij een aantal dingen ook heel duidelijk, dit weet ik zeker, dit is waarschijnlijk waar en dit is een gerucht.
In tegenstelling tot de andere youtubes die elke dag weer een nieuwe "leak" hebben wacht hij en maakt hij niet onnodig video's.
Hij zat heel erg fout als het om RT prestaties ging en dat is wel een dingetje. Hij zal grotendeels goed met dingen die elders ook waren gelekt. ;)
Daarom vermoed ik dus dat hij weinig, slechte of geen bronnen heeft en vraag ik me serieus af hoe goed zijn analyses zijn. Ik ben inmiddels zeker niet de enige meer.

• Sp3ci3s8472
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Hij zat heel erg fout als het om RT prestaties ging en dat is wel een dingetje. Hij zal grotendeels goed met dingen die elders ook waren gelekt. ;)
Daarom vermoed ik dus dat hij weinig, slechte of geen bronnen heeft en vraag ik me serieus af hoe goed zijn analyses zijn. Ik ben inmiddels zeker niet de enige meer.
Hij was van mening dat RT heel veel sterker zou zijn, hij had er geen bronnen voor zover ik mij kan herinneren.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:50:
[...]

Hij was van mening dat RT heel veel sterker zou zijn, hij had er geen bronnen voor zover ik mij kan herinneren.
Heel bot, dan moet je dat niet zeggen naast het behandelen van leaks. Zo gooi je namelijk je geloofwaardigheid ten grabbel. ;)

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:42

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:40

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Als ik AMD hoor dan denk ik aan driver gezeur en mindere prestaties. Ik zou persoonlijk dan maar wachten op de beschikbaarheid van de NVidia kaarten.

Specs

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-02 20:09
RobinNL schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Ik ben benieuwd of veel gamers door deze reden AMD serieus gaan overwegen.
Dat zal heus het geval zijn, maar ook daar is het afwachten hoeveel ze kunnen leveren.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:55

jgj82

Ja, maar = nee

Huigie schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:29:
Als ik AMD hoor dan denk ik aan driver gezeur en mindere prestaties. Ik zou persoonlijk dan maar wachten op de beschikbaarheid van de NVidia kaarten.
Tsja, tot Big Navi gehakt maakt van de RTX3x00 en/of betere prijs-prestatie levert. Ik kijk de kat wel even uit de boom...

Het is in elk geval geen goed nieuws in het algemeen. Schaarste = price up...

• Sp3ci3s8472
Volgende is erg interessant, de 3080 lijkt geen cpu bottleneck te hebben op 1440p (tenminste bij de meeste games) maar de architectuur zelf is gewoon minder geschikt voor lagere resoluties. Waarschijnlijk des te lager de resolutie des te minder die extra INT/FP cores gebruikt kunnen worden?

Ik hoop dat ze deze vergelijking ook weer met de 3070 gaan doen. Het zou maar zo kunnen zijn dat als je op 1080p speelt je beter af bent met een 2080Ti als je voor de maximaal aantal frames wilt gaan en als je op een ultrawide of 4k scherm zit je dan beter af bent met een 3070.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Leuk bedacht, maar die 2080 Ti gaat natuurlijk end of life. Ze zijn niet gek bij Nvidia en willen natuurlijk dat mensen de nieuwe serie kopen.

March of the Eagles

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:41:
Volgende is erg interessant, de 3080 lijkt geen cpu bottleneck te hebben op 1440p (tenminste bij de meeste games) maar de architectuur zelf is gewoon minder geschikt voor lagere resoluties. Waarschijnlijk des te lager de resolutie des te minder die extra INT/FP cores gebruikt kunnen worden?
Ja, dat zeggen een aantal waaronder ondergetekende nu al een paar weken. :P
Het enige echt noemenswaardige verschil is dat Ampere SM's 2xFP32 beschikbaar is in sommige workloads. Beschikbaar is alleen ook niet gebruikt, nee beschikbaar. Nvidia claimde dat dit minstens 30% extra zou opleveren, die we dus absoluut niet terug zagen met de RTX3080 en RTX3090. Die 2xFP32 werkt ook alleen als er geen enkele INT instructie in die warp zit en het vraagt ook om een context switch van het FP32+INT datapad. Dus zeker de clock cycle ervoor heeft dat datapad niks kunnen berekenen. Gaat die weer terug naar INT32, dan zeker weer een clock cycle niks gedaan. Het is simpelweg inefficiënt.

Je startpunt is de RTX2080 omdat het grotendeels dezelfde chip in dezelfde configuratie is. Vervolgens is het de vraag hoe effectief die 2xFP32 gaat zijn. Als ik dan zie dat zo ongeveer de beste game hiervoor, Doom Eternal. niet eens heel erg veel beter is, tja. In Borderlands 3, Timespy of helemaal interessant Control met DLSS en RT is het al minder. De marge tussen de RTX2080 en RX2080Ti op 144p is iets meer dan 20%. Gaan we naar 4K en daar is het bijna 30%. Dat bedoel ik dus met 1440p die de RTX2080Ti tegenhoud. Veel meer dan 15% sneller dan de RTX2080 gaat het niet worden en Nvidia heeft dit zelf eigenlijk al bevestigd. Dan kan het ook moeilijk 25% sneller dan de RTX2070S worden.
DaniëlWW2 in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
[YouTube: Why the RTX 3080 Isn't as Amazing @ 1440p, CPU or Architectural Bottleneck?]

Ik hoop dat ze deze vergelijking ook weer met de 3070 gaan doen. Het zou maar zo kunnen zijn dat als je op 1080p speelt je beter af bent met een 2080Ti als je voor de maximaal aantal frames wilt gaan en als je op een ultrawide of 4k scherm zit je dan beter af bent met een 3070.
Ik denk dat je in vrijwel alle gevallen beter af bent met de "oude" RTX2080Ti. Die GPU is simpelweg beter in balans voor mixed FP32+INT32 workloads die steeds meer de norm worden in games. De RTX2080Ti is dan ook een veel grotere chip die werkelijk haar 4352 FP32 ALU's en 4352 INT32 ALU's kan gebruiken zonder conflicten.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:46

Racing_Reporter

Contentmaker

Huigie schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:29:
Als ik dit hoor, denk ik aan klokken en klepels. Ik zou persoonlijk dan maar goed inlezen en dan conclusies trekken.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Ik denk dat je in vrijwel alle gevallen beter af bent met de "oude" RTX2080Ti. Die GPU is simpelweg beter in balans voor mixed FP32+INT32 workloads die steeds meer de norm worden in games. De RTX2080Ti is dan ook een veel grotere chip die werkelijk haar 4352 FP32 ALU's en 4352 INT32 ALU's kan gebruiken zonder conflicten.
Behalve de prijs dan :+ :p. Ja, als je een 2080 Ti kan krijgen voor de prijs van een 3070 dan zou ik het wel weten, maar realistisch gezien ga je een tweedehands misschien net voor die prijs kunnen vinden. Laat staan hoe de prijzen voor nieuwe exemplaren niet eens in beweging lijken te komen na de release van de 3080.

• Sp3ci3s8472
XWB schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:43:
Leuk bedacht, maar die 2080 Ti gaat natuurlijk end of life. Ze zijn niet gek bij Nvidia en willen natuurlijk dat mensen de nieuwe serie kopen.
Als je voor minder dan de 3070 een 2080Ti kan scoren dan zou ik op een lagere resolutie persoonlijk voor de 2080Ti gaan. Nu pakt ik en Steve de 2080Ti als voorbeeld; maar ik kan mij goed voorstellen dat de nieuwe RDNA2 kaarten misschien ook sneller gaan zijn op de lagere resoluties gewoon omdat de architectuur daar meer op is berekent.
Het gaat om het gehele plaatje, niet alleen deze vergelijking.

Dit is volgens mij best vergelijkbaar van wat je zag met de GCN architectuur; als ze hun benen konden strekken dan waren die kaarten bloedsnel; alleen zaten ze ook een groot gedeelte van de tijd te idlen omdat niet alle CU's bediend konden worden. Dit probleem was het meest prevalent met de kaarten die veel shader units hadden.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

Behalve de prijs dan :+ :p. Ja, als je een 2080 Ti kan krijgen voor de prijs van een 3070 dan zou ik het wel weten, maar realistisch gezien ga je een tweedehands misschien net voor die prijs kunnen vinden. Laat staan hoe de prijzen voor nieuwe exemplaren niet eens in beweging lijken te komen na de release van de 3080.
Ja oke de prijs en als we toch zo bezig zijn het extra verbruik. :P
Maar als je nu een RTX2080Ti hebt, tja ik zou die houden. Wanneer je daadwerkelijk de RTX3070 kan kopen, tja dan gaat de RTX2080Ti denk ik wel naar de €400-450 tweedehands. Krijg je wel iets dat iets sneller zou moeten zijn, maar vooral ook consistent is. Dat er vanuit gaande dan de RTX3070 niet een dag ervoor min of meer DOA is gemaakt voor $499 vanwege een of andere GPU waar het al een tijdje om gaat. Little Novi of zo, niet helemaal duidelijk wat het is. :z

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Dat er vanuit gaande dan de RTX3070 niet een dag ervoor min of meer DOA is gemaakt voor $499 vanwege een of andere GPU waar het al een tijdje om gaat.
Inderdaad. 3070 Ti/Super staat vast om de hoek te kijken >:)

March of the Eagles

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

MSI accused of selling GeForce RTX 3080 on eBay at much higher price, releases a statement

Gaat lekker daar bij MSI. Mocht je je nog afvragen waar je MSI 3080 blijft / is gebleven.......

Blij dat ik de mijne al tijd geleden gecancelled heb.

[ Voor 28% gewijzigd door Help!!!! op 07-10-2020 09:30 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• RobinNL
Help!!!! schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:28:
MSI accused of selling GeForce RTX 3080 on eBay at much higher price, releases a statement

Gaat lekker daar bij MSI. Mocht je je nog afvragen waar je MSI 3080 blijft / is gebleven.......

Ik zag laatst ook 3090 kaarten van EVGA die voor ruim 2700 euro werden verkocht op Amazon.nl, door EVGA. Al springt deze kaart er nu wel uit qua prijs.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:10
RobinNL schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Ik zag laatst ook 3090 kaarten van EVGA die voor ruim 2700 euro werden verkocht op Amazon.nl, door EVGA. Al springt deze kaart er nu wel uit qua prijs.
Ook zo mooi dat dit de meest 'brakke' versie is van MSI, net geen inno3D X2 zeg maar, dan bijna €3000 ($3500) voor een kaart met een $1499 MSRP. 8)7

• choogen
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Kwam via de FP nog een aardige en recente video tegen over de praktijken van MSI van de hand van Gamers Nexus: YouTube: Killshot: MSI’s Shady Review Practices & Ethics

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:12
Help!!!! schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:28:

Was dat niet 1 persoon die 4 kaarten heeft verkocht? Is eigenlijk de slijtage op een toetsenbord niet waard

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• RobinNL
De RTX 3070 16GB en RTX 3080 20GB verschijnen mogelijk in december.
The GeForce RTX 3070 8GB will be updated to 16GB memory. This SKU carries a codename of PG142 SKU 05 and it is also expected to launch in December. Meanwhile, in mid-range space we have RTX 3060 Ti, which now has been pushed back to mid-November, our sources claim.
Videocardz: NVIDIA GeForce RTX 3080 20GB to launch in December?

Als de RTX 3070 een update krijgt naar 16GB geheugen, waarom zou je dan binnenkort de 8GB versie kopen?

• Psyonara
  • Laatst online: 11:55
Als die al in December uitkomen wacht ik nog even netjes.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RobinNL schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:06:
waarom zou je dan binnenkort de 8GB versie kopen?
Die 16GB versie zal vast duurder zijn.

March of the Eagles

• Psyonara
XWB schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:29:
[...]

Die 16GB versie zal vast duurder zijn.
Ook een beetje afwachten waar Big Navi straks komt betreft Prijzen gok dat de Huidige 3000 Line up en de 8GB 3070 dan nog wel in prijs zakken.

Enige mogelijk nadeel dat ze duurder blijven is wegens Supply and Demand.

• Sissors
  • Niet online
RobinNL schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:06:
De RTX 3070 16GB en RTX 3080 20GB verschijnen mogelijk in december.

[...]

Videocardz: NVIDIA GeForce RTX 3080 20GB to launch in December?

Als de RTX 3070 een update krijgt naar 16GB geheugen, waarom zou je dan binnenkort de 8GB versie kopen?
De andere geruchten die werden gemeld is dat de 16Gb geheugenchips uberhaupt pas vanaf volgend jaar in massaproductie gaan, dus dan komt er geen geupgrade versie van die kaarten nu nog. En tja, de vraag is of 8GB wel of niet genoeg is voor een 3070 over zijn levensduur. Ik had liever wel wat meer gezien, tegelijk koop ik hem vooral voor de FPS (VR / WQHD), als dat extra geheugen wel geld kost en niks oplevert, waarom zou ik dan die kopen :).

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Sissors Nvidia kan die 16/20GB uitvoeringen op zich in december aankondigen, en dan in Q1 volgend jaar in de schappen leggen.

March of the Eagles

• Psyonara
Meer Vram is ook meer Future Proof. Toen ik mijn Vorig Systeem in 2011 bouwde had ik gekozen voor een 1GB Vram inplaats van Dubbel of Meer.

Daar kon ik net meer dan 2 jaar van genieten(Bijna 3plus). En tegen de tijd dat ik wel geld had om up Te graden gingen de prijzen net omhoog Wegens Bitcoin :(

Plus je weet niet hoe snel upcoming games snel meer Vram gaan benutten zodra het beschikbaar is voor de Consument.

• Metalbuster
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-01 14:41
XWB schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:43:
Wat doen ze eigenlijk met alle kaarten die niet verkocht worden van vorige generaties?

• RobinNL
Psyonara schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:45:
Meer Vram is ook meer Future Proof. Toen ik mijn Vorig Systeem in 2011 bouwde had ik gekozen voor een 1GB Vram inplaats van Dubbel of Meer.

Daar kon ik net meer dan 2 jaar van genieten(Bijna 3plus). En tegen de tijd dat ik wel geld had om up Te graden gingen de prijzen net omhoog Wegens Bitcoin :(

Plus je weet niet hoe snel upcoming games snel meer Vram gaan benutten zodra het beschikbaar is voor de Consument.
Dat heb ik dus ook! Ik zou zelf voor een RTX 3080 of Navi 21 gaan (ligt echt aan de performance van beide kaarten) en bij mij zou zo'n kaart dan zeker 4-5 jaar meegaan. Persoonlijk zou ik dan liever voor meer VRAM kiezen. Liever veilig zitten dan mogelijk iets te krap.

offtopic:
Mijn GTX 680 (2012) heeft ruim 5 jaar netjes werk geleverd.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Metalbuster schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:48:
[...]

Wat doen ze eigenlijk met alle kaarten die niet verkocht worden van vorige generaties?
Van wat ik heb begrepen, verkopen ze die goedkoper in andere markten zoals Azië of gaan ze naar pre builds. Verder is Nvidia altijd later met de laptops en kunnen ze resterende Turing inventaris aan GPU's ook kwijt in laptops de komende maanden. Je gaat ze waarschijnlijk niet goedkoop hier vinden tenzij er echt enorme overschotten zijn zoals met Pascal naar Turing. Zelfs toen werden de Pascal's niet veel goedkoper omdat Turing nu eenmaal zo miserabel was.

• Psyonara
Pascal ging er wel vrij snel doorheen ondanks de aankondiging van Turing. Zo heb ik nog een Semi Miskoop met mijn MSI Armor OC gedaan. Had eigenlijks iets meer huiswerk voor moeten doen.

Kon toen nog moeilijk andere 1080 Ti's vinden in Oktober/November 2018. Ook wat te lang gewacht.

• Sissors
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:44:
@Sissors Nvidia kan die 16/20GB uitvoeringen op zich in december aankondigen, en dan in Q1 volgend jaar in de schappen leggen.
Dat zou dan wel eind Q1 zijn. En dan ligt het natuurlijk aan hoe snel de 3080/3070s beschikbaar worden, maar dat is wel pas over een half jaar.
Psyonara schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:45:

Als iemand die dacht dat 4 threads zat zou zijn bij kopen van 6600 CPU, wat toch tegenviel, snap ik dat punt wel. Tegelijk als ik kijk dat vooralsnog op de 2080Ti en de 3090 na niks meet dan 8GB/10GB heeft, zal het denk ik ook niet zo'n vaart lopen.

• hully
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 23:00
ben wel blij dat ik voor de 3090FE ben gegaan uiteindelijk.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:42
Ben benieuwd of de 16 gig modellen dit jaar nog lanceren.... Dan houd ik mijn MSI GTX 980 nog wel iets langer uit... De 3080 kan ik toch niet kopen nu.

• luifel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05-2023
https://nl.hardware.info/...ember-als-respons-op-navi

Eerste kwartaal 2021 eens kijken als alle hectiek rond de introductie,s
voorbij zijn. Redt het nog makkelijk met mn 2070 S. op 1440 p.

[ Voor 37% gewijzigd door luifel op 08-10-2020 10:05 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het wordt nog complexer.

Nvidia zou volgens Digitimes blijkbaar gaan diversificeren en daar komt GA103 weer ten tonele voor 2021. Het is 103, dus die zal tussen GA104 en GA102 inzitten. Je kijkt waarschijnlijk naar iets rond de 60SM's als het verschijnt. Dat is niet zeker, maar als die er komt en die clockt veel beter, tja dan is de RTX3080 overbodig. De schaling binnen GA102 is ook ronduit slecht als je naar de bijna volle RTX3090 kijkt. GA102 kan je dan meer toespitsen op de professionele markt waar die wel zal presteren. Het alternatief is dat Hopper ergens volgend jaar al komt.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EjxwR6_UYAIWpfi?format=png&name=medium

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Kan mij niet voorstellen dat TSMC de capaciteit heeft om Nvidia gpu's op 7nm te produceren.

March of the Eagles

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:58:
Kan mij niet voorstellen dat TSMC de capaciteit heeft om Nvidia gpu's op 7nm te produceren.
Nu zeker niet, maar een GPU in H1/2021 kan omdat Apple dan weg gaat vallen. In H2/2021 kan er waarschijnlijk veel meer en dan zou je kijken naar Hopper. :)

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:42
MetalSonic schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:15:
Ben benieuwd of de 16 gig modellen dit jaar nog lanceren.... Dan houd ik mijn MSI GTX 980 nog wel iets langer uit... De 3080 kan ik toch niet kopen nu.

december dus nog de 16 gig en 20 gig modellen, nou ben ik blij dat ik nog niet heb gekocht. Ben benieuwd wat ze gaan kosten. Ik wil best 100 euro of 200 euro bijleggen voor meer futureproof :D

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-12-2025

PaYnE81

XBL VandalizerNL

MetalSonic schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

december dus nog de 16 gig en 20 gig modellen, nou ben ik blij dat ik nog niet heb gekocht. Ben benieuwd wat ze gaan kosten. Ik wil best 100 euro of 200 euro bijleggen voor meer futureproof :D
Zal deels liggen aan de prijzen van AMD denk ik, maar GDDR6x was behoorlijk duurder per GB dan GDDR6 staat me bij.

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 15:48
luifel schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:01:

Eerste kwartaal 2021 eens kijken als alle hectiek rond de introductie,s
voorbij zijn. Redt het nog makkelijk met mn 2070 S. op 1440 p.
Of Nvidia is met een geweldig masterplan bezig. Of ze zijn volledig de weg kwijt. Want je hebt al geen voorraden, en gaat met een hele rij wachtenden al iets nieuws uitbrengen.

Idd Q1 of Q2 weten we misschien meer.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Nu zeker niet, maar een GPU in H1/2021 kan omdat Apple dan weg gaat vallen. In H2/2021 kan er waarschijnlijk veel meer en dan zou je kijken naar Hopper. :)
Ik zie echter geen voordeel in een switch naar TSMC 7nm. Zoals ook uitgelegd in Werelds in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56" worden kloksnelheden niet zozeer door de node bepaald maar ligt dat voornamelijk bij het architectuur van de GPU.

March of the Eagles

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:36:
[...]

Ik zie echter geen voordeel in een switch naar TSMC 7nm. Zoals ook uitgelegd in Werelds in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56" worden kloksnelheden niet zozeer door de node bepaald maar ligt dat voornamelijk bij het architectuur van de GPU.
Dat weet ik, maar efficiëntie en betere yields kunnen wel een reden zijn. :)

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
En dat ze weer een betere plek bij TSMC aan tafel willen. En tegelijkertijd gelijk mogelijk minder plek voor hun concurrenten.

Ik zie het overigens nog wel gebeuren dat TSMC minimaal een fabriek van Intel gaat overnemen. Wellicht moet die dan wel grotendeels voor intel produceren.

[ Voor 37% gewijzigd door Help!!!! op 08-10-2020 20:42 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:37:
[...]

Dat weet ik, maar efficiëntie en betere yields kunnen wel een reden zijn. :)
Daar staat dan een veel hogere wafer prijs tegenover :z

March of the Eagles

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Help!!!! schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:41:
^
En dat ze weer een betere plek bij TSMC aan tafel willen. En tegelijkertijd gelijk mogelijk minder plek voor hun concurrenten.
Of ze denken na dit experiment met Samsung dat Hopper absoluut op TSMC geproduceerd moet worden. :P
Maar het was kopite7kimi die het over GA103 had en die zit tot dusver zo goed als het om Ampere gaat. Anders zou ik er ook geen aandacht aan besteden en het afwachten. :)
XWB schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

Dat kan het "armlastige" Nvidia wel betalen denk ik zo. ;)

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

XWB schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

Misschien betaal je uiteindelijk wel liever iets meer als je dan niet zo'n pleefiguur slaat als met de ampere launch en zoals ik al zei willen ze denk ik gewoon terug aan tafel bij de leading edge foundry.

PC Specs

• choogen
  • Niet online

choogen

Gerucht: Nvidia werkt aan verbeterde RTX 3000 met 7nm GPU van TSMC:
https://nl.hardware.info/...3000-met-7nm-gpu-van-tsmc

Report suggests Nvidia could launch improved RTX 3000 GPUs produced on TSMC's 7 nm node in 2021:
https://www.notebookcheck...ode-in-2021.497489.0.html

A new Chinese report now suggests that Nvidia could be ditching Samsung for TSMC in 2021, yet it is not clear if this switch will benefit the RTX 3000-series or if it is planned for some intermediary generation in between Ampere and the next gen “Hopper” GPUs.

[ Voor 112% gewijzigd door choogen op 10-10-2020 12:43 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

choogen schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:42:
Gerucht: Nvidia werkt aan verbeterde RTX 3000 met 7nm GPU van TSMC:
https://nl.hardware.info/...3000-met-7nm-gpu-van-tsmc

Report suggests Nvidia could launch improved RTX 3000 GPUs produced on TSMC's 7 nm node in 2021:
https://www.notebookcheck...ode-in-2021.497489.0.html

A new Chinese report now suggests that Nvidia could be ditching Samsung for TSMC in 2021, yet it is not clear if this switch will benefit the RTX 3000-series or if it is planned for some intermediary generation in between Ampere and the next gen “Hopper” GPUs.
GA103 wordt steeds sterker. ;)
Ik betwijfel of ze alleen de hele stack gaan doen. GA102 is dramatisch, zeker nu Nvidia heeft aangeven dat Europa geen FE bevoorrading gaat krijgen.
https://www.nvidia.com/en...e-rtx-3080-and-rtx-3090-/

Maar dit is GA102.
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/gpu-specs/images/g/930-cgi-die-shot.jpg

En dit is wat ze eraf hebben gehaald voor de RTX3080.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LHpQ3JEL9jGFEv0m_4fzoHxj1Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/El926QLhzpyLv6F8phNGZZk9.jpg?f=user_large

Alsnog beginnen die bij 320W terwijl er ook volle GA102 chips zijn die op 300W draaien als Quadro A6000 die ook nog eens hogere boost clocks heeft. Het is niet alsof er geen goede chips zijn, maar de gemiddelde RTX3080 chip is gewoon slecht. Zelfs dit kunnen ze niet vervullen en dan ga je toch ernstig afvragen hoe die yields zijn.

GA103 zou dit kunnen veranderen. Een 60SM/3840+3840 ALU chip die fors hoger clockt en uitgerust is met een 320bit bus, zou wel eens in de buurt van de RTX3080 kunnen komen en een minder bezopen verbruik kunnen hebben op TSMC 7nm. De RTX3080 is door Nvidia zelf ook gepresenteerd als de beste gaming GPU, dus dit zou niet heel erg pijnlijk zijn vanuit markering perspectief om die te vervangen voor een "RTX3070TI", hoewel ik denk dat Nvidia wel een manier zal vinden om het de RTX3085 te noemen, ook al is het niet sneller. Ook zou GA103 niet dezelfde chip zijn die je niet van de ene naar de andere fabrikant kan overhevelen vanwege IP.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

Ik betwijfel of ze alleen de hele stack gaan doen. GA102 is dramatisch, zeker nu Nvidia heeft aangeven dat Europa geen FE bevoorrading gaat krijgen.
https://www.nvidia.com/en...e-rtx-3080-and-rtx-3090-/
Dat zeggen zij niet, zij gaan bekijken wie wel de FE boards kan gaan verhandelen.

• choogen
  • Niet online

choogen

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:23:

[..]

GA103 zou dit kunnen veranderen. Een 60SM/3840+3840 ALU chip die fors hoger clockt en uitgerust is met een 320bit bus, zou wel eens in de buurt van de RTX3080 kunnen komen en een minder bezopen verbruik kunnen hebben op TSMC 7nm.
Twitteraar "kopite7kimi" was de eerste die met die term "GA103" aan kwam zetten. Heb het even moeten opzoeken in deze draad, want het zei me in eerste instantie niets. In zijn laatste tweet komt kopite7kimi nu met een aanpassing aan zijn twee eerdere tweets uit juli en augustus. Hij lanceert ook de term "GA102 bin2" en stelt dat deze chip toch de eerder al gelekte kloksnelheid van 2,1-2,2 GHz zal gaan halen:

[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 10-10-2020 16:30 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

choogen schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

Twitteraar "kopite7kimi" was de eerste die met die term "GA103" aan kwam zetten. Heb het even moeten opzoeken in deze draad, want het zei me in eerste instantie niets. In zijn laatste tweet komt kopite7kimi nu met aanpassing aan zijn twee eerdere tweets uit juli en augustus. Hij lanceert ook de term "GA102 bin2" en stelt dat deze chip toch de eerder al gelekte kloksnelheid van 2,1-2,2 GHz zal gaan halen:

[[URL="https://twitter.com/kopite7kimi/status/1314850347970486272]Embed[/URL]]
Bin2 is volgens mij de beste kwaliteit GA102. Maar het probleem blijft staan dat het juridisch zeer moeilijk ligt om een chip bij twee fabrikanten te laten produceren. Daarom denk ik dus GA103.

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Als ik de geruchten over GA 103 en 7nm lees kan men beter nog wat langer wachten als men voor een Nvidia kaart wil gaan. De RTX 3080 is een drama vanwege de slechte verkrijgbaarheid en boost clock problemen.

• Sissors
  • Niet online
En de volgende gaat wel direct goed leverbaar zijn? Overigens welke boostclock problemen? Heb ik iets gemist?

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik denk dat in hindsight de GA102 serie sowieso niet als geweldig zal worden herinnerd. Het enorme verbruik en hitte die deze gpu genereert en nodig heeft voor de prestaties is alvast 1 ding.
Daarnaast is deze gpu zo extreem slecht leverbaar dat tegen de tijd dat dat normaliseert, je al een heel eind op weg bent richting een refresh.

Vervolgens is het geheugen of je het nu wel of niet 'nodig' hebt, wat aan de karige kant zeker bij de 3070.

Tegelijkertijd zoeken veel mensen meer prestaties en dat kan deze kaart nu eenmaal leveren. Dus als je er aan kan komen zul je er denk ik (op de hitte en verbruik na) veel plezier van hebben.

PC Specs

• Paprika
  • Nu online
Help!!!! schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:59:
Dus als je er aan kan komen zul je er denk ik (op de hitte en verbruik na) veel plezier van hebben.
Vreemd genoeg lijken mensen zich hier weinig van aan te trekken. De Strix wordt door velen als de enige kaart gezien die er toedoet, omdat deze een powerlimiet heeft van 450W. Ondertussen voel ik de kamer al warmer worden met een undervolt met pieken naar 300W :+.

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Sissors schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:52:
En de volgende gaat wel direct goed leverbaar zijn? Overigens welke boostclock problemen? Heb ik iets gemist?
De boost problemen die nu zijn gefixt via de drivers, dat maakt de launch er niet echt beter op na mijn mening. En zoals Help al zegt over het verbruik. Ik hoop dat een 7nm Ampere, als die er komt, beter leverbaar word maar dat is nog koffiedik kijken.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Paprika schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Vreemd genoeg lijken mensen zich hier weinig van aan te trekken. De Strix wordt door velen als de enige kaart gezien die er toedoet, omdat deze een powerlimiet heeft van 450W. Ondertussen voel ik de kamer al warmer worden met een undervolt met pieken naar 300W :+.
Klopt en verbaast me. Als ik de mijne ooit nog binnen krijg ga ik denk ik voor het eerst in mijn leven serieus werk maken van ondervolten. 8)

Ik baseer mijn 'angst' op de warmte die mijn 1080Ti met 250W al weet uit te stoten. Mijn studeerkamer van 4 bij 4m wordt serieus warmer als je paar uurtjes gamed. :o

PC Specs

• Sissors
  • Niet online
Tincahunter schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

De boost problemen die nu zijn gefixt via de drivers, dat maakt de launch er niet echt beter op na mijn mening. En zoals Help al zegt over het verbruik. Ik hoop dat een 7nm Ampere, als die er komt, beter leverbaar word maar dat is nog koffiedik kijken.
Om het nou een drama te noemen vanwege (onder andere) wat instabiliteit die bij eerste driver update zijn verholpen gaat mij wel heel erg ver. Als AMD de stabiliteitsproblemen van de 5700 serie bij de eerste driver update had opgelost had niemand een probleem ermee gehad ;)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-02 20:02
Help!!!! schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:59:

Daarnaast is deze gpu zo extreem slecht leverbaar dat tegen de tijd dat dat normaliseert, je al een heel eind op weg bent richting een refresh.

Vervolgens is het geheugen of je het nu wel of niet 'nodig' hebt, wat aan de karige kant zeker bij de 3070.
1. Dat weten we helemaal niet. Misschien zijn er nu al meer uitgeleverd als de 20 series maar is de vraag gewoon enorm. Die data hebben we niet en de wereld is groot.
En geheugen is al meerdere keren getest en er is niet 1 game die echt baat bij heeft bij meer. Mensen blijven maar denken dat allocatie gelijk staat aan gebruik.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

computerjunky schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

1. Dat weten we helemaal niet. Misschien zijn er nu al meer uitgeleverd als de 20 series maar is de vraag gewoon enorm. Die data hebben we niet en de wereld is groot.
"De echte oorzaak van de tekorten ligt vermoedelijk toch bij Nvidia zelf. De gpu-ontwerper is pas twee weken voor de release begonnen met het leveren van productiechips aan zijn partners

Van diverse betrouwbare bronnen bij videokaartfabrikanten begrijpen we dat Nvidia voorafgaand aan de launch slechts rond de 10 procent van de beloofde allocatie heeft uitgeleverd. Dit probleem duurt eigenlijk nog steeds voort; de productiebottleneck zit niet bij de partners, maar bij de toelevering van gpu's door Nvidia zelf"

Dus nee, ik denk niet dat er nu misschien al meer is uitgeleverd dan de 20 series. Ik denk dat niemand op de hele wereld dat gelooft maar jij bent misschien pas overtuigd als je wetenschappelijk bewijs hebt en je realtime met de boekhouder van nvidia in hun systemen hebt mogen meekijken. :+

Mensen hebben nu eenmaal liever meer geheugen (dan de vorige generatie) dus in hun perceptie is het nu eenmaal niet genoeg.

PC Specs

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:24
Is gewoon een logische business decision imo.

Je kunt geen productie capaciteit inbouwen voor de launch piek om tekorten te voorkomen, dat kost veel teveel, je gaat uit van het (verwachtte) gemiddelde over een jaar of iets dergelijks (plus een marge/flexibiliteit).
Vervolgens heb je de keus om voorraad op te bouwen en de launch uit te stellen, of wel vroeg launchen met tekorten tijdens de piek tot gevolg.
Mij lijkt het 100% logisch (gezien ook AMD straks met iets komt) om zo snel mogelijk te launchen en alles wat je produceert gegarandeerd te verkopen voor de maximale prijs.

Wellicht dat het effect iets versterkt is door de (onvoorziene) populariteit, en dat daarbovenop misschien ook nog productieproblemen zijn maakt het inderdaad erger, maar die tekorten hadden er sowieso geweest (hooguit dat je dan 1 maand had moeten wachten in plaats van 2 :D )
Maar dan alsnog had ik als CEO/CFO hetzelfde gedaan, zo vroeg mogelijk launchen.

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 11-10-2020 14:41 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Uhm. Wat is er onduidelijk aan : "10% geleverd van de toegezegde launchallocatie."

Dat heeft niks met piek opbouwen te maken. Er is 90% minder geleverd dan de normale al ingeschedulde normale launchcapaciteit.

Wakker worden mensen en stoppen met nvidia faal goedpraten. Onthoudt dat je in kamp consumer zit. :)

PC Specs

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het probleem is dat IgorsLab in augustus al melde dat de AIB's weinig wisten qua specificaties. Toch waren er partnermodellen waar er problemen opdoken met de GPU boost. Die lijken een beetje gerushed te zijn want . Dat kon Nvidia gelukkig oplossen met een driver, maar het was ergens wel indicatief.

We zijn inmiddels bijna een maand verder en het is nog steeds heel weinig inventaris van een chip waar ze heel wat hebben uitgeschakeld en ook nog eens een zeer hoog standaard TBP hebben ingesteld, wat yields zou moeten hebben. Nee, dit is denk ik niet alleen vraag, maar ook aanbod gerelateerd. De vraag is waar het misgaat. Is Samsung 8N nu echt zo slecht? Was Nvidia veel te laat met productie beginnen of zijn er fouten gemaakt met de ontwerpregels van de node waardoor er nu extra defecten optreden alla Fermi?

• Paprika
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:07:
Was Nvidia veel te laat met productie beginnen
Volgens mij begonnen ze pas in augustus?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Volgens mij begonnen ze pas in augustus?
Daar zou sprake van zijn, maar dat weet ik dus ook niet zeker. :)
Maar als het echt augustus pas massaproductie was, tja dat is je antwoord. :P

• Paprika
  • Nu online
Verder geldt natuurlijk wel dat ik het videokaarten onderdeel van Tweakers nog nooit zo actief heb gezien als nu. Met de HD5800 launch was er al best wat activiteit en idem voor Pascal, maar zoveel animo als nu? Er zitten mensen bij die volgens mij nog nooit een pc in elkaar hebben gezet. Of de populariteit van Battle Royale videokaarten op de "kaart" heeft gezet (Fortnite, Warzone etc) icm de nieuwe console launch? Geen idee. Er lijkt wel echt ontzettend veel animo te zijn voor high-end graphics cards. Het levertijden topic gaat met de huidige populariteit zelfs het PS5 topic inhalen voor een GPU van > 700 euro. Dit topic wordt in aantal posts ook binnenkort 'gedubbeld' en het topic loopt al sinds 2015.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 11-10-2020 16:17 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:14:
Verder geldt natuurlijk wel dat ik het videokaarten onderdeel van Tweakers nog nooit zo actief heb gezien als nu. Met de HD5800 launch was er al best wat activiteit en idem voor Pascal, maar zoveel animo als nu? Er zitten mensen bij die volgens mij nog nooit een pc in elkaar hebben gezet. Of de populariteit van Battle Royale videokaarten op de "kaart" heeft gezet (Fortnite, Warzone etc) icm de nieuwe console launch? Geen idee. Er lijkt wel echt ontzettend veel animo te zijn voor high-end graphics cards. Het levertijden topic gaat met de huidige populariteit zelfs het PS5 topic inhalen voor een GPU van > 700 euro. Dit topic wordt in aantal posts ook binnenkort ingehaald en het topic loopt al sinds 2015.
Op het moment zit half Nederland ook opgesloten vanwege een of ander virus. Maar zelfs dan nog is het de vraag hoeveel mensen die nu in die topics reageren, normaal gesproken even zouden wachten of in stilte kochten.

De vraag zal zeker hoger zijn dan Turing waar veel nog snel een Pascal probeerde te kopen, maar dat is ook niet erg moeilijk. Ik denk alleen dat het ook aan de aanbodkant aardig mis zit. Dit hele verhaal van de RTX3080, alles van het verbruik, de potentie dat goede chips wel degelijk hoger willen clocken, undervolting tot de yields, het doet me zo aan RX Vega denken...

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:39

OMD

DaniëlWW2 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

het doet me zo aan RX Vega denken...
Alleen presteren deze kaarten wel :+

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Dennism
Ik zou eigenlijk wel eens wat cijfers willen zien, jammer dat we pas bij de kwartaalcijfers mogelijk een klein tipje van de sluiter te zien krijgen.

Wat het trouwens net Gamers Nexus die wat AIB's 'on record' had dat de launch hoeveelheden in lijn waren met wat deze AIB's hadden verwacht en dat er zelfs meer volume geweest zou zijn dan bij 2000 serie kaarten? Ik meen iig dat dit GN was.

Ook was er nog minimaal 1 techtuber die meende dat de bottleneck niet de GPU's zelf is maar dat de supply van GDDR6X het grootste struikelblok zou zijn.

• choogen
  • Niet online

choogen

Deense retailer levert inzicht in voorraadsituatie RTX 3090 en 3080:
https://nl.hardware.info/...-geforce-rtx-3090-en-3080

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:10
choogen schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:20:
Deense retailer levert inzicht in voorraadsituatie RTX 3090 en 3080:
https://nl.hardware.info/...-geforce-rtx-3090-en-3080
Bericht is al van 2/3 dagen geleden, maar treurig inderdaad.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51

BTU_Natas

Superior dutchie

Paprika schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:14:
Verder geldt natuurlijk wel dat ik het videokaarten onderdeel van Tweakers nog nooit zo actief heb gezien als nu. Met de HD5800 launch was er al best wat activiteit en idem voor Pascal, maar zoveel animo als nu? Er zitten mensen bij die volgens mij nog nooit een pc in elkaar hebben gezet. Of de populariteit van Battle Royale videokaarten op de "kaart" heeft gezet (Fortnite, Warzone etc) icm de nieuwe console launch? Geen idee. Er lijkt wel echt ontzettend veel animo te zijn voor high-end graphics cards. Het levertijden topic gaat met de huidige populariteit zelfs het PS5 topic inhalen voor een GPU van > 700 euro. Dit topic wordt in aantal posts ook binnenkort 'gedubbeld' en het topic loopt al sinds 2015.
Is dat vreemd? Dit is DE videokaart die 4k@60FPS speelbaar maakt. Hiervoor was 2x 2080TI of andere bizar dure oplossingen hen enige wat dat kon leveren.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:28

XanderDrake

Build the future!

DaniëlWW2 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:07:
We zijn inmiddels bijna een maand verder en het is nog steeds heel weinig inventaris van een chip waar ze heel wat hebben uitgeschakeld en ook nog eens een zeer hoog standaard TBP hebben ingesteld, wat yields zou moeten hebben. Nee, dit is denk ik niet alleen vraag, maar ook aanbod gerelateerd. De vraag is waar het misgaat. Is Samsung 8N nu echt zo slecht? Was Nvidia veel te laat met productie beginnen of zijn er fouten gemaakt met de ontwerpregels van de node waardoor er nu extra defecten optreden alla Fermi?
Al de vermeldingen van "shitshow", "het verbruik is te hoog" "Fermi dit dat, zus zo" doen maar weinig af aan dat de vraag heel hoog blijft. Een paper launch heb je pas als er amper leveringen zijn (6800 Ultra anyone?), terwijl in het geval van één webshop, Proshop in Denemarken, zijn er toch nog honderden GTX 3080s onderweg. De vraag is gewoon 10x wat er wordt geleverd, wat uiteindelijk toch een high-end en duur product betreft.

Dat er maar 10% van de toegezegde GPUs geleverd worden kan komen door verschillende redenen, waaronder bijv. nVidia's fouten die hier veelvuldig worden gemeldt. Maar ik hoor hier weinig over dat de vraag gewoon mega is, waardoor er meer GPUs moesten verdeeld worden over veel meer retailers. En zo gaan er dus minder GPUs naar degene waar Igor de vragen heeft gesteld.

Jen-Hsun zelf zegt dat de yields prima zijn, alleen de vraag is absurd:
De hoogte van de vraag zou al in meer dan een 'decennia in computing' niet meer gezien zijn. In verband met de feestdagen in het vierde kwartaal denkt de chipontwerper dat de tekorten tot 2021 zo groot zullen blijven. Nvidia zegt dat de vraag vóór de introductie van Ampere al hoog was, het onthullen van deze architectuur blijkt de verkopen verder te hebben gestimuleerd.

Het bedrijf doet er alles aan om het aanbod zo snel mogelijk te vergroten. De yields van de GA102-gpu in deze kaarten zouden uitstekend zijn en er zouden geen problemen zijn met de distributie van de producten.
Leugens? Ben benieuwd wat jullie gaan zeggen O+

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 10:13
XanderDrake schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:07:
Leugens? Ben benieuwd wat jullie gaan zeggen O+
Vraag is zeker hoog, maar het aanbod is gewoon beperkt. Kijk zelf eens naar het lijstje van proshop.

3625 bestellingen voor 3080 van verschillende merken. En pas 416 uit kunnen leveren. En er zijn maar 103 (verspreid over slechts 4 verschillende modellen) "onderweg" vanuit de distributeurs. Nog geen enkele Inno3D kunnen leveren en voor de rest vooral de modellen met hogere marges (lees: factory "overclocks" waar ze fors meer voor rekenen). En voor de 3090 zijn er bijna even veel stuks onderweg (hinthint).

Is de vraag hoger dan voorheen? Vergeleken met Turing wel, maar met Pascal zag je vergelijkbare vraag bij de winkels die hun cijfers kenbaar maakten. Die laatste groep heeft 3-4 jaar moeten wachten op iets nieuws, dus ja, die zullen allemaal willen upgraden omdat Turing niets voor ze had.

Nvidia kan simpelweg niet genoeg produceren. Of dat nu door een gebrek aan capaciteit bij Samsung komt, slechte yields of wat dan ook doet er niet toe, maar een paper launch is het wel. Er is nauwelijks tot geen voorraad opgebouwd vóór release, wat wederom duidt op een gehaaste release.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zelf als er veel voorraad opgebouwd was, zou die waarschijnlijk direct uitverkocht geweest zijn en moeten mensen alsnog wachten op een tweede batch. Dat hebben we in het verleden ook al gezien, en dan zijn de mensen die moeten wachten op de volgende batch ook niet blij. Het productieproces is niet ingericht om pieken op te vangen.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 13-10-2020 12:36 ]

March of the Eagles

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Zo lust ik er nog wel een paar.

Hopelijk zijn de AMD's (erg) goed en beter leverbaar. Dan cancel ik gelijk mijn nvidia bestellingen.

PC Specs

• Sp3ci3s8472
XWB schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:36:
Zelf als er veel voorraad opgebouwd was, zou die waarschijnlijk direct uitverkocht geweest zijn en moeten mensen alsnog wachten op een tweede batch. Dat hebben we in het verleden ook al gezien, en dan zijn de mensen die moeten wachten op de volgende batch ook niet blij. Het productieproces is niet ingericht om pieken op te vangen.
Veranderd niks aan het feit dat het een paperlaunch was.

Ik denk dat als je niet eens 10% van de kopers iets kan leveren dat je gewoon onvoldoende voorraad hebt opgebouwd.

Dit is iets anders dan bijvoorbeeld bij de 3950x waar er de eerste 4 weken er niet genoeg waren. Er waren er best wat (dus niet 50-100 stuks voor heel Nederland). Na die eerste maand kon iedereen makkelijk aan een 3950x komen.
Dat is een situatie waar de vraag gewoon hoger is dan verwacht. Ipv een paperlaunch waar je aangeeft zelfs na een aantal maanden te verwachten dat je niet aan de vraag kan voldoen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:54:
^
Zo lust ik er nog wel een paar.

Hopelijk zijn de AMD's (erg) goed en beter leverbaar. Dan cancel ik gelijk mijn nvidia bestellingen.
Er is doorgaans veel minder vraag naar AMD videokaarten, dus als er een beetje voorraad is moet je er makkelijk één kunnen bemachtigen :)

March of the Eagles

• Paprika
  • Nu online
BTU_Natas schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:34:
[...]

Is dat vreemd? Dit is DE videokaart die 4k@60FPS speelbaar maakt. Hiervoor was 2x 2080TI of andere bizar dure oplossingen hen enige wat dat kon leveren.
Ja, want die animo was er nooit. De 8800GTX was goedkoper en beter voor z'n tijd, maar lang niet zo populair.

• Sissors
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Er is doorgaans veel minder vraag naar AMD videokaarten, dus als er een beetje voorraad is moet je er makkelijk één kunnen bemachtigen :)
Echter zijn productieprocessen natuurlijk gericht op die vraag. En iets als een koeler kunnen ze zo het proces wijzigen of ze een AMD of een Nvidia koeler maken (als AIB), maar de chips moeten dan wel snel genoeg van de band rollen.

Ik vermoed dat je ook nog wel een tijdje moet wachten voor er AMD AIBs zijn voor de nieuwe kaarten, dat duurde bij de 5700 serie ook best lang, en met gebrek aan leaks lijkt het alsof AIBs ook nog heel weinig weten. Dus dan moet je een AMD founders editie nemen, die wel beter zal zijn dan voor de 5700XT, maar nog steeds verwacht ik niet dat die vergelijkbaar met AIBs zullen zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ja, het gerucht is ook dat AMD partners alleen referentiemodellen krijgen en er gewoon een sticker op hoeven te plakken.

March of the Eagles

• Sissors
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:47:
Ja, het gerucht is ook dat AMD partners alleen referentiemodellen krijgen en er gewoon een sticker op hoeven te plakken.
Wat hetzelfde zou zijn als voor de 5700(XT). Maar of je daar nou blij mee moet zijn? Zoals ik al schreef, ze zullen zeker beter zijn dan de blower van de 5700XT, ze zullen dus niet echt slecht zijn. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat het een echt goede koeler is, tenzij ze hem relatief duur maken. Als ze echter een goede koeler erop zetten voor een scherpe prijs, dan maken ze hun AIB partners heel verdrietig, die willen meer doen dan een sticker erop plakken, en die willen niet dat ze daarna met hun eigen koeler moeten concurreren tegen AMD.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Paprika schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

Ja, want die animo was er nooit. De 8800GTX was goedkoper en beter voor z'n tijd, maar lang niet zo populair.
Heb jij metrics om dat te staven?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• Paprika
  • Nu online
XanderDrake schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Heb jij metrics om dat te staven?
Over een periode van 1 maand werden er 479 berichten geplaatst.
Discussietopic nVidia 8xxx series

Bij de jaarwisseling was het tweede topic vol met 547 berichten.
[Discussie] nVidia 8xxx series - Deel 2

Deel 3 sloot begin februari met 577 berichten.
[Discussie] nVidia 8xxx series - Deel 3

We zitten na amper een maand op bijna 20.000 berichten (toen was het 1 topic voor levertijden en ervaringen). Mijn bericht ging dan ook specifiek over de populariteit van een enthousiast geprijsd product op Tweakers...

Uit deel 1:
Om tweakers.net tot een leuke tweakerhangplaats te houden, moet de kwaliteit van het forum
worden gewaarborgd. Denk daarom goed na, voordat je iets post en probeer het relevant te houden.
Voor meer V&B info check je deze link: FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen
zodat vragen als: "Wat is GDDR?" bijvoorbeeld niet gesteld hoeven worden
Waarschuwing:
Let op voordat je post! Not done:
- Ik heb kaart X vandaag besteld (bij shop Y)
- De kaart kost zus en zo duur bij shop Y (en ik ga hem nu halen)
- ___LEVERBAARHEIDSKLACHTEN___ (!!!!!!!!!!!!!!)
- Check mijn persoonlijke 3DMark/overclock/fps/... record || 3DMark score valt tegen, wat te doen?
- Vragen over wat een of andere techniek/specificatie, bijv "Wat is HDCP?"
:P, sommige dingen veranderen ook nooit, maar zelfs in de tijd van "zero tolerance" voor de RTX 3080 zaten we op ruim 1000 berichten per dag.

[ Voor 45% gewijzigd door Paprika op 13-10-2020 15:44 ]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Paprika schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

We zitten na amper een maand op bijna 20.000 berichten (toen was het 1 topic voor levertijden en ervaringen). Mijn bericht ging dan ook specifiek over de populariteit van een enthousiast geprijsd product op Tweakers...

Uit deel 1:

[...]

:P, sommige dingen veranderen ook nooit, maar zelfs in de tijd van "zero tolerance" voor de RTX 3080 zaten we op ruim 1000 berichten per dag.
Oh ik hoopte op verkoop cijfers :+

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Eigenlijk is het wel jammer dat het zo ongelofelijk uit de hand is gelopen. Als het niet zo was, tja dan kon je turven met de bekende posities uit wachtlijsten en verschuivingen van die wachtlijsten als er videokaarten daadwerkelijk worden uitgeleverd. Zo zou je van tenminste de grootste webwinkels kunnen achterhalen hoeveel ze nu werkelijk ontvangen en uit kunnen leveren. :)
Uit deel 1:

[...]

Modjes zijn soms voorspelbaar. ;)

• choogen
  • Niet online

choogen

Moore's Law is Dead voorspelt in een nieuwe korte video dat:
  • Nvidia per eind oktober/begin november flink veel RTX 3080s en 3090s zal weten te leveren (respectievelijk enkele honderdduizenden en enkele tienduizenden).
  • de 20GB variant van de RTX 3080 ergens tussen de $850 (instap) en $1000 (premium) gaat kosten.
  • de beschikbaarheid van de nieuw te verschijnen RTX 3070 zelfs zeer goed zal gaan worden, direct vanaf de lancering.
YouTube: RTX 3080 20GB Pricing & Ampere Q4 Availability Leak [+Zen 3 Thoughts]

[ Voor 9% gewijzigd door choogen op 14-10-2020 11:43 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nvidia heeft al gezegd dat de tekorten tot volgend jaar zullen aanhouden.

March of the Eagles

• Paprika
  • Nu online
Die 20GB prijs is wel een zeer doordachte prijs zeg! Dat had echt iedereen kunnen roepen. Dat is 880~1039 euro. Dat die gast nog aandacht krijgt.
Pagina: 1 ... 94 ... 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.