Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Heb genoeg gewoon aan de 5V hangen via usb laders of 5V voedingen, belangrijkste is de 5V en GND goed aansluiten zodat je de 3v3 regelaar niet doorfikt (heb me nog wel eens vergist...CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:51:
Ik wil een Wemos D1 voedden via de 5V pin. Hebben jullie nog suggesties om daar extra zekerheid aan toe te voegen zonder dat ik direct met een enorme voltage drop kom te zitten? Of geloven jullie dat wel wanneer de bron gewoon een zuivere 5V levert?

Dat bedoel ik niet. Ik wil de Wemos voeden met 5V via de pin i.p.v. via de USB poort.AteGjalt schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:35:
[...]
Heb genoeg gewoon aan de 5V hangen via usb laders of 5V voedingen
Voor de duidelijkheid: voeden gaat via de pinnen, programmeren via de usb.CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:47:
[...]
Dat bedoel ik niet. Ik wil de Wemos voeden met 5V via de pin i.p.v. via de USB poort.
Op die manier kan ik dingen updaten en testen zonder de boel los te halen.
Gezien je er niet bijvertelt wat het doel is, kunnen we weinig zeggen over het nut of de noodzaak van het toevoegen van dergelijke componenten.
Een Wemos voeden vanuit mijn Warmtepomp, waarbij ik mijn WP niet wil beschadigen. De Wemos moet weer een OpenTherm shield en twee relais aansturen.mcDavid schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:16:
Watvoor "zekerheid" ben je dan naar op zoek @CurlyMo ? Tussen de VBUS van de USB en de 5V line zitten zo te zien een diode en een 0.5A fuse. Die zou je zelf toe kunnen voegen, maar het geeft natuurlijk wel wat voltage drop.
Gezien je er niet bijvertelt wat het doel is, kunnen we weinig zeggen over het nut of de noodzaak van het toevoegen van dergelijke componenten.
Dus even een USB connector aan mijn WP connector solderen? Er zit gewoon een ongebruikte poort op mijn WP die 5V kan leveren en waar ik al een connector voor heb gemaakt. De USB kant heeft begrijp ik voldoende veiligheidswaarborgen?mcDavid schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:27:
als dat het hoofddoel is, is een diode en fuse misschien wel handig om toe te voegen. Of je powert hem toch gewoon via de USB-connector, hoef je niet te solderen.
[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 30-09-2021 14:31 ]
Kabel met de specifieke header heb ik al gemaakt. Alleen nu met twee draadjes: 5V+ en GND. Die wilde ik aan die Wemos knopen via de pinnen. Daar kan ik inderdaad een USB connector aan vast maken.mcDavid schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:32:
je moet er toch een kabeltje tussen fabrieken lijkt me. Kan het net zo goed een USB-kabeltje zijn toch? Tenzij je de USB poort tegelijkertijd voor andere dingen nodig hebt lijkt dat me het makkelijks. Maar dat denk ik niet want dan had je al power.
250mAjobr schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:14:
Warmtepomp moet dan wel voldoende mA kunnen leveren op die pin.
Dat had ik eerder al geprobeerd, maar dat maakt dus niets uit. Blijkbaar geeft de Arduino interpretatie op een ESP andere feedback dan op bv. een Uno of Nano waar de code niet crashed.CurlyMo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:06:
@fluppie007 omdat je niet checked of de output NULL is wanneer er niks meer te vinden is.
[...]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| void parseData() { // split the data into its parts // Publish ditiseenmqtttopic 123 // Dit werkt perfect // Publish ditiseenmqtttopic // ESP crash // Publish // ESP crash char * strtokIndx; // this is used by strtok() as an index if (tempChars != NULL) { strtokIndx = strtok(tempChars," "); // get the first part - the string // \040 = SPACE strcpy(msgCmd, strtokIndx); // copy it to msgCmd } if (strtokIndx != NULL) { strtokIndx = strtok(NULL, " "); // this continues where the previous call left off //msgTopic = atoi(strtokIndx); // convert this part to an integer strcpy(msgTopic, strtokIndx); // copy it to msgTopic } if (strtokIndx != NULL) { strtokIndx = strtok(NULL, " "); //msgPayload = atof(strtokIndx); // convert this part to a float strcpy(msgPayload, strtokIndx); // copy it to msgPayload } } |
Nu even stoppen met prutsenfluppie007 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:19:
[...]
Dat had ik eerder al geprobeerd, maar dat maakt dus niets uit. Blijkbaar geeft de Arduino interpretatie op een ESP andere feedback dan op bv. een Uno of Nano waar de code niet crashed.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 void parseData() { // split the data into its parts // Publish ditiseenmqtttopic 123 // Dit werkt perfect // Publish ditiseenmqtttopic // ESP crash // Publish // ESP crash char * strtokIndx; // this is used by strtok() as an index if (tempChars != NULL) { strtokIndx = strtok(tempChars," "); // get the first part - the string // \040 = SPACE strcpy(msgCmd, strtokIndx); // copy it to msgCmd } if (strtokIndx != NULL) { strtokIndx = strtok(NULL, " "); // this continues where the previous call left off //msgTopic = atoi(strtokIndx); // convert this part to an integer strcpy(msgTopic, strtokIndx); // copy it to msgTopic } if (strtokIndx != NULL) { strtokIndx = strtok(NULL, " "); //msgPayload = atof(strtokIndx); // convert this part to a float strcpy(msgPayload, strtokIndx); // copy it to msgPayload } }
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| const byte numChars = 128; char receivedChars[numChars]; char tempChars[numChars]; // temporary array for use when parsing boolean newData = false; // variables to hold the parsed data char msgCmd[numChars] = {0}; char msgTop[numChars] = {0}; char msgPay[numChars] = {0}; |
Paar kleine aanpassingen, ik heb eerst die if statements in het door u aangehaalde voorbeeld gestopt en dat werkte prima. Daarna overgehaald naar mijn ander programmatje.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| int parseData() { // split the data into its parts // Publish ditiseenmqtttopic 123 // Dit werkt perfect // Publish ditiseenmqtttopic // ESP crash // Publish // ESP crash const char s[2] = " "; char *token; /* get the first token */ token = strtok(tempChars, s); /* walk through other tokens */ if( token != NULL ) { token = strtok(NULL, s); // this continues where the previous call left off strcpy(msgCmd, token); // copy it to msgCmd } if( token != NULL ) { token = strtok(NULL, s); // this continues where the previous call left off strcpy(msgTop, token); // copy it to msgTopic } if( token != NULL ) { token = strtok(NULL, s); // this continues where the previous call left off strcpy(msgPay, token); // copy it to msgPayload } return(0); } void showParsedData() { Serial.print("Command "); Serial.println(msgCmd); Serial.print("Topic "); Serial.println(msgTop); Serial.print("Payload "); Serial.println(msgPay); } void loop() { client.loop(); recvWithEndMarker(); if (newData == true) { strcpy(tempChars, receivedChars); // this temporary copy is necessary to protect the original data // because strtok() used in parseData() replaces the commas with \0 Serial.println(receivedChars); publishSerialData(receivedChars); parseData(); showParsedData(); newData = false; } } |
Helaas nog crashes... Ik heb zo'n backtrace error ding in men IDE gezet en het loopt mis bij de strcpy commando's van parseData().
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 00:41:32.922 -> Command 00:41:32.968 -> Topic 00:41:32.968 -> Payload 00:41:32.968 -> Publish SmartEVSE/Debug/IsetBalanced 80.0 00:41:32.968 -> 1e keer strtok: Publish 00:41:32.968 -> 2e keer strtok: SmartEVSE/Debug/IsetBalanced 00:41:32.968 -> 3e keer strtok: 80.0 00:41:32.968 -> 4e keer strtok: 00:41:32.968 -> Command 00:41:32.968 -> Topic 00:41:32.968 -> Payload |
Je bedoelt dus wanneer bij de 3e of 4e keer strtok leeg blijft, de code dan geen strcpy meer mag doen?
EDIT:
Ik denk dat ik hem zo goed heb, lijkt op't eerste zicht goed te werken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| int parseData() { // split the data into its parts // Publish ditiseenmqtttopic 123 // Dit werkt perfect // Publish ditiseenmqtttopic // ESP crash // Publish // ESP crash const char s[2] = " "; char *token; /* get the first token */ token = strtok(tempChars, s); //Serial.print("1e keer strtok: "); //Serial.println(token); /* walk through other tokens */ if( token != NULL ) { strcpy(msgCmd, token); // copy it to msgCmd token = strtok(NULL, s); // this continues where the previous call left off //Serial.print("2e keer strtok: "); //Serial.println(token); } if( token != NULL ) { strcpy(msgTop, token); // copy it to msgTopic token = strtok(NULL, s); // this continues where the previous call left off //Serial.print("3e keer strtok: "); //Serial.println(token); } if( token != NULL ) { strcpy(msgPay, token); // copy it to msgPayload // token = strtok(NULL, s); // this continues where the previous call left off // Serial.print("4e keer strtok: "); // Serial.println(token); // //normaal gezien geen data meer } return(0); } |
[ Voor 55% gewijzigd door fluppie007 op 01-10-2021 01:01 ]
Nu ziet m'n Macbook Pro het boardje wel, maar kan deze niet initialiseren. Via Windows (Parallels) wordt het boardje in apparaatbeheer helemaal niet gezien. Drivers geïnstalleerd, meedere keren herstart, maar hij wordt alleen in de Parallels instellingen gezien, niet in Windows zelf.
Kan ik testen of het boardje nog OK is? Moet ik misschien een nieuwe aanschaffen (welke zal ik dan doen, is er eentje beschikbaar met USB-C aansluiting)?
Mac draait Big Sur.
Heeft iemand nog wat tips/links om m'n Shelly (die bij een OTA update de geest heeft gegeven) weer aan de praat te krijgen door dit boardje weer aan de praat te krijgen?
Edit: Bootcamp gebruikt om W10 te installeren en daar werkte het wel. Toch maar eens kijken hoe ik het op m'n Mac weer aan de praat kan krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door M.v.Veelen op 03-10-2021 17:02 ]
¯\_(ツ)_/¯
https://community.athom.c...aat-regeling-deel-2/47167

Als ik het goed begrijp moet de bruine draad met de witte, of de zwarte worden kortgesloten om de knop 'in te drukken'. Maar ... ik kan er volgens mij niet gewoon 3.3 volt van één van de pinnen opzetten, toch?
Welke pinnen van de ESP zou ik dan kunnen gebruiken? Of zal ik een relais moeten gebruiken zodat er geen spanning op komt te staan?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1jHfp2MsT8wU47SDHZL8PRw4.jpg?f=user_large)
Ik overweeg zo'n apparaat aan te schaffen en aan te sluiten op een Wemos D1 mini.
De "power 5V out0-2.5V" versie suggereerd dat deze gevoed kan worden met 5 volt van de Wemos en de data op de analoge pin die tot 3.3 volt kan hebben. Kan iemand bevestigen of mijn interpretatie juist is? Uit de beschrijving kan ik het niet goed halen met mijn beperkte kennis van het Chinees

Of kies ik beter voor een van de andere opties, bijvoorbeeld Modbus RTU versie?.
Uiteindelijk wil ik de data via de Wemos D1 mini door de lucht (WiFi
[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 16-10-2021 02:36 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
De esp8266's analoge input heeft een range van 0-1V, D1 mini gebruikt een voltage divider om van 3.2V 1V te maken.
Als je aangeboden voeding ook niet rete stabiel is dan kan je nog meer afwijking verwachten.
Edit: als de resolutie er niet echt toe doet en je alleen een waarde bij benadering nodig hebt kom je wellicht ook wel weg met een simpelere lux meter en een conversie naar mw/cm2.
[ Voor 23% gewijzigd door Raymond P op 16-10-2021 10:37 ]
- knip -
Dank voor je reactie. Op dit moment gebruik ik een TSL2591 in een omgebouwde oude stallamp.Raymond P schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:29:
Edit: als de resolutie er niet echt toe doet en je alleen een waarde bij benadering nodig hebt kom je wellicht ook wel weg met een simpelere lux meter en een conversie naar mw/cm2.
:strip_exif()/f/image/yFxaQFfunpkatyWJUDpUofvV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KApul0mlcGt1VTmaMZqZVmt5.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was gisteren de luxmeting t.o.v. de opbrengst van de zonnepanelen.
Die krijg ik nog niet echt stabiel dus. De afwijking zit vooral op momenten dat de zon nabij het hoogste punt is. Waarschijnlijk door reflecties van het licht. Daarom zoek ik eigenlijk iets professionelers binnen een redelijk budget. Je moet dan echter in de meeste gevallen een keuze maken voor de output. Veelal 0-5V;0-10V;4-20V;RS485 en bij deze dus ook nog 0-2.5V.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Je kan een ADC (I2C of SPI) ertussen zetten als je wél de volledige resolutie wilt hebben. Persoonlijk zou ik dat sowieso doen, en wel zo dicht mogelijk bij de sensor zodat je geen voltage drop / signal loss / interferentie hebt bij langere kabels.
De 4-20mA (niet 4-20V) optie is imho wel wat makkelijker mee te werken, minder kans op foutieve metingen als het hele zooitje niet in een profi kast zit gemonteerd. Mja, dat signaal zal weer naar 0-1V moeten (of een current loop shield) als het bij je ESP aankomt.
- knip -
Ik heb deze liggen. Die zou eventueel via een niet meer gebruikte telefoon draad naar de meterkast kunnen 4 verdiepingen lager waar de Pi hangt waar Domoticz op draait. De sensor heeft echter 4 draden. 2 voor voeding en 2 voor data. Zou het een probleem zijn als de voeding net onder het dak zit en de data via 2 telefoondraadjes naar de Pi gaat? De andere 2 telefoondraadjes zijn al ingebruik voor een MBus (niet Modbus) converter aan een Kamstrup Multical 602. Die lijn werkt perfect.Wolfboy schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:39:
Zou het niet handiger zijn om gewoon de RS-485 versie te nemen? Dan zou je signaal direct digitaal moeten zijn lijkt me. Je zal nog steeds een MAX485 of iets moeten hebben om het om te zetten, maar ik zou denken dat het preciezer is.
EDIT: De Wemos hoeft er dan misschien niet eens meer tussen.
Een MAX3485 aan een ESP is ook gewoon een optie.
- knip -
Je benadrukt de 3 . Wil dat zeggen dat een MAX485 niet gaat werken? Dan zou ik dus zoiets moeten mee bestellen. Hoe verbind je die dan op de Wemos? Gewoon op een prototype printplaatje met wat draadjes?Raymond P schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:05:
RS-485 vereist geen common ground, maar dat is wel aan te raden, zeker als een ander aderpaar ook al in gebruik is. Een verschil moet ergens naartoe namelijk.
Een MAX3485 aan een ESP is ook gewoon een optie.
Dit zit in de USB converter die ik heb liggen. Combinatie van MAX485 en CH340G.
:strip_exif()/f/image/89RUbc6j68zTWNLMussPTJM0.jpg?f=fotoalbum_large)
De IO van een Wemos D1 mini is gespecificeerd op 3.3V, net zoals bijna alle andere ESP based bordjes.
MAX485 zal ongetwijfeld werken, de vraag is hoe lang en wát kapot gaat als het stopt met werken.
Een prototype bordje kan natuurlijk, je verbind dan op de (software) serial pins van je Wemos D1 mini.
Bijna alles wat mogelijk is kan je inmiddels ook wel op een breakout boardje kopen, dat scheelt wat werk.
ADS1115 16 bit ADC I2C: https://nl.aliexpress.com/item/1005001406420517.html
MAX3485 TTL: https://nl.aliexpress.com/item/1005002130279946.html
Ik heb niet naar de prijs gekeken, kan vast ook goedkoper en/of in een Europese winkel.
[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 16-10-2021 15:55 . Reden: typo ]
- knip -
Uit een snelle google zie ik dat mbus op 42V draait, als je daar een 5v of 3.3v signaal naast gaat draaien verwacht ik niet dat het goed gaat eigenlijk maar dat is wel te proberen.Copitano schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:58:
Zou het een probleem zijn als de voeding net onder het dak zit en de data via 2 telefoondraadjes naar de Pi gaat? De andere 2 telefoondraadjes zijn al ingebruik voor een MBus (niet Modbus) converter aan een Kamstrup Multical 602. Die lijn werkt perfect.
Je hebt overigens voor R-485 eigenlijk maar 3 draden nodig als het geen 2-weg communicatie hoeft te zijn dus je zou eventueel ook een common ground + data signaal kunnen doorsturen via de 2 draden op die manier.
Al lijkt het me wel iets wat je zal moeten testen...
- knip -
Ahhh, juist die 3 staat voor 3,3 volt. Klinkt logisch.Raymond P schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:32:
Een MAX485 communiceert op 5V, MAX3485 is de 3.3V versie.
De IO van een Wemos D1 mini is gespecificeerd op 3.3V, net zoals bijna alle andere ESP based bordjes.
MAX485 zal ongetwijfeld werken, de vraag is hoe lang en wát kapot gaat als het stopt met werken.
Een prototype bordje kan natuurlijk, je verbind dan op de (software) serial pins van je Wemos D1 mini.
Bijna alles wat mogelijk is kan je inmiddels ook wel op een breakout boardje kopen, dat scheelt wat werk.
ASD1115 16 bit ADC I2C: https://nl.aliexpress.com/item/1005001406420517.html
MAX3485 TTL: https://nl.aliexpress.com/item/1005002130279946.html
Ik heb niet naar de prijs gekeken, kan vast ook goedkoper en/of in een Europese winkel.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
De MBus converter is deze.Wolfboy schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:41:
[...]
Uit een snelle google zie ik dat mbus op 42V draait, als je daar een 5v of 3.3v signaal naast gaat draaien verwacht ik niet dat het goed gaat eigenlijk maar dat is wel te proberen.
Je hebt overigens voor R-485 eigenlijk maar 3 draden nodig als het geen 2-weg communicatie hoeft te zijn dus je zou eventueel ook een common ground + data signaal kunnen doorsturen via de 2 draden op die manier.
Al lijkt het me wel iets wat je zal moeten testen...
Nooit aan ESPhome gedacht. Ik ga dat zeker ook eens bekijken naast ESPeasy.Aiolos schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:58:
Binnenkort (waarschijnlijk komende versie) zit er modbus-functionaliteit in ESPHome. Als je dan de registers van de pyranometer weet, kun je vrij eenvoudig de waarde uitlezen. (https://github.com/esphome/esphome/pull/1779)
Voor ESPEasy kun je ook een plugin schrijven (er zijn al wat modbus apparaten) maar ESPHome is wel iets makkelijker daarmee.Copitano schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:03:
[...]
Nooit aan ESPhome gedacht. Ik ga dat zeker ook eens bekijken naast ESPeasy.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Half duplex is dan nog een optie mogelijk, maar ik heb eerlijk gezegd weinig ervaring met RS-485. Ik heb wel een paar apparaten die het gebruiken maar nooit veel mee hoeven klooien gelukkigRaymond P schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:48:
@Wolfboy M'n Chinees is niet fantastisch, maar voor zover Google iets kan met het plaatje lijkt deze sensor geen continue datastroom te geven maar dien je te vragen naar een meting.
Idealiter heb je een rijtje RS-485 < 4-20mA/0-24V hangen in een besturingskast met een berg sensors eraan.Wolfboy schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:05:
[...]
Half duplex is dan nog een optie mogelijk, maar ik heb eerlijk gezegd weinig ervaring met RS-485. Ik heb wel een paar apparaten die het gebruiken maar nooit veel mee hoeven klooien gelukkig
Vendor specifiek gaan klooien is niet mijn hobby, zo'n sensor mag dus mooi industry-standard aanbieden.
Met zo'n enkele sensor kan het (half-duplex) wel natuurlijk, maar een andere oplossing ligt gewoon meer voor de hand.
Het idee om een (Chinese) antenne vanaf het dak in je Pi te steken waar nog meer aan hangt in een ring je hele huis door krijg ik ook een klein beetje kriebels van.
- knip -
Ik heb (stom genoeg) een LSC Filament LED bulb gekocht van de Action, heb er al een aantal in huis maar had een E27 nodig. Blijkbaar is de firmware van die dingen inmiddels gepatched... (https://github.com/ct-Ope...ument-for-PSK-Identity-02).
Iemand een idee welke E27 bollen (zoals deze https://www.action.com/nl...slimme-filament-ledlamp2/) nog wel te flashen zijn?
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Je bent op zoek naar andere bollen die wel aan te sturen zijn met esp32?Sp33dFr34k schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:41:
Rustig hier
Ik heb (stom genoeg) een LSC Filament LED bulb gekocht van de Action, heb er al een aantal in huis maar had een E27 nodig. Blijkbaar is de firmware van die dingen inmiddels gepatched... (https://github.com/ct-Ope...ument-for-PSK-Identity-02).
Iemand een idee welke E27 bollen (zoals deze https://www.action.com/nl...slimme-filament-ledlamp2/) nog wel te flashen zijn?
...en waarom?
vraag heeft iemand een idee wat er fout gaat ik heb een sdm220 modbus met een V&A aangeboden: Wemos D1 modbus (RS-485) shield (met MAX-485 en evt. WeMos)
dit is mijn yaml
uart:
1
2
3
4
5
6
| id: mod_bus tx_pin: D7 rx_pin: D6 baud_rate: 9600 rx_buffer_size: 1024 stop_bits: 2 |
modbus:
1
2
3
| flow_control_pin: D5 id: modbus1 send_wait_time: 1000ms |
sensor:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| - platform: sdm_meter phase_a: current: name: "SDM220M Current" voltage: name: "SDM220M Voltage" active_power: name: "SDM220M Power" power_factor: name: "SDM220M Power Factor" apparent_power: name: "SDM220M Apparent Power" reactive_power: name: "SDM220M Reactive Power" phase_angle: name: "SDM220M Phase Angle" frequency: name: "SDM220M Frequency" import_active_energy: name: "SDM220M Import Active Energy" export_active_energy: name: "SDM220M Export Active Energy" import_reactive_energy: name: "SDM220M Import Reactive Energy" export_reactive_energy: name: "SDM220M Export Reactive Energy" update_interval: 60s |
maar ik klrijg dit
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [W][modbus:096]: Modbus CRC Check failed! 2DD3!=54 [20:59:06][W][modbus:096]: Modbus CRC Check failed! C071!=00 [20:59:06][W][modbus:096]: Modbus CRC Check failed! 8D3B!=00 [20:59:06][W][modbus:096]: Modbus CRC Check failed! C071!=00 [20:59:06][W][modbus:096]: Modbus CRC Check failed! C071!=00 [20:59:06][W][modbus:096]: Modbus CRC Check failed! C071!=4200 [20:59:06][W][modbus:096]: Modbus CRC Check failed! D6F1!=641 [20:59:06][W][modbus:096]: Modbus CRC Check failed! CC10!=00 [20:59:06][W][modbus:096]: Modbus CRC Check failed! 9F69!=9736 |
heb al 2400 4800 9600 boudrate geprobeerd alle met stopbit 1 en 2
heel af en toe krijg ik een waarde die wel goed gaat dus de bekabeling lijkt mij goed
[ Voor 1% gewijzigd door SA007 op 30-10-2021 23:42 . Reden: Op verzoek de leesbaarheid verbeterd. ]
De labeling A/B +/- A- B+ whatever zijn niet echt heel consistent of correct tussen verschillende producten, die draadjes omwisselen kan nog wel een uitmaken en het kan niks slopen.
Ook die optie heb ik geprobeerd 😀😀SA007 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:44:
Wat sowieso ook een goed idee is om de RS485 draadjes eens om te draaien.
De labeling A/B +/- A- B+ whatever zijn niet echt heel consistent of correct tussen verschillende producten, die draadjes omwisselen kan nog wel een uitmaken en het kan niks slopen.
Hoe maak je die lijsten net als yamll ?
[ Voor 4% gewijzigd door vonkkie op 30-10-2021 23:46 ]
Wellicht een te groot spanningsverschil tussen beide stukken, heb je een gnd die je aan elkaar kan knopen?
Die maak je met code tags.Hoe maak je die lijsten net als yamll ?
Volstaat een ESP8266/ESP32 met een DHT11/DHT22 of zijn er ook kant-en-klare oplossingen die je zelf kunt programmeren (zodat ik via curl data kan wegschrijven)?
EU DNS: 86.54.11.100
Nee helaas geen ground aanwezigSA007 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 00:11:
[...]
Wellicht een te groot spanningsverschil tussen beide stukken, heb je een gnd die je aan elkaar kan knopen?
[...]
Die maak je met code tags.
Hoeft niet perse met curl maar het moet de data wel kunnen wegschrijven naar influx.
EU DNS: 86.54.11.100
Gaat met bijv. ESPeasy prima.c-nan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:34:
[...]
Hoeft niet perse met curl maar het moet de data wel kunnen wegschrijven naar influx.
maar nu de vraag
ik heb nu een sdm220 die netjes KWH meet en logt
nu wil ik in esphome graag via daily energie sensor of iets dergelijk een entiteit maken die snachts om 00.00 begiint m,et het optellen van de kwh en die dan stopt na 24 uur en dat getal dan als entiteit zien en dat continu
waar moet ik dat mee doen ?
de daily enrgie kan overweg met w en kw maar ik heb kwh
Nu heb ik de code nog eens doorlopen, en denk ik dat ik de fout heb gevonden:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| # inputoutput dallas: - pin: GPIO2 update_interval: 30s sensor: - platform: dallas address: 0xCF00000BC079A528 name: "radiator_1" on_value_range: # - above: 30 # below: 35 #then: # fan.turn_on: # id: fan_1 # speed: low - above: 30 below: 40 then: fan.turn_on: id: fan_1 speed: medium - above: 40 then: fan.turn_on: id: fan_1 speed: high - below: 30 then: fan.turn_off: id: fan_1 output: - platform: esp8266_pwm pin: GPIO0 frequency: 8000 Hz id: pwm_output fan: - platform: speed output: pwm_output name: "jaga_fan" id: fan_1 speed: low: 0.2 medium: 0.5 high: 1.0 |
De ESP home info geeft aan:
Ik vermoed dat de "overlap" van temperaturen het issue is? En dat het bijvoorbeeld opgelost kan worden door de lage range 30.4 als max te geven en de hoge als minimum 30.5? Idem met 40 graden natuurlijk.on_value_range
With this automation you can observe if a number value passes from outside a defined range of values to inside a range. This trigger will only trigger when the new value is inside the range and the previous value was outside the range.
Anders zou ik nog met 2 if statements en een else kunnen werken om hetzelfde te bewerkstelligen.
- ESP-12e met pir sensor
- pir sensor detecteert beweging en zet de stroomvoorziening van de ESP aan
- ESP zorgt dat de stroomvoorziening gehandhaafd blijft ook al gaat de pir sensor weer uit (die na x aantal seconden zijn hoge signaal weer laag maakt)
- ESP doet zijn ding en schakelt zijn eigen voeding uit
- rinse & repeat
ik had daarvoor het volgende circuit gemaakt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Zzr2YD0SW0M2yrX92BfeZpe7.png?f=user_large)
Het idee was dat het sensor signaal even kort hoog gaat en Q1 aanzet. Omdat er een condensator zit met een grote weerstand naar GND blijft er nog enige tijd spanning op de gate van Q1 staan voordat deze 'leegloopt' over R2. In die tijd is de ESP opgestart en zet deze pin 13 op HIGH waardoor Q1 aan blijft ook al is het sensor signaal weg. Hij verstuurt wat gegevens en trekt vervolgens pin 13 weer LOW waardoor na een aantal seconden C1 leeg is en Q1 definitief weer uit gaat tot de sensor hem weer een keer aanzet in de toekomst.
Het opstarten gaat goed, Q1 blijft een paar seconden aan staan en de ESP-12 begint met starten. Helaas gaat er iets mis bij het aan laten staan van Q1, want ook al gaat pin 13 naar HIGH dan gaat Q1 nog steeds na een aantal seconden uit. Wat zie ik hier over het hoofd?
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Is het niet handiger om de deepsleep van de esp te gebruiken en te laten wekken door de PIR?
Ben je sneller online.
Zoiets bijv: https://diyprojects.io/es...wake-pir-motion-detector/
In die hoek zocht ik het eerst ook maar ik zag even niet hoe ik een korte puls naar RST kon krijgen. De pir sensor die ik hier heb houd hem 8 seconden hoog en blijft dat ook doen zolang er beweging is.
Ik heb hier alleen te grote of te kleine condensators, kleine werken niet maar als ik een grote help met ontladen dan blijft het inderdaad werken
Ben ik nog steeds wel benieuwd waarom bovenstaande opstelling niet werkt.
In dit geval zit je gewoon op de grens van de base "threshold spanning". Daar je een BJT eigenlijk met een stroom stuurt ga je gewoon op een punt komen dat je de BJT langzaam zicht gaat trekken en daarmee de GND van de ESP omhoog gaat en daarmee dus ook de mogelijkheid voor de ESP om de boel te ontladen.
Als inspiratie kan je kijken naar het Auto reset circuit. De waarde van de condensator komt echt niet nauw
dank. Ik had hier alleen 1pf keramisch en 10uf elco bij de hand. Met die eerste lukt het niet en met die tweede wel als ik een extra weerstand over beide pootjes zet zodat hij een beetje vlot leegloopt.
/f/image/wL1zsa4IInZ4ruSJjzD6YfIF.png?f=fotoalbum_large)
dat condensator icoontje klopt dan niet natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door leecher op 08-11-2021 21:23 ]
https://github.com/search...ssif+ESP8684&type=commits
Afgaande op de wijzigingen in de code lijkt het in lijn te liggen met de ESP32C3, ESP32H2 en ESP32S3. Wellicht een RISC-V gebaseerde 8266 opvolger?
[ Voor 28% gewijzigd door Thedr op 09-11-2021 10:35 ]
Ik vermoed dus dat hij die externe antenne niet gebruikt. Op internet heb ik gevonden dat je bij een ESP32-CAM een weerstand los moet solderen, is dat iets dat ik ook nog eerst moet doen? Op bovengelinkte website kan je wel zien dat er iets tussen externe en interne antenne zit.
Klopt. Twee antennes gelijktijdig kan (in dit geval) niet. De weerstand die je moet omsolderen is een 0 ohm weerstand, dus een soldeerblob werkt net zo goed (wel de weerstand naar interne antenne eerst verwijderen).Mee_ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:12:
Ik heb een LilyGO TTGO T-Base ESP8266 gekocht, specifiek omdat hier een IPEX-connector op zit om een externe antenne op aan te sluiten. Nu ben ik dit aan het testen, maar als ik de signal strength vergelijk tussen wel en niet aangesloten externe antenne is dit net hetzelfde...
Ik vermoed dus dat hij die externe antenne niet gebruikt. Op internet heb ik gevonden dat je bij een ESP32-CAM een weerstand los moet solderen, is dat iets dat ik ook nog eerst moet doen? Op bovengelinkte website kan je wel zien dat er iets tussen externe en interne antenne zit.
Ik heb een esp8266 in de diepvries op een batterij. Dan scheelt deepsleep zeker. Werkt verder prima.jandufeu schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:30:
Ik wil graag jullie advies. Een tijd terug heb ik de deurbel voorzien van ESP32 (zie dit topic). Laatst last ik een artikeltje over het groeiend energieverbruik van IoT: hoewel ze per stuk weinig verbruiken, is de som groot als het er heel veel zijn. Ik vroeg me daarom af of het de moeite zou zijn om de ESP 's nachts in deepsleep te zetten. Wil dan bijv. 3/4x per uur de temperatuur uitlezen, en hij moet wakker worden als er 's nachts op de bel wordt gedrukt. Is dat via ESPHome de moeite waard denken jullie, of levert dat problemen op qua betrouwbaarheid?
Moet je wel even kijken wat de voedingsadapter verbruikt als de esp in deepsleep is.
Gewoon eens proberen en het stroomverbruik meten voor een week of zo.
Mee_ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:12:
Ik heb een LilyGO TTGO T-Base ESP8266 gekocht, specifiek omdat hier een IPEX-connector op zit om een externe antenne op aan te sluiten. Nu ben ik dit aan het testen, maar als ik de signal strength vergelijk tussen wel en niet aangesloten externe antenne is dit net hetzelfde...
Zo te zien deze:Dr.Roelski schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:19:
[...]
Klopt. Twee antennes gelijktijdig kan (in dit geval) niet. De weerstand die je moet omsolderen is een 0 ohm weerstand, dus een soldeerblob werkt net zo goed (wel de weerstand naar interne antenne eerst verwijderen).
:strip_exif()/f/image/Y2KTolLfKWO4gS4ANunG77hF.jpg?f=fotoalbum_large)
Met het schijven van plugins heb ik 0,0 ervaring. Maar waarschijnlijk is het niet nodig.Aiolos schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
Voor ESPEasy kun je ook een plugin schrijven (er zijn al wat modbus apparaten) maar ESPHome is wel iets makkelijker daarmee.
:strip_exif()/f/image/08WtT8LXO8wdOc0oG09RrLJZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LrdAy1n5PUJzymtrvTnDeF42.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een testopzetje van het ding. Ook getest met een meer dan 15 meter lange telefoondraad gelijk aan een oude telefoondraad die van de meterkast naar de zolder loopt. En dat werkt met een USB Modbus converter rechtstreeks aan de Pi en een plugin voor domoticz in de testopstelling goed

[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 20-11-2021 01:05 ]
Ik ben wel thuis in C/C++ en Python, maar ik ken niks van elektronica of electriciteit en heb nog nooit een soldeerbout van dichtbij gezien.
Welke starter kit (bread board, microcontroller dev kit, weerstanden, kabels, ...) begin ik best mee?
Gezien het project op een esp32 zou belanden dacht ik meteen een starter kit met een esp32 te zoeken. Daar vind ik er echter niet veel van.
Welke starter kit raden jullie mij aan?
Ik heb ooit een Arduino kit gekocht voor mijn dochter maar met een deel van het spul doe je weinig tot niks.
Zelf heb ik recent een ESP32cam gekocht. Nu eens kijken wat ik ga bouwen. Heb wel vaker deze volgorde hehe. Laatste project was een gps tracker met ESP8266 en wifi wardriving met de Pi. Helaas is de laatste overleden. Mooi moment op een Pi Zero W2 te kopen.
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Ik vind dit https://www.airgradient.com/diy/ wel een mooie. Ik heb de onderdelen los besteld en alles binnen, maar de printjes nog niet.NoControl schreef op zondag 5 december 2021 @ 02:16:
Ik wil een aantal luchtkwaliteit-sensors in mekaar steken voor een nieuwbouw-appartement. Daarbij dacht ik aan een esp32 en een CO2 en/of temp/rh en/of pm sensor, al naargelang de ruimte waar de sensor in terecht komt. Eerst wil ik gewoon waarden kunnen uitlezen en loggen. Later volgt dan misschien aansturing van ventilatie of verwarming.
Ik ben wel thuis in C/C++ en Python, maar ik ken niks van elektronica of electriciteit en heb nog nooit een soldeerbout van dichtbij gezien.
Welke starter kit (bread board, microcontroller dev kit, weerstanden, kabels, ...) begin ik best mee?
Gezien het project op een esp32 zou belanden dacht ik meteen een starter kit met een esp32 te zoeken. Daar vind ik er echter niet veel van.
Het hoeft eigenlijk niet per se een kit te zijn. Ik dacht eerst een aantal basisdingen te doen (LEDs aansturen, een temperatuursensor loggen, ...) vooraleer ik een 'true' CO2-sensor koop en meteen doorbrand met een foute aansluitingsh4d0wman schreef op zondag 5 december 2021 @ 03:17:
Waarom wil je perse een kit?
Die was ik ook tegengekomen en lijkt me bijna ideaal. Ik hoop alleen wat ervaring op te doen voor ik deze dure sensors gebruik. Ook wil ik wat variaties maken: met en zonder CO2-sensor, met en zonder PM-sensor, eventueel een barometer erbij, ...JorisV schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:16:Ik vind dit https://www.airgradient.com/diy/ wel een mooie. Ik heb de onderdelen los besteld en alles binnen, maar de printjes nog niet.
Ken je toevallig een goedkope I2C of UART sensor om mee te beginnen (waar het niet zo erg is als ik iets mis doe)?
Als je C kunt programmeren is een esp8266 met arduino perfect, hang er met een paar dupont kabels (dus niet solderen) een MHZ19B (zie CO2-meters voor in huis) en een DHT21 aan, en je kunt met een paar honderd regels je eigen firmware schrijven. Ik stuur er mijn ventilatie mee aan, en log alles in influxdb.NoControl schreef op zondag 5 december 2021 @ 02:16:
Ik wil een aantal luchtkwaliteit-sensors in mekaar steken voor een nieuwbouw-appartement. Daarbij dacht ik aan een esp32 en een CO2 en/of temp/rh en/of pm sensor, al naargelang de ruimte waar de sensor in terecht komt. Eerst wil ik gewoon waarden kunnen uitlezen en loggen. Later volgt dan misschien aansturing van ventilatie of verwarming.
Ik zou de SenseAir S8 adviseren, nauwelijks duurder, pin compatible, hogere kwaliteit en duurt langer voor hij degradeert.
Nu bedien ik deze knop middels een switchbot. Dit werkt opzich prima, maar is kwetsbaar. Nu heb ik vandaag het paneel er vanaf gehaald, en zag ik dat ik redelijk goed bij de draden kan van deze knop.
Nu is mijn vraag: Weet iemand wat voor stappen ik moet ondernemen om deze knop slim te maken middels een esp32 (of is een sonoff o.i.d bijv. slimmer / handiger)? Heeft iemand dit toevallig ooit gedaan met dit type knop, en hoe?
![]() | ![]() | ![]() |
Wat noem je slim, via een tijdschema of op basis van luchtsensor?Mausz schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:45:
Nu is mijn vraag: Weet iemand wat voor stappen ik moet ondernemen om deze knop slim te maken middels een esp32 (of is een sonoff o.i.d bijv. slimmer / handiger)? Heeft iemand dit toevallig ooit gedaan met dit type knop, en hoe?
Met een ESP, wat code en 2 transistors kan je de knop wel vervangen, echter heb je ook ergens voeding nodig.
ESP'tje met ESPhome of Tasmota ofzo en 2 relais-modules is het makkelijkste. Transistors kan aan de draaddikte te zien ook wel maar dan zal je iets meer van de spanningen en stromen van de sturing moeten weten.
Momenteel haalt hij elke 30 minuten nieuwe data op en gaat dan in deep sleep.
Nou zie ik voor het connecten van een batterij door de bomen het bos niet meer. Mijn gedachte was een platte lipo batterij op een klein oplaadbordje zodat als hij eenmaal in een frame zit, deze ook mooi kan worden opgeladen. Thoughts?
:strip_exif()/f/image/0qWRxKnS6RZwutYS8rhJkHQj.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dus dit idee:

Met in de voet:

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Misschien nuttig: YouTube: #383 Cheap and simple Solar Power for our small Projects (ESP32, ESP... Gaat wel uit van solar maar veel is ook hier van toepassing.
Welk schermpje is dit? Heb je meer details over de gebruikte hardware en code? Ziet er interessant uitdnbrainwash schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:56:
Mijn eerste ESP8266 projectje begint eindelijk vorm te krijgen, na veel proberen en voorbeelden bewerken heb ik (bijna alles, jammer dat afvalwijzer zijn API heeft dichtgezet) op het scherm gekregen.
Momenteel haalt hij elke 30 minuten nieuwe data op en gaat dan in deep sleep.
Nou zie ik voor het connecten van een batterij door de bomen het bos niet meer. Mijn gedachte was een platte lipo batterij op een klein oplaadbordje zodat als hij eenmaal in een frame zit, deze ook mooi kan worden opgeladen. Thoughts?
[Afbeelding]
Ik heb beide op de website van Waveshare besteld:ThinkPadd schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:13:
[...]
Welk schermpje is dit? Heb je meer details over de gebruikte hardware en code? Ziet er interessant uit
Universal e-Paper Raw Panel Driver Board, ESP8266 WiFi Wireless
800×480, 7.5inch E-Ink raw display
Dit is de code: https://github.com/dnbrainwash/WeatherApp
Disclaimer: dit is mijn eerste code en zal inefficiënt en rommelig zijn
Ik heb al heel vaak gekeken naar zo'n e-ink scherm (Chroma74), ze worden gebruikt voor van die digitale prijskaartjes. Helaas heb ik ze nog niet goedkoop kunnen vinden.
https://hackaday.io/proje...used-as-a-weather-station
1
| configTime(gmtOffset_sec, daylightOffset_sec, ntpServer); |
https://randomnerdtutoria...tp-client-server-arduino/
Zodra NTP gesync is zullen alle standaard datum tijd functie die nieuwe waarde reflecteren.
Als je meer geavanceerde omgang met DST wil, dan kan je aanvullend deze functie nog gebruiken:
1
| setTZ("CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3"); // Europe/Amsterdam |
De lijst met timezones vind je hier:
https://github.com/nayars..._db/blob/master/zones.csv
Thanks! Dat is een stuk fijner inderdaad!CurlyMo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:34:
@dnbrainwash Ik zou i.p.v. timeClient gewoon de built-in SNTP functionaliteit gebruiken van de ESP8266. Die is tevens async en simpelweg te gebruiken met één commando in je setup:
C:
1 configTime(gmtOffset_sec, daylightOffset_sec, ntpServer);
https://randomnerdtutoria...tp-client-server-arduino/
Zodra NTP gesync is zullen alle standaard datum tijd functie die nieuwe waarde reflecteren.
Als je meer geavanceerde omgang met DST wil, dan kan je aanvullend deze functie nog gebruiken:
C:
1 setTZ("CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3"); // Europe/Amsterdam
De lijst met timezones vind je hier:
https://github.com/nayars..._db/blob/master/zones.csv
Die weather station op hackaday was mijn inspiratie, impulsaankoop gedaan and now were here.bartbh schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:08:
He, jammer dat het nog steeds zo'n relatief prijzig scherm is. Maar wel mooi gedaan!
Ik heb al heel vaak gekeken naar zo'n e-ink scherm (Chroma74), ze worden gebruikt voor van die digitale prijskaartjes. Helaas heb ik ze nog niet goedkoop kunnen vinden.
https://hackaday.io/proje...used-as-a-weather-station
1
2
3
4
| [15:12:51][W][dht:167]: Requesting data from DHT failed! [15:12:51][W][dht:060]: Invalid readings! Please check your wiring (pull-up resistor, pin number). [15:12:51][D][sensor:113]: 'Temperatuur': Sending state nan °C with 1 decimals of accuracy [15:12:51][D][sensor:113]: 'Luchtvochtigheid': Sending state nan % with 0 decimals of accuracy |
Uiteraard heb ik een weerstand tussen de data poort en V+ gezet, dus er is wel een pull-up resistor.
Als ik dan de ESP even van de stroom haal, en weer aansluit dan werkt alles weer.
Dit probleem is er eigenlijk altijd als je de software naar de ESP stuurt, en weer opgelost met een reboot (stekker trekken) Is er iets wat ik over het hoofd zie? Of moet het een hogere weerstand zijn oid?
Ik gebruik daarvoor een transistor die tijdelijk de stroom van de DHT22 afhaalt. Die transistor kan je weer met een eigen GPIO bedienen.Tribunus schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:18:
Als ik dan de ESP even van de stroom haal, en weer aansluit dan werkt alles weer.
Het is een kleine moeite om het spul stroomloos te maken, kan er altijd makkelijk bij. Ik dacht dat er wellicht iets in de software dan niet OK was o.i.d.CurlyMo schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:27:
[...]
Ik gebruik daarvoor een transistor die tijdelijk de stroom van de DHT22 afhaalt. Die transistor kan je weer met een eigen GPIO bedienen.
Nee, ding wordt gewoon snel te heet.Tribunus schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:39:
[...]
Het is een kleine moeite om het spul stroomloos te maken, kan er altijd makkelijk bij. Ik dacht dat er wellicht iets in de software dan niet OK was o.i.d.
De ESP met DHT22 en MH-Z19 eraan en een SSD1306 display lukt wel. Ik dacht aan ESPEasy als software want dat kan alles behalve... iets opslaan. ESPEasy kan alleen data verzenden. Heeft iemand een tip in welke hoek ik moet zoeken om dit te realiseren?
https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/issues/2700
Als het schijfje van de watermeter langskomt, gaat de led in de sensor wel vaag rood branden, maar een signaal detecteert de Wemos nou weer niet...
Bij mij was de interne esp pullup de oplossing (mode: INPUT_PULLUP)
Gebruik wel een iets andere sensor (LJ12A3-4-Z/BX) en andere opzet.
1
2
3
4
5
6
7
8
| sensor: #Watermeter - platform: pulse_meter name: 'Waterverbruik (flow)' id: waterverbruik pin: number: D6 mode: INPUT_PULLUP |
Als je zelf kunt programmeren is het niet moeilijk (200 a 300 regels code in Arduino IDE schrijven). Overigens: waarom gebruik je een esp8266 als je de wifi niet nodig hebt? Het grote voordeel van het ding ten opzichte van de meeste arduino varianten is dat hij wifi heeft, maar als je die niet nodig hebt kun je ook een arduino bordje gebruiken (meer I/O, zuiniger stroomverbruik, etc.).Snelletomaat schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:21:
Ik wil een ESP8266 als kleine datalogger (temp/hum en CO2) inzetten. Met een display voor de actuele waardes, en opslag van de data iedere 10 minuten. Dat moet lokaal op de ESP want er is geen wifi mogelijkheid.
De ESP met DHT22 en MH-Z19 eraan en een SSD1306 display lukt wel. Ik dacht aan ESPEasy als software want dat kan alles behalve... iets opslaan. ESPEasy kan alleen data verzenden. Heeft iemand een tip in welke hoek ik moet zoeken om dit te realiseren?
Dat is meer toeval, ik heb nog een handvol Wemos D1's liggen.LinuxMan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:34:
[...]
Overigens: waarom gebruik je een esp8266 als je de wifi niet nodig hebt?
@RP6conrad dankjewel. Die sketch helpt. Het is lang geleden dat ik wat in de Arduino IDE heb gedaan, mooie oefening in de kerstvakantie om daar wat van te maken.
Ik was benieuwd, vanaf de SDK esperiff 4.x and core2.x is het volgens mij mogelijk om de ESP32 met wifi op basis van WPA3_SAE te verbiinden.
Nu ben ik aan het zoeken geweest voor een simpele sketch hiervoor maar helaas niet kunnen vinden.
Is er al iemand die WPA3-SAE al werkend heeft met de ESP32 en een een test sketch heeft?
Hieronder een voorbeeldje van functies die je kunt gebruiken met een VL53LX(VL53L3CX Pololu) met de stm32duino library, daar waar ik de TimingBudget en Distance modes ingesteld heb met de Set functie zou ik dit graag willen printen in Serial met de Get functie. Althans ik ga ervan uit dat deze functie zoals beschreven het aantal opgegeven microseconds ,en opgeslagen in de pointer, mij de waarde teruggeeft en ik dit zou kunnen gebruiken om uit te lezen bijv.
/f/image/m3YLhKfA6Sk6CUEW0igtwwtP.png?f=fotoalbum_large)
Echter krijg ik de volgende melding dat er geen match is om de getTimingBudget functie aan te roepen. Zoals je wellicht kan zien ben ik een beetje aan het stoeien geweest met pointers om deze aan variabelen toe te wijzen maar logischerwijs krijg ik de waarde 0 terug.
/f/image/wLcVjOrPEHsqnkwgUj4TlRxz.png?f=fotoalbum_large)
uint32_t budget_microseconds;
vl53.getBlaBla(µseconds);
De suggestie van hierboven lijkt me wel de oplossing.
De getter verwacht een out-parameter van het type uint32_t& om het resultaat in te zetten, die moet je bij de aanroep wel declareren en meegeven.
Ik wil graag m'n Shelly 2.5 OTA van ESPHome voorzien, volgens deze guide, maar dat lukt niet.
Ik heb met succes Tasmota geïnstalleerd, maar ik krijg nu mijn ESPHome image er niet overheen.
(Ook niet na SetOption78 1)
Ik krijg dat er te weinig ruimte beschikbaar is.
Ook tasmota-minimal.bin past niet.
Iemand nog tips?
1
2
3
4
5
6
7
| ESP Chip Id 7013188 (ESP8266EX) Flash Chip Id 0x15701C Flash Size 2048 kB Program Flash Size 1024 kB Program Size 616 kB Free Program Space 384 kB Free Memory 26.5 kB |
Edit: Kennelijk kun je ook de .gz-file uploaden, dan past het wel.
[ Voor 60% gewijzigd door RudolfR op 31-12-2021 13:01 ]