Vervanging printplaat oude deurbel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-05 18:34
Mijn vraag betreft een oude deurbel, die goed past bij ons huis uit 1975. We zijn recent verhuisd en hebben de deurbel behouden. Betreft een Engels apparaat dat een melodie speelt o.b.v. 4 klankstaven. We vonden het leuk om die na het stucen weer te installeren, dus daar heeft de elektricien speciaal bedrading voor aangepast. Helaas begon de bel al snel kuren te vertonen en is er nu mee opgehouden. Werking is ongeveer als volgt:

12 volt drijft een motortje aan. Aan de as zit een plaatje dat ronddraait over een printplaat (zie onderstaande afbeelding). Op basis daarvan ontstaat een melodie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRr1_TFUiAnZ3-Whyad3ipssdSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOLRzRElHcpDlmZGumzgleHq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de bel open geschroefd en het motortje is op. Gezien het bouwjaar verwacht ik dat vervanging geen optie is. Mijn idee is om te kijken naar een vervangend printplaatje, dat de melodie genereert zonder mechanica. Het liefst natuurlijk programmeerbaar. :)
Het printplaatje wordt gevoed door een trafo van 12v, en de verbinding met de knop bij de voordeur. Vanaf de achterkant van de printplaat gaan 4 draden naar spoelen die de 4 gongen aanslaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuARxJZLOmFQXDgjUmKvg2bd-L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06J4bRT6IpEHpo7HRj8z2EBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat de nieuwe oplossing dus moet doen is zodra er op de bel gedrukt wordt een programma starten, waarbij op de juiste interval 12v komt te staan op 1 van de 4 spoelen.

Omdat ik regelmatig bezig ben met Home Assistant, denk ik dan aan zoiets als de Smart doorbell for just $2. Die gaat echter uit van een werkende bel, en in die zin gaat het hier juist om het werkend krijgen van de bel (waarbij eventuele verbinding via WiFi een leuke extra zou zijn).

Hoop dat mijn vraag duidelijk is en ben benieuwd of iemand een suggestie heeft hoe ik dit zou kunnen aanpakken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 09:11
Je kan elke Arduino gebruiken (of ESP, of raspberry,etc) om via FET's de gongen aan te sturen. Zijn deze AC of DC? Ik verwacht dat ze iig wel via DC zijn aan te sturen, en dan is het echt niet meer dan een geschikte N channel FET, een pulldown weerstand, en voor de zekerheid een diode. Een kort pulsje van 50 tot 100ms naar de gong zou voldoende moeten zijn.

Vanaf daar kan je oneindig veel melodietjes programmeringen. Eventueel kan je via MySensors alles met HA bedienen. Zie ook onderstaand voor inspiratie!

Electronics & Home Automation: Old school phone as doorbell and domoitcs inte...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij waren de bellen vroeger 12VAC omdat dat het gemakkelijkste en goedkoopste oplossing was :)
@jandufeu kun je ook eens een foto maken van de loper (het stuk dat op het motortje zit en de motor zelf?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
@SuperKris Ah, ik heb diverse Raspberry's, dus dat is bekend terrein en dan misschien het meest handig. Wat bedoel je met: 'een geschikte N channel FET, een pulldown weerstand, en voor de zekerheid een diode'?

@Damic Ik heb een paar extra foto's gemaakt:

Loper:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI5FaAKSoGwnCnY0cG3qXqMTqv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBNaJlwl577XVwXkrudwJyoS.jpg?f=fotoalbum_large

Motortje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMlvANHwo5dZBGtcja3zwxbJZlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFrleILgz22ShPVFgNGQ4PG9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vssTNiSulRtwvS9HYoxDWLXEaUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkWPVeWnFMFBd2vNAOzHS9PW.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant van het printplaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuXeL-R_5s00WDwPuYo6tWDj9wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPW6IcIMEYO0PuA3yorW11eG.jpg?f=fotoalbum_large

Gongen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDQHrS3kgmDjoeUVR-GRRmnxUzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pu5yHIYrjM6pi4d6jIKXS7U8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
jandufeu schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:03:
@SuperKris Ah, ik heb diverse Raspberry's, dus dat is bekend terrein en dan misschien het meest handig. Wat bedoel je met: 'een geschikte N channel FET, een pulldown weerstand, en voor de zekerheid een diode'?

@Damic Ik heb een paar extra foto's gemaakt:

Loper:
[Afbeelding]

Motortje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Achterkant van het printplaatje:
[Afbeelding]

Gongen:
[Afbeelding]
Google eens op "n channel mosfet switch" en je komt ontelbaar veel schema's en uitleg tegen.

Je zou even met een oude DV voeding moeten kijken of je de gong kan laten klinken. Gewoon + en - op de spoel zetten (kort). Mogelijk moet je de + en - omdraaien als het niet werkt. Werkt de gong op DC zou je gewoon elke oude 12V DC adapter kunnen gebruiken.

Zelf ben ik geen fan van een Rpi voor dit soort zaken. Die zijn veel te ingewikkeld en voor deze simpele toepassing. Al die power heb je helemaal niet nodig. Ze gebruiken alleen maar stroom en zijn gevoeliger voor software fouten, updates, en crashes.

Wil je toch een Rpi gebruiken moet je er rekening mee houden dat de GPIO 3,3V is. Dit is niet voldoende voor de ingang van veel FETs. In dat geval heb je een extra transistor nodig of heb je een FET nodig met een RDS(on) nodig die onder de 3.3V ligt. Ook voor de Rpi moeten er bakken info te vinden zijn online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 12:29
geniaal project :)

edit> zoals @Damic al had voorspeld:
op die motor staat dat het een 12V wisselstroom (AC) motor is, dan lijkt het me logisch dat ook de gongen op 12V wisselstroom draaien. Ik weet niet of mosfets ook AC kunnen schakelen, relays kunnen dat in elk geval wel.
Om 4 stroompjes in en uit te schakelen is een esp-01 al voldoende, die heeft precies 4 gpio pinnen

[ Voor 7% gewijzigd door Rrob op 14-08-2020 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

4 gongen maar er was er maar 1 aangesloten :/ of had je al wat draden afgekoppeld?

Anyway zoals @SuperKris al melde: test met 12VDC als dat werkt kun je met transistors of mosfets aan de gang en kun je in een arduino tunetjes in programmeren

@Rrob een esp01 dat kan maar is overkill voor dit, gewoon een kleine attiny :) anyway GPIO pinnen hebben het niet graag als je er een aantal Ampères doorjaagt ;) dus tor of fet ertussen.
Ow de spanning vermoede ik omdat het ~teken op de case staat geprint (2de foto eerste post) en meestal in de huizen was het een 12VAC trafo soms ook 6VAC

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Rrob schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:35:
geniaal project :)

edit> zoals @Damic al had voorspeld:
op die motor staat dat het een 12V wisselstroom (AC) motor is, dan lijkt het me logisch dat ook de gongen op 12V wisselstroom draaien. Ik weet niet of mosfets ook AC kunnen schakelen, relays kunnen dat in elk geval wel.
Om 4 stroompjes in en uit te schakelen is een esp-01 al voldoende, die heeft precies 4 gpio pinnen
Dat de spoelen waarschijnlijk AC zijn, wil niet zeggen dat ze niet werken op DC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
@Damic scherp gezien 8)
nee met gpio pinnen stuur je een fet of relais aan die de stroom naar de gongen regelt.
Voordeel van een esp is dat ie wifi heeft en je er dus over the air een nieuw melodietje op kan zetten :)

@SuperKris als ze een magneet moeten laten trillen (vaak heen en terug) zoals de bel van een oude telefoon dan hebben ze ac voor nodig toch? Maar je kunt het altijd proberen met dc, stuk zullen ze er niet van gaan

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 15-08-2020 00:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou het lekker AC laten, ook al werkt het in eerste instantie op DC, als je spoelen voor AC op DC gaan bedienen gaan ze vrij snel haperen.
De interne ferrietkern magnetiseert waardoor dezelfde stroom steeds minder effect heeft. Op AC gebeurd dat niet.

Het schematje van Damic is prima, een alternatief zou een optotriac zijn, die je aanstuurt als een ledje.
Bijvoorbeeld de MOC3020, al kunnen deze niet heel veel stroom schakelen (rond de 100ma), ik weet niet wat de individele gongen verbruiken. Al kan je ook daar een zwaardere triac aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Dank voor jullie reacties. Ik ga dan eerst testen of ik met een oude adapter het aan de praat kan krijgen. Op basis van de reacties zou 12 VAC het mooist zijn. Lijkt erop dat de elektricien in de nieuwe meterkast een 8 VAC beltrafo erin heeft gestopt en dat dat dus wellicht ook werkt. Als dat is geslaagd ga ik uitwerken welke hardware handig is voor dit project, daarvoor ga ik nog een keer jullie advies vragen. To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je 8VAC hebt kun je daar DC van maken en 10VDC of minder van maken ;) moet je geen aparte adapter voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
jandufeu schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:45:
Dank voor jullie reacties. Ik ga dan eerst testen of ik met een oude adapter het aan de praat kan krijgen. Op basis van de reacties zou 12 VAC het mooist zijn. Lijkt erop dat de elektricien in de nieuwe meterkast een 8 VAC beltrafo erin heeft gestopt en dat dat dus wellicht ook werkt. Als dat is geslaagd ga ik uitwerken welke hardware handig is voor dit project, daarvoor ga ik nog een keer jullie advies vragen. To be continued.
Even testen met de nieuwe beltrafo kost <5 mintuten, als dat werkt hoef je niet aan de slag met oud spul in een nieuwe meterkast ;)

• jandufeu
Rrob schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 00:14:
[...]

Even testen met de nieuwe beltrafo kost <5 mintuten, als dat werkt hoef je niet aan de slag met oud spul in een nieuwe meterkast ;)
Klopte helemaal! Via Marktplaats een beltrafo op de kop getikt, en zojuist getest. Werkt prima! Kan nu dus gaan oriënteren op de hardware die het aan moet gaan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Ik wil binnenkort de hardware aanschaffen vanwege de verwachte verzendduur en omdat ik het in de Kerstvakantie in elkaar wil zetten. Heb schematisch weergegeven hoe ik het nu in mijn hoofd heb (niet helemaal zoals het volgens de natuurkundedocent moest geloof ik ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jVXXP33S9bERy_lqcr95224QVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FowncCm0QMXLER4ose4plz8.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een paar opties uitgewerkt en ben benieuwd wat jullie het beste lijkt:

Optie 1 - Raspberry Pi

Hardware:
- Raspberry Pi 1 of 2 (aanschaf via Marktplaats)
- 4x n channel mosfet

Voordeel:
- Ervaring met Raspberry Pi, makkelijk breder in te zetten (temp/humidity, lichtsterkte, presence)
- Goedkoop
- Geen gesoldeer etc.
- Connectie via LAN ipv WLAN (Zigbee antenne hangt in de buurt, dus geen last van interferentie)

Nadeel:
- Bij corrupte SD-kaart werkt de bel niet meer
- Aparte voeding voor Raspberry Pi nodig

Optie 2 - ESP

Hardware:
- ESP8266 of ESP32 (maar welke?!)
- 4x n channel mosfet
- wires
- Eventueel LAN

Voordeel:
- ESP kan overweg met 8V, dus geen aparte voeding nodig
- Weinig onderhoud, want kan weinig aan kapot

Nadeel:
- LAN toevoegen duur
- Ingewikkeld(er?)

Optie 3 - Arduino

Hardware:
- Arduino
- 4x n channel mosfet
- wires
- Eventueel LAN

Voordeel:
- Goed beschreven en noob-proof
- Uitbreidbaar

Nadeel:
- Duur
- Aparte voeding nodig

Wat adviseren jullie?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Arduino duur?
De micro/mini bordjes bestel je in China voor 3€ ofzo. Prik je zo bovenop je PCB, alleen geen LAN, als dat een vereiste is zou ik 1 van de andere 2 nemen.
En van de AC voeding naar de spoelen kun je met een paar diodes en een 7805 5v maken om het bordje op te laten werken.

Qua bouwen ben je met de Arduino het snelste klaar denk ik zo. Programma hoeft ook niet veel meer dan pakweg 20 regels te zijn. Afhankelijk van de melodie die je maakt (Darude-Sandstorm, Toto, of Rick Astley als ik verzoekjes mag indienen :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou in plaats van mosfets en de gong ombouwen naar DC, de gong op AC houden en triacs pakken.

AC spoelen op DC gebruiken kan de kernen magnetiseren waardoor het na korte tijd niet meer werkt. Kan zijn dat het prima blijft werken verder, maarja.

Een arduino kan trouwens ook prima 8V aan hoor, maar geen van alle opties kan zomaar AC spanning aan. Heb je zoals @_ferry_ zegt wat diodes enzo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
sowieso heb je voor een arduino of een esp geen 'aparte voeding' nodig maar een ac/dc converter van €1 https://nl.aliexpress.com/item/4000812191895.html (of je bouwt zelf wat zoals @SA007 opmerkt maar dat is weer iets ingewikkelder) verder zou ik een raspberry in vergelijking tot arduino of esp juist duur noemen.
Wat betreft een esp is de vraag niet alleen of je voor de 8266 of 32 gaat maar ook of en welk bordje je er onder wil hebben. Een kale ESP wil alleen 3,3V hebben en heeft maar een paar pinnen terwijl een nodemcu of wemos juist veel meer voltages aan kan en veel meer pinnen heeft, en solderen is dan ook niet nodig.

(bijna) alle code die voor arduino beschikbaar is draait overigens ook op esp dus dat maakt geen verschil, maar aangezien arduino tegenwoordig ook ingebouwde wifi heeft is dat nadeel ook weg. Eerder had je een esp nodig om wifi op je arduino te krijgen (en dan is een arduino redelijk overbodig)

Hoe loopt je bedrading trouwens? Gaan er twee draden van de beltrafo naar de gong én twee van de gong naar de bel? Dat zou ideaal zijn maar als er 1 draad 'rond' loopt wordt het een heel ander verhaal (lastiger)

[ Voor 19% gewijzigd door Rrob op 20-09-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Ik wil proberen om morgen de bestelling te plaatsen, zodat ik in de Kerstvakantie hier hopelijk mee aan de slag kan. Heb het volgende bestellijstje samengesteld:

- ESP32S Nodemcu
- TRIAC's
- Converter voor 8VAC > 3,3V voor ESP32S
- BME280 (als extraatje om de temperatuur in de hal te meten)
- Kabels

Ben ik dan compleet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Ik zou me zelf over dat magnetiseren niet zo'n zorgen maken, Als het goed is zijn de kernen namelijk van weekijzer.

Met triacs zou ik niet gaan klooien in dit geval, een optomos of een ander SSR wat laagspanning kan schakelen is hier een stuk handiger en makkelijker.

Ik heb net even getest met deze SSR's :
https://www.aliexpress.com/item/32801472579.html

Die zijn officieel voor 100 tot 240V, maar op 5V AC werken ze al prima, net even getest met een trafo en fietsenlampje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK1Ywhzuwtvp61fMzEZU86tD66c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F58pZIHI140uT9XCFIaigThq.jpg?f=fotoalbum_large

-edit-

Nog makkelijker, netjes op een printje, dat kun je meteen aan een ESP knopen.

https://www.aliexpress.com/item/4000115910334.html

Doe jezelf een plezier en bestel een breakout bordje mee voor die nodemcu, dan heb je een degelijke basis en genoeg te prikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Am8g_aUL2bQZH31k5ZtKHLyplU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xNVk5fLojmCwTBvJTnqXzzN7.jpg?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door Sine op 10-11-2020 20:53 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Sine schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:42:
Ik zou me zelf over dat magnetiseren niet zo'n zorgen maken, Als het goed is zijn de kernen namelijk van weekijzer.

Met triacs zou ik niet gaan klooien in dit geval, een optomos of een ander SSR wat laagspanning kan schakelen is hier een stuk handiger en makkelijker.
Heel graag, zou ik zeggen, maar begreep van @SA007 dat ik dan het risico loop dat het na korte tijd niet meer werkt en dat zou erg jammer zijn. Wat maakt een triac ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
@jandufeu
Een TRIAC knoop je niet net als een transistor aan een uitgangspennentje van je ESP en je bent klaar.
Die SSR's waar ik naar gelinkt heb zijn inwendig trouwens triacs met een optotriac ervoor, dus dat zijn AC componenten.
Voodeel is dat de hele interfacing voor je is geregeld.
En als bonus zijn ze optisch gescheiden, dus dat voorkomt dat er op de een of andere manier inductieve kickback je ESP op hol doet slaan, of vernaggelt.

Dat staat dus los van mijn DC opmerking, sorry voor de verwarring.
Op DC zullen ze het overigens prima doen, exact die elektromagneten worden ook gebruikt in ding-dong bellen, en die hebben zelfs de optie om er batterijen in te doen.

Maar AC of DC zal niet veel uitmaken, beide oplossingen zullen prima werken, die SSR's zijn alleen wat handiger dan losse triacs.

[ Voor 13% gewijzigd door Sine op 10-11-2020 21:59 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Die SSR's zijn inderdaad een goed idee.

En het kan goed zijn dat je op DC nooit problemen hebt heb ook genoeg AC spul op DC draaien, maar ik heb ook relais erop uitgefikt, dus...
'Your mileage may vary'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Vandaag zijn eindelijk een aantal componenten bezorgd. Nu wilde ik de NodeMCU op het breakout board bevestigen, maar dat past niet. Iemand een idee wat hier mis gegaan kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5oxOctnH_qtrPAbRkS5qBcaGc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1B3hf6pu3YVwqGBLcEhhvytR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xDb50w-Txi5HdN9-IRHuOVcLq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtDdiiqp87PXKMOu0VZAWGLy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@jandufeu NodeMCU ESP32 vs NodeMCU v3 breakout volgens mij :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Klopt het dat ik voor de NodeMCU ESP32 geen breakout kan vinden?

• jandufeu
Als vakantieproject ben ik begonnen de ESP32 te begrijpen. Ik dacht simpel te beginnen door een BME280 aan te sluiten. Na eerst Arduino IDE te hebben gebruikt, daarna ESPHome geprobeerd. Krijg verbinding via WiFi, incl. integratie in Home Assistant. Ik krijg de BME280 echter niet aan de praat. Iemand een suggestie wat ik kan doen om de sensor te laten werken?

Setup:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
esphome:
  name: test
  platform: ESP32
  board: esp32doit-devkit-v1

wifi:
  ssid: "SSID"
  password: "passwd"

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

i2c:
  sda: 21
  scl: 22
  scan: True
  frequency: 100kHz

sensor:
  - platform: bme280
    temperature:
      name: "BME280 Temperature"
    pressure:
      name: "BME280 Pressure"
    humidity:
      name: "BME280 Humidity"
    address: 0x76
    update_interval: 60s

binary_sensor:
  - platform: status
    name: "Test BME280"

Logs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
[20:38:03][I][app:105]: ESPHome version 1.15.3 compiled on Dec 24 2020, 19:50:13
[20:38:03][C][wifi:443]: WiFi:
[20:38:03][C][wifi:303]:   SSID: 'FRITZ!Box 7530 MY'
[20:38:03][C][wifi:304]:   IP Address: 192.168.178.44
[20:38:03][C][wifi:306]:   BSSID: DC:39:6F:1B:32:82
[20:38:03][C][wifi:307]:   Hostname: 'test'
[20:38:03][C][wifi:311]:   Signal strength: -63 dB ▂▄▆█
[20:38:03][C][wifi:315]:   Channel: 6
[20:38:03][C][wifi:316]:   Subnet: 255.255.255.0
[20:38:03][C][wifi:317]:   Gateway: 192.168.178.1
[20:38:03][C][wifi:318]:   DNS1: 192.168.178.1
[20:38:03][C][wifi:319]:   DNS2: 0.0.0.0
[20:38:03][C][i2c:028]: I2C Bus:
[20:38:03][C][i2c:029]:   SDA Pin: GPIO21
[20:38:03][C][i2c:030]:   SCL Pin: GPIO22
[20:38:03][C][i2c:031]:   Frequency: 100000 Hz
[20:38:03][I][i2c:033]: Scanning i2c bus for active devices...
[20:38:03][I][i2c:049]: Found no i2c devices!
[20:38:03][C][logger:185]: Logger:
[20:38:03][C][logger:186]:   Level: DEBUG
[20:38:03][C][logger:187]:   Log Baud Rate: 115200
[20:38:03][C][logger:188]:   Hardware UART: UART0
[20:38:03][C][bme280.sensor:142]: BME280:
[20:38:03][C][bme280.sensor:143]:   Address: 0x76
[20:38:03][E][bme280.sensor:146]: Communication with BME280 failed!
[20:38:03][C][bme280.sensor:155]:   IIR Filter: OFF
[20:38:03][C][bme280.sensor:156]:   Update Interval: 60.0s
[20:38:03][C][bme280.sensor:158]:   Temperature 'BME280 Temperature'
[20:38:03][C][bme280.sensor:158]:     Unit of Measurement: '°C'
[20:38:03][C][bme280.sensor:158]:     Accuracy Decimals: 1
[20:38:03][C][bme280.sensor:158]:     Icon: 'mdi:thermometer'
[20:38:03][C][bme280.sensor:159]:     Oversampling: 16x
[20:38:03][C][bme280.sensor:160]:   Pressure 'BME280 Pressure'
[20:38:03][C][bme280.sensor:160]:     Unit of Measurement: 'hPa'
[20:38:03][C][bme280.sensor:160]:     Accuracy Decimals: 1
[20:38:03][C][bme280.sensor:160]:     Icon: 'mdi:gauge'
[20:38:03][C][bme280.sensor:161]:     Oversampling: 16x
[20:38:03][C][bme280.sensor:162]:   Humidity 'BME280 Humidity'
[20:38:03][C][bme280.sensor:162]:     Unit of Measurement: '%'
[20:38:04][C][bme280.sensor:162]:     Accuracy Decimals: 1
[20:38:04][C][bme280.sensor:162]:     Icon: 'mdi:water-percent'
[20:38:04][C][bme280.sensor:163]:     Oversampling: 16x
[20:38:04][C][status:034]: Status Binary Sensor 'Test BME280'
[20:38:04][C][status:034]:   Device Class: 'connectivity'
[20:38:04][C][ota:029]: Over-The-Air Updates:
[20:38:04][C][ota:030]:   Address: test.local:3232
[20:38:04][C][ota:032]:   Using Password.
[20:38:04][C][api:095]: API Server:
[20:38:04][C][api:096]:   Address: test.local:6053

Wat ik verder heb uitgesloten:
- BME280 aangesloten aan een Raspberry Pi 3B: werkt
- Aansluitschema gecontroleerd: 3,3v, GND, SCL, SDA, klopt allemaal
- Voltages gemeten: allemaal 3,3V
- Frequentie afgewisseld
- Andere GPIO's geprobeerd
- I2C-scan via Arduino IDE, ook geen device gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

ik denk dat je configuratie van de i2c bus niet soepel is, ik heb even wat code uit mijn eigen esphome geknipt en geplakt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
i2c:
  scan: true
  id: bus_1

sensor:
  - platform: sgp30
    i2c_id: bus_1
    address: 0x58
    eco2:
      name: "eCO2"
      accuracy_decimals: 1
    tvoc:
      name: "TVOC"
      accuracy_decimals: 1
    update_interval: 300s
    compensation:
      temperature_source: "temp_zolder"
      humidity_source: "hum_zolder"
  - platform: bme280
    temperature:
      name: "Temperatuur"
      oversampling: 16x
      id: "temp_zolder"
    pressure:
      name: "Luchtdruk"
      id: "lucht_zolder"
    humidity:
      name: "Luchtvochtigheid"
      id: "hum_zolder"
    address: 0x76
    update_interval: 300s  

je moet dus je i2c bus een id geven en deze bij elke sensor opnieuw bevestigen.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jandufeu
Met dank aan jullie hulp en veel gepruts deze vakantie hierbij een eerste PoC!

Volgende stappen zijn:
- Alle 4 de gongen aansluiten
- Module beltrafo > ESP32 testen en aansluiten
- Drukknop aansluiten en testen
- Alles netjes wegwerken

Maar so far so good :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Goed bezig, en als de 1e werk is de rest vooral copy-paste, zowel software als draadjes dus het gaat steeds sneller.
welke software gebruik je op je telefoon om de esp aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Je ziet daar de 'Integraties'-pagina van ESPHome in Home Assistant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jandufeu
Inmiddels de step down converter toegevoegd, de 4 gongen aangesloten en de oorspronkelijke melodie geprogrammeerd. Heel blij dat het idee van een paar maanden geleden realiteit is geworden. Nu nog de drukknop van de deurbel invoegen en het geheel netjes wegwerken!

Suggesties voor een andere melodie met deze 4 tonen zijn natuurlijk welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
imperial march (Darth Vader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Inmiddels werkt het allemaal zoals ik het ooit had bedacht, dus dat is erg leuk. Ik loop nog tegen 1 probleem aan, en dat is als iemand de drukknop niet stevig genoeg indrukt. Dan speelt het programma meerdere keren af, door elkaar heen. In Home Assistant weet ik dat er een optie is om te wachten tot een automation is afgelopen voordat deze weer opnieuw kan starten. Is zoiets er ook voor ESPHome?

Hier de huidige code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
binary_sensor:
  - platform: gpio
    id: drukknop
    name: "Drukknop"
    pin:
      number: GPIO32
      mode: INPUT_PULLDOWN
    on_press:
      then:
        - switch.turn_on: gong_4
        - delay: 30ms
        - switch.turn_off: gong_4
        - delay: 650ms
        - switch.turn_on: gong_2
        - switch.turn_off: gong_2
        - switch.turn_on: gong_3
        - switch.turn_off: gong_3
        - switch.turn_on: gong_1
        - switch.turn_off: gong_1
        - delay: 1500ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:15

Santford

FP PowerMod
Ik ben niet bekend met ESP-home, maar wellicht kan je iets met onderstaande info.

Ik vermoed dat als de drukknop niet stevig wordt ingedrukt dat er wat contact dender is waardoor het afspelen van de melodie meerdere malen getriggert en dus gestart wordt. Je kan dit tegengaan door een filter toe te passen, bijvoorbeeld door een 'delayed_off' toe te voegen zoals beschreven op deze pagina:

https://esphome.io/components/binary_sensor/index.html
delayed_off: When a signal OFF is received, wait for the specified time period until publishing an OFF state. If an ON value is received while waiting, the OFF action is discarded. Or in other words: Only send an OFF value if the binary sensor has stayed OFF for at least the specified time period. Useful for debouncing push buttons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentino-46
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 12:48
jandufeu schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:01:
Ik loop nog tegen 1 probleem aan, en dat is als iemand de drukknop niet stevig genoeg indrukt. Dan speelt het programma meerdere keren af, door elkaar heen.
Dit klinkt als dit fenomeen:
Pushbuttons often generate spurious open/close transitions when pressed, due to mechanical and physical issues: these transitions may be read as multiple presses in a very short time fooling the program.
Ik weet verder te weinig/niks van Arduino/ESPHome om je te kunnen helpen, maar misschien dat je hiermee de goede richting in kunt Googlen.

I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
jandufeu schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:01:
[...] In Home Assistant weet ik dat er een optie is om te wachten tot een automation is afgelopen voordat deze weer opnieuw kan starten. Is zoiets er ook voor ESPHome? [...]
Dit zou je kunnen oplossen door het gebruik van een script, bij een druk op drukknop kun je dan controleren of er al een instantie van het script loopt (en dan niet nogmaals instarten).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
script:
  - id: SpeelMelodie
    mode: restart
    then:
        - delay: 1500ms

binary_sensor:
    pin:
    filters:
      - delayed_off: 100ms    
    on_press:
      - if:
          condition:
            - script.is_running: SpeelMelodie
          else:
            - script.execute: SpeelMelodie

Eventueel kun je ook de melodie herstarten als de drukknop een tweede keer wordt ingedrukt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
binary_sensor:
    pin:
    filters:
      - delayed_off: 100ms    
    on_press:
      - script.execute: SpeelMelodie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
@Santford Dank voor je hulp, het werkt nu zoals het zou moeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
@jandufeu graag gedaan, leuk dat je laat weten dat het gelukt is 🙂
Pagina: 1