Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote ESP topic

Pagina: 1
Acties:

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 27-11 11:24
Omdat het er in de kroeg toch te veel over gaat, lijkt het me nuttig om een apart topic voor de ESP8266 te hebben. Heeft er iemand nog inspiratie voor een goede topicstart?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: VFD-restoratie

• Sprite_tm
Begin ik meteen met het projectje waar ik op dit moment aan werk: Ik ga er een e-ink-display mee aansturen. Dit is mijn prototype PCB'tje:

En het idee is dat het device eens in de zoveel tijd via http een nieuw plaatje van een server trekt en die dan weergeeft:

Op dit moment heb ik alles werkend maar is power usage mijn grootste vijand: als ik elke 5 minuten refresh gaat het geheel ongeveer 5 dagen mee op een 1300mAh LiIon...

• Sprite_tm
Icekiller2k6: Deze.

conara: Ik heb ze beiden gebruikt. Er zit best een grote hoeveelheid verschil tussen: de ESP is veel meer een klein embedded doosje als de Arduino, waar je zelf alle code schrijft en soms rechtstreeks tegen de hardware praat. De HLK-RM04 is een echt Linux-doosje: je compileert er OpenWRT voor en lost je probleem op door een webserver, scriptjes, gecompileerde programma's e.d. erop te zetten. Je praat ook tegen de Linux-abstractielaag ipv de rauwe hardware. Verder is de ESP een stuk geschikter om op batterijen te draaien, juist omdat 'ie zoveel simpeler inelkaar zit. De HLK-RM04 is daarentegen een stuk krachtiger en heeft het voordeel dat je er random Linux-libraries mee kan gebruiken.

• Sprite_tm
Gister een stel ESP8266s voor scouting gebruikt. Twee AA'tjes met een condo en een ESP01 eraan in een doosje. De software erop vormt een access point, en er draait een triviale DNS-service en mijn esphttpd op. Het netto resultaat is dat als je met je telefoon je aanmeld op het access point, je meteen een browser voor je neus krijgt met de webpagina die in de ESP gebakken staat. Daar heb ik er vijf van gemaakt en verstopt op random plekken voor een spel. Onderdeel van het spel was dat groepen de GPS-coordinaten van het doosje kregen en moesten gaan zoeken met de WiFi van hun telefoon. Goed geslaagd, alhoewel er 1 doosje vastgelopen leek te zijn.

• Sprite_tm
quote:
Vuikie schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:05:
Weet iemand hoe groot die blank.bin moet zijn en waar je deze naartoe moet flashen?
De blank.bin zit ergens in de SDK (iig 0.9.4) en moet naar adres 0x7e000 toe.

• Sprite_tm
Eigenlijk elke keer als je iets programmeert wat met een andere SDK gebouwd is. Als je dus aan het coden bent en de hele tijd firmware eringooit die met dezelfde SDK gebakken is hoeft het niet, maar als je met pre-built code van anderen aan het spelen bent zou ik 't wel even doen.

• Sprite_tm
Yep, de bootloader is vziw ROM-based en kan je dus niet slopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm
quote:
Blaurens schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 20:39:
Hmmm, kijk wat ik op marktplaats tegen kom:
ESP8266 - E-Ink scherm PCB-Design uitdaging

Ik snap dat het misschien technisch MAG, maar echt netjes kan ik het niet noemen: iemands ontwerp door iemand anders in een product om laten zetten en dan dat zelf willen produceren & verkopen.
Het ligt iets subtieler; die knakker heeft eerst contact met mij opgenomen.

• Sprite_tm
Ik heb wat andere dingen te doen die erg veel met de ESP8266 te maken hebben maar die zorgen ervoor dat ik niet echt veel kan posten...

Mgoed, ondat jullie het zijn, een previewtje van een upcoming project:

• Sprite_tm
Ow, da's wel hip, als mijn Google-skills mij niet bedriegen is dat 4MByte aan flash. Daar kan je flink wat code, data, webpagina's of whatever in kwijt. Binnenkort maar eens kijken of ik op Taobao die dingen kan vinden... of zien of ik wat modules van mijn werk mee kan nemen.

Sprite_tm wijzigde deze reactie 27-05-2015 03:21 (28%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm
Misschien interessant voor hier: Een zekere Nederlandse hacker die op dit moment in Shanghai zit en voor Espressif werkt O-) heeft een MP3 decoder naar de ESP8266 geport: Met een paar onderdelen (I2S DAC en SPI RAM) kan je MP3-data in 48KHz 16bit mono streamen, zonder die onderdelen kan je alsnog MP3 streamen maar word de geluidskwaliteit lager en de gevoeligheid voor netwerk-hikjes hoger. Code en verdere details staan op de officieele Github van Espressif/

• Sprite_tm
quote:
Mars Warrior schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:05:
[...]

Dat is fijn om te horen. Enig idee hoe ze verstuurd worden? Oftwel met DHL oid en binnen vóór de kerst, of met de standaard post, dus ergens tussen nu en half januari 2016 :+
Afaik worden ze met DHL verstuurd. Mits meneer de douane niet moeilijk doet zou je het dus vrij rap moeten hebben. Het versturen gebeurt hier echter zoals al gezegd in batches, een datum waarop een individueel bord binnen zou moeten zijn is dus niet te geven.
quote:
John Lee noemde het beta boards, dus ik neem aan dat het geen retail boards zijn, en dat ze met de feedback van de beta gebruikers mogelijk nog wat aanpassingen zullen doen.
De chip die op deze boards zit is de ESP31, wat een chip is die de meeste features van de ESP32 al wel heeft, maar voor de echte ESP32 hebben we nog wat features die we willen tweaken/debuggen en toe willen voegen. Bijvoorbeeld de memory map gaat wat anders worden, voornamelijk omdat ik anders een aantal leuke truukjes niet kan doen :P Dingen als de RMII-interface zitten ook nog niet werkend in de ESP31, afaik. Edit: Ook de pinout van de ESP31 is een heel klein beetje anders dan die van de ESP32 (paar pinnen omgewisseld) dus deze boards zullen sowieso nog een respin moeten hebben willen we ze voor de ESP32 gebruiken. Als er dus suggesties zijn voor het verbeteren ervan kunnen we die meteen meenemen.

Sneak peak qua hoe krachtig de ESP32 al is: Mijn werk is zo vervelend soms... ;)

Sprite_tm wijzigde deze reactie 14-12-2015 09:31 (15%)

• Sprite_tm
Het is een Master System emu, een Z80 dus; ik heb basically SMSPlus even snel geport en wat geheugenoptimizaties gedaan. Ik denk dat de Megadrive (=32-bit 68000) ook wel kan draaien op deze chip, maar dan zit je aan handgecode assembly om de snelheid te krijgen... ik denk niet dat mijn baas het leuk vind dat ik weken daaraan ga besteden :)

• Sprite_tm
Sja, het punt is dat er nog veel qua documentatie in de steigers staat... om even in te gaan op je voorbeelden: je kan de I2C poort niet vinden omdat de ESP31 een interne GPIO mux heeft waardoor je de I2C-poort op zo ongeveer elke 2 GPIO-pinnetjes kan mappen. Dat word duidelijk zodra de documentatie van de GPIO mux af is, maar dat is even wat meer werk dan de twee GPIO-pinnetjes aanwijzen. Hetzelfde voor het low-power deel: we hebben een state machine die een aantal dingen actief kan doen zonder dat de main CPU aan het werk hoeft, maar die state machine is behoorlijk complex en documentatie ervoor is niet zo 123 inelkaar gezet...

• Sprite_tm
quote:
Mars Warrior schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 09:45:
[...]

Aha. Dat verklaart het nodige. Hoe meer een CPU kan des te meer moet je documenteren 8)
Een GPIO mux ken ik van andere arm CPU's (STM, LPC). Daar is echter wel altijd de default mux aan de pins gehangen bij de pinbenaming. En ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit die pins veranderd heb.

Ik vermoed dat het gros van de tweakers die Arduino gewend is, en waarschijnlijk de ESP ook in 'Arduino' mode zal gaan gebruiken hier ook geen gebruik van zal maken, maar uitgaat van de standaard pinbelegging.
Mja, afaik is er geen 'default' belegging behalve voor de peripherials die voor bootup gebruikt worden (UART en SPI flash). Voor de rest kan je alles aan alles knopen. Wil je de TxD van je UART bijvoorbeeld op alle GPIO-pinnetjes van je ESP tegelijk zetten is dat mogelijk; de mux staat bijna letterlijk toe om alles overal op te hangen. (Wat erg handig is tijdens het developen; ik prik mijn zooi gewoon op op de header waar het fysiek het handigst is en fix de mapping in software.)

• Sprite_tm
GPIO2 en GPIO0 moeten een bepaald spanningsnivo hebben tijdens opstarten (beiden hoog). Je hebt ws je optocoupler tussen de ground en die pin hangen, en dat trekt het omlaag. Hang je optocoupler tussen je voedingsspanning en de pin en het zou moeten werken. Wel even eraan denken dat in je programma de logica omgedraaid is (pin laag -> optocoupler aan).

• Sprite_tm
quote:
Rmg schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:59:
[...]

Is er voor de 12E ook een manier om de CPOL van de SPI bus op 1 te zetten? Zoek me kapot maar kan het nergens vinden Sming/ArduinoESP hebben het ook nog niet voorelkaar :/

Ik zit hier met een flir lepton die ik aan een ESP wil hangen namelijk :Y)
Ah, dat wilde ik ook ooit nog es doen, maar die Leptons zijn me net iets te prijzig... Qua polariteit: ik weet zo 123 niet of je de idle clock kan veranderen, maar doen SPI_CK_OUT_EDGE en SPI_CK_I_EDGE niet wat je wil?

• Sprite_tm
quote:
Rmg schreef op maandag 04 januari 2016 @ 10:25:
[...]

Helaas blijft daar bij de klok low idle. Had ik idd gevonden op http://bbs.espressif.com/viewtopic.php?t=342 die lijken dus de clock phase aan te passen.
Ik ga het navragen... ik zie zo 123 niets in de registers, tho'. Het kan zijn dat je een 7404 in de kloklijn moet hangen oid.

• Sprite_tm
quote:
Rmg schreef op maandag 04 januari 2016 @ 11:29:
[...]

Heb er al een besteld van het weekend, dus komende week verder knutselen. :Y)
Volgens mijn collega's kan het wel, maar om de een of andere vreemde reden is het bitje wat het doet ongedocumenteerd... Ik kan het zo 123 niet testen, maar zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je bit 29 in het SPI_PIN register set? (Of cleart, ik weet zo 123 niet wat de default state ervan is.)

Ik ga iig proberen om de benodigde bit-definities in de volgende SDK te krijgen; dit is een feature-request die ik wel vaker langs zie komen.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True